Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Har Svenska kyrkan sexproblem?

Foto: Jan Collsiöö / Scanpix
Prästen Annika Borg om Svenska kyrkans sexproblem:

Präster har också drifter

Ibland har jag upplevt kyrkan som en plats fylld av förträngd sexualitet. Det förbjudna och bortträngda blir det lockande. För en del blir lockelsen att gå över gränsen oemotståndlig. Om detta talas det alldeles för lite på prästutbildningen. Det skriver idag prästen ANNIKA BORG.


Om författaren

Annika Borg är Teol dr, präst i Svenska kyrkan. 2004 disputerade hon med avhandlingen "Kön och bibeltolkning".

Vi människor är, åtminstone bitvis, driftsstyrda.
Präster är människor.
Därför är det knappast
förvånande att vi återigen kan läsa om övertramp från prästers sida, om porrsurfande, sexuella övergrepp och misshandel.
Förvånande är det kanske inte, men upprörande. Illa är också att kyrkan verkar vara snabb att förlåta och gå vidare, eller i vissa fall inte alls ta det som hänt på allvar. Även om det har blivit bättre med den saken. Kyrkan har arbetat med frågorna och bland annat utarbetat material för att hjälpa de som blivit utsatta av präster i kyrkans hägn.

Men det är en sak att veta vad som är fel, en annan sak att leva rätt.
På präster ställs höga krav. Människor måste kunna lita på den de uppsöker i nödens stund eller för att komma till klarhet över sig själva och livet.
"Inga händer i själavården", var något jag fick lära mig under min prästutbildning. Visst. Men det är lättare sagt än gjort. En hand på axeln eller armen på den som gråter. En människa som gråter och kramar dig. Att lägga din hand över den förtvivlades hand. Det kan väl inte vara fel?
Nej, men det gäller att vara glasklar över var gränsen går. Vad som är min roll. Vilka cylindrar som är på, och vilka som ska vara av. Det är inte så svårt. Egentligen.

Änklingen som kramar mig och snabbt för handen över min byst gör ingen sexuell invit, han befinner sig i kris. Även om sådana händelser är ytterst ovanliga, så sker det. Mittemot en människa i kris är det viktigt att veta var man själv befinner sig, och om man slirar på det finns bara en sak att göra: att inte ge efter.
Kan man bli kär i eller sexuellt attraherad av en konfident (så kallas den som söker själavård)? Ja. Blir präster det? Det händer. Det är inte så konstigt. Ett möte mellan två människor i ett slutet rum. Det som sägs är viktigt, nära och till och med intimt. Då kan saker hända. Om detta talas det alldeles för lite på prästutbildningen och på prästers senare fortbildningar. Om vi låtsas som om vi inte är driftsstyrda, så händer ingenting, verkar vara den underliggande matrisen.

Men det är ju en falsk bild av människan, av oss. Det är inte konstigt att något händer, även om det inte är ofta, men det får inte hända. Om det sistnämnda är vi alla överens. Det är verkligheten och vår mänsklighet som ibland sätter krokben. Det är inte att ursäkta eller förminska, utan bara att än en gång konstatera: präster är människor. Tyvärr. Men också: tack och lov.
Som präster behöver vi bearbeta oss själva, och det innebär att också göra oss medvetna om vår sexualitet och hur den fungerar.

Ibland har jag upplevt kyrkan som en plats fylld av förträngd sexualitet. Och religion är ett verkningsfullt medel när det gäller att sublimera driftslivet. Men det fungerar inte att göra så när man ska arbeta med människor. Det förbjudna och bortträngda blir det lockande. För en del blir lockelsen att gå över gränsen oemotståndlig. Ofta verkar de vara män, men inte alltid.
Det hänger samman med
den sexuella laddning som finns i den manliga prästrollen. Jodå, jag har sett effekten på kvinnor många gånger och till och med talat med kvinnor om det. En man i uniform, lite helig, lite ouppnåelig... En del män kan inte motstå att utnyttja och använda det. En del kvinnor de möter blir offer för det, andra kvinnor känner en dragning till just uniformen och vad den står för.

Om detta borde vi tala mer inom kyrkan. Om den manliga prästrollen och vad den innebär. Vi ser det gång på gång, hur män på något sätt kan tända på utsatthet och på att den andra är underordnad i meningen hjälpbehövande. Nejdå, kvinnor är inga helgon, men vad vi behöver är klarspråk och att nyktert fundera över detta fenomen. Och då inte bara som en fråga om offer och gärningsmän, utan om sexualiteten och hur den fungerar. Men rädslan styr, och hindrar oss från att se oss själva.
Därför är det bra att det som händer kommer upp till ytan. Kyrkan har nu att inte bara i teorin peka på vad som är rätt och fel, utan också att hjälpa människor, präster, att leva så. Att moralisera är att göra sex ännu mer förbjudet. Att ha för omänskliga krav på mänskliga präster är ingen hjälp.
På en präst ska man kunna ha höga krav. Tryggheten i sin sexualitet och med sexualitet borde tillhöra grundkursen för en blivande präst.

Men dit är steget långt. Det är snarare att avsexualisera oss som varit religionens väg. Men fortsätter vi att göra det, ja, då blir det riktigt farligt.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/1783

22 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

För präster i den svenska kyrkan så är det ju ändå möjligt att ens ha ett förhållande, men arvet från den katolska kyrkan kanske är svårt att kasta av sig. Den härdsmälta som uppstår i en katolsk prästs huvud när denne börjar antasta barn har ju blivit upphov till ett flertal rättsprocesser och att man i alla för diskussioner om att släppa något på kyskhetspåbudet för katolska präster, även om det med all sannolikhet kommer dröja mycket länge innan den förändringen kan bli aktuell inom just katolicismen, om det överhuvudtaget sker.
Så var ligger egentligen problematiken för en svensk präst? Det står väl honom eller henne fritt att både inleda och avsluta relationer även om man kanske uppfattar att det är mer känsligt då man har en roll som något slags föredöme? Kan det vara så? Det är beklagligt att man inte diskuterar detta något inom ramarna för utbildningen av svenska präster och jag tror att det är mestadels prästerna som blir lidande av detta om de inte känner sig trygga att diskutera saken med sina kollegor.
Att inleda förhållande med sina konfedenter är dock olämpligt av samma skäl som det är olämpligt för en psykolog att inleda ett förhållande med en patient, även om attraktionen finns. Här blir nog den utsatta situation en konfident eller patient oftast befinner sig i en viktigt argument till varför man bör undvika en relation i alla fall just då.
Kärleken är en grundpelare i den kristna tron, låt även prästerskapet vila sig mot denna pelare så som alla andra människor på denna jord.

Permalänk | Anmäl #1 David Igra, 2008-10-22, 14:33

Annika, det är en fundamental skillnad mellan att förnuftsmässigt besluta sig för att leva enligt hedonismens filosofi, och att låta drifterna "styra" beteendet.
Det hårresande i att Annika Borg buntar ihop porrsurfande med misshandel, är väl ett bevis på just det som hon börjar med att hävda, dvs att de religiösas undertryckande av sexualiteten leder till ett livsfarligt synsätt på den. Njutning är något man enligt religionen företrädelsevis ägnar sig åt i helvetet, och detta synsätt är förklaringen till att många religiösa beter sig som djävlar när hämningarna någon enstaka gång släpps fria.
Receptet för att bete sig vettigt, är inte att försöka intala sig att människan är annorlunda funtad än vad den faktiskt är, utan tvärtom att skaffa sig en nära kontakt med sin sexualitet. Besök en swingersklubb och släpp loss lite!

Permalänk | Anmäl #2 Glenn Lacrosse, 2008-10-22, 14:43

Människans starakaste drift, enligt Freud, är sömn mat och sex. Kanske förklarar det varför de religioner som gör, i princip nästan vad som helst, att stävja den sexuella driften, är religioner som alltid råkar i trubbel.

Permalänk | Anmäl #3 Ramona Fransson, 2008-10-22, 14:55

Den "reglerade sexualiteten" är sannolikt den egenskap som gjort det möjligt för Homo Sapiens att bygga ett samhälle med hög grad av komplexitet.
Att det samtidigt uppkommer felsteg och övergrepp är också bara en statistisk konsekvens.
Detta sker i alla miljöer. Det är bara det att "kyrkans sociotop" är konstruerad för att vara så ouppnåelig så att den upplevs sitta på en stol bredvid Gud.
Det är väl bara självklart att felstegen då sticker ut mer, än ett felsteg på ett styrelsemöte i krogbranchen.

Glenn. Swingersklubbar går man på i all hemlighet om man nu har den läggningen. Livets teater bygger på att mycket skall ske i det dolda. Det är det individuella pris vi får betala för att hålla ordning på vår "kollektiva ordning".
Det finns andra samhällen i djungeln som finns kvar i tiden för 70 000 år sedan.
Vi har sysslat med en del annat. Bland annat skapat en möjlighet att blogga. En biprodukt av den reglerade sexualiteten.

Permalänk | Anmäl #4 Anders B Westin, 2008-10-22, 14:57

Nej Glenn, det farliga är när, som en följd av kommersialiseringen av det offentliga samtalet och medieklimatet, personer som är utagerande luras att tro att ju mer utagerande man är desto "normalare" är man.

På så sätt upphöjs dysfunktionalitet till norm och förstärks sedan i det kommersiella rummet.

Theodore Dalrymple skriver tex om hur bilden av "bohemen" lyfts upp till norm och ersatt tex nogrannhet, flit & redlighet hos stora delar av den brittiska befolkningen, till förfång för både samhället och de personer som anammat livsstilen.

Det är helt enkelt en civilisationsförlust. Du får gärna påstå att ormgrop är ett tecken på ett högstående och välmående samhälle, alla som läst sin historia vet att så inte är fallet, utan tvärtom. Det är inte ditt fel, men du kan eventuellt göra något åt det.

Permalänk | Anmäl #5 Wtf?, 2008-10-22, 15:01

"Änklingen som kramar mig och snabbt för handen över min byst "

Det tar sig. Snart har Newsmill rättat in sig fullständigt i kvällstidningsledet. Kan vi inte nu förutom prästers sexliv få lite spännande debatter om "Så blev jag av med 10 kilo på tio dagar!" eller "Måste Posh Beckham sälja sina intimsmycken? Finanskrisen når Hollywood"

Permalänk | Anmäl #6 tredjemannen, 2008-10-22, 16:22

Svar till Wtf;
Du glömde motivera varför det är farligt att vara hämningslös.
Hämningar är varken trevliga eller praktiska, eftersom de aldrig till fullo kan förhindra det skadliga beteendet genom hela livet. Därför är det en såväl trevligare som säkrare lösning, att kanalisera sina medfödda behov på ett funktionellt sätt. (Att de inte bör kanaliseras på dysfunktionella sätt är vi alltså 100% överens om)
Klassiska exempel på uppdämd frustration: den rigide nykteristen som plötsligt får i sig ett glas och misshandlar sin fru, eller prästen som alltid predikat dygdighet men som plötsligt tröttnar på att aldrig få ha sex, och plötsligt börjar våldta smågossar, osv. Hade såna präster haft en mogen syn på sin sexualitet, skaffat sig en villig kk alternativt läst nån porrtidning ibland och onanerat i lugn och ro precis som vanligt folk gör, hade deras tryckkokare aldrig exploderat.
Slutligen så har jag aldrig förnekat att "flit & redlighet" har sina fördelar, tvärtom. Man måste väl kunna vara flitig på arbetstid och gå på swingersklubb efter jobbet, såpass flexibel är väl människan? På Bibelns tid var alla som hade bra sex, också galningar som söp, mördade och våldtog, ta Jehu som exempel. Det skildrar inte hur människor av idag är, utan snarare vilka inskränkta fördomar om sex som Bibelns författare led av.
Och om du nu vill lära av historien, så visst. Se på världens mest frigjorda platser, t.ex. Californien där såväl homorörelsen som alla större fetischistiska sexualiteter först kommit ur garderoben. Och jämför med de kulturer som anser sex vara så suspekt att kroppen helst ska döljas så att man varken ser hår, ben eller ansikte. Vilken kultur fungerar bäst? Och hör och häpna, möjligheten att blogga, den finns även i Californien, trots all "californication". I rest my case.

Anders; visst kan det vara en fördel att hålla sitt sexliv hemligt, med tanke på vilka fördomar alla normativa dystergökar har. Vilket understryker min poäng.

Permalänk | Anmäl #7 Glenn Lacrosse, 2008-10-23, 01:26

Glenn
Det är gråskalor i detta. Kulturen söker hela tiden en balanspunkt mellan kollektiv reglering och det totalt fria och tills slut det kontraproduktivt utflippade.
Kollektiv smitta och successiv devalvering av regler. Det räcker att åka till en rockfestival för att upptäcka hur det skulle kunna vara om vi släppte alla spärrar. Vi kan hantera detta i små isolerade öar av revir och tillfälligheter. Midsommarafton är ett sådant tidsrevir. Men på måndag krävs återigen ett annat "schema".

Annars går det helt enkelt åt helvete.

Alla skitar ned men ingen städar!

Permalänk | Anmäl #8 Anders B Westin, 2008-10-23, 11:54

Du har helt rätt i att sexuell _repression_ är en viktig riskfaktor för att öka antalet sexualbrott i ett samhälle.

Jag minns en studie jag läste på 80-talet om hur sexualbrotten i danmark sjönk dramatiskt när pornografin där släpptes fri .. (tror det var i början på 70-talet) och jag har nyligen läst att sexualbrotten sjunker i USA i samband med att så mycket pornografi blivit tillgänglig över Internet. Det senare borde verifieras innan det accepteras dock.

För övrigt är kulturen ofta en nödvändig produkt av livsbetingelserna i allmänhet. I ett mindre ombonat samhälle kan det såklart vara pragmatiskt önskvärt att kvinnorna klär sig heltäckande eftersom driften att röva bort dem och våldta dem annars blir större/ för stor hos vissa. Att inte vifta med en stor sedelbunt på gatan i Bolivia, på Sergels torg klockan 0200 på natten eller att en kvinna inte går klädd i bikini på efterfesten efter galna talibaners världskonferens... ja vad skall man kalla det?

Att Sverige är betydlig mindre ombonat idag än för 20 år sedan får du ta upp med Mona och LO, den allvarliga civilisationsförlust de skapat och de problem som syns i dess kölvatten borde de själva få torka upp.

Att homorörelser och fetischister skulle representera "kärlek", "glädje", "frigörelse" eller någon slags härligt alternativ till "normativa dystergökar" är såklart lobbybaserat snömos, eller på sin höjd nöjesindustrins roll i samhället.

Vem vet vad som hänt om talibanerna konverterat till kalvinismen för 500 år sedan men jag tror inte du menar på allvar att det är fetischisterna och homorörelsen som är motorn i det Kaliforniska samhällsbygget?

Susanne Brögger intervjuades i SVT för ett tag sedan. Att sexualitet _idag_ skulle innebär någon slags revolutionär kraft ställde hon sig helt frågande till. Poängen på 60-talet var att p-piller var nytt och att människor kunde ha sex regelbundet utan att vara rädda för att bli med barn, vilket inte var fallet tidigare, vilket i sin tur öppnade för en kulturförändring. (p-piller först -> kulturförändring möjliggjord). Att förhålla sig till det faktum att människorna är sig lika och att dess förutsättningar ändras är kulturens och samhällets uppgift.

Du ställer swingersklubbar mot fylleri och (katolska) prästers övergrepp mot barn. För de personer som är hänvisade till endast de valen i sitt liv håller jag med dig, de bör välja swingersklubben. Vidare talar du om kk och porrtidningar och inte en enda gång om kärlek. Att du samtidigt talar om "mogen sexualitet" verkar lite underligt.

I verkligheten finns det människor i många olika stadier av mognad och erfarenhet, känslomässigt, socialt, kulturellt, etc. Efterhand som tiden går blir ungdomar vuxna och barn växer upp och blir ungdomar. Tidens gång helt enkelt.

Kulturen och samhället bör förhålla sig till detta på ett uppbyggeligt sätt och fortlöpande rekommendera barn, ungdomar och vuxna att bete sig ansvarigt, moget och balanserat, istället sker motsatsen, vilket är av ondo.

Permalänk | Anmäl #9 Wtf, 2008-10-23, 12:36

Talar man om att män ska "skaffa sig en villig kk" (dessutom då, präster) har man ju överhuvudtaget diskvalificerat sig i ett samtal om mänsklighet.

Permalänk | Anmäl #10 Sofia, 2008-10-23, 19:13

Sofia; kan du motivera vad du istället menar är "mänskligt"? Inte ska väl KK'n vara ovillig? Eller ska man inte bejaka sin sexualitet alls menar du?

Anders; det finns inget som säger att sånt som är njutbart också måste vara destruktivt. Det finns förstås sådana exempel, men det finns samtidigt andra exempel på saker som både är njutbara och nyttiga. Du måste därför motivera varför sex som sådant måste vara destruktivt, istället för att bara argumentera att man inte får glömma nyttan.
Ditt exempel med rockfestivaler är bra, det är ett tydligt exempel på folks förutfattade meningar om att fest måste medföra svineri. Svensken har levt som tönt ett helt år, nu äntligen ska allt spys ner och minnesförlusten komma, då tror svensken att han har roligt och att festligheternas höjdpunkt är nådd. Detta alltför vanliga men väldigt trista och destruktiva synsätt delar inte jag. Istället för det bipolära pendlandet mellan hämmad tönt och destruktivt svin, förespråkar jag förnuftsstyrd hedonism.

Wtf; jag menar inte att den sexuella frigörelsen i Californien byggt samhället där, snarare menar jag att det är toleransen och fritänkandet som denna plats kännetecknas av, som lett till framgång på de flesta områden. Dessa framgångar kan exemplifieras av såväl IT-teknik (någon nämnde ju bloggande som exempel på framsteg), som sexuell livskvalitet.
Du undrade varför jag inte talar om kärlek. Svar: för att det inte kommit på tal. Sexuell njutning kan mycket väl vara kopplat till kärlek, men måste inte vara det. Eller hävdar du att det är syndigt e dyl att få orgasm utan att det är ens levnadspartner som föranlett den? Du insinuerar att kärlek är "moget" och att njutning inte är det. Detta är tvärtom ett fördomsfullt och konformistiskt synsätt. Moget är att ha en fördomsfri, vetenskaplig och nyanserad syn på vad sexualitet är och inte är. Ens sexualitet är INTE en synd, nåt sjukligt, eller nåt man bör skämmas för. Sexualitet är en drift, och om man bejakar och hanterar den på ett förnuftigt sätt så kan den leda till förhöjd livskvalitet i form av sköna kickar och stärkt självförtroende. Fel använd kan den bl.a. leda till könssjukdomar, oönskade graviditeter samt att man finner sig själv utövandes oväntade och okontrollerbara beteenden som man inte förstår och svårligen kan kontrollera. Som t.ex. den där Rädda Barnen-ordföranden som avslöjades som barnporrkonsument.
Som jag sa till Anders så är det inkorrekt att beskriva frågan som om den vore en skala mellan typ visa grekiska tänkare och samhällsbyggare på ena sidan, och dekadenta tjackhoror på den andra. Fördelarna från båda dessa ytterlighetsbilder kan mycket väl kombineras.

Permalänk | Anmäl #11 Glenn Lacrosse, 2008-10-24, 00:24

Knulla om ni vill. Vi vill inte veta.

Permalänk | Anmäl #12 Gunnar B, 2008-10-24, 03:06

Glenn
Ordet gråskala är det centrala.
Jag kan byta det till "lagom är bäst".

Eftersom människor är genetiskt olika så är det ofrånkomligt att den kollektiva moralen påverkar den individuella friheten mer eller mindre i olika positioner. Det är elementär logik utifrån enkel statistisk analys.

Jag fattar precis vad du är ute efter och har ständigt samma problem inne i min hjärna. Kvoten mellan nuetes njutning / långsiktig balans.
Allmänningens dilemma är obevekligt. Skulle hela svenska folket börja gå på swingersklubbar så måste du väl begripa de långsiktiga konsekvenserna. Sverige som industri och kunskapsnation skulle med tiden upplösas och antalet svartsjukemord och hämndsituationer skulle mångdubblas.

Glenn. Har du barn? Jag har tre st nästan vuxna. Det händer något i hjärnan när man får barn. (hormoner ???) Åtminstone för flertalet uppkommer en mental förskjutning från den egna förlustelsen till det långsiktiga ansvarstagandet.
För flertalet vuxna föräldrar är sk swingersklubbar enbart en liten pubertal distraktion av självupptagenhet.
Är man utan barn och därmed saknar det långsiktiga ansvaret är naturligtvis de känslomässiga frihetsgraderna betydligt större.

Det finns ju exakt samma sak att beakta när det gäller den mest militanta feminismen. Efter barnafödandet verkar vissa idéer och föreställningar dimma bort i blöjbyten och amning.
Hormoner. Evolution. Ansvaret för avkomman.
De själviska generna.

Bonobon bor fortfarande i djungeln. Ständiga swingersklubbar i träden.
Homo Sapiens har andra problem. Den reglerade sexualiteten har skapat samhällen som kan ta död på Tellus atmosfär..

Är din klimatlösning. Gå med i swingersklubbar så löses alla problem.

Jag tror fortfarande på det sunda förnuftet och den ofrånkomliga nödvändigheten av kollektiv moralbildning.
Men samtidigt med vetskapen om att lagom är bäst och individuella säkerhetsventiler ständigt måste tillåtas. (ofta lite dolt bakom skynket så att all inte ser!)

Permalänk | Anmäl #13 Anders B Westin, 2008-10-24, 07:39

Nej, Silicon Valley grundlades av militär forskning och kunskapsbasen kom till stor del därifrån. Samarbetet mellan universitet, staten, militären och avknoppningsföretag skapade en miljö som var väl positionerad att kommersialisera frukter av IT-utvecklingen.

Det är klart att fetischister och homolobbyn vill renommésnylta på detta, precis som alla andra marknadsförare i världen.

--------------------------------

Jag undrar varför många vill prata offentligt om och "problematisera" den manliga prästrollen men ingen vill problematisera den kvinnliga prästrollen. Hur kan det komma sig? Är den oproblematisk på något sätt?

Permalänk | Anmäl #14 Wtf, 2008-10-24, 14:51

Som Glenn skrev: allmäningens dilemma är obevekligt.

PS: killen är medlem i Mensa.

Permalänk | Anmäl #15 Gunnar B, 2008-10-25, 02:21

Korrektione: Glenn stavade rätt till ordet allmänningens. Ber om ursäkt. Man skall icke pådyvla.

Permalänk | Anmäl #16 Gunnar B, 2008-10-25, 02:27

Anders, eftersom du återupprepar ditt grundargument ("lagom är bäst", "gråskala") så får jag uppfattningen att du inte förstod min poäng. Min poäng är att det är grundlöst att visualisera en automatisk motsättning mellan njutning och förnuft. Många gånger kan dessa gå hand i hand, och att bejaka sin sexualitet är ett sådant exempel. Om alla var ohämmade nog att våga göra vad de egentligen är sugna på, vare sig det är att gå på fetischklubb eller något annat, skulle de primära konsekvenserna bli färre antal våldtäkter och minskad mängd depressioner och andra psykiska problem i samhället. De problem med svartsjuka och hämnd du nämner som exempel, är inte en följd av sexualiteten som sådan, utan snarare av en oförmåga att kanalisera sin sexualitet på ett sätt som är kompatibelt med hur man valt att leva socialt. Just därför förespråkar jag sexuell medvetenhet, så att ens drifter inte behöver ställas i motsatsförhållande till t.ex. eventuella trohetslöften man avgett. Och det är inte bara inom sex som medvetenhet är bra, det gäller såklart att inordna sitt sätt att leva även efter övriga preferenser, värderingar, sätt att fungera och andra personliga egenskaper. Det man däremot inte bör göra är att låta sitt liv bli en produkt av omständigheter, tillfälligheter och att passivt flyta med i en ström av gammal vana, kultur, normer och annan dumhet.

Permalänk | Anmäl #17 Glenn Lacrosse, 2008-10-25, 18:58

Glenn
Du är på individnivå. Jag talar om kollektiv kultur. Jag fattar mycket väl att en individ kan bära många samtidigheter inom sig. Det gör jag själv så jag vet.
Men tabun har inte syftet att fungera på individnivå. Det är det kollektiva spelet som skall regleras.

Av den enkla anledningen att vi människor är flockvarelser som i selektionskampen alltid på gruppnivå försöker töja ett steg till.
Därav behovet av gränser och tabun.
Det är därför vi delvis får acceptera dubbelmoralen som ett verktyg och vid behov göra handlingar i det dolda.
Annars så pinkar fort flertalet i trappuppgången.

Permalänk | Anmäl #18 Anders B Westin, 2008-10-26, 18:02

"Gruppen" är en mänsklig konstruktion. Verkligheten består därför enbart av individer. Samt av kollektivister, som vill eller tror sig representera den tankekonstruktion de kallar "gruppen". Genom att godtyckligt välja den gränslinje som definierar "gruppen" (handlar det om kön, ras, nation, religion, klass, moralsyn, etc?) kan kollektivistiska demagoger få gehör för i stort sett vadsomhelst. Retorik när den är som sämst.
I den mån det stämmer att människor är "flockvarelser" så är detta endast en psykologisk sanning, inte en organisatorisk eller social. Dvs argumentet kan inte legitimera tabuer och hämningar. Vad gör det dig om din granne går på fetischklubb på kvällarna, sålänge du själv har frihet att göra vad DU helst vill? Leve den individuella friheten, ner med förbud och moralism!

Permalänk | Anmäl #19 Glenn Lacrosse, 2008-10-27, 18:34

Sex är en av människans grundläggande drifter, men olika människor har olika sorters libido och fetisch. En del behöver sex ett par gånger om dagen för att må bra, andra kan helt vara utan och ändå inte sörja. Vissa vill ha sex med kvinnor, andra vill ha sex med män och några gör både och.

Så länge sexet är frivilligt och inte inkluderar barn eller andra omyndiga, borde det vara fritt fram att njuta.

Enligt vissa forskare är sex enormt viktigt för hjärnan, det är otroligt nyttigt för hjärtat och den övriga kroppshälsan. Stress, ångest och depression är alla olika typer av sjukliga tillstånd som kan förbättras med regelbundet och njutningsrikt sex.

Primatforskare idag anser faktiskt att människan står betydligt närmare bonobon och antropologer som studerat s k ursprungliga folk talar om att kulturer som är mindre regida på kärlekens och sexualitetens område är mindre benägna till våld och krigshandlingar.

Övergrepp ska aldrig bagatelliseras. Hur sexuellt frustrerad man är har man ingen rätt att kränka någon annans integritet. Och det oavsett kön, sexuell preferens eller yrke.

Permalänk | Anmäl #20 John Park, 2008-11-08, 17:50

The story comes with a young man.chat siteleriHe comes from a small town.chatHe goes to the prosperous city New York.güzel sözler He is ambitious to own a big house,yonja a luxurious car. He has the confidence that one daysohbet/adana sohbet/netlog sohbetnetlog his dream will come true. He imagines the daykızlarla sohbet sohbet etmirc indir/mirc indir He tries his best to. One day,flip chatchat roulettechat roulet his entire dream comes true. He comes back home.He picksdini sohbet up his wife to the big city. He was invited to the party.muhabbetsohbet He brings his wife to take part in the partyHis workmates were disappointed for hisseviyeli sohbet old wife.His wife was also very sad thatgüncel haberler she want to go back to the town.Chat/sohbet He knows that today hesohbet odaları owns so much fortunate is from his tender and kind wife from many aspects. The reason why she looks old is because of him. He do not want his wife go back. He wants her live with him together. He want her suffer so much miserable life as before. While, he was so handsome is totally different from his wife. He wonders chat siteleriislami sohbetsohbet odalarıand considers one day after one day. Soon, the day is drawing near. iyinet frmtr trkygnclr webmaster seo yarışmasıHe doesn’t know what he could do to leave his wife. Suddenly, an ideaforumforum siteleri toplist eklecomes into mind.He goes to the .the price of the jewelry, then he puts his money film izle - dizi izle - mp3 indir -mp3 dinle - dizi izle - yabancı dizi - lig tv izle - on the counter with the twice price./chat/burmeh yaza lida fx15 biber hapı ile formda girin//zayıflama lida fx15 ve biber hapı zlfvbh/travesti

Permalänk | Anmäl #22 MuratCann, 2010-07-15, 20:38


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  7. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  8. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  9. Stora risker med MP:s energipolitik
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  6. Länderna måste undvika protektionism
  7. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  8. Inte skulle du stjäla någons rullstol, Eric Saade?
  9. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  10. IVA-skandalen

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.