Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

RUT-avdraget

Anders Utbult om RUT-avdraget

Varför försökte ni mörka Olofssons faktafel, Urban Bäckström?

Efter att Maud Olofsson under söndagens Agenda i SVT upprepat samma faktafel tre gånger inom två minuter raderade Svenskt Näringsliv den statistik som visade att hon hade fel från sin hemsida. Varför försöker Svenskt Näringsliv hindra journalister från att granska regeringen? frågar frilansjournalisten Anders Utbult Svenskt Näringslivs VD Urban Bäckström.


Om författaren

Anders Utbult är frilansjournalist, läser politisk ekonomi vid University of Toronto och skriver för den regeringskritiska siten Alliansfritt Sverige.

Onsdagen den 25 februari släppte arbetsgivarorganisationen Almega sin rapport om hushållsnära tjänster. Bland annat presenterade de att 11 300 personer nu arbetade inom hemservicebranchen. Hedersgäst på releasen var näringsminister Maud Olofsson (c) som uttalade sig om alla fördelarna med RUT-avdraget.

Söndagen den 28 februari debatterade Olofsson avdraget med Luciano Astudillo (s) i SVT:s Agenda. Hon säger då, tre gånger inom loppet av två minuter, att deras "reform" har skapat "över 11 000 jobb". Detta trots att de 11 300 jobb som presenteras i rapporten alltså är samtliga jobb inom hemservicebranchen idag, så för att argumentet ska vara giltigt ska inte ett enda jobb funnits inom hemservicebranchen (exempelvis städning) innan den 1 juli 2007 då reformen infördes.

I TV-studion jämför dock Olofsson att ta bort avdraget med att lägga ned SAAB och eliminera "11 000 jobb", hon säger "Om vi nu tittar på den reform som är: det är 11 000 som har fått jobb" och till och med rakt ut: "Den här reformen som har gett 11 000 jobb". Allt inom två minuter.

Anledningen till att hon uttalar, och upprepar ett sådant grovt faktafel, trots att hon medverkade vid släppet av rapporten, kan vara att moderaterna under dagen gått ut med en affisch med den uppenbart felaktiga siffran.

Så långt inte mycket nytt. Alliansen har presenterat felaktiga jobbsiffror i Agenda förut. Men när jag under söndagskvällen gör research för att presentera felet märker jag att den artikel på Svenskt Näringslivs hemsida som ursprungligen presenterade rapporten är den samma, förutom en mening: statistiken som visar att Maud Olofsson hade fel hade raderats.

Meningen:

"Över 11 000 personer arbetar i hemservicebranschen och närmare 23 000 nya kunder tillkommer varje månad. Det visar en Almegarapport, Hemservice, som diskuterades när näringsminister Maud Olofsson besökte HSB Hemservice i Stockholm på onsdagen."

Har bytts ut mot:

"Näringsminister Maud Olofsson besökte HSB Hemservice i Stockholm på onsdagen för att diskutera avdragsrätten för hushållsnära tjänster."

För den journalist som vill granska Olofssons uttalande försvåras nu arbetet. De bloggar och tidningar som använt artikeln som källa verkar inte veta vad de pratar om. Vad Svenskt Näringsliv inte tycktes veta om dock är att Google indexerar websidor, och en cachad variant av den gamla artikeln låg fortfarande kvar i sökmotorn.

Att arbetsgivarorganisationen raderar statistik för att hjälpa till och mörka näringsministerns misstag har ett nyhetsvärde. Därför började jag under måndagen kontakta nyhetsorganisationer för att publicera nyheten under tisdagen. Efter detta måste dock Svenskt Näringsliv fått reda på - för under måndagseftermiddagen ändrar de artikeln igen, tillbaka till den ursprungliga varianten.

Samtidigt går Centerpartiet ut med ett mycket intetsägande pressmeddelande, där de dock passar på att använda statistiken på ett korrekt sätt. På detta sätt hoppas man alltså att nyheten ska försvinna. Det man inte tar i beräkningen är att jag självklart tog skärmdumpar av Svenskt Näringslivs radering.

 

  • Såhär såg artikeln ut när den publicerades den 25, cachad av Google.
  • Såhär såg den redigerade versionen ut, efter Olofssons framträdande i Agenda på söndagskvällen.
  • Såhär såg den ut igen på måndagseftermiddagen efter att vi börjat utreda saken, återställd till orginalet.

 

Att näringsministern sprider felaktig information om resultatet av sin politik i SVT är en sak. Att Svenskt Näringsliv raderar statistik för att hjälpa henne att inte bli upptäckt är en annan. Men att både Svenskt Näringsliv och Olofsson inte kan erkänna sina misstag, utan istället försöker mörka historien är sorgligt och pinsamt.

Detta för också över debatten till ansvaret för elektronisk information. Allt fler bloggar och även tidningar och TV-stationer använder elektroniska artiklar som referenser för sitt material. Att i efterhand gå in och ändra information i dessa kan ogiltigförklara artiklar och är ett ytterst fult trick i det politiska spelet.

Vi måste ställa oss frågan vad organisationer har för skyldigheter att inte redigera i publicerat material. Endast så kan nyheter med elektroniska källor få trovärdighet. Mina direkta fråga till Urban Bäckström är dock: Vad finns det för motivation bakom att hjälpa Maud Olofsson rädda ansiktet?









Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/19107

50 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Man blir tyvärr inte förvånad längre för hur långt Maud och Alliansen är beredda att gå för att få sitta kvar i regeringsställning. Varför är det så svårt att komma med riktiga besked när man debatterar?

Permalänk | Anmäl #1 Johan S, 2010-03-01, 22:45

Anders Utbult - informativ artikel i o f s - men vad hjälper det - för BlockPolitik = BlockeringsPolitik, tyvärr tyvärr... :cry: - "vet" Josef B.

Permalänk | Anmäl #2 Josef Boberg, 2010-03-01, 22:53

Det är ett oskick att till exempel tidningar gör ändringar i sitt elektroniska material utan att klart ange hur det såg ut innan ändringen. Detsamma gäller naturligtvis organisationer. Även bloggar ska ju informera om att det skett ändringar om det är relevant och en felaktig uppgift kan ha lett till missförstånd. Nu ska man ju ta privata bloggar med en stor/större skepsis än tidningar, myndigheter och intresseorganisationer, så kravet är större på de senare.

Permalänk | Anmäl #3 putte, 2010-03-01, 22:57

Bra rutet Anders!

Permalänk | Anmäl #4 Rickard2, 2010-03-01, 22:59

Helt klart kommer de flesta jobben försvinna vid rödgrönröra.
Det kommer inte något siffertjafs i världen att ändra på.

Permalänk | Anmäl #5 karl, 2010-03-01, 23:11

Illa, riktigt illa. Urban borde ta sitt ansvar och avgå.

Permalänk | Anmäl #6 Dag, 2010-03-01, 23:16

Se Maud i Agenda här: http://www.youtube.com/watch?v=OmBPbI7dEeQ

Permalänk | Anmäl #7 Anders Utbult, 2010-03-01, 23:22

Ok för att Maud sa fel. Det är väl "bara" 5000-6000 jobb som skapats eller nåt sånt. Men jag ser inte riktigt vari SN betett sig fel här.

De ändrar en intetsägande text till en annan. Jaha?

Vad är det som är så hemskt? Att de försöker hjälpa Alliansen? Är väl ingen som helst nyhet att SN är borgerliga. Lika litet som att LO är sossar.

Permalänk | Anmäl #9 Jonas, 2010-03-01, 23:39

Jonas: Skulle LO radera statistik efter att en S-minister sagt fel skulle det nog bli ett jävla liv...

Permalänk | Anmäl #10 Anders Utbult, 2010-03-01, 23:45

Varför återställde SN texten då? För att ni hört av er till dem?

Permalänk | Anmäl #12 Pelle S., 2010-03-02, 00:03

Bra journalistik. Att kolla fakta är grunden.

Permalänk | Anmäl #13 scarface, 2010-03-02, 00:06

Patetiska försök till skadebegränsning ur de borgerliga djupen (i somliga ovanstående kommentarer).
Vi kan faktiskt inte ha en minister som hanterar sanning och fakta på ett så respektlöst sätt !
Försök också förstå att det är mycket allvarligt när en viktig samhällsaktör som SN medvetet deltar i mörkläggning av sakers verkliga förhållande!

Permalänk | Anmäl #14 Luddepudde, 2010-03-02, 00:07

Om du vill marknadsföra dig som researchande journalist hade du kunnat researcha fram lite siffror på hur det såg ut innan regeländringen, så att läsaren kan avgöra hur viktigt felet är.

SN vet ju att uppgifterna finns där ute, de går inte att gömma. Googla och se hur många som skrivit och refererat till rapporten så ser du hur enkelt att det är att plocka fram uppgifterna. Detta är en partigängares inlägg, inte en researchande journalists professionella klagan.

Permalänk | Anmäl #15 Niklass, 2010-03-02, 00:08

Anders,
Förutom att din hypotes om S är ointressant har de ju inte tagit bort statistik. De ändrade sin text, kanske för att hjälpa Maud, kanske inte. Båda texterna innehåller uppgifter om att 11 000 jobbar i branschen. Du får det att låta som att de försöker mörka nån hemsk sanning bakom siffrorna i branschen. Men Maud Olofsson sa fel och statistiken som visar det finns kvar, även i version två av artikeln.

Permalänk | Anmäl #16 Jonas, 2010-03-02, 00:13

@Tom: Det känns skönt att vara tillbaka bland alla förnuftiga människor på Newsmill...

@PelleS: Jag vet inte. Antingen har det fått reda på att vi grävde, eller så har någon annan kontaktat dem och kritiserat, eller så förstod de att sådana saker synts på nätet och återställde etc.

@Jonas: Vad har jag för hypotes om S? Nej, i den andra versionen av texten finns inte uppgiften om 11 000 i branchen med. Man kan ju försöka höfta fram det från de andra siffrorna, men Mauds miss blir betydligt mindre uppenbar. Och jag vill understryka att det uttalande hon gör i artikeln om att "över 10 000 jobbar i sektorn" inte är felaktigt. Det är uttalandena i Agenda som är det.

Permalänk | Anmäl #18 Anders Utbult, 2010-03-02, 00:53

Har två gånger läst Utbults artikel utan att första vad den vill säga. Att politkiker slänger sig med påståenden som inte är relevanta är ju inget nytt och knappast något som (C) eller för den Utbylt är ensamma om. Så Anders, åk hem till Öckerö och fråga pappa Utbytt vad nästa utspel ska handla om, det gäller ju en plats i Göteborg eller ännu hellre i Stockholm.

Permalänk | Anmäl #19 Zero, 2010-03-02, 01:15

Vänstern ljuger i varenda SVT-sändning t.ex. pinsamt uppenbara lögner som att Alliansen "bara sänkt skatten för de rika". Det är billiga sosselögner som kan gå hem hos de som inte hänger med i politiken, om man som sossarna inte har en egen jobbpolitik. Förutom att alla ska gå på bidrag. Under de passiva sosseåren blev det mest meningslösa drejkurser hos AMS. Därför blir det rätt tramsigt att tjafsa om en bagatell istället för att själva åstadkomma något på jobbområdet.

Permalänk | Anmäl #20 Anders V Martinsson, 2010-03-02, 02:05

Anders,
din hypotes om S var att det skulle vara värre om LO gjort samma sak angående S. Irrelevant spekulation.

Den andra versionen av artikeln visar lika tydligt som den första att hälften av jobben är 5500. Man kan med hjälp av avancerad matematik få fram att det totalt rör sig om 11000 jobb. Denna faktauppgift ger dessutom tydlig bild av att 5500 jobb skulle funnits utan avdraget och 5500 jobb är nya.

Permalänk | Anmäl #21 Jonas, 2010-03-02, 03:31

Hade varit bra om artikelförfattaren först kollat upp fakta själv . Det är drygt 11.000 nya jobb som skapats. Slå upp lite data i SCB först.
Trenden är att det ökar snabbt.

Dessutom fanns inte den posten tidigare.

Permalänk | Anmäl #22 Inger E(norah4you), 2010-03-02, 03:51

Anders U skriver:
"..så för att argumentet ska vara giltigt ska inte ett enda jobb funnits inom hemservicebranchen (exempelvis städning) innan den 1 juli 2007 då reformen infördes."

och

"Anledningen till att hon uttalar, och upprepar ett sådant grovt faktafel,......."

Men Anders U vet inte hur många som arbetade i branchen före reformen..... ändå beskyller han Maud O för grova fakta fel.

Anledningen till detta kan vi nog finna i att Andres U inte är journalist utan en "rödgrön val arbetare" som driver propaganda, där det inte är så noga med de egna faktauppgifterna.....

Permalänk | Anmäl #23 Butter, 2010-03-02, 03:58

Inger E & Butter:

1. Eftersom det är 11 300 som jobbar i hemservicebranchen idag, och Olofsson menade att det är över 11 000 jobb som skapats, betyder det alltså att nästan inga kan ha jobbat med saker som städning i hemmet, flyttstädning etc. innan skatteavdraget. Så är inte fallet. Läs mer här: http://www.utredarna.nu/goranzettergren/2010/02/23/125-subventionsgrad/

2. Eftersom både Olofsson i pressmeddelande och Moderaterna med en ny affisch gått ut för att visa att de förstår vad siffran betyder nu så har de uppenbart förstått att inte 11 000 jobb skapas. Om ni vill fortsätta att påstå det efter att till och med allianspolitikerna själva inte håller på får ni presentera statistik.

Finns det några kommentatorer på Newsmill som vill diskutera nya utmaningar för källkritik på nätet, eller handlar det mest om att skrika random saker?

Permalänk | Anmäl #24 Anders Utbult, 2010-03-02, 05:22

För övrigt, en uppdatering: Moderaterna släppte under måndagen en ny affisch med statistiken använd korrekt:
http://www.moderat.se/web/rut.aspx

Att jämföra med den gamla:
http://www.moderat.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=cd357f42...

Permalänk | Anmäl #25 Anders Utbult, 2010-03-02, 05:26

Med tanke på att många företag inom hemservise branchen dessutom utnyttjar gratisarbetare från arbetsförmedlingen som om de var odrinarie personal bör denna bransch granskas betydligt hårdar. http://www.newsmill.se/artikel/2010/01/20/svensk-arbetsmarknad-f-rl-t-pr...

Permalänk | Anmäl #26 susanna svensson, 2010-03-02, 06:33

"Om författaren

Anders Utbult är frilansjournalist, läser politisk ekonomi vid University of Toronto och skriver för den regeringskritiska siten Alliansfritt Sverige."

De som förväntar sig att en svensk "journalist" är objektiv, är bara patetiska. Speciellt då "journalisten" öppet flaggar för att han är en röding.

Men Allians eller Rödgrön smörja, spelar det någon roll? Nästan identisk politik och vanstyre. Öppet förakt mot allt som är svenskt ("men vad är egentligen svenskt?") och hundratusentals immigranter (ytterst få "flyktingar") varje år.

Permalänk | Anmäl #27 Illwill, 2010-03-02, 07:14

Hahahahah! "Finns det några kommentatorer på Newsmill som vill diskutera nya utmaningar för källkritik på nätet..?" undrar artikelförfattaren i en egen kommentar.
Som om det var det som var hans huvudsyfte! Vore hans huvudsyfte att källgranska skulle han vända sig till källan, Almega.
De har en egen sida.

Han gör sig bara mer patetisk för varje försök att kollra bort sitt egentliga syfte.

Permalänk | Anmäl #28 Niklass, 2010-03-02, 07:47

@Anders Utbult: Tack för att du granskar, ärlighet och öppenhet är extremt viktigt i politiken för ett fortsatt fritt och dynamiskt samhälle (nu låter jag som en politiker!).

@Alla andra: Sluta klaga så mycket, bara för att det är "ert" politiska block som kritiseras så behöver ni reagera som fyraåringar. Jag är klarblå, men anser ändå att de som alla andra måste granskas.

Permalänk | Anmäl #29 Ants, 2010-03-02, 07:53

Den cenrala frågan här är väl att svarta jobb blivit vita. De rödgröna vill att de ska bli svarta igen. Förklara det här för oss andra, Anders.
I princip är väl varje svatjobb som blivit vitt ett framsteg, men du kanske inte håller med. Om Olofsson sedan fört fram inkorrketa siffror är det förstås trist, för det skulle tyda på att alliansen börjat köra med vänsterns traditionella ohederlighet.

Permalänk | Anmäl #31 Rick, 2010-03-02, 08:52

Anders Utbult diskuterar decimaler för en ointressant och marginell fråga. Varför inte granska hur hundratals miljarder kronor försvinner pga den totalt havererade invandringspolitiken istället?

Permalänk | Anmäl #32 Bo T, 2010-03-02, 09:41

Är det någon som har siffror på hur många heltidsjobb det rör sig om?
Enligt Aktuellt (eller Rapport?) samma kväll som rapporten offfentliggjordes motsvarar de drygt 11000 jobben c:a 7500 heltidstjänster. (Jag skriver från minnet, så det kan slå på något hundratal.)

Alltså är det möjligt att ganska många deltidsarbetande ger ännu mer inflation i siffrorna, eftersom de flesta av oss automatiskt utgår från att de 11000 skulle vara heltidstjänster.

Eftersom statistiken kommer att användas för att antyda att ett visst antal personer tagits ur heltidsarbetslöshet och in i heltidsjobb kan det vara viktigt att veta: av de jobb som skapats, hur många är egentligen på heltid och hur många kräver annan försörjning vid sidan av?

Permalänk | Anmäl #34 S Persson, 2010-03-02, 09:56

Svarta jobb har blivit vita? Håhåjaja. Sänker man skatten tillräckligt mycket blir skillnaden mellan svart och vitt försvinnande liten. Jag trodde hela idén med den kapitalistiska politiken var att det inte skulle finnas några skatter eller tryggheter. Det vi idag kallar för "svart". Jag kallar det motsägelsefullt att påstå att man skapat fler "vita" jobb.

Och en sak till: eftersom Mona en gång i tiden handlat för statens pengar så får inga Sossar kritisera högerledarna? Man kanske skulle etablera sig inom alliansen och sprida ut vilken skit som helst. Vänstern får ju inte säga emot eftersom Mona har skattefifflat en gång i tiden. Intressant.

Permalänk | Anmäl #35 B Henrik Jonsson, 2010-03-02, 10:38

Så otroligt mycket tjafs för lite siffror hit och dit.
Försök se helhet och verklighet härute i vardagen i stället.

Fatta att vissa tjänster, som ex pignära städ eller husvärdeshöjningsinsatser är till för folk med inkomster över medel.
Det är sk "vitt" och ska gynna oss alla genom fler arbetstillfällen(sifferbråket i artikeln)och större skatteintäkter.

Siffror, sanningar och ljugerier, så tröttsamt att vi i längden ger upp och låter idiotierna pågå.

De som kan utnyttja avdrags/bidragstjänsterna är de med jobb och hyfsade löner, mycket enkel slutsats.
Att rusta upp sitt hus för halva kostnaden och sedan kunna sälja till ett bättre pris, vilken vinst för individen!

Vem betalar kalaset, husvärdeshöjningen och det mysiga fredagsstädade hemmet.
Jo, pensionärer med straffskatt och alla med så låg lön att det inte räcker till att betala för någon skattegynnad "vit"-tjänst.

Ingen städerska blir utan jobb, vilket skitsnack! Vill man ha städat så är det bara att betala utan att gå via fattigt folks plånbok.
Eller återgå till svart, spelar det någon roll?

Den vackra, vita arbetsmarknaden a´ Maud O. har tydligen inte genererat en enda skattekrona till Timrå där man tar kaffet från de gamla på äldreboendet.

Ser man på helheten verkar den mer än kolsvart

Permalänk | Anmäl #36 Lill "LillerBi" Bergström, 2010-03-02, 10:54

Det verkar som om B Henrik Jonsson (#35 ) skulle kommentera mitt inlägg.
Skattelättnader är ett ganska vanligt sätt att stimulera vissa sektorer, antingen för att deras verksamhet anses samhällsnyttig (t.ex. förnyelsebar energi) eller för att de på annat sätt bidrar till en gynnsam utveckling, t.ex. i form av nya jobb. I fråga om RUT avdraget handlar det ytterst om att branscher där kvinnor traditionellt dominerat skulle utvecklas. Att vänstern gärna talar om "pigor" är bara ett uttryck för förakt, så länge som de inte på motsvarande sätt kallar manliga hantverkare för "drängar".
Om B Henrik Jonsson anser att skattesubventioner av olika slag är kapitalismens signum är det ett inget annat än ett erkännade av denna samhällsforms inneboende dynamik.

Permalänk | Anmäl #37 Rick, 2010-03-02, 11:07

En del journalister* har tydligen ännu värre hybris än andra. Skulle man som innehavare av en hemsida ha nån sorts historisk dokumentationsskyldighet för att underlätta Anders Utbults research-arbete? Naturligtvis inte!

*Jag har inte researchat om Anders Utbult verkligen är journalist, utan bara utgått ifrån presentationsrutan ovan.

Permalänk | Anmäl #38 Sredna, 2010-03-02, 11:08

Anders Utbult verkar vara en väldigt seriös journalist, som gör reseach på hemsidor. Det är inte konstigt att man läser konstiga artiklar efter den andre. Svensk journalistik ligger på en oehört låg nivå. Man kan undra vad de lär sig på journalistthögskolan.
Finns inte källkritik, och ämneskunskap, kvar på schemat?

Permalänk | Anmäl #39 Jason, 2010-03-02, 11:19

LillerBi, du har helt rätt i att vissa skattesubventioner i förta hand utnyttjas av dem med stabila och minst genomsnittliga inkomster. Ett exempel är miljöbilar. Orsaken till detta är att man vill stimulera ett visst beteende i samhället. I fråga om RUT-avdraget handlar det också om detta - nämligen att stimulera förtagande. Visst är köparna i detta fall företrädelsevis mera välbärgade - men ingalunda de mest välbärgade, för dem spelar det ingen roll. Poängen är att skapa utrymme för främst kvinnliga företagare.
Det är slående i denna debatt hur vänstern ständigt hänvisar till de förmögna (antagligen för att dagens vänster stor utsträckning rekryteras ur denna grupp) i stället för det lyft av traditionellt kvinnliga verksamheter som ökat entreprenörskap brukar innebära. För min del antar jag att det här beror på de cementerade uppfattningar som dominerar denna del av det politiska spektret.

Skicka kommentarRUT-avdraget
4 artiklar 3 bloggar
Skriv i ämnet!

Länka till blogg

Mona Sahlin vill behålla avdraget för hushållsnära tjänster, uppger SvD. Men många av hennes partikamrater är emot "pigjobben". Vem har rätt - Sahlin eller traditionalisterna?

Vad är Sahlins svar till alla som drabbas om avdraget för hushållsnära tjänster skrotas?
Maud Olofsson

Mona Sahlin förstår att kvinnor behöver städhjälp
Lotta Gröning

De rödgröna är skyldiga RUT-städerskorna ett besked
Nyamko Sabuni

Bloggar om artikeln
BLOCKPOLITIK = BLOCKERINGSPOLITIK
BakTiden = FramTiden ?
Stolt över rödgröna rörelsen, där är det OK att ha olika åsikter och det är högt i tak
Kulturbloggen
DEMOKRATI = FOLKSTYRE ?
BakTiden = FramTiden ?

Permalänk | Anmäl #40 Rick, 2010-03-02, 11:20

Det har blivit allt mer vanligt att publicister gör 'damage control' i efterhand på nätet. Ett typexempel är SR som 22 februari i år publicerade en artikel om och bild på 14-årige Ahmed, det ensamkommande flyktingbarnet. Människor reagerade på att han på bilden såg ut att vara minst 40-år. SR tog raskt bort rätten att kommentera. Sedan raderade de ALLA kommentarer. Slutligen tog de bort fotgrafiet!
Denna form av damage control är också ren rutin på Aftonbladet. Så fort det blir en annan inriktning på kommentarerna än vad tidningen önskar, så tas kommentarsrätten bort och kommentarerna raderas. Endast 'rätt' opinion blir därmed redovisad.
Anders visar i artikeln ett annat exempel på denna rutinerade 'damage control', och vi har tyvärr bara att vänta oss att den blir ännu vanligare i framtiden.

Permalänk | Anmäl #41 Mats Forssblad, 2010-03-02, 11:20

@ Bo T, håll dig till ämnet eller skriv en artikel själv istället.

Permalänk | Anmäl #42 Patric, 2010-03-02, 12:01

En mycket bra artikel. Det är allt en j-la tur att det finns vakna människor i detta land (även om han studerar i ett annat land).

Så dom trixar med siffror och annan fakta! Dom är körda 2010!

Permalänk | Anmäl #43 lunchdröm, 2010-03-02, 13:14

@#31 Rick, 2010-03-02, 08:52
"Den cenrala frågan här är väl att svarta jobb blivit vita."

Är det verkligen så? Dom svartjobbare jag känner i den branschen jobbar fortfarande svart.

Permalänk | Anmäl #44 lunchdröm, 2010-03-02, 13:24

Det är fullt möjligt att Alliansen förlorar valet i år, lunchdröm. Detta beror dock i första hand på att vänstern vädjar till folks lägre sidor, vilka tyvärr tenderar att bryta fram i sådana här sammanhang. Se t.ex. på resonemangen i fråga om RUT avdraget. Vänstern vädjar till avund ("det är bara de rika som gagnas") medan de borgerliga uppfattar RUT som skapandet av en marknad för en kvinnodominerad sektor. Det senare är svårt att föra fram i slagord. Motsvarande ser man om och om igen. Vänstern har ingen egentlig politik, utan enbart en uppsättning slagord, i regel av det negativa slaget, eftersom man vet att sådant lätt fastnar, kladdigt som det är.

Permalänk | Anmäl #45 Rick, 2010-03-02, 13:40

En skribent för "alliansfritt Sverige" är ju lyckligtvis inte så trovärdig. Att det faktiskt har skapats arbeten är väl det viktiga?

Permalänk | Anmäl #46 Kim Jensen, 2010-03-02, 14:53

#45: samma gnälliga, avundsjuka, ogina resonemang förs i pensionsfrågan. Där ropar vänstern om "pensionsskatt" i jämförelser med jobbskatteavdragen. Att skatten på pensionerna sänkts två gånger under mandatperioden talar man naturligtvis tyst om.
I RUT- frågan har Utbults partsinlaga löjets skimmer över sig. Det viktiga är naturligtvis att ett stort antal arbetslösa (3 av 4 nyanställda ) nu fått ett jobb att gå till, jobb som alltså vänstern vill avskaffa. Otroligt!

Permalänk | Anmäl #48 tshee, 2010-03-02, 15:31

En sak till, lunchdröm. Det är mycket möjligt att de svartjobbare du känner fortfarande jobbar svart, precis som du skriver. Däremot vågar jag påstå att din bekantskapskrets inte ens tillnärmelsevis kan utgöra något representativt urval, eftersom du omöjligtvis kan känna tillräckligt många personer. Av den anledningen är ditt påstående rent anektdotiskt. Ingen har någon som helst möjlighet att kolla upp ditt påstående. Jag råkar för övrigt känna en del vänsterfolk som är rktigt fula fiskar, men som argument i en öppen debatt är detta värt intet.

Permalänk | Anmäl #49 Rick, 2010-03-02, 15:48

det är bra att de avslöjar hur alliansen håller på.de kommer att falla på eget grep.vänt när de blir riktigt pressade kommer de väldigt aggressiva press som när en psykopat blir avslöjad

Permalänk | Anmäl #50 putte, 2010-03-02, 17:56

Almega:s rapport på RUT-avdrag var en lång hyllning till Alliansen och med direktlije mellan dem som det såg ut. Samma skräckpropaganda mot de rödgröna också.
M.Olofsson hade nog läst det för hastigt när 11000 i branchen blev till lika många NYA jobb i TV rutan.. M gick på det också och afficerade med samma sakfel, vilket de sedan såg till att göra om.

Blir det så som Almega gissar (även Olofsson säkert), att 50 % av jobben skulle försvinna om man tog bort RUT så skulle det visa att 50% av jobben hade funnits även före RUT. Vad säger Olofsson nu då? Hon tror på Almega fortfarande och RUT-bibeln de gav ut.
Först var Reifeldt i Agenda med grovt felaktiga siffror om sysselsättningen och nu gjorde M Olofsson samma sak.
Finns det någon trovärdig minister i regeringen?

Permalänk | Anmäl #51 Frida, 2010-03-02, 19:05

So it means that there is a possibility that many jobs freelance writer for even more inflation in the figures, since most of us automatically assume that the 11 000 would be full-time job positions.

Permalänk | Anmäl #52 Jane Campbell, 2010-07-30, 09:39


Svenska modellen
annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  2. Därför är otrohetstrenden här
  3. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  4. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  5. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  6. Sveland gör feminismen en otjänst
  7. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  8. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  9. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  10. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  1. Därför är otrohetstrenden här
  2. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  3. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  4. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  5. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  6. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  7. Absurt påstå att fascism och nazism är vänsterrörelser
  8. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  9. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  10. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  1. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  2. Den israeliska statens sionism är rasistisk
  3. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  4. Därför är otrohetstrenden här
  5. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  6. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  7. Genom sitt angreppssätt har Björn Ulvaeus blivit en del av det förtryck han ifrågasätter
  8. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  9. Sverige bör visa att man står på Israels sida
  10. Det långa maktinnehavet bäddade för S-krisen

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.