Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Regeringens arbetslinje

Vera Efron om Regeringens arbetslinje

Som ryska är jag stolt över att regeringen berömmer oss

Istället för att fastna i det politiskt korrekta Sverige visade Edvard Unsgaard civilkurage, klarade av skitsaken på en timme och berömde sedan oss ryssar på Facebook. Jag kan inte känna annat än stolthet över detta, skriver Vera Efron, författare och född och uppvuxen i Ryssland.


Om författaren

Vera Efron är författare och förläggare, född och uppvuxen i Ryssland.

"Ha! Äntligen får man höra några lovord om ryssar i Sverige" var min första reaktion när jag läste om Edvard Unsgaards uttalande på Facebook. Annars är det mest prat om en annan slags städning, om man kan kalla penningtvätt för det. Den ryska maffian är ett väl inrotat begrepp hos svenska folket. Fast ingen verkar veta exakt vad den ryska maffian sysslar med i Sverige. Jag vet det garanterat inte.

Det känns som att det finns en sorts outtalad regel bland journalister i Sverige om att undvika att säga något positivt om ryssar eller Ryssland. Det är mycket bättre att skriva om hur eländiga vi ryssar är, som att vi skulle hota att anfalla Sverige (fast det var över 300 år sedan sist). Eller att ryssarna drar gasledningar över hela Östersjön med syfte att spionera på Sverige och förstöra svenska delen av Östersjön, under täckmantel att försörja Europa med gas. Till råga på allt finns det inte ens någon som helst demokrati i Ryssland, till svenskarnas stora förtvivlan.

Skulle Edvard Unsgaard "bara" skriva att det var ett invandrarföretag, tror jag inte att det skulle bli en sådan uppståndelse. Att han vågade berömma en RYSK städerska gick helt utanför den politiskt korrekta svenska uppfattningen att ryssar och Ryssland alltid skall kritiseras i den offentliga debatten. Det är där som skor klämmer.

Från andra sidan ska man inte glömma valåret nyss börjat. Ju mer smutskastning mot fiendelaget desto bättre. I det här fallet stinker det en ren propaganda från Ossi Carps artikel i Dagens Nyheter. En annan outtalad regel i Sverige är att man själv skall städa sin egen "skit", den fick vi ofta höra under sossarnas kritik mot vad de kallade "piggavdraget". Egentligen skulle det vara bättre för moderaternas poängsamlig inför valet att Edvard Unsgaard själv skulle ha städat trappuppgången eller väntat tills att fastighetsskötaren kunnat komma på ordinarie arbetstid. Då skulle alla som bor i trappuppgången klivit över "skiten", diskuterat detta elände med varandra, kommit på olika konspirationsteorier och andats in den förorenade luften. Istället visade Edvard Unsgaard ett civilkurage, avklarade saken på en timme och skrev stolt om det på Facebook.

Jag kan tänka mig att om Edvard Unsgaard såg en rånare på gatan som försökte anfalla en gammal tant, skulle han med liknande ambitioner agera. "Skulle" inte "kommer". Jag tror inte att han kommer att göra det, för efter all kritik han fått nu misstänker jag att han inte vågar. Att göra eller skriva något om det kan ju ge motståndarlaget en chans att upprepa sina vantolkningar och därmed "skada" sitt eget partis ansikte. Synd!

Sverige blir mer och mer utslätat, mer och mer politisk korrekt, mer och mer likt en ankdamm istället för det europeiska föredöme som man gärna vill att landet ska framstå som i omvärldens ögon. En ankdamm där den politiska korrektheten hotar att kväva alla former av fritänkande och civilkurage. Själv tycker jag om att kallas för ryska även om jag är svensk medborgare. Och jag är stolt över att det lilla städbolaget med rysk invandrarbakgrund klarade uppdraget så snabbt och bra. Jag tror att jag ska höra av mig till Edvard Unsgaard och be om deras telefonnummer.







Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/16403

49 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Kära okända Vera Efron,

Vem vill höra negativa ord om sitt fäderneland? Inte jag och inte du.
Jag tror du har fel i att vi etniska svenskar bara ser negativa företeelser i Ryssland. Många av oss är också nyfikna på det väldiga Ryssland, dess geografi, historia och kultur. Alltfler av oss tar en turisttripp till S.t Peterburg eller Moskva eller någonting mer omfattande. Det finns också de som lär sig ryska även om fokus nu ligger på kinesiska. Ryska språket är oerhört vackert. Rysk kultur kan man gräva ner sig i och glädjas, njuta, bli nostalgisk, känna stora känslor, gråta och bäva. Den är så rik.

Däremot tror jag det är få som ser positivt på den utveckling från en möjligen spirande demokrati som skett under senare år. Det oroar oss. Det oroar oss att grov kriminalitet, maffiavälde, våld, mord och korruption är en så integread del i den ryska staten.
Jag tror ändå att vi svenskar borde tänka på att bekanta oss mer med vår stora granne i öster.

Permalänk | Anmäl #1 Aurora , 2010-01-11, 18:09

"som att vi skulle hota att anfalla Sverige (fast det var över 300 år sedan sist)."

Nja, det var väl inte senare än för 200 år sen som ryssarna ställde till oreda i trakterna kring Umeå!? Det var ju ett slags jubileum i somras uppe i Umeå.

"Eller att ryssarna drar gasledningar över hela Östersjön med syfte att spionera på Sverige och förstöra svenska delen av Östersjön, under täckmantel att försörja Europa med gas. Till råga på allt finns det inte ens någon som helst demokrati i Ryssland, till svenskarnas stora förtvivlan."

Rysskräcken må vara lite överdriven ibland. Men gasledningarna är inte helt oproblematiska med tanke på hur Ryssland stängt eller hotat stänga gaskranen till olika länder. Vad gäller demokratibristen i Ryssland, inklusive morden på människorättsaktivister som berättar om Rysslands aktiviteter i Tjetjenien, så kan jag helt och fullt förstå svenskarnas stora förtvivlan.

Permalänk | Anmäl #2 Niclas Kuoppa, 2010-01-11, 18:14

Sverige är nog inte mer pk än något annat land. Men vad som är pk varierar mellan länder och grupper av människor.

Permalänk | Anmäl #3 Niclas Kuoppa, 2010-01-11, 18:30

Kära Vera med flera,
Denna lilla fadäs av Unsgaard är ju ingen felsägning eller felskrivning. Det är bara ett förtydligande av vad alliansen menar med arbetslinjen, som rätt många redan har förstått. Nämligen att det ska finnas tillgång till mycket billig arbetskraft, som utan avtal om löner, arbetstid och pensionsvillkor, kan städa upp skiten åt dem som har fina bostäder, bra lön och trevliga levnadsförhållanden.
God fortsättning på nya året.

Permalänk | Anmäl #4 Jan G Nilsson, 2010-01-11, 18:57

Man kan ju hoppas att ubåtsminister, f-låt, skall vara utrikesminister Carl Bildt skulle kunna bli lika osvensk och beklaga sin (fjolliga) skarpa protest mot Ryssland 1994, då han framförde "bevis" för sovjetiska ubåtskränkningar. Det har ju sedermera visat sig vara minkar, spår efter ankare, ljud av passagerarfartyg och Nato-ubåtar mm.

Permalänk | Anmäl #5 Åke S, 2010-01-11, 19:00

Det finns en hel del och påpeka om rysk makt och geopolitik samt självbild men den här schablonbilden av ryssar och rysskräcken är bara löjlig. Ryssland har en rik kultur och forskning, men svensk alltid bättre vetande alarmmedia är för det mesta vänstervriden, så det är oftast misär som är i fokus.

Permalänk | Anmäl #6 Mike Nilson, 2010-01-11, 19:56

Minkar! Åke S har du gått på den lätta? Nä, det har du såklart inte, men du tycker det är roligt att förneka Sovjets (OBS! inte Rysslands) kränkningar av våra vatten under 80-talet. Du tror inte på allvar att de inte spionerade på oss med u-båtar. Bevisen för deras spionage både till lands och till sjöss är många. U 137 var t.ex. ingen mink.

Du är bara en gammal röding som vill förlöjliga Bildt, men allt du gör är att göra bort dig själv. Minkar ha ha!

Permalänk | Anmäl #7 Kenneth, 2010-01-11, 20:05

#3 Niclas

Angående begreppet PK : jag blir lite småpurken på att min poäng inte har gått fram till dig. Visst råder skiftande konsensus i skiftande miljöer, men uttrycket PK är en politisk klyscha med en egen innebörd ; det är en hånfull term för en liberal i den breda fåran.

När uttrycket dyker upp redan i ingressen är det rimligt att misstänka att man har med en språkligt och intellektuellt osjälvständig debattör att göra.

Permalänk | Anmäl #8 Claes Samson, 2010-01-11, 20:14

Det verkar vara få som förstår alliansregeringens egentliga syfte med "arbetslinjen", nämligen att 1/3 av befolkningen ska vara beredda att för låg lön och taskiga villkor städa upp skiten åt dem som råkar ha fått det hyfsat bra av oss innevånare. Jag ställer inte upp på det, jag vill inte ha pigor eller drängar som tar hand om det som känns smutsigt eller obekvämt. Men ni är visst farligt många som ställer upp på att "någon annan kan betala till välfärden, torka upp skiten och serva mig när jag inte orkar" det får alltså inte kosta något ... och någon ska tjäna pengar på allt. Inget får vara solidariskt bekostat.

Permalänk | Anmäl #9 Jan G Nilsson, 2010-01-11, 20:31

Du har ju inte förstått varför uttalandet är illa Vera. Det handlar ju inte om att han ger en invandrarägd firma cred eller för att det skulle vara rasistiskt att säga "rysk städare".
Det hela handlar delvis om det som Jan G nämner, om att de ska "komma hit och städa upp efter oss". Dels om att han ser infödda svenskar och invandrare som olika grupper som han tillskriver olika egenskaper, istället för att se alla som människor. I hans uttalande så är det klart att städerskan inte främst ses som städerska, utan främst rysk.

Permalänk | Anmäl #10 B Henrik Jonsson, 2010-01-11, 20:45

Jan G, vilket bakåtsträvande, missvisande och okunnigt inlägg. Väldigt få människor "råkar ha fått" något i den här världen. Man jobbar häcken av sig både i högskolan och sedan i arbetslivet. Att göra karriär innebär för många att det blir allt svårare att hinna med vardagen. För de tusentals människor som av en eller annan anledning inte fått bra fäste på arbetsmarknaden tidigare (t.ex. genom att inte lära sig språket eller välja att inte studera) öppnar sig möjligheten till självförsörjning istället för att sita hemma med bidrag. Vad är det du vill ha fram? Är vi i Sverige för fina för städjobb? Vem är du att värdera vilka jobb som är tillräckligt fina åt andra än dig själv?

Permalänk | Anmäl #11 Dristian, 2010-01-11, 21:00

Bra Vera. Ryssland är BÄST!

Permalänk | Anmäl #12 lunchdröm, 2010-01-11, 21:13

Dristian:

Väldigt många (dock en liten andel av befolkningen totalt sett) har fått jävligt mycket gratis eller i alla fall en rejäl snålskjuts, beroende på var och som vad man är född. En svensk man född på Lidingö kommer t.ex. att behöva anstränga sig oerhört mycket mindre än en svart kvinna född i Rinkeby för att komma sig uppåt i karriären. Det går inte att neka till nånstans.

Permalänk | Anmäl #13 B Henrik Jonsson, 2010-01-11, 21:37

Dristian, 2010-01-11, 21:00. Hej Dristian, om jag har förstått det rätt, så har inte du lyckats få del av den svenska välfärden, som så många av oss har fått. Du sliter och gnetar, men får inte till det? Men många av oss som har fått till det, ser ändå det glasklara, tydliga budskapet, från en högt uppstyltad moderat, hur alliansregeringen har tänkt sig att "arbetslinjen" ska fungera i en framtid; nämligen att 1/3 av befolkningen ska finna sig i, att för låg betalning och taskiga arbetsvillkor, städa upp åt oss andra när vi är trötta eller lata. "Åt dem som har ska varda givet, resten kan vara drängar och pigor, eller gå till socialen (så länge den finns kvar)".
Men trots att jag har det rätt så begivet, vill jag inte nyttja pigor eller drängar. I min sociala värld finns begreppet "solidaritet" och det kommer jag att påpeka även i nästa val. "Det nya arbetarepartiet moderaterna", tillåt mig fnissa.

Permalänk | Anmäl #14 Jan G Nilsson, 2010-01-11, 21:59

Ja, tom gulliga gudrun har ju haft en...

Permalänk | Anmäl #15 BluePrint, 2010-01-11, 22:20

Visst, hennes föräldrar gjorde väl slut på energi och pengar för att komma till rinkeby! Nu lever de ju lyckliga i multikultisamhället, inte sant?

Permalänk | Anmäl #16 BluePrint, 2010-01-11, 22:23

Vera, under min långa yrkesverksamhet inom svensk offentlig sjukvård har jag haft ett antal yrkesskickliga och empatiska ryska och polska läkarkollegor. De talade dessutom mycket god svenska. Min bild av ryssar är därför i allt väsentligt positiv. Kan vara bra som koorektiv till den bild som förmedlas här.

Permalänk | Anmäl #17 Stina , 2010-01-11, 22:21

Jan G Nilsson, sitter du och nynnar just nu?

Upp trälar uti alla stater,
som hungern bojor lagt uppå.
Det dånar uti rättens krater,
snart skall utbrottets timma slå.
Störtas skall det gamla snart i gruset.
Slav stig upp för att slå dig fri.
Från mörkret stiga vi mot ljuset,
från intet allt vi vilja bli.

Upp till kamp emot kvalen!
Sista striden det är,
ty Internationalen
åt alla lycka bär.
Upp till kamp emot kvalen!
Sista striden det är,
ty Internationalen
åt alla lycka bär.

I höjden räddarn vi ej hälsa,
ej gudar, furstar stå oss bi.
Nej, själva vilja vi oss frälsa
och samfälld skall vår räddning bli.
För att kräva ut det stulna, bröder,
och för att slita andens band,
vi smida medan järnet glöder
med senig arm och kraftig hand.

Upp till kamp ...

I sin förgudning avskyvärda,
månn' guldets kungar nå'nsin haft
ett annat mål än att bli närda
av proletärens arbetskraft?
Vad han skapat under nöd och vaka
utav tjuvar rånat är,
när folket kräver det tillbaka,
sin egen rätt det blott begär.

Upp till kamp ...

Båd' stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner.
Den rike inga plikter trycka,
den arme ingen rätt man ger.
Länge nog som myndlingar vi böjt oss,
jämlikheten skall nu bli lag.
Med plikterna vi hittills nöjt oss.
Nu taga vi vår rätt en dag.

Upp till kamp ...

Till krigets slaktande vi dragits,
vi mejats ner i jämna led.
För furstars lögner har vi slagits,
nu vill vi skapa evig fred.
Om de oss driver dessa kannibaler,
mot våra grannar än en gång,
vi skjuter våra generaler
och sjunger broderskapets sång.

Upp till kamp ...

Arbetare, i stad på landet,
en gång skall jorden bliva vår.
När fast vi knyta brodersbandet,
då lättingen ej råda får.
Många rovdjur på vårt blod sig mätta
men när vi nu till vårt försvar,
en dag en gräns för dessa sätta,
skall solen stråla mera klar.

Upp till kamp ...

Regeringarna oss förtrycka
slå ned tyrannerna giv fred!
Med värnpliktsstrejken skola vi rycka
just deras bästa vapen ned!
Komma mot oss sen de kannibaler
stå vi alla så som en,
och deras morska generaler
från ståt och makt skall plockas ren.

Upp till kamp emot kvalen!
Sista stiden det är,
ty Internationalen
åt alla lycka bär.
Upp slå ned allt det gamla,
tålamodet är slut!
För frihet vi oss samla,
förgöra våldets krut!

Hellre röd än död, eller vad var det?

Permalänk | Anmäl #18 Illwill, 2010-01-11, 22:32

Jan G. Prova att bemöta mina kommentarer istället för att göra felaktiga antaganden om mitt liv som du inte vet ett dugg om. Det finns nog väldigt lite som du kan säga för att få mig att tycka att du har rätt. Vänsterpolitik bygger på inbyggt offertänkande (andra orsakar min olycka), falska föreställningar (att solidaritet skulle tillhöra vänstern), och samtidigt en nedvärderande tanke om att människor i Sverige är för bra för vissa jobb (att kalla städare för pigor). Vänstern har ju alltid ensamrätt på att ha rätt, och det kräver en monumental mognadsfas för att komma ur dessa gamla trötta tankespår. Nu kom ju skattepengar in, personen fick försörja sig själv, och det nedvärderande i arbetet blev just nedvärderande först när trötta sossar kallar det för pigarbete eller "skitgöra". Städerskan i fråga har ju själv valt att jobba med detta och det kan väl inte vara äckligare än att jobba inom exempelvis vård eller som personlig assistent. Vem är du att bestämma vilka jobb som är nedvärderande?

Permalänk | Anmäl #19 Dristian, 2010-01-11, 22:39

Vera!

Svenska journalister är färbannade på er för att ni valde bort kommunismen.Det ses inte med blida ögon.

Permalänk | Anmäl #20 Tjenamoss!, 2010-01-11, 23:08

#18 Illwill, 2010-01-11, 22:32 Hej ... nej jag sitter och gungar till en blues.
#19 Dristian, 2010-01-11, 22:39, jag hittar inte så många kommentarer att kommentera på. Offertänkande är ditt uttryck. Själv håller jag "Solidariet" för att vara mer hållbart. Om man ser bakåt i historien (och då menar jag riktigt långt tillbaka) så visar det ju sig att samarbete, omtanke och solidaritet har varit framgångsfrämjande. Medan egoism, snålhet och övrig snödhet bara har haft kortsiktiga framgångar. "Arbeit macht frei" stod det på en nyligen stulen skylt. "Arbetslinjen" säger alliansregeringen. Vissa obehagliga likheter finns det, när Maud Olofsson säger: "Sluta tjafsa! Tänk så här i stället!"

Permalänk | Anmäl #21 Jan G Nilsson, 2010-01-11, 23:31

Så Vera Efron är stolt över att en del av hennes landsmän får torka bajs i Unsgaards trappuppgång? Vad säger det om hennes syn på sitt land?

Permalänk | Anmäl #22 Tjelvar, 2010-01-11, 23:50

@kuoppa. Sverige är ett ganska intolerant land där det är viktigt att tycka likadant som alla andra. Om inte, blir man lätt kölhalad i media och uthängd som folkfiende. Problemet är nog att ni som bor i Sverige inte märker hur kravet på konsensus ligger som en våt filt över samhället.
Vi utlänningar märker det.

Den svenske poeten Evert Taube skrev:
...det är sant
att om i detta land man bryter seden
och inte ständigt kacklar likadant
som alla andra kycklingar i reden
men går sin egen väg med stor besvär...

Permalänk | Anmäl #23 Nurmela, 2010-01-12, 05:38

@Tjelvar, en mycket svensk kommentar. Man gratulerar!

Permalänk | Anmäl #24 Nurmela, 2010-01-12, 05:41

Det är en skam för Sverige att det finns invandrare som tvingas jobba. Alla invandrare som röstar på Socialdemokraterna ska givetvis få allt de vill ha utan motprestation som alla andra socialdemokrater.

Moderater däremot är egoister och därför ska de göra allt jobb. Det är RÄTTVISA och SOLIDARITET.

Alla som har en annan åsikt är rasister, nazister, islamofober och fascister och förtjänar separat expediering av AFA.

Permalänk | Anmäl #25 Bo T, 2010-01-12, 08:27

Problemet här tycks vara att Vera är lite överkänslig. Hon tar kritik och berättigad rädsla för den ryska utrikespolitiken och hanterandet av regimkritiker och whistleblowers personligt. Den enda kritik mot ryssen i gemen som jag har är att de har lite för lätt att hamna under mer eller mindre diktatoriska styren.

Kanske är det så att ryssen i gemen, så som de flesta muslimerna, att de inte är redo för demokrati. Eller helt enkelt inte vill ha den. Demokrati är inte den enda styrelseformen, och säkert inte den slutliga och det enda rätta. Demokrati är inte bara att allt funkar på valdagen, det är även allt som händer innan och efter.

Felet som demokratier har är att de har fördomar mot andra och tror att alla vill ha demokrati till varje pris.

Permalänk | Anmäl #26 suka, 2010-01-12, 08:50

Nu har jag sjungit alla verserna i internationalen, vänligen skicka texten till arbetets söner...och döttrar...

Bajsfrågan.
Oavsett regering behövs bajsborttagare, ofta akut.

Kanske ska vi införa samma regel som gäller för vovvekorvarna; således utrustade med plastpåsar hjälps vi åt över partigränser och klassklyftor i solidaritetens namn.
Nä, trots tätt sittande hundbajssoplådor så halkar man sta´ i smeten från de fyrfota och tvåfotabajset lär bli vissa gruppers ansvar även i fortsättningen. Troligtvis med ännu lägre status och lön än nu.
Arbetslinjens glada ryska döttrar räcker nog inte.

Permalänk | Anmäl #27 Lill "LillerBi" Bergström, 2010-01-12, 09:05

#3 Niclas Kuoppa, 2010-01-11, 18:30

"Sverige är nog inte mer pk än något annat land. Men vad som är pk varierar mellan länder och grupper av människor."

Jag frågar inte utan påstår att Sverige är ovanligt följsamt och hegemoniskt bland demokratier i en rad frågor i den offentliga debatten. Vi har en extremt likformig och rädd journalistkår, en "oberoende" och stark public service med ett helt gytter av hänsyn och planer i programval och programinnehåll för att passa det för dagen "korrekta". (Korrekt i detta sammanhang är inte korrekt för alla, långt ifrån alla, ibland inte ens en majoritet).

Det finns också exempel på hur "rätt åsikt" premieras och krävs vid rekrytering, avancemang och tilldelning av pengar i Sverige på ett sätt som vore helt omöjligt i de flesta demokratier. De flesta svenskar har dock blivit så hemmablinda att de inte vill eller orkar bearbeta det. Och givetvis, många kan inte knysta något för då riskerar de att förlora arbetsuppgifter. Andra tjänar på det och vill inte ändra på något. Det mesta sker under total tystnad.

Niclas, du kanske inte märker det för du råkar "hålla med strömmen" eller också är du en sådan som tycker att åsikter skall regleras och nyheter anpassas bakom kulisserna.

Permalänk | Anmäl #28 Frågande, 2010-01-12, 10:13

Moderater är ofta som bokstabsbarn. De saknar för det mesta social begåvning och empati.
Hur sjutton kan man inom moderaterna ha en pressekreterare (!) som är så socialt och känslomässigt tondöv i det han skriver på Facebook?

Permalänk | Anmäl #29 Stina , 2010-01-12, 10:58

Hur kommer det sig att alla moderater tjatar om arbete hit och dit, är det bara för fattiga, eller ska rika också jobba?

Förklaring, för jag antar att ni inte fattar. Eftersom så många moderater föds med mer pengar än säg, ja annat folk, så undrar jag om det inte är lite märkligt att de som redan har mycket är de som tjatar om att alla ska jobba. Är detta för att om alla jobbar och ger pengar till rika så får de rika mer? Är helt övertygad om att Moderaterna vill ha ett 2/3 samhälle.

Om vi i Sverige inför en regel som säger att ALLA vuxna måste jobba (heltid antar jag att politiker vill), då är jag med på ARBETSLINJEN. Men så länge arbetslinjen betyder att alla fattiga ska jobba mycket så att de rika slipper, guess what, städa upp ert eget bajs.

Jag föreslår dessutom ett tak på arvsrätten (rätt ord?). 10.000.000
kanske? Om någon moderat vill sticka ut hakan nu och hävda att det är rättvist att vissa människor börjar livet med skulder och vissa med miljoner så är det ok. Det säger ni ju hela tiden. Har träffat rika snorungar (i min ålder) som på allvar tyckte att det förtjänade de pengar de ärvt! Hur fan förtjänar man pengar som någon tjänat innan man föddes?

Antar att någon kommer bli sur nu och skriva: men om man jobbar hela sitt liv ska man då inte få ge sina pengar till sina barn när man dör? Nej jag tycker inte det, det är ju inte ditt barn som jobbat. arbetslinjen som alla tjatar om gäller bara för de med otur, sjuka föräldrar, lata föräldrar, som jag en död förälder osv.

Jag tycker att vänsterpariet borde införa arvslinjen, där alla fattiga barn får ärva döda moderater.

Permalänk | Anmäl #30 JIM, 2010-01-12, 11:01

#31 Ge Oss Sverige Tillbaka

Ett av problemen med er sverigedemokrater är att ni är så kulturellt obildade. Ni borde skaffa er bättre kulturell kompetens. Kulturells sett har vi mycket att hämta i Ryssland. Det vet varje svensk som är kulturintresserad.
Inse dessutom att det är en rikedom med människor som både känner sig svenska och ryska.
Du borde försöka se SVT1:s Språkresan som sändes i går mellan 20-22. Där berättade bl a en av våra absolut främste matematiklärare Stavros Lucas om sin språkresa från grekiska till svenska. Han är i ordets bästa bemärkelse både svensk och grek. Vilken rikedom för oss svenskar att ha begåvats med människor som Lucas.

Det är rent struntprat att det skulle finnas en djupt rotad rysskräck i den svenska folksjälen. För tvåhundra år sedan kanske men det är glömt sedan länge. Sovjetmakten och det kalla kriget minns de lite äldre förtfarande med obehag. Men att prata om rysskräck är rent nonsens!

Permalänk | Anmäl #32 Aurora , 2010-01-12, 11:30

Aurora, ditt problem är att du inte förstår att den där sverigedemokraten knappast är äkta vara. "Förtäckta atombomber" : )

Permalänk | Anmäl #33 Nurmela, 2010-01-12, 11:49

Jan G Nilsson,

Du undervärderar ARBETE, Du förlöjligar ARBETE ,Du marginaliserar ARBETE.
Du kan sitta och gunga till en blues hur mycket Du vill men Du SKALL inte undervärdera andra människors arbeten och arbetsinsatser.
Du borde skämmas att mederka till att människor och svenskar i synnerhet skall känna förakt för ett ARBETE och kanske istället välja att leva på bidrag som andra arbetare finansierar med sina skyhöga skatter världens högsta som måste revideras och sänkas ännu mer. Därför MÅSTE Alliansen få förlängt förtroende.

Permalänk | Anmäl #34 inez, 2010-01-12, 11:50

#23 och 33 Nurmela

Tack granne, för dina påpekanden! Här i Sverige blir man hemmablind. Även om man vet att vi svenskar har en tendens att ta till oss nya trender och slänga allt gammalt "spola barnet med badvattnet" är det omöjligt att betrakta sig själv utifrån. I Sverige har vi också en tendens att göra likadant, tänka likadant. Det får bara finnas en tanke, en tendens åt gången. Allt annat rensas bort genom vårt fiffiga PK-system som du kanske har hört talas om.

Permalänk | Anmäl #36 Aurora , 2010-01-12, 12:02

Jag råkade läsa ett svar som jag fick av "#7 Kenneth, 2010-01-11, 20:05".
Ang Carl Bildt: Det var han som utropade Sveriges mest kompetenta regering någonsin. Jojo, han fick be Ingvar Carlsson om hjälp efter sina tokiga skattesänkningar. Hans affärer med Lundin Oil och Vostok Nafta är välkända, liksom hans yttranden om Ryssland och Georgien. Nog om det.
Det verkar som om denne Kenneth sovit den sista tiden (de sista åren) och inte uppmärksammat alla avslöjanden i ubåtsaffären. Läs tex http://josefsson.net/artikelarkiv/111-ubatsfragan990701.html så får du lte bakgrund. Eller det kanske bara är propaganda? U137 spionubåt? En ubåt som skulle stått på botten i Gåsefjärden med tornet ovanför ytan om den försökt gömma sig. Den skulle dessutom inte ha kunnat vända i fjärden eftersom den var för lång! JoJo

Permalänk | Anmäl #37 Åke S, 2010-01-12, 12:07

Bra rutet.
Det är dags att spränga den svenska PK-ankan.

För en utomstående måste Sverige te sig rent patetiskt.

Permalänk | Anmäl #38 Göran Geider, 2010-01-12, 12:29

Jan G Nilsson,

Du är exakt den typen som skriker ALLA SKA TA RÄTT PÅ SIN EGEN SKIT. Till varje pris, dessutom. Det märkliga är att när skiten handlar om dammtussar och svabbning av golv så är fult att ta rätt på andras skit, men när det däremot handlar om andras skit i avloppsrör så går det bra. Är det inte så att du ser ned på ett traditionellt kvinnojobb, Jan?

Och för din information, jag tar rätt på min egen skit. Men jag störs inte av hedervärda yrkesstädare tar betalt för att ta rätt på andras. Heja alla städare!

Permalänk | Anmäl #39 shedevil, 2010-01-12, 13:05

Hej Åke S! Wennerström och Bergling var väl inga spioner de heller? De två och U137 är de enda säkra bevisen på att Sovjet verkligen spionerade på oss. Men fel hade de säkert navigerat med u-båten, för inte var det meningen att gå på grund, där kan jag hålla med dig. Alla andra spekulationer åt ena eller andra hållet är just det-spekulationer!

Permalänk | Anmäl #40 Kenneth, 2010-01-12, 14:50

Det handlar om att Unsgaard är lycklig över att det gamla klasshamhället är på väg tillbaka där överheten kan få sin minsta vink åtlydd av osäkra arbetare. Han är så glad över att det finns en klass som passar upp på hans klass att han inte kan hålla sig från att skryta om det på Facebook.

Permalänk | Anmäl #41 A, 2010-01-12, 16:23

Spasibo Vera, ti takaya umnaya zhenshina!
Tack Vera, du är en så klok kvinna!

Permalänk | Anmäl #42 Adam Weisshaupt, 2010-01-12, 16:55

Vera, är du stolt över att klassas som bajs-torkerska eller?!?

Permalänk | Anmäl #43 SephoraBaby, 2010-01-12, 17:19

Det är inte farligt med bajs och bra karl reder sig själv.

Permalänk | Anmäl #44 Eva, 2010-01-12, 17:19

Om inte DO har något att invända bör alla bajsjobb reserveras för äkta svennar med ren stamtavla tre generationer bakåt.

Permalänk | Anmäl #45 Eklund, 2010-01-12, 19:13

Jo tack Vera och alla andra invandrare som vill jobba och göra rätt för sig. De flesta svenskar är på tok för lata, utom när det gäller att klaga högljutt och kräva sin "rätt" men förstår inte att det förutsätter att man gör sin "plikt".

Sophämtarna orkar inte längre gå ur sina lastbilar och vägrar tömma soporna om inte soptunnan står exakt rätt och brevbärarna orkar inte gå i trappor utan alla brevlådor skall finnas längst ner vid ingången. Det är bara en tidsfråga innan brevbärarna inte ens orkar åka ut med posten. Sverige har bland världens friskaste befolkning men är fortfarande bland de mest sjukskrivna därför att de flesta i befolkningen är lättkränkta och kan inte bita ihop.

För övrigt förlorade Sverige Finland till Ryssland 1809 så det är väl bara 200 år sedan vi krigade med Ryssland.

Permalänk | Anmäl #46 von Spektakel, 2010-01-12, 20:51

Det verkar som att det är dags att länka till den här lilla föreläsningen:

http://www.ted.com/talks/lang/eng/mike_rowe_celebrates_dirty_jobs.html

Permalänk | Anmäl #48 Von Sudden, 2010-01-14, 22:23

Ryssland tog inte FinalndfrånSverige. Det var missnöjda svenskar/finländare som ville gå under rysk överhöghet istället för svensk. Folket i Finland var inte nöjda med politiken från Stockholm.

Permalänk | Anmäl #49 Gunnar Arnkvist, 2010-01-16, 09:49

Von Sudden
Mer Ted åt folket!

Permalänk | Anmäl #51 Sten Eriksson, 2011-09-19, 19:30

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  7. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  8. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  9. Stora risker med MP:s energipolitik
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  6. Länderna måste undvika protektionism
  7. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  8. Inte skulle du stjäla någons rullstol, Eric Saade?
  9. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  10. IVA-skandalen

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.