Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Antirasisterna duckar för trakasserierna mot Södertäljes muslimer


 "Vänstern duckar för att de som trakasserar i Södertälje har utländsk bakgrund. Samma så kallade antirasister som letar islamofobi under minsta lilla sten bryr sig föga när muslimer inte kan bo i Ronna eller Hovsjö. Och högerdebattörer, å andra sidan, är måttligt intresserade av rasism mot muslimer." Det skriver frilansjournalisten SAKINE MADON.


 


Om författaren

 

Sakine Madon är frilansjournalist och bor i Flemingsberg. Hon bloggar här.


 

Nu pressas socialdemokratiska kommunalrådet i söder, Reepalu. Internationella medier har intresserat sig för hans hållning i frågan om att människor med judisk bakgrund känner sig otrygga och hotade i Malmö. Mona Sahlin markerar mot Reepalus uttalanden.

Reepalus slingrande och relativiserande av antisemitismen är pinsam. Hans tidigare antydningar om att judar i Sverige indirekt bär ansvar för staten Israels politik, eller för det hat de utsätts för, likaså. Att Reepalu ställs till svars är utmärkt.

Men den här debatten visar också att svensk antirasism till mångt och mycket används som ideologiskt slagträ. Sympatierna och engagemanget tycks bero på vem som utsatts, och vem som utsätter.

De som pressar Reepalu är föga oväntat debattörer som Fredrick Federley, Per Gudmundson och andra liberaler eller högerdebattörer. Även i bloggosfären är mönstret väldigt tydligt. Vänsterdebattörerna lyser med sin frånvaro, även om det finns enstaka undantag.

Samtidigt är det i princip ingen som uppmärksammar ett liknande problem som det att judar känner sig otrygga i Malmö; muslimer flyr Södertälje. Ett exempel är Fuad som med sin familj har trakasserats, hotats och tvingats skaffa sig hemlig adress. Problemet med att muslimer trakasseras har uppmärksammats av Expo och av Sveriges Radio. Även i andra kommuner tycks det finnas liknande problem. Varför så få som intresserat sig för det? Min gissning: vänstern duckar för att de som trakasserar i Södertälje har utländsk bakgrund. Samma så kallade antirasister som letar islamofobi under minsta lilla sten bryr sig föga när muslimer inte kan bo i Ronna eller Hovsjö. Och högerdebattörer, å andra sidan, är måttligt intresserade av rasism mot muslimer.

Det är svårt att hitta konsekventa antirasister i Sverige. Många säger sig inte känna till problemen i exempelvis Södertälje. Varför gör vi inte det? Och vem frågar om Reepalus partikamrat Lago i Södertälje markerat tillräckligt mot problemen där?

Det är bra att Reepalu inte tillåts komma undan när han försöker sopa antisemitismen under mattan. Men det selektiva engagemanget mot rasism ger en riktigt obehaglig eftersmak.











Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/18929

95 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Mycket bra reflektion Sakine. Som kristen och som vänsterman kan jag tyvärr konstatera att man i "mitt eget läger" (vad det nu betyder) ofta inte är konsekventa i sina ställningstaganden.

Det finns starka ideologiska polemiska reflexer att peka på stickan i motståndarens öga utan att se bjälken i det egna. Som människor har vi, oavsett alla våra ställningstaganden och etiketter, bara ett enda yttersta ansvar: det är moralisk och intellektuell hederlighet. Det är ett ansvar vi tyvärr ofta sviker.

Jag vill veta mer om muslimernas situation i Södertälje.

Permalänk | Anmäl #4 VII, 2010-02-26, 13:53

Vilka grupper är det som förföljer muslimer i Södertälje? Kristna från Mellanöstern, som "tackar för senast"?

Till och med en gammal cyniker som jag tycker det är mer deprimerande än roligt att de som uttalar sig mest och högst mot intolerans har värre dubbla standarder än några andra. :-(

Sigh, om jag har en tes i livet, så är det att idealister ljuger. Ju färre religiösa (kristna, muslimer, marxister, fotbolls-fans, etc) i landet, ju bättre.

Permalänk | Anmäl #7 Bernt, 2010-02-26, 14:16

Självklart ska även dessa hot bekämpas och fördömas.
Jag tror ärligt talat inte att liberaler skulle vara "olintresserade". Jag tror helt enkelt att de flesta inte hade en aning om detta. Jag kände exempelvis inte till att muslimer trakasseras av folk med utländsk bakgrund i Södertälje.

Bra att du tar upp detta, Sakine, men jag tror att du misstar dig när du sätter det i opposition till diskussionen i Malmö. Båda fenomenen måste belysas, och bekämpas. Men de omges (båda) av alltför liten kännedom i samhället i övrigt.

Permalänk | Anmäl #10 TaviTu, 2010-02-26, 14:36

Alla som blir hotade, oavsett religionstilhörighet, hudfärg eller sexuell läggning, skall få hjälp.

Om vi alla vill ha en fortsatt demokrati måste vi ALLA kämpa mot förtryck. Vi måste säga ifrån, oavsett vem som än blir mobbad.

Först då kan vi se problemet vad det är: FÖRTRYCK!

Detta skall vara noll tolerans på mobbing!

Permalänk | Anmäl #12 Ramona Fransson, 2010-02-26, 14:40

Detta är hemskt men ingen nyhet. Redan för över 1 år sen kom det rapporter om trakasserier, speciellt mot irakiska muslimer, i Södertälje. Sakine - varken du eller dina nyliberala vänner är exkluderade i kritiken. Det är givetvis välkommet att man talar ut men min tanke är - varför först NU och i DETTA samband? Varför har DU varit tyst så länge? Det låter mycket som att man har sparat på detta för att använda det som motvikt till något i ett debattmanöver, istället för att göra det korrekta och tala emot alla liknande beteenden. Att klämma åt vänstern framstår som en högre prioritet för nyliberalister och i det sammanhanget är den långa tystnaden föga förvånande.

Permalänk | Anmäl #13 THE Banana, 2010-02-26, 14:42

Mycket intressant debattinlägg. Det är just denna dubbelmoral som genomsyrar det mesta, till och med diskrimineringsombudsmannen och hennes tolkning av lagarna. Ringer man och frågar så får man reda på att den lagen INTE gäller etniska svenska, då de, per definition, inte kan bli diskriminerade! Häpp!

Jag tror faktiskt att denna lag strider mot grundlagen. Med diskrimineringslagen bli vi nämligen inte lika inför lagen. Men har detta prövats? Svar: nej, för vi har inte någon författningsdomstol i Sverige. Därför kan politikerna nagga grundlagen i kanten pö om oö och till sist är demokratin, inte bara ett spel för gallerierna, utan eliminerat till fullo. Grattis Sverige till världens mest kompetenta politiker!

Permalänk | Anmäl #14 Cavatus, 2010-02-26, 14:49

Jag håller med om att allt förtryck är lika illa men att det i Sverige inte behandlas på samma sätt. Vänsterextremister behandlas helt annorlunda än dito höger, när det i grund och botten är samma skräp

Men ska man komma fram måste man tala ur skägget!
Vem är det som artikelförfattaren menar trakasserar vem i Södertälje, vilka grupperingar är inblandade och varför. Utan att tala klarspråk blir artikeln ganska obegriplig och svår att ta till sig.

Permalänk | Anmäl #16 Anders08, 2010-02-26, 14:58

Syrianer och assyrier har blivit förföljda/markinaliserade/hotade i södertälje sedan länge och resulterat i skolbränder,kravaller,polibesjuktning mm och nu också muslimerna trakasseras av nynazister.
Vi måste stoppa nynazisternas frammarsch i Södertälje så att syrianer,assyrier och muslimer kan känna sig säkra i deras vardagliga liv.

Permalänk | Anmäl #17 B.K, 2010-02-26, 15:02

Välkommen till verkligheten i det nya Sverige som mejslats fram under de senaste 30 åren, det existerar ingen som helst konsekvens och ärliga principiella ställningstagande hos det negativa urval som klättrar uppåt i makthierarkierna i dagens Sverige. Man slickar röv uppåt och sparkar neråt, sådana människor är ofarliga för de ovanför och det blir ett negativt urval, kaka söker maka. Detta är i princip ingen höger eller vänsterfråga, des som klättrar vänder kappan efter den vinde som är gynnsammast för just dem.

Permalänk | Anmäl #18 Klerken, 2010-02-26, 15:02

Ganska välkänd problematik om man "följt" Södertälje och vad som händer där. Och med ett MINST lika stort avståndstagande, total förnekelse och/eller tystnad från deras "starke man" Anders Lago (S) som med Ilmar Reepalu och "judefrågan" i Malmö.

Inte en dag för tidigt att det uppmärksammas att det faktiskt finns rasism också MELLAN invandrargrupper. Precis som det finns rasism från invandrare MOT svenskar.

Permalänk | Anmäl #19 Boit, 2010-02-26, 15:04

Bra artikel! Jag röstar borgerligt men har svårt att förstå högerns eller vänsterns oftast ensidiga uppfattning om rasism, antisemitism och islamofobi. Rasism är rasism är rasism, oavsett vem som är målgrupp eller vem som utövar den. Sen kan man naturligtvis ha olika uppfattningar om Israel, Palestina eller arabländerna, men det är ju en helt annan sak.

Permalänk | Anmäl #20 Danny, 2010-02-26, 15:09

Södertäljes muslimer flyr staden p.g.a hot, och judar lämnar Malmö p.g.a att de känner sig trakasserade.
Så om muslimerna flyttar till Malmö och judarna till Södertälje är problemet löst. ;)

Skämt å sido: Är det egentligen inte som så att alla i hela Sverige (vissa mer än andra och några i synnerhet) vid en eller flera tidpunkter i livet på något sätt antingen är utsatta för något eller tror sig vara det?
Jag är t ex arbetslös och mår väldigt dåligt av detta då hela min tillvara rämnat. Men trots vetskap om min utsatta situation, och hur man enkelt kan lösa den, så får jag ingen hjälp av samhället, utan tvingas klara mig bäst jag kan och det upplever jag som såväl föraktfullt som diskriminerande. Någon som vet var jag kan vända mig för upprättelse?

Permalänk | Anmäl #24 Citat, 2010-02-26, 15:37

Det kan möjligen bero på att man från början inte sett trakasserierna som utslag för rasism och därför inte bemött det på samma vis. Men polisen har åtminstone betraktat det som hatbrott.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/muslimer-och-flyktingar-trakasseras-1.4...

http://lt.se/nyheter/1.48958-muslimer-flyr-sodertalje-efter-hot

Permalänk | Anmäl #25 Niclas Kuoppa, 2010-02-26, 15:50

Etniska trakasserier är givetvis lika förkastligt såväl i Södertälje som i Malmö.
Vet man vilka grupper/individer som är skyldiga till trakasserierna i Södertälje? Nynassar?

Permalänk | Anmäl #26 Lars, 2010-02-26, 16:10

Artikeln ha ett litet men viktigt fel. Ingressen (som kanske inte författats av Sakine) talar om "rasism mot muslimer". Det finns inget som heter så. Muslimer är ingen etnisk grupp. Jag känner nämligen araber som är kloka nog att inte tro på gamla sagoböcker.De personer som du säger förföljs i Södertälje kanske är araber, men vi vet inte om de är muslimer förrän de själva sagt att de är det. Pratar vi om religiös eller om etnisk förföljelse?Man måste skilja på det där.

Men att kampen mot rasism är selektiv är så sant. Jag vet inte om EXPO har rapporterat om judeförföljelserna, men orkar inte engagera mig i en "antirasistisk" tidning som selektivt rapporterar om religionskritik. Flumvänstern verkar strunta i förföljelsen av (etniska judar) därför att det är muslimer (som även okunniga politiker tycks stämpla som en etnisk grupp) som står för dessa.
En sorglig polarisering.

Permalänk | Anmäl #27 Charlie Darwin, 2010-02-26, 16:11

Förbjud offentlig religion. Släng ut alla som inte respekterar det eller lås in dom om det är svenskar. Vill folk bråka om låtsaskompisar får dom göra det utanför gränsen.

Permalänk | Anmäl #29 Danne, 2010-02-26, 16:21

Antirasism är ett bollträ för att attackera meningsmotståndare eller en hedersbetygelse som politiker ger sig själva när det passar dem, eftersom det inte är något självklart utan förbehållande utan ett medel för att uppnå mål så kan det inte appliceras när det är motsättningar mellan invandrar grupper eller mot judar i Sverige.

Det är mestadels vänstern som använder sig av antirasism men också gröna men resultatet blir som författaren påpekat selektiv uppmärksamhet då det skulle krocka med bilden av det perfekta multikulturella samhället att kalla det rasism såvida det inte vore skinnskallar eller andra vita. I ivern att acceptera stora mängder av flyktingar utan en tanke på att de har motsättningar emellan varandra (precis som varje folkgrupp/religion på planeten) så väljer de att inte se såna fall.

Människor är mer komplicerade och bara för att de flyttar till ett nytt land betyder det inte att gamla motsättningar dött eller för den delen att nya inte skapas. Om "problem" oavsett deras karaktär ignoreras eller håll tyst om så försvinner de sällan utan kan istället växa och sprida sig, tala öppet om det som artikeln här i Newsmill och andra media är inga garantier eller botemedel men vad har man att förlora.

Permalänk | Anmäl #34 Tor, 2010-02-26, 16:47

När Socialdemokraternas starke man i Malmö verkar dra ett likhetstecken mellan staten Israels agerande och Malmös judar (svenskar sedan generationer tillbaka), så är det föga förvånande att olika länders konflikter ges legitimitet att fortsätta strida på svensk mark. Det är en skam att politiker på alla nivåer inte tar sitt ansvar som folkvalda och ser till att varken judar, muslimer eller andra folkgrupper skall behöva trakasseras i vårt land.

Permalänk | Anmäl #35 S B, 2010-02-26, 17:00

Att kristna assyrier känner att de äntligen är i majoritet på ett ställe och därmed tar chansen att ge igen på ett årtusende av muslimskt förtryck är fel, men förståligt.

Bra artikel oavsett stycket ovan för det som det "officiella Sverige" vägrar släppa fram är att rasism är minst lika stor mellan invandrargrupper och från invandrargrupper mot svenskar som den svenskar (ett av världens mest toleranta folk) visar mot invandrare.

Permalänk | Anmäl #42 1965, 2010-02-26, 18:25

@Lars. Största delen av trakasserierna mot muslimer i Södertälje kommer från personer/grupper av personer av kristen syriansk/assyrisk bakgrund.

Att det skulle vara "nynassar" som stod för dessa saker tror jag inte på riktigt. Möjligen enstaka fall. Jag menar, hur många sådana finns det i Södertälje ??. Då räknar jag inte de Nationaldemokrater (ND) som finns representerade där.

Permalänk | Anmäl #45 Boit, 2010-02-26, 18:29

Mycket bra att du tar upp frågan Sakine Madon, men du måste skriva mer konkret om trakasserierna i Södertälje. Jag bor i Stockholm har har aldrig hört talas om saken.

Vilka är det som trakasserar vilka???

Varför skriver inte våra storstaddrakar om problemet? Kan vi få informationslänkar ?

Permalänk | Anmäl #46 Stina, 2010-02-26, 18:52

Är det någon idé att skriva något om situationen i Södertälje när den här debatten är modererad? Men ok, jag gör ett försök:
Det är sällan nynazister som trakasserar mörkhyade och muslimer i Södertälje. Den som vill veta mer kan läsa nätupplagan av Länstidningen och där framgår att det oftast är kristna som är ansvariga för trakasserierna.
Hoppas det här lilla inlägget passerar nålsögat.

Permalänk | Anmäl #47 Nurmela, 2010-02-26, 19:04

Tycker det är hög tid att börja belysa problemet att många muslimer är rasistiska mot etniska svenskar. Vi har ingen Do, HMF eller några "hatbrott" att åberopa när vi blir påhoppade.

Permalänk | Anmäl #48 K Persson, 2010-02-26, 19:22

Varför är det bara de som skriver PK artiklar på newsmill som väljer att moderera kommentarerna? De tål inte sanningen då den är obekväm och går mot PK idéer och påståenden.

Permalänk | Anmäl #49 K Persson, 2010-02-26, 19:24

Det är beklämmande läsning att vänsternissarna passar på att skylla på Nynazister när de inte är inblandade överhuvudtaget. Då finns det ingen censur på Newsmill minsann.

Permalänk | Anmäl #50 Allemand, 2010-02-26, 19:31

Vänstern har aldrig varit intresserad av att hjälpa människor utan enbart av att tillskansa sig andras tillgångar med våld.

Permalänk | Anmäl #51 Bo T, 2010-02-26, 19:36

# 45 Lars
Jag har fått uppfattningen att det är nynazister/högerextrema grupper som förföljer och hotar minoriteter(syrianer,assyrier och muslimer) i Södertälje.
Så ser det ut i nyhetsbevakningen i tv/radio och debatter.
Är inte detta sant?
# 46 Nurmela
Jag ska gå på nätet och läsa Länstidningen,men jag har svårt att tro att dessa politiska flyktningar (välutbildade syrianer,assyrier som flydde för sina liv ifrån förtrycket) skulle uppdagas som outbildade rasister och att de skulle vara så primitiva att de trakasserar muslimer på grund av deras tro.
De har väl flytt från förtryck. Varför skulle de vilja förtrycka andra?
De syrianer som jag har kontakt med är snälla och hjälpsamma.

Permalänk | Anmäl #52 B.K, 2010-02-26, 20:02

Oj vad märkligt! Mellanösternmänniskor beter sig som mellanösternmänniskor trots att de nu har svenskt pass! Verkligen helt otippat! Sverige blir förmodligen i sinom tid världens första U-land i kallt klimat! Visst är det "Nya Sverige" spännande med alla mustiga kryddade kulturmöten?

Permalänk | Anmäl #53 sillen, 2010-02-26, 20:37

Ras eller religion. Muslimer eller araber. Vilket som är rätt "beteckning" på de drabbade saknar nog betydelse i sammanhanget. Trakasserierna är ett brott, oavsett. Däremot är det intressant hur många som inte är läskunniga eller har någon anledning till "selektivt" läsande. ? ? "HAR UTLÄNSK BAKGRUND". Vad är det som är så svårt att förstå ? Komma dragande med "Nassar" och " Nynazister" i ett försök att blanda bort korten. Vet inte vilken grop de krypit ner i, men var länge sen jag såg någon sist. För att lösa ett problem, måste problemet preciseras.

Permalänk | Anmäl #55 Rollo, 2010-02-26, 20:49

Ofta i debatten kring rasism "rasism" och främlingsfientlighet och sverigedemokrater etc etc förs följande resonemang fram:

Sverigedemokraternas argument är "låga". Underförstått, skribentens argument är "höga". Detta är ett allvarligt problem. Ett samhälle består både av högt och lågt och föreställningen att "det låga" inte är viktigt handlar om social positionering och inte om politik eller klokskap. Tvärtom är "det låga" ofta basen eller grunden för samhället eller en kultur. Att sitta i ett torn och angripa husets grund finns det gamla ordspråk som varnar för. Jag undrar varför?

Att folkgrupper som slåss mot varandra fortsätter med det när de passerat gränsen in till Sverige är en överraskning för vem? Aha, humanisterna, ok då förstår jag.

Permalänk | Anmäl #56 Högt och lågt..., 2010-02-26, 21:18

Här man kan man se hur ett samhälle där islam är en del av samhället ( http://svtplay.se/t/103478/dokumentarfilm ). Efter att ha sett filmen är det är rätt märkligt att det finns en del muslimer i Sverige kan hävda att de är diskrimminerade när i Qutar är det ett starkt könsegregerat samhälle där det är ganska svårt att få medborgarskap och de som får medborgarskap anses inte vara en Qutarisk medborgare. Det är gästarbetarna som bygger upp hela samhället utan några rättigheter och de har ganska dåliga arbets - och bostads förhållanden samtidigt ska ursprungsbefolkningen helst inte arbeta för att de får bostad, utbildning, flera hembiträden gratis av staten. Muslimerna behöver inte jobba och samtidigt leva lyxliv. Kvinnorna har inte lika rättigheter som männen och det är ganska nytt att kvinnor ska arbeta och utbilda sig med argumentet att det är så enligt våran kultur och religonen islam inte normalt. Det verkar som om de som hävdar att de är islamister eller muslimer i sverige vet inte ens hur deras egna länder ser ut och fungerar samt att deras sätt att leva fungerar inte i ett sekulärt demokratiskt inom EU.

Muslimerna diskrimminerar och kränker människor i sina egna länder med argumentet att det är så enligt vår kultur

Permalänk | Anmäl #60 Svenska, 2010-02-26, 21:54

Jag har haft många kulturkrockar både i mitt jobb och privat.
I de allra flesta fall så går det enkelt att reda ut missförstånden
och snabbt komma vidare. Med tiden har det visat sig att om båda parter tar till sig lite av den andres maner så kan utbytet bli både lärorikt och roligt.
Men!...utövare av en sorts religion/kultur är förvissad om att just denna religion/kultur står över allt annat, och någon anpassning är inte aktuell. Generellt ser utövare av denna r/k ner på alla andras r/k. De kan t.o.m. bli förorättade och ta till rättsliga medel om de blir anmanade att ta seden dit de kommer.
När det inte finns någon vilja att mötas på halva vägen så är det bäst att leva på olika ställen. Alla människor hör inte ihop.

Jag utelämnar med avsikt vilken religion/kultur jag syftar på.

Permalänk | Anmäl #61 Rob , 2010-02-26, 22:14

Är det någon som verkligen är förvånad över utvecklingen när man tar hit grupper som ligger i luven med varann i hemländerna.
Otroligt naivt att tro något annat.

Permalänk | Anmäl #62 Shiba, 2010-02-26, 22:19

Det är dags att inse att Sverige som det varit under ett par tusen år faktiskt inte finns längre. Det är demokratiskt avskaffat och ersatt med ett etniskt och kulturellt diverisifierat samhälle. Jag, som kristen högerman, måste som alla andra ta ansvar för att civilisationens grundvalar nu inte går förlorade. Vi måste helt enkelt få mer lag och ordning, fungerande effektiv poliskår, lag och ordning står på den svages sida, inte som socialister och vänstern hävdar på de rikas sida. Ingen skall behöva vara rädd i Sverige, oavsett ras, religion eller politisk övertygelse.
Mer högerpolítik, åtminstone avseende lag och ordning som alla infödda svenskar är så obegripligt rädda för. Lag och ordning för de svagas och utsattas skull! De rika kan köpa sig trygga bostäder, säkra områden, gott skydd, ja t.o.m. livvakter. Detta kan inte de fattiga och svaga. Hur långt skall det gå innan svenska journalister och politiker fattar att lag och ordning är något positivt och inte något som de tror står i vägen för en "socialistisk revolution" (detta mardrömsbegrepp) som 99% av infödda svenskar tycks tro.
Med god lag och ordning, civiliserad gammeldags uppfostran kan Sverige bli tryggt för alla igen!
MVH Dr. Thomas Jackson Stolt kristen högerman (höger står i bibeln och allmän symbolik för det goda, vänstern för det onda men svenska journalister har förväxlat detta).

Permalänk | Anmäl #63 Thomas Jackson, 2010-02-26, 22:28

Sakine, vad menar du med "rasism" mot muslimer? En muslim kan vara av vilken etnicitet som helst. Att skriva rasism mot muslimer är således lika fel som att skriva rasism mot socialdemokrater.

Det vore bra om begreppet rasism inte vattnades ut helt och hållet av dom som inte vet vad det betyder och istället användes när det var relevant.

Permalänk | Anmäl #65 Sune, 2010-02-26, 22:41

# 61 Robb
Håller med dig.
Vi måste ta till oss lite av mellanösters kultur så att de känner sig mer hemma i Sverige utan att vi förlora sekulära samhällets grundvalar.
De kanske skall ha rätt till sharialagar i familjerättsliga frågor i en övergångsperiod och att vi har viss förståelse att männen har beslutsmakt över frågor som berör hela familjen.
Godkänna klaner som en politisk makt tills dessa att de har blivit involverade i politiska partier i Sverige.
Vi tar emot tiotusentals politiska flyktingar i Sverige och vi skall vara stolta över det.
De är välutbildade(ingenjörer.läkare mm) och arbetsvilliga och har flytt förtryck.
Sverige blir rikare tack vare dessa färdigutbildade politiska flyktingar.

Permalänk | Anmäl #66 B.K, 2010-02-26, 22:54

Jag frågade vem det var som trakasserade dom, och undrarde när det skulle bli aktuellt att diskutera att svenskar blir trakasserade och blev censurerad, men många andra tar upp samma sak och kommer förbi...
kanske det inte är så värt att överhuvud taget försöka med censuren.

Permalänk | Anmäl #67 johnhenry, 2010-02-26, 23:06

Att problematisera "rasism" mot muslimer är som att problematisera "rasism" mot nazister. Islam är lika lite en ras som nazism. Om man jämför antalet offer och gärningsmän inom gruppen så blir det lättare att prioritera kritiken. Då medieutrymmet är begränsat kan man annars ge sken av att muslimer i högre grad är offer än gärningsmän, vilket kan leda till kontraproduktiva politiska krav.

Tillhör man en ideologi som predikar den egna gruppens överlägsenhet över andra så ska man inte gömma sig bakom etiketter som "rasism" för att slippa undan kritik.

Permalänk | Anmäl #68 Pontus, 2010-02-26, 23:25

Muslimerna skall vara glada för att de Kristna Araberna i Södertälje inte använder samma mynt som Muslimerna använder mot de Kristna i Mellanöstern. Tack nu kommer interaktiv säkerhet!

Permalänk | Anmäl #69 Arge Surfarn, 2010-02-26, 23:27

Välkommen till sverige, socialismens och hyckleriets högborg.
Det är så att alla politiskt korrekta står handfallna när de ser att deras fantasier om det multikulturella samhället som de försöker tvinga på alla som bor här inte följer deras flummiga drömmar. De vet helt enkelt inte hur de ska hantera situationen, det är ju inga "vita" som är bovarna. Världsbilden rämnar för dem.

Då blir de förstenade och vet inte vad de ska göra. Gör de det enda rätta och agerar ansvarsfullt så blir de de rasister de själva anklagar alla andra för .

Permalänk | Anmäl #70 suka, 2010-02-26, 23:33

Det är det här hon pratar om för de nyfikna

http://lt.se/nyheter/1.48958-muslimer-flyr-sodertalje-efter-hot

Permalänk | Anmäl #72 iggz, 2010-02-26, 23:44

Man får väl säga välkommen till det samhälle som prackats på landets urinvånare med allt annat än demokratisk förankring. Hot, hån och grova misstänkliggöranden av de som bara vågat tycka annat än att det är underbart med många kulturer här. Dessvärre känns detta som en början på något ännu värre, när smäller det på allvar?
Jag bryr mig faktiskt inte så länge som inte urbefolkning eller minoritetsbefolkning drabbas. Jag slutade med det när slussarna brast.

Permalänk | Anmäl #73 BluePrint, 2010-02-27, 00:07

Det finns så mycket jag skulle vilja säga om detta och allt av det hade varit sant...och allt av det hade blivit censurerat.

Så jag säger i stället att jag kommer rösta på Sverigedemokraterna i nästa val och jag önskar att alla skötsamma invandrare och alla tänkande svenskar gör samma sak. Självklart bra om resten gör det med, men de kommer antingen inte tjäna på det...eller förstå att de tjänar på det.

Permalänk | Anmäl #74 Illwill, 2010-02-27, 00:10

Tack för ett bra inlägg.

Men snälla, vad har vi svenskar gjort för att behöva leva med dessa växande konflikter i invandringens spår?

Permalänk | Anmäl #75 Lars-Erik Johansson, 2010-02-27, 00:26

Finns det något land med mångkultur där de olika religionerna, raserna eller etniska grupperna levt/lever i fred, samförstånd o respekt för varandra?
De flesta svenskar vet hur det var i Tyskland där kristna tyskar utrotade judiska tyskar, i forna Jugoslavien, Irak, Iran, Rwanda, Somalia, Libanon, Indien, Pakistan, Afganistan. Alla är länder med mångkultur, alla är länder där man förföljer, torterar o mördar varandra så till den milda grad att folk från alla dessa religiösa grupper o etniska grupper nu samlats i Sverige där de visar att det nästan är som en naturlag att fred inom ett land bara kan förekomma med en homogen befolkning.
Det är ynkligt att inte våra jounalister kan/vågar dra dessa paralleller utan fortsätter att tiga om problemen o hylla mångkulturen som politekerna beslutat att är berikande för landet.

När man åker tunnelbana i Stockholm numera känner man sig som en främling tillsammans med ett fåtal tysta o strykrädda svenskar som vågar sig ut på kvällen.

Permalänk | Anmäl #76 Pops, 2010-02-27, 00:29

Skickligt av Sakine att skriva en hel artikel om detta problem utan att nämna vilka som trakasserar och är främlingsfientliga.
Enligt artikel i Expo av Daniel Poohl är det Assyrierna som är förbannade eftersom de tycker att det är deras stad.

Det känns bedrövligt att journalisterna har tigit om detta så till den milda grad att flera kommentetorer ovan tror att det är nynasister som trakasserar. Ni kan säkert utgå från att ni är förda bakom ljuset i de flesta frågor som rör invandring o invandrare.

"En person utan fördomar är en som inte missunnar muslimer att ha fördomar mot judar" (Salong Gahlin).

Permalänk | Anmäl #77 Pops, 2010-02-27, 00:47

Det är svårt att veta om Sakine medvetet utelämnar bakgrunden för att understryka problematiken eller om hon tar för givet att ett tillräckligt antal redan känner till den, men tiger om den. Magkänslan väljer det förra. Smart, oavsett.

Det är dock svårt att bortse från det faktum att Sverige för 20 år sedan inte hade behövt ta ställning till tusenåriga etnoreligiösa konflikter på hennes egen jord. Det nämner inte Sakine.

Permalänk | Anmäl #78 Peter F, 2010-02-27, 01:48

Jag har för mig att jag läst att nationaldemokraterna i Södertälje har ett inofficiellt sammarbete med någon kristen syriansk grupp, någon som känner igen det?

Permalänk | Anmäl #79 mrgndg, 2010-02-27, 02:49

Alla antirasister. Alla politiker. Alla journalister blundar för rasismen mot svenskarna som pågår i Malmö, i Södertälje, i Göteborg, i Stockholm, i Karlskrona, i Kristianstad, i Vänersborg - ja i hela Sverige.

I höst röstar jag på Svenskarnas parti för att jag är så trött på tystnaden kring svenskarnas utsatthet. Man talar om förföljelse av judar och muslimer. Men svenskarna talar ingen om.

Permalänk | Anmäl #80 Benngan, 2010-02-27, 04:22


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  2. Därför är otrohetstrenden här
  3. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  4. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  5. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  6. Sveland gör feminismen en otjänst
  7. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  8. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  9. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  10. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  1. Därför är otrohetstrenden här
  2. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  3. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  4. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  5. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  6. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  7. Absurt påstå att fascism och nazism är vänsterrörelser
  8. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  9. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  10. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  1. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  2. Den israeliska statens sionism är rasistisk
  3. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  4. Därför är otrohetstrenden här
  5. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  6. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  7. Genom sitt angreppssätt har Björn Ulvaeus blivit en del av det förtryck han ifrågasätter
  8. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  9. Sverige bör visa att man står på Israels sida
  10. Det långa maktinnehavet bäddade för S-krisen

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.