[...] får svar från Clara Block Hhne som förklarar att så länge restauranger inte behandlar alla gäster lika behöver recensenten [...]
Blogg:Brax on Food » Blog Archive » kritiken m, 2009-12-05, 13:06
Det här var en mycket bra trådstart, tycker jag! Jag kan inte komma på något att tillägga.
Permalänk | Anmäl
Linus, 2009-11-20, 13:56
It's a deal Clara!!!
Permalänk | Anmäl
Erik Videgård, 2009-11-20, 14:06
Det är väl ett berättigat krögarkrav att media skall skicka kompetenta recensenter.
Permalänk | Anmäl
trygve bång, 2009-11-20, 16:15
Håller med.
Permalänk | Anmäl
Thomas Fahlander, 2009-11-20, 17:09
Men det är inte så kul att bli misstänkt för att vara en dålig krogrecensent. Det hände mig. Under drygt en decenium åt jag nästan alla måltider på stockholms krogar. En ny restaurang öppnade och där serverades en alldeles utsökt version av Entrecote.
Strax därefter recenserades stället i en av de allra största tidningarna med en rejäl sågning av samma rätt. Det var trist att läsa. Nästa gång jag besökte stället gav krögaren mig en mycket sur kommentar.
Han måste ha trott jag var murvel. (OK, till klädsel och hållning kanske...men inte mer)
Så vi vanliga gäster vill inte heller bli misstänkliggjorda. Vi vill bara äta i fred.
Permalänk | Anmäl
Lasse Lundeberg, 2009-11-20, 17:29
Varför inte använda två recencenter? En som är sakkunnig och skyltar med namn och bild i tidningen. Och sen nån kollega på tidningen som får en gratis middag och kan bedöma upplevelsen?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-11-20, 17:44
Skulle till och med kunna bli en kul grej, kul läsning, att se hur de bollar sina omdömen mot varandra, eller sätta deras texter mot varandra?
Och om ingen skriver en text för en schysst middag, använd en praktikant?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-11-20, 17:46
Jag kan inte ens kommentera Videgårds utsagor, då de är så urbota infantila att jag får yrsel.
Tidningar skriver för att sälja tidningar. Konsumenter köper tidningar för att bli berikade, och då krävs det att tidningen återger något som är nyttigt, ofta men inte alltid = sant.
Om en matskribent inte utgjorde sig för att vara allmän tidningsläsare skulle det ta en vecka innan läsarna fattade att maten de fick, inte var den samma som recenserades. Detta vet alla, det är så intressentmodeller fungerar och det vet Vikegård med. Så debatten är egentligen onödig, men idioti måste alltid bemötas.
Om inte Günter Wallraff klätt ut sig till neger hade han inte blivit behandlad som neger, och hade han inte klätt ut sig till turk, hade han inte behandlats som turk. Om Kungen äter mat hos Videgård kommer kocken inte bara änvända den bästa filen i skafferiet, han kommer även laga till den på ett extraordinärt sett. Det är bara bedragare som påstår något att annat, detta idiotiska missförstån att alla blir behandlade lika som människor och inte efter förtjänst. Begrunda begreppet "förtjänst" förresten.
Det enda jag kan säga till matätarskråtets nackdel är att de inte är tidningsläsare heller. Så problemet är mer detta med revision, hur ska vi tidningsläsare kunna veta att inte recensenterna heller är köpta. För alla är köpta, på ett eller annat sätt.
Därför fåreslår jag ett matkontollsystem likt våra domstolar.
1. Tingsrättsnivå: Clara Block (incognitao)
+ en jury med fem "öppna" lekmän
resaturangägaren överklagar:
2. Hovrätt: Clara Block+två av hennes kollegor i skrået (incognito) + två lekmän. Videgård överklagar (men här krävs prövningstillstånd)
HD: alla matskribenter i stan (inkognito), det skulle vara en syn för gudar med 25 matskribenter som alla känner varanda som med oskyldig min bokar bord samma tisdagskväll kl. 19.00 och sitter och antecknar förstrött om mat, dryck och betjäning. jag tror både personal och kockar skulle få slaganfall av stress. hoho.
Sedan borde vi ha en åklagare, det bör inte vara någon ur skrået, utan helst från statens provkontrollinstitut, alternativt riksrevisionen, samt en försvarsadvokat, som krögarna utser. Dessa personer får inte vara med vid själva ätandet, men är med vid bevisvärderingen efterår och ser till att ingen är köpt eller att fakta avviker från vad som står i protokollet.
Sist men inte minst behöver vi en processordning och tydliga straffskalor. I processordningen står vilka kriterier som gäller,
sedan måste vi ha definitioner, tex att segt kött måste tuggas i minst 43 sek innan man kan svälja.
Straffskalor, förutom et negativa att bli uthängd som en usel krögare, vilket är ett mycket kännbart straff, så borde matskribenterna även ha en dumstrut att dela ut till särskilt lömska krögare. jag vet vem som förtjänar den första dumstruten.
Videgård kan inte ha tänkt igenom konsekvenserna av hans atack på objektiv utvärdering, men så klart finns en poäng. Videgård borde nästa gång ta hjälp av någon som kan intressentmodeller och PR.
För vad Videgärd egentligen ur ute efter är ju enkel rättsäkerhet, som skydd mot de onda hemska matskribenterna. I väntan på en mer genomtänkt artikel är det inte bara poängseger till matskribenten Block, utan KO. Men varför måste alltid krögare vara män och matskribenter kvinnor, vi får inte glömma kvoteringsreglerna?
Permalänk | Anmäl
Sven Lennart, 2009-11-20, 17:53
Oavsett ämne/område. Jag litar inte på anonyma källor. Och man kan vara ganska kritisk till det som skrivs av de som har namn och bild i tidningen. M.a.o. så är anonyma matskribenter helt bortkastat. Ja förrutom de själva som får betalt för att äta på krogen. Tidningarna kunde istället ha en kunnig anonym person som går och äter samma sak dan efter och ser hur bemötandet blir då. Bedömningen av själva maten kan lämnas till experten men skilnader i bemötande, service, vad som kommer in på tallriken o.d. skulle ju avslöjas omgående. Ex.vis om den kände recencenten fick sig en gåslever extra på tallriken...
Permalänk | Anmäl
Steffo, 2009-11-20, 18:30
Vilket fint underlag för lite textanalys med ungarna i helgen. Den här artikeln skjuter inte bara över målet utan visar att författaren inte riktigt fattat vad Videgårds anmärkning gällde - nämligen att landets matskribenter inte håller måttet, inte kan mat, inte behärskar terminologin o s v. Clara Block Hane ägnar i stället allt krut åt att prata anonymitet. Och i den frågan svänger hon ifrån att försvara anonymiteten till att mot slutet tycka att recensenterna kunde uppträda under eget namn. Är det slut på märkligheterna där? Icke! Hon medger att folk skrattar åt recensionerna, och hon hävdar dessutom att hon inte skriver sådana längre. Ett av dessa påståenden är sannolikt riktiga.
Permalänk | Anmäl
Glitterpinnen, 2009-11-20, 18:30
Recensenter månar om att få vara anonyma, för att vara säkra på att de får en objektiv bild av upplevelsen, vilket för all del är ett vällovligt syfte (även om det som Clara också påpekar, inte fungerar i praktiken). Problemet är ju bara att de då har missuppfattat sin roll kapitalt. Deras uppgift är att förmedla korrekt och trovärdig information och analys till sina läsare, men det spelar ju ingen roll hur korrekt informationen är om den inte samtidigt är trovärdig, och det har jag ju ingen möjlighet att ta ställning till om jag inte vet varifrån informationen kommer. Det blir ett gastronomirunkande för recensentens egen skull. Jag som läsare kan inte använda informationen till något, hur korrekt den än må vara.
Renodlade och välrenommerade mattidskrifter kan i viss mån leva på sitt namn, men även där är det ju önskvärt att kunna lära känna den enskilde recensenten, för att kunna uppfatta nyanserna i recensionen.
Permalänk | Anmäl
Mårten, 2009-11-20, 21:32
#8 sven lennart verkar i egna ögon vara väldigt kompetent, varför då inte framträda med namn?
Permalänk | Anmäl
trygve bång, 2009-11-20, 21:53
Javisst. Självklart ska en krogrecensent vara anonym. Annars är det ingen idé. Den enda som får bättre service än kungen är nämligen krogrecensenten. Dummare än så är inte krögarna.
Men! Finns det någon som tar den anynyma fjompen i örat om han/hon är okunnig? Videgård hänvisar till en recensent som gnällt om "det fanns svarta prickar i vaniljglassen'. Om Videgård talar sanning så betyder det att journalisten i fråga omedelbart borde få sparken, alternativt beordras straffkommendering som diskare i den krog han recenserat under minst 6 månader.
Vem tar de lögnaktiga, okunniga journalisterna i örat?
Permalänk | Anmäl
Tomas Fredriksson, 2009-11-20, 23:20
eller så kan de som vill recensera och vips har vi en informationskälla a la www.yelp.com
Permalänk | Anmäl
Hanna S, 2009-11-21, 05:16
Bara för att jag själv tycker att jag är världens bästa Sven Lennart - och dessutom tyckte mig ha en poäng med att det finns en målkonflikt mellan krögarens intresse av fina recentioner och pressens intresse att få många läsare - så betyder inte detta att jag har rätt. Tänk om jag är helt ute och cyklar, varför då uppträda med p-nr och adress? Din viktigaste tillgång i livet är din annonymintet. Bara för att jag råkar vara döpt till Sven Lennart betyder inte detta att mina argument saknar relevans. Dessutom är ju Claras poäng oantastlig, hon medger att det finns ett problem med tidningsredaktörer som inte har råd att anlita professionella skribenter utan anlitar klåpare, men försvarar opartiskheten rent allmänt. Så varför inte erkänna att det finns en intressekonflikt som stavas kapital respektive opartiskhet, det är ärligt.
Videgård hade hamnat i ett bättre läge om han erkänt att det finns en målkonflikt, att vara trovärdig är en annan viktig kapitalvara. Videgård har ju en poäng, men den faller som en pannkaka för att att han hävdar allas lika rätt och värde. Det är ju sådant PK mumbojumbo som våra politiker dagligen serverar på silverfat.
Ta bara alla dessa flyktingbarn - alla är plötsligt välkomna i tidningarna, men de är inte alls välkomna om inte staten betalar massvis i ersättning. Så att kommunen går ekonomiskt +.
I går såg jag på Skavlan om hur Hasse Alfredssons son beskrev hur de tidigt lärde sig hur falskt samhället var, när de kom in på en restaurang med mamma fick de ett snorkigt och ovänligt bemötande, men när deras far efter 10 min kom efter att ha parkerat bilen ändrades tonläget omgående, personalen flinade upp sig, ägaren kom bugade och lismande in meddelade ursäktande att de borde talat om att de var Alfredssons från början.
Då var detta ändå helyllesvenskar från övre medelklass på 70-talet. Barnen fick tidigt en skolning om hur dubbelt samhället är, erkänn detta och ta diskussionen ett steg till, istället för att misstänkliggöra sakliga argument utifrån annonymitetens misstänkliggörande.
Clara är ju mer trovärdig och erkänner bristerna dels i branchen dels hos det egna skrået. men levererar ingen lösning, för den finns inte. (utom möjligen att våra tidningar kunde prioritera frågan mera.
Tidingsredaktörerna anlitar givetvis sina egna vänner som kan äta för en billig avdragsgill penning. Vem vill inte gå på krogen gratis, men att dessutom betala lön och dyr specialsitkompetens har man inte råd med. Alltså finns en konflikt mellan ekonomiska intressen. Klart som korvspad. Bra restauranger är trövärdiga. Långsikigt framgång handlar om innehåll, inte yta. Yta är billigt, innehåll dyrt.
Dessutom saknar jag diskussionen om att 25 % av mänskligheten är genetiskt kodad som lågsmakare, 50 % som mellansmakare och 25 % som högsmakare. Matskribenter borde inte få vara högsmakare, de stämmer inte överens med majoritetens preferenser, så den yppersta kvaliteten kan bara uppfattas av 25 % av befolkningen, vilket till övervägande del är kvinnor. jag förespråkar kvotering och att manliga matskribenter skriver för män och kvinnliga för kvinnor. Dessutom förespråkar jag mer humor i debatten. Överprövningsrätt av en inkompetent matrecention är väl ingen nackdel för en krögare? Tänk om tidngarnas läsare vill kunna veta att recensenten är trovärdig. En tidning som blir utskåpad för att ha Sveriges mest inkompetenta matskribenter kanske inte säljer så många nummer.
vänligen och med sannolika mellansmakarhälsningar
Permalänk | Anmäl
Sven Svensk, 2009-11-21, 11:35
Nu tillskriver jag frågan som Sven-Otto, han som företräder arbetsmarknaden, men med en falcifierad examen.
Ibland kan du uppträda under rätt namn, men med falskt innehåll. Det går aldrig att exakt lita på någonting, ens om du undertecknar med rätt namn och sitter i regerignen. För ingen vet egentligen vilka nätverk eller intressen du har, utöver vad som finns i skatteverkets och bolagsregirets databaser. Så annonymiteten är inte oväsentlig.
Kanske skulle matskribenterna kunna ha särskilda yrkeskläder, så kallade matrecencentburkor med orange reflexmarkering och en saftblandare på huvudet, så att de tydligt syns på håll och dessutom inte blir sammanblandade med vanliga burkakvinnor, med övervägande risk för att bli omgående avspisade.
Problemet nu är bara att krögaren med personal ändå kommer stå uppradade och flina upp sig när ett orange tygskynke visar sig i entrén. Men om detta kopieras av alla muslimska kvinnor som snabbt lär sig att man kan bli extra vänligt bemött, så kanske det utjämnas.
Sannolikt motdrag blir att utrusta matskribenterna med särskilda legitimationer utan namn, ungeför som viss personal på skatteverekt (som kontroillerar personalliggare på restauranger) eller underrättelsetjänsten, så skulle de i sina burkor kunna äta annonymt, bevara sin identitet och inte kunna kännas ignen personligen, samt uppvisa sitt uppdrag i efterhand, så att krögare har möjlighet att följa upp sakligheten i recentionen.
För övrigt borde ett offentligt register upprättas över alla krogar med uppgifter om:
1. ägare, samt indirekta ägare.
2. antal konkurser
3. skatteskulder
4. brottsregister
5. miljönämndens inspektioner, dvs hygienfaktorn i köket
Systemet med personalliggare borde utökas så att det i entrén varje kväll stod vilka som arbetade. på så vis kan du som kund kontrollera vilka som utför tjänsten. Står det tex att ikväll arbetar;
Nisse, Nisse, Nisse, Nisse och Nisse i köket samt Lisa, Lisa, lisa och Lisa i serveringen, så säger det en sak.
och står det att i kväll arbetar Muhammed och Muhammed i köket samt Ali och Ali i serveringen, så säger det en sak. kanske skulle det leda till att lite fler restaurnaganställda fick rättvisa villkor och att vitt beskattad personaltäthet faktiskt är en kvalitetsfaktor, så kanske matens kulle smaka ännu bättre.
Varför inte även skriva vilka matleverantörer som krögaren har. Vad de flesta restaurnger fuskar mest med så är det ju som alla vet personal samt råvarorna. Därför är frågan inte oviktig. De enda om kan granska våra krögare objektivt är nog skatteverkets personal, eftersom de har rätt att gå in i bokföringen och kontrollera varifrån kycklingen och laxen egentligen kommer från. Så mitt förslag är att landets tidningsredaktörer anlitar skatteverkets perosnal och ser till att de blir utbildade i gastronomins värld.
För övrigt är lukt- och smakkromosomen den som innehäller mest koder av alla människans kromosomer, men dessvärre är 98 % avslagna, vilket skedde i samband med att vi fick färgseende för mycket länge sedan. Detta säger något om hur hjärnan prioriterar, vi äter med ögonen. Ska det bli någon ordning måste vi ha blindtester, jag tycker vi ska höra med synskadades riksförbund, sannolikt en obesakttad tillgång. Tänk er uppställningen bland personalen så fort det kommer en vit käpp.
Vänligen och med lågsmakarhälsningar
Permalänk | Anmäl
Sven-Otto, 2009-11-21, 12:10
När man inte vill skylta med sin okunnighet så är man anonym.
Var istället öppen och rak.
Det handlar om att ge feedback på ett ärligt sätt, vara rak och tydlig, alla vet att man fjäskar för recensenter... so? Då får väl recensenter se över det och bedömma maten, vinet blir ju för fasiken inte bättre för det.
Oxfilén blir ju inte mörare för att det äts av en recensent.
Service osv kanske blir det ... men då vet man ju det.
Jag tror inte att krögare på bättre krogar kan ge dålig mat för då kommer inte kunderna. De gör nog sitt bästa i alla lägen.
Permalänk | Anmäl
Real Madrid, 2009-11-21, 20:35
När man inte vill skylta med sin okunnighet så är man anonym.
Var istället öppen och rak.
Det handlar om att ge feedback på ett ärligt sätt, vara rak och tydlig, alla vet att man fjäskar för recensenter... so? Då får väl recensenter se över det och bedömma maten, vinet blir ju för fasiken inte bättre för det.
Oxfilén blir ju inte mörare för att det äts av en recensent.
Service osv kanske blir det ... men då vet man ju det.
Jag tror inte att krögare på bättre krogar kan ge dålig mat för då kommer inte kunderna. De gör nog sitt bästa i alla lägen.
Permalänk | Anmäl
Real Madrid, 2009-11-21, 20:36
Mycket bra artikel Clara! Ska vi gå ut och äta middag?
Permalänk | Anmäl
Amelie Tarschys Ingre, 2009-11-22, 21:42
I appreciate your attitude torwards life, thanks for sharing it!
free advertising |jobs|walk in tubs
Permalänk | Anmäl
jessie31, 2010-06-11, 13:18
s watches Louis Vuitton EPI Leather handbags are quite collectible further louis vuitton outlet superficial of obtain thanks louis vuitton outlet to numerous folks. We Chanel Handbag at replicawatchfactory.com actualize palpable louis vuitton bags easier thanks to you replica louis vuitton to allow icon IWC louis vuitton replica watches. We specialize access high quality louis vuitton replicas the export of uncondensed Chanel handbags nickname replica watches including louis vuitton Cartier, Rolex, Louis Vuitton, Br
Permalänk | Anmäl
laiji, 2010-07-16, 11:15
Var istället öppen och rak.
Det handlar om att ge feedback på ett ärligt sätt, vara rak och tydlig, alla vet att man fjäskar för recensenter... so? Då får väl recensenter se över det och bedömma maten, vinet blir ju för fasiken inte bättre för det.
walk in
tub|
walk in
tubs|
walk in
baths|
walk in
bathtubs safety tub
Permalänk | Anmäl
wak in tubs, 2010-07-17, 13:14
I needed help with the setting customization. Has anyone here gone through that? winter pool covers
Permalänk | Anmäl
LimaBlunn, 2010-08-19, 10:08
25 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det här var en mycket bra trådstart, tycker jag! Jag kan inte komma på något att tillägga.
It's a deal Clara!!!
Det är väl ett berättigat krögarkrav att media skall skicka kompetenta recensenter.
Håller med.
Men det är inte så kul att bli misstänkt för att vara en dålig krogrecensent. Det hände mig. Under drygt en decenium åt jag nästan alla måltider på stockholms krogar. En ny restaurang öppnade och där serverades en alldeles utsökt version av Entrecote.
Strax därefter recenserades stället i en av de allra största tidningarna med en rejäl sågning av samma rätt. Det var trist att läsa. Nästa gång jag besökte stället gav krögaren mig en mycket sur kommentar.
Han måste ha trott jag var murvel. (OK, till klädsel och hållning kanske...men inte mer)
Så vi vanliga gäster vill inte heller bli misstänkliggjorda. Vi vill bara äta i fred.
Varför inte använda två recencenter? En som är sakkunnig och skyltar med namn och bild i tidningen. Och sen nån kollega på tidningen som får en gratis middag och kan bedöma upplevelsen?
Skulle till och med kunna bli en kul grej, kul läsning, att se hur de bollar sina omdömen mot varandra, eller sätta deras texter mot varandra?
Och om ingen skriver en text för en schysst middag, använd en praktikant?
Jag kan inte ens kommentera Videgårds utsagor, då de är så urbota infantila att jag får yrsel.
Tidningar skriver för att sälja tidningar. Konsumenter köper tidningar för att bli berikade, och då krävs det att tidningen återger något som är nyttigt, ofta men inte alltid = sant.
Om en matskribent inte utgjorde sig för att vara allmän tidningsläsare skulle det ta en vecka innan läsarna fattade att maten de fick, inte var den samma som recenserades. Detta vet alla, det är så intressentmodeller fungerar och det vet Vikegård med. Så debatten är egentligen onödig, men idioti måste alltid bemötas.
Om inte Günter Wallraff klätt ut sig till neger hade han inte blivit behandlad som neger, och hade han inte klätt ut sig till turk, hade han inte behandlats som turk. Om Kungen äter mat hos Videgård kommer kocken inte bara änvända den bästa filen i skafferiet, han kommer även laga till den på ett extraordinärt sett. Det är bara bedragare som påstår något att annat, detta idiotiska missförstån att alla blir behandlade lika som människor och inte efter förtjänst. Begrunda begreppet "förtjänst" förresten.
Det enda jag kan säga till matätarskråtets nackdel är att de inte är tidningsläsare heller. Så problemet är mer detta med revision, hur ska vi tidningsläsare kunna veta att inte recensenterna heller är köpta. För alla är köpta, på ett eller annat sätt.
Därför fåreslår jag ett matkontollsystem likt våra domstolar.
1. Tingsrättsnivå: Clara Block (incognitao)
+ en jury med fem "öppna" lekmän
resaturangägaren överklagar:
2. Hovrätt: Clara Block+två av hennes kollegor i skrået (incognito) + två lekmän. Videgård överklagar (men här krävs prövningstillstånd)
HD: alla matskribenter i stan (inkognito), det skulle vara en syn för gudar med 25 matskribenter som alla känner varanda som med oskyldig min bokar bord samma tisdagskväll kl. 19.00 och sitter och antecknar förstrött om mat, dryck och betjäning. jag tror både personal och kockar skulle få slaganfall av stress. hoho.
Sedan borde vi ha en åklagare, det bör inte vara någon ur skrået, utan helst från statens provkontrollinstitut, alternativt riksrevisionen, samt en försvarsadvokat, som krögarna utser. Dessa personer får inte vara med vid själva ätandet, men är med vid bevisvärderingen efterår och ser till att ingen är köpt eller att fakta avviker från vad som står i protokollet.
Sist men inte minst behöver vi en processordning och tydliga straffskalor. I processordningen står vilka kriterier som gäller,
sedan måste vi ha definitioner, tex att segt kött måste tuggas i minst 43 sek innan man kan svälja.
Straffskalor, förutom et negativa att bli uthängd som en usel krögare, vilket är ett mycket kännbart straff, så borde matskribenterna även ha en dumstrut att dela ut till särskilt lömska krögare. jag vet vem som förtjänar den första dumstruten.
Videgård kan inte ha tänkt igenom konsekvenserna av hans atack på objektiv utvärdering, men så klart finns en poäng. Videgård borde nästa gång ta hjälp av någon som kan intressentmodeller och PR.
För vad Videgärd egentligen ur ute efter är ju enkel rättsäkerhet, som skydd mot de onda hemska matskribenterna. I väntan på en mer genomtänkt artikel är det inte bara poängseger till matskribenten Block, utan KO. Men varför måste alltid krögare vara män och matskribenter kvinnor, vi får inte glömma kvoteringsreglerna?
Oavsett ämne/område. Jag litar inte på anonyma källor. Och man kan vara ganska kritisk till det som skrivs av de som har namn och bild i tidningen. M.a.o. så är anonyma matskribenter helt bortkastat. Ja förrutom de själva som får betalt för att äta på krogen. Tidningarna kunde istället ha en kunnig anonym person som går och äter samma sak dan efter och ser hur bemötandet blir då. Bedömningen av själva maten kan lämnas till experten men skilnader i bemötande, service, vad som kommer in på tallriken o.d. skulle ju avslöjas omgående. Ex.vis om den kände recencenten fick sig en gåslever extra på tallriken...
Vilket fint underlag för lite textanalys med ungarna i helgen. Den här artikeln skjuter inte bara över målet utan visar att författaren inte riktigt fattat vad Videgårds anmärkning gällde - nämligen att landets matskribenter inte håller måttet, inte kan mat, inte behärskar terminologin o s v. Clara Block Hane ägnar i stället allt krut åt att prata anonymitet. Och i den frågan svänger hon ifrån att försvara anonymiteten till att mot slutet tycka att recensenterna kunde uppträda under eget namn. Är det slut på märkligheterna där? Icke! Hon medger att folk skrattar åt recensionerna, och hon hävdar dessutom att hon inte skriver sådana längre. Ett av dessa påståenden är sannolikt riktiga.
Recensenter månar om att få vara anonyma, för att vara säkra på att de får en objektiv bild av upplevelsen, vilket för all del är ett vällovligt syfte (även om det som Clara också påpekar, inte fungerar i praktiken). Problemet är ju bara att de då har missuppfattat sin roll kapitalt. Deras uppgift är att förmedla korrekt och trovärdig information och analys till sina läsare, men det spelar ju ingen roll hur korrekt informationen är om den inte samtidigt är trovärdig, och det har jag ju ingen möjlighet att ta ställning till om jag inte vet varifrån informationen kommer. Det blir ett gastronomirunkande för recensentens egen skull. Jag som läsare kan inte använda informationen till något, hur korrekt den än må vara.
Renodlade och välrenommerade mattidskrifter kan i viss mån leva på sitt namn, men även där är det ju önskvärt att kunna lära känna den enskilde recensenten, för att kunna uppfatta nyanserna i recensionen.
#8 sven lennart verkar i egna ögon vara väldigt kompetent, varför då inte framträda med namn?
Javisst. Självklart ska en krogrecensent vara anonym. Annars är det ingen idé. Den enda som får bättre service än kungen är nämligen krogrecensenten. Dummare än så är inte krögarna.
Men! Finns det någon som tar den anynyma fjompen i örat om han/hon är okunnig? Videgård hänvisar till en recensent som gnällt om "det fanns svarta prickar i vaniljglassen'. Om Videgård talar sanning så betyder det att journalisten i fråga omedelbart borde få sparken, alternativt beordras straffkommendering som diskare i den krog han recenserat under minst 6 månader.
Vem tar de lögnaktiga, okunniga journalisterna i örat?
eller så kan de som vill recensera och vips har vi en informationskälla a la www.yelp.com
Bara för att jag själv tycker att jag är världens bästa Sven Lennart - och dessutom tyckte mig ha en poäng med att det finns en målkonflikt mellan krögarens intresse av fina recentioner och pressens intresse att få många läsare - så betyder inte detta att jag har rätt. Tänk om jag är helt ute och cyklar, varför då uppträda med p-nr och adress? Din viktigaste tillgång i livet är din annonymintet. Bara för att jag råkar vara döpt till Sven Lennart betyder inte detta att mina argument saknar relevans. Dessutom är ju Claras poäng oantastlig, hon medger att det finns ett problem med tidningsredaktörer som inte har råd att anlita professionella skribenter utan anlitar klåpare, men försvarar opartiskheten rent allmänt. Så varför inte erkänna att det finns en intressekonflikt som stavas kapital respektive opartiskhet, det är ärligt.
Videgård hade hamnat i ett bättre läge om han erkänt att det finns en målkonflikt, att vara trovärdig är en annan viktig kapitalvara. Videgård har ju en poäng, men den faller som en pannkaka för att att han hävdar allas lika rätt och värde. Det är ju sådant PK mumbojumbo som våra politiker dagligen serverar på silverfat.
Ta bara alla dessa flyktingbarn - alla är plötsligt välkomna i tidningarna, men de är inte alls välkomna om inte staten betalar massvis i ersättning. Så att kommunen går ekonomiskt +.
I går såg jag på Skavlan om hur Hasse Alfredssons son beskrev hur de tidigt lärde sig hur falskt samhället var, när de kom in på en restaurang med mamma fick de ett snorkigt och ovänligt bemötande, men när deras far efter 10 min kom efter att ha parkerat bilen ändrades tonläget omgående, personalen flinade upp sig, ägaren kom bugade och lismande in meddelade ursäktande att de borde talat om att de var Alfredssons från början.
Då var detta ändå helyllesvenskar från övre medelklass på 70-talet. Barnen fick tidigt en skolning om hur dubbelt samhället är, erkänn detta och ta diskussionen ett steg till, istället för att misstänkliggöra sakliga argument utifrån annonymitetens misstänkliggörande.
Clara är ju mer trovärdig och erkänner bristerna dels i branchen dels hos det egna skrået. men levererar ingen lösning, för den finns inte. (utom möjligen att våra tidningar kunde prioritera frågan mera.
Tidingsredaktörerna anlitar givetvis sina egna vänner som kan äta för en billig avdragsgill penning. Vem vill inte gå på krogen gratis, men att dessutom betala lön och dyr specialsitkompetens har man inte råd med. Alltså finns en konflikt mellan ekonomiska intressen. Klart som korvspad. Bra restauranger är trövärdiga. Långsikigt framgång handlar om innehåll, inte yta. Yta är billigt, innehåll dyrt.
Dessutom saknar jag diskussionen om att 25 % av mänskligheten är genetiskt kodad som lågsmakare, 50 % som mellansmakare och 25 % som högsmakare. Matskribenter borde inte få vara högsmakare, de stämmer inte överens med majoritetens preferenser, så den yppersta kvaliteten kan bara uppfattas av 25 % av befolkningen, vilket till övervägande del är kvinnor. jag förespråkar kvotering och att manliga matskribenter skriver för män och kvinnliga för kvinnor. Dessutom förespråkar jag mer humor i debatten. Överprövningsrätt av en inkompetent matrecention är väl ingen nackdel för en krögare? Tänk om tidngarnas läsare vill kunna veta att recensenten är trovärdig. En tidning som blir utskåpad för att ha Sveriges mest inkompetenta matskribenter kanske inte säljer så många nummer.
vänligen och med sannolika mellansmakarhälsningar
Nu tillskriver jag frågan som Sven-Otto, han som företräder arbetsmarknaden, men med en falcifierad examen.
Ibland kan du uppträda under rätt namn, men med falskt innehåll. Det går aldrig att exakt lita på någonting, ens om du undertecknar med rätt namn och sitter i regerignen. För ingen vet egentligen vilka nätverk eller intressen du har, utöver vad som finns i skatteverkets och bolagsregirets databaser. Så annonymiteten är inte oväsentlig.
Kanske skulle matskribenterna kunna ha särskilda yrkeskläder, så kallade matrecencentburkor med orange reflexmarkering och en saftblandare på huvudet, så att de tydligt syns på håll och dessutom inte blir sammanblandade med vanliga burkakvinnor, med övervägande risk för att bli omgående avspisade.
Problemet nu är bara att krögaren med personal ändå kommer stå uppradade och flina upp sig när ett orange tygskynke visar sig i entrén. Men om detta kopieras av alla muslimska kvinnor som snabbt lär sig att man kan bli extra vänligt bemött, så kanske det utjämnas.
Sannolikt motdrag blir att utrusta matskribenterna med särskilda legitimationer utan namn, ungeför som viss personal på skatteverekt (som kontroillerar personalliggare på restauranger) eller underrättelsetjänsten, så skulle de i sina burkor kunna äta annonymt, bevara sin identitet och inte kunna kännas ignen personligen, samt uppvisa sitt uppdrag i efterhand, så att krögare har möjlighet att följa upp sakligheten i recentionen.
För övrigt borde ett offentligt register upprättas över alla krogar med uppgifter om:
1. ägare, samt indirekta ägare.
2. antal konkurser
3. skatteskulder
4. brottsregister
5. miljönämndens inspektioner, dvs hygienfaktorn i köket
Systemet med personalliggare borde utökas så att det i entrén varje kväll stod vilka som arbetade. på så vis kan du som kund kontrollera vilka som utför tjänsten. Står det tex att ikväll arbetar;
Nisse, Nisse, Nisse, Nisse och Nisse i köket samt Lisa, Lisa, lisa och Lisa i serveringen, så säger det en sak.
och står det att i kväll arbetar Muhammed och Muhammed i köket samt Ali och Ali i serveringen, så säger det en sak. kanske skulle det leda till att lite fler restaurnaganställda fick rättvisa villkor och att vitt beskattad personaltäthet faktiskt är en kvalitetsfaktor, så kanske matens kulle smaka ännu bättre.
Varför inte även skriva vilka matleverantörer som krögaren har. Vad de flesta restaurnger fuskar mest med så är det ju som alla vet personal samt råvarorna. Därför är frågan inte oviktig. De enda om kan granska våra krögare objektivt är nog skatteverkets personal, eftersom de har rätt att gå in i bokföringen och kontrollera varifrån kycklingen och laxen egentligen kommer från. Så mitt förslag är att landets tidningsredaktörer anlitar skatteverkets perosnal och ser till att de blir utbildade i gastronomins värld.
För övrigt är lukt- och smakkromosomen den som innehäller mest koder av alla människans kromosomer, men dessvärre är 98 % avslagna, vilket skedde i samband med att vi fick färgseende för mycket länge sedan. Detta säger något om hur hjärnan prioriterar, vi äter med ögonen. Ska det bli någon ordning måste vi ha blindtester, jag tycker vi ska höra med synskadades riksförbund, sannolikt en obesakttad tillgång. Tänk er uppställningen bland personalen så fort det kommer en vit käpp.
Vänligen och med lågsmakarhälsningar
När man inte vill skylta med sin okunnighet så är man anonym.
Var istället öppen och rak.
Det handlar om att ge feedback på ett ärligt sätt, vara rak och tydlig, alla vet att man fjäskar för recensenter... so? Då får väl recensenter se över det och bedömma maten, vinet blir ju för fasiken inte bättre för det.
Oxfilén blir ju inte mörare för att det äts av en recensent.
Service osv kanske blir det ... men då vet man ju det.
Jag tror inte att krögare på bättre krogar kan ge dålig mat för då kommer inte kunderna. De gör nog sitt bästa i alla lägen.
När man inte vill skylta med sin okunnighet så är man anonym.
Var istället öppen och rak.
Det handlar om att ge feedback på ett ärligt sätt, vara rak och tydlig, alla vet att man fjäskar för recensenter... so? Då får väl recensenter se över det och bedömma maten, vinet blir ju för fasiken inte bättre för det.
Oxfilén blir ju inte mörare för att det äts av en recensent.
Service osv kanske blir det ... men då vet man ju det.
Jag tror inte att krögare på bättre krogar kan ge dålig mat för då kommer inte kunderna. De gör nog sitt bästa i alla lägen.
Mycket bra artikel Clara! Ska vi gå ut och äta middag?
I appreciate your attitude torwards life, thanks for sharing it!
free advertising |jobs|walk in tubs
s watches Louis Vuitton EPI Leather handbags are quite collectible further louis vuitton outlet superficial of obtain thanks louis vuitton outlet to numerous folks. We Chanel Handbag at replicawatchfactory.com actualize palpable louis vuitton bags easier thanks to you replica louis vuitton to allow icon IWC louis vuitton replica watches. We specialize access high quality louis vuitton replicas the export of uncondensed Chanel handbags nickname replica watches including louis vuitton Cartier, Rolex, Louis Vuitton, Br
Var istället öppen och rak.
Det handlar om att ge feedback på ett ärligt sätt, vara rak och tydlig, alla vet att man fjäskar för recensenter... so? Då får väl recensenter se över det och bedömma maten, vinet blir ju för fasiken inte bättre för det.
walk in
tub|
walk in
tubs|
walk in
baths|
walk in
bathtubs safety tub
I needed help with the setting customization. Has anyone here gone through that? winter pool covers