[...] Attacken på Pär Nuders bok som sedan kom från Urban Ahlin var direkt osmaklig. Vi behöver en mångfald av röster i partiet. Och som tidsdokument var Nuders bok intressant. Varför Nuder ska beläggas med munkavle kan jag inte förstå. Vad är poängen? Samma känsla kan jag få när Morgan johansson och Skånes partidistrikt får kritik för att de lyfter viktiga frågor om svensk ekonomi. Oavsett vad man tycker om budgettak så var det väl högt i tak vi skulle ha när politiken omprövades? [...]
Blogg: Det går bra, men är inte rosenrött at Magnus tankar, 2009-01-27, 14:19
[...] Urban Ahlin , s-utrikestalesman, i Newsmill, har citerat en lokaltidnings kritik om Pär Nuders bok: “Det är uppenbart att Nuder, trots att han sitter i partiets verkställande utskott, struntar helt i att visa upp någon solidarisk front med sin partiledare.” [...]
Blogg:Hederskodex till salu « Best of Mankind´s blog - M, 2008-10-30, 01:18
[...] En riktig sosse håller käft. I minst 20 år. Sedan kan utvalda forskare få titta på det som sades bakom stängda dörrar. Det menar socialdemokraternas utrikespolitiske talesman Urban Ahlin, som är förbannad på att Pär Nuder skrivit en bok om sin tid vid makten. [...]
Blogg: Urban Ahlins tankebråte at Magnus tankar, 2008-10-28, 10:05
[...] Ahlin skrev på Newsmill häromdagen: “Vågar jag längre vara öppen med mina åsikter i partiets beslutande [...]
Blogg:Bit ihop och gå vidare | Arvidfalk.se, 2008-10-27, 18:43
[...] Där det hamnar som bränsle för media att skapa både drev och förtroendekriser. Jag håller med Urban Ahlin om Nuder boken skadar samtidigt som jag tror det är försent att förändra mediaklimatet. Även i [...]
Blogg:Nuders bok och amerikansk media kultur i sverige, 2008-10-27, 06:17
Här har vi en uppenbar intressekonflik.
Pär Nuders bok gagnar måhända inte socialdemokratins intressen. Men den gagnar folkets; folket vill nämligen ha INSYN.
Det är nämligen så, att sossepartiets intessen är EN sak, och folkets intressen en ANNAN.
Det borde Mariestad tänka på.
Och så en sak till.
Urban Ahlin har mycket att säga om partimedlemmarnas inflytande på politiken.
Om det folkliga inflytandet säger han ingenting.
Synnerligen signifikativt!
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-10-26, 14:32
Och så en sak till, som Urban Ahlin råkar belysa.
Det interna missnöjet med Göran Persson (och Nuder) fick ödesdigra konsekvenser i valrörelsen.
Där fanns uppenbar brist på vilja,.
Det var Rörelsen det! Hellre en borgerlig regering, än fortsatt "bunker".
Hellre Reinfeldt än Persson.
Det inger inte förtroende inför nästa val.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-10-26, 14:39
Urban Ahlin! Varför sa du inte detta under epoken Persson?
"Vi är många som uppfattade Göran Perssons period som en tid då väldigt få fick vara med och bestämma om partiets politik. Att det var en alldeles för liten krets som fick bryta åsikterna mot varandra. Behöver jag ens nämna att vi är många som ansåg att Pär Nuder var en av de få som faktiskt fick vara med i den inre cirkel där allt gjordes upp?"
Att komma nu och säga detta är det mest fega och "slag under bältet" jag sett i politiska sammanhang. Sådana som Urban Ahlin skall inte finnas i politiken. Personer som endast vill, till varje pris, göra karriär och bli berömda utan någon som helst egen civilkurage, som inte själv har någon som helst "hederskodex", bör inte finnas i politiken.
Avskyvärt, enligt mitt sett att se det!
Permalänk | Anmäl
Tommy Wingren, 2008-10-26, 15:35
Instämmer med föregående talare. Under Persson-epoken blev det uppenbart för dem som har ögon att se med, att svenska folket utav SAP enbart anses vara röstboskap, och att partiet är toppstyrt och ignorerar samhällsskeenden för att istället kasta skit på andra, skönmåla sig självt -leva på gamla meriter - meriter som tyvärr alldeles för många fortfarande köper.
Vad gäller Mariestad så kan jag som gammal Mariestadsbo säga att det är en ingrodd, insomnad liten industrihåla där folk mer än någonstans nyfiken eller fördömande glor på allt och alla, samt petar i saker som inte är deras angelägenheter och hittar på skrönor utifrån ingenting. Tanken på att Mariestadstidningen skulle besitta någon som helst visdom i en liten toppstyrd Vänster/SAP-stad där intolerans är vardagsmat, är löjjeväckande.
"Mariestad - Vänerns pärla" -indeed. Mariestad är Sveriges svar på J.R.R Tolkiens Fylke styrt under Saruman. -"Här kastas det pärlor för svin" - borde stadens slogan snarare vara.
Permalänk | Anmäl
Vänerns pärla, 2008-10-26, 15:36
Ursäkta mitt språkmisstag i ovanstående inlägg.
Sista meningen skall naturligtvis vara: "Avskyvärt, enligt mitt sätt att se det!".
Det blev tyvärr fel i hastigheten och att jag blev ganska arg på Urban.
Permalänk | Anmäl
Tommy Wingren, 2008-10-26, 15:39
Jag förstår Ahlin. Hur länge kan en person som själv haft makten i alla år (Nuder) genom hårda metoder få hålla på att kasta skit på Persson, Sahlin, Carlsson, Pagrotsky med flera... inom sitt eget parti, utan att någon reagerar? Nuder sitter på möten och sedan skriver han sin version i sina memoarer med stor bitterhet. Nuder vann inte sitt partis hjärta, trots att han eftersökte att bli partiledare. Då går han efterår ut och ställer till ett oväsen utan dess like. Det är väl det Ahlin menar med hederskodex-brott. Jag tycker själv att Nuders beteende är som killen i skolan som inte blev vald på brännbollsmatchen, och då sätter sig vid sidan av och kastar in stenar på plan... Bittert. Eller lite allvarligare - Nuder är på sätt och vis som lady Dianas livvakter i Storbrittanien: de skriver böcker med "inside-information" om bråk, pikanta detaljer och maktstrider i syfte att tjäna egna pengar. Men respekt får man knappast för beteendet, det förtjänar man helt enkelt inte. Jag gissar att Nuder krävde lojalitet av alla andra under de år han själv hade makten, nu passar inte "hederskodex" längre. Visst, kul för läsarna med en skadalbok som är så tom på politik, men hade det inte varit seriösare att inte vara så bitter?
Permalänk | Anmäl
SCJ, 2008-10-26, 16:00
Såg ni förresten Nuders frus reportage i DN Söndag idag, Ingrid Carlberg skriver om pjäsen "Ensamvargen". Där låter hon intervjuoffret Johan Rabaeus lätta på hjärtat om Sahlin:
"Såg ni debatten i går? Mona Sahlin var så jäkla blek, tyckte jag. Hon hade inget att sätta emot kändes det som, påpekar han engagerat." Får man den kusliga känslan att en journalist förmedlar sin man, makthavarens känslor...kusligt lik Nuders bok. Men, invänder den mindre konspiratoriske, hon intervjuar ju Rabaeus i hans egenskap av att föreställa Reinfeldt i pjäsen "Ensamvargen"! Ja, men just i den här enskilda passusen i reportaget framgår det att det är Rabaeus själv, inte hans gestaltning av Reinfeldt, som talar. För att man verkligen ska förstå detta lägger reportern in nästa mening av Rabaeus: "Och hörde ni Reinfeldt, vad han tjatade om den svenska modellen? Ingen säger något. Det är som om han själv har uppfunnit den.".... Som sagt. Är det snyggt gjort? Kusligt...
Permalänk | Anmäl
SCJ, 2008-10-26, 17:06
Man biter ihop för partiets bästa. Den raden sa allt! Det handlar inte om oss, vi som kämpar för att leva ett bra liv och orkar ge åt andra, allt handlar om partiets makt och era egna maktpositioner. Ni kan skriva hur fina partital som helst, men ord är just vad det är, bara ord. Det känns befriande att aldrig ha röstat på Er.
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-10-26, 17:13
Den här artikeln slog officiellt världsrekord i logiska kullerbyttor. Urban menar att med Persson vid rodret var partiet toppstyrt och medlemmarna utan insyn. Men med Mona är det tvärtom. Därför blir han arg och upprörd när Pär Nuder inte hemlighåller sossarnas maktspel och intriger (?)
Permalänk | Anmäl
Richard Granqvist, 2008-10-26, 19:45
Att hylla sekretessen och partipiskan känner inte jag som något positivt. Öppenhet och genomlysning är demokratins ledord. Urban Ahlin förespråkar det rakt motsatta.
Permalänk | Anmäl
Lars J., 2008-10-26, 20:37
Jag förstår fortfarande att de flesta tycker att en skandalbok från en f d makthavare med rader av aklagelser mot andra kan vara kul. Men är inte det socialdemokratiska inres reaktion, enligt Ahlin artikulerad inom det egna partiet, förståelig med tanke på att den man som utsparkar skotten mot andra själv styrt och ställt i tio år - och nu när samme man inte blev vald så rusar han ut med invektiv. Om rädslan inom partierna sprider sig, att den som man pratar med kanske skriver en bok till jul - gagnar det i längden demokratin? Eller blir det allt färre i mindre kretar som "vågar" prata med varandra? Moralen inom s-partiet förvånar mig på det sättet inte. Det är en osvensk företeelse att man likt Nuder tjänar egna syften och bokförsäljningspengar på sitt gamla uppdrag. Kan därför inte vara upprörd på reaktionerna infrån (s), däremot kan jag som sagt känna Nuders bitterhet när jag löst boken. Aldrig har väl en bok handlat så lite om politik och så mycket om maktintriger. Ja ja. Det är historia nu.
Permalänk | Anmäl
SCJ, 2008-10-26, 20:42
Ahlin bevisar bara det som man märkt när man träffat aktiva människor inom SAP - det är makten framför allt. Hyckleriet är vedervärdigt att se på när man träffar dessa proffssocialister "utanför tjänsten" då de verkligen bekänner färg. Oftast handlar allt om att kunna leva ett glassigt liv med feta löner, fina lägenheter osv. Allt snack om solidaritet med arbetare är som bortblåst. Jag har inget emot att folk strävar efter pengar eller makt men när de hycklar så mycket som många sossar gör vänder det sig verkligen i magen.
Permalänk | Anmäl
Q, 2008-10-26, 22:15
Det här var en väldigt förvirrad artikel. Alla som läst boken vet att Nuder är väldigt försiktig i sin kritik av Mona Sahlin. Persson går han bitvis lite hårdare åt, men knappast så man höjer på ögonbrynen.
Läs gärna intervjun jag gjorde med Nuder angående boken, Mona och Persson.
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/35189-nuder-kampar-sig-tillbaka
Permalänk | Anmäl
David, 2008-10-26, 23:32
Inlägget känns väldigt förvirrat. Alla som läst boken vet ju att Nuder är väldigt försiktig i sin kritik av Mona Sahiln. Persson går han lite hårdare åt, men knappast så man höjer på ögonbrynen.
Läs gärna intervjun jag gjorde med Nuder angående boken, Mona och Persson.
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/35189-nuder-kampar-sig-tillbaka
Permalänk | Anmäl
David Ärlemalm, 2008-10-26, 23:37
Urban Ahlin i sin konservativa slutenhet beskriver precis hur ett parti i dagens läge inte skall uppträda. En partiledning som är så rädd för att visa och diskutera sin politiska agenda öppet neråt - utåt kommer ofelbart att försvinna ut ur de politiska kulisserna ganska snabbt!
Permalänk | Anmäl
Bengt Nilsson, öppen sosse som röstar vänster , 2008-10-27, 07:29
Det är bara att jämföra SAP med företagsvärden, de bolag som slutar lyssna på sina kunder kommer alltid att för eller senare gå i graven. SAP måste börja lyssna på sina väljare. Det är ingen hjärnkirugi att förstå varför alliansen vann, de lyssnade på vad väljarna vill ha.
Ps. Hur kan så många riksdagledamoter ha tid över(!) så de hinner skriva böcker och göra massa annat. Dags att ta bort de från listorna..
Permalänk | Anmäl
Johan S, 2008-10-27, 07:38
Det är bra trångt och instängt i Sverige jämfört med hur vanligt det är att politiska pampar i övriga Europa ger igen i bokform.
Pekpinnarna från Ahlin luktar gammalt Östeuropa. Det stuket är långt mer chockerande än Nuders.
Nuder är med sin tid.
Permalänk | Anmäl
manon, 2008-10-27, 07:43
Nuders beskedligheter i boken bleknar inför stilen på pekpinnarna från Ahlin. Det sosseriet stinker gammalt unket Östeuropa.Utrikespolitiske Ahlin har inte varit så utrikespolitisk att han noterat hur vanligt det är i hela västvärlden att politiska pampar ger igen i bokform och att detta är en uppskattad säljande litterär genre. I Sverige skriver politiker med båda händerna om pennan och odlar inga vittra intressen. I Europa finns tänkvärda motsatser.
Ta franske fd premiärministern de Villepin som gick upp fem på morronen för att skriva på vad som blev tre 600-sidiga verk om Napoleon och makten.
Maktens sol är svart.
Permalänk | Anmäl
manon buttan, 2008-10-27, 07:56
Det är slut med rörelsen. Det finns ingen stil längre. Kollektivet kan gå och gömma sig i massan som den säger sig företräda. Det finns bara individer som vill synas i medieljuset och som får abstinens när ljuset slocknar. Det här kommer att gynna alliansen som måste svetsa sig samman till en spets.
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2008-10-27, 09:16
Jag tycker att öppenhet är bra.
Det tycker Ahlin också, han reagerar ju mot epoken Nuder/Persson i debattinlägget. Men det Ahlin också reagerar emot är att den person som toppstyrt Sverige i alla år, nu surt går ut och tar heder och ära av de som fått medlemmarnas förtroende i hans eget parti - nu efter att Nuder själv inte fick de poster han eftertraktat. Surt sa räven. När hörde ni Nuder säga flasklock under åren som gått? Visst, jag hörde också "köttberg" en gång. Men hur kan ni förledas att tro att Nuder slår ett slag för öppenheten, det är nog snarare tvärt om när man läser boken. En av attackerna på Göran persson från Nuder, är att statsministern inför alla partikamrater riktade kritik mot Nuder. Det skriver Nuder var obehagligt...öppenheten skapade en konflikt som Nuder beskriver det. Persson har redan svarat att Nuder aldrig var bra som finansminister.
Permalänk | Anmäl
Men hallå!, 2008-10-27, 10:12
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=844722
Urban Ahlin har även varit ute i DN och kritiserat Nuder bok.
Förutom den så ondgör sig Urban Ahlin där även över Kjell-Olof Feldts bok (som kom för 17 år sedan) och som han också anser vara ett exempel på skadlig litteratur.
Feldts bok handlade bland annat handlar om hur det gick till när Socialdemokratin övergav den fulla sysselsättningen som övergripande mål för den ekonomiska politiken.
Det var ett viktigt politiskt beslut. Ett av dom viktigaste beslut som fattats under de senaste 50 åren.
Enligt Urban Ahlin så skulle det vara bättre om vi medborgare undanhölls den kunskap om varför och hur detta strategiska beslut kom till som fanns att hämta i Feldts bok.
Den inställningen säger antagligen långt mer om vem Urban Ahlin är än vad den säger oss om Nuder och Feldt.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2008-10-27, 11:45
Lars Johansson, för att det ska vara seriöst: Menar du att Nuder skulle ha stått för öppenhet under Persson/Nuder-eran? Svara på detta. Ahlin uppfattar jag som en som berättar öppet hur hans parti nu tycker om en makthavare som kritiserar deras parti, deras partiledare och deras avgångne partiledare. Då får väl Nuder tåla öppen kritik? Nej, han vägrar svara på på Ahlins kritik i Aftonbladet. nej, han slänger på luren när Kulleberg är kritisk. Öppenhetens ängel Per Nuder?...
Permalänk | Anmäl
Hallå!, 2008-10-27, 11:56
Ahlin berättar omedvetet om varför vi vanligt folk misstror politiker
I Ahlins kritik visar han upp hyckleriet och det spel som sker i lönndom inom Sossarna. Men inte nog med det. Han har också mage att mena att det är tydligen helt ok att politikerna beter sig så mot oss väljare, fy fan!
Men han har säkert rätt i sin kritik av Nuder. Pär "hämnaren" Nuder. Man behöver inte vara nån större psykolog för att begripa det. Jag får en känsla av skolgård och Nuder är den där ungen som springer och skvallrar för att han inte får vara med och leka mer, typ: "Jag ska minsann berätta för mamma och pappa och alla i hela världen att ni varit elaka mot mig och då kommer min pappa att ge er stryk(pappa=väljarna)
Permalänk | Anmäl
Dr Cesar, 2008-10-27, 14:38
Urban Ahlin reagerar av en enda anledning - hans egen position blir hotad om Nuder skulle få större makt. Dessa två herrar är inte direkt såta bröder. Bortsett från det Nuder skriver och tycker till om så får man inte blunda för den maktkamp och det vakum som Persson efterlämnade och som Sahlin inte mäktat med att fylla.
Permalänk | Anmäl
Seve, 2008-10-27, 15:04
Ahlin berättar omedvetet om varför vi vanligt folk misstror politiker
I Ahlins kritik visar han upp hyckleriet och det spel som sker i lönndom inom Sossarna. Men inte nog med det. Han har också mage att mena att det är tydligen helt ok att politikerna beter sig så mot oss väljare, fy fan!
Men han har säkert rätt i sin kritik av Nuder. Pär "hämnaren" Nuder. Man behöver inte vara nån större psykolog för att begripa det. Jag får en känsla av skolgård och Nuder är den där ungen som springer och skvallrar för att han inte får vara med och leka mer, typ: "Jag ska minsann berätta för mamma och pappa och alla i hela världen att ni varit elaka mot mig och då kommer min pappa att ge er stryk.(pappa=väljarna)
Permalänk | Anmäl
Dr Cesar, 2008-10-27, 15:32
Den som är intresserad av vad Urban menar med 'heder' kan med fördel ta en nogsam titt på Urbans politiska gärning i Mariestad. Titta särskilt efter det som kallades 'de fyras gäng', undersök om det förekom någon svågerpolitik, hör efter med vilken ridderlighet och heder Urban hanterade konflikter. Jag har på känn att ordet 'heder' inte hamnar överst på listan över ord för beskrivnig av den gode Urbans karaktär.
Permalänk | Anmäl
L Beria, 2008-10-27, 16:01
Hejsan "Hallå".
Jag tror du förväxlade två stycken Lars Johansson. Därför har jag bytt namn till Lasse J nu.
Bara för att jag kritiserade Urban Ahlin för att förespråka gammaldags styrning av partiet betyder det inte att jag för den skull stödjer Per Nuder. Det kan mycket väl vara så att Nuder är lika gammaldags som Ahlin, eller värre. Jag har ingen uppfattning om hur det ligger till med den saken eftersom jag inte läst boken, endast den här artikeln.
Permalänk | Anmäl
Lars J., 2008-10-27, 16:04
Re: Hallå
Jag tror att Nuder och Ahlin bägge är barn av ungefär samma socialdemokratiska kultur. Det som är störande med en sån som Ahlin är att han så oblygt går ut och pratar om vilka böcker som är skadliga för medborgarna som den värsta politruken.
Det handlar ju inte bara om Nuders bok utan i DN så utfärdar ju Urban Ahlin även bannbullor mot Kjell-Olof Feldts och Tage G. Petterssons böcker.
En sån som Ahlin menar ju på fullt allvar att information som vi fick genom Kjell-Olof Feldts bok om hur Socialdemokratin övergav full sysselsättning som övergripande mål för den ekonomiska politiken egentligen inte borde ha kommit till medborgarnas kännedom.
Själv tycker jag att det är bra att allmänheten fick veta detta då det handlar om ett viktigt strategiskt beslut som påverkar oss än i dag.
Och precis som någon påpekat ovan så gör ju Urban en logisk kullerbytta när han kritiserar den slutenhet som rådde under Persson-eran och hävdar att den nuvarande ledningen eftersträvar större öppenhet. Men om det är öppenhet som eftersträvas så borde han ju bara vara glad om en som Per Nuder delger oss sin syn på saker som hänt inom Socialdemokratin.
Urban Ahlin påminner om en gammal östats-socialist från tiden för Glasnost. Och handen på hjärtat så har väl bäst före datum passerat sedan länge för den typen av socialister
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2008-10-27, 16:46
OK, Lars J - då är vi överens. Nuder står inte för öppenhet. Och det Ahlin skriver förtjänar kritik ändå enligt dig, men samma kritik riktar du mot Nuder som stått för en slutenhet utan dess like under Nuder/Persson-eran. Bra, då går dina inlägg intellektuellt ihop i slutändan. Återstår då att få reda på vad Nuder gör nu, som till och med är så sluten att han la på luren när Kullenberg ställde en liten fråga i radion som inte passade.
Permalänk | Anmäl
Hallå, 2008-10-27, 17:18
Nähä , men det är tydligen okej att sälja all inside-info om vilka trådar man kan dra i som man kommit över under makttiden till diverse PR-företag o by proxy därmed till främmande makt? Duktigt av honom att sälja info om hur det stått till i det statsbärande partiet som varit lite mer inflätat med staten som sådan än vad som är sunt till oss medborgare som egentligen är ägare till denna information inklusive tsunamibanden. Men de försökte man ju också smussla undan. Har hela sosseriet blivit någon slags InformationsByrå ???
Permalänk | Anmäl
aldrig sosse, 2008-10-27, 20:00
Re Seve. Du har ingen som helst aning vad du talar om - Nuder och Ahlin har aldrig fört någon maktkamp. Det är däremot sant att Nuder har haft en maktkamp (inom sig) mot Persson, Sahlin, Carlsson - ja i princip alla f d partiledare han skriver om. Och allt är förstås alla andras fel. Nuder är smidigheten själv? Bitterhet går utanpå kläderna, går ej att dölja.
Permalänk | Anmäl
Hallå!, 2008-10-27, 21:04
Ja, jag skulle inte vilja vara Urban Ahlin en dag som denna. Ogenerat avslöjar han socialdemokraternas lägg-locket-på-policy och beskriver det som en hederskodex och fattar inte själv att det är rent och skärt demokratiförakt, nästan lite sektartat. Det måste väl finnas andra sossar som reagerar och ser det allvarliga i detta.
Permalänk | Anmäl
Nestor Franke, 2008-10-28, 08:01
En politruck av den gamla stammen har talat.
Och vad är förresten nytt ny i S? Mona toppstyr men har inte riktigt samma koll som "Niveaburken" - med välkänt resultat. Hur lyder det gamla talesättet - "Give them enough rope and they will hang themselfs". haha.
Permalänk | Anmäl
Mike Rossi, 2008-10-28, 10:00
Re Hallå. Jag tror du misstar dig. Ett tydligt exempel på dessa herrars "kommunikation" kom i dager på senaste partikongressen. Nuder valde att platta till Ahlin ganska duktigt under en debatt. Jag tror nog att det finns många som har ett horn i sidan på Nuder och Ahlin är definitivt en av dem. Ahlin, skall man också komma ihåg, har blivit utsedd till utrikespolitisk talesman (på vilka meriter kan man undra?) men med detta har också hans tuppkam svält avsevärt och han ser sig därför som kallad att nu markera mot Nuder. Klassisk maktkamp, eller möjligtvis positioneringskamp, med andra ord.
Permalänk | Anmäl
Seve, 2008-10-28, 10:26
Re Seve. Nuder har plattat till allt i sin väg - det betyder inte att han och Ahlin har haft en kamp. Men säger du det så. Nuder är verkligen bitter på allt - det är sorgligt att se. Han hade kunnat skriva en bok om politik, nu blev det våldsamma personangrepp. Men håller med alla som skriver: vem bryr sig? Bortglömt redan. Bäst så.
Permalänk | Anmäl
Hallå!, 2008-10-28, 17:50
Det är bra om Nuders bok skadar Socialdemokraternas rykte. Men det är inte bra om boken leder till att Socialdemokraterna misslyckas med att vinna nästa val.
Eftersom jag är anhängare av kapitalismen föredrar jag en dålig s-regering framför en lika dålig borgerlig regering. Ty eländet som det förra alternativets s-politik skapar kommer inte lika lätt att kunna skyllas på kapitalismen, om sossarna själva sitter vid makten. Men om en borgerlig regering för samma s-politik, då blir det lättare för socialistiska demagoger att tiga om att det är fråga om en kopia på sossarnas egen politik, och det blir lättare för dem att skylla eländet på kapitalismen.
Ty de flesta svenska väljare är så insnöade att de inbillar sig att Reinfeldt och hans kompisar på något vis står för en mera kapitalistisk politik än vad Socialdemokraterna gör.
Så rösta på sossarna!
Permalänk | Anmäl
Henrik Unné, 2008-10-29, 03:46
...Som en sann s-väljare förväntar jag mig att folkvalda politiker skall vara trogen mot sin arbetsgivare - partiet. Att vara solidarisk, lojal och att man visar respekt, först och främst, till partiet hör till de dolda kriterium vid val av politikerna....
Permalänk | Anmäl
http://bestofmankind.wordpress.com/2008/10/30/hederskodex-ti, 2008-10-30, 01:28
http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=86266...
Den här länken säger väl allt i denna debatt?
Permalänk | Anmäl
Humor som sanning..., 2008-10-30, 13:19
Vi lever nog i en tid där vi fullständigt struntar i sk hederskodex etc. Sådana är nog bara till för folk som inte kommit så långt som till partistyrelser etc.
Permalänk | Anmäl
Lennart Ärlemalm, 2008-10-31, 17:17
Hur kan så många missförstå Ahlin? Han önskar socialdemokratiska politiker som har guts nog att ta upp problem internt, när de är aktuella och när de är möjliga att lösa. Skvaller är inte bara illojalt. Det är fruktansvärt improduktivt men tydligen lönsamt. Nuder blev tillfrågad av en förläggare och har sagt att han inte kunde säga nej. Det om något visar på dåligt omdöme. Nuder har dessutom inte frekvent synts till i politiken varken som riksdagsman eller i partiarbetet sedan valförlusten. Dags för det levande liket att ta time out?
Permalänk | Anmäl
Eva, 2008-10-31, 23:27
den som verkligen skadar vårt parti genom att vara repressiv mot alla former av oliktänkande och genom att tycka att vett är mindre viktigt än auktoritet är urban ahlin. jag hoppas innerligt att pär nuder blir ny utrikespolitisk talesperson nu när ahlin gjort bort sig så många gånger. alla vet ju att man försökte övertala nuder innan ahlin fick ta det, och det var ju väldigt synd.
Permalänk | Anmäl
Helena K, 2009-11-05, 12:07
Redan som tonåring var Ahlin helt hjärntvättad av en verklighetsbeskivning med arbetare och borgare som inte stämde med verkligheten. Nu vill han tysta ned sitt eget parti för det kan störa rörelsen. Varför? För den egna karriären gissar jag. Att tänka sig honom som utrikesminister känns mycket obehagligt.
Permalänk | Anmäl
Åsa Backman, 2010-02-20, 04:44
Having a happy hour with Diablo 2 cd key,
Warcraft 3 cd key,
Starcraft cd key.
and cd key for sale!
Diablo 2 cd key,
Warcraft 3 cd key,
Starcraft cd key,
Counter Strike CD Key,
Battlefield:Bad Company 2 CD Key,
Call of Duty 4 CD Key,
and cheap cd key sale!
Permalänk | Anmäl
edhardy, 2010-06-28, 10:06
49 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Här har vi en uppenbar intressekonflik.
Pär Nuders bok gagnar måhända inte socialdemokratins intressen. Men den gagnar folkets; folket vill nämligen ha INSYN.
Det är nämligen så, att sossepartiets intessen är EN sak, och folkets intressen en ANNAN.
Det borde Mariestad tänka på.
Och så en sak till.
Urban Ahlin har mycket att säga om partimedlemmarnas inflytande på politiken.
Om det folkliga inflytandet säger han ingenting.
Synnerligen signifikativt!
Och så en sak till, som Urban Ahlin råkar belysa.
Det interna missnöjet med Göran Persson (och Nuder) fick ödesdigra konsekvenser i valrörelsen.
Där fanns uppenbar brist på vilja,.
Det var Rörelsen det! Hellre en borgerlig regering, än fortsatt "bunker".
Hellre Reinfeldt än Persson.
Det inger inte förtroende inför nästa val.
Urban Ahlin! Varför sa du inte detta under epoken Persson?
"Vi är många som uppfattade Göran Perssons period som en tid då väldigt få fick vara med och bestämma om partiets politik. Att det var en alldeles för liten krets som fick bryta åsikterna mot varandra. Behöver jag ens nämna att vi är många som ansåg att Pär Nuder var en av de få som faktiskt fick vara med i den inre cirkel där allt gjordes upp?"
Att komma nu och säga detta är det mest fega och "slag under bältet" jag sett i politiska sammanhang. Sådana som Urban Ahlin skall inte finnas i politiken. Personer som endast vill, till varje pris, göra karriär och bli berömda utan någon som helst egen civilkurage, som inte själv har någon som helst "hederskodex", bör inte finnas i politiken.
Avskyvärt, enligt mitt sett att se det!
Instämmer med föregående talare. Under Persson-epoken blev det uppenbart för dem som har ögon att se med, att svenska folket utav SAP enbart anses vara röstboskap, och att partiet är toppstyrt och ignorerar samhällsskeenden för att istället kasta skit på andra, skönmåla sig självt -leva på gamla meriter - meriter som tyvärr alldeles för många fortfarande köper.
Vad gäller Mariestad så kan jag som gammal Mariestadsbo säga att det är en ingrodd, insomnad liten industrihåla där folk mer än någonstans nyfiken eller fördömande glor på allt och alla, samt petar i saker som inte är deras angelägenheter och hittar på skrönor utifrån ingenting. Tanken på att Mariestadstidningen skulle besitta någon som helst visdom i en liten toppstyrd Vänster/SAP-stad där intolerans är vardagsmat, är löjjeväckande.
"Mariestad - Vänerns pärla" -indeed. Mariestad är Sveriges svar på J.R.R Tolkiens Fylke styrt under Saruman. -"Här kastas det pärlor för svin" - borde stadens slogan snarare vara.
Ursäkta mitt språkmisstag i ovanstående inlägg.
Sista meningen skall naturligtvis vara: "Avskyvärt, enligt mitt sätt att se det!".
Det blev tyvärr fel i hastigheten och att jag blev ganska arg på Urban.
Jag förstår Ahlin. Hur länge kan en person som själv haft makten i alla år (Nuder) genom hårda metoder få hålla på att kasta skit på Persson, Sahlin, Carlsson, Pagrotsky med flera... inom sitt eget parti, utan att någon reagerar? Nuder sitter på möten och sedan skriver han sin version i sina memoarer med stor bitterhet. Nuder vann inte sitt partis hjärta, trots att han eftersökte att bli partiledare. Då går han efterår ut och ställer till ett oväsen utan dess like. Det är väl det Ahlin menar med hederskodex-brott. Jag tycker själv att Nuders beteende är som killen i skolan som inte blev vald på brännbollsmatchen, och då sätter sig vid sidan av och kastar in stenar på plan... Bittert. Eller lite allvarligare - Nuder är på sätt och vis som lady Dianas livvakter i Storbrittanien: de skriver böcker med "inside-information" om bråk, pikanta detaljer och maktstrider i syfte att tjäna egna pengar. Men respekt får man knappast för beteendet, det förtjänar man helt enkelt inte. Jag gissar att Nuder krävde lojalitet av alla andra under de år han själv hade makten, nu passar inte "hederskodex" längre. Visst, kul för läsarna med en skadalbok som är så tom på politik, men hade det inte varit seriösare att inte vara så bitter?
Såg ni förresten Nuders frus reportage i DN Söndag idag, Ingrid Carlberg skriver om pjäsen "Ensamvargen". Där låter hon intervjuoffret Johan Rabaeus lätta på hjärtat om Sahlin:
"Såg ni debatten i går? Mona Sahlin var så jäkla blek, tyckte jag. Hon hade inget att sätta emot kändes det som, påpekar han engagerat." Får man den kusliga känslan att en journalist förmedlar sin man, makthavarens känslor...kusligt lik Nuders bok. Men, invänder den mindre konspiratoriske, hon intervjuar ju Rabaeus i hans egenskap av att föreställa Reinfeldt i pjäsen "Ensamvargen"! Ja, men just i den här enskilda passusen i reportaget framgår det att det är Rabaeus själv, inte hans gestaltning av Reinfeldt, som talar. För att man verkligen ska förstå detta lägger reportern in nästa mening av Rabaeus: "Och hörde ni Reinfeldt, vad han tjatade om den svenska modellen? Ingen säger något. Det är som om han själv har uppfunnit den.".... Som sagt. Är det snyggt gjort? Kusligt...
Man biter ihop för partiets bästa. Den raden sa allt! Det handlar inte om oss, vi som kämpar för att leva ett bra liv och orkar ge åt andra, allt handlar om partiets makt och era egna maktpositioner. Ni kan skriva hur fina partital som helst, men ord är just vad det är, bara ord. Det känns befriande att aldrig ha röstat på Er.
Den här artikeln slog officiellt världsrekord i logiska kullerbyttor. Urban menar att med Persson vid rodret var partiet toppstyrt och medlemmarna utan insyn. Men med Mona är det tvärtom. Därför blir han arg och upprörd när Pär Nuder inte hemlighåller sossarnas maktspel och intriger (?)
Att hylla sekretessen och partipiskan känner inte jag som något positivt. Öppenhet och genomlysning är demokratins ledord. Urban Ahlin förespråkar det rakt motsatta.
Jag förstår fortfarande att de flesta tycker att en skandalbok från en f d makthavare med rader av aklagelser mot andra kan vara kul. Men är inte det socialdemokratiska inres reaktion, enligt Ahlin artikulerad inom det egna partiet, förståelig med tanke på att den man som utsparkar skotten mot andra själv styrt och ställt i tio år - och nu när samme man inte blev vald så rusar han ut med invektiv. Om rädslan inom partierna sprider sig, att den som man pratar med kanske skriver en bok till jul - gagnar det i längden demokratin? Eller blir det allt färre i mindre kretar som "vågar" prata med varandra? Moralen inom s-partiet förvånar mig på det sättet inte. Det är en osvensk företeelse att man likt Nuder tjänar egna syften och bokförsäljningspengar på sitt gamla uppdrag. Kan därför inte vara upprörd på reaktionerna infrån (s), däremot kan jag som sagt känna Nuders bitterhet när jag löst boken. Aldrig har väl en bok handlat så lite om politik och så mycket om maktintriger. Ja ja. Det är historia nu.
Ahlin bevisar bara det som man märkt när man träffat aktiva människor inom SAP - det är makten framför allt. Hyckleriet är vedervärdigt att se på när man träffar dessa proffssocialister "utanför tjänsten" då de verkligen bekänner färg. Oftast handlar allt om att kunna leva ett glassigt liv med feta löner, fina lägenheter osv. Allt snack om solidaritet med arbetare är som bortblåst. Jag har inget emot att folk strävar efter pengar eller makt men när de hycklar så mycket som många sossar gör vänder det sig verkligen i magen.
Det här var en väldigt förvirrad artikel. Alla som läst boken vet att Nuder är väldigt försiktig i sin kritik av Mona Sahlin. Persson går han bitvis lite hårdare åt, men knappast så man höjer på ögonbrynen.
Läs gärna intervjun jag gjorde med Nuder angående boken, Mona och Persson.
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/35189-nuder-kampar-sig-tillbaka
Inlägget känns väldigt förvirrat. Alla som läst boken vet ju att Nuder är väldigt försiktig i sin kritik av Mona Sahiln. Persson går han lite hårdare åt, men knappast så man höjer på ögonbrynen.
Läs gärna intervjun jag gjorde med Nuder angående boken, Mona och Persson.
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/35189-nuder-kampar-sig-tillbaka
Urban Ahlin i sin konservativa slutenhet beskriver precis hur ett parti i dagens läge inte skall uppträda. En partiledning som är så rädd för att visa och diskutera sin politiska agenda öppet neråt - utåt kommer ofelbart att försvinna ut ur de politiska kulisserna ganska snabbt!
Det är bara att jämföra SAP med företagsvärden, de bolag som slutar lyssna på sina kunder kommer alltid att för eller senare gå i graven. SAP måste börja lyssna på sina väljare. Det är ingen hjärnkirugi att förstå varför alliansen vann, de lyssnade på vad väljarna vill ha.
Ps. Hur kan så många riksdagledamoter ha tid över(!) så de hinner skriva böcker och göra massa annat. Dags att ta bort de från listorna..
Det är bra trångt och instängt i Sverige jämfört med hur vanligt det är att politiska pampar i övriga Europa ger igen i bokform.
Pekpinnarna från Ahlin luktar gammalt Östeuropa. Det stuket är långt mer chockerande än Nuders.
Nuder är med sin tid.
Nuders beskedligheter i boken bleknar inför stilen på pekpinnarna från Ahlin. Det sosseriet stinker gammalt unket Östeuropa.Utrikespolitiske Ahlin har inte varit så utrikespolitisk att han noterat hur vanligt det är i hela västvärlden att politiska pampar ger igen i bokform och att detta är en uppskattad säljande litterär genre. I Sverige skriver politiker med båda händerna om pennan och odlar inga vittra intressen. I Europa finns tänkvärda motsatser.
Ta franske fd premiärministern de Villepin som gick upp fem på morronen för att skriva på vad som blev tre 600-sidiga verk om Napoleon och makten.
Maktens sol är svart.
Det är slut med rörelsen. Det finns ingen stil längre. Kollektivet kan gå och gömma sig i massan som den säger sig företräda. Det finns bara individer som vill synas i medieljuset och som får abstinens när ljuset slocknar. Det här kommer att gynna alliansen som måste svetsa sig samman till en spets.
Jag tycker att öppenhet är bra.
Det tycker Ahlin också, han reagerar ju mot epoken Nuder/Persson i debattinlägget. Men det Ahlin också reagerar emot är att den person som toppstyrt Sverige i alla år, nu surt går ut och tar heder och ära av de som fått medlemmarnas förtroende i hans eget parti - nu efter att Nuder själv inte fick de poster han eftertraktat. Surt sa räven. När hörde ni Nuder säga flasklock under åren som gått? Visst, jag hörde också "köttberg" en gång. Men hur kan ni förledas att tro att Nuder slår ett slag för öppenheten, det är nog snarare tvärt om när man läser boken. En av attackerna på Göran persson från Nuder, är att statsministern inför alla partikamrater riktade kritik mot Nuder. Det skriver Nuder var obehagligt...öppenheten skapade en konflikt som Nuder beskriver det. Persson har redan svarat att Nuder aldrig var bra som finansminister.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=844722
Urban Ahlin har även varit ute i DN och kritiserat Nuder bok.
Förutom den så ondgör sig Urban Ahlin där även över Kjell-Olof Feldts bok (som kom för 17 år sedan) och som han också anser vara ett exempel på skadlig litteratur.
Feldts bok handlade bland annat handlar om hur det gick till när Socialdemokratin övergav den fulla sysselsättningen som övergripande mål för den ekonomiska politiken.
Det var ett viktigt politiskt beslut. Ett av dom viktigaste beslut som fattats under de senaste 50 åren.
Enligt Urban Ahlin så skulle det vara bättre om vi medborgare undanhölls den kunskap om varför och hur detta strategiska beslut kom till som fanns att hämta i Feldts bok.
Den inställningen säger antagligen långt mer om vem Urban Ahlin är än vad den säger oss om Nuder och Feldt.
Lars Johansson, för att det ska vara seriöst: Menar du att Nuder skulle ha stått för öppenhet under Persson/Nuder-eran? Svara på detta. Ahlin uppfattar jag som en som berättar öppet hur hans parti nu tycker om en makthavare som kritiserar deras parti, deras partiledare och deras avgångne partiledare. Då får väl Nuder tåla öppen kritik? Nej, han vägrar svara på på Ahlins kritik i Aftonbladet. nej, han slänger på luren när Kulleberg är kritisk. Öppenhetens ängel Per Nuder?...
Ahlin berättar omedvetet om varför vi vanligt folk misstror politiker
I Ahlins kritik visar han upp hyckleriet och det spel som sker i lönndom inom Sossarna. Men inte nog med det. Han har också mage att mena att det är tydligen helt ok att politikerna beter sig så mot oss väljare, fy fan!
Men han har säkert rätt i sin kritik av Nuder. Pär "hämnaren" Nuder. Man behöver inte vara nån större psykolog för att begripa det. Jag får en känsla av skolgård och Nuder är den där ungen som springer och skvallrar för att han inte får vara med och leka mer, typ: "Jag ska minsann berätta för mamma och pappa och alla i hela världen att ni varit elaka mot mig och då kommer min pappa att ge er stryk(pappa=väljarna)
Urban Ahlin reagerar av en enda anledning - hans egen position blir hotad om Nuder skulle få större makt. Dessa två herrar är inte direkt såta bröder. Bortsett från det Nuder skriver och tycker till om så får man inte blunda för den maktkamp och det vakum som Persson efterlämnade och som Sahlin inte mäktat med att fylla.
Ahlin berättar omedvetet om varför vi vanligt folk misstror politiker
I Ahlins kritik visar han upp hyckleriet och det spel som sker i lönndom inom Sossarna. Men inte nog med det. Han har också mage att mena att det är tydligen helt ok att politikerna beter sig så mot oss väljare, fy fan!
Men han har säkert rätt i sin kritik av Nuder. Pär "hämnaren" Nuder. Man behöver inte vara nån större psykolog för att begripa det. Jag får en känsla av skolgård och Nuder är den där ungen som springer och skvallrar för att han inte får vara med och leka mer, typ: "Jag ska minsann berätta för mamma och pappa och alla i hela världen att ni varit elaka mot mig och då kommer min pappa att ge er stryk.(pappa=väljarna)
Den som är intresserad av vad Urban menar med 'heder' kan med fördel ta en nogsam titt på Urbans politiska gärning i Mariestad. Titta särskilt efter det som kallades 'de fyras gäng', undersök om det förekom någon svågerpolitik, hör efter med vilken ridderlighet och heder Urban hanterade konflikter. Jag har på känn att ordet 'heder' inte hamnar överst på listan över ord för beskrivnig av den gode Urbans karaktär.
Hejsan "Hallå".
Jag tror du förväxlade två stycken Lars Johansson. Därför har jag bytt namn till Lasse J nu.
Bara för att jag kritiserade Urban Ahlin för att förespråka gammaldags styrning av partiet betyder det inte att jag för den skull stödjer Per Nuder. Det kan mycket väl vara så att Nuder är lika gammaldags som Ahlin, eller värre. Jag har ingen uppfattning om hur det ligger till med den saken eftersom jag inte läst boken, endast den här artikeln.
Re: Hallå
Jag tror att Nuder och Ahlin bägge är barn av ungefär samma socialdemokratiska kultur. Det som är störande med en sån som Ahlin är att han så oblygt går ut och pratar om vilka böcker som är skadliga för medborgarna som den värsta politruken.
Det handlar ju inte bara om Nuders bok utan i DN så utfärdar ju Urban Ahlin även bannbullor mot Kjell-Olof Feldts och Tage G. Petterssons böcker.
En sån som Ahlin menar ju på fullt allvar att information som vi fick genom Kjell-Olof Feldts bok om hur Socialdemokratin övergav full sysselsättning som övergripande mål för den ekonomiska politiken egentligen inte borde ha kommit till medborgarnas kännedom.
Själv tycker jag att det är bra att allmänheten fick veta detta då det handlar om ett viktigt strategiskt beslut som påverkar oss än i dag.
Och precis som någon påpekat ovan så gör ju Urban en logisk kullerbytta när han kritiserar den slutenhet som rådde under Persson-eran och hävdar att den nuvarande ledningen eftersträvar större öppenhet. Men om det är öppenhet som eftersträvas så borde han ju bara vara glad om en som Per Nuder delger oss sin syn på saker som hänt inom Socialdemokratin.
Urban Ahlin påminner om en gammal östats-socialist från tiden för Glasnost. Och handen på hjärtat så har väl bäst före datum passerat sedan länge för den typen av socialister
OK, Lars J - då är vi överens. Nuder står inte för öppenhet. Och det Ahlin skriver förtjänar kritik ändå enligt dig, men samma kritik riktar du mot Nuder som stått för en slutenhet utan dess like under Nuder/Persson-eran. Bra, då går dina inlägg intellektuellt ihop i slutändan. Återstår då att få reda på vad Nuder gör nu, som till och med är så sluten att han la på luren när Kullenberg ställde en liten fråga i radion som inte passade.
Nähä , men det är tydligen okej att sälja all inside-info om vilka trådar man kan dra i som man kommit över under makttiden till diverse PR-företag o by proxy därmed till främmande makt? Duktigt av honom att sälja info om hur det stått till i det statsbärande partiet som varit lite mer inflätat med staten som sådan än vad som är sunt till oss medborgare som egentligen är ägare till denna information inklusive tsunamibanden. Men de försökte man ju också smussla undan. Har hela sosseriet blivit någon slags InformationsByrå ???
Re Seve. Du har ingen som helst aning vad du talar om - Nuder och Ahlin har aldrig fört någon maktkamp. Det är däremot sant att Nuder har haft en maktkamp (inom sig) mot Persson, Sahlin, Carlsson - ja i princip alla f d partiledare han skriver om. Och allt är förstås alla andras fel. Nuder är smidigheten själv? Bitterhet går utanpå kläderna, går ej att dölja.
Ja, jag skulle inte vilja vara Urban Ahlin en dag som denna. Ogenerat avslöjar han socialdemokraternas lägg-locket-på-policy och beskriver det som en hederskodex och fattar inte själv att det är rent och skärt demokratiförakt, nästan lite sektartat. Det måste väl finnas andra sossar som reagerar och ser det allvarliga i detta.
En politruck av den gamla stammen har talat.
Och vad är förresten nytt ny i S? Mona toppstyr men har inte riktigt samma koll som "Niveaburken" - med välkänt resultat. Hur lyder det gamla talesättet - "Give them enough rope and they will hang themselfs". haha.
Re Hallå. Jag tror du misstar dig. Ett tydligt exempel på dessa herrars "kommunikation" kom i dager på senaste partikongressen. Nuder valde att platta till Ahlin ganska duktigt under en debatt. Jag tror nog att det finns många som har ett horn i sidan på Nuder och Ahlin är definitivt en av dem. Ahlin, skall man också komma ihåg, har blivit utsedd till utrikespolitisk talesman (på vilka meriter kan man undra?) men med detta har också hans tuppkam svält avsevärt och han ser sig därför som kallad att nu markera mot Nuder. Klassisk maktkamp, eller möjligtvis positioneringskamp, med andra ord.
Re Seve. Nuder har plattat till allt i sin väg - det betyder inte att han och Ahlin har haft en kamp. Men säger du det så. Nuder är verkligen bitter på allt - det är sorgligt att se. Han hade kunnat skriva en bok om politik, nu blev det våldsamma personangrepp. Men håller med alla som skriver: vem bryr sig? Bortglömt redan. Bäst så.
Det är bra om Nuders bok skadar Socialdemokraternas rykte. Men det är inte bra om boken leder till att Socialdemokraterna misslyckas med att vinna nästa val.
Eftersom jag är anhängare av kapitalismen föredrar jag en dålig s-regering framför en lika dålig borgerlig regering. Ty eländet som det förra alternativets s-politik skapar kommer inte lika lätt att kunna skyllas på kapitalismen, om sossarna själva sitter vid makten. Men om en borgerlig regering för samma s-politik, då blir det lättare för socialistiska demagoger att tiga om att det är fråga om en kopia på sossarnas egen politik, och det blir lättare för dem att skylla eländet på kapitalismen.
Ty de flesta svenska väljare är så insnöade att de inbillar sig att Reinfeldt och hans kompisar på något vis står för en mera kapitalistisk politik än vad Socialdemokraterna gör.
Så rösta på sossarna!
...Som en sann s-väljare förväntar jag mig att folkvalda politiker skall vara trogen mot sin arbetsgivare - partiet. Att vara solidarisk, lojal och att man visar respekt, först och främst, till partiet hör till de dolda kriterium vid val av politikerna....
http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=86266...
Den här länken säger väl allt i denna debatt?
Vi lever nog i en tid där vi fullständigt struntar i sk hederskodex etc. Sådana är nog bara till för folk som inte kommit så långt som till partistyrelser etc.
Hur kan så många missförstå Ahlin? Han önskar socialdemokratiska politiker som har guts nog att ta upp problem internt, när de är aktuella och när de är möjliga att lösa. Skvaller är inte bara illojalt. Det är fruktansvärt improduktivt men tydligen lönsamt. Nuder blev tillfrågad av en förläggare och har sagt att han inte kunde säga nej. Det om något visar på dåligt omdöme. Nuder har dessutom inte frekvent synts till i politiken varken som riksdagsman eller i partiarbetet sedan valförlusten. Dags för det levande liket att ta time out?
den som verkligen skadar vårt parti genom att vara repressiv mot alla former av oliktänkande och genom att tycka att vett är mindre viktigt än auktoritet är urban ahlin. jag hoppas innerligt att pär nuder blir ny utrikespolitisk talesperson nu när ahlin gjort bort sig så många gånger. alla vet ju att man försökte övertala nuder innan ahlin fick ta det, och det var ju väldigt synd.
Redan som tonåring var Ahlin helt hjärntvättad av en verklighetsbeskivning med arbetare och borgare som inte stämde med verkligheten. Nu vill han tysta ned sitt eget parti för det kan störa rörelsen. Varför? För den egna karriären gissar jag. Att tänka sig honom som utrikesminister känns mycket obehagligt.
Having a happy hour with Diablo 2 cd key,
Warcraft 3 cd key,
Starcraft cd key.
and cd key for sale!
Diablo 2 cd key,
Warcraft 3 cd key,
Starcraft cd key,
Counter Strike CD Key,
Battlefield:Bad Company 2 CD Key,
Call of Duty 4 CD Key,
and cheap cd key sale!