varför inte legalisera alla andra droger? Hasch psykoser har man ju hört talas om så att säga att det är ofarligt är bara strunt,
Icke knark hampa finns ju så vi behöver den knappast för industri längre.
Permalänk | Anmäl
johnhenry, 2010-02-17, 17:16
Håller med artikelförfattaren till 100 procent.
Har sett på nära håll hur drogen kan hjälpa deprimerade personer, - mycket bättre än prozac-liknande droger.
Cannabis kan vara en mycket bra medicin, och doktorer bör ha tillgång till att ordinera denna väl beprövade och relativt säkra medicin.
Glöm inte heller att kaffe är en drog ur samma familj.
Permalänk | Anmäl
Toby av Wasaätt, 2010-02-17, 17:44
Hör du Vilgot! Du är bra inskränkt. Kan det bero på för flitigt bruk av cannabis kanske? Vet du inte att man om man studerar hjärnan på en människa som rökt på ser man håligheter i hjärnan. Vem vill ha det? Det räcker med ett tillfälle.
Det är alltså inte alls "bara" haschpsykoser som kan uppstå.
Det är bättre att snusa och köka smågodis. Lycka till!
Permalänk | Anmäl
Filippa, 2010-02-17, 18:12
Bra. Jag är 49 år och så gott som alla de vänner jag har eller har haft i livet har provat på både alkohol och cannabis vid rätt många tillfällen.
Resultat: ett antal, man kan diskutera hur många, har alkoholproblem och/eller har gjort saker de ångrar djupt när de varit fulla. Alkoholen har bland annat bidragit starkt till åtminstone en skilsmässa, förmodligen fler.
Men ingen av oss har någonsin haft drogproblem. Apropå snacket om cannabis som inkörsport.
Permalänk | Anmäl
durutti, 2010-02-17, 18:16
Det finns inget bevis för att cannabis kan orsaka en psykos hos människor som inte har en historik med psykotiskt beteende eller har en tendens för att utveckla en psykos. Det är ett faktum att bara en liten del av de uppskattade 300.000 människor som röker cannabis i Holland blir psykotiska. Så vitt vi känner till gäller det endast de personer som är medvetet eller omedvetet känsliga för att utveckla en psykos. Det är fortfarande möjligt att cannabis kan leda till allvarliga konsekvenser även hos "friska" människor samt orsaka ångest och depression. Lyckligtvis varar dessa symtom inte länge. Det finns absolut inget bevis för att långvarig och daglig använding av cannabis kan orsaka en psykos hos "friska" människor, men risken kan inte uteslutas helt.
Dvs inte farligare än alkohol, å dricka alkohol kan inte utesluta att en frisk person begår våldsamheter som kan sluta illa.
http://web4health.info/sv/answers/add-hash-psychosis.htm
Permalänk | Anmäl
Sn00wman, 2010-02-17, 18:40
Tack för alla kommentarer. Gällande haschpsykos är det en legend/myt. Det finns ingenting sådant. Det är en hörsägen som hör hemma bland argument som: "sex blir bättre på alkohol" och "kaffe är ingen drog".'
Gällande håligheter i hjärnan har en vetenskaplig rapport visat att cannabis bidrar till fler hjärnceller till skillnad från alkohol som minskar antal hjärnceller.
Vår käre Carl von Linné var den som introducerade cannabis i västvärlden. Var han också bränd? Är det därför han är på vår hundralapp?
Permalänk | Anmäl
Vilgot Nilsson, 2010-02-17, 18:55
Hur mkt sämre hade inte artikeln varit om författaren inte brajat?
Permalänk | Anmäl
Svammelsurium, 2010-02-17, 19:01
# Vilgot Nilsson
Bullshit! Jag har arbetat inom slutenvårdspsykiatrin ett antal år. Jag har sett flera haschpsykoser, några har aldrig kommit ur psykosen.
Vem som är "psykiskt sårbar" och där hach kan utlösa en psykos vet man inte i förväg. Det står inte skrivet på pannan.
Har du hört talas om MR-teknik och Spekt-kamera? Nej, jag tänkte väl det. Med den tekniken kan man se att det uppstår nya "håligheter" i hjärnan vid användning av hasch. Ju längre bruk, desto fler hål. Efter ett tag ser hjärnan ut som en schweizerost.
Din uppgift om att hasch bidrar till uppkomsten av fler hjärnceller kan du glömma. Det är helt enkelt inte seriöst.
Ytterligare ett problem som gäller allt missbruk: Många börjar i puberteten och missar mycket i sin psykiska utveckling och mognad. Missbruket inklusive hasch tar genvägar och drogbrukaren förstör sina möjligheter att utveckla hela sin psykiska kapacitet genom livet.
Permalänk | Anmäl
Filippa, 2010-02-17, 19:14
Mycket bra skriven artikel Vilgot! jag håller med till 100 %.
Permalänk | Anmäl
Olga Reet, 2010-02-17, 19:18
Håller tyvärr med artikelförfattaren.
Jag ogillar droger men att förbjuda ger bara fler negativa effekter.
Och cannabispåverkade har aldrig stört mig till motsats till alkisar och fulla fotbollssupportrar.
Kan alkohol vara lagligt så kan cannabis det med.
Permalänk | Anmäl
Danne, 2010-02-17, 19:26
# Filippa, 1 ) Hur vet du att det var psykoser framkallade av Cannabis?
2) Hur vet du att "hålen" i hjärnan, att hjärnan degenererat, orsakats av Cannabis?
3) Om Cannabis hindrar den psykiska utvecklingen, hur kan det komma sig att så oproportionerligt många snillen, matematiker, akademiker och konstnärer använt drogen?
(Detta är ingen myt, snart sagt alla konstnärer och forskare på den Amerikanska Östkusten är hängivna brukare av den välsignade och hälsobringande örten Cannabis)
Permalänk | Anmäl
Toby av Wasaätt, 2010-02-17, 19:42
Det som är roligt med cannabisdebatten är att majoriteten av alla förbudsivrares argument ofta är myter/lögner. (Du som pratade om fysiska hål i hjärnan får mer än gärna komma med bevis och fakta, vilket jag inte tror finns)
Ännu en gång så drar folk upp "haschpsykosen".
Varför hör man aldrig talas om alkoholpsykoser, stresspsykoser, graviditetspsykoser osv. ?
Om du vet att schizofreni finns i släkten skall du inte bruka droger, så enkelt är det.
Men det har inte hittats belägg för att en helt frisk individ utan någon psykisk sjukdom i släkten kan drabbas av en psykos pga. cannabis.
Av alla jag känner som röker cannabis (vilket är väldigt många) Så känner jag ingen som drabbats av en så kallad "haschpsykos", och har heller inte hört talas om någon av deras kompisar som drabbats.
Gå en sväng på stan en helg och kolla hur folk beter sig när dom druckit för mycket. Sådant händer inte när folk röker på.
Permalänk | Anmäl
Peter S, 2010-02-17, 20:05
Vem skall vara samhällsnyttig om allt fler blir narkotikaberoende och ägnar så mycket tid till studier kring sitt beroende?
Permalänk | Anmäl
Vaduvill, 2010-02-17, 20:23
Men lägg ner snacket om hasch-psykoser! För det första så orsakar inte cannabis psykoser, det utlöser underliggande psykoser. Dessa psykoser hade lika gärna kunnat utlösas av alkohol eller en traumatisk upplevelse. De som ligger i den största risksonen för att få en psykos är människor med svagt psyke som har en historia av psykisk ohälsa.
Sedan så är det cannabis med för stor mängd tetrahydrocannabinol och för lite cannabidiol som är de sorter som man löper störst risk att utlösa en psykos med. Därför behöver vi legalisera och reglera för att se till att man inte säljer de farliga sorterna.
Källor:
http://www.scielo.br/pdf/bjmbr/v39n4/6164.pdf
http://www.newscientist.com/article/mg20527446.100-its-lack-of-balance-t...
Har ni så får även ni andra gärna skriva källor. Har ni inte så är det lika bra att låta bli!
Permalänk | Anmäl
Tony Tiger, 2010-02-17, 20:24
Håller med dig helt Vilgot.
Permalänk | Anmäl
Jesus, 2010-02-17, 20:27
#Filippa
Oavsett om det du säger stämmer eller inte så tycker jag det är upp till den enskilda individen att bestämma vad man vill stoppa i sig såvida det inte skadar någon annan. Svårare än så är det inte.
Permalänk | Anmäl
Gustaf, 2010-02-17, 20:42
Håller med dig Vilgot! avkriminalisera det. Låt dom sjuka få använda det iaf!
Permalänk | Anmäl
Moderaten, 2010-02-17, 20:41
Nice nice, braja på bara, ju fler desto bättre. Vi som gillar våra kroppar och hjärnor hamnar i en bättre konkurrenssituation. Very very good.
Permalänk | Anmäl
teddybear, 2010-02-17, 20:49
Mycket bra skrivet Vilgot!
Det är verkligen på tiden att människor börjar inse att cannabis inte är så farligt som myndigheterna har fått oss att tro. Förbjudet orsakar mer skada än vad det förhindrar!
Permalänk | Anmäl
Jakob, 2010-02-17, 20:55
Mycket bra skrivet Vilgot!
Det är verkligen på tiden att människor börjar inse att cannabis inte är så farligt som myndigheterna har fått oss att tro. Förbjudet orsakar mer skada än vad det förhindrar!
Permalänk | Anmäl
Jakob, 2010-02-17, 20:55
Bra skrivet. En mycket viktig sak jag tycker du missade, var riskerna med cannabis. Även om jag håller med dig, så tycker jag att man ska försöka vara så nyanserad som möjligt och ta upp både för och -nackdelar. I övrigt, bra artikel.
#8 Filippa:
Det glädjer mig att vi tydligen har så pass informerad och kompetent personal på psykiatrivården, vad vore den utan sådana som dig?
'Haschpsykos' säger du? Låt oss glömma för en stund att det ordet saknar vetenskaplig förankring, och fokusera på fakta istället. Till att börja med kan jag vara ärlig (till skillnad från dig) och säga att cannabisutlösta psykoser är ett högst omtvistat ämne, eftersom man hittills inte kunnat komma fram till entydiga resultat. Det finns studier som säger att psykoser kan uppstå hos friska personer [1], andra som säger att dessa uppstår endast hos personer med latenta psykiska problem [2], och tredje som säger att det inte finns någon samband alls [3]. Så vad ska man tror på? Såvida du inte sitter på obestridliga bevis som stärker dina påståenden, så tycker jag att du ska sluta prata strunt.
Ditt påstående att hjärnan förvandlas till en schweizerost, är däremot seriöst menar du? Eftersom du verkar vara en expert inom området, kan du tala om vad det är som orsakar dessa hål? Det finns å andra sidan många studier som stödjer Vilgots påstående (och motbevisar ditt), d.v.s. att cannabinoider bidrar till en celltillväxt i hjärnan. [4] [5]
Jag håller med dig om att unga inte alls bör bruka droger, vare sig det handlar om alkohol, cannabis eller tobak. Ett förbud löser dock inte problemet. Det enda som sker är att försäljningen då sköts på den svarta marknaden, vilket gör att alla, oavsett ålder, kan få tag på det.
[1] - http://www.telegraph.co.uk/science/science-news/5919207/Cannabis-can-cau...
[2] - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12003681
[3] - http://bjp.rcpsych.org/cgi/content/full/184/2/110
[4] - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1524733/?tool=pmcentrez
[5] - http://www.jci.org/articles/view/25509/version/1
Permalänk | Anmäl
Antares, 2010-02-17, 20:59
Legalisera och reglera
Läs gärna mer på www.leap.cc
Permalänk | Anmäl
Leap, 2010-02-17, 21:03
@ teddybear
Du tänker nog på cannabis-missbruk?
Cannabis-bruk har faktiskt inte så stora effekter på vare sig hjärnan eller kroppen, många klumpar ihop cannabis-missbruk och cannabisbruk.
Så tyvärr så kommer du inte hamna i en "bättre konkurrenssituation" vid en eventuell legalisering, förutom om du jämför dig själv med missbrukare.
Permalänk | Anmäl
Peter S, 2010-02-17, 21:07
Filippa, en källa på din hålteori, om jag får be. Du har jobbat inom vården, fine. Du har sett folk det har gått illa för, visst. Men de här haschpsykoserna du pratar om, de tycks inte finnas någon annanstans än i Sverige? Konstigt tycker jag. I andra länder pratar man om psykos. En psykos kan utlösas av lite vad som helst, den allra vanligaste faktorn är tydligen olycklig kärlek. Stress, graviditet eller alkohol är andra saker som kan sätta igång apparaten. Det finns inget lömskt ämne i cannabis som gör dig galen. Det är precis vad vår stat, efter att ha skrivit på FN:s narkotikaresolution 1961, vill att vi ska tro. Spenderar man lite mer än fem minuter på internet och läser forskningsrapporter kan man se att det mesta vi matas med här i landet är bullshit.
Här har du en källa på det jag skriver: http://www.parl.gc.ca/common/committee_senrep.asp?language=e&parl=37&Ses...
och här en till: http://www.druglibrary.org/schaffer/hemp/general/who-index.htm
De två kan du börja med. Sedan står dig många åter. Det är dags att vakna.
Permalänk | Anmäl
Lise-Lotte, 2010-02-17, 21:11
En brukare som argumenterar för sin drog, jag är inte imponerad.
javascript:void(0);Hasch psykoser är ett dokumenterat faktum, det är inte "mannen" som ljuger för er.
Permalänk | Anmäl
johnhenry, 2010-02-17, 21:19
Jag är mot en legalisering, defenitivt!
För att sätta saker i perspektiv:
En nära vän odlade för några år sedan i lite större skala.
Efter 3 månaders arbete såldes skörden av för närmare 700.000 kronor. Det motsvara ungefär 3 årslöner för mig. Dessa pengar är skattebefriade (tack narkotikapolitiken) och bjöd oss på ett glassigt år i sydamerika.
Genom en legalisering skulle detta "extraknäck" försvinna eller åtmindstånde generera betydligt mindre pengar, så snälla, för min skull, legalisera inte!
Tillägass bör att vi bor i ett litet kvarter i en liten mellansvensk stad, någonstans i en liten kommun. Jag är vem som helst, grannen som spelar piano och vaktar din hund när du har yogapass.
Jag är en vanlig Svensson som röker gräs och har insett de ekonomiska möjligheterna förbudet faktiskt medför!
Riskerna är små; Don't tell, don't smell, don't sell,
Permalänk | Anmäl
Karl, 2010-02-17, 21:23
Psykos är ett överdrivet fenomen som är väldigt sällsynt och drabbar bara redan psykiskt svaga/sjuka människor
Permalänk | Anmäl
Proffesorn, 2010-02-17, 21:25
Bra Vilgot.
Det är bara en tidsfråga innan sekter såsom SNPF, RNS, CAN, FMN och Narconon får indragna bidrag från staten för spridande av osaklig information, informationsmonopolet och problemformuleringsprivilegiet är brutet för länge sedan, effekterna läser vi om nästan dagligen, där vanliga Svenssons råkar ut för förtryckarapparaten som flitigt påhejas av ovanstående sekter.
Fler och fler vanliga hederliga hårt arbetande svenskar ändrar åsikt i denna fråga, planterar några frön och efter en tid av omsorg och glädje blandat med spänning och förhoppningar njuter de frukterna. Det tycker jag är bra, Det verkar som om det här är en genuin gräsrotsrörelse i dess sanna bemärkelse.
Vi har att kämpa mot strukturer som har slående likheter med hur det fungerade i totalitära stater såsom nazityskland och sovjet/Östtyskland. De nästlade in sig i alla samhällsnivåer och skapade en sjuklig konsensus som var lika med självmord om man opponerade sig mot. Precis så ser det ut i Sverige idag.
De flitigaste förespråkarna fungerar mer som robotar som utan egen förståelse upprepar inlärda fraser som de har programmerats till vid töntiga konferenser. Nyttiga idioter kallas dem också.
Jag vill vända på steken och säga ifrån, det är NI förbudstalibaner som skall ställas till svars för era utsagor och ert svammel, vad är det för signaler ni ger Sveriges ungdomar med era lögner och kraftigt vinklade tolkningar av forskning?
Vi vill faktiskt att det skall vara lagligt och reglerat, vad är det för fel att tycka så, vi är inga fiender till samhället utan vanliga Svenssons som inte tycker om att berusa oss på lösningsmedlet alkohol. Är det där det kniper undrar jag, att vi inte har samma favoritdrog? Isåfall är ni ännu större töntar än vad jag trodde möjligt.
Vi vill inte att det skall hanteras av kriminella organisationer utan vill att försäljningen omfattas av konsumentlagstiftningen.
Hur fan kan ni leva med ert förakt och eran vrångbild av verkligheten?
Kom ut ur ostkupan och ta av er ur ert tunnelseende.
Till Filippa, du blandar ihop det med skador av flitig alkoholkonsumtion, där är en av effekterna att hjärnan krymper! De personer som du eventuellt möter har ju allvarliga problem, svagt och undermåligt att föra över det på alla de andra som du inte råkar ut för. För att vara tydlig, det vore lika dumt att se på några nergångna alkoholister och utifrån det hävda att så blir alla av alkohol.
Permalänk | Anmäl
Carl, 2010-02-17, 21:38
johnhenry: Hade du läst igenom kommentarerna hade du sett att alla som håller med Vilgot om legaliseringen har tagit med källor på sina påståenden, som motbevisar det ni anticannabis-människor skriver.
Läs till exempel vad Antares och Lise-lotte skrev...
Permalänk | Anmäl
Jakob, 2010-02-17, 21:38
Mycket trevlig läsning. Bara att fortsätta arbeta framåt. Förändring kommer.
Permalänk | Anmäl
Ivan, 2010-02-17, 22:33
Filippa: Du kan sitta och påstå hur mycket du vill, men om sanningen ska fram så håller inte WHO med dina observationer där hjärnan på något mystiskt sätt urhålas när man röker på. Antingen så trollar du eller så är du bättre än alla ledande och förövrigt statsfinansierade forskningsorganisationer i hela världen, vilket jag tvivlar ganska mycket på då det finns mycket vetenskaplig litteratur att tillgå angående cannabis bieffekter, och ingen nämner någonting om det du snackar om. Det dödar inte ens hjärnceller. Sluta snacka skit.
Och det med haschpsykoser är också skitsnack tills det finns bevis för det, vilket saknas. Hur vet du att de som åkt in på den legendariska "haschpsykosen" inte tagit andra droger, och då främst jävligt hallucinogena droger eller var mentalt instabila sedan innan? Kan förövrigt nämna att haschpsykoser är förvirrande, en passande översättning används inte förövrigt i världen. Kanadas regering har utfört flera forskningsrapporter angående den negativa sidan utav cannabis, antar att det är därför de är så rationella.
Och att kalla folk inskränkta för att de nyttjar en drog som är ofarligare än både tobak och alkohol är ingenting annat än hyckleri. Men, folk som jobbar/jobbat på sluten vård skulle man ju kunna tycka att de skulle vara något rationella i sina tankebanor, så som att bygga deras åsikter på en rationell grund av vetenskapliga bevis. Du är beviset för att detta inte stämmer.
Gör oss alla en tjänst och läs lite fakta, är du sedan mogen nog att diskutera så kan du väl åtminstone inte vara så jävla löjlig. Ursäkta.
Permalänk | Anmäl
markus, 2010-02-17, 23:18
Ungdomar! Förmodligen är de flesta av er betydligt yngre än jag som är pensionär. Dessförinnan har jag ägnat mitt yrkesliv åt att diagnosticera (enligt DSM III ochIV och ICD 9 och10) och behandla psykiskt sjuka/störda människor i både öppen- och slutenvård.
Vi hade ett antal fall av haschrelaterade psykoser på den klinik jag arbetade. De flesta psykoser klingade av efter en kortare period. Tyvärr hade vi också ett fåtal patienter där vi inte lyckades häva psykosen.
Det har också inom dubbeldiagnosforskning (missbruk/psykisk störning) gjorts ett antal studier där man studerat det regionala blodflödet i hjärnan före och efter cannabisintag. Flödet har mätts med sk SPEKT-kamera (Single photon emission computed tomography). Man har kunnat se att blodflödet har hämmats som ett resultat av cannabispåverkan. De studier jag läst om genomfördes för åtminstone tio år sedan.
Cannabis är inte så ofarligt som många tror. Jag avråder er bestämt från att fortsätta eller prova om ni inte använt er av drogen ännu. Lev väl.
Permalänk | Anmäl
Anna-Lisa, 2010-02-17, 23:50
Alla som pratar om det här skitsnacket med "håligheter " i hjärnan efter användande av cannabis borde klistra med sina källor, efter dem tagit en tänkare om propaganda och ifall dem fallit för det. Dock skulle detta bli svårt eftersom dem antingen inte finns eller är missvisande, alternativt är individerna så inskränkta och dumma att principen "Cant learn old dogs new tricks"-inträffat.
Här har ni en lista över cannabismyter:
http://www.nuffy.net/articles/cannabis-top-10-most-common-myths.html
Ifall ni vill ha mer info kan ni surfa in på WHOs (World HEALTH organisation) och läsa vad dem har att säga om cannabis. Kan lova er att det inte står något skitsnack som håligheter i hjärnan etc.
Permalänk | Anmäl
Kuddow, 2010-02-18, 00:42
Tycker att riktigt många verkar glömma i alla fall för mig en mycket viktig detalj i denna fråga, nämligen frihet. Ser inte någon anledning till varför varken staten eller andra organisationer, personer etc ska bry sig om människors cannabisbruk. Så länge det inte blir en belastning för samhället, utan enkom påverkar den enskilda individen, så är det ett individuellt val! Låt folk få välja bort spriten och avnjuta en liten växt istället om det så önskas.
Förövrigt är det kul att folk engagerar sig och inte bara accepterar den information vi ständigt matas med i dagens samhälle. Det är bättre att ta intryck från olika håll och sedan bilda sig sin uppfattning, än att bara hoppa på "Norm-Tåget" direkt.
Permalänk | Anmäl
Max, 2010-02-18, 02:05
Tack Vilgot för att du håller debatten vid liv!
Du fick med de flesta goda pragmatiska argument för en legalisering, även om de pricipiella argumenten är väl så goda.
Filippa:
För att ge extra tyngd bakom dina argument nämner du att du har jobbat "inom slutenpsykiatrin ett antal år", vilket kan betyda allt från att du har varit psykiatriker till att du har städat på avdelningen ifråga. Av din argumentation att döma förefaller det sistnämnda alternativet mer troligt (inget ont om städerskor).
Till att börja med raljerar du över farorna för bruk av personer som ännu inte nått myndig ålder. Det du glömmer i din iver att kritisera Vilgot är att han ingenstans argumenterar för att det bör vara lagligt att sälja till underåriga.Tvärtom så är det mer troligt att en legal distributör skulle respektera åldersgränser än en aktör på den nuvarande illegala marknaden. Jag har hört många fantasifulla argument mot en legalisering, men din "osthålsteori" är ny till och med för mig. Det har redan efterfrågats en källhänvisning på den uppgiften och jag är milt uttryckt beredd att instämma i denna förfrågan.
Anna-Lisa:
Du har betydligt nyktrare invändningar än Filippa och enligt de lekmannamässiga efterforskningar jag gjort på sambandet mellan cannabisbruk och psykos så kan risken inte vidare avfärdas, samtidigt som det knappast råder något vetenskapligt konsensus kring forskningen på området. Mekanismerna bakom psykoser är komplicerade och det verkar som intensiva händelser överlag kan påverka, liksom ärftliga faktorer. Det verkar finnas ett statistiskt samband mellan cannabisbruk och insjuknande i psykos, men eftersom psykiskt sjuka tenderar att självmedicinera sig så får man vara försiktig när man bedömer vad som är orsak och vad som är verkan. I vart fall är riskerna med cannabisbruk betydligt mindre än de som följer vid bruk av alkohol, så kanske bör du lägga din energi på att varna ungdomarna för att börja dricka istället?
Sammanfattningsvis så är en legal marknad att föredra framför en underjordisk illegal marknad, av skäl som redan åskådliggjorts av tidigare inlägg på ett föredömligt sätt.
Är man inte nog liberalt sinnad för att vara emot idén att staten ska leka förskolelärare med medborgarna kan man åtminstone hålla med om att det är förbudsivrarna som har bevisbördan för att cannabis är är så pass farligt att det är värt att stigmatisera dess brukare och låsa in dem om de råkar ha lite för mycket av det goda i sin besittning. En rationell människa torde även tycka att rättssystemet skall gå ihop, vilket det tyvärr inte gör när vi accepterar en farligare drog som alkohol, men förbjuder en i sammanhanget lindrigare drog som cannabis.
Så viss finns det goda skäl att legalisera cannabis. Både på pragmatisk och principiell grund. Tack Vilgot och alla er andra debattörer för att ni fortsätter kämpa mot inskränkthet, fanatism och småaktighet och för en rationell inställning till cannabis!
Permalänk | Anmäl
Humanliberal, 2010-02-18, 02:31
Jag håller med författaren till 100%
Cannabisförbudet handlar enbart om att moralisera över människors levnadsvanor.
Ett fetto får trycka i sig snickers till frukost och kommer att kosta samhället många miljoner innan hon äntligen dör till sviterna av sitt socker- och fettmissbruk. En hårt arbetande svensk som unnar sig en jolle till fredagkvällen är kriminell. Det är en fullkomligt absurd situation.
Har själv precis lyckats snusa(7 veckor) och jag kan ärligt talat säga att det var bland det värsta jag varit/är med om. Tobak fortsätter dock att vara legalt trots att den dödar miljontals människor varje år. Samtidigt är drogen cannabis, som inte är beroendeframkallande över huvud taget, och aldrig har lett till en enda människas död strängt förbjuden. Det är strunt.
Dessutom leder cannabisförbudet till väldigt mycket annat skit som man oftast inte tänker på. Förbudet gör att växten får ett konstruerat marknadsvärde. Om du omsätter cannabis på ett mycket bra sätt på "gatan" kan du får upp emot 100 000 kronor för ett kilo. Det för en planta som vem som helst kan odla med en lampa, lite jord och lite vatten i sin garderob. Borde inte kilopriset vara densamma som för låt säga potatis? Detta konstruerade marknadsvärde gör att kriminella ligor kan tjäna väldigt stora pengar på att sälja grödan. Varför ge dessa ligor denna inkomstkälla?
De enda som vill ha kvar förbudet är kriminella (som tjänar grova pengar på vansinnet, de skrattar hela vägen till banken) och idioter (som istället för att tänka rationellt, högljutt moraliserar över andra människors levnadsval), jag är inte helt säker på vilken av dessa typer som äcklar mig mest.
Permalänk | Anmäl
Hasch-Apan, 2010-02-18, 05:58
Jag håller med författaren till 100%
Cannabisförbudet handlar enbart om att moralisera över människors levnadsvanor.
Ett fetto får trycka i sig snickers till frukost och kommer att kosta samhället många miljoner innan hon äntligen dör till sviterna av sitt socker- och fettmissbruk. En hårt arbetande svensk som unnar sig en jolle till fredagkvällen är kriminell. Det är en fullkomligt absurd situation.
Har själv precis lyckats snusa(7 veckor) och jag kan ärligt talat säga att det var bland det värsta jag varit/är med om. Tobak fortsätter dock att vara legalt trots att den dödar miljontals människor varje år. Samtidigt är drogen cannabis, som inte är beroendeframkallande över huvud taget, och aldrig har lett till en enda människas död strängt förbjuden. Det är strunt.
Dessutom leder cannabisförbudet till väldigt mycket annat skit som man oftast inte tänker på. Förbudet gör att växten får ett konstruerat marknadsvärde. Om du omsätter cannabis på ett mycket bra sätt på "gatan" kan du får upp emot 100 000 kronor för ett kilo. Det för en planta som vem som helst kan odla med en lampa, lite jord och lite vatten i sin garderob. Borde inte kilopriset vara densamma som för låt säga potatis? Detta konstruerade marknadsvärde gör att kriminella ligor kan tjäna väldigt stora pengar på att sälja grödan. Varför ge dessa ligor denna inkomstkälla?
De enda som vill ha kvar förbudet är kriminella (som tjänar grova pengar på vansinnet, de skrattar hela vägen till banken) och idioter (som istället för att tänka rationellt, högljutt moraliserar över andra människors levnadsval), jag är inte helt säker på vilken av dessa typer som äcklar mig mest.
Permalänk | Anmäl
Hasch-Apan, 2010-02-18, 06:00
Hade Cannabisen varit legaliserad och spriten kriminalliserad så skulle vi haft en bättre värld.
Cannabisen har räddat mig ur både deppresion och spritproblem. Glädjen/livslusten och framförallt kreativiteten har jag fått tillbaka.
Inga baksmällor, ingen ångest, inget begär.
Den spritpåverkade Pappan kommer hem och slår sina barn.
Den cannabisrökande Pappan kommer hem och leker med sina barn.
Legalisera NU ..!!
Permalänk | Anmäl
Höglander, 2010-02-18, 09:17
Vilken bra artikel.
Jag vill hävda att en avkriminalisering inte räcker. Problem med kriminella organisationer som profiterar kvarstår. Godtyckliga polisingripanden fortsätter. Vad som borde eftersträvas är en full legalisering av cannabis så att det hanteras och omfattas av samma/liknande reglering som exempelvis tobak och alkohol. Med det menar jag inte att "släppa haschet fritt" som en del bakåtsträvande sektmedlemmar påstår.
Angående de personer som jobbar inom vård och dylikt, som har kommenterat här, ni silar mygg och släpper igenom kameler, då ni för en sådan hård strid för ett fortsatt förbud och stigmatisering av brukarna. Man kan säga att ni förstorar upp problemet bortom alla proportioner. Allt för att trygga er inkomst, ni är ju beroende av att det fortfarande är förbjudet. En fråga, anser ni att alla som dricker alkohol är missbrukare också?
Vidare vill jag påstå att den signalpolitik som förs är genomskådad för länge sedan, er trovärdighet är förbrukad, folk småler åt era försök. Det är beklagligt att det har blivit en sådan situation, då många andra preparat kan vara riktigt farliga, men ingen lyssnar på det heller som en konsekvens av alla dessa år av lögner och halvsanningar.
Permalänk | Anmäl
Svenne, 2010-02-18, 09:22
Roligt att se att svenska medier på sikt är på väg att på allvar ta upp trenden om en för samhället mer rimlig och skonsam politik.
Permalänk | Anmäl
MattiasA, 2010-02-18, 10:04
Roligt att se att svenska medier på sikt är på väg att på allvar ta upp trenden om en för samhället mer rimlig och skonsam politik.
Permalänk | Anmäl
MattiasA, 2010-02-18, 10:05
Haschpsykos är och förblir en myt. Det finns något som heter psykos, och det är något som ligger latent i personen som drabbas av det. Denna måste sedan utlösas av något, vilket kan vara allt från en äcklig ostbit till att Sverige förlorar hockeyfinalen i OS till en för jobbig fylla till att man röker cannabis. Sannolikheten att en fullt frisk människa ska få en psykos är alltså obefintlig. Detta är något övriga världen är väl medvetna om, men Sverige tror i sedvanlig ordning att de vet bäst, trots att ingen forskning bedrivits på området i mannaminne. Om folk höll sig till FAKTA och inte lögner hade cannabis varit legaliserat för längesen.
Permalänk | Anmäl
Hasse, 2010-02-18, 10:08
Ta ifrån myndigheterna deras poliser, domstolar och rannsakningar och du tar samtidigt ifrån dem deras främsta argument.
Permalänk | Anmäl
Rolf A, 2010-02-18, 10:21
Bra artikel!
Jag läste en del av kommentarerna och blev rent ut sagt mörkrädd över det faktum att psykvårdarna (Filippa) i vårt land har så undermåliga, och många gånger bristande, kunskaper om illegala droger. Hur ska de kunna hjälpa människor när de inte förstår grunderna till många problem som de psykiskt sjuka har?
Att cannabis skapar "håligheter" i hjärnan är självklart ett hittepå men det gör mig ledsen att människor år 2010 fortfarande tror på det.
Filippa, gör dig själv en tjänst och läs på ordentligt innan du skriver sådana dumheter igen.
Permalänk | Anmäl
Markus, 2010-02-18, 10:47
Det är knappast hälsosamt att bruka cannabis.
Den här systematiska översikten i the Lancet visar på att cannabisbruk kan orsaka beroende, ökad risk för trafikolyckor, andningsproblem, hjärtsjukdom samt allvarlig påverkan på ungdomars psykosocial utveckling och mental hälsa.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19837255?itool=EntrezSystem2.PEntrez....
Den här säger att cannabis kan orsaka övergående paranoia och långvarigt bruk kan orsaka psykoser.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19073418?itool=EntrezSystem2.PEntrez....
Permalänk | Anmäl
Johan Edin, 2010-02-18, 11:19
Johan # 45
Som sagt, sila mygg och släppa igenom kameler.
Alla dessa undersökningar visar bara på problem vid en överdriven konsumtion, ett missbruk, när inser ni att det inte gäller den måttfulla konsumtionen.
Återigen, som en pedagogisk liknelse, drar ni slutsatsen hur farlig alkohol är baserat på hur alkolister hanterar det? Vore tacksam för svar av berörda.
Permalänk | Anmäl
Svenne, 2010-02-18, 11:42
Inte för att jag vill ta ifrån Vilgots uppmärksamhet, men det finns fler intressanta artiklar på newsmill:
http://www.newsmill.se/artikel/2009/03/03/dodsforbudet-mot-dodsknarket
Permalänk | Anmäl
Svenne, 2010-02-18, 11:44
Filippa, du får ge dig nu. Åk till vilket annat land som helst och framför dina åsikter så kommer du känna dig så oerhört mobbad för att alla skulle skratta åt dig så hårt. Det du säger är bullshit.
Johan Edin, ja cannabis kan hjälpa till att utlösa en psykos vid _långvarigt missbruk_, precis på samma sätt som alkohol, skilsmässor och graviditet kan göra det. Men eftersom det inte nämns tror alla att cannabis är det enda som kan göra det.
Permalänk | Anmäl
Alex, 2010-02-18, 13:50
Den här systematiska översikten i the Lancet visar på att cannabisbruk kan orsaka beroende, ökad risk för trafikolyckor, andningsproblem, hjärtsjukdom samt allvarlig påverkan på ungdomars psykosocial utveckling och mental hälsa.
> Den här systematiska översikten i the Lancet visar på att cannabisbruk kan orsaka beroende, ökad risk för trafikolyckor,
> ökad risk för trafikolyckor.
Hmm? Det har jag svårt att se..? Eftersom vilken tänkande individ som helst inser att man inte kör ett motorfordon under inverkan av -någon- drog så är väll det där lite att ta i?.
@Filipa
Har du hål i hjärnan eller? Hoppas för vår patientsäkerhet´s skull att du inte jobbar kvar inom vården.
Permalänk | Anmäl
Manatee, 2010-02-18, 14:07
Nästa artikel som kommer att skrivas på Newsmill kommer att använda sig av vetenskapliga källor, för att fler ska känna sig övertygade om att regeringen och tidigare regeringars propaganda om denna drog inte stämmer.
Permalänk | Anmäl
Vilgot Nilsson, 2010-02-18, 14:27
265 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
varför inte legalisera alla andra droger? Hasch psykoser har man ju hört talas om så att säga att det är ofarligt är bara strunt,
Icke knark hampa finns ju så vi behöver den knappast för industri längre.
Håller med artikelförfattaren till 100 procent.
Har sett på nära håll hur drogen kan hjälpa deprimerade personer, - mycket bättre än prozac-liknande droger.
Cannabis kan vara en mycket bra medicin, och doktorer bör ha tillgång till att ordinera denna väl beprövade och relativt säkra medicin.
Glöm inte heller att kaffe är en drog ur samma familj.
Hör du Vilgot! Du är bra inskränkt. Kan det bero på för flitigt bruk av cannabis kanske? Vet du inte att man om man studerar hjärnan på en människa som rökt på ser man håligheter i hjärnan. Vem vill ha det? Det räcker med ett tillfälle.
Det är alltså inte alls "bara" haschpsykoser som kan uppstå.
Det är bättre att snusa och köka smågodis. Lycka till!
Bra. Jag är 49 år och så gott som alla de vänner jag har eller har haft i livet har provat på både alkohol och cannabis vid rätt många tillfällen.
Resultat: ett antal, man kan diskutera hur många, har alkoholproblem och/eller har gjort saker de ångrar djupt när de varit fulla. Alkoholen har bland annat bidragit starkt till åtminstone en skilsmässa, förmodligen fler.
Men ingen av oss har någonsin haft drogproblem. Apropå snacket om cannabis som inkörsport.
Det finns inget bevis för att cannabis kan orsaka en psykos hos människor som inte har en historik med psykotiskt beteende eller har en tendens för att utveckla en psykos. Det är ett faktum att bara en liten del av de uppskattade 300.000 människor som röker cannabis i Holland blir psykotiska. Så vitt vi känner till gäller det endast de personer som är medvetet eller omedvetet känsliga för att utveckla en psykos. Det är fortfarande möjligt att cannabis kan leda till allvarliga konsekvenser även hos "friska" människor samt orsaka ångest och depression. Lyckligtvis varar dessa symtom inte länge. Det finns absolut inget bevis för att långvarig och daglig använding av cannabis kan orsaka en psykos hos "friska" människor, men risken kan inte uteslutas helt.
Dvs inte farligare än alkohol, å dricka alkohol kan inte utesluta att en frisk person begår våldsamheter som kan sluta illa.
http://web4health.info/sv/answers/add-hash-psychosis.htm
Tack för alla kommentarer. Gällande haschpsykos är det en legend/myt. Det finns ingenting sådant. Det är en hörsägen som hör hemma bland argument som: "sex blir bättre på alkohol" och "kaffe är ingen drog".'
Gällande håligheter i hjärnan har en vetenskaplig rapport visat att cannabis bidrar till fler hjärnceller till skillnad från alkohol som minskar antal hjärnceller.
Vår käre Carl von Linné var den som introducerade cannabis i västvärlden. Var han också bränd? Är det därför han är på vår hundralapp?
Hur mkt sämre hade inte artikeln varit om författaren inte brajat?
# Vilgot Nilsson
Bullshit! Jag har arbetat inom slutenvårdspsykiatrin ett antal år. Jag har sett flera haschpsykoser, några har aldrig kommit ur psykosen.
Vem som är "psykiskt sårbar" och där hach kan utlösa en psykos vet man inte i förväg. Det står inte skrivet på pannan.
Har du hört talas om MR-teknik och Spekt-kamera? Nej, jag tänkte väl det. Med den tekniken kan man se att det uppstår nya "håligheter" i hjärnan vid användning av hasch. Ju längre bruk, desto fler hål. Efter ett tag ser hjärnan ut som en schweizerost.
Din uppgift om att hasch bidrar till uppkomsten av fler hjärnceller kan du glömma. Det är helt enkelt inte seriöst.
Ytterligare ett problem som gäller allt missbruk: Många börjar i puberteten och missar mycket i sin psykiska utveckling och mognad. Missbruket inklusive hasch tar genvägar och drogbrukaren förstör sina möjligheter att utveckla hela sin psykiska kapacitet genom livet.
Mycket bra skriven artikel Vilgot! jag håller med till 100 %.
Håller tyvärr med artikelförfattaren.
Jag ogillar droger men att förbjuda ger bara fler negativa effekter.
Och cannabispåverkade har aldrig stört mig till motsats till alkisar och fulla fotbollssupportrar.
Kan alkohol vara lagligt så kan cannabis det med.
# Filippa, 1 ) Hur vet du att det var psykoser framkallade av Cannabis?
2) Hur vet du att "hålen" i hjärnan, att hjärnan degenererat, orsakats av Cannabis?
3) Om Cannabis hindrar den psykiska utvecklingen, hur kan det komma sig att så oproportionerligt många snillen, matematiker, akademiker och konstnärer använt drogen?
(Detta är ingen myt, snart sagt alla konstnärer och forskare på den Amerikanska Östkusten är hängivna brukare av den välsignade och hälsobringande örten Cannabis)
Det som är roligt med cannabisdebatten är att majoriteten av alla förbudsivrares argument ofta är myter/lögner. (Du som pratade om fysiska hål i hjärnan får mer än gärna komma med bevis och fakta, vilket jag inte tror finns)
Ännu en gång så drar folk upp "haschpsykosen".
Varför hör man aldrig talas om alkoholpsykoser, stresspsykoser, graviditetspsykoser osv. ?
Om du vet att schizofreni finns i släkten skall du inte bruka droger, så enkelt är det.
Men det har inte hittats belägg för att en helt frisk individ utan någon psykisk sjukdom i släkten kan drabbas av en psykos pga. cannabis.
Av alla jag känner som röker cannabis (vilket är väldigt många) Så känner jag ingen som drabbats av en så kallad "haschpsykos", och har heller inte hört talas om någon av deras kompisar som drabbats.
Gå en sväng på stan en helg och kolla hur folk beter sig när dom druckit för mycket. Sådant händer inte när folk röker på.
Vem skall vara samhällsnyttig om allt fler blir narkotikaberoende och ägnar så mycket tid till studier kring sitt beroende?
Men lägg ner snacket om hasch-psykoser! För det första så orsakar inte cannabis psykoser, det utlöser underliggande psykoser. Dessa psykoser hade lika gärna kunnat utlösas av alkohol eller en traumatisk upplevelse. De som ligger i den största risksonen för att få en psykos är människor med svagt psyke som har en historia av psykisk ohälsa.
Sedan så är det cannabis med för stor mängd tetrahydrocannabinol och för lite cannabidiol som är de sorter som man löper störst risk att utlösa en psykos med. Därför behöver vi legalisera och reglera för att se till att man inte säljer de farliga sorterna.
Källor:
http://www.scielo.br/pdf/bjmbr/v39n4/6164.pdf
http://www.newscientist.com/article/mg20527446.100-its-lack-of-balance-t...
Har ni så får även ni andra gärna skriva källor. Har ni inte så är det lika bra att låta bli!
Håller med dig helt Vilgot.
#Filippa
Oavsett om det du säger stämmer eller inte så tycker jag det är upp till den enskilda individen att bestämma vad man vill stoppa i sig såvida det inte skadar någon annan. Svårare än så är det inte.
Håller med dig Vilgot! avkriminalisera det. Låt dom sjuka få använda det iaf!
Nice nice, braja på bara, ju fler desto bättre. Vi som gillar våra kroppar och hjärnor hamnar i en bättre konkurrenssituation. Very very good.
Mycket bra skrivet Vilgot!
Det är verkligen på tiden att människor börjar inse att cannabis inte är så farligt som myndigheterna har fått oss att tro. Förbjudet orsakar mer skada än vad det förhindrar!
Mycket bra skrivet Vilgot!
Det är verkligen på tiden att människor börjar inse att cannabis inte är så farligt som myndigheterna har fått oss att tro. Förbjudet orsakar mer skada än vad det förhindrar!
Bra skrivet. En mycket viktig sak jag tycker du missade, var riskerna med cannabis. Även om jag håller med dig, så tycker jag att man ska försöka vara så nyanserad som möjligt och ta upp både för och -nackdelar. I övrigt, bra artikel.
#8 Filippa:
Det glädjer mig att vi tydligen har så pass informerad och kompetent personal på psykiatrivården, vad vore den utan sådana som dig?
'Haschpsykos' säger du? Låt oss glömma för en stund att det ordet saknar vetenskaplig förankring, och fokusera på fakta istället. Till att börja med kan jag vara ärlig (till skillnad från dig) och säga att cannabisutlösta psykoser är ett högst omtvistat ämne, eftersom man hittills inte kunnat komma fram till entydiga resultat. Det finns studier som säger att psykoser kan uppstå hos friska personer [1], andra som säger att dessa uppstår endast hos personer med latenta psykiska problem [2], och tredje som säger att det inte finns någon samband alls [3]. Så vad ska man tror på? Såvida du inte sitter på obestridliga bevis som stärker dina påståenden, så tycker jag att du ska sluta prata strunt.
Ditt påstående att hjärnan förvandlas till en schweizerost, är däremot seriöst menar du? Eftersom du verkar vara en expert inom området, kan du tala om vad det är som orsakar dessa hål? Det finns å andra sidan många studier som stödjer Vilgots påstående (och motbevisar ditt), d.v.s. att cannabinoider bidrar till en celltillväxt i hjärnan. [4] [5]
Jag håller med dig om att unga inte alls bör bruka droger, vare sig det handlar om alkohol, cannabis eller tobak. Ett förbud löser dock inte problemet. Det enda som sker är att försäljningen då sköts på den svarta marknaden, vilket gör att alla, oavsett ålder, kan få tag på det.
[1] - http://www.telegraph.co.uk/science/science-news/5919207/Cannabis-can-cau...
[2] - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12003681
[3] - http://bjp.rcpsych.org/cgi/content/full/184/2/110
[4] - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1524733/?tool=pmcentrez
[5] - http://www.jci.org/articles/view/25509/version/1
Legalisera och reglera
Läs gärna mer på www.leap.cc
@ teddybear
Du tänker nog på cannabis-missbruk?
Cannabis-bruk har faktiskt inte så stora effekter på vare sig hjärnan eller kroppen, många klumpar ihop cannabis-missbruk och cannabisbruk.
Så tyvärr så kommer du inte hamna i en "bättre konkurrenssituation" vid en eventuell legalisering, förutom om du jämför dig själv med missbrukare.
Filippa, en källa på din hålteori, om jag får be. Du har jobbat inom vården, fine. Du har sett folk det har gått illa för, visst. Men de här haschpsykoserna du pratar om, de tycks inte finnas någon annanstans än i Sverige? Konstigt tycker jag. I andra länder pratar man om psykos. En psykos kan utlösas av lite vad som helst, den allra vanligaste faktorn är tydligen olycklig kärlek. Stress, graviditet eller alkohol är andra saker som kan sätta igång apparaten. Det finns inget lömskt ämne i cannabis som gör dig galen. Det är precis vad vår stat, efter att ha skrivit på FN:s narkotikaresolution 1961, vill att vi ska tro. Spenderar man lite mer än fem minuter på internet och läser forskningsrapporter kan man se att det mesta vi matas med här i landet är bullshit.
Här har du en källa på det jag skriver: http://www.parl.gc.ca/common/committee_senrep.asp?language=e&parl=37&Ses...
och här en till: http://www.druglibrary.org/schaffer/hemp/general/who-index.htm
De två kan du börja med. Sedan står dig många åter. Det är dags att vakna.
En brukare som argumenterar för sin drog, jag är inte imponerad.
javascript:void(0);Hasch psykoser är ett dokumenterat faktum, det är inte "mannen" som ljuger för er.
Jag är mot en legalisering, defenitivt!
För att sätta saker i perspektiv:
En nära vän odlade för några år sedan i lite större skala.
Efter 3 månaders arbete såldes skörden av för närmare 700.000 kronor. Det motsvara ungefär 3 årslöner för mig. Dessa pengar är skattebefriade (tack narkotikapolitiken) och bjöd oss på ett glassigt år i sydamerika.
Genom en legalisering skulle detta "extraknäck" försvinna eller åtmindstånde generera betydligt mindre pengar, så snälla, för min skull, legalisera inte!
Tillägass bör att vi bor i ett litet kvarter i en liten mellansvensk stad, någonstans i en liten kommun. Jag är vem som helst, grannen som spelar piano och vaktar din hund när du har yogapass.
Jag är en vanlig Svensson som röker gräs och har insett de ekonomiska möjligheterna förbudet faktiskt medför!
Riskerna är små; Don't tell, don't smell, don't sell,
Psykos är ett överdrivet fenomen som är väldigt sällsynt och drabbar bara redan psykiskt svaga/sjuka människor
Bra Vilgot.
Det är bara en tidsfråga innan sekter såsom SNPF, RNS, CAN, FMN och Narconon får indragna bidrag från staten för spridande av osaklig information, informationsmonopolet och problemformuleringsprivilegiet är brutet för länge sedan, effekterna läser vi om nästan dagligen, där vanliga Svenssons råkar ut för förtryckarapparaten som flitigt påhejas av ovanstående sekter.
Fler och fler vanliga hederliga hårt arbetande svenskar ändrar åsikt i denna fråga, planterar några frön och efter en tid av omsorg och glädje blandat med spänning och förhoppningar njuter de frukterna. Det tycker jag är bra, Det verkar som om det här är en genuin gräsrotsrörelse i dess sanna bemärkelse.
Vi har att kämpa mot strukturer som har slående likheter med hur det fungerade i totalitära stater såsom nazityskland och sovjet/Östtyskland. De nästlade in sig i alla samhällsnivåer och skapade en sjuklig konsensus som var lika med självmord om man opponerade sig mot. Precis så ser det ut i Sverige idag.
De flitigaste förespråkarna fungerar mer som robotar som utan egen förståelse upprepar inlärda fraser som de har programmerats till vid töntiga konferenser. Nyttiga idioter kallas dem också.
Jag vill vända på steken och säga ifrån, det är NI förbudstalibaner som skall ställas till svars för era utsagor och ert svammel, vad är det för signaler ni ger Sveriges ungdomar med era lögner och kraftigt vinklade tolkningar av forskning?
Vi vill faktiskt att det skall vara lagligt och reglerat, vad är det för fel att tycka så, vi är inga fiender till samhället utan vanliga Svenssons som inte tycker om att berusa oss på lösningsmedlet alkohol. Är det där det kniper undrar jag, att vi inte har samma favoritdrog? Isåfall är ni ännu större töntar än vad jag trodde möjligt.
Vi vill inte att det skall hanteras av kriminella organisationer utan vill att försäljningen omfattas av konsumentlagstiftningen.
Hur fan kan ni leva med ert förakt och eran vrångbild av verkligheten?
Kom ut ur ostkupan och ta av er ur ert tunnelseende.
Till Filippa, du blandar ihop det med skador av flitig alkoholkonsumtion, där är en av effekterna att hjärnan krymper! De personer som du eventuellt möter har ju allvarliga problem, svagt och undermåligt att föra över det på alla de andra som du inte råkar ut för. För att vara tydlig, det vore lika dumt att se på några nergångna alkoholister och utifrån det hävda att så blir alla av alkohol.
johnhenry: Hade du läst igenom kommentarerna hade du sett att alla som håller med Vilgot om legaliseringen har tagit med källor på sina påståenden, som motbevisar det ni anticannabis-människor skriver.
Läs till exempel vad Antares och Lise-lotte skrev...
Mycket trevlig läsning. Bara att fortsätta arbeta framåt. Förändring kommer.
Filippa: Du kan sitta och påstå hur mycket du vill, men om sanningen ska fram så håller inte WHO med dina observationer där hjärnan på något mystiskt sätt urhålas när man röker på. Antingen så trollar du eller så är du bättre än alla ledande och förövrigt statsfinansierade forskningsorganisationer i hela världen, vilket jag tvivlar ganska mycket på då det finns mycket vetenskaplig litteratur att tillgå angående cannabis bieffekter, och ingen nämner någonting om det du snackar om. Det dödar inte ens hjärnceller. Sluta snacka skit.
Och det med haschpsykoser är också skitsnack tills det finns bevis för det, vilket saknas. Hur vet du att de som åkt in på den legendariska "haschpsykosen" inte tagit andra droger, och då främst jävligt hallucinogena droger eller var mentalt instabila sedan innan? Kan förövrigt nämna att haschpsykoser är förvirrande, en passande översättning används inte förövrigt i världen. Kanadas regering har utfört flera forskningsrapporter angående den negativa sidan utav cannabis, antar att det är därför de är så rationella.
Och att kalla folk inskränkta för att de nyttjar en drog som är ofarligare än både tobak och alkohol är ingenting annat än hyckleri. Men, folk som jobbar/jobbat på sluten vård skulle man ju kunna tycka att de skulle vara något rationella i sina tankebanor, så som att bygga deras åsikter på en rationell grund av vetenskapliga bevis. Du är beviset för att detta inte stämmer.
Gör oss alla en tjänst och läs lite fakta, är du sedan mogen nog att diskutera så kan du väl åtminstone inte vara så jävla löjlig. Ursäkta.
Ungdomar! Förmodligen är de flesta av er betydligt yngre än jag som är pensionär. Dessförinnan har jag ägnat mitt yrkesliv åt att diagnosticera (enligt DSM III ochIV och ICD 9 och10) och behandla psykiskt sjuka/störda människor i både öppen- och slutenvård.
Vi hade ett antal fall av haschrelaterade psykoser på den klinik jag arbetade. De flesta psykoser klingade av efter en kortare period. Tyvärr hade vi också ett fåtal patienter där vi inte lyckades häva psykosen.
Det har också inom dubbeldiagnosforskning (missbruk/psykisk störning) gjorts ett antal studier där man studerat det regionala blodflödet i hjärnan före och efter cannabisintag. Flödet har mätts med sk SPEKT-kamera (Single photon emission computed tomography). Man har kunnat se att blodflödet har hämmats som ett resultat av cannabispåverkan. De studier jag läst om genomfördes för åtminstone tio år sedan.
Cannabis är inte så ofarligt som många tror. Jag avråder er bestämt från att fortsätta eller prova om ni inte använt er av drogen ännu. Lev väl.
Alla som pratar om det här skitsnacket med "håligheter " i hjärnan efter användande av cannabis borde klistra med sina källor, efter dem tagit en tänkare om propaganda och ifall dem fallit för det. Dock skulle detta bli svårt eftersom dem antingen inte finns eller är missvisande, alternativt är individerna så inskränkta och dumma att principen "Cant learn old dogs new tricks"-inträffat.
Här har ni en lista över cannabismyter:
http://www.nuffy.net/articles/cannabis-top-10-most-common-myths.html
Ifall ni vill ha mer info kan ni surfa in på WHOs (World HEALTH organisation) och läsa vad dem har att säga om cannabis. Kan lova er att det inte står något skitsnack som håligheter i hjärnan etc.
Tycker att riktigt många verkar glömma i alla fall för mig en mycket viktig detalj i denna fråga, nämligen frihet. Ser inte någon anledning till varför varken staten eller andra organisationer, personer etc ska bry sig om människors cannabisbruk. Så länge det inte blir en belastning för samhället, utan enkom påverkar den enskilda individen, så är det ett individuellt val! Låt folk få välja bort spriten och avnjuta en liten växt istället om det så önskas.
Förövrigt är det kul att folk engagerar sig och inte bara accepterar den information vi ständigt matas med i dagens samhälle. Det är bättre att ta intryck från olika håll och sedan bilda sig sin uppfattning, än att bara hoppa på "Norm-Tåget" direkt.
Tack Vilgot för att du håller debatten vid liv!
Du fick med de flesta goda pragmatiska argument för en legalisering, även om de pricipiella argumenten är väl så goda.
Filippa:
För att ge extra tyngd bakom dina argument nämner du att du har jobbat "inom slutenpsykiatrin ett antal år", vilket kan betyda allt från att du har varit psykiatriker till att du har städat på avdelningen ifråga. Av din argumentation att döma förefaller det sistnämnda alternativet mer troligt (inget ont om städerskor).
Till att börja med raljerar du över farorna för bruk av personer som ännu inte nått myndig ålder. Det du glömmer i din iver att kritisera Vilgot är att han ingenstans argumenterar för att det bör vara lagligt att sälja till underåriga.Tvärtom så är det mer troligt att en legal distributör skulle respektera åldersgränser än en aktör på den nuvarande illegala marknaden. Jag har hört många fantasifulla argument mot en legalisering, men din "osthålsteori" är ny till och med för mig. Det har redan efterfrågats en källhänvisning på den uppgiften och jag är milt uttryckt beredd att instämma i denna förfrågan.
Anna-Lisa:
Du har betydligt nyktrare invändningar än Filippa och enligt de lekmannamässiga efterforskningar jag gjort på sambandet mellan cannabisbruk och psykos så kan risken inte vidare avfärdas, samtidigt som det knappast råder något vetenskapligt konsensus kring forskningen på området. Mekanismerna bakom psykoser är komplicerade och det verkar som intensiva händelser överlag kan påverka, liksom ärftliga faktorer. Det verkar finnas ett statistiskt samband mellan cannabisbruk och insjuknande i psykos, men eftersom psykiskt sjuka tenderar att självmedicinera sig så får man vara försiktig när man bedömer vad som är orsak och vad som är verkan. I vart fall är riskerna med cannabisbruk betydligt mindre än de som följer vid bruk av alkohol, så kanske bör du lägga din energi på att varna ungdomarna för att börja dricka istället?
Sammanfattningsvis så är en legal marknad att föredra framför en underjordisk illegal marknad, av skäl som redan åskådliggjorts av tidigare inlägg på ett föredömligt sätt.
Är man inte nog liberalt sinnad för att vara emot idén att staten ska leka förskolelärare med medborgarna kan man åtminstone hålla med om att det är förbudsivrarna som har bevisbördan för att cannabis är är så pass farligt att det är värt att stigmatisera dess brukare och låsa in dem om de råkar ha lite för mycket av det goda i sin besittning. En rationell människa torde även tycka att rättssystemet skall gå ihop, vilket det tyvärr inte gör när vi accepterar en farligare drog som alkohol, men förbjuder en i sammanhanget lindrigare drog som cannabis.
Så viss finns det goda skäl att legalisera cannabis. Både på pragmatisk och principiell grund. Tack Vilgot och alla er andra debattörer för att ni fortsätter kämpa mot inskränkthet, fanatism och småaktighet och för en rationell inställning till cannabis!
Jag håller med författaren till 100%
Cannabisförbudet handlar enbart om att moralisera över människors levnadsvanor.
Ett fetto får trycka i sig snickers till frukost och kommer att kosta samhället många miljoner innan hon äntligen dör till sviterna av sitt socker- och fettmissbruk. En hårt arbetande svensk som unnar sig en jolle till fredagkvällen är kriminell. Det är en fullkomligt absurd situation.
Har själv precis lyckats snusa(7 veckor) och jag kan ärligt talat säga att det var bland det värsta jag varit/är med om. Tobak fortsätter dock att vara legalt trots att den dödar miljontals människor varje år. Samtidigt är drogen cannabis, som inte är beroendeframkallande över huvud taget, och aldrig har lett till en enda människas död strängt förbjuden. Det är strunt.
Dessutom leder cannabisförbudet till väldigt mycket annat skit som man oftast inte tänker på. Förbudet gör att växten får ett konstruerat marknadsvärde. Om du omsätter cannabis på ett mycket bra sätt på "gatan" kan du får upp emot 100 000 kronor för ett kilo. Det för en planta som vem som helst kan odla med en lampa, lite jord och lite vatten i sin garderob. Borde inte kilopriset vara densamma som för låt säga potatis? Detta konstruerade marknadsvärde gör att kriminella ligor kan tjäna väldigt stora pengar på att sälja grödan. Varför ge dessa ligor denna inkomstkälla?
De enda som vill ha kvar förbudet är kriminella (som tjänar grova pengar på vansinnet, de skrattar hela vägen till banken) och idioter (som istället för att tänka rationellt, högljutt moraliserar över andra människors levnadsval), jag är inte helt säker på vilken av dessa typer som äcklar mig mest.
Jag håller med författaren till 100%
Cannabisförbudet handlar enbart om att moralisera över människors levnadsvanor.
Ett fetto får trycka i sig snickers till frukost och kommer att kosta samhället många miljoner innan hon äntligen dör till sviterna av sitt socker- och fettmissbruk. En hårt arbetande svensk som unnar sig en jolle till fredagkvällen är kriminell. Det är en fullkomligt absurd situation.
Har själv precis lyckats snusa(7 veckor) och jag kan ärligt talat säga att det var bland det värsta jag varit/är med om. Tobak fortsätter dock att vara legalt trots att den dödar miljontals människor varje år. Samtidigt är drogen cannabis, som inte är beroendeframkallande över huvud taget, och aldrig har lett till en enda människas död strängt förbjuden. Det är strunt.
Dessutom leder cannabisförbudet till väldigt mycket annat skit som man oftast inte tänker på. Förbudet gör att växten får ett konstruerat marknadsvärde. Om du omsätter cannabis på ett mycket bra sätt på "gatan" kan du får upp emot 100 000 kronor för ett kilo. Det för en planta som vem som helst kan odla med en lampa, lite jord och lite vatten i sin garderob. Borde inte kilopriset vara densamma som för låt säga potatis? Detta konstruerade marknadsvärde gör att kriminella ligor kan tjäna väldigt stora pengar på att sälja grödan. Varför ge dessa ligor denna inkomstkälla?
De enda som vill ha kvar förbudet är kriminella (som tjänar grova pengar på vansinnet, de skrattar hela vägen till banken) och idioter (som istället för att tänka rationellt, högljutt moraliserar över andra människors levnadsval), jag är inte helt säker på vilken av dessa typer som äcklar mig mest.
Hade Cannabisen varit legaliserad och spriten kriminalliserad så skulle vi haft en bättre värld.
Cannabisen har räddat mig ur både deppresion och spritproblem. Glädjen/livslusten och framförallt kreativiteten har jag fått tillbaka.
Inga baksmällor, ingen ångest, inget begär.
Den spritpåverkade Pappan kommer hem och slår sina barn.
Den cannabisrökande Pappan kommer hem och leker med sina barn.
Legalisera NU ..!!
Vilken bra artikel.
Jag vill hävda att en avkriminalisering inte räcker. Problem med kriminella organisationer som profiterar kvarstår. Godtyckliga polisingripanden fortsätter. Vad som borde eftersträvas är en full legalisering av cannabis så att det hanteras och omfattas av samma/liknande reglering som exempelvis tobak och alkohol. Med det menar jag inte att "släppa haschet fritt" som en del bakåtsträvande sektmedlemmar påstår.
Angående de personer som jobbar inom vård och dylikt, som har kommenterat här, ni silar mygg och släpper igenom kameler, då ni för en sådan hård strid för ett fortsatt förbud och stigmatisering av brukarna. Man kan säga att ni förstorar upp problemet bortom alla proportioner. Allt för att trygga er inkomst, ni är ju beroende av att det fortfarande är förbjudet. En fråga, anser ni att alla som dricker alkohol är missbrukare också?
Vidare vill jag påstå att den signalpolitik som förs är genomskådad för länge sedan, er trovärdighet är förbrukad, folk småler åt era försök. Det är beklagligt att det har blivit en sådan situation, då många andra preparat kan vara riktigt farliga, men ingen lyssnar på det heller som en konsekvens av alla dessa år av lögner och halvsanningar.
Roligt att se att svenska medier på sikt är på väg att på allvar ta upp trenden om en för samhället mer rimlig och skonsam politik.
Roligt att se att svenska medier på sikt är på väg att på allvar ta upp trenden om en för samhället mer rimlig och skonsam politik.
Haschpsykos är och förblir en myt. Det finns något som heter psykos, och det är något som ligger latent i personen som drabbas av det. Denna måste sedan utlösas av något, vilket kan vara allt från en äcklig ostbit till att Sverige förlorar hockeyfinalen i OS till en för jobbig fylla till att man röker cannabis. Sannolikheten att en fullt frisk människa ska få en psykos är alltså obefintlig. Detta är något övriga världen är väl medvetna om, men Sverige tror i sedvanlig ordning att de vet bäst, trots att ingen forskning bedrivits på området i mannaminne. Om folk höll sig till FAKTA och inte lögner hade cannabis varit legaliserat för längesen.
Ta ifrån myndigheterna deras poliser, domstolar och rannsakningar och du tar samtidigt ifrån dem deras främsta argument.
Bra artikel!
Jag läste en del av kommentarerna och blev rent ut sagt mörkrädd över det faktum att psykvårdarna (Filippa) i vårt land har så undermåliga, och många gånger bristande, kunskaper om illegala droger. Hur ska de kunna hjälpa människor när de inte förstår grunderna till många problem som de psykiskt sjuka har?
Att cannabis skapar "håligheter" i hjärnan är självklart ett hittepå men det gör mig ledsen att människor år 2010 fortfarande tror på det.
Filippa, gör dig själv en tjänst och läs på ordentligt innan du skriver sådana dumheter igen.
Det är knappast hälsosamt att bruka cannabis.
Den här systematiska översikten i the Lancet visar på att cannabisbruk kan orsaka beroende, ökad risk för trafikolyckor, andningsproblem, hjärtsjukdom samt allvarlig påverkan på ungdomars psykosocial utveckling och mental hälsa.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19837255?itool=EntrezSystem2.PEntrez....
Den här säger att cannabis kan orsaka övergående paranoia och långvarigt bruk kan orsaka psykoser.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19073418?itool=EntrezSystem2.PEntrez....
Johan # 45
Som sagt, sila mygg och släppa igenom kameler.
Alla dessa undersökningar visar bara på problem vid en överdriven konsumtion, ett missbruk, när inser ni att det inte gäller den måttfulla konsumtionen.
Återigen, som en pedagogisk liknelse, drar ni slutsatsen hur farlig alkohol är baserat på hur alkolister hanterar det? Vore tacksam för svar av berörda.
Inte för att jag vill ta ifrån Vilgots uppmärksamhet, men det finns fler intressanta artiklar på newsmill:
http://www.newsmill.se/artikel/2009/03/03/dodsforbudet-mot-dodsknarket
Filippa, du får ge dig nu. Åk till vilket annat land som helst och framför dina åsikter så kommer du känna dig så oerhört mobbad för att alla skulle skratta åt dig så hårt. Det du säger är bullshit.
Johan Edin, ja cannabis kan hjälpa till att utlösa en psykos vid _långvarigt missbruk_, precis på samma sätt som alkohol, skilsmässor och graviditet kan göra det. Men eftersom det inte nämns tror alla att cannabis är det enda som kan göra det.
Den här systematiska översikten i the Lancet visar på att cannabisbruk kan orsaka beroende, ökad risk för trafikolyckor, andningsproblem, hjärtsjukdom samt allvarlig påverkan på ungdomars psykosocial utveckling och mental hälsa.
> Den här systematiska översikten i the Lancet visar på att cannabisbruk kan orsaka beroende, ökad risk för trafikolyckor,
> ökad risk för trafikolyckor.
Hmm? Det har jag svårt att se..? Eftersom vilken tänkande individ som helst inser att man inte kör ett motorfordon under inverkan av -någon- drog så är väll det där lite att ta i?.
@Filipa
Har du hål i hjärnan eller? Hoppas för vår patientsäkerhet´s skull att du inte jobbar kvar inom vården.
Nästa artikel som kommer att skrivas på Newsmill kommer att använda sig av vetenskapliga källor, för att fler ska känna sig övertygade om att regeringen och tidigare regeringars propaganda om denna drog inte stämmer.