Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Sexköpslagen

Foto: Scanpix
Claes Borgström om Sexköpslagen

Sexköparna ska ha längre fängelsestraff

"Köp av sexuell tjänst är ett allvarligt brott med ett för närvarande för lågt straffvärde, böter eller fängelse i högst sex månader. Straffet bör därför skärpas till böter eller fängelse i högst ett år. En straffskärpning kommer också att medföra att polisen ökar sina ansträngningar utreda sexköpsbrott." Det skriver CLAES BORGSTRÖM, socialdemokraternas jämställdhetspolitiske talesperson.


Om författaren

Claes Borgström är socialdemokraternas jämställdhetspolitiska talesperson.

Beatrice Ask ångrar sitt uttalande att misstänkta sexköpare borde hängas ut genom att få grälla kuvert på posten. Klumpigt uttryckt, tycker hon själv, och försäkrar att hon visst kan skilja mellan misstänkta och dömda. Man får väl tro att hon kan det, åtminstone numera. Men hon kan inte komma undan med att hon uttryckte sig "klumpigt".

Vi har en justitieminister som har tänkt tanken att vi ska vrida klockan tillbaka och återinföra skamstraff. Det är naturligtvis särskilt allvarligt att Ask gav uttryck för att redan misstanke om brott skulle räcka för att utmäta straff. Med lite välvilja kan man tillskriva den delen av uttalandet som fullständigt ogenomtänkt, illa nog för en justitieminister. Men anser Ask att den som är dömd för köp av sexuell tjänst ska ställas vid skampålen? Det vet man inte men hon har faktiskt sagt att det ska vara "litet grann att du får skämmas på torget." Det är inte klumpigt uttryckt, det är uppseendeväckande att justitieministern tänkt den tanken. Det är pinsamt inte bara för henne själv och för regeringen, det är djupt oroande. Vad har justitieministern i övrigt för tankar om den framtida brottsbekämpningen och kriminalpolitiken?

Köp av sexuell tjänst är ett allvarligt brott med ett för närvarande för lågt straffvärde, böter eller fängelse i högst sex månader. I allmänhet påverkas inte brottslighetens art och omfattning av straffens längd. Det är de bakomliggande samhälleliga förhållandena som måste angripas, framför allt den ökande ojämlikheten. (Läs beträffande sambandet mellan brottslighet och ojämlikhet Jämlikhetsanden av Richard Wilkinson och Kate Pickett). Men när det gäller förbudet mot sexköp har lagen en starkt normerande betydelse. Straffet bör därför skärpas till böter eller fängelse i högst ett år. En straffskärpning kommer också att medföra att polisen ökar sina ansträngningar utreda sexköpsbrott.

Den svenska lagstiftningen vilar på uppfattningen att köp av sexuell tjänst är ett övergrepp mot den prostituerade, i allmänhet en kvinna. I konsekvens med det synsättet är den prostituerade ett brottsoffer som ska ha samma rättigheter som alla andra brottsoffer, exempelvis rätt till skadestånd. Lagen bör förtydligas i den delen.

Justitieministern, som ytterst är ansvarig för brottsbekämpningen, bör överväga tidsenliga, konkreta, ändamålsenliga och rättssäkra åtgärder för att bekämpa prostitution, handel med kvinnor och barn för sexuellt utnyttjande och för att skydda unga människor från att utsättas för övergrepp. Skamstraffet avskaffades i Sverige i mitten av 1800-talet.







Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/20192

86 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Vi borde förbjuda gym och träningsverksamhet! Många som tränar gör det för att blidka ett ideal och mår dåligt av det. Vissa tränar så de skadar sig. Det är oacceptabelt!

Permalänk | Anmäl #1 Petronella, 2010-03-25, 13:44

Hur kan något som är lagligt i Tyskland anses vara ett allvarligt brott i Sverige?

Permalänk | Anmäl #3 Klas, 2010-03-25, 13:52

Köp av sexuella tjänster är inte alls ett allvarligt brott, det är ett tramsigt brott som inte borde vara ett brott alls. Sverige kommer fortsätta vara ett skämt till land så länge det fortsätter vara förbjudet för två vuxna människor att frivilligt ha sex och betala för det enligt överenskommelse.

Permalänk | Anmäl #4 Grrblt, 2010-03-25, 13:55

Alla straff är för låga. Mördare ska inte ha något annat än livstid utan chans att bli benådade. Våldtäktsmän ska ha minst 20 år. Brutala våldtäkter ska ge livstid.

För övrigt så borde inte sexköpare bli straffade öht. Tramsigt.

Permalänk | Anmäl #5 jon, 2010-03-25, 14:13

Väldigt allvarligt att CB förordar fängelsestraff för en handling som sker mellan två vuxna och samtyckande. Det osar totalitärstat. Avkriminalisera sexköp, och bekämpa trafficking med hårda lagar mot detta.

Läs mera om varför sexköpslagen måste avskaffas min blogg (klicka på mitt namn).

Permalänk | Anmäl #6 Johan69, 2010-03-25, 14:19

Claes Borgström tycker att det är han och inte kvinnorna själva som ska bestämma över sina kroppar. "Man har inte rätt att bestämma över sin kropp i alla sammanhang". http://www.aftonbladet.se/wendela/article478029.ab

Permalänk | Anmäl #9 Erik_M, 2010-03-25, 15:15

"Köp av sexuell tjänst är ett övergrepp mot den prostituerade. Den prostituerade är ett brottsoffer."

Jag ställer inte upp på den bilden. Vad är det för moraliserande dravel! Vuxna människor kan göra egna val. Särskilj detta från riktiga brott som trafficking och våldtäkt. Det är inte samma sak!

Ska vi aldrig bli fria från politikers moraliserande om vad de anser vara rätt och riktigt? Det luktar som gamla kristna moralpredikningar som överlevt från en svunnen tid.

Permalänk | Anmäl #13 Britt, 2010-03-25, 15:43

Moraliskt anser jag prostitution förkastligt, men om man skulle avkriminalisera sexköp, skulle det bli gynnsammare eller tuffare marknad för de som sysslar med trafficking?

Självklart blir illegala verksamheter alltid en framgångsrik historia, då det nästintill blir ett monopol. Där det inte är monopol, har vi istället gängkrig eller ett oligopol.

I övrigt är jag för en straffskärpning mot allvarligare brott. Vi kan inte hålla på att dalta med kriminellt avskum. De måste hållas borta från samhället, så att vi andra kan känna oss trygga.

Permalänk | Anmäl #16 Bo Jensen, 2010-03-25, 15:54

Man läser gång på gång att sexköp är ett *allvarligt brott*, men sällan är det någon som förklarar varför.

Permalänk | Anmäl #20 S.P., 2010-03-25, 16:09

Ovsett vad man tycker om förmynderiet med sexköpslagen så har polisen fullt upp och måste prioritera. Uppklarningsprocenten på många områden är under 10 % och internationellt låg. Inom vissa brott är Sverige i världstoppen. Totalt sett har brotten ökar mer här än i omvärlden och nivån har kommit att märkas rejält. För att de riktiga brotten ska minska vore det lämpligt att avreglera och strafflindra inom droghandeln, ty när priset minskar på dessa produkter så minskar brotten. Kanske på sikt också antalet knarkare och knarkdöda när de får tänka mer själva.

Permalänk | Anmäl #21 Urban Persson, 2010-03-25, 16:09

Något är väldigt fel när man påstår att en frivillig överenskommelse som prostitution innebär skulle vara ett allvarligt brott. I många delar av världen är det tvärt om lagligt. Det är i sveriges fall en symbollag genomdriven av ett gäng rabiata feminister utan någon som helst hänsyn till dom prostituerade. Det verkligt kriminella är snarare att dom prostituerade offras i en vansinnig kamp mot en fantasikonstruktion.

Permalänk | Anmäl #22 Karl, 2010-03-25, 16:13

Vad är det med alla dessa moraltanter idag? - Porr - prostituerade och sk "sexköpare" -allt skall bara förbjudas - för människor som ägnar sig åt sånt är väl inte riktiga människor? - Vad har hänt sedan 70 talet?

Desto mer man förbjuder - desto större är chansen att det hela går under jorden - där gud vet vad kan hända - Man kan fråga sig vilka det gagnar att hålla på att införa alla dessa förbud? - Gör det kvinnorna friare - gör det männen annorlunda?

I ett flertal länder i Europa är prostitution ett respekterat yrke - De är registrerade - de går på regelbundna hälsokontroller och de betalar skatt etc - precis som vanliga egna företagare - På det sättet får man bättre kontroll över sk traficking - dvs där man smugglar in prostituerade från fd Öst Europa som är helt utelämnade åt sina "beskyddare" samt kan sprida allehanda könssjukdomar

All denna moralpanik i Sverige är idiotisk - Kvinnor som frivilligt väljer att prostituera sig är inga offer och män som köper sextjänster är inga monster som behöver pekas ut - Acceptera och reformera prostitutionen istället för att förbjuda den av olika moraliska anledningar - Finns det några som tror att våra lagstiftande manliga politiker är liljevita och aldrig har tagit med sig en eskort flicka med på rummet? - Yeah right!! - Hur många kvinnor - kvinnliga politiker inbegripna har förlustat sig med en gigolo? - Därom talas det aldrig - men alla vet att även det förekommer -

Vi kan inte alla stöpas i samma form och anamma samma höga moral som våra lagstiftande politiker vill få oss att tro att de besitter - Gång på gång ertappas politiker - polismän - domare och andra samhällets stöttepelare med handen i syltburken - men DE klarar sig oftast undan - Vad? - var det en sexklubb? - det var så rökigt och mörkt - det hade jag ingen aaaaning om - typ - Prostituerade och sexköpare skadar ingen - om man tillåter dem att existera under samhällets kontroll

Permalänk | Anmäl #23 Donsan, 2010-03-25, 16:25

Märkligt ! I andra sammanhang brukar ju hävdas att fängelse inte gör någon bättre och inte är avskräckande. För det kan väl inte vara "hämndmotiv och moralpanik" ( ord man brukar använda ) som ligger bakom Borgströms inlägg.

Permalänk | Anmäl #25 Jake the snake, 2010-03-25, 16:27

Många anser inte att sexköp är ett allvarligt brott utan i stället att antingen ska prostitution vara totalförbjudet och både köpare och säljare åka dit eller också ska staten sluta och lägga sig i om två vuxna människor frivilligt har sex med varan oavsett orsak

Permalänk | Anmäl #30 susanna svensson, 2010-03-25, 17:08

Vi ska först se till att våldtäktsmän och gruppvåldtäktsmän får rejäla straff.
Sedan, kanske fortsätta med sexköpslagen......

Permalänk | Anmäl #31 Skogstokig, 2010-03-25, 17:09

Kan hålla med om att sexköp och -försäljning i Red light districts och på gatan är osnyggt och jag skulle inte ha något emot att det städades upp.

Men hela denna gråzon där det är ganska vanligt att lågt avlönade butiksbiträden, massöser, hotellreceptionister - särskilt i asiatiska länder - ser en chans till litet extra inkomst från till nittionio procent trevliga och helt justa manliga besökare - varför är detta övergrepp mot dessa kvinnor? Jag är säker på att en natt som slutar med att några sedlar diskret lämnas på nattduksbordet inte är ett dugg mer övergrepp än en one night stand utan betalning efter en träff på en svensk hotellbar. Tekniskt är det prostitution (i efterhand) men är det verkligen ett allvarligt brott att skyffla över dessa sedlar?

Permalänk | Anmäl #32 Candide, 2010-03-25, 17:09

Jag ställer samma fråga igen. Vilka är det som skall arbeta inom sexsektorn i Sverige? Är det Era döttrar, söner eller invandrare?
Några pojkar eller flickor från överklass förväntar jag mig inte men från arbetarklass eller underklass??
Ni som vill ha bort sexköpslagen borde kunna svara på denna enkla fråga? På 1800-talet hade Sverige statliga bordeller i Sthlm där fri läkarvård ingick så att inte männen kom hem med syfilis till frun , jfr med HIV! Är dettta den framtid som Ni vill ha för Era barn och barnbarn, Jag vill det inte!

Permalänk | Anmäl #36 40-talist med 2 söner och 2 barnbarn(flickor) , 2010-03-25, 17:21

Den svenska polisen ska tydligen allt mer bli en genus-polis. Finns det inga viktigare saker att göra än att jaga två människor som frivilligt vill ha sex? Organiserad brottslighet? Ouppklarade mord? Ekonomisk brottslighet av det allvarligare slaget? Sverige liknar allt med landet Upp och ner med Claes Borgström som en av dess främste anförare.

Permalänk | Anmäl #40 Tommy Sandström, 2010-03-25, 18:00

Är det inte bättre att förbjuda alkohol istället?

Permalänk | Anmäl #42 JJ, 2010-03-25, 18:05

Hur går det för hantverkaren som är singel och jobbar lite extra och får "betalt"? Bilreparatöten? osv......
Eller den unge manlige lagerarbetaren som får lite "löneförhöjning" av den kvinnliga vd,n...?
Vi kan aldrig komma fram till noll prostitution.

Permalänk | Anmäl #47 Skogstokig, 2010-03-25, 18:24

Borgström sällar sig till moralpanikerna och hoppar över att det finns sexköpare av både manligt och kvinnligt kön.
Guilt by association körs flitigt med påhttad koppling mellan trafficing och sexköp.
Myndiga människor skall givetvis gå ha vilka relationer de så önskar utan inblandning av vare sig Borgström eller hans moral.
Att Borgström rör ihop allt och gnäller är en sak, men han skall självklart inte ha ett skvat att säga till om i myndiga männsiskors fria mellanhavanden.
Och än mindre profitera på detta i olika offentligsubsiderade rättssammanhang. Skaffa ett riktigt arbete i stället.

Permalänk | Anmäl #51 The Equlibrist, 2010-03-25, 19:09

Tramsig artikel som inte skiljer på tvång och fri vilja.
Överenskommelse om sex mot pengar på frivillig grund borde vara legalt. Omyndigförklarandet av sexsäljare är orimligt och bara en eftergift för skränande feminister. Trafficing och sex under tvång borde bekämpas och leda till fleråriga fängelsestraff.

Permalänk | Anmäl #52 Rob, 2010-03-25, 19:10

Köp av sex av en vuxen från en vuxen utan tvång är inget brott. Endast i den galna genusmaffia diktaturen Sverige är det det.
Våldtäkt däremot bör straffas mycket mycket hårdare. varför hycklar du Borgström?

Permalänk | Anmäl #54 Arge Surfarn, 2010-03-25, 19:45

Varför inte acceptera alla former av sex som sker frivilligt mellan vuxna människor?
Gruppsex, homosex och betalsex. Allt sex som gör att vuxna människor mår bra borde ses som något positivt.

Permalänk | Anmäl #55 Roland X, 2010-03-25, 20:03

Jag har sålt sex flera gånger i mitt liv och har inte tagit skada av det. första gången var ca 15 år sedan. Det jag fått ut av det är ekonomisk trygghet vid svåra tidpunker. Jag är vuxen och bestämmer själv vad jag gör med min min kropp inte du Claes Borgström! Mina kunder har också alltid varit vuxna och fullt kapabla till att ta ett affärsbeslut. Det enda problemet har varit stigmatiseringen och det olagliga klimatet som skapar en otrygghet. Det finns problem för folk i denna bransch idag, men nästa alla dessa skapas av lagstiftningens existerande. Folk som redan "vet bäst" kommer säkert strunta i denna kommentar. Så även Claes. Synd bara att andras orubbliga tro på sin egen överlägsenhet skapar så mycket lidande för de som inte lever i deras moraliska kategori.

Permalänk | Anmäl #56 Hemilgt, 2010-03-25, 20:17

Då vill vi intensifiera jakten på kärringtorskar, som köper 20 år yngre ungdomars sexuella tjänster.

Permalänk | Anmäl #57 Snälla, 2010-03-25, 20:25

"Beatrice Ask ångrar sitt uttalande att misstänkta sexköpare borde hängas ut genom att få grälla kuvert på posten."

Detta problematiserar du, vilket innebär att du inte tror på 'oskyldig tills motsatsen bevisas'?

Permalänk | Anmäl #58 Snälla, 2010-03-25, 20:26

Sådan är socialdemokratisk politik. Den som betalar för sig skall ha ett längre fängelsestraff medan den som inte gör det är det synd om så han skall gå fri.

Har inte Borgström förstått att det som gäller för en socialist är: Från envar efter förmåga , till envar efter behov.

Permalänk | Anmäl #60 goran, 2010-03-25, 20:45

"Den svenska lagstiftningen vilar på uppfattningen att köp av sexuell tjänst är ett övergrepp mot den prostituerade", vilket är ett nonsensresonemang eftersom det inte är en uppfattning som delas av flertalet prosituterade själva.

Den svenska lagstiftningen vilar alltså på väldigt lös grund. Och hela Borgströms resonemang utgår ifrån denna lagstiftning.

Borgström har i andra sammanhang också uttalat att könsmaktsordningsteori i högre utsträckning skall vägas in hos domstolarna. Det betyder i praktiken att mäns ord skall väga lättare än kvinnors när ord står mot ord, samt att skuldfrågor mer lättvindigt skall kunna kopplas till en man utifrån teoretisk grund. Borgström är en farlig person för rättssamhället, precis som Ask.

Permalänk | Anmäl #62 Frågande, 2010-03-25, 20:59

Frihet från religiöst syndatänkande

Jag förstår inte hur man kan komma till slutsatsen att sexarbete skulle vara olagligt. Det borde inte betraktas som annat än massage. Det är väl religiöst syndatänkande som ligger bakom tanken att sex är syndigt, smutsligt och skamligt.

Vad har Claes Borgström egenligen för syn på kroppen?

Det är dags att befria sexarbetarna från stigmatisering och att folk ser ner på dem. Det är dags att de kan arbeta öppet och respekteras av samhället. Det är dags att de kan sluta att vara tvugna att skydda sig av kriminella.

Permalänk | Anmäl #63 Jocke, 2010-03-25, 21:08

Håller med Borgström. Hoppas Sverige inspirerar resten av Europa också.

Permalänk | Anmäl #66 Josefine, 2010-03-25, 21:14

#36 40-talist: "Vilka är det som skall arbeta inom sexsektorn i Sverige?"

Vad sägs om den som vill? Det kanske inte är ett yrke de flesta önskar åt sina döttrar eller söner, men om dem FRIVILLIGT har valt att hålla på med det så är det varken din, min eller den Svenska statens angelägenhet.

Permalänk | Anmäl #68 Antares, 2010-03-25, 21:23

Helt otroligt hur dom kan kriminalisera nogot dyligt, isf. så bör det ju vara väldigt straffbart att spela in porrfilm där två personer, en man och en kvinna, tjänar pengar på att ha sex framför en kamera som sedan enorma mängder människor kan betala för och ta del av . Jag tycker att sälja och hyra ut porrfim i relation till att köpa eller sälja sex borde vara belagt med dödsstraff isf.
Om man mutar tjejen med en present så kanske man ska bli straffad som sexköpare om man har en baktanke och förväntar sej lite sex. Eller om en tjej erjuder sex mot en drink på krogen, ska man tacka nej då av rädsla för att inte åka in i fängelse. Var och en måste ta ansvar för sitt eget liv och dom val man gör i livet.
Här ligger det en hund begraven, varför vill dom visa sej så präktiga, kan det ha något med Svensk trupp i mellanösten att göra tro?

Bra talat (Hemligt #56)

Permalänk | Anmäl #71 anchorr, 2010-03-25, 22:52

På frågan om vem som skall vara hora, min dotter kanske, så svarar jag att den dagen hon är en vuxen kvinna så får hon bestämma själv hur hon vill leva sitt liv. Jag kommer inte att fördömma henne för att hon har vissa sexuella preferenser eller väljer att ta betalt för att göra det som jag gör frivilligt och med glädje. Är man vuxen så så skall man ta ett ansvar för sina egna handlingar. Man skall vara fri att göra vad man vill så länge man inte skadar andra personer. Frågan blir om jag önskar att min dotter skall vara fri, svaret är tveklöst ja. Nu kanske du påstår att man skadar horan. En hora knullar, det gör jag också och troligen nästan varje vuxen person så det är väll kanske inte knullandet i sig som är så skadligt. Att ta emot pengar för utfört arbete är inte heller skadligt, jag gör det den 25'e i varje månad och har inte tagit den minsta skada. Iden tycks vara att om man parar ihop lönen och knullandet så blir det plötsligt så skadligt att det bör leda till långt fängelsestraff för den som utfört denna hemska handling. Jag har verkligen försökt att förstå logiken men jag får inte ihop det. Jag kan bara komma fram till att det hela har sin grund i moralfrågor med religösa föreställningar i botten på samma sätt som det är religösa ideer som säger att det endast är acceptabelt med tvåsamhet och pollygami är förkastligt. Även här säger lagboken att den som älskar mer än en person och vill dela sitt liv genom giftemål med två personer bör kastas i fängelse. Avskaffa morallagarna och låt medborgarna ta ansvar för sig själva och där med få vara fria indevider.

Permalänk | Anmäl #73 s, 2010-03-25, 23:00

'Gambia-brev' kan vi kalla det.

Permalänk | Anmäl #74 Snälla, 2010-03-25, 23:00

Förövrigt vill jag gärna ha tips om hur jag skulle kunna sälja lite sex. Hetero, man, ser ut som en ung gosse. OK - jag vet att det inte säljer, men det kan finnas en tokig tjej som vill ha lite roligt med massa bra mat och bra musik.

Permalänk | Anmäl #75 Snälla, 2010-03-25, 23:02

Längre straff för sexköpare,
-det låter väl bra?
-Jo, -men---,
-då flyttar sexköpen inomhus och med erfarenheter från den s k bordellmamman och hennes hov för "the upper ten" på Styrmansgatan i Stockholm blir det då en långvarig historia med polisbevakning av in-och utpasserande under långliga tider.
Det låter bra, men erfarenheterna när det gäller sexköp som sätts i stånd av den högsta samhällsklassen har genomlysning ett stort
mörkertal.

Permalänk | Anmäl #76 Ebbe Cederblad, 2010-03-25, 23:07

Varför skulle frivillig prostitution vara ett grovt brott?
Det är helt befängt, det borde inte vara ett brott överhuvudtaget! Ofrivillig prostitution (trafficking) däremot är ett riktigt brott.
Jag tycker vi borde införa riktig demokrati som Schweiz har där vi för folkomrösta om viktiga saker, jag är säker på att en förkrossande majoritet skulle rösta för en avkriminalisering av frivillig prostitution, men för en kriminalisering av trafficking. Det är uppenbart att Svenska politiker och lagstiftare inte kan sköta sitt jobb. Frivilliga affärsuppgörelser som är lagliga i andra länder är "grovt brott" här, frivillig sex mellan en 14-årig tjej och en lite äldre kille ses som våldtäckt och straffas.

Samtidigt kan ett gäng på ca 20 ungdomar beväpnade med vässade knogjärn hoppa på en tjej och slå och sparka henne så hon tuppar av liggandes i sitt eget blod, hoppa på hennes bröstkorg och träna frisparka mot hennes huvud - utan att få något straff alls.
Då är det plötsligt sååå viktigt att på olika sätt skydda de skyldiga ligisterna, att offret överlevde på ren tur och fick men för livet men ingen som helst upprättelse var inte så viktigt.

Jag är för hårdare straff - men då ska det fan i mej vara mot de verkligt grova brotten som det ovan beskrivna och inte mot hitta-på brott där offer saknas. Låt oss rösta om nya straffskalor så ska herr Borgström nog få se en tankeställare över hur svenska folket resonerar. Dödsstraffet mot dylika gängöverfall mot tjejer har nog god chans att få majoritet, livstids fängelse eller utvisning lär bli en klar vinnare.

Jag anser vidare att brottet våldtäckt bör ses över och bara gälla

Permalänk | Anmäl #77 Shimmeringblade, 2010-03-25, 23:07

SNACKA OM ATT KASTA STEN I GLASHUS! Inte bara såg du till att döma Quick för mord han inte begick (Normalt sett åklagarens och inte försvararens uppgift ). Du har dessutom vid ett flertal tillfällen offentligt pläderat för sänkta beviskrav eller snarare 'Går det att bevisa att du är man, då är du skyldig ' . Som vanligt, den som skriker högst är den som har något att dölja. Eftersom du själv är mycket för generaliseringar samt låga (obefintliga) beviskrav så kanske din likhet med "konstapel klänning" borde tendera i ett långt fängelsestraff. Kanske till och med onödigt att ha en rättegång (döma utan bevis är ju ändå inget problem) , utan in i buren och släng bort nyckeln.

Permalänk | Anmäl #78 guapo, 2010-03-25, 23:27

Gäller lagen även och strafförslagen även för kvinnor som köper sex?

Permalänk | Anmäl #79 Ingemar, 2010-03-25, 23:28

Håller med ålttjocka vener på en fyllenäsa. De ska visa vägen.

Permalänk | Anmäl #80 Snälla, 2010-03-25, 23:31

Det gäller att vara med på arenan, Borgström. Snart är det val och kanske pay-back time.

Permalänk | Anmäl #81 Eklund, 2010-03-25, 23:44

"Fucking is legal. Seliing is legal. Why isn't selling fucking legal!?"

- George Carlin.

Tänk vad många sköna skattekronor som staten går miste om, nä gör som i grekland och gör det till det yrke det är. Pension, socialt skydd, hälsokontroller.

Permalänk | Anmäl #82 Lurvas, 2010-03-25, 23:47

Förresten, så vitt jag vet så är tidelag fortfarande lagligt i sverige. Säger en del om prioriteringarna i det här landet...

Permalänk | Anmäl #83 Lurvas, 2010-03-25, 23:48

"Skamstraffet avskaffades i Sverige i mitten av 1800-talet."
Det är vid samma tid då vi borde ha övergett morallagar också!

Återuppväck KRUM!

Permalänk | Anmäl #84 Emil , 2010-03-26, 00:01

De svenska arbetarna har för höga löner och får för mycket bidrag för att sexköpsmarknaden ska fungera. De blir lata och klarar sig utan att jobba.

Det är därför vi behöver arbetskraftsinvandring i den sektorn. Tycker det är underbart med alla utländska entreprenörer som kan komma med kort varsel och få saker gjorda utan att bråka om det. DET är ARBETSLINJEN det! (som Unsgaard skulle ha sagt)

Permalänk | Anmäl #85 Andreas, 2010-03-26, 01:45

Vad är värst om ens son eller dotter frivilligt jobbar inom sexbranchen och tjänar bra med pengar och genom en legalisering har drägliga arbetsvillkor eller om ens son eller dotter tvingas av arbetsförmedligen att söka jobb som proffessionell telefonofredare och sitta och tjata på ovilliga kunder som blir störda mitt i maten för att prakcka på dem produkter som de inte har nått behov av. Dessutom för en skitlön som ofta inte går att leva på. För mig är svaret givet.

Permalänk | Anmäl #86 susanna svensson, 2010-03-26, 05:08

Att efter noggrann planering och på anstiftan mörda en ung flicka för att hon lockats av en kyss är inget speciellt allvarligt brott och bör knappt rendera något straff alls enligt Borgström men att träffa en överenskommelse mellan två vuxna männiksor , det är ett allvarligt brott det. Briljant. Just ja, han är advokat,. feminist!!, och socialdemokrat, oslagbar kombination i vidrighet alltså och säkert briljant på en sån nivå.

Permalänk | Anmäl #87 Olof den andre, 2010-03-26, 06:50

Som sexsäljare skrattar jag mest åt Borgström.

Övergrepp? Är det för att jag är mindre vetande så jag inte förstår vad jag gör eller?

Lycka till med att få mig att vittna mot någon av mina kunder.

Sveriges syn på vad feminism egentligen bör handla om håller på att haverera totalt.. Värsta elfenbenstornet där teoretikerna sitter och uttalar sig i oss horors namn.

Sorry, Borgström vi är många som inte har något problem med vårat jobb också..

Annars då, betalar fortfarande av CSN? Hahaha

Permalänk | Anmäl #88 Claudia, 2010-03-26, 07:47


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  5. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  7. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  8. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  9. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  10. Stora risker med MP:s energipolitik
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. För terroristen i Norge var svenska SD ett ljus i mörkret
  4. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  5. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  6. Tack vare SD har vi nu en kritisk debatt om mångkulturen
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Länderna måste undvika protektionism
  9. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  10. Inte skulle du stjäla någons rullstol, Eric Saade?

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.