Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Folkpartiets landsmöte

Fredrik Holmgren om Folkpartiets landsmöte

Jan Björklund, den nya högerledaren?

Folkpartiets landsmöte är över. Det blev som det brukat de senaste tio åren, ännu ett steg åt höger. Jan Björklund tycks ha sin strategi klar, han vill framstå som den nya högerledaren i svensk politik.


Om författaren

Medlem i Folkpartiet Liberalerna.

Folkpartiet liberalernas politiska profil har under de senaste cirka tio åren genomgått en stor förändring. Bort från det som kallas "snällism" till en mer kravliberal politisk profil. Förnyelse är något som alla partier behöver med jämna mellanrum. Men förnyelse behöver inte nödvändigtvis vara att politiskt gå åt höger. Denna insikt tycks inte delas av folkpartiets ledning.

Socialliberalismen har sedan länge varit folkpartiets officiella ideologi. Denna har dock försvagats i båda leden under ganska lång tid. De sociala frågorna som länge stod i fokus för folkpartiet är idag inget som gemene man förknippar speciellt starkt med folkpartiet. Stödet till det som folkpartiet kallar "det glömda Sverige", handikappade, psykiskt sjuka och missbrukare finns visserligen där, men är inget som lyfts fram som profilfrågor för partiet. Detsamma gäller traditionella fp-frågor som bistånd till tredje världen och en restriktiv politik när det gäller vapenexport. Istället för denna humanism förknippas folkpartiet med att Jan Björklund ville skicka svensk trupp till George W Bush:s och Donald Rumsfelds krig i Irak.

Inte heller det andra ledet i folkpartiet har vårdats speciellt väl. Liberalismen är en frihets och upplysningsideologi. Ett liberalt parti skall gå att lita på till 100% i frågor som berör liberala grundvärden. Men när den personliga integriteten hotas och övervakningssamhället i form av FRA-lagar kryper allt närmare så är det andra partier än folkpartiet som väljer att säga att "enough is enough". När elevers rätt till en allsidig utbildning utan inslag av religiösa dogmer kränks så väljer folkpartiet att försvara religiösa friskolor finansierade med skattemedel.

Denna utveckling av folkpartiet drivs på av nuvarande partiledare Björklund. För honom tycks värnandet av harmonin inom Allians för Sverige vara viktigare än den socialliberala ideologin. Detta kommer tydligt till uttryck i partiledarens uttalanden och prioriteringar. I folkpartiets tidning NU skriver Björklund inför landsmötet inte det man borde förvänta sig av en fp-ledare, nämligen att regeringens politik bör bli mer socialliberal. Nej, han skriver att regeringens politik bör bli "mer borgerlig". Det kan bara tolkas på ett sätt, folkpartiets partiledare anser att regeringens politik bör bli mer högerinriktad.

Björklunds högerprofil och brist på socialliberal ideologisk kompass kom till uttryck när han reste till Danmark i samband med deras senaste folketingsval. Han valde då att besöka partiet venstre för att uttrycka sitt stöd. Venstre är ett konservativt liberalt högerparti som legitimerat det främlingsfientliga Dansk Folkeparti med vars stöd man regerar. Venstre själva står för en mycket restriktiv flyktingpolitik långt ifrån folkpartiets liberala. I Norge så ser det populistiska och flyktingkritiska fremskrittspartiet danska venstre som sitt närmaste systerparti i Norden. Björklund valde bort det parti han borde besökt och visat sitt stöd, det socialliberala mittenpartiet radikale venstre, som är det enda parti i Danmark som på allvar stått upp mot Dansk folkepartis inhumana och oliberala politik. Att Björklund gjorde det val han gjorde säger en del om hans politiska prioriteringar.

Jan Björklund och folkpartiet borde glädjas över den orientering mot mitten som moderaterna har gjort under Fredrik Reinfeldts ledarskap. Det ger ökade möjligheter för en socialliberalt inspirerad politik. Men Björklunds och folkpartiets taktik verkar istället bli att parkera folkpartiet på positioner som moderaterna har lämnat.

Socialt ansvarstagande och liberala profilfrågor blir därmed inte de intryck som lämnas från landsmötet. I medierna rapporteras istället om hur folkpartiet gått till höger och nu står till höger om moderaterna. Det är inte konstigt när de frågor som landsmötet främst lyft fram är mer kärnkraft, avskaffad värnskatt och förändringar i lagen om anställningsskydd. Frågor där folkpartiet i sig har starka argument för sina förslag, men där betonandet av just dessa frågor sätter en bild av partiet som rent marknadsliberalt. Då hjälper det inte att man ger socialliberalerna ett köttben i form av "pargaranti" för äldre inom äldreomsorgen. Bilden av partiet är redan satt. Det väljarna ser är att folkpartiet prioriterar sänkt skatt för de med högst inkomster före satsningar på "det glömda Sverige. Den bild väljarna får är att förändring av LAS är en mer prioriterad fråga för folkpartiet än åtgärder för att minska fattigdomen i världen. Det väljarna ser är att mer kärnkraft är något som engagerar folkpartiet mer än åtgärder för att värna individens personliga integritet.

Folkpartiet skulle kunnat valt en annan agenda för sitt landsmöte, en agenda för ett ja till en mer social och liberal framtid. Man skulle med stolthet kunnat tala om hur man i regeringsställning genomdriver en skolpolitik för mer kunskap och arbetsro. Hur man steg för steg gör upp med en passiviserande integrationspolitik. Hur man skärper kraven på demokrati och mänskliga rättigheter i utrikes och biståndspolitiken. Hur man ökar valfriheten för alla medborgare i de offentligt finansierade välfärdsverksamheterna. Hur man kraftigt ökat stödet till psykiatrin. Hur man har värnat biståndsnivån från moderaternas attacker. Hur man sänkt skatterna på ett sätt som gett låg och medelinkomsttagare motsvarande en månadslön mer per år i plånboken

Stolta med inte nöjda hade man kunnat skissa på folkpartiets socialliberala uppdrag i regeringen. Ökade satsningar på "det glömda Sverige", skolan och biståndet till de fattigaste i världen. Man hade kunnat profiliera folkpartiets sociala ansvar genom att slå fast att man går till val på att söka väljarnas stöd för höjda tak och 80% i ersättning under hela perioden av arbetslöshet eller sjukdom. Något som folkpartiet i alla fall så sent som 2006 förespråkade.

I den bästa av världar skulle man till och med kunnat vässa den livsstilsliberala profilen och därmed blivit det enda partiet i Sverige som tog den delen liberalismen på allvar. Då hade man ifrågasatt det liberala i att ha lagar som straffar brott utan brottsoffer,s.k. "victimless crimes". Det hade fått ett liberalt parti att ompröva sitt stöd till sexköpslagen och den hårda, inhumana och repressiva narkotikalagstiftningen. Man hade med stöd av det självbestämmande som liberalismen vill ge individen vågat förespråka rätten till dödshjälp. Man hade ifrågasatt om föräldrars rätt att sätta sina barn i religiösa skolor står över barnens rätt till allsidig undervisning och frihet från religiösa dogmer i skolan.

Istället blev resultatet av landsmötet att folkpartiet är som vilket annat som helst parti i alliansen. Ekonomiskt liberalt, i övrigt allmänborgerligt och lite mer till höger än vad man var innan landsmötet.

Folkpartiet är den enda partiet för dem som har en socialliberal ideologisk grundsyn. Frågan är hur länge dessa blir folkpartiet trogna om den nuvarande ideologiska utvecklingen fortsätter.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/14484

77 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Fredrik Holmgren. Du kan väl förklara för oss vad islam har med liberalism att göra?

Hur många miljoner muslimer som lever på bidrag krävs för att du ska anse att Sverige är färdigliberaliserat?

Vilka sharia-lagar vill du införa i Sverige?

Vilka muslimska länder anser du att Sverige ska försöka efterlikna?

Kom igen när du har något att säga om det nästa val kommer att handla om, nämligen ISLAM & MUSLIMER.

Permalänk | Anmäl #1 Bo T, 2009-11-22, 19:11

Det finns ett stort tomrum i svensk politik, alla fyra borgliga partier är nyliberala, somliga tokliberala, det finns inget socialkonservatift parti, detta lämnar stora tomrum i politiken, och ställer frågan varför det skall finnas fyra borgeliga partier alla har samma politik.

kristdemokraterna har inte velat eller haft tillräckligt med cajones för att stå upp för en politik där äktenskapet och familjen är samhällets fundament.

Permalänk | Anmäl #2 knegarn, 2009-11-22, 19:48

Jag förstår inte att Folkpartiet eftersträvar att bli den tokhöger Moderaterna frångått, är det månne så att man vill sno röster av Sverigedemokraterna? Mycket långt ifrån mina värderingar står man i alla fall i dagsläget.

Jag tycker för övrigt att det är väldigt lustigt att Bo T lyckas hitta någonting som har med islam att göra i Varenda artikel härinne och sedan spy fullt med rasistisk galla över det.
Jag bemödar mig inte med att besvara hans inlägg då det frångår ämnet helt och hållet och nöjer mig med att konstatera att hans inlägg som vanligt är uppåt väggarna.

Permalänk | Anmäl #3 B Henrik Jonsson, 2009-11-22, 20:30

Bo T: Om det är något jag är kritisk till så är det islamismen, den är vår tids fascism. Men jag kan skilja på islamismen som ideologi och muslimska individer. Det är ideologin som ska kritiseras och bekämpas, inte de individer som kallar sig muslimer.

Permalänk | Anmäl #4 Fredrik Holmgren, 2009-11-22, 20:52

knegarn: Det är klart att ett värdekonservativt parti kan fylla en ideologisk funktion i den politiska spektrat. Men ett sådant parti är inget jag skulle vilja se folkpartiet samarbete med. Det här med att säga att man värnar familjen och äktenskapet är bara kodord. Ingen är emot vare sig familjen eller äktenskapet. Vad det handlar om för värdekonservativa när de talar om detta är att genom lagar framhålla "kristna värderingar" och se till att homosexualla relationer inte ska ges samma värde av samhället som heterosexuella.

Permalänk | Anmäl #5 Fredrik Holmgren, 2009-11-22, 20:56

knegarn: Jag vill hävda att det förhåller sig precis tvärtom. Fyra nyliberala partier? Om det vore så väl...

Permalänk | Anmäl #6 Prutten, 2009-11-22, 20:56

Henrik Jonsson: jämförelsen med SD tycker jag haltar en hel del. Folkpartiet står ju både för en generös asylpolitik och en ökad arbetskraftsinvandring. Största applåderna på landsmötet fick Björklund när han kritiserade Vellinge kommuns motvilja att ta emot de ensamkommande flyktingbarnen.

Permalänk | Anmäl #7 Fredrik Holmgren, 2009-11-22, 21:05

Det kostar att vara snäll, för varje "svag" grupp i samhället som man vill vara snäll mot, så måste man omfördela kapital från den som är "starka", dvs har arbete och inkomster. Snällism innebär också att inte ifrågasätta att de svaga som för ta del av transfereringarna skulle kunna tänkas fuska eller mygla. Från början var detta en naturlig del av Svenska arbetarmorla, men i takt med att allt fler människor insett att alla slirar på sanningen så minskar vilja att betala skatt. Det var detta moderaterna insåg och införde kraftiga förbättringar för dem som har eller vill arbeta. Detta betyder samtidigt att moderaterna inte kan vara lika snälla mot de svaga, eftersom dess nu inteåför lika mycket bidrag. Ett parti som vill vara snälla mot de svaga måste alltså besaktta någon annan. Folkpartiet kan inte beskatta arbetar- och medelklass än sossarna redan gör, så då måste någon annan betala? De som tjänar mest. men vilka stora väljargrupper tjänar på snällismen? jag kan inte komma på någon, och då är ändå Sverige det snällaste lanet i hela världen, och vi beaktar transfereringar till handikappade, barn, kvinnor, arbetslösa, flyktingar och invandrare.

Ska i nästa inlägg försöka visa på hur Fp agerat över tid samt att flyktingfrågan samt den därpå sammanhängande sakttefrågan faktiskt spelat roll för Fp fram och tillbakagångar. Du får tolka själv hur du tror att partilednings resinerat, för det nog inget lätt att vara folkpartiskt, dvs borgerlig och för skattesänkningar, men samtidigt för att höja välförden för de svaga, som per definition inte betalar välfärdskalaset.

Permalänk | Anmäl #8 Sven Svensk, 2009-11-22, 21:24

Inte är partierna i Sverige nyliberala! Det finns ju i princip bara en mass aolika socialliberala alternativ. Just oklarheten i vad socialliberalism innebär gör ju att Fp är vilsna. Men när M förvandlats till ett parti strax till höger om mitten är det ju bra att någon annan vågar utmana.

Det här med att disktuera ismer ger jag faktiskt inte så mycket för. Vad som är vad kan ju kvitta. Låt väljarna säga sitt.

Permalänk | Anmäl #9 Jonas, 2009-11-22, 21:34

Ja, att vara socialliberal i Folkpartiet måste vara rätt frustrerande.
Alla svenska partier är ju liberala, eller hur? Utom V kanske som är det enda parti som vill minska de sociala klyftorna.
Liberalismen rymmer så mycket. Från socialt samvete enligt tex John Rawls till fullkomlig frihet från empati som hos Robert Nozick.
Liberal är helt enkelt inte längre ett användbart begrepp.
Rottingmajoren är ett bra exempel på hur tänjbart det är.
Och Sabuni. Hennes stora insats är väl att folk äntligen fattar att rasism inte bara förekommer hos vita.
Argumentet att en generös flyktingpolitik visar på medmänsklighet haltar en hel del. Ungmoderaterna ville släppa invandringen fri för att det skulle ge oss billig rättslös arbetskraft. Man kan ha olika mål även med det som ser ut som generositet.

Permalänk | Anmäl #10 Olof Lindberg, 2009-11-22, 21:40

Fp gör upp med sossarna i skattefrågan 74/75, Haga 1 och Haga 2, så var den borgliga samförståndsanda utraderad.

1973 Fp får 9,4% efter nya regeringsformen. Fp gör ett katastrofval och tappar 10 % Palme sitter kvar i lott- och jämviktsriksdagen.

75 Gunnar Helén avgår och Per Ahlmark väljs till ny ordförande för folkpartiet.

1976 Fp får 11,1% En liten uppgång. Fälldin statsminister

78 Ola Ullsten väljs till ny ordförande för folkpartiet

1978 den borgliga regeringen faller, M och C hoppar av och Fp bildar egen regering sedan palem lägt ner S röster. Total splittring i dt borgliga lägret.

1979 Ny borglig regering med Fälldin. Ullsten utrikesminister. Fp får 10,6 %

1980. folkområstning om kärnkraften. Istället för hja nej, bildas linje 2 med Fp och S som driver en fråga som kan kallas nej, men ja, vi skjuter på frågan.

1981 Den borgliga regeringen spricker sedan Fp gjort upp bakom ryggen på M med S om en ny skattereform, som centerna sedan ansluter sig till. Boman avgår som moderat finnansminister och känner sig förrådd.

1982 Folkpartiet får vidkännas kraftig valförlust, 5,9 % efter att väljarna fällt sin dom.

1983 Bengt Westerberg ny partiledare.

1985 Ökar till 14,3 % i valet 85. Westerbergeffekten. Borgerlig opposition.

1988 effekten håller i sig. 12,2 %. Borgerlig opposition.

1989. Den stora skattereformen, S+ Fp. Sverige i kris efter rosornas krig, inflation samt en avreglerad baksektor. En ovanligt klok reform som Kjell-Olof Fält drivit.

1991. 9,1 % i valet. Bent Westerberg bli socialminster, Wibble finnansminster, Friggebo invandringsminster. Den berömda soffkuppen när Westerberg reser sig ur soffan när Bert karlsson och Ian Wachmeister kommer till studion. Det är NyD som gör att sossarna måste avgå och borgarna kan bilda regering.

1994 Folkpartiet får 7,2 % av väljarna. Westerberg avgår och maria Leissner tillträder. Aldrig har Sverige tagit emot så många invandrare per år som när NyD kom in i riksdagen. Dvs det är Fp som drivit frågorna. Men väljarna ger inte Fp något tack för detta.

1995. EU-val. Fp får 4,7 % av rösterna. Bottenförtroende. Fp har drivit regeringe Bilt att under tre år i det närmaste dubblera antalet PUT per år. Rekord i invandring.

1997. Lessiner avgår. Leijonborg tillträder. Frireligiös, socialliberal och rejält snäll.

1998. Fp gör ett nytt katastrofval. 4,7 % Leijonborgs snällism funkade inte.

1999. Eu-val med Marit paulsson, 13,9 %.

2002. Rekordframgångar. Fp får 13,3 %. Fp inför en hårdare politik kring invandringsfrågor. Den snälle Leijonborg tvingas lägga om rodret och prata mer om flyktingars skyldigheter istället för rättigheter. Tuffare prat om invandring och krav på invandrare. Moderaterna gör ett katastrofval med Lundgren som försöker få väljarna att fatta hur marginalskatter fungerar för medelklassen, men det går inget bra.

2004. Eu-val, Fp backar, väl EU-vänlig poltik, federalismen straffar sig.

2005 Socialdemokraterna och moderaterna röstade nej till flyktingamnesti. Övriga partier för.
Senare på hösten i budgetförhandlingarna tvingar Mp sosseregeringen att vänta kring amnestin. Peter Eriksson skvallrar och berättar för media att Vp svängt och inte kräver flyktingamnesti. Ohly tvingas backa, amnesti beviljas för alla flyktingfamliljer med ”barn” under 18 år.

Samtidigt beslutar riksdagen om en ny asylprocess, där Utlänningsnämnden avskaffas och man för över prövningrätten på riktiga domstolar. Det är vp, miljöpartiet och Fp som drivit frågan under flera år. Moderaterna och Sossarna var emot, men tvingades bägge svänga.

2006. Fp backar till 7,5 % som tack för flyktingamnestin, men det blir borglig regering ändå.. Moderaterna har nu lärt sig läxan. Fp får inte tillsätta invandrings-/migrationsminsiterposten. Istället får de en integrationsminsiter.

Permalänk | Anmäl #11 Sven Svensk, 2009-11-22, 21:53

Sven Svensk
Du resonerar som om de svaga är den enda grupp som är tärande.
Det är inte korrekt.
Så länge de som önskar större sociala skillnader får styra debatten kommer allt svinn, fusk och slöseri i näringslivet i skymundan. Och det är ju inte en slump.
Vi förstår nog alla att prismanipulationer och fusk inom näringslivet kostar oss vanliga medborgare mångdubbelt mer än vad sjuka och arbetslösa gör.
Näringslivet består inte bara av strävsamt hederliga hedersknyfflar. Precis som lågpresterande grupper inte bara består av latmaskar.
Att resonera så är social rasism. Ohederligt.

Permalänk | Anmäl #12 Olof Lindberg, 2009-11-22, 21:53

Invandringsministrar i Sverige

Per Ahlmark 1976-77 Fp
Ola Ullsten 1977-78 Fp
Rolf Wirtén 1978 Fp
Eva Winther 1978-79 Fp
Karin Andersson 1979-82 Fp
Anita Gradin 1982-86 S
Georg Andersson 1986-89 S
Maj-Lis Lööw 1989-91 S
Birgit Friggebo 1991-94 Fp
Leif Blomberg 1994-96 S
Pierre Schori 1996-99 S
Maj-Inger Klingvall 99-01 S
Jan O Karlsson 2002-03 S
Barbro Holmberg 2003-06 S
Tobias Billström 2006- M

Studerar man beviljade permanenta uppehållstillstånd har de alrig varit så höga tal som när Fp sitter på invandringsminsterposten. Sossarna ändrade taktik efter valet 1994 och börjare med en mer generös politik efter att Nyd åkt ur Riksdagen. Efter flyktingamnestin och den nya domstolsprocessen har trycket på Sverige som mottagarland spridit sig i hela världen. Irakkriget och Balkankriget gjorde så klart inte sakn bättre. En moderat migrationsminsiter kan inte göra så mycket, eftersom gränserna är fria i och med schene samt att det är oberoende domstolar som prövar asylskälen, och alla flyktingar kommer hit utan ID. Att säga att Fp:s flyktingpolitik inte spelar roll på ett mer övergripande strategiskt plan är naivt. Det är Fp som jämte Mp drivit på i frågan, där de övriga paritierna velat vara mer restriktiva. När det är ett utpressarparti på varje kant går det att bedriva utpressningspoltik, och därmed är SD ett faktum. Det finuerliga är att MP och Fp därmed slagit undan benen på sin egen vågmåstarställning i flyktingfrågan. Väljarna har varje gång straffat Fp för sin hållning, men det har Fp struntat i, så det är inte mer än rätt att Fp får den största skulden för hela Svergises haverarde integraion och flyktingpolitik. Det värsta är att det inte är någora flyktingar som rötar på FP, så man måste fundera på vad strategin varit . att vara snällast i världen?

När moderaterna gått mot mitten i sakttefrågan, så sitter Fp där med sin tävttade hals. Fp vill ju vara så snälla, och ta emot alla flyktingar, och frågan är då vad man kan göra för att locka väljare?

Det får bli mer poliser och lite ordning och reda i skolan, men är det höger? Fan trot. Själv har jag genomskådat Fp för länge sedan. Det enda Riksdagsparti jag aldrig har och aldrig kommer rösta på. övriga partier säger vad de vill, och gör vad de sagt. Fp är så 100% tokflummigt att man blir bedrövad, hur kan man vara snäll mot alla, utan att höja skatten?

Permalänk | Anmäl #13 Sven Svensk, 2009-11-22, 21:57

Ifrågasätter man att man ska betala för en massa människor som inte ens är klassade som flyktingar så är man alltid rasist enligt den stora massan PK-puckon.

Min röst vilar tryggt hos SD. Någon måste säga ifrån när andra slösar bort ens pengar.

Hur många flyktingar får bo hemma hos dig Fredrik Holmgren?

Permalänk | Anmäl #14 Danne, 2009-11-22, 22:22

Olof Lindberg: Nyamko Sabuni är nog den bästa ministern regeringen har. Hon är uppfriskande tydlig i sin kritik av religiösa eller kulturella inslag som kränker enskilda inviders frihet i det svenska samhället. Det är motsatsen till rasism.

De borgerliga och miljöpartiet vill öka arbetskraftsinvandringen. Inte för att försvaga löntagarna, kollektivavtal skall gälla, utan för att Sverige kommer behöva arbetskraft och det finns ett värde i att låta människor från andra länder söka lyckan i Sverige.

John Rawls är för övrigt min favoritfilosof, och hans liberalism är som du nämner ljusår från sådana som Nozick och Friedman,

Permalänk | Anmäl #15 Fredrik Holmgren, 2009-11-22, 22:26

Danne: Flyktingar och invandrare kostar inte samhället pengar om vi för en politik som skapar jobb. Tvärtom kommer fler i arbetsför ålder behövas om vi ska klara välfärden utan mycket stora skattehöjningar eller nedskärningar i framtiden. Den dag du ligger på långvården kommer du att vara tacksam att det finns personal som kan ta hand om dig.

Permalänk | Anmäl #16 Fredrik Holmgren, 2009-11-22, 22:29

Vad som än diskuteras på Newsmill så kommer rasister, främlingsfientliga och annat avskum ut ur sina grottor. Oavsett om det finns en relevans eller inte så ska dessa konstant påpeka och kritisera att Sverige är ett öppet och demokratiskt land som mer än gärna välkomnar nya människor till vårt samhälle. Jag tycker att det är märkligt. Vad orsakar detta hat hos en del människor? Vad gör att människor från andra länder inte skulle vara välkomna till Sverige?

Till sakfrågan,
Socialliberal politik har fått mindre utrymme i Folkpartiet. Jag kan inte annat än instämma i att det är synd att partiet har utvecklats på detta sätt. Men samtidigt så tycker jag att det känns som att stödet för en kraftfull social politik är stort ute i landet - även om landsmötet inte gav uttryck för detta i helgen. Här har vi faktiskt en stor uppgift att ta oss an och visa väljarna att vi är ett parti som stor bredd. Ett parti som dels klarar av att presentera en allt mer liberal politik, men som också tar de arbetslöshetskassan, sjukförsäkringen, äldrefrågor med mera på stort allvar. En starkare liberalism i partiet står inte i direkt motsats till socialt ansvarstagande.

Tobias Schelin (FP)Landsmötesdeltagare i Växjö

Permalänk | Anmäl #17 Tobias Schelin, 2009-11-22, 22:28

Sven Svensk: Det går att återställa nivån både i a-kassan och satsa mer på skola, sjukvård och grupper som har det tufft utan att höja skatten. Lösningen är en politik för tillväxt och fler jobb. Då ökar skatteintäkterna utan att den sammanlagda skattekvoten behöver höjas. Däremot finns det om man ska föra en sådan politik inte utrymme för ytterligare skattesänkningar av den omfattning som alliansen genomfört under denna mandatperioden.

Permalänk | Anmäl #18 Fredrik Holmgren, 2009-11-22, 22:33

#12 Olof Lindberg

Du har helt rätt, jag uttryckte mig slarvigt. jag menar absolut inte pirayaklubben i delar av näringslivet. Det gör som de vill ändå. jag försökte analysera, inte värdera, den skattebärande klassens valanalys. Dvs arbetare ochy tjänstemän som varje dag går till jobbet och betalat över 50 % i skatt. Den som förlorat är ju företrädesvis arbetarväljare, som inte kunnat göra ränteavdrag och tjänat en förmögenhet på det som förr kallades räntevalsen, dvs att du kan minska din skatt och betala dina lån på fastigheter/boende som bara stiger i värde. Det är några som betalar välfördskalaset, jag tror inte att det är dirketörer med miljardbonusar, däremot tror jag på den ursprungliga kapitalisten, dvs den som äger sitt kapital själv och sätter det ir produktion. Utan en massa bra företag, privata och statliga, hade vi inte haft ngn export, ingen ongen välförd.

men Fp:s problem är att de velat ha hög skatt, dela ut dem till bättre behövande. Vp har samma konsept. SAP delar helst ut skatten till fackligt anslutna, och M har tidigare värnat om de med höga inkomster. Sedan M värnat om de med jobb, och lägst inkomster, genom att sänka skatten, så har de ställt alla andra schack matt. Som jag visat är flyktingfrgåan ingen vinnare för FP, fär än så länge har ingen kunnat visa på den stora vinsten. och utan leverans sviker väljarna.

Permalänk | Anmäl #19 Sven Svensk, 2009-11-22, 22:46

"Lösningen är en politik för tillväxt och fler jobb."

trams

har du ett eget företag, anställer du människor?

Vem anställer?
vem ger människro jobb

staten rationaliserar varje år med 2 % utöver infaltion.
Kapitalet är visst globalt numera.

Vår enda konkurrens är att arbete och kapitalvillkor är stabila och trygga, ännu. dvs du blir inte utpressad och rånad om du lyckas med afförerna av organiserad brottslighet. men snart är vi där.

Du måste skämta om du tror att du kommer undan med plakatpolitiken "fler jobb" det kör ju Mona med också.

Exakt hur har ni tänkt skaffa fram fler jobb?
ska ni värpa fram dem själva eller är tanken att det är privata företag, och är det inte i så fall Svenskt närningsliv som är bäst på att tala om hur man trollar fram jobb.

En egenföretagare är rättslös, fråga ngn vad som händer om du missar en enda momsinbetalning. En anställd har alla rättigheter.
jag tycker principen är bra och fair, men om du inte medger attt det finns en målkonflikt mellan kapitalbeskattning, lönebeskattning och företagssamhet så är du oärlig. jag vill veta vilken ektor alla nya jobb ska komma inom. och kom inte dragande med vårdsvängen, eller tjänstesektorn, för alla de jobben är skattefinnansierade med pengar som staten lagt rabrber på som i grunden genereras av våra naturtillgångar samt förädlingsindustri där vi alltjämt tillhör toppnationrna.

För övrigt kommer det råda stor brist på arbetskraft om några år, när alla 40-talister gått i pension, men det är brist på akademiker, inte människor som inte talar svenska eller kommer från krigszoner där skola och biuldning aldrig kunnat slå rot.

Har du koll på andelen akademiker av de flyktingar som kommer hit? jag har ett hum, och kvoten är nästan negativ, dvs alla som har något att bidra med åkter till andra länder, som ger dem bättre villkor. I Sverige har vi LAS, som faktiskt skyddar infödda Svenskar, men fan vet om det ger fler jobb.

Permalänk | Anmäl #20 Sven Svensk, 2009-11-22, 22:59

Sven Svensk: Arbeten skapas genom en stark ekonomisk politik och en politik som ger möjligheter för fler företag att startas och för fler företag att växa. En sådan politik har förts i till exempel Kanada. Det är det land i världen som tar emot flest invandrare och flyktingar i förhållande till befolkningsmängden och arbetslösheten där bland flyktingar och invandrare är ytterst låg. De som tar sig över halva världen är oftast driftiga människor, precis som de svenskar som en gång i tiden korsade Atlanten för att skapa sig en ny framtid i Amerika.

Permalänk | Anmäl #21 Fredrik Holmgren, 2009-11-22, 23:12

Med Jan Björklund har Folkpartiet fått en traditionell opportunist av Glistrup-typ som röstfiskare. Frågan är dock om hans antiintellektuella hållning i längden uppskattas av partiets kärnväljare.

Permalänk | Anmäl #22 Erik009, 2009-11-22, 23:12

"Vad som än diskuteras på Newsmill så kommer rasister, främlingsfientliga och annat avskum ut ur sina grottor"

Vet inte vem du avser, för egen del känner jag mig inte alls träffad. jag är väldigt liberal, tycker om att betala skatt, har aldrig varit sjukskriven en enda dag, aldrig tagit ut en krona i a-kassa, utan levererat pengar till staten varje månad. Jag tycker det är viktig att ta hand om svga och sjuka osv.

men vad jag inte gillar är skenhelighet. jag repeterar så att det verkligen tydligt framgår att skenhyelighet betyder något.

När jag med egna ögon kan se att Svergie är genomsegregerat, att invandrare saknar jobb, att människor på flykt i världen kan komma hit, men bara de som kan betala en flyktingsmugglare 50 000 - 100 000 kr, alla ävrioga kräver visum. När jag ser att det är män som kommer hit och beviljas uppehållstillstånd, utan stöd i genevekonventionen. osv. Jag anser på moralsika grunder att det är FP som skpat denna situation. jag hade aldrig velat inrätta alla dessa "hometowns" fyllda med invandrare.

Fp är den svenska skenheligheten personifierad, ni pratar om solidaridtet, men partiet har ju tillsammans med sossarna skapat ghetton. Det är Fp och S som bäddat sängen för SD.

Jag undrar om ni själva kan se och fatta att vi är många människor med stora hjärtan som mmar för de svaga, även flyktingar, om nu desa är svaga, men som ser Fp som en dubbelspelare, ni är inte snälla, ni bara låtsas. För inte fan har denna snällism skapat ett mer jämlikt samhälle, det blir ju bara mer och mer ojämlikt.

Det är faktiskt svårt att förstå, och tråkigt om ni ser de som ifrågasätter den förda politiken med dubbel bokföring, som avskum.
Det är en hatets och kreaturens retorik. Jag ska mynta ett nytt uttryck, dumism, där dum betydfer både elak och idiotisk.

Permalänk | Anmäl #23 Sven Svensk, 2009-11-22, 23:19

"Arbeten skapas genom en stark ekonomisk politik och en politik som ger möjligheter för fler företag att startas och för fler företag att växa."

1. "Arbeten skapas genom en stark ekonomisk politik"

En så korkat påstående skulle inte ens Ohly eller Mona kunna komma på. Definiera stark, ekonomisk och politik. Ekonomisk betyder hushållning och politik statskonst, men vad innehåller er politk? vad är konkretionen, ska ni öka eller minska skatten, eller är beskattning en ickefråga...

2. "en politik som ger möjligheter för fler företag att startas och för fler företag att växa."

ok, jag fattar, det är bra med fler företag som startas och att de dessutom växer, toppen. kan Fp förklara hur.

Eller är inte kapitalet globalt längre, är kapital något som vi inte behöver tänka på längre efter finnanskrisen, har Fp en egen kapitalkassa som kan användas för att finnansiera alla nya företag.

kan ni tala om vad alla företag ska tjäna pengar på, vem är kunden, vem betalar? är det frukt vi ska sälja, är det taxi vi ska köra, är det i hemtjänsten och i vården av våra föräldrar vi ska starta företag? och hur är det nu, spelar företagsvillkoren ingen som helst roll?

Permalänk | Anmäl #24 Sven Svensk, 2009-11-22, 23:29

@SvenSvensk: Inledningsvis betraktar jag de människor som representerar rasistiska uttryck för avskum. De är hatets kärna och förtjänar i slutänden inte att tituleras under ordnade och goda former. Därefter får du gärna mynta uttrycket dumism om du så känner för.

Vi har två olika problembeskrivningar. Du betraktar ankomsten av nya människor som ett problem. Jag betraktar integrationspolitiken som vår tids största problem. Likväl den strukturella diskriminering som sker på svensk arbetsmarknad. Vi vet sedan tidigare att en ökad sysselsättningsgrad bland nya människor i Sverige skulle resultera i att Sverige gör en vinst på att ha en hög invandring. Regeringen har, med Folkpartiets hjälp, tagit ett antal reformer som syftar till att ge fler nya människor arbete. Jag tycker inte att detta rimmar ihop med ditt påstående om att Folkpartiet inte förstår och tillämpar den solidariska tanken enligt de socialliberala principerna.

Permalänk | Anmäl #25 Tobias Schelin, 2009-11-22, 23:42

Jag håller med Tobias Schelin om att det är ett problem att Newsmill drar åt sig en massa människor med vidrig rasistisk människosyn, som de försöker dölja bakom skenbart rationella argument. Den dolda agendan, rasismen, hatet och den intellektuella oförmågan lyser dock igenom allt för starkt. Det bästa vore nog om vi inte brydde oss så mycket om dem utan diskuterade sakfrågorna i trådarna.

Alltså, det måste som någon sa vara jobbigt att vara socialliberal i Folkfascist, förlåt, Folkpartiet "liberalerna". Jag förstår inte hur man som liberal ens kan tänka sig att rösta på FP när FP betonar människors skyldigheter mer än deras rättigheter.

Permalänk | Anmäl #26 David Tingsgård, 2009-11-22, 23:45

@David: Det finns i dagsläget inga realistiska alternativ till Folkpartiet när det kommer till att stödja en liberal politik. Det kommer så klart alltid att finnas nackdelar med partier, och det innefattar även Folkpartiet. Vi kommer mest troligt aldrig att få ett parti som passar den liberala ideologin fullt ut, men vi kan göra det så bra som möjligt på varje landsmöte. Att nätverk som Liberati och Att Dricka Liberalt fått mer indirekt inflytande över den förda politiken är dessutom ett sundhetstecken på att vi går i rätt riktning med vår politik.

Mindre "batongliberalism", ja. Det ska vi arbeta aktivt för.

Permalänk | Anmäl #27 Tobias Schelin, 2009-11-22, 23:51

Sven Svensk: En stark ekonomisk politik innebär till exempel att man ser till att ha starka statsfinanser och att inflationen hålls nere.

Tillväxt och jobb skapas genom att människor som får ideér kan omsätta dessa i nya verksamheter, nya företag. Med rätt förutsättningar kan dessa företag erbjuda tjänster och produkter som når en sådan efterfrågan att företaget kan växa och sysselsätte fler personer. Då går det inte att som vänsterpartiet se företagare som klassfiender, som miljöpartiet se tillväxt och handel som ett hot eller att som socialdemokraterna av populistiska skäl beskatta bort entusiasmen hos dem som driver företagen och skapar jobb åt andra.

Permalänk | Anmäl #28 Fredrik Holmgren, 2009-11-22, 23:53

David Tingsgård: Hur ser din balans mellan skyldigheter och rättigheter ut?

Permalänk | Anmäl #29 Fredrik Holmgren, 2009-11-22, 23:55

Gott
jag har bara försökt visa med siffror hur det går med Fp:s väljarunderlag relaterat till invandringsfrågan.

vad avser integrationspolitiken har den fullständigt havererat och du undrar jag vad som varit fel?
Allt kan väl inte vara LAS fel, eller "flumskolan"

jag tror det är så enkelt som att man inte talar klartext om invandring och invandring. tar vi hit männiksor som är läs- och skrivkunniga samt kommer från muiljöer där de är ordning och reda, tex kina och indien, så blir det rätt så bra vinst, tar vi hit männiksor från tex Somaliua, så blir det sämre i nettot. Av npågon oklar anledning som ingen kunnat förklarna är arbetslösheten och rkiminaliteten nära 0 inom vissa grupper och relativt hög inom andra. oavsett vad detta beror på, och oavsett om människor som rästar på SD är obildade, eller vad det nu kan vara för för fel på dem, neligt Fp, så är det en realtiet, vi har ett gigantiskt utförskap, vi har en sanslös segregation, en EU-rapport beskriver Sverige som rent usel på integration, ibland de sämsta, men bäst på att ta emot människor utan papper per capita. jag för min del tror att det finns ett samband mellan SD:s framgångar, gallopperande statiskt säker kriminalitet inom vissa områden, en skola med kraftiga skillnader, social ojämlikhet samt en vikande arbetsmarknad.

jag tycker inte illa om folkpartiser, men jag tycker att Fp för en politik som är väldigt svårförutsägbar, och jag har med egna ögon sett Fp:s inflytande över flyktinghanteringen innebär en mer genersö politik, jag ser att segregationen ökar varje år, jag ser att SD hade 2,9 % förra valet och nu uppe i över 7,2 %. jag tycker det är fair att ställa dem jag ser som ansvariga för hur viu har kunnat hman här till svars - istället för att blir arga på att människor ute folkhemssverige känner sig hotade - jag tror Fp:s ensidiga hållning faktiskt underminiderar främligsfientlighetet, långsitkigt, istället för tvärt om. jag döper om dumism, till något snällare, VMIK
Vilja men inte kunna. kan vi inte börja med att ta hand om de flyktingar som redan är här, innan vi tar emot 100 000 nya nästa år. Det finns faktiskt inga bostäder, och ingen bygger någora heller. Företagstillväxzten har det pratats mycket om, den ekonomiska krisen är inte mycket att göra åt. men det måste går att diskutera hur en näringspolitik ska se istället för att skriva "starka statsfinnanser", det är inte så enkelt som ett nollsummespel, det handlar även om riskexonering, vi har stora fasta utgifter och är beroende av att människor betalar in skatt. Låg inflation? ja, det har vi sedan vi fick en oberoende riksbank, det var 91 har jag för mig. men inte fan har det blivit mer jobb för den saken skull. jag ser mest alla kvalificerade företag säljas ut. kvar blir grönsakshandlarna - hjältar i mina ögon - men inget som levererar välförd. All näring med kontanter har misstnkt lågt skatteurtag.
jag är så nyfiken på vilka brancher ni tänker att alla idéer ska spira inom. Tnänk om de goda ideerena flyger utomlands?

Permalänk | Anmäl #30 Sven Svensk, 2009-11-23, 00:59

här är trenden för Fp enligt de fyra största opinionsundersökningarna denaste månaderna:

sept okt nov prognos dec
7,4 6,9 6,8 6,5

och hhör för SD

3,9 4,6 5,7 7,2
(även om sentio redan mätt över 7 för nov.

Ser ni inte vad som håller på att hända?
Det går inte att skylla allt på rasister. Svenskarna har ju aldrig röstat på så här förut, utom då på Bert och Ian. ekonomisk kris förklarar en del, eftersom det var samma fenomen 94. men nog fan har vi problem, oavsett vad människro har för uppfattning i själva sakfrågan. Nu har vi SD här, och ska jag vara elak är det väl regeringens smala lycka, SD knycker mer från vänstern än högern, för det handlar i grunden om inget annat än resursfördelning. Väljarna avgör.

Permalänk | Anmäl #31 Sven Svensk, 2009-11-23, 01:07

Invandringen är inte ett unikt svenskt, utan ett europeiskt problem. Det är mer eller mindre samma konflikt över hela Europa, och den som bara gapar fascist och rasist är slappo och har ingen aning om vad som håller på att hända, än mindre har nån lösning på konflikten. Det här kommer att bli mycket, mycket allvarligt.
Valet 2010 ringer väckarklockan i Sverige.

Här är en rapport om motståndsrörelsen i England:

In League With the Extreme Right?
http://standpointmag.co.uk/node/2311/full

Permalänk | Anmäl #32 MadAsHell, 2009-11-23, 01:25

Ja visst är det tråkigt med smygrassepartiernas framväxt. Invandringen är viktig för sverige, sverige blir äldre och äldre. Visst vi har en hög arbetslöshet nu, men snart vänder konjunkturen och då förvärras situarionen ytterliggare för de företag som redan nu har svårt att hitta personal inom specifika områden.

Folk tar Sveriges välstånd för givet och förstår inte att det är den privata sektorn som driver Sverige. Så har det alltid varit och kommer alltid vara. Utan framgångsrika företag är Sverige ingenting. Sen kan vi betala hur mycket skatt och ge konstgjord andning åt en allt större bidragskaka i sverigetårtan om vi vill det.

Invandringen är en viktig del av Sveriges framtid och tillväxt. Därför är integrationen oerhört viktig. Vi måste ha en stor arbetsför/villig befolkning och ett utbildningssystem i världsklass för att ha en chans. Industri och tillverkning kommer sakta men säkert försvinna från Sverige och det krävs innovation, entrepenörskap och ett mycket bättre företagsklimat. Försvaga LAS är helrätt.

Sfi måste utvecklas. Pengar måste satsas för att öka lärarnas status. Både morot och piska krävs för att elda på integratiosbrasan. SDs metod att skapa ett VI-MOT-DOM-Sverige är lika hemsk som den är oeffektiv. Invandringen är till godo, vilket måste komma fram mer samtidigt som vi bör ställa mer krav på de människor som kommer till sverige. Språktest definift - bra FP! Medborgartest under tvång känns sådär. Kanske en lösning med en påkostad och intressant medborgarkurs med nån slags belöning/kompensation hade varit en variant.

FP åt höger är helrätt, dock är jag tveksam till större skattesänkningar i nuläget. Sätt istället en terminsavgift på högre utbildning, säg 2000 kr och satsa på färre universitet i världsklass. Ta ut avgifter på motorvägarna och satsa på snabbtåg mellan de 3 stora städerna och förbättra övriga rutter. Satsa på spårväg i de 10 största städerna. Montpellier på franska rivieran bör vara ett föredöme där!

Heja Sverige!

Permalänk | Anmäl #33 Isak, 2009-11-23, 03:08

Fredrik Holmgren

100% rättigheter är naturligtvis det ideala, särskilt för ett parti som borde vilja hävda människans fri- och rättigheter. Det är naturligtvis en utopi.

Poängen är väl dock att det blir märkligt, närmast motsägelsefullt, att gå till val med ett budskap som säger att krav är något bra, det är snarast motsatsen till liberalism i den gängse bemärkelsen.

Permalänk | Anmäl #34 David Tingsgård, 2009-11-23, 07:59

@SvenSvensk: Det är möjligt att kriminaliteten bland en del grupper i vårt samhälle är närmare 0 procent. Samtidigt så vill jag inte sträcka mig till att sätta ett likhetstecken mellan kriminalitet och ursprung eftersom det inte finns något sådant.
I stort sett alla problem som du tar upp kan lösas genom politiska reformer och en viss nypa av tålamod. Lösningen ligger inte i att stänga gränserna med motivationen att ta hand om de som vi redan har.

Permalänk | Anmäl #35 Tobias Schelin, 2009-11-23, 08:43

Jag tycker du har fel. Och vi är väldigt många som kallar oss liberaler, men inte känt att man kan lita på FP efter Westerberg tiden.
Vi välkomnar tvärtom, att Björklund äntligen gör upp med den "vända kappan efter vinden" politik, med tarvliga samarbeten med ofrihetens förespråkare, socialisterna.

Permalänk | Anmäl #36 Johan, 2009-11-23, 08:52

People who are uncritical towards immigaration are just as nasty as people who don't think cleaning up toxic waste from a factory is a priority.

Permalänk | Anmäl #37 Expand your mind , 2009-11-23, 09:11

Expand your mind

Det var den sämsta liknelse jag läst på riktigt länge. På vilket sätt är den och ditt alias träffande, eller sammanhängande och passande i den här tråden? Vi diskuterar Folkpartiet här.

Permalänk | Anmäl #38 David Tingsgård, 2009-11-23, 09:19

Folkpartiet är vad de alltid varit under mer modern tid, populister. Om de är snällister eller batongister beror bar på vad man tror går hem i stugorna för tillfället. Ibland är de löfte om dator till elever (detta när en dator inkl drift och underhåll kostade lätt vad skattebetalarna redan spenderade per elev), ibland något annat eller så enrollerar man kändisar som Gyllenhammar eller kommunist fruntimret Marit Paulsson.

Har för mig att Anders Isaksson beskrev kärnan i Fp som en ganska liten grupp sk intellektuella där ingiftet är stort, populismen är väl för att göra skäl för partinamnet.

Permalänk | Anmäl #39 Klerken, 2009-11-23, 09:21

#31 Sven Svensk, 2009-11-23, 01:07

Det är mycket luft i de senaste siffrorna för SD. Det är skillnad på opinionsundersökningar och val. Många invandrarfientliga moderater säger nu att de ska rösta på SD. Det kostar inget. Men när valdagen kommer tvingas de ta ställning på riktigt. Hur kul blir det att rösta på ett protektionistiskt, företagsfientligt skattehöjarparti som SD?

Permalänk | Anmäl #40 Järnkanslern, 2009-11-23, 09:35

Du verkar missuppfatta socialliberalismen. Den är, till skillnad från libertarianismen, fylld av krav just för att se till att det positiva frihetsbegreppet upprätthålls. Just det! Socialliberalismen som ju borde vara mjuk, är den hårda liberalismen.

Permalänk | Anmäl #41 Snälla, 2009-11-23, 10:08

Tobias Schelin (FP)Landsmötesdeltagare i Växjö,

Tyvärr så har vi avskum lika mycket berättigande som du har. Vi har inte samma uppfattning men det innebär inte per automatik att vi är sämre än vad du är. Du skriver att du är än det än det, men din människosyn är vedervärdig. Vad har du för rätt att kalla de som inte är överrens med dig för fula ord?

Permalänk | Anmäl #42 Kryckan, 2009-11-23, 10:19

"Bo T: Om det är något jag är kritisk till så är det islamismen, den är vår tids fascism. Men jag kan skilja på islamismen som ideologi och muslimska individer. Det är ideologin som ska kritiseras och bekämpas, inte de individer som kallar sig muslimer."

Det där låter ju fint, Fredrik Holmgren, men man kan inte komma ifrån att det är muslimerna som är bärare av den muslimska kulturen.

Att konvertera en muslim till sekularism och demokrati kräver mycket tid och resurser eftersom muslimsk kultur är så långt bort från sekularism och demokrati man kan komma.

Om ökningen av antalet muslimer går snabbare än konverteringen så går utvecklingen åt fel håll. Det är det som hänt i Sverige under det senaste decenniets asylmissbrukande och uppmuntrande av massbarnsfamiljer.

Alla borde inse att det finns en gräns för hur många muslimer samhället kan svälja.

Till detta innebär massinvandringen överbefolkning och massarbetslöshet. Kostnaden för den muslimska massinvandringen är alltså DUBBEL och därtill skenande.

Folkpartiets åsikt är att all invandring definitionsmässigt är av godo. Det är beteckanden för en naiv ideologisk blindhet för i verkligheten måste det bedömas från fall till fall vilken invandring som är av godo och vilken som är till skada.

Geom sin inkompetens att sköta invandringspolitiken har Folkpartiet diskvalificerat sig från den fortsatta hanteringen.

Permalänk | Anmäl #43 Bo T, 2009-11-23, 10:55

Jag bara undrar om Fredrik Holmgren över huvud taget såg/hörde folkpartiets landsmöte,
Om inte så kan jag påpeka att dom flesta av partistyrelsens mest konservertiva förslag blev nedröstade och antogs följdaktligen inte.

Folkpartiet är faktiskt mer än bara Björklund.

Däremot så saknar även jag ett parti som:
Citat; " tog den delen liberalismen på allvar. Då hade man ifrågasatt det liberala i att ha lagar som straffar brott utan brottsoffer,s.k. "victimless crimes". Det hade fått ett liberalt parti att ompröva sitt stöd till sexköpslagen och den hårda, inhumana och repressiva narkotikalagstiftningen. Man hade med stöd av det självbestämmande som liberalismen vill ge individen vågat förespråka rätten till dödshjälp. Man hade ifrågasatt om föräldrars rätt att sätta sina barn i religiösa skolor står över barnens rätt till allsidig undervisning och frihet från religiösa dogmer i skolan."

Som även Holmgren påpekade i sin artkel.

Vad det gäller invandarfrågan så är det inte invandrana som det är fel på utan svensk invandrarpolitik.

Permalänk | Anmäl #44 BENKE BUS, 2009-11-23, 10:58

@Kryckan: Det handlar inte om att bära rätten att använda sig av "fula ord" gentemot de personer som betraktas som oliktänkande. Det är heller inte så att det är jag som uppbär en vedervärdig människosyn. Jag tror att det är svårt för rasister att hävda någon kritik gentemot att bli kallad för avskum så länge man är beredd att tilldela människor från andra kulturer och andra länder sämre rättigheter och ett mindre värde än de personer som råkar ha fötts i Sverige, Europa, USA. Eller för den delen Tyskland om vi ska sträcka oss till nazismens ursprunliga härkomst.

Människor har ett unikt värde, och det ska vi värna. Detta förhindrar dock inte att jag föraktar de människor som representerar ondska, och som har till vardags att hata människor. De ska tillskrivas sitt unika värde som individer, men de kan ändå tituleras med ord som avskum för att beskriva vad deras åsikter ska betraktas som.

Permalänk | Anmäl #45 Tobias Schelin, 2009-11-23, 11:16

@Bo T
Samtidigt är det väl så att muslimska länder innehåller otroligt många olika människor. Det finns både bokstavstroende som redan sekulariserade muslimer. Likväl finns det muslimska stater som är på väg att separera religion och stat. Det är såleds inte helt överensstämmande att muslimsk kultur per automatik alltid måste vara så långt ifrån demokrati och sekularisering som möjligt. Jag känner många muslimer som uppskattar att Sverige separerar religion och stat. De vill bara kunna utöva sin religion i den privata sfären. Vill du förhindra mina bekanta från att göra just detta?

Och om man ska diskutera hur många muslimer som ett samhälle kan ta emot så man ute på fel spår. I så fall är det snarare en diskussion om hur många _människor_ ett samhälle kan ta emot innan det inte längre är hållbart. Sverige klarar betydligt fler än idag i och med att vi har ett avlångt land som på många håll är relativt obefolkat. Att påstå att vi inte har kapacitet att ta emot fler människor blir löjeväckande. Att man dessutom markerar att det relaterar specifikt till muslimer är och förblir rasism. Som liberal kan jag inte del den beskrivningen. Nu var det förvisso inte meddelat till mig, men jag känner att det är dags att hoppa in från sida i er debatt.

Invandring är per definitivt av godo. Därefter måste politikerna ha system på plats som klarar av att integrera nya människor. Där har politikerna misslyckats, men det är föga ett ansvar för Folkpartiet Liberalerna. Det är ett ansvar som får bäras av Socialdemokraterna och Moderaterna som länge har motsatt sig många åtgärder som skulle ha förbättrat situationen.

Permalänk | Anmäl #46 Tobias Schelin, 2009-11-23, 11:24

Tobial Schelin. Jag tycker att det är bättre för debatten att tala klarspråk än att gömma sig bakom dimridåer som läsarna ska tvingas genomskåda.

Därför föredrar jag att debattera muslimer och inte invandrare. Jag accepterar att bli kallad rasist men inte påhopp att jag skulle hata enskilda människor för att de är muslimer.

Jag hoppas förstås fortfarande på att någon ska kunna visa hur massinvandringen och islamiseringen gynnar Sverige i praktiken. Hittills har ingen ens försökt. Det tyder på att det inte går.

Självklart finns det muslimer som vore en tillgång för Sverige. Tyvärr har inte invandringspolitiken fokuserat på att ta hit den gruppen utan på de som bäst kan utnyttjas som valboskap för Socialdemokraterna, dvs fattiga massbarnsfamiljer som grundar generationer av bidragsberoende.

Att Sverige skulle klara av att ta emot fler än idag tyder på att du inte följt mediarapporteringen från förorterna de senaste tio åren. Då har ändå historiens kraftigaste högkonjunktur passerat under den perioden.

Att påstå att invandring per definition är av godo är lika absurdt som att påstå att ju varmare klimatet blir ju bättre är det. Sådana dogmer diskvalificerar Folkpartiet från invandringspolitiken.

Naturligtvis ska man även diskutera hur många människor som är optimalt för Sverige. Att utgå ifrån dagens överflödsläge är dock extremt kortsiktigt.

En seriös planering måste titta decennier framåt och ta hänsyn till den permarecession som avvecklingen av fossilbränslena leder till, vi är redan inne i den om du inte har märkt det...

Permalänk | Anmäl #47 Bo T, 2009-11-23, 12:08

Det är alltid lika tragiskt när motståndare till flyktingar betonar kostnaden det medför för Sverige. Ofta tillhör de som protesterar mot flyktingar den tärande delen av samhället själva, de utnyttjar systemet och går på socialbidrag eller a-kassa.

Att använda ord som massinvandring är också helt och hållet fel då det i de flesta fall som man är emot handlar om utomeuropeiska flyktingar som söker asyl i Sverige, och alla får som bekant inte det. I det fall man talar om invandring är det ofta invandring från Norden eller Nordeuropa, men det är ju OK eftersom de länderna har en liknande "kultur" som Sverige...

Det går inte att bortse ifrån att de som skriker om den muslimska faran grundar sina argument på rasistiska åsikter, eller ren okunskap och illvilja.

Permalänk | Anmäl #48 David Tingsgård, 2009-11-23, 12:18

@Bo T
Jag har inte försökt att lägga några dimridåer som läsarna ska tvingas att genomskåda för att se "sanningen". Däremot väljer jag att inte generalisera och peka ut en specifik grupp av människor som ett särskilt problem för Sverige. Varje människa är unik och brottsbenägenhet ligger knappast i människans ursprung.

Skattebetalarnas Förening kom i en rapport fram till att "massinvandringen" till Sverige kan komma oss till fördel. Detta förutsatt vi för en politik som ökar sysselsättningen bland dessa personer till en nivå som motsvarar siffran för infödda svenskar. Tyvärr får man väl säga att dagens politiker inte har förstått detta, och därför har man heller inte tagit krafttag. Jag efterlyser fortfarande ekonomiska frizoner, slopandet av arbetsgivaravgifter, uppluckrande av LAS etcetera för att få riktade insatser som särskilt behandlar arbetslösheten bland invandrare i Sverige. Det stämmer hur som helst inte att ingen har kunnat visa på hur "massinvandringen" kan komma att gynna Sverige. Det är heller inte så att man har riktat in sig på att ta hit fattiga massbarnsfamiljer. Vi har en prövning som bygger på att pröva om man har skäl att stanna i Sverige (som visserligen kan bli mer generöst än idag). Vidare har vi även fått på plats att vi öppnar för arbetskraftsinvandring.
Jag har följt medierapporteringen från områden som Rosengård i Malmö. Detta är beklagligt. Samtidigt ska man komma ihåg att många av problemet är isolerade kring ett specifikt område i stadsdelarna. I Rosengård pratar vi om Ramels Väg. Där har det dessutom blivit lugare efter att polis har börjat patrullera området och invånarna upplever att de får mer kontakt. Faktum är att en stor del av alla problem beror på den kraftiga segregation som har uppstått och den måste vi ta krafttag för att bryta.
Nej, jag sluter inte upp bakom din rasistiska syn på hur vi ska gå in i framtiden. Vi ska inte stänga gränserna. Sverige behöver en mer generös flykting- och invandringspolitik. Vi behöver också krafttag för att bryta segregationen och för att få fler i arbete. Där har vi lösningen på hur Sverige även fortsättningsvis ska vara framgångsrikt och vara en fristad för de som flyr från förtryck.

Permalänk | Anmäl #49 Tobias Schelin, 2009-11-23, 12:19

Fredrik Holmgren har delvis rätt. Det finns numera inget riksdagsparti som jag kan rösta på med bibehållen självaktning. Partipolitiken liknar mer näringslivets kvartalskapitalism. Ingen tar numera ansvar för Sveriges bästa på lång sikt.

Permalänk | Anmäl #50 goran, 2009-11-23, 12:32

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  2. Därför är otrohetstrenden här
  3. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  4. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  5. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  6. Sveland gör feminismen en otjänst
  7. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  8. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  9. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  10. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  1. Därför är otrohetstrenden här
  2. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  3. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  4. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  5. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  6. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  7. Absurt påstå att fascism och nazism är vänsterrörelser
  8. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  9. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  10. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  1. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  2. Den israeliska statens sionism är rasistisk
  3. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  4. Därför är otrohetstrenden här
  5. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  6. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  7. Genom sitt angreppssätt har Björn Ulvaeus blivit en del av det förtryck han ifrågasätter
  8. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  9. Sverige bör visa att man står på Israels sida
  10. Det långa maktinnehavet bäddade för S-krisen

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.