Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Trakasserier i kulturbranschen

Jenny Beltran om Trakasserier i kulturbranschen

Kvinnor som bjuder ut sig till kända män får skylla sig själva

"Går man in på ett inneställe i storstaden en fredag kväll ser man horder av i synnerhet lättklädda tjejer hänga kring killarna med champagneflaskor. De sitter halvt avklädda i killarnas knä och tillåter att killarna håller händerna lite överallt på deras kroppar. Vad sänder det för signaler till dessa killar? När försvann tjejernas eget ansvar?" Det skriver juristen JENNY BELTRAN som är gift med våldtäktsdömde operasångaren Tito Beltran.


Man börjar tröttna på att ständigt få höra att saker och ting beror på kön. "att vi ger pojkar och män ett särskilt berättigande" Att pojkar och män därmed anser sig berättigade till särskilda privilegier" Jag tycker att vi ska sluta tala om kön och börja tala om individer.

Genom att konstant poängtera att problematiken ligger i könsmaktordningen och gång på gång dra upp skillnaden mellan män och kvinnor, flickor och pojkar fortsätter vi att skapa det problem som vi vill eliminera.
Istället tycker jag att man ska tala om individer. Vi föds med olika personligheter. Vissa är utåtriktade, vissa introverta. Vissa är kreativa, och vissa har fallenhet för siffror. Vissa personer har ett större behov av att synas och höras, av att bli uppskattade och älskade. Jag tror inte att det har något med könstillhörighet att göra.
Inom kulturvärlden samlas en hel del personer med samma personlighet- de som vill synas, höras och uttrycka sig. När det samlas likasinnade personer på samma plats kan det ibland bli trångt, egon kommer i vägen för varandra. Men det är just vad det är- egon- oavsett könstillhörighet.

Men om vi nu ska tala om män och deras svineri som tycks prägla den här debatten, får man också ta upp följande: Kvinnor som flockas till kända män och män i en maktposition. Debatten om mäns svinerier är så oerhört trist att följa på grund av att den är så ensidig. För att man ska kunna ha en konstruktiv diskussion bör man ju belysa helheten. Det finns alltid två sidor av en historia. Otrohet är skit, oavsett vem som är otrogen. Men som man säger "it takes two to tango". Det är sällan en persons fel att en otrohetsaffär uppstår. Ska vi inte vara lika upprörda över de kvinnor som har affärer med gifta män? Har inte de något ansvar i det hela? Varför hamnar allt fokus på männen som stora skitstövlar som inte kan hålla brallorna på? Ska vi inte tycka lika illa om de kvinnor som faktiskt inte har respekterat att personen i fråga är gift och har familj. Ansvaret ligger även hos kvinnorna.

Tittar man på Tiger Woods skandalen så tog det inte lång tid innan samtliga älskarinnor trädde fram och hamnade på diverse tidningsomslag och tv soffor. En av älskarinnorna sade att hon inte hade något som helst ansvar för det inträffade. Det var bara Tigers ansvar. Det var helt ok för henne att strosa runt hemma hos Tiger och Elin fullt medveten om att Tiger var gift med Elin och att detta var deras gemensamma hem. Nu har tjejerna tjänat en hacka på att tala ut i media. Det är med andra ord ganska bra business att vara älskarinna till en känd man. Det kanske också ger chansen till lite fler modell och reklamjobb. Utnyttjandet är ömsedigt skulle jag vilja säga. Mannen i fråga boostade sitt ego och kvinnorna fick ett ögonblick i rampljuset och en tjockare plånbok. Utbudet finns där och då ökar även efterfrågan.

Män med pengar, och män i maktposition - om det nu är en chef eller en kändis - drar till sig kvinnor. Hade inte dessa kvinnor gett männen så mycket uppmärksamhet hade kanske inte efterfrågan heller varit lika stor.
Det är väldigt lätt att säga att allt är männens fel. Men när ska vi börja tala om kvinnorna som drar sig till männen i kändisvärlden? Går man in på ett inneställe i storstaden en fredag kväll ser man horder av i synnerhet lättklädda tjejer hänga kring killarna med champagneflaskor. De sitter halvt avklädda i killarnas knä och tillåter att killarna håller händerna lite överallt på deras kroppar. Vad sänder det för signaler till dessa killar? När försvann tjejernas eget ansvar?

Av någon anledning är den här champagnen oerhört viktig. Att få ett glas champagne och hänga med kändisen är livsviktigt, så viktigt att det inte spelar någon roll om personen i fråga har en partner. Dessa golddiggers är mycket påträngande och ger inte upp i första taget. Det spelar ingen roll om kändisen är på plats med sin partner, för det är lätt att slinka ner ett telefonnummer i fickan eller bjuda ut sig när partnern går på toaletten. De kan till och med bjuda ut sig mitt framför näsan på kändisens partner. Detta beteende är minst lika motbjudande som mäns svinerier. Dessa beteenden lever i symbios. De livnär sig på varandra.

Det handlar om ett samspel mellan män och kvinnor. Det är viktigt att tänka på vilka signaler man själv som kvinna ger ut. Idag tycks allt sådant tänkande vara bortblåst. Vill man vara jämlik ska man också ta ansvar för sitt eget handlande. Det kan inte vara så att man bara tar ansvar när det passar och sedan är ett offer när det är mer lämpligt.

Tjejerna som jagar kändisar är ju ute efter något. Kanske finns en förhoppning om ett liv i lyx, en stund i rampljuset eller ett bättre jobb. De är mycket väl medvetna om vad de gör. Liknande scenarion kan man återfinna på arbetsplatser. Makt har en attraktionskraft. Och det kommer alltid finnas människor som vill utnyttja den. Men jag anser inte att det har något med könstillhörighet att göra. Det uppmärksammas dock mer när det handlar om en man. Det finns många kvinnor i maktpositioner som utnyttjar sin ställning men då kallas de inte svin, utan en kvinna med power.

Är det ok för en kvinna att övertala en ung man att komma hem till henne för lite action för att hon ska hjälpa honom med hans karriär? Jag har sett flera äldre rika kvinnor som gärna boostar sitt eget ego för att få en natt med en ung skådespelare eller artist. Vi tycks inte höja på ögonbrynen när Madonna skaffar sig en man som är 23 år gammal. För när kvinnor beter sig på det här viset, tycks det vara mer accepterat. De glorifieras.
Människor gillar makt- och makt är attraktivt- oavsett könstillhörighet.

 











Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/16788

67 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Överskriften är fel. Ingen får skylla sig själv.

Däremot beskriver artikeln ganska väl hur verkligheten egentligen fungerar. Mycket komplext är det. Orsak och verkan i lager på lager.

Den enkla demoniserade skulden kan aldrig tilldelas. Vi ingår alla i livets lotteri. Alla kan påverka men bara en aning.

Din artikel var faktiskt ganska naturvetenskaplig fast du inte tänkte på det.

Permalänk | Anmäl #2 Anders B Westin, 2010-01-20, 14:32

Du är inne på en viktig diskussion Jenny. Jag anser också att könsmaktsordningen eller med ett annat omhuldat ord, det s k genusperspektivet fördunklar mer än upplyser. Det kan ha haft ett större berättigande tidigare, då kvinnor och män var mer ojämlika, och har säkert fortfarande relevans i vissa samhällssektorer, t ex olika lön för lika arbete. Men denna ovana att anlägga ett genusperspektiv på allt, gör ju att mycket döljs och inte går att diskutera. Precis det område du nu tar upp. Det är som om genusperspektivet automatiskt brännmärker, tabuiserar, så att ingen vågar ta bladet från munnen och säga vad saker och ting egentligen handlar om. Du gör det Jenny, och det är modigt av dig!

Permalänk | Anmäl #3 Agneta Lindhag, 2010-01-20, 14:40

Denna artikeln handlade inte om våldtäkt Jonas....tror inte det är någon som säger emot att det alltid är förövarens ansvar vid en våldtäkt oavsett hur lättklädd och inbjudande offret agerar. Rubriken är väl som vanligt satt av Newsmill och speglar inte artikeln speciellt väl.

Tyckte det var en väldigt intressant artikel, inte ofta personer vågar ta upp detta i PK-Sverige. Har alltid fascinerats av att tjejer så tydligt dras till makt, pengar och kändisskap. Det krävs inte ens att man har speciellt mycket pengar, ett enkelt socialt experiment är att gå ut på krogen som kille och fråga en tjej om hon inte vill komma och sitta vid ert bord och prata utan att bjuda på något. Gör sedan detsamma fast nämn att ni har ett helrör/champange hon gärna får ta av och se vad ni får för resultat.

Permalänk | Anmäl #4 Johan_k, 2010-01-20, 14:38

Debatten om en del kulturmäns mindre sympatiska beteende mot kvinnor handlade väl inte om kvinnor som "bjudit ut" sig till männen!?

Jag menar, vare sig Åsa Moberg, Katarina Wennstam, eller Jessica Zandén har diskuterat groupisar och guldgrävare som "bjudit ut" sig till män. Utan snarare om professionellt verksamma kvinnor inom kulturbranschen, journalister och skådisar.

Men visst, gifta eller ogifta kvinnor som väljer att ligga med gifta eller ogifta män bär lika stort ansvar för det som männen.

Men det är, tror jag, en annan debatt.

Artikeln "Sex, skuld, pengar och makt" om Tigergate i Uppsala Nya Tidning
http://www2.unt.se/artikelprint/1,5070,MC=81-AV_ID=994789-SC_ID=315,00.html

Permalänk | Anmäl #5 Niclas Kuoppa, 2010-01-20, 14:42

Mja, får faktiskt hålla med denna artikel. Jag vill bara inte att folk tolkar det som att mannens ansvar vid en våldtäkt minskar, för i de flesta fall är våldtäkt ett medvetet agerande. Det finns specialfall hit och speciallfall dit, men när din partner gråter eller skriker finns det ingen ursäkt.
Däremot så hjälper det nog inte, som artikeln säger, att dessa golddiggers glider omkring och spelar flamsor. För jämstäldhetens skulle så behövs det antingen mer kvinnor med makt som får unga män, eller att vi helt lyckas städa bort denna rätt så patetiska livsstil som så många kommit in i.

Till alla som hänger efter kändisar och skämmer ut er i jakten efter ett glas champagne och 5 minuter i rampljuset: Klipp er och skaffa er ett jobb, ni sabbar för fler än bara er själv!

Permalänk | Anmäl #6 Matumba, 2010-01-20, 14:45

"Genom att konstant poängtera att problematiken ligger i könsmaktordningen och gång på gång dra upp skillnaden mellan män och kvinnor, flickor och pojkar fortsätter vi att skapa det problem som vi vill eliminera. "

Att göra upp med socialt konstruerade skillnader, eller påskrivna skillander, mellan könen är en av genusvetarnas och den breda fåran av feministernas syften. Det intressanta är att det påstår sig även en del antifeminister och genusvetarkritiker göra. Det kan ju vara så att kritikerna har mer gemensamt med feministerna och genusvetarna än vad de vill erkänna.....

Permalänk | Anmäl #7 Niclas Kuoppa, 2010-01-20, 14:48

vem fan vill hänga på stureplan ändå? Till dem som vill det och samtidigt förnedra sig är det väl bara önska lycka till. Men kom inte och gnäll sedan om hur dumma och ytliga män är när ni sedan blir behandlade som skit.
Jag tror inte man någonsin kan komma ifrån det faktum att kvinnor ofta dras till män med makt och eller pengar. Alla får helt enkelt ta ansvar för sina egna handlingar OCH dess konsekvenser. Vill man leva farligt ska man veta att det innebär risker. Risker som man inte sedan i efterhand kan komma gnällandes över. Tycker inte det är rättvist att lägga ett kollektivt ansvar på dessa kvinnor. På samma sätt tycker jag inte det är samhällets kollektiva ansvar att sedan hjälpa dessa individer när de råkar ut för skit sedan pga deras val.

Permalänk | Anmäl #8 Carl Åström, 2010-01-20, 14:56

Mycket bra skrivet. Tyvärr är det dock många makthavare (politiker, professorer, journalister) som ser rött bara man antyder att kvinnor någon gång eventuellt är det minsta ansvariga för vad de råkar ut för. I synnerhet när det gäller sexuella händelser.

Man tycks nämligen - fortfarande år 2010 - vägra acceptera att kvinnor har helt egna sexuella preferenser (som kan få dem att uppföra sig dumdristigt eller omoraliskt).

Permalänk | Anmäl #9 Martin C, 2010-01-20, 14:57

Detr är helt rätt av Jenny Beltran att flytta fokus från "svinen" till kvinnorna för det är ju KVINNORNAS beteende som är intressant och som behöver analyseras.

Det finns givetvis biologiska förklaringar till varför kvinnor dras till "svin" och därmed förstör sina egna liv. Frågan är bara hur sambanden ser ut. Jag kan själv bjuda på ett par förslag:

- En förklaring är att kvinnor har en tendens att låta andras vilja "ta över" vilket är bra när man har omvårdnaden om barn men mindre bra när man hamnar i klorna på "svin".

- Ett annat förslag är att kvinnor medvetet eller omedvetet stärker sin sociala förmåga genom att umgås med "svin". Dominans är något alla kan lära sig.

Mer förslag?

Permalänk | Anmäl #10 Bo T, 2010-01-20, 15:05

Det finns en point i ditt inlägg. Men vad har de här flickorna för bakgrund, social historia etc. Jag antar att det inte är borgerskapets och överklassflickorna du beskriver utan troligen mer, hang arounds flickor med dålig självkänsla, socialt misslyckande, troligen inte sedda som vare sig barn eller tonåringar. Jag säger inte att det är så men jag vet många tjejer ur den grupp du beskriver som har den bakgrunden. De får sina ljus och de skyr inga medel, nej därför att omvärlden sällan eller aldrig brytt sig om barn som kommer från dysfunktionella förhållanden. Flickor med toppbetyg i skolan, planer för framtiden etc återfinns inte i den gruppen du tar upp.
Jag kan känna empati och sorg över att barn vilket det delvis handlar om måste ta till så drastiska metoder för att få synas och vara någon. Framför allt i sammanhang där de trots allt kommer till korta.

Permalänk | Anmäl #11 Anne Skåner, 2010-01-20, 15:07

Bra artikel sätter fingret på den ömma punkten i det svenska samhället nämligen kvinnans rättighet att inte avkrävas fullt ansvar för sina egna medvetna handlingar, exempel på det inom juridiken är att det döms ut mildare straff till kvinnor än män för likartade brott.

Nä fram för ett jämställt samhälle igen lika rätt, skyldighet och möjlighet för alla.

Permalänk | Anmäl #14 hmm, 2010-01-20, 15:18

Wow, en hel artikel om precis de rabiata genusfeministernas svaga punkt. Det ÄR skillnad på män och kvinnor, och den ligger precis i det beteende som artikeln tar upp. Ännu mer spännande, rabiata genusfeministerna har inte gått till samlat motangrepp ännu. Nåja, det kommer väl. Ingen får säga ovanstående i Sverige utan att bli förklarad för kvinnohatande, hatisk eller liknande.

Trots allt verkar det som att granskningens dag för genusmaffian kommer allt närmare. Många hål i teorierna att försvara, kanske?

Permalänk | Anmäl #19 Svempa, 2010-01-20, 16:32

Bra skrivet. Män bedöms med en helt annan måttstock och sågas med en helt annan såg.

Permalänk | Anmäl #21 Johan Nilsson Svensson, 2010-01-20, 16:52

I en otrohetsaffär är det alltid den som lovat en annan människa trohet som är den största boven, oavsett om den otrogne är en man eller kvinna.

Den som han/hon är otrogen med däremot gör moraliskt fel, men kan väl knappast bära samma ansvar?

Permalänk | Anmäl #23 Kenneth, 2010-01-20, 16:56

En alldeles utmärkt artikel! "När försvann tjejernas egna ansvar"? När Westerberg var s.k. "jämställdhetsminister kanske? Eller när den s.k. "sexköpslagen" infördes, eller när.......?
"Och vilka signaler sänder det till killarna". Precis!
Här har mycket champagne runnit under borden, och att torka upp spyorna efter den s.k. jämställdheten kommer att ta tid. Under tiden kommer både unga kvinnor att råka illa ut, och män att dömas för det.
Skrota den enögda feminismen! DEN är en kvinnofälla och ett mansfängsel! Rösta INTE på feministiska partier!

Permalänk | Anmäl #24 Joakim Steneberg, 2010-01-20, 17:04

#23 Kenneth, 2010-01-20, 16:56

Varför skulle det alltid vara den som är otrogen som alltid är största boven? Står det i koranen? Är det en naturlag? Har du spått i kaffesump?
Är det ens relevant att avgöra huruvida den ena är en större bov än den andra. Känns så förenklat och begränsat.

Permalänk | Anmäl #25 Johan Nilsson Svensson, 2010-01-20, 17:06

Vem som helst som "varit ute i svängen" vet, eller har fått lära sig att det som går hem, främst hos de kvinnor man finner där, är Pengar, Makt, Kändisskap. Är karlen sen lite lagom "grottmänniska", också, är det en extra bonus..
"Svenska" exempel på detta nämns i tidigare inlägg. Läser man i tidningar ser man ju högvis av unga kvinnor som "gängar sig" med synnerligen burgna, betydligt äldre män, ålderskillnader på 20-30 år är ingen ovanlighet. Bara det finns stålar!
Att nu fru Beltran försöker släta över makens små felsteg är bara tragiskt. Hon kan ju börja med att kontemplera över han öknamn?
Sorry Jenny, jag köper INTE vad du skriver...

Permalänk | Anmäl #27 LJohn, 2010-01-20, 17:37

@Ann Helena Rudberg,

Om han var skyldig ja,

mycket tyder på en dom kantad av fördomar och politik, dvs frukten av förväntningar, istället för fakta baserade på bevis.

Politiskt och medialt dömdes Tito på förhand.

Om man upprepar tillräckligt ofta blir det sant?

Det är bra att belysa det faktum att många män faktiskt blir dömda pga av teorier (genus)

Permalänk | Anmäl #28 Frida , 2010-01-20, 17:40

Jag var i Visby under den så kallade Stockholmsveckan i somras. Jag har aldrig sett så många bimbos på ett och samma ställe i hela mitt liv. Efteråt såg jag ett nyhetsinslag på teve, det var mycket talande. Unga tjejer intervjuades. De åkte dit och lät killarna stå för hela ruljansen. De betalade inget alls utan utnyttjade killarna så mycket de orkade. Ständiga gratisfester på lyxbåtar, fri mat och fri sprit. Tjejerna tyckte till och med att det var deras självklara rätt att bli bjudna och de skulle aldrig få för sig att betala.

Den här sortens kvinnligt svineri är det dock tyst om i det sönderfeminiserade landet Sverige. Att kvinnor överallt, hela tiden, genom hela livet åker räckmacka på oss män är ett faktum som är helt socialt accepterat i samhället.

Det finns studier som visar att kvinnor som grupp från tonåren och framåt har det betydligt bättre ekonomiskt än jämnåriga män. Varför? Jo, för att i tonåren skaffar de flesta tjejer en äldre pojkvän som har jobb och pengar. Detta höjer direkt deras levnadsstandard och tjejer bor därför bättre och har råd att resa mer än jämnåriga killar.

Den unga mannen däremot, han får knega ihop sin välfärd själv. Sedan träffar han en tjej som drar nytta av hans pengar.

Det är jämställdheten i Sverige anno 2010. Amen!

Permalänk | Anmäl #29 Joakim Johansson, 2010-01-20, 17:47

Vad är nyheten?
Underhållningsbranschen är översvämmad av egotrippade människor. Kvinnorna kallas divor och är beundrade. Männen kallas svin och häcklas. Rättvist? Jämställt? jämlikt? Bedöm själv.
Den som vanemässigt parkerar sin bil på ett riskabelt ställe får betala en högre riskpremie till försäkringsbolaget. Varför skulle inte kvinnor som vanemässigt parkerar sin bakdel på riskfyllda ställen betala en högre riskpremie?
Hur mycket är det värt att synas eller få chans att klämma ur gubben lite extra pengar?

Permalänk | Anmäl #30 Mats, 2010-01-20, 17:54

Frida: Jag tycker att vi måste anse att dömda män, som sitter i fängelse är skyldiga. Ifall de inte är det så måste det bevisas, annars har vi fått ett något konstigt samhälle, där man aldrig kan lita på domstolar.

Vad jag förstår så har hans fru Jenny i en gammaldags syn på saker och ting. Hon har erövrat alfahannen (eller blivit erövrad) och blir då alfahona. Ungefär som att min farmor hade titeln doktorinna för att hon var gift med min farfar som var doktor.

Av alla beskrivningar jag har läst så verkar det som om "barnflickan" var oskyldig. Hon förförde inte Beltran. Och även om hon hade gjort det så är det inte straffbart.

Och nu då Beltran är dömd för detta så kan vi väl inte frita honom ur fängelset om vi tror motsatsen? Eller? Vilda västern låg väl i ett annat land i en annan tid?

Permalänk | Anmäl #32 Ann Helena Rudberg, 2010-01-20, 18:03

Du har rätt tycker jag. Jag tycker att det är synd att du ska behöva förekomma i så trista sammanhang som du tvingats göra. Det ändrar dock inte att det du skriver är ett känt faktum. Snygga svenskor jagar rika amerikaner, snygga thailändskor jagar Svenne Svensson... Man hoppas ju trots allt att det är marginalföreteelser, men gudarna vet om inte den personliga moralen fått sig en törn de senaste årtiondena. Jag reser jättemycket i världen (ca. 7-8 ggr/år) och är alltid uppvaktad när jag går till baren och tar en öl. Därför brukar jag stanna på hotellrummet och titta på TV... Jag älskar min fru och när chansen finns följer hon med. Kärleken är underbar! Leve den!

Permalänk | Anmäl #33 Jan W, 2010-01-20, 18:05

Kvinnor dras till spännande män som de tror är spännande i långa loppet. Ingen är spännande i långa loppet. De tjejer som bjuder ut sig förstör för sina barn då skillsmässa är vanligt då man kommer på att kändisen var som en vanlig nolla. Jag är mycket poppis bland tjejer, de raggar på mig hela tiden men jag avstår, vänligt men bestämt!

Permalänk | Anmäl #34 Beppe, 2010-01-20, 18:06

Puh!

Gud vad skönt att få se åtminstone en artikel som är lite balansrad i denna manshetsande värld vi lever i .

Att det är en kvinna gör inte saken sämre. Fast å andra sidan är väl en sån här sak förbjuden att säga som man. Då hade väl aldrig artikeln blivit godkänd ens.

Permalänk | Anmäl #38 Moonlight, 2010-01-20, 18:56

Bo T

Tydligen är vi män till den grad socialt definierade att vi producerar högre testosteronnivåer när vi lyckas uppnå framgång, dominans, status, självkänsla, dvs när vi VINNER i någon mening. Högre testosteronnivåer i sin tur leder till bättre social funktion, en slags utstrålning som tydligen har kraftfull effekt på kvinnor.

Jag har faktiskt testat detta själv med (lagliga) medel som terapeutiskt har höjt mina testosteronnivåer . Det FUNKAR faktiskt ! :-)

Jag blev lugnare, mer avslappnad, snabbare i reaktioner och hade väsentligt mer självförtroende visavi kvinnor och sociala situationer. Kvinnor tar starka intryck av sådan utstrålning och deras intresse för mannen ökar väsentligt

Effekten av den testosteronhöjning jag gjorde nu på äldre dar med vissa medel påminner dessutom starkt om hur jag tidigare som ung man upplevde effekten av framgång, makt och status. Kvinnor är mycket mottagliga för unga framgångsrika män ....

Och självklart så kan man inte låta bli att utnyttja situationen när man har många kvinnor som konkurrerar om ens gunst. Om det innebär att man "är ett svin" överlåter jag till andra att bedöma ....

OBS dessa iakttagelser gäller ej med nödvändighet ALLA kvinnor, men som man kan man uppleva det så ....

Permalänk | Anmäl #39 Börje Lundberg, 2010-01-20, 19:06

Jag håller med dig helt! Tjejer måste börja ta ansvar för sina utmanande beteenden.

Permalänk | Anmäl #41 Björn Boström, 2010-01-20, 20:29

Bra Jenny, det behövs gränser och moral..Men varför har man såna medier,(frihet),porr m.m??..Tycker du att man har bra skolan??

Har man den trygga familjen??..medier talar mer om Islam än vad man har för problem här..Jag vill att man ska respektera kvinnor först i livet..Tack

Permalänk | Anmäl #51 Amer Al-bayya, 2010-01-21, 01:03

Det låter som att vissa tjejer upplåter sig som gosedjur åt kändisar. Tja..., sitter de där av fri vilja och är myndiga, är det deras ensak. Menar du att de får skylla sig själva om de blir våldtagna?
Våldtäkt är alltid våldtäkt, och ett nej är alltid ett nej. Det är klart att somliga kan ge fel signaler, men i slutändan är det så att det krävs ett samtycke partner emellan när en av dem vill ha ett intimt umgänge, oavsett vad som försiggått innan. Man ansvarar ju för sina gärningar
Jag förvånas över att du kallar Madonnas beteende för "dåligt" för att hon är ihop med en mycket yngre man. Varför vänder du då inte på steken och förfasar dig över de många unga killar som klänger sig på kvinnliga kändisar? Många gör det för att sola sig i stjärnornas glans, med hopp om att kunna åtnjuta vissa fördelar av bekantskapet. Syftet kan vara att öppna för en gräddfil för egna, framtida karriärer. Så skedde det kring Edith Piafh. En del av hennes älskare utnyttjade hennes berömdhet för att sko sig själva. Men hon var generös och aningslös med ett starkt behov av kärlek, men jag vil inte jämföra henne med bortskämda artister. Om du vill kritisera, så glöm inte de manliga sol-och vårarna. Jag håller med dig till en viss gräns. Det lönar sig bättre att uppträda med lite värdighet. Men, fast vi lever i en fri värld finns det en stor tendens att skuldbelägga kvinnan i alla situationer där bägge könen är inblandade. Men vissa män och kvinnor förtjänar varandra

Permalänk | Anmäl #52 Audur Armannsdottir, 2010-01-21, 01:19

Du blandar ihop lite allt möjligt - otrohet, mäns svineri, kulturelit, vilken ålder Madonnas man har - utan att ge något samband. Debatten om alfahanar har varken handlat om otrohet eller ålder, utan rätt och slätt om att vissa män i kulturen svinar genom att breda ut sig så det går ut över kollegor - inte partners.

Permalänk | Anmäl #54 pellerin, 2010-01-21, 03:12

Jenny har helt rätt kvinnor som bär sig åt som våp får skylla sig själva om de blir behandlade som våp. När det gäller våldtäkt så glömmer många att det är ett uppsåtsbrott. Står ord mot ord. Mannen hävdar att hon var med på det och kvinnan hävdar att hon blev våldtagen, inga skador finns annat än sådana som är vanligt förekommande även efter frivilliga samlag. Så är vittnesmål om att kvinnan betett sig som om hon ville ha sex högst relevanta

Permalänk | Anmäl #55 susanna svensson, 2010-01-21, 07:50

Men, om jag läst artikeln rätt handlar den varken om Tito Beltrán eller om att kvinnor får skylla sig själva om de blir våldtagna? Varför tror en del det?
Det handlar väl helt enkelt om att kvinnor som uppmuntrar svin eller själva beter sig som svin får skylla sig själva om de blir behandlade som svin. Dvs att kvinnor inte enbart ska ses som offer i alla sammanhang - en nog så revolutionerande tanke för många.

Permalänk | Anmäl #58 Anders A Nilsson, 2010-01-21, 09:00

Fantastiskt bra artikel av dig Jenny. Du skildrar verkligheten som den är. Du har en kvinnas klarsyn på problematiken. Se bara på Tiger Woods 14 älskarinnor. Vi väntar nu på hur många av dem som kommer att påstå att de våldtagits av honom. Då får de ett stort skadestånd eller också får de en stor summa pengar genom att vika ut sig och sin historia. Någon av dem sa ju att han var som en noshörning i sängen. Bra eller dåligt får andra avgöra.

Permalänk | Anmäl #59 pelle svensson, 2010-01-21, 10:02

Joakim Johansson!

Kan män inte ta vara på sig själv menar du? Är det något som tvingar dem att bjuda på krogen eller gifta sig med yngre kvinnor som inte är förmögna och dela med sig av sina egna förvärvade medel?

Vad är det för fel på män menar du? Är det nåt slags begåvningshandikapp de lider av?

Jag tycker nog att män får ta ansvar för sig själv, skylla sig själv om de bjuder och inte vill det, och om de delar med sig av sin inkomst och förvärvade medel när de gifter sig med yngre kvinnor utan medel så anser jag att de har gjort ett eget val. Men du menar alltså att de är offer?

Permalänk | Anmäl #60 karl-henrik, 2010-01-21, 10:30

Karl-Henrik

Din kommentar är verkligen underlig. Har du hört talas om förväntningar, normer, grupptryck, samhällspress och könsroller?

Sedan påstår jag verkligen inte att männen är offer eller att de inte borde kunna säga ifrån. Det enda jag påstår är att kvinnor som utnyttjar män är lika stora svin som motsatsen. Något som sällan sägs rakt ut i vårt land där kvinnor alltid är offer oavsett hur korkat eller utstuderat egoistiskt de beter sig.

Dessutom är vi män offer för de val kvinnor gör. Kvinnor väljer i regel inte yngre män utan pengar, de väljer äldre män med pengar. Så om du vill ha en partner, familj och skapa dig ett liv. Ja, då har du liksom inget större val som man.

Men att säga något sådant, det vill säga att mansrollen formas efter kvinnans behov, det är mer eller mindre straffbart i Sverige. Motsatsen däremot, den ifrågasätter ingen.

Permalänk | Anmäl #63 Joakim Johansson, 2010-01-21, 13:22

JAg tycker detta var en intressant artikel och viktigt att belysa. Som före detta frekvent besökare i krogsvängen och numera mamma till tonåringar av båda sorterna som inte helt sällan befinner sig på Stureplan, så tycker jag det är helt rätt resonerat. Beteendena lever i symbios, som du så väl uttrycker det, och det ena skulle inte fininas utan det andra, så enkelt är det.

Permalänk | Anmäl #65 Monica, 2010-01-21, 14:28

Jag medger att jag ögnade lite för snabbt genom artikeln och läste mest mellan raderna.
Företeelsen är ganska komplex, men är nog lika gammal som mänsklighetens historia.
Är det mycket unga tjejer du åsyftar, kan det ha sin förklaring i att de är rätt så omogna, någonstans mellan barn och vuxna. De brukar ju testa hur långt de kan gå, och en del unga tjejer vill frigöra sig från föräldrarna och bli bekräftade som vuxna kvinnor, men deras frigörelse kan bli rätt så felinriktad. Deras jämnåriga killar kan vara ganska så tafatta, så det blir mer spännande för tjejerna att uppvaktas av äldre killar. Flickorna får då en känsla av att vara utvalda. Inte att tala om ,när det är kändisar som kurtiserar. Vilken erövring!
Men, om vi ser på de förebilder som förmedlas genom media, blir man inte så förvånad över att det ser ut så här.
MTV, Big brother, Paradis Hotel, etc, är det jag tänker mest på.
Jag tror att teven med sina förnedringsprogram har ett stort inflytande över dem som håller på att formas till vuxna personer. Det kan förvränga deras världsbild.
Tjejerna är naiva som tror att det är så de skall bete sig för att bli accepterade, och killarna vet ju inte bättre, de heller, som ofta tror att kvinnor, i allmänhet ,vill bli tagna med storm och att dessa bär på hemliga djuriska drömmar.
Med detta jag skriver avser mest sådana som bär sig riktigt svinaktigt åt, annars tycker jag att vi är i vår fulla rätt att fritt umgås över gränserna och vara nyfikna på varandra
Egentligen borde det bli ett skolämne; Pojkars och flickors kunskap om varandra, där de lär sig att förstå de olikheter, och inte mindre, likheter som finns mellan dem, samt om bägge könens olika förhoppningar och drömmar.
Ingen skall komma och säga att kvinnor och män är identiska med varandra. Men däremot är vi likvärdiga och i grund och botten är det kärlek och uppskattning de flesta av oss vill ha.

Permalänk | Anmäl #68 Audur Armannsdottir, 2010-01-22, 00:39

Förbannat lysande artikel... Man kan ju fråga sig varför det bara är mannen som blir nerspottad och smutskasstad i frågor som dessa. Kolla bara miss Lewinsky. Bill som President fick bära hundhuvudet medans Lewinsky tjänade stora stålar på intervjuver.

Även Bill Clintons fru tjänade en del på det hela med. Hon fick ju e viss popularitet samt medömkan.

Permalänk | Anmäl #69 Mikael Karlsson, 2010-01-22, 02:33

Bill Clinton var president och gift samt ljög om affären. Lewinsky var och gjorde ingetdera.

Permalänk | Anmäl #70 Per W, 2010-01-22, 06:59

Vänta nu, konsensus (med vissa undantag) här verkar vara att det är singelkvinnorna (som aldrig lovat någon något men i många fall är fulla av förhoppningar) som är bovar om de lierar sig med gifta män. Inte de gifta männen som lovat sina fruar evig trohet?
Ah, okej. Men jag är nog en rabiat ultrafeminist i era ögon.
Svin är svin oavsett vilket kön de har. Alla har ett ansvar för vad man gör och hur man beter sig. Att utnyttja och lura andra människor är inte juste, inte ok, oavsett om de människorna är våp som "lägger ut sig" eller inte. Lättlurade och naiva människor förtjänar inte olycka även om sannolikheten att de råkar ut för det är större.
Punkt.

Permalänk | Anmäl #72 KA, 2010-01-22, 10:44

Artikeln är bra men en djupare analys fattas men flera kommentarer kommer närmare djupet. Genus perspektivet, dvs manligt v. kvinnligt som problematiseras ger samma enögda resultat som rasbiologiska diskussionerna på 1920-30talet. Låt mig förklara: Om vi redan har ett svar=(ojämlikhet mellan könen) och applicerar detta på alla problem så gör vi likandant som rasbiologerna dvs orena människoraser är grunden till alla problem. Individens personliga ansvar är bra det köper jag men det finns ett steg till men det tar vi en annan gång.

Permalänk | Anmäl #73 per, 2010-01-22, 10:48

Helt rätt att äntligen någon belyser alla aspecter i detta ämne.

Tyvärr så är många kvinnor inte bättre an dom prostituerade som helt öppet försörjer sig på sina kroppar på gatan eller via nätet.

Många, i synnerhet karriärjagande yngre, kvinnor utnytjar medvetet sin sexualitet för att främja sina egna syften genom att, mer eller mindre öppet, anspela på denna för att locka till sig killar som har det relativt gott ställt eller ev. kan resultera i en viss "berömelse" genom media.

Detta gäller även dom kvinnor som dras till brottslingar av den grövre kalibern. (ju grövre brott, deesto högre status tycks det ge att "dejta" dessa och, i förlängningen, en högre asseptans inom tjejgänget)

Efter att ha arbetat inom hotel & resturamg brnchen i över 40 års tid så har jag sett hur detta har varit allmänt acepterat under en mycket lång tid.
M.a. o. så är detta ingelunda någon ny företeelse men det har dock eskalerat betydligt i samband med kvinnans "frigörelse" och och kvinnornas jakt på karriär och status framför barn och familj.

I dagsläget så väntar ofta kvinnan att prioritera barnfödandet tills att hennes biologiska klocka har tickat så pass långt att hon har förlorat sin fertilitet.
Detta sys dock inte på nativitets stattestiken fn. då denne även omfattar det ökande antalet barn som föds missbildade som en direkt följd av att kvinnans äg har blivit föråldrade.

Om man skall se riktigt krasst på sakfrågan så är de facto kvinnans frgörelse ett reellt hot mot mänsklighetns existens på lång sikt.

Permalänk | Anmäl #74 BENKE BUS, 2010-01-22, 11:33

Jenny Beltran har lyckats blanda ihop en kompott av tidigare diskussioner och skapat en alldelses egen och visst kan vi ge respons på den när hon så gärna vill det.

Låt oss börja med att konstatera att det finns svin av båda könen och att det troligen inte finns någon som motsätter sig detta faktum.

Beträffande otrohet så kan inte den part som är singel räknas som otrogen och kan inte avkrävas någon skyldighet att visa lojalitet mot den bedragna. De löften som är avgivna i en relation kan inte läggas ut på omvärlden, dessa löften är givna mellan de 2 som ingår i realtionen och ingen annan.
Om man som singel kan tänka sig att ha en relation med en redan upptagen person så är det ett eget val man gör och som man inte är redovisningsskyldig för inför någon enda person.
Jenny Beltran får nog helt enkelt försöka se sin mans otrohet som ett utslag av den äkta makens personlighet.

Men vad Madonnas val av partner har med någonting att göra förstår jag inte. De var väl båda singlar från början?

Permalänk | Anmäl #75 Trött, 2010-01-22, 12:56

Jenny lyfter fram ett viktigt perspektiv - män och kvinnor har lika ansvar i sexuella möten. I dag framstår det som allt för lätt för kvinnor att i efterhand hänvisa till att de var i hjälplöst tillstånd pga alkohol och att de utnyttjades av mannen. Men om mannen var påverkad av alkohol, var inte han i ett motsvarande hjälplöst tillstånd och skulle kunna sägas ha utnyttjats av kvinnan?

Permalänk | Anmäl #76 Oskari, 2010-01-22, 13:09

Håller med signaturen ( #75) Trött, helt och hållet.
Sen har en sk kändis en status att förhålla sig till och ansvara för gentemot sig sig och andra och framförallt sin familj om sådan finns.
Att som i Jenny Beltrans artikel vilja frånta sin man "kändisen"och andra gifta "kända" män sitt höga ansvar att INTE utnyttja trånande wannabees, både känns och är synnerligen förvånande och kan bli ett skräckscenario om denna Jenny tänker sig en framtid som advokat/åklagare i våra domstolar där våldtäkter och grovt utnyttjande av småflickor ska förhandlas.

Hur långt sträcker sig Jenny Beltrans åsikt kring ålder och eget ansvar kring svärmeriet av idoler/kändisar?

Vi alla, oavsett man eller kvinna har eget ansvar kring vår sexualitet och hur långt vi vill gå med den med den person vi svärmar för, men det innebär inte ansvarsfrihet för den som går över gränsen, som utförd våldtäkt eller ansvarsfrihet för den som är otrogen mot sin hälft man är gift med "bara för att lockelsen fanns till hands. (!?)

Däremot kan jag väl tycka att Jenny Beltran har ett eget ansvar för den man hon valt som så lätt lockas av "alla frestelser" som trånande flickor eller förhuvudtaget så lätt frestas av det motsatta könet oavsett ålder eller om de kallas för "trånande av kändisar" bara för att de vistas i samma rum eller närhet.

Permalänk | Anmäl #78 Ugglan, 2010-01-22, 19:29

Det är en intressant iakttagelse att majoriteten av dem som kommenterat Beltrans artikel är män, att majoriteten säger "hear, hear" till allt som står skrivet, och att majoriteten verkar mycket bitter.

Permalänk | Anmäl #79 Milli, 2010-01-22, 19:30


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  2. Därför är otrohetstrenden här
  3. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  4. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  5. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  6. Sveland gör feminismen en otjänst
  7. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  8. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  9. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  10. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  1. Därför är otrohetstrenden här
  2. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  3. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  4. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  5. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  6. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  7. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  8. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  9. Absurt påstå att fascism och nazism är vänsterrörelser
  10. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  1. Den israeliska statens sionism är rasistisk
  2. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  3. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  4. Därför är otrohetstrenden här
  5. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  6. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  7. Genom sitt angreppssätt har Björn Ulvaeus blivit en del av det förtryck han ifrågasätter
  8. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  9. Sverige bör visa att man står på Israels sida
  10. Det långa maktinnehavet bäddade för S-krisen

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.