Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Valet 2010

Jytte Guteland om Valet 2010

Fredrik Reinfeldt inte regeringsduglig

"Att ta ansvar innebär att bedriva en genomtänkt och framtidsinriktad politik, att våga stå upp för sina beslut och att inte skylla ifrån sig när det uppkommer kritik. Regeringsduglighet kräver att ta ansvar, inte att skylla ifrån sig." Det skriver SSU:s förbundsordförande JYTTE GUTELAND.


Om författaren

Jytte Guteland är SSU:s förbundsordförande.

"Jag tar ansvar". Det har blivit statsminister Fredrik Reinfeldts mantra i krisens Sverige. Det är hög tid att sticka hål på statsministerns bubbla. Att ta ansvar innebär inte att gömma sig så fort det blåser snålt, vilket Fredrik Reinfeldt konsekvent väljer att göra. Det finns många exempel på hur statsministern väljer att låta andra stå för misslyckanden och ta ansvar när det blåser.

När den hårt ansatta bilindustrin utlovades stödlån från regeringen i december 2008 var alla fyra borgerliga partiledare med på presskonferensen. Men i takt med att situationen för Saab förvärrades försvann Fredrik Reinfeldt ur bilden och Maud Olofsson fick själv febrigt och hetsigt försöka förklara senfärdigt agerade och märkliga uttalanden.

Då borgarnas nya sjukförsäkringssystem skulle sjösättas och sjuka skulle "hjälpas tillbaka" till arbete presenterades det gemensamt av statsminister Reinfeldt och sjukförsäkringsminister Husmark Pehrsson. När det sedan framkom att borgarnas nya regler hjärtlöst tvingade cancersjuka att ta sig till arbetsförmedlingen syntes statsministern inte längre till i debatten. När statsministern sedan, i Agendas partiledarduell mot Mona Sahlin den 24 januari i år, fick frågan om sjukersättningarna skyller statsministern den inhumana behandlingen av sjuka på en "myndighets misslyckande".

I den senaste partiledardebatten lyckas statsministern återigen skylla egna misslyckanden på andra. Under debatten uttalar Reinfeldt att han upplever att Sverige har klarat krisen bättre än omvärlden. För att riktigt försöka övertyga tillägger statsministern att "100 000 fler" är sysselsatta i Sverige idag jämfört med år 2006. Dagen efter avslöjas att Fredrik Reinfeldt hade använt sig av grovt felaktiga siffror. Trots att uttalandet, då det var ett huvudangrepp i debatten, självklart måste ha kontrollerats av statsrådsberedningen tvingades finansdepartementet ta på sig skulden. Finansminister Anders Borg fick därför den otacksamma uppgiften att göra en pudel i media och be om ursäkt för regeringens slarv.

Fredrik Reinfeldt har systematiskt valt att låta andra reda upp regeringens problem och slarv kring ovan nämnda frågor, men också konsekvent under hela sin statsministerperiod valt att ducka för problem. Problemen har varit många; ministrar som behövt lämna regeringen, genomdrivandet av FRA-lagen, utförsäkring av en halv miljon människor från A-kassan just innan finanskrisen och ett misslyckat klimatmöte. Vi förstår att moderatregeringen gör allt för att skydda sin statsminister eftersom att de vill göra riksdagsvalet till en fråga om person och inte politik.

Det är listigt. Men att ta ansvar innebär att bedriva en genomtänkt och framtidsinriktad politik, att våga stå upp för sina beslut och att inte skylla ifrån sig när det uppkommer kritik. Regeringsduglighet kräver att ta ansvar, inte att skylla ifrån sig.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/17744

52 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Mycket bra artikel, men många av de problem som tas upp beror i grund och botten på att svenska politiker trotts vår omfattande och byråkratiska utredningapparat är otroligt dåliga på att göra breda konsekvensanalyser av fattade beslut. Det är en sjuka som tyvärr inte bara drabbat den här regeringen utan i stort sett alla regeringar sedan början av 90-talet. Innan man ex ändrar reglerna för att få tillbaka fler sjuka i arbete bör ex följande utredas. Finns det arbeten åt dessa finns det ex arbeten lediga där ex en person med dåligt inmunförsvar eller kroniska ryggproblem platsar på dagens högeffektiviserade arbetsmarknad och om det gör det hur mycket kostar det i form av subventioner i form av ex lönebidrag för att få en arbetsgivare att anställa en sådan person. Sist men inte minst måste man även tänka samhällsekonomiskt vad blir billigast ha en krasslig person fortsatt sjukskriven eller satsa miljoner på att få denna tillbaka i arbete. Hur många år har personen kvar innan pension. Det är troligtvis lönsamt att satsa stora resurser på att få en trafikskadad 20 åring tillbaka i arbete mer tveksamt om personen bara har ett fåtal år kvar till ålderspensionen.

Permalänk | Anmäl #1 susanna svensson, 2010-02-06, 11:12

Även om jag själv är socialliberal håller jag med. Han saknar ryggrad och vill på ett lite listigt sätt att underblåsa en opinion som handlar om Mona som person genom att spä på hennes mediebild som en halvblåst småfifflare.

Men svenskar röstar inte på personer, utan partier. Tyvärr kanske, för även om jag ogillar Reinfeldt och föredrar Mona som person så är mitt hjärta ändå socialliberalt. Men vem vet? Miljöpartiet går från klarhet till klarhet nuförtiden...

Permalänk | Anmäl #2 Adam, 2010-02-06, 11:39

Ditt retorikknep kallas mudslinging. Ju mer man utför, desto större yta blottas för skitkastning. Det är ungefär som med den svenska antibilistpolitiken - erfarna och därför bra förare är de som löper störst risk att hamna i en fartkontroll och bli av med körkortet, medan senila söndagsförare oftast lyckas behålla sina. Lever man däremot som en gråsosse så klarar man sig ganska bra i jante-moralens Sverige, för om man aldrig sticker ut näsan kan det aldrig hamna någon SSU-gyttja på den.

Permalänk | Anmäl #3 Glenn Lacrosse, 2010-02-06, 11:51

Hej!

Visst finns det ett och annat problem som har uppkommit under alliansens maktinnehav. Men, man måste koppla ihop saker på rätt sätt. En del problem har uppstått pågrund av tidigare regeringar som inte förmått ta tag i problemet, men en del problem har uppkommit på grund av vad regeringen har gjort. Ta ett sådant exempel som det borttagna studerandevillkoret. Läser man i utredningen "En arbetslöshetsförsäkring för arbete" så finns där ingen konsekvensanalys där man granskar vad ett sådant här beslut skulle föra med sig. Däremot finns det ett par rader där regeringen istället väljer att anklaga en av remissinstanserna för att grovt överdriva sina argument. Man har inte kunnat styrka från regeringens håll att tex SFS har överdrivit sina argument. Ingenting som finns som styrker regeringens tes om att SFS skulle ha fel.

De som drabbas av det borttagna studerandevillkoret , vilka är alltfler tvingas istället för att få en fungerande omställningsförsäkring antingen gå till socialen eller att bli försatta i personlig konkurs därför att alla deras jobbansökningar avslås slentrianmässigt överallt i Sverige oavsätt hur aktiva de är.

Jag ser det med mina egna ögon. Jag är varken slö eller lat. Jag har varit hyperaktiv med att söka jobb, och jag har skrivit riktigt professionella ansökningar och jag har haft personer som granskat mitt CV och mitt personliga brev och de har inte fört fram någon kritik , snarare tvärtom. Jag har sökt flera 1000 jobb över hela Sverige men sorteras bort, diskrimineras bort överallt på arbetsmarknaden i hela Sverige oavsätt om det är privat eller offentlig sektor.

Så nu har jag valt att istället bara använda mig av Monster.com och Monster.ca för där finns det Entry Level jobs och där finns inte den utstuderade elakhet och utfrysning /utsortering/bortsortering som jag upplever mig vara utsatt för överallt i Sverige.

Jag har travar som ringlar sig från golv till tak och som inte bara täcker en väg utan flera väggar i ett rum. Men , inte har jag haft något för att jag är aktiv och söker jobb, tvärtom har jag bara fått
skit för att jag anstränger mig. Dessutom började jag söka jobb långt innan jag blev färdig med min akademiska examen. Redan på den tiden när jag sökte extrajobb/deltidsjobb osv så sorterades jag bort direkt och fick aldrig någon ärlig chans någonstans i hela Sverige.

Så istället för att ge sig in i den politiska och ideologiska pajkastningen så ägnar jag mig åt verkligheten.

Så jag kan med egna ögon se att Arbetslinjen inte fungerar eftersom jag sorteras bort mycket aktivt överallt i hela Sverige.

Jag har hört mig för bland andra som jag känner och de berättar att de har det likadant, dvs de sorteras bort direkt när de söker jobb.

Kanske är det lika bra att man utvandrar/emigrerar för i Sverige kommer man aldrig att få en chans någonstans på arbetsmarknaden för här är det utfrysning, bortsortering och utstuderad elakhet som gäller.

Många av oss får heller ingen stöd eller hjälp från arbetsförmedlingen. Så fort vi berättar om vår utbildningsbakgrund så visar de med hela handen "där är dörren försvinn!".

Så istället för ideologi och smutskastning mellan höger och vänster så tycker jag man skall våga möta och prata med de som har erfarenhet av hur det här samhället fungerar, dvs inte fungerar därför att de bara bemöts med hånfulla kommentarer , mobbning(utfrysning), och mycket aktiv bortsortering när de söker jobb över hela landet.

Själv börjar jag få nog av att bli så illa behandlad överallt. Det känns som att man anstränger sig men inte får något tillbaka för sin ansträngning.

Mvh

Mikael

Permalänk | Anmäl #4 Mikael Drakenberg, 2010-02-06, 13:07

Skulle säga att Reinfeldt är den mest kompetenta politiker vi haft på väldigt länge och ska inte förknippas med hans politik. Mona Mupp och resterande politiker är däremot en katastrof. Jag kan även tillägga att NEJ jag är inte moderat.

Permalänk | Anmäl #5 Pippi, 2010-02-06, 13:52

Mikael jag är också moggab och utfryst enligt dig för jag har också sökt massor av jobb, men faktum är att det beror nog varken på mobbning eller utfrysning att man inte får jobbet utan på att det är så många sökande på varje plats. Under det dryga år jag har varit arbetslös så har det varit minst 150 sökande på de jobb jag sökt i bland så många som drygt 5000. För nån vecka sedan fick jag mail från en arbetsgivare där jag sökt jobb. Det hade varit 179 sökande till en tjänst av dom var det 130 som uppfyllde de formella kraven för tjänste. Ställ detta mot en sån där lottring som brukar vandra runt i föreningslotterier. Där är det 100 lotter. Oddsen att jag får detta jobb trots att jag tillhörde de 130 är alltså lägre än att dra högsta vinsten i en sådan lottring

Permalänk | Anmäl #6 susanna svensson, 2010-02-06, 13:54

"När det sedan framkom att borgarnas nya regler hjärtlöst tvingade cancersjuka att ta sig till arbetsförmedlingen syntes statsministern inte längre till i debatten."

Du ljuger Jytte. Varför gör du det?

V

Permalänk | Anmäl #7 Visionären, 2010-02-06, 14:26

#Visionären.

Därför att Du, som så många andra, blandar ihop de cancersjukas 180-dagarsproblem, med det utförsäkringsproblem som i år kommer att drabba 54 000 personer.
Nästa år drabbas 27 000 och 2012 ytterligare 9 000 personer.

Detta är två helt olika frågor som vid ett flertal tillfällen använts för att förvara sjukreformen.
Men Bäste Visionär, Du ska veta att man måste känna till fakta för att göra rätt vision.
Det är här såväl Du som Fredik R falerar.

Inte tro, Bäste bror, man ska veta innan man öppnar munnen!,

Permalänk | Anmäl #8 Bill, 2010-02-06, 14:46

Inte minst märklig är de han omger sig med.
Lyssna här på Ekots lördagsintervju med Maud O.
Lägg speciellt märke till hur många frågor hon svarar på och hur många hon drar igång en ordsvada av Guds nåde.

Inte ens en enkel JA/NEJ fråga förmår hon svara på.
Vem annan än en politiker kommer undan med sådant.
Hade jag hållit på så här på mitt jobb hade jag fått sparken för länge sedan.

http://www.sr.se/webbradio/?Type=broadcast&Id=2193165&isBlock=1

Och att som Statsministern inte känna till den ändring i statistikberäkningen som han själv beslutat om finner jag mycket märklig.
Lika märklig som de 140 personer per dag som alla inom Alliansen använder sig av när de försvarar sjukreformen.
Sök fakta om detta på FK och SCB och Ni kommer att bli förvånade över hur lätt en politiker svänger sig med lögner någon sagt åt dem att använda.

Permalänk | Anmäl #10 William Hemberg, 2010-02-06, 14:54

Politik i detta land har sorgligt mycket blivit att klaga på motståndaren. Några nya idéer för den tid vi lever i har man inte, särskilt inte inom oppositionen. Förmodligen för att den tillbakagång Sverige har drabbats av sedan sjuttiotalet är uteslutande ett resultat av misslyckad socialdemokratisk politik så man vill bara gå till angrepp, historien tål ingen granskning ur S synpunkt.

Permalänk | Anmäl #12 Surgubben, 2010-02-06, 15:37

Mot slutet av artikeln får jytte lite medhåll från mig:

Reinfeldt är on totalt oengagerad statsminister som är mer intresserad av att vinna nästa val än att styra landet på ett seriöst sätt. I stora eller kontroversiella frågor så backar (eller duckar)han hellre än att debattera.Vi har konstnärer som mordhotas, Malmö har förvandlats till ett 30-talstyskland och yttrandefriheten attackeras både av religiösa fanatiker och en stor underhållningsindustri. Men tyvärr tror jag att en eventuell rödgrön regering kommer att göra likadant.

Permalänk | Anmäl #13 Charlie Darwin, 2010-02-06, 16:39

Ha, ha, störtlöjligt. I och för sig så borde viljan att leva på andras demokrati diskvalificera från kunna bli "folkvald".
Men, bara det att en politisk broiler från ett av de mer korrumperade partierna ger sken av att de är bättre är ju bara trams. Vem skriver hon för? OK, de egna troende. hon faller däremot, tillsmmans med politikerförtroendet som en sten.

RE: #8 Bill, 2010-02-06, 14:46
Kanske läge för dig att vara tyst då?

Permalänk | Anmäl #14 "Gud", 2010-02-06, 17:16

Vem vågar rösta rödgrönt och riskera följande;

-Att Mona Sahlin blir regeringschef.Jag bedömer tyvärr att hon
inte har förutsättningarna för att klara uppgiften.Sorry!

- Att rösta (s) denna gång är inte det samma som på Göran Perssons tid.

Nu riskerar vi samtidigt att få kommunisterna (v) och miljövänstern (mp) och deras "stollepolitik "på köpet.Vem vill ha det så?
-Inte jag i alla fall!

Permalänk | Anmäl #15 Trisse, 2010-02-06, 17:31

Är det här det bästa (S) kan skaka fram så kommer det att bli walk-over i valet.

Fredrik Reinfeldt har tagit Sverige från bidragsträsket till ett land där det lönar sig att arbeta och sköta om sin hälsa (ja, hälsan är för de flesta människor en konsekvens av hur man lever även om det inte får sägas högt). Den allt värre socialdemokratiska utsugningen av löntagarna har börjat motas tillbaka.

Mona Sahlin har varit med i politiken i årtioenden och inte lyckats genomföra någonting överhuvudtaget,

Vem verkar mest regeringsduglig?

Permalänk | Anmäl #16 Bo T, 2010-02-06, 18:28

Från den tid jag jobbade kommer jag ihåg en sak: om du inte får fiender så är du ingen. De som vara svaga och försvann in i tapeten var det inga som hade åsikter om. Tydligen sticker det i ögonen på (s) att de nya moderaterna har en förtroendeingivande partiledare. Partiet tackar dig Jytte Guteland för dina insatser.

Permalänk | Anmäl #17 Lars Wetterström, 2010-02-06, 19:03

Bo T det är din tolkning av reinfeldsregeringens insatser, min tolkning är i stället att det underliggande budskapet är sköt dig själv och skit i andra sjuka för skylla sig själva. Vi satsar miljarder på att skapa ett B lag av halta och lytta på arbetsmarknaden medans de friska och fullt arbetsföra går arbetslösa. Den delen som både har turen att fortfarande vara friska och ha jobben kvar ska få det mycket bättre, men samtidigt leder de urholkade sociala skyddssystemen att denna grupp sparar eller amorterar av lån i stället för att ex köpa sig en nybyggd villa eller ny volvo så lågkojunkturen späs på ytterligare. De är synd att sossarna har hönshjärnan Salin och att sossarna har en sån tokfeministiskt politik i en del andra frågor annars skulle jag engagera mig i detta parti och sopa golvet i en debatt med reinfeldt

Permalänk | Anmäl #18 susanna svensson, 2010-02-06, 19:23

Hans Palmstierna: Kunde inte ha sagt det bättre själv! Instämmer till fullo!

Permalänk | Anmäl #19 Helena Palén Olofsson, 2010-02-06, 19:57

Hej. Detta är en typisk artikel som skapar politikerförakt. Det du beskyller Reinfelt för, att inte ta ansvar, ha fel statistiksiffror och tex att det var M:s fel att klimatmötet inte blev succé, blir ju pinsamt att försöka sälja in som ett plus för ditt eget parti.
1) Hur länge har S gått och gömt arbetslöshet och sjukskrivningar i olika bortförklaringar och nonsensstatistik? På tre år, har vi nu landat ner på mer normal EU-nivå med sjukskrivningar, och det kan ju mest förklaras genom aktiva åtgärder, rehabilitering, att någon ifrågassätter och faktisk bryr sig. En halvering av antalet sjukskrivna personer och 30% lägre antal sjukskrivningsdagar. Är det något dåligt? Stackars de som måste få 100% av sin lön när de återgår i jobb istället för 64% på er tid...är det så du ska paketera detta? Lycka till i valet....!

2) 700 000 stog ju utan A-kassa INNAN alliansen tog över, dessa talade ju ni inte om alls förut, och de 500 000 till som FRIVILLIGT avstod detta är till stor del sådanan med säkra jobb och nära pension...men ni vill ju INTE ha ALLMÄN A-kassa, så då är det väl inga problem om man själv väljer eller hur? Med 1500-1700 kr LÄGRE SKATT PER MÅNAD HAR ALLA RÅD att betala 1-200 kr som det numera skiljer att ha A-kassa. Kom inte med struntprat att man har starffat ut och tvingat osv..patetiskt!

3) 100.000 fler i jobb. Nä det var väl fel OK. det är tydligen bara 69.000 fler i jobb nu än 2006 enligt senaste dagarnas statistik. TROTS FINANSKRIS. Tror du på allvar att S-V-MP hade haft bättre siffror? Trots UTAN skattesänkningar som har hållit upp konsumtionen, ROT-och RUT-avdrag mm och skattesänkningar för ägande och drivande av företag som har hjälpt företagen... SÄKERT, oj va bra det hade varit med er politik...... HÖGRE SKATTER med kommunisten Ohly hade det blivit och konsumtionen hade då dalat och tvingat er att pumpa in ännu fler i AMS-åtgärder. Jag tror inte väljarna, dvs de som kan tänka sig att rösta med hjärnan, väljer er nygamla politik med exkommunister i regeringen för första gången någonsin. Det är något helt annat än "gamla trygga jag vet politiken" där ni lovade att göra "ingenting". Detta är ett experiment vi aldrig har sett i Sverige, och jag vill inte spela rysk roulett med något så viktigt som mina barns framtid.

Permalänk | Anmäl #20 Mr T, 2010-02-06, 21:06

Hej. Detta är en typisk artikel som skapar politikerförakt. Det du beskyller Reinfelt för, att inte ta ansvar, ha fel statistiksiffror och tex att det var M:s fel att klimatmötet inte blev succé, blir ju pinsamt att försöka sälja in som ett plus för ditt eget parti.
1) Hur länge har S gått och gömt arbetslöshet och sjukskrivningar i olika bortförklaringar och nonsensstatistik? På tre år, har vi nu landat ner på mer normal EU-nivå med sjukskrivningar, och det kan ju mest förklaras genom aktiva åtgärder, rehabilitering, att någon ifrågassätter och faktisk bryr sig. En halvering av antalet sjukskrivna personer och 30% lägre antal sjukskrivningsdagar. Är det något dåligt? Stackars de som måste få 100% av sin lön när de återgår i jobb istället för 64% på er tid...är det så du ska paketera detta? Lycka till i valet....!

2) 700 000 stog ju utan A-kassa INNAN alliansen tog över, dessa talade ju ni inte om alls förut, och de 500 000 till som FRIVILLIGT avstod detta är till stor del sådanan med säkra jobb och nära pension...men ni vill ju INTE ha ALLMÄN A-kassa, så då är det väl inga problem om man själv väljer eller hur? Med 1500-1700 kr LÄGRE SKATT PER MÅNAD HAR ALLA RÅD att betala 1-200 kr som det numera skiljer att ha A-kassa. Kom inte med struntprat att man har starffat ut och tvingat osv..patetiskt!

3) 100.000 fler i jobb. Nä det var väl fel OK. det är tydligen bara 69.000 fler i jobb nu än 2006 enligt senaste dagarnas statistik. TROTS FINANSKRIS. Tror du på allvar att S-V-MP hade haft bättre siffror? Trots UTAN skattesänkningar som har hållit upp konsumtionen, ROT-och RUT-avdrag mm och skattesänkningar för ägande och drivande av företag som har hjälpt företagen... SÄKERT, oj va bra det hade varit med er politik...... HÖGRE SKATTER med kommunisten Ohly hade det blivit och konsumtionen hade då dalat och tvingat er att pumpa in ännu fler i AMS-åtgärder. Jag tror inte väljarna, dvs de som kan tänka sig att rösta med hjärnan, väljer er nygamla politik med exkommunister i regeringen för första gången någonsin. Det är något helt annat än "gamla trygga jag vet politiken" där ni lovade att göra "ingenting". Detta är ett experiment vi aldrig har sett i Sverige, och jag vill inte spela rysk roulett med något så viktigt som mina barns framtid.

Permalänk | Anmäl #21 Mr T, 2010-02-06, 21:08

Ja vad skall man säga! Du är bara en ny papegoja som har lärt sig vänsterfloskler utantill. Se bortom din retorik. Se samhällsproblemen från fler horisonter så kommer du att mogna som politiker och människa. Rättvisa kan alltid definieras på flera olika sätt och gynnar och missgynnar alltid olika grupper i samhället. Vårt samhälle är inte statiskt eller perfekt på något sätt och kommer aldrig att bli det. Frågan du skall ställa dig är: Har du kapacitet att själv vara statsminister och leda regeringsarbetet? Har du själv modet att ta ansvar för tuffa beslut för att komma tillrätta med stora komplexa och strukturella problem? Om det känns obekvämt kanske du inte skall vara så snar att fördöma han som sliter varje dag med att göra Sverige till ett bättre land.
Alliansens politik gynnar de som har arbete och betalar skatt. Alliansens politik syftar till att öka människors drivkraft att VILJA arbeta. Att vara arbetslös skall INTE innebära att man har nästan lika mycket i plånboken som den som går till jobbet på morgonen, arbetar hela dagen och sedan får några korta timmar med familjen på kvällen. Arbetar man inte och lever på andra så kan man inte räkna med att ha mycket pengar i plånboken. Sedan kan man inte sitta och vänta på jobb. Är man inte attraktiv på marknaden på grund av dålig utblidning eller meriter, bor på fel ort eller har dåliga språkkunskaper så är det ingen ursäkt. Man kan inte leva på andra. Jag kan exempelvis tänka mig att många av dessa arbetslösa kan arbeta inom kommunerna. De får ju redan pengar från samhället. Då är det inte mer än rätt att de bidrar efter förmåga. Livet är ingen räkmacka, varken för den som är arbetslös eller den som arbetar 8-9 timmar varje dag.

Permalänk | Anmäl #22 Blip, 2010-02-06, 22:11

När ett parti eller grupp av partier sitter i opposition, är det lätt att se vilken fokus de har: 1. Viktiga frågor för landet, eller 2. Eget vinnande.
I detta fallet (S, MP, V) syns eget vinnande vara i total fokus. Detta innebär praktiskt att gräva fram nackdelar eller att på olika sätt attackera de i styrande position. Var finns de progressiva och kreativa förslag som skulle kunna användas för att istället övertrumfa sittande regerings politik. Nada påstår jag.. Opposition bedriver bara snöbollskastning, vilket i och för sig passar denna vinter. Det man hittills hört från (S, MP,V), och som man skulle kunna ana vara politik, är av typen snöborg, vilket innebär en fasad tillbankad med skyffel, och dessutom kortlivad då plusgraderna sätter in. I toppen av denna borg sitter en svamlande miljöpartist (Peter E). En Rödhake med förkärlek för offentlig sektor, och en röd ros som inte är speciellt taggad. Vem skulle du vilja se som stadsminister av dessa ?

Permalänk | Anmäl #23 RFS (Rätt för Sverige), 2010-02-06, 22:47

SSU...

Vad kan man säga om dem?

http://www.nyhetskanalen.se/1.181478/nyheter/2007/10/02/ssu_arnas_hotell...

Ja, det täcker nog allt för stunden. Det finns mer...men för att beskriva vad SSU egentligen handlar om, så räcker det.

Permalänk | Anmäl #24 Illwill, 2010-02-07, 00:09

Hej jag heter Jytte.

Jag är såklart feminist men jag försöker spela på känslor om att man skall vara "en riktig man" när man är statsminister, det tycker jag är jättefiffigt. Jag kan såklart inte säga det rakt ut, för det går inte. Att Reinfeldt och Borg är betydligt bättre, mer samspelade och har ett fungerande lag bakom sig och hanterar krisen bättre än de flesta andra länder, det tycker inte jag, för det har Mona sagt. Göran Persson däremot, han var en riktig man det.

Min kandidat Mona låtsas konsekvent som om det inte vore finanskris i världen och har aldrig ens förstått vad begreppet ansvar betyder, men det gör inget eftersom hon har en fin frisyr och tycker att HBT, vindkraft och allmännyttan är de viktigaste frågorna.

Jag tycker också att det är de frågorna som är de viktigaste, för det har Mona sagt. Krisen finns egentligen inte, så rösta på Mona så skall hon avslöja att krisen är en social konstruktion, tjohej.

Permalänk | Anmäl #25 Jytte & Mona liksom, 2010-02-07, 13:08

Och vad har (S) gjort med seriges ekonomi under sitt långa regeringsinnehav? Undgått två världskrig, god tilgång på råvaror(malm, skog) och under tiden har vi fått världen shögsta skattetryck, trots detta inte värdens bästa omsorg, varken sjukvärd, äldreomsorg eller något annat. Men en ofantlig offentlig sektor!
Nej Jytte Guteland, den lätta gick vi inte på!

Permalänk | Anmäl #27 hans, 2010-02-07, 16:32

Tror ni SSU:are och socialdemokrater på Mona Sahlins (S) regeringsduglighet? En stor del av socialdemokrater har öppet längtat och fortfarande längtar efter Margot Wallström(S), - många ville se henne som S-partiordförande, hon har blivit en idol för många och alla älskar Margot även motståndarsidan, och hur kan det komma sig att så många S-bloggare öppet talar om Maria Wetterstrand (Mp) och många S-bloggare tror och öppet skriver om att Maria Wetterstrand (Mp) skulle bli en BRA rödgrön STATSMINISTER!

Permalänk | Anmäl #28 marieberg, 2010-02-07, 17:24

Nu försöker borgarna här att komma ifrån det ämne vi diskuterar. dvs herr Reinfeldt sätt att smita från ansvaret.
Tillbaks till ämnet och försök och försvara er statsministers handlingar eller rättare sagt brist på handlingar.
Detta är tyvärr det sätt ni försöker ta död på alla obehagliga diskussioner. Dvs att hoppa på Mona och snacka om forna tiders sossepolitik.

Permalänk | Anmäl #29 Per, 2010-02-07, 20:35

Så du menar att ert alternativ är bättre? Enbart klaga på allt och alla som inte tänker/tycker som ni och inte ens presentera en egen politik? Hela din artikel är ett enda långt gnäll och intet om vad du vill göra istället. Det framstår inte direkt som att ni skulle vara mer seriösa eller mer trovärdigt alternativ. Tyvärr Jytte men S har med den här mandatperiodens pinsamma klagande på allt utan att visa egen politik totalt tappat mitt förtroende och tappat mig som röst och jag har röstat S vid tidigare val men nu framstår ni bara som ett billigt missnöjesparti.

Permalänk | Anmäl #30 Steffo, 2010-02-08, 09:24

Tamigfan, jag har blivit censurerad. Det var klart intressant, får jag säga. Är det någon speciell anledning till att Newsmill ogillar mina åsikter, månne?

Permalänk | Anmäl #31 Hans Palmstierna, 2010-02-08, 10:17

Förunderligt hur socialdemokratin envetet hävdar att kommersiella företags trångmål är en angelägenhet för staten. Är det någon som ska engagera sig i sådana frågor så är det just näringsministern. En regeringschef ska inte avvara sin tid åt att plädera för att livsodugliga och bevisligen illa fungerande företag genom statligt stöd ska fortsätta generera konstanta förluster och därigenom belasta skattebetalarna.

Permalänk | Anmäl #32 Marcus Bäckström, 2010-02-08, 10:50

Och detta sagt av en som följer en kvinna som saknar högskolekompetens, i kjolarna...
Man häpnar!

Permalänk | Anmäl #33 Johan, 2010-02-08, 14:18

Jutte tillsammans med övriga (S) har missuppfattat vad regeringsduglig står för. Är det något som denna regerin verkligen står för så är det regeringsduglighet. Regeringen Reinfeldt har sett till att regeringsdugligheten höjts till en nivå som sällan eller aldrig upplevts i Sverige.

Vi har en majoritesregering som jag inte kom ihåg senast det inträffande. Det är först nu som verklig regeringsduglighet har visat sig. Försteställ dig följande skrämmande scenario. Mona Sahlin skall försöka leda en regering. Det statsråd som kan vara aktuella på( S) sidan som tex Östros, M.Johansson etc har redan idag svårt att acceptera hennes s.k. ledarskap. Hur tror du då det ser ut i (V) som kommmit med på nåder eftersom (S) i Norrland tvingade henna att ta med dem i sitt experiment. MP som överhuvud taget inte tror på Mona kommer naturligtvis att uttsätta Mona för oerhört stort tryck. Kommer hon att klara detta eller skall hon än en gång begära time out. Jag tror på det sista. Detta är varför jag aldrig kan rösta på (S) så länga (S) saknar en riktig ledare. Så enkelt är det. Det är många som tycker som jag.

Permalänk | Anmäl #34 Agneta, 2010-02-08, 15:22

Ärlighet varar alltid längst....om Fredrik Reinfeldt hade ett gott hjärta och ville folkets väl skulle han ha förståelse för de sjuka och utsatta i vårat samhälle.
Hur kunde han sitta i radion och säga att han var för gammal för att omskola sig?
Gäller inte samma lagar för honom?
Är han frisk? Eller är han sjuk och jobbar ändå?

Permalänk | Anmäl #35 annika, 2010-02-08, 18:08

Hmmm Sveriges sjuka har det näst bäst ersättningar i hela värden. Gud va' hemskt!

Permalänk | Anmäl #36 Robert Suzic, 2010-02-09, 00:22

Jyttes artikeln innehåller inget av substans. Att i tre exempel den direkt ansvarige ministern får svara på frågor istället för statsministern, kan inte innebära att Reinfeldt inte tar ansvar. Särskilt som Reinfeldt var minsterrådets ordförande under klimatmötet i Köpenhamn under sjukförsäkringsdebatten. Det går ju inte att vara överallt samtidigt.

Att det fanns stora problem med sjukförsäkringen håller Socialdemokratin med om. Att de inte vill gå tillbaka är tecken på det. Att de sedan måste utreda ytterligare 4 år vilka ändringar de egentligen vill genomföra bekräftar bara att Reinfeldt har tagit ansvar. Sjukförsäkringen är bättre idag än under socialdemokraterna. Att socialdemokraterna vill höja sjukersättningen för medelklassen är väl inte direkt något ansvarstagande, om du frågar mig.

Permalänk | Anmäl #37 Björn Svensson, 2010-02-09, 18:54

Med Reinfeldt menas högern antar jag.
Jag har märkt på mig själv att jag mer och mer börjat sympatisera med högern. Deras politik är mer pragmatisk och logisk än den känslostyrda vänsterns. Visst är det fint med orealistiska ideal som man kämpar för. Men ju äldre jag blivit (och då var jag en riktig socialist i mina yngre dagar) så har jag insett att man måste inse att verkligheten inte alltid är så enkel som man vill göra gällande i vänsterkretsar. Det är slogans som passar när man är ung och man tror att man vet allt.

Om realism fick lite mer utrymme i politiken så skulle det bara vara bra för mänskligheten.

Det sociala exprimentet har spelat ut sin roll. Det förutsätter att människor är formbara i en mall, men 100 år av det i många länder har visat att vi alla är individer och går inte att styra via socialistiska hälkort.

Permalänk | Anmäl #38 suka, 2010-02-12, 18:43

Mona sahlin är djupt impopulär i dom djupa leden.
Hennes ton är arrogant och som en dagisfröken med förenklad svenska talar hon till oss liksom uppifrån som om vi vore hennes dagisbarn

Permalänk | Anmäl #39 Adam, 2010-02-21, 00:04

Jag har ingen större lust att styras av någon av er Jytte. Och din artikel är helt innehållslös. Visserligen tycker jag inte att alliansen är duglig, bara för att folk jublar över att slippa försörja fuskare. För det gör vi ju oavsett, direkt eller indirekt. Men jag tycker inte heller att arbetsgivare är bovar per definition.

Jag svårt att fatta det sunda och kloka i varför elen ska vara så dyr, när det är folket (anställda som arbetsgivare, vänster som höger) som betalt och byggt både kraftverken och infrastrukturen. Och jag tror att det beror på att det finns för många människor i toppen (vänster som höger), som tycker att det är ok att sno andra människors pengar. Annars kunde man väl istället låtit kraftverken, järnvägen, teleinfrastrukturen och annat komma alla till nytta i långt större utsträckning än nu. Och kanske framför allt i kristider, när företagen gått på knä.

Så jag tycker att den affärsidé som alliansen säljer är kortsiktig och ungefär lika oklok som fond-sparandet, för det stora flertalet i det här landet. Och det frihets och individualiserings-ivrandet som säljs för tillfället, har inte heller funkat någonstans. Det är därför U.S.A. är det mest skuldsatta landet i världen. Så sluta vara så naiva. Det kommer att komma fler finanskriser gott folk!

Permalänk | Anmäl #40 Jonas Nilsson, 2010-03-03, 08:58

ååååå, när ska folk fatta...... http://www.zeitgeistmovie.com/
kolla dom innan ni fortsätter snacka!

Permalänk | Anmäl #41 czxbc, 2010-03-04, 18:50

Huvet på spiken. Bravo Jytte! Dags att avslöja moderaternas bedräglighet.
.
http://www.newsmill.se/artikel/2009/08/29/om-detb-politiska-systemets-du...

Permalänk | Anmäl #42 Peter Ingestad, 2010-04-19, 15:00

Läser ett Jytter av falsarier.Dåligt påläst,dåliga kunskaper i matematik.Avundsjuka gentemot människor som tar hand om sitt eget liv och gör det bästa det med utbildning studielån o.s.v Läste en del av kommentarerna till Jyttes artikel med bara förnamn i sin sign.Man vill debattera men har inte mod att framföra sina åsiketer med hela sitt namn.Urdåligt!!!!!

Permalänk | Anmäl #43 Agneta Berglöw, 2010-04-19, 15:02

Frderik Reinfeld är bara en nickedocka åt Bilderberggruppen/Den internationella bankmaffian, som alla andra toppolitiker i lydiga västland. Gör vi inte som de säger går det för oss som för många länder i Sydamerika osv, blir utsatta för mord av CIA o handelshinder mm mm... LÄS: http://vaken.se/modules/smartsection/item.php?itemid=710

Permalänk | Anmäl #44 Sören Backman, 2010-04-19, 16:19

Det gäller socialdemokraterna också!!!!!!!!1

Permalänk | Anmäl #45 Sören Backman, 2010-04-19, 16:20

@ Charlie Darwin
Det kallas den politiska cykeln och den kommer du inte ifrån. Första 6 månaderna/ första året genomför du de vallöften du lovat för att bli vald. De resterande åren gör du det som är obekvämt, men måste göras enligt din uppfattning för landets bästa och när det är drygt ett år kvar satsar du allt på att bli omvald. Och så fortsätter det.

Detta är också en av anledningarna till att vi gick från 3 till 4 åriga mandatperioder för annars genomförde man endast kampanjarbeten för att bli omvald och aldrig tog tag i de obekväma besluten i rädsla för att inte bli omvald.

Permalänk | Anmäl #46 Niklas Andersson, 2010-04-19, 16:40

Troligen kommer vänstern längre i detta val om de talar om vad de ska göra istället för att tala illa om motståndaren.

Permalänk | Anmäl #47 Thomas Eliasson, 2010-04-19, 21:24

Reinfeldt och hans Alliansregering för en konsekvent politik. Klassisk borgerlig i visserligen ny förpackning.

Permalänk | Anmäl #48 Ivar Johansson, 2010-04-19, 22:16

En som tog ansvar för landet var Godsägaren---
-hur det gick med det ansvaret vet vi nu.

Permalänk | Anmäl #49 Ebbe Cederblad, 2010-04-20, 17:27

Vilken otur för Sverige: Då står en icke regeringsduglig statsminister mot en icke regeringsduglig oppositionskoalition!

Permalänk | Anmäl #52 Inge-mar, 2010-08-04, 17:36

Du Jytte,

menar du att din hoptvingade rödgröna koalition skulle vara mer regeringsduglig? Varken V eller MP har suttit i en regering någonsin, så det var väl lite vågspel att satsa på den hästen. Oavsett allt ordbajseri du nämner så är regeringen=Alliansens sammanfattning detta efter fyra år:
- Högsta tillväxten inom OECD efter Japan,
- Lägsta budgetunderskottet i hela EU
- Mer än halverad sjukskrivning, lägsta på 25 år
- Betydligt lägre utlandsskuld än före krisen - ca 150 miljarder

med mera. Hur menar du inte regeringsduglig? OK, du glömde kolla fakta, ja men dåså.....

Permalänk | Anmäl #53 Thomas Bäcklin, 2010-08-06, 23:46

Jag vill att Jytte Guteland ska synas mycket mer i TV. För varje gång hon är med i TV så ökar Moderaternas väljare i antal. Tack Jytte för att du är sosse.

Permalänk | Anmäl #54 Johan Nordström, 2010-08-07, 00:40

För att vara så pass ung så har stackars Jytte redan hunnit slänga ur sig ovanligt många dumheter. Lär de ut sådant inom SSU eller börjar man skola blivande sossebroilers i inkompetens redan på Unga Örnar?

Permalänk | Anmäl #55 Snoken, 2010-08-09, 15:29


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  7. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  8. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  9. Stora risker med MP:s energipolitik
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  6. Länderna måste undvika protektionism
  7. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  8. Inte skulle du stjäla någons rullstol, Eric Saade?
  9. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  10. IVA-skandalen

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.