Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Pensionerna

Reinfeldt menar att svenskarna måste ställa in sig på att arbeta längre. Bör vi arbeta till 75 år?  Läs (34) Skriv

Feminism

Författaren Maria Sveland går till hårt angrepp mot "antifeminister" på DN Kultur. Har hon rätt?  Läs (34) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Sexköpslagen

Göran Widham om Sexköpslagen

Avhoppad moderat: Asks syn på rättsstaten representativ för Moderaterna

Problemet med vår justitieminister är inte att hon gör tavlor. Problemet är inte ens isolerat till Tant Gredelin som person. Hennes chef statsministern är också en del av det tillsammans med flera andra allianskollegor i och utanför regeringen. Bristen på insikt i demokratins och rättsstatens grunder gäller inte bara en person, eller ett parti. Den genomsyrar snart vår regerings hela rättspolitik.


Om författaren

Tidigare aktiv medlem i Moderaterna som numera är piratpartist. Lämnade Moderaterna på grund av deras försvagade engagemang i frågor som rör personlig integritet och rättsäkerhet. Juridiskt allmänbildad som en följd av en uppväxt med en domare som far i kombination med en oavslutad sejour på juristprogrammet vid Göteborgs Universitet.

På grund av en blandning av gamla lojaliteter och det faktum att jag respekterar somliga representanter för de borgerliga partierna är det i vanliga fall svårt för mig att kritisera regeringen utan att gå in på lika goda kålsuparresonemang och leta syndabockar även i motståndarlaget. Men det som hänt den senaste veckan går utanpå det mesta vi sett tidigare. Jag vill se en revolt från de rättänkande borgerliga oppinionsbildarna. Den som är tyst nu, den gör sig själv till en del av problemet.

Det handlar om oskuldspresumptionen!

Jag borde inte behöva förklara varför det är viktigt. Min rätt som medborgare i detta land vilar på det faktum att det offentliga inte ska kunna gripa in med tvångsmedel mot mig på lösa boliner. En av de viktigaste begränsningarna för att förhindra det är att jag ska anses för oskyldig fram till den stund en rättsprocess har kommit fram till motsatsen. De tvångsmedel som riktas mot mig under den period jag är misstänkt men inte dömd ska vara föremål för en noggrann proportionalitetsprövning. Därför har vi regler om hur beslut för t ex anhållande, häktning, husrannsakan ska gå till.

Inom loppet av mindre än en vecka har vår regering utmanat denna grundläggande tankefigur två gånger:

Först struntar man i lagrådets invändningar när man vill göra långtgående förändringar i dessa proportionalitetsförändringar när det gäller polisingripande mot barn. Det kan inte sägas nog många gånger: poängen är inte hur värdefullt det vore att kunna kontrollera det icke oskuldsfulla barnen för att kunna ge dem hjälp att komma ur ett tidigt påbörjat narkotikamissbruk, poängen är skyddet för de oskuldsfulla barnen. Det är orimligt att ge polisen möjligheten att utsätta valfritt barn för integritetskränkande och på andra sätt djupt kränkande behandlingar som kroppsbesiktning och urinprov.

Dels orimligt av principiella skäl, men också orimligt eftersom tidigare erfarenheter tyder på att vi har en poliskår som åtminstone till vissa delar inte är vuxen den uppgiften. Risken att helt oskyldiga barn av godtyckliga skäl skulle utsättas för sådana undersökningar går inte att bortse från. Tänk er en enda pojke eller flicka som utan egen förskyllan – endast pga sin attityd, eller ett utagerande sätt, eller att en usel människa fått för mycket makt i sina händer – tvingas till sexuellt kränkande handlingar. Säg inte att det inte kan hända för det gör det redan.

Som om inte detta räcker så fortsätter man att fundera kring om inte skamstraff redan innan fällande dom vore ett lämpligt sätt att komma tillrätta med viss brottslighet. Förslaget om att se till att meddela misstanke om vissa moraliskt stigmatiserade brott (det moraliska stigmat är det som gör skamstraff extra effektiva i detta sammanhang) kan framstå som så mycket mindre allvarligt. Det handlar ju trots allt om misstänkta torskar, vuxna män.

Men på den principiella nivån är detta faktiskt ännu allvarligare. Vilka andra brott kommer i ett senare skede anses ha en sån särart att det är onödigt att vänta på en fällande dom? Varför inte låta folkets domstol i de stora tidningarnas kommentarsfältet sköta dömandet med en gång?

Vi kan inte tiga nu. Detta är för allvarligt. Detta går över partihänsyn och gamla lojaliteter. Ni som tror på rättssamhället skydda inte denna regering från er ilska av fel skäl. Använd de plattformar ni har och protestera!








Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/20013

47 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Ett inlägg i rättan tid. Förruttnelsen av det offentliga bör stoppas.

Permalänk | Anmäl #1 Sigaro, 2010-03-21, 20:50

Ja, den "skyldig tills motsatsen bevisats"-hållningen är knappast gynnsam mer än för populistiska icke-genomtänkta strömningar som oftast finnes på högerkanten. Moderaterna kör en äckelpolitik vars förebild står att finna i det "stora" landet i väst (ja, USA så klart...men det visste du ju redan).

Permalänk | Anmäl #2 Christopher Elmgren, 2010-03-21, 20:51

Väldigt viktigt inlägg. Skrämmande få kommentarer däremot.

Permalänk | Anmäl #3 Valentin Ekman, 2010-03-21, 20:55

REPRESENTATIV DEMOKRATI [= ...att auktoritativt och legitimt utöva kontroll... (video 8 min)] = Folk-Styre - det är frågan - som en 94 år LivsErfaren person - ger uttryck för en hel del KRISTALLKLARA sanningar om HÄR (video ca 11 min).

Om hur dödsbringande illa ställt det ÄR i Sverige i dags dato på individnivå HÄR och HÄR.

Permalänk | Anmäl #4 Josef Boberg, 2010-03-21, 21:07

Det finns ETT land som man kan kalla för en demokrati och det är Schweiz. Ni vet, landet som "våra" politiker skriker på...just för att de har folkomröstningar och lyssnar på vad folket vill? "Våra" välutbildade superintelligenta politiker (som Mona och Maud) vet ju bättre än "folket", och det är just därför vi inte behöver en äkta demokrati här i Sverige.

På papper så finns det sju partier i riksdagen, men i verkligheten så finns det bara ett: 7-klövern. Då jag inte gillar deras politik så kommer jag rösta på ett annat parti. Nu är jag inte överdrivet förtjust i vare sig anarki eller kommunism och PP är således inte för mig, men jag tycker ändå det är skoj att det finns ett tredje parti för de vänsterextrema (då PP borde kunna ta en del röster från Vpk och Mp).

Permalänk | Anmäl #5 Illwill, 2010-03-21, 21:18

"Tidigare aktiv medlem i Moderaterna som numera är piratpartist."

Det säger egentligen allt, en tidigare aktiv medlem av Moderaterna som sedemera valt att gå med i ett parti som inte har någon åsikt ifråga om narkotikapolitiken och de integritetskränkningar som utförs i dess namn.

Permalänk | Anmäl #6 Hiram, 2010-03-21, 21:28

Att media så totalt ignorerar den stund när Sveriges Justitieminister så entydligt visar att hon inte är mogen uppgiften, är ett tecken på att något mycket allvarligt redan har inträffat i det här landet.
Jag menar, vi snackar inte om en toblerone här. Det gäller bristande rättssäkerhet och övergrepp från statens sida .- riktad mot barn. Det handlar om pöbeluppviglande åsiktsgrodor som dräper ut ur munnen på den som är satt att ansvara för rättsväsende och lagstiftning.
Och detta ett valår!

Permalänk | Anmäl #7 Jimbo, 2010-03-21, 21:31

@Illwill: "Nu är jag inte överdrivet förtjust i vare sig anarki eller kommunism och PP är således inte för mig, men jag tycker ändå det är skoj att det finns ett tredje parti för de vänsterextrema (då PP borde kunna ta en del röster från Vpk och Mp)."

Det är kommentarer som ovanstående som gör att man verkligen förstår att alltför många lever kvar i en svunnen tid. Vänster och höger är dåtid. Integritetsfrågor rör sig inte i vänster/höger-planet överhuvudtaget.

Att klassisk liberalism åtminstone tidigare var den ideologi som förknippades med integritetsfrågor gör din kommentar än märkligare.

Permalänk | Anmäl #8 Thomas Tvivlaren, 2010-03-21, 21:48

@Hiram: "Det säger egentligen allt, en tidigare aktiv medlem av Moderaterna som sedemera valt att gå med i ett parti som inte har någon åsikt ifråga om narkotikapolitiken och de integritetskränkningar som utförs i dess namn."

För att travestera det du säger så säger det egentligen allt att du ägnar dig åt någon slags argumentum ad hominem istället för att ifrågasätta att landets justitieminister inte ens har rättsmedvetande nog för att vara en enkel samhällsmedborgare.

Det här är en demokratifråga. Det här är en fråga om rättsstaten. Det här är en fråga om rättssäkerhet och allmän demokratirespekt.

Permalänk | Anmäl #9 Thomas Tvivlaren, 2010-03-21, 21:53

@Jimbo: Jag håller helt med dig. Inte nog med att pressen inte tar sitt ansvar.

Var är de som genom sina yrkesroller representerar samhället och demokratin?

Var är domare, professorer i juridik, advokater? Vore jag tillhörande någon av dessa grupper skulle jag skrika rakt ut.

Var är statsvetare och dessas representanter på våra lärosäten? Borde det inte ligga i deras intresse att värna om sina specialområden och sina till dessa kopplade expertroller?

Det är beklagansvärt att någon slags låt-gå-attityd så aktivt lagt sordin över landet. Jag vet inte om det är lättja, likgiltighet eller brist på mod men det är verkligen inte klädsamt ett land som Sverige.

Justitieminister Beatrice Ask bör rimligtvis avgå å det snaraste!

Permalänk | Anmäl #10 Thomas Tvivlaren, 2010-03-21, 21:59

Artikelförfattaren har helt rätt. Beatrice Ask bör avgå självmant innan den mobb hon försöker hetsa till grundlagsbrott släpar ut henne ur maktkorridorerna. Själv hatar jag dessutom övervakningslagarna, inklusive Ipred och FRA-lagen, som ju också bryter mot grundlagen och rättssamhällets grundläggande principer. Någon mer än jag som ser ett mönster?

Permalänk | Anmäl #11 Medborgare, 2010-03-21, 22:11

Dags att ändra på svensk rättspolitik - ge svenska män rättssäkerhet - Avgå Bea

Justitieminister Beatrice Ask ska avgå. Om detta råder ingen tvekan.

Dock ska de andra politikerna inte slå sig för bröstet. De har bidragit till en situation där rättssäkerheten för män är sämst i hela den civiliserade välrden. Det räcker i princip med att en kvinna tillräckligt trovärdigt anklagar dig för ett "genus-brott" för att du ska få tillbringa åtskilliga dagar i polisarrest. Några bevis förutom hennes ord är inte nödvändiga. Kvinnor är å sin sida immunförklarade för alla mindre brott som de begår i en relation. Vill någon ha bevis för att det förhåller sig på detta sätt är ni välkomna att kontakta mig. Jag är själv ett levande bevis för att det förhåller sig just på detta sätt. Beas misstag borde vara en signal för att det är dags att totalt ändra kurs i svensk rättspolitik. Ge svenska män tillbaka sina mänskilga rättigheter och en rimlig rättssäkerhet!

Permalänk | Anmäl #12 Tommy Sandström, 2010-03-21, 23:09

@ medborgare

Visst, det är fler som ser ett mönster. Den gamla 'hederliga' typen av liberalism kidnappades efter 9-11 i Sverige av nykonservativa strömmningar som kom att basera politiken på spin, lögner och nyspråkliga krumbukter så till den grad att ingen längre vet varken ut eller in. Nykonservatismen med sina rötter i trotskism och en ide om infiltration driver oss med hjälp av en stark amerikansk-israelisk lobby rakt in i globaliserad fascism.

För att få en referenspunkt i den mångskiktade lögn som utgör grund för det offentliga samtalet och som förvrängt vår verklighet så till den milda grad de sista tio åren räcker det att kort begrunda följande:

"A peer-reviewed paper published in the Open Chemical Physics Journal on April 3, 2009,2 reported that a little known high-tech explosive called nano-thermite was found throughout the World Trade Center dust."
...
In a German interview in May 2009, Dr. Harrit said: "There are no experts on nano-thermite without connections to the military. This stuff has only been prepared under military contracts in the USA and probably in bigger allied countries. This is secret military research It was not prepared in a cave in Afghanistan."

http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=17624

Från det offentliga samtalets perspektiv befinner vi oss på tionde våningen i en hiss utan golv och ingen törs titta ner i brådjupet under våra fötter. Framtiden är mörk.

Permalänk | Anmäl #13 epi, 2010-03-21, 23:09

Riksdagspartierna, eller i alla fall deras högsta höns, har tappat all kontakt med verkligheten.

Bodströms tilltag var illa nog; detta är i mångt och mycket värre.

Permalänk | Anmäl #14 John K, 2010-03-21, 23:25

#9 Thomas Tvivlaren,

Ad hominem? För att inte travestera ett ord av vad du själv säger är det bara till att notera du har lagt upp en halmgubbe. Nog för att det är lovvärt att Widham uttrycker sin personliga åsikt, gällande Asks position behöver föga tilläggas. Men i det avseendet företräder hans åsikt inte något politiskt alternativ. Piratpartiet har valt att uttryckligen inte ta ställning mot integritetskränkande lagstiftning avseende sexköp och narkotika. Till det avseendet är deras så kallade värn av den enskildes rättighet till integritet och privatliv lika skenheligt som Asks påstådda respekt för demokratin.

Permalänk | Anmäl #15 Hiram, 2010-03-21, 23:43

Tant Gredelin är ett juridiskt framsteg. Liksom principen "öga för öga - tand för tand" var ett steg framåt i förhållande till "tio ögon för ett öga". Förra decenniet var det 1600-talets häxprocesser som gällde mot svenska män; nu har etablissemanget nått fram till tidigt artonhundratal och stupstocken. Nej, det är orättvist mot artonhundratalet: de som sattes i stupstock var dömda.

Permalänk | Anmäl #16 Torsten Nyström, 2010-03-22, 00:19

Tillägg till föregående efter koll i Nordisk Familjebok: "stockstraffet" avskaffades 1841 och "utställning att skämmas" avskaffades 1864

Permalänk | Anmäl #17 Torsten Nyström, 2010-03-22, 00:33

POLISSTATEN NÄSTA ! AVSTIGNING FÖR SAMTLIGA ! UTVECKLINGEN VÄNDER !

Förnuftigt avhopp ! Widham !

Att moderaterna som var så för civilmotstånd mot staten, (tv-avgift/ bygglov )nu helt har ändrat attityd, är bara en av moderatradik-alernas obehagliga sidor. Partiet består av 40-åriga karriärister, utan inre övertygelser, för det har man inte då, och sitt ungdoms-uppror är de långt ifrån.

Att man kan vara minister utan akademisk utbildning är inget pro-blem, se på alla sossar, (Persson var ingen höjdare, med eller utan sina 40 univ.poäng) men därför klarar inte alla damfrisörskor från Sveg eller andra tätorter, (Sysslebäckssläkt) att vara justitiemin-istrar.

Och höggern har alltid en frustrerad Batongmormor, förut, Astrid Kristenson, sen hon med garren och jättestora håret, och nu Beatrice, de visar hur lite de bryr sig om lagstiftningen, för de skiter ju i lagarna jämt, det är ju en kul norm, i höggern, ett hånflabb.

Och detta mantra om 2.000 nya poliser, folk har genomskådat detta nu, det är inte där skon klämmer, t.o.m Moderat-Maria A. är emot.De flesta råkar inte ut för brott, och svenska poliser duger inte till någon ting längre. Bara att öppna tidningen och läs, men den försörjer liksom militären, väldigt många som kanske vill göra karriär, på din olycka, (i värsta fall lik.)

Hypotesen är att polisens verksamhet skapar istället kriminalitet, med sina ingripande mot ungdomar och andra särskilda kategorier, som de utser som offer. Som tvingas identifiera sig med poliskårens allmänna brutalitet, låga bildningsgrad, och småfiffel i allt.

Som Widham skriver : skydda ungdomarna från den organiserade
brottslighet, som poliskåren utgör, mest en samling obildade lunsar, fyrkantiga idrottstyper, som om " de öppnar en bok i lunchrummet, blir veckans mobboffer. (Citat: L.G.W. Persson/DN)

Men inte bara ungdomar, vem som helst ? Nej knappast , de vet vilka de skall terrorisera och bötfälla, och släppa igenom Kv. Krono-bergs, rättsväsendets Ruhr-område, som bolmar och går dygnet runt.

Nej någon hjälp av polisen har inte vanligtvis invånarna i Sverige, de är som militären, helt ur spel, och kör massa tillslag mot kretsar som vanliga aldrig möter, eller drabbas av. De som ropar på poliser räknar knappast med att drabbas av den.

Vi är på väg mot en polisstat - den saken är klar, med allt det värsta
från Östeuropa, som "på sin tid" ändå inte exporterade brottslighet,
i den tidens socialistiska polisstater.

Och det är bara ungdomar som protester mot höggerns ockupa-tionsregim, så har det alltid varit, som mot FRA-lagen. Vad är alla brackor, som hejade på den oranga revolutionen nuförtiden ? Är det bara Reinfeldts farsa, som har "vinnartröjan" på sig när han sitter vid köksbordet i Täby, och krökar, när snuten knackade på nu häromsistens för rattfyllan...

Permalänk | Anmäl #18 Chili Palmer, 2010-03-22, 00:36

"Thomas Tvivlaren": i Sverige finns bara vänster och mer vänster. Den "riktiga" högern (kapitalismen) existerar inte (möjligtvis finns det en del i MUF som fortfarande är våta bakom öronen, men då snackar vi enskilda individer som inte blivit "upplärda" av systemet än). En del ("mer vänster") påstår att Moderaterna skulle vara kapitalister, men för amerikanare är Moderaterna snäppet från kommunister.

För de av oss som ser "kommunism" som vänster och "kapitalism" som höger så är PP ett vänsterextremt parti. Nu talar jag inte om delen om integritet, jag håller med PP i mångt och mycket där. Men PP är ett parti som (i EU) stöder fri invandring, legalisering av droger och annat som främst hör till anarki-sidan. Anarki-sidan (AFA, djurrättsaktivister etc) är ofta nära kopplad till vänstern (AFA:iterna är ofta medlemmar i Amnesty eller Vänsterpartiet och andra kommunistiska grupperingar). Likt kommunistiska länder är PP dessutom (som Juni-listan) ett parti som främst handlar om EN person (Rickard Falkvinge).

Jag är väldigt aktiv på nätet, jag har laddat ner en stor mängd material som de amerikanska företagen hade velat ha betalt för (jag har betalat för mycket också), men anarki som styrelsesätt fungerar inte. Lagar och regler behövs, även om man själv ibland bryter mot dem (jag kör för snabbt rätt ofta, dessutom).

Som Sverige ser ut nu så har vi betydligt större problem än t.o.m integriteten (även om det självklart är en viktig fråga, men det är bara EN fråga). Sveriges framtid står på spel, vårt folk och vår kultur är på väg att raderas ut...att 7-klövern vill läsa min epost är väldigt motbjudande, men det är bara en liten del av problemet.

Permalänk | Anmäl #19 Illwill, 2010-03-22, 04:21

Nå! Högerfolket försvara regeringen nu då! Försvara kontroll. Försvara det faktum att regeringen vill straffa HÅRT på lösa grunder, eller utan grund.
När vi ändå är igång så kan vi ju påminna om att Ask också vill drogtesta barn utan föräldrarnas medgivande. Regeringen vill ha en svag stat som den ekonomiska eliten kan styra. Men samtidigt vill de ha vapen mot de som är annorlunda, utanför deras ramar. Snart tror jag att vi får se ett förslag om "tvångsvård" av fattiga. Helst vill nog Ask ha alla utom hon själv i en lite burk så att hon kan sitta och bränna oss med förstoringsglas, problemet är bara att Reinfeldt vet att man måste genomföra sjuka förändingar av samhället lite långsammare. De som står på toppen måste vänja sig vid att trampa på folk och de som ligger måste vänja sig vid att bli sparkade på.

Permalänk | Anmäl #20 Jim, 2010-03-22, 07:27

Det Ask säger är så dumt och ogenomtänkt att man undrar om hon har några personliga problem med sexköpare som får henna att vräka ur sig denna idioti.
Men att som Widham klandra alla Moderater och bunta ihop dem med Ask verkar inte vara mindre idiotiskt. Har även Widham personliga problem? Med Moderater?

Permalänk | Anmäl #21 Totte, 2010-03-22, 07:43

Sakta men säkert håller vinden på att vända. Jag hoppas och tror att detta var sista gången ett sådant här övertramp kan ske i landet Upp och ner. Ett MANSNÄTVERK har bildats i Sverige. Är du för jämställdhet mellan män och kvinnor? Då är både du som man och kvinna välkommen som medlem i denna Facebook-grupp:

http://sv-se.facebook.com/group.php?gid=203836251645

Permalänk | Anmäl #23 Tommy Sandström, 2010-03-22, 11:00

Du Göran, du har en sån Politiskt korekt ståndpunkt så du missar de möjligheter som Tant Greddelins förslag ger!

Tänk på att den gamla traditionella skammpålen skulle kunna göra underverk med med våra folkvaldas o andras moral!
Eller tjära o fjäder? Tänk dig viken prevention dessa traditionella o billiga korrigeringsmetoder besitter.

O när vi skickar ned flottans fartyg till Somaliska farvatten igen, sjöröveri har alltid traditionellt bestraffats med höngning i rånocken,
tycker man det är för rått så finns ju också den traditionella "gå plankan" o ta till!

Permalänk | Anmäl #24 Tgvara, 2010-03-22, 11:37

År 2010 kommwe det att ske mycket positiv förändring inom poliskår osv tror jag. (tänkte skicka fram Sahlin till o säga det även om det är sparken eller kanske till och med skaka galler så är det positivt avslutande av din tjänst)

Gäller bara att någon kan hålla JK Anna Skarhed upptagen med någon pärm när vi återinför "rättssäkerheten" annars kommer hon sätt P kan jag lova. (lambertz får ta den uppgiften ställa frågor hon redan svarat på dec 2009)

Jag tycker vi kan unna Ask det där färgtemat, bara hon går med på att gbg piketen blir tvungna att köra "hemglassbilen" istället för ordinare fordon, samt att dom är iförda neonrosa overaller samt dumstrut.

Det fram tills dagen då någon ställs till svars samt även använder någon empatisk känsla och formulerar en uppriktig ursäkt, gärna offengligt får då stärker det även folkets tilltro till kåren, Idag tror jag mer på påskharen än kåren.

Permalänk | Anmäl #25 Fredrik Ekdahl , 2010-03-22, 12:24

#6: Vad menar du med "ett parti som inte har någon åsikt ifråga om narkotikapolitiken och de integritetskränkningar som utförs i dess namn."

Om du haft minsta lilla aning om vad PiratPartiet arbetar för hade du vetat att högst upp på listan ligger skydd av integritet och det gäller även inom narkotikapolitiken.

Permalänk | Anmäl #26 geiko, 2010-03-22, 12:54

#19: Illwill, du gör en mycket snurrig politisk analys här. Det är inte möjligt att jämföra som du gör när du t ex hävdar att moderaterna skulle kallas kommunister i USA. På frihandelsområdet och i synen på exempelvis jordbrukssubventioner är mer eller mindre vartenda svenskt parti utom vänsterpartiet superliberala, jämfört med de amerikanska protektionisterna i båda de stora partierna. Samtidigt är alla våra partier ju statsmakts- och högskatteivrare i jämförelse med amerikanerna, men å andra sidan socialt mycket mer frisinnade än till och med de mest vänsterinriktade demokraterna i USA. Det är olika politiska system vi talar om, med olika traditioner och raka jämförelser är inte fruktbara. Tro mig, som MUFare från förr och övertygad liberal har jag själv sysslat med de här jämförelserna till leda när jag var yngre.

Sedan är det helt omöjligt att dra kopplingen PP/kommunism om man har någon slags koll på hur realpolitisk kommunism som vi känner den har utövats i praktiken. PP är ju rena antitesen till statssocialism och kommandoekonomi, vilket även någon som ogillar partiet lätt inser. Fri invandring och liberalisering av droger är därefter klassiskt liberala frågor, inte kommunistiska eller anarkistiska, även om anarkism och klassisk liberalism har beröringspunkter. Kolla upp vad Friedman, Mises eller Rothbard eller vem som helst av de nyliberala husgudarna har att säga om de här frågorna, om du tvivlar. Och vad har PP att göra med AFA och djurrättsaktivister? Din analys är på det hela taget rätt märklig. Det enda du får rätt är ledarkultsproblemen, att Falkvinge har fått för mycket ljus på sig. Men det verkar ju turligt nog som om fler ansikten börjar synas från PP numera.

Till sist skulle jag vilja veta hur du får ihop det här i vissa chauvinistiska kretsar eviga tjatet om hur vår kultur är på väg att raderas ut, med det faktum att varianter på den västerländska livsstilen är det som ungdomar världen över säger sig önska i framtiden och söker emulera i sina egna liv? Det gäller från Los Angeles till Buenos Aires till Kairo till Mumbai till Beijing, mer eller mindre. Kulturer är numera något som existerar och utvecklas globalt. De försvinner inte bara sådär. Eller är det den utopiska Bullerbyn som aldrig egentligen har funnits du talar om?

Permalänk | Anmäl #27 Gustav_, 2010-03-22, 14:06

Det är väl klart som F.n att jurister och andra politiker kommer att tiga nu liksom man alltid gör annars.
Hetsjakten på män är lika effektiv för karriären som det är karriärsmässigt riskabelt att börja proklamera för rättssäkerhet och rättstrygghet för män.
Vi vet ju vad som hände Göran Lambertz då han beställde rapporten felaktigt dömda.
Vårt rättsväsende styrs av ett rent Matriarkat där både justitieministern och JK är kvinnor. De flesta åklagarna är kvinnor och domarkåren kommer inom några få år att domineras av kvinnor. Samtidigt straffas män hårdare och längre för samma brott än vad kvinnor gör. Lagförslag baseras ofta på rapporter framtagna enbart av kvinnor inom Genusforskningen som har starkt samarbete med bla kvinnojourer Gång på gång uppdagas fall där män dömts oskyldigt för våldtäkt utan bevisning eller på undermåliga utredningar. Ofta nämns siffran 2% som ett "nonchalant" procenttal över antalet falska anmälningar, trots att det finns flera undersökningar utomlands samt i Sverige som visar en betydligt högre siffra.
När blev Sverige ett land där jurister och advokater gav upp kampen för rättssäkerhet och rättstrygghet?
Ask´s syn är representativ för hela rättsväsendet och hela riksdagen. Thomas Bodström var inte bättre trots att han tom hade juridisk utbildning!
Skäms!!!

Permalänk | Anmäl #29 JD, 2010-03-22, 16:10

En oceanväterökning av nyfeminismen - enda lösningen

Att juridisk utbildning för justitieministern skulle vara någon garanti för rättssäkerheten i landet Upp och ner har jag svårt att tro. Thomas "Batong" Bodström är väl belägg nog för att det inte är så. Tänk bara på Titorättegången där Bodström agerade i alla roller utom som domare, En oceanväterökning av nyfeminismen verkar vara den enda lösningen.

Permalänk | Anmäl #30 Tommy Sandström, 2010-03-22, 17:27

#26 geiko,
"Om du haft minsta lilla aning om vad PiratPartiet arbetar för hade du vetat att högst upp på listan ligger skydd av integritet och det gäller även inom narkotikapolitiken."

Om det även gäller inom narkotikapolitiken, visa mig då vart i deras valplattform jag kan läsa att de tar ställning för avkriminalisering av sexköp och eget bruk av narkotika.

Permalänk | Anmäl #31 Hiram, 2010-03-22, 19:09

VERKLIGHETEN ! KNACKAR PÅ !

Citat ur Aftonbladet idag.

" En 55-årig man fick en 15 meter lång väggstomme över sig, klämdes fast och dog. Den tragiska olyckan inträffade på en byggarbetsplats i Järfälla nordväst om Stockholm. Larmet inkom till polisen 10.30 på måndagen. En olycka hade inträffat på en byggarbetsplats på Bolinders strand i stadsdelen Kallhäll i Järfälla kommun, Stockholms län. Klockan 12.15 fördes mannen i ambu-lanshelikopter till Karolinska sjukhuset i Solna. Där dog han av sina skador. "

Så här ser verkligenheten ut - en byggnadsarbetare kommer inte, hem idag, barn förlorar sin far, maka sin man, syskon bror, föräldrar en son. . . ja men vadå, det är farligare att vara polis ? bara i kvällspressen, knappast, mycket överdrivet, byggjobbare lever mycket farligare.

De anhöriga som drabbas av en arbetsplatsdödsolycka kommer säkert att minnas detta även år 2110. Men sällan blir någon fälld för detta, " kollega i nödläge" storlarm, existerar inte här, fast alla drar
sån stor nytta av byggnadsarbetare, eller hur. ..

Vi har mycket större nytta av byggjobbarna än av snutar, som bara åker omkring och spänner sig, och krockar. Så är barn - de imponeras av uniformer och makt.

Bättre med 2.000 nya byggjobbare, av bostäder, och skyddsombud som kan skydda varann, i en livsfarlig arbetsmiljö, än 2.000 nya moderat-poliser¨, som är experter på att ful-skydda varann, om det behövs.Begriper ni inte det därute, " verklighetens folk" ? Borätts-spekulanter och mäcklare,vakna !

Vad gjorde snorungarna i moderaterna när de vann valet 2006, de lade ner, närmast avrättade Arbetslivsforskningsinstitutet, de sabbade kollektivavtalsskyldigheten. Kriminellt ! Fy fan vad skam-ligt ! Riksrätt för Reinfeldt ! Verkligen en dom över ett dött intorkat, och inhumant parti, som bör strykas ur riksdagens rullor - så långt möjligt är.

Mvh
Byggnadsarbetarson, med arbetsdödsfall/ olycksfall i historiken,
alltid närvarande i minnet, var tacksam att du slipper.

Permalänk | Anmäl #32 chili palmer, 2010-03-22, 19:41

Förslaget är inte värdigt en rättsstat, frågan måste gå att lösa på annat värdigare sätt.

Permalänk | Anmäl #33 Ebbe Cederblad, 2010-03-22, 21:05

När en sådan här omstörtande åsikt finns hos en minister vore det önskvärt att hon bereddes plats för en kompetent och djuplodande utfrågning om hela hennes syn på rättssystemet. Om det är så att uttalandet var genomtänkt så har väljarna rätt att få veta hur Bea resonerar angående rättsskipning.

Permalänk | Anmäl #34 rob, 2010-03-22, 21:10

Sveriges justitieminister vill trakassera misstänkta personer. Smaka på den meningen igen: "Sveriges justitieminister vill trakassera misstänkta personer".

Beatrice Ask måste bort från sitt ämbete - hon är ej lämplig.
Tyvärr verkar det som detsamma gäller regeringschefen - moderatena verkar ha degenerat på många områden under hans fögderi.

Det värsta är ju att det andra gänget är om möjligt än värre.

Permalänk | Anmäl #35 val10, 2010-03-22, 22:53

På ett sätt kanske det var uppfriskande med en sådan "groda" som hon ändrade sig till att det var, (men vad hon tänker o gör senare får vi se)

Jag minns henne som skolminister så fantasin är det inget fel på,

Jag tycker det är mer än efterlängtat att sådant ,som att man kanske börjar reflektera över att man tillsätter en JK som är känd för en sak, hon är ett justitieråd som sitter och läxar upp dåvarande JK Lambertz för att han ifrågasatte något som redan då var kraftigt eftersatt sk "rättssäkerheten".

Sedan briljerar Skarhed genom att inte ens hålla sig till dagen hon tillträdde i december 09.
Nejdå, hon basunerade stolt ut att hon minnsann redan var överfödig "rättssäkerheten i sverige fungerar bra" (eller till och med mkt bra har försökt förtränga henne)

Så det är ingen nyhet att Ask är en farlig kvinna på den posten. Folk har inte märkt hur en sådan rätt uppenbar sak, som att domtsolarna har börjat höja straffen rejält på bara några¨få år.

Visserligen är det främst för sk "kriminellla" eller ännu hellre som benämns dom som organiserad brottlslighet. (men även där kanske misstanken räcker kan man ju ana)

'Ex. skottlossningen på avenyn år 2000 rätt in i en full entre och mlkt folk även i kön mm 2st tömmer var sin baretta rätt in i folkmassan. Varav en greps och dömdes för den och en annan skottlosnning inne på en annan restaurang i gbg tidigar något år. (var enligt media och polis gängmedlem)

Domen blev inte dråpförsök utan allmän farligt beteende och ytterligare något jag inte minns (men ej dråpförsök eller mord dito) utan även ett vapenbrott pga ca 200patroner i lägenheten) Domen blev 2.5år. (jag var korkad nog att tycka att man skall ställa som vittne och på brott men bevittnar ,då ttom utan att vilja ha skadestånd vilket är ganska sunt tänkt såvida man inte blir skjuten osv jag)

Några år sedan i vasastan i gbg, en bilbomb/eller handgranat minnns ej exploderar mitt på dagen mkt folk även då i rörelse.

Då är det en kille som tas för dådet, och väljer att göra något som är extremt ovanligt i det läget. Han köpte åklagarens tomma ord om någon strafflindring som såvitt jag vet dom ej har mandat att uitlova här. Vilket även den här killen upptäckte,

Jag är osä'ker men tror att han som blev lurad av åklagaren fick 6-8år (minns ej exakt) samt att den han nu "nu pekade ut! som sin uppdragsgivare fick 9år utan hågon som helst bevsning mer än den andres ord.

Visst jag förstå att åklagarna och domstolarna samt en stor del av Svenska folket tänker att dom är "grovt kriminella" osv och kommer kunna gära lika farlig brott om dom kommer ut tidgare osv.

Jag köper dock inte det resonemanget. Det skall inte spela någon roll om du anses av polis och åklagare vara en viss typ av människa eller att om försökt få något att sätta dit dig på och nu tog chansen osv.

Precis som jag oavsett vad Tito Beltran kanske är för människa, har inten koll men hört saker som jag ogillar rätt skarpt men vet ej.

Vilket fall som helst, så skall du inte kunna bli dömd på att Carola minnsan såg dig ör 8-10år sedan och att du då såg "suspekt! ut.

Lägg därtill att en polis sitter och ikläder sig i princip alla roller utom den åtaldes samt kanske rättens ordförande och nämdemännens. (fast indirekt kan man ju säga att hon fick ju bryta mot alla regler tänkas kan och ändå gick det utmärkt för "hennes sak") Då helt plötsligt var inte Robert Wellls lika förtroendegivande som Carola.
Trots att Wells hade en mer detaljerad och oförändrad utsago än den mer dramatiska Carola,

Spm tydligen kunde inte bara spela in band där hon piskade ut sina demoner på 80talet, utan hon behärskade även att gräva fram nya minnen ur minnesbanken,

Brukar ju vara som så att om man börjar bre på med mer detaljer än man haft på förhören så är det en rättt kraftig indikation på att åklagaren har haft en genomgång med lite matnyttiga frågor som minns du inte det här med?

Det flest människor som är ovana att vittna brukar istället glömma av detaljer pga stress mm. Eller än jobbigare när dom inte minns ett endaste och åklagaren läser upp alla punkter och sedan säger minns du det här nu då?

Varpå svaret till tillsut blir, ja alltså står det så där så är det ju klart att jag sagt det. Vid varje fråga minns du? Nej, högläsgning blabla minns du? Ja nu känner jag igen det.

I domen finnar man "vittnet x 'är mkt säker på sin sak och uttrycker sig helt i enlighet med gärningspåståendet i stämningsansökan".

Är helt sant och inte ett uns överdriift då jag var där. Samt har ljudfil som säger en sak och domprotokollet var kanske tryckt i förväg vad vet jag. Ingentng är omöjligt om man låter det fortgå att folk skall dömas utan att det är bortom allt rimligt tvivel.

Samt attt åklagarna inte längre behöver bevisa att den åtalade begått gärningen utan det räcker att den åtalde inte kan sägar tillräckligt bra varför han inte har begått den. Jag är nog lite färgad i min syn men Beltranmålet, Butt mfl gör ju det rätt påtagligt oavsett vad man anser i grunden.

Permalänk | Anmäl #37 Fredrik Ekdahl , 2010-03-23, 06:46

Glömde ju att det räcker att skriva van der Kast. Trä eler ben, jasså han är inte död utan bor i norge? Jaja, petitiesser...

Permalänk | Anmäl #38 Fredrik Ekdahl , 2010-03-23, 06:48

1. Ideologisk fostran av barn och ungdomar 2. Utgallring av "farlig" litteratur i skolan 3. Särskilda ideologisk anpassning av universitet och högre utbildning 4. Fastighetsskötare tränas till angivare 5. Justitieministern vill håna och bespotta oliktänkande med skampålestraff 6. Polisen får massor av pengar för att kunna gripa oliktänkande farliga brottslingar 7. Särskilda statliga insatsmyndigheter med ideologiska renläriga skapas 8. Frivilligorganisationer med ideologiskt renläriga uppmuntras och får omfattande statligt stöd.

Tyskland 1933? Nej, Sverige 2010. En del kallar det feminazism.

Permalänk | Anmäl #39 Tommy Sandström, 2010-03-23, 10:21

1. Moderaten Ask riskerar att dra igång en generell push mot att emotionsstyra all bestraffning av brottslighet, och då får

man ju mer och mer ett amerikanskt system där fler och fler straff är så hårda att de blir oöverblickbara, och att ena

straffet är ungefär lika hårt som alla andra straff, så då spelar det ingen roll om man begår det värsta för att slippa bli

bestraffad för det första brottet, osv. Till slut mördas fler och fler människor, samtidigt som fler och fler inte ens

vågar gå ut utan att själva ha vapen på sig, och med vapen på sig riskerar folk oftare av misstag mörda i emotionellt

stressad rädsla. Samtidigt som politiker kan tjäna än mer politiska poäng av att hävda sig vara än mer hård mot

brottslighet, istället för att satsa på vård och omsorg så folk inte ens begår brott. Det är inte alls säkert att Asks

kommentar var ett misstag, det kanske snarare bara var början av en hel serie av kommentarer som är ämnade att dra upp det

emotionella i brott. När jag blivit bestulen så önskar jag ju livstidsstraff på tjuven, men hade det också VARIT

livstidsstraff på det - så hade ju risken varit mycket större att jag inte bara blivit bestulen utan också mördad...

2. Hur kan regeringen kritisera andra länders rättssystem där det t ex på torgen piskas såna som varit otrogna, när den

svenska regeringen har en sån JUSTITIEminister?

3. Kuvert kan köpas av vem som helst, och det finns ingen lag som hejdar vem som helst att använda samma kuvertfärg som t

ex förstaaprilskämt - då konsekvensen alltså kan bli förstörda familjerelationer.

4. Kan en minister verkligen uttala sig så ogenomtänkt? Det låter ju mer obildat och emotionellt än juridiskt och

rationellt.

5. Utan banksystemet så skulle samhället se helt annorlunda ut. Samhället klarar sig inte utan bankerna. Otrohet och

seexköp riskerar ju handla om kärleksbrott. Men vad om ekonomiska brott? Förtjänar inte de stackars hårt slitande bankerna

att få bli informerade om alla ekonomiska brott som någon misstänks för, så bankerna kan skydda sig emot de enorma riskerna

av att ha otillförlitliga kunder?

6. Om man skall tänka lika emotionellt som ministern, så skulle man ju kunna hävda att alla skattebrott riskerar vården och

skolan, och riskerar att lilla 7-åriga Kalle inte får något stöd och därmed begår självmord för att stat och kommun inte

har de ekonomiska resurserna att ha tillräckligt med personal - alltså skattesmitarnas fel, eller?

7. Alla som misstänks för brott borde väl isåfall läggas ut på hemsidor och i tidningar, så att man inte råkar dejta nån

som stjäl ens pengar, så man då riskerar må så dåligt att man börjar missbruka droger för att döva sin smärta, eller begå

självmord...? Logiskt, eller?

8. Hon menar alltså att familjer skall splittras över Ett misstag, eller ens misstänkt misstag? Så om en t ex pappa är

jättebra för sina barn i 99.9999991% av tiden under barnets uppväxt, men gör ett sådant misstag en gång, så skall man anse

det vara en dålig människa och därmed finnas anledning att splittra familjen. Om samhället på nåt sätt skulle vara

intresserad av att ersätta den skulden till barnen, så räcker det inte med att som kommunanställd stötta barnen till 100%

under 0.00000001% av barnens uppväxttid, för då blir ändå procenthalten sämre än vad barnen hade tidigare. Man kan ju inte

som samhälle stjäla stabilitet från barn, och sen erbjuda en stor FÖRSÄMRING... Om jag lånar en dator från nån utan att be

om lov, så kan jag ju inte hävda att jag gjort rätt för mig genom att lämna tillbaka en miniräknare.

9. Konsekvens av nuvarande lagstiftning: Kvinnor i 20-årsåldern som ser lagstiftningen som möjlighet att riskfritt hota

till sig pengar. En kvinna jag träffade på krogen berättade hånfullt hur hon lurade en taxichaufför att köra henne gratis,

trots att det rörde sig om tusenkronorsresa. Först tog HON upp med honom om hur skönt det är med sx, vilket i sin tur

gjorde att han började få just den där fysiska reaktionen som skapar den där ångestkänslan när man som man gärna vill

antingen tänka på nåt helt osxigt eller avreagera sig i sx. Hon fortsatte tydligen prata med honom om att hon var

intresserad av att ha sx med han om hon fick resan gratis. Och när han sa ja på det, så hoppade hon bara ur bilen och

skrattade åt honom. Hon skröt alltså för mig i baren om hur kul det varit att först lura chauffören till att tänka på sx

alls, och sen tjäna pengar på det. Riskfritt, för vem skulle anmäla nån sån utpressning?

10. Hur mycket forskning existerar på området kring sx av andra anledningar än som del av ömsesidig Kärlek? I Sverige finns

afrikanska män som knappt kan engelska som lever hos äldre rika svenska kvinnor. De får inte pengar, men å andra sidan

kommer männen från sån miljö att tillgången till lyxlivet i sig blir en kompensation för sx. Vad kostar det att hyra en

supersportbil, alltså att få åka i en sån? Borde då inte det räknas som prisnivån för sx då kvinnor har sx bara för att en

man har supersportbil? Vad kostar det att hyra sig mentortid/konsulttid hos nån som har framgångsrik erfarenhet inom nåt

område som man intresserar sig för? Borde då inte det räknas som monetär motsvarighet då företagare och politiker får

kärlekslöst sx?

11. För längesen antar jag att man inte behövde nån särskild kompetens för att amputera när nån hade skadat sig, nån som

kunde få tag i en såg gjorde väl det... Och i det moderna samhället så krävs läkarutbildning. Utveckling. Systembolagets

existens garanterar att spriten inte är utspädd med gift, så som det kanske kunde vara för några hundra år sen. Så om man

verkligen enbart är emot den hemskaste nivån av sånt där, varför inte bygga upp en motsvarande version i statlig regi? Om

de skulle bygga upp ett sånt system så kanske det skulle upptäckas att de flesta män som köper sx egentligen inte behöver

det faktiska sxet, utan bara få se det som man som däggdjur ibland längtar efter att få se och känna på. Vad om det inte

ens behövs faktiskt sx, det kanske räcker med nån slags steril automatiserad "rnkomat" samtidigt som man ser en sxig kvinna

dansa i närheten...? Eftersom sprit från så olika platser i världen kan vara så ren från gifter, så måste det väl finnas

nån slags standardiserad utbildning och utrustning?

12. Redan har posil och prostituerade i vissa fall gått samman för att locka män (enbart män) att betala för tjänst som därefter ej erhålles. Två problem där, dels att man då omöjligt kan veta om 'kund' verkligen hade tagit emot tjänsten tillfullo, dels att det riskerar öka kvinnohatet hos de män som lurats in i sådana fällor. Kvinnan tjänar tiotusentals kronor per dag, utan att behöva göra mer än klä sig kortkort och sitta i olika mäns bilar, och om männen redan har problem med att närma sig kvinnor på normalt sätt, så kanske det riskerar att föra in männen till att föra sin frustration till våldsamhet.

Permalänk | Anmäl #40 Patrik, 2010-03-23, 15:43

äntligen någon som ryter till. Högerpartiernas (har inget emot högern iofs) bura in-politik är inte bara populistisk, den gränsar till fascism. Brottsofferkramare och hårdare-tag-populister gör ett stort misstag: de inser inte att verkligheten nästan alltid är mer komplicerad än den först verkar, inte bara undantagsvis.

Permalänk | Anmäl #42 johan3, 2010-03-24, 17:47

Mycket väl formulerat! Jag är själv f.d. moderat som aldrig någonsin känt igen mig i de s.k nya moderaterna.

Permalänk | Anmäl #43 Michael Gajditza, 2010-03-26, 04:40

Wow, what a great post and article. I am glad that you alluded to parties to the right and left because we all need some education about this. cheap auto insurance

Permalänk | Anmäl #44 Hortense Pinuelas, 2010-07-10, 23:32

This is a great article and site. Thank you for sharing your knowledge with readers like me. SEO

Permalänk | Anmäl #45 McKenzie Thongdyiylet, 2010-07-17, 04:12

Och nu ser många fram mot Ohly som justieminister? -Nä det finns andra områden där de kan hitta på satyg också, så.
Nä sossarna släpper nog inte den posten. Hedersknyffeln Bodström är väl självskriven på denna post?

Permalänk | Anmäl #46 Inge-mar, 2010-07-17, 12:55

Nice and very informative

Permalänk | Anmäl #49 jochenbram, 2010-12-22, 14:12


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.