Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Uppseendeväckande att DN svänger om Afghanistan


Debatten om svensk närvaro i Afghanistan har blossat upp igen i och med de senaste incidenterna i landet. Flera debattörer hävdar att Sverige bör lämna Afghanistan när våld riktas mot de svenska styrkorna. Ett uppseendeväckande exempel är Peter Wolodarski, politisk chefredaktör vid Dagens Nyheter, som tycks ha svängt i frågan och nu vill att Sverige ska dra hem de fredsbevarande trupperna.


Om författaren

Förbundsordförande i Liberala ungdomsförbundet.

Vi i Liberala ungdomsförbundet menar att det är precis tvärt om, våldshandlingarna och den bräckliga demokratin i Afghanistan visar snarare på behovet av svensk truppnärvaro. Vi har beslutat att ställa upp för det afghanska folket när FN kallade och det värsta vi kan göra är att svika nu när riskerna ökar. Det vore ett svek framför allt mot civilbefolkningen, som led fruktansvärt under åren då världssamfundet inte var närvarande i landet.

The Asia Foundation, en ideell organisation, släppte nyligen sin årliga opinionsundersökning där det afghanska folket ger sin syn på landets läge och utveckling. Allt fler säger att landet går i rätt riktning och att det finns skäl för optimism. Bland de som uppger att landet är på väg i fel riktning är det enbart sju procent som anger att den främsta orsaken är att för många utlänningar befinner sig i landet. Detta bör rimligen tolkas som att det afghanska folket ger sitt stöd till de fredsbevarande trupperna, och det är där utgångspunkten för diskussionen måste vara.

Berättigad kritik har riktats mot främst den amerikanska insatsen och den i många fall alltför omfattande användningen av militärt våld. Denna kritik understryker behovet av den svenska instansen och att vi i högre utsträckning kan bidra med förtroendeskapande åtgärder. Samma sak gäller för valfusket vid senaste presidentvalet. Sverige har en lång erfarenhet av detta och det vore ett svek mot den afghanska befolkningen om vi inte kunde bidra. Parallellt med detta arbete måste Sverige trappa upp sitt bistånd till Afghanistan. Det är enbart i kombination ett monetärt stöd som de fredsbevarande trupperna kan nå den trygga och stabila situation som alla är ute efter.

Risken för att våldshandlingarna ökar i grannlandet Pakistan tas också upp som en anledning till att Sverige borde dra sig ur Afghanistan och att världssamfundet mer borde inrikta sig mot Pakistan. Att lyfta fram detta som en motsättning i sig är dock helt fel. Snarare är det så att stabilitet och demokrati i båda dessa länder gynnar vart och ett av dem. Alla andra resonemang riskerar att bli en cynisk beräkning av vilka grupper som är värda att räddas.

Sverige och de andra staterna som bidrar till insatsen i Afghanistan bör heller inte, som vissa debattörer kräver, planera för en reträtt, utan istället ha det som är bäst för den afghanska civilbefolkningen som mål. Stabilitet, mänskliga rättigheter och demokrati bör vara överordnat de enkla mål som nu efterfrågas.

Det som de senaste händelserna däremot visar är behovet av adekvata resurser för insatsen. Därför bör vi arbeta för att tillföra de resurser som krävs för att genomföra den svenska insatsen. Behovet av helikoptrar, som sedan en tid påpekats av liberaler i Sverige, är nu akut och måste omedelbart tillföras. Antalet soldater i insatsen måste också prövas utifrån behovet och framför allt måste de civila inslagen stärkas.

Riksdagen har med bred majoritet beslutat att göra Afghanistans sak till vår. Då får vi inte låta egenintressena ta överhanden nu när behovet av den svenska insatsen blir allt tydligare. De debattörer som vill ta hem de fredsbevarande trupperna uppvisar en feghet, där konstruktiva visioner lyser med sin frånvaro. Så länge de fredsbevarande trupperna är där vet vi att de mest grundläggande mänskliga rättigheterna tryggas, t.ex. flickors rätt att gå i skola. Om de internationella styrkorna åker hem ökar risken för att Afghanistan åter ska falla under talibanernas terror. Det är en gigantisk risk som Wolodarski och de andra debattörerna inte adresserar ordentligt.






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/14255

21 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Svenska soldater kan lika lite som amerikanska soldater införa demokrati i Afghanistan. Det är det bara något som verkligshetsfrämmande batongliberaler inbillar sig. Afghanistan styrs för närvarande av en genomkorrupt regim som förvandlat landet till världens ledande narkotikaekonomi. Narkotikahandeln motsvarar 53% av BNP.

"Allt fler säger att landet går i rätt riktning och att det finns skäl för optimism", skriver Adam Cwejman. Det är en sanning med modifikation minst sagt.

År 2004 var denna siffra 64% för att rasa ner till 38% frram till år 2008. 2009 ligger den på 42%. Vad som ligger bakom den marginella ökningen under detta år vet vi inte. Obamaeffekten? Sedan kan man fråga sig hur stor tilltro man ska tillmäta dessa siffror.

Att dessa siffror skulle utgöra något stöd för utländsk truppnärvaro är ju rent struntprat. FÖr övrigt är det cyniskt att prata om "fredsbevarande trupper". Bara under årets första hälft dödade dessa "fredsbevarande trupper" över 300 civila.

Det sägs att för varje civil som dödas kan talibanerna värva 100 nya krigare. Det blir alltså 30 000 nya talibaner på 6 månader.

Att talibanerna har och kommer att ha inflytande i Afghanistan är oundvikligt. Det enda som omvärlden kan göra är att försöka försvaga deras politiska stöd. Detta kan inte åstadkommas med militära medel. Det behövs därför en plan för den oundvikliga reträtten.

Permalänk | Anmäl #1 Abrahamas, 2009-11-17, 15:40

Det går inte att banka in demokrati med våld. Kriget startades med goda intentioner (till skillnad från Irak), men det funkar helt enkelt inte. Vad är vitsen med att ha soldater som lägger 90% av sin energi på att skydda sig själva? Risken är att man tömmer ut folkets välvilja för internationella operationer för lång tid framöver.

Permalänk | Anmäl #2 Johan Wallin, 2009-11-17, 15:50

Sverige skall ställa upp med fredsbevarande trupper runt om i världen, under FN-mandat!
-Så länge ingen skjuter på de svenska männen och kvinnorna!
-Om vi beskjuts så skall trupperna hem. Någon kan ju dö!
-Vi låter i stället andra länder ta vår plats, eller utöka sin numerär. -I skydd av dessa länder skickar vi sedan svenska lärare, läkare och andra för att lära "infödigarna" läkekonster och politik i det fredsbevarande arbetet. I detta så låter vi våra "humanister2 skyddas av andra nationers soldater!

-Så låter det i den svenska debatten i kortformat!

-Klart att ni finnar, norrmän och danskar ställer upp och skyddar de svenska lärarna & läkarna! -Ett norskt, finsk eller danskt liv är ju mindre värt en ett svenskt?

Permalänk | Anmäl #3 Ingemar, 2009-11-17, 17:13

Det bästa vore om samtliga främmande makter lämnade detta land. Eventuellt skulle man kunna tänka sig att man byggde en stor mur runt hela landet och lät bevaka denna för att därigenom förhindra att terrorister och narkotika lämnade landet.

Sedan är det upp till befolkning själv att ta ställning till hur man vill att landet ska styras.

Permalänk | Anmäl #5 Sven Sandström, 2009-11-17, 20:23

@ Johan Wallin

Du har så rätt i all din ironi. Tyvärr.

Vänstermänniskor, folkhemsnationalister och diverse konspirationstroende har nu samlats under gemensam fana för att beskriva våra insatser i Afghanistan som något annat än vad de är.

Att det finns ett mycket tydligt FN-mandat bortses från.

Att det inte finns någon olja i Afghanistan bortses från.

Att svenska soldater är uppskattade i "sina" provinser bortses från.

Att talibanerna om de så önskade skulle kunna delta i allmänna val bortses från.

Att 42 demokratier tillsammans försöker göra något åt ett land som tillåtits falla allt för långt ner i fattigdom och förtryck bortses från.

Det är som om att vi med vår närvaro skulle representera en ondska med mål att döda, förtrycka, erövra och förslava.

Sannerligen vet svensken alltför lite om ondska för att kunna uttala sig om sådant.

Permalänk | Anmäl #6 Mangepange_, 2009-11-17, 20:25

@ Johan Wallin

Du har så rätt i all din ironi. Tyvärr.

Vänstermänniskor, folkhemsnationalister och diverse konspirationstroende har nu samlats under gemensam fana för att beskriva våra insatser i Afghanistan som något annat än vad de är.

Att det finns ett mycket tydligt FN-mandat bortses från.

Att det inte finns någon olja i Afghanistan bortses från.

Att svenska soldater är uppskattade i "sina" provinser bortses från.

Att talibanerna om de så önskade skulle kunna delta i allmänna val bortses från.

Att 42 demokratier tillsammans försöker göra något åt ett land som tillåtits falla allt för långt ner i fattigdom och förtryck bortses från.

Det är som om att vi med vår närvaro skulle representera en ondska med mål att döda, förtrycka, erövra och förslava.

Sannerligen vet svensken alltför lite om ondska för att kunna uttala sig om sådant.

Permalänk | Anmäl #7 Mangepange_, 2009-11-17, 20:26

Vad är det för snack om att "vi i liberala ungdomsförbundet" "har beslutat att ställa upp för det afghanska folket när FN kallade..."?
Jag gissar att det i så fall handlar om pratinsatser.
Du Adam, som verkar vara en smart kille, skulle nog aldrig göra något så dumt som att anmäla dig till den svenska troppen?
Inte jag heller. Ta hem svenskarna innan någon av dem blir skjuten!
Hans Nordh

Permalänk | Anmäl #8 Hans Nordh Alias:Hans Nordh, 2009-11-17, 20:48

Vad är det för snack om att "vi i liberala ungdomsförbundet" "har beslutat att ställa upp för det afghanska folket när FN kallade..."?
Jag gissar att det i så fall handlar om pratinsatser.
Du Adam, som verkar vara en smart kille, skulle nog aldrig göra något så dumt som att anmäla dig till den svenska troppen?
Inte jag heller. Ta hem svenskarna innan någon av dem blir skjuten!
Hans Nordh

Permalänk | Anmäl #9 Hans Nordh Alias:Hans Nordh, 2009-11-17, 20:49

Utmärkt tilltag, den här artikeln! Det är hopp för folkpartiet ännu (OBS, ej ironi). Läs också Johanne Hildebrandts artikel här intill på samma ämne. Mangepange, kunde inte sagt det bättre själv!

Permalänk | Anmäl #10 curt jansson, 2009-11-17, 20:54

Det är så fantastiskt med överideal, man behöver inte ta hänsyn till realiteten. Självklart ska Sverige stödja det okorrupta demokratiska Afghanistan som blivit av med sina krigshärrar, tagit sig ur medeltiden och där centralregeringen i Kabul kontrollerar hela sitt territorium, det har ju funkat så bra hittills.

Permalänk | Anmäl #11 Mike Nilson, 2009-11-18, 07:27

Du talar om feghet. Har du själv tänkt ansluta dig till ISAF?

Sedan är det härligt att se att det gamla argumentet "kvinnornas frihet" har dammats av. När Sovjetunionen motiverade sitt krig i Afghanistan med samma argument var det ingen som trodde på dem, alla i högern insåg att det var en propagandalögn och dessutom en omöjlighet.

Permalänk | Anmäl #12 Richard, 2009-11-18, 10:00

Ja, Sverige är i krig och ja, det första offret blev sanningen. Den följdes snart av tusentals amerikaner, irakier och afghaner. Andra offer blev anständigheten, friheten och den personliga integriteten. Även två svenskar, än så länge..

Permalänk | Anmäl #13 Lars J., 2009-11-18, 21:59

LÄMNA AFHANISTAN

Permalänk | Anmäl #14 anders kalle af hornstull, 2009-12-01, 11:57

Jag vet inte varför liberaler överhuvud taget snackar om demokrati.
Den enda gemensamma nämnaren av alla liberala förslag och åsikter är den starkes frihet att bestämma över den svage.
Vi- och dom, hårda tag, skyll dig själv, ekonomisk blockad, indraget bistånd, demonisering av oliktänkande, krig istället för diplomati och kompromisser.
Att ni orkar.

Permalänk | Anmäl #15 Olof Lindberg, 2009-12-02, 23:00

The Asia Foundation, en "ideell organisation"... finansierad av bland annat Världsbanken (IMF), en av den internationella finanshögerns främsta stödorgan.

Lita aldrig på liberaler av Cwejmans typ. Så fort man kontrollerar källorna kan man konstatera att de ljuger och vinklar så det står härliga till.

Permalänk | Anmäl #16 gilliap, 2009-12-03, 19:21

Motståndet mot kriget växer överallt, kanske mest av allt i USA. Så här sade Michael Moore nyligen:

"Det har gått över 8 år och fortfarande syns inte röken av Osama bin Laden. På halva tiden hade USA besegrat både Hitler, japanerna och Mussolini (andra världskriget)."

Hur mycket av skattebetalarnas pengar är det värt att fånga Osama? Senast idag var det ett reportage i P1 där målet, enligt amerikanerna, ännu en gång specificerades vara att fånga bin Ladin. Målet är inte att hjälpa Afghanistans kvinnor så som hävdas i svensk media. Sverige lyder under NATO-befäl, ytterst under Obama, och målet för Obama är att fånga Osama.

Det måste finnas inofficiella mål och mest uppenbara är att se till att en västvänligt sinnad marionett sitter säkert vid makten i Kabul. Det kostar svenska skattepengar men det gynnar inte Sverige på något sätt. Varför ska vi ställa upp med både svenska skattepengar och svenska liv för något som inte gynnar Sverige?

Permalänk | Anmäl #17 Lars J., 2009-12-06, 12:16

USA bombar civila i Afghanistan. Hur ska Sverige förklara det??.Vad tänker Sverige På USAs brott och mord i Afghanistan??.Hur ska Sverige skydda ryktet om Sverige??.

Jack Straws brev till Tony Blair 2503 2002.
Kriget mot Irak är Bushs och Blairs lögner,hat ,hot , krigsbrott,förtryck,massmord och terror mot hela arabvärlden-muslimerna och mot Mellanöstern..USA,UK,Israel,AIPAC och USAs kongress är skyldiga ..De alla ska betala för Irak-kriget.Var är FN och (EU)??.
Ett år före invasionen av Irak varnade utrikesminister Jack Straw i ett hemligt personligt brev den 25 03 2002 premärminister Tony Blair för följderna.
Straw: ”En ersättnings-regim garanterar inte att bli bättre än Saddam Husseins styre.”och att ett krig mot Irak ska vara orättvist och utan rätt.Blair går vidare med Bush ..Det är Blair största fel i sitt liv.USA och UK med Israel ska betala alla ersättningar till Iraks fokl..De har förstört livet för 27 miljoner i Irak..Irak är förstört totalt..
Detta var 10 dagar innan Blairs möte med Bush i Texas, april 2002.
Brevet kommer att bli ett huvudbevis i den pågående utredningen om Irakkriget.Blair och Bush är mördare ,war criminals och terrorists..UK och USA ska betala alla ersättningar till Irak..Bush ,är kristen sionister, fick Israels order på att bush måste kriga mot Irak..AIPAC i USA vill ha ett krig mot Irak också..AIPAC styr USAs politik,USAs kongress o Mellanösterns politik..
Revealed: Jack Straw’s secret warning to Tony Blair on Iraq
(Times, January 17 2010)
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/politics/article6991087.ece

Permalänk | Anmäl #18 Amer Al-bayya, 2010-01-22, 01:05

Politikerna vet allt men inte folket..kan politikerna tala om allt till folket??..Ska man befria Palestina eller inte??

Vad är och vem är Al-Qaida,USA-CIA-AIPAC????
De politikerna Bush,Blair,Rice, Israels ledare, eller AIPAC, Obama, USAskongress eller EUs ledare kommer aldrig att erkänna något brott eller orättvist krig-Blair har rättegång nu för Irak-kriget-..Kanske erkänner de om 20 år när de skriver en bok och skaffa mer pengar på dålig politik och på dåliga brott med fega krig.....De politikerna ska stoppas och straffas och ersättas..
Vad och vem är kristna sionister??..israelister,israelism,judextremister,sionism
osv..Vad är det??..Är det högerextremism??.Är Bush kristen sionist??Vad och vem är AIPAC??vem är USAs kongress??.Vem styr USAs politik i Mellanöstern??.Vet USAs folk om allt detta???..Var är alla FN:s resolutioner mot Israel,USA??.Varför Irak men inte Israel??.Vem ger stöd till Israels kärnvapen och förbjudna vapen-fosfor och DIME bomber m.m.??..
Vem hjälpte Al-Qaida i Afghanistan mot Rysslands ockupation av Afghanistan??
Fick Al-Qaida vapen från USA,CIA???.Vad hände mellan USA och Al-Qaida före 11/9 i USA,CIA??..
Varför var 11/9 i USA??..Har USA lovat Al-Qaida att befria Palestina efter Afghanistan??..
Vill CIA säga något till oss .??..Vi måste veta alla fakta och sanningen,USA och FN…..
Befria Palestina nu..nu…,USA..Vem betalar USAs stöd till Israel??.Varför försvarar USA Israel orättvist??..Stoppa USA,världen.

Permalänk | Anmäl #19 Amer Al-bayya, 2010-01-22, 01:07

Det bästa vore väl om det inte fanns några ondskefulla ideologier eller religioner, att krig inte heller fanns, att alla människor var snälla och aldrig skadade varandra.

Ska vi ta hem polisen från särskilt våldsdrabbade stadsdelar eller städer i Sverige också? Ska vi göra det och samtidigt säga "vi sätter in socialtjänsten istället, låt brottsligheten frodas för den motverkar vi enbart genom sociala insatser".

Problemet är att vi måste ju både motverka själva grundproblemet, fattigdom och låg utbildningsnivå, samtidigt som vi tar itu med symptomen - våldet.

Det går inte att bara göra det ena.

Men å andra sidan har ALDRIG Sverige stått upp för de värderingar vi håller så högt här hemma. Åtminstone inte när det gäller.

Att finländarna fortfarande pratar med oss efter våra upprepade svek må vara en sak. Att vi i praktiken som ensam demokrati stod utanför demokratiernas militärallians NATO är en helt annan. När svenska politiker beskrev NATO och Sovjet som "två sidor av samma mynt" sattes en bild av att USA och västmakterna företräder någon form av ondska liknande den i f.d. Sovjet.

Sverige valde under många år att LÅTSAS företräda en trejde väg, och det är väl egentligen här som det värsta bedrägeriet i svensk historia gentemot allmänheten kommer in i bilden.

Sossarna hävdade att Sverige stod alliansfritt när vi i själva verket hade en hemlig allians direkt med USA, en allians som sidsteppade NATO och enbart var bilateral. Den omfattade till och med kärnvapen efter det att Sverige lade ner sitt eget kärnvapenprogram, USA garanterade alltså att svara "en motståndare" med kärnvapen å våra vägnar.

USA var alltså redo att offra allt för att försvara Sverige och för det tackar vi dem med att en (s)tatsminister kallar dem "satan".

Svenska folket lever i en myt om landet lagom där vi inte behöver omvärlden. Och därför kan ju omvärlden omöjligtvis behöva oss.

I själva verket är det tvärtom.

Permalänk | Anmäl #20 maha, 2010-02-08, 13:04

Vilka fredsbevarande trupper och vilken fred är det som ska bevaras?

Permalänk | Anmäl #21 profanum_vulgus, 2010-02-09, 14:44


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Dags att lägga fokus på reell jämställdhet
  2. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  3. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  4. Därför är otrohetstrenden här
  5. Romney har planerat för ett maratonlopp
  6. Absurt påstå att fascism och nazism är vänsterrörelser
  7. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  8. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  9. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  10. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  1. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  2. Dags att lägga fokus på reell jämställdhet
  3. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  4. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  5. Absurt påstå att fascism och nazism är vänsterrörelser
  6. Ryssland och Kinas ansvar för våldet i Syrien är tungt
  7. Romney har planerat för ett maratonlopp
  8. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  9. Sveland gör feminismen en otjänst
  10. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  1. Den israeliska statens sionism är rasistisk
  2. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  3. Därför är otrohetstrenden här
  4. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  5. Genom sitt angreppssätt har Björn Ulvaeus blivit en del av det förtryck han ifrågasätter
  6. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  7. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  8. Sverige bör visa att man står på Israels sida
  9. Svenskar och muslimer kommer aldrig att komma överens om slöjan
  10. Absurt att lösningen på exploderande kärnkraftverk skulle vara att bygga fler

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.