I sanning grova,
-alltför grova överdrifter av Guillou, som snart på grund av sina öfverdrifter just kommer att förtjäna epitetet "Driftkucku."
Permalänk | Anmäl
Ebbe Cederblad, 2010-03-19, 08:06
Guillou är en lögnhals och rödvinskommunist av värsta slag.
Då menar jag det ordagrant. Han sitter med sina porträtt på Arafat och Stalin hemma i 8:an på östermalm, med en flaska du Pape. :P
Permalänk | Anmäl
Carl S, 2010-03-19, 08:32
Bra artikel! Guillou och Reepalu är bedrövliga försvarare av politisk islam som bl.a. visar förakt mot parlamentarism och förtrycker kvinnor. Dessa herrar representerar en hemsk vänstersyn som aktivt skadar vår trygghet, demokratiska tradition och vår rättssäkerhet. Att de inte känner av anständighetens gränser är enbart att beklaga. Men är man informatör till KGB och vänsterpolitiker kan man anta att lojaliteten inte finns i den parlamentariska demokratins ringhörna...
Permalänk | Anmäl
Memorandum, 2010-03-19, 08:40
Ja, Janne är inte bara ohederlig, utan även en stor anhängare och praktikant av relavitism.
Permalänk | Anmäl
suka, 2010-03-19, 09:46
Bra Thelin!
Jag minns när Jan var med i SVT:s Babel för nåt år sen. Varje gång en gäst sa "gammelmedia" korrigerade en märkbart irriterad Guillou med "riktiga media". Han beskrev "riktiga media" i termer som det rätta, det sanna och det riktiga. Dvs. när Guillou och andra inte längre kan kontrollera och politiskt filtrera "den rätta åsikten" som man har gjort hittills, då "riskerar" vi ett fritt samhälle där unken socialism dör ut. Kan det bli mer sovjetiskt?
Eftersom programmet gick på löjligt sossepartiska SVT så reagerade programledaren givetvis inte på Guillous uttalanden.
Permalänk | Anmäl
Johan Eriksson 222, 2010-03-19, 10:18
Det som förvånar mig är att Jan Guillou lyckas med sitt uppsåt att väcka rabalder varje gång. Han sprattlar sig lycklig över varje debattartikel han kan ge upphov till.
Ge honom det öde en sann föredetting förtjänar. Tig ihjäl honom.
http://soldatmamma.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Carina Nordén Åkerlund, 2010-03-19, 10:23
Jan "Sverre" Guillou den rättrådigaste mannen i Sverige, enligt honom själv dåja!
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2010-03-19, 10:56
Krister Thelin framför berättigad kritik av Jan Guillou.
Det är den gamla vanliga matchen mellan pro-palestinier och pro-israeler, som bedrivs av etniska svenskar och etniska araber samt etniska judar och andra, som har bedrivits under lång tid i Sverige och ständiga gräl om antisemitism och antisionism, terrorism, ockupation, etc. Ett folkkärt och betydelselöst tidsfördriv för intelektuella.
Nu har konflikten mellan Israel och Palestina spridit sig till Malmös gator och torg. Frågan är bara när nästa intifada i Malmö bryter ut och konflikten mellan invandrade araber och judar blir blodig även här.
Det är ett trist resultat av vår invandrings- och asylpolitik som får till följd att vi importerar många utländska konflikter till Sverige. Många invandrare blir politiska aktivister när de kommer till Sverige och får skydd och sedan arbetar intensivt med att försöka påverka utvecklingen i sitt hemland och för sin grupp genom politisk aktivism i Sverige. Vi har flera grupper av etniska judar, etniska ester, etniska araber, etniska kurder, etniska armenier, etniska Irakier, etniska Afghaner, etc etc etc.
Flera är mycket duktiga och framgångsrika med att driva debatt i tidningar och TV för att påverka opion och politiker och gör karriär i politiska partier och föreningar. Det blir problem för majoritetsbefolkningen, som utgörs av etniska svenskar, när etniska minoriteter driver sin egen politiska agenda via etablerade instutioner för att uppnå syften som inte nödvändigtvis ligger i majoritetsbefolknings intresse.
Ett bra exempel på detta var den svenska ambassadören i Israel som är etnisk judinna som framförde ursäkt till Israels regering för Aftonbladets organ artikel. Ett annat exempel är att Turkarnas och Armeniernas konflikt blir en Riksdagsfråga i Sverige.
Fortsätter vi etniska svenskar att sova i folkhemmet så är risken stor att vi inte har något land längre där vi själva bestämmer.
Permalänk | Anmäl
Johnny, 2010-03-19, 11:13
Hej Krister Thelin!
Jag känner mig säker på att du inte arbetar för (jag citerar dig) "allomfattande judisk världskonspiration". Såvitt jag vet existerar ingen sådan och har aldrig existerat.
Lika säker är jag på att du arbetar för den svenska Israellobbyn. Ideellt såklart - det gör de flesta i Israellobbyn. Begreppet Israellobby är inte synonymt med "judisk lobby". Det har inte särskilt mycket med den judiska religionen eller judisk kultur att göra - över huvud taget.
Jag förstår begreppet Israel-lobby som en politisk yttring som är politiskt mörkblå och internationellt lierad med den amerikanska högern. Det är de röster som försvarar Israel mot legitima folkrättsliga krav från Palestina och FN och hävdar att Israel är en demokrati. Men t o m amerikanska ex-presidenter som Jimmi Carter pekar på att Israel idag är en rasistisk apartheid-stat.
Samma personer som ar verksamma inom svensk Israellobby hävdar också USA/NATOs "idealistiska" rättighet att angripa och ockupera Irak, Afghanistan och...kanske...Iran. De pläderar för att slippa folkrättens och de mänskliga rättigheternas moraliska tvångströja.
Man behöver se saken i ett större internationellt och realpolitiskt sammanhang för att begripa. Detta handlar inte om Malmö! Och det handlar inte om att en kommunalpolitiker (s) är judehatare. Det är han nämligen inte.
Du kastar smuts Krister Thelin...varför? Vem gagnar det?
Permalänk | Anmäl
TenkaSej, 2010-03-19, 11:15
Thelin verkar vara minst lika lika lättretad som vissa muslimer som ser en viss hund. Begreppet ”israellobbyn” har ju uppkommit därför att det säger något. Hade de sagts judelobbyn så hade det nog varit lika kränkande för Thelin. Frågan är om han inte är mer lättretad än muslimerna.
Betecklingen israellobbyn är mer logisk i sammanhanget är judelobbyn, trots att det är två bokstäver till och svårare att uttala. Om man googlar så får man ungefär 20 gånger fler träffar på israellobbyn. Och det är samma grupp som använder betecklingarna. Om gruppen skulle lyssna på Thelin och byta beteckning så påverkar det inget i sak. Och sedan är det svårt att se kopplingen till det där protokollet.
Thelin bör på något sätt visa att judar har lämnat Malmö. Var finns grunden? Man måste också förstå att vanliga svenska familjer ibland drabbas av mobbing och flyttar. Barn kan exempelvis mobbas i skolan. Och sedan hitlerargumentet, som vanligtvis slår tillbaka då grund saknas.
Attackerna mot Reepalu mot måste ses som en politisk pajkastning inför valet. Om Thelin är domare och inte bättre ser logiken i olika händelseförlopp så kan man undra hur det går där. Om han har varit domare i krigförbrytardomstolen så skadar han även den domstolens anseende med sina uttalanden.
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2010-03-19, 11:25
Thomas Palm: Intressant att se hurpass långsökta tolkningar det går att göra. Texten exemplifierar att uttrycket i fråga historiskt, samt i nutid, har använts felaktigt vilket sedan kopplas till konstaterandet att så återigen har skett. Helt korrekt logik. A=B där B har skett stöder att A kan ske. Din tolkning är A=B där B har skett indikerar att !A skulle vara omöjligt. Hur drar du den slutsatsen?
TenkaSej: Att du väljer att hitta på en egen tolkning av ett etablerat uttryck, en tolkning som tveklöst skiljer sig från Jan Guillous avsikt, påverkar självklart inte diskussionen. Sedan är det mest humoristiskt att du faktiskt upprepar en del av Thelins argument.
Permalänk | Anmäl
Läskunnig, 2010-03-19, 11:31
Mycket bra skrivit och du har dessutom rätt på alla punkter. Varför ska man vara Israellobbyist så fort man tycker att dom har sina rättigheter lika väl som alla andra. Låt mig påminna alla kristna att Jesus och nästan alla anhängare till honom var Judar från början som konverterade till kristendomen.
Och halva Bibeln ÄR helt Judiskt religionen det är därför alla Muslimer betraktar oss Kristna exakt likadant som Judar allt så icketrogna. Och är man politisk vänster och mot Israel pga ekonomiska skäl ja då ska man gå framför spegel och fråga sig själv: Vem är jag, var tillhör jag, och vad håller jag på med.
Permalänk | Anmäl
Paulo, 2010-03-19, 11:51
Både judar och muslimer gör anspråk på Jerusalem och Israel/Palestina och därför pågår ett krig om saken. Det är ett FAKTUM.
Muslimerna har deklarerat att området är helig mark och att man kommer att döda judarna en efter en (oavsett egna förluster) tills de släpper kontrollen över det. Det är ett FAKTUM.
Ilmar Reepalu har helt rätt i att kriget mellan muslimer och judar är globalt, dvs omfattar alla judar och alla muslimer i alla länder. Det är ett FAKTUM.
Att uttala faktum är inte automatiskt hets mot folkgrupp, det kan lika gärna vara ett konstaterande av faktum
Det är om man visar att man tar ställning i konflikten som avgör om det finns en "hets"-faktor inbyggd i ett uttalande och där har Reepalu varit extremt tydlig.
Ilmar Reepalu säger sig vara en "antisionist", dvs en person som definitionsmässigt anser att den judiska staten Israel inte har rätt att existera: http://www.skanskan.se/article/20100127/MALMO/701269748/1057/*/reepalu-i...
Ilmar Reepalu stöder därmed officiellt det muslimska utplåningskriget mot Israel och judarna!
Hur kan någon enda människa tolka det som något annat än antisemitism?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-03-19, 11:58
Till TenkaSej
Kan bara instämma i det du skriver.
För övrigt är Jan Guillou helt rätt ute om detta ämne, ni som försöker svartmåla honom för att vara partisk, ni kanske borde ta en 'titt ner' och en 'lukt' på var ni själva står och föga förvånande lär ni då märka att ni står i skiten upp till halsen.
Permalänk | Anmäl
Peter-mörkret, 2010-03-19, 12:06
"[Israellobbyn] är de röster som försvarar Israel mot legitima folkrättsliga krav från Palestina och FN..."
Israel och judarna har goda skäl att inte gå med på vad som helst, #12 TenkaSej, och speciellt olämpligt vore att göra eftergifter till folk som har svurit att utplåna Israel med alla medel.
Araberna har redan hundratals gånger så mycket land som judarna. Räcker inte det?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-03-19, 12:18
Du, Thelin, är en skamlös patetisk karaktär som nyttjar din position till att bedriva politisk propaganda. Med din genomvidriga attityd, att liksom aliiansens röster och sympatisörer, göra europas mångtusenåriga antisemitism till en fråga om "invandare fn melllanöstern", så är ditt muslimförakt självtalande. Var ärig och öppen med det istället för att insinuera saker, för dina åsikter är betydligt lättare att utläsa än vad du påstår dig kunna göra med Guillous texter. Jag undrar bara hur många araber, muslimer och andra "mellanösterninvandrare" som fått sina juridiska halsar avskruna när de har blivit utsatt för ditt domargodtycke.
Permalänk | Anmäl
THE Banana, 2010-03-19, 12:21
Krister Thelins argument om Israel lobby och Sions vice protokoll är anmärkningsvärt...
Israel mördade 400 barn i Gaza nyligen... Krister Thelin är olämplig som domare... Dessa inlägg bör anmälas till JO.... Sedan är det en helt annan sak att JO och JK i Sverige är korrumperade och inte fäller höga domare...
Leif Thorson på HD som köpte sex upprepade gånger är ett exempel på det... Åklagaren som fick målet var ung och oerfaren... Det var ingen slump... Givetvis blev horbocken Thorsson skonad... Det svenska så kallade rättsväsendet stinker...
Permalänk | Anmäl
Jonas Melander, 2010-03-19, 12:39
Bo T tycker att araberna har mycket land... Därför är det ok för judarna/Israelerna att mörda dom, fördriva dom och bedriva etnisk rensning...
Hitler hade kunnat använda precis samma argument om Ryssarna... Dom har mycket mer mark än oss så därför tar vi så mycket vi kan...
Till syvende och sist handlar det om mänskliga rättigheter och internationell lag kontra judisk/israelisk rasism...
Jag vill bara poängtera att jag inte har speciellt mycket till övers för raketer från Gaza, eller för Saudi Arabien, eller andra blodbesudlade arabiska diktaturer heller...
Fast jag gillar inte krigsförbrytelser oavsett förövare...
Pol Pot, Lenin, Stalin, Hitler, Mugabe, Pinochet, Mao, Somoza, Papa Doc, Idi Amin, Kim Jong Ill och Kim Ill Sung, Ehud Olmert...
Historiens dom blir hård mycket hård oavsett så kallad ideologi...
Permalänk | Anmäl
Jonas Melander, 2010-03-19, 12:49
TenkaSej #12,
Väl sagt. Man måste få kunna kritisera Israel på saklig grund.
Permalänk | Anmäl
Pål Bergström, 2010-03-19, 12:57
#2 Carl S
....och en Rolexklocka inköpt för minst 80.000 kr.
Permalänk | Anmäl
Fd, 2010-03-19, 12:55
Man måste sätta saker i rätt perspektiv. Låter nästan som flera här är med i den där lobbyn. Medvetet eller omedvetet. De är ganska lätta att känna ingen på sin osakliga hållning, ungefär på samma sätt som Jan Guillous.
Israels agerande måste få kritiseras. De har under årens lopp agerat förfärligt. Faktum är att de som lidit mest i konflikten mellan Israel och Palestinier är Palestinier. Därmed inte sagt att Israel inte lidit och därmed inte sagt att t ex palestinskt våld mot oskyldiga ska accepteras och därmed inte sagt att Palestinier inte kan kritiseras. Men rätt ska vara rätt.
Jag vill påstås att de som är med i den "israeliska lobbyn" är mycket lätta att upptäcka. Kan du med lätthet och från hjärtat säga efter mig: "båda sidor har lidit och båda har rätt till ett eget land"? I så fall är du inte en av dem. Annars är du det. Eller med den Palestinska lobbyn tillsammans med Jan Guillou.
Permalänk | Anmäl
Pål Bergström, 2010-03-19, 13:17
Det vore bra om det finns någon klok debattör som tar upp Thelins kärnfråga huruvida Repaluu avser vinna röster från de invandrade muslimerna i Malmö eller ej.
Permalänk | Anmäl
Lennart, 2010-03-19, 13:23
"... din genomvidriga attityd, att liksom aliiansens röster och sympatisörer, göra europas mångtusenåriga antisemitism till en fråga om "invandare fn melllanöstern", så är ditt muslimförakt självtalande."
#19 THE Banana. Det första Muhammed gjorde när han enat araberna var att slakta och fördriva judarna i Medina.
Du kan själv läsa på lite och konstatera att den arabiska antisemitismen fanns redan före islams tillkomst och exploaterades av Muhammed på exakt samma sätt som den exploateras idag av vissa muslimska ledare.
Att Muhammed inspirerades av de "europeiska" romarna är möjligt men det var ju inte det du syftade på, eller hur?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-03-19, 13:38
"Det vore bra om det finns någon klok debattör som tar upp Thelins kärnfråga huruvida Repaluu avser vinna röster från de invandrade muslimerna i Malmö eller ej."
Det vill han säkert. Han har rätt att kritisera Israel oavsett. Jag förstår honom. Tror den här hetsjakten mot honom handlar om något annat, även om han kanske borde varit mer uppmärksam på judarnas situation i Malmö.
Permalänk | Anmäl
Pål Bergström, 2010-03-19, 13:48
"Bo T tycker att araberna har mycket land... Därför är det ok för judarna/Israelerna att mörda dom, fördriva dom och bedriva etnisk rensning..."
Ja, om det är i självförsvar, #21 Jonas Melander.
Att araberna flyttas ifrån Israel är en oundviklig konsekvens av att araberna fördrev judarna från sitt, flera hundra gånger större territorium och startade utplåningskriget mot Israel 1948 och därmed omöjliggjorde en "multikulturell" fredslösning.
För att få fred måste kombattanterna separeras alternativt endera sidan utplånas. Jag är för att båda sidor ska finnas kvar, araber och judar har lika rätt att existera i Mellanöstern och då finns det bara en lösning kvar. Eller hur?
Att det sen är araberna som bör flytta på sig beror enbart på att araberna har överflöd på mark medan judarna är hopträngda på en relativt minimal strandremsa.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-03-19, 13:53
Ser man på;
Thelin har läst de senaste opinonsmätningarna som tyder på ett dystert val för Alliansen. Thelin väljer då att hälla bensin på en pyrande eld om "ny-antisemitism" i Malmö. Detta tyder på desperation. Om Thelin had någon var en hederlig person, skulle han som jurist ha varit mer angelägen om Israels krigsbrott, än att delta i en kampanj som försöker få det att se ut som att Malmö liknar 30-talets Hitler Tyskland.
Varför försöker deltagare i denna absurda kampanj förvränga verkligheten på det viset? Jo, för att avleda uppmärksamhet från Israels själv destruktiva politik och mord på palestinier, samt att använda antisemitism som ett slagträ i den politiska debatten för att försöka misskreditera politiska motståndare. Det bästa Thelin kan göra när han vill konfrontera en intellektuell överman som Guillou, är att antyda att Guillou varit KGB agent? Detta är minst sagt patetiskt.
Permalänk | Anmäl
Terry, 2010-03-19, 13:59
"båda sidor har lidit och båda har rätt till ett eget land"
Det är precis det jag skriver, #24 Pål Bergström. Den vanliga och stora missuppfattningen är dock att palestinierna lidit pga Israel.
Den faktiska orsaken till palestiniernas lidande är att arabländerna förvägrar dem medborgarskap och håller dem rättslösa och instängda i läger utan framtid. Det är det stora brottet som begåtts i Mellanösternkonflikten och som Sverige borde uppmärksamma och hantera istället för att stödja behandlingen med både ord och pengar.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-03-19, 14:20
Bo T - Det du säger är inte seriöst. Ingen normal människa kan ta dig på allvar. FAKTUM!
Permalänk | Anmäl
Patric P, 2010-03-19, 14:27
Israellobbyn, Palestinalobbyn bla bla bla.. Denna luftdebatt om en minoritetsgrupp leder ingen vart varken palestina eller israel ligger i Sverige .. Det borde vara helt uppenbart att orsaken till trackasserierna är dålig integration och koncentrerad överinvandring i Malmö och den naiva ursäktande inställningen till dessa "svaga" våldsgrupper som lett till kriminella våldsanarkister med kort stubbin som får härja fritt i Malmö med vänsterns goda tycke. Det är ingen större ideologisk skillnad på AFA och Ilmaar förutom i ren handling.
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2010-03-19, 14:37
Guillou måste ju göra sig hörd på alla vis, patetiskt.. har karln inget bättre för sig?
Permalänk | Anmäl
Tommy, 2010-03-19, 14:44
Bo T, #30, varför skall arabländerna ta emot de fördrivna palestinierna? Kan man inte lika gärna säga att felet är vårt för att vi inte tar emot dem här i Sverige? Skulle du bli gladare om vi tog emot dem?
Permalänk | Anmäl
Thomas Palm, 2010-03-19, 14:54
Bo T,
"Den vanliga och stora missuppfattningen är dock att palestinierna lidit pga Israel."
En mycket grov förvanskning av verkligheten.
Permalänk | Anmäl
Pål Bergström, 2010-03-19, 14:56
Jan Guillou är en erfaren propagandist ,inte bara en simpel
KGB agent en gång i tiden.(fick betalt från ryssarna i 5års tid)
han påverknings förmåga är icke att underskatta.Med en enda bok,
Coq Rouge ,lyckades han stigmatisera och demonisera Israel.
Jan inplanterade tanken om israeler som mördar vilt i Sverige
med hjälp av svenska judar.Ingen hittills har lagt märke till denna detalj, detalj i en bok som gjorde Guillou berömd med en hel serie
Hamilton böcker.
Fö bifogar omdömer om Jan från en israelisk-svensk journalist.
http://www.dickhaas.com.
"Men Jan Guillou kan också få rätt, naturligtvis: den "israeliska" lobbyn
i USA kommer att läxa upp Obama och ta honom och hans judiska amerikanska
rådgivare i örat och visa var skåpet ska stå. Guillous fantasilobby har
sina tentakler överallt, inte minst i USA. Det får vi aldrig glömma. Det
tutade KGB i Guillou redan i slutet av 1960-talet när den gode Jan ännu
var våt bakom agentöronen.
Det intressanta med Guillou är förstås inte hans efterblivna
tonårsfantasier utan det faktum att man faktiskt lyssnar på honom i
Sverige.
Guillous stora plåga tycks vara att han inte står ut med tanken att han
kanske är antisemit eller att normala människor drar slutsatsen att han är
det, fast han själv nöjer sig med att ständigt upphöja israelerna till en
sorts nazistiska Yberjudar, den allra värsta sorten med andra ord, sådana
som sparkar neråt och slickar uppåt och som förpestar världen, medan han
själv går fri. Fast det är bara några år sedan som han hyllade sin egen
morfar i Aftonbladet. Morfar var norrman och var också angivare åt den
norska Quislingregimen som samarbetade med tyskarna ( ockupationsmakten )
under andra världskriget.
Morfar angav och skickade både norska motståndsmän och judar till
Tyskland där merparten mördades i koncentrationslägret Sachsenhausen.
Sådant kan Guillou göra reklam för i Aftonbladet, medan han själv aldrig
skulle ha gjort vad morfar gjorde. Om man får tro Jan Guillou. Han var ju
kommunist och det vet vi ju att kommunisterna aldrig varit antisemiter,
utom Stalin och hans underhuggare, förstås.
Att hänga ut familjen i Aftonbladet lär inte göra Guillou till mr Clean.
Permalänk | Anmäl
dr Srebro från Israel, 2010-03-19, 14:55
Men URK kan inte bara Israel-lobbyn ge upp nu?
Nu när det visat sig att antisemitismen i Malmö bestod av att några judar fick ett par sura ägg kastade på sig när de visade dåligt omdöme genom demostrea för Isarels rätt att mörda spädbarn med fofsforbomber på Gazzaremsan, samt att två nazister i Helsingborg (inte Malmö!) råka hälla syra på varandra när de var fulla.
Men jag måste ändå fråga Israel-lobbyisten här om även denna händelse i Malmö är Reeplaus fel http://sydsvenskan.se/malmo/article638737/Knivattack-mot-Sverigedemokrat...? Och på vilket sätt Reeplau måste ta avstånd från sig själv och sin Estniska bakgrund på grund av denna otäcka händelse för få syndernas förlåtelse av den store jhve.
Permalänk | Anmäl
Malmö FF, 2010-03-19, 14:59
Jag börjar bli för att vi skall ha religionsförbud i Sverige, då skulle vi kunna slänga ut alla religösa idioter ur landet och vi ICKE-troende skulle få leva i fred och frihet i stället för att hotas av stundande inbördeskrig mellan alla religösa dårar.
Permalänk | Anmäl
Johnny, 2010-03-19, 15:23
#31, riktar du dig mot #30? Den beskriver ju bara ett för alla välkänt faktum, så du menar nog något annat. Vore kul att veta vad du refererar till. Tyvärr så tyder #34 och 35 på att det faktiskt kan vara #30 du talar om och det vore skrämmande. Ingen sida blir hjälpt av fakta förnekas. Snarast tvärtom, det finns ju hur mycket fakta som helst som stöder Palestinierna, så varför förtränga ett fakta istf att ta upp allt som verkligen bör sägas?
Permalänk | Anmäl
Läskunnig, 2010-03-19, 15:27
Tron är det sista som överger människan. Rättfärdiga krig har jag i alla fall aldrig trott på. Vi kan säkert finna något ännu mer bestickande att säga om svensk krigföring i historien av hjältar som vi dagligen böjer våra huvuden för. Förstår inte vems sak som debatteras, och någon ljuger värre än den andra, för att skymma sikten för något man antagligen inte är så bekväm med om skeletten skulle ramla ut ur garderoben. Det osar om den här debatten. Från alla håll och kanter. Den som är utan skuld kasta den första stenen, sa Jesus då skökan skulle dömas, men på den tiden hade alla vett och sans nog att förstå att inte kasta. Vem är domaren? Det här är en föredetta domare, behöver inte bugas för.
Permalänk | Anmäl
Birgitta Måhl, 2010-03-19, 15:26
Den som verkligen läst Guillous artikel vet att det endast är Krister Thelin som är den ohederlige i sammanhanget. Det framgick nämligen väldigt tydligt av Guillous artikel vad uttrycket israellobbyn syftar på. Det har inget att göra med vad Thelin nu svamlar om.
Thelin tillämpar livet-är-en-potatis-logik vars syfte är att delvis på skämt, delvis på allvar, framställa Jan Guillou som en antisemitisk KGB-agent. Problemet är att Thelins associationskedja inte håller för en granskning. KGBs föregångare var nämligen inte Ochrana.
KGBs föregångare hette Tjeka och skapades av bolsjevikerna 1917. Man kan lugnt pstå att Tjeka inte lade fingrarna emellan om de ertappade någon Sion vises protokoll. Ur ett antisemitiskt perspektiv var Tjeka givetvis ett verktyg för den allomfattande judebolsjevikiska världskonspirationen.
Så, om vi ska anamma domare Thelins livet-är-en-potatis-logik så får vi kontatera att Guillou i själva veket är ett verktyg för den allomfattande judiska världskonspirationen.
Permalänk | Anmäl
Järnkanslern, 2010-03-19, 15:52
Jan Guillou är symptom på allt som är sjukt i Sverige.
Permalänk | Anmäl
SåDeSå, 2010-03-19, 15:58
Det är bara att läsa historien om områden var Israel ligger och runt om.
Jag har för mig att Romarna var sist där som stormakt efter Babylonier och Assyrierna.
En efter en har dom rövat området från Judarna och när dom får det egentligen tillbaka efter ca 2000 år så vill någon annan ha det och säger att dom har inte där något att göra.
Judarna har rätt till sin land som alla andra och har man blivit behandlat illa från alla håll senaste 2000 år. Då har dom lärt ta upp gardet när folk anfaller och det gör det hela tiden.
När det skrivs om Israel attack mot gaza så är det mot attacken dom har redan blivit attackerade därifrån.
Permalänk | Anmäl
Paulo, 2010-03-19, 16:05
Järnkanslern, ifall du anser att det är ohederligt att hoppa över mellanstegen i KGBs utveckling så borde du ange MGB som dess direkta föregångare. Tjekan ligger betydligt närmare Ochranan i utvecklingen. Håller förresten med om att Thelin hintar alldeles för tunghänt med KGB-kortet. Vad gäller Guillous artikel så är det knappast någon tvekan om att den är ohederlig. Han svingar vilt åt alla håll för att blanda bort korten, men det är rätt lätt att se igenom ifall man läst allt han refererar till.
Permalänk | Anmäl
Läskunnig, 2010-03-19, 16:39
Den som verkligen läst Guillous artikel vet att det i detta sammanhang endast är Krister Thelin som är den ohederlige. Det framgick nämligen väldigt tydligt av Guillous artikel vad uttrycket israellobbyn syftar på. Det har inget att göra med vad Thelin nu svamlar om.
Thelin tillämpar en livet-är-en-potatis-logik vars syfte är att, delvis på skämt, delvis på allvar, framställa Jan Guillou som en antisemitisk KGB-agent. Problemet är att Thelins associationskedja inte håller för en granskning. KGBs föregångare var nämligen inte Ochrana.
KGBs föregångare hette Tjeka och skapades av bolsjevikerna 1917. Man kan lugnt hävda att Tjeka inte lade fingrarna emellan om de ertappade någon Sion vises protokoll.
Ur ett antisemitiskt perspektiv var Tjeka givetvis ett verktyg för och ytterligare en bekräftelse den allomfattande judebolsjevikiska världskonspirationen.
Så, om vi ska anamma domare Thelins livet-är-en-potatis-logik får vi konstatera att Guillou i själva veket är ett verktyg för den allomfattande judiska världskonspirationen.
Permalänk | Anmäl
Järnkanslern, 2010-03-19, 16:45
När vissa svenskar blir trakasserade av andra svenskar (har alla svenskt medborgarskap?) så ska det betraktas för just det. Det sker i Sverige och ska lösas här och nu. Det finns inga förmildrande omständigheter genom att blanda in konflikter i andra delar av världen.
Permalänk | Anmäl
Albin, 2010-03-19, 16:55
"Bo T, #30, varför skall arabländerna ta emot de fördrivna palestinierna? Kan man inte lika gärna säga att felet är vårt för att vi inte tar emot dem här i Sverige?"
Tack för frågan, #34 Thomas Palm.
Arabförbundet där arabländerna + palestinierna är medlemmar enades i ett gemensamt panarabiskt krig mot Israel och judarna i samband med Israels tillkomst. En av konsekvenserna blev fördrivningen av judar från dessa länder.
Därför har araberna ett solidariskt ansvar för sina bröder från Israel/Palestina. Araberna har enorma landområden och oskattbara naturrikedomar, de har både plats och råd att ta hand om palestinierna.
Det finns alltså ingen anledning att Sverige ska ta hand om och försörja palestinierna. När vi gör det legitimerar vi den arabiska sidans illdåd mot judarna.
Det vore förstås en helt annan sak om Israels grannländer inte hade fördrivit sina judar och utropat krig mot Israel i solidaritet med palestinierna.
Men så var det inte enligt vedertagen historiebeskrivning!
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-03-19, 16:57
"En mycket grov förvanskning av verkligheten."
#35 Pål Bergström. Du reagerar som väntat efter årtionden av matning med en bild där judarna beskrivs som roten till problemen i Mellanöstern.
Läs på och du kommer att inse att jag har rätt när det gäller bakgrunden till palestiniernas misär.
Och det spelar ingen roll vilken sida man anser vara ond resp god. Både judar och araber har rätt att existera i fred och då blir det den lösning jag förespråkar.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-03-19, 17:03
Sedan kan man ju fundera över vad som är de historiska orsakerna till de problem vi ser idag. Av någon oförklarlig anledning så vill oftast palestina-sympatisörer inte ge värde åt de historiska orsakerna. Jag tycker att de har ett stort värde men många av mina landsmän vill bara leva i nuet. Judarna gav inte bort det historiska Israel som en gåva. Något som du har blivit avtvingat har du rätt att återta. Några argument mot det resonemanget?
Permalänk | Anmäl
Albin, 2010-03-19, 17:05
RE: 5 Thomas Palm, 2010-03-19, 09:14
Kanske dax att lära sig lite av artikeln?
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2010-03-19, 17:13
Några tidsperspektiv: judendomen är tusentals år gammal, Kristendomen som är juden Jesus variant på judendomen är c:a 2000 år gammal, islam minstingen är c:a 1300 år gammal. Det har skett folkomflyttningar i mellanöstern, alla har inte varit fredliga. Vissa har varit invasioner. Islam och dess efterföljares spridning var inte fredlig. Har de rätt till landområden tagna med våld? Vad säger ni som kritiserar dagens Israel?
Permalänk | Anmäl
Albin, 2010-03-19, 17:14
Skönt att läsa en klarsynt och balanserad artikel till skillnad från Janne Gs populistiska krönikor i Aftonbladet. Som någon påpekat. Det står naturligtvis Janne G fritt att ha vilka åsikter som helst men av "träfflistorna " att döma har han framtiden bakom sig, långt långt bakom sig.
Permalänk | Anmäl
Jake the snake, 2010-03-19, 17:29
"Judarna har rätt till sin land som alla andra och har man blivit behandlat illa från alla håll senaste 2000 år. Då har dom lärt ta upp gardet när folk anfaller och det gör det hela tiden."
Och det ger dem rätt att göra vad som helst? För övrigt har väl Palestinierna också rätt till ett eget land.
"När det skrivs om Israel attack mot gaza så är det mot attacken dom har redan blivit attackerade därifrån."
Med proportionerna 10:1 i form av våld och förstörelse. Våld är inte acceptabelt men det är kanske inte så konstigt att trängda människor tar till vapen.
Permalänk | Anmäl
Pål Bergström, 2010-03-19, 17:33
77 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
I sanning grova,
-alltför grova överdrifter av Guillou, som snart på grund av sina öfverdrifter just kommer att förtjäna epitetet "Driftkucku."
Guillou är en lögnhals och rödvinskommunist av värsta slag.
Då menar jag det ordagrant. Han sitter med sina porträtt på Arafat och Stalin hemma i 8:an på östermalm, med en flaska du Pape. :P
Bra artikel! Guillou och Reepalu är bedrövliga försvarare av politisk islam som bl.a. visar förakt mot parlamentarism och förtrycker kvinnor. Dessa herrar representerar en hemsk vänstersyn som aktivt skadar vår trygghet, demokratiska tradition och vår rättssäkerhet. Att de inte känner av anständighetens gränser är enbart att beklaga. Men är man informatör till KGB och vänsterpolitiker kan man anta att lojaliteten inte finns i den parlamentariska demokratins ringhörna...
Ja, Janne är inte bara ohederlig, utan även en stor anhängare och praktikant av relavitism.
Bra Thelin!
Jag minns när Jan var med i SVT:s Babel för nåt år sen. Varje gång en gäst sa "gammelmedia" korrigerade en märkbart irriterad Guillou med "riktiga media". Han beskrev "riktiga media" i termer som det rätta, det sanna och det riktiga. Dvs. när Guillou och andra inte längre kan kontrollera och politiskt filtrera "den rätta åsikten" som man har gjort hittills, då "riskerar" vi ett fritt samhälle där unken socialism dör ut. Kan det bli mer sovjetiskt?
Eftersom programmet gick på löjligt sossepartiska SVT så reagerade programledaren givetvis inte på Guillous uttalanden.
Det som förvånar mig är att Jan Guillou lyckas med sitt uppsåt att väcka rabalder varje gång. Han sprattlar sig lycklig över varje debattartikel han kan ge upphov till.
Ge honom det öde en sann föredetting förtjänar. Tig ihjäl honom.
http://soldatmamma.blogspot.com
Jan "Sverre" Guillou den rättrådigaste mannen i Sverige, enligt honom själv dåja!
Krister Thelin framför berättigad kritik av Jan Guillou.
Det är den gamla vanliga matchen mellan pro-palestinier och pro-israeler, som bedrivs av etniska svenskar och etniska araber samt etniska judar och andra, som har bedrivits under lång tid i Sverige och ständiga gräl om antisemitism och antisionism, terrorism, ockupation, etc. Ett folkkärt och betydelselöst tidsfördriv för intelektuella.
Nu har konflikten mellan Israel och Palestina spridit sig till Malmös gator och torg. Frågan är bara när nästa intifada i Malmö bryter ut och konflikten mellan invandrade araber och judar blir blodig även här.
Det är ett trist resultat av vår invandrings- och asylpolitik som får till följd att vi importerar många utländska konflikter till Sverige. Många invandrare blir politiska aktivister när de kommer till Sverige och får skydd och sedan arbetar intensivt med att försöka påverka utvecklingen i sitt hemland och för sin grupp genom politisk aktivism i Sverige. Vi har flera grupper av etniska judar, etniska ester, etniska araber, etniska kurder, etniska armenier, etniska Irakier, etniska Afghaner, etc etc etc.
Flera är mycket duktiga och framgångsrika med att driva debatt i tidningar och TV för att påverka opion och politiker och gör karriär i politiska partier och föreningar. Det blir problem för majoritetsbefolkningen, som utgörs av etniska svenskar, när etniska minoriteter driver sin egen politiska agenda via etablerade instutioner för att uppnå syften som inte nödvändigtvis ligger i majoritetsbefolknings intresse.
Ett bra exempel på detta var den svenska ambassadören i Israel som är etnisk judinna som framförde ursäkt till Israels regering för Aftonbladets organ artikel. Ett annat exempel är att Turkarnas och Armeniernas konflikt blir en Riksdagsfråga i Sverige.
Fortsätter vi etniska svenskar att sova i folkhemmet så är risken stor att vi inte har något land längre där vi själva bestämmer.
Hej Krister Thelin!
Jag känner mig säker på att du inte arbetar för (jag citerar dig) "allomfattande judisk världskonspiration". Såvitt jag vet existerar ingen sådan och har aldrig existerat.
Lika säker är jag på att du arbetar för den svenska Israellobbyn. Ideellt såklart - det gör de flesta i Israellobbyn. Begreppet Israellobby är inte synonymt med "judisk lobby". Det har inte särskilt mycket med den judiska religionen eller judisk kultur att göra - över huvud taget.
Jag förstår begreppet Israel-lobby som en politisk yttring som är politiskt mörkblå och internationellt lierad med den amerikanska högern. Det är de röster som försvarar Israel mot legitima folkrättsliga krav från Palestina och FN och hävdar att Israel är en demokrati. Men t o m amerikanska ex-presidenter som Jimmi Carter pekar på att Israel idag är en rasistisk apartheid-stat.
Samma personer som ar verksamma inom svensk Israellobby hävdar också USA/NATOs "idealistiska" rättighet att angripa och ockupera Irak, Afghanistan och...kanske...Iran. De pläderar för att slippa folkrättens och de mänskliga rättigheternas moraliska tvångströja.
Man behöver se saken i ett större internationellt och realpolitiskt sammanhang för att begripa. Detta handlar inte om Malmö! Och det handlar inte om att en kommunalpolitiker (s) är judehatare. Det är han nämligen inte.
Du kastar smuts Krister Thelin...varför? Vem gagnar det?
Thelin verkar vara minst lika lika lättretad som vissa muslimer som ser en viss hund. Begreppet ”israellobbyn” har ju uppkommit därför att det säger något. Hade de sagts judelobbyn så hade det nog varit lika kränkande för Thelin. Frågan är om han inte är mer lättretad än muslimerna.
Betecklingen israellobbyn är mer logisk i sammanhanget är judelobbyn, trots att det är två bokstäver till och svårare att uttala. Om man googlar så får man ungefär 20 gånger fler träffar på israellobbyn. Och det är samma grupp som använder betecklingarna. Om gruppen skulle lyssna på Thelin och byta beteckning så påverkar det inget i sak. Och sedan är det svårt att se kopplingen till det där protokollet.
Thelin bör på något sätt visa att judar har lämnat Malmö. Var finns grunden? Man måste också förstå att vanliga svenska familjer ibland drabbas av mobbing och flyttar. Barn kan exempelvis mobbas i skolan. Och sedan hitlerargumentet, som vanligtvis slår tillbaka då grund saknas.
Attackerna mot Reepalu mot måste ses som en politisk pajkastning inför valet. Om Thelin är domare och inte bättre ser logiken i olika händelseförlopp så kan man undra hur det går där. Om han har varit domare i krigförbrytardomstolen så skadar han även den domstolens anseende med sina uttalanden.
Thomas Palm: Intressant att se hurpass långsökta tolkningar det går att göra. Texten exemplifierar att uttrycket i fråga historiskt, samt i nutid, har använts felaktigt vilket sedan kopplas till konstaterandet att så återigen har skett. Helt korrekt logik. A=B där B har skett stöder att A kan ske. Din tolkning är A=B där B har skett indikerar att !A skulle vara omöjligt. Hur drar du den slutsatsen?
TenkaSej: Att du väljer att hitta på en egen tolkning av ett etablerat uttryck, en tolkning som tveklöst skiljer sig från Jan Guillous avsikt, påverkar självklart inte diskussionen. Sedan är det mest humoristiskt att du faktiskt upprepar en del av Thelins argument.
Mycket bra skrivit och du har dessutom rätt på alla punkter. Varför ska man vara Israellobbyist så fort man tycker att dom har sina rättigheter lika väl som alla andra. Låt mig påminna alla kristna att Jesus och nästan alla anhängare till honom var Judar från början som konverterade till kristendomen.
Och halva Bibeln ÄR helt Judiskt religionen det är därför alla Muslimer betraktar oss Kristna exakt likadant som Judar allt så icketrogna. Och är man politisk vänster och mot Israel pga ekonomiska skäl ja då ska man gå framför spegel och fråga sig själv: Vem är jag, var tillhör jag, och vad håller jag på med.
Både judar och muslimer gör anspråk på Jerusalem och Israel/Palestina och därför pågår ett krig om saken. Det är ett FAKTUM.
Muslimerna har deklarerat att området är helig mark och att man kommer att döda judarna en efter en (oavsett egna förluster) tills de släpper kontrollen över det. Det är ett FAKTUM.
Ilmar Reepalu har helt rätt i att kriget mellan muslimer och judar är globalt, dvs omfattar alla judar och alla muslimer i alla länder. Det är ett FAKTUM.
Att uttala faktum är inte automatiskt hets mot folkgrupp, det kan lika gärna vara ett konstaterande av faktum
Det är om man visar att man tar ställning i konflikten som avgör om det finns en "hets"-faktor inbyggd i ett uttalande och där har Reepalu varit extremt tydlig.
Ilmar Reepalu säger sig vara en "antisionist", dvs en person som definitionsmässigt anser att den judiska staten Israel inte har rätt att existera: http://www.skanskan.se/article/20100127/MALMO/701269748/1057/*/reepalu-i...
Ilmar Reepalu stöder därmed officiellt det muslimska utplåningskriget mot Israel och judarna!
Hur kan någon enda människa tolka det som något annat än antisemitism?
Till TenkaSej
Kan bara instämma i det du skriver.
För övrigt är Jan Guillou helt rätt ute om detta ämne, ni som försöker svartmåla honom för att vara partisk, ni kanske borde ta en 'titt ner' och en 'lukt' på var ni själva står och föga förvånande lär ni då märka att ni står i skiten upp till halsen.
"[Israellobbyn] är de röster som försvarar Israel mot legitima folkrättsliga krav från Palestina och FN..."
Israel och judarna har goda skäl att inte gå med på vad som helst, #12 TenkaSej, och speciellt olämpligt vore att göra eftergifter till folk som har svurit att utplåna Israel med alla medel.
Araberna har redan hundratals gånger så mycket land som judarna. Räcker inte det?
Du, Thelin, är en skamlös patetisk karaktär som nyttjar din position till att bedriva politisk propaganda. Med din genomvidriga attityd, att liksom aliiansens röster och sympatisörer, göra europas mångtusenåriga antisemitism till en fråga om "invandare fn melllanöstern", så är ditt muslimförakt självtalande. Var ärig och öppen med det istället för att insinuera saker, för dina åsikter är betydligt lättare att utläsa än vad du påstår dig kunna göra med Guillous texter. Jag undrar bara hur många araber, muslimer och andra "mellanösterninvandrare" som fått sina juridiska halsar avskruna när de har blivit utsatt för ditt domargodtycke.
Krister Thelins argument om Israel lobby och Sions vice protokoll är anmärkningsvärt...
Israel mördade 400 barn i Gaza nyligen... Krister Thelin är olämplig som domare... Dessa inlägg bör anmälas till JO.... Sedan är det en helt annan sak att JO och JK i Sverige är korrumperade och inte fäller höga domare...
Leif Thorson på HD som köpte sex upprepade gånger är ett exempel på det... Åklagaren som fick målet var ung och oerfaren... Det var ingen slump... Givetvis blev horbocken Thorsson skonad... Det svenska så kallade rättsväsendet stinker...
Bo T tycker att araberna har mycket land... Därför är det ok för judarna/Israelerna att mörda dom, fördriva dom och bedriva etnisk rensning...
Hitler hade kunnat använda precis samma argument om Ryssarna... Dom har mycket mer mark än oss så därför tar vi så mycket vi kan...
Till syvende och sist handlar det om mänskliga rättigheter och internationell lag kontra judisk/israelisk rasism...
Jag vill bara poängtera att jag inte har speciellt mycket till övers för raketer från Gaza, eller för Saudi Arabien, eller andra blodbesudlade arabiska diktaturer heller...
Fast jag gillar inte krigsförbrytelser oavsett förövare...
Pol Pot, Lenin, Stalin, Hitler, Mugabe, Pinochet, Mao, Somoza, Papa Doc, Idi Amin, Kim Jong Ill och Kim Ill Sung, Ehud Olmert...
Historiens dom blir hård mycket hård oavsett så kallad ideologi...
TenkaSej #12,
Väl sagt. Man måste få kunna kritisera Israel på saklig grund.
#2 Carl S
....och en Rolexklocka inköpt för minst 80.000 kr.
Man måste sätta saker i rätt perspektiv. Låter nästan som flera här är med i den där lobbyn. Medvetet eller omedvetet. De är ganska lätta att känna ingen på sin osakliga hållning, ungefär på samma sätt som Jan Guillous.
Israels agerande måste få kritiseras. De har under årens lopp agerat förfärligt. Faktum är att de som lidit mest i konflikten mellan Israel och Palestinier är Palestinier. Därmed inte sagt att Israel inte lidit och därmed inte sagt att t ex palestinskt våld mot oskyldiga ska accepteras och därmed inte sagt att Palestinier inte kan kritiseras. Men rätt ska vara rätt.
Jag vill påstås att de som är med i den "israeliska lobbyn" är mycket lätta att upptäcka. Kan du med lätthet och från hjärtat säga efter mig: "båda sidor har lidit och båda har rätt till ett eget land"? I så fall är du inte en av dem. Annars är du det. Eller med den Palestinska lobbyn tillsammans med Jan Guillou.
Det vore bra om det finns någon klok debattör som tar upp Thelins kärnfråga huruvida Repaluu avser vinna röster från de invandrade muslimerna i Malmö eller ej.
"... din genomvidriga attityd, att liksom aliiansens röster och sympatisörer, göra europas mångtusenåriga antisemitism till en fråga om "invandare fn melllanöstern", så är ditt muslimförakt självtalande."
#19 THE Banana. Det första Muhammed gjorde när han enat araberna var att slakta och fördriva judarna i Medina.
Du kan själv läsa på lite och konstatera att den arabiska antisemitismen fanns redan före islams tillkomst och exploaterades av Muhammed på exakt samma sätt som den exploateras idag av vissa muslimska ledare.
Att Muhammed inspirerades av de "europeiska" romarna är möjligt men det var ju inte det du syftade på, eller hur?
"Det vore bra om det finns någon klok debattör som tar upp Thelins kärnfråga huruvida Repaluu avser vinna röster från de invandrade muslimerna i Malmö eller ej."
Det vill han säkert. Han har rätt att kritisera Israel oavsett. Jag förstår honom. Tror den här hetsjakten mot honom handlar om något annat, även om han kanske borde varit mer uppmärksam på judarnas situation i Malmö.
"Bo T tycker att araberna har mycket land... Därför är det ok för judarna/Israelerna att mörda dom, fördriva dom och bedriva etnisk rensning..."
Ja, om det är i självförsvar, #21 Jonas Melander.
Att araberna flyttas ifrån Israel är en oundviklig konsekvens av att araberna fördrev judarna från sitt, flera hundra gånger större territorium och startade utplåningskriget mot Israel 1948 och därmed omöjliggjorde en "multikulturell" fredslösning.
För att få fred måste kombattanterna separeras alternativt endera sidan utplånas. Jag är för att båda sidor ska finnas kvar, araber och judar har lika rätt att existera i Mellanöstern och då finns det bara en lösning kvar. Eller hur?
Att det sen är araberna som bör flytta på sig beror enbart på att araberna har överflöd på mark medan judarna är hopträngda på en relativt minimal strandremsa.
Ser man på;
Thelin har läst de senaste opinonsmätningarna som tyder på ett dystert val för Alliansen. Thelin väljer då att hälla bensin på en pyrande eld om "ny-antisemitism" i Malmö. Detta tyder på desperation. Om Thelin had någon var en hederlig person, skulle han som jurist ha varit mer angelägen om Israels krigsbrott, än att delta i en kampanj som försöker få det att se ut som att Malmö liknar 30-talets Hitler Tyskland.
Varför försöker deltagare i denna absurda kampanj förvränga verkligheten på det viset? Jo, för att avleda uppmärksamhet från Israels själv destruktiva politik och mord på palestinier, samt att använda antisemitism som ett slagträ i den politiska debatten för att försöka misskreditera politiska motståndare. Det bästa Thelin kan göra när han vill konfrontera en intellektuell överman som Guillou, är att antyda att Guillou varit KGB agent? Detta är minst sagt patetiskt.
"båda sidor har lidit och båda har rätt till ett eget land"
Det är precis det jag skriver, #24 Pål Bergström. Den vanliga och stora missuppfattningen är dock att palestinierna lidit pga Israel.
Den faktiska orsaken till palestiniernas lidande är att arabländerna förvägrar dem medborgarskap och håller dem rättslösa och instängda i läger utan framtid. Det är det stora brottet som begåtts i Mellanösternkonflikten och som Sverige borde uppmärksamma och hantera istället för att stödja behandlingen med både ord och pengar.
Bo T - Det du säger är inte seriöst. Ingen normal människa kan ta dig på allvar. FAKTUM!
Israellobbyn, Palestinalobbyn bla bla bla.. Denna luftdebatt om en minoritetsgrupp leder ingen vart varken palestina eller israel ligger i Sverige .. Det borde vara helt uppenbart att orsaken till trackasserierna är dålig integration och koncentrerad överinvandring i Malmö och den naiva ursäktande inställningen till dessa "svaga" våldsgrupper som lett till kriminella våldsanarkister med kort stubbin som får härja fritt i Malmö med vänsterns goda tycke. Det är ingen större ideologisk skillnad på AFA och Ilmaar förutom i ren handling.
Guillou måste ju göra sig hörd på alla vis, patetiskt.. har karln inget bättre för sig?
Bo T, #30, varför skall arabländerna ta emot de fördrivna palestinierna? Kan man inte lika gärna säga att felet är vårt för att vi inte tar emot dem här i Sverige? Skulle du bli gladare om vi tog emot dem?
Bo T,
"Den vanliga och stora missuppfattningen är dock att palestinierna lidit pga Israel."
En mycket grov förvanskning av verkligheten.
Jan Guillou är en erfaren propagandist ,inte bara en simpel
KGB agent en gång i tiden.(fick betalt från ryssarna i 5års tid)
han påverknings förmåga är icke att underskatta.Med en enda bok,
Coq Rouge ,lyckades han stigmatisera och demonisera Israel.
Jan inplanterade tanken om israeler som mördar vilt i Sverige
med hjälp av svenska judar.Ingen hittills har lagt märke till denna detalj, detalj i en bok som gjorde Guillou berömd med en hel serie
Hamilton böcker.
Fö bifogar omdömer om Jan från en israelisk-svensk journalist.
http://www.dickhaas.com.
"Men Jan Guillou kan också få rätt, naturligtvis: den "israeliska" lobbyn
i USA kommer att läxa upp Obama och ta honom och hans judiska amerikanska
rådgivare i örat och visa var skåpet ska stå. Guillous fantasilobby har
sina tentakler överallt, inte minst i USA. Det får vi aldrig glömma. Det
tutade KGB i Guillou redan i slutet av 1960-talet när den gode Jan ännu
var våt bakom agentöronen.
Det intressanta med Guillou är förstås inte hans efterblivna
tonårsfantasier utan det faktum att man faktiskt lyssnar på honom i
Sverige.
Guillous stora plåga tycks vara att han inte står ut med tanken att han
kanske är antisemit eller att normala människor drar slutsatsen att han är
det, fast han själv nöjer sig med att ständigt upphöja israelerna till en
sorts nazistiska Yberjudar, den allra värsta sorten med andra ord, sådana
som sparkar neråt och slickar uppåt och som förpestar världen, medan han
själv går fri. Fast det är bara några år sedan som han hyllade sin egen
morfar i Aftonbladet. Morfar var norrman och var också angivare åt den
norska Quislingregimen som samarbetade med tyskarna ( ockupationsmakten )
under andra världskriget.
Morfar angav och skickade både norska motståndsmän och judar till
Tyskland där merparten mördades i koncentrationslägret Sachsenhausen.
Sådant kan Guillou göra reklam för i Aftonbladet, medan han själv aldrig
skulle ha gjort vad morfar gjorde. Om man får tro Jan Guillou. Han var ju
kommunist och det vet vi ju att kommunisterna aldrig varit antisemiter,
utom Stalin och hans underhuggare, förstås.
Att hänga ut familjen i Aftonbladet lär inte göra Guillou till mr Clean.
Men URK kan inte bara Israel-lobbyn ge upp nu?
Nu när det visat sig att antisemitismen i Malmö bestod av att några judar fick ett par sura ägg kastade på sig när de visade dåligt omdöme genom demostrea för Isarels rätt att mörda spädbarn med fofsforbomber på Gazzaremsan, samt att två nazister i Helsingborg (inte Malmö!) råka hälla syra på varandra när de var fulla.
Men jag måste ändå fråga Israel-lobbyisten här om även denna händelse i Malmö är Reeplaus fel http://sydsvenskan.se/malmo/article638737/Knivattack-mot-Sverigedemokrat...? Och på vilket sätt Reeplau måste ta avstånd från sig själv och sin Estniska bakgrund på grund av denna otäcka händelse för få syndernas förlåtelse av den store jhve.
Jag börjar bli för att vi skall ha religionsförbud i Sverige, då skulle vi kunna slänga ut alla religösa idioter ur landet och vi ICKE-troende skulle få leva i fred och frihet i stället för att hotas av stundande inbördeskrig mellan alla religösa dårar.
#31, riktar du dig mot #30? Den beskriver ju bara ett för alla välkänt faktum, så du menar nog något annat. Vore kul att veta vad du refererar till. Tyvärr så tyder #34 och 35 på att det faktiskt kan vara #30 du talar om och det vore skrämmande. Ingen sida blir hjälpt av fakta förnekas. Snarast tvärtom, det finns ju hur mycket fakta som helst som stöder Palestinierna, så varför förtränga ett fakta istf att ta upp allt som verkligen bör sägas?
Tron är det sista som överger människan. Rättfärdiga krig har jag i alla fall aldrig trott på. Vi kan säkert finna något ännu mer bestickande att säga om svensk krigföring i historien av hjältar som vi dagligen böjer våra huvuden för. Förstår inte vems sak som debatteras, och någon ljuger värre än den andra, för att skymma sikten för något man antagligen inte är så bekväm med om skeletten skulle ramla ut ur garderoben. Det osar om den här debatten. Från alla håll och kanter. Den som är utan skuld kasta den första stenen, sa Jesus då skökan skulle dömas, men på den tiden hade alla vett och sans nog att förstå att inte kasta. Vem är domaren? Det här är en föredetta domare, behöver inte bugas för.
Den som verkligen läst Guillous artikel vet att det endast är Krister Thelin som är den ohederlige i sammanhanget. Det framgick nämligen väldigt tydligt av Guillous artikel vad uttrycket israellobbyn syftar på. Det har inget att göra med vad Thelin nu svamlar om.
Thelin tillämpar livet-är-en-potatis-logik vars syfte är att delvis på skämt, delvis på allvar, framställa Jan Guillou som en antisemitisk KGB-agent. Problemet är att Thelins associationskedja inte håller för en granskning. KGBs föregångare var nämligen inte Ochrana.
KGBs föregångare hette Tjeka och skapades av bolsjevikerna 1917. Man kan lugnt pstå att Tjeka inte lade fingrarna emellan om de ertappade någon Sion vises protokoll. Ur ett antisemitiskt perspektiv var Tjeka givetvis ett verktyg för den allomfattande judebolsjevikiska världskonspirationen.
Så, om vi ska anamma domare Thelins livet-är-en-potatis-logik så får vi kontatera att Guillou i själva veket är ett verktyg för den allomfattande judiska världskonspirationen.
Jan Guillou är symptom på allt som är sjukt i Sverige.
Det är bara att läsa historien om områden var Israel ligger och runt om.
Jag har för mig att Romarna var sist där som stormakt efter Babylonier och Assyrierna.
En efter en har dom rövat området från Judarna och när dom får det egentligen tillbaka efter ca 2000 år så vill någon annan ha det och säger att dom har inte där något att göra.
Judarna har rätt till sin land som alla andra och har man blivit behandlat illa från alla håll senaste 2000 år. Då har dom lärt ta upp gardet när folk anfaller och det gör det hela tiden.
När det skrivs om Israel attack mot gaza så är det mot attacken dom har redan blivit attackerade därifrån.
Järnkanslern, ifall du anser att det är ohederligt att hoppa över mellanstegen i KGBs utveckling så borde du ange MGB som dess direkta föregångare. Tjekan ligger betydligt närmare Ochranan i utvecklingen. Håller förresten med om att Thelin hintar alldeles för tunghänt med KGB-kortet. Vad gäller Guillous artikel så är det knappast någon tvekan om att den är ohederlig. Han svingar vilt åt alla håll för att blanda bort korten, men det är rätt lätt att se igenom ifall man läst allt han refererar till.
Den som verkligen läst Guillous artikel vet att det i detta sammanhang endast är Krister Thelin som är den ohederlige. Det framgick nämligen väldigt tydligt av Guillous artikel vad uttrycket israellobbyn syftar på. Det har inget att göra med vad Thelin nu svamlar om.
Thelin tillämpar en livet-är-en-potatis-logik vars syfte är att, delvis på skämt, delvis på allvar, framställa Jan Guillou som en antisemitisk KGB-agent. Problemet är att Thelins associationskedja inte håller för en granskning. KGBs föregångare var nämligen inte Ochrana.
KGBs föregångare hette Tjeka och skapades av bolsjevikerna 1917. Man kan lugnt hävda att Tjeka inte lade fingrarna emellan om de ertappade någon Sion vises protokoll.
Ur ett antisemitiskt perspektiv var Tjeka givetvis ett verktyg för och ytterligare en bekräftelse den allomfattande judebolsjevikiska världskonspirationen.
Så, om vi ska anamma domare Thelins livet-är-en-potatis-logik får vi konstatera att Guillou i själva veket är ett verktyg för den allomfattande judiska världskonspirationen.
När vissa svenskar blir trakasserade av andra svenskar (har alla svenskt medborgarskap?) så ska det betraktas för just det. Det sker i Sverige och ska lösas här och nu. Det finns inga förmildrande omständigheter genom att blanda in konflikter i andra delar av världen.
"Bo T, #30, varför skall arabländerna ta emot de fördrivna palestinierna? Kan man inte lika gärna säga att felet är vårt för att vi inte tar emot dem här i Sverige?"
Tack för frågan, #34 Thomas Palm.
Arabförbundet där arabländerna + palestinierna är medlemmar enades i ett gemensamt panarabiskt krig mot Israel och judarna i samband med Israels tillkomst. En av konsekvenserna blev fördrivningen av judar från dessa länder.
Därför har araberna ett solidariskt ansvar för sina bröder från Israel/Palestina. Araberna har enorma landområden och oskattbara naturrikedomar, de har både plats och råd att ta hand om palestinierna.
Det finns alltså ingen anledning att Sverige ska ta hand om och försörja palestinierna. När vi gör det legitimerar vi den arabiska sidans illdåd mot judarna.
Det vore förstås en helt annan sak om Israels grannländer inte hade fördrivit sina judar och utropat krig mot Israel i solidaritet med palestinierna.
Men så var det inte enligt vedertagen historiebeskrivning!
"En mycket grov förvanskning av verkligheten."
#35 Pål Bergström. Du reagerar som väntat efter årtionden av matning med en bild där judarna beskrivs som roten till problemen i Mellanöstern.
Läs på och du kommer att inse att jag har rätt när det gäller bakgrunden till palestiniernas misär.
Och det spelar ingen roll vilken sida man anser vara ond resp god. Både judar och araber har rätt att existera i fred och då blir det den lösning jag förespråkar.
Sedan kan man ju fundera över vad som är de historiska orsakerna till de problem vi ser idag. Av någon oförklarlig anledning så vill oftast palestina-sympatisörer inte ge värde åt de historiska orsakerna. Jag tycker att de har ett stort värde men många av mina landsmän vill bara leva i nuet. Judarna gav inte bort det historiska Israel som en gåva. Något som du har blivit avtvingat har du rätt att återta. Några argument mot det resonemanget?
RE: 5 Thomas Palm, 2010-03-19, 09:14
Kanske dax att lära sig lite av artikeln?
Några tidsperspektiv: judendomen är tusentals år gammal, Kristendomen som är juden Jesus variant på judendomen är c:a 2000 år gammal, islam minstingen är c:a 1300 år gammal. Det har skett folkomflyttningar i mellanöstern, alla har inte varit fredliga. Vissa har varit invasioner. Islam och dess efterföljares spridning var inte fredlig. Har de rätt till landområden tagna med våld? Vad säger ni som kritiserar dagens Israel?
Skönt att läsa en klarsynt och balanserad artikel till skillnad från Janne Gs populistiska krönikor i Aftonbladet. Som någon påpekat. Det står naturligtvis Janne G fritt att ha vilka åsikter som helst men av "träfflistorna " att döma har han framtiden bakom sig, långt långt bakom sig.
"Judarna har rätt till sin land som alla andra och har man blivit behandlat illa från alla håll senaste 2000 år. Då har dom lärt ta upp gardet när folk anfaller och det gör det hela tiden."
Och det ger dem rätt att göra vad som helst? För övrigt har väl Palestinierna också rätt till ett eget land.
"När det skrivs om Israel attack mot gaza så är det mot attacken dom har redan blivit attackerade därifrån."
Med proportionerna 10:1 i form av våld och förstörelse. Våld är inte acceptabelt men det är kanske inte så konstigt att trängda människor tar till vapen.
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.