[...] Schultz ger Claes Borgström svar på tal Dessutom tillkommer miljöpartisten Esabelle Dingizian i debatten på Newsmill. Hennes utbrott är ett rättspolitiskt klavertramp fullt i klass med det [...]
Blogg:Borgström vs Schultz på Newsmill idag: Ska sexköpslagen förv, 2010-03-27, 13:16
[...] beware. En snabb scrollning ner hittar man nämligen ett inlägg från en annan miljöpartist, riksdagsledamoten Esabelle Dingizian. Hon skriver att sexköp borde ge [...]
Blogg:Dagens dummaste lagstiftningsförslag « Mårten Schu, 2009-11-18, 16:57
Jag var hos en kiropraktor igår. Han använde också sin kropp för att tillfredsställa mina behov.
Är det inte dags att släppa den gamla moralkonservativa tanken om att sex är något heligt som bara får ske mellan gifta makar av samma kön i ett släckt sovrum?
Permalänk | Anmäl
Richard, 2009-11-18, 11:54
Jag håller helt med dig. Jag är svenska och styrs inte av några religiösa skäl i mitt ställningstagande mot sexköp. Lagen bör ändras så att sexköparna inser att de begår kriminella handlingar av vikt.
Kämpa på mot de manschauvinistiska gubbarna i alla åldrar!
Permalänk | Anmäl
Filippa, 2009-11-18, 11:59
Det är extremt ologiskt att tillåta en tjänst som är förbjuden att använda sig av.
Varför ska en man som köper sex av en vuxen kvinna som frivilligt säljer det dömas till minst två års fängelse? Det är två myndiga personer och deras beslut vi talar om här.
Om vi nu tjurigt ska döma sexköparna utefter en del kvinnor och mäns uppfattning att sex enbart ska vara en handling av kärlek så borde vi vara konsekventa och även döma de kvinnor som säljer sig. De förmedlar ju en tjänst som är olaglig att köpa och håller således marknaden vid liv. Och kom nu inte och säg att det är synd om dessa kvinnor för ingen behöver sälja sin kropp i dagens Sverige. Det finns alltid socialbidrag som ger en tak över huvudet och mat i magen.
Sedan är det förstås en helt annan sak om det är en minderårig som säljs.
Permalänk | Anmäl
Oscar, 2009-11-18, 12:54
Rätt eller fel att köpa sex spelar ingen roll, problemet är att staten tror de äger våra liv. Vi individer får aldrig glömma att de är vi själva som bestämmer över våra kroppar. Att det sedan är tragiskt att några människor verkligen blir utnyttjade är helt förkastligt.
Men kan vi inte höja straffskalan på langning av sprit så det också blir prioriterat, där dör unga människor.
Enligt ditt resonemang så ska ett/andra brott åsidosättas för just sexköp, nå, vilket/vilka brott vill du prioritera bort?
Permalänk | Anmäl
Janne, 2009-11-18, 12:59
Hur kan man ö.v.h.t. se någonting kriminellt i vad två vuxna människor gör i samförstånd med sina egna kroppar och pengar???
Blanda inte, på ett oärligt sätt i debatten, in sex med minderåriga eller någonting som sker ofrivilligt, det är någonting helt annat.
Ägna er energi och "moral" åt någonting viktigt istället, någonting som verkligen Är ett problem.
Att hundratals småflickor som lever inom vissa invandrar kulturer i Sverige blir bortgifta mot sin vilja varje år tex...HYCKLARE!!!
Permalänk | Anmäl
Ingrid, 2009-11-18, 13:14
Sexköpslagen är en ytterst märklig historia. Enligt lagen är det lagligt att sälja sex, men det är olagligt att köpa sex. Man bör antingen ändra så att det är olagligt att sälja sex eller så att det blir lagligt att köpa sex. Hur skulle det se ut om narkotikalagstiftningen såg likadan ut? Kokain och hasch på Statoil, men det är olagligt att köpa....
För övrigt bör det väl vara lagligt att sälja sex om man vill? Varje arbetstagare i Sverige säljer sig till högstbjudande, det är så arbetsmarknaden fungerar. Som jag ser det så ligger problemet i att vissa blir tvingade till att sälja sex mot sin vilja, antingen av andra personer eller av omständigheter. Det är där man skall fokusera rättskipandet. Hitta och straffa de som profiterar genom att tvinga andra till sex.
Teorin bakom sexköpslagen är antagligen att får man bort alla kunder, så kommer ingen att sälja sex. Men man kan inte lagstifta bort sexdriften, det är naivt att tro.
Dessutom borde det vara väldigt enkelt att kringgå sexköpslagen. A säljer sex för 1100 kr till B. B säljer sex till A för 100 kr. Ingen bryter mot lagen, A tjänar 1000 kr på affären. Som jag ser det så är det en märklig lag som sätter fokus på fel sak.
Permalänk | Anmäl
Ants, 2009-11-18, 13:13
Jag var på massage häromdagen. Förvärvade massörens kropp i 1 timma för 460 kronor. Kändes hur skönt som helst efteråt.
Hur många år bör jag sitta i fängelse?
Permalänk | Anmäl
MarcusE, 2009-11-18, 13:14
Snälla Esabelle.
Det du beskriver är inte så som prostitution ser ut. Det är inte enbart "män som köper kvinnor och flickor". Det är också kvinnor som köper män och pojkar och män som köper män och kvinnor som köper kvinnor etc. etc.
Du behöver utbilda dig om det område där du uttalar dig. Bland annat om hur "handel" med sexuella tjänster i verkligheten ser ut och, inte minst, vad de som handlar egentligen är för människor och hur de ser på saken. Framför allt hur "sexsäljarna" ser på det hela, men även naturligtvis köparna.
Du är politiker och kan se till att en utredning initieras för att svara bland annat på ovanstående. Den bör också ta med hur handel med sexuella tjänster betraktas i andra europeiska länder samt vad de har för skäl till sina ställningstaganden.
Tills denna utredning är klar kan du börja med att läsa Petra Östergrens bok "Porr, Horor och Feminister". Hon är den som utförligast och förutsättningslösast hittils har undersökt detta ämne.
Permalänk | Anmäl
Ronja Rövardotter, 2009-11-18, 13:29
Koppleri och sexköp är två vitt skiljda saker som feminister ofta försöker blanda ihop, med syfte att skapa avsky för sexköp, trots att det inte är relevant. Minderåriga offer blandas också gärna in, vilket inte heller har ett jota med sexköp i allmänhet att göra.
Att sexköp är olagligt, är i realiteten att omyndigförklara vuxna människor. Så även säljaren, som ju i regel är kvinna. Drivande feminister bakom detta vill alltså inte erkänna kvinnans rätt att göra vad hon vill med sin kropp. Samtidigt som feministen naturligtvis säger sig värna om kvinnans rätt till just sin kropp. Fullständigt befängt, med andra ord.
Moral har inte i lagboken att göra. Det är upp till var och en att bestämma vad som är rätt och fel när det bara drabbar en själv. En som väljer att sälja sin kropp har själv satt sig i denna situation på ett eller annat vis. Det ska inte köparen belastas för. Sen kan man tycka precis vad man vill om sexköpare.
En moralisk åsikt ska inte vara något som ligger till grund för en unken lag som förbjuder människor att göra vad de vill så länge det sker i samförstånd med alla inblandade.
Permalänk | Anmäl
Manur Huse, 2009-11-18, 13:40
Rent logiskt borde också sexsäljarna alltså de prostituerade, straffas eller sättas i fängelse. Att bara straffa den ena parten måste strida mot allt sunt förnuft och varför inte tala om ojämlikhet som är så på modet. Att bara straffa männen är väl i allra högsta grad ojämlikt.
Permalänk | Anmäl
Björn Boström, 2009-11-18, 13:52
Att kopa sex ar moraliskt motbjudande, men jag kan inte inse att det ar nagot som staten och domstolarna ska ha synpunkter pa.
Satsa istallet befintliga resurser pa att se till att ingen tvingas att salja sex och att prostituerade, som av fri vilja bedriver sitt yrke, kan gora det i trygghet .
Permalänk | Anmäl
Goran Rodenmark, 2009-11-18, 13:54
Denna typ av morallagar tillhör 1800-talet. Människor ska vara fria att göra vad de vill, så länge det inte inkräktar på någon annan människa. Dvs att tvinga någon till sex är liktydigt med misshandel.
För övrigt är lagen oklar på vad som avses med 'köp'. Om betalningen inte är i sedlar, utan i form av en middag eller en drink. Är det fortfarande ett sexköp.
Går gränsen vid typen av betalmedel?
Permalänk | Anmäl
någon, 2009-11-18, 14:04
När kvinnornas huvudvärk försvinner från sängkammaren dvs. när männen blir jämställt kvinnan så försvinner efterfrågan.
Låter enkelt men omöjligt att genomföra. Kvinnan kommer inte att ge upp makten.
Ovannämna förslagen har motsatt effekt. Den kan bara förstärka makten och därmed tvinga behovet leva utanför lagen. Det framgår med all önskvärt tydlighet att i maktpositionen ingår möjligheten att ställa krav.
Permalänk | Anmäl
Jouko Tuliniemij, 2009-11-18, 14:11
Det förekommer annan människohandel de arbetslösa som är i fas tre bedriver staten människohandel med
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2009-11-18, 14:14
Jättebra ide! Varför inte ha spanare på alla dansställen där det sedan hundratals år försigkommet smygprostitution i form av drinkar o mat mot sex. Låt också polisen arbeta med alla dessa rika män som gifter sig med en yngre kvinna. Dessa män är utan tvivel värsta sortens återfallsförbrytare. Förbjud "one night stands", förbjud äktenskap med åldersskillnad, förbjud skenäktenskap där parterna har olika mycket på bankontot, det är inget annat än förklädd prostitution. Ha riktigt hårda straff så att alla får lika fin moral som du och jag har
Permalänk | Anmäl
Aldrig varit kund, 2009-11-18, 14:21
Jättebra ide! Varför inte ha spanare på alla dansställen där det sedan hundratals år försigkommet smygprostitution i form av drinkar o mat mot sex. Låt också polisen arbeta med alla dessa rika män som gifter sig med en yngre kvinna. Dessa män är utan tvivel värsta sortens återfallsförbrytare. Förbjud "one night stands", förbjud äktenskap med åldersskillnad, förbjud skenäktenskap där parterna har olika mycket på bankontot, det är inget annat än förklädd prostitution. Ha riktigt hårda straff så att alla får lika fin moral som du och jag har
Permalänk | Anmäl
Aldrig varit kund, 2009-11-18, 14:23
Hur ar det over huvud taget mojligt att vi har en lag som, sa uppenbart, star i strid med det allmanna rattsmedvetandet, for att inte tala om sunt fornuft.
Den som, av fri vilja, valjer att prostituera sig ges ju ratten att gora det; da maste vi i rimlighetens namn ge hennes presumtiva kunder ratten att ta upp hennes erbjudande utan hot om straff.
Sexkopslagen ar inget annat an flagrant statsformynderi, ett fenomen som star fler och fler svenskar upp i halsen.
Permalänk | Anmäl
Goran Rodenmark, 2009-11-18, 14:47
Utan efterfrågan ingen könshandel.
Jag har just läst några domar mot sexköpare, det framgick klart att de kände till att det handlade i traffickerade kvinnor, och det bekom dom inte ett dugg.
Inhemsk trafficking ökar dessutom i hela EU, dvs att kvinnor och barn från det egna landet traffickeras inom landet. Sexköparen kan alltså aldrig veta vad som är sk "fri vilja" och hans pengar går till organiserad brottslighet vilket drabbar oss alla. Enligt EUROPOLS senaste rapport från juni 2009 ökar omfattningen av trafficking varje år. Denna stora ökning har vi sluppit i Sverige!
Glöm inte ungdomstyrelsen rapport, de som säljer är utsatta ungdomar, som fatiskt också faller offer för människohandels-liknande förhållanden. Fängelse för sexköparen, bra!
Permalänk | Anmäl
sec, 2009-11-18, 14:55
Problemet med att trasiga flickor utnyttjas är ju att tillåta bordeller som kontrolleras.
Permalänk | Anmäl
suka, 2009-11-18, 14:55
Laszlo Donath [13];
Bra inlägg! Jag vill påstå att det också råder ojämlikhet inför lagen. Det är ju kvinnorna i majoritet som säljer sex och det är männen som är kunderna eller de beroende. Kvinnorna går fria medan männen straffas! Är detta jämlikt?
Permalänk | Anmäl
Björn Boström, 2009-11-18, 15:02
@ #19 sec,
Du kan aldrig avskaffa efterfragan pa sex och, med de manga vagar som star oppna idag, har vi ingen aning om hur manga som koper sex.
Fokusera pa att utrota trafficking istallet. Och om vi nu maste ha en lag mot sexkop gor det da enbart straffbart att kopa sex av "trafikerade". Da kommer sexkopare att se sig for mer noggrant.
Permalänk | Anmäl
Goran Rodenmark, 2009-11-18, 15:05
Esabelle Dingizian. Din "lösning" öppnar för utpressning.
Kvinna raggar upp man och säger sen: Betala 50.000 eller sitt två år i fängelse!
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-11-18, 15:07
Det handlar inte om att avskaffa efterfrågan på sex. Det verkar råda en viss förvirring i kommentarerna vad lagen egentligen reglerar.
Det handlar om att minska efterfrågan för personer(män) att köpa en annan människa. Det har fungerat i Sverige och även i USA i de delstater där man bötfäller könsköpare.
I de länder där man har legal prostitution ökar den illegala delen mest. (Tyskland, Nederländerna, Grekland m fl) Det handlar om pengar inget annat. Traffickerade offer förs in och ut ur illegal /legal verksamhet, polisen kan inte göra något vilket EUROPOL. skriver om. Misären i bordeller är välkänd, kvinnorna förnedras av kunderna och dissocieringen är farlig för den mentala hälsan förutom fysiska problem. Men det är likgiltigt för "kunderna".
Och Bo T: säg "nej" så klarar du dig utan problem.
Män köper kvinnor, ska män överhuvudtaget kunna kommentera det här? "Burglars syndrom", kallas det: vill inbrottstjuven ha fängelse? Knappast!
Permalänk | Anmäl
sec, 2009-11-18, 15:39
Är inte det här typiskt för en svensk politiker? Man vill lagstifta bort allt som avviker från "normen", sexköp, narkotikabruk etc. Det du, Dingizian, Leijonhufvud och andra inte inser, är att folk kommer att göra vad dem vill, när dem vill, oavsett vad lagen säger. Skillnaden är att det blir smutsigare och farligare när någonting blir olagligt, än om det är reglerat (läs: alkoholmarknaden). Så om ni verkligen värnar om mänskliga rättigheter, borde ni tänka om och framförallt utbilda er inom området innan ni uttalar er.
Tur för dig att inkompetens är så pass tolererat inom din yrkesgrupp, Dingizian.
Permalänk | Anmäl
Antares, 2009-11-18, 15:53
Det här är så fruktansvärt infantilt så jag undrar hur dessa kvinnor kan släppas ut bland allmänheten utan övervakning. Inga lag i världen stoppar prostitution, och ingen lag i historien har nånsin stoppat prostitution. Men lagen känns säkert skön för sexfientliga kärringar. Det jävliga är att den bara bidrar till att alltfler människor far illa, alltfler sexslavar, alltmer trafficking. Skäms, kvinna, skäms!
Permalänk | Anmäl
MadAsHell, 2009-11-18, 15:58
Lite fånigt att lossas som det inte finns en naturlig , "stående" efterfrågan!
Inget land har varit i närheten av att kunna stoppa prostitution.
Efterfrågan kommer alltid att finnas, o finns efterfrågan är det bara en prisfråga! Marknadskrafterna verkar i denna branch också!
En möjlighet för regleringskåta politiker, statliga bordeller!
Tex en General hallik som basar för könsskillnadsmyndigheten!
Vore väl bra reträttplats för nån av våra många misslyckade politiker!
Permalänk | Anmäl
Tgvara, 2009-11-18, 16:07
I Sverige begås ett rån, en våldtäkt eller ett misshandelsbrott var femte minut dygnet runt årets alla dagar. Källa: BRÅ.
Denna mängd våldsbrott kan bäst beskrivas som en lavin. Vad har då Esabelle Dingiziane att säga om den? Absolut ingenting! På något konstigt sätt har det blivit politiskt korrekt att tycka det vara OK att påföljden för rånare ofta inskränker sig till saft och kakor* samtidigt som man vill ha ett långt fängelsestraff när A enligt ett marknadsmässigt och frivilligt ingått avtal köper sex av B.
Det skulle vara intressant att läsa Esabelles förklaring till varför det är OK att betala en massör 500 spänn för att knåda min värkande rygg samtidigt som samma tjänst borde kosta två års fängelse om det händelsevis var en annan kroppsdel som knådades.
* En 15-17-årig personrånare kan i normalfallet räkna med att det krävs mer än tre rån innan han (hon) riskerar ett allvarligare ingripande än att träffa en kontaktperson lite då och då.
Permalänk | Anmäl
Tage Sundin, 2009-11-18, 16:25
Förstår verkligen inte hur män tänker... först klagar man på invandrares kvinnosyn och vad gör man sen själv? Jo, går ut och köper sex!! Snacka om dubbelmoral, fy!
Permalänk | Anmäl
Jenny, 2009-11-18, 16:30
Det är desinformation att säga att det blir "smutsigare", med vår lag, det kan inte bli smutsigare än i tex Italien, där barn säljs öppet på gatorna. Det händer inte i Sverige.
Och - det kan aldrig bli mer underjordiskt än att könsköparen hittar och då hittar även polisen, vilket sker idag.
Det går att förhindra prostitution, det är rent felaktigt att säga annat och det kännetecknar bara en förvirrad och okunnig syn på problematiken. Precis samma som nollvisionen i trafiken, man strävar efter ett mål.
Att höja straffsatserna är ett viktigt steg att ta i denna riktning - att minska könshandeln ytterligare.
Funderar ni inte själva på varför männen här i kommentarernavill köpa kvinnor, och varför kvinnor är emot.? Vad beror det på tror ni?
Självklart är det en jämställdhetsproblematik i botten.
Permalänk | Anmäl
sec, 2009-11-18, 16:51
Den här frågan blir ofta mycket generaliserad i den allmänna debatten. Att likställa sexköp av en 14 årig förståndshandikappad flicka med köp av frivilliga sexuella tjänster av en myndig kvinna eller man är absurdt.
Självklart bör straffet för sexköp då det rör sig om trafficking eller minderåriga vara betydligt högre än vad det är i dag men det bör snarare komma från ett nytt brott än att generellt klumpa ihop tvång och frivillig försäljning av sex.
//Henrik
Permalänk | Anmäl
Henrik J Brodd, 2009-11-18, 16:57
"Jag var på massage häromdagen. Förvärvade massörens kropp i 1 timma för 460 kronor. Kändes hur skönt som helst efteråt.
Hur många år bör jag sitta i fängelse?"
Minst livstid. Sedan ska du brinna i de feministiska helveteseldarna i all evighet, amen!
Nötter som den här miljöpartisten känner visst inte till att slaveri redan var förbjudet innan sexköplagen. Med sådan här icke-logik borde allt lönearbete förbjudas.
Permalänk | Anmäl
K, 2009-11-18, 17:07
Sålänge man inte ser skillnad mellan frivilliga avtal som ingås mellan vuxna, och övergrepp på förståndshandikappade barn, lär knappast mps nya profilering som det nya socialliberala partiet funka så bra.
Och det är tråkigt för utan moraltantismen skulle jag gärna rösta mp.
Permalänk | Anmäl
Hjalmar Den Onde, 2009-11-18, 17:07
"jämställ sexköp med människohandel"?
Det är samma sak som att jämställa samlag med våldtäkt. Eller varför inte ta steget längre och jämställa felparkering med massmord? Sexköp som baseras på ett frivilligt avtal mellan 2 människor är INTE samma sak som människohandel som baseras på våld och rättslöshet. Hur svårt kan det vara för vissa personer att fatta denna kolossala skillnad. Jag börjar på allvar misstänka att personer som inte kan skilja mellan sexköp och slavhandel är socialt handikappade.
Permalänk | Anmäl
Frihet, 2009-11-18, 17:15
@ sec
Har handlar det inte om att man vill fa kopa sex och darfor argumenterar emot lagen. For min egen del anser jag det mansfornedrande att kopa sex. Orsaken ar att det bygger pa tanken att mannen ar mindre vard som sexuell varelse och darfor ska betala.
Sen far jag instamma med en mangd kommentatorer har att vi inte ska blanda ihop utnyttjandet av 'trafikerade' och andra ovilliga deltagare i sexkop med vanlig prostitution. Det ar ett manipulativt skamgrepp som hederliga debattorer borde halla sig for goda for.
Permalänk | Anmäl
Goran Rodenmark, 2009-11-18, 17:17
@ sec
"Precis samma som nollvisionen i trafiken, man strävar efter ett mål."
Nollvisionen är inte så svår att uppnå egentligen. Allt som krävs är att man förbjuder alla bilar så kan ingen dö i bilolyckor. Tänk vilken vacker värld vi hade haft då.
När man ändå håller på kan man förbjuda svält och vulkanutbrott. För alla vet ju om att svält är dåligt och detsamma med vulkanutbrott.
Och slutligen. Man borde införa en extra avgift för de som sportar mycket eftersom de genom sin andning ökar koldioxidhalten i luften vilket kommer leda till minst 25 graders temperaturhöjning om 5 år. Jag har inga källor på att det verkligen blir så men jag såg en politiker säga hur farligt växthusgaser är och jag tror på allt politiker säger. Men vafan, nu kom jag ju på lösningen. Vi förbjuder VÄXTHUSGASER med så är allt löst.
Phew. Det var nära ögat att jag missade det.
Permalänk | Anmäl
Frihet, 2009-11-18, 17:23
# 30 Jenny.
Jag tycker du då skall fråga dig, varför så många av de prostituerade annonserar att de bara tar emot män av nordiskt ursprung?
Permalänk | Anmäl
Nemo saltat sobrius, 2009-11-18, 18:02
Det skulle vara intressant att hora synpunkterna fran en person i branschen. Man forestaller sig ju att man som fri foretagare skullke vara ganska harsken pa dessa overmorsor som val lagger sordin pa koplusten med att hota kunderna med fangelse om de gor affar. Men jag kan ju ha fel. Finns det nagon utovande expert har?
Permalänk | Anmäl
Goran Rodenmark, 2009-11-18, 18:13
#23 sec,
Jag kan se att du aldrig varit på insidan av en bordell. Låt bli att skriva om sånt du inte känner till, sagoförfattare har vi nog av.
Permalänk | Anmäl
Kryckan, 2009-11-18, 18:15
Stön.....Varför inte införa livstid, så får sexköpslagen högsta prioritet.
Permalänk | Anmäl
TattarLasse, 2009-11-18, 18:17
Frågan är alltid hur könsköparna definierar frivillighet.
Vid undersökningar med könsköpare (läs tex BRÅ 2008:24), säger de just så, men svävar på målet hur de ska veta att den som säljer är "frivillig".
Om övergrepp har skett i barndomen -är man då frivillig?
Mår man psykiskt oerhört dåligt - kan könsköparen se det? Vill han se det?
Traffickerade kvinnor saluförs som fria enterprenörer och är så traumatiserade/skrämda att de beter sig precis som hallicken vill. Halicken kan t o m befinna sig i ett annat land och styra kvinnan via mobil. Hur ska könsköparen veta det? Bryr han sig? Har det visat sig vara så att det funkar med frivillighet, - i Sverige eller någon annanstans i världen?
Gör könsköparen skillnad?
Inhemsk trafficking - hur ska ni känna igen det? Känner ni till fenomenet ens?
Permalänk | Anmäl
sec, 2009-11-18, 18:23
Kryckan; tror du att du får se någonting annat än teater - en teaterföreställning som du gärna går på.
När ridån går ner ser det annorlunda ut - om dissoicieringen fungerar för kvinnan, annars har hon problem med att hitta tillbaka till sig själv. Men kunden får aldrig, aldrig se bakom masken - det hör till.
Permalänk | Anmäl
sec, 2009-11-18, 18:30
@ #41sec
Hur ska jag nagonsin veta att det ar frivilligt fran kvinnans sida om vi har vanligt okopt sex? Hon kanske ar sa traumatiserad av narvaron av en stor hemsk man att hon haller tyst och gar med pa att ha sex for sakerhets skull.
Fraga prostituerade kvinnor hur det fungerar; det ar ju verkligen inte alla som har en hallick.
Permalänk | Anmäl
Goran Rodenmark, 2009-11-18, 18:34
Läs domar där sexköpare döms - det är uppenbart at de struntar i vem de köper och hur denna mår , t o m när hon gråtit struntar de i det. Det är faktiskt vidrigt att läsa.
Liksom den handikappade flickan senast - vem köper?
Vem köper de unga utsatta, med övergrepps- och våldshistorik, i ungdomsstyrelsen rapport? Vem?
Verkar frivilligheten fungera? Borde inte ni män som förespråkar att män ska få köpa gå i första ledet och bekämpa dessa övergrepp från andra (?) män om ni verkligen trodde på frivillighet? Om ni skulle ha någon trovärdighet, istället för att förneka detta?
Permalänk | Anmäl
sec, 2009-11-18, 18:55
Varför nämns inte de kvinnor som köper sex av unga män? Varför är det så tyst om dem i denna debatt?
Om man inbillar sig att andelen är så försvinnande liten eller helt enkelt blundar för det av pricipiella feminitets skäl borde man upphöra med detta meningslösa moral iver.
Låt vuxna göra vad de vill med sina kroppar, det har inte staten med att göra.
Permalänk | Anmäl
Byron, 2009-11-18, 18:59
#43 GR; har man vanliga okonstlade relationer med kvinnor brukar det inte var något problem att märka om kvinnan vill - det märks, jag försäkrar dig.
Permalänk | Anmäl
sec, 2009-11-18, 19:01
Varför nämns inte de kvinnor som köper sex av unga män? Varför är det så tyst om dem i denna debatt?
Om man inbillar sig att andelen är så försvinnande liten eller helt enkelt blundar för det av pricipiella feminitets skäl borde man upphöra med detta meningslösa moral iver.
Låt vuxna göra vad de vill med sina kroppar, det har inte staten med att göra.
Permalänk | Anmäl
Byron, 2009-11-18, 19:02
Jag var feminist i min ungdom pa 60 och 70-talen. Som socialist tror jag pa jamlikhet mellan konen och det var vad jag trodde feminister stravade efter.
Tyvarr visade det sig ganska snart att det ligger en val gomd agenda under de vackra orden. Jamlikhet ar langt ifran vad man vill ha. I sjalva verket vill man bara vanda pa kakan och ta hamnd for det fortryck som man upplever att kvinnor har utsatts for.
Nar jag insag det var och ar jag fortfarande for jamstalldhet mellan konen, men jag eftersom jag ar emot allt fortryck ar jag ocksa anti-feminist.
Permalänk | Anmäl
Goran Rodenmark, 2009-11-18, 19:09
@ #46 sec
Kvinnor har ofta en obehaglig formaga att forstalla sig, av varierande orsaker. Darfor kan du, som man, aldrig vara helt saker.
Manga unga man har i UK ar radda for att inleda ett forhallande med en kvinna eller flicka, for att det har blivit sa vanligt med falska anmalningar for valdtakt.
Darfor foredrar de att aldrig lita pa en kvinna och jag maste saga att jag forstar dem.
Permalänk | Anmäl
Goran Rodenmark, 2009-11-18, 19:15
Det ar ju ganska intressant att de hemska hallickar som salde den forstandshandikappade 14-aringen inte var man! De var, om jag har forstatt saken ratt, ett pa andra tonars-flickor ....
Men... det skulle ju innebara att aven kvinnor kan vara onda... Nej vi far forutsedda att hallickarna var killar som klatt ut sig till flickor; sakert for att kasta skulden pa detta oskuldsfulla kon.
14-aringen kanske ocksa var utkladd? Nej nu blir jag forvirrad.
Permalänk | Anmäl
Goran Rodenmark, 2009-11-18, 19:30
103 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Jag var hos en kiropraktor igår. Han använde också sin kropp för att tillfredsställa mina behov.
Är det inte dags att släppa den gamla moralkonservativa tanken om att sex är något heligt som bara får ske mellan gifta makar av samma kön i ett släckt sovrum?
Jag håller helt med dig. Jag är svenska och styrs inte av några religiösa skäl i mitt ställningstagande mot sexköp. Lagen bör ändras så att sexköparna inser att de begår kriminella handlingar av vikt.
Kämpa på mot de manschauvinistiska gubbarna i alla åldrar!
Det är extremt ologiskt att tillåta en tjänst som är förbjuden att använda sig av.
Varför ska en man som köper sex av en vuxen kvinna som frivilligt säljer det dömas till minst två års fängelse? Det är två myndiga personer och deras beslut vi talar om här.
Om vi nu tjurigt ska döma sexköparna utefter en del kvinnor och mäns uppfattning att sex enbart ska vara en handling av kärlek så borde vi vara konsekventa och även döma de kvinnor som säljer sig. De förmedlar ju en tjänst som är olaglig att köpa och håller således marknaden vid liv. Och kom nu inte och säg att det är synd om dessa kvinnor för ingen behöver sälja sin kropp i dagens Sverige. Det finns alltid socialbidrag som ger en tak över huvudet och mat i magen.
Sedan är det förstås en helt annan sak om det är en minderårig som säljs.
Rätt eller fel att köpa sex spelar ingen roll, problemet är att staten tror de äger våra liv. Vi individer får aldrig glömma att de är vi själva som bestämmer över våra kroppar. Att det sedan är tragiskt att några människor verkligen blir utnyttjade är helt förkastligt.
Men kan vi inte höja straffskalan på langning av sprit så det också blir prioriterat, där dör unga människor.
Enligt ditt resonemang så ska ett/andra brott åsidosättas för just sexköp, nå, vilket/vilka brott vill du prioritera bort?
Hur kan man ö.v.h.t. se någonting kriminellt i vad två vuxna människor gör i samförstånd med sina egna kroppar och pengar???
Blanda inte, på ett oärligt sätt i debatten, in sex med minderåriga eller någonting som sker ofrivilligt, det är någonting helt annat.
Ägna er energi och "moral" åt någonting viktigt istället, någonting som verkligen Är ett problem.
Att hundratals småflickor som lever inom vissa invandrar kulturer i Sverige blir bortgifta mot sin vilja varje år tex...HYCKLARE!!!
Sexköpslagen är en ytterst märklig historia. Enligt lagen är det lagligt att sälja sex, men det är olagligt att köpa sex. Man bör antingen ändra så att det är olagligt att sälja sex eller så att det blir lagligt att köpa sex. Hur skulle det se ut om narkotikalagstiftningen såg likadan ut? Kokain och hasch på Statoil, men det är olagligt att köpa....
För övrigt bör det väl vara lagligt att sälja sex om man vill? Varje arbetstagare i Sverige säljer sig till högstbjudande, det är så arbetsmarknaden fungerar. Som jag ser det så ligger problemet i att vissa blir tvingade till att sälja sex mot sin vilja, antingen av andra personer eller av omständigheter. Det är där man skall fokusera rättskipandet. Hitta och straffa de som profiterar genom att tvinga andra till sex.
Teorin bakom sexköpslagen är antagligen att får man bort alla kunder, så kommer ingen att sälja sex. Men man kan inte lagstifta bort sexdriften, det är naivt att tro.
Dessutom borde det vara väldigt enkelt att kringgå sexköpslagen. A säljer sex för 1100 kr till B. B säljer sex till A för 100 kr. Ingen bryter mot lagen, A tjänar 1000 kr på affären. Som jag ser det så är det en märklig lag som sätter fokus på fel sak.
Jag var på massage häromdagen. Förvärvade massörens kropp i 1 timma för 460 kronor. Kändes hur skönt som helst efteråt.
Hur många år bör jag sitta i fängelse?
Snälla Esabelle.
Det du beskriver är inte så som prostitution ser ut. Det är inte enbart "män som köper kvinnor och flickor". Det är också kvinnor som köper män och pojkar och män som köper män och kvinnor som köper kvinnor etc. etc.
Du behöver utbilda dig om det område där du uttalar dig. Bland annat om hur "handel" med sexuella tjänster i verkligheten ser ut och, inte minst, vad de som handlar egentligen är för människor och hur de ser på saken. Framför allt hur "sexsäljarna" ser på det hela, men även naturligtvis köparna.
Du är politiker och kan se till att en utredning initieras för att svara bland annat på ovanstående. Den bör också ta med hur handel med sexuella tjänster betraktas i andra europeiska länder samt vad de har för skäl till sina ställningstaganden.
Tills denna utredning är klar kan du börja med att läsa Petra Östergrens bok "Porr, Horor och Feminister". Hon är den som utförligast och förutsättningslösast hittils har undersökt detta ämne.
Koppleri och sexköp är två vitt skiljda saker som feminister ofta försöker blanda ihop, med syfte att skapa avsky för sexköp, trots att det inte är relevant. Minderåriga offer blandas också gärna in, vilket inte heller har ett jota med sexköp i allmänhet att göra.
Att sexköp är olagligt, är i realiteten att omyndigförklara vuxna människor. Så även säljaren, som ju i regel är kvinna. Drivande feminister bakom detta vill alltså inte erkänna kvinnans rätt att göra vad hon vill med sin kropp. Samtidigt som feministen naturligtvis säger sig värna om kvinnans rätt till just sin kropp. Fullständigt befängt, med andra ord.
Moral har inte i lagboken att göra. Det är upp till var och en att bestämma vad som är rätt och fel när det bara drabbar en själv. En som väljer att sälja sin kropp har själv satt sig i denna situation på ett eller annat vis. Det ska inte köparen belastas för. Sen kan man tycka precis vad man vill om sexköpare.
En moralisk åsikt ska inte vara något som ligger till grund för en unken lag som förbjuder människor att göra vad de vill så länge det sker i samförstånd med alla inblandade.
Rent logiskt borde också sexsäljarna alltså de prostituerade, straffas eller sättas i fängelse. Att bara straffa den ena parten måste strida mot allt sunt förnuft och varför inte tala om ojämlikhet som är så på modet. Att bara straffa männen är väl i allra högsta grad ojämlikt.
Att kopa sex ar moraliskt motbjudande, men jag kan inte inse att det ar nagot som staten och domstolarna ska ha synpunkter pa.
Satsa istallet befintliga resurser pa att se till att ingen tvingas att salja sex och att prostituerade, som av fri vilja bedriver sitt yrke, kan gora det i trygghet .
Denna typ av morallagar tillhör 1800-talet. Människor ska vara fria att göra vad de vill, så länge det inte inkräktar på någon annan människa. Dvs att tvinga någon till sex är liktydigt med misshandel.
För övrigt är lagen oklar på vad som avses med 'köp'. Om betalningen inte är i sedlar, utan i form av en middag eller en drink. Är det fortfarande ett sexköp.
Går gränsen vid typen av betalmedel?
När kvinnornas huvudvärk försvinner från sängkammaren dvs. när männen blir jämställt kvinnan så försvinner efterfrågan.
Låter enkelt men omöjligt att genomföra. Kvinnan kommer inte att ge upp makten.
Ovannämna förslagen har motsatt effekt. Den kan bara förstärka makten och därmed tvinga behovet leva utanför lagen. Det framgår med all önskvärt tydlighet att i maktpositionen ingår möjligheten att ställa krav.
Det förekommer annan människohandel de arbetslösa som är i fas tre bedriver staten människohandel med
Jättebra ide! Varför inte ha spanare på alla dansställen där det sedan hundratals år försigkommet smygprostitution i form av drinkar o mat mot sex. Låt också polisen arbeta med alla dessa rika män som gifter sig med en yngre kvinna. Dessa män är utan tvivel värsta sortens återfallsförbrytare. Förbjud "one night stands", förbjud äktenskap med åldersskillnad, förbjud skenäktenskap där parterna har olika mycket på bankontot, det är inget annat än förklädd prostitution. Ha riktigt hårda straff så att alla får lika fin moral som du och jag har
Jättebra ide! Varför inte ha spanare på alla dansställen där det sedan hundratals år försigkommet smygprostitution i form av drinkar o mat mot sex. Låt också polisen arbeta med alla dessa rika män som gifter sig med en yngre kvinna. Dessa män är utan tvivel värsta sortens återfallsförbrytare. Förbjud "one night stands", förbjud äktenskap med åldersskillnad, förbjud skenäktenskap där parterna har olika mycket på bankontot, det är inget annat än förklädd prostitution. Ha riktigt hårda straff så att alla får lika fin moral som du och jag har
Hur ar det over huvud taget mojligt att vi har en lag som, sa uppenbart, star i strid med det allmanna rattsmedvetandet, for att inte tala om sunt fornuft.
Den som, av fri vilja, valjer att prostituera sig ges ju ratten att gora det; da maste vi i rimlighetens namn ge hennes presumtiva kunder ratten att ta upp hennes erbjudande utan hot om straff.
Sexkopslagen ar inget annat an flagrant statsformynderi, ett fenomen som star fler och fler svenskar upp i halsen.
Utan efterfrågan ingen könshandel.
Jag har just läst några domar mot sexköpare, det framgick klart att de kände till att det handlade i traffickerade kvinnor, och det bekom dom inte ett dugg.
Inhemsk trafficking ökar dessutom i hela EU, dvs att kvinnor och barn från det egna landet traffickeras inom landet. Sexköparen kan alltså aldrig veta vad som är sk "fri vilja" och hans pengar går till organiserad brottslighet vilket drabbar oss alla. Enligt EUROPOLS senaste rapport från juni 2009 ökar omfattningen av trafficking varje år. Denna stora ökning har vi sluppit i Sverige!
Glöm inte ungdomstyrelsen rapport, de som säljer är utsatta ungdomar, som fatiskt också faller offer för människohandels-liknande förhållanden. Fängelse för sexköparen, bra!
Problemet med att trasiga flickor utnyttjas är ju att tillåta bordeller som kontrolleras.
Laszlo Donath [13];
Bra inlägg! Jag vill påstå att det också råder ojämlikhet inför lagen. Det är ju kvinnorna i majoritet som säljer sex och det är männen som är kunderna eller de beroende. Kvinnorna går fria medan männen straffas! Är detta jämlikt?
@ #19 sec,
Du kan aldrig avskaffa efterfragan pa sex och, med de manga vagar som star oppna idag, har vi ingen aning om hur manga som koper sex.
Fokusera pa att utrota trafficking istallet. Och om vi nu maste ha en lag mot sexkop gor det da enbart straffbart att kopa sex av "trafikerade". Da kommer sexkopare att se sig for mer noggrant.
Esabelle Dingizian. Din "lösning" öppnar för utpressning.
Kvinna raggar upp man och säger sen: Betala 50.000 eller sitt två år i fängelse!
Det handlar inte om att avskaffa efterfrågan på sex. Det verkar råda en viss förvirring i kommentarerna vad lagen egentligen reglerar.
Det handlar om att minska efterfrågan för personer(män) att köpa en annan människa. Det har fungerat i Sverige och även i USA i de delstater där man bötfäller könsköpare.
I de länder där man har legal prostitution ökar den illegala delen mest. (Tyskland, Nederländerna, Grekland m fl) Det handlar om pengar inget annat. Traffickerade offer förs in och ut ur illegal /legal verksamhet, polisen kan inte göra något vilket EUROPOL. skriver om. Misären i bordeller är välkänd, kvinnorna förnedras av kunderna och dissocieringen är farlig för den mentala hälsan förutom fysiska problem. Men det är likgiltigt för "kunderna".
Och Bo T: säg "nej" så klarar du dig utan problem.
Män köper kvinnor, ska män överhuvudtaget kunna kommentera det här? "Burglars syndrom", kallas det: vill inbrottstjuven ha fängelse? Knappast!
Är inte det här typiskt för en svensk politiker? Man vill lagstifta bort allt som avviker från "normen", sexköp, narkotikabruk etc. Det du, Dingizian, Leijonhufvud och andra inte inser, är att folk kommer att göra vad dem vill, när dem vill, oavsett vad lagen säger. Skillnaden är att det blir smutsigare och farligare när någonting blir olagligt, än om det är reglerat (läs: alkoholmarknaden). Så om ni verkligen värnar om mänskliga rättigheter, borde ni tänka om och framförallt utbilda er inom området innan ni uttalar er.
Tur för dig att inkompetens är så pass tolererat inom din yrkesgrupp, Dingizian.
Det här är så fruktansvärt infantilt så jag undrar hur dessa kvinnor kan släppas ut bland allmänheten utan övervakning. Inga lag i världen stoppar prostitution, och ingen lag i historien har nånsin stoppat prostitution. Men lagen känns säkert skön för sexfientliga kärringar. Det jävliga är att den bara bidrar till att alltfler människor far illa, alltfler sexslavar, alltmer trafficking. Skäms, kvinna, skäms!
Lite fånigt att lossas som det inte finns en naturlig , "stående" efterfrågan!
Inget land har varit i närheten av att kunna stoppa prostitution.
Efterfrågan kommer alltid att finnas, o finns efterfrågan är det bara en prisfråga! Marknadskrafterna verkar i denna branch också!
En möjlighet för regleringskåta politiker, statliga bordeller!
Tex en General hallik som basar för könsskillnadsmyndigheten!
Vore väl bra reträttplats för nån av våra många misslyckade politiker!
I Sverige begås ett rån, en våldtäkt eller ett misshandelsbrott var femte minut dygnet runt årets alla dagar. Källa: BRÅ.
Denna mängd våldsbrott kan bäst beskrivas som en lavin. Vad har då Esabelle Dingiziane att säga om den? Absolut ingenting! På något konstigt sätt har det blivit politiskt korrekt att tycka det vara OK att påföljden för rånare ofta inskränker sig till saft och kakor* samtidigt som man vill ha ett långt fängelsestraff när A enligt ett marknadsmässigt och frivilligt ingått avtal köper sex av B.
Det skulle vara intressant att läsa Esabelles förklaring till varför det är OK att betala en massör 500 spänn för att knåda min värkande rygg samtidigt som samma tjänst borde kosta två års fängelse om det händelsevis var en annan kroppsdel som knådades.
* En 15-17-årig personrånare kan i normalfallet räkna med att det krävs mer än tre rån innan han (hon) riskerar ett allvarligare ingripande än att träffa en kontaktperson lite då och då.
Förstår verkligen inte hur män tänker... först klagar man på invandrares kvinnosyn och vad gör man sen själv? Jo, går ut och köper sex!! Snacka om dubbelmoral, fy!
Det är desinformation att säga att det blir "smutsigare", med vår lag, det kan inte bli smutsigare än i tex Italien, där barn säljs öppet på gatorna. Det händer inte i Sverige.
Och - det kan aldrig bli mer underjordiskt än att könsköparen hittar och då hittar även polisen, vilket sker idag.
Det går att förhindra prostitution, det är rent felaktigt att säga annat och det kännetecknar bara en förvirrad och okunnig syn på problematiken. Precis samma som nollvisionen i trafiken, man strävar efter ett mål.
Att höja straffsatserna är ett viktigt steg att ta i denna riktning - att minska könshandeln ytterligare.
Funderar ni inte själva på varför männen här i kommentarernavill köpa kvinnor, och varför kvinnor är emot.? Vad beror det på tror ni?
Självklart är det en jämställdhetsproblematik i botten.
Den här frågan blir ofta mycket generaliserad i den allmänna debatten. Att likställa sexköp av en 14 årig förståndshandikappad flicka med köp av frivilliga sexuella tjänster av en myndig kvinna eller man är absurdt.
Självklart bör straffet för sexköp då det rör sig om trafficking eller minderåriga vara betydligt högre än vad det är i dag men det bör snarare komma från ett nytt brott än att generellt klumpa ihop tvång och frivillig försäljning av sex.
//Henrik
"Jag var på massage häromdagen. Förvärvade massörens kropp i 1 timma för 460 kronor. Kändes hur skönt som helst efteråt.
Hur många år bör jag sitta i fängelse?"
Minst livstid. Sedan ska du brinna i de feministiska helveteseldarna i all evighet, amen!
Nötter som den här miljöpartisten känner visst inte till att slaveri redan var förbjudet innan sexköplagen. Med sådan här icke-logik borde allt lönearbete förbjudas.
Sålänge man inte ser skillnad mellan frivilliga avtal som ingås mellan vuxna, och övergrepp på förståndshandikappade barn, lär knappast mps nya profilering som det nya socialliberala partiet funka så bra.
Och det är tråkigt för utan moraltantismen skulle jag gärna rösta mp.
"jämställ sexköp med människohandel"?
Det är samma sak som att jämställa samlag med våldtäkt. Eller varför inte ta steget längre och jämställa felparkering med massmord? Sexköp som baseras på ett frivilligt avtal mellan 2 människor är INTE samma sak som människohandel som baseras på våld och rättslöshet. Hur svårt kan det vara för vissa personer att fatta denna kolossala skillnad. Jag börjar på allvar misstänka att personer som inte kan skilja mellan sexköp och slavhandel är socialt handikappade.
@ sec
Har handlar det inte om att man vill fa kopa sex och darfor argumenterar emot lagen. For min egen del anser jag det mansfornedrande att kopa sex. Orsaken ar att det bygger pa tanken att mannen ar mindre vard som sexuell varelse och darfor ska betala.
Sen far jag instamma med en mangd kommentatorer har att vi inte ska blanda ihop utnyttjandet av 'trafikerade' och andra ovilliga deltagare i sexkop med vanlig prostitution. Det ar ett manipulativt skamgrepp som hederliga debattorer borde halla sig for goda for.
@ sec
"Precis samma som nollvisionen i trafiken, man strävar efter ett mål."
Nollvisionen är inte så svår att uppnå egentligen. Allt som krävs är att man förbjuder alla bilar så kan ingen dö i bilolyckor. Tänk vilken vacker värld vi hade haft då.
När man ändå håller på kan man förbjuda svält och vulkanutbrott. För alla vet ju om att svält är dåligt och detsamma med vulkanutbrott.
Och slutligen. Man borde införa en extra avgift för de som sportar mycket eftersom de genom sin andning ökar koldioxidhalten i luften vilket kommer leda till minst 25 graders temperaturhöjning om 5 år. Jag har inga källor på att det verkligen blir så men jag såg en politiker säga hur farligt växthusgaser är och jag tror på allt politiker säger. Men vafan, nu kom jag ju på lösningen. Vi förbjuder VÄXTHUSGASER med så är allt löst.
Phew. Det var nära ögat att jag missade det.
# 30 Jenny.
Jag tycker du då skall fråga dig, varför så många av de prostituerade annonserar att de bara tar emot män av nordiskt ursprung?
Det skulle vara intressant att hora synpunkterna fran en person i branschen. Man forestaller sig ju att man som fri foretagare skullke vara ganska harsken pa dessa overmorsor som val lagger sordin pa koplusten med att hota kunderna med fangelse om de gor affar. Men jag kan ju ha fel. Finns det nagon utovande expert har?
#23 sec,
Jag kan se att du aldrig varit på insidan av en bordell. Låt bli att skriva om sånt du inte känner till, sagoförfattare har vi nog av.
Stön.....Varför inte införa livstid, så får sexköpslagen högsta prioritet.
Frågan är alltid hur könsköparna definierar frivillighet.
Vid undersökningar med könsköpare (läs tex BRÅ 2008:24), säger de just så, men svävar på målet hur de ska veta att den som säljer är "frivillig".
Om övergrepp har skett i barndomen -är man då frivillig?
Mår man psykiskt oerhört dåligt - kan könsköparen se det? Vill han se det?
Traffickerade kvinnor saluförs som fria enterprenörer och är så traumatiserade/skrämda att de beter sig precis som hallicken vill. Halicken kan t o m befinna sig i ett annat land och styra kvinnan via mobil. Hur ska könsköparen veta det? Bryr han sig? Har det visat sig vara så att det funkar med frivillighet, - i Sverige eller någon annanstans i världen?
Gör könsköparen skillnad?
Inhemsk trafficking - hur ska ni känna igen det? Känner ni till fenomenet ens?
Kryckan; tror du att du får se någonting annat än teater - en teaterföreställning som du gärna går på.
När ridån går ner ser det annorlunda ut - om dissoicieringen fungerar för kvinnan, annars har hon problem med att hitta tillbaka till sig själv. Men kunden får aldrig, aldrig se bakom masken - det hör till.
@ #41sec
Hur ska jag nagonsin veta att det ar frivilligt fran kvinnans sida om vi har vanligt okopt sex? Hon kanske ar sa traumatiserad av narvaron av en stor hemsk man att hon haller tyst och gar med pa att ha sex for sakerhets skull.
Fraga prostituerade kvinnor hur det fungerar; det ar ju verkligen inte alla som har en hallick.
Läs domar där sexköpare döms - det är uppenbart at de struntar i vem de köper och hur denna mår , t o m när hon gråtit struntar de i det. Det är faktiskt vidrigt att läsa.
Liksom den handikappade flickan senast - vem köper?
Vem köper de unga utsatta, med övergrepps- och våldshistorik, i ungdomsstyrelsen rapport? Vem?
Verkar frivilligheten fungera? Borde inte ni män som förespråkar att män ska få köpa gå i första ledet och bekämpa dessa övergrepp från andra (?) män om ni verkligen trodde på frivillighet? Om ni skulle ha någon trovärdighet, istället för att förneka detta?
Varför nämns inte de kvinnor som köper sex av unga män? Varför är det så tyst om dem i denna debatt?
Om man inbillar sig att andelen är så försvinnande liten eller helt enkelt blundar för det av pricipiella feminitets skäl borde man upphöra med detta meningslösa moral iver.
Låt vuxna göra vad de vill med sina kroppar, det har inte staten med att göra.
#43 GR; har man vanliga okonstlade relationer med kvinnor brukar det inte var något problem att märka om kvinnan vill - det märks, jag försäkrar dig.
Varför nämns inte de kvinnor som köper sex av unga män? Varför är det så tyst om dem i denna debatt?
Om man inbillar sig att andelen är så försvinnande liten eller helt enkelt blundar för det av pricipiella feminitets skäl borde man upphöra med detta meningslösa moral iver.
Låt vuxna göra vad de vill med sina kroppar, det har inte staten med att göra.
Jag var feminist i min ungdom pa 60 och 70-talen. Som socialist tror jag pa jamlikhet mellan konen och det var vad jag trodde feminister stravade efter.
Tyvarr visade det sig ganska snart att det ligger en val gomd agenda under de vackra orden. Jamlikhet ar langt ifran vad man vill ha. I sjalva verket vill man bara vanda pa kakan och ta hamnd for det fortryck som man upplever att kvinnor har utsatts for.
Nar jag insag det var och ar jag fortfarande for jamstalldhet mellan konen, men jag eftersom jag ar emot allt fortryck ar jag ocksa anti-feminist.
@ #46 sec
Kvinnor har ofta en obehaglig formaga att forstalla sig, av varierande orsaker. Darfor kan du, som man, aldrig vara helt saker.
Manga unga man har i UK ar radda for att inleda ett forhallande med en kvinna eller flicka, for att det har blivit sa vanligt med falska anmalningar for valdtakt.
Darfor foredrar de att aldrig lita pa en kvinna och jag maste saga att jag forstar dem.
Det ar ju ganska intressant att de hemska hallickar som salde den forstandshandikappade 14-aringen inte var man! De var, om jag har forstatt saken ratt, ett pa andra tonars-flickor ....
Men... det skulle ju innebara att aven kvinnor kan vara onda... Nej vi far forutsedda att hallickarna var killar som klatt ut sig till flickor; sakert for att kasta skulden pa detta oskuldsfulla kon.
14-aringen kanske ocksa var utkladd? Nej nu blir jag forvirrad.