Om författaren
Yvonne Ruwaida, oppositionsborgarråd Stockholm, MP
Lari Pitkä-Kangas, kommunalråd Malmö, MP
Maria Ferm, språkrör Grön Ungdom, MP
Rätten att välja eget boende och möjligheten att börja arbeta eller studera med en gång öppnar upp för att stå på egna ben redan från början. När man får bo där man vill och kan anknyta till släkt och familj skapas den trygghet som behövs för att delta fullt ut i samhället. En rapport från Boverket 2007 visar dessutom att de som väljer eget boende har tillgång till bostad och arbete efter asyltidens slut i högre utsträckning än de som väljer anläggningsboende.
All integration tar tid, det har både Malmö och Södertälje erfarenheter av. Det är därför av yttersta vikt att politikens förslag till riktlinjer, resurser och metoder är långsiktiga så att kommunerna klarar denna utmaning. Att avskaffa möjligheten att klara sig själv, göra avkall på mänskliga rättigheter och se nyanlända människor som problem är inte rätt väg att gå.
Under många år har den ekonomiska situationen för asylsökande som väljer eget boende försämrats. Först sänktes hyresersättningen för att slutligen tas bort helt. Samtidigt har inte dagersättningen för asylsökande höjts på 13 år. Då är det inte heller konstigt att trångboddheten, segregationen och fattigdomen har ökat. Intentionen med att försämra ersättningen för eget boende har varit att få färre asylsökande att välja det alternativet. Det har inte fungerat. Andelen asylsökande som väljer ett eget boende har inte minskat. Det är nämligen fullt naturligt att vilja bo hos sina vänner och släktingar, särskilt den första tiden i ett nytt land efter en många gånger traumatisk flykt. Dessutom har många asylsökande i realiteten inte erbjudits en bostad.
Det är inte rimligt att asylsökande ska tvingas till trångboddhet, men lösningen är att förbättra istället för att försämra den ekonomiska situationen för dem som väljer eget boende. För dem som väljer Migrationsverkets anläggningsboenden måste situationen också förbättras. Standarden på Migrationsverkets boenden är dålig och innebär trångboddhet och utsatthet för de nyanlända, särskilt för kvinnor och barn. Vi vill utveckla Migrationsverkets möjligheter att erbjuda värdiga boenden i anläggning, men också i vanliga lägenheter.
Bostadsbristen är ett bostadspolitiskt problem och inte ett invandrarproblem. Bristen på bostäder löser vi genom att bygga fler bostäder, särskilt hyresrätter med rimlig hyra i storstäderna. Segregation handlar om utsatthet för fattigdom, diskriminering och social tillhörighet. Den problematiken löser vi genom tuffare diskrimineringslagstiftning och ett mer aktivt arbete för att främja lika rättigheter och jämställdhet, en mer rättvis politik och minskade klyftor.
Det finns stora vinster att göra på att satsa på att ta tillvara de erfarenheter och kunskaper som människor som invandrar har med sig. Validering av yrkeskunskaper och utländska utbildningar måste förbättras. Svenska för invandrare behöver få anpassas utifrån behov. Vissa behöver varva svenska studier med praktik, andra kan behöva svenskstudier från modersmålet. Vi vill även utveckla ett snabbt spår in i högskolan för invandrade svenskar med akademisk bakgrund och skapa möjligheter till högskoleförberedande svenskundervisning. Modersmålet ska uppvärderas i skolan och möjligheten att läsa kärnämnen på modersmål ska utvecklas.
Invandrare ska inte göras individuellt ansvariga för samhällets misslyckanden som skapar rasistiska strukturer. De ska inte ges skulden för att "koncentrationen" av invandrare ses som ett problem i vissa städer. Det bidrar inte till att motverka diskrimineringen eller öka sammanhållningen i vårt land.
I Sverige finns sällan ett stort utbud av både arbete och bostäder på samma ort, utan arbeten finns främst i städerna och bostäderna på mindre orter. Viljan att arbeta gör att människor söker sig till städer, och det är något vi varken bör eller kan förhindra.
Sverige behöver en fungerande flyktingmottagande. De som väljer eget boende bör få en ersättning som motsvarar medelkostnaden för vad det kostar att bo på Migrationsverkets anläggningsboenden. Samtidigt ska staten kunna erbjuda värdiga boenden när man har fått uppehållstillstånd. Det skulle minska segregationen och trångboddheten, men inte tumma på principen om människors lika rättigheter.
Yvonne Ruwaida, oppositionsborgarråd Stockholm, MP
Lari Pitkä-Kangas, kommunalråd Malmö, MP
Maria Ferm, språkrör Grön Ungdom, MP
Pingbacks som länkar till denna artikeln
[...] Originalinlägget på Newsmill [...]
Blogg:Newsmill och censuren « Affes Statistik-blogg, 2010-02-25, 03:30
[...] som väljer eget boende bör få rejäl påökning på bidraget, skriver Miljöpartiet på Newsmill. I praktiken innebär förslaget en ökning med 6 210 kronor i [...]
Blogg: Chockhöjda invandrarbidrag nytt MP-krav - Tidningen Fria Ti, 2010-02-23, 14:50
[...] MP vill höja asylsökandes ersättning med minst 6 210 kr varje månad De som väljer eget boende bör få en ersättning som motsvarar medelkostnaden för vad det kostar att bo på Migrationsverkets anläggningsboenden, skriver Miljöpartiet på Newsmill. [...]
Blogg:MP vill höja asylsökandes ersättning med minst 6 210 kr varj, 2010-02-23, 10:23
[...] Yvonne Ruwaida om Flyktingpolitik: Eget boende är en fråga om lika rättigheter Idag har Socialdemokraternas Anders Lago (kommunalråd, Södertälje) och Luciano Astudillo (riksdagsledamot) presenterat förslag för ett förändrat flyktingmottagande. Programmet innehåller flera positiva förändringar såsom att det ska bli obligatoriskt för kommuner att kunna ta emot såväl asylsökande som nyanlända flyktingar, vilket S presenterar som “Lex Vellinge”. Det är däremot negativt att Socialdemokraterna håller fast vid sitt motstånd mot eget boende för att istället tvinga asylsökande att bo i anläggningar den första tiden. Newsmill 2010-02-19 [...]
Blogg:Massmedia om invandrare, flyktingar och rasism » N, 2010-02-22, 11:04
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/18529
Vad gör vi med de 95% som varje år får PUT och inte är flyktingar?
Permalänk | Anmäl
LArs, 2010-02-19, 18:47
Vad menar du LArs? De ordnar ju själva bostad.
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2010-02-19, 19:04
Varför är eget boende en rättighet? Om människan verkligen är en flykting så kan dom säkert ta vara på sig själv, varför ska ni alltid lägga i er?`vi hade en utmärkt invandring innan åttiotalet med juggar, turkar och finnar varför kan ni inte snegla lite bakåt och faktiskt tänka till? att behandla friska människor som demens sjuka pensionärer är inte produktivt. DU är inte deras stora syster.
Permalänk | Anmäl
johnhenry, 2010-02-19, 19:32
Varför ska nyanlända invandrare ha rätt till egen lägenhet, betald med skattemedel? Mina ungdomar har stått i bostadskö i åratal, men de få lägenheter som finns är på tok för dyra för en studerande ung människa. Skulle det komma analfabeter från Afrika och bli bjudna på bostäder skulle jag skrika av ilska. Det vore för orättvist för att vara acceptabelt.
Permalänk | Anmäl
en bit information, 2010-02-19, 20:05
Bostadssegregationen är ett grundläggande problem. Ett annat är bristen på bostäder. Bostadsbyggandet 2009 var på en pinsamt låg nivå. Den rödgröna deklarationen för några veckor sen om bostadsbyggandet är lovande. Samtidigt gäller det att genom kommunala bostadsförmedlingar se till att inte invandrare klumpas ihop i redan alltför segregerade stadsdelar.
Permalänk | Anmäl
ake askenssten, 2010-02-19, 20:51
@#2
Dumheter och det vet du också. 1 flykting = 5,6 anhöriga = stort boende på skattebetalarnas bekostnad.
Det är bara att googla 'vad kostar familjen Hassan'.
Permalänk | Anmäl
LArs, 2010-02-19, 20:53
LArs,
Så många anhöriginvandrare finns inte så att varje flykting kan ge upphov till 5,6 anhöriginvandrare. SCB har visat att till 100 invandrare hade det efter 9 år kommit 14 anhöriginvandrare.
http://www.scb.se/statistik/_publikationer/BE0701_2008A01_BR_BE51BR0803.pdf
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2010-02-19, 21:54
Helt ok eftersom 'vi' tillgodosett boendet för våra äldre, våra nyutflyttade yngre, studenter, hemslösa och redan i Sverige boende 'flyktingar'.
Märkligt hur mycket som 'måste' påtvingas kommuner. Finns det kanske en anledning till att kommuner i så stor utsträckning inte gör dessa påtvingade saker redan? Alltså, om man förbiser den uppenbara 'rasism' som sitter i kommunstyrelserna (till stor del samma folk som ska 'tvinga' kommunerna regler)?
Det kanske vore dags för en folkomrösning i vissa frågor snart, om ni törs...
Permalänk | Anmäl
Thomasson, 2010-02-19, 22:02
"All integration tar tid,det har både Malmö och Södertälje erfarenhet av." Jo tack, det har vi alla märkt!!
Denna artikel var fö. den mest naiva och tragiska jag läst.
Måtte inte dessa åsikter få styra landet efter höstens val.....
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2010-02-19, 22:00
Hej
Hjälp till att sprida MP s underliga förslag till så många som möjligt eftersom media inte granskar dem utan bara skriver gulle repotage om dem.
Viktigt sprid dessa människors åsikter så att folk förstår vilka tokigheter de eventuellt röstar på
all från att begränsa flyg och bilresor,, köra tåg med el från vindsnurror
införa trängselskatter i flera städer,,, stoppa väg och bro byggen,, extra tullar på importerad mat etc,,
hela deras politik är ju förakt för den fria människan,, och har inget med miljö att göra, utsläppen bir ju i vissa fall värre med deras politik,,tex
att snabb avveckla kärnkraften med också jätte elräkningar till följd
att behandla flyktingar som någon slags fårskock vad är det för sätt ?
Kommer inte att främja flyktingar utan skapar bara motsättningar i samhället
Permalänk | Anmäl
Kalle, 2010-02-20, 03:00
Ruwaida kan ju börja med att titta på hur statistiken för nybyggda bostäder ser ut. Under 2009 påbörjades 15.250 lägenheter i hela Sverige, den lägsta siffran på tio år. Samtidigt ökar invandringen år för år och där finns det uppenbarligen högprioriterade grupper som alltid skall ha lägenhet först. Inte så väldans svårt att förstå vilka det som får stå åt sidan………
Permalänk | Anmäl
Gustaf Janson, 2010-02-20, 09:07
Som vanligt från vänster så flummas det friskt.
Om nu invandrare själva får välja var de vill bo och alla kommuner tvingas ta emot dem, på vilket sätt motverkar det koncentrationen när de vill bo "nära och kära"?
Jag anser inte att det är invandrarnas fel att de vill bo bland dem som liknar dem mest. Det blir automatiskt problem i och med den massinvandring från enstaka kulturer som sverige står för, det är så självklart och inte minst har vänsterns människorsyn lett fram till detta..
Det är såna tankar som vänstern när som är problemet, inte invandrarna i sig. Kort sagt: Den invandringspolitik som förts de senaste 30 åren är orsaken till att det ser ut som det gör, inte några konspirationsteorier om "strukturell rasism" och främlingsfientlighet.
Jag önskar vänstern inte var så dogmatiska och fastsvetsade i sitt tänkande utan vågade tänka nya tankar nån gång.
Permalänk | Anmäl
suka, 2010-02-20, 10:00
Inte många kommentarer i detta ämne som borde generera mängder med kommentarer.
Jag tolkar det att "administratören" (cencorn) har mycket att göra...
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2010-02-20, 12:08
Om det inte finns arbeten och bostäder för de som redan bor här
så säger väl sunda förnuftet att man tar inte emot ännu fler som
hamnar i samma situation, hur svårt är det att fatta? Det räcker nu.
Permalänk | Anmäl
lori, 2010-02-20, 14:13
Jag har ingen bostad. Jag jobbar och betalar skatt (skyldighet) men får inte denna rättighet som nämns i artikeln. Jag betalar alltså för andras rätt till boendemen inte någon hjälper mig. När ska jag få hjälp? Ska jag söka asyl?
Parantes:
(Tar ni bort denna "obekväma", men klart berättigade kommentar så är måttet rågat och newsmill faller ännu lägre. Ert sätt att censurera obekväma kommentarer är fanatiskt ibland)
Permalänk | Anmäl
K Persson, 2010-02-20, 15:30
16 # "Skogstokig"
Du har helt rätt i ditt påstående
Permalänk | Anmäl
K Persson, 2010-02-20, 15:56
Jag är själv invandrare och kan inte se några problem med invandring i sig. Problemet är när politiker daltar med religiösa extremister och myntar ord som "minoriteter".
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-02-20, 16:22
Som jag förstått det så försöker ni underlätta för nyanlända invandrare att skaffa eget boende istället för att behöva bo på de "hemska" förläggningarna. Ni säger själva att det är självklart att de nyanlända "nämligen fullt naturligt att vilja bo hos sina vänner och släktingar". Det borde väl inte vara ett så stort problem? Anhöriginvandringen sägs inte vara så stor samt att fenomenet "ankarbarn" inte påstås existera. Eller har jag förstått det hela fel?
Hur tror ni en koncentration av nyanlända invandrare i ghetton underlättar integrationen i det svenska samhället, språkinlärningen och anpassning till västerländska kulturnormer?
En frikostig invandringspolitik riskerar förövrigt att cementera den s.k. "white flight"-tendensen och göra att det sker en "frivillig" etnisk rensning då delar av befolkningen flyttar från stadsdelen för att de är rädda om sin egen och sina barns säkerhet. De inhemska föräldrarna värnar helt enkelt om sina barns möjlighet till en trygg och framgångsrik skolgång som inte störs av en stor mängd resurskrävande elever.
Som ett exempel på detta (siffrorna tagna från Wikipedia) så har minst 86 % av befolkningen utländsk bakgrund i Rosengård (enligt definitionen om två utrikes födda föräldrar). Endast cirka 60 procent av Rosengårds skolbarn får godkänt i kärnämnena när de slutar nian. Vidare har bara 38% av invånarna i arbetsför ålder (20-64år) ett arbete. I Herrgården där andelen invandrare är än större är siffrorna än värre.
Sverige behöver en fungerande flyktingmottagande säger ni - men grundproblemet är ju att för att ha en rimlig socioekonomisk kostnad måste den frikostiga invandringspolitiken reformeras.
Ert förslag att de som väljer eget boende bör få en ersättning som motsvarar medelkostnaden för vad det kostar att bo på Migrationsverkets anläggningsboenden tar inte ens upp grundproblemet med den lavin av människor som kommer till Sverige i dagens lågkonjunktur.
Vidare kontrasterar ert påstående att: "...ska staten kunna erbjuda värdiga boenden när man har fått uppehållstillstånd. Det skulle minska segregationen och trångboddheten, men inte tumma på principen om människors lika rättigheter." med ert tidigare påstående "Det är nämligen fullt naturligt att vilja bo hos sina vänner och släktingar...".
Min slutsats av det hela är att denna politik i praktiken resulterar i en ökning i antalet problemområden samt att vissa stadsdelar, t.ex. Herrgården, (kanske i ett senare skede även städer) i praktiken omvandlas till flyktingförläggningar. Är det rimligt att fåtalet svenskar där ska hantera de problem som oundvikligen uppstår? De har varken de polisiära resurserna, undervisningsansvaret eller den psykologiska expertkompetensen för att hantera individer som formats och flytt/invandrat från utlandet, t.ex. från oroliga och krigsdrabbade Somalia eller Afghanistan.
Om inte språkinlärning och integrering kan ske i liten skala, hur ska det då kunna ske effektivt in en större skala och i en mer eller mindre renodlad invandrarmiljö? Normer och värderingar är inget du lär dig ur skolböcker utan det suger du i praktiken till dig under din uppväxt. Om invandrarbarnen växer upp i etniskt segregerade, otrygga ghetton med icke-västerländska värderingar runt omkring sig så lär de inte ta till sig några ”medelsvensson-beteenden”, snarare tvärtom.
Återigen, problemet är inte invandrarna som sådana - det är mängden och hanteringen av dessa som är problemet.
Till sist, vad har ni för konkret förslag för att göra det ekonomiskt möjligt för den redan etablerade befolkningens barn att flytta hemifrån? Det är inte rimligt att asylsö...förlåt, våra egna barn ska tvingas till trångboddhet, men lösningen är att förbättra istället för att försämra den ekonomiska situationen för dem som väljer eget boende.
Permalänk | Anmäl
Skeptisk, 2010-02-20, 20:09
Vänligen..klargör skillnaden mellan asylsökande och flykting,
I artikeln ovan börjar förf att prata om asylsökande och glider sen över iinvandrare.
Permalänk | Anmäl
Ante, 2010-02-20, 20:18
Bostadsbristen är ett bostadspolitiskt problem och inte ett invandrarproblem.
----
Så när har vi bostasbrist då Yvonne? Förra året kom 24.000 asylsökande, då har vi INTE bostadskris? Men när vi pratar 200.000 unga saknar bostad, DÅ har vi bostadskris?
Detta är VANSINNE!
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2010-02-21, 21:17
Var ska våra svenska ungdomar bo då? Hemma tills de för 40?
Permalänk | Anmäl
robbe, 2010-02-22, 08:24
Varför har min kommentar blivit refuserad? Det fanns ingenting i den som var felaktigt eller kränkande.
Permalänk | Anmäl
Per Spektiv , 2010-02-22, 22:51
Till moderatorerna: Det är lite läskigt att se hur mycket ni censurerar debatten. Alla inlägg är numrerade, och när det fattas nästan 10 nummer på rad så blir det väldigt tydligt hur mycket ni tar bort.
Permalänk | Anmäl
Pontus, 2010-02-23, 04:04
Vad är det med "moderatorer" (censurfolk) som sitter och tar bort så många kommentarer och inlägg. Hur kan ni leva med er själv att se sanningen men hindra den i bästa fascist stil. Fattar inte Newsmill att det snart kommer komma en konkurrent som inte censurerar. Då ligger Newsmill brunt till. (det är ju ändå på uppdrag som moderatorerna sitter och "arbetar")
Permalänk | Anmäl
K Persson, 2010-02-23, 13:55
Hahaha - dessutom borde ni tagit bort mitt förra inlägg (#48) då det inte hade något som helst att göra med artikeln. Så ni publicerar kritik mot censuren för att folk ska tro att ni inte censurerar? Hahaha :P
Genomskinligt.
Permalänk | Anmäl
K Persson, 2010-02-23, 15:37
25 publicerade inlägg fastän räknaren är uppe i 53 redan. Helt otroligt. Idag tappade jag verkligen allt förtroende för Newsmill.
Permalänk | Anmäl
Pontus, 2010-02-23, 21:02
De som väljer eget boende bör få en ersättning som motsvarar medelkostnaden för vad det kostar att bo på Migrationsverkets anläggningsboenden."
Denna kostnad är enligt migrationsverket 278 kronor per dag. Förslaget innebär alltså att en asylsökande skulle få över 8000 kronor per månad skattefritt i bara bostadsbidrag. Utöver den summan kommer det vanliga bidraget för att täcka behov av mat och liknande. Det är mycket mer än jag som student har att röra mig med.
Permalänk | Anmäl
Petter::::, 2010-02-24, 11:53
Vad alla klagar! Jag säger som Mona Sahlin en gång sa: Det är häftigt att betala skatt! Att pengarna sedan går till alla andra än oss själva och våra pensionärer tycker jag är fint, det är roligt att arbeta och hjälpa andra människor! Jag tycker att de asylsökande skall få mer pengar att röra sig med, ca 14.000:- efter skatt - De borde väl få mer än en skattebetalande arbetande svensk!
Permalänk | Anmäl
Matts, 2010-02-28, 12:04
här censureras det värre än på Pravda.
Permalänk | Anmäl
south, 2010-03-07, 22:30
Invandrare tvingas inte till trångboddhet. Det är självvalt. Det finns bostäder och möjligheter ute i landet, men det passar inte. Hellre släktingarna, trångboddhet och arbetslöshet i vissa förorter. Sedan kan man påvisa trångboddhet för myndigheterna och på så sätt få förtur i bostadskön. Detta är satt i system vilket socialtjänsten kan intyga. (På tu man hand naturligtvis. Inget som får sägas offentligt)
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2011-01-21, 18:59
Sverige har inte råd med Ruwaida, hon bör förpassas till det land hon
kom ifrån, så fort som möjligt. Jag är jävligt trött på allt vad utlänningar
heter, tillika politiker och journalister som går deras ärenden. Vem
månar om svenska folket i Sverige, ingen, absolut ingen. Här gäller
i första hand att måna om allt vad utlänningar heter. Helvete det behövs minst ett dala uppror. Svensson du måste vakna, om inte.
så är du snart en minoritet i ditt eget land. Vem hade trott det för 50 år sedan.
Permalänk | Anmäl
Claesgöran Eriksson, 2011-01-22, 22:19
35 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Vad gör vi med de 95% som varje år får PUT och inte är flyktingar?
Vad menar du LArs? De ordnar ju själva bostad.
Varför är eget boende en rättighet? Om människan verkligen är en flykting så kan dom säkert ta vara på sig själv, varför ska ni alltid lägga i er?`vi hade en utmärkt invandring innan åttiotalet med juggar, turkar och finnar varför kan ni inte snegla lite bakåt och faktiskt tänka till? att behandla friska människor som demens sjuka pensionärer är inte produktivt. DU är inte deras stora syster.
Varför ska nyanlända invandrare ha rätt till egen lägenhet, betald med skattemedel? Mina ungdomar har stått i bostadskö i åratal, men de få lägenheter som finns är på tok för dyra för en studerande ung människa. Skulle det komma analfabeter från Afrika och bli bjudna på bostäder skulle jag skrika av ilska. Det vore för orättvist för att vara acceptabelt.
Bostadssegregationen är ett grundläggande problem. Ett annat är bristen på bostäder. Bostadsbyggandet 2009 var på en pinsamt låg nivå. Den rödgröna deklarationen för några veckor sen om bostadsbyggandet är lovande. Samtidigt gäller det att genom kommunala bostadsförmedlingar se till att inte invandrare klumpas ihop i redan alltför segregerade stadsdelar.
@#2
Dumheter och det vet du också. 1 flykting = 5,6 anhöriga = stort boende på skattebetalarnas bekostnad.
Det är bara att googla 'vad kostar familjen Hassan'.
LArs,
Så många anhöriginvandrare finns inte så att varje flykting kan ge upphov till 5,6 anhöriginvandrare. SCB har visat att till 100 invandrare hade det efter 9 år kommit 14 anhöriginvandrare.
http://www.scb.se/statistik/_publikationer/BE0701_2008A01_BR_BE51BR0803.pdf
Helt ok eftersom 'vi' tillgodosett boendet för våra äldre, våra nyutflyttade yngre, studenter, hemslösa och redan i Sverige boende 'flyktingar'.
Märkligt hur mycket som 'måste' påtvingas kommuner. Finns det kanske en anledning till att kommuner i så stor utsträckning inte gör dessa påtvingade saker redan? Alltså, om man förbiser den uppenbara 'rasism' som sitter i kommunstyrelserna (till stor del samma folk som ska 'tvinga' kommunerna regler)?
Det kanske vore dags för en folkomrösning i vissa frågor snart, om ni törs...
"All integration tar tid,det har både Malmö och Södertälje erfarenhet av." Jo tack, det har vi alla märkt!!
Denna artikel var fö. den mest naiva och tragiska jag läst.
Måtte inte dessa åsikter få styra landet efter höstens val.....
Hej
Hjälp till att sprida MP s underliga förslag till så många som möjligt eftersom media inte granskar dem utan bara skriver gulle repotage om dem.
Viktigt sprid dessa människors åsikter så att folk förstår vilka tokigheter de eventuellt röstar på
all från att begränsa flyg och bilresor,, köra tåg med el från vindsnurror
införa trängselskatter i flera städer,,, stoppa väg och bro byggen,, extra tullar på importerad mat etc,,
hela deras politik är ju förakt för den fria människan,, och har inget med miljö att göra, utsläppen bir ju i vissa fall värre med deras politik,,tex
att snabb avveckla kärnkraften med också jätte elräkningar till följd
att behandla flyktingar som någon slags fårskock vad är det för sätt ?
Kommer inte att främja flyktingar utan skapar bara motsättningar i samhället
Ruwaida kan ju börja med att titta på hur statistiken för nybyggda bostäder ser ut. Under 2009 påbörjades 15.250 lägenheter i hela Sverige, den lägsta siffran på tio år. Samtidigt ökar invandringen år för år och där finns det uppenbarligen högprioriterade grupper som alltid skall ha lägenhet först. Inte så väldans svårt att förstå vilka det som får stå åt sidan………
Som vanligt från vänster så flummas det friskt.
Om nu invandrare själva får välja var de vill bo och alla kommuner tvingas ta emot dem, på vilket sätt motverkar det koncentrationen när de vill bo "nära och kära"?
Jag anser inte att det är invandrarnas fel att de vill bo bland dem som liknar dem mest. Det blir automatiskt problem i och med den massinvandring från enstaka kulturer som sverige står för, det är så självklart och inte minst har vänsterns människorsyn lett fram till detta..
Det är såna tankar som vänstern när som är problemet, inte invandrarna i sig. Kort sagt: Den invandringspolitik som förts de senaste 30 åren är orsaken till att det ser ut som det gör, inte några konspirationsteorier om "strukturell rasism" och främlingsfientlighet.
Jag önskar vänstern inte var så dogmatiska och fastsvetsade i sitt tänkande utan vågade tänka nya tankar nån gång.
Inte många kommentarer i detta ämne som borde generera mängder med kommentarer.
Jag tolkar det att "administratören" (cencorn) har mycket att göra...
Om det inte finns arbeten och bostäder för de som redan bor här
så säger väl sunda förnuftet att man tar inte emot ännu fler som
hamnar i samma situation, hur svårt är det att fatta? Det räcker nu.
Jag har ingen bostad. Jag jobbar och betalar skatt (skyldighet) men får inte denna rättighet som nämns i artikeln. Jag betalar alltså för andras rätt till boendemen inte någon hjälper mig. När ska jag få hjälp? Ska jag söka asyl?
Parantes:
(Tar ni bort denna "obekväma", men klart berättigade kommentar så är måttet rågat och newsmill faller ännu lägre. Ert sätt att censurera obekväma kommentarer är fanatiskt ibland)
16 # "Skogstokig"
Du har helt rätt i ditt påstående
Jag är själv invandrare och kan inte se några problem med invandring i sig. Problemet är när politiker daltar med religiösa extremister och myntar ord som "minoriteter".
Som jag förstått det så försöker ni underlätta för nyanlända invandrare att skaffa eget boende istället för att behöva bo på de "hemska" förläggningarna. Ni säger själva att det är självklart att de nyanlända "nämligen fullt naturligt att vilja bo hos sina vänner och släktingar". Det borde väl inte vara ett så stort problem? Anhöriginvandringen sägs inte vara så stor samt att fenomenet "ankarbarn" inte påstås existera. Eller har jag förstått det hela fel?
Hur tror ni en koncentration av nyanlända invandrare i ghetton underlättar integrationen i det svenska samhället, språkinlärningen och anpassning till västerländska kulturnormer?
En frikostig invandringspolitik riskerar förövrigt att cementera den s.k. "white flight"-tendensen och göra att det sker en "frivillig" etnisk rensning då delar av befolkningen flyttar från stadsdelen för att de är rädda om sin egen och sina barns säkerhet. De inhemska föräldrarna värnar helt enkelt om sina barns möjlighet till en trygg och framgångsrik skolgång som inte störs av en stor mängd resurskrävande elever.
Som ett exempel på detta (siffrorna tagna från Wikipedia) så har minst 86 % av befolkningen utländsk bakgrund i Rosengård (enligt definitionen om två utrikes födda föräldrar). Endast cirka 60 procent av Rosengårds skolbarn får godkänt i kärnämnena när de slutar nian. Vidare har bara 38% av invånarna i arbetsför ålder (20-64år) ett arbete. I Herrgården där andelen invandrare är än större är siffrorna än värre.
Sverige behöver en fungerande flyktingmottagande säger ni - men grundproblemet är ju att för att ha en rimlig socioekonomisk kostnad måste den frikostiga invandringspolitiken reformeras.
Ert förslag att de som väljer eget boende bör få en ersättning som motsvarar medelkostnaden för vad det kostar att bo på Migrationsverkets anläggningsboenden tar inte ens upp grundproblemet med den lavin av människor som kommer till Sverige i dagens lågkonjunktur.
Vidare kontrasterar ert påstående att: "...ska staten kunna erbjuda värdiga boenden när man har fått uppehållstillstånd. Det skulle minska segregationen och trångboddheten, men inte tumma på principen om människors lika rättigheter." med ert tidigare påstående "Det är nämligen fullt naturligt att vilja bo hos sina vänner och släktingar...".
Min slutsats av det hela är att denna politik i praktiken resulterar i en ökning i antalet problemområden samt att vissa stadsdelar, t.ex. Herrgården, (kanske i ett senare skede även städer) i praktiken omvandlas till flyktingförläggningar. Är det rimligt att fåtalet svenskar där ska hantera de problem som oundvikligen uppstår? De har varken de polisiära resurserna, undervisningsansvaret eller den psykologiska expertkompetensen för att hantera individer som formats och flytt/invandrat från utlandet, t.ex. från oroliga och krigsdrabbade Somalia eller Afghanistan.
Om inte språkinlärning och integrering kan ske i liten skala, hur ska det då kunna ske effektivt in en större skala och i en mer eller mindre renodlad invandrarmiljö? Normer och värderingar är inget du lär dig ur skolböcker utan det suger du i praktiken till dig under din uppväxt. Om invandrarbarnen växer upp i etniskt segregerade, otrygga ghetton med icke-västerländska värderingar runt omkring sig så lär de inte ta till sig några ”medelsvensson-beteenden”, snarare tvärtom.
Återigen, problemet är inte invandrarna som sådana - det är mängden och hanteringen av dessa som är problemet.
Till sist, vad har ni för konkret förslag för att göra det ekonomiskt möjligt för den redan etablerade befolkningens barn att flytta hemifrån? Det är inte rimligt att asylsö...förlåt, våra egna barn ska tvingas till trångboddhet, men lösningen är att förbättra istället för att försämra den ekonomiska situationen för dem som väljer eget boende.
Vänligen..klargör skillnaden mellan asylsökande och flykting,
I artikeln ovan börjar förf att prata om asylsökande och glider sen över iinvandrare.
Bostadsbristen är ett bostadspolitiskt problem och inte ett invandrarproblem.
----
Så när har vi bostasbrist då Yvonne? Förra året kom 24.000 asylsökande, då har vi INTE bostadskris? Men när vi pratar 200.000 unga saknar bostad, DÅ har vi bostadskris?
Detta är VANSINNE!
Var ska våra svenska ungdomar bo då? Hemma tills de för 40?
Varför har min kommentar blivit refuserad? Det fanns ingenting i den som var felaktigt eller kränkande.
Till moderatorerna: Det är lite läskigt att se hur mycket ni censurerar debatten. Alla inlägg är numrerade, och när det fattas nästan 10 nummer på rad så blir det väldigt tydligt hur mycket ni tar bort.
Vad är det med "moderatorer" (censurfolk) som sitter och tar bort så många kommentarer och inlägg. Hur kan ni leva med er själv att se sanningen men hindra den i bästa fascist stil. Fattar inte Newsmill att det snart kommer komma en konkurrent som inte censurerar. Då ligger Newsmill brunt till. (det är ju ändå på uppdrag som moderatorerna sitter och "arbetar")
Hahaha - dessutom borde ni tagit bort mitt förra inlägg (#48) då det inte hade något som helst att göra med artikeln. Så ni publicerar kritik mot censuren för att folk ska tro att ni inte censurerar? Hahaha :P
Genomskinligt.
25 publicerade inlägg fastän räknaren är uppe i 53 redan. Helt otroligt. Idag tappade jag verkligen allt förtroende för Newsmill.
De som väljer eget boende bör få en ersättning som motsvarar medelkostnaden för vad det kostar att bo på Migrationsverkets anläggningsboenden."
Denna kostnad är enligt migrationsverket 278 kronor per dag. Förslaget innebär alltså att en asylsökande skulle få över 8000 kronor per månad skattefritt i bara bostadsbidrag. Utöver den summan kommer det vanliga bidraget för att täcka behov av mat och liknande. Det är mycket mer än jag som student har att röra mig med.
Vad alla klagar! Jag säger som Mona Sahlin en gång sa: Det är häftigt att betala skatt! Att pengarna sedan går till alla andra än oss själva och våra pensionärer tycker jag är fint, det är roligt att arbeta och hjälpa andra människor! Jag tycker att de asylsökande skall få mer pengar att röra sig med, ca 14.000:- efter skatt - De borde väl få mer än en skattebetalande arbetande svensk!
här censureras det värre än på Pravda.
Invandrare tvingas inte till trångboddhet. Det är självvalt. Det finns bostäder och möjligheter ute i landet, men det passar inte. Hellre släktingarna, trångboddhet och arbetslöshet i vissa förorter. Sedan kan man påvisa trångboddhet för myndigheterna och på så sätt få förtur i bostadskön. Detta är satt i system vilket socialtjänsten kan intyga. (På tu man hand naturligtvis. Inget som får sägas offentligt)
Sverige har inte råd med Ruwaida, hon bör förpassas till det land hon
kom ifrån, så fort som möjligt. Jag är jävligt trött på allt vad utlänningar
heter, tillika politiker och journalister som går deras ärenden. Vem
månar om svenska folket i Sverige, ingen, absolut ingen. Här gäller
i första hand att måna om allt vad utlänningar heter. Helvete det behövs minst ett dala uppror. Svensson du måste vakna, om inte.
så är du snart en minoritet i ditt eget land. Vem hade trott det för 50 år sedan.