Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Röda Korset

Foto: Scanpix
Roger Akelius om Röda Korset

Bengt Westerberg har misslyckats med att krypa till korset

"Deltagarna på tvådagarskonferensen borde ha insett att det finns en enda chans att rädda kvar Röda Korsets medlemmar och dess givare. Samtliga argument om Westerbergs förträfflighet eller om arvode kommer bara att skada ytterligare. Det är för sent att nu avstå från arvode. Skadan är redan för stor." Det skriver finansmannen och miljardären ROGER AKELIUS. Han har tidigare stöttat Röda Korset men donerar nu pengar bara till organisationer som inte har styrelsarvoden.


Om författaren

Roger Akelius är finansman. Efter jordbävningen på Haiti lämnade han Röda Korset som han stött tidigare och donerade istället 100 miljoner till SOS Barnbyar.

Ska Röda Korset hjälpa Westerberg eller vanliga katastrofer?

Styrelsen inom Röda Korset har i två dagar arbetat med frågan om hur Bengt Westerberg ska kunna få arvode. För medlemmarna och för givarna ska fokus självklart vara;

"Hur ska Röda Korset kunna hjälpa de utsatta på Haiti och andra katastrofdrabbade?"

Frågan är överhuvudtaget inte hur vi ska rädda ett arvode till styrelsen utan hur Röda Korset kan hjälpa de som verkligen behöver hjälp. En kompentent styrelse väljer relevanta frågor och adekvata uppgifter.

Deltagarna på tvådagarskonferensen borde ha insett att det finns en enda chans att rädda kvar Röda Korsets medlemmar och dess givare. Samtliga argument om Westerbergs förträfflighet eller om arvode kommer bara att skada ytterligare. Det är för sent att nu avstå från arvode. Skadan är redan för stor.

De flesta styrelsemedlemmar har kompetens att inse när de bör avgå.

Marknadsföring

Ingen tvekar om att Westerberg för närvarande är större belastning än tillgång för Röda Korset.
Hur mycket extra pengar kan Westerberg idag dra in till Röda Korset tack vare sitt renommé?

Hur mår alla dessa hjälparbetare i landet som arbetar gratis med insamlingsbösser och får kommentarer: "Nej du, inte en krona mer till Westerberg"?

En politiker har stor erfarenhet att tolka folkets känslor. Det är väl därför Westerberg är vald.
Varför förträngs denna erfarenhet nu?

Ersättning

Det är fullständigt ointressant huruvida Westerberg läser rapporter framför TVn på kvällstid eller utför andra styrelseuppdrag på den dagtid han "jobbar heltid" åt Röda Korset. Inom vinstdrivande företag brukar anställda få en marknadsmässig ersättning för den nytta de gör för företaget. Med samma princip är det utom allt tvivel att Bengt borde betala istället för att få lön.

Värdelösa argument

- Medlemmarna har för åtskilliga år sedan bestämt storleken på arvode.

Om inte en styrelsemedlem ens förstår hur han kan sänka sitt eget arvode eller omedelbart tar initiativ för att ändra tidigare felaktiga beslut, ska han inte arbeta i en styrelse.

Det senaste och kanske enda beslutet från ledningen för Röda Korset efter tvådagarskonferensen blev att dämpa medlemmarnas ilska genom att säga att Westerberg för tiden från första mars ska få ut styrelsearvode först den 8 maj. Det är i högsta grad förolämpande att behandla medlemmar och givare med sådana argument.

Westerberg; "Min ersättning tas från medlemsavgifter och inte från gåvor."

Inkommande pengar hamnar i samma kassa.

Styrelsen och chefen är förebilder

- Lev som jag lär, inte som jag lever.

En ledares eget handlande blir alltid en förebild för sina medlemmar. En pastor får inte bete sig som en skurk.
En domare ska inte behöva dömas. En lagledare ska värna om lagets bästa.

Detta är inga nyheter.

Mängder av företag byter ut styrelse och höga chefer när något gått fel. Donnereffekten är symtom på en inkompetent styrelse.

Girighet passar inte i en hjälporganisation

Markera gränser för girighet, genom att några får krypa från korset.

Det finns ingen brist på extremt erfarna styrelsemedlemmar som dels är experter på redovisning, uppföljning och marknadsföring och dels med glädje vill arbeta gratis för Röda Korset.

Medmänniskor vill hjälpa personer i nöd

Röda Korset kan återfå sitt starka varumärke, men det kräver en annan ledning. Låt medlemmarna få ledare med relevanta intressen. Bengt Westerberg har säkerligen en talang för andra arbetsuppgifter, där han kan tjäna betydligt mer.

Vi är många som vill rädda Röda Korset.







Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/17903

58 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Jag avskyr svinn och fördyrande mellanhänder så jag brukar sätta in pengarna på Bengt Westerbergs konto direkt.

(OBS! Ironi)

Permalänk | Anmäl #1 Bo T, 2010-02-09, 07:59

En ordförande måste våga att ta tuffa beslut. Även om sig själv. Annars måste medlemmarna agera katapult utan fördröjning och utan avgångsvederlag.

Permalänk | Anmäl #2 Gräsroten, 2010-02-09, 08:28

BW har under hela sin karriär förordat extrem givmildhet med andras pengar. Och vad hans personliga solidaritetsbegrepp innebär har hela folket fått känna på. Röda korset borde ha vetat bättre än att anställa en man med BWs CV.

Permalänk | Anmäl #3 Sten Nilsson, 2010-02-09, 08:48

Det var länge sedan han visade sitt riktiga ansikte. Jag är förvånad att det tog så lång tid innan han blev avslöjad.

Permalänk | Anmäl #4 allemand, 2010-02-09, 09:27

Problemen uppstår ofta när personer med näringslivserfarenhet som inte uppfattar skillnaden på de olika arenorna ska bli "ideella". Statsmissionen har ju samma problem med tjänstebilar och höga löner samtidigt som de företräder uteliggare. Jämför med Frälsningsarmen, pingstvännerna och andra genuint ideella krafter. Låga löner och alla som har andra jobb arbetar helt gratis

Permalänk | Anmäl #5 Tobbe, 2010-02-09, 09:42

Roger Akelius ger pengar bara till organisationer där styrelseordf ej har något arvode. ja då finns det inte många organisationer att ge till för vad jag förstår finns det arvoden av olika storlekar i de flesta ideella organisationer
Det faller på sin egen orimlighet att styrelseordf i RK skall arbeta idéelt betänk hur många anställda vi har. Dessutom är vår nuvaran de ordföranden mycket aktiv både i stort o smått.
slj

Permalänk | Anmäl #6 Solvig Ljusterdal, 2010-02-09, 09:55

Bengt Westerberg är en feminist, med dylikt enögt perspektiv. En inställning som till slut påverkar all objektiv helhetssyn. Feministmän och feministiska organisationer har tidigare kunnat rida på opportunismen inför kvinnor (med eller utan barn). Men de kommer att förlora på sikt. Detta gäller även Amnesty, Rädda barnen m.fl. organisationer där männen skuldbeläggs, negligeras eller kommer i andra hand.
Humanism är ledordet inför framtiden, inte enkönad diskriminering oavsett mot vilket kön. Alltså även mot män!

Permalänk | Anmäl #7 Joakim Steneberg, 2010-02-09, 10:16

Klockren artikel!

Röda korset fokuserar på hur man ska kunna ge insamlade medel till ordföranden istället för till verkligt behövande!

Varför kan inte Röda korset sätta upp två konton? En för insättning till behövande (90-konto) och en för insättning till Bengts arvode så får medlemmarna genom direktdemokrati avgöra var de tycker pengarna gör bäst nytta. Röda korsets fotfolk kan också förses med två bössor. En med bild på nödlidande barn och en med bild på, icke fullt så nödlidande Bengt.

Permalänk | Anmäl #8 Fritänkare, 2010-02-09, 10:27

Det här har jag skrattat åt sedan 8 år om jag minns rätt.
En vän har sparade då urklippet på sitt kylskåp med hur mycket cheferna får i röda korset. Jag har sedan dess inte gett en spänn till dom. Kul att media hajar till nu 8 år senare.

Permalänk | Anmäl #10 Danne, 2010-02-09, 10:36

Vem har sagt att politiker är särskilt lämpade att leda organisationer. För svenska UNICEF tog det flera år att återställa deras anseende efter Lisbeth Palmes 'ledarskap'. Vår mest berömda Björn Rosengren lyckades stjälpa flera företag. Partier ger varandra lukrativa styrelseposter åt sina avdankade ledare och mellanledare. Om inte kända personer vill frivilligt hjälpa till i behjärtansvärda insatser, kan dom ju alltid leva på sina pensioner. Man undrar hur länge kommer det att dröja innan medlemmar kommer kräva professionalism av sina av folk i ledarpositioner.

Permalänk | Anmäl #11 Andrzej Stanislawski, 2010-02-09, 10:55

All heder åt Roger Akelius. Bengt Bästerberg borde göra som han gjorde i TV soffan i debatten mot Ny Demokrati. Resa sig upp och gå.

Permalänk | Anmäl #12 tidosss44, 2010-02-09, 11:00

Bengt Westerberg = ett bevis för hur politiker föraktar den vanliga människan! Det finns bara två saker de söker, makt och pengar!

Permalänk | Anmäl #13 hans, 2010-02-09, 11:02

Min 100%-iga instämmande i #3, Sten Nilssons inlägg.
Det är alldeles för mýcket "ni ska göra som jag säger, inte som jag gör" över Bengt Westerberg.
Har iofs alltid ogillat mannen ifråga, han kändes opålitlig och hycklande redan under sin politikertid.
"Westerbergeffekten" förstod jag överhuvudtaget aldrig!
Känns skönt att få min "hunch" bekräftad.
BW är ett resultat av dagen(s) Sverige. Ingen j-a välgörenhet här, rejäl lön ska alla ha - annars kan de va!
Är kanske "Gärna en rejäl fallskärm - men först en god lön" ett allt vanligare motto idag?

Permalänk | Anmäl #14 LJohn, 2010-02-09, 11:07

All heder till Akelius. Finns en hel del andra organisationer inom välgörenhetsindustin med höga löner som också bör rannsaka sig själva. Och så har vi lotterierna som i välgörenhetens namn säljer lotter. I postkodlotteriet sitter VD på 6mkr i lön och programledaren drygt 3mkr. Ca 10 mkr sitter de alltså på, samtidigt som de visar sina inslag i TV om fattiga barn.

Permalänk | Anmäl #15 Pelle.N, 2010-02-09, 11:19

Vad har hänt med denna organisations goda varumärke? Röda Korset, jag vet hur medlemmarna ute i de små kretsarna ute på landsbygden jobbar. Ordnar lotterier, syr och broderar, står ute på stan med insamlingsbössor. Alltså, dessa människor som förstört denna organisations goda varumärke. Skämmes ta mig fan!
Röda kors ambulanser, röda kors läkare, röda kors systrar, allt det som stått för det goda i tider av kris och krig. Det som funnits där på näthinnan hos oss som varit med ett tag. Nu har detta dragits ner i smutsen rejält! Håller med, det är för sent Westerberg. Avgå! Rädda det som räddas kan.

Permalänk | Anmäl #16 Agneta Lindhag, 2010-02-09, 11:36

Det finns inte så många val än att vika sig för mobben som drar fram men jag tycker debatten har blivet VÄLDIGT skev - mycket tack vare aftonbladet och realtid.se. Vilket ansvar ha de till att människor slutar skänka pengar? Av Charity Ratings rapport framgår att den andel av de totala kostnaderna som når fram till ändamålet för Röda Korsets del år 2008 var 91 procent medan den för SOS Barnbyars del var 83 procent. Av Akelius gåva på 100 miljoner kommer cirka 83 miljoner att nå fram till Haiti. Hade däremot pengarna skänkts till Röda Korset hade 91 miljoner nått fram. Bengt Westerbergs lön finanseras inte med skänkta medel utan av medlemsavgifter och det måste väl vara organisationens "verkningsgrad" som är det intressanta inte ordförandens arvode. Det kanske till och med är så att tack vare en högt avlönad ordförande och generalsekreterare så är Röda Korset effektivt. Röda Korset är på plats för utsatta både på lokalt plan och ute i välden - på ett sätt som ingen annan organisation klarar av. Tänk ett steg till!!

Permalänk | Anmäl #17 Surfen, 2010-02-09, 11:47

NU måste väl ändå röda korset lyssna? I den mediastorm som råder kan saker inte förbli som de är.

Jag minns alltför väl min uppbragdhet när sakernas tillstånd uppenbarades för mig via en artikel i tidningen FOKUS strax innan årsskiftet 2007-2008. När mina känslor lagt sig något skrev jag en insändare som jag skickade till de stora kvällstidningsdrakarna samt DN. Jag skrev även direkt till Röda korset och påtalade det jag uppfattade som fel. Responsen uteblev.

Nå, Dn mäktade iaf med att tala om att de inte var intresserade av att publicera mitt inlägg.

Så mycket bättre nu då Roger verkar ha en samsyn!

Jag har även Stockholms stadssmission i färskt minne, där Marika Markovics tog vid efter en pastor som föreläst på arbetstid men tagit fullt arvode av missionen, samt med dyra tjänstebilar berikat sig. Dåvarande styrelsen med Antonia Ax Johnsson försökte dämma i bäcken genom att skjuta till egna medel, men skadan var redan skedd och förtroendet brutet.
Marika gick in minns jag på en lön om ca 35.000 i månaden.
Nu, efter sex år på den posten verkar hon ha kompenserats ordentligt, hon lyfter numer ca 70.000.

Jag har slutat ge pengar till välgörenhet.....

Permalänk | Anmäl #18 Frank, 2010-02-09, 12:14

avlönad ledning för en ideell organisation.. varför?
varför inte ha en ledning som likt BW kan leva på andra inkomster för att gynna organisationens syften?

Permalänk | Anmäl #19 mattias--00, 2010-02-09, 12:33

Varför enbart skänka pengar till organisationer som hjälper utomlands? Sverige är redan det tredje största givare till Haiti av alla länder i världen.

Här i vårt land har vi redan problem, t ex den psykiska ohälsan. Ge ett stöd till RSMH, Riksförbundet för Social och Mental Hälsa. Där ges knappt något arvode alls till de styrande, utan pengarna går till de svaga som behöver!

Permalänk | Anmäl #20 Silvia, 2010-02-09, 13:56

Girighetens ansikte, vad jag förstår.
Karln är ju pensionär, räcker inte det jag betalat i skatt för att han suttit några år i regering och riksdag, ska jag dessutom betala med skattade pengar medlemsavgift till Röda Korset så att han skall svulla i sig ännu mer pengar.
Gått ur Röda Korset och Rädda barnen, tänker inte bidra med en krona till feta löner för direktionen. Vilken kommentar att det är medlemsavgifterna som betalar hans lön, så bra då får han ingen lön om medlemmarna går ur oj oj vilken logik..

Permalänk | Anmäl #21 Marianna , 2010-02-09, 14:14

Alternativet till att Röda Korsets ordförande är arvoderad är att antingen enbart förmögna personer eller människor med för mycket tid över kan ta sådana uppdrag. VAd RK och andra organisationer verkligen behöver är kompetenta människor som därmed har alternativa sysselsättningsmöjligheter, arvodera gärna, och gärna mer. Helt ideella verksmaheter brister också i proffesionalitet, jag hoppas verkligen att Röda Korsets medlemmar förstår detta när de röstar och fortsätter att arvodera sin ordförande, oavsett vem det blir i framtiden.

Permalänk | Anmäl #22 Cecilia, 2010-02-09, 14:39

Heja Roger! Inte ett öre till Bengt Westerberg. Han har gjort sitt. Han kan jobba ideellt om han vill vara med.

Permalänk | Anmäl #23 Helena Palén Olofsson, 2010-02-09, 15:11

BW kan inte besluta om sin egen lön/arvode. Kritiken ska i så fall riktas mot RK och hur de organiserat sin verksamhet.
Om RK:s medlemmar betalar medlemsavgift och sedan med dessa medel organiserar sig efter eget önskemål, och med denna organisation samlar in medel som sedan oavkortat går till hjälpverksamhet, så är kritiken obefogad.

Permalänk | Anmäl #25 putte, 2010-02-09, 15:57

Det är ingen skillnad på banker och s.k. välgörenhetsorganisationer i vad avser de verkställande ledningarnas profiterande på bankkunderna resp. givare.

Det gäller att sno åt sig det som går.

Undantag är de organisationer där även ledningarna har ett ideellt sinne och själva lever som de lär, t.ex. Frälsningsarmén.

Permalänk | Anmäl #26 goran, 2010-02-09, 16:08

"...misslyckats med att krypa till korset". Sant.
Men däremot generöst blodat ner det med solid misstro: diskret bytt 'knäckebrödshatten' mot passande törnekrona och väntar sig nu antagligen en idealistbonus på det att hålla nöden för hanses dörr. Ge han en röder liten handväska...

Permalänk | Anmäl #27 Christer Asp, 2010-02-09, 17:55

Bengt Westerberg är en genuint god människa och hans styrelsearvode speglar detta.

Permalänk | Anmäl #28 ulrica, 2010-02-09, 18:08

Men Bengan har ju parkerats som miljonårsavlönad GD för Röda Korset för sina insatser i politiken för årtionden sen. Framförallt det att han samregerade med sossarna och bojkottade Ny Demokratis äckliga jobbavdragspolitik. Bengt Westerberg är en renodlat socialistisk anti-borgare ända in i ryggmärgen, den principen har han aldrig gjort ens det minsta avsteg ifrån.

Nu ska Bengan tjäna miljoner om året resten av livet utan att behöva ifrågasättas, även om det betyder att han paralyserar viktiga funktioner som t.ex. nödhjälp åt världens allra värst lidande människor. På samma sätt är ju t.ex. Göran Persson livstidsparkerad som GD för landets största skogsbolag. Fatta hur många miljarder om året som hans inkompetens och nepotism ödelägger på den posten, liksom!

Varje bortröstad politiker livstidsparkeras som årsmiljonärsavlönad stoppkloss-parasit på någon vital samhällsfunktion, se inte minst Ulf Adelsohn som är SJ-kolchos-kommunistgeneral som dagligen förstör miljoner resenärers liv. Det är väl självklart att de bortröstade miljonärspamparna ska leva sina liv i sus och dus på att sabotera centrala samhällsfunktioner med sin korrumperade inkompetens ända in i graven, eller hur? Den som påstår nåt annat är säkert anti-demokrat.

Permalänk | Anmäl #29 Borg A Bjornsson, 2010-02-09, 19:52

Miljardären Kamprad ger 100 miljoner till cancervård och får en doktorshatt. Akelius ger 100 miljoner till Tahiti. Småsmulor för dem. Av Bengt Westerbergs arvode går hälften tillbaka till det svenska samhället i form av skatt. Hur mycket skatt betalar Akelius i Sverige? Trovärdigheten som filantrop är låg...

Permalänk | Anmäl #30 kjell, 2010-02-09, 20:19

edit Haiti

Permalänk | Anmäl #31 kjell, 2010-02-09, 20:25

Vad i hela fridens namn gör "karln" för att förtjäna ett arvode på nästan 1 milj. om året. RK är en hjälporganisation inget privat företag där man kan ta del av vinsten. RK har senaste tiden varit drabbat av besparningar som många andra instanser senaste året. Har själv arbetat på ett av RK;s regionkontor. Adm. är tungdragen och kostar pengar och jag hade full förståelse för besparningarna. Men de flesta som fick gå var personer med funktionshinder, där RK hade lönebidrag för dessa personer. Själv kostade jag RK dryga tusenlappen i mån i lönekostnad, inte ens det var mitt arbete för RK värt klart man undrar hur man värderar människor värde när BW anses vara värd flera tusen procent mer.

Permalänk | Anmäl #32 Birgitta Englund, 2010-02-09, 20:28

Cecilia: RK har väl inte skötts professionelt? Glömmer du bort Donner- affären? Och vore RK professionella skulle man inte ge ordförande en oskälig ersättning, samt göra sig av med honom så fort han blir en belastning. Att det var ett misstag från första stund att hyra in den kontroversiella BW blir alltmer uppenbart. Själv skulle jag inte låta honom sköta klasskassan.

Permalänk | Anmäl #33 Calle Bengtsson, 2010-02-09, 20:29

Roger, har kikat på SOS-barnbyars Årsredovisning. Visst har väl deras Generalsekreterare haft en inkomst på 847 000 kr 2008?

Eller läser jag mellan raderna?

Stämmer det är det ju inte mycket mindre än Westerbergs och Zettergrens löner?

Här en länk: http://viewer.zmags.com/publication/8071b76b#/8071b76b/30

Permalänk | Anmäl #35 Carl Stridsberg, 2010-02-10, 17:03

Varför inte testa styrelsens filantropiska sinnelag och slopa arvodena för, låt säga, två år ? För att bättra på ekonomin och ryktet kanske Röda Korset dessutom kunde säga upp hyreskontraktet på Östermalms torg och hyra sig en betydligt billigare lokal i någon av de förorter vars innevånare man vurmar så varmt för.

Permalänk | Anmäl #36 Jake the snake, 2010-02-10, 18:57

Det skallar krav på att ledningen för idéella organisationer, skall vara idéella ned till sista kronan...? Dvs. inga arvoden (för heltidsarbete i styrelse), inga löner heller till anställda också?

Hmmm... Röda korset hanterar 100-tals miljoner kronor årligen, har då en verksamhet som kräver professionell hantering - i allt från redovisning över finansförvaltning - till logistik, medelsfördelning, prioriteringar osv. RK är ingen "liten förening" utan snarare motsvarande en medelstort företag och har dessutom sin huvudsakliga finanisering med moraliska krav....

Skall vi bestätta RK:s tjänster med hobbyfolk, idealister utan konkreta kunskaper i de områden en så pass stor verksamhet ändå kräver? DET är nog ett utmärkt sätt att se till att insamlade medel och medlemsmedel kommer att hanteras ovarsamt och till allt mindre nytta. Jag anser dikussionen naiv och dessutom en pseudo-debatt i stort. Skulle själv inte ha råd att ta ett oavlönat uppdrag med denna dignitet på ansvar, då det inte handlar om någon obskyr stiftelse vars styrelse träffas på den årliga middagen, utan en arbetsinsats värdig en heltidstjänst. Att Westerberg nu blivit en marknadsmässig belastning för RK är otvetydigt. Men i en organisation som lömnar 93 öre på varje krona till de som behöver dem bäst, ÄR effektiv och klart bättre än de flesta organisationer som nu har "bättre renommé" än just RK. Skall vi bara ha rikt folk som flytt svenska skatter genom skatteeffektiva upplägg på bl.a. Cypern som styrelseledamöter. Akelius - vem är just HAN att kasta första stenen...??

Permalänk | Anmäl #37 SG, 2010-02-10, 22:58

Sanningens minut har äntligen kommit. Jag minns en tidigare gång, när arvodet ifrågasattes. BW svarade, att "detta är det minsta jag kan gå för". Girigheten talade då och nu, men då blåste det hela över. En eloge till RA för hans ifrågasättande! Nu återstår det för allmänheten att reagera med den enda språk, som gäller - inga bidrag, uppsagda medlemskap. RK sitter på miljarder och ser inte verkligheten. Tänk på de hemlösa!
Cordula

Permalänk | Anmäl #38 Cordula, 2010-02-11, 17:01

Det finns tyvärr alltför många girigbukar som saknar ödmjukhet och solidaritet med medmänniskor.Jag känner många som jobbar idellt inom Röda korset som har sin vanliga pension och dom har rätta känslan för vad dom jobbar för; Hans B Kramfors

Permalänk | Anmäl #40 Hans Bodin, 2010-02-11, 17:57

Rövar Korset, om de ska ha ett nytt namn som beskriver verksamheten.

Permalänk | Anmäl #41 Peo.S.Nilsson.Bergren, 2010-02-11, 18:14

Gåvan, konstruktionen och mottagaren till SOS-barnbyar Haiti, var föredömlig.

Jag anser att inga NGO´s inkl. FN ska få medel eller ens uppdrag från politikers direktbeslut.

Vi borde införa en avdragsrätt för transparenta och politiskt godkända NGO´s (inkl alla former av stöd till kultur och idrott).

Avdraget bör konstrueras så att långsiktighet gynnas.

Kanske måste avdragseffekten bli över 100% initciellt för att dagens nivåer ska bibehållas, men i framtiden då projekt visar konstruktiva resultat, där mottagare utvecklas till mervärdesskapande, kommer biståndsviljan öka.

Tänk att få följa ett projekt till dess mottagarna står på egna ben...

Det tror inte jag katastrofprofitörer vill, ty då undandras deras existensunderlag.
Biståndsindustrin är i konkurrens med klimatkatastrofindustrin, förenade är att de inte vill bli av med katastrofhoten....

Eller hur?

Permalänk | Anmäl #42 Gunnar Littmarck, 2010-02-11, 19:44

Äntligen har girigheten kommit ut i ljuset! Efter att på nära håll ha följt konsekvenserna av girighet har jag gått ur det korrupta Röda Korset och satsar på dem som ger direkta hjälpande händer utan korruption till Haitis jordbävningsoffer - Läkare utan gränser!

F.D

Permalänk | Anmäl #43 F.D, 2010-02-11, 20:08

Är Roger Akelius beredd att själv arbeta heltid gratis, eftersom han menar att det kryllar av kompetenta personer som är villiga att göra det? Hur många av er andra som skriver här är beredda att göra det?

Permalänk | Anmäl #44 Karl, 2010-02-11, 21:08

Har någon tänkt på att BW faktiskt även är ordförande för finansinspektionen!! Vilket är oroväckande med tanke på BW:s första överslätande kommentarer om af Donnermisstankarna? Och Finansinspektionens viktiga uppgift!

Permalänk | Anmäl #46 Tim, 2010-02-11, 23:40

Det är knappast BW som är problemet, snarare hela mentaliteten inom RK m fl hjälporganisationer. Det är samma problem som finns inom alla andra organisatoner/institutioner/företag, vare sig de är offentligt,privat eller kooperativt ägda... "same shit, different assholes". Grundidén inom många av dessa "företeelser" är god men fallerar på grund av personlig girighet eller politisk/religiös/social/filosofisk naivitet eller verklighetsfrånvändhet!
Att någon som ägnar huvuddelen av sin arbetstid (eller mer) inom en viss verksanhet kan jag acceptera, så länge det finns reella fakta bakom. Om inte så fins det inte en anlednng att betala en krona i lön, strunt samma om det är General Electric, Microsoft, Cisco, RK, Eu eller den svenska regeringen...

Permalänk | Anmäl #48 Tony, 2010-02-12, 00:18

Hur kan man sitta och kamma hem 100 000 kr i månaden från medlemsavgifter och människors frivilliga insamlingsarbete för nödlidande i världen och anse att det är rimligt? Om man inte är beredd att arbeta ideellt eller möjligen för en blygsam ersättning, dvs om man bara gör det för pengarnas skull, bör man ägna sig åt något annat än bistånd. Råd till Westerberg: Var inte lika korrupt som en massa tidigare sossar på din post. Betala tillbaka så mycket du bara kan av alla 100.000 kr per månad så att du kan se dig själv i spegeln med hedern i behåll.

Permalänk | Anmäl #49 Otidsenlig, 2010-02-12, 00:55

Här talas det b ara om de högt uppsatta på Röda Korset och det är ju ytterligt tveksamt om de skall ha så höga arvoden. Tänk på alla frivilliga dom gör en otroligt fin insats och dessutom i det tysta! Och utan ett öre i arvode!

Permalänk | Anmäl #50 Lars Gartz, 2010-02-12, 02:46

Äntligen en bra artikel på newsmill! Tackar för det. Jag håller med dig till fullo. Man kan säkert prata om "kontakter och erfarenhet", med mera. Men de fakto kvarstår att det faktiskt handlar om en välgörenhetsorganisation! Jag har inte samma erfarenhet som Bengt westerberg, det medger jag. Men jag har förmodligen mycket bättre ideér och tankar om hur man ska dra in mer pengar till organisationen. Jag är skolad så. Dock skulle jag inte kräfwa (som westerberg hade sagt) något arvode för det. Herregud. Han har väl så att han klarar sig? Jag klarar mig på 22500:- i månaden och har över tre års högskoleutbildning! Jag är kompetent, duktig, kreativ, men är inte girig. Det är det enda Bengt är. Tyvärr.

Permalänk | Anmäl #51 Martin Edkvist, 2010-02-12, 03:42

Håller helt med smurfen, vore önskvärt om debatten kunde hållas på en någorlunda saklig nivå. Frågan om Westerbergs arvode lyfts av media fram som om den på något sätt är besläktad med af Donner-frågan, som om storleken på Westerbergs arvode vore någon sorts uttryck för en låg moral hos RK i största allmänhet. En billig medieretorik som säkert säljer men som rimligen är helt fel.

Hörde Akelius och Westerberg i diskussion i radions P1 för någon vecka sedan. Akelius analys och kritik var att RK hade bristfällig kontroll på sin ekonomi och hade för dåliga revisorer. Inte helt oväntad kritik från Akelius.

Permalänk | Anmäl #52 Vänta ett slag nu, 2010-02-12, 08:34

Ordf. för RK, Bengt Westerberg lägger ner cirka 2100 tim på uppdraget att jämföra med en normalarbetstid so ligger kring 1850 tim/år. Mycket av tiden är förlagd till kvällar och helger ofta utanför hemorten. Han har cirka 100 resdagar hälften av dem ör övernattningar. Det är engagemang för Röda Korset i snitt var tredje lördag och söndag. Han har möten med centralstyrelsen och regionråden och gör besök i olika kretsar. 30% av tiden läggs på internationellt arbete i egenskap av vice ordförande i Internationella RK- och rödahalvmånen. Bengt Westerberg håller många föredrag och deltar i debatter för att sk ”papperslösa” ska ha rätt till sjukvård eller att flyktingar, ensamkommande barn med flera får de rättigheter som Sverige har åtagit sig. Med detta i åtanke är arvodet kanske inte så högt mht den kompetensnivå en ordf. i en hjälporganisation av RK:s dignitet behöver ha.

Permalänk | Anmäl #53 ftonb, 2010-02-12, 15:27

Bengt Westerberg behöver inget arvode. Det är bara att avgå.

Permalänk | Anmäl #55 Kenyan, 2010-02-12, 20:57

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  7. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  8. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  9. Stora risker med MP:s energipolitik
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  6. Länderna måste undvika protektionism
  7. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  8. Inte skulle du stjäla någons rullstol, Eric Saade?
  9. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  10. IVA-skandalen

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.