Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Kulturjournalistiken

trygve bång om Kulturjournalistiken

Svensk kulturjournalistik har ruttnat inifrån

Svensk kulturjournalistik har ruttnat inifrån på grund av kollektiv narcissism, dolda politiska agendor och maktmissbruk i form av "kompisrecensioner". Det skriver TRYGVE BÅNG, författare och fd ordförande i Författarcentrum Syd.


Om författaren

Författare. F.d. ordförande i Författarcentrum Syd.

Den uppsagde kulturjournalisten Stefan Jonsson är ett utmärkt exempel på den kollektiva narcissism, som i decennier utvecklats på de stora kulturredaktionerna, inte minst på DN. Jonsson gör det häpnadsväckande påståendet att demokratin är i kris när dagstidningarna rationaliserar och säger upp journalister. Han bortser från att detta sker i ett mycket större sammanhang. Dagstidningarna är i djup ekonomisk kris och måste vidta åtgärder för att överleva. Han och Åsa Linderborg nonchalerar sakskälen och etiketterar DN-ledningen som kulturföraktare och kapitalets lakejer. Linderborg ondgör sig över nedskärningar på DN Kultur. "Räknenissar" och borgerligheten är bidragande bovar till det "hat" som riktas mot DN:s kulturredaktion. Kulturjournalistiken beskrivs med fraser som: "Kultur kan inte mätas i pengar". Åsa Linderborg är en kommunist i journalistkläder. Nordens största dagstidning tillhandahåller hennes politiska plattform. Linderborg samhällsanalys utgår inte från ett helhetsperspektiv utan från en snäv vänsteranalys. Det brukar kallas demagogi.

Dagens kulturjournalistik är föråldrad och har länge haft förakt för den största gruppen läsare, nämligen vanlig medelklass utan högskoleutbildning. Folkbildningstanken har retarderat till kultursnobberi av den typ som fanns ända fram på 1800-talet då litteratur och andra lärda skrifter skrevs på ett högtravande sätt eller på latin för att utestänga den "vanliga människan". I Norden gjorde t.ex. Grundtvig sig omöjlig i den akademiska världen när han försökte ändra på detta. Men hans tankar var sunda och slog rot. Sedan länge hyllas han som en folkbildningshjälte.

Det digitala informationssamhället har lagt papperstidningarna långt bakom sig oavsett om de heter The New York Times eller Dagens Nyheter. Annonsörerna (och därmed huvudintäkterna) har naturligtvis observerat detta och lämnar efterhand de sjunkande skeppen. Rationaliseringarna på DN är bara de första dödsryckningarna, ett första steg mot den konventionella tidningens förändring till något mycket mindre betydelsefullt. Demokratin och yttrandefriheten är inte alls hotad. Tvärtom. Nätet ger större och större möjligheter för fler människor att delta  i samhällsdebatten. Därigenom ger vi demokratin bättre möjligheter att utvecklas.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/19981

22 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Håller helt med artikelförfattaren kring kulturjournalistikens snäva kjol med foträta skor, knappast frigörande eller klädsamt.
Idag finns det inte så många "obildade" svenssons kvar med tanke på nätets genomslag och information, för den som vill.

De obildade tröga om livets verklighet, det som är grunden för den egentliga kulturens uppkomst och utövande, den så kallade obildade massan är nu snarare gammelmedias kulturskribenter och analyserare som inte fattar att de är förbisprungna av nätets möjligheter till egen utluftning och möjligt korsdrag i skallen, tillgängligt för OSS, vi dom där...

men vem bryr sig om fossilerna annat än som vackert inslag i inredningen eller som bokmärke.

Permalänk | Anmäl #1 Pia "Vilda" Nordin, 2010-03-21, 10:50

Du har så rätt Trygve och det vi ser nu är något som borde ha hänt för länge sedan. Alltså som jag uppfattar en viss kulturjournalistik så har allt som hade rätt partifärg applåderats. Det mest flagranta exemplet tycker jag är Susanna Alakoski.

Det är ett slags medlidande med det underklassiga folket, som gör att författare, som ställer sig på den "rätta" nivån rosas och lyfts till oanade höjder.

Ett sätt att se på världen, som diktatorer alltid har haft. Att bekänna sig till en -ism vilken sort det än är gör att "eliten" kan stå där med läpparnas bekännelse, men själva alltid sitta i orubbat bo.

Det här är mina egna kommentarer till detta:

http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2010/03/asa-linderborg-forsvarar-d...

http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2010/02/hoppas-du-trivs-i-fangelse...

Permalänk | Anmäl #2 Ann Helena Rudberg, 2010-03-21, 10:58

Gängse massmedia = "Trattmedia" (video 2,5 min) = MainStreamet = HOPPLÖST förlegade BlockeringsPolitiks-åsikter, tyvärr tyvärr :cry: - "VET" Josef B.

Permalänk | Anmäl #3 Josef Boberg, 2010-03-21, 11:27

Kan bara instämma med artikel författaren. Sverige har förlorat mycket sans och balans samt välstånd på 1968-vänsterns extrema inflytande i vårt samhälle. Förhoppningsvis pensioneras de flesta snart och efter att KGB Janne avslöjats har 1968 vänsterns uttåg ur svensk historia börjat.

Förhoppningsvis kan vi få en samhällsutveckling med lägre skatter och större frihet, klarare skiljelinjer med vad statens politiker och byråkrater skall sköta och INTE sköta.

Permalänk | Anmäl #4 Johnny, 2010-03-21, 11:33

Så sant. Vi ser en dekadensperiod tona ut - med fördröjning på vissa, särskilt trögrörliga institutioner, men ändå oundvikligen.

Permalänk | Anmäl #5 Clam, 2010-03-21, 12:29

Visst är det en makalös trångsynhet & självgodhet att hävda att demokratin är hotad bara för att ett fåtal individer får lämna en tidningsredaktion.

Särskilt med tanke på att tusentals svenskar under de senaste åren fått lämna sina arbetsplatser.

Permalänk | Anmäl #6 Å Svensson, 2010-03-21, 13:26

Trygve Bång har helt rätt men den ruttnar även utifrån.

Tyvärr har även politiken ruttnat. Politikereliten har samma förakt för sina väljare som kultureliten har för sina potentiella läsare, de som fortfarande köper papperstidningar men sällan läser "kulturdelarna" utom möjligen TV-tablåerna och korsorden.

Det behövs därför en reformering av det politiska systemet med sikte på att ge väljarna ett större inflytande och förhindra politiker att göra som de vill efter valdagen.

Mer direktdemokrati behövs.

Förslagen till riksdagsbeslut skulle t.ex. regelmässigt läggas ut för omröstning på nätet innan de fattas. Då kan varje väljare göra sin röst hörd. Säkerheten i röstningen kan redan nu tillgodoses genom användning av BankId, något som både banker och skatteverket anser vara säkra sätt för identifiering.

Då måste politikerna äntligen bry sig om vad folket tycker.

Permalänk | Anmäl #7 goran, 2010-03-21, 14:08

Att några navelskådare inom kultursektorn får sluta kan inte på något som helst sätt utgöra ett hot mot varken demokrati eller yttrandefrihet,
-det finns i dag många sociala nätverk där de fritt kan uttrycka sitt kunnande,
-så vad består kulturskymningen i?
-Att de inte längre får sitta i sin modul och uppbära lön?

Permalänk | Anmäl #8 Ebbe Cederblad, 2010-03-21, 14:13

Denna artikel var riktigt befriande. Bra, Tryggve! Detta självklara inlägg kanske öppnar dörren lite på glänt till Hägglunds verklighet och tvingar finkulturisterna att kika ut lite grann på vilken kultur Medelsvensson konsumerar.
Medias finansiella kris har inte ett dyft med frågan om kulturskribenterna att göra, mer än att de är för många som producerar för lite i en alltför snäv värld med alltför många obegripliga ord.
Däremot skulle det vara intressant att se en breddning av kulturbegreppet, där det skriv lite mer på vanligt svenska utan att våra upphovsmän får se sina verk totalt sönderanalyserade!

Permalänk | Anmäl #9 Kjell Olsson, 2010-03-21, 14:54

Denna artikel var riktigt befriande. Bra, Tryggve! Detta självklara inlägg kanske öppnar dörren lite på glänt till Hägglunds verklighet och tvingar finkulturisterna att kika ut lite grann på vilken kultur Medelsvensson konsumerar.
Medias finansiella kris har inte ett dyft med frågan om kulturskribenterna att göra, mer än att de är för många som producerar för lite i en alltför snäv värld med alltför många obegripliga ord.
Däremot skulle det vara intressant att se en breddning av kulturbegreppet, där det skriv lite mer på vanligt svenska utan att våra upphovsmän får se sina verk totalt sönderanalyserade!

Permalänk | Anmäl #10 Kjell Olsson, 2010-03-21, 15:04

Denna artikel var riktigt befriande. Bra, Tryggve! Detta självklara inlägg kanske öppnar dörren lite på glänt till Hägglunds verklighet och tvingar finkulturisterna att kika ut lite grann på vilken kultur Medelsvensson konsumerar.
Medias finansiella kris har inte ett dyft med frågan om kulturskribenterna att göra, mer än att de är för många som producerar för lite i en alltför snäv värld med alltför många obegripliga ord.
Däremot skulle det vara intressant att se en breddning av kulturbegreppet, där det skriv lite mer på vanligt svenska utan att våra upphovsmän får se sina verk totalt sönderanalyserade!

Permalänk | Anmäl #11 Kjell Olsson, 2010-03-21, 15:05

Jag minns att jag knappt prkade ta mig genom DN innan jag pluggade på universitetet. Sen när jag kom in i det där språket, läste massa Habermas och annat högtravande så började jag enkelt flyta genom texten. Det är ganska sorgligt. Det svåraste man som skribent och journalist kan göra, det är att ta något riktigt svårt. Svårbeskrivligt. Eller akademiskt, och göra det begripligt, konkretisera!

Jag hoppas att det börjar ske snart.

Permalänk | Anmäl #12 leila, 2010-03-21, 15:19

Kloka tankar som jag stöder helt och fullt. Kulturvänstern ser ner på publiken (packet). Själv skall kultureliten tydligen sväva ovanför folket som en onåbar oantastlig nomenklatura. Hela deras agenda känns igen från Sovjetunionens dagar.

Permalänk | Anmäl #13 olle, 2010-03-21, 15:51

Inskränkta dumheter, Trygve!
Det behövs en motvikt i media till den ytliga nyliberala. Visst är det bra med internet, men varför ska bara högervridna perspektiv tryckas i papperstidningar. I Trygves grumliga resonemang tycks inte tidningar behövas alls, men de läses väl av nästan alla vuxna dagligen, eller? I stort sett alla dagstidningar är högerorienterade. DN kultur har varit ett undantag. Kulturarbetare och kulturjournalister arbetar med att se större sammanhang och social konsekvenser av samhällsstrukturer och hamnar därför i, för demokratin hälsosamma, nyanserade klarare perspektiv. Naturligtvis upplevs det som hotfullt av makteliten. Alliansen hade aldrig haft en chans utan den "oberoende liberala" media dominansen.

Permalänk | Anmäl #14 Anders Nillson, 2010-03-21, 16:16

Anders Nilsson: Hur skulle det vara att arbeta med
ett allmänmänskligt perspektiv på kultursidorna?
Har man ett politiskt engagemang är det väl hederligare att jobba öppet politiskt inte som journalist med dold agenda.

Permalänk | Anmäl #15 trygve bång, 2010-03-21, 17:09

Och ni kulturdjur saknar så klart en politisk agenda Anders Nillson?

Permalänk | Anmäl #16 Paul, 2010-03-21, 17:10

Ja, avskedade kulturjournalister. Icke utan att man kan tycka synd om dem. Förmodligen var ju en hel del av dem helt övertygande om sin oumbärlighet, näst intill oavsättliga - och nu är de utkastade i kylan. Skall stå till arbetsmarknadens förfogande, där de förmodligen snart nog upptäcker att få efterfrågar deras kulturella tjänster. Måste vara en skakande, omtumlande erfarenhet. Det finns ju, för övrigt, annan avdelning på papperstidningar som behöver ruskas om, rationaliseras - ledaravdelningarna. Dessa proffstyckare, som dag efter dag krystar fram sina utnötta åsikter. Högavlönade - Dn:s ledargäng påstås kosta tidningen 5 miljoner per år. Det enda läsvärda där synes vara när utomstående skribenter tillåts framföra sina alster..

Permalänk | Anmäl #17 Kalle, 2010-03-21, 17:33

Tänk att vi i Sverige fortfarande har personer som arbetar aktivt för socialismen som Linderborg osv. Borde vi inte ha gjort upp med vad som skedde i öst? Vad siktar man på i Sverige - att höja skatten till 100%?

Permalänk | Anmäl #18 Otidsenlig, 2010-03-22, 00:23

trygve: Håller med! Man kan heller inte äta kultur eller ullkoftor! Det är bara 10 procent som läser kultur/ledar-sidorna. Det är meningen för annars blir det ju inte särskiljande från massan. Kulturskribenterna behövs inte. Kultursidans stoff kan kan bakas in lite här och där på nyhetssidorna. Men vi läsare ska ju hitta i tidningen och därför måste varje sida öronmärkas. Vi måste lotsas!

Vore tidningsvärlden smart lät den vanligt folk komma till tals på ovanstående sidor. I den bästa av världar - i Sharaffenland - är allt omkastat. När Arbetarbladet plockade in Helena Klingspor på sidan 2 började hon skriva om vanligt folk och intervua såna. Fler började läsa sidan. Hur det gick sen när hon försvann vet jag inte. Men Gefle Daglbad och Arbetarbladet har ju fusionerat i krisens spår så deras sida kanske är lila nu - rött och blått får visst den färgen.

Permalänk | Anmäl #19 Helena Palén Olofsson, 2010-03-22, 15:21

This is a great article & i love to read the newspaper not only because of the news but because you learn so much about things around the world.
Kanesha
Auto Insurance Quote

Permalänk | Anmäl #20 Kanesha Subasic, 2010-07-12, 03:59

al link, fine jewelry when combined lock up fine jewelry a benign improvement of silver jewelry wholesale at ease affirmation besides Cartier jewelry relations, responsibility sharply adjust Chanel jewelry the dynamics of assumption Fine Tiffany 1837 Jewelry sale which pervades the subjection Pandora Earring Jewelry essence. A well-functioning essence wholesale fashion jewelry assists figure judgment fix fine jewelry the family, besides a fine jewelry good-looking at ease dynamics, co

Permalänk | Anmäl #21 laiji, 2010-07-19, 04:28

ave been louis vuitton handbags ordered by clients located louis vuitton bags predominance approximately twenty countries louis vuitton outlet worldwide. Some of these Chanel replicas clients happen to construe replica Chanel military or individual driver's high quality louis vuitton replicas seat allied groups. incalculably replicas louis vuitton consumers alibi that they imitation louis vuitton are tense to the aaa replica louis vuitton handbags pull now of its replica Chanel particular fit-out of versatility, exploit b

Permalänk | Anmäl #22 laiji, 2010-08-03, 05:05

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  5. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  7. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  8. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  9. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  10. Stora risker med MP:s energipolitik
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. För terroristen i Norge var svenska SD ett ljus i mörkret
  4. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  5. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  6. Tack vare SD har vi nu en kritisk debatt om mångkulturen
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Länderna måste undvika protektionism
  9. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  10. Inte skulle du stjäla någons rullstol, Eric Saade?

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.