[...] utvecklingen i Malmö Posted on 28 januari, 2010 by kentekeroth Mitt inlägg på Newsmill, Sverigedemokraterna är det enda parti som kan stävja den antisemitiska utvecklingen i Malmö: Negar Josephis inlägg om SD bygger på en önskan, snarare än verkliga fakta, om att SDs [...]
Blogg:Debatt: Sverigedemokraterna är det enda parti som kan stävja, 2010-01-28, 18:23
[...] ”Sverigedemokraterna är det enda parti som kan stävja den antisemitiska utvecklingen i Malmö” [...]
Blogg:Briliant « , 2010-01-28, 12:56
Tack för en mycket bra artikel. Jag har aldrig heller förstått varför många judar identifierar sig med muslimer och det vore intressant med en till artikel som går lite mer på djupet ang. detta. Höjden av ironi blir det när vänstermänniskor som sossar vågar påstå att SD är rasistiska när de själva visar gång på gång att de hatar judar, Reepalu är ju bara ett exempel.
De muslimska antisemiterna vädrar sitt hat och förtryck helt öppet och kommer dessutom undan med det medan vänstergrupperna lömskt gömmer sig bakom argumentet att de endast kritiserar Israel. Allianspartierna fegar och vågar inte riktigt ta ställning och när de väl gör det är det förvåningsvärt ofta till vänster.
På ett sätt är det bra; linjen är dragen och alternativen är väldigt tydliga.
Permalänk | Anmäl
MidasTouch, 2010-01-28, 12:03
Ännu konstigare är att vänstern är muslimernas "vapendragare". Dessa två grupper har inget som helst gemensamt. Tvärtom så motarbetar den muslimska agendan vänsterns kärnfrågor såsom feminism, jämställdhet, Hbt etc.
Varför samarbetar vänstern med islam? Är det pga judehatet? Jag förstår inte varför.
Permalänk | Anmäl
K Persson, 2010-01-28, 13:22
#1 Olle Vingmutter,
Du kanske missat att Kent Ekeroth är av judisk börd? Jämför SD med de etablerade partierna när det kommer till antisemitism så kommer du se vilka som tar ställning för judarna och framför allt vilka som tar ställning mot dem.
Sen vill inte SD eliminera andra kulturella inslag i samhället om inte inslaget i sig på något sätt är juridiskt tveksamt eller orsakar lidande. Muslimer berörs främst av halal-slakt, omskärelse samt synen på kvinnor och homosexuella medan judar berörs av kosher-slakt och omskärelse.
Men tycker du inte själv att det kan finnas anledning att motarbeta dessa saker?
Permalänk | Anmäl
MidasTouch, 2010-01-28, 13:35
Tack Ted för en mycket bra artikel.
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2010-01-28, 15:47
#6 MidasTouch
Och vilka judar är det som SD tar ställning för? Enligt SDs logik bör ju alla svenska judar som inte vill anpassa sig till SDs krav fråntas sitt medborgarskap och skickas till Israel. Nu säger SD givetvis inte detta uttryckligen men det är den logiska konsekvensen av deras politik. Några nya synagogor i Sverige ska vi nog inte heller vänta oss i SDs kulturellt renade Sverige.
Det är mig fullkomligt likgiltigt vad Kent Ekeroth har för börd. SD är emot mångkultur så enligt sin egen och SDs logik bör han väl tillhöra det svenska folket, inte det judiska folket.
Permalänk | Anmäl
Olle Vingmutter, 2010-01-28, 15:48
Jag är så trött på alla Islamister, bosättare, Sd:are och andra fundamentalister. Kan inte den ickeextremistiska majoriteten få komma till centrum i debatten.
Farligt när tokskallar som Ekeroth och Mohammed Omar får sätta agendan
Permalänk | Anmäl
Henrik K, 2010-01-28, 18:27
Det verkar som om Sverigedemokraterna eller Kent Ekeroth själv tagit över som moderator här. Mina inlägg blir borttagna eller kommer överhuvudtaget inte in.
Återstår bara att konstatera att SDs lösning på hatbrott riktade mot judar i Malmö är att istället för att lagföra enskilda personers kriminella handlingar kollektivt bestraffa muslimska invandrare genom ett selektivt invandringsstopp, samt att uppmuntra judar att förneka sin kultur och istället bli svenska nationalister.
Permalänk | Anmäl
Olle Vingmutter, 2010-01-28, 19:38
Angående SD:s trovärdighet när det gäller att bekämpa antisemitism:
1. Sverigedemokraterna bildades av företrädare som i huvudsak var engagerade i den nazistiska rörelsen. De äldsta av dem skulle kunna aspirera på ministerposter i Sverige vid händelse av nazistisk ockupation under kriget.
2. Partiets förste ledare, Anders Klarström var dömd för mordhot mot Hagge Geigert. Samtalet lät det så här:
"Du ska passa dig jävligt noga. Du kommer inte att leva så många dagar till (…) vi ska bränna dig, ditt lilla judesvin. Fy fan ditt äckliga lilla judesvin. Passa dig, Hagge! Vi vet att du heter Harry Johansson och var du bor också. Vi ska komma och döda dig.”
3. En av partiets första viceordföranden lämnade SD till förmån för Nationalsocialistisk Front (idag Folkfronten).
4. Partiets förste kommunfullmäktigeledamot höll tal på NSF:s Hitlerfirande, bakom en vajande hakkorsflagga
5. Partiets första ungdomsordförande organiserar idag nazistiska Salemmarschen. Partiets andra ungdomsordförande är idag aktiv i nazistiska Nationaldemokraterna. Partiets tredje ungdomsordförande heter Jimmie Åkesson.
6. Ett år EFTER att Jimmie Åkesson gått med i Sverigedemokraterna tvingas partiledningen att införa förbud mot att bära SS-uniform på Sverigedemokraternas partimöten. Det hade tydligen varit ett stort problem i partiet. Så här stod det i SD-Bulletinen:
"Sverigedemokraterna har fått dåligt rykte på grund av att vissa ’Hollywoodnazister’ och andra personer i uniformsliknande klädsel anslutit sig till Engelbrektsmarschen. /…/ Personer med så svag övertygelse att de måste klä ut sig på ett sådant sätt att de drar ett löjets skimmer och skam över Sverigedemokraterna ombedes att stanna hemma.”
7. Två av SD:s främsta finansiärer är/var Lars-Erik Aldin och Bernard Mengal, den första har flitigt figurerat i nazistiska sammanhang och den senare är ökänd antisemit på kontinenten. Mengal sponsrade SD:s valmaterial inför Europavalet 2004.
8. Partiet har också några nyare förmågor. Ett exempel är Göran Lagrot i kommunfullmäktige i Göteborg som donerade pengar till militanta nazistsekten Svenska Motståndsrörelsen vid 21 tillfällen under år 2007. Han sitter fortfarande kvar i fullmäktige för Sverigedemokraterna. En annan var Jan Kassberg som donerade pengar till nazistsajten Info14 som hyllat polismördarna i Malexander. Kassberg uteslöts av SD (Ett rätt!)
9. Idag är SD det enda parti som förespråkar att inte bara slakt utan också import av koscherslaktat kött ska vara förbjudet (däremot tillåtet att importera sådant som är tillverkat av barnarbetare, kinesiskt hundskinn etc.). Ett importförbud skulle i praktiken innebära att det är omöjligt att som troende jude leva i Sverige. Orsaken till kravet är inte respekt för djur, i stället nämns kravet i samma stycke som heltäckande burqa, kvinnlig könsstympning och hedersmord. Det är uppenbart att judiskt liv i Sverige inte inkluderas i Sverigedemokraternas definition av svenskhet. No matter hur många århundraden din släkt levt här - är du jude är du inte svensk, enligt SD:s världsbild.
9. Partiet kräver förbud mot Britmila (manlig omskärelse) vilket också nämns tillsammans med månggifte och hedersvåld.
10. Den läsare som hunnit hit kan fylla i sin egen punkt 10 efter att ha läst t ex Extremhögern (Stieg Larsson/Anna-Lena Lodenius), Sverigedemokraterna - den nationella rörelsen (Stieg Larsson/Mikael Ekman) eller kollat runt på www.expo.se
De som bildade Sverigedemokraterna ville att davidstjärnan skulle sitta fastsydd på juden i Gettot, inte på Israels flagga. Att nuvarande ledning i partiet inte är av riktigt samma kaliber förtar inte det faktum att det ska gå mycket långt innan Sveriges judar sätter sin tilltro till ett parti som bildades av Adolf Hitlers svenska eftersläntrare.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Malm, 2010-01-28, 20:48
Notera att Fredrik Malm i kommentaren ovan har motionerat i riksdagen om att tillåta både koscher- och halalslakt i Sverige. Fredrik sätter alltså religiöst präglat djurplågeri framför ett avståndstagande från långdragen tortyr av slaktdjur. Jag har en bestämd känsla av att dom flesta svenskar tycker rejält illa om ett sådant ställningstagande. Om dom nu bara fattade det när röstsedlarna skall lämnas i höstens val.....
Permalänk | Anmäl
Gustaf Janson, 2010-01-28, 22:09
Det är en polariserad debatt, och som liberal borde jag ta avstånd från båda sidorna, som liberal får jag egentligen inte skriva det här (och det är en anledning till att jag inte använder mitt riktiga namn, inte för at jag vet om newsmill garanterar anonymitet på samma sätt som t.ex. flashback) men jag skulle mycket hellre lystna på ett föredrag med t.ex. Kent Ekeroth än ett föredrag med Åsa Lindeborg. Tolka det hur ni vill.
Permalänk | Anmäl
Desplechin, 2010-01-28, 22:21
#15 Fredrik Malm
Tror du på arvssynd också?
Liknande uppställningar kan du göra på i princip vilket parti som helst.
Permalänk | Anmäl
Kalle på Spången, 2010-01-28, 22:25
#12 Henrik K
Instämmer. Istället för att skräpa ned i den seriösa politiska debatten borde dessa extremister inom den nationalistiska brunhögern först och främst utreda sina egna misshälligheter I dagsläget vägrar Sverigedemokraterna att ens prata med sina forna partikamrater i Nationaldemokraterna. Vänner igår dödsfiender idag. Sådant är tillståndet inom de partier som säger sig vilja slå vakt om svenskheten och bekämpa vad Jimmie Åkesson kallar "det största utländska hotet sedan andra världskriget.
Permalänk | Anmäl
Olle Vingmutter, 2010-01-28, 22:44
Malms inlägg är förövrigt otroligt paradoxalt rakt igenom. Han tillhör den gren som oupphörligen säger att vi aldrig ska peka ut ett kollektiv som ansvariga utan vi måste alltid döma varje individ för sig.
Ändå dömer han han Sd som om det vore ett kollektiv och inte som om Sd bestod av enskilda individer.
Permalänk | Anmäl
Kalle på Spången, 2010-01-28, 22:46
Fredrik Malm:
Jag har all respekt för dig som politiker och tycker att du har många sunda åsikter(Jag röstade på dig i förra riksdagsvalet). Men här är du ute och cyklar. Anledningen till att SD växer och kommer att fortsätta växa är mycket enkel: den extremt liberala invandringspolitiken och dess konsekvenser. Det är ni själva som är ansvariga för SD-s frammarsch. Och precis som du skriver, det ska gå mycket långt innan judar sätter sin tilltro till SD. Jag kan berätta för dig att den tiden redan är här; judar flyr från Malmö pga islamofascismen och dess följeslagares öppna judehat. Jag är själv jude och jag känner till flera judar, unga som gamla, vilka kommer att rösta likadant. Vi har dessvärre inget annat alternativ.
Permalänk | Anmäl
Aero, 2010-01-28, 23:07
#18 Kalle på Spången.
Nej, liknande uppställningar kan man inte göra på vilket parti som helst. Det kan man göra på partier som har ett direkt antidemokratiskt förflutet. SD är ett sådant parti.
FP bildades för att införa allmän rösträtt i Sverige. Vår partisymbol blåklinten kommer av just denna kamp. SD bildades av personer aktiva i nazistsekter som ville avskaffa den allmänna rösträtten.
Att SD förändrats en del gör inte partiets historia mer aptitlig.
Det är dags att Sverigedemokraterna på allvar slutar att försköna sin historia.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Malm, 2010-01-28, 23:44
Hmm.Again?!!
Intressing!
Det är inte muslimerna som är problemet,däremot islam!
Det är islam som "gör" att dem beter sig som "tokiga"!
Man kan tydligt se på den stora skillnaden när de blir "ex-muslimer" eller när de "konverterar" till en annan religion!
Israel är inte problemet,däremot Jude hatet är i själen in islam!
Kan man säga det eller blir inte så kallade "godkänd"?!!
"Någon måste ställa islam inför rätta och rädda muslimerna från
sitt "sätt och leva"!
Många av dem som blir Ex.muslimer kan aldrig komma med ett enda "orsak" att varför de hatade Judarna!
Deras svar är alltid samma:Jag vet inte.Det "förväntades" av oss att hata dem om man ville framstå som en "riktig" och "äkta"muslim!!
Jude hatet är inte heller så kallade "arabisk",för just det finns många Ex-muslimer som är just Araber och de försvarar Judar när de "förkastar" islam!
Permalänk | Anmäl
Mina, 2010-01-29, 01:42
#15: Fredrik Malm!
Vänligen sluta spamma kommentarerna (även under Negar Josephis artikel) med ett klippa-klistra-inlägg som inte svarar direkt på något inlägg i debatten utan bara förstör den. Om de 10 punkter du radar upp verkligen är så viktiga för någon hittills ej uppgiven poäng som du försöker anföra kunde du väl för fan länkat till dem istället?
Permalänk | Anmäl
Netikett, 2010-01-29, 07:15
#15 Fredrik Malm
Tack för ett lysande inlägg som klargör varför Sverigedemokraterna aldrig kommer att bli rumsrena i Sverige. Sverigedemokraternas ideologi bygger i grunden på hat mot människor från andra kulturer. Det är konjukturerna som avgör mot vilka hatet ska riktas.
Om Sverige av någon anledning plötsligt tvingas ta emot ett stort antal judiska flyktingar kommer det garanterat att bli andra ljud i SD-skällan. Då kommer antisemitismen åter att bli politiskt korrekt inom partiet. Då får vi kanske höra inspelningar från SD-partimöten där man sjunger om att "skära ut Sions hjärta" som det heter i en av vitmaktbandet Fyrdungs texter. Att Fyrdungs musik är populära bland unga sverigedemokrater kunde vi ju konstatera i radioprogrammet Kaliber för mindre än ett år sedan...
Permalänk | Anmäl
Olle Vingmutter, 2010-01-29, 11:47
Neo lIberalismen och de inkompetenta dumliberalerna har ju styrt debatten i Sverige, och i förlängningen också realpolitiken. Vart det har tagit oss är väl allom allt för uppenbart. Behöver mer sägas? Det räcker med att anlägga en pragmatisk syn.
Permalänk | Anmäl
Sten Nilsson, 2010-01-29, 12:27
#30 Sten Nilsson
Jaså, jaha. Och vilka som egentligen står bakom den världsomspännande neoliberalismen håller väl dina vänner i brunhögern reda på. Eller hur?
Permalänk | Anmäl
Olle Vingmutter, 2010-01-29, 17:38
#23 Fredrik Malm
Jo, likanande uppställningar kan göras på i princip vilket parti som helst. Det har funnits tvivelaktiga personer inom alla partier och kommer alltid att finnas. Ta bara den nyligen häktade f.d polischefen som exempel. (Jag är medveten om att han inte är politiker, principen är dock densamma).
För övrigt så anser jag inte att Sd försöker försköna sin historia, de har klart tagit avstånd från den flera gånger.
Som sagt, tror du på arvssynd? Anser du att Sd är ett odemokratiskt parti idag?
För övrigt, vad är det för fel med att vilja förbjuda manlig omskärelse? Manlig omskärelse strider mot principen att varje människa har rätt att få bestämma över sin egen kropp.
Du ska ha heder och beröm för att du som politiker engerar dig i debatten, vilket man tyvärr inte kan säga om merparten av dina politikerkollegor. Av den anledningen skulle jag vilja återupprepa två frågor som jag gärna vill ha ditt svar på:
Anser du att Sd idag är ett odemokratiskt parti?
Anser du att att varje människa har rätt att få bestämma över sin egen kropp (underförstått: Anser du inte att varje människa själv har rätt att få bestämma huruvida man vill bli omskuren eller inte)?
Permalänk | Anmäl
Kalle på Spången, 2010-01-29, 18:59
Jag ser att vi har fått den sedvanliga kommentaren (#13) från brunvänstern. Hur skulle det vara om någon undersökte allas gullegulltidning Expos kopplingar till vänstervåldet. Man behöver bara nämna Tobias Hübinette i sammanhanget, en man som verkligen gett vänstervåldet och rasismen ett ansikte.
Numera är det snarare vänsteraktivister som går klädda i den bruna uniformen, där de inte tvekar att ta till politiskt våld mot meningsmotståndare.
När det gäller koplingar till nazismen så är det ingen hemlighet vissa arabländer samarbetade med Hitler. Men det "säljer" inte lika bra.
Permalänk | Anmäl
Hasse, 2010-01-30, 00:39
#23 Fredrik Malm,
Er förre partiledare, liberal som han är, tar ut 882.000 i lön av en frivillig organisation?
Permalänk | Anmäl
allemand, 2010-01-30, 10:48
Kämpa på Kent, ni har min röst i September.
Permalänk | Anmäl
Sanningen Svider, 2010-01-30, 14:53
#4!
Enkelt! Vänstern är anti Usa. o stödjer alltså alla andra som är anti Usa än vilka åsikter i övrigt de har.
Vänstern har tex. stött Sadam o ajatollorna i Iran
Permalänk | Anmäl
Tgvara, 2010-01-30, 15:29
Fredrik Malm gör som han även gör i debatterna mot SD i TV, han lägger inte upp några argument mot deras resonemang att komma med, utan rabblar hela tiden om och om igen att de är odemokratiska, främlingsfientliga och har ett nazistiskt förflutet. Konstant.
Hur vore det om vår käre Malm, istället för att dra fram det gamla naziskelettet ur den dammiga garderoben hela tiden, bestämde sig för att berätta vad han tänker göra för Malmös judar, och på vilket sätt man tänker visa för den radikala vänstern och muslimerna att detta inte är acceptabelt?
Försiktigt nu, Fredrik, för här står du i en korsning; Ställer du dig på judarnas sida så är du, utifrån er etablerade partiers definition islamofob, och ställer du dig på andra sidan så är du uppenbarligen likgiltlig inför en annan minoritets rätt till existens i Malmö kommun.
Det är bara att välja. Och tills du gjort klart för oss alla hur du ställer dig i frågan, vänligen kritisera inte dem som accepterat problemet.
Permalänk | Anmäl
Andrek, 2010-01-30, 18:17
43 Tgvara
Vilket jävla struntprat. Vänstern har aldrig stött Saddam. När Saddam gasade ihjäl kurder försvarades han av USA. Vänstern har heller aldrig stött den islamistiska regmen i Iran.Däremot gjorde Reagan vapenaffärer med Iran. Reagan stödde mujaheddin i Afghanistan och nu förhandlar USA med talibanena. Läs en historiebok din obildade tölp.
Permalänk | Anmäl
Röde Baronen, 2010-01-30, 22:14
Jag skulle gärna vilja se Fredrik Malm svara på #45: s fråga. Men det kommer väl inte hända. Intressant är också snacket om Sd:s historia. Den biten är avklarad för längesen, utrensat och utkastade är de gamla tossarna. Fredrik kan väl gå på de andra partiernas historia istället... Nä, det luktar som att de sju systrarna i riksdagen försöker smutskasta allt de kan (några argument har de ju inte verkar det som) för inte vill de bli av med sina jobb.
Seså Fredrik svara nu på #45
Permalänk | Anmäl
Olle, 2010-01-31, 00:07
Ekeroth,
Du är ännu ett exempel på hur en intelligent, välartikulerad och påläst politiker väljer att se mellan fingrarna när det gäller det mest uppenbara. Du är i ditt parti omgiven av sverigedemokrater som, liksom du själv, är opportunister. Klart att de använder just dig och din bror för att tvätta bort naziststämpeln. Ni är ju på alla sätt det perfekta redskapet.
Det vore av största intresse för både SD och era motståndare om ni gjorde en undersökning (extern och neutral naturligtvis) för att klargöra vilka åsikter och tankar som egentligen finns bland SD när det gäller judar och deras rättigheter i Sverige. Jag tror många skulle vara intresserade av att få lite siffror på detta. Inga friserade formuleringar, utan den nakna sanningen.
Är du säker på att de inte skrattar bakom din rygg? Vågar SD genomföra denna undersökning? Först då kanske ni slipper höra referenser till SD´s förflutna....beroende på utfallet förstås.
Permalänk | Anmäl
AGS, 2010-01-31, 12:36
#50 AGS
Du kommer att hitta antisemitiska röster även inom de etablerade riksdagspartierna, tyvärr. Det är svårt att förstå vad vanliga etniska svenskar har emot vanliga välintegrerade svenska judar.
Men jag tror inte att det är särskilt många. Den stora gruppen antisemitiska röster hittar du i våra stora invandrargrupper från Mellanöstern. Många av dem har indoktirinerats med modersmjölken att hata judar. Säg inte emot det här, för jag VET att det är så.
Permalänk | Anmäl
Anja, 2010-01-31, 13:55
#51 Anja,
Ja, jag har ju inget att säga emot, eftersom jag håller med dig och är fullt medveten om detta.
Jag undrar bara hur SD av alla partier kan påstå sig kunna arbeta mot antisemitism när de sedan gammalt har medlemmar som är öppet antisemitiska (oavsett vad Ekeroth och andra i SD nu än påstår). Upp till bevis tycker jag. Det finns ju all anledning att klargöra vad majoriteten av anhängarna egentligen står för idag.
Jag har ju väldigt svårt att tro att särskilt många av SDs medlemmar delar Ekeroths personliga åsikter. Men det passar däremot SD väldigt bra att ge Ekeroth lite utrymme i media, eftersom det är pk att arbeta mot antisemitism och det därmed gör dem lite mer rumsrena. Ekeroth utnyttjar SD och SD utnyttjar Ekeroth. Det är min teori i alla fall....
Permalänk | Anmäl
AGS, 2010-01-31, 16:09
35 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Tack för en mycket bra artikel. Jag har aldrig heller förstått varför många judar identifierar sig med muslimer och det vore intressant med en till artikel som går lite mer på djupet ang. detta. Höjden av ironi blir det när vänstermänniskor som sossar vågar påstå att SD är rasistiska när de själva visar gång på gång att de hatar judar, Reepalu är ju bara ett exempel.
De muslimska antisemiterna vädrar sitt hat och förtryck helt öppet och kommer dessutom undan med det medan vänstergrupperna lömskt gömmer sig bakom argumentet att de endast kritiserar Israel. Allianspartierna fegar och vågar inte riktigt ta ställning och när de väl gör det är det förvåningsvärt ofta till vänster.
På ett sätt är det bra; linjen är dragen och alternativen är väldigt tydliga.
Ännu konstigare är att vänstern är muslimernas "vapendragare". Dessa två grupper har inget som helst gemensamt. Tvärtom så motarbetar den muslimska agendan vänsterns kärnfrågor såsom feminism, jämställdhet, Hbt etc.
Varför samarbetar vänstern med islam? Är det pga judehatet? Jag förstår inte varför.
#1 Olle Vingmutter,
Du kanske missat att Kent Ekeroth är av judisk börd? Jämför SD med de etablerade partierna när det kommer till antisemitism så kommer du se vilka som tar ställning för judarna och framför allt vilka som tar ställning mot dem.
Sen vill inte SD eliminera andra kulturella inslag i samhället om inte inslaget i sig på något sätt är juridiskt tveksamt eller orsakar lidande. Muslimer berörs främst av halal-slakt, omskärelse samt synen på kvinnor och homosexuella medan judar berörs av kosher-slakt och omskärelse.
Men tycker du inte själv att det kan finnas anledning att motarbeta dessa saker?
Tack Ted för en mycket bra artikel.
#6 MidasTouch
Och vilka judar är det som SD tar ställning för? Enligt SDs logik bör ju alla svenska judar som inte vill anpassa sig till SDs krav fråntas sitt medborgarskap och skickas till Israel. Nu säger SD givetvis inte detta uttryckligen men det är den logiska konsekvensen av deras politik. Några nya synagogor i Sverige ska vi nog inte heller vänta oss i SDs kulturellt renade Sverige.
Det är mig fullkomligt likgiltigt vad Kent Ekeroth har för börd. SD är emot mångkultur så enligt sin egen och SDs logik bör han väl tillhöra det svenska folket, inte det judiska folket.
Jag är så trött på alla Islamister, bosättare, Sd:are och andra fundamentalister. Kan inte den ickeextremistiska majoriteten få komma till centrum i debatten.
Farligt när tokskallar som Ekeroth och Mohammed Omar får sätta agendan
Det verkar som om Sverigedemokraterna eller Kent Ekeroth själv tagit över som moderator här. Mina inlägg blir borttagna eller kommer överhuvudtaget inte in.
Återstår bara att konstatera att SDs lösning på hatbrott riktade mot judar i Malmö är att istället för att lagföra enskilda personers kriminella handlingar kollektivt bestraffa muslimska invandrare genom ett selektivt invandringsstopp, samt att uppmuntra judar att förneka sin kultur och istället bli svenska nationalister.
Angående SD:s trovärdighet när det gäller att bekämpa antisemitism:
1. Sverigedemokraterna bildades av företrädare som i huvudsak var engagerade i den nazistiska rörelsen. De äldsta av dem skulle kunna aspirera på ministerposter i Sverige vid händelse av nazistisk ockupation under kriget.
2. Partiets förste ledare, Anders Klarström var dömd för mordhot mot Hagge Geigert. Samtalet lät det så här:
"Du ska passa dig jävligt noga. Du kommer inte att leva så många dagar till (…) vi ska bränna dig, ditt lilla judesvin. Fy fan ditt äckliga lilla judesvin. Passa dig, Hagge! Vi vet att du heter Harry Johansson och var du bor också. Vi ska komma och döda dig.”
3. En av partiets första viceordföranden lämnade SD till förmån för Nationalsocialistisk Front (idag Folkfronten).
4. Partiets förste kommunfullmäktigeledamot höll tal på NSF:s Hitlerfirande, bakom en vajande hakkorsflagga
5. Partiets första ungdomsordförande organiserar idag nazistiska Salemmarschen. Partiets andra ungdomsordförande är idag aktiv i nazistiska Nationaldemokraterna. Partiets tredje ungdomsordförande heter Jimmie Åkesson.
6. Ett år EFTER att Jimmie Åkesson gått med i Sverigedemokraterna tvingas partiledningen att införa förbud mot att bära SS-uniform på Sverigedemokraternas partimöten. Det hade tydligen varit ett stort problem i partiet. Så här stod det i SD-Bulletinen:
"Sverigedemokraterna har fått dåligt rykte på grund av att vissa ’Hollywoodnazister’ och andra personer i uniformsliknande klädsel anslutit sig till Engelbrektsmarschen. /…/ Personer med så svag övertygelse att de måste klä ut sig på ett sådant sätt att de drar ett löjets skimmer och skam över Sverigedemokraterna ombedes att stanna hemma.”
7. Två av SD:s främsta finansiärer är/var Lars-Erik Aldin och Bernard Mengal, den första har flitigt figurerat i nazistiska sammanhang och den senare är ökänd antisemit på kontinenten. Mengal sponsrade SD:s valmaterial inför Europavalet 2004.
8. Partiet har också några nyare förmågor. Ett exempel är Göran Lagrot i kommunfullmäktige i Göteborg som donerade pengar till militanta nazistsekten Svenska Motståndsrörelsen vid 21 tillfällen under år 2007. Han sitter fortfarande kvar i fullmäktige för Sverigedemokraterna. En annan var Jan Kassberg som donerade pengar till nazistsajten Info14 som hyllat polismördarna i Malexander. Kassberg uteslöts av SD (Ett rätt!)
9. Idag är SD det enda parti som förespråkar att inte bara slakt utan också import av koscherslaktat kött ska vara förbjudet (däremot tillåtet att importera sådant som är tillverkat av barnarbetare, kinesiskt hundskinn etc.). Ett importförbud skulle i praktiken innebära att det är omöjligt att som troende jude leva i Sverige. Orsaken till kravet är inte respekt för djur, i stället nämns kravet i samma stycke som heltäckande burqa, kvinnlig könsstympning och hedersmord. Det är uppenbart att judiskt liv i Sverige inte inkluderas i Sverigedemokraternas definition av svenskhet. No matter hur många århundraden din släkt levt här - är du jude är du inte svensk, enligt SD:s världsbild.
9. Partiet kräver förbud mot Britmila (manlig omskärelse) vilket också nämns tillsammans med månggifte och hedersvåld.
10. Den läsare som hunnit hit kan fylla i sin egen punkt 10 efter att ha läst t ex Extremhögern (Stieg Larsson/Anna-Lena Lodenius), Sverigedemokraterna - den nationella rörelsen (Stieg Larsson/Mikael Ekman) eller kollat runt på www.expo.se
De som bildade Sverigedemokraterna ville att davidstjärnan skulle sitta fastsydd på juden i Gettot, inte på Israels flagga. Att nuvarande ledning i partiet inte är av riktigt samma kaliber förtar inte det faktum att det ska gå mycket långt innan Sveriges judar sätter sin tilltro till ett parti som bildades av Adolf Hitlers svenska eftersläntrare.
Notera att Fredrik Malm i kommentaren ovan har motionerat i riksdagen om att tillåta både koscher- och halalslakt i Sverige. Fredrik sätter alltså religiöst präglat djurplågeri framför ett avståndstagande från långdragen tortyr av slaktdjur. Jag har en bestämd känsla av att dom flesta svenskar tycker rejält illa om ett sådant ställningstagande. Om dom nu bara fattade det när röstsedlarna skall lämnas i höstens val.....
Det är en polariserad debatt, och som liberal borde jag ta avstånd från båda sidorna, som liberal får jag egentligen inte skriva det här (och det är en anledning till att jag inte använder mitt riktiga namn, inte för at jag vet om newsmill garanterar anonymitet på samma sätt som t.ex. flashback) men jag skulle mycket hellre lystna på ett föredrag med t.ex. Kent Ekeroth än ett föredrag med Åsa Lindeborg. Tolka det hur ni vill.
#15 Fredrik Malm
Tror du på arvssynd också?
Liknande uppställningar kan du göra på i princip vilket parti som helst.
#12 Henrik K
Instämmer. Istället för att skräpa ned i den seriösa politiska debatten borde dessa extremister inom den nationalistiska brunhögern först och främst utreda sina egna misshälligheter I dagsläget vägrar Sverigedemokraterna att ens prata med sina forna partikamrater i Nationaldemokraterna. Vänner igår dödsfiender idag. Sådant är tillståndet inom de partier som säger sig vilja slå vakt om svenskheten och bekämpa vad Jimmie Åkesson kallar "det största utländska hotet sedan andra världskriget.
Malms inlägg är förövrigt otroligt paradoxalt rakt igenom. Han tillhör den gren som oupphörligen säger att vi aldrig ska peka ut ett kollektiv som ansvariga utan vi måste alltid döma varje individ för sig.
Ändå dömer han han Sd som om det vore ett kollektiv och inte som om Sd bestod av enskilda individer.
Fredrik Malm:
Jag har all respekt för dig som politiker och tycker att du har många sunda åsikter(Jag röstade på dig i förra riksdagsvalet). Men här är du ute och cyklar. Anledningen till att SD växer och kommer att fortsätta växa är mycket enkel: den extremt liberala invandringspolitiken och dess konsekvenser. Det är ni själva som är ansvariga för SD-s frammarsch. Och precis som du skriver, det ska gå mycket långt innan judar sätter sin tilltro till SD. Jag kan berätta för dig att den tiden redan är här; judar flyr från Malmö pga islamofascismen och dess följeslagares öppna judehat. Jag är själv jude och jag känner till flera judar, unga som gamla, vilka kommer att rösta likadant. Vi har dessvärre inget annat alternativ.
#18 Kalle på Spången.
Nej, liknande uppställningar kan man inte göra på vilket parti som helst. Det kan man göra på partier som har ett direkt antidemokratiskt förflutet. SD är ett sådant parti.
FP bildades för att införa allmän rösträtt i Sverige. Vår partisymbol blåklinten kommer av just denna kamp. SD bildades av personer aktiva i nazistsekter som ville avskaffa den allmänna rösträtten.
Att SD förändrats en del gör inte partiets historia mer aptitlig.
Det är dags att Sverigedemokraterna på allvar slutar att försköna sin historia.
Hmm.Again?!!
Intressing!
Det är inte muslimerna som är problemet,däremot islam!
Det är islam som "gör" att dem beter sig som "tokiga"!
Man kan tydligt se på den stora skillnaden när de blir "ex-muslimer" eller när de "konverterar" till en annan religion!
Israel är inte problemet,däremot Jude hatet är i själen in islam!
Kan man säga det eller blir inte så kallade "godkänd"?!!
"Någon måste ställa islam inför rätta och rädda muslimerna från
sitt "sätt och leva"!
Många av dem som blir Ex.muslimer kan aldrig komma med ett enda "orsak" att varför de hatade Judarna!
Deras svar är alltid samma:Jag vet inte.Det "förväntades" av oss att hata dem om man ville framstå som en "riktig" och "äkta"muslim!!
Jude hatet är inte heller så kallade "arabisk",för just det finns många Ex-muslimer som är just Araber och de försvarar Judar när de "förkastar" islam!
#15: Fredrik Malm!
Vänligen sluta spamma kommentarerna (även under Negar Josephis artikel) med ett klippa-klistra-inlägg som inte svarar direkt på något inlägg i debatten utan bara förstör den. Om de 10 punkter du radar upp verkligen är så viktiga för någon hittills ej uppgiven poäng som du försöker anföra kunde du väl för fan länkat till dem istället?
#15 Fredrik Malm
Tack för ett lysande inlägg som klargör varför Sverigedemokraterna aldrig kommer att bli rumsrena i Sverige. Sverigedemokraternas ideologi bygger i grunden på hat mot människor från andra kulturer. Det är konjukturerna som avgör mot vilka hatet ska riktas.
Om Sverige av någon anledning plötsligt tvingas ta emot ett stort antal judiska flyktingar kommer det garanterat att bli andra ljud i SD-skällan. Då kommer antisemitismen åter att bli politiskt korrekt inom partiet. Då får vi kanske höra inspelningar från SD-partimöten där man sjunger om att "skära ut Sions hjärta" som det heter i en av vitmaktbandet Fyrdungs texter. Att Fyrdungs musik är populära bland unga sverigedemokrater kunde vi ju konstatera i radioprogrammet Kaliber för mindre än ett år sedan...
Neo lIberalismen och de inkompetenta dumliberalerna har ju styrt debatten i Sverige, och i förlängningen också realpolitiken. Vart det har tagit oss är väl allom allt för uppenbart. Behöver mer sägas? Det räcker med att anlägga en pragmatisk syn.
#30 Sten Nilsson
Jaså, jaha. Och vilka som egentligen står bakom den världsomspännande neoliberalismen håller väl dina vänner i brunhögern reda på. Eller hur?
#23 Fredrik Malm
Jo, likanande uppställningar kan göras på i princip vilket parti som helst. Det har funnits tvivelaktiga personer inom alla partier och kommer alltid att finnas. Ta bara den nyligen häktade f.d polischefen som exempel. (Jag är medveten om att han inte är politiker, principen är dock densamma).
För övrigt så anser jag inte att Sd försöker försköna sin historia, de har klart tagit avstånd från den flera gånger.
Som sagt, tror du på arvssynd? Anser du att Sd är ett odemokratiskt parti idag?
För övrigt, vad är det för fel med att vilja förbjuda manlig omskärelse? Manlig omskärelse strider mot principen att varje människa har rätt att få bestämma över sin egen kropp.
Du ska ha heder och beröm för att du som politiker engerar dig i debatten, vilket man tyvärr inte kan säga om merparten av dina politikerkollegor. Av den anledningen skulle jag vilja återupprepa två frågor som jag gärna vill ha ditt svar på:
Anser du att Sd idag är ett odemokratiskt parti?
Anser du att att varje människa har rätt att få bestämma över sin egen kropp (underförstått: Anser du inte att varje människa själv har rätt att få bestämma huruvida man vill bli omskuren eller inte)?
Jag ser att vi har fått den sedvanliga kommentaren (#13) från brunvänstern. Hur skulle det vara om någon undersökte allas gullegulltidning Expos kopplingar till vänstervåldet. Man behöver bara nämna Tobias Hübinette i sammanhanget, en man som verkligen gett vänstervåldet och rasismen ett ansikte.
Numera är det snarare vänsteraktivister som går klädda i den bruna uniformen, där de inte tvekar att ta till politiskt våld mot meningsmotståndare.
När det gäller koplingar till nazismen så är det ingen hemlighet vissa arabländer samarbetade med Hitler. Men det "säljer" inte lika bra.
#23 Fredrik Malm,
Er förre partiledare, liberal som han är, tar ut 882.000 i lön av en frivillig organisation?
Kämpa på Kent, ni har min röst i September.
#4!
Enkelt! Vänstern är anti Usa. o stödjer alltså alla andra som är anti Usa än vilka åsikter i övrigt de har.
Vänstern har tex. stött Sadam o ajatollorna i Iran
Fredrik Malm gör som han även gör i debatterna mot SD i TV, han lägger inte upp några argument mot deras resonemang att komma med, utan rabblar hela tiden om och om igen att de är odemokratiska, främlingsfientliga och har ett nazistiskt förflutet. Konstant.
Hur vore det om vår käre Malm, istället för att dra fram det gamla naziskelettet ur den dammiga garderoben hela tiden, bestämde sig för att berätta vad han tänker göra för Malmös judar, och på vilket sätt man tänker visa för den radikala vänstern och muslimerna att detta inte är acceptabelt?
Försiktigt nu, Fredrik, för här står du i en korsning; Ställer du dig på judarnas sida så är du, utifrån er etablerade partiers definition islamofob, och ställer du dig på andra sidan så är du uppenbarligen likgiltlig inför en annan minoritets rätt till existens i Malmö kommun.
Det är bara att välja. Och tills du gjort klart för oss alla hur du ställer dig i frågan, vänligen kritisera inte dem som accepterat problemet.
43 Tgvara
Vilket jävla struntprat. Vänstern har aldrig stött Saddam. När Saddam gasade ihjäl kurder försvarades han av USA. Vänstern har heller aldrig stött den islamistiska regmen i Iran.Däremot gjorde Reagan vapenaffärer med Iran. Reagan stödde mujaheddin i Afghanistan och nu förhandlar USA med talibanena. Läs en historiebok din obildade tölp.
Jag skulle gärna vilja se Fredrik Malm svara på #45: s fråga. Men det kommer väl inte hända. Intressant är också snacket om Sd:s historia. Den biten är avklarad för längesen, utrensat och utkastade är de gamla tossarna. Fredrik kan väl gå på de andra partiernas historia istället... Nä, det luktar som att de sju systrarna i riksdagen försöker smutskasta allt de kan (några argument har de ju inte verkar det som) för inte vill de bli av med sina jobb.
Seså Fredrik svara nu på #45
Ekeroth,
Du är ännu ett exempel på hur en intelligent, välartikulerad och påläst politiker väljer att se mellan fingrarna när det gäller det mest uppenbara. Du är i ditt parti omgiven av sverigedemokrater som, liksom du själv, är opportunister. Klart att de använder just dig och din bror för att tvätta bort naziststämpeln. Ni är ju på alla sätt det perfekta redskapet.
Det vore av största intresse för både SD och era motståndare om ni gjorde en undersökning (extern och neutral naturligtvis) för att klargöra vilka åsikter och tankar som egentligen finns bland SD när det gäller judar och deras rättigheter i Sverige. Jag tror många skulle vara intresserade av att få lite siffror på detta. Inga friserade formuleringar, utan den nakna sanningen.
Är du säker på att de inte skrattar bakom din rygg? Vågar SD genomföra denna undersökning? Först då kanske ni slipper höra referenser till SD´s förflutna....beroende på utfallet förstås.
#50 AGS
Du kommer att hitta antisemitiska röster även inom de etablerade riksdagspartierna, tyvärr. Det är svårt att förstå vad vanliga etniska svenskar har emot vanliga välintegrerade svenska judar.
Men jag tror inte att det är särskilt många. Den stora gruppen antisemitiska röster hittar du i våra stora invandrargrupper från Mellanöstern. Många av dem har indoktirinerats med modersmjölken att hata judar. Säg inte emot det här, för jag VET att det är så.
#51 Anja,
Ja, jag har ju inget att säga emot, eftersom jag håller med dig och är fullt medveten om detta.
Jag undrar bara hur SD av alla partier kan påstå sig kunna arbeta mot antisemitism när de sedan gammalt har medlemmar som är öppet antisemitiska (oavsett vad Ekeroth och andra i SD nu än påstår). Upp till bevis tycker jag. Det finns ju all anledning att klargöra vad majoriteten av anhängarna egentligen står för idag.
Jag har ju väldigt svårt att tro att särskilt många av SDs medlemmar delar Ekeroths personliga åsikter. Men det passar däremot SD väldigt bra att ge Ekeroth lite utrymme i media, eftersom det är pk att arbeta mot antisemitism och det därmed gör dem lite mer rumsrena. Ekeroth utnyttjar SD och SD utnyttjar Ekeroth. Det är min teori i alla fall....