Om författaren
Sanna Ehdin är PhD (immunolog), föreläsare och författare till tio hälso- och kostböcker. Gav 2007 ut boken "Den inre framgången" – med fokus på att lyckas på insidan (och sedan i det yttre) – bara för att upptäcka att framgång är ett riktigt fult ord i Sverige som man helst inte tar i. Har bott i Kalifornien i totalt sex år och delar nu tiden mellan Los Angeles och Sverige.
Någonting har hänt i landet Sverige. Det svenska folket gillar och till och med hyllar Dolph Lundgren efter lördagens show i Melodifestivalen. Hela 72 procent av de som röstat på Aftonbladet.se vill se mer av honom och kan inte få nog av honom. Det var oväntat och varför? Därför han är en personlighet som vågar vara den han är fullt ut. Han är begåvad, intelligent, driven, är trygg i sin manlighet och vågar bejaka sina mjuka sidor. Han gör inte ens anspråk på att vara vanlig utan är cool helt enkelt. Dolph Lundgren är förstås snygg men framförallt har han utstrålning och stark personlighet. Men att en sådan person uppskattas storskaligt är ett tecken på något nytt.
Det är inte konstigt att Doplh Lundgren åkte utomlands för att lyckas, för i Sverige är det farligt att vara en personlighet och begåvad. Man ska helst inte avvika från mängden utan vara medelmåttig. Inget provocerar svensken mer än brott mot Jantelagen. Man får inte lyckas såvida det inte gäller sportstjärnor och numera musikstjärnor - då höjs man till skyarna. För alla andra svenskars räkning måste man förhålla sig till Jantelagens krav på medelmåttighet, vanlighet och lagom.
Just detta fenomen beskrev Nanna Gillberg, ass professor , träffande i artikeln "Därför älskar Sverige att hata Carola" apropå stormen mot Carola (Aftonbladet 16/3-08). Nanna Gillberg disputerade 2007 på en avhandling om hur man säljer artister genom att anpassa dem till nationella värderingar. Hennes forskning fann just att inget provocerar svensken så mycket som någon som är mer än Jantelagen tillåter.
Gillberg skriver vidare att "A och O för att komma någonvart i Sverige är att bli förstådd som en underdog. Ett enkelt sätt att göra det på är att vara medel måttig - då är man nästan hemma, ingen stör sig och allt är frid och fröjd. Har man inte den möjligheten (till exempel därför att det redan vid en första anblick är uppenbart att man brister i trovärdighet i rollen som medelmåtta) är det svårare."
Det som Carola då fick uppleva var ren och skär mobbing, något som vi svenskar är väldigt bra på för att hålla folk som tror att de är något på plats. För att trycka ner de som kan något och vill något. Det säkraste sättet att klara granskningen och trilla utanför "medelmåtthetsstocken" är att lyckas utomlands, då blir det liksom svårt att mobba personen. Det låter illa att mobba en svensk som lyckas utomlands, det verkar lite obildat.
Jantelagen säger att det är fult med framgång och att man inte ska förhäva sig. Den har ärvts från en generation till nästa i långa tider och begränsat vår förmåga alldeles i onödan. Detta synsätt har förstärkts och cementerades av den värdegrund om att alla ska vara lika som slog igenom fullt ut på 1970-talet. Ingen får vara duktig, framåt eller ha en speciell begåvning - eftersom det ska vara "demokratiskt" och lika för alla. Man skammas om man avviker. Det är i realiteten ett hemskt och förtryckande synsätt.
Flera av Sveriges storheter har tvingats på flykt för att de helt enkelt varit för mycket. Ingmar Bergman levde i Tyskland under många år, Vilhelm Moberg tog sin tillflykt till Kalifornien, August Strindberg flackade runt i Europa och Björn Borg hängdes rejält i pressen när han flyttade till Monaco på 70-talet och samma drabbade Ingemar Stenmark på 80-talet. Andra var klokare och lämnade innan de blev för stora och bra för detta land. Det är inte lätt att vara begåvad i Sverige...
I Sverige är det viktigare att vara "normal" och "lagom" än att vilja något och stå upp för något. Min personliga erfarenhet är att det har alltid gällt att ducka och ligga lågt med den man är och att vilja något, ungefär som att det är fel på mig som är ambitiös. När jag först som 19-åring kom till USA kände jag mig för första gången OK. I det landet är det till och med bra om man vill något, jobbar hårt för det och har ambition. De älskar det. Därmed inte sagt att USA är ett mönsterland för allt, men de vet hur känner igen och tar vara på talanger.
Inspirerade av flera internationella upplevelser detta startade jag 1983 "Forskarskolan vid Lunds universitet" för begåvade gymnasieungdomar, men där gick jag definitivt över gränsen för det tillåtna. Det var långt före de "elitskolor" som äntligen börjar få finnas. Men det kallas inte elitskola när det handlar om fotboll eller tennis, bara när det är handlar om teoretisk intelligens...
Problemet med den nuvarande synen är att folk skärs av jäms med fotknölarna, de vågar inte ens försöka. De spänner inte bågen, tror inte att de är något och håller tillbaks sig själv - inte ska väl jag. Och vad blir resultatet? Avundsjuka. När man inte får vara något själv så ska minsann ingen annan få vara det heller. Det ska vara lika för alla. Jag är så innerligt trött på att allt ska vara lika i Sverige, män och kvinnor ska vara lika och allt ska vara så slätstruket. Vi är olika, det är härligt - bejaka det och bejaka framför allt att vi är individer. Alla kan ju inte heta Göran... (det vanligaste chefsnamnet i Sverige för några år sedan). Nu blir jag väl halshuggen för detta men nån måste påpeka det uppenbara.
Nina Gillberg formulerade detta utmärkt med "Svenska folkets hat är ofta ett kvitto på att en person är något. Måhända en klen tröst för dem som hatas i Jantelagens namn, men ändå. Vill dock höja ett varningens finger. Det här landet är redan i tråkigaste laget. Med rådande attityd riskerar vår miljö utarmas helt på allt som strålar starkare än en lågenergisk 15-wattslampa."
Det där håller ju inte längre. Sverige är ju ett land med en massa kapabla, intelligent, drivande, begåvade och framåt människor. Sätt igång och bejaka det och gör det OK. Tidningarna kan ju gå före och vara attitydpåverkare, för det behövs inga politiska beslut om detta.
Vi måste ändra den nuvarande svenska attityden för den är förödande för såväl den enskilda människan som för vårt samhälle. Att Dolph nu hyllas är kanske ett tecken på att något har skett i den svenska folksjälen. Man får vara något, man får sticka ut, man får vilja något. Det är kanske tillåtet nu. Låt oss ta vara på Dolph-effekten!
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/17892
Personligen tycker jag att han är en av de sämsta skådespelare som jag sett på film. Vad han har i Melodifestivalen att göra förstår jag inte?
Han kunde inte läsa upp eller framföra sina skrivna texter på ett vettigt sätt.
Permalänk | Anmäl
allemand, 2010-02-09, 09:35
Läste Dolph wikipedia och han är verkligen en man som man ska ta efter.
Du har rätt om det andra också.
Permalänk | Anmäl
johnhenry, 2010-02-09, 09:43
Jag blir så himla trött om detta tjat om Jantelag. Jag tycker inte att Jantelagen är så framträdande i Sverige som vissa vill påvisa. Jag kan hålla med om att Sverige har mycket Bruksmentalitet men det tycker jag är någonting annat än Jantelag. Det är våra "man ska arbeta hårt och lida lite i livet"- mentalitet som lever kvar i vissa av alla småorter ute i landet. Men detta ändras ju mer då människor inte går och släpar på fabriken utan ges möjlighet att göra andra val i livet än det givna.
I Sverige får man visst lyckas. Skillnaden mot t.ex. USA är att i Sverige uppmuntrar vi ödmjukhet, det är skillnad mot Jantelag. Att vara ödmjuk inför sina framgångar och mot sin omgivning är ett tecken på inre styrka. Människor som måste hävda sig och sina bedrifter på bekostnad av andras känslor beror oftast på låg självkänsla hos den personen.
Vissa har en bild av USA som ett land där man får ta sig fram med vilka medel som helt och alla kommer iallafall att hurra och tycka att du gjort ett bra jobb. Det tror jag inte är sant. Inte ens i glamourens land tycker man om folk som skryter om sina ev. framgångar och att de inte tar hänsyn till vilka de trampar på på väg till toppen.
På tal om Dolph så förstår jag inte varför du skulle tro att han inte skulle vara välkommen i Sverige. De flesta människor tycker att det är roligt med människor som bjuder på sig själva. Sen är det inte jantelag att tycka att hans filmer inte håller Oscarsklass direkt. Det betyder dock inte att jag missunnar honom de många miljoner han har tjänat ihop. Han har haft ett bra liv vad det verkar och det är ju kul för honom och hans familj!
Permalänk | Anmäl
Vera, 2010-02-09, 10:24
Det har nog mer och göra med feminismen, folk är lite trötta på att män inte får vara män och kvinnor skall vara som män.
Dolph räknas väl som en manlig man och det är vad folk vill se möjligen?
Permalänk | Anmäl
Per Ghosh, 2010-02-09, 10:47
Jag förstår inte.
Ernst Hugo Järegård
Cornelis Vreeswijk
Loffe Karlsson
Beppe
mfl
Var de så vanliga?
Det enda nya är väl macho mannen som en motreaktion till den feministiska diskursen.
Är det ingen annan som ser detta?
Ju mer genussnack destå tuffare manlighetsideal.
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2010-02-09, 10:59
Det här med att svenska folket hatar Dolph och Carola är till stor del mediala fantasier. Svenska Journalister hatar dessa två och plockar upp varje liten tråd de kan hitta för att befästa denna sanning.
Carola är så omtyckt. Hon måste dock själv förstå att när man inte röstade på hennes låt härom året, så berodde det på att den var kass, inte för att man "hatar Carola"!
Dolph är väl inte sedd som någon stor skådis, men jag har nog uppfattat att många tycker han är en cool kille. Men vi har ju knappast aldrig sett honom personligen i TV tidigare, så hur ska man då kunna bilda sig en uppfattning överhuvud taget? Nej, media skapar sina egna sanningar.
Permalänk | Anmäl
Ann, 2010-02-09, 11:00
Vad Dolph gjorde för fel tidigare var att han kom till Sverige och pratade engelska. Det lyckades inte heller för Anita Ekberg. Detta nämnde han själv i en intervju med Cecilia Hagen och han tyckte själv att han betedde sig dumt. Med åren har han blivit helt OK.
Permalänk | Anmäl
Eva, 2010-02-09, 11:04
Du lyckas då pricka in alla frågor som har noll samhälls- och kulturellt värde. Hå hå ja ja. Hur orkar du? Eller hur ytlig är din värld?
Permalänk | Anmäl
Filippa, 2010-02-09, 11:18
Svenska folket hyllar honom bara för att media säger åt dem att göra det. Jag hoppas det är fler som fattar att melodifestivalen har blivit ett primetime-sätt att lansera nya artister och skapa rubriker.
Permalänk | Anmäl
Tryggve Svensson, 2010-02-09, 11:28
Vi anar att det du skriver om Dolph (Ulf) och Co. har mer att göra med din egen känsla av besvikelse över grusade förväntningar. Det verkar lite obildat och rent dumt att som du, Sanna Oceania, trycka i dig vulkansand och dessutom i din bok Den självdöda människan påverka dina läsare att göra samma dumheter. Vad kallas den lagen? När alla läsare äter arsenik och gör samma misstag som författaren?
Permalänk | Anmäl
Vulkan, 2010-02-09, 12:19
Jag håller inte med. Jante är skapad av dig och media.
Det finns många sköna personligheter i Sverige som tillåts vara det. Carola får ju faktiskt skylla sig själv genom sina korkade uttalanden genom åren. Kom inte med Jante i det fallet.
Jag gillar Dolph! En frisk fläkt och någon som överraskade. Men att Jante stoppat personligheter tidigare är ju inte sant. Det som är sant är att media höjer och fäller människor. Inte folket.
Permalänk | Anmäl
Jerry, 2010-02-09, 12:18
Sanna har hittat meningen med livet. Grattis !
Permalänk | Anmäl
Amor, 2010-02-09, 12:19
Dolph är ingen Keve Hjelm eller George Clooney, om jag så säger, och hans filmer håller inte Oscarsklass. Men han lyckades som idrottare, träffade rätt personer som gav honom en chans och tjänar bra med pengar. Han verkar vara en rekorderlig person och hans sommarprat var ju riktigt rörande, med undantag av vissa torra hö-hö-hö- skämt om hur han levde rajtan tajtan.
Jag såg att Fredrik Federley twittrade att han ville skada sig själv varje gång han hörde Dolph prata. Det får Fredrik gärna göra, tycker jag.
Det fnns så många oduglingar som lyckas ställa till med en massa elände i världen och som vi bättre kan reta oss på.
Jag hoppas att det där hotet mot schlagern i finalen i Globen visar sig vara antingen Bert Karlsson, Andres Lokko, eller Henrik Schyffert och att Dolph spöar skiten ur dom på scen.
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-02-09, 12:38
Sverige är för okunnigt och liberalt och individualistisk och kallt och inte tillräckligt ödmjukt för ett samhälle där framgångsrika personer hyllas. Helt enkelt för att det skulle försämra möjligheterna för de mindre lyckade och framgångsrika människorna. Att folk använder sig av begrepp som nollor och losers är tydliga tecken på detta. Redan nu ser man ner på de så kallade misslyckade människorna. Om man börjar hylla de framgångsrika skulle det bli ännu värre.
Permalänk | Anmäl
Johan Nilsson Svensson, 2010-02-09, 14:09
Sen det här med att Dolph skulle hyllas just nu har mer att göra med att tidningarna gjort en ännu en anka av en fjäder än själva verkligheten. De vill sälja, som vanligt oberoende av huruvida det de skriver har någon som helst substans och relevans.
Permalänk | Anmäl
Johan Nilsson Svensson, 2010-02-09, 14:12
Den där Vulkan, 2010-02-09, 12:19 verkar vara en något otrevlig typ!
Av stilen, uttryckssättet att döma så verkar han tillhöra VoF sällskapet! Det brukar komma sådana där haranger från flera av dom där.......
Permalänk | Anmäl
Thomas H, 2010-02-09, 16:43
Jag tycker att det är en mkt bra skriven artikel :) Keep going!
Permalänk | Anmäl
Annelie N, 2010-02-09, 18:01
Det pratas om ödmjukhet , och att Jantelagen inte styr i Sverige. Men oberoende av om den styr eller inte. Är inte ödmjukhet och acceptera andras åsikt även om den är motvänd din egen? Varför gå till personangrepp för att förtydliga vad man anser vara den alena rådande sanningen. Är inte det en form av jantelag? Du får inte tycka annorlunda än vad jag tycker för då har du inget omdömme!
Vi skall nog vara tacksamma för att det finns dem som vågar och kan stå upp och trotsa jantelagen och förverkliga sig själv. Detta har gjort att vi idag har det media utbud och den forskning som finns tillgänglig för flertalet. Dessvärre är ekonomiska intressen bakom en del av det som kommit fram och gör att alla inte har tillgång till överflödet.
Att sedan hacka ner på vad en människa tror på och lever efter, anser jag vara höjden av jantelag och inte det minsta ödmjukt
Jag har själv läst Sannas böcker och en del är jag inte enig i men i mångt och mycket tycker jag denna dam har en sund och mycket intressant framförhållning. Det är ju upp till varje person och själv välja vad man vill ta in och emot av information. Jag fördömmer inte något för jag inte har samma åsikt eller samma smak
Vad gäller Dolt så kan jag bara applådera en beslutsam och mycket drivande man som har lyckats få sitt namn känt i olika sammanhang , utan och kanske vara av Oscars material. Men många av de Oscarsnomineringar som lämnas ut idag är av kommersiell natur och kanske inte helt så kulturellt betingade värde. Varför inte bara acceptera att vi är olika och att några har kraft och kämpa för att komma fram, utan att det med det menas att man går över lik för att nå framgång. Vad hindrar dig från att göra samma sak, Hmm ja då förrutom Jante lagen som säger att du inte kan och inte är värd någon framgång vill säga
Heder åt dem som vågar vara annorlunda
Permalänk | Anmäl
Ingrid, 2010-02-09, 18:53
Tror inte att så många i Sverige egentligen missunnar någon annan att sticka ut eller lyckas. Tvärtom. Det är bara kul med framgångsrika svenskar! Är dock rätt trött på lyckade personer som nedlåtande talar om för oss trångsynta svenskar att vi inte förstår deras storhet. Hur korkade och avundsjuka vi är och att här kan man inte bo. Rätt många kommer dock hit ändå verkar det som,av invandringen att dömma. Kanske för att dom inte vet hur gräsliga vi är. Har personligen alltid gillat Carola men skyll inte journalisternas häxjakt på svenskarna. De representerar långt ifrån alla men har en oerhörd makt att skapa ikoner respektive krossa de som faller i onåd. Sedan var det ett fasligt tjat om Jante. Har du inte sett Sissela Kyles program om dödsynderna? Avundsjukan är varken särskilt svensk elller ovanlig i andra länder och kulturer. Den har funnits i alla samhällen i alla tider. (Dessutom låg Jante i Danmark, inte Sverige.) De senaste åren har vi haft en regering med en annan inställning till individen och dennas personliga förutsättningar och talanger. Låt oss hoppas att de får fortsätta att tillåta var och en att hitta sin väg och få stöd och lov att göra det.
Permalänk | Anmäl
Annika, 2010-02-10, 10:55
Tror inte att så många i Sverige egentligen missunnar någon annan att sticka ut eller lyckas. Tvärtom. Det är bara kul med framgångsrika svenskar! Är dock rätt trött på lyckade personer som nedlåtande talar om för oss trångsynta svenskar att vi inte förstår deras storhet. Hur korkade och avundsjuka vi är och att här kan man inte bo. Rätt många kommer dock hit ändå verkar det som,av invandringen att dömma. Kanske för att dom inte vet hur gräsliga vi är. Har personligen alltid gillat Carola men skyll inte journalisternas häxjakt på svenskarna. De representerar långt ifrån alla men har en oerhörd makt att skapa ikoner respektive krossa de som faller i onåd. Sedan var det ett fasligt tjat om Jante. Har du inte sett Sissela Kyles program om dödsynderna? Avundsjukan är varken särskilt svensk elller ovanlig i andra länder och kulturer. Den har funnits i alla samhällen i alla tider. (Dessutom låg Jante i Danmark, inte Sverige.) De senaste åren har vi haft en regering med en annan inställning till individen och dennas personliga förutsättningar och talanger. Låt oss hoppas att de får fortsätta att tillåta var och en att hitta sin väg och få stöd och lov att göra det.
Permalänk | Anmäl
Annika, 2010-02-10, 10:55
Tror inte att så många i Sverige egentligen missunnar någon annan att sticka ut eller lyckas. Tvärtom. Det är bara kul med framgångsrika svenskar! Är dock rätt trött på lyckade personer som nedlåtande talar om för oss trångsynta svenskar att vi inte förstår deras storhet. Hur korkade och avundsjuka vi är och att här kan man inte bo. Rätt många kommer dock hit ändå verkar det som,av invandringen att dömma. Kanske för att dom inte vet hur gräsliga vi är. Har personligen alltid gillat Carola men skyll inte journalisternas häxjakt på svenskarna. De representerar långt ifrån alla men har en oerhörd makt att skapa ikoner respektive krossa de som faller i onåd. Sedan var det ett fasligt tjat om Jante. Har du inte sett Sissela Kyles program om dödsynderna? Avundsjukan är varken särskilt svensk elller ovanlig i andra länder och kulturer. Den har funnits i alla samhällen i alla tider. (Dessutom låg Jante i Danmark, inte Sverige.) De senaste åren har vi haft en regering med en annan inställning till individen och dennas personliga förutsättningar och talanger. Låt oss hoppas att de får fortsätta att tillåta var och en att hitta sin väg och få stöd och lov att göra det.
Permalänk | Anmäl
Annika, 2010-02-10, 10:57
Tror inte att så många i Sverige egentligen missunnar någon annan att sticka ut eller lyckas. Tvärtom. Det är bara kul med framgångsrika svenskar! Är dock rätt trött på lyckade personer som nedlåtande talar om för oss trångsynta svenskar att vi inte förstår deras storhet. Hur korkade och avundsjuka vi är och att här kan man inte bo. Rätt många kommer dock hit ändå verkar det som,av invandringen att dömma. Kanske för att dom inte vet hur gräsliga vi är. Har personligen alltid gillat Carola men skyll inte journalisternas häxjakt på svenskarna. De representerar långt ifrån alla men har en oerhörd makt att skapa ikoner respektive krossa de som faller i onåd. Sedan var det ett fasligt tjat om Jante. Har du inte sett Sissela Kyles program om dödsynderna? Avundsjukan är varken särskilt svensk elller ovanlig i andra länder och kulturer. Den har funnits i alla samhällen i alla tider. (Dessutom låg Jante i Danmark, inte Sverige.) De senaste åren har vi haft en regering med en annan inställning till individen och dennas personliga förutsättningar och talanger. Låt oss hoppas att de får fortsätta att tillåta var och en att hitta sin väg och få stöd och lov att göra det.
Permalänk | Anmäl
Annika, 2010-02-10, 10:57
Tror inte att så många i Sverige egentligen missunnar någon annan att sticka ut eller lyckas. Tvärtom. Det är bara kul med framgångsrika svenskar! Är dock rätt trött på lyckade personer som nedlåtande talar om för oss trångsynta svenskar att vi inte förstår deras storhet. Hur korkade och avundsjuka vi är och att här kan man inte bo. Rätt många kommer dock hit ändå verkar det som,av invandringen att dömma. Kanske för att dom inte vet hur gräsliga vi är. Har personligen alltid gillat Carola men skyll inte journalisternas häxjakt på svenskarna. De representerar långt ifrån alla men har en oerhörd makt att skapa ikoner respektive krossa de som faller i onåd. Sedan var det ett fasligt tjat om Jante. Har du inte sett Sissela Kyles program om dödsynderna? Avundsjukan är varken särskilt svensk elller ovanlig i andra länder och kulturer. Den har funnits i alla samhällen i alla tider. (Dessutom låg Jante i Danmark, inte Sverige.) De senaste åren har vi haft en regering med en annan inställning till individen och dennas personliga förutsättningar och talanger. Låt oss hoppas att de får fortsätta att tillåta var och en att hitta sin väg och få stöd och lov att göra det.
Permalänk | Anmäl
Annika, 2010-02-10, 11:03
heja..!! mera dolfo, -o- kan vi inte ha melodi-festivalen all year ´round..??!!!!
Permalänk | Anmäl
ron-y-cola, 2010-02-10, 15:29
Vilket dravel. Bara att ta en person som Dolph Lundgren som exempel. Vem har hatat Dolph Lundgren? Och de kända och framgångsrika svenskar du nämner. Alla är faktiskt högt älskade av detta, i dina ögon, missunnsamma folk.
Men visst, annat är det i USA, där får man vara framgångsrik och där finns ingen baksida och ingen som vill en illa. Alla hyllar i kör. Fråga bara Tiger Woods, Britney Spears eller Michael Jackson.
Om man ska vara seriös så bottnar faktiskt det som du kallar jantelagen i den gamla svenska modellen, i saltsjöbadsandan, som innebar att alla skulle dra sitt strå till stacken, att det gemensammas bästa var överordnat de enskilda intressenas vinning. En i grunden ganska sund inställning, om du frågar mig.
Permalänk | Anmäl
jonas c, 2010-02-10, 17:06
Vilka dumheter. Dolph har väl aldrig varit hatad. Inte aktad heller, men vad väntar man sig när man springer runt med vapen i händerna (obs! så lyder Dolphs egen beskrivning av det han gör!), och stöter fram lite entoniga försök till repliker? Men hatad? Av vem? Hur har det yttrat sig? Och mobbingen av Carola har ju inget att göra med hennes framgång som artist, utan att hon säger så puckade saker och på allvar tror sig vara utsänd av Gud att frälsa världen, och att hon känns alltigenom konstlad och tillgjord.
Permalänk | Anmäl
Nils, 2010-02-10, 21:10
*Suck* Vilken utsökt dålig artikel... Hur mycket fel får man ha och ändå publiceras... Sanna, lär svar 3 från Vera. Hon slår huvudet på spiken.. Det är inter fult att vara framgångsrik i Sverige. Att du känner så får du stå för själv. Möjligtvis kan det bero på något fel/brist hos dig som gör att du anser detta om Sverige. Dolph är en b-skådis, därför är han inte populär i Sverige, han är inte speciellt populär i USA heller. Har varit i USA enormt mycket och har aldrig sett något hype om honom. Att han slår nu i Sverige är för att han bjöd på sig själv och var faktiskt......rolig. Kör på Dolph, ingen misunnar dig framgången.
Permalänk | Anmäl
Peter, 2010-02-11, 11:54
Rubriken skulle hellre varit "Dolph utmanar Jantelagen" för det är navet i det hela, och den finns där hela tiden som en svart skugga i bakgrunden och säger tro inte att du kan så mycket och vill inte för mycket. Det är OK att lyckas bara det är "lagom".
Visst har det hänt något, det har många mejlat mig om, men det finns fortfarande en förtryckande mentalitet och rädsla för att avvika från "normen" under det hela. Samtidigt är man fascinerad av framgång i det tysta och att läsa om folk. Topplistorna på folk har blivit ett "objektivt" sätt att säga att vissa är bra, och det visar ju också att detta är en drivkraft i sig som vi bör ta vara på. Men jag vill se ett samhälle där det är positivt att vilja nåt och vara nåt fullt ut!
Permalänk | Anmäl
Sanna Ehdin, 2010-02-11, 17:38
Tack för din artikel, jag grät när jag läste den.
Permalänk | Anmäl
ulrica, 2010-02-13, 10:55
Jag har alldrig förstått varför Dolph så förhånats Sverigie. Hur kan man inte tycka om honom, Han är en klok, intelligent bildad man som skapa sig ett liv för sig och sin familj. Han har en underbar personlighet och är snygg. Det har aldrig funnits någon anledning att reta sig på Dolph Lundgren.
Permalänk | Anmäl
Katarina, 2010-02-13, 18:36
#31 Katarina,
En sak kan jag garantera, du har inte sett en av hans s.k. filmer.
Permalänk | Anmäl
allemand, 2010-02-15, 09:37
Tack för artikel, Sanna! Dolph Lundgren beundrar jag. De allra flesta svenskar det går bra för utomlands ser jag upp till och uppskattar verkligen.
Permalänk | Anmäl
Victor, 2010-02-15, 15:33
32 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Personligen tycker jag att han är en av de sämsta skådespelare som jag sett på film. Vad han har i Melodifestivalen att göra förstår jag inte?
Han kunde inte läsa upp eller framföra sina skrivna texter på ett vettigt sätt.
Läste Dolph wikipedia och han är verkligen en man som man ska ta efter.
Du har rätt om det andra också.
Jag blir så himla trött om detta tjat om Jantelag. Jag tycker inte att Jantelagen är så framträdande i Sverige som vissa vill påvisa. Jag kan hålla med om att Sverige har mycket Bruksmentalitet men det tycker jag är någonting annat än Jantelag. Det är våra "man ska arbeta hårt och lida lite i livet"- mentalitet som lever kvar i vissa av alla småorter ute i landet. Men detta ändras ju mer då människor inte går och släpar på fabriken utan ges möjlighet att göra andra val i livet än det givna.
I Sverige får man visst lyckas. Skillnaden mot t.ex. USA är att i Sverige uppmuntrar vi ödmjukhet, det är skillnad mot Jantelag. Att vara ödmjuk inför sina framgångar och mot sin omgivning är ett tecken på inre styrka. Människor som måste hävda sig och sina bedrifter på bekostnad av andras känslor beror oftast på låg självkänsla hos den personen.
Vissa har en bild av USA som ett land där man får ta sig fram med vilka medel som helt och alla kommer iallafall att hurra och tycka att du gjort ett bra jobb. Det tror jag inte är sant. Inte ens i glamourens land tycker man om folk som skryter om sina ev. framgångar och att de inte tar hänsyn till vilka de trampar på på väg till toppen.
På tal om Dolph så förstår jag inte varför du skulle tro att han inte skulle vara välkommen i Sverige. De flesta människor tycker att det är roligt med människor som bjuder på sig själva. Sen är det inte jantelag att tycka att hans filmer inte håller Oscarsklass direkt. Det betyder dock inte att jag missunnar honom de många miljoner han har tjänat ihop. Han har haft ett bra liv vad det verkar och det är ju kul för honom och hans familj!
Det har nog mer och göra med feminismen, folk är lite trötta på att män inte får vara män och kvinnor skall vara som män.
Dolph räknas väl som en manlig man och det är vad folk vill se möjligen?
Jag förstår inte.
Ernst Hugo Järegård
Cornelis Vreeswijk
Loffe Karlsson
Beppe
mfl
Var de så vanliga?
Det enda nya är väl macho mannen som en motreaktion till den feministiska diskursen.
Är det ingen annan som ser detta?
Ju mer genussnack destå tuffare manlighetsideal.
Det här med att svenska folket hatar Dolph och Carola är till stor del mediala fantasier. Svenska Journalister hatar dessa två och plockar upp varje liten tråd de kan hitta för att befästa denna sanning.
Carola är så omtyckt. Hon måste dock själv förstå att när man inte röstade på hennes låt härom året, så berodde det på att den var kass, inte för att man "hatar Carola"!
Dolph är väl inte sedd som någon stor skådis, men jag har nog uppfattat att många tycker han är en cool kille. Men vi har ju knappast aldrig sett honom personligen i TV tidigare, så hur ska man då kunna bilda sig en uppfattning överhuvud taget? Nej, media skapar sina egna sanningar.
Vad Dolph gjorde för fel tidigare var att han kom till Sverige och pratade engelska. Det lyckades inte heller för Anita Ekberg. Detta nämnde han själv i en intervju med Cecilia Hagen och han tyckte själv att han betedde sig dumt. Med åren har han blivit helt OK.
Du lyckas då pricka in alla frågor som har noll samhälls- och kulturellt värde. Hå hå ja ja. Hur orkar du? Eller hur ytlig är din värld?
Svenska folket hyllar honom bara för att media säger åt dem att göra det. Jag hoppas det är fler som fattar att melodifestivalen har blivit ett primetime-sätt att lansera nya artister och skapa rubriker.
Vi anar att det du skriver om Dolph (Ulf) och Co. har mer att göra med din egen känsla av besvikelse över grusade förväntningar. Det verkar lite obildat och rent dumt att som du, Sanna Oceania, trycka i dig vulkansand och dessutom i din bok Den självdöda människan påverka dina läsare att göra samma dumheter. Vad kallas den lagen? När alla läsare äter arsenik och gör samma misstag som författaren?
Jag håller inte med. Jante är skapad av dig och media.
Det finns många sköna personligheter i Sverige som tillåts vara det. Carola får ju faktiskt skylla sig själv genom sina korkade uttalanden genom åren. Kom inte med Jante i det fallet.
Jag gillar Dolph! En frisk fläkt och någon som överraskade. Men att Jante stoppat personligheter tidigare är ju inte sant. Det som är sant är att media höjer och fäller människor. Inte folket.
Sanna har hittat meningen med livet. Grattis !
Dolph är ingen Keve Hjelm eller George Clooney, om jag så säger, och hans filmer håller inte Oscarsklass. Men han lyckades som idrottare, träffade rätt personer som gav honom en chans och tjänar bra med pengar. Han verkar vara en rekorderlig person och hans sommarprat var ju riktigt rörande, med undantag av vissa torra hö-hö-hö- skämt om hur han levde rajtan tajtan.
Jag såg att Fredrik Federley twittrade att han ville skada sig själv varje gång han hörde Dolph prata. Det får Fredrik gärna göra, tycker jag.
Det fnns så många oduglingar som lyckas ställa till med en massa elände i världen och som vi bättre kan reta oss på.
Jag hoppas att det där hotet mot schlagern i finalen i Globen visar sig vara antingen Bert Karlsson, Andres Lokko, eller Henrik Schyffert och att Dolph spöar skiten ur dom på scen.
Sverige är för okunnigt och liberalt och individualistisk och kallt och inte tillräckligt ödmjukt för ett samhälle där framgångsrika personer hyllas. Helt enkelt för att det skulle försämra möjligheterna för de mindre lyckade och framgångsrika människorna. Att folk använder sig av begrepp som nollor och losers är tydliga tecken på detta. Redan nu ser man ner på de så kallade misslyckade människorna. Om man börjar hylla de framgångsrika skulle det bli ännu värre.
Sen det här med att Dolph skulle hyllas just nu har mer att göra med att tidningarna gjort en ännu en anka av en fjäder än själva verkligheten. De vill sälja, som vanligt oberoende av huruvida det de skriver har någon som helst substans och relevans.
Den där Vulkan, 2010-02-09, 12:19 verkar vara en något otrevlig typ!
Av stilen, uttryckssättet att döma så verkar han tillhöra VoF sällskapet! Det brukar komma sådana där haranger från flera av dom där.......
Jag tycker att det är en mkt bra skriven artikel :) Keep going!
Det pratas om ödmjukhet , och att Jantelagen inte styr i Sverige. Men oberoende av om den styr eller inte. Är inte ödmjukhet och acceptera andras åsikt även om den är motvänd din egen? Varför gå till personangrepp för att förtydliga vad man anser vara den alena rådande sanningen. Är inte det en form av jantelag? Du får inte tycka annorlunda än vad jag tycker för då har du inget omdömme!
Vi skall nog vara tacksamma för att det finns dem som vågar och kan stå upp och trotsa jantelagen och förverkliga sig själv. Detta har gjort att vi idag har det media utbud och den forskning som finns tillgänglig för flertalet. Dessvärre är ekonomiska intressen bakom en del av det som kommit fram och gör att alla inte har tillgång till överflödet.
Att sedan hacka ner på vad en människa tror på och lever efter, anser jag vara höjden av jantelag och inte det minsta ödmjukt
Jag har själv läst Sannas böcker och en del är jag inte enig i men i mångt och mycket tycker jag denna dam har en sund och mycket intressant framförhållning. Det är ju upp till varje person och själv välja vad man vill ta in och emot av information. Jag fördömmer inte något för jag inte har samma åsikt eller samma smak
Vad gäller Dolt så kan jag bara applådera en beslutsam och mycket drivande man som har lyckats få sitt namn känt i olika sammanhang , utan och kanske vara av Oscars material. Men många av de Oscarsnomineringar som lämnas ut idag är av kommersiell natur och kanske inte helt så kulturellt betingade värde. Varför inte bara acceptera att vi är olika och att några har kraft och kämpa för att komma fram, utan att det med det menas att man går över lik för att nå framgång. Vad hindrar dig från att göra samma sak, Hmm ja då förrutom Jante lagen som säger att du inte kan och inte är värd någon framgång vill säga
Heder åt dem som vågar vara annorlunda
Tror inte att så många i Sverige egentligen missunnar någon annan att sticka ut eller lyckas. Tvärtom. Det är bara kul med framgångsrika svenskar! Är dock rätt trött på lyckade personer som nedlåtande talar om för oss trångsynta svenskar att vi inte förstår deras storhet. Hur korkade och avundsjuka vi är och att här kan man inte bo. Rätt många kommer dock hit ändå verkar det som,av invandringen att dömma. Kanske för att dom inte vet hur gräsliga vi är. Har personligen alltid gillat Carola men skyll inte journalisternas häxjakt på svenskarna. De representerar långt ifrån alla men har en oerhörd makt att skapa ikoner respektive krossa de som faller i onåd. Sedan var det ett fasligt tjat om Jante. Har du inte sett Sissela Kyles program om dödsynderna? Avundsjukan är varken särskilt svensk elller ovanlig i andra länder och kulturer. Den har funnits i alla samhällen i alla tider. (Dessutom låg Jante i Danmark, inte Sverige.) De senaste åren har vi haft en regering med en annan inställning till individen och dennas personliga förutsättningar och talanger. Låt oss hoppas att de får fortsätta att tillåta var och en att hitta sin väg och få stöd och lov att göra det.
Tror inte att så många i Sverige egentligen missunnar någon annan att sticka ut eller lyckas. Tvärtom. Det är bara kul med framgångsrika svenskar! Är dock rätt trött på lyckade personer som nedlåtande talar om för oss trångsynta svenskar att vi inte förstår deras storhet. Hur korkade och avundsjuka vi är och att här kan man inte bo. Rätt många kommer dock hit ändå verkar det som,av invandringen att dömma. Kanske för att dom inte vet hur gräsliga vi är. Har personligen alltid gillat Carola men skyll inte journalisternas häxjakt på svenskarna. De representerar långt ifrån alla men har en oerhörd makt att skapa ikoner respektive krossa de som faller i onåd. Sedan var det ett fasligt tjat om Jante. Har du inte sett Sissela Kyles program om dödsynderna? Avundsjukan är varken särskilt svensk elller ovanlig i andra länder och kulturer. Den har funnits i alla samhällen i alla tider. (Dessutom låg Jante i Danmark, inte Sverige.) De senaste åren har vi haft en regering med en annan inställning till individen och dennas personliga förutsättningar och talanger. Låt oss hoppas att de får fortsätta att tillåta var och en att hitta sin väg och få stöd och lov att göra det.
Tror inte att så många i Sverige egentligen missunnar någon annan att sticka ut eller lyckas. Tvärtom. Det är bara kul med framgångsrika svenskar! Är dock rätt trött på lyckade personer som nedlåtande talar om för oss trångsynta svenskar att vi inte förstår deras storhet. Hur korkade och avundsjuka vi är och att här kan man inte bo. Rätt många kommer dock hit ändå verkar det som,av invandringen att dömma. Kanske för att dom inte vet hur gräsliga vi är. Har personligen alltid gillat Carola men skyll inte journalisternas häxjakt på svenskarna. De representerar långt ifrån alla men har en oerhörd makt att skapa ikoner respektive krossa de som faller i onåd. Sedan var det ett fasligt tjat om Jante. Har du inte sett Sissela Kyles program om dödsynderna? Avundsjukan är varken särskilt svensk elller ovanlig i andra länder och kulturer. Den har funnits i alla samhällen i alla tider. (Dessutom låg Jante i Danmark, inte Sverige.) De senaste åren har vi haft en regering med en annan inställning till individen och dennas personliga förutsättningar och talanger. Låt oss hoppas att de får fortsätta att tillåta var och en att hitta sin väg och få stöd och lov att göra det.
Tror inte att så många i Sverige egentligen missunnar någon annan att sticka ut eller lyckas. Tvärtom. Det är bara kul med framgångsrika svenskar! Är dock rätt trött på lyckade personer som nedlåtande talar om för oss trångsynta svenskar att vi inte förstår deras storhet. Hur korkade och avundsjuka vi är och att här kan man inte bo. Rätt många kommer dock hit ändå verkar det som,av invandringen att dömma. Kanske för att dom inte vet hur gräsliga vi är. Har personligen alltid gillat Carola men skyll inte journalisternas häxjakt på svenskarna. De representerar långt ifrån alla men har en oerhörd makt att skapa ikoner respektive krossa de som faller i onåd. Sedan var det ett fasligt tjat om Jante. Har du inte sett Sissela Kyles program om dödsynderna? Avundsjukan är varken särskilt svensk elller ovanlig i andra länder och kulturer. Den har funnits i alla samhällen i alla tider. (Dessutom låg Jante i Danmark, inte Sverige.) De senaste åren har vi haft en regering med en annan inställning till individen och dennas personliga förutsättningar och talanger. Låt oss hoppas att de får fortsätta att tillåta var och en att hitta sin väg och få stöd och lov att göra det.
Tror inte att så många i Sverige egentligen missunnar någon annan att sticka ut eller lyckas. Tvärtom. Det är bara kul med framgångsrika svenskar! Är dock rätt trött på lyckade personer som nedlåtande talar om för oss trångsynta svenskar att vi inte förstår deras storhet. Hur korkade och avundsjuka vi är och att här kan man inte bo. Rätt många kommer dock hit ändå verkar det som,av invandringen att dömma. Kanske för att dom inte vet hur gräsliga vi är. Har personligen alltid gillat Carola men skyll inte journalisternas häxjakt på svenskarna. De representerar långt ifrån alla men har en oerhörd makt att skapa ikoner respektive krossa de som faller i onåd. Sedan var det ett fasligt tjat om Jante. Har du inte sett Sissela Kyles program om dödsynderna? Avundsjukan är varken särskilt svensk elller ovanlig i andra länder och kulturer. Den har funnits i alla samhällen i alla tider. (Dessutom låg Jante i Danmark, inte Sverige.) De senaste åren har vi haft en regering med en annan inställning till individen och dennas personliga förutsättningar och talanger. Låt oss hoppas att de får fortsätta att tillåta var och en att hitta sin väg och få stöd och lov att göra det.
heja..!! mera dolfo, -o- kan vi inte ha melodi-festivalen all year ´round..??!!!!
Vilket dravel. Bara att ta en person som Dolph Lundgren som exempel. Vem har hatat Dolph Lundgren? Och de kända och framgångsrika svenskar du nämner. Alla är faktiskt högt älskade av detta, i dina ögon, missunnsamma folk.
Men visst, annat är det i USA, där får man vara framgångsrik och där finns ingen baksida och ingen som vill en illa. Alla hyllar i kör. Fråga bara Tiger Woods, Britney Spears eller Michael Jackson.
Om man ska vara seriös så bottnar faktiskt det som du kallar jantelagen i den gamla svenska modellen, i saltsjöbadsandan, som innebar att alla skulle dra sitt strå till stacken, att det gemensammas bästa var överordnat de enskilda intressenas vinning. En i grunden ganska sund inställning, om du frågar mig.
Vilka dumheter. Dolph har väl aldrig varit hatad. Inte aktad heller, men vad väntar man sig när man springer runt med vapen i händerna (obs! så lyder Dolphs egen beskrivning av det han gör!), och stöter fram lite entoniga försök till repliker? Men hatad? Av vem? Hur har det yttrat sig? Och mobbingen av Carola har ju inget att göra med hennes framgång som artist, utan att hon säger så puckade saker och på allvar tror sig vara utsänd av Gud att frälsa världen, och att hon känns alltigenom konstlad och tillgjord.
*Suck* Vilken utsökt dålig artikel... Hur mycket fel får man ha och ändå publiceras... Sanna, lär svar 3 från Vera. Hon slår huvudet på spiken.. Det är inter fult att vara framgångsrik i Sverige. Att du känner så får du stå för själv. Möjligtvis kan det bero på något fel/brist hos dig som gör att du anser detta om Sverige. Dolph är en b-skådis, därför är han inte populär i Sverige, han är inte speciellt populär i USA heller. Har varit i USA enormt mycket och har aldrig sett något hype om honom. Att han slår nu i Sverige är för att han bjöd på sig själv och var faktiskt......rolig. Kör på Dolph, ingen misunnar dig framgången.
Rubriken skulle hellre varit "Dolph utmanar Jantelagen" för det är navet i det hela, och den finns där hela tiden som en svart skugga i bakgrunden och säger tro inte att du kan så mycket och vill inte för mycket. Det är OK att lyckas bara det är "lagom".
Visst har det hänt något, det har många mejlat mig om, men det finns fortfarande en förtryckande mentalitet och rädsla för att avvika från "normen" under det hela. Samtidigt är man fascinerad av framgång i det tysta och att läsa om folk. Topplistorna på folk har blivit ett "objektivt" sätt att säga att vissa är bra, och det visar ju också att detta är en drivkraft i sig som vi bör ta vara på. Men jag vill se ett samhälle där det är positivt att vilja nåt och vara nåt fullt ut!
Tack för din artikel, jag grät när jag läste den.
Jag har alldrig förstått varför Dolph så förhånats Sverigie. Hur kan man inte tycka om honom, Han är en klok, intelligent bildad man som skapa sig ett liv för sig och sin familj. Han har en underbar personlighet och är snygg. Det har aldrig funnits någon anledning att reta sig på Dolph Lundgren.
#31 Katarina,
En sak kan jag garantera, du har inte sett en av hans s.k. filmer.
Tack för artikel, Sanna! Dolph Lundgren beundrar jag. De allra flesta svenskar det går bra för utomlands ser jag upp till och uppskattar verkligen.