Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Foto: Marie Söderqvist: Filippa Reinfeldts väska.

Politiskt problem att Filippas väska är billigare än Sahlins


Statsministerns fru, tillika framträdande politiker för Moderaterna, som enligt oppositionsledaren skapar klyftor, orättvisor och bara värnar de rika, har en billigare och barnsligare väska än Sahlin-företrädaren för den vanliga svensken. Det är ett politiskt problem som Sahlin har skapat själv, skriver status-experten Marie Söderqvist.


Om författaren

Marie Söderqvist jobbar på United Minds och gav nyss ut en bok om lycka. Hon bär själv runt på en gigantisk svart väska från Brunns Bazaar.

Väskor säger en del om människor eller i varje fall om kvinnor. Glamorösa väskor bär glamorösa kvinnor. Paris Hilton har väskor för miljoner i sina garderober, för att inte tala om Victoria Beckham svårt väskbesatta beteende. Väskor har blivit mycket mer än bara något att förvara sitt läppstift, puderdosa och telefon i. Väskor signalerar stil, och klasstillhörighet. Väskdebatten som rasade för några år sedan avslöjar som vanligt att kvinnlig shopping eller kvinnliga intressen betraktas som lite lågt och slösaktigt. Män köper ordentliga saker för sina pengar - teknik, aktier och bilar - medan kvinnor köper hudkrämer som lovar evig ungdom, skor och väskor.

Problemet för Mona Sahlin är att hon under så många år lekt radhusmorsa. "Jag är precis som vem som helst" har varit Sahlins signum. Hon pratar enkelt och med märklig dialekt. Hon klär sig lite hipp som happ, gillar Springsteen och tycker uppsträckta middagar som nobelfesten är för trista. Och det stora fritidsintresset är att vara med barnen på fotbollsträning. Hon skulle kunna vara en bra representant för verklighetens folk. Men hon är inte vanlig. Hon är en rätt ovanlig kvinna med en ovanlig position. Hon är den första kvinnan någonsin som leder det socialdemokratiska partiet. Hon kan bli Sveriges första kvinnliga statsminister.

I själva verket borde det vara en självklarhet att hon skulle kunna ha en dyr och fin väska. En klarröd Louis Vuitton väska passar en blivande statsminister alldeles utmärkt. Fast det passar inte en alldeles vanlig radhusmorsa. Mona Sahlin borde egentligen ta sin nya röda väska som utgångspunkt för hur hon borde klä sig. En kvinna med makt och kunskap borde inte behöva dölja det bakom en skapad image av vanlighet.

Den andra bilden här i artikeln är Filippa Reinfeldts handväska. Enligt vad hon sagt tidigare är det en väska som köpts på rea för strax under 1000 kronor. Det är detta som är Sahlins problem. Statsministerns fru, tillika framträdande politiker för Moderaterna, som enligt oppositionsledaren skapar klyftor, orättvisor och bara värnar de rika, har en billigare och barnsligare väska än Sahlin-företrädaren för den vanliga svensken. Filippas billiga ludd mot Monas röda exklusivite

Det är Mona Sahlin som själv skapat en situation då hon faktiskt kan få problem med att bära en snygg och för ämbetet passande väska. För om man ska vara ärlig så är det snarare Filippa Reinfeldts väska som borde vara problemet. Det är klart att statsministerfrun och Stockholms läns landstingsråd med ansvar för 2 miljoners stockholmares vård borde ha en tjusigare väska. De kanske helt enkelt borde byta med varandra.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/16991

30 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Tänk att seriöst lägga tid på att skriva om dessa olika väskor och dess ägarinnor.
En handväska fär 1000 kr är inte billigt.

Permalänk | Anmäl #1 Katarina, 2010-01-24, 14:45

Och din poäng var?

Permalänk | Anmäl #2 Jonas D Persson, 2010-01-24, 14:51

Man kan fråga sig vad Mona gör med sina miljoner varje år om hon inte, för sina väljare, får ha en väska för ynka 6000kr? Detta måste vara ett stort problem då en socialdemokratisk ledare inte heller kan ha pengar på banken. Av rädsla för att tappa röster på valdagen självklart.

Permalänk | Anmäl #3 Solen, 2010-01-24, 15:00

Varför byta ? Mona lika så Wanja Lundby-Wedin bör flytta till Östermalm.
Och många andra kamrater som tjänar runt 100.000 i månaden. De har råd helt enkelt.
Vad jobbigt att hålla masken.

Permalänk | Anmäl #4 Greider, 2010-01-24, 15:32

Filippa Reinfeldt borde göra som sin man ta på sig lite dyrare kläder.

Permalänk | Anmäl #5 joop, 2010-01-24, 15:50

Det är väl Filippa's problem som har en sån billig väska. Skärpning!

Hon får helt enkelt köpa en dyrare...

I värsta fall får Aftonslasket/Excessen starta en insamling eller så får Fredrik helt enkelt öppna lädret - snåljåpen där....

Permalänk | Anmäl #6 L-i, 2010-01-24, 15:52

Nu sluts cirkeln: Timbrohögern börjar twittra om Sahlins väska. Media låter sig påverkas av höger-kampanjen. Marie Söderqvist, som leder det företag som Aftonbladet köper opinionsmätningar av (United Minds) och skriver själv i Expressen, fortsätter gärna twitter-spinnet från M-kompisarna i Timbro. Nu har "Sahlin själv skapat" det M-gänget satt igång. Detta är Sverige 2010 oxh M-kretsen undrar varför de ligger under i opinionen.... Ett tips: ta väljarna på större allvar än så här. Det enda ni åstadkommit, förutom att avslöja hur ni inte drar er för smuts i valrörelsen, är att väldigt många ser att Sahlin går snyggt klädd och de flesta, 7 av 10 i de flesta nätomröstningar, sympatiserar med Sahlins rätt att få fylla 50 år och få en fin present från vännerna. Fortsätt gärna så här, så sänker ni er själva.

Permalänk | Anmäl #7 Gretchen, 2010-01-24, 16:00

Väskan är väl inget problem. Värre då att Sahlin som partiledare lyfter lika hög lön som statsminister Reinfeldt. Kommer hon att kräva ännu högre lön om hon blir statsminister i höst?

Permalänk | Anmäl #8 Bo Jensen, 2010-01-24, 16:02

Ja.. detta år ju en ickedebatt!

Jag tycker också att dyra väskor är fåniga attribut, men när min hustru fyllde (ja det får jag inte nåmna)salade jag och barnen till en ruskigt dyr portfölj, som vi visste att hon trånade efter. Hon bar den med stolthet i många år men nu står den nog i källaren.

Lite guldkant kan vi ju få på vår tillvaro!

Mats Edvardsson

Permalänk | Anmäl #9 Mats Edvardsson, 2010-01-24, 16:33

Ja.. detta år ju en ickedebatt!

Jag tycker också att dyra väskor är fåniga attribut, men när min hustru fyllde (ja det får jag inte nåmna)salade jag och barnen till en ruskigt dyr portfölj, som vi visste att hon trånade efter. Hon bar den med stolthet i många år men nu står den nog i källaren.

Lite guldkant kan vi ju få på vår tillvaro!

Mats Edvardsson

Permalänk | Anmäl #10 Mats Edvardsson, 2010-01-24, 16:34

hej
kan mycket väl vara ett medvetet val för att locka till sig medelklass väljaren i storstad,,, alternativt ett sätt att få bort viktiga frågor från debatten som höjda skatter etc

Permalänk | Anmäl #11 Hans Blikstad, 2010-01-24, 16:41

Minst sagt krystat Timbro-snack, vars enda syfte är att hålla liv i en fråga man hoppas misskrediterar vänstern.

Det faktum att Sahlin fått väskan i 50årspresent av en väninna förtigs givetvis. Annars skulle ju inte ens ett Timbro-spöke kunnat koka ihop dessa rader.

Permalänk | Anmäl #13 Luddepudde, 2010-01-24, 18:20

Vad tycker A.Anka om saken??????

Permalänk | Anmäl #14 Ali As, 2010-01-24, 18:42

Pojk-väsker för en pojkvasker? Anybody?
Jag blev sugen på en dyr väska

Permalänk | Anmäl #15 Ali As, 2010-01-24, 18:45

Problemet var väl snarare bilden där väskan ställdes så demonstrativt i blickfånget, det kan inte ha varit omedvetet. Vart var Olofssons och Wetterstrands handväskor, kan man fråga sig.

Historien blir nästan ännu löjligare när det måste påpekas att väskan var en present, å ena sidan spelar väskan alltså ingen roll men å andra sidan så spelar det roll men är en present och då kan väskan vara hur dyr som helst. Om Sahlin köpt en väska för 50 000 kr till en kompis som svarat med en likadan present, hade det varit ok då men inte om Sahlin köpt väskan åt sig själv? Låt Sahlin och hennes kompisar och alla andra få använda sin pengar som de själva vill.

Permalänk | Anmäl #17 David H, 2010-01-24, 19:18

En bra artikel som säger så mycket mer än bara väskinnehav.

Permalänk | Anmäl #18 Vafalls, 2010-01-24, 23:36

Vi har problem i Sverige...

Arbetslöshet, bostadsbrist, utanförskap mm... Dessa problem har den sittande regeringen inte kunnat lösa på ett acceptabelt sätt... Att starta en diskussion om en väska är bara så patetiskt...

Vad beträffar Filippa Reinfeldt så struntar jag i hennes väska... Jag struntar däremot inte i att Stockholms läns landsting köper mat till gamla genom en olaglig upphandling där bara ett företag lägger anbud...

Fifflet med utförsäljning av offentlig egendom i Täby är inte heller positivt för familjen Reinfeldt...

Permalänk | Anmäl #20 Jonas Melander, 2010-01-24, 23:50

Väskor är inget politiskt problem överhuvudtaget. Att så kallade debatter om väskor och annat trams stjäl fokus från politiken, det är däremot problematiskt. Har högern tänkt sig att fylla spalterna med nonsens ända fram till valet för att slippa lite svårare frågor?

Permalänk | Anmäl #21 Jonas, 2010-01-25, 00:34

Jag gillar Filippa R. Intelligent, har utstrålning.

Hon borde bli statsråd.

För övrigt tycker jag att Newsmill ska lägga de senast skriva inläggen överst i raden av inlägg.

Permalänk | Anmäl #22 Stockholmare, 2010-01-25, 03:52

Filippa Reinfeldt har alltså spenderat 1000 kr mera på sin handväska än vad Mona Sahlin har gjort, och vad ville Marie Söderqvist Tralau bevisa med det?

Permalänk | Anmäl #23 Kerstin, 2010-01-25, 04:42

Vilken väska eller klocka våra politiker är svenska folkets minsta problem.

Vi behöver förstå att "Global Warming" var en bluff och att vi behöver massor av kärnkraft för vår industri och välfärd. Vi behöver ett riktigt försvar. Vi behöver mycket lägre skatter, byråkrati och mindre subventioner, regler, lagar samt kontroll. Vi behöver massor av framgångsrika företag som ger riktiga jobb och inte mer sysselsättning i den ofantliga sektorn.

Permalänk | Anmäl #24 Johnny, 2010-01-25, 05:39

Förstår inte varför människor är förvånade och irriterade av Mona Sahlins Louis vuittonväska .Mona Sahlin är en Golddigger och inget annat.Hon stylas med jämna mellanrum istället för att hon borde sätta sig på skolbänken och förkovra sig Behovet är enormt för hennes del.Hennes partikamrater är i samma behov det är en skandal att svenska politiker och socialdemokrater i synnerhet är så dåligt utbildade .
Tacka vet jag CECILIA MALMSTRÖM det är en politiker vi kan vara stolta över och det var på tiden att Sverige ersatte den sosseomhuldade Margot Wallström som var av samma dåliga klass som Mona Sahlin politikeruppkomlingar med synnerligen dåliga kunskaper.

Permalänk | Anmäl #26 inez, 2010-01-25, 10:20

Vem är väninnan som ger bort 6000-kronorsprylar i present? Christina Stenbeck, eller? Är det verkligen lämpligt att ge / ta emot så dyra gåvor med tanke på att Mona faktiskt är en makthavare? Man häpnar.

Permalänk | Anmäl #27 Sredna, 2010-01-25, 10:36

Väskdebatten utgör en patetisk start på valåret för media och är bara ett försök för att locka fram Svenssons misstänksamhet mot allt som inbegriper "design". Vissa av oss kanske ser Vuitton väskan som ett positivt attribut? Bra att lägga ner pengar på något som håller en lång tid framöver!

Permalänk | Anmäl #28 a-f, 2010-01-25, 11:13

1000 spänn för en väska (på rea) borde vara ett kriminellt köp. Helt uppenbarligen har hon för mycket pengar! Överhuvudtaget finns det en klick människor som har mer pengar än de behöver - då lägger de ut det på lyxskräp.

Sänk lönerna för eliten. Eller höj skatten.

Permalänk | Anmäl #29 Daddy O, 2010-01-25, 11:25

Exakt! De borde byta väskor! Men hur är det med färgen? Kan Filippa R ha en röd väska? Vågat i överkant kanske.

Permalänk | Anmäl #30 Alvin Stoltz, 2010-01-25, 19:39

Vi har väl för sjutton större problem i världen än politikers väskor?! Hur ska man kunna ta någonting på allvar om man börjar tjafsa om något så otroligt barnsligt som en väska?

Permalänk | Anmäl #31 Alfred Esbjörnson, 2010-01-25, 23:15

Så... Skall vi allaihopa rösta då... :)

Är det OK för en vänsterpolitiker som talar om solidaritet och rättvisa att tjäna mer än medelSvensson..

Jag tycker det är OK. :)

Permalänk | Anmäl #32 Ships, 2010-01-26, 00:23

Tänk, jag som tyckte Mari var ironisk.....men majoriteten har tydligen en annan uppfattning.

Permalänk | Anmäl #33 Christina, 2010-01-26, 09:11

"Glamorösa väskor bär glamorösa kvinnor."

Och jag som trodde det var tvärt om...

Permalänk | Anmäl #34 Michael Åhgren, 2010-02-04, 21:42


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  7. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  8. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  9. Stora risker med MP:s energipolitik
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  6. Länderna måste undvika protektionism
  7. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  8. Inte skulle du stjäla någons rullstol, Eric Saade?
  9. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  10. IVA-skandalen

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.