Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Handskakningsdomen

Mathias Sundin om Handskakningsdomen

Framgång för medeltiden att män kan vägra ta kvinnor i hand

En framgång för mångkultur, kallar Diskrimineringsombudsmannen Katri Linna, beslutet i Stockholms tingsrätt att ge skadestånd till en man som inte fick praktikplats på grund av att han vägrade skaka hand med en kvinnlig VD. Domen är en framgång för medeltiden, en framgång för religiös extremism, en framgång för patriarkala beteenden mot kvinnor och det är definitivt ingen framgång för mångkultur. Det skriver Mathias Sundin (FP), riksdagskandidat.


Om författaren

Mathias Sundin (FP) är riksdagskandidat från Östergötland och oppositionsråd i Norrköping. www.mathiassundin.se

Om det är OK för män att vägra ta kvinnor i hand och ändå få fortsätta ta emot ekonomiskt stöd från Arbetsförmedlingen, är det då också OK att kräva att få jobba på en arbetsplats utan kvinnor? Är det OK att kräva att kvinnorna på arbetsplatsen bär slöja i mäns närvaro?

Stockholms tingsrätts dom innebär att religiösa extremister kan ta ett rejält kliv framåt. Allt under DO:s beskydd. Ska unga pojkar kunna kräva att inte bli berörda av kvinnliga lärare? Ska unga flickor kunna förvägras delta i sex- och samlevnadsundervisning? Ska vi nu acceptera en skola som segregerar pojkar och flickor?

Tingsrättens dom väcker många frågor och många farhågor. Den är ett hårt slag mot jämställdheten.

I Sverige ska vi behandla män och kvinnor lika. Det står över religiösa påbud att diskriminera mot kvinnor. Om en man inte vill ta en kvinna i hand står det honom fritt att vägra, men att staten ska stå på hans sida, ge honom skadestånd och fortsatt ekonomiskt stöd. Det är befängt.

Mångkultur är något bra. När kulturer blandas lär vi av varandra och får ett rikare liv och samhälle. Grunden för mångkultur är tolerans och då måste vi diskutera tolerans för vem och hur långt toleransen ska sträcka sig. Att vägra ta i kvinnor är intolerans. En intolerans som förvägrat, och fortfarande förvägrar kvinnor samma frihet och möjligheter som män. Sådan intolerans ska bekämpas av staten. Nu bekämpar istället staten toleransen och jämställdheten.

Om Stockholms tingsrätt har gjort rätt utifrån den lagstiftning vi har så behöver dessa lagar ändras. Vi lever i ett sekulariserat land. Religion ska inte stå över jämställdhet.









Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/17859

76 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Klart att en invandrare inte skall behöva anpassa sig till svensk kultur, för den finns ju inte. (sarkasm) Lägg ned DO! Multikultur leder till balkanisering i etniska enklaver, i s.k. utanförskapsområden. Hur många multikulturförespråkare är villiga att leva som de lär och flytta ut till förorten och njuta av multikulturen. De åker inte ens ut på ett studiebesök. Och inte lär de våga parkera sin fina bil där och ta sista tunnelbanan hem.

Permalänk | Anmäl #1 Kung och Fosterland, 2010-02-08, 17:13

Nu får det väl för i h*lvete ändå vara nog!?

Jag har tidigare alltid röstat på Socialdemokraterna, men nu har SD min röst säkrad till valet i september, det kan jag säga!

Permalänk | Anmäl #3 Johanna E Persson, 2010-02-08, 17:26

Nu har väl ändå den svenska tandlösheten nått sin kulmen. - Vad i hela fridens namn är det som pågår!?
Kan det verkligen äga sin riktighet att vi (läs; skattebetalare) kommer att betala ut skadestånd m a a diskriminering till en individ som själv hemfallit åt just det samma?
Om man vägrar att skaka hand med sin blivande chef - till följd av vederbörandes kön, kan borde man väl någonstans hålla sig för god att börja hojta om just diskriminering -även om man som personen i fråga upplevde sig förorättad när "gratispengarna" rök!
Har Stockholms Tingsrätt verkligen prövat vem som egentligen "Kastade första stenen"?

Permalänk | Anmäl #4 Madelaine Jansdotter Wahlström, 2010-02-08, 17:38

Nej, Johanna E Persson -det är inte den formen av reträtt som någonav oss bör ta till!
En röst på SD vore detsamma som att inte bejaka varje människas lika värde -precis det som personen, nu tilldömd skadestånd (av den SVENSKA lagstiftaren märkväl) tydligt visar att inte heller han gör!
Think twice, Johanna -det vinner vi alla på!

Permalänk | Anmäl #5 Madelaine Jansdotter Wahlström, 2010-02-08, 18:14

Madelaine, ju fler som blint sprider sånt där lögnaktigt skitsnack som du, desto fler röster kommer SD få.

Tack för ditt valarbete, och glöm inte att kalla alla svenskar som du träffar på idag för rasister.

Permalänk | Anmäl #6 Men suck, 2010-02-08, 19:31

Den här domen är en milstolpe i avvecklandet av Sverige som ett demokratiskt, sekulariserat land med lika rättigheter för kvinnor och män. Det hela är oerhört allvarligt. Den här mannen kommer att belönas för sin fundamentalism och förakt för svenska seder och bruk med våra egna skattepengar.

Permalänk | Anmäl #7 Frida, 2010-02-08, 19:50

Man kanske skulle starta sin egen religion och börja tjäna pengar på svensk blåögdhet?! I religionens namn verkar ju det mesta vara tillåtet!

Permalänk | Anmäl #8 TÅGMICKE, 2010-02-08, 20:50

DO borde läggas ner eftersom DO ska arbeta på uppdrag av svenska folket vår Grundlag och oss!
Kränkning av svensk nordisk och västerländsk kultur borde ge kvinnan skadestånd.
I gamla tider i Europa så hälsade man inte på en annan människa för att visa att denna person var lägre stående, livegen, slav eller en paria i samhället.
Det gör denna handling till en enormt större kränkning mot kvinnan och mot vår kultur, historia och sedvänjor mellan människor.

JAG SKULLE VILJA SE KATRI LINNA GÖRA SAMMA SAK I FINLAND SOM ÄR DET VÄSTLAND SOM HAR TAGIT EMOT MINST FLYKTINGAR I HELA VÄSTVÄRLDEN UNDER ÅRTIONDEN.

Erik Eriksson

Permalänk | Anmäl #9 Erik Eriksson, 2010-02-08, 20:50

Vi kommer att gå under och det med rätta. En värdelös kultur som vår som är så självdestruktiv och uppgiven har ingen plats i evolutionen. Vi har inte längre något att bidra med till världssamfundet, vår röst i världen är dömd att tystna. Någon starkare och mer livskraftig kultur kommer att ta över. Vi har en kultur där våra kvinnor slutat föda barn. Vi är dömda att gå under.

Permalänk | Anmäl #10 Ronja Rövardotter, 2010-02-08, 21:03

Men vänta. Hur ska vi försvara demokratin genom att tvinga den här mannen att skaka hand med kvinnor? Ska vi försvara demokrati genom tvång? Är det inte tvång vi försöker göra oss av med?

Permalänk | Anmäl #11 Ibrahim Al-Breft, 2010-02-08, 21:16

En djupt besvarande dom for kvinnor och det sekulariserade samhallet. Hur langt ska vi vrida klockan tillbaka?

Permalänk | Anmäl #12 kattis, 2010-02-08, 21:52

Varför går skadestånden till enskilda personer när avsikten är att motverka diskriminering. Låt istället skadestånden gå till en fond.
Från den fonden kan sedan föreningar som arbetar mot diskriminering ansöka om driftbidrag.

Göran

Permalänk | Anmäl #13 Göran, 2010-02-08, 21:53

Det är inte en fråga om jämställdhet. Det handlar om att ta hänsyn till mannens religiösa tro. Att inte hälsa med handen skadar inte någon annan. Varför kan man inte bjuda på sig själv och acceptera hans itro? Om det gjort skada vore det annorlunda. Skulle en kvinna ramla på gatan och skada sig eller hålla på att drunkna är jag säker på att denne muslimske man skulle sträcka ut sin hjälpande hand till henne.

Permalänk | Anmäl #14 Elisabeth, 2010-02-08, 21:57

Måste medge att jag inte får ihop din "rösträkning"...men så är jag ju inte Herr Redaktör heller ;-)
Jag "träffar" faktiskt aldrig några "svenskar", men medmänniskor!
- Visst är man väl naiv..

Tack Nalin Pekgul för ditt nödvändiga framträdande i kvällens Aktuellt, det måste vara jämlikhet debatten skall handla om!

Permalänk | Anmäl #15 Madelaine Jansdotter Wahlström, 2010-02-08, 22:07

Nu går skam på torra land.
Hoppas verkligen att tingsrättens dom i detta fallet kommer till att överklagas och att, i första hand, hovrätten kommer fram till en annan slutsats.

Som gäst i ett främmade land så hör det faktiskt till god kutym att ta seden dit man kommer. Detta bör narurligtvis även innefatta dom kulurella och etniska krav som det nya landet kräver.

Om nu arbetsförmedlingen skulle befinnas skyldig till att baetala ut ett skadestånd i detta fallet så är det ju faktiskt vi skattebelare som får stå för notan då arbetsförmedlingen är finansierad av skattepengar.

En helt annan femma är att det inte är abetsförmedlingen utan arbetgivaren som, i sista hand, avgör om en person skall erhålla anställning eller ej.

Om nu detta skulle gå så långt att en ev. högre instans skulle fastställa tingsrättens dom så kan det. i värsta fall leda till att detta fall skulle kunna bli preducerande och vad skulle i sådant fall komma härnäst?
Skulle då även sk. hedersmord vara tillåtet då även detta är/kan vara en följd av religös övrtygelse?

I råttvisans namn så bör arbetsförmedlingen helt frikännas och ett ev. skadestånd skulle möjligtvis kunna tilldömas den kvinna som, i detta fall, måste ha känt sig minst lika kränkt som den som nu har tilldömts skadestånd.

Samtidigt så. om man tittar i facit, så ser men att det dom invandare som har integregrat sig själva, utan hjälp av sammhället som har klarat sig bäst i sitt nya hemland.

Utan dessa invandrare så hade vi tex. inte haft Möllevångstorget så som det ser ut idag utan detta område hade troligtvis fortfarande varit ett slumområde i Malmö som det var innan arbetsvilliga och orädda invandrare tog itu med att förnya detta område i Malmö.

Dessa invandrare var/är typiska för dom som inegrerade sig själva i sin egen takt och sina egna vilkor utan att bli tvingade annat än av dom yttre omständigheter som krävde en anpassning.

Homepage:
http://www.nogg.se/startpage.asp?idHomepage=11531

Permalänk | Anmäl #16 Bengt Hesdorf, 2010-02-08, 22:24

Var går gränsen? Ska de få skadestånd om de tvingas hälsa på homosexuella också? Så långt som vi kommit med jämställdhet och likabehandling oavsett sexuell läggning så ska väl inte det omkullkastas av religiösa skäl? Svenska kyrkan har fått ge upp många gamla idéer som kvinnoprästmotstånd och äktenskap med samkönade så då får de väl förstå att vi kan leva i samförstånd och respekt för varandra. För jag anser att det var respektlöst att han inte kunde ta en kvinnlig VD i hand.
Funderar faktiskt allvarligt på om enda chansen att få bort DO är att rösta i protest mot de etablerade och mot min övertygelse...

Permalänk | Anmäl #17 Cabben, 2010-02-08, 22:38

Jag håller helt med Mathias. Vi borde ha en kvinna vid gränsen, och alla som vägrar skaka hand med henne får inte komma in.

Permalänk | Anmäl #18 Mats Forssblad, 2010-02-08, 22:42

Om den rödgröna röran vinner blir det ännu värre. Risken är överhängande att det då blir totalt kaos med allmän amnesti för alla som uppehåller sig illegalt i landet och en ännu mer markant återgång till stenåldern. Den i och för sig vettiga och kunniga Nalin Pekgul kommer inte att ha mycket att sätta emot.

Permalänk | Anmäl #19 Sture, 2010-02-08, 23:18

Det är väl dessutom en säkerhetsrisk att ha en sådan man på en arbetsplats. Om en kvinnlig kollega skadar sig ex på en maskin, ska han då ej kunna ge första hjälp för att han ej vill ta i en kvinna. DO borde läggas ned, de diskriminerar alla Sveriges kvinnor genom att ge skadestånd för en sådan här sak.

Permalänk | Anmäl #20 Per Backsten, 2010-02-08, 23:26

'Sent ska syndaren vakna.'

Ett känt ordspråk som jag tror vi kommer att se mer av i framtiden. Vi som öppet är kritiska till okontrollerad massinvandring och odemokratiska ismer, är inte 'rasister'. Däremot har vi under ett antal år kunnat peka på siffror som visar vad som är på väg att hända.

Och detta 'problem' är ytterligare ett av många. Ledsen Madelaine, men SD är faktiskt inte så illa som du gärna vill tro. Däremot har de väldigt mycket underlag på fötterna gällande ovan nämnda problem. Men det är lätt att förkasta eftersom ingen vill ta debatterna med dem...

Exempelvis skriver Mathias Sundin en text som hade uppfattats som främlingsfientlig om den kom ifrån Söder eller Åkesson. Men nu är denne folkpartist så då är det ok.

Följdfrågan är om FP står bakom Mathias Sundins tycke.

Permalänk | Anmäl #21 Thomasson, 2010-02-08, 23:42

Diskrimineringslagstiftningen är som önskemålen om s k positiv särbehandling. Man genomför något utifrån vissa politiska förtecken. Politiker har för vana att adressera ett problem i taget. Den positiva särbehandlingen var tänkt för kvinnor. Plötsligt visade det sig att den tillämpades åt andra hållet också och gav förtur åt män. Genast blev det rop på ändring och nu är man tillbaka på ruta ett.
Här genomdriver man lagstiftning med ett syfte men ser inte att den kan användas åt andra hållet, d.v.s. legitimera ett beteende som vi i andra sammanhang betraktar som helt förkastligt, nämligen ett direkt kvinnoförnedrande beteende. Lagstiftningen är inte tänkt att prioritera i en konflikt mellan två diskriminerande beteenden - när den diskriminerade själv samtidigt står för en diskriminerande handling. Det finns heller ingen lag som hindrar en person att bete sig som skit gentemot kvinnor så länge han inte begår en straffbar handling eller han är arbetsgivare i en anställningssituation.
Så religiösa extremister kan fortsätta bete sig hur som helst, men det problemet vågar ingen röra. Då hojtar hallalhippierörelsen och vissa PK-människor på rasism med framgång. Den totala insiktslösheten eller sanslösa fräckheten hos de här människorna visas ju också av att man anmäler den följdriktiga och naturliga reaktionen på sitt eget beteende som diskriminering.

Permalänk | Anmäl #22 Gunnar, 2010-02-08, 23:49

Om jag som blond o blåögd svensk hade hälsat med en bugning och handen på hjärtat hade det aldrig blitt nåt liv. Man måste vara vettskrämt främlingsfientlig för att reagera på ett sånt självklart fritt hälsningsval.
Varför sparkar alla tragiska människor på dom nedanför sig ?
Ge er på makthavarna istället...fegisar :-)

Permalänk | Anmäl #23 Aguirre, 2010-02-09, 00:38

Det är väl inte bara män som inte vill ta kvinnor i hand. Det är lika mycket kvinnor som inte vill ta män i hand. Det är något muslimer verkar ha hängt upp sig på. Minns Carl Hamilton när han försökte hälsa på tre muslimska kvinnor som bett honom ställa upp i Halal-TV:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3687680.ab

Permalänk | Anmäl #25 Peter, 2010-02-09, 01:16

Om en svensk blir kränkt av en muslim ska alltså svensken straffas och läxas upp för att han/hon är intolerant.

Kryperiet visavi islam når nya bottennivåer för varje dag som går.

Permalänk | Anmäl #26 Bo T, 2010-02-09, 08:08

Det saknar trovärdighet när folkpartister nu försöker vara efterkloka, det är Folkpartiets politik som lett fram till det nuvarande tillståndet.

Permalänk | Anmäl #27 Bo T, 2010-02-09, 08:10

Ibrahim #11,

han ska inte tvingas att ta henne i hand, MEN han får ta konsekvenserna av sitt agerande utan att springa till DO och definitivt ska han inte ha någon ersättning.

Förövrigt har Mathias Sundin fel och Katri Linna rätt - det som nu skedde ÄR mångkultur...

Permalänk | Anmäl #29 1965, 2010-02-09, 08:39

Religion skall vara något privat ungefär som astrologi och inte ge några speciella rättigheter i samhället. Samhällets regler skall alltid ha första tjing.

Permalänk | Anmäl #30 Eva, 2010-02-09, 08:42

Seriöst, när förlorade FP de sista resterna av liberalism? Det är väl fullständigt vansinnigt att nekas praktikplats för att man inte vill ta i hand!

Jag menar, hur mycket ska de behöva "anpassa sig efter svenska seder"? Självklart ska de följa svenska lagar, men att kräva att de ska hälsa på precis samma sätt som oss? Nu är det enda som saknas tvångsinjecering av senapssill.

Nej, jag håller inte alltid med DO, men i det här fallet var det ju solklart att det var diskriminering det handlade om.

Permalänk | Anmäl #31 Stringburka, 2010-02-09, 08:48

Jag tycker Linna är en hjältinna, och att den trosvissa muslimen gjorde rätt som följde ett annat sätt att visa respekt. Sen kan man beklaga att det inte uppfattades så.

Märkligt nog tycker vi att det är cool att buga och inte behöva ta i hand på karate-träningen innan vi låtsas slå käften av varandra, vi tycker det är vackert och andligt när den Thailändska servitrisen bugar med händerna i bönegest på restaurangen i Phuket, men om en from muslim har antagit samma världsvida sedvänja som en artighetsgest utifrån sin tro, så är det plötsligt ett uttryck för förakt...Seden i sig är i alla fall urgammal och världvid och har inget som helst stöd i koranen, om än i vissa muslimska, men också japanska, kinesiska och indiska seder

Självklart är det inte förakt, som driver ex vissa japaner, indier och i detta fall en man som vulgärt och oskaligt bara kallas "muslim" att välja denna sed, utan social respekt, samma som att vi västerlänningar - just tar ihand.

Det är i detta fall mer respektlöst med vår osklighet; att vi inte
1) uppmärksammar att seden är internationell, urgammal och världsvid och knappast okänd,
2) att vi inte avslöjar mannens kulturella bakgrund, som skulle kunna sprida ljus över saken.

Givetvis finns det mängder av japaner, indier, Thailändare, kineser
och så kallade "muslimer" som tar i hand, så vad är problemet.

Det enda som är positivt med denna debatt är att den kan ge förståelse för att religion är något viktigt men att det mesta är kultur, det tråkiga är att de flesta har sina svar färdiga... och det är märkligt att alla har så färdiga svar när det handlar om "muslimer" när samma personer i alla andra politiska frågor säger "Jag vet inte...Kanske?" Men det är en annan debatt - och det handlar givetvis aldrig om fördomar eller islamofobi....för "sån är inte jag!"

Permalänk | Anmäl #34 Lars, 2010-02-09, 09:28

Stringburka #31, tycker du det är liberalt att inte låta arbetsgivaren själv välja vilka som anses lämpliga på arbetsplatsen?

ps. Du har rätt, det var diskriminerande - MOT KVINNAN!

Permalänk | Anmäl #35 1965, 2010-02-09, 09:39

@Mats Forssblad: Osedvanligt korkat förslag. Japaner och Inuiter m.fl. tar inte i hand när de hälsar, oavsett den påhälsades religion eller kön. Ska de inte få komma hit menar du?

Permalänk | Anmäl #36 Pingu, 2010-02-09, 09:56

@Mattias

Det finns män och kvinnor med bacillskräck - ska även dessa förväntas ta folk i hand?

Om jag, som svensk, inte vill skaka hand till höger och vänster, utan nöjer mig med att nicka, ska jag också in i ditt fascistoida led av anti-liberal konformitet ?

Permalänk | Anmäl #37 B Katzeff, 2010-02-09, 10:15

Ibrahim, det är vår demokratiska rättighet att inte betala för muslimers betende. Ni får faktiskt anpassa er och respektera vår kultur.

Permalänk | Anmäl #38 Danne, 2010-02-09, 10:46

En man som inte vill ta kvinnor i hand, eller en kvinna som inte vill ta män i hand, kommer definitivt att få problem att komma in på den svenska arbetsmarknaden. Men några diskrimineringspengar ska de inte ha. Man kan göra sig oanställningsbar genom fel klädsel, fel attityd eller fel beteende. Sådant ska inte uppmuntras.

Permalänk | Anmäl #39 Enskede, 2010-02-09, 11:07

Enligt AF hade inte mannen bara vägrat att hälsa utan även uppträtt allmänt otrevligt. http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=3428204

Permalänk | Anmäl #40 susanna svensson, 2010-02-09, 11:23

Denna dom handlar inte om jämställdhet utan om myndighetsmissbruk. Den muslimske mannen blev utsatt för ett övergrepp från Arbetsförmedlingens sida. Nu har ordningen återställts och rättvisa skipats.

Domen kan läsas här:
http://www.do.se/Documents/pdf/forlikningarochdomstolsarenden/T7324-08%2...

Statliga myndigheter ska inte trampa på individers rättigheter. Det borde sitta i ryggmärgen på varje folkpartist. Men tydligen är så inte fallet.

Permalänk | Anmäl #41 Järnkanslern, 2010-02-09, 11:35

Vi får verkligen hoppas at den drabbade kvinnan skriver ett inlägg här på Newsmill. Då får vi två versioner att ta ställning till.
Efter hennes framträdande i SVT igår, förstår jag att hon tog illa upp och hade en annan version av händelsen. Hon ansåg honom också inte kroppsligt länplig för jobbet.

Permalänk | Anmäl #42 Skogstokig, 2010-02-09, 11:58

#40 susanna svensson, 2010-02-09,

Mannen vägrade inte hälsa. Han hälsade med en bugning och förklarade att det berodde på hans religiösa tro. Kvinnan ifråga hade förståelse för detta. AF påstår att han gjorde detta i avsikt att inte erhålla praktikplatsen och drar helt sonika in hans rättmätiga ersättning. Sedan får de kalla fötter och kommer med bortförklaringar och tillgriper jämställdhetsargumentet. Men inte ens det håller ju eftersom en det inte finns någon lag som föreskriver att en arbetstagare måste ha en jämlik syn på kvinnor.

Permalänk | Anmäl #43 Joakim H, 2010-02-09, 12:10

ja vill ju oxå få 60 000 skattefritt..Nästa gng ska jag låtsas va muslim när jag e på jobb-intervju....

Då blir det extra cash i kassan.

Permalänk | Anmäl #45 invandrare men inte muslim, 2010-02-09, 12:19

ja ni alla. det är ju detta som är definitionen av mångkultur som alla sju nuvarande riksdagspartier står bakom. antingen gillar man läget eller så röstar man enligt sin övertygelse och magkänsla i september. sen får eliten skrika rasist, idiot, duvetintebättre,antidemokrat,omänsklig,nazist o dyl men vi vet ju bättre att alla nutida definitioner av demokrati baserar sig på folkets aggregerade åsikter. det vi har i sverige är beröringsskräck med ett svårt tema som handlar om att 1)det är verkligen skillnad på folk (rent konkret då man skiljer på folk med rösträtt i en demokratisk organisation och de som inte har det) 2)svenskar har verkligen rätt till sitt land 3)vi har en svensk kultur 4)andra kulturer är inte alltid positiva.

Permalänk | Anmäl #47 mattias--00, 2010-02-09, 12:46

Men du säger ju samma sak som rätten. "En framgång för det mångkulturella samhället" och "en framgång för medeltiden" är i princip utbytbart.

Varför? Jo, under medeltiden fanns det förvisso ett dominerande samhälle, men utöver detta fanns mindre enklaver, separerade på grund av härstamning, religion och liknande, och dessa var ganska ofta isolerade både från varandra och det större samhället. Precis som i det multikulturella samhället fanns ingen strävan efter samförstånd, ingen möjlighet till kompromisser eller djupare diskussion, helt enkelt eftersom människors olika kulturer ansågs vara det som alltigenom definierade deras världssyn.

Utan möjlighet till förståelse var enda sättet att lösa konflikter då våld, och det ser man upprepas i det oändliga under hela tidsperioden: Pogromer, utradering eller deportering av hela folkgrupper, rättsosäkerhet och förtryck, ständiga krig, och så vidare.

Heja mångkulturen...

Permalänk | Anmäl #49 Svempa, 2010-02-09, 12:58

Det är varken kultur eller religion som gör att invandrare gör bort sig vid anställningsintevjuver. Det är att de inte vill få jobbet!

I Göteborg lät man ett antal somaliska kvinnor få en betald utbildning till lokalvårdare. Vid den sista träffen skulle även blivande arbetsgivare delta för ev. anställning. Då inställde flera av kvinnorna sig iförda heltäckande klädsel, vilket de inte haft under utbildningen. Gissa om arbetsgivaren förlorade sitt intresse? Samtidigt kunde kvinnorna hävda att de uppfyllt arbetsförmedlingens krav, precis som den här tomten.

De värsta tomtarna sitter nog i alla fall hos DO!

Permalänk | Anmäl #50 Kriminalarn, 2010-02-09, 13:02

När ska muslimer respektera vår kultur?

Permalänk | Anmäl #51 Danne, 2010-02-09, 15:46

Joakim H tog du del av länken det är ju det som det råder delade meningar om enligt AFs representant hade han vägrat att hälsa överhuvud taget och uppträtt allmänt oförskämt

Permalänk | Anmäl #52 susanna svensson, 2010-02-09, 15:47

Pingu m fl, frågan handlar inte om att skaka eller inte skaka hand, utan varför mannen fick 60000 ersättning för 'diskriminering' ? Nalin Pekgul, som e själv troende muslim, sa på tv igår att det inte står i koranen att musim inte får skaka hand med en kvinna..

Det finns säkert förbud mot handskakning även i bibeln ! Tror du att JAG skulle få 60000 i ersättning om jag hade vägrat skaka hand med arbetsgivaren, med hänvisningen till 'min religion'?
Knappast..
I Sverige finns relihionsfrihet BARA för muslimer, men INTE för andra religioner
Katri Linna är FEGIS, som är livrädd för att hamna i bråk med den mäktiga islamiska lobbyn i sverige,,

tragiskt...

Permalänk | Anmäl #53 invandrare men inte muslim, 2010-02-09, 15:50

Arbetsförmedlingen gjorde fel, agerade baserat på rykten, inte fakta, men mannen förtjänade inget skadestånd, och jag kommer aldrig att respektera islam. Av allt knas religiösa får för sig så är handskakandet en struntsak. Mannen vägrade inte att hälsa. Han gjorde det på sitt sätt med en varm, vänlig gest. Jag ger inte mycket för hans religion, men jag respekterar individen, och individens sfär. Jag erbjuder aldrig min hand till en kvinna, därför det är en kvinnas privilegium att avgöra om hon vill skaka hand med en man eller ej, i det land jag bor i. Jag undviker också all "onödig" kroppskontakt med främmande kvinnor, håller alltid "behörigt" avstånd till främmande kvinnor, respekterar deras sfär, deras "utrymme", som vore de alla drottningen av England. Det är inte jämlikt. Det ger kvinnor extra rättigheter, en upphöjd ställning. Men det är de kulturella normerna i... Amerika. Surprised?

Permalänk | Anmäl #54 El Gringo Magnifico, 2010-02-09, 16:53

@ Invandrare men inte muslim. på #53
Bara för att något inte står i koranen behöver det inte betyda att det inte är muslimskt. Att Nalin Pekgul och mannen på AF båda är troende muslimer men tycker olika bevisar inte att någon av dem måste ha fel, utan att Islam är större, att Gud är större!
Det finns alltid en mängd sedvänjor som är fria att leva. Samma sak inom politiken. Du kan givetvis vara för eller mot samkönat äktenskap utifrån din politiska övertygelse eftersom också utgår från vår människosyn. Jag är västerlänning och har valt typiska västerländska sedvänjor som nog flera invandrare accepterar än svennebanan-svenskar, ändå skulle aldrig dessa svennebananer någonsin säga att jag icke var västerländsk - däremot möjligen töntig.

Just nu är muslimer och religion ute, alltså blir det dubbelfel när en muslimsk man bryter mot detta. men även asatroende möter samma motstånd. Folk tror ju inte ens att det finns seriösa asatroende, och de skulle aldrig få igenom sina regler. Problemet är att vi svenskar har glömt religion som ett av våra mänskliga språk, och då blir det besvärligt.

Permalänk | Anmäl #55 Lars, 2010-02-09, 17:00

#52 susanna svensson, 2010-02-09, 15:47

Arbetsförmedlingen har inte lyckats styrka detta. Arbetsförmedlingen är endast intresserade av att skydda sin egen inkompetens. Ett solklart övergrepp av Arbetsförmedlingen. De bröt mot svensk lag vilket nu Stockholms tingsrätt har slagit fast.

Permalänk | Anmäl #56 Joakim H, 2010-02-09, 17:12

Har läst domen och alla varianterna till att det blev som det blev. Detta var en form av anställningsintervju och då är det extra viktigt hur man beter sig, första intrycket osv. Att då inte hälsa på chefen är oerhört klantigt. Enl Pekgul står det ingentstans i Koranen att kvinnor och män inte får hälsa på varandra med handslag. Man får gissa att det är något kulturellt. Domen utgår ifrån att det var religionen som gjorde att han inte hälsade i hand. Domslutet är alltså grundat på fel orsak.

Permalänk | Anmäl #57 Eva, 2010-02-09, 17:20

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  2. Därför är otrohetstrenden här
  3. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  4. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  5. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  6. Sveland gör feminismen en otjänst
  7. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  8. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  9. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  10. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  1. Därför är otrohetstrenden här
  2. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  3. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  4. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  5. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  6. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  7. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  8. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  9. Absurt påstå att fascism och nazism är vänsterrörelser
  10. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  1. Den israeliska statens sionism är rasistisk
  2. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  3. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  4. Därför är otrohetstrenden här
  5. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  6. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  7. Genom sitt angreppssätt har Björn Ulvaeus blivit en del av det förtryck han ifrågasätter
  8. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  9. Sverige bör visa att man står på Israels sida
  10. Det långa maktinnehavet bäddade för S-krisen

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.