Begåvat. Hoppas försvarpolitiker och FM läser din artikel. När man betänker hur situationen är i Afganistan vore det naturligtvis väldigt socialsmart att ha Tre kronor i stället för korset på flaggor och vimplar just där - i Afganistan.
Permalänk | Anmäl
Klara, 2010-02-10, 15:06
Jag har undrat samma sak. Det måste se ut som korståg i deras ögon... kristna=korsdyrkare...
Permalänk | Anmäl
Tre Kronor, 2010-02-10, 15:07
Det finns säkert någon som stör sig på tre kronor, eller korv eller västerlänningar i allmänhet. För övrigt tycker jag att....
Permalänk | Anmäl
Läsare, 2010-02-10, 15:10
Men vadå, ska vi dölja det faktum att majoriteten av den svenska befolkningen är kristna? Du vet väl också att våran värdegrund har en kristen förankring?
Svenska flaggan har ett kors i sig, sure, men det är inte det det står för längre. Hela artikeln känns som hårklyveri och ett pinsamt sätt att få uppmärksamhet på.
Hade Saudiarabien militärfordon med sin flagga på här i Sverige hade jag inte dragit religiösa paralleller utan sett flaggan som just en nationssymbol.
Permalänk | Anmäl
Slenke, 2010-02-10, 15:11
Ja, du har naturligtvis helt rätt i sak. Att patrullera i ett muslimskt land med en flagga i form av ett kristet kors uppfattas säkerligen väldigt provocerande. Jag är dock inte så säker på att svenska flaggan används på detta sätt i arbetet i Afghanistan. Låt oss hoppas att våra förband är klokare än så.
Permalänk | Anmäl
Ingemar, 2010-02-10, 15:13
Afghanerna i gemen är nog smartare är vänstersmurfar i västerlandet. Avsevärt mycket smartare...
Hade det varit ett problem så borde det ha kommit upp tidigare under missionen, mycket tidigare... Inte sant?
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2010-02-10, 15:23
...dessutom så är de flesta europeer kristna eller förmodat kristna vilket förmodligen är värre än en flagga hatad av vänstern och vissa element av berikningsimporten.....
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2010-02-10, 15:25
Haha, jag minns när vårt företag jobbade på att få ett stort kontrakt i Israel. Ansvarig för detta var en person som hette Saladin. Vi fick aldrig det kontraktet ...
Permalänk | Anmäl
Nisse W, 2010-02-10, 15:33
Svenska flaggan hör inte hemma i Afghanistan. Och vice versa.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-02-10, 15:32
Jag har tidigare läst att den svenska flaggan är mossig, gammalmodig, en symbol för kapitalistiskt förtryck, främlingsfientlig och rasistiskt och nu har jag fått läsa att den reperensenterar ett korståg mot islam.
Permalänk | Anmäl
Lille Luj, 2010-02-10, 15:44
#4 Majoriteten av svenska befolkningen är inte kristna utan ateister.
Permalänk | Anmäl
jon, 2010-02-10, 15:47
Mot allt förnuft finns det Svenska kvinnor i Afganistan. Ska de ha slöja på sig....?
Varför ska vi gömma och förneka vår Kristna väredegrund som vårt land vilar på..?
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2010-02-10, 15:52
Vad hände med seden dit man kommer? Om analfabetiska afghaner inte får missförstå svenska flaggan, då får inte vi, läskunniga svenskar, missförstå muslimska män som vägrar skaka hand med kvinnor. Nej, jag säger vi respekterar kulturen i Afghanistan, och undviker kors , OCH vi respekterar kulturen i Sverige, och försvarar seden att alla män i Sverige är villiga att skaka hand med kvinnor.
Permalänk | Anmäl
Winning Hearts And Minds., 2010-02-10, 16:03
Vilken tomte till skribent.
Men han har en poäng, afghanerna kan ju se den svenska flaggan som ett korstecken och dra slutsatser av den nivå ett kristet land har uppnått. Förhoppningsvis.
För Afghanistans (och grannländernas) problem är just den ruttna värdegrund som islam står för.
Permalänk | Anmäl
1965, 2010-02-10, 16:10
Allra störst förtroende skulle vi väl få ifall de svenska soldaterna konverterade till islam direkt vid ankomst i Afghanistan, och att all kvinnlig personal hade burka? Skulle det vara för mycket begärt eller?
Usch vilka rasister de svenska soldaterna är som inte gör detta!
Permalänk | Anmäl
Jonas D Persson, 2010-02-10, 16:14
nej du har så hemskt fel.
om vi ska ta hänsyn till 500 år gamla händelser så kommer vi aldrig vidare. 1) exempel: förknippas inte skägg med vikingar? så att turister på irland borde raka sig innan avstigning av planet, av medkänsla med deras syn på våra förfäder? patetiskt. och 2) varför ska vi sänka oss till den medeltida distinktionen kristna-muslimer? 3) och nej menar du att ditt argument håller i fallet A. så håller det också i Rinkeby. och håller det i Rinkeby så håller det överallt.
Permalänk | Anmäl
mattias...980, 2010-02-10, 16:29
"Hur hade du själv reagerat på militärfordon i Sverige märkta med Saudiarabiens flagga?"
Svar:
Sverige är en demokrati, Saudiarabien är en diktatur. Att du ens tar upp detta som en relevant jämförelse är bara patetiskt och visar att du har en svag demokratisk hållning.
Permalänk | Anmäl
Måns, 2010-02-10, 16:40
Uppenbarligen har alla här som kommenterar i försvar för korset, aldrig nånsin sålt nånting i deras liv. Fienden använder alla medel för att så opposition till bl.a. svenskarnas närvaro i Afghanistan. Korset hjälper fienden, inte Sverige. Korset äventyrar svenska liv. Är korset värt det? Om vi vill att vår tillfälliga närvaro i Afghanistan ska vara så lyckad som möjligt, och kosta så få svenska liv som möjligt, så undviker vi att vifta med korset. Det här äventyret är i alla fall snart över för Sveriges del. Nu gäller det bara för USA att decimera Taliban tillräckligt så afghaner får en chans att bygga en nation på egen hand, mindre vidrig än Talibans. Det är allt. Inga större ambitioner än det. Sen kommer trupperna hem. Nästa äventyr: Iran.
Permalänk | Anmäl
Bunker Busters, 2010-02-10, 17:01
"In hoc signo vinces" är latin, inte grekiska.
Permalänk | Anmäl
Johan Låga, 2010-02-10, 17:27
Typisk svenssonrasism att tro att alla muslimer i världen över är en och samma enhet. I Afghanistan är inte korstågen något som över huvudtaget är så aktuellt att man skulle bli besvärad av ett kors. Människorna där är faktiskt inte totala idioter som tror att kors innebär korsfarare. Många vet att flaggor ser ut på visst sätt och jag tycker det är löjligt att spy ur sig sådan goja som skribenten här gör.
Permalänk | Anmäl
berndt, 2010-02-10, 17:35
Vad skall folk tro, ena dagen "skyddar man kvinnorna i Afganistan", nästa dag är svenska försvaret och köper bordellsex, efter utbildning i
Tyskland ?
Permalänk | Anmäl
Chili Palmer, 2010-02-10, 17:40
Afghanen i gemen är nog inte dummare än att han begriper att det inte handlar om något korståg, de västerländska intressenterna har ju för tusan varit där och stött konservativa religiösa krafter i 30 år nu.
Om nu någon av de religiösa krafterna som inte är på regeringssidan skulle trumpeta om korståg är det för varje tänkande människa Afghan som någon annan ganska uppenbart att det då handlar om taktik och politik.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2010-02-10, 17:55
"Hur hade du själv reagerat på militärfordon i Sverige märkta med Saudiarabiens flagga?"
Hela dagarna ser jag människor som jag inte skulle kalla Svenskar, med både den ena och den andra huvudbonaden som inte passar in i Sverige. Och sedan när t.e.x Iraks fotbollslandslag spelar bra så ockuperar man hela plattan. Med ditt resonemang så kanske det ska förbjudas.
Hur som helst så är det inte mig du ska övertyga.
Permalänk | Anmäl
Perk, 2010-02-10, 18:07
Suck...
Jo, de försöker döda utländska soldater för att de har kors på flaggorna... Inte frö att de störtat talibanerna från makten och försöker hindra deras inflyttande, samt "lägger sig" i den omfattande droghandeln. Nej, nej, motståndet har med korset på vår flagga att göra...
Permalänk | Anmäl
Patrick, 2010-02-10, 18:30
Det är vår nations färger det vore oärligt att föra andra eller ingen.
För övrigt dock borde vi lämna Afghanistan och fokusera på det egna landet innan någon annan gör det.
Permalänk | Anmäl
Tor, 2010-02-10, 18:48
Dum rubrik: Är islamisterna i Sverige här på korståg?
Permalänk | Anmäl
Ingemar, 2010-02-10, 19:13
Jag tror nog flaggor med mumin-motiv är en ännu bättre idé. Trots allt kan de tre kronorna förväxlas för en symbolik till kristen treenighet och därför i förlängningen även korsfarare. Det vore helt klart att föredra ikoner av mumintrollet, lilla my och självfallet mumindalen också. Tänk bara vilken glädje snusmumriken och hemulen skulle väcka i det afghanska folkets karga själ.
Permalänk | Anmäl
Hiram, 2010-02-10, 20:11
"Du vet väl också att våran värdegrund har en kristen förankring?"
Vad menar du?
Stena otrogna, döda bögar och spåtanter?
Att nämna religion och moral i samma mening är som att nämna hygien och Bert Karlsson samtidigt.
Permalänk | Anmäl
Danne, 2010-02-10, 20:15
Ännu en förståsigpåare som sitter och funderar hemma i Sverige...
Vet du vad man kan göra? Man kan fråga Afghanerna! Det gjorde jag när jag tjänstgjorde i Afghanistan och vet du vad, afghanerna bryr sig inte det minsta om hur vår flagga ser ut. Förutom byäldstar och mannen på gatan så diskuterade jag även deta med tolkarna (vilka är väldigt raka) och de tittade frågande på mig. Kroaterna har kors runt halsen samt på uniformen... Inga problem.
Så nästa gång du sitter och funderar i stugan så är det bättre att du åker till verkligheten och tar reda på lite svar. Enklast är alltid att fråga dem som frågan berör...
Permalänk | Anmäl
Olle, 2010-02-10, 20:47
hej, Bush ,sionist,sa det..bush sa också. kriget mot Gaza går vidare..Och Israel bombar med förbjudna vapen.Det är rasism..
VIVA Sverige.....
Hej, Nu är det nog..Ingen behöver dö orättvist och för ett orättvist krig för en del som vill ha bara mer makt, mer intresse, mer pengar och vill styra hela världen.Nu är det stopp , världen .Läs det här ,varsågoda:-
Medias ansvar, moral och rättvisa ska tvinga alla journalisterna och författare att tänka, skriva och visa fakta och alla sanna nyheter åt alla folk och åt alla partier m.fl..
Världens politik är ett stort område med olika människor , tankar , intresse, makt och olika mål..
Medias arbete och medias ansvar och moral är att folket får det bästa , sanna, riktiga fakta och nyheter..Idag har man mycket olika media och mycket olika nyheter och olika händelser som kommer från olika håll och fort, men man kan ta dem också fort ..Media ska inte mörklägga ,förvränga eller ändra nyheterna och alla händelserna ..
En stor del media gör det ...De medierna vill påvecka folk till fel fakta, fel införmation och till osant händelser för en viss intresse och för en viss politik och partier som tänker på val, makt, mer intresse och på mer stöd från folket..
Palestinafrågan, Irakkrig, Gazakrig och allt vad som händer i Mellanöstern med krig mot terror och att kritisera Islam med arabvärlden har varit i en del media mörklagda och förvrängda av de som vill skydda den här politik eller det här land-makt-....
Carl Philip bör vara rädd om Sveriges moral och rykte..Ta hem soldaterna ,politiker ..De ska till deras familjer och arbeta för en rättvis ,säker framtid utan krig och de alla mörklagda ,förvrängda fakta om en del stora frågor i politiken..Tack..MVH..
Permalänk | Anmäl
Amer Al-bayya, 2010-02-10, 21:05
Jämförelsen med korstågen är onekligen väldigt bra. Där kommer några beväpnade personer och skall frälsa dem med våld. Deras kultur är deras och inget vi har med att göra. Självklart skulle inte vi vara nöjda med om några från ett annat land invaderar oss och vill ändra vårt sätt att leva, med vapen och våld.
Permalänk | Anmäl
Mikael Forsberg, 2010-02-10, 21:10
"Även om vi svenskar "vet" att vår flagga numera är en nationssymbol och inte en religiös symbol så är det faktiskt inte kunskap som kan förväntas tillhöra allmänbildningen i Afghanistan."
-ha ha (lite kul faktiskt). Författaren har en poäng. Inte minst är det bra att vara ute i tid, detta skulle säkert kunna fungera som argument för att några ska bli provocerade. Desto neutralare desto bättre, måste vara ett bra motto.
Permalänk | Anmäl
Aloace, 2010-02-10, 21:34
@#30 Olle,
OK, då är saken är avgjord. Case closed!
Permalänk | Anmäl
Tre Kronor, 2010-02-10, 21:39
RE: 27 Ingemar, 2010-02-10, 19:13
Det är ju hela den falangen (syfte), ingen nämnd eller glömd...
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2010-02-10, 21:41
Ja, "In hoc signo vinces" är latin - lita inte för mycket på Wikipedia! (som jag gjorde)
Permalänk | Anmäl
Patrik Lindenfors, 2010-02-10, 22:10
#30 Olle,
Du har säkerligen rätt i att "flaggproblemet" är en felaktig teori påhittad av en skrivbordnisse som aldrig varit på plats ute i den verklighet han spekulerar om. Finns två grupper av människor som är alldeles särskilt benägna att hemfalla åt den typen av nonsens: dels politiker, dels människor i den akademiska världen.
Artikeln har dock *egentligen* inget med Sveriges insats i Afghanistan att göra. Det handlar bara om att artikelförfattaren inte gillar att det finns kristna symboler i vår kultur, inte gillar att det finns svenskar som är kristna, inte gillar att kristendomen existerar, osv osv osv.
Permalänk | Anmäl
Lars G, 2010-02-10, 22:24
Återigen en korrekt svensk som sitter och tänker åt någon annan. Sitter och gör i hans sinne logiska slutsatser. Kors = korsfararna hade kors. Naturligtvis sitter Afghanerna i sina lerhyddor och minns de förorätter för över tusen år sen när korsfararna kom till afghanistan. Aha, vi har ett problem! Att vi fortfarande efter tusen år håller på och trycker ner korset i deras hals. Inte undra på att två svenskar blev dödade. Jag ska skriva en artikel med mina intelligenta slutsatser så får nog sig regeringen en tankeställare." Efteråt ska jag skriva en artikel i Mongoliet och varna dem för djinghis khans härjningar som fortfarande är blödande sår i asien. De väntar fortfarande på mongoliets ursäkt.
Det är nogger-varning på detta.
Permalänk | Anmäl
suka, 2010-02-10, 22:28
Så mycket utbildning och så lite kunskap. Afghanska folket är inte obildade idioter. Stockholms universitets kunskapsnivå bland dess inskrivna och anställda når nya bottennivåer.
Permalänk | Anmäl
Gunnar Arnkvist, 2010-02-10, 22:43
Det är en flagga. En flagga. Afganerna har också en flagga. Afganerna struntar i flaggan. De som inte vill se västerlänningar där struntar i flaggan i och för sig och de som vill se västerländska styrkor där struntar också i den. Om vissa fick sin vilja igenom skulle Sverige sakna ursprungsbefolkning också....
Permalänk | Anmäl
Gunnar, 2010-02-10, 23:43
Nu är det väl så att du Lindenfors och humanisterna inte accepterar något som inte har en vetenskaplig grund.
Att du är ateist och har svårt för kors överhuvudtaget och speciellt det gula är ju inte okänt, men vad har du för belägg för att det afghanska folket reagerar på den blågula fanan som du gör?
Har du varit i Afghanistan eller har du forskat i ämnet - enligt humanistisk sed räcker varken tron eller tyckandet så du bör nog göra om din hemläxa och återkomma.
Gud finns nog trots allt och den blågula flaggan kommer nog att vaja också i fortsättningen - får vi hoppas.
MVH
Permalänk | Anmäl
Imagine, 2010-02-11, 00:36
Har lite svårt att ta den här artikeln på allvar när du säger att det borde vara bättre med en flagga med tre kronor.
Kanske att talibanerna skulle göra vågen och ropa Peter Forsberg i högan sky - och freden vore ett faktum. Kanske inte var så dumt tänkt i alla fall...
Permalänk | Anmäl
Imagine, 2010-02-11, 00:56
Helt rätt, jättebra artikel. Vi måste komma ihåg att araberna var på andra sidan i korstågen.
Permalänk | Anmäl
kalle, 2010-02-11, 01:40
Om det ändå vore så väl att vi vore på korståg. Nu är vi ju bara en gudlös nation som går i bojor och led hos de totalitära "demokrati"-imperialisterna.
Men bra notering - ja, det är en flagga på vår fana. Intressant och sant också att talibanerna och afghanerna märker sånt, men själv är vi för hemblinda - eller var det kanske färgblinda?
Nåväl, jag skulle nog inte bry mig speciellt mycket om vi blev invaderade med pansarvagnar prydda av flaggor med halvmånar, hakkors eller helveteshundar - kul att bli invaderad är det aldrig.
Men visst, risk för missförstånd finns det.
Permalänk | Anmäl
Simon, 2010-02-11, 01:52
Tycker det står ganska korrekt även på wikipedia att uttrycket är på latin.
Förresten, om vi verkligen inte ville bli förknippade med korsfarare så vore den mest riktiga symboliska gärningen att inte åka dit alls. Fred, någon?
Permalänk | Anmäl
Andreas, 2010-02-11, 03:12
Det blev någon sorts missförståndsmaraton här i kommentarerna. inte för att det inte var väntat, men ändå. Några detaljer bara:
1. Även om jag är korkad som person och en ren skrivbordsprodukt, vilket en del personer verkar anse vara någon sorts självklarhet, så har det faktiskt inget med sakfrågan att göra. Det är bara tafflig argumentation.
2. Svenska flaggan är modellerad på korstågsfanorna. Men det var bara en historisk bakgrund, inte själva poängen. Poängen är att människor som ser flaggan associerar till kristendom (inte till korstågen). För att man inte ska göra den kopplingen utan associera till Sverige krävs att man äv väl förtrogen med länders flaggor runt jorden. I och med att Sverige är ett litet land i utkanten av en annan kontinent så är detta ingenting man kan förvänta sig i Afghanistan. Hur många svenskar vet t.ex. hur Kiribatis flagga ser ut, för att göra en jämförelse?
3. Jag har aldrig hävdat att soldaterna dör främst för att svenska flaggan har ett kors på sig. Jag ville bara lägga fram en effektivitetspoäng - insatsen skulle bli bättre utan den kristna kopplingen.
4. Apropå min utlandserfarenhet i u-länder så är den gedigen. Men det har ingenting heller med sakfrågan att göra. Den kan vara rätt eller fel även om jag skulle bott hela mitt liv på en bergssluttning i Himalaya.
5. Att uttrycket var på grekiska kommer från engelska Wikipedia - som jag missförstod. Där står att uttrycket är en latinsk översättning av ett ursprungligen grekiskt uttryck. Beklagar misstaget.
Permalänk | Anmäl
Patrik Lindenfors, 2010-02-11, 08:32
Idiot! korstågen var ett försvarskrig*; de kristna hade bett om hjälp i regionen som några århundrande innan hade ockuperats av muslimerna och muslimernas aggressioner vill inte sluta. Dessutom vill påven skydda pilgrimerna till det heliga landet.
Permalänk | Anmäl
Paul, 2010-02-11, 09:10
RE: #46 Patrik Lindenfors, 2010-02-11, 08:32
Om du nu inte visste det så är de flesta utländska soldaterna västerlänningar och de borde rimligtvis uppfattas som kristna (oavsett status). Med ditt resonemang skulle inga europeer åka dit i något syfte.
Med din bakgrund i de förlästa vänstermänniskornas värld så tror jag att afghanerna i gemen förstår mer. Hade afghanerna associerat till korståg så hade förmodligen situationen varit en annan. Effektivitet, kan du stava till det?
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2010-02-11, 09:27
#47&48 Missade ni mitt svar i #46? Mitt argument har *ingenting* med korståg att göra, det var bara en historisk bakgrund. Så svårt är det väl inte?
Permalänk | Anmäl
Patrik Lindenfors, 2010-02-11, 10:03
RE: #49 Patrik Lindenfors, 2010-02-11, 10:03
Den är ganska ointressant, det verkar du ha vädigt svårt att förstå tydligen. Gissar att du är forskare?
Börja med att läsa vad vi skriver!
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2010-02-11, 10:16
Inte behöver du gissa att jag är forskare, det står under mitt namn i inlägget du kommenterar. Det är bara att läsa innantill. Vilket också skulle kunna öka relevansen på dina inlägg.
Jag tackar för diskusisonen med dig och fokuserar på andras kommentarer nu.
Permalänk | Anmäl
Patrik Lindenfors, 2010-02-11, 11:03
72 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Begåvat. Hoppas försvarpolitiker och FM läser din artikel. När man betänker hur situationen är i Afganistan vore det naturligtvis väldigt socialsmart att ha Tre kronor i stället för korset på flaggor och vimplar just där - i Afganistan.
Jag har undrat samma sak. Det måste se ut som korståg i deras ögon... kristna=korsdyrkare...
Det finns säkert någon som stör sig på tre kronor, eller korv eller västerlänningar i allmänhet. För övrigt tycker jag att....
Men vadå, ska vi dölja det faktum att majoriteten av den svenska befolkningen är kristna? Du vet väl också att våran värdegrund har en kristen förankring?
Svenska flaggan har ett kors i sig, sure, men det är inte det det står för längre. Hela artikeln känns som hårklyveri och ett pinsamt sätt att få uppmärksamhet på.
Hade Saudiarabien militärfordon med sin flagga på här i Sverige hade jag inte dragit religiösa paralleller utan sett flaggan som just en nationssymbol.
Ja, du har naturligtvis helt rätt i sak. Att patrullera i ett muslimskt land med en flagga i form av ett kristet kors uppfattas säkerligen väldigt provocerande. Jag är dock inte så säker på att svenska flaggan används på detta sätt i arbetet i Afghanistan. Låt oss hoppas att våra förband är klokare än så.
Afghanerna i gemen är nog smartare är vänstersmurfar i västerlandet. Avsevärt mycket smartare...
Hade det varit ett problem så borde det ha kommit upp tidigare under missionen, mycket tidigare... Inte sant?
...dessutom så är de flesta europeer kristna eller förmodat kristna vilket förmodligen är värre än en flagga hatad av vänstern och vissa element av berikningsimporten.....
Haha, jag minns när vårt företag jobbade på att få ett stort kontrakt i Israel. Ansvarig för detta var en person som hette Saladin. Vi fick aldrig det kontraktet ...
Svenska flaggan hör inte hemma i Afghanistan. Och vice versa.
Jag har tidigare läst att den svenska flaggan är mossig, gammalmodig, en symbol för kapitalistiskt förtryck, främlingsfientlig och rasistiskt och nu har jag fått läsa att den reperensenterar ett korståg mot islam.
#4 Majoriteten av svenska befolkningen är inte kristna utan ateister.
Mot allt förnuft finns det Svenska kvinnor i Afganistan. Ska de ha slöja på sig....?
Varför ska vi gömma och förneka vår Kristna väredegrund som vårt land vilar på..?
Vad hände med seden dit man kommer? Om analfabetiska afghaner inte får missförstå svenska flaggan, då får inte vi, läskunniga svenskar, missförstå muslimska män som vägrar skaka hand med kvinnor. Nej, jag säger vi respekterar kulturen i Afghanistan, och undviker kors , OCH vi respekterar kulturen i Sverige, och försvarar seden att alla män i Sverige är villiga att skaka hand med kvinnor.
Vilken tomte till skribent.
Men han har en poäng, afghanerna kan ju se den svenska flaggan som ett korstecken och dra slutsatser av den nivå ett kristet land har uppnått. Förhoppningsvis.
För Afghanistans (och grannländernas) problem är just den ruttna värdegrund som islam står för.
Allra störst förtroende skulle vi väl få ifall de svenska soldaterna konverterade till islam direkt vid ankomst i Afghanistan, och att all kvinnlig personal hade burka? Skulle det vara för mycket begärt eller?
Usch vilka rasister de svenska soldaterna är som inte gör detta!
nej du har så hemskt fel.
om vi ska ta hänsyn till 500 år gamla händelser så kommer vi aldrig vidare. 1) exempel: förknippas inte skägg med vikingar? så att turister på irland borde raka sig innan avstigning av planet, av medkänsla med deras syn på våra förfäder? patetiskt. och 2) varför ska vi sänka oss till den medeltida distinktionen kristna-muslimer? 3) och nej menar du att ditt argument håller i fallet A. så håller det också i Rinkeby. och håller det i Rinkeby så håller det överallt.
"Hur hade du själv reagerat på militärfordon i Sverige märkta med Saudiarabiens flagga?"
Svar:
Sverige är en demokrati, Saudiarabien är en diktatur. Att du ens tar upp detta som en relevant jämförelse är bara patetiskt och visar att du har en svag demokratisk hållning.
Uppenbarligen har alla här som kommenterar i försvar för korset, aldrig nånsin sålt nånting i deras liv. Fienden använder alla medel för att så opposition till bl.a. svenskarnas närvaro i Afghanistan. Korset hjälper fienden, inte Sverige. Korset äventyrar svenska liv. Är korset värt det? Om vi vill att vår tillfälliga närvaro i Afghanistan ska vara så lyckad som möjligt, och kosta så få svenska liv som möjligt, så undviker vi att vifta med korset. Det här äventyret är i alla fall snart över för Sveriges del. Nu gäller det bara för USA att decimera Taliban tillräckligt så afghaner får en chans att bygga en nation på egen hand, mindre vidrig än Talibans. Det är allt. Inga större ambitioner än det. Sen kommer trupperna hem. Nästa äventyr: Iran.
"In hoc signo vinces" är latin, inte grekiska.
Typisk svenssonrasism att tro att alla muslimer i världen över är en och samma enhet. I Afghanistan är inte korstågen något som över huvudtaget är så aktuellt att man skulle bli besvärad av ett kors. Människorna där är faktiskt inte totala idioter som tror att kors innebär korsfarare. Många vet att flaggor ser ut på visst sätt och jag tycker det är löjligt att spy ur sig sådan goja som skribenten här gör.
Vad skall folk tro, ena dagen "skyddar man kvinnorna i Afganistan", nästa dag är svenska försvaret och köper bordellsex, efter utbildning i
Tyskland ?
Afghanen i gemen är nog inte dummare än att han begriper att det inte handlar om något korståg, de västerländska intressenterna har ju för tusan varit där och stött konservativa religiösa krafter i 30 år nu.
Om nu någon av de religiösa krafterna som inte är på regeringssidan skulle trumpeta om korståg är det för varje tänkande människa Afghan som någon annan ganska uppenbart att det då handlar om taktik och politik.
"Hur hade du själv reagerat på militärfordon i Sverige märkta med Saudiarabiens flagga?"
Hela dagarna ser jag människor som jag inte skulle kalla Svenskar, med både den ena och den andra huvudbonaden som inte passar in i Sverige. Och sedan när t.e.x Iraks fotbollslandslag spelar bra så ockuperar man hela plattan. Med ditt resonemang så kanske det ska förbjudas.
Hur som helst så är det inte mig du ska övertyga.
Suck...
Jo, de försöker döda utländska soldater för att de har kors på flaggorna... Inte frö att de störtat talibanerna från makten och försöker hindra deras inflyttande, samt "lägger sig" i den omfattande droghandeln. Nej, nej, motståndet har med korset på vår flagga att göra...
Det är vår nations färger det vore oärligt att föra andra eller ingen.
För övrigt dock borde vi lämna Afghanistan och fokusera på det egna landet innan någon annan gör det.
Dum rubrik: Är islamisterna i Sverige här på korståg?
Jag tror nog flaggor med mumin-motiv är en ännu bättre idé. Trots allt kan de tre kronorna förväxlas för en symbolik till kristen treenighet och därför i förlängningen även korsfarare. Det vore helt klart att föredra ikoner av mumintrollet, lilla my och självfallet mumindalen också. Tänk bara vilken glädje snusmumriken och hemulen skulle väcka i det afghanska folkets karga själ.
"Du vet väl också att våran värdegrund har en kristen förankring?"
Vad menar du?
Stena otrogna, döda bögar och spåtanter?
Att nämna religion och moral i samma mening är som att nämna hygien och Bert Karlsson samtidigt.
Ännu en förståsigpåare som sitter och funderar hemma i Sverige...
Vet du vad man kan göra? Man kan fråga Afghanerna! Det gjorde jag när jag tjänstgjorde i Afghanistan och vet du vad, afghanerna bryr sig inte det minsta om hur vår flagga ser ut. Förutom byäldstar och mannen på gatan så diskuterade jag även deta med tolkarna (vilka är väldigt raka) och de tittade frågande på mig. Kroaterna har kors runt halsen samt på uniformen... Inga problem.
Så nästa gång du sitter och funderar i stugan så är det bättre att du åker till verkligheten och tar reda på lite svar. Enklast är alltid att fråga dem som frågan berör...
hej, Bush ,sionist,sa det..bush sa också. kriget mot Gaza går vidare..Och Israel bombar med förbjudna vapen.Det är rasism..
VIVA Sverige.....
Hej, Nu är det nog..Ingen behöver dö orättvist och för ett orättvist krig för en del som vill ha bara mer makt, mer intresse, mer pengar och vill styra hela världen.Nu är det stopp , världen .Läs det här ,varsågoda:-
Medias ansvar, moral och rättvisa ska tvinga alla journalisterna och författare att tänka, skriva och visa fakta och alla sanna nyheter åt alla folk och åt alla partier m.fl..
Världens politik är ett stort område med olika människor , tankar , intresse, makt och olika mål..
Medias arbete och medias ansvar och moral är att folket får det bästa , sanna, riktiga fakta och nyheter..Idag har man mycket olika media och mycket olika nyheter och olika händelser som kommer från olika håll och fort, men man kan ta dem också fort ..Media ska inte mörklägga ,förvränga eller ändra nyheterna och alla händelserna ..
En stor del media gör det ...De medierna vill påvecka folk till fel fakta, fel införmation och till osant händelser för en viss intresse och för en viss politik och partier som tänker på val, makt, mer intresse och på mer stöd från folket..
Palestinafrågan, Irakkrig, Gazakrig och allt vad som händer i Mellanöstern med krig mot terror och att kritisera Islam med arabvärlden har varit i en del media mörklagda och förvrängda av de som vill skydda den här politik eller det här land-makt-....
Carl Philip bör vara rädd om Sveriges moral och rykte..Ta hem soldaterna ,politiker ..De ska till deras familjer och arbeta för en rättvis ,säker framtid utan krig och de alla mörklagda ,förvrängda fakta om en del stora frågor i politiken..Tack..MVH..
Jämförelsen med korstågen är onekligen väldigt bra. Där kommer några beväpnade personer och skall frälsa dem med våld. Deras kultur är deras och inget vi har med att göra. Självklart skulle inte vi vara nöjda med om några från ett annat land invaderar oss och vill ändra vårt sätt att leva, med vapen och våld.
"Även om vi svenskar "vet" att vår flagga numera är en nationssymbol och inte en religiös symbol så är det faktiskt inte kunskap som kan förväntas tillhöra allmänbildningen i Afghanistan."
-ha ha (lite kul faktiskt). Författaren har en poäng. Inte minst är det bra att vara ute i tid, detta skulle säkert kunna fungera som argument för att några ska bli provocerade. Desto neutralare desto bättre, måste vara ett bra motto.
@#30 Olle,
OK, då är saken är avgjord. Case closed!
RE: 27 Ingemar, 2010-02-10, 19:13
Det är ju hela den falangen (syfte), ingen nämnd eller glömd...
Ja, "In hoc signo vinces" är latin - lita inte för mycket på Wikipedia! (som jag gjorde)
#30 Olle,
Du har säkerligen rätt i att "flaggproblemet" är en felaktig teori påhittad av en skrivbordnisse som aldrig varit på plats ute i den verklighet han spekulerar om. Finns två grupper av människor som är alldeles särskilt benägna att hemfalla åt den typen av nonsens: dels politiker, dels människor i den akademiska världen.
Artikeln har dock *egentligen* inget med Sveriges insats i Afghanistan att göra. Det handlar bara om att artikelförfattaren inte gillar att det finns kristna symboler i vår kultur, inte gillar att det finns svenskar som är kristna, inte gillar att kristendomen existerar, osv osv osv.
Återigen en korrekt svensk som sitter och tänker åt någon annan. Sitter och gör i hans sinne logiska slutsatser. Kors = korsfararna hade kors. Naturligtvis sitter Afghanerna i sina lerhyddor och minns de förorätter för över tusen år sen när korsfararna kom till afghanistan. Aha, vi har ett problem! Att vi fortfarande efter tusen år håller på och trycker ner korset i deras hals. Inte undra på att två svenskar blev dödade. Jag ska skriva en artikel med mina intelligenta slutsatser så får nog sig regeringen en tankeställare." Efteråt ska jag skriva en artikel i Mongoliet och varna dem för djinghis khans härjningar som fortfarande är blödande sår i asien. De väntar fortfarande på mongoliets ursäkt.
Det är nogger-varning på detta.
Så mycket utbildning och så lite kunskap. Afghanska folket är inte obildade idioter. Stockholms universitets kunskapsnivå bland dess inskrivna och anställda når nya bottennivåer.
Det är en flagga. En flagga. Afganerna har också en flagga. Afganerna struntar i flaggan. De som inte vill se västerlänningar där struntar i flaggan i och för sig och de som vill se västerländska styrkor där struntar också i den. Om vissa fick sin vilja igenom skulle Sverige sakna ursprungsbefolkning också....
Nu är det väl så att du Lindenfors och humanisterna inte accepterar något som inte har en vetenskaplig grund.
Att du är ateist och har svårt för kors överhuvudtaget och speciellt det gula är ju inte okänt, men vad har du för belägg för att det afghanska folket reagerar på den blågula fanan som du gör?
Har du varit i Afghanistan eller har du forskat i ämnet - enligt humanistisk sed räcker varken tron eller tyckandet så du bör nog göra om din hemläxa och återkomma.
Gud finns nog trots allt och den blågula flaggan kommer nog att vaja också i fortsättningen - får vi hoppas.
MVH
Har lite svårt att ta den här artikeln på allvar när du säger att det borde vara bättre med en flagga med tre kronor.
Kanske att talibanerna skulle göra vågen och ropa Peter Forsberg i högan sky - och freden vore ett faktum. Kanske inte var så dumt tänkt i alla fall...
Helt rätt, jättebra artikel. Vi måste komma ihåg att araberna var på andra sidan i korstågen.
Om det ändå vore så väl att vi vore på korståg. Nu är vi ju bara en gudlös nation som går i bojor och led hos de totalitära "demokrati"-imperialisterna.
Men bra notering - ja, det är en flagga på vår fana. Intressant och sant också att talibanerna och afghanerna märker sånt, men själv är vi för hemblinda - eller var det kanske färgblinda?
Nåväl, jag skulle nog inte bry mig speciellt mycket om vi blev invaderade med pansarvagnar prydda av flaggor med halvmånar, hakkors eller helveteshundar - kul att bli invaderad är det aldrig.
Men visst, risk för missförstånd finns det.
Tycker det står ganska korrekt även på wikipedia att uttrycket är på latin.
Förresten, om vi verkligen inte ville bli förknippade med korsfarare så vore den mest riktiga symboliska gärningen att inte åka dit alls. Fred, någon?
Det blev någon sorts missförståndsmaraton här i kommentarerna. inte för att det inte var väntat, men ändå. Några detaljer bara:
1. Även om jag är korkad som person och en ren skrivbordsprodukt, vilket en del personer verkar anse vara någon sorts självklarhet, så har det faktiskt inget med sakfrågan att göra. Det är bara tafflig argumentation.
2. Svenska flaggan är modellerad på korstågsfanorna. Men det var bara en historisk bakgrund, inte själva poängen. Poängen är att människor som ser flaggan associerar till kristendom (inte till korstågen). För att man inte ska göra den kopplingen utan associera till Sverige krävs att man äv väl förtrogen med länders flaggor runt jorden. I och med att Sverige är ett litet land i utkanten av en annan kontinent så är detta ingenting man kan förvänta sig i Afghanistan. Hur många svenskar vet t.ex. hur Kiribatis flagga ser ut, för att göra en jämförelse?
3. Jag har aldrig hävdat att soldaterna dör främst för att svenska flaggan har ett kors på sig. Jag ville bara lägga fram en effektivitetspoäng - insatsen skulle bli bättre utan den kristna kopplingen.
4. Apropå min utlandserfarenhet i u-länder så är den gedigen. Men det har ingenting heller med sakfrågan att göra. Den kan vara rätt eller fel även om jag skulle bott hela mitt liv på en bergssluttning i Himalaya.
5. Att uttrycket var på grekiska kommer från engelska Wikipedia - som jag missförstod. Där står att uttrycket är en latinsk översättning av ett ursprungligen grekiskt uttryck. Beklagar misstaget.
Idiot! korstågen var ett försvarskrig*; de kristna hade bett om hjälp i regionen som några århundrande innan hade ockuperats av muslimerna och muslimernas aggressioner vill inte sluta. Dessutom vill påven skydda pilgrimerna till det heliga landet.
RE: #46 Patrik Lindenfors, 2010-02-11, 08:32
Om du nu inte visste det så är de flesta utländska soldaterna västerlänningar och de borde rimligtvis uppfattas som kristna (oavsett status). Med ditt resonemang skulle inga europeer åka dit i något syfte.
Med din bakgrund i de förlästa vänstermänniskornas värld så tror jag att afghanerna i gemen förstår mer. Hade afghanerna associerat till korståg så hade förmodligen situationen varit en annan. Effektivitet, kan du stava till det?
#47&48 Missade ni mitt svar i #46? Mitt argument har *ingenting* med korståg att göra, det var bara en historisk bakgrund. Så svårt är det väl inte?
RE: #49 Patrik Lindenfors, 2010-02-11, 10:03
Den är ganska ointressant, det verkar du ha vädigt svårt att förstå tydligen. Gissar att du är forskare?
Börja med att läsa vad vi skriver!
Inte behöver du gissa att jag är forskare, det står under mitt namn i inlägget du kommenterar. Det är bara att läsa innantill. Vilket också skulle kunna öka relevansen på dina inlägg.
Jag tackar för diskusisonen med dig och fokuserar på andras kommentarer nu.