Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Pensionerna

Reinfeldt menar att svenskarna måste ställa in sig på att arbeta längre. Bör vi arbeta till 75 år?  Läs (34) Skriv

Feminism

Författaren Maria Sveland går till hårt angrepp mot "antifeminister" på DN Kultur. Har hon rätt?  Läs (34) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Religionen och kulturlivet

Anders Hesselbom om Religionen och kulturlivet

Varför vill man kränka?

Svenska Dagbladets kulturchef Stefan Eklund skrev en kommentar om konstprovokation 10/3 angående konstnären Lars Vilks och hans teckning föreställande Muhammed som rondellhund. I artikeln problematiseras frågan om yttrandefrihet, och hur man använder den. Ett antal frågeställningar har väckts av Eklund och kommentaren har inspirerat till ytterligare frågor kring hur man egentligen får använda sin yttrandefrihet. Min bestämda uppfattning är att det inte är de religiösa fundamentalisterna som ska sätta agendan. Även om någon blir ledsen, kränkt eller arg. Även om det som sägs är oviktigt för dig, så kan det vara jätteviktigt för andra eller för den som säger det. Det som gjorde Stefan Eklunds kommentar så intressant, var att den påpekade att man ska vara försiktig med vad som sägs, och att man ska använda sin yttrandefrihet försiktigt. Ska man vara helt krass, och detta är inte Eklunds ord, så kan man fråga sig om man inte får skylla sig själv om man säger något dumt eller ritar något provokativt, eftersom det kan få otrevliga konsekvenser?


Om författaren

Anders arbetar som datorprogrammerare och driver hemsidan Evolutionsteori.se om vetenskap, biologi, evolution och kreationism, tillsammans med kemisten Johan Karlsson.

"Varför ritar man en teckning föreställande profeten Muhammed som rondellhund, om man vet att detta kommer att väcka avsky bland fundamentalistiska religiösa?" Om konstnären Lars Vilks vet om att hans provokationer skulle leda till brott, varför gör han dem då? För att han kan. Och för att han vill provocera. Tycker inte du att verket har någon betydelse, ta då på dig Vilks skor, och tänk dig in i följande scenario:

Du har något jätteviktigt att säga, och det du vill säga ligger helt inom ramen för vad som är tillåtet att säga. Du missaktar inte en folkgrupp, du förtalar inte en individ, men du är kritiskt mot ett fenomen. Det är viktigt för dig att säga det du tänker på, du vet att du står i din fulla rätt att säga det, och du vet att alla inte håller med. Du kommer antingen att bestämma dig för att hålla tyst, eller att säga det. Oavsett vilket du väljer, så är detta ett val som du bör ha rätt att göra. Och om du väljer att säga det du tänker, kanske du förändrar världen till det bättre. Väljer du att låta bli, kanske du kan komma till ro med det beslutet, du kanske inte bryr dig om att förbättra världen. Du kanske har mer jordnära ambitioner? Jag tror att risken är stor att du förr eller senare, kommer att vara glad över din möjlighet att säga det som du tycker är viktigt. Just detta kan vara svårt att se.

"Jag säger aldrig något provokativt, och jag är glad ändå." Det beror på vem du är, vad du vill, vilket för hållande du har till samhället. Och framför allt, för att du kan. Yttrandefrihet är inget man saknar förrän man är utan det. För mig personligen är det jätteviktigt att jag får säga min mening, och jag är övertygad om att det skulle vara lika viktigt för mig i ett samhälle där detta inte var tillåtet. Jag tror till och med att det skulle vara viktigt för fler, i ett samhälle där detta inte är tillåtet. Allt det du säger kränker någon, och du skulle behöva vara tyst om alla skulle hävda sin rätt att inte bli kränkta.

"Gjorde Lars Vilks något bra när han ritade sin rondellhund?" Ja, han kritiserade religion, genom att provocera fundamentalister. Du skrapar alltid lite på ytan för att blottlägga det du anser vara fel. Skulle jag kritisera kristendomen, så skulle jag inte angripa det femte budordet ("du skall inte dräpa"), jag skulle kanske angripa mirakelanspråken, nya testamentets moraliska budskap om arvssynd och blodshämd eller varför inte det andra budordet ("du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn"). Det är tillåtet att blottlägga det man talar om för att göra en poäng även om folk blir kränkta. Man gör det inte för att det är tillåtet, man hänger inte upp sina handlingar på sina lagliga rättigheter, man hänger upp dem på sina motiv, vad dessa än må vara. Motiven kan vara olika för alla. Att man säger något för att man vill ha det sagt, inte för att det är lagligt är inte konstigare än att man äter för att man är hungring, inte för att det är lagligt.

Stefan Eklund avslutar min kommentar med att säga att det finns "anledning att påpeka att konstnären har ett ansvar för vad han gör med sin frihet", vilket omyndigförklarar religiösa genom att insinuera att man måste trippa på tå runt dem, för att det inte ska knäppa till i huvudet på dem så de börjar mörda folk - Lars Vilks är mordhotad. Jag tror att även religiösa vill bevara sin rätt att yttra sig, och att samhället ska ställa samma krav på religiösa som ateister när det gäller att inte eliminera sina åsiktsfiender. Innerst inne tror jag att man kan göra det.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/19585

15 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Vi behöver hjälp..hjälp..Var är lagen??..Stoppa problemet nu..nu...
Är det här www.mohammadcartoons.org www.mohammadcartoons.org frihet eller yttrandefrihet eller som porr ???.....stoppa det nu ..muslimer är arga ....stoppa det nu nu ,politiker..Detta skapar hat , hot, rasism, orättvisor...kan muslimer göra likadan.???.och hur ska vi leva om muslimer göra likadan.???.Det är sjukt,onda och lögner..lögner i den här sidan..Muslimer ska starta 25 sidor om bara fakta om judar....Fakta från kristendom och från historien........Detta är inte frihet eller yttrandefrihet ,..Detta är hat och hot mot Islam och muslimer ..Detta är anarki...anarki,politiker med media.....

Stoppa det nu innan blir det för sent...jag har talat med UD..OBS.Om man startar sån sida mot judar då ska alla stoppa sån sida..Det är rasism och hat mot muslimer,politiker....Stoppa sidan nu..Stoppa sidan nu......Vi tänker starta,,sidan,, om judar.om bara fakta ..fakta....vad Jesus säger i Johannesevangeliet, 8 kapitlet, vers 44:
"Ni har djävulen till eder fader och vad eder fader har begär till, det vill ni göra. Han har varit en mördare från början, och i sanning står han icke, ty sanning finns icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader."..Till vem sa Jesus det..??
Var är Jesus nu???..Tänk,tänk och du bör tänka..Stoppa den nu..

Permalänk | Anmäl #1 Palestinas fakta, 2010-03-12, 10:46

Det är inte min sida du pratar om, men ok. För sakens skull: Alla som är mot yttrandefrihet tror att de själva ska kunna fortsätta hävda sin åsikt även i framtiden. Borde du inte kunna utnyttja din yttrandefrihet för att förklara varför sidan är dålig? Så länge det nu är tillåtet att säga det.

Permalänk | Anmäl #2 Anders Hesselbom, 2010-03-12, 11:32

#2 Anders Hesselbom..Man kan inte knulla ett djur eller hur???.Sidan visar mohammad-som Jesus- gör sex med djur..och sidan visar ingen moral, ansvar , uppfostran..Läs det här:(( kan jag visa kungens fru ansikte med en kvinnans kropp som arbetar i porrfilm??..))

Tänk att en känd svensk kvinna har anmält en porr tidning för att hennes ansikte var i tidningen,..Hon tänker på hennes rykte och heder kanske men andra bryr inte om !!!!!!!!!!!!!!..Läs vad en svensk man skrev till mig:-
Jag håller med dig . Är inte den sida du länkar till hets mot folkgrupp så finns det inget som är hets mot folkgrupp. Syftet med sidan är enbart att smutskasta en religiös inriktning.
Jag har inget emot en och annan Mohammedkarikatyr. Lika lite som jag har något emot satiriska drifter med någon religion. Alla måste tåla att bli lite kränkta på grund av sina olika ställningstaganden. Om det sedan är politiska eller religiösa ställningstaganden som hånas tycker jag är helt likställt. Men att ge sig på en grupp på det sätt som görs på ifrågavarande hemsida tycker jag borde vara över gränsen för vad som är lagligt och klassas som ‘hets mot folkgrupp’. Hade sidan hånat judar så hade det tagit eld i baken på hela de officiella Sverige. Media och politiker, och inte minst Israel-lobbyn, hade gått i taket och sidan hade på grund av ”trycket” stängts ner blixtsnabbt.

OBS.Muslimer ska göra likadan nu...Muslimer ska starta 25 sidor på internet om judendom och judar ..om fakta bara....muslimer ska svara tillbaka nu...www.mohammadcartoons.org ska stoppas ,politiker och media ..Den sidan är anarki utan moral, ansvar och uppfostran...

Permalänk | Anmäl #3 Do not stop me, 2010-03-12, 22:48

RE: #3 Do not stop me, 2010-03-12, 22:48

Din frihet är min diktatur. Varför skulle jag ta din förvridna världsbild?

Stop you - Piece of cake

Permalänk | Anmäl #4 BluePrint, 2010-03-12, 23:30

Do not stop me, samtidigt som man får uttrycka vilka åsikter man vill, utan att man ska behöva riskera att bli hotad, kan du också lämna in en stämningsansökan om du anser dig felaktigt behandlad. Din frustration verkar uppriktig, så min rekommendation är uppriktig. Eftersom sidan du refererar till inte verkar vara annat än dn tramsig provokation, skulle jag låta den falla i glömska.

Permalänk | Anmäl #5 Anders Hesselbom, 2010-03-13, 08:43

@Palestinas fakta, #1

"Är det här www.mohammadcartoons.org frihet eller yttrandefrihet eller som porr ???"

Det är yttrandefrihet, men det är ju inget som ni muslimer känner till.

".....stoppa det nu ..muslimer är arga"

Naturligtvis skall sidan inte stoppas. Att muslimer är arga gör varken från eller till.

"kan muslimer göra likadan.???.och hur ska vi leva om muslimer göra likadan.???"

Det gör ni redan. Det finns många webbsidor på nätet där muslimer ritar karikatyrer av judar, Jesus, och allt möjligt. Vi kräver knappast att de stoppas för att de innehåller lite bilder som vissa religiösa inte gillar.

"Detta är inte frihet eller yttrandefrihet "

Det är precis vad det är, men om du är uppvuxen i ett land som inte har dessa friheter kan det kännas konstigt att det finns länder som har dem. Men det är något du får acceptera. Vi kommer inte att acceptera att våra friheter inskränks för att tillfredsställa en hjord infantila muslimer, som skriker i högan sky och hotar folk till höger och vänster så fort någon ritar en bild av deras älskade sagotomte.

Vi kommer inte att vika en millimeter för muslimernas krav.

Permalänk | Anmäl #6 Anonym, 2010-03-13, 11:22

# 6 Anonym..Ok vi går vidare...Men kan du visa vilken sidor som ta r Judar som bli knullat med en hund eller en gris???..

Lögner ..Men vi ska tala om fakta,Anonym...

Permalänk | Anmäl #7 Do not stop me, 2010-03-13, 16:21

#5 Hot, hat, mord är fel..Islam säger nej.....Men muslimer-En del ---gör fel och brott mot Islam...Varför ska hela Islam betala för det ???..Min pappa sa : om du gör fel då måste du tänka att man ska göra samma fel mot dig,tycker du att du tänker göra mer fel då???...

Hela problemet är att yttrandefrihet har ingen gräns och ingen moral med uppfostran.......

de gör skit med mohammad bilder..Har de rätt men inte muslimer,menar du????...Att visa så här bilder är man utan moral, ansvar ,uppfosteran och man är hel tom...

Det finns sjuka och onda som inte vill höra fakta om allt som sjukt.....Jag hoppas att de får problem också men sån yttrandefrihet ..De kanske blir knullat av en hund eller en gris i någon sida som mohammad bilder...lycka till...

Muslimer ska göra likadan men med vem????

Permalänk | Anmäl #8 Do not stop me, 2010-03-14, 14:46

Varför inte ateister? Det var länge sedan någon kränkte dem.

Permalänk | Anmäl #9 Anders Hesselbom, 2010-03-14, 19:37

Hej Du!
Hur vågar du prata vätt med grammofoner?
Sätt två sty tv mot varandra, låt dom prata och kalla det för samtal.
Så funkar det hät nu. Alla svar är: "vi har yttrande frihet".
1.Varför kränker du mig?
Refreng:"vi har .....
2.Vad försöker du uppnå med?
Refreng:"vi har .....
osv osv bla ha blaha.

Permalänk | Anmäl #10 Ali As, 2010-03-15, 12:53

#1 Palestinas fakta,

När du länkar till denna sida så bidrar du till att sprida kännedomen om den. Naturligtvis innehåller den inte fakta, den innehåller grov satir. Många av dina antisemitiska kompisar har sedan internets barndom startat antisemitiska sidor med många absurda lögner. Dina tomtevänner Ahmed rami och den där låtsaspoeten är exempel.Men yttrandefrihet är yttrandefrihet. MInisterstyre är förbjudet i demokratin Sverige oavsett hur många vidskepliga diktaturer som försöker pressa demokratiska länder att förvandlas till diktaturer (senast var det väl Malaysia?).

Permalänk | Anmäl #11 Charlie Darwin, 2010-03-16, 19:19

Fiendens forfølgelse av Lars Vilks, og det svenske sivilsamfunnets manglende beskyttelse av ham, minner mer og mer om en aggressiv mobb i en skolegård som til de redde og tause omgivelsenes passivitet hundser en elev som er litt annerledes enn de andre.

Dette er dog ikke helt rettferdig mot mobben på skolen, for den har ikke noe ideologisk program, og den vil som en hovedregel gi seg når en eller annen moralsk sperre setter inn hvis det ikke kommer noen voksne forbi. De som ønsker at Lars Vilks lider samme skjebne som Theo van Gogh, har ingen slike skrupler. Og vi risikerer at de snart får sitt ønske oppfylt om ikke Sverige, hvor det ikke ser ut til å være mange voksne mennesker igjen, tar seg kraftig sammen.

Lars Vilks er blitt en ny Salman Rushdie, men til forskjell fra tilfellet med den britiske forfatteren, som ble truet på livet i en tid da Vestens immunforsvar var adskillig sterkere enn i dag, står ingen resolutt myndighet last og brast med ham i den livsviktige kampen han fører.

Den britiske regjeringen ledet av Margaret Thatcher brøt i sin tid de diplomatiske forbindelsene med Iran som følge av fatwaen. Men svenske myndigheter sørger ikke engang for adekvat beskyttelse av mannen islamistene ønsker død. De gjør knapt noen verdens ting! Og derfor er det at ydmykelser som den totalt uforstyrrede påtenningen av huset hans i natt overhodet er mulig. Det er nesten ikke til å tro.

Sverige burde dø av skam, om de fortsatt har noe slikt igjen.

Permalänk | Anmäl #12 Kent Reichborn-Kjennerud, 2010-05-20, 00:18

replica chanel replica chanel
replica gucci replica gucci
replica hermes replica hermes
replica louis vuitton replica louis vuitton
discount handbags discount handbags
designer handbags designer handbags

Permalänk | Anmäl #13 k247br, 2010-07-31, 03:20

Take a look at the famous Replica Cartier Men's watches21 line below: For a century, replica wathces have adorned the wrists of some of the most powerful and influential people in the world. Glamourous and sophisticated, a replica watch is a symbol of accomplishment for those lucky enough to own one.

Permalänk | Anmäl #14 jmjm123, 2010-08-08, 06:26


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.