[...] Folkpartiets Landsmöte i helgen kommer det bli en sjujäkla debatt om en tredelning av föräldraförsäkrningen. Idén är alltså att en tredjedel av försäkringen [...]
Blogg:Därför är Liberatis feminister för en individualiserad föräl, 2009-11-17, 17:01
Tur att det finns de som löser de stora problemen i samhället så kan vi andra syssla med marginalfrågor som massinvandringens långsiktiga konsekvenser för demokrati och välstånd.
Undrar förresten vad Birgitta Ohlsson m.fl anser att islamiseringen av Sverige betyder för jämställdheten och liberalismen?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-11-17, 15:41
Tack Birgitta (och tyvärr Barbro Westholm, damn I liked you!) för att du visar vem man skall rösta bort genom att kryssa dem under dig på valsedeln.
Du företräder inte en liberal linje utan en maktfullkommlig och regelpetig - dvs, ren socialdemokrati.
Fanken om jag ens skickar in NU-krysset, pallar att dra något litet strå till den liberala stacken eller helt enkelt bara skiter i detta med en sådan som du vid rodret.
:^(
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2009-11-17, 15:48
"Liberalismens yttersta trohet är till individen. Liberaler har i alla tider varit ovilliga att tillskriva kollektiv, som familjen eller ätten, rättigheter. Den privata sfär en liberal frihet ska skydda är en individuell sfär och ingenting annat. "
Må så vara, men jag förstår inte riktigt hur kvoterad föräldraförsäkring är förenligt med ovanståede beskrivning av liberalismen, eftersom den begränsar individernas (mammornas och pappornas) rätt att bestämma hur de fördelar föräldraledigheten.
Sedan kan man ju också ifrågasätta hur viktigt det är med x antal månader hemma med barnet för att "vara mer delaktiga under hela deras fostran". Hela barnets fostran omfattar ju minst 18 år, i praktiken mycket längre. Huruvida du som förälder har varit hemma med barnet 1 eller 10 månader under dess första levnadsår är nog knappast så relevant.
Permalänk | Anmäl
Kaj Grüssner, 2009-11-17, 15:48
Vad har vi närt vid vår svenska barm? Sverige måste ha de mest extremistiska liberalerna i världen. Var någonstans finns den svenska liberal-konservatismen?
Permalänk | Anmäl
Sten Nilsson, 2009-11-17, 16:10
Inga män som skrivit under? Hur är det med könsrollerna när Birgitta själv ringer runt och skaffar hjälp?
Permalänk | Anmäl
Thomas Eliasson, 2009-11-17, 16:14
Herregud vilken lång namnlista under detta byråkratiska millimeterkrav på vuxna människor, som om de vore omyndiga. Alla kvinnor behöver inte göra karriär som om de vore gammaldags män och alla män behöver inte vara hemma med barnen som om de vore gammaldags kvinnor.
Varför litar inte folkpartiet på människor? Om det ska bli riktigt millimeterrättvist i det här samhället måste vi nog införa något slags enkönat släkte, som kan befrukta sig själv och leva med eller utan barn, med eller utan andra vuxna. Si där en riktig politisk vision. Eller ett skräcksamhälle?
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-11-17, 16:24
Jag tror att delad föräldraförsäkring har sina poänger. Det som förvånar mig är att inget parti verkar driva frågan om delat barnbidrag. Jag tycker att det borde betalas ut med hälften (det är ju inte inkomstprövat) till vardera föräldern, som standard. Varför driver ni inte också den frågan? Det hade väl varit lämpligt just i ett sammanhang där ni förordar delad föräldraförsäkring.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Franzén, 2009-11-17, 16:30
"Vi kan inte längre acceptera att den skattefinansierade föräldraförsäkringen tillåts konserverar gamla könsroller."
Vi kan inte längre acceptera att politiker, feminister och genuspedagoger ska använda våra inbetalda skattepengar till att detaljstyra våra liv.
Permalänk | Anmäl
Johan Nilsson Svensson, 2009-11-17, 16:34
Att gå från nuvarande två pappamånader till fyra väcker uppenbarligen många känslor.
Att skattepengar (föräldraförsäkringens finansiering) skall fortsätta att stärka ojämställdheten, med ett ungefärligt föräldraledighetsuttag på 20 % för papporna, ter sig tämligen svårt att försvara.
Permalänk | Anmäl
Jens, 2009-11-17, 16:52
Tur att det finns politiker som vågar stå för åsikter som kanske inte alltid är populära men ack så viktiga. Så länge kvinnor betraktas som riskarbetskraft kommer vi inte att få jämlika löner. Idag tar kvinnor ut i genomsnitt 2 x 400 dagar föräldraledigt och 51% jobbar heltid av dem med barn under 8 år. Detta måste ändras.
Permalänk | Anmäl
Jessica Bagge, 2009-11-17, 16:54
Förutom att feminismen konserverar och utnyttjar gamla könsroller (kvinnor tros inte kunna tala för sig själva, eller inte kunna komma överens med sin partner, alternativt är "starka kvinnor som kan", vilket som passar för stunden)
Så är feminismen i sig själv en gigantisk kvinnlig könsroll, kvinnofälla och återvändsgränd.
Men tiden håller på att gå ut Birgitta Ohlsson, du som kallat män för "mansgrisar".
Camilla Lindberg i ditt parti är en verkligt jämställd, (icke könsvinklad) folkpartist i riksdagen. Du är en jämställdhetens anakronism! Har antagligen alltid varit.
Permalänk | Anmäl
Joakim Steneberg, 2009-11-17, 16:58
Birgitta Ohlsson nu igen. Kan man bli mer uttröttad? Vad vill hon med samhället egentligen?
Permalänk | Anmäl
tidosss44, 2009-11-17, 16:57
Att gå från nuvarande två pappamånader till fyra väcker uppenbarligen många känslor.
Att skattepengar (föräldraförsäkringens finansiering) skall fortsätta att stärka ojämställdheten, med ett ungefärligt föräldraledighetsuttag på 20 % för papporna, ter sig tämligen svårt att försvara.
Permalänk | Anmäl
Jens, 2009-11-17, 16:59
Till Ohlsson och co.: Backa ut ur våra liv!
Jag är hjärtligt trött på att du och dina kumpaner hela tiden ska lägga dig i hur vi andra väljer att forma våra liv och att dessutom använda sig av ekonomisk utpressning för att styra oss efter för dagen rådande politisk korrekt linje.
Med vilken rätt anser du, att du vet mycket bättre än jag hur just mitt liv ska formas och se ut?
Permalänk | Anmäl
jens, 2009-11-17, 17:03
Birgitta och ni andra kan sköta sitt så sköter jag och min man vårt. Birgitta Ohlsson är socialdemokrat.
Permalänk | Anmäl
Tina, 2009-11-17, 17:06
Tänk vilken klåfingrighet! Behöver vuxna normala människor överförmyndare? Statlig reglering hör socialister till och inte liberaler. Det du (ni) säger; gör ni inte som vi säger får ni inga pengar. Detta är ingenting annat än feministisk propaganda. Kommer nog inte att rösta på Folkpartiet.
Permalänk | Anmäl
Björn Boström, 2009-11-17, 17:07
Jag fascineras alltid av hur folk som kallar sig liberaler kan försvara världens generösaste bidrag till föräldrar, men samtidigt inte är beredda att ställa några som helst krav. Vi ställer ju krav och sätter upp regler för alla andra former av socialförsäkringar som sjukpenning etc. Varför är detta så känsligt när det gäller föräldraförsäkringen?
Personligen vill jag inte att mina skattepengar ska gå till att betala för att kvinnor ska kunna stanna hemma två år med sina barn. Det står självklart familjer fritt att planera sitt liv precis som de vill, men jag vill inte betala för kalaset. Fram för en individualiserad föräldraförsäkring!
Permalänk | Anmäl
Henrik Dahlbom, 2009-11-17, 17:11
Äntligen! Inte en dag för tidigt.
Självklart ska vi ha delad föräldraledighet!!
Permalänk | Anmäl
Li, 2009-11-17, 17:16
Varje gang jag funderar pa att rosta pa folkpartiet i nasta val dyker Birgitta Ohlsson upp och paminner mig om varfor jag inte kan gora det.
Tack for att du har gjort mitt nasta val lattare. Ga nu over till vansterkartellen dar du hor hemma
Permalänk | Anmäl
Bo L, 2009-11-17, 17:16
Nu går jag med i liberala kvinnor.
Permalänk | Anmäl
Grodan, 2009-11-17, 17:17
Alla de kvinnor som skrivit under artikeln har, om de får barn, möjlighet att dela föräldradagarna med sin make/partner som de önskar med undantag för någon månad. Gott så. Ta ut så mycket eller lite ni vill, men tvinga inte på andra lösningar som inte passar i deras familjer. Mín hustru ville ha lejonparten av våra barns dagar, och visst, det är inte fel att låta kvinnor bestämma... Men kvinnorna i artikeln skall tamejfaan inte bestämma i vår familj!!!
Permalänk | Anmäl
Storyteller, 2009-11-17, 17:16
Två korta frågor till er som ser det som ett fullkomligt orimligt att förändra en över 30 år gammal socialförsäkring; ser ni några problem med kvinnors möjligheter på arbetsmarknaden? Finns det enligt er några jämställdhetsfrågor kvar att diskutera i Sverige?
Den här ersättningen är redan idag individuell, det som diskuteras är föräldrarna inte fritt ska kunna flytta dagar mellan sig. För mig är det obegripligt hur man kan få det till tvång och kvotering.
Permalänk | Anmäl
Rally-Kalle, 2009-11-17, 17:16
Kaos och förolämpningar. Föga förvånande. Varför händer detta alltid när jämställdheten ska förbättras? Tänk om folk kunde bråka lika mycket om krig och hemlöshet.
Jag tycker att vi självklart ska ha tredelat. Andra behöver inte hålla med, men kan ni som säger emot snälla hålla er till saken?
Permalänk | Anmäl
Klas, 2009-11-17, 17:20
Håller hela aliansen håller på att sladda ner i vänsterdiket...
Varför litar ni inte på att folket löser sina föräldraledigheter på det sätt som passar dem bäst.
Nej vi vi vet och kan bättre än de simpla, obildade medborgarpacket som vi som vanligt måste detaljstyra så att de beter sig på det rätta sättet. Om vi vallar in dem mellan höga skatter, straffavgifter, inkompetenta beslutsfattare, meningslösa utbildningar och jante så kan vi kontrollera dem precis som vi behagar...
Permalänk | Anmäl
Robert W, 2009-11-17, 17:26
Birgitta, vems skattepengar är det, Dina eller mina? Vill Du bestämma över allas skattepengar: Med vilken rätt?
Permalänk | Anmäl
Eklund, 2009-11-17, 17:31
Varför ska politiker detaljstyra människors liv? Och hur kan ni förena det med liberalismen?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-11-17, 17:32
Föräldraförsäkringen är till för BARNEN och inte ett verktyg för vuxna. Det är också problematiskt att kvinnor utan barn tar sig rätten att uttala för den näst största familjeformen i Sverige - ensamstående mamma med barn.
Visserligen är de ensamstående mammorna osynliga i politiken - det finns inga barnrum på kommunhus, de har inte ork, tid och pengar heller för tidskrävande politik. Fi! har uttalat sig om dem, men inte formulerat något vettigt ännu.
Det är inte liberalt om man inte ser till barnens bästa - och om en frånvarande pappa inte kan ta ut sina tre månader - då tvingas den ensamstående mammans barn till dagis istället för att vara hemma.
Emansipation ska inte skapas med transfereringar, utan i så fall tvingande lagar. Tvinga pappans arbetsgivare betala halva kostnaden oavsett vem som går hemma. Det skulle ge mycket mer.
Svenska barn - uppfostrade av dagis och fritids - bränner skolor idag för att bli synliga och bekräftade. Det grundar sig i såren från tidig barndom. Låt små barn ha sina föräldrar, och tvinga ingen på dagis mer än nödvändigt!
Permalänk | Anmäl
Miranda, 2009-11-17, 17:34
Jaha, då har borgerlighetens egen lilla Prusseluska uttalat sig igen. Ett folkparti utan Birgitta Ohlsson skulle kunna bli dubbelt så stort. Sist dom frågade invånarna själva vad dom tyckte om föräldraförsäkringen vill jag minnas att 92% var nöjda med fördelningen trots det "könsojämna" uttaget. (Men vad spelar människors egna åsikter för roll?)
Kan inte ni obildade borgliga politiker fatta att ni numera för vänsterns identitetspolitiska agenda. Läs på om Frankfurtskolan och försök att inse att:
-Jämställdhet "von oben" är kulturmarxism.
-Kvotering är institutionaliserad diskriminering.
-Integrationssträvandet är i bästa fall naivt, i värsta onskefullt.
Det brinner i förorterna, våldsbrotten och våldtäkterna ökar lavinartat, kränkningsindustrin är den enda industri som går för högtryck och i riksdagen oroar man sig över att inte uppnå symboltal i fördelning av föräldrapeng.
Grattis Sverige!
Permalänk | Anmäl
Conlon, 2009-11-17, 17:39
Tredelad föräldraförsäkring är nästa naturliga steg. Det minsta man kan begära av en försäkring vi skattebetalare står för är att den inte ska öka ojämställdheten, som den gör idag. Som nybliven förälder är min erfarenhet att det ses som närmast excentriskt att dela föräldraledigheten. Stödet från föräldraförsäkringen, bvc, mödravårdscentralen och omgivningen i allmänhet är obefintligt. Ibland måste någon visa lite ledarskap och det gör Birgitta Ohlsson.
Permalänk | Anmäl
Martina, 2009-11-17, 18:03
Tvång är steget som tas när man går ifrån liberalism. Birgitta är INTE liberal. När kollektivet får gå före individen så är man socialist.
Permalänk | Anmäl
Eddie Willers, 2009-11-17, 18:05
Eklund, du undrar med vilken rätt Birgitta ska kunna bestämma över våra skattepengar - politiker ska göra det, det är deras jobb. Det har du svårt att komma undan så länge vi har skatter.
Permalänk | Anmäl
Rally-Kalle, 2009-11-17, 18:07
Jaa du Birgitta. Kan du berätta vad det är som gör att du och andra politiker, har ett sådan behov av att bestämma hur vi andra ska leva våra liv. Är det så att ert behov av makt aldrig stillas?
Jag säger som en tidigare kommentator: Backa ut ur mitt liv!
Permalänk | Anmäl
Hippie Tanten, 2009-11-17, 18:17
# 28 Före Miranda hade inte många nämnt BARNEN.
#24 Klas. Instämmer, verkar vara värre än krig att få vara med sitt eget barn en kort tid i livet.
Det mest värmande i en orolig tid är att se alla pappor som är med sina barn, fattar ni inte hur bra det är för er själva och allra mest för barnen.
Hur kan vissa kommentatörer skriva så råelakt när det som föreslås gynnar våra barn?
Obegripligt.
Permalänk | Anmäl
Lill "LillerBi" Bergström, 2009-11-17, 18:20
Kan Brigitta snälla skaffa egna barn innan hon berättar för oss föräldrar hur vi skall leva våra liv?
Artikleln är för övrigt inte särskilt jämställd då inga män skrivit under. Måste vara någon könsmaktsordning!
Permalänk | Anmäl
TobiasQ, 2009-11-17, 18:22
Stoppa alla stolliga tokfeminister
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2009-11-17, 18:35
Anar en dold agenda, det måste vara en kontradiktatorisk mediafint som har syftet att trissa upp en folkopinion mot den allmänna försäkringen, däribland föräldrapenningen. Vad annars att vänta av de liberala? De brukar alltid ha tillräckligt med pengar på banken för att klara av ett år utan inkomst, så det skulle inte beröva dem någon rätt att bestämma själva över när de ska vara hemma med barn. Sen är de med höga inkomster med liberala idéer ofta egna företagare och kan flexarbeta lite som de vill, välja att arbeta hemifrån och förlägga arbetstiden så att det passar båda föräldrarna. Liberaler skyr dessutom alla som har andra politiska hemvister och är säkert till mer än 90% gifta med varandra, så då kommer man inte heller att hamna i någon egentlig tvist med partnern om vem som eventuellt ska vara hemma eller inte vara hemma.
Så ja, jag håller med om att det mer låter som en statligt styrd jämställdhet, som gäller folket, dvs. alla de som inte har råd att vara hemma utan är tvungna att arbeta och lämna barnen på dagis. Med allt vad det sen innebär i det långa loppet, kan se att den generationen tidiga daghemsbarn kommer att bli den först utbrända, kommer kosta nästa generation ännu mer i form av sjukersättningar. Men det kommer inte vara de välbeställdas barn. Samma klass som alltid kommer att klara sig bäst, helt utan det sociala skyddsnätet som liberaler i alla tider ansett sig för fina att omfattas av. Det är ingen skillnad nu. Litar inte ett ögonblick på liberala feminister i den här frågan.
Permalänk | Anmäl
Birgitta Måhl, 2009-11-17, 18:38
Jag håller med föregående talare Birgitta Måhl. Det är ett problem när stadsboende intellektuella som har ett stort friutrymme skall minska det ytterligare för människor som färdigt har begränsade möjligheter att styra sina liv. Jag tror inte att man kan tvinga fram jämställdhet genom maktutövning. Däremot är jag rädd att man kan orsaka olycka och ofrihet.
Permalänk | Anmäl
Helena von Schantz, 2009-11-17, 18:49
Barnens bästa är det viktigaste och jag tror att barnen mår bäst av att föräldrarna delar ansvaret för barnet redan från början, vilket betyder att jag tycker det är bra med en tredelad föräldraförsäkring.
Permalänk | Anmäl
Anna G, 2009-11-17, 19:00
Suboptimering av livets komplexitet:
"Var kommer barnen in "
"Var kommer kunskapen in"
Varför är politiker så ofattbart tunnelseende. Inte en biprodukt kan skönjas i argumentationen.
Läs gärna analysen:
http://andersbwestin.wordpress.com/2009/11/01/fader-okand/
och den ironiska vinklingen om likhets-talibanerna:
http://andersbwestin.wordpress.com/2009/11/12/lagstifta-om-obligatorisk-...
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2009-11-17, 19:13
Robert #25: Alla håller på att sladda ner i vänsterdiket. Kul formulering! På auktioner när två ger samma bud skriker auktionisten: Skilj ut er!
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2009-11-17, 19:22
Man tar sig för pannan! När blev statisktisk jämställdhet viktigare än individernas rätt att själva välja? Föräldraförsäkringen följer barnet och det finns därmed ur liberal synvinkel inte någon anledning att kvotera den eller bestämma vilken av föräldrarna som ska ta ut den. Att den är skattefinansierad ska givetvis inte innebära att medborgarna är livegna. Snacka om paternalism! Ni tänker helt fel i denna fråga även om ert syfte måhända är gott. Även om FP historiskt har ibland varit antifrihetligt är det aldrig för sent att tänka om! Tänk liberalt!
Permalänk | Anmäl
jaol, 2009-11-17, 19:33
Nu har sossarna drivit igenom frågan om mer tvång i föräldraförsäkringen, alltså måste (fp) också göra det?
Sluta kalla er liberaler. Birgitta, sluta kalla dig själv liberal.
Permalänk | Anmäl
Svempa, 2009-11-17, 19:50
Varför kan ingen politiker våga ställa frågan om det kan vara så att kvinnor i större utsträckning än män sett vill vara hemma mer än männen under barnets första levnadsår?
Jag säger inte att det gäller för alla men varför skall enskilda individer tvingas in i det som anses vara mest PK i det kollektiva?
Hur Birgitta kan kalla sig liberal och föreslå något sådant visar bara på att hon egentligen bryr sig mer om millimeterrättvisa än om det som svenska folket egentligen vill att politikerna skall ägna sig åt.
Permalänk | Anmäl
A. Carlson, 2009-11-17, 20:09
Hela barnomsorgsspektaklet med att tvinga bort kvinnorna från spisen är en gigantisk ebberöds bank. http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=5921...
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2009-11-17, 20:20
Ohlssons feministnätverk heter "Felira". Hon är uppvuxen i Tokarp utanför Linköping. (För kalenderbitare...)
F.ö kan man väl inte ha pappamånader i ett land där papparollen i princip är nermonterad?
Permalänk | Anmäl
Joakim Steneberg, 2009-11-17, 20:29
Män och kvinnor får förstås vara hemma hur mycket de vill med sina barn. Men när vi har en offentlig skattefinansierad föräldraförsäkring borde ett minimikrav vara att *den* inte bidrar till ökad ojämställdhet eller konserverar ojämställdheten. Det är vi många män som också tycker.
Permalänk | Anmäl
Rasmus Jonlund, 2009-11-17, 20:48
Hur man vill spendera föräldraförsäkring ska vara upp till varje enskilt par.
Att tvinga fram någonting genom lagar är fullkomligt galet.
Om en familj vill att mannen ska vara hemma med barnen 80% av tiden så ska det fungera, precis lika om kvinnan vill vara hemma 100% av tiden.
Det ska vara varje familjs enskilda rättighet att välja själva hur deras liv ska levas.
Ge fan i att försöka bestämma under vilka villkor jag ska få leva.
Om ni kollar upp lite i statistikerna så ser ni att män är hemma mer nu än tidigare frivilligt.
Lagstadga istället så att familjer inte förlorar mer pengar på om den som tjänar mest är hemma.
Det skulle öka viljan hos fler män (eftersom de fortsätter att ha högst löner) att vilja ta ut fler pappadagar.
Morötter fungerar alltid bättre än piska.
Ni som är för det här förslaget hör inte hemma inom FP.
Ni är allt annat än liberala.
Permalänk | Anmäl
Geiko, 2009-11-17, 20:51
Birgitta Ohlsson pratar om skattepengar som om det vore hennes pengar.
Hon glömmer en sak, det är våra pengar som hon vill använda för att styra och ställa i människors privatliv!
Själv skulle jag mycket väl kunna rösta på FP om det inte vore för en enda person: Birgitta Ohlsson. Jag är säker på att det finns många som resonerar på samma sätt som jag. Jag är också säker på att det finns många i folkpartiet som tycker att hon är en belastning för partiet. Finns det därför ingen i ledande ställning inom FP som kan se till att hon hamnar där hon rätteligen hör hemma, i Fi eller V? Där kan hon driva sina frågor med sina likasinnade och ta sina få supportrar med sig.
Permalänk | Anmäl
Tim O'Tej, 2009-11-17, 21:02
Kan man kalla Folkpartiet för ett liberalt parti? Brukade min vän retoriskt fråga.
Sluta tafsa på familjerna. Det är inte era familjer, och de klarar sig utmärkt utan era kladdiga fingrar. Jag gratulerar alla som lyckas ta hand om sina barn på ett sätt de finner tillfredsställande, och om det innebär att papporna är hemma - no problem.
Talet om att hjälpa familjer att "välja rätt" är enbart ett hån och tar inte hänsyn till familjers olika situationer, preferenser eller ens möjliheter att "välja" - oavsett kvoteringar.
Vi gör förstås redan vad vi kan för att våra barn ska ha det bra - utan politikerförmyndarnas oönskade stjälpande.
Det är dessvärre inte alla män som lyckas nå upp till FP:s trendiga ideal, och talet om att dra in föräldraförsäkringen - vilket tyvärr blir konsekvenserna för många av oss som sliter för att få ihop dagen och inte begåvats med riksdagsmannens lyxproblem - gör mig rasande. Barnen får betala priset när FP gjort jobbet och bestraffat våra "omoderna" familjer med att frysa inne föräldraförsäkringsdagar till mindre "lyckligt" lottade - surt och i förskott betalade för genom världens högsta marginalskatter.
FörmyndarPartiet FP förtjänar inte längre att kallas liberalt.
Permalänk | Anmäl
Göran, 2009-11-17, 21:08
117 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Tur att det finns de som löser de stora problemen i samhället så kan vi andra syssla med marginalfrågor som massinvandringens långsiktiga konsekvenser för demokrati och välstånd.
Undrar förresten vad Birgitta Ohlsson m.fl anser att islamiseringen av Sverige betyder för jämställdheten och liberalismen?
Tack Birgitta (och tyvärr Barbro Westholm, damn I liked you!) för att du visar vem man skall rösta bort genom att kryssa dem under dig på valsedeln.
Du företräder inte en liberal linje utan en maktfullkommlig och regelpetig - dvs, ren socialdemokrati.
Fanken om jag ens skickar in NU-krysset, pallar att dra något litet strå till den liberala stacken eller helt enkelt bara skiter i detta med en sådan som du vid rodret.
:^(
"Liberalismens yttersta trohet är till individen. Liberaler har i alla tider varit ovilliga att tillskriva kollektiv, som familjen eller ätten, rättigheter. Den privata sfär en liberal frihet ska skydda är en individuell sfär och ingenting annat. "
Må så vara, men jag förstår inte riktigt hur kvoterad föräldraförsäkring är förenligt med ovanståede beskrivning av liberalismen, eftersom den begränsar individernas (mammornas och pappornas) rätt att bestämma hur de fördelar föräldraledigheten.
Sedan kan man ju också ifrågasätta hur viktigt det är med x antal månader hemma med barnet för att "vara mer delaktiga under hela deras fostran". Hela barnets fostran omfattar ju minst 18 år, i praktiken mycket längre. Huruvida du som förälder har varit hemma med barnet 1 eller 10 månader under dess första levnadsår är nog knappast så relevant.
Vad har vi närt vid vår svenska barm? Sverige måste ha de mest extremistiska liberalerna i världen. Var någonstans finns den svenska liberal-konservatismen?
Inga män som skrivit under? Hur är det med könsrollerna när Birgitta själv ringer runt och skaffar hjälp?
Herregud vilken lång namnlista under detta byråkratiska millimeterkrav på vuxna människor, som om de vore omyndiga. Alla kvinnor behöver inte göra karriär som om de vore gammaldags män och alla män behöver inte vara hemma med barnen som om de vore gammaldags kvinnor.
Varför litar inte folkpartiet på människor? Om det ska bli riktigt millimeterrättvist i det här samhället måste vi nog införa något slags enkönat släkte, som kan befrukta sig själv och leva med eller utan barn, med eller utan andra vuxna. Si där en riktig politisk vision. Eller ett skräcksamhälle?
Jag tror att delad föräldraförsäkring har sina poänger. Det som förvånar mig är att inget parti verkar driva frågan om delat barnbidrag. Jag tycker att det borde betalas ut med hälften (det är ju inte inkomstprövat) till vardera föräldern, som standard. Varför driver ni inte också den frågan? Det hade väl varit lämpligt just i ett sammanhang där ni förordar delad föräldraförsäkring.
"Vi kan inte längre acceptera att den skattefinansierade föräldraförsäkringen tillåts konserverar gamla könsroller."
Vi kan inte längre acceptera att politiker, feminister och genuspedagoger ska använda våra inbetalda skattepengar till att detaljstyra våra liv.
Att gå från nuvarande två pappamånader till fyra väcker uppenbarligen många känslor.
Att skattepengar (föräldraförsäkringens finansiering) skall fortsätta att stärka ojämställdheten, med ett ungefärligt föräldraledighetsuttag på 20 % för papporna, ter sig tämligen svårt att försvara.
Tur att det finns politiker som vågar stå för åsikter som kanske inte alltid är populära men ack så viktiga. Så länge kvinnor betraktas som riskarbetskraft kommer vi inte att få jämlika löner. Idag tar kvinnor ut i genomsnitt 2 x 400 dagar föräldraledigt och 51% jobbar heltid av dem med barn under 8 år. Detta måste ändras.
Förutom att feminismen konserverar och utnyttjar gamla könsroller (kvinnor tros inte kunna tala för sig själva, eller inte kunna komma överens med sin partner, alternativt är "starka kvinnor som kan", vilket som passar för stunden)
Så är feminismen i sig själv en gigantisk kvinnlig könsroll, kvinnofälla och återvändsgränd.
Men tiden håller på att gå ut Birgitta Ohlsson, du som kallat män för "mansgrisar".
Camilla Lindberg i ditt parti är en verkligt jämställd, (icke könsvinklad) folkpartist i riksdagen. Du är en jämställdhetens anakronism! Har antagligen alltid varit.
Birgitta Ohlsson nu igen. Kan man bli mer uttröttad? Vad vill hon med samhället egentligen?
Att gå från nuvarande två pappamånader till fyra väcker uppenbarligen många känslor.
Att skattepengar (föräldraförsäkringens finansiering) skall fortsätta att stärka ojämställdheten, med ett ungefärligt föräldraledighetsuttag på 20 % för papporna, ter sig tämligen svårt att försvara.
Till Ohlsson och co.: Backa ut ur våra liv!
Jag är hjärtligt trött på att du och dina kumpaner hela tiden ska lägga dig i hur vi andra väljer att forma våra liv och att dessutom använda sig av ekonomisk utpressning för att styra oss efter för dagen rådande politisk korrekt linje.
Med vilken rätt anser du, att du vet mycket bättre än jag hur just mitt liv ska formas och se ut?
Birgitta och ni andra kan sköta sitt så sköter jag och min man vårt. Birgitta Ohlsson är socialdemokrat.
Tänk vilken klåfingrighet! Behöver vuxna normala människor överförmyndare? Statlig reglering hör socialister till och inte liberaler. Det du (ni) säger; gör ni inte som vi säger får ni inga pengar. Detta är ingenting annat än feministisk propaganda. Kommer nog inte att rösta på Folkpartiet.
Jag fascineras alltid av hur folk som kallar sig liberaler kan försvara världens generösaste bidrag till föräldrar, men samtidigt inte är beredda att ställa några som helst krav. Vi ställer ju krav och sätter upp regler för alla andra former av socialförsäkringar som sjukpenning etc. Varför är detta så känsligt när det gäller föräldraförsäkringen?
Personligen vill jag inte att mina skattepengar ska gå till att betala för att kvinnor ska kunna stanna hemma två år med sina barn. Det står självklart familjer fritt att planera sitt liv precis som de vill, men jag vill inte betala för kalaset. Fram för en individualiserad föräldraförsäkring!
Äntligen! Inte en dag för tidigt.
Självklart ska vi ha delad föräldraledighet!!
Varje gang jag funderar pa att rosta pa folkpartiet i nasta val dyker Birgitta Ohlsson upp och paminner mig om varfor jag inte kan gora det.
Tack for att du har gjort mitt nasta val lattare. Ga nu over till vansterkartellen dar du hor hemma
Nu går jag med i liberala kvinnor.
Alla de kvinnor som skrivit under artikeln har, om de får barn, möjlighet att dela föräldradagarna med sin make/partner som de önskar med undantag för någon månad. Gott så. Ta ut så mycket eller lite ni vill, men tvinga inte på andra lösningar som inte passar i deras familjer. Mín hustru ville ha lejonparten av våra barns dagar, och visst, det är inte fel att låta kvinnor bestämma... Men kvinnorna i artikeln skall tamejfaan inte bestämma i vår familj!!!
Två korta frågor till er som ser det som ett fullkomligt orimligt att förändra en över 30 år gammal socialförsäkring; ser ni några problem med kvinnors möjligheter på arbetsmarknaden? Finns det enligt er några jämställdhetsfrågor kvar att diskutera i Sverige?
Den här ersättningen är redan idag individuell, det som diskuteras är föräldrarna inte fritt ska kunna flytta dagar mellan sig. För mig är det obegripligt hur man kan få det till tvång och kvotering.
Kaos och förolämpningar. Föga förvånande. Varför händer detta alltid när jämställdheten ska förbättras? Tänk om folk kunde bråka lika mycket om krig och hemlöshet.
Jag tycker att vi självklart ska ha tredelat. Andra behöver inte hålla med, men kan ni som säger emot snälla hålla er till saken?
Håller hela aliansen håller på att sladda ner i vänsterdiket...
Varför litar ni inte på att folket löser sina föräldraledigheter på det sätt som passar dem bäst.
Nej vi vi vet och kan bättre än de simpla, obildade medborgarpacket som vi som vanligt måste detaljstyra så att de beter sig på det rätta sättet. Om vi vallar in dem mellan höga skatter, straffavgifter, inkompetenta beslutsfattare, meningslösa utbildningar och jante så kan vi kontrollera dem precis som vi behagar...
Birgitta, vems skattepengar är det, Dina eller mina? Vill Du bestämma över allas skattepengar: Med vilken rätt?
Varför ska politiker detaljstyra människors liv? Och hur kan ni förena det med liberalismen?
Föräldraförsäkringen är till för BARNEN och inte ett verktyg för vuxna. Det är också problematiskt att kvinnor utan barn tar sig rätten att uttala för den näst största familjeformen i Sverige - ensamstående mamma med barn.
Visserligen är de ensamstående mammorna osynliga i politiken - det finns inga barnrum på kommunhus, de har inte ork, tid och pengar heller för tidskrävande politik. Fi! har uttalat sig om dem, men inte formulerat något vettigt ännu.
Det är inte liberalt om man inte ser till barnens bästa - och om en frånvarande pappa inte kan ta ut sina tre månader - då tvingas den ensamstående mammans barn till dagis istället för att vara hemma.
Emansipation ska inte skapas med transfereringar, utan i så fall tvingande lagar. Tvinga pappans arbetsgivare betala halva kostnaden oavsett vem som går hemma. Det skulle ge mycket mer.
Svenska barn - uppfostrade av dagis och fritids - bränner skolor idag för att bli synliga och bekräftade. Det grundar sig i såren från tidig barndom. Låt små barn ha sina föräldrar, och tvinga ingen på dagis mer än nödvändigt!
Jaha, då har borgerlighetens egen lilla Prusseluska uttalat sig igen. Ett folkparti utan Birgitta Ohlsson skulle kunna bli dubbelt så stort. Sist dom frågade invånarna själva vad dom tyckte om föräldraförsäkringen vill jag minnas att 92% var nöjda med fördelningen trots det "könsojämna" uttaget. (Men vad spelar människors egna åsikter för roll?)
Kan inte ni obildade borgliga politiker fatta att ni numera för vänsterns identitetspolitiska agenda. Läs på om Frankfurtskolan och försök att inse att:
-Jämställdhet "von oben" är kulturmarxism.
-Kvotering är institutionaliserad diskriminering.
-Integrationssträvandet är i bästa fall naivt, i värsta onskefullt.
Det brinner i förorterna, våldsbrotten och våldtäkterna ökar lavinartat, kränkningsindustrin är den enda industri som går för högtryck och i riksdagen oroar man sig över att inte uppnå symboltal i fördelning av föräldrapeng.
Grattis Sverige!
Tredelad föräldraförsäkring är nästa naturliga steg. Det minsta man kan begära av en försäkring vi skattebetalare står för är att den inte ska öka ojämställdheten, som den gör idag. Som nybliven förälder är min erfarenhet att det ses som närmast excentriskt att dela föräldraledigheten. Stödet från föräldraförsäkringen, bvc, mödravårdscentralen och omgivningen i allmänhet är obefintligt. Ibland måste någon visa lite ledarskap och det gör Birgitta Ohlsson.
Tvång är steget som tas när man går ifrån liberalism. Birgitta är INTE liberal. När kollektivet får gå före individen så är man socialist.
Eklund, du undrar med vilken rätt Birgitta ska kunna bestämma över våra skattepengar - politiker ska göra det, det är deras jobb. Det har du svårt att komma undan så länge vi har skatter.
Jaa du Birgitta. Kan du berätta vad det är som gör att du och andra politiker, har ett sådan behov av att bestämma hur vi andra ska leva våra liv. Är det så att ert behov av makt aldrig stillas?
Jag säger som en tidigare kommentator: Backa ut ur mitt liv!
# 28 Före Miranda hade inte många nämnt BARNEN.
#24 Klas. Instämmer, verkar vara värre än krig att få vara med sitt eget barn en kort tid i livet.
Det mest värmande i en orolig tid är att se alla pappor som är med sina barn, fattar ni inte hur bra det är för er själva och allra mest för barnen.
Hur kan vissa kommentatörer skriva så råelakt när det som föreslås gynnar våra barn?
Obegripligt.
Kan Brigitta snälla skaffa egna barn innan hon berättar för oss föräldrar hur vi skall leva våra liv?
Artikleln är för övrigt inte särskilt jämställd då inga män skrivit under. Måste vara någon könsmaktsordning!
Stoppa alla stolliga tokfeminister
Anar en dold agenda, det måste vara en kontradiktatorisk mediafint som har syftet att trissa upp en folkopinion mot den allmänna försäkringen, däribland föräldrapenningen. Vad annars att vänta av de liberala? De brukar alltid ha tillräckligt med pengar på banken för att klara av ett år utan inkomst, så det skulle inte beröva dem någon rätt att bestämma själva över när de ska vara hemma med barn. Sen är de med höga inkomster med liberala idéer ofta egna företagare och kan flexarbeta lite som de vill, välja att arbeta hemifrån och förlägga arbetstiden så att det passar båda föräldrarna. Liberaler skyr dessutom alla som har andra politiska hemvister och är säkert till mer än 90% gifta med varandra, så då kommer man inte heller att hamna i någon egentlig tvist med partnern om vem som eventuellt ska vara hemma eller inte vara hemma.
Så ja, jag håller med om att det mer låter som en statligt styrd jämställdhet, som gäller folket, dvs. alla de som inte har råd att vara hemma utan är tvungna att arbeta och lämna barnen på dagis. Med allt vad det sen innebär i det långa loppet, kan se att den generationen tidiga daghemsbarn kommer att bli den först utbrända, kommer kosta nästa generation ännu mer i form av sjukersättningar. Men det kommer inte vara de välbeställdas barn. Samma klass som alltid kommer att klara sig bäst, helt utan det sociala skyddsnätet som liberaler i alla tider ansett sig för fina att omfattas av. Det är ingen skillnad nu. Litar inte ett ögonblick på liberala feminister i den här frågan.
Jag håller med föregående talare Birgitta Måhl. Det är ett problem när stadsboende intellektuella som har ett stort friutrymme skall minska det ytterligare för människor som färdigt har begränsade möjligheter att styra sina liv. Jag tror inte att man kan tvinga fram jämställdhet genom maktutövning. Däremot är jag rädd att man kan orsaka olycka och ofrihet.
Barnens bästa är det viktigaste och jag tror att barnen mår bäst av att föräldrarna delar ansvaret för barnet redan från början, vilket betyder att jag tycker det är bra med en tredelad föräldraförsäkring.
Suboptimering av livets komplexitet:
"Var kommer barnen in "
"Var kommer kunskapen in"
Varför är politiker så ofattbart tunnelseende. Inte en biprodukt kan skönjas i argumentationen.
Läs gärna analysen:
http://andersbwestin.wordpress.com/2009/11/01/fader-okand/
och den ironiska vinklingen om likhets-talibanerna:
http://andersbwestin.wordpress.com/2009/11/12/lagstifta-om-obligatorisk-...
Robert #25: Alla håller på att sladda ner i vänsterdiket. Kul formulering! På auktioner när två ger samma bud skriker auktionisten: Skilj ut er!
Man tar sig för pannan! När blev statisktisk jämställdhet viktigare än individernas rätt att själva välja? Föräldraförsäkringen följer barnet och det finns därmed ur liberal synvinkel inte någon anledning att kvotera den eller bestämma vilken av föräldrarna som ska ta ut den. Att den är skattefinansierad ska givetvis inte innebära att medborgarna är livegna. Snacka om paternalism! Ni tänker helt fel i denna fråga även om ert syfte måhända är gott. Även om FP historiskt har ibland varit antifrihetligt är det aldrig för sent att tänka om! Tänk liberalt!
Nu har sossarna drivit igenom frågan om mer tvång i föräldraförsäkringen, alltså måste (fp) också göra det?
Sluta kalla er liberaler. Birgitta, sluta kalla dig själv liberal.
Varför kan ingen politiker våga ställa frågan om det kan vara så att kvinnor i större utsträckning än män sett vill vara hemma mer än männen under barnets första levnadsår?
Jag säger inte att det gäller för alla men varför skall enskilda individer tvingas in i det som anses vara mest PK i det kollektiva?
Hur Birgitta kan kalla sig liberal och föreslå något sådant visar bara på att hon egentligen bryr sig mer om millimeterrättvisa än om det som svenska folket egentligen vill att politikerna skall ägna sig åt.
Hela barnomsorgsspektaklet med att tvinga bort kvinnorna från spisen är en gigantisk ebberöds bank. http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=5921...
Ohlssons feministnätverk heter "Felira". Hon är uppvuxen i Tokarp utanför Linköping. (För kalenderbitare...)
F.ö kan man väl inte ha pappamånader i ett land där papparollen i princip är nermonterad?
Män och kvinnor får förstås vara hemma hur mycket de vill med sina barn. Men när vi har en offentlig skattefinansierad föräldraförsäkring borde ett minimikrav vara att *den* inte bidrar till ökad ojämställdhet eller konserverar ojämställdheten. Det är vi många män som också tycker.
Hur man vill spendera föräldraförsäkring ska vara upp till varje enskilt par.
Att tvinga fram någonting genom lagar är fullkomligt galet.
Om en familj vill att mannen ska vara hemma med barnen 80% av tiden så ska det fungera, precis lika om kvinnan vill vara hemma 100% av tiden.
Det ska vara varje familjs enskilda rättighet att välja själva hur deras liv ska levas.
Ge fan i att försöka bestämma under vilka villkor jag ska få leva.
Om ni kollar upp lite i statistikerna så ser ni att män är hemma mer nu än tidigare frivilligt.
Lagstadga istället så att familjer inte förlorar mer pengar på om den som tjänar mest är hemma.
Det skulle öka viljan hos fler män (eftersom de fortsätter att ha högst löner) att vilja ta ut fler pappadagar.
Morötter fungerar alltid bättre än piska.
Ni som är för det här förslaget hör inte hemma inom FP.
Ni är allt annat än liberala.
Birgitta Ohlsson pratar om skattepengar som om det vore hennes pengar.
Hon glömmer en sak, det är våra pengar som hon vill använda för att styra och ställa i människors privatliv!
Själv skulle jag mycket väl kunna rösta på FP om det inte vore för en enda person: Birgitta Ohlsson. Jag är säker på att det finns många som resonerar på samma sätt som jag. Jag är också säker på att det finns många i folkpartiet som tycker att hon är en belastning för partiet. Finns det därför ingen i ledande ställning inom FP som kan se till att hon hamnar där hon rätteligen hör hemma, i Fi eller V? Där kan hon driva sina frågor med sina likasinnade och ta sina få supportrar med sig.
Kan man kalla Folkpartiet för ett liberalt parti? Brukade min vän retoriskt fråga.
Sluta tafsa på familjerna. Det är inte era familjer, och de klarar sig utmärkt utan era kladdiga fingrar. Jag gratulerar alla som lyckas ta hand om sina barn på ett sätt de finner tillfredsställande, och om det innebär att papporna är hemma - no problem.
Talet om att hjälpa familjer att "välja rätt" är enbart ett hån och tar inte hänsyn till familjers olika situationer, preferenser eller ens möjliheter att "välja" - oavsett kvoteringar.
Vi gör förstås redan vad vi kan för att våra barn ska ha det bra - utan politikerförmyndarnas oönskade stjälpande.
Det är dessvärre inte alla män som lyckas nå upp till FP:s trendiga ideal, och talet om att dra in föräldraförsäkringen - vilket tyvärr blir konsekvenserna för många av oss som sliter för att få ihop dagen och inte begåvats med riksdagsmannens lyxproblem - gör mig rasande. Barnen får betala priset när FP gjort jobbet och bestraffat våra "omoderna" familjer med att frysa inne föräldraförsäkringsdagar till mindre "lyckligt" lottade - surt och i förskott betalade för genom världens högsta marginalskatter.
FörmyndarPartiet FP förtjänar inte längre att kallas liberalt.