Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Mordet i Dubai

Foto: Christine Olsson
Magnus Norell om Mordet i Dubai

Mordet stor framgång för Israels kamp mot Hamas

Naturligtvis kommer vi kanske aldrig att få veta hela sanningen om vem som låg bakom mordet på Mahmoud al-Mabhouh. Men en sak står klar: Budskapet om att ingen av Hamas ledare eller aktivister kan känna sig säkra har säkerligen gått fram, skriver Magnus Norell, expert på Hamas.


Om författaren

Magnus Norell är forskaren på Försvarets forskningsinstitut och expert på Mellanöstern. Hans senaste bok är "Islamismens seger: från Libanon till Iran, 2009" (Fri Tanke Förlag).

Mordet på en av Hamas mer betydande militära ledare, Mahmoud al-Mabhouh, som ägde rum på ett lyxhotell i Dubai den 19 januari har gett oss en ovanlig inblick i de mer ljuskygga verksamheter som säkerhetstjänster kan syssla med. En mängd rykten har florerat kring vad som framstår som en ytterst professionellt genomförd underrättelseoperation. Mycket talar för att israeliska Mossad ligger bakom aktionen. Dels med tanke på dess effektiva utförande - mycket få underrättelsetjänster har resurser och personal för den här typen av operationer- och dels med tanke på Israels underrättelsekrig mot Hamas.

Mahmoud al-Mabhouh, en av Izz ad-Dinal-Quassam Brigades grundare, var enligt uppgift i Dubai för att - utan säkerhetsvakter - närvara vid ett möte innan han fortsatte till Sudan. I Sudan skulle han träffa iranska tjänstemän och diskutera eventuella vapenaffärer. (en bilkonvoj som smugglade vapen till Hamas förstördes av Israeliskt stridsflyg i Sudan förra året). Den 20:e januari hittades han död, dagen efter mordet.

Dubais polis har offentliggjort bildmaterial som visar flera av de misstänkta när de anländer till stan och en del av deras förehavanden på hotellet. Med hjälp av samma bildmaterial kunde man identifiera de misstänkta och utfärda arresteringsordrar via Interpol.

De misstänkta hade alla i någon grad försökt maskera sina utseenden. Som grupp framstod de som vilka affärsmän eller turister som helst - vilket också tyder på hög professionalitet. Bilderna avslöjar bland annat hur
gruppen som anländer sinsemellan är uppdelad i olika övervaknings- och säkerhetsteam.

Alla de misstänkta tog sig ut ur landet via Dubais flygplats inom tio timmar efter mordet och spriddes över världen. Till Tyskland, Schweiz, Sydafrika, Hong Kong och Frankrike. Teamet använde riktiga pass med förfalskade foton, vilket har lett till diplomatiska förvecklingar mellan främst Israel och Storbritannien. Storbritannien och även Frankrike och Irland, kräver att Israel förklarar det faktum att flera av de misstänkta har pass utfärdade i dessa tre länder och uppbär dubbla medborgarskap. Naturligtvis har ingen av dessa individer någonting att göra med mordoperationen, polisens bilder avslöjar att de misstänkta använder stulna identiteter.

Det är knappast en nyhet att användandet av stulna eller lånade äkta pass praktiseras inom underrättelsetjänsten - när de biometriska passen börjar användas alltmer kommer onekligen behovet av äkta pass att öka. Det finns också tillförlitliga rapporter om att åtminstone Storbritannien varnats för operationen i förhand och att man vetat att brittiska pass skulle kunna komma att kompromenteras. Detta förnekas dock officiellt av britterna. Även om det ännu så länge inte finns några verkliga bevis som kan koppla Israel till mordet är den diplomatiska krisen naturligtvis illa nog för landet.

En intressant skruv på denna historia är allt det som inte uttalats i frågan. När någonting sådant här händer läggs oftast skulden på Israel, och det brukar ske offentligt och verbalt. Men inte denna gång. Inte ens Dubais företrädare har officiellt anklagat Israel. Det är endast de förutsägbara beskyllningar som vanligtvis riktas mot Israel från Iran och Hamas som hörts mest. Samtidigt som andra arabländer legat mycket lågt. I Egypten har mordet till exempel knappats nämnts i pressen. De enda personer som hittills arresterats i samband med mordet har kopplingar till Hamas palestinska motståndare i Fatah. Väljer de att tala ut om sina eventuella förbindelser med Israel skulle det kunna utgöra ett större problem för både Israel och den palestinska presidenten Abbas. Men även om så sker blir knappast konsekvenserna så allvarliga att det skulle leda till större konflikter.

Frågan är då om operationen kan sägas ha varit framgångsrik eller ej. Från den angripandes sida: troligtvis. Målet uppnåddes och förövarna tog sig oskadda och fria ut ur landet innan någon hann reagera. Visserligen fångades några av dem på bild, men det finns inga garantier för att dessa bilder verkligen avslöjar de misstänktas riktiga ansikten eller identiteter.

Slutligen. För Hamas är operationen ett stort misslyckande. En av deras mest tillförlitliga och inflytelserika ledare, med lång erfarenhet och kopplingar till Iran, mördad. Att operationen dessutom genomfördes så snabbt och professionellt (mordkommandot anlände till landet 14 timmar innan Mahmoud al-Mabhouh och 19 timmar innan han mördades), visar att kommandot hade förhandskunskap om al-Mabhouhs resplaner. Det avslöjar också att en av Hamas mest hemliga och känsliga operationer blivit penetrerad och komprometterad. Försöken att hålla Mahmoud al-Mabhouhs identitet hemlig misslyckades och en nyckelspelare i Hamas smugglingsoperationer är död. Även om Hamas, så snart de kan, kommer att försöka hämnas hans död med en operation riktad mot Israel, kan det ta lång tid att reparera den skada som mordet åstadkommit.

Naturligtvis kommer vi kanske aldrig att få veta hela sanningen om vem som låg bakom mordet på Mahmoud al-Mabhouh. Men en sak står klar: Budskapet om att ingen av Hamas ledare eller aktivister kan känna sig säkra har säkerligen gått fram.







Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/18543

214 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Tur för oss alla i den fria och demokratiska världen som har Mossad som kämpar för vår frihet. Detta är ett föredömme för oss alla!

Permalänk | Anmäl #1 Måns, 2010-02-19, 23:40

Sverige måste nu göra det enda rätta, ta reda på om denna frihetskämpe har familj eller släkt och omdelbart erbjuda dom asyl för deras skydd.

Permalänk | Anmäl #2 Dertros, 2010-02-19, 23:56

När Hamas skickar sina självmordsbombare in i Israel, så står en sak klar: Budskapet om att ingen av Israels ledare eller dess invånare kan känna sig säkra har säkerligen gått fram.

Permalänk | Anmäl #3 Ahhox, 2010-02-20, 00:10

Full av beundran av dessa hjältar som gör världen säkrare
genom att avlägsna terrorister. Tack!

Permalänk | Anmäl #4 Rob, 2010-02-20, 00:12

#2 Dertros,
Ja, låt de komma till Sverige, leva på bidrag, bränna bilar och skolor, kasta sten på ambulans och brandkår, kalla svenskor horor, anmäla potentiella arbetsgivare till DO, och stämma örfilande gubbjävlar på skadestånd. Den som säger till dessa fina grannar är rasist, och ska straffas med Lex Vellinge, om vänstern vinner valet...

Permalänk | Anmäl #5 Tack, jag avstår!, 2010-02-20, 00:29

Men hur kan brittiska underrättelsetjänsten vara inblandad i detta - de har ju nyss fördömt och krävt utvisning av en rysk medborgare som de anser varit skyldig till strålningsmordet på f.d. ryske FSB-agenten Litvinenko ? Hyckleriet frodas.

Storbritannien anses även ofta, hemligstämpla arkiv-material under längre tid än andra länder. Spelar engelsmännen en betydligt negativare roll i världspolitiken, på gamla meriter än vad vi vill tro - på våra breddgrader ? Räknar sig inte Storbritannien sig till Europa, med europeiska värden, som Ryssland ungefär - då ligger vi illa till.

Vilken undervegation som avslöjats sedan kriget mot terrorismen inleddes, och Nato- länder är med, Baltikum, Polen,Rumänien på olagligheter. Då räcker det med EU-medlemsskapet för Sverige. Don´t even think Nato !

Permalänk | Anmäl #7 Chili Palmer, 2010-02-20, 00:34

Kära Måns
du har en skev verklighetssyn om du tror att Mossad är en frihets- och demokratikämpe. De styrs precis som alla andra religionsfanatiska grupper av egna intressen, och endast egna intressen. Att de på ngt sätt skulle betraktas som en förkämpe till en demokratisk och sekulariserad värld (vilket förhoppningsvis är målet) är lika inkorrekt som att säga att Hamas gör det.
Skillnaden mellan dessa grupper (Mossad och Hamas)är att Israel som stat, har en överordnad ställning i maktordningen och därmed kan vinkla sina intressen så att dem framstår som förenliga med den västerländska ideologin om demokrati. Detta beror främst på att det judiska folket haft avsevärt bättre förutsättningar för att anamma en västerländsk politisk filosofi i grunden då de i många generationer levt i Europa och i andra sekulariserade samhällen. Deras sak i kampen om mellanöstern är därför lättare för väst att rättfärdiga, eller det handlar snarare om att man lättare kan identifiera sig med deras politik.
Oavsett bakgrund är Israels handlande fel, framförallt ur ett moraliskt förhållningssätt men även ur ett rättsstatligt då man gång på gång underlåter att följa de internationella riktlinjer som utfärdas av t.ex. FN. Staten Israels kamp om området brukar rättfärdigas med hänvisning till att man som stat har rätt att försvara sig mot allt som kan uppfattas som hot mot den nationella säkerheten. Detta argument är osakligt och omoraliskt då Israels maktpolitiska resurser är i kraftigt överläge mot de på den palestinska sidan. Givetvis är detta därmed inte heller ett försvar för ev. handlingar och attacker från den palestinska sidan, däremot är det bra om man har lite perspektiv på hur maktbalansen ser ut.
Staten Israel är lika lite sekulariserat som alla andra stater med religionen i främsta rummet. Således kan Israel aldrig bli en fullkomlig demokrati. Att påstå detta är lika fel som att påstå att t.ex. Iran utan att man avsätter den islamiska regimen kan uppnå demokratisk status. Att människor fortsätter tro på detta är bara ytterligare ett bevis på hur ekonomisk överlägsenhet kombinerat med en gedigen militärmakt och stöd från en skuldbelagd omvärld kan bli en ”förlåtande” faktor i det politiska spelet.
För att återgå till ämnet, tycker jag att det är bra att man eliminerar alla hot mot det demokratiska samhället, vore dock mer demokratiskt om det gällde bägge sidor och ALLA sådana hot mot demokratin.

Permalänk | Anmäl #8 Rebecca Amiri, 2010-02-20, 01:04

TAck Magnus Norell för en intressant genomgång av det här fallet.

>Rebecca Amiri, din kommentar är falsk, självömkande och oerhört arrogant.

Permalänk | Anmäl #9 TaryTu, 2010-02-20, 02:15

Bra jobbat.
Till Rebecca: ingen köper dina försök till bortförklaring. Världen är en bättre plats idag.

Permalänk | Anmäl #12 Hans G, 2010-02-20, 03:51

Var det just en insändare som anklagade brittisk underrättelsetjänst för "hyckleri"...? Thats is just so funny on so many levels...

Fö sänder Hamas barnprogram med disneyliknande kaniner som uppmanar till mord på danska tecknare. Det går bra att söka på hamas rabbit på Youtube och se efter själv om det behövs.

Permalänk | Anmäl #13 alphabet soup, 2010-02-20, 04:15

Tillägnas sagolikt aningslösa Rebecca Amiri,

Hamas Rabbit: Eat the Danes!
http://www.youtube.com/watch?v=qBhdFYRR5tI

Hamas Rabbit eat Jews
http://www.youtube.com/watch?v=Jm8w7_P8wZ0

Permalänk | Anmäl #14 Tack Mossad!, 2010-02-20, 05:22

Vi inom kommando All-Kvadda tar på oss ansvaret för att ha bombat Mahmoud al-Mabhouh till döds när han satt fast i en bilkö mellan Kista och Tensta pga dålig snöröjning.

Permalänk | Anmäl #15 Alfred Dreyfus, 2010-02-20, 06:07

Bara terroristvänner är upprörda efter ett sådant här glädjebesked.

Permalänk | Anmäl #16 Dannie, 2010-02-20, 06:22

" Israels kamp mot Hamas"

??????

hahaha

Norell,jag är inte förvånad över denna rubrik.
Kan du inte ta och berätta för oss om hur många resor du gjort till Israel de senaste 5 åren?

Permalänk | Anmäl #18 ajabaja, 2010-02-20, 06:46

Skulle det vara en framgång att skaffa fler prejudikat på att politiska mord är hur man skall hantera internationella konflikter? Undrar hur Nordell reagerat om motsvarande skett i Sverige. Att Hamas mördar någon israelisk ledare på besök, eller kanske att Mossad gör som i Lillehammer 1973 och mördar en helt oskyldig palestinier?

Till israelernas (eller vem som nu är ansvarig) försvar kan dock konstateras att de i alla fall orsakar betydligt mindre "collateral damage" än amerikanarna som helt vilt skjuter missiler mot alla misstänkta terrorister så att något dussin civila stryker med emellanåt.

Permalänk | Anmäl #20 Thomas Palm, 2010-02-20, 08:03

Oerhört bra av Mossad att plocka bort denne terrorist. Ingen vet hur många liv denna händelse kommer att spara.
Han var på väg att skaffa vapen, knappast till en kommande skidskytte-satsning i Gaza...
Inte undra på att Israel och Egypten stänger in Gaza-området.
Det hade varit annat om den bortplockade mannen hade varit ute efter mediciner, mat eller annat nödvändigt till sitt folk, men vapen.....

Permalänk | Anmäl #21 Skogstokig, 2010-02-20, 08:16

Häpen blir man verkligen av er totala brist på principer och ryggrad.
Om ni anser att dom ni ogillar gärna får lönnmördas har ni en skruv lös.

Sedan Bulgarien upphört med sin paraplyverksamhet är internationella mordaktioner en verksamhet som bara bedrivs av väst. Om vi undantar sydamerikansk knarkmaffia.
Mossad, CIA, MI6. En skön samling grova brottslingar.

Jag kan förstå inställningen hos er som försvarar statsterrorism om jag tänker att ni är rädda, fega, blodtörstiga eller helt enkelt lite efterblivna. Men det där med framgång för kampen eller för rätt sak köper jag inte.

Israels apartheid kan bara upprätthållas med våld. Det våldet har inget slut. Den kampen har ingen slutseger eftersom den är omoralisk och rasistisk. Dom som kämpar mot fördrivning och övergrepp tar aldrig slut.
Israel köper tid. Det har dom hållit på med sedan 1948 och kommer att fortsätta med så länge dom kan. Och ni låter dom hållas.

Permalänk | Anmäl #22 Olof Lindberg, 2010-02-20, 09:13

"Dom som kämpar mot fördrivning och övergrepp tar aldrig slut."

Tio miljoner tyskar blev fördrivna vid andra världskrigets slut, #22 Olof Lindberg, och det finns ingen som kämpar mot det idag så du har helt enkelt FEL i den här frågan.

Och det finns ingen som slåss för att judarna som blev fördrivna från arabvärlden ska få "komma hem".

Vill vi ha fred i Mellanöstern måste alltså judar och araber separeras. Det är arabernas närvaro i Israel som göder kriget. 60+ års erfarenhet bevisar det.

Permalänk | Anmäl #25 Bo T, 2010-02-20, 09:22

#24 Rolle. Kul att ni grova antisemiter får vara med i debatten så att alla kan se hur ni "tänker".

Permalänk | Anmäl #26 Bo T, 2010-02-20, 09:24

Den som kan acceptera det som hänt här välkomnar uppenbarligen existensen av statsterrorism. Än så länge finns det inga bindande bevis för att det är Israel som ligger bakom - men väl tillräckligt mycket för att man med intill visshetens sannolikhet ändå kan hävda att så är fallet.

Israel har inte tidigare visat att de bryr sig om internationell rätt. De har heller aldrig visat något intresse för att utreda de av sin egen krigsmaskin och ledning beordrade och gjorda våldsövergrepp och övergrepp mot mänskliga rättigheter - som till exempel de som senast från olika källor rapporterats från Gaza. Man har således en brottstradition att både agera och förneka. Så såväl beredskapen som frånvaron av moralisk spärr mot att skicka ut lönnmördare med falska pass finns säkert på plats.

Permalänk | Anmäl #27 Fritänkare, 2010-02-20, 09:39

Enligt sägnen ville inte mannen som bildade CIA ha några katoliker eller judar i sin organisation (muslimer diskuterades inte ens, inte aktuellt på den tiden), för de ansågs inte kunna vara organisationen trogen....
Extra märkligt är att han själv var katolik, men jag antar att han visste var hans lojalitet låg...

Permalänk | Anmäl #28 Patrick, 2010-02-20, 09:47

"Israel har inte tidigare visat att de bryr sig om internationell rätt."

#27 Fritänkare. Men du menar att araberna "brytt sig om internationell rätt" genom att anfalla Israel för att utföra det som Hitler misslyckades med?

Eller menar du att om man är muslim så behöver man inte följa några lagar alls?

Kom igen och ge oss din helhetsanalys om du har någon...

Permalänk | Anmäl #29 Bo T, 2010-02-20, 09:58

Jösses! Hur kan man som demokrat stödja utomrättsliga överlagda mord?

Det övergår mitt förstånd.

Permalänk | Anmäl #31 Informationsministern, 2010-02-20, 10:10

Bo T
Rasåtskillnad är inte den enda lösningen på konflikter som gäller herravälde över mark.
Det är faktiskt inte någon lösning alls.
Vad kommer du att föreslå som nästa steg? Att judar som inte tillämpar religionen också fördrivs? Eller dom som vägrar odla flätor? Eller dom som inte vill ha svart hatt? Eller dom som inte är rasrena?

Jag fattar inte hur du orkar vara en sån praktrasist.
Tillhör du Hamas och vill svartmåla sionister genom att vara deras karikatyr?

Permalänk | Anmäl #32 Olof Lindberg, 2010-02-20, 10:12

Eftersom Hamas Stadgar har som viktigaste punkt Folkmord av alla Judar, och Ahmadinejad, som förser Hamas med vapen och pengar, har våta drömmar om sammallunda, så är varje steg Israel tar emot dom en förbättring. Speciellt om inte världen gör mer än de har gjort nu för att eliminera kärnvapnen i Iran.

Permalänk | Anmäl #33 Harry Harrysson, 2010-02-20, 10:13

Pelle Plutt
Vilka syftar du på när du skriver "den egna befolkningen"?

Permalänk | Anmäl #34 Olof Lindberg, 2010-02-20, 10:17

Olof Lindberg

"Vilka syftar du på när du skriver "den egna befolkningen"?

Vad är det du inte förstar? Israels ledning skyddar sitt lands medborgare, precis som alla andra demokratier gör. Det borde t o m du första.

Permalänk | Anmäl #36 Pelle Plutt, 2010-02-20, 10:22

Jag mår rätt illa av kommentarerna på denna sida. Jag har ingen som helst sympatier för Hamas. Men att försvara mord planerade av en stat är så långt ifrån demokrati och rättvisa man kan komma. Det är ett fundamentalt lågvattenmärke för civilisationen och kan aldrig försvaras.

Därutöver är det våldsamt naivt att tro att det löser några problem. Det skapar bara ytterligare. Enda lösningen som fungerar enligt Israels doktrin är att bomba ut hela Gaza med civila, FN och allt annat och utplåna dem till sista man. Det är knappast hållbart ens för Israels urholkade samvete.

Det Israel behöver göra är att stödja alla krafter inom Gaza som är för frihet (och då sannolikt emot Hamas) genom att stoppa blockaden för all uppbygglig verksamhet. Gör de det kan de med full kraft få bort alla tunnlar, som ju idag är själva livsnerven till Gaza.

/C

Permalänk | Anmäl #37 Carl-Henric, 2010-02-20, 10:28

Signaturerna "Ett fritt Palestina" och "Rebecca" har helt rätt i vad dom skriver. Dom har träffat huvudet på spiken, så att säga. Många av de övriga kommentatorerna kan man som en normalt fungerande och tänkande människa avfärda.

Det märks tydligt på deras kommentarer att sionisterna är desperata.

I övrigt så lämnar jag denna tråd med denna länk:
http://wideeyecinema.com/?p=7208

Ta gärna en titt på filmen så kommer ni förstå hur sionisterna fungerar.

Mvh.

Permalänk | Anmäl #38 Passersby, 2010-02-20, 10:27

Jag är inte förvånad över att se så kallade Israel "vänner" och sionister glorifiera statssanktionerad mord. Vad Israel sysslar med är terrorism. Det är klart och tydligt. Om någon stat hade skickat ut lönnmördare för att mörda judar så hade denna stat hamnat på FN:s terroristlista. Denna terroristlista ska även Israel hamna på nu. Israel är inte ett dugg bättre än övriga terrorister i Mellanöstern. Om vi kan terroriststämpla Hamas så ska vi även terroriststämpla Israel om vi vill vara "fair and balanced". Och det ska vi väl vara?

Permalänk | Anmäl #39 Jack, 2010-02-20, 10:35

Pelle Plutt
Om Israel hade skyddat sitt lands invånare skulle det inte finnas någon konflikt i MÖ.
När du mycket medvetet byter ordet befolkning mot medborgare så visar du vad det handlar om. Israels mål är att medborgarna till så stor del som möjligt består av judar, eller hur? Araber får aldrig komma i närheten av majoritet. Blir dom för många måste dom fördrivas. Befolkningen i de områden man styr över utanför sina egna gränser blir bara medborgare om dom är judar.
Så behändigt.
Israel skyddar sina judiska medborgare, inte sin befolkning. Det är problemet.
Att araber som fördrivits vill ha tillbaka sina ägodelar och sitt land är inte problemet, det är självklart.

Permalänk | Anmäl #41 Olof Lindberg, 2010-02-20, 10:48

Olof Lindberg

Det är ok att du klottrar ned dina fantasier och konspirationsteorier om Israel. Ingen tar dig ända pa allvar.

Israel skyddar alla sina medborgare - självklart.

Israel existens förutsätter judisk majoritet. Om muslimerna blir i majoritet, förvandlas landet till en muslimsk, omänsklig diktatur - det vet du lika bra som jag. Eller är det sa att du är sa totalt förblindad av judehat att du inte ser verkligheten som den är? Hur Israel - och resten av den icke-muslimska världen - ska skydda demokratin mot muslimskt dominans vet jag inte i dagsläget. Men nagon slags lösning maste till före att inte hela världen ska förvandlas till ett islamistiskt helvete. Men om jag förstar dig rätt, sa har du inget emot det?

Permalänk | Anmäl #42 Pelle Plutt, 2010-02-20, 11:04

Israel har i mer än 40 år terroriserat, mördat och fördrivit civila människor på de områden man med militärt våld ockuperar. När deras offer väljer att försvara sig mot ockupationen och den etniska rensningen som pågår, så har Israel fräckheten att hävda att Israel måste "försvara sig" mot "terrorister".

Så när ryssen kommer och ockuperar delar av svenskt territorium och fördriver svenskar - ja då vet vi att ifall vi har fräckheten att försvara oss mot denna aggression så är vi terrorister som förtjänar att bli mördade. Jo tack!

Men visst, självklart måste Israel försvara sig. Precis som var enda ockupationsmakt måste försvara sig från befolkningen den försöker att krossa och fördriva.

Permalänk | Anmäl #43 Sven Svensk, 2010-02-20, 11:24

PP
Om Israel annekterar hela Palestina och låter hela befolkningen bli medborgare förvandlas Israel till en icke rasistisk demokrati.
Det vore verkligen en förändring!

Permalänk | Anmäl #44 Olof Lindberg, 2010-02-20, 11:29

Bo T. Om man inte kan försvara ett agerande från ett håll så kan man det inte från ett annat heller. Vad jag vet så har Palestinierna aldrig använt vit fosfor mot civilbefolkningen. Och terrorism är terrorism i alla lägen - och stasterrorism är den värsta sorten ... utövad av såväl Stalins Sovjet som staten Israel.

Permalänk | Anmäl #45 Fritänkare, 2010-02-20, 11:33

Asså kan vi alla gå hem efter 2-3-4 tusen år???? Söka nyckeln under mattan?

Permalänk | Anmäl #46 Matteblind, 2010-02-20, 11:38

Hela denna historia är en enda stor glädjebägare! Kol HaKavod!

Permalänk | Anmäl #47 Markus Valiant, 2010-02-20, 11:41

Kan någon ta sig besväret och tillverka en Jordglob med alla länder och ställen som får allt dom har anspråk på - medan den andre också har sin andel kvar. Hur skulle då planeten se ut? Det bara går att åstadkomma som leksak men ej i verkligheten. Så: ska vi börja tänka prata eller skjuta hela tiden och hävda att det är en god gärning när det är vi som mördar?

Permalänk | Anmäl #48 Matteblind, 2010-02-20, 11:43

Om denne Hamas-man hade varit ute efter att inhandla mediciner, mat, skolböcker, byggnadsmateriel osv. Då hade jag inte accepterat bortplockandet av honom.
MEN han skulle tydligen köpa VAPEN. Vapen som skulle användas dels mot politiska motståndare inom de Palestinska områdena, men främst mot Israeler. Både militärer och civila.
Vet inte hur många tusen raketer som har regnat ner över Israel från Gaza.
Självklart reagerar Israel då med en rensning i Gaza som för c:a 14 månader sedan.
För vad sker annars? Hjärntvättade och lurade Palestinska ungdomar med en utlovad plats i en Islamsk "himmel" som spränger och lemlästar oskyldiga civila Israeler.
Och så är det hela igång IGEN......
Detta kommer att fortsätta så länge som hjärntvätten av Palestinska barn och ungdomar fortsätter och länderna runt Israel göder denna extremism med propaganda.
I Hamas stadgar står de tydligt att det främsta målet är ett utrotande av staten Israel och att alla Judar ska kastas ut i Medelhavet.
Kan det någonsin bli fred av sådan propaganda...?

Permalänk | Anmäl #49 Skogstokig, 2010-02-20, 12:00

Märkligt att välja att kalla det "mord" då man i ett krigstillstånd dödar en fiende. Ett väl utfört arbete vore väl en bättre kommentar.

Sven Svensk och Fritänkare:

De ockuperade områdena är också de tagna i förvarskrig. Aggressionen har kommit och kommer ifrån Israels arabiska grannar, samt från islamistiska terrorgrupper som Hamas. Att tala om "etnisk rensning" är ju fullkomligt nonsens. För det första har Israel inte någon sådan agenda, några planer på att döda eller fördriva palestinier, vilket tvärtom Hamas har då det gäller judar. Läs deras programförklaring, den är ganska tydlig! För det andra så har vad jag förstår befolkningen ökat markant i dessa områden sedan -67.

Men vill man ha slut på våldet så är det Hamas mfl man bör vända sig till, ty det är de som står för aggressionen, det är de som vägrar förhandla, som vägrar erkänna Israel, som på olika vis fortsätter kriga med målet att utplåna staten Israel och döda och(eller fördriva judarna från regionen.

Permalänk | Anmäl #50 John G, 2010-02-20, 12:05

Förutsatt att det gått till som beskrivits i media, vilket i och för sig är föga troligt, som vanligt, så är hycklerit i denna fråga är helt otrolig. Jag blir deprimerad när jag läser kommentarerna. Vissa länder har inte terrormonopol medans andra är livsfarliga terrorister och får dödas.

Denna aktion bör fördömas för den statsterrorism det de facto är.

Permalänk | Anmäl #51 Hamrén, 2010-02-20, 12:37

Ett mord kan aldrig vara en framgång.
Ett samhälle som bygger på dödande är dömt att misslyckas. Därför kommer Gaza/Palestina aldrig bli något. Iran kommer falla sönder. Israel är ett land som inte mår bra pga av allt dödande.
Död är elände. Elände är inte gott.

Permalänk | Anmäl #52 hftg hstn, 2010-02-20, 12:37

Hamas och PLO-kramarna drivs egentligen av ett flammande
USA-hat. Frihetens hemland på jorden har Israel som bundsförvant. Den unkna vänstern förnekar sig aldrig, dom måste hata Israel.

Permalänk | Anmäl #53 Rob, 2010-02-20, 12:51

Bättre att döda en, om man då spar många andra liv.

Permalänk | Anmäl #54 Skogstokig, 2010-02-20, 12:58

Utan att kritisera Magnus Norells artikel vill jag bara säga att när man talar om Israel vs. Hamas menar jag att det är nödvändigt att också beakta det ortodoxt islamiska perspektivet.

Se t.ex Artikel Sju ur Hamas stadga:

Den Islamiska Motståndsrörelsen är en av länkarna i kedjan av kampen mot de sionistiska inkräktarna. Den går tillbaka till 1939, till uppkomsten av martyren Izz al-Din al Kissam och hans stridande släktingar, medlemmar av det Muslimska Brödraskapet. Den fortsatte att utsträcka sig till att bli ytterligare en länk som inbegrep palestiniernas och det Muslimska Brödraskapets kamp i kriget 1948 och det Muslimska Brödraskapets jihad-operationer år 1968 och därefter.

Dessutom, om länkarna har befunnit sig långt från varandra och om hinder, utplacerade av dem som är sionismens lakejer, i kämparnas väg har försvårat kampens fortsättning, så strävar den Islamiska Motståndsrörelsen att förverkliga Allahs löfte, oavsett hur länge det kommer att ta. Profeten, må Allah välsigna honom och ge honom frälsning, har sagt

"Domedagen kommer inte förrän muslimerna bekämpar judarna (dödar judarna), när juden gömmer sig bakom stenar och träd. Stenarna och träden ska säga O Muslimer, o Abdulla, det är en jude bakom mig, kom och döda honom. Bara Gharkad-trädet kommer inte att göra det, eftersom det är ett av judarnas träd." (Berättat av al-Bukhari och Muslim.)

http://www.sapereaude.se/hamas.html

http://avalon.law.yale.edu/20th_century/hamas.asp

http://97.74.65.51/readArticle.aspx?ARTID=3533

http://www.andrewbostom.org/

Hur ser det ortodoxt islamiska perspektivet ut?

Permalänk | Anmäl #55 Hamas och islam, 2010-02-20, 13:03

Hela wår barbariska historia är bokstavligt talat fylld med ovedersägliga BEVIS på att: ”Våld - fysiskt såväl som ej minst mentalt, föder - för att ej säga göder än mera av våld !” Hur lång tid (= mänskligt lidande) skall ytterligare behöva passera - innan wåra ”kära” MaktHavare har lärt sig den läxan ? - undrar Josef B.

Permalänk | Anmäl #56 Josef Boberg, 2010-02-20, 13:07

@Rebecca Amiri: mossad religiös?: De är nog de mest oreligiösa som existerar. tänk en gång till innan du yttrar dig, nu blev det ju bara en lustighet från dig. Och sekulariserad stat. Finns det? Till och med i Sverige får man 60 lakan med religion som argument att föroläma en kvinna. Eller åk till Norge och Danmark och upplev söndagsstängda affärer. Fast vissa som Sarkozy kämpar på. I övrigt: bra artikel! och man kan förledas att tro att hela aktionen är sanktionerad av flera organisationer. Det är fler som vill få bort Hamas från "spelplanen", även arabiska stater.

Permalänk | Anmäl #57 GB, 2010-02-20, 13:22

Patetisk expertis på Hamas !

Arma Sverige och arma svenska skattebetalare med en sådan expertisnivå !

Permalänk | Anmäl #60 Rashid Ahmed, 2010-02-20, 13:42

Hej, Mordet är terror och de terroristerna ska få deras straff.. Nu är det nog och de och(NI) kommer aldrig att lura folket mer..

Israel är ett (land) av av ockupation, mord och massmord på en del politiker över hela världen också..

Israels omoraliska politik som är känd i USA och EU med FN ska stoppas och straffa...Tänk att om mordet -Mossad-
Skulle hoppa på Sverige och begår brott över Sveriges mark, vad ska Sveriges folk säga till Israel..Tänk att om Hamas gjorde så ,Vad ska världen säga om Hamas ??

Mossad är Israels mord mot alla som säger NEJ till Israels ockupationsmakt..

Mossad har begått brott i USA mot oskyldiga och civila....

Mossad och Israel fick mycket hård samtal från Uk, Irland. Tyskland, Frankrike, Nya zeeland och Hela världen för att Israel fick använda olika pass från de här länderna..

Interpol ska ta hand om 11 Mossad män....Och Mossads chef ska överlämna sig till Dubais regeringen..

Mossads brott ska vara sista brott nu..No more ...Mossad är terror org..
Arabvärlden vill titta noga nu på mordet på John Kennedy

Och mordet på Olof Palme..och mordet på Yassir Arafat

Och många politiska mord som man inte har löst..

Israel måste få straff som de har gjort mot Irak..Bush kommer att åtala för terror i Irak och mot FN...Tack .Det finns mer Fakta men det kommer sen.

Permalänk | Anmäl #61 Amer Al-bayya, 2010-02-20, 13:48

# 55 Hamas och Islam .....Många har talat sig med fel och lögner..Alla vet om det....Har du läst Vad Jesus sa om de som ändra Guds ord?? Vem har mördat Jesus och Varför???

Vem är Satans barn???..Vem är de????,,

Jesus har talat och sagt och visade....Men ..Men...

Varför ...Varför...??Man måste fråga också varför om du har rätt..

Läs om Judendom.....också......Där ligger svaret..om du har rätt......#55 hamas och Islam...

Permalänk | Anmäl #62 Amer Al-bayya, 2010-02-20, 13:55


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  5. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  7. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  8. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  9. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  10. Stora risker med MP:s energipolitik
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. För terroristen i Norge var svenska SD ett ljus i mörkret
  4. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  5. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  6. Tack vare SD har vi nu en kritisk debatt om mångkulturen
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Länderna måste undvika protektionism
  9. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  10. Inte skulle du stjäla någons rullstol, Eric Saade?

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.