[...] Att judar tvingas fly från Malmö är en skam för Sverige - Artikel av Fredrik Thoresson - Newsmil... www.newsmill.se/node/17111 – view page – cached Artikel av Fredrik Thoresson - Att judar tvingas fly från Malmö är en skam för Sverige - Hoten mot judar i Malmö har för längesedan passerat en frekvens som är uthärdlig för en demokratisk stat [...]
Blogg: Twitter Trackbacks for Att judar tvingas fly från Malmö är , 2010-01-28, 04:06
Det är fruktansvärt tragiskt att det bara finns ett enda parti, ett parti som dessutom står utanför Riksdagen, som är motståndare till antisemitismen.
Att de röd-gröna låter sina maktambitioner styra preferenserna är förväntat, antisemitismen har blivit en välintegrerad del av vänstern.
Att den borgerliga alliansen ser mellan fingrarna när antisemitismen växer sig allt starkare beror på att man låter kortsiktiga vinstintressen styra.
Det ser mycket mörkt ut för judarna i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-01-27, 10:37
Nja, om någon, jude eller ickejude visar sin stilhet för Israel när landet ifråga genom sin arme bedriver grova krigsförbrytelser måste man givetvis förstå att det blir reaktioner.
Permalänk | Anmäl
Ässet, 2010-01-27, 10:47
Om du enbart tagit till dig vad svenska media förmedlar, Ässet, så är din åsikt begriplig.
Men om du hade satt dig in i Mellanösternkonfliktens vidare proportioner skulle du inte kalla Israels försök att skydda landet mot en synnerligen antisemitisk omgivning för "krigsförbrytelser" utan inse att det handlar om en desperat kamp för överlevnad.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-01-27, 11:13
Ässet: Den svenska vänstern är sig lik, ser jag. Ja visst, de jävla judarna får ju räkna med att bli förföljda och misshandlade om de inte uttrycker en viss politisk åsikt. Hur ofta måste de förbanna Israel för att förtjäna att leva drägliga liv, menar du?
Permalänk | Anmäl
John Nyzell, 2010-01-27, 11:14
För det första förstår jag inte riktigt vad “Ässet” ovan avser med ”stilhet”, men jag tolkar uttalandet som att ”reaktioner” som tar sig antisemitiska uttryck mot svenska judar som uppvisar solidaritet mot Israel således anses vara berättigade av nämnde kommentator.
Ytterligare kommentarer kring intelligensen i detta påstående ter sig som synnerligen överflödigt..
Permalänk | Anmäl
David P, 2010-01-27, 11:33
Ässet...det där får du ta och reda upp för mig! Är det en naturlag att om staten Israel ägnar sig åt krigsförbrytelser som du påstår -så ska judar straffas för det?
Översatt till svenska innebär ju det att om du inte betalar in din skatt kan vi andra komma att kasta ruttna ägg på dig?
Permalänk | Anmäl
Seth, 2010-01-27, 11:44
TACK FÖR DIN VIKTIGA ARTIKEL!
Antisemitismen i Sverige har för länge sedan passerat anständighetens gräns. Samtliga riksdagspartier är skyldiga till de lidanden som vår judiska befolkning utsätts för. Problemet är att inget av våra riksdagspartier bryr sig om landets judar, eftersom de är så få och således representerar väljarröster.
SKANDAL!
Permalänk | Anmäl
Svea Svensson, 2010-01-27, 12:00
Håller med artikelförfattaren i att Malmös politiker är fega. Alt. politiskt korrekta i överkant.
Att stå upp för Mellanösterns enda riktiga demokrati och de människor som har sina rötter där, borde vara en självklarhet.
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2010-01-27, 12:04
Strålande artikel! Reepalu är så oerhört feg och inkompetent. Han borde avgå omedelbart, Malmö är kört i botten i alla hänseenden!
Permalänk | Anmäl
Frida, 2010-01-27, 12:05
RE: #4 Ässet, 2010-01-27, 10:47
Så med andra ord så är det då ok att ta till våld mot dagens demokratiska system om man uppfattar det som övergrepp i delar eller helhet?
Eller är det exempelvis ok att ta till våld mot invandrare om man uppfattar invandring som en invasion? Det är ju faktiskt (andra) människor som gör det.
...eller har jag rätt att ta till våld mot det som jag uppfattar som övergrepp i vårt samhälle altarnativt våld beroende på saker som jag inte gillar ute i stora världen?
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2010-01-27, 12:45
Jag tar det som en självklarhet att det idag på Förintelsedagen, sker manifestationer i alla Sveriges kommuner.
Allt för att påminna oss som lever idag om de brott som skedde mot oskyldiga Judiska vuxna och barn.
Givetvis ser jag fram emot att Malmös kommunalråd deltager i en manifestation där och kraftfullt bemöter de grova angrepp som tydligen skett mot stadens Judiska befolkning.
Till slut förutsätter jag att alla skolor i Sverige tar upp detta i sin undervisning - främst de med Muslimsk inriktning.
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2010-01-27, 12:51
Som miljöpartist skäms jag oerhört mycket över politiken som framförs på denna, i min mening, självklara fråga. Men, att avsluta artikeln (som jag för övrigt gillar skarpt) enligt nedan tappar du förtroendet. Det är inte pengarna som ska avgöra
"Följaktligen blir det judarna, den minoritet i vårt land som generar mest pengar och kunnande till vårt land i förhållande till sin numerär, som ska offras på mångkulturens altare. "
Permalänk | Anmäl
Miljöpartist, 2010-01-27, 12:52
Tack så mycket för detta viktiga inlägg Fredrik!
Har snackat med muslimska kosovoalbaner, Libaneser och Irakier som hävdar att de i skolan (hemlandets skola) fått lära sig att Adolf Hitler var en bra man som tyvärr inte lyckades med sin uppgift att utrota judarna. Jag har sett flera muslimer "haila" ("Hitlerhälsning") i tid och otid för att visa sin avsky mot judarna och Isreal. Judarna har inte en chans i Malmö och snart inte nånstans i landet.
Sd står 100% på judars och Isreals sida. Konstigt att Sd då blir kallade för rasister och nazister då. Många muslimer med sitt judehat, hot och våld har för längesedan tagit över nazistrollen.
Och till "miljöpartisten". Vi lever i ett kapitalistiskt samhälle där pengar styr och där alla som arbetar betalar för de som inte arbetar. Hur kan inte pengar avgöra undrar jag?
Permalänk | Anmäl
K Persson, 2010-01-27, 13:39
Väldigt bra artikel, från början till slut. Tyvärr utgör inte andelen judar i Sverige någon betydande grupp för de som jagar röster och då flertalet dessutom är ganska bildade lägger de inte sin röst på den som gör populistiska utspel vilket får som följd att deras situation inte tas upp av våra valbara politiker. Om man som Reepalu står på "rätt sida" i mellanöstern konflikten och dessutom ser mellan fingrarna på våld riktat mot judar i hans kommun så säkrar man nog en hel del röster.
Permalänk | Anmäl
Johnny, 2010-01-27, 14:36
Att Reepalu aktivt tog ställning när det gällde tennismatchen och med svepskäl förbjöd publik är ju ett direkt utrikespolitiskt ställningstagande som kommuner absolut inte får hålla på med enligt lagen. Om nu hotbilden från palestinier/muslimer i Malmö är så stor att tennismatcher måste spelas utan publik och gigantisk polisbevakning frågar man sig vad Reepalu och kommunen gjort för att adressera detta alvarliga problem.
Att Reepalus parti aktivt samarbetade med kända våldsverkare i organiseringen av demonstrationen mot matchen gör inte det hela bättre. Man fick propåer från en del sektvänster som också deltog men som tar avstånd från AFA och andra kända våldsverkare att utesluta dessa då de förmodligen skulle förstöra demonstrationen men detta viftades bort av Reepalus parti och alliansbrodern V.
Varningarna var förstås befogade och våldsverkarna förstörde gemensamt ägd egendom för stora belopp. Vad polisen har för prioriteringar kan man fråga sig då våldsverkarna var relativt få och skulle förmodligen lätt ha kunnat gripas och lagföras. Där var långt fler fotografhyenor än stenkastande våldsverkare. En mycket märklig tillställning där ett fåtal stenkastande ungdomar tillåts löpa amok medan vuxensamhället står runtomkring och tittar på, poliser, fotografer och de fredliga demonstranterna var åtskilliga många gånger fler än de unga våldsverkarna.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2010-01-27, 14:49
#17 K Persson,
Jo, vi lever i ett kapitalistiskt samhälle, det känner de flesta till men att avgöra vilken folkgrupp (eller vad man nu väljer att använda för kategori) som ska skyddas baserad på hur kapitalstarka de är, finner jag som befängt. Det är människorna som ska skyddas från antijudarna, inte de kapitalstarka människorna, vare sig de är judar eller något annat. Jag hoppas att mitt svar var tillräckligt.
Lev väl
Permalänk | Anmäl
Miljöpartist, 2010-01-27, 16:34
Är inte det antisemitiskt att anta att judar i Sverige tillhör en grupp som drar in mest pengar? Vad baseras detta antagandet på?
Notera alla SD-anhängare: ALLA som är kritiska mot staten Israel är inte Vänster eller antisemiter. Men ni vill gärna att det skall vara så.
Permalänk | Anmäl
Patric, 2010-01-27, 17:10
Jag tar det som en självklarhet att det idag på Förintelsedagen, sker manifestationer i alla Sveriges kommuner.
Helt rätt Skogstokig.
Nej #28 Patric,Som "ny"anhängare av SD, vet vi naturligtvis att du har totalt missat poängen när när du skriver...
"Notera alla SD-anhängare: ALLA som är kritiska mot staten Israel är inte Vänster eller antisemiter. Men ni vill gärna att det skall vara så".
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2010-01-27, 17:26
#28
//Notera alla SD-anhängare: ALLA som är kritiska mot staten Israel är inte Vänster eller antisemiter. Men ni vill gärna att det skall vara så.//
Håller med till fullo. Och vill endast tillägga att det är fullt möjligt att vara kritisk både mot Israel och delar av den palestinska frigörelseaktionen.
Man brukar ju säga att "It takes two to tango", och sannolikt stämmer det även här.
Permalänk | Anmäl
Tellus, 2010-01-27, 18:59
Stryk de två sista meningarna i din artikel och den är mycket bra.
Ja, det är verkligen skamligt hur Ilmar Reepalu som kommunstyrelsens ordförande i Malmö behandlar den judiska minoriteten i staden. När han nu också jämställer sionism med antisionism går han nog över gränsen för vad som är juririskt tillåtet i Sverige.
Vad som oroar mig mycket är att så få människor reagerar mot den här förföljelsen. Reepalus partivänner är helt tysta. Det får mig att undra om inte socialdemokratin lider av ett demokratiskt och humanistiskt underskott.
Permalänk | Anmäl
Stina, 2010-01-27, 19:20
@Katrin Andersson;
För det första så har du yttrat SD-åsikter det senast året så det där med ny kan väl disskuteras. Och nej jag har inte missförstått något. Kan du vänligen upplysa mig om vad jag har missuppfattat? Att Israel och SD har en gemensam fiende?
Permalänk | Anmäl
Patric, 2010-01-27, 21:33
Jodå Patric, nästan ALLA som är kritiska mot staten Israel är antisemiter - det är den moderna formen av antisemitism. Man behöver inte vara antisemit om man är kritisk mot delar av Israels politik i samma proportion som man är kritisk mot andra länders politik.
Permalänk | Anmäl
Artuditu, 2010-01-28, 07:37
Hade det blivit lugnt neri i Mellanösterområdet någon gång så hade vi förmodligen inte haft så många flyktingar i vårt land.
Sanningen är väl den att ända sedan mordet på Folke Bernadotte har Israel hela tiden fortsatt att införliva ockuperad mark till den egna staten. Ett värv som fortfarande pågår och även sedan den tiden har dom haft den överlägset starkaste krigsmakten i området och därme styrt och ställt som dom velat.
Så vem blåser på brasan hela tiden?
Permalänk | Anmäl
Thomas H, 2010-01-28, 10:26
Vi i Sverige kan inte hela tiden hålla på och ställa människor till svars för vad människor i deras ursprungsländer ställer till med - om dom inte är direkt inblandade förstås.
Beträffande svenska judar och judar ö.h. taget har jag aldrig förstått varför så många är fördomsfulla och rent rasistiska mot dem. Jag har flera judiska vänner och det är inget konstigt med det.
Beträffande Israel/Palestinakonflikten är det något helt annat. Jag tar ställning för de drabbade människorna på bägge sidor. Jag tar ställning mot fundamentalisterna på bägge sidor.
Som någon sade, man måste kunna hålla flera tankar än en samtidigt i huvudet.
Permalänk | Anmäl
Stina, 2010-01-28, 11:56
Hej,,vad är fakta??och vem bestämmar om fakta??
Har media alla fakta om Palestina??..Titta på alla fakta..
www.aljazeera.net www.aljazeera.net ....om alla och allt...
Permalänk | Anmäl
Amer Al-bayya, 2010-01-28, 14:58
Till Stina och Mijöpartist: Jag är beredd att tillstå att den sista meningen i artikeln var olyckligt formulerad. Jag ville bara ha sagt att en sådan liten minoritets skyddsbehov kanske lätt förbises just för att de integrerats lätt i samhället och att denna grupp ju onekligen givit mycket tillbaka till vårt samhälle. Indignationen och frustrationen tog över lite där på slutet och det beklagar jag.
Allt gott!
Permalänk | Anmäl
Fredrik Thoresson, 2010-01-28, 16:14
@Artuditu:
angående: "Jodå Patric, nästan ALLA som är kritiska mot staten Israel är antisemiter - det är den moderna formen av antisemitism. Man behöver inte vara antisemit om man är kritisk mot delar av Israels politik i samma proportion som man är kritisk mot andra länders politik."
Hur menar du? Dessa 2 meningar är motsägesfulla. De flesta är som är kritiska till Israel tillhör nog den sista meningen. I allafall gör jag det. Exempelvis gillar jag inte att man använder klusterbomber. Är jag antisemit för det?
Permalänk | Anmäl
Patric P, 2010-01-28, 16:39
" Följaktligen blir det judarna, den minoritet i vårt land som generar mest pengar och kunnande till vårt land i förhållande till sin numerär, som ska offras på mångkulturens altare. Skamligt var ordet"
Det kan inte sägas bättre.
Och det är också en av anledningarna att det blir en röst på sd även detta valår.
Permalänk | Anmäl
JohannaV, 2010-01-28, 19:03
Patric!
Vad är det som är motsägelsefullt? Det är OK om man kritiseras för det man gör och inte för det man är. Det är oftast det senare Israel råkar ut för, och även om man kritiserar det som görs, så är det sällan särskilt objektivt - man använder inte samma måttstock för Israel som för alla andra länder. Lyssnade du på P1-morgons utrikeskrönika idag, från Cecilia Uddén i Mellanöstern? Jag blev först lite förvånad när jag hörde henne berömma Israels insatser för jordbävningsoffren i Haiti, men snabbt släppte förvåningen - i nästa andetag lyckades hon vända även detta mot Israel. Mycket osmakligt!
Permalänk | Anmäl
Artuditu, 2010-01-28, 21:31
Enligt Bo T så är uppenbart mycket grova krigsförbrytelser godtagbara...
Utan att nämna några namn så kan jag på rak arm tänka på 2 av de största mördarna i historien... Dom skyllde också på historiska orättvisor som gav dom rätt att använda alla tänkbara metoder... Båda föddes i Europa på 1800 talet (låt vara att den ena föddes i utkanten nära asien)...
Historiens dom över dessa herrar har blivit mycket hård...
Israel är en rasistisk stat som ägnar sig åt etnisk rensning, mord, statsterrorism... Man har även skapat upp världens största ghetto i Gaza..... Allt i strid med den internationella lag som Israel inte behöver följa...
USA tappar idag alltmer makt pga sitt ekonomiska moras. Deras förmåga och vilja att backa upp Israel kommer minska, i synnerhet om arabländerna aktivt börjar välja bort amerikanska produkter...
Då blir priset för att stödja Israel alltför stort... Israel tappar dessutom alltmer anseende pga detta...
Det är inte acceptabelt att trakassera judar men det är inte heller acceptabelt att hylla en nation byggt på etnisk rensning (1948 jodå det var etnisk rensning Bo T)...
Därmed inte sagt att arabvärlden på något sätt är perfekt... Dess brister kan man skriva mycket långa uppsatser om... Ett annat känt faktum är att odugliga odemokratiska regimer vill ha en syndabock...
Israel är perfekt för många ledare i arabvärlden... Man kan inte starta krig mot dom men man kan skylla sina egna tillkortakommanden på Israel... Allt är Israels fel...
Det gynnar varken arabvärlden eller Israel på lång sikt...
Permalänk | Anmäl
Jonas Melander, 2010-01-28, 22:55
Att svenskar tvingas fly från Malmö är en skam för Sverige
Permalänk | Anmäl
Helge, 2010-01-30, 20:08
Av ren nyfikenhet.
Det står i denna artikeln och många andra med den att antalet hatbrott mot judar i Malmö fördubblades förra året jämfört med året innan. Hur många hatbrott rörde det sig om 2008 och hur många rörde det sig om förra året?
Vidare står det att många judar nu väljer att fly staden av rädsla. Finns det någon siffra på hur många personer som flytt och vart?
Någon som vet?
Permalänk | Anmäl
Robert, 2010-02-26, 00:03
33 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det är fruktansvärt tragiskt att det bara finns ett enda parti, ett parti som dessutom står utanför Riksdagen, som är motståndare till antisemitismen.
Att de röd-gröna låter sina maktambitioner styra preferenserna är förväntat, antisemitismen har blivit en välintegrerad del av vänstern.
Att den borgerliga alliansen ser mellan fingrarna när antisemitismen växer sig allt starkare beror på att man låter kortsiktiga vinstintressen styra.
Det ser mycket mörkt ut för judarna i Sverige.
Nja, om någon, jude eller ickejude visar sin stilhet för Israel när landet ifråga genom sin arme bedriver grova krigsförbrytelser måste man givetvis förstå att det blir reaktioner.
Om du enbart tagit till dig vad svenska media förmedlar, Ässet, så är din åsikt begriplig.
Men om du hade satt dig in i Mellanösternkonfliktens vidare proportioner skulle du inte kalla Israels försök att skydda landet mot en synnerligen antisemitisk omgivning för "krigsförbrytelser" utan inse att det handlar om en desperat kamp för överlevnad.
Ässet: Den svenska vänstern är sig lik, ser jag. Ja visst, de jävla judarna får ju räkna med att bli förföljda och misshandlade om de inte uttrycker en viss politisk åsikt. Hur ofta måste de förbanna Israel för att förtjäna att leva drägliga liv, menar du?
För det första förstår jag inte riktigt vad “Ässet” ovan avser med ”stilhet”, men jag tolkar uttalandet som att ”reaktioner” som tar sig antisemitiska uttryck mot svenska judar som uppvisar solidaritet mot Israel således anses vara berättigade av nämnde kommentator.
Ytterligare kommentarer kring intelligensen i detta påstående ter sig som synnerligen överflödigt..
Ässet...det där får du ta och reda upp för mig! Är det en naturlag att om staten Israel ägnar sig åt krigsförbrytelser som du påstår -så ska judar straffas för det?
Översatt till svenska innebär ju det att om du inte betalar in din skatt kan vi andra komma att kasta ruttna ägg på dig?
TACK FÖR DIN VIKTIGA ARTIKEL!
Antisemitismen i Sverige har för länge sedan passerat anständighetens gräns. Samtliga riksdagspartier är skyldiga till de lidanden som vår judiska befolkning utsätts för. Problemet är att inget av våra riksdagspartier bryr sig om landets judar, eftersom de är så få och således representerar väljarröster.
SKANDAL!
Håller med artikelförfattaren i att Malmös politiker är fega. Alt. politiskt korrekta i överkant.
Att stå upp för Mellanösterns enda riktiga demokrati och de människor som har sina rötter där, borde vara en självklarhet.
Strålande artikel! Reepalu är så oerhört feg och inkompetent. Han borde avgå omedelbart, Malmö är kört i botten i alla hänseenden!
RE: #4 Ässet, 2010-01-27, 10:47
Så med andra ord så är det då ok att ta till våld mot dagens demokratiska system om man uppfattar det som övergrepp i delar eller helhet?
Eller är det exempelvis ok att ta till våld mot invandrare om man uppfattar invandring som en invasion? Det är ju faktiskt (andra) människor som gör det.
...eller har jag rätt att ta till våld mot det som jag uppfattar som övergrepp i vårt samhälle altarnativt våld beroende på saker som jag inte gillar ute i stora världen?
Jag tar det som en självklarhet att det idag på Förintelsedagen, sker manifestationer i alla Sveriges kommuner.
Allt för att påminna oss som lever idag om de brott som skedde mot oskyldiga Judiska vuxna och barn.
Givetvis ser jag fram emot att Malmös kommunalråd deltager i en manifestation där och kraftfullt bemöter de grova angrepp som tydligen skett mot stadens Judiska befolkning.
Till slut förutsätter jag att alla skolor i Sverige tar upp detta i sin undervisning - främst de med Muslimsk inriktning.
Som miljöpartist skäms jag oerhört mycket över politiken som framförs på denna, i min mening, självklara fråga. Men, att avsluta artikeln (som jag för övrigt gillar skarpt) enligt nedan tappar du förtroendet. Det är inte pengarna som ska avgöra
"Följaktligen blir det judarna, den minoritet i vårt land som generar mest pengar och kunnande till vårt land i förhållande till sin numerär, som ska offras på mångkulturens altare. "
Tack så mycket för detta viktiga inlägg Fredrik!
Har snackat med muslimska kosovoalbaner, Libaneser och Irakier som hävdar att de i skolan (hemlandets skola) fått lära sig att Adolf Hitler var en bra man som tyvärr inte lyckades med sin uppgift att utrota judarna. Jag har sett flera muslimer "haila" ("Hitlerhälsning") i tid och otid för att visa sin avsky mot judarna och Isreal. Judarna har inte en chans i Malmö och snart inte nånstans i landet.
Sd står 100% på judars och Isreals sida. Konstigt att Sd då blir kallade för rasister och nazister då. Många muslimer med sitt judehat, hot och våld har för längesedan tagit över nazistrollen.
Och till "miljöpartisten". Vi lever i ett kapitalistiskt samhälle där pengar styr och där alla som arbetar betalar för de som inte arbetar. Hur kan inte pengar avgöra undrar jag?
Väldigt bra artikel, från början till slut. Tyvärr utgör inte andelen judar i Sverige någon betydande grupp för de som jagar röster och då flertalet dessutom är ganska bildade lägger de inte sin röst på den som gör populistiska utspel vilket får som följd att deras situation inte tas upp av våra valbara politiker. Om man som Reepalu står på "rätt sida" i mellanöstern konflikten och dessutom ser mellan fingrarna på våld riktat mot judar i hans kommun så säkrar man nog en hel del röster.
Att Reepalu aktivt tog ställning när det gällde tennismatchen och med svepskäl förbjöd publik är ju ett direkt utrikespolitiskt ställningstagande som kommuner absolut inte får hålla på med enligt lagen. Om nu hotbilden från palestinier/muslimer i Malmö är så stor att tennismatcher måste spelas utan publik och gigantisk polisbevakning frågar man sig vad Reepalu och kommunen gjort för att adressera detta alvarliga problem.
Att Reepalus parti aktivt samarbetade med kända våldsverkare i organiseringen av demonstrationen mot matchen gör inte det hela bättre. Man fick propåer från en del sektvänster som också deltog men som tar avstånd från AFA och andra kända våldsverkare att utesluta dessa då de förmodligen skulle förstöra demonstrationen men detta viftades bort av Reepalus parti och alliansbrodern V.
Varningarna var förstås befogade och våldsverkarna förstörde gemensamt ägd egendom för stora belopp. Vad polisen har för prioriteringar kan man fråga sig då våldsverkarna var relativt få och skulle förmodligen lätt ha kunnat gripas och lagföras. Där var långt fler fotografhyenor än stenkastande våldsverkare. En mycket märklig tillställning där ett fåtal stenkastande ungdomar tillåts löpa amok medan vuxensamhället står runtomkring och tittar på, poliser, fotografer och de fredliga demonstranterna var åtskilliga många gånger fler än de unga våldsverkarna.
#17 K Persson,
Jo, vi lever i ett kapitalistiskt samhälle, det känner de flesta till men att avgöra vilken folkgrupp (eller vad man nu väljer att använda för kategori) som ska skyddas baserad på hur kapitalstarka de är, finner jag som befängt. Det är människorna som ska skyddas från antijudarna, inte de kapitalstarka människorna, vare sig de är judar eller något annat. Jag hoppas att mitt svar var tillräckligt.
Lev väl
Är inte det antisemitiskt att anta att judar i Sverige tillhör en grupp som drar in mest pengar? Vad baseras detta antagandet på?
Notera alla SD-anhängare: ALLA som är kritiska mot staten Israel är inte Vänster eller antisemiter. Men ni vill gärna att det skall vara så.
Jag tar det som en självklarhet att det idag på Förintelsedagen, sker manifestationer i alla Sveriges kommuner.
Helt rätt Skogstokig.
Nej #28 Patric,Som "ny"anhängare av SD, vet vi naturligtvis att du har totalt missat poängen när när du skriver...
"Notera alla SD-anhängare: ALLA som är kritiska mot staten Israel är inte Vänster eller antisemiter. Men ni vill gärna att det skall vara så".
#28
//Notera alla SD-anhängare: ALLA som är kritiska mot staten Israel är inte Vänster eller antisemiter. Men ni vill gärna att det skall vara så.//
Håller med till fullo. Och vill endast tillägga att det är fullt möjligt att vara kritisk både mot Israel och delar av den palestinska frigörelseaktionen.
Man brukar ju säga att "It takes two to tango", och sannolikt stämmer det även här.
Stryk de två sista meningarna i din artikel och den är mycket bra.
Ja, det är verkligen skamligt hur Ilmar Reepalu som kommunstyrelsens ordförande i Malmö behandlar den judiska minoriteten i staden. När han nu också jämställer sionism med antisionism går han nog över gränsen för vad som är juririskt tillåtet i Sverige.
Vad som oroar mig mycket är att så få människor reagerar mot den här förföljelsen. Reepalus partivänner är helt tysta. Det får mig att undra om inte socialdemokratin lider av ett demokratiskt och humanistiskt underskott.
@Katrin Andersson;
För det första så har du yttrat SD-åsikter det senast året så det där med ny kan väl disskuteras. Och nej jag har inte missförstått något. Kan du vänligen upplysa mig om vad jag har missuppfattat? Att Israel och SD har en gemensam fiende?
Jodå Patric, nästan ALLA som är kritiska mot staten Israel är antisemiter - det är den moderna formen av antisemitism. Man behöver inte vara antisemit om man är kritisk mot delar av Israels politik i samma proportion som man är kritisk mot andra länders politik.
Hade det blivit lugnt neri i Mellanösterområdet någon gång så hade vi förmodligen inte haft så många flyktingar i vårt land.
Sanningen är väl den att ända sedan mordet på Folke Bernadotte har Israel hela tiden fortsatt att införliva ockuperad mark till den egna staten. Ett värv som fortfarande pågår och även sedan den tiden har dom haft den överlägset starkaste krigsmakten i området och därme styrt och ställt som dom velat.
Så vem blåser på brasan hela tiden?
Vi i Sverige kan inte hela tiden hålla på och ställa människor till svars för vad människor i deras ursprungsländer ställer till med - om dom inte är direkt inblandade förstås.
Beträffande svenska judar och judar ö.h. taget har jag aldrig förstått varför så många är fördomsfulla och rent rasistiska mot dem. Jag har flera judiska vänner och det är inget konstigt med det.
Beträffande Israel/Palestinakonflikten är det något helt annat. Jag tar ställning för de drabbade människorna på bägge sidor. Jag tar ställning mot fundamentalisterna på bägge sidor.
Som någon sade, man måste kunna hålla flera tankar än en samtidigt i huvudet.
Hej,,vad är fakta??och vem bestämmar om fakta??
Har media alla fakta om Palestina??..Titta på alla fakta..
www.aljazeera.net www.aljazeera.net ....om alla och allt...
Till Stina och Mijöpartist: Jag är beredd att tillstå att den sista meningen i artikeln var olyckligt formulerad. Jag ville bara ha sagt att en sådan liten minoritets skyddsbehov kanske lätt förbises just för att de integrerats lätt i samhället och att denna grupp ju onekligen givit mycket tillbaka till vårt samhälle. Indignationen och frustrationen tog över lite där på slutet och det beklagar jag.
Allt gott!
@Artuditu:
angående: "Jodå Patric, nästan ALLA som är kritiska mot staten Israel är antisemiter - det är den moderna formen av antisemitism. Man behöver inte vara antisemit om man är kritisk mot delar av Israels politik i samma proportion som man är kritisk mot andra länders politik."
Hur menar du? Dessa 2 meningar är motsägesfulla. De flesta är som är kritiska till Israel tillhör nog den sista meningen. I allafall gör jag det. Exempelvis gillar jag inte att man använder klusterbomber. Är jag antisemit för det?
" Följaktligen blir det judarna, den minoritet i vårt land som generar mest pengar och kunnande till vårt land i förhållande till sin numerär, som ska offras på mångkulturens altare. Skamligt var ordet"
Det kan inte sägas bättre.
Och det är också en av anledningarna att det blir en röst på sd även detta valår.
Patric!
Vad är det som är motsägelsefullt? Det är OK om man kritiseras för det man gör och inte för det man är. Det är oftast det senare Israel råkar ut för, och även om man kritiserar det som görs, så är det sällan särskilt objektivt - man använder inte samma måttstock för Israel som för alla andra länder. Lyssnade du på P1-morgons utrikeskrönika idag, från Cecilia Uddén i Mellanöstern? Jag blev först lite förvånad när jag hörde henne berömma Israels insatser för jordbävningsoffren i Haiti, men snabbt släppte förvåningen - i nästa andetag lyckades hon vända även detta mot Israel. Mycket osmakligt!
Enligt Bo T så är uppenbart mycket grova krigsförbrytelser godtagbara...
Utan att nämna några namn så kan jag på rak arm tänka på 2 av de största mördarna i historien... Dom skyllde också på historiska orättvisor som gav dom rätt att använda alla tänkbara metoder... Båda föddes i Europa på 1800 talet (låt vara att den ena föddes i utkanten nära asien)...
Historiens dom över dessa herrar har blivit mycket hård...
Israel är en rasistisk stat som ägnar sig åt etnisk rensning, mord, statsterrorism... Man har även skapat upp världens största ghetto i Gaza..... Allt i strid med den internationella lag som Israel inte behöver följa...
USA tappar idag alltmer makt pga sitt ekonomiska moras. Deras förmåga och vilja att backa upp Israel kommer minska, i synnerhet om arabländerna aktivt börjar välja bort amerikanska produkter...
Då blir priset för att stödja Israel alltför stort... Israel tappar dessutom alltmer anseende pga detta...
Det är inte acceptabelt att trakassera judar men det är inte heller acceptabelt att hylla en nation byggt på etnisk rensning (1948 jodå det var etnisk rensning Bo T)...
Därmed inte sagt att arabvärlden på något sätt är perfekt... Dess brister kan man skriva mycket långa uppsatser om... Ett annat känt faktum är att odugliga odemokratiska regimer vill ha en syndabock...
Israel är perfekt för många ledare i arabvärlden... Man kan inte starta krig mot dom men man kan skylla sina egna tillkortakommanden på Israel... Allt är Israels fel...
Det gynnar varken arabvärlden eller Israel på lång sikt...
Att svenskar tvingas fly från Malmö är en skam för Sverige
Av ren nyfikenhet.
Det står i denna artikeln och många andra med den att antalet hatbrott mot judar i Malmö fördubblades förra året jämfört med året innan. Hur många hatbrott rörde det sig om 2008 och hur många rörde det sig om förra året?
Vidare står det att många judar nu väljer att fly staden av rädsla. Finns det någon siffra på hur många personer som flytt och vart?
Någon som vet?