Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Stadsplanering

Fredrik Falk om Stadsplanering

Bilderna vi inte skulle få se – innan beslutet om nya Slussen

Snart fattas beslutet om nya Slussen. "Plansamråd" pågår och med hjälp av ett dussin stora färgbilder och en modell ska stockholmarna bilda sig en uppfattning om hur det vinnande förslaget kommer att te sig i verkligheten. Det finns dock två stora problem. Det första är att presentationen från arkitekten Foster + Partner och Berg är grovt manipulativ och inte innehåller en enda realistisk framställning av hur nya Slussen kommer att se ut. Det andra - och större - problemet är att Stockholms stad utan att knysta accepterar denna grovt förljugna bild av framtida Slussen.


Om författaren

Journalist, copywriter och författare. Har varit engagerad i slussendabatten under flera år, bland annat med mitt eget förslag "Stråk" från 2007 som finns här och på Stockholms stads hemsida. Senast idag hade Dagens Nyheter en artikel om min kritik av det vinnande förslaget till ombyggnad av Slussen.

Titta på kollaget med färgbilder här ovan, eller här i en större version. Tusentals människor som njuter i den soldränkta hamnen eller minglar i den tropiska natten, fritidsbåtar i det glittriga vattnet och nästan inga bilar. Är bilderna hämtade från ett glassigt reportage om det ljuva semesterlivet på franska Rivieran eller Bahamas?

Nej, samtliga bilder i kollaget ovan är hämtade från Foster + Partner och Bergs presentationer av det vinnande förslaget till ombyggnad av Slussen i Stockholm. Ett mer manipulativt och förljuget sätt att presentera en åttafilig motorled som gör en Burn Out rakt igenom ett av stadens i särklass känsligaste områden är svårt att föreställa sig.

Förutom dessa totalt 11 färgbilder som har presenterats i två omgångar med en mindre revidering av förslaget emellan består presentationen av en stor modell som just nu är utställd i Sjömanshemmet vid Slussen. Det finns många mycket duktiga modellbyggare (hos t ex grannen Stadsmuseet) som kan bygga modeller som ger en helt realistisk bild av hur en planerad stadsmiljö kommer att upplevas. Där allt stämmer med den tänkta verkligheten; färger, materialstrukturer, ljussättning.

Någon sådan modellbyggare lyckades Foster (naturligtvis) inte hitta. Istället får vi se nån slags surrealistisk installation som ger oss en klar uppfattning av hur Slussen skulle se ut på natten, belyst inifrån, byggd helt i körsbärsträ med genomskinliga glasbyggnader, i solljus i olika kulörer från flera håll samtidigt. Besökarna står där och tycker att det ser så vackert ut, inte alls lika betonggrått och gråväderstrist som riktiga Slussen utanför fönstret.

Här sysslar Foster & co med vulgärt råsälj som skulle få en producent för TV-Shop att känna en viss genans. Det handlar om att försöka kränga en arkitektonisk miljökatastrof som ett tropiskt semesterparadis. Ett säljmaterial för något annat än ett av Stockholms största byggprojekt – t ex en bil, ett shampo, ett småhus eller en soffgrupp – som var lika förljuget och manipulativt skulle med all säkerhet fällas i marknadsdomstolen.

I sitt svar på kritiken demonstrerar Mårten Frumerie, projektledare på Stockholms stad, en osjälvständighet och oklarhet om sin egen roll som är häpnadsväckande:

–Vi vill framställa projektet från dess bästa sida, och det är när det är varmt och vackert väder, säger han i Dagens Nyheter.

Förstår Mårten Frumerie vad han själv säger? "Projektets bästa sida" syns när det "är varmt och vacker väder". Jaha, vilken sida kommer vi att få se årets övriga 300 dagar? Projektets sämsta sida antagligen. "Vi vill" endast visa projektets "bästa sida", säger han. Vilka är "vi"? Stockholms stad? Foster? Staden och Foster tillsammans? Varför anser han att Fosters förslag behöver säljas in, och varför anser han att det ingår i hans roll som projektledare att sälja in det? Vet Mårten Frumerie egentligen vem som är hans uppdragsgivare? Foster? Stockholms stad? Vet han vilka som betalar hans lön?

Med såna lätthanterliga projektledare kan de stora internationella arkitektkontoren styra och ställa lite som de behagar. Om han och ansvariga politiker haft någon gnutta kurage i kontakten med balla arkitektbyrån hade de skrivit t ex detta mejl:
--------------------------------------
Bästa Foster etc etc,

Ni inbillar er väl inte att vi tänker visa dessa vulgärt förljugna skräpbilder för våra kära invånare? Och vad är det för "modell" ni har levererat? Den påminner mera om någon slag tagelborstad chiffonje i ädelträ. Tror ni att stockholmarna är idioter? Tror ni att vi är idioter? I så fall är det ni som är det. Skärpning!

Nu är det dags att sörpla i sig latten och kavla upp ärmarna. Om ni ska ha någon chans att ro hem den här affären så bör ni omedelbart plocka fram ett trettiotal fotografiskt realistiska bilder av hur nya Slussen kommer att gestalta sig ur användarperspektiv (gatuperspektiv) under normala väderförhållanden i Stockholm (växlande molnighet/mulet) med normalt antal fotgängare och motorfordon en vanlig vardag mitt på dan.

Ni bör också framställa en modell av hela området med färger och strukturer som överensstämmer helt med de byggnadsmaterial och ytbehandlingar som ska användas (betong, asfalt etc). Modellen ska placeras i en täckt glasmonter på torget framför stadsmuseet så att den kan studeras i fullt realistiska ljusförhållanden (dagsljus). När det är mörkt tänds belysning i modellen ("inomhus", gatubelysning) som ska ha realistisk styrka och omfattning.

Om ni har svårt att begripa vad vi menar bifogar vi en bild av befintliga Slussen i mulet väder och 8 plusgrader kl 13.30 den 18 oktober 2009. Ni kan ju börja med att plocka färgskalan ur denna bild och lägga in den som en palett i era cad-program.

Lycka till!

Stockholms stad
--------------------------------------
Men nu är det så att det faktiskt är ganska enkelt att ta fram bilderna vi inte skulle få se. Allt som behövs är en kamera och programmet Photoshop.

Med kameran fotograferar man modellen, anpassar färgskalan till asfalt och betong, gör bilden negativ så att ljust blir mörkt och tvärtom (för att skapa illusion av dagsljus), lägger på riktig himmel, riktigt vatten och eventuell befintlig bakgrund i form av söders höjder som inte finns med på modellen. Detta är inte alls svårt eller avancerat och tar bara några timmar för tio bilder.

Resultatet är talande. De här två bilderna visar ungefär samma vy av slussenområdet mot öster. För att uppleva denna miljö lika skruvat som på Fosters bild krävs nog att det är Århundradets Tropiska Natt, eller (troligare) att man är rejält påtänd. Ska nya Slussen visas från andra hållet, utifrån Saltsjön, uppstår problemet att försöka dölja hur djävligt det kommer att se ut i verkligheten. Överst på denna bild ser vi hur man därför avbildar eländet på natten, med en skarpt skuren silhuett mot de sista resterna av en flammande solnedgång och motorleden överdrivet sidobelyst så att den speglar sig som en smäcker vinge i Saltsjöns glimmande vatten. Förhoppningsvis är 'vingen' det enda folk kommer att lägga märke till. Nederst är den bild av samma motiv som vi inte skulle få se.

Den här bilden och den här visar tydligt att nya Slussen egentligen bara är en stor simpel trafikapparat bestående av en motorled med ungefär samma dimensioner som Essingeleden (8 filer) för 35.000 bilar per dygn, några gångramper och glasklädda affärs/kontorsbyggnader. Det finns inget genuint "Stad" i det här förslaget. Det enda med stadsanknytning som finns i Fosters förslag är närheten till Gamla stan och Södermalm. Förslaget skulle passa bättre i ett förortscentrum (Skärholmen, Solna, Vällingby) än i hjärtat på en stad. Banala byggprojekt liknande Fosters finns på tusentals ställen i världen.

Att år 2010, efter massor av år med utredningar och diskussioner, spika detta som den slutgiltiga lösningen på en av Stockholms mest intrikata stadsbyggnadsärenden måste vara något av ett rekord i arkitektonisk okänslighet och enfald.

Stadsmiljöer som är lyckade, attraktiva och populära är välbesökta. Det är mycket folk där – det är ett säkert kännetecken. Därför ser man väldigt ofta komiskt många människor på presentationer av nya stadsmiljöer. Då förstår man ju att de föreslagna miljöerna måste vara väldigt lyckade, attraktiva och populära. Eftersom det är så mycket folk där.

Denna cirkellogik, som är nästan rörande i sin barnsliga naivitet, tillämpas av många arkitektkontor, så även av Foster. På de 11 bilder där nya Slussen presenteras finns det i det nybyggda området sammanlagt 46 fritidsbåtar, 52 bilar och ca 2.200 (tvåtusentvåhundra) fotgängare. På den här bilden ser vi den arkitektoniska misär som återstår när vi har plockat bort Fosters hysteriskt överbefolkade beach party.

En presentation av ett byggprojekt som inte ger en så sann bild som möjligt av hur man kommer att uppleva miljön i verkligheten, är antingen manipulativ eller amatörmässig. Eller, finns det någon annan förklaring?

Att Foster har valt att inte ta fram en realistisk presentation är begripligt. Det hade försvårat insäljningen av förslaget. Men att ansvariga politiker och handläggare hos beställaren Stockholms stad inte har krävt en realistisk presentation är däremot obegripligt. Det är skandalöst att de utan att protestera har accepterat dessa vulgärt manipulativa illustrationer med ett manér som skulle känts pinsamt amatörmässigt till och med för en medioker dataspelsanimatör.

Det är arrogant mot väljarna att anse att dessa simpla skräpbilder plus några vackra ord räcker som underlag för ett ställningstagande, för ett "samråd". Men antagligen är man medveten om att hade detta förslag presenteras med fullt realistiska bilder skulle det ha väckt så starka protester att det aldrig gått igenom.

Låt mig avsluta med att citera Stockholms kulturborgarråd Madeleine Sjöstedt när hon bemöter ovanstående kritik i DN idag:

–De politiska besluten bygger inte på glada människor och solnedgångar utan på tekniska beräkningar och gedigen erfarenhet.

Så sant, så sant. Denna klockrena plattityd gäller såväl Slussen som nya motorvägar, köpcentra, fabriker, parkeringshus… Ja, faktiskt allt som byggs. Men här handlade det inte om "beräkningar och erfarenhet" utan om stadsmiljö och upplevelser. Och om grov avsiktlig manipulation.

Fredrik Falk

Se fler exempel på Fosters & Stockholms stads manipulationer här!

Samtliga bilder skapade för denna artikel kan användas fritt.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/19720

14 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Tack för att du tydligt formulerat och visat i bild det jag tyckt mig se som en avskräckande vision av ett nytt Slussenområde .

Med din artikel i ryggen blir det lättare att formulera skarpa synpunkter på planförslaget. De ska f.ö. - för er som int vet - vara inne senast den 29 mars 2010.

E-postadress till Stockholms stadsbyggnadskontor:

stadsbyggnadskontoret@sbk.stockholm.se

Permalänk | Anmäl #1 Stina, 2010-03-15, 00:44

Tack Fredrik Falk för denna artikel! Man blir ju alldeles chockad. Jättebra att någon avslöjar hur det kommer att bli. Varför har ingen i branschen gjort detta för länge sedan? Var är alla arkitekter? Vågar ni inte kritisera varandra och era förljugna presentationer?

Permalänk | Anmäl #2 Elisabeth, 2010-03-15, 09:32

Fantastiskt! Bland det bästa jag läst! Varför har ingen annan gjort detta???? Vi måste stoppa denna groteska MOTORVÄG mellan Gamla stan och Söder!!! Det där förslaget "Stråk" hade jag inte sett förut, det är ju genialt! Löser alla problem med både bilar, miljö och ekonomi. Varför har inte det diskuterats? Jag tror att vi är massor av stockholmare som börjar känna oss totalt grundlurade. SPRID DENNA INFORMATION! Det är bråttom!

Erik

Permalänk | Anmäl #3 Erik Silow, 2010-03-15, 12:24

I fråga om verklighetsförfalskning så tycker jag nog Fredrik F går lika långt åt andra hållet i sin skildring av Stockholm efter neutronbomben. Har själv faktiskt aldrig någonsin sett Slussen så totalt folktomt, inte ens på småtimmarna, och aldrig så grått. Kommer befintliga byggnader också att köras genom ett permanent desaturationsfilter i Photoshop av illvilliga politiker?

Det är också lustigt hur de som ständigt upprepar mantrat "åttafilig motorvägsbro" tror att det ska dra bort uppmärksamheten från det faktum att vi idag har två sexfiliga motorvägsbroar och att antalet filer liksom de totala bilytorna minskar till närmare hälften med det här förslaget.

Förslaget har givetvis nackdelar som bör diskuteras men det är att kasta krut på döda höns att rikta in hela sin energi mot att en arkitektbyra skruvar upp glassighetsfaktorn i sina presentationer. Jaha, och det gör inte alla arkitektbyråer? Finns det någon som faktiskt tror att verkligheten ser ut som i reklamen?

Man ska också ha klart för sig att Fredrik F är part i målet därigenom att han står bakom ett förslag som inte blev antaget. Konstigt att exakt samma byggnader plötsligt är så färggranna och vattnet och himlen så blåa där?

Permalänk | Anmäl #4 Quod licet Iovi..., 2010-03-16, 15:56

Bilden av "Fosters hysteriskt överbefolkade beach party" tycker inte jag verkar särskilt orealistiskt. Försök hitta en sittplats på kajkanten när det blir uppåt 15 plusgrader och solsken. Då brukar det bli smockfullt där. Bra med mer utrymme för flanerande. Jag gillar förändring och man kan inte göra alla nöjda hela tiden.

Permalänk | Anmäl #5 Sredna, 2010-03-18, 13:53

Vet faktiskt inte om jag håller med här. De "grå" bilderna som författaren har tagit fram ser ju fullkomligt orealistiska ut. Så ser inte slussen ut varesig idag eller i framtiden. Byggnaderna runt omkring är ju faktiskt rätt färgglada - precis som i författarens eget förslag. Skall inte ta gift på att Fosters förslag är klockrent, men så jävulusiskt uselt som det framställs i bildmanipulationerna är det definitivt inte...

Permalänk | Anmäl #6 Kalle, 2010-03-18, 15:42

Käre Fredrik Falk. Du tycks helt ha hakat upp dig på Fosters/Bergs i och för sig förljugna bilder utan att ha förmågan att tränga igenom och se vad som döljer sig bakom bilderna. De manipulerade bilder du själv visar upp är ju precis lika förljugna. Du försöker därför skapa en pseudodebatt i stället för att prata om vad Slussenförslaget verkligen handlar om. Läs i stället mina kommentarer på http://fredmanpakvarnberget.blogspot.com/2010/03/kommentarer-om-nya-slus... eller på http://www.newsmill.se/artikel/2010/03/10/nya-slussen-kan-bli-riktigt-bra

Permalänk | Anmäl #7 Göran Johnson, 2010-03-18, 18:41

Göran Johansson, kul att du som arkitekt instämmer i att presentationen är förljugen! Jag har faktiskt fått flera mejl (fem stycken hittills) från arkitekter som är tacksamma över att jag tar upp det här med förljugna och manipulativa presentationer på ett så tydligt sätt. Många verkar tycka att det har blivit för mycket av den varan, att branschen dragits in i en osund och ovärdig utveckling av spejsade presentationer som ingen vågar vika av ifrån i den hårda konkurrens som råder, både mellan kontoren och enskilda arkitekter.

Du tycker att mina motbilder är "precis lika förljugna" som Fosters. Då har du nog missat en viktig poäng, nämligen att alla mina bilder utom en (trädäcket längs Munkbroleden) är fotografier av Fosters egen modell. Ingenting är tillagt eller borttaget, det enda jag gjort är att ändra färgskalan (betong/asfalt) och ljussättningen så gott det går (till dagsljus). Då SER man plötsligt viktiga egenskaper hos detta projekt som det inte var meningen att man skulle se. Jag har fått massor med reaktioner från människor som säger att det plötsligt har gått upp för dem hur det kommer att se ut, kännas, i verkligheten. Någon sa att det var som att "sätta på sig ett par polaroidglasögon" så att allt bländande solglitter försvann.

I Fosters presentation är det VÄLDIGT OTYDLIGT att det handlar om en stor trafikled för tiotusentals bilar per dygn, i mina bilder är det VÄLDIGT TYDLIGT att det handlar om en sådan trafikled. (Är det det som är "lika förljuget"?)

Men som sagt, det verkligt allvarliga i det hela är inte Fosters manipulationer (det är bara ett företag som försöker kränga en produkt) utan stadens agerande som beställare/uppdragsgivare. Projektledaren Mårten Frumeries uttalande att stadens ambition är att "framställa nya Slussen från dess bästa sida" är ju minst sagt uppseendeväckande. Tänk om han varit projektledare för något annat, t ex upphandling av nya pendeltåg. "Varför redovisade ni inte de här bristerna hos tågen?" "Vi ville ju visa de nya tågen från deras bästa sida."

Permalänk | Anmäl #8 Fredrik Falk, 2010-03-19, 13:37

Låt oss bygga följande i nya Slussen till 2018,
http://subsurfers.se/wp/?p=784

Skapa en surfvåg genom att använda vattnets kraft mot en formation i botten som skapar en stående våg som kan blir flera meter hög och surfbar.

Det har efterfrågats lämpliga aktiviteter i nya Slussen och vad skulle passa bäst efter båtslussningen, jo vågsurfing!

Permalänk | Anmäl #9 Ants Neo, 2010-03-21, 23:53

Fredrik,

Jag är nyfiken på hur mycket byggteknisk/arkitektonisk bakgrund du har? Är du utbildad inom ämnet och har belägg för att ditt förslag är genomförbart, byggnadstekniskt såväl som resursmässigt?

Och hur skulle trafiken i ditt förslag hanteras i detalj, med inkommande trafik från fyra håll och utgående från lika många, under rusningstrafik utan att orsaka stockning i tunneln under däcket?

Permalänk | Anmäl #10 Frida Lundin, 2010-04-09, 14:19

Svar till Frida Lundin, 9 april. Du syftar på mitt förslag Stråk som finns här:

http://www.glittra.com/nyaslussen/flyer/

Som du ser betonar jag att det är ett principiellt förslag till en helt annan lösning, ett annat tänkande. Det är det viktiga. Byggnadernas och tunnlarnas exakta utformning är en senare fråga. Jag har dessutom fått massor med mycket positiv respons, både från "allmänhet" och från folk som jobbar med bygg.

Skulle man på allvar välja att satsa på en sån här lösning så är eventuella problem inte alls särskilt svåra. Både i Sthlm och andra större städer finns det massor av tunnellösningar som är betydligt mer komplicerade och omfattande än denna.

Vilket förslag till nybygge man än väljer så måste ju befintliga Slussen rivas i sin helhet och schaktas ner för helt ny grundläggning. Platsen är ju dessutom synnerligen väl lämpad för en tunnel eftersom bottnen består av ca 0,5 meter gyttjig lera varunder det är varvig lera, friktionsmaterial och morän ner till på berget som ligger på ca 50 meters djup under vattenytan. I princip ingen sprängning alltså utan muddring & schakt som förberedelse för sänktunnlar eller platsgjutet (ungefär samma jobb som just nu sker en bit västerut för citybanan).

I mina principskisser har jag dimensionerat tunneln ungefär som Söderledstunneln (7,25x4,5m/rör). I södra och norra delen av tunneln finns en trafikplats som reglerar trafiken till och från Stadsgården/Södermälarstrand resp Skeppsbron/Munkbroleden. Katarinavägen ansluts via Stadsgården och Hornsgatan via Södermälarstrand. Tror du verkligen att denna lösning skulle vara underdimensionerad? Jag tror snarare tvärtom.

På många håll i slussendebatten pratas det om en "orimligt dyr överdäckning" av Slussen, att en överdäckning skulle bli "oacceptabelt dyr" etc. Jag har aldrig sett en kostnadskalkyl av en bebyggd överdäckning där byggherrarna betalar hela grundläggningen (inkl däck, tunnel, garage etc) under respektive fastighet. Har du?

Det är väl också så att är man motståndare till en sån här lösning så är alla eventuella problem närmast oöverstigliga.

Permalänk | Anmäl #11 Fredrik Falk, 2010-04-11, 18:23

Tack för ditt svar, Fredrik!

Jag har inte heller sett kostnadskalkyler (har i ärlighetens namn inte undersökt saken närmre), min fråga var mest ställd utifrån att jag inte vet något om din bakgrund och var nyfiken.

Jag hade också funderingar över hur man ska ljudisolera (dels från luftburet buller men också från vibrationsbuller) husen som i ditt förslag är tänkta att så småningom byggas över tunneln så att de klarar de ljudisoleringskrav som finns och huruvida husbyggnationen kommer att vara ett attraktivt uppdrag för byggherrar eller ej.

Angående trafiklösningen så är det svårt för mig att avgöra huruvida den är under/över/lagomdimensionerad eftersom jag inte sett detaljerad lösning på hur filerna ska vävas samman i tunnlar, därav min fråga. Men genom ditt svar tolkar jag det som att Stråk alltså inte bearbetats ur detta perspektiv. Detta gör mig ytterligare nyfiken på varför du inte gått samman med någon/några som har erfarenhet av vägplanering etc och utvecklat Stråk från ett principförslag till ett fullgott motförslag till förslaget från Foster et al?

Permalänk | Anmäl #12 Frida Lundin, 2010-04-11, 22:47

Frida, det är svårt att tänka sig en fråga som är mer svårhanterlig än Slussen. Motståndet är splittrat och frågan är politiskt stendöd eftersom både borgerliga och socialdemokrater driver ungefär samma linje. När det gäller motståndet finns det väl i huvudsak två opinioner som verkligen hörs i dessa dagar. Man kan kalla dem "Rädda Utsikten" och "Rädda Slussen". Den första köper Fosters motorväg & trafikplats rakt av men vill få bort de skymmande husen på södersidan. Den andra vill bevara nuvarande Slussen men är i sin argumentation helt fixerad vid att den "världsunika 180-graders utsikten försvinner". Kokar man ihop dessa två grupper så blir det "Utsikten" som återstår. (Sedan finns förstås "Ny syn på Slussen" men de har inte lyckats skapa någon röststark opinion och driver också utsiktsargumentet)

Jag skulle våga sätta en bra slant på vi i slutändan får Fosters banala sketna motorväg & trafikplats MINUS ett par stora hus på södersidan, så att det kommer att se ut som om politikerna lyssnat på opinionen, och som att "Rädda utsikten-rörelsen" har fått sin vilja igenom. Grattis, kan man då säga till "Rädda Slussen & Co! Nu kan ni stå där i trafikdånet från 35.000 bilar om dan och njuta av ert världsunika 180-graders panorama (om ni överhuvudtaget ser något; en stor andel av årets timmar är det mörkt vid Slussen dagtid vilket aldrig nämns i debatten).

De flesta anhängare av "Rädda Slussen" & "Rädda Utsikten" reagerar negativt på Stråk utan att ens tänka efter - stock response. "Utsikten" är mantrat: "Otänkbart, utsikten försvinner ju!" "Helt fel att bygga för utsikten med massa hus!" "Usch! Fy!" Det är synd att de inte tänker efter en smula. Stråk erbjuder ju t ex helt fri utsikt från området mellan Stadsmuseet och Katarinahissen ut över Saltsjön, i radien Nationalmuseum till Fåfängan. Dessutom innehåller stråk en samlingsplats för tusentals människor som är helt ostörd av trafik och erbjuder en magnifik 180-gradersvy ut över Saltsjön (Saltsjö Terrass). Något som ens kommer i närheten av detta finns varken hos nuvarande Slussen eller något annat av de aktuella förslagen. Men dessa argument saknar "Rädda utsiktsrörelsen" förmåga att ens reflektera över. Så är läget.

Förslaget Stråk finns där och har funnits i flera år på stadens hemsida (under rubiken förslag utom tävlan). Jag utvecklade förslaget därför att jag varannan gång har tyckt att det är pest att passera Slussen, t ex efter kl 15-16 under vinterhalvåret, kallt, blåsigt, bullrigt, ödsligt - och mörkt. "Utsikt" - skitprat. Lika pestigt som det kommer att bli att gå på den där långa rampen i Fosters förslag (där man inte ens kan välja alternativ väg när man möter påtända aggressiva gänget mitt på rampen, har du tänkt på det?). Jag nöjer mig med att sprida kännedom om Stråk, vill nån i branschen haka på så är det bara att ta för sig. Varsågod!

När sedan "Rädda utsikten-rörelsen" har "segrat" och står där i motorbullret och spanar ut skymningen mot Strömmen eller mot köerna på söderleden och börjar undra om dom kanske har gjort något dumt (och är grundlurade) så kan det ju i alla fall kännas bra (för mig) att veta att förslaget Stråk fanns där hela tiden. "Detta alternativ var ni informerade om."

Permalänk | Anmäl #13 Fredrik Falk, 2010-04-12, 19:25

Rolig artikel! Tack och bock!

Permalänk | Anmäl #14 John Svensson, 2012-01-31, 16:58


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  5. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  7. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  8. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  9. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  10. Stora risker med MP:s energipolitik
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. För terroristen i Norge var svenska SD ett ljus i mörkret
  4. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  5. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  6. Tack vare SD har vi nu en kritisk debatt om mångkulturen
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Länderna måste undvika protektionism
  9. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  10. Inte skulle du stjäla någons rullstol, Eric Saade?

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.