Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Förintelsedagen

Ola Karlman om Förintelsedagen

Antisemitism är rasism är islamofobi

"När vi gör skillnad på sak och sak, reproducerar vi de klassificeringsstrukturer som vi själva vill motverka. Rasism är rasism, oavsett förövare och offer - vare sig vi definierar det i form av antisemitism eller islamofobi". Det skriver Ola Karlman, ordförande för Ungdom Mot Rasism.


Om författaren

Ola Karlman är ordförande för Riksorganisationen Ungdom Mot Rasism.

Förintelsens minnesdag erbjuder för många en stund för eftertanke och medmänsklighet. Den påminner oss om att inte glömma rasismens och hatets konsekvenser. Men som många har poängterat - både här på newsmill och i de stora dags- och kvällstidningarna - så är rasismen knappast frånvarande för oss som lever här och nu. Detta systematiserade övergrepp mot de mänskliga rättigheterna, fortgår framför ögonen på oss - vare sig vi är medvetna om det eller inte.

Det som förargar mig när jag hör uttalandet från Ilmar Reepalu i Malmö, men även när jag läser de artiklar som ifrågasätter hans uttalande, är att förståelsen för de mekanismer och strukturer som rasismen är uppbyggd kring tycks vara bristfällig. Jag förstår inte varför vi ska placera en viss "typ" av antisemitism i förgrunden för debatten, när det istället borde vara självklart att sak är sak. I det här fallet drar sig inte debattörer för att konstruera ett motståndsläge mellan två grupper, muslimer och judar, istället för att prata om strukturerna bakom dessa motsättningar.

Det är ett stort problem att judar utsätts för förföljelse, hot och våld i Malmö. Men vad i detta problem gör det till ett problem med muslimer? Att placera muslimer som ensam förövare för antisemitismen i Malmö, förstärker den bild som Negar Josephi målar upp om SD:s flört med den judiska befolkningen i Sverige. Det handlar inte om att skjuta något under mattan - det handlar om att inte låta en grupp få stå till svars för vad individer gör.

Adam Cwejman slår huvudet på spiken; "Judar i Sverige ska absolut under inga omständigheter behöva ta avstånd från Israel för att undgå trakasserier". Detta är en grundläggande insikt och en princip som Ungdom Mot Rasism sprider i vårt antirasistiska arbetet. Men detta ska också gälla muslimer. Muslimer i Sverge ska absolut under inga omständigheter behöva ta avstånd från det som några individer gör i Malmö, för att undgå anklagelser om antisemitism. Det ska gälla var och en som tillhör en påstådd grupp som antas förespråka något. Inställningen att var och en är en individ måste få förbli ett grundfundament.

När vi gör skillnad på sak och sak, reproducerar vi de klassificeringsstrukturer som vi själva vill motverka. Rasism är rasism, oavsett förövare och offer - vare sig vi definierar det i form av antisemitism eller islamofobi. Därför menar jag att vi istället för att prata om flera "olika typer" av rasism, istället bör poängtera vikten av att motverka fenomenet och strukturen. Vare sig förövaren eller offret är en svensk kristen, arabisk muslim eller amerikansk jude. Självklart hela tiden med en intersektionell och en interkulturell förståelse.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/17249

118 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Två citat från Ola's inlägg:

"övergrepp mot de mänskliga rättigheterna, fortgår framför ögonen på oss - vare sig vi är medvetna om det eller inte"

Var sker detta grövst om inte på samtliga de ställen där islam är den dominerande maktfaktorn.

"Det är ett stort problem att judar utsätts för förföljelse, hot och våld i Malmö. Men vad i detta problem gör det till ett problem med muslimer? " - För att det är just muslimer, med islam som läromedel, som hotar och misshandlar dessa judar.

Permalänk | Anmäl #1 1965, 2010-01-28, 13:00

Den gode Ola Karlman verkar inte vara riktigt påläst om Islam, Jihad och Sharia.

Permalänk | Anmäl #2 Henrik C, 2010-01-28, 13:22

"Rasism är rasism, oavsett förövare och offer..."

Jag är ledsen, men världen är mer nyanserad än så, Ola Karlman. Att värja sig mot hot och den som plågar en är bra mycket mer legitimt än att försöka utplåna en minoritet som inte gjort något ont och inte hotar någon.

Studera hur Mellanöstern är uppdelat mellan judar och araber så kanske du förstår vilken sida som är vilken.

F.ö är det väl belagt att muslimer i Sverige och utomlands har antisemitiska föreställningar, det handlar inte om några få extremister utan om en bred antisemitism som finns i alla nyanser och där motståndet mot antisemitismen lyser med sin frånvaro.

Dessutom har vänstern successivt anslutit sig till den muslimska antisemitismen maskerad till antisionism. Den tiden är länge sedan förbi när Israel sågs av vänstern som en progressiv kraft mot den reaktionära arabvärlden.

Permalänk | Anmäl #3 Bo T, 2010-01-28, 13:28

Detta var totalt intetsägande svammel från en ordförande. Om detta är det bästa ni kan så bör "ungdom mot rasism" läggas ner alt. genomgå en omfattande och massiv omstrukturering.

Permalänk | Anmäl #4 K Persson, 2010-01-28, 13:28

Islamofobin har sin bas i det faktum att deras huvudprofet var
-pedofil
-slavhandlare
-folkmördare.

Allt finns i Koranen. Självklart vill man inte ha med en sådan religion att göra, och självklart är man mycket misstänksam som tycker att en sådan man inte bara är god, utan avdyrkansvärd.

Islam är en religion. Antisemtism är ett hat mot ett folk, inte en religion. Därmed är antisemitismen en rasism, emedan islamofobi, i den mån det finns något som objektivt är det, inte en rasism, då det alls inte är kopplat till ras.

Permalänk | Anmäl #5 Carl S, 2010-01-28, 13:39

Ilmar blandar korten och flummar på med generaliseringar som en äkta USA och Israelhatande extrem AFA vänster. Vad han nog syftade på var att håller man en så kallad fredsdemonstration viftandes med nationella flaggor mitt under en offensiv så har man tagit ställning för offensiven.

Men att många muslimer som tog illa upp i Malmö helt plötsligt blev en pöbel av hamasanhängare störde däremot inte Ilmar av någon anledning.

Permalänk | Anmäl #6 Mike Nilson, 2010-01-28, 14:17

Att bemöta föregående kommentatorers toalettklotter till inlägg är både enfaldigt och lönlöst, varför jag väljer att avstå detta till förmån för att uttrycka mitt stöd för dina analyser och åsikter i den här artikeln Ola.

Låt dig inte nedslås av insnöade rasister, slå ner dem istället! (bildligt talat, oftast)

Permalänk | Anmäl #7 gunnar, 2010-01-28, 14:24

Bra skrivet, Ola! Och hoppas att du är medveten om att det är SD-anhängare som tyvärr dominerar trådar som denna på Newsmill, så bry dig inte om deras okunniga dravel i inlägg 1 till 6.

Som Gunnar så träffande anmärker är det mest att likna vid toalettklotter från insnöade rasister..

Permalänk | Anmäl #8 durutti, 2010-01-28, 14:36

"...useful idiot..."

Permalänk | Anmäl #9 Vladimir Lenin, 2010-01-28, 14:46

Vänstern fortsätter raljera, tala för er själva kollektivister. Alla får stå för sina egna åsikter, jag är ingen SD anhängare men inte särskilt förvånad att folk vänder sig till SD när endast vänstern anser att endast de ska få komma till tals och alla som inte håller med stämplas som rasister.

Permalänk | Anmäl #10 Mike Nilson, 2010-01-28, 14:52

Vilket makalöst svammel. Malmö håller på att rensas från judar och UMR enda reaktion är att det inte är muslimernas fel i alla fall. Reepalu försökte skylla på högerextremister men alla som bott i Malmö vet att det är den muslimska majoriteten som står för judehatet och hetsen mot judarna. Men det är väl som så att UMR är nöjda den dagen Malmö är etniskt rensat från judar... allt uppbackat av socialisten Reepalu.

Permalänk | Anmäl #11 Q, 2010-01-28, 14:52

Det är uppenbart att ledande politiker helt glömt vad hat så som nazism och islam kan ställa till med, annars skulle inte antisemiter tillåtas härja så som dom gör i tex Malmö.

Permalänk | Anmäl #12 Joel Bergqvist, 2010-01-28, 14:52

Det är uppenbart att det brister i läsförmåga hos flera kommentatorer ovan.

Läs långsamt, läs rätt:

Rasism är fel, oavsett om rasisten är "svensk", muslim eller jude.
Rasism är fel oavsett om den riktar sig mot "svenskar" muslimer eller judar.

Var och en ansvarar för sina egna handlingar och uttalanden. Att det finns idioter såväl bland muslimer som bland judar eller svennar är ingen nyhet. Om vi alla ständigt skulle behöva ta avstånd från allt som någon i "vår" grupp gjort så skulle vi få ägna hela livet åt att ta avstånd till höger och vänster.

Permalänk | Anmäl #13 G, 2010-01-28, 15:24

Jag föreslår skribenten att slutar använda order "islamofobi". Det lanserades en gång i tiden av islamister och har använts för att göra det omöjligt att kristisera Islam som vilken annan religion som helst (här i västvärlden). I länder med sharia är det brottsligt och kan i värsta fall ända med dödsstraff.
Rasism är att betrakta exempelvis araber som lägre stående eller högre stående. Det är inte rasim är inte att kritisera de troende eller avfärda Islam och dess profet.
Judar är en beteckning på människor som omfattar en viss tro - inte en ras. Att betrakta judiska etioper som lägre stående pga deras hudfärg är rasism då de är svarta.
Antisemiter vill gärna att judar skall vara en ras. Vi skall vara på det klara med att ordet kommer ifrån den historia som sedan mynnade ut i nazism och indelandet av mänskligheten i raser vilka förutsattes ha olika intellektuella kapacitet.
Jag skulle vilja att vi i fortsättning använder ordet antisemit som en beteckning på människor som anser att mäniskor med genetiskt urprung i Mellersta Östern är underlägsna genetiskt.

Jag sympatiserar med andemeningen i skribentens ambition och stöder den fullständigt. Men för att inte av rent oförstånd skydda krafter som är fiender till den liberala demokratin bör man ta sig en funderare om det kanske inte ligger någonting i ovan.

Permalänk | Anmäl #14 Al Khabith, 2010-01-28, 15:37

"Var och en ansvarar för sina egna handlingar och uttalanden."

Självklart, G, och varje grupp ansvarar för gruppens handlingar och uttalanden. Människor är ju BÅDE individer och medlemmar av grupper (om än i varierande grad).

När man pekar ut judar som rasister baserat på hur araberna i Israel har det, ska man då inte jämföra med hur judar har det i arabvärlden?

Judarna där är i princip utrotade och det pikanta är att det har Ilmar Reepalu och den övriga vänstern ingen kommentar till. Den etniska utrensningen av judar i arabländerna har man tydligt och klart inga invändningar emot och inga krav på återvändande, egna stater eller kompensation.

Skillnaden mellan hur vänstern behandlar judar resp. araber är total. Är inte det rasism, vad är då rasism?

Permalänk | Anmäl #15 Bo T, 2010-01-28, 15:56

@ G:

Du har rätt och Bo T är inget undantag.

Permalänk | Anmäl #16 Patric P, 2010-01-28, 16:15

Men herregud människor. I ena stunden argumenterar ni utifrån grupper (judar/muslimer) för att i nästa sekund påstå att inga enskilda ska behöva ta ansvar för grupperingarnas beteende. Tror ni på fullaste allvar att grupperna är levande organismer och INTE består av individer? Vad tror ni (UMR och G) ett samhälle består av om inte individer och en kollektiv uppfattning om vad denna grupp av individer anser sig vilja lever efter för uppsättning regler. Nu har ca 70 - 100 000 muslimer bosatt sig i Malmö vilket fått antisemitismen att spira. Att hävda att denna grupp av människor inte har med saken att göra är mer än lovligt naivt, ja rent ut sagt korkat. Att Ilmar talar sig varm för den etniska rensningen av muslimer i Malmö gör han av en enda anledning - för att behålla makten. Det råder ingen tvekan om att den muslimska väljargruppen är mångt mycket större än den judiska samtidigt som Ilmar inte vill stöta sig med extremvänstern som varit mycket aktiva i att underblåsa judehatet i Malmö.

Permalänk | Anmäl #17 Q, 2010-01-28, 17:39

När man läser Ola Karlmans artikel misstänker man ju starkt att han kommer engagera sig i det socialdemokratiska partiet inom kort och därför inte vill stöta sig med en av de starke männen inom partiet...

Permalänk | Anmäl #18 Q, 2010-01-28, 17:44

Hej, Vi måste förstå bättre:-

Araber,Araber är semiter,semiter....Yassir Arafats bästa vänner är judar=semiter=araber....Judar har kritiserat Israel hård......Judar bor kvar i arabvärlden.....Palestinas judar är kvar..... Varför hatar man Islam??

Vad menar man med antisemistism??

Hat mot judar,sa många....Finns hat mot araber och Islam??Hatar (judar) Hitler??....Hatar (judar) Nazismen??

Vem hatar vem?? när Bush säger :döda de och kriget mot Gaza går vidare,sa Bush.Blair sitter nu och lyssna på hur fick UK döda 400 000 barn i Irak med Bush.

Många i Israel säger : varför finns ohyra-palestinierna-i världen.....Det finns mycket sånt men media tar inte det..media tar bara -mot araber och muslimer-!!?

Jag ska skaffa mer fakta..kommer tillbaka....Tack.MVH.

Vad är anti-semitism??

Permalänk | Anmäl #19 Amer Al-bayya, 2010-01-28, 17:51

Hej, Vi måste förstå bättre:-

Araber,Araber är semiter,semiter....Yassir Arafats bästa vänner är judar=semiter=araber....Judar har kritiserat Israel hård......Judar bor kvar i arabvärlden.....Palestinas judar är kvar..... Varför hatar man Islam??

Vad menar man med antisemistism??

Hat mot judar,sa många....Finns hat mot araber och Islam??Hatar (judar) Hitler??....Hatar (judar) Nazismen??

Vem hatar vem?? när Bush säger :döda de och kriget mot Gaza går vidare,sa Bush.Blair sitter nu och lyssna på hur fick UK döda 400 000 barn i Irak med Bush.

Många i Israel säger : varför finns ohyra-palestinierna-i världen.....Det finns mycket sånt men media tar inte det..media tar bara -mot araber och muslimer-!!?

Jag ska skaffa mer fakta..kommer tillbaka....Tack.MVH.

Vad är anti-semitism??

Permalänk | Anmäl #20 Amer Al-bayya, 2010-01-28, 17:51

Hej, Israels barn skrev -vi ska döda er, smaka på den- på alla bomber och raketer mot Libanon och Gaza...Fakta finns www.aljazeera.net ..

Läs det här vad sionister sa:

Här följer några uttalanden av framstående sionister:

Leo Wertheimer skriver i sin bok Der Judenhass und die Juden, som utkom 1918:

"Antisemitismen är judarnas räddande ängel, som kraftfullt sörjer för att judarna förblir judar ... Antisemiterna har skapat det judiska medvetandet hos många judar som inte vill vara judar." (Citerad av Franz Scheidl: Israel -Traum und Wirklichkeit, Wien 1962, s. 18).

Theodor Herzl, sionismens grundare, sade:

"Antisemiterna kommer att vara våra mest pålitliga vänner och de antisemitiska länderna kommer att vara våra allierade." (Patai, 1960, band I, s. 84)

Dr Arthur Ruppin sade:

"Man kan väl inte säga att endast antisemitismen har satt sionismen till världen, men i varje fall i Västeuropa är antisemitismen den starkaste agitatorn för sionismen och antisemitismens undergång skulle här leda också till sionismens undergång." (A. Ruppin: Die Juden der Gegenwart, Jiidischer Verlag, Köln 1911, s. 278)

Dr Nahum Goldmann, som avled häromåret vid 87 års ålder, var alla tiders störste sionistledare, en veritabel stormästare inom sionismen: ordförande för Världskonferensen för judisk uppfostran, president för Världssionistiska Organisationen, president för Världsjudiska kongressen, president för Judiska materiella anspråk på Tyskland och ordförande för Judiska Agenturens exekutivkommitté. Denne Nahum Goldmann sade vid sitt inledningsanförande vid Världsjudiska kongressens möte i Geneve den 23 juli 1958:

Permalänk | Anmäl #21 Amer Al-bayya, 2010-01-28, 18:20

Hej, Israels barn skrev -vi ska döda er, smaka på den- på alla bomber och raketer mot Libanon och Gaza...Fakta finns www.aljazeera.net ..

Läs det här vad sionister sa:

Här följer några uttalanden av framstående sionister:

Leo Wertheimer skriver i sin bok Der Judenhass und die Juden, som utkom 1918:

"Antisemitismen är judarnas räddande ängel, som kraftfullt sörjer för att judarna förblir judar ... Antisemiterna har skapat det judiska medvetandet hos många judar som inte vill vara judar." (Citerad av Franz Scheidl: Israel -Traum und Wirklichkeit, Wien 1962, s. 18).

Theodor Herzl, sionismens grundare, sade:

"Antisemiterna kommer att vara våra mest pålitliga vänner och de antisemitiska länderna kommer att vara våra allierade." (Patai, 1960, band I, s. 84)

Dr Arthur Ruppin sade:

"Man kan väl inte säga att endast antisemitismen har satt sionismen till världen, men i varje fall i Västeuropa är antisemitismen den starkaste agitatorn för sionismen och antisemitismens undergång skulle här leda också till sionismens undergång." (A. Ruppin: Die Juden der Gegenwart, Jiidischer Verlag, Köln 1911, s. 278)

Dr Nahum Goldmann, som avled häromåret vid 87 års ålder, var alla tiders störste sionistledare, en veritabel stormästare inom sionismen: ordförande för Världskonferensen för judisk uppfostran, president för Världssionistiska Organisationen, president för Världsjudiska kongressen, president för Judiska materiella anspråk på Tyskland och ordförande för Judiska Agenturens exekutivkommitté. Denne Nahum Goldmann sade vid sitt inledningsanförande vid Världsjudiska kongressens möte i Geneve den 23 juli 1958:

Permalänk | Anmäl #22 Amer Al-bayya, 2010-01-28, 18:20

Vilken korkskalle. Finns det någon vid sunda vätskors bruk som inte tror att judarna i Malmö hotas av Malmös muslimer?
Nazzar i bomberjacka är sååå 80-tal. Kom in i matchen.

Permalänk | Anmäl #23 LArs, 2010-01-28, 18:22

Det värsta är väl att Ungdom mot rasism erhåller skattemedel för sin enfaldiga verksamhet.
Orkar någon sätta Spiritus Mundi under lupp?

Permalänk | Anmäl #24 LArs, 2010-01-28, 18:24

Hej,Islam och araber har fått mycket skit i västvärldens media:-
Men vad sa andra mot Islam och araber kommer inte i media:-
Här följer några uttalanden av framstående sionister:

Leo Wertheimer skriver i sin bok Der Judenhass und die Juden, som utkom 1918:

"Antisemitismen är judarnas räddande ängel, som kraftfullt sörjer för att judarna förblir judar ... Antisemiterna har skapat det judiska medvetandet hos många judar som inte vill vara judar." (Citerad av Franz Scheidl: Israel -Traum und Wirklichkeit, Wien 1962, s. 18).

Theodor Herzl, sionismens grundare, sade:

"Antisemiterna kommer att vara våra mest pålitliga vänner och de antisemitiska länderna kommer att vara våra allierade." (Patai, 1960, band I, s. 84)

Dr Arthur Ruppin sade:

"Man kan väl inte säga att endast antisemitismen har satt sionismen till världen, men i varje fall i Västeuropa är antisemitismen den starkaste agitatorn för sionismen och antisemitismens undergång skulle här leda också till sionismens undergång." (A. Ruppin: Die Juden der Gegenwart, Jiidischer Verlag, Köln 1911, s. 278)

Dr Nahum Goldmann, som avled häromåret vid 87 års ålder, var alla tiders störste sionistledare, en veritabel stormästare inom sionismen: ordförande för Världskonferensen för judisk uppfostran, president för Världssionistiska Organisationen, president för Världsjudiska kongressen, president för Judiska materiella anspråk på Tyskland och ordförande för Judiska Agenturens exekutivkommitté. Denne Nahum Goldmann sade vid sitt inledningsanförande vid Världsjudiska kongressens möte i Geneve den 23 juli 1958:

Presstalsmannen för den sionistiska fredsrörelsen OZ ve Shalom,Yehezkel Landau, har i en intervju sagt följande:-

(( Vår sionistiska dröm kan bli en mardröm om vi inte förstår begränsningen i Israels vilja att dominera andra människor)).

Dr Nahum Goldmann sa 1947,1947

((Det är Palestina judarna är intresserade av därför att det utgör själva knutpunkten mellan Europa, Asien och Afrika och därmed är centrum för politisk världsmakt. Kort sagt: ett militärstrategiskt centrum för att kuna behärska hela världen.))

David Ben Gurion sa 1950 1950: Ni måste kämpa oryggligt och oupphörligt -genom invasion eller diplomati-för att förverkliga det israeliska imperiet som omfattar området mellan Nilen(Egypten) och Eufrat(Irak).

Yeshayahu Ben Porat,knessetledamot,Israel 1972 sa : det är sant att det inte existerar någon sionism,ingen bosättning och ingen judisk stat ,utan fördrivning av araber och konfiskering av deras mark.

David Ben Gurion erkänner i en bok, The jewish Paradox 1978 sidan 99 och sa: Vi har stulit deras(palestiniernas) land.Varför skulle palestinierna acceptera det??, frågar han....

Permalänk | Anmäl #25 Amer Al-bayya, 2010-01-28, 18:29

Hej, Under kriget mot Gaza sa två författare som skrev en bok i Israel så här:- Vi har rätt att döda civila och barn med så länge de är mot Israel......Israel gjorde inget mot dem..Läs det här:-
www.aljazeera.net

Vi får diskutera, kritisera och även förkasta de kristna dogmerna, kapitalismen och de marxistiska grundteserna. Vi får fördöma Sovjetunionens, USAs och Sydafrikas samhällssystem och regimer. Vi får agitera för anarkistiska eller t.o.m. monarkistiska styrelseskick eller upplösning av alla styrelseskick och samhällsnormer - utan annan risk än att vi blir motsagda i en polemik eller debatt. Men det finns ett undantag: om man analyserar sionismens rötter och ifrågasätter sionismen som ideologi och praktiskt fungerande politik med herravälde över Palestina i den sionistiska staten Israel, då har man överträtt ett gällande tabu och begått något otillåtet och oanständigt, ja, rentav begått ett brott. Man förflyttas till en annan värld, från det polemiskt ideologiska och politiska området till det rättsliga.

Permalänk | Anmäl #26 Amer Al-bayya, 2010-01-28, 18:53

Amer,
Vilka är Palestinas historiska ledare?
Vilken valuta hade Palestina?
Med vilka länder hade Palestina handel/handelsavtal?
Var finner vi Palestinas grundlag?
Var gick Palestinas gränser genom åren?
Vilka länder har under de senaste 300 åren erkänt Palestina som en stat?
osv osv

Permalänk | Anmäl #27 LArs, 2010-01-28, 18:57

#27 LArs:...... Instämmer helt!!
Vem företrädde Palestinierna före Arafat?

Permalänk | Anmäl #28 Skogstokig, 2010-01-28, 19:08

Enbart den som är både blind och döv kan undgå märka att Sverige sakta men säkert islamiseras. Detta är ett påtagligt hot mot vårt fria, sekulära och jämförelsevis könsjämlika samhälle. En del nyanserade och eftertänksamma debattörer här betraktar kritik mot denna utveckling som "toalettklotter". Man förstår att de skulle ha funnit sig väl tillrätta i Norge åren 1940-1945.

Permalänk | Anmäl #29 Tage Sundin, 2010-01-28, 20:12

Undrar vilka det är som har millat glad för rasism? Bo T kanske och övriga fökladda brunskjotor som härjar här inne? Och NEJ jag är varken vänster eller antisemit.

Permalänk | Anmäl #30 Patric, 2010-01-28, 20:33

hej, Lars och skogstokig,,
Om jag ska svara med fakta som är godkännd från FN m.m ,ska ni vara rättvisa med Palestinafrågan?.Ni ska hitta svar också från UKs, Turkiets, Frankrikes, Tysklands arkiv...arkiv....med EUs, FNs, HRWs arkiv..arkiv..Är det ok??

Imorgon ska jag ringa till Turkiets ambassadör för att Palestina var under Turkiets styre..Sen under UKs styre och fick sionisterna Palestina med -Balfourdeklarationen 1917..

Vad har ni läst om Palestina i skolan??????.

Vi ska visa alla svar till alla och media med..Är det ok??

Med all respekt till alla som dog i krig och krigsbrott ska jag göra det....Tack MVH..

Permalänk | Anmäl #31 Amer Al-bayya, 2010-01-28, 20:47

Patrics fråga (inlägg # 30) får förmodligen ses som retorisk. Men om jag får gissa handlar det om vänstermänniskor och muslimer som uttryckt sin motvilja mot Israel i allmänhet och judar i synnerhet.

Permalänk | Anmäl #32 Tage Sundin, 2010-01-28, 21:06

Hej,Lars och skogstokig......Många tror att ämnet gäller det och det men det gäller bara Palestinafrågan som USA kan inte lösa,varför?? och för vem???man kan förstöra Irak,va.!!!!!Och Libanon och GAZA med m.m.....

Här är lite fakta: 1916 - Sykes-Picot avtalet
. Ett hemligt avtal mellan Frankrike och England om hur
det ottomanska imperiet skulle delas. Enligt avtalet
skulle Frankrike ha direkt kontroll över större delen av
Galiléen, och Storbritannien skulle kontrollera området
kring Haifa. Resten av Palestina skulle stå under
internationell administration.

Foreign Office,
den 2 november 1917 Käre Lord Rothschild,
Jag har det stora nöjet att, å Hans Majestäts regerings vägnar, till Er överlämna följande deklaration om sympatier för det judiska sionistiska aspirationerna, vilken har underställts och godkänts av kabinettet.
'Hans Majestäts regering ser gynnsamt på grundandet i Palestina av ett nationellt hem för det judiska folket och kommer att göra sin bästa ansträngningar för att underlätta uppnåendet av detta syfte; varvid det är klart underförstått att ingenting skall göras som kan skada de medborgerliga och religiösa rättigheterna för de icke-judiska befolkningsgrupperna i Palestina eller de rättigheter och den politiska ställning, som åtnjutes av judar i någon annat land.'
Jag skulle vara tacksam om Ni kunde göra den sionistiska federationen underkunnig om denna deklaration.
Eder Högaktningsfulle
Arthur James Balfour

Permalänk | Anmäl #33 Amer Al-bayya, 2010-01-28, 21:57

Rasisterna gör sitt yttersta för att försvara sin omänsklighet mot muslimer. Gud, så chockerande...

Permalänk | Anmäl #34 THE Banana, 2010-01-28, 22:05

Mkt bra skrivet tyvärr är dom flesta som kommentrat SD facister...

Permalänk | Anmäl #35 verion, 2010-01-28, 22:09

Hmm. Antisemitismen som fenomen skiljer sig alltså inte från någon annan form av rasism, låt oss säga vardagsrasism eller "islamofobi".

Skribenten bör kanske läsa lite noggrannare i historieböckerna än så om han skall göra anspråk på att vara expert inom ämnet rasism (eller för den delen antisemitism som är en alldeles egen och särskilt malign subgruppering inom ämnet).

Permalänk | Anmäl #36 Göran, 2010-01-29, 01:16

Hej, Jag tackar alla-alla -som kan förstå palestinafrågan..Ett folk som har förlorat allt på ett mycket orättvist sätt.Jag som människa måste försvara rättvisan för alla.....Jag tackar alla judar som kan rättvisan..

Rasismen lever vidare med
Obama
Med perspektiv på 1960-talets amerikanska raslagar innebär valet av Barack Obama ett fantastiskt framsteg. Att svarta överhuvudtaget har möjlighet att rösta på en svart kandidat och att så pass många vita överhuvudtaget röstat på en svart person rymmer självklart en stark symbolik. Visst måste Obamas vinst ses som ett litet framsteg. Svart kan inte längre enbart kopplas till underordning, maktlöshet och fattigdom. Men att en svart person vid makten per automatik frigör landets mest marginaliserade och utsatta grupper, nej det resonemanget håller inte.
Stefan Jonsson, kulturskribent på Dagens Nyheter, levererar ofta kritiska och nyanserade artiklar med udden riktad mot kommersialism och nyliberalism. Men dagarna efter valet hade Jonsson minst sagt svårt att hålla skärpan. I euforin efter Obamas vinst skriver Jonsson att installerandet av den nye svarta presidenten innebär att rasbarriärerna, eller den rasistiska ”Berlinmuren” som Jonsson uttrycker det, nu kommer att rivas.
I en intervju säger USA:s ambassadör i Sverige, Michael Wood, att slaveri och rasism är den amerikanska ursynden men att det sista kapitlet i den historien, i och med Obama, nu är skriven. Men hallå, håll i hästarna!
Tyckare till både höger och (DNkultur- och sosse-) vänster har sedan valsegern turats om att inte bara på lösa grunder hajpa USA:s 44:e president utan även ge honom övermänskliga förmågor. Obama kommer enligt bedömare att i eget majestät stoppa krig (genom att dra sig ur ett men intensifiera ett annat) och få bukt med både miljöförstöring (att han tidigare stött Bush miljöpolitk ger honom inte den bästa trovärdigheten) och ekonomiska kriser (som stor vän av kapitalismen ter det sig osannolikt).
Men det absolut märkligaste är att han redan innan han installerats sägs ha skrivit det sista kapitlet i USA:s långa och brutala rasistiska historia. Ursäkta, men har inte de förtryckta grupperna företräde att själva definiera när de anser sig ha slitit av sig sina bojor? USA:s nye president kommer inte att ge landets miljoner papperslösa uppehållstillstånd och lika rättigheter, han kommer inte att införa en progressiv skattepolitik med målet att minska klassklyftor eller att skapa ett så kallat välfärdssamhälle, han kommer inte heller att ändra på kriminalpolitiken som bygger på kriminaliseringen av fattigdom vilket i praktiken innebär inlåsandet av en miljon svarta. (En tredjedel av alla svarta män mellan 18-34 år är eller har någon gång varit fast i USA:s bestraffningssystem).
Att tro att en svart president utan en tillstymmelse till radikalitet i sitt politiska program kommer att krossa det rasistiska klassamhället vore lika naivt som att 1979, efter Margaret Thatchers installerande som premiärminister i Storbritannien, fira en förväntad feministisk revolution. Mer fel kan det inte bli. Rasismens undergång låter vänta på sig.
Olle Eriksson

Permalänk | Anmäl #37 Amer Al-bayya, 2010-01-29, 03:05

Till Tage Sundin,...moral, ansvar, uppfostran, samvete och folkrätten med mänskliga rättigheter och Palmes politik som var den bästa och den sista är är är Palestinafrågan.

Krig, krigsbrott, ockupation, mord ,massmord, våld och förtryck är mot oss alla..mot allt som är gott.Jag vill säga ett ord till alla som dog orättvis och oskyldigt, Gud ska vara med er, var inte rädda ,Gud är med er..Gud förlåta de,de vet inte,sa Jesus.

Gud kan och vet bättre..

MVH...

Permalänk | Anmäl #38 Amer Al-bayya, 2010-01-29, 03:22

Hur naturligt det än är att göra det, hur inbyggt detta beteende än är hos människan, så är det vanskligt att kategorisera människor.

Det trista i dagens debatt är dock att det ligger så nära till hands att kalla någon rasist och detta gäller i synnerhet om man är kritisk mot Israel, då är man helt plötsligt judehatare och antisemit.

Permalänk | Anmäl #39 Patrick, 2010-01-29, 09:57

"...om man är kritisk mot Israel, då är man helt plötsligt judehatare och antisemit."

Patrick. Den judiska staten Israel är i krig sedan 1948, ett krig som startades av Israels grannländer för att utplåna landet och judarna, en ambition som är lika aktuell anno 2010.

För judehatare/antisemiter är naturligtvis Israels existens en katastrof. Om man angriper Israel och tar arabernas sida i kriget, som t.ex. Ilmar Reepalu gör, får man därför finna sig i att bli grupperad med antisemitierna.

Man kan vara "kritisk" mot Israel utan att för den skull ta arabernas sida i kriget. Då slipper man antisemitstämpeln.

Verkar det svårt?

Permalänk | Anmäl #40 Bo T, 2010-01-29, 10:12

Araber Araber är semiter semiter ..Alla som kritiserar, pressa,stoppar Israel och USA med UK och EU med FN vill att skapa fram en rättvis fred i Mellanöstern.......No mor war, war crime..no more...Igår hotat Israel Libanon och Syrien med krig.. www.aljazeera.net .......

Israel och 28 FN:s resolutioner mot Israel:s brott och ockupation.
26 december 2009, kl 08:00
Varför försvarar USA Israel orättvist,FN???.Vem betalar USA:s stöd till Israel??.
Var är alla FN:s resolutioner mot Israel:s brott och ockupation,USA,EU??
Det finns 28 starka FN:s resolutioner mot Israel:s brott, krigsbrott
och ockupation..Arabvärlden tror att FN är maktlöst och EU är för
Israel:s ockupationspolitik!!
Israel har sagt NEI till alla FN:s resolutioner och Israel går vidare
med alla brott och ockupation..USA, UK, Frankrike och EU kan
protestera, bojkotta, ställa krav och press, kan straffa och kan kriga
mot araber men de säger inte ett ord mot Israel..När USA protestera
hård och med hot mot Iran då var USA så tyst mot Israels brott som
sker varje dag ,Inte en gång sa USA, UK något mot Israel!!
Här skickar jag några av FN:s resolutioner och frågor till
politikerna.Jag hatar orättvisor,rasism och hat men en del av Europas
politiker skapar allt detta med att stödjer Israel:s ockupation, brott
och Israels kärnvapen och förbjudna vapen..USA har aldrig sagt att
Israel måste lämna sin denna vapen men med Iran säger USA det varje
dag..Sån politik måste stoppas och straffas för rättvisans skull:-
Centrala FN-resolutioner
Palestinska flyktingar har rätt att återvända till sina hem i Israel.
Beslutar att de flyktingar som vill återvända till sina hem och leva i
fred med sina grannar skall tillåtas att göra det vid tidigast möjliga
tidpunkt, och att ersättning skall betalas för egendom av dem som
valde att inte återvända och för förlust av eller skada egendom, som
enligt folkrättsliga principer eller i eget kapital, kan kompenseras
av regeringar eller myndigheter.
Generalförsamlings resolution 194, 11 December 1948
Israels ockupation av Palestina är olaglig.
Europaparlamentet kräver ett tillbakadragande av israeliska styrkor
från områden som ockuperades under kriget det året och "erkännande av
suveränitet, territoriella integritet och politiska oberoende av alla
stater i området och deras rätt att leva i fred inom säkra och erkända
gränser fri från hot eller handlingar kraft.
Säkerhetsråds resolution 242, 22 november 1967
Israels bosättningar olagliga.
Fastställer att den politik och praxis för Israel i bosättningar i de
palestinska och andra ockuperade arabiska områden sedan 1967 har ingen
rättslig giltighet och utgör ett allvarligt hinder för att uppnå en
rättvis och varaktig fred i Mellanöstern.
Säkerhetsråds resolution 446, 22 mars, 1979
Palestina har rätt till självbestämmande.
Bekräftar "den oförytterliga rättigheter till det palestinska folket i
Palestina ... till självbestämmande utan yttre inblandning" och "till
nationellt oberoende och suveränitet."
Generalförsamlingens resolution 3236, 22 November, 1974
Bekräftelse av en palestinsk stat
Bekräftar "en vision om en region där två stater, Israel och Palestina
lever sida vid sida inom säkra och erkända gränser."
Säkerhetsrådets resolution 1397, 12 mars, 2002
Bekräftelse av rådgivande yttrande av Internationella domstolen (ICJ)
om de rättsliga konsekvenserna av byggandet av muren
Kommentarer till den Internationella domstolens rådgivande yttrande 9
juli 2004, FN: s "kräver att Israel, ockupationsmakten, uppfylla sina
rättsliga skyldigheter som nämns i den rådgivande åsikt" och "uppmanar
alla stater som är medlemmar av Förenta Nationerna att uppfylla sina
juridiska skyldigheter som nämns i den rådgivande åsikt ".
Generalförsamlings resolution ES-10/14, 2 augusti 2004

Permalänk | Anmäl #42 Amer Al-bayya, 2010-01-29, 10:38

Hej... Yassir Arafat dog med gift....Palestinierna utreda nu det..Bara Israel kan kriga mot aravärlden 1967, 1956, 1982, 1973, 2003, 2006, 2008-2009 med förbjudna vapen(fosfor, DIME-bomber)

Nu är det stopp..Skapa freden nu..Med rättvist kritik mot Israel, USA, UK, EU, FN osv......Tack..Man vill inte ha ett krig som inte någon kan stoppa..

Permalänk | Anmäl #43 Amer Al-bayya, 2010-01-29, 10:47

FN består i majoritet av diktatuer. Sålänge diktaturer får vara röstberättigade medlemmar, saknar FN all trovärdighet. Likaså de ensidiga "rekomendationer" som diktaturernas språkrör FN producerar.

Islam är ett illasinnat gift från tider före medeltiden, som förgiftar sinnet hos levanten, men det var trots allt inte det Egyptiern tillslut dog av.

Permalänk | Anmäl #44 Dannie, 2010-01-29, 10:58

Dannie #44, du underkänner alltså det FN-beslut i generalförsamlingen som brukar tas som grund för Israels legitimitet. Anser du att staten ändå har rätt att existera och i så fall på vilken grund?

Ditt andra stycke är ren islamofobi. Prova hur det låter med en lätt omskrivning: "Judendom är ett illasinnat gift från tider före medeltiden, som förgiftar sinnet hos levanten"

Permalänk | Anmäl #45 Thomas Palm, 2010-01-29, 12:15

Thomas Palm,

Judendom är en liten sekteristisk ideologi som inte vill påtvinga andra sin tro eller har några maktambitioner över huvudtaget.

Islam är en totalitär och våldsam ideologi med målet att spridas över hela mänskligheten.

Sen bör du lära dig vad "fobi" betyder. En mycket väl befogad oro över islams utbredning är allt annat än "obefogad rädsla" - tvärtom är det något varje demokratiskt sinnad människa bör fundera över, precis som vår fäder oroades över nazismens utbredning.

Permalänk | Anmäl #46 1965, 2010-01-29, 12:56

Hej, vi sa att det finns FN ,,de säger att FN är inte bra....Vi sa att det finns lagar..de säger att lagar är lögner...Vi sa att det finns Haag domstol..De sa att det är orättvist..Vi säger att det finns USAs folk....de säger att de är bara okuniga....Vad ska man göra??

Här är Israels bästa författare, Ilan Pappe-som har mycket respekt över hela världen..Han kritiserar Israel mycket hårh..

Läs ..Läs hans bok---Den etniska rensningen av Palestina-----

Han är modig och han har ett samvete och ett stort ansvar..För freden........

Permalänk | Anmäl #47 Amer Al-bayya, 2010-01-29, 13:03

Bara en fråga, Amer Al-bayya:

Stöder du plundringen och utrensningen av judar i arabvärlden som utfördes efter Israels bildande?

Permalänk | Anmäl #48 Bo T, 2010-01-29, 13:33

@Bo T

Med samma logik så är ju du och alla Sverige demokrater fasister och rasister. Du menar alltså att alla araber är antisemiter? Eller vi kanske skall stäcka oss till alla muslimer också? Visa färg nu Bo T. Du som hatar FN, samma organisation som var orsaken till att staten Israel bildades.

Permalänk | Anmäl #49 Patric P, 2010-01-29, 13:47

Bo T en fråga till dig;

Är det ok att anväda klusterbomber mot civila? Ja eller nej?

Permalänk | Anmäl #50 Patric P, 2010-01-29, 13:48

Tack för de lätta frågorna, Patric P. Eftersom arabvärlden krigar för att utplåna den judiska staten Israel så är arabvärlden antisemitisk rent definitionsmässigt.

Vad araber som individer har för åsikt är okänt eftersom individuella åsiktsyttringar inte är tillåtna för muslimer men att antisemitismen är utbredd är oomtvistat.

Israel skapades inte av FN, som du tror. Judarna/sionisterna skapade Israel och ingen annan. FN är den organisation som gjort mest för att förhindra att konflikten löses genom att man driver den stendöda tvåstatslösningen och genom att göra palestinierna till ett problem för världssamfundet helt i onödan.

Det är OK att använda våld mot civila inkl klusterbomber i självförsvar och om inga bättre lösningar finns.

Fler frågor? Någon?

Permalänk | Anmäl #51 Bo T, 2010-01-29, 14:24

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  7. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  8. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  9. Stora risker med MP:s energipolitik
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  6. Länderna måste undvika protektionism
  7. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  8. Inte skulle du stjäla någons rullstol, Eric Saade?
  9. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  10. IVA-skandalen

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.