Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Kulturjournalistiken

Jan Myrdal om Kulturjournalistiken

Jan Myrdal: Gustafsson har rätt om gammelmedia

"Inte sörjer jag om svenska tryckta medier upphör och de högavlönade grindvakterna tvingas börja leva på sina pensioner." Det skriver författaren och debttören JAN MYRDAL.


Om författaren

Jan Myrdal är författare och debattör.

Lars Gustafsson har rätt i sakerna men fel i sammanhangen. Låt mig förklara:

Visst var den svenska kulturella mediabilden på femtiotalet dominerad av: "En understreckare av Böök, en artikel av Herbert Tingsten, eller kanske en inspirerad essä av Victor Svanberg. Kanske en vass polemik mot Svenska Kyrkans biskopar av Ingemar Hedenius." Jag håller med Lars Gustafsson om att det numera är mycket ont om läsmaterial av liknande kvalitet på kultursidorna i de fyra allt slafsigare stockholmska dagstidningarna: Aftonbladet, Dagens Nyheter, Expressen, Svenska Dagbladet.

För den som i likhet med mig då intresserade sig för den stora världen; den utanför det lilla Västerlandet hördes dock dessa fyra svenska storheter blott i en dåtidens kråkvinkelkör. I en intellektuellt större värld utanför västligheten var deras ord försumbara. Dock nu finns i svensk restmediavärld inte många av ens deras relativa värde. Det har Lars Gustafsson helt rätt i.

När det gäller den papperstryckta debatten har det gått utför länge. Den som i yrket haft skäl att läsa artonhundratalets - och nittonhundratalets - tjocka tidskrifter (vänster som höger) upplever utarmningen. (Detta gäller också den politiska allmänbildningen. Den i egen uppfattning upplyste Svensson som läser Dagens Nyheter, lyssnar på Dagens Eko och ser TV-nyheterna är mer okunnig om världen än den sin namne som för tvåhundra år sedan prenumererade på Bredows "Nittonde Århundradets Krönika" från boktryckaren Nils Magnus Lindh i Örebro. )

Rätt har Lars Gustafsson också i synen på de nya elektroniska medierna. Visst är det mesta av det som där sprids samma ordbajs som det vilket de senare seklen spritts med hjälp av tryckpressar. Dock finns där att hämta just de politiska nyheter, den debatt och det kulturmaterial som nu hålls borta från det subsidiära Sverige.

Hålls borta, skrev jag. Det är inte sakerna, teknologien, som håller dem borta. Det sitter som vi vet en person på var sak och i vårt västliga elände finns högt avlönade anställda grindvakter vilka sköter sin uppgift att värna allmänheten från information. Skit släpper de igenom - läs dagens upplagor av våra fyra tidningar i Stockholm! - men för medborgarna viktig information stoppar de och/eller vinklar till oigenkännlighet.

Det kan jag bevisa. Jag kommer just från det Indien där eliten för sitt blodiga krig mot de fattiga. Jag skrev om detta redan för trettio år sedan i "Indien väntar". Då hade jag gått med de väpnade grupperna i Andhra Pradesh.

Nu gick jag sexton krigsdygn med den många gånger större Folkets Befrielse Gerilla Armé i det Dandakaranya där den indiska statens organ alltmer ersätts av folkmaktens Janatha Circar. Det är ett stort krig. Maoisterna - naxaliterna - talar om det som "Det Udragna Folkkriget". Den indiska eliten sätter in större väpnade styrkor än vad europeiska stater mobiliserat i sina europeiska inbördeskrig på senare tid. Denna nuvarande fas av kriget har vuxit och vuxit sedan Charu Majumdar inledde det i Naxalbari för fyrtiotre år sedan. När jag på natten låg på mitt ground-sheet i djungeln tänkte jag ibland på att då jag är åttiotvå kommer jag med säkerhet vara död innan det avgjorts.

Det vore dock numera otänkbart att jag skulle få skildra detta krig på svenska till någon av de officiella svenska medierna. (Ännu för trettio år sedan gick det.) Det är lätt att bevisa. Jag lät mitt svenska förlag slå på vad som publicerats om detta i Sverige senaste året. Bortsett från en intressant artikel av Christer Norström i Fjärde Världen 2-3 2009 var det eländigt. Det lilla som publicerats var därtill lika vinklat som en gång Tredje Rikets tyska journalistik om inbördeskriget i Spanien.

Gör ett experiment! Slå på Google: "Ganapathy Myrdal". Då kommer 1870 texter från världen runt (också svenska bloggare som "Björnbrum"). Det är den officiella intervju jag och Gautam Navlakha (från Economic and Political Weekly i Mumbai) inne i Dandakaranyas djungler gjorde med generalsekreteraren för Indiens Kommunistiska Parti (maoisterna); "Ganapathy". Den tar upp alla aktuella frågor (som förutsättningarna för vapenvila med regeringen men även terrorism och mänskliga rättigheter).

Lång är den och jag utnyttjar den i min nya bok men som en tjänst åt de svenska utrikesredaktörerna lät jag skicka ut den till samtliga medier i Sverige. Alla utrikesredaktörer kastade den oläst i papperskorgen för att slippa informera läsare, lyssnare , tv-tittare om det kriget. Till det är de avlönade.

Inte sörjer jag om svenska tryckta medier upphör och de högavlönade grindvakterna tvingas börja leva på sina pensioner.











Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/20133

26 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Det bästa som hänt är internet, nu kan vi läsa allt möjligt och själva använda vårt omdöme och vara "grindvakter" mot skräpet. Papperstidningarnas hädanfärd är inget att begråta.

Värre är det med TV-oligarkin som nog för många är den huvudsakliga informationskällan för vad i världen tilldrar sig av vikt. Ibland kan man fråga sig om inte Public Service är den största bromsklossen med sin förmenta objektivitet och opartiskhet. Det finns förmodligen en större naturlig skepticism mot kommersiella kanalers nyhets och samhällsbevakning vilket är bra att de som är lite intresserade tvingas tänka själv. Precis som S är den största bromsklossen mot en progressiv politik som är i hela folkets intresse inte den alliansens sparkande neråt och slickande uppåt.

Permalänk | Anmäl #2 Klerken, 2010-03-23, 21:00

Dan Åkerman, de är rätt troligt att det svenska folket röstar in en kommunist i regeringen (indirekt då) i september. Jan Myrdal är smartare än de allra flesta svenskar, även om han är lika mycket ute och cyklar när det handlar om logiskt tänkande.

Kan tillägga att det känns rätt motbjudande att Jan Myrdal tycker som jag i en fråga, det lär vara första gången det hänt. Fulmedia förtjänar att dö en politiskt korrekt död och samtliga "journalister" skulle i en perfekt värld utvisas ur landet (eller bättre).

Permalänk | Anmäl #3 Illwill, 2010-03-23, 21:04

Utifrån innehållet i Myrdals artikel kan man väl endast konstatera att den gamla sanningen gäller än. Gamlingar ältar oftast sina gamla teser, med sig själva i centrum, dock med stora minnesluckor. Vill minnas att det stundtals kallas livslögn.

Permalänk | Anmäl #4 Jake the snake, 2010-03-23, 21:10

Som vanligt är Jan Myrdal läsvärd. Så vitt jag kan bedöma är hans kritik riktig.

Överhuvud taget förs en väldigt tam och räddhågsen debatt i Sverige. T ex DN Debatt tycks mig mest ha blivit en megafon för det politiska etablisimanget. Man kunde faktist vänta sig mycket mer!

Permalänk | Anmäl #5 Sigaro, 2010-03-23, 21:18

Stå på dig Jan. Det är alltid lika befriande att ta del av tankar från någon som till skillnad från Dan Å ovan kan både lyfta blicken och tänka själv. Det är sannerligen synd om människorna. Den klassiska skolgårdsretorik som Dan representerar kan verkligen vara tröttande. All heder åt dig Jan, och fortsätt kämpa mot dumheten. Även om både du och jag vet att kampen förmodligen är förgäves.

Permalänk | Anmäl #6 Sivert A, 2010-03-23, 21:21

"Den i egen uppfattning upplyste Svensson som läser Dagens Nyheter, lyssnar på Dagens Eko och ser TV-nyheterna är mer okunnig om världen än den sin namne som för tvåhundra år sedan prenumererade på Bredows "Nittonde Århundradets Krönika" Som vanligt kommer Myrdal med sitt förakt för dem han ser som mindre intellektuella och är av en annan åsikt än hans egen. Det kommer från han som förnekar röda khmerernas blodbad att det någonsin ägt rum. Skrattretande.

Jag kan förstå de indiska kommunisterna och deras kamp. De har inte mycket till val då dem är kastlösa och inte har några som helst rättigheter. Trampar man på någon kommer de förr eller senare att resa på sig för att kräva sina rättigheter. Inte konstigt heller. Men att förstå är inte detsamma som jag håller med dem i deras ideologi. Förr eller senare kommer de få mer rättigheter. Men det kommer att dö massor på båda sidor i grymma blodbad. Tyvärr men världen lyssnar inte eller tar inte hänsyn till den som försöker med fredliga medel. Krig förändrar allt. Sen om det är bra eller dåligt och för vem vad som är vad är en annat ämne att diskutera.

I övrigt håller jag med Myrdal. Skrämmande att jag någonsin skulle göra det. Att media fungerar som brandvägg och filtrerar bort, eller med stor förvrängning och vinkling av saker är farligt. De vill inte att folk ska veta vad som verkligen pågår och vill hålla oss borta. Istället vill de söva folket med en massa skräp och pseudonyheter. Om religion är opium för folket är det inget mot vad media är. Samtidigt finner jag det lustigt att Myrdal kritiserar media att de bara publicerar det dem själva vill. I vilken kommuniststat har man publicerat nyheter som inte varit grovt vinklade och tystat ned sådant som varit viktigt för att inte folk ska veta vad som pågår?

Permalänk | Anmäl #7 jocke, 2010-03-23, 21:28

Jan Myrdal och jag har vitt skilda åsikter i många frågor, men här är vi till fullo överens. Svenska media av idag är endast en opinionsbildare som ser som sin största uppgift att tala om för folk vad de ska tycka. "Tyck som oss och du får vara med i gemenskapen" är det mantra som gäller. Presstödet gör därtill att media och makt ingått en ohelig allians.

Internet är den stora befriaren som har detroniserat medias makt. Med darrande knän bevittnar nu media hur deras allvetande världsbild rämnar. Vi kan nu fullt ut delta i nätdebatter på bloggar, publicera oss själva i bloggar, läsa utländsk press, se videoklipp av andra än SVT och allt detta utan censur. Vi blir som sagt våra egna grindvakter!

Att tidningsupplagorna sjunker är med andra ord inte märkligt alls. Det är tvärtom bra, så blir miljöbelastningen mindre. Mindre pappersåtgång, mindre åtgång av trycksvärta, lägre transportkostnader.

Internet är den största demokratiseringsprocess i modern tid. Återstår att se vad EU-lagen i november får för inverkan på detta:

http://aktualia.wordpress.com/2010/03/19/europas-yttrandefrihet/

Permalänk | Anmäl #9 Cavatus, 2010-03-23, 21:54

Sivert A #6:
Vi som växte upp under 60- och 70-talen minns hur total massmedias åsiktscensur var på den tiden, och vi minns hur J.Myrdal skrev på kultursidor var och varannan dag tillsammans med sina fränder. Då hördes inget klagomål.
Det var på den tiden skolor och -gårdar fylldes av skrikande ungdomar som ropade på revolution, klasskamp och Mao.
Det var då, Sivert A. man fick välja mellan att springa i flocken eller lära sig tänka själv.

Permalänk | Anmäl #11 Dan Åkerman, 2010-03-23, 22:00

Håller med dig, Dan Åkerman. Ang TV oligarkin och internet som Klerken skriver om: Internet är ett stort hot mot diktatorer, talibanfasoner och dyl. -Nu har ju t o m Google brutit med de kinesiska diktatorerna och slutat censurera kinesernas internet s a s.
-Titta föresten vad Youtube, Facebook och andra medier och sajter betydde för oppositionen i Iran. -USB-minnen, Youtube mm är ett stort hot mot "Guds uttolkare" i den islamiska republiken osv!

Tänk vad hackers kunde ha gjort för att knäcka de tyska ubåtskoderna. -Men då hade inte Enigma blivit känd!

Permalänk | Anmäl #13 Ingemar, 2010-03-23, 22:43

Sällan jag håller med Myrdal i något, men den här gången kan jag bara ge honom rätt. Man träffar inte sällan personer på nätet som är betydligt vassare och kunnigare än någon svensk reporter jag läst. I bästa fall når dom upp till sunt förnuft och verklighetskontakt, inte direkt imponerande...

Permalänk | Anmäl #14 Karl, 2010-03-23, 22:57

Tror inte allt var bättre förr. Idag har vi en blixtsnabb rapportering och möjlighet för fler att göra sig hörda. Det jag möjligen saknar är den eftertänksamhet som fanns hos många skribenter när allt inte var "on line". Analyser finns idag också även om media som helhet blivit mer ytligt.
Så i likhet med Myrdal sörjer jag inte gamla tider, men konstaterar att vi fortfarande får uthärda röda glasögon och Jan Myrdal.

Permalänk | Anmäl #15 Zero, 2010-03-23, 23:09

HISTORIEN UPPREPAR SIG INTE - MEN DEN RIMMAR ! GUBBARNA KAN ÄN ! MEN...MÄN...

VIsst kan både Jan Myrdal och Lars Gustafsson kan ta poäng, än.
Samtidigt vill nog alla upprepa sina gamla triumfer, en gång till, den sista kanske, så fungerar det, livet går ju i 40års upprepnings-intervaller, " historien upprepar sig inte - men den rimmar", vem sa det så träffande häromdagen ?

Ta Vietnam som väl är 40talisternas stora opinions- och solidari-tetsupplevelse, 1963, i maj började DN, Sven Öste skriva om USA:s specialtrupper, Green Berets, då som nu " im einsatz ", då i Sydvietnam. President Kennedy sköts i november, 1963, samtidigt som Beatles " Please , Please me" LP utkom. I augusti 1964 fej-kade LBJ, Johnson och U.S Navy ett nordvietnamesiskt torped-båtsanfall, (U.S. provokation eller ren inbillning), samtidigt som The Beatles : A Hard days night " hade premiär. och de öppna bomb-ningarna av Hanoi, började, som fick Olof Palme och hela Sverige att gå i taket 1972/73 " julbombningarna för fred ", (som Gaza 2009), som pågick till 1973, kriget slutade med USA:s nederlag i april 1975.

Men visst spelade den ex.vis svenska pressen, en roll i informa-tionen om Vietnamkriget, och opinionsutvecklingen, men givet den allmänna opinionen, som inte bara bestod av DFFG (De förenade
FNL-grupperna), utan många andra organisationer, rakt genom samhället.

Men det krig som Frankrike utkämpade med "Vietminh", från 1946, och som slutade med frassarnas nederlag, Dien Bien Phu, och Geneves fyrmaktsöverenskommelse 1954/56, var nog inte lika väl täckt i svenska media.

Men Tidens förlag (s) utgav 1955: Kamrat in i helvetet / (Franska orig:s titel : Operation Gachis, 1953, om Frankrikes vietnamkrig, skildrat av en krigsdeltagare Philippe de Pirey.

År 1959 utgav Tidskriften Clartés förlag: John Takmans: Vår vid sydkinesiska sjön, en resa i Vietnam och Kina, som berättar om
den vietnamesiska historien och kriget så långt. År 1965, när den första stora USA-landstigningen av " marines" ägt rum, och andra
Vietnamkriget för nationell befrielse, var i gång, FNL, Nordvietnam mot USA och dess allierade, utgav John Takman : Vietnam : ocku-panterna och folket, på Bo Cavefors och tidskriften Clartés förlag.

1955 ca utgav Arbetarkultur (som Myrdal tidigare uppmärksammat i AB) :Hakkorsets gissel, som skildrade Holocaust i Östeuropa 1939-45, "Förintelsen" var då i djupfryst tillstånd, närmast permafrost.

John Takman var socialläkare och medlem i nuvarande vänster-partiets föregångare : SKP, men som Jan Myrdal ibland var på rätt plats i rätt tid. Arbetarkultur var SKP:s förlag, (ej Gnistan-SKP, som
Myrdal sen tillhörde.)

Skyll inte allt ont, (eller gott) på Jan Myrdal, även om han som Stickan Andersson(ABBA) hoppar in i alla fighter, som bjuds, som Vietnamdemonstrationen 20.12 1965, och blir vederbörligen mosad och hemburen.

Men vad vi ser här på Newsmill, är att , när de gamla intellektuella giganterna väl släpar sig fram till "p-rännan", JM & LG, och skvalar igång, då börjar dom andra lite yngre grabbarna, att humma och hålla med, oavsett grad av " illwill" f.ö., ursäkta sig, " trodde jag aldrig skulle hålla med Janne Myrdal etc.", skrapa med foten och dra sig undan, som i Killinggängets Schyffert-sketch på Grand. Och lika roligt , avslöjande och helt gratis.

Folk tror idag på gott och ont, att historien består av Jan Myrdal och Lars Gustafsson. Det är inte sant, en förenkling och det vet båda två, ni båda borde lämna ett bättre arv av ifrågasättande och opp-osition till de yngre, självsyn, inte bara göra om de gamla konst-erna, vilka roller har ni själva valt att spela, och hur ser ni på det ? Patria o´Muerte, Venceremos ! Hast la Victoria siempre !

Permalänk | Anmäl #17 Chili Palmer, 2010-03-24, 00:10

”Det sitter som vi vet en person på var sak och i vårt västliga elände finns högt avlönade anställda grindvakter vilka sköter sin uppgift att värna allmänheten från information. Skit släpper de igenom - läs dagens upplagor av våra fyra tidningar i Stockholm! - men för medborgarna viktig information stoppar de och/eller vinklar till oigenkännlighet.”

I det ovan citerade gör Myrdal en helt korrekt analys. Det är helt uppenbart att man från politiskt håll (både socialistiskt och liberalt) håller på att montera ner den kvalitativa kulturen. Frågan är egentligen bara vad som är ORSAKEN?

Det enda jag har kunnat konstatera är att fördumningen och nedmonteringen skett samtidigt med initieringen av psuedokultur, bögendom, genusvetenskap och mångkultur, med samtidig betoning på kulturrelativism.

Inte bara kultursidor har förstörts. Konsthallar är näst intill tömda på estisk konst. Installationer, konceptkonst, grushögar, och billiga idéer, som en någorlunda normalbegåvad och kreativ besökare själv borde kunna kläcka ur sig flera i timmen, har fått ersätta målningar och skulpturer med estetiskt värde.

Visst vill man undanhålla allmänheten information och förkovring. Det är förmodligen även så att man undanhåller det med högre kvalitet med anledning av att det inte ska bli alltför uppenbart hur de här nya ”kulturinslagen” står sig vid en jämförelse.

Permalänk | Anmäl #18 Lund, 2010-03-24, 00:31

Lägg ned presstödet. Pengarna kan användas bättre till ett fritt Internet.
med tillåten fildelning.Överför presstödspengarna till ett motsvarande STIM för internet. Var konstruktiv - i tiden.

Permalänk | Anmäl #21 Farenheit 451, 2010-03-24, 08:19

Intressant att notera att epitetet grindvakter används som skällsord av en som hyllar just den ideologi vars existens vilar på att grindvakterna gör sitt jobb.

Men jag håller med om att internet är ett mycket viktigt framsteg för friheten. Vi kan själva ta reda på information utan några större investeringar.
Det jag lärt mig via detta medium bland annat är att den ideologi som Jan Myrdal bekänner sig till haft svensk media under sin kontroll alldeles för länge.
Visst är västlig media i mångt och mycket "ordbajseri" men det är lite lågt att säga att bara det förhatliga väst skulle lida av det.

I väst har vi åtminstone möjlighet att bilda oss en egen uppfattning utan att bli förföljda så drastiskt som i vissa andra länder. Visst trycks obehagliga åsikter ner här också, men på ett mycket mer subtilt plan.

Permalänk | Anmäl #24 suka, 2010-03-24, 09:11

"Den stora världen" som Jan Myrdal ovan berömmer sig av att ha vistats i är åtminstone jag tacksam för att jag har undsluppit,
-och därjämte hans ständiga propaganda för de förträffligheter som rymdes däri.

Permalänk | Anmäl #30 Ebbe Cederblad, 2010-03-24, 13:51

Utan att lägga mig i sakfrågan i dagens utspel tänker jag spontant på hur pressfriheten varit i de länder den gamle dikaturkramaren Myrdal hyllat som de främsta samhällena på vår jord. Frågan ni bör ställa er som skriver att ni "i detta fall håller med" diktaturkramaren är:
Låt säga att kommunistgerillan lyckas vinna makten, vad får vi då för ett Indien?

Permalänk | Anmäl #32 Roland Vilhelmsson, 2010-03-24, 14:46

Underbart att läsa Jan! Ett annat perspektiv. Gillar och känner igen följande:

"Skit släpper de igenom - läs dagens upplagor av våra fyra tidningar i Stockholm! - men för medborgarna viktig information stoppar de och/eller vinklar till oigenkännlighet."

Inte bara du som skriver och tänker som du gör om dagens tidningar och dess redaktioner. Följande skriver Noam Chomsky om medierna, då i USA, men kanske det stämmer in på Sverige också:

"Idag är mekanismerna mycket mer subtila. Ändå finns i medier och på lärosäten ett komplicerat system av filter som garanterar att avvikande perspektiv rensas bort eller marginaliseras på något sätt. Resultatet är i slutändan ungefär detsamma: det vi kallar åsikter till 'höger' eller 'vänster' i medierna representerar bara ett begränsat register av debatten som speglar den privata maktens behov, och i praktiken finns det i princip ingenting utöver dess 'acceptabla' ståndpunkter. /.../ En tidnings ekonomiska struktur är alltså att den säljer läsare till andra företag. Inte är det tidningar man främst vill sälja till folk - en tidning i ekonomisk nöd försöker 'skära ner' upplagan och uppgradera läsekretsen vilket höjer annonsintäkterna." (Chomsky, "Att förstå makten", 2009 [2002], s. 27-28)

Permalänk | Anmäl #34 Roger Windahl, 2010-03-24, 15:38

det gör ont då Tabun ofentligt ventileras och en sanning kommer fram...

Permalänk | Anmäl #36 Lektor Hektor, 2010-03-24, 19:10

jag har blivit nesligen exkluderad från lars gustafssons blogg - hans grindvaktagerande på sin egen blogg är oresonligt grymt - that's my opinion - under hans en opolitisk betraktelse - skrev jag: "(man kan förstå att personen i fråga i många år levt i usa...)" - detta kunde herrn inte tåla - överkänslighet kan ibland vara stor - men man bestämmer själv på sin egen blogg - men känslan av att ha blivit nesligen exkluderad - utan någon - som jag ser det - egentlig reell anledning - kvarstår hos mig... (hans anseende hos mig har genom hans oresonliga agerade inte blivit större - om jag säger så...)

Permalänk | Anmäl #42 Marianne Johansson, 2010-08-03, 08:13

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  5. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  7. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  8. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  9. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  10. Stora risker med MP:s energipolitik
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. För terroristen i Norge var svenska SD ett ljus i mörkret
  4. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  5. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  6. Tack vare SD har vi nu en kritisk debatt om mångkulturen
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Länderna måste undvika protektionism
  9. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  10. Inte skulle du stjäla någons rullstol, Eric Saade?

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.