Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv
Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv
Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv
Publicerad: 2009-11-17 12:11, Uppdaterad: 2011-11-02 17:11
Våra soldater i Afghanistan riskerar sina liv när de försöker göra en insats för världen. Som tack blir de svikna av såväl försvarsmakten som regeringen. Inte heller svenska folket visar dem den respekt de förtjänar. Det skriver författaren och krigskorresreportern JOHANNE HILDEBRANDT.
Johanne Hildebrandt är prisbelönt krigsreporter som de senaste 18 åren bevakat konflikterna i bland annat Bosnien, Somalia, Irak och Afghanistan. Hon är också bestsellerförfattare och har precis kommit ut
med sin sjunde roman "Förbannade fred" som utspelar sig i Darfur och Tchad.
Under de senaste månaderna har soldaterna i FS17 blivit överfallna, desarmerat vägbomber, utsatts för bakhåll och stridit för sina liv.
Kriget har intensifierats. De afghanska styrkor som den svenska truppen har till huvuduppgift att understödja har börjat patrullera i paschtunska byar de tidigare undvikit vilket ökat konfrontationerna. Dessutom har vältränade talibanstyrkor trängt in i det svenska ansvarsområdet som tidigare ansågs vara relativt lugnt.
Att ingen svensk dödats har mest av allt varit tur, ibland har en ynka centimeter varit skillnaden mellan liv och död. Men flera soldater har sårats, ett par av dem kommer att vara märkta för livet.
Nu är soldaterna på väg hem till Sverige, ett land som verkar bry sig mer om TV-serien Ullared än om Afghanistan där 17000 kvinnor dör i barnsäng varje år och fattigdomen är enorm. Efter 18 års krigsrapportering vet jag alltför väl hur tungt och jobbigt det är att kastas mellan de två världarna.
Det är alltid svårt att komma hem efter ett utlandsuppdrag, att anpassa sig till ett civilt liv och smälta alla upplevelser. Soldaterna som tjänstgjort i Afghanistan drabbas särskilt hårt. Enligt veteranutredningen drabbas var fjärde svensk soldad som varit där av problem. I hälften av fallen handlar det om psykiska besvär. Bristen på uppskattning och förståelse är förmodligen en bidragande orsak till detta.
När ett svenskt bepansrat fordon av typ RG 32 "Galten" i juni slogs ut av ett raketgevär låg en handfull soldater i ett dike och slogs mot talibanerna under en timme innan förstärkning anlände.
När jag pratade med militärerna på campen i Mazar e Sharif berättade flera av dem att de var oroliga över att uppfattas som mördare när de kom hem. Detta trots att de blev anfallna och förmodligen skulle ha dött om de inte hade besvarat elden. När en enhet attackerades i en dalgång den 29 oktober och kallade in attackflyg som bombade de anfallande talibanerna på bergssidorna berättade en svensk att hur absurt det än låter så bekymrade sig de sig hela tiden för hur det hela skulle uppfattas här hemma.
Soldaterna i FS 17 har hamnat i situationer som få svenska soldater före dem har upplevt, och trots att det är absurt att höra dem oroa sig över saker som inte skulle bekymra en brittisk, amerikansk eller afghansk soldat ett ögonblick är det ändå förståeligt.
I Sverige har 200 års fred gjort att krig bortrationaliserats och förståelsen för hur verkligheten ser ut, i all sin hänsynslösa råhet, är minimal. Svenska soldater begår självklart misstag och fel och militären ska kritiskt granskas. Men det måste också finnas en insikt i att människor dör och dödar i krig, att de flesta missioner pågår i länder där krig och våld är vardag, med ofattbara grymheter till följd. Därför behövs det mer information, verkligheten är alltid betydligt komplicerad när man är på plats. Men bland medierna verkar det som om bara SRsom numera satsar på utrikesbevakning. Istället bereds plats åt debattörer som sitter hemma i soffan och uttrycker åsikter som baserar sig på politisk åskådning istället för fakta, vilket skapar förvirring.
Soldater som varit på utlandsmission har berättat om att de blivit kallat "stridspitt" av bekanta "Varför åkte du dit? Sverige har inget där att göra" Till och med soldaternas familjemedlemmar har blivit ifrågasatta av sin omgivning. "Hur kunde du låta honom/henne åka?"
Något vidare stöd från försvarsmakten erbjuds inte heller. Tvärtom slår veteranutredningen fast att soldaterna är utsatta för ett rejält svek. Sårade soldater möts av stelbent byråkrati, det finns inget stöd för de anhöriga här hemma, inget veterancenter, som i andra länder. Soldaterna ska sälja ett halvår av sitt liv, få exakt likadana medaljer och skickas sedan hem.
Bristen på förståelse inför verkligheten på fältet sträcker sig tyvärr ända till högkvarteret. Det finns många officerare som inte tjänstgjort på fältet och därmed ägnat sig åt kärnverksamheten.
Kanske är det bristen på praktisk erfarenhet som gjorde att de det dröjde så länge innan försvarsmakten skickade ner bepansrade fordon till Afghanistan. Om beslutsfattarna tvingats åka runt i Toyota Landcruisers på vägar som eventuellt kunde vara minerade skulle det hela förmodligen ha gått fortare.
Nu skickades Galtar och Stridsfordon 90 ned, i absolut sista sekunden vilket har räddat liv. Några helikoptrar har man däremot inte skaka fram. Försvarsmakten har nämligen på fjorton år inte lyckats skaffa helikoptrar som fungerar i krigsområden så på dem väntar soldaterna förgäves.
Militärerna i FS 17 har inte bara haft det kärvt utan har också blivit lurade av sin egen arbetsgivare. De blev lovade en fortsatt anställning inom Försvaret när de kom hem. Döm om deras besvikelse och bitterhet när Försvarets generaldirektör dök upp på campen i Mazar e Sharif och förklarade att på grund av byråkratiska omständigheter gick denna anställning inte att genomföra. Det är ofattbart att de trötta, slitna soldater sviks på detta sätt.
Försvarsminister Tolgfors lyfter ofta fram insatsens värde, förmodligen för att den ger Sverige poäng i Bryssel. Men han kan inte förklara vilket mål Sveriges närvaro har i Afghanistan. Vad ska uppnås, vad är strategin? Det är frågor som Tolgfors inte kan besvara. När en afghansk tolk dödades och fem svenska soldater skadades av en vägbomb förra veckan befann utrikesminister Carl Bildt i Kabul. Men han åkte inte till Mazar e Sharif
för att träffa soldaterna och framföra sina kondoleanser åt den döda tolkens familj. Annat ansågs tydligen vara viktigare.
Allt detta är märkligt för just nu står försvarsmakten inför sin största förändring sedan man övergav hästen. Istället för att försvara landets gränser ska man bli en yrkesarmé som ska anställa de bästa soldaterna och sedan skickas ut på internationella insatser. Ett tips är att inte lura sina egna soldater, börja ta hand om veteranerna, ge dem stöd och varför inte skattebefria de som gör utlandstjänst? I dag tjänar en skyttesoldat betydligt mindre än exempelvis en finsk kollega. Ska militärerna riskera sina liv borde åtminstone ha en hyfsad lön.
Vi andra borde också göra insats och visa soldaterna respekt och uppskattning när de kommer hem. Säg något positivt när ni möter en veteran på gatan, bjud på en öl.
För oavsett vad man tycker om insatsen i Afghanistan så har soldaterna trots allt riskerat sina liv när de försökte göra en insats i världen. Och om detta land har skickat iväg dem på uppdrag utomlands ska de ta mig tusan också tas om hand ordentligt när de kommer hem.
[...] ”Vi sviker våra soldater i Afghanistan” [...]
[...] Johanne Hildebrandt på Newsmill: Vi sviker våra soldater i Afghanistan [...]
[...] Kommentera Den militära närvaron i Afghanistan verkar ifrågasättas och diskuteras alltmer (se: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9). Och att den svenska debatten stormar extra mycket, trots att vi säger [...]

Klimatet räddas bara med kunskapsöverföring


Våga se strukturerna bakom morden på flickor

Madeleine har förankrat monarkin hos ungdomarna

Fighters and Lovers stödjer massavrättningar av civila

Nämndemännadomare är ovärdiga en rättsstat

Forex bank vägrar lån till personer som inte talar svenska

För USA är Israel alltid viktigare än palestinierna

Etablissemanget hyllar Fredrik Reinfeldt.

Budgivningen på pensionärerna har återupptagits

Ny undersökning visar att Reinfeldt har större förtroende i klimatfrågan

Är poliser de mest lämpade att utreda ekonomisk brottslighet?

Räknesnurror roterar snabbast i snålblåst

Stockholmsprogrammet - ännu en integritetskränkare

Kritiken mot mig och VA är falsk och okunnig

Sponsrad journalistik håller på att slå ut mediernas trovärdighet

Mitt första möte med en ljuv hora

Moderaterna och kristdemokraterna sviker oss konservativa i Europa

Marknaden bättre för miljön än FN


Konstgjord konflikt mellan s & m döljer den stora frågan
Ingen skillnad om barn växer upp med homo- eller heteroföräldrar

Ny forskning visar att växthuseffekten redan har inträffat

Dags att reformera friskolereformen

Avknoppning och friskolereform är två olika saker

Därför kan Obama tvingas anfalla Iran

USA är ett större globalt hot än Nordkorea

Privatiseringar måste ske på rätt sätt

Tystnaden kring LAS är oansvarig och drabbar ungdomar

Dags att göra upp med konsumismen



Meteorolog: Onormala störningar i det globala vädret bakom rekordisen

Skandalöst att Astra Zeneca avvecklar i Lund

Jag tvingades flytta eftersom min familj är muslimsk

Antirasisterna duckar för trakasserierna mot Södertäljes muslimer

Snökaoset är kapitalismens fel

Grundproblemet är att snöröjning inte är lönsamt för privata aktörer

Hökmark försöker dölja arbetslösheten och budgetunderskottet


Byggherrarna välkomnar debatten om fler hyresrätter

Privata vårdcentraler får högst betyg i unik undersökning

Giertz och Sassersson är 2000-talets ormolje-försäljare.


Sabunis kartläggning legitimerar islamofobi

Därför stärker jag äganderätten

Därför tillåter inte svensk lag vissa delar av islamsk arvsrätt

Försök inte rädda SAS, det går nämligen inte

Nationalekonom: Klart folket ska äga SAS!

Regeringen Persson bröt mot folkrätten genom att mörka dumpningarna

Produktiviteten i byggsektorn skapas inte av lönekonkurrens

"Oförlåtligt att lämna ut minderåriga barn"

Kvinnor behöver lära sig nätverka och inte kvoteras in

Så vill moderaterna göra samhället jämställt

Mycket tveksamt om M kan uppnå jämställdhet i näringslivet

Vi vänder oss bestämt mot moderaternas kvoteringsplaner

Politiskt problem att Filippas väska är billigare än Sahlins


Jag såg den verklige JW gå under av drogerna

Klimatskeptikernas läsförmåga har fryst inne

Därför ingår vi i Rednex partnerskap med Pirate Bay


Etnisk mångfald - ett hot mot det sociala kapitalet?

Svenskarnas tradition med Kalle Anka på julafton är bisarr

Genuspedagog: Våldskulturen kring de små pojkarna måste bekämpas

Äntligen en riktig krigspresident!

Bra att Ericsson drar ner och effektiviserar sin verksamhet

Sahlins ledarproblem beror mer på partiet än på henne

Saklig debatt om islam är inte rasism

De nyckfulla betygen måste bekämpas

Hur tänkte juryn när den delade ut Stora Journalistpriset?

Så hamnade lögnen i Quicks resningsansökan

Företagsintressen försvagade åklagarna i Trustorhärvan

Grattis Kinga - men Newsmill skulle ha vunnit

Västvärlden bör ge Iran en plats vid bordet

Vi är missnöjda med medias rapportering av Climategate

Vi på riksrevisionen bör även granska välfärdsföretag

SVT sände propagandafilm om Obama

Omvard.se ger regeringen hemläxa

Så blev jag lurad av SVT Debatt

Tysta el- och hybridbilar ny fara för gående och cyklister


Så kan Sverige förena demokrati och islam

Konspirationsteorierna de maktlösas vapen mot en arrogant överhet

Piratpartiet inte i fas med sina sympatisörer

Rösträtt fick vi men inte vara med i frimurarklubben

Vad hände när Göran Hägglund osäkrade sin browning?

Läckberg felanalyserar den minskande efterfrågan på böcker

Lyssna noga när nio miljoner hostar


Därför bör Humanisterna få statsbidrag

Verklighetens folk stöder de vettiga förbuden


Vägen till frihet går genom arbetarrörelsen

Barnperspektivet ska gälla även tonåringar

Kd: Bra med föräldraledighet med tonåringar

Göran Hägglund har lyckats sno Monas vanlighet

Det var vi islamister som trakasserades och blev misshandlade

Kvalitetsregister och styrningen av de professionella

Bönder fångas bäst med sakliga argument

Söderqvist mörkar kvinnornas lyxbegär

Vi tidskriftsredaktörer måste sluta klaga och göra bättre tidningar på nätet istället

Tempot måste öka i förnyelsen av vården visar ny Europeisk studie

Göran Hägglunds kluvna budskap

Bibliotikariernas poppighet hotar vår kulturskatt

Dåliga vårdgivare ska förlora rätten att ge vård

Dags för svenska kyrkan att bli kristen

Göran Hägglund är Sveriges Pia Kjaersgaard


Har Stockholms stad någon språkpolitik egentligen?

FRA-lagen tar piratpartiet in i riksdagen

Sorgen - vårt sista helgade rum

Motion och bra kost viktigaste kvaliteten

Tillgänglighet får inte bli en religion
Därför har patienten rätt att veta vilken vård som är bra

Förlegad klasskampsretorik kan inte förklara något som bottnar i mångkulturella problem

Reinfeldt: Svensk sjukvård är ett lotteri

Polisens fel att Göteborg och Uppsala brinner

Bränderna kräver krisplan för de unga

Rätt att skattebetalarna finansierar våra porrfilmer

Fler kvinnor borde göra porrfilm

Porren är mitt vapen mot gud och kapitalismen

Självklart kan det vara feministiskt med porr!

Föräldrar behöver bli vuxna utan navelsträng till staten

Vi kristdemorater värnar om vårt svenska kulturarv

S-ledningen bör ta avstånd från antidemokraterna på AB

Dags för staten att ge upp SAS

Elitisten Linderborg föraktar det riktiga folket

Okunnigt att jämföra Hägglund med Hitler, Linderborg!

Guillou borde erkänna att han hade fel om Quick

Socialstyrelsen bör ge riktlinjer om regler för tonåringar

Marklunds fel att debatten om kvinnomisshandel har marginaliserats

Anledningen till att jag spelade psykiskt sjuk

Märkligt att de intellektuella underskattar religionens makt

Så kom jag fram till att Gud inte finns



Så avslöjade jag klimatbluffen

Innan jag blev blogg-proffs skulle jag gå i kloster

Jag hade aldrig ställt upp om jag vetat att Alf ville till Bryssel

Vi stödjer orättvist terrorstämplade grupper

Därför grälade jag med Turkiets mest kände konstnär

Kravallerna i Göteborg och attackerna mot USA påverkade mig djupt

Behöver det vanliga försvaras?

Göran Hägglund är ingen rebell

Därför är Göran Hägglund en rebell


Varning för Borgströms övertro på kvinnorna

David Eberhard: Jag - en maktmänniska?

Dagens sommarskribent: Marie Plosjö - rätten till min kropp

Dagens sommarskribent: Unni Drougge - därför är jag fildelare i själ och hjärta

Dagens sommarskribent: Jessica Zandén - cipramil hade kanske räddat min mormor

Dagens sommarskribent: Mohamed Omar - min beundran för Khomeini

Kvarteret Negern bevisar att namnet inte är rasistiskt


Piratslynglarna fick mig att hitta tillbaka till passionen

Vi behöver en mer mänsklig och godhjärtad journalistik

Qvibergs inställning till euron osolidarisk och dålig för svenska företag

Alliansen bör vara en vakthund mot EU-centralism

Jag röstar på det parti som säger nej till euron

Därför stödjer vi nu homoföräldrar

Mediakonsumenters roll ofrånkomlig

Aftonbladets kulturredaktörer manipulerade recension för att svärta ned Axess

USA har tröttnat på klimattramset - vi svenskar också

Scocco och Alfredsson vilseleder i klimatfrågan

Elevernas behov är viktigare än marknadens

Tibble Gymnasium bara en av många verksamheter som reats ut

Klimatdebatten och Lars Berns förlorade heder

Vår nya energipolitik ger nya industrijobb

Regeringens klimatpolitik bygger på felaktiga kalkyler

Att röka är precis lika ofarligt som att släppa ut koldioxid, eller?


Brist på vetenskap orsakar hysteri

USA håller redan på att gå om Europa i miljöarbetet

Hysterisk jakt på oss som säger negerboll

SAS-andan gör mitt flygbolag fullständigt unikt

Därför klarar inte Norden samarbete på hög nivå

Asiatiska smogmolnet dämpar globala uppvärmningen dramatiskt

Reinfeldt är en konsumtionsnationalist

Konsumtionsmotståndare - ni fick ju som ni ville


Kaos när Vägverket ignorerar vinterns naturlagar

Vetenskap och Folkbildning (VoF) skadar svensk forskning


Bluffersättning till SL's resenärer

Statens svek mot PKU-patienter en skam för Sverige



Tala ur skägget och debattera hederligt om Humanisterna, Didrik Søderlind!

Sahlin sprider osanningar i världen om de svenska statsfinanserna

Många märkliga påståenden om parapsykologi

Affärsintressen och konservatism bakom internationell skeptikerrörelse

Mona Sahlin borde hålla på Sverige


Världens allvarligaste råvarubrist?

Jag håller med Sturmark och känner inte igen mig i Sassersons citat


Peter Weiderud en del av problemet, inte Sabuni


Alliansens taktiker når vägs ände

Dags för Föreningen Vetenskap och Folkbildning att utse sig själva till decenniets förvillare

Ökad handel med Iran leder inte till demokrati

Röda Korsmedlem – ta chansen och marknadsanpassa Röda Korsets ersättningspolitik!

Invandringsdebatten i Kanada kan hjälpa Sverige

Rysssland måste ansvara och betala för saneringen

Politiska skäl till att ryska dumpningarna tystades ner

Vill VoF verkligen störta demokratin?

Borgligheten kapitulerar för radikalfeminismen


Lämna mina barn utanför din vendetta, Ebba!

Högre effektivitet i byggsektorn gynnar miljön och unga


Sankt Göran som Riddaren av den sorgliga skepnaden




Väskdebatten visar att vi har fel politikerkår


Reinfeldts klocka 13 gånger dyrare än Sahlins väska

Mona Sahlins väska är ett hot mot socialdemokratin

Snabba cash lockar våra förortsungar

Varför gjorde Ni inget för pensionärerna under de 12 år ni satt vid makten?



Så fortsätter Stureplan att generera snabba cash

Politikerna – i lobbyisternas våld(?)

Rabih Jaber är början till en ny era i musikbranschen

Växthuseffekten en gammal upptäckt

Köldknäppar kommer och går men klimatet består

Kylan har stigit klimatskeptikerna åt huvudet


Köldrekordet bevisar att klimathotet är en bluff

Är missledda politiker i klimatfrågan, en fara för världens människor?


Var finns energin för att smälta landisar?

Konspirationerna bakom JFKs och RFKs mord



Climategate: Ansvariga skyller på upphovsrätt för att undvika offentlighetsprincip

Låt inte genusproffsen välja leksaker!

Leksaker har inget med saken att göra

Global uppvärmning - vad skall vi göra om de gröna trots allt har rätt?

Svt:s propagandakampanj mot muslimer

När ska du gå i ide Gubb Jan Stigson?

Riksdagen stoppar en Lex Gulli mot läkemedelsvanvård

Vinstdrivande företag i vården - en vinst för jämställdheten

Betygsmotståndare har främjat orättvisorna

Tre små råd till dig, Ali Esbati!

"Newsmill är Årets Fördummare"

Genom Twitter har journalistiken hittat en ny telefon - fast bättre

Självklart ska Kinga Sandén och Sydsvenskan ha Stora Journalistpriset

Myndigheterna och Ströbergfallet - "ett gäng fuskare"

Offentligt driven vård får historiskt höga betyg av patienterna

Uppseendeväckande att DN svänger om Afghanistan


Afghanistankommittén: Wolodarski har rätt om kriget



Fakta kring 9/11 media inte vågar röra

Medias lögner och vad sanningsrörelsen egentligen är

Kristdemokraternas triangulering är omoralisk


Erkänn Goldstonerapporten om krigsförbrytelser i Gaza

Min berättelse om vad som hände på Sergels torg 20/9

Ingen tillfredställer mig bättre än min Balenciaga-väska

Stoppa Muhamed Omars islamistiska maffiametoder

Är inte verkligheten gemensam?

Chans för (S:t) Göran Hägglund att bekänna färg?

Därför ger Anders Borgs livsstil mer status än Anna Ankas


Borgerligt kulturalternativ ingenting för finsmakare

S har tagit ett stort steg i vårdfrågan men har en bit kvar

Sveriges framtid baseras inte på massinvandring

Människors lika värde gäller även invandrare och homosexuella

Lågt förtroende för finansiella institutioner

Törnqvist försvarar en ideologi som går emot de värden hon själv försöker värna

Västerlandet värt att kämpa för

Ekeroth använder islamistens retorik

Hur lyckas vi med integreringen av våra invandrare?


Sverigedemokraternas islamofobi bottnar i den starkes rätt över den svage

Vad gör vi när bilarna brinner?


Fel att likställa islam med kristendom och andra religioner

Nina Rehnqvist borde välja mellan SBU och Svenskt Näringsliv

Ann Louise Trulsson (m) svarar SD: Därför har ni fel om islam



Människors ansvarstagande för den egna hälsan styr kvaliteten på sjukvården

Tro på individen istället för att hitta syndabockar

Om Sverigedemokraternas islamofobi och det svenska prästerskapets monumentala naivitet

Politikerna saknar tillräckligt intresse för vårdens resultat

Sverigedemokraternas islamofobi är mer än okunskap och rädsla

Så avgör vi på landstinget vad som är bra vård

Endast om patienterna får bestämma blir vården bra

Det är dags att avskaffa ransoneringen av den svenska sjukvården

Filippa Reinfeldt säger en sak men gör en annan

Kvalitetsmätningar en teater som bryter ner samarbetet i vården


Den allra bästa kunskapen ger den allra bästa vården

Svenska (fria?) Kyrkan går till val


Gör din personliga integritet till en valfråga

Ohlys skuldbeläggande av män hjälper inte kvinnorna

Säg ja till logik, intellekt och frihet - säg ja till cannabismediciner

Att göra sig till tolk för vanligt folk

Det är hög tid för ett finansmarknadsmatriarkat

Kvotering är en form av systematisk diskriminering

Vi behöver fler kåta kvinnor i offentligheten

Så byggde jag ett imperium på nätet


Ijtihad eller inget tvång i religionen

Islamisterna är en självklar del av det svenska samhället

Att tysta Mohamed Omar skapar grogrund för ett islamistiskt parti


Därför synar inte medierna Mohamed Omars bluff

Du ska inte tro det blir sommar

Varför min kristna tro leder till vänster

Migrationsverket gav mig sparken för att jag anser att Israel har rätt att existera


Riktiga stockholmare är inflyttade

Fattigbloggens kritiker gjorde den till en succé
Dagens sommarskribent Maria Marteleur: Böckerna ger mig en riktning i livet

Dagens sommarskribent Negar Josephi: Irans kvinnor har bara sina bojor att förlora

Dagens sommarskribent Annika Dahlqvist: Det är inte fettets fel, dumbom
Dagens sommarskribent Ramona Fransson: Gräddglass och familjehemligheter

Dagens sommarskribent Ingrid Kampås: Jag får mina idéer från ovan

Dagens sommarskribent Eric Schüldt: så mötte jag Gud och lärde mig baka

Dagens sommarskribent Victor Marx: Det krävs civil olydnad för att förändra Stockholm

Dagens sommarskribent Charlotta von Zweigbergk: livet med min dubbeldiagnos
Fördomar mot oss muslimer fungerar som självuppfyllande profetior

Jag är uppväxt på fysik, rymdforskning och science fiction

Maria Hasselgren, katolska kyrkan - jag rekommenderar alla att gå i kloster

Dagens sommarskribent: Martin Schori - mitt liv som professionell smutskastare





Valskolkare lika demokratiska som de som röstar

Bärsärkagång på den kommunala skolan

Bärsärkagång på den kommunala skolan

Mot ett skifte i kärnvapnens terrorbalans?

Vindkraften - det är du som blir blåst

Kolkraften en svart fläck på Sveriges klimatsamvete

Ledamot i trafikutskottet: SAS har inte en chans

Det är dags att grundlagen får en starkare ställning i svensk lagstiftning


Riktat stöd till ensamföräldrar hjälper Sverige på fötter!

Därför ville jag träffa Anders Eklund


KD-riksdagsman: Håll huvudet kallt och var inte rädd för istiden


Professor i färdsäkerhet: Trafikverket kör i diket

Docent: Visst visar kylan att forskarna ljuger

En kall vinterdag är ingen tröst

Gör inte skillnad på sak och sak

Gör fackföreningarna nytta när de ökar lönerna på vinsternas bekostnad?

FN:s klimatpanel IPCC är ett politiskt organ


Dags att könskvotera Stora Journalistpriset?


Kalla Fakta: en verklighetsförvrängare eller en mullvad i mainstreamkroppen?



Är pensionärens plånbok fetare än löntagarens?


I en tid av universellt bedrägeri är yppandet av sanningen en revolutionär handling.

Komplexa fenomen bakom sladdolyckor

Kalla Fakta och Sanningsrörelsen

Den officiella 11 septemberversionen är också en konspirationsteori

Är det ett gentilt eller ett reptilt erbjudande?

Farligt att ifrågasätta de yngre utan att ge svar.

Politikers folkförakt - SD:s stora lycka



Sverigedemokraternas hycklande religionskritik


Sollefteå - de arbetslösa paradis!



Är du en vanlig människa Hägglund?


Lysenkoism i den socialistiska sjukvården


Jag håller med dig, Ylva Johansson!

Göran Hägglund vs kulturvänstern


Vilken elit talar du om, Hägglund?


Bevis för en Intelligent Skapare och hur Han vill att mänskligheten ska leva


Vanliga människor bidrar till ”den systemkritiska kulturen”

SAS-flygvärdinna: Priset på biljetten är mer än siffrorna i kronor

Kvinnans list övergår mannens förstånd




Nya Kristdemokraterna är gamla Ny demokrati

The Sixties in London - jag var där!
Ett hot mot demokratin - vad är svaret? - ett nytt parti?
The International Refugee Day 2009 & Uppehållstillstånd i Guds Namn
Det iranska folket fångat mellan ayatollor och amerikanska maktstrateger
Dags för en demokratiskt graderad rösträtt
Med en utomjordings ögon på sakernas tillstånd
Det behövs en bred borgerlig uppslutning i Las-frågan
Svenska staten, sluta vara svag! Gör barnets rätt till lag!
Det politiska samtalet om (s)kolan
Irans demokrati kvävdes in sin linda
Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.
Läs mer om Newsmill
Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.




154 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Bra artikel, Johanne!
Ja utan soldater inget krig. Och min magkänsla för Afghanistan är att det är bättre att inte vara där. De där männen har väl också valt sina liv? Inte är de väl tvingade att åka dit? De dras väl av spänningen och känslan av fara? En del lär ju behöva detta i sina liv för att känna att de lever.
Av mina manliga släktingar är det bara den medelålders och äldre generationen, som har tvingats göra militärtjänst och vara beredd på krig. Mina yngre söner har valt att inte göra militärtjänst så jag förstår inte vad som är problemet.
Att de säljer ett halvår av sitt liv? De flesta människor säljer mycket mer än så av sina liv. I ofta svåra och tunga arbeten.
Jag begriper inte problemet. Att en del får psykiska besvär borde de väl ha fattat från början. Det får man av traumaupplevelser. Har själv haft det efter att jag hittade min mamma död och har en syster som blev rånad tre ggr och också fick det. So what? Livet är inte en dans på rosor. Och varför skulle det vara det i Afghanistan?
Arbetslöshet är heller inte något särskilt i vår tid. Det får man ta. Varför ska soldater särbehandlas?
Ta hem soldaterna i stället så slipper vi problemet. Det finns någon slags våt dröm hos Tolgfors & Co att få vara som de stora pojkarna, att få hem likkistor med svenska flaggan, att få dela ut medaljer vid pampiga ceremonier, att ha en "veteranpolitik", etc.
Sverige har varit mer eller mindre alliansfritt under alla år, låt oss fortsätta på denna bana och avbryta den smyganslutning till Nato som nu pågår.
USA ansvarar för den livsviktiga oljeförsörjningen av världen och behöver Sveriges stöd. Därför krigar Sverige i Afghanistan.
Vi kan inte komma undan kriget genom att stoppa huvudet i sanden. Självklart ska soldaterna ha rimliga villkor och visas full uppskattning av Sverige före, under och efter tjänstgöring.
På ett sätt har Johanne Hildebrandt rätt. Unga svenskar som åker till Afghanistan blir lurade, men av vem? Jag tycker att Johanne bidragit till lurendrejeriet genom att utmåla insatsen som en god handling. Men om handlingen inte är god, om den tvärtom bidrar till fortsatt krig och elände, är det svårt att visa deltagarna respekt. Även folk under 30 har ett ansvar för sitt agerande, särskilt om de frivilligt drar till främmande land med vapen i hand.
ÖB och AI lyckades vid dagens offentliga och TV-sända hearing vid FöU, genom habila framträdanden, med stor sannolikhet frälsa väsentligt fler än de redan troende. Men strykta medhårs av pinsamt dåligt pålästa ledamöter, som uteslutande ställde okritiska frågor (till och med Widman var osedvanligt tam idag - sent igår?), så var det svårt att misslyckas. Skrapa gärna lite på den högblanka ytan med dina långa naglar Johanne, granska gärna vilka resurser försvaret de facto avsatt för rehabilitering av hemroterande och hur man omhändertar personal med PTSD. Notera även att ÖB nu satt en standard beträffande stöd till skadade soldater och deras anhörga.
Det är BRA! Nu gäller att tillämpa den konsekvent.
Det räcker med att se bilden till artikeln för att förstå hur det bli i Afganistan om de demokratiska ländernas styrkor lämnar landet.
Dessa kvinnors framtid ligger i världens händer.
Det religösa förtryck som nu idag tvingar dem att gömma sig bakom div. textilier blir knappast bättre om Talibanerna får härja fritt.......
Det finns många orättfärdiga krig, men det innebär också att det finns behov av sådana här insatser ibland. Afghanerna förtjänar att få leva i trygghet, säkerhet och frihet lika mycket som alla andra. Krigsherrar och Talibaner håller inte med om detta, och det är dom som tar över om vi lämnar landet i sticket. Om vi svenskar inte är med och hjälper till så förutsätter vi att amerikanerna villigt ska offra unga människor i vårat ställe och det tycker jag är fruktansvärt cyniskt!
Om vi är kritiska mot framhafsade, unilaterala oljekrig som Irakinvasionen måste vi vara desto villigare att hjälpa till när det går via FN, har internationellt stöd och är humanitärt motiverat.
Man kan inte undgå att känna en viss resignation. Oberoende av vad som är rätt eller fel med Afghanistan så har det här landet valt att skicka soldater. Det är inget soldaterna ska lastas för.
Resigantionen omfattar även det här "lika" tänkandet som verkar vara en betongkeps på folks omdöme. Jämföra en krigszon med att förlora en anhörig... Förlora en anhörig är ett trauma samtidigt som det hör till livet. Det borde inte höra till livet att vara ute i krig även om det kan behövas.
I övrigt tycker jag att det är en bra artikel skrivet i ett land som inte för länge sedan massbeställde militära fordon där framaxeln satt under föraren och fordonschefen. Det säger ytterligare om detta korkade lilla janteland.
På en punkt ger jag dig rätt Johanne Hildebrandt. Vår regering och försvarsmakt ska ge de svenska soldaterna i Afganistan maximalt skydd och stöd.
För övrigt anser jag att du har helt fel. Sveriges insatsstyrka har inte i Afganistan att göra. Som den fd militäröverbefälhavaren sade i SVT Aktuellt förra veckan man kan inte göra två saker på en gång och tro att det fungerar. Det går inte att vara ockuperande militärmakt på samma gång som man ger bistånd. Det ger fullständigt fel signaler.
Torbjörn Pettersson, ordförande i Svenska Afganistankommittén är också mycket tveksam till svensk insatsstyrka i A. Han tror nu inte att Sverige på momangen kan ta hem sina soldater, men vi ska åtminstone inte tillföra flera.
Den beundrade 85-åriga arkeologen och välgöraren Nancy Hatch Dupree, som bott 45 år i Kabul intervjuades nyligen i SR1. Hon hävdade med emfas att det de militära insatserna inte hjälper afganerna. Vad de behöver i första hand är hjälp med att lära sig basala läskunskaper.
Afganerna har ingen aning om vad demokrati i västerländskt mening är. Demokratin ska inte tvingas på dem utifrån.
klargörande: det ska stå finske fd militäröverbefälhavaren.
Detta kanske är en helt felaktig förutfattad mening, men jag tror att de flesta unga svenska män som far på tjänstgöring i Afghanistan gör det av helt egoistiska skäl (dvs, de tycker att det är häftigt och spännande med krig).
Här är en link till vad en kvinnlig Afghansk parlamentariker tycker om vad som hänt med kvinnorna i Afghanistan sedan Talibanerna störtades:
US Is Doing No Good in Afghanistan
by Malalai Joya
A member of the Afghan parliament speaks about US occupation and drug trade in Afghanistan.)
---
Vad vet du författaren om kriget i Afghanistan och Pakistan?
Vad vet du om TAPI oljeledningen?
Vad vet du Baluchistans frihetskamp som passar bra för att rita om Pakistans karta så att USA/EU oljebolagen kan ta olja och gas från Persiska viken?
Vad vet du om Karzais bror som sköter opiumhandeln, skyddad av ockupationen?
Om att USA köper Talibaner för att få dem att sluta strida
och Al Qaeda?
Var är Bin Laden?
Sverige går med i NATO inom kort och får EURON mot vår vilja och blir styrda av en FN/USA/EU "regering" bestående hemliga konferensdeltagare. Bilderbergare de flesta.
Svenskar gör en insats som kan lära sig läsa diplomatiska lekar och korporatismens propaganda!
Sluta sälja massmördandet av bönder och barn i Afghanistan och Pakistan.
Varför är vi där?
AfPak är ett NATO träningsläger.
"Major theatre wars", som Dick Cheney sa.
Och opiumkriget fortästter sedan de koloniala Afghankriget britterna startade på 1800-talet.
Kom inte och snacka om mänskliga rättigheter i samma mening som ordet Afghanistan och Pakistan. Eller Iran. Eller Irak.
Tack!
JANNE
Blueprint: Att hitta en anhörig död utan att vara det minsta beredd på det kan vara värre än att befinna sig i en krigszon. Soldaterna har träning och vet att de kommer att möta död och elände. De har vapen och borde ha insikt i vad som kan hända.
Att hitta en anhörig död behöver överhuvudtaget inte finns på agendan, men det kan inträffa ändå i ett vardagligt sammanhang. Utan förvarning. Och du kan inte uttala dig om hur detta kändes.
Och lika lite ska någon behöva tro att den ska bli utsatt för rån inte bara en gång utan flera. Det är naturligtvis mer chockartat att utsättas för sådant under pistolhot och med livet som insats i ett vardagligt arbete i ett fredligt land än att ha frivilligt gett sig iväg för att vara soldat i ett oroligt land.
Uppenbarligen har ju också Johanne Hildebrandt klarat sig i krigszoner utan bestående skador, varken fysiska eller psykiska. I varje fall har hon inte berättat om några sådana. Att soldater råkar ut för det är en följd av jobbet, som de borde ha räknat med. Ingen behöver gå ut i krig, som inte vill det. Inte i vårt land.
Dessa soldater gör det inte för att försvara Sverige som det låter på artikelskribenten. Det låter som om de är som amerikanska armén och borde hyllas unisont när de kom hem. Vi har inte den traditionen i det här landet, därför att vi slutade med egna krig för länge sedan.
Den som tar sig rätten att föra krig på annans territorium förtjänar lika mycket respekt som andra legosoldater. D.v.s. väldigt lite.
@Klara
Förklara för mig hur det hjälper afghanerna om vi med bistånd bygger 10 skolor som talibanerna sedan bränner ner?
Vi kan inte skicka bistånd om det inte finns en rättstat som kan garantera de afghanska medborgarna grundläggande trygghet.
Kanske behöver vissa påminnas om att det inte är talibaner som åkt till Europa för att, enligt deras uppfattning, befria kvinnorna från nakentvång, männen från avgudadyrkan och oss alla från bankernas terror. Det är inte afghaner som patrullerar våra gator tung beväpnade och visar var skåpet ska stå. Det är liksom tvärtom.
Författaren anklagar omvärlden för att inte begripa. Okey då.
Och det gör artikelförfattaren då ?
De som åker till Afganistan är väl stridsku-ar, och får väl stå för det.
Alla krigskramare får väl stå för att de skickar iväg soldater och får stå för omvårdnad före-under o efter.
Hur svårt är det ...
Men så blandar helt plötsligt artikelförfattaren in mig och alla andra som kräver Sverige ut ur Afganistan - i allt som missköts.
Hallå där !
Skyll på varandra och ge inte mig någon som helst skuld i detta.
Vi får nu samma debatt de haft i USA sedan vietnamveteranerna kom hem.
Det har vi som varit mot kriget sagt länge ....
Dags att vakna nu.
#17 Lars, 2009-11-17, 15:53
Förklara hur man ska kunna bygga upp en rättsstat om man lierar sig med en korrupt regim, med krigsherrar och narkotikabaroner.
Kjell A:
Talibanerna gav sig in leken genom att härbärgera och stödja bin Laden, som inte bara angrep USA utan hela den icke-muslimska världen genom 11:e sept-attackerna (nu kanske du iofs tillhör den s.k. "sanningsrörelsen", vad vet jag). Den som i leken ger sig in får leken tåla...
Vidare så var väl inte invånarna i Kabul m.fl. orter särskilt förtjusta över att tungt beväpnade talibaner styrde och ställde på gatorna där
Klart att landet som skickar ut legoknektar att "säkra" rådande världsordning också borde ersätta och de som väljer detta på ett anständigt sätt precis som varje arbetsgivare borde göra och ta ansvar för de negativa effekter arbetet har på de anställda.
Men de anställda har ju även de ett ansvar att inte acceptera vilka usla konditioner som helst nar de söker och tar ett jobb, ingen är tvingad att ta dessa jobb. Men vem vet snart kan vi väl ställa kravet på arbetslösa att också ta dessa uppgifter om de vill vara kvar i systemet. Det ställer förstås frågan i annan dager.
just nu står försvarsmakten inför sin största förändring sedan man övergav hästen. Istället för att försvara landets gränser ska man bli en yrkesarmé som ska anställa de bästa soldaterna och sedan skickas ut på internationella insatser.
Som sagt det är nu helt fråga om en yrkesarme och inte en nationell värnpliktsarme av folket för nationen, så har det ju redan tidigare varit innan den nationella värnplikten helt avskaffades utan större debatt i år. Sådant som nationell värnplikt är väl snarast mossiga ideal för våra kosmopolitiska makthavare. När man har en yrkesarme och är kosmopolitiska globalister som har frihandel som ideal torde ev. nationalitet på krigarna vara av underordnad betydelse. Vi har stolta traditioner från stormaktstiden att värva internationellt för våra trupper, vi kan väl värva billig kanonmat i något u-land eller varför inte kända internationella legoknektar som inte backar för lite obehagligheter. Legoknektar från Chile och de vita knektarna från Zimbabwe lär vara av det rätta virket och erbjuder sina tjänster på den globala marknaden, men de kostar förstås nog mer än en svensk goddagspilt.
Vem vet snart kanske Mona är tillbaks och vi får lite ordning på det här med det svenska globala krigandet.
"- Är det rätt att bomba Afghanistan och lemlästa barn, kvinnor och andra oskyldiga?
- Ja, det tycker jag. Det är fruktansvärt att säga så, men jag har inte hört någon annan som kan tänka ut ett annat sätt att få stopp på det som har hänt. Hur får man talibanerna att gå med på bombstopp? I alla krig dör civila; det är som om folk glömmer bort det mellan varven, att bomber är något tekniskt.” "
Mona Sahlin
"Jag tro att det lite e de som gör så många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper, ni har en kultur, en identitet, en historia, nånting som binder ihop er, och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker. "
Mona Sahlin, turkiska ungdomsförbundets kongress Euroturk våren 2002
#17 Lars
Sverige har haft ca 500 skolbränder de senaste åren...
Trots rättsstat.
5 0 0 S K O L B R Ä N D E R per Å R sedan 2006
Johanne Hildebrandt
Väl talat, bra artikel, tack, ska göra som du säger.
I och för sig förstår jag inte varför vi överhuvudtaget skall ha någon militär längre. Nu vill vår bisarre minister Odell också sälja ut Vattenfall. Det är bara en tidsfråga innan vi likt östeuropeiska bananrepubliker får stå där med mössan i handen och be de utländska herrarna snällt för att få ta ett dopp i en av deras vattenkraftsreservoar, för att inte tala om vilka villkor de utländska ägarna behagar ge oss om de tillåter oss att arbeta i deras företag. Tycker nog att de utländska herrarna kan anställa sina egna militärer om de vill skydda sin egendom.
FY FAN!
När jag läser de kommentarer som noterats efter Johannes artikel så blir jag inget annat än äcklad, illamående och full av avsky!
För en kort stund så önskar jag inget hellre än NI alla ska få uppleva hur det är att leva i samhälle som styrs av terror och skräck.
Där dina döttrar inte får gå i skolan och lära sig läsa eller skriva.
Där opiumhandlare och talibaner gör det som faller dem i smaken och tillser att ingen som helst rättvisa finns eller något form av juridiskt samhälle.
Ni vet inte vad ni talar om! Jag har själv deltagit i internationella insatser och det har inget som helst med stridspittar eller andra sjuka tankar som ni verkar tro.
Jag inbillar mig iallafall om ni har någon som helst form av intelligens att ni delar de värderingar som de flesta andra människor i vårt land gör.
Vilka av er skulle vilka frångå den demokrati vi lever i idag?
- Regering bort, makten lämnas till den släkt som är mäktigast i Sverige.
- Ingen välfärd överhuvudtaget, inom loppet av ett par år har majoriteten av våra sjuka, äldre och ensamma dött ut.
- Kommuner och landsting fungerar inte eller existerar inte överhuvudtaget, dagis kan kännas som en banal sak men i fortsättningen få ni passa barnen själva, dvs lämna dem med deras äldre syskon som inte heller går skolan på dagtid.
Om du nu har ett jobb?
Dessa punkter är bara en promille av de saker vi idag tar för givet. Ibland undrar man om Sverige inte skulle behöva ett litet krig, jag undar om ni då skulle önska att Europa eller andra länder skulle skicka hjälp till oss för att värja oss mot vår angripare.
Eller om ni skulle stå fast vid era åsikter ni står för idag, att vi inte ska lägga oss i andras affärer.
Till Ann Helena Rudberg: Jag har själv hittat en släkting död och även befunnit mig i en mycket tragisk krigszon. Du vet inte vad du pratar om! Så länge du inte har upplevt både skulle jag inte uttala mig!
Avslutningsvis, hoppas jag har retat upp några av er, för det behöver ni verkligen. Jag anser att era åsikter och tankar är ogrundade och oupplevda, men jag skulle vilken dag som helst försvara er rätt till att få ha den fria åsikten.
”Det enda som krävs för att ondskan skall segra, är att goda män inte gör något”.
Till Johanne: YOU GO GIRL!
Jens Henriksson: Huvudet på spiken!
Blir också fysiskt illamående av den feghet och jantelag som många här tycks styras av! Ni förtjänar fan inte demokrati med er usla, småsinta inställning!
#17 Lars, 2009-11-17, 15:53
Som signaturen Abrahamas #20 antydde: "hur ska man kunna bygga upp en rättsstat om man lierar sig med en korrupt regim, med krigsherrar och narkotikabaroner".
Det låter inte optimalt eller hur?
Jag bygger mina slutsatser på kunniga och till synes omdömesgilla människor som verkat under många år i Afganistan och på inhämtning av kunskaper om Afganistan och dess historia.
Senast den finske fd militäröverbefälhavaren som ansåg att de nordiska insatsstyrkorna bör avsluta sina uppdrag i Afganistan.
Ja, Sverige och västmakterna bör dra tillbaka sina soldater från regionen omedelbart. Det är inte deras sak att ge fri- och rättigheter åt dem, särskilt när så många dessutom inte tycks vilja ha det. Man kan ge på olika sätt ge sitt stöd till lokala frihetssträvare, men att offra tusentals soldater samt mångmiljardbelopp för detta syfte är helt uppåt väggarna.
Däremot bör väst göra klart för varje nation som stödjer heligt krig och som sponsrar islamistisk terror att detta inte är okej, och att man är beredd att använda - hela - sin arsenal mot dessa regimer. USA och väst har all rätt i världen att skydda sina medborgares liv och frihet och bör därför slå hårt mot de länder som hotar denna.
Bra artikel Johanne!
Johanne Hildebrand skriver mycket bra, och dessutom har hon större bollar än de flesta svenska män. Jag skäms för konflikträdda lilla hycklande Sverige.
Bra debattartikel Johanne. Är helt enig med allt du resonerar om i texten.
Jag älskar svenska armén och de soldater som tjänstgör i den. Synd att inte HQ, försvarsdepartementet och regeringen backar upp styrkan som är på plats i Afghanistan.
Bra artikel!!!
Till er som tycker vi inte ska vara där (OCH DÅ SÄRSKILT EGOISTEN ANN HELENA RUDBERG), att det inte är värt, att vi borde bry oss mer om oss själva eller att det handlar om olja har jag bara en sak att säga: Kom tillbaks när ni personligen gjort något vettigt för dem som har det allra värst. Och då menar jag inte när ni betalar skatt för att vi ska kunna skicka bistånd.
Världen är inte svart eller vit, men vi vet att talibanernas sätt att påtvinga människor ett levnadssätt är direkt ohälsosamt. Vi vet också att afghanerna är det folk som fått lida mest under krig och förtryck.
Tyvärr tror tydligen välisolerade svenskar framför bildskärm och tangentbord att kriget och förtrycket försvinner så länge vi inte befattar oss med det.
Man kan ju fråga sig varför det kommer ensamma flyktingbarn från Afghanistan om det inte vore så att vi behövdes där, med såväl militär som civil närvaro. Eller hänger inte olika händelser ihop?
En av pojkarna i Vellinge sa i alla fall att han "fått problem med talibanerna". Och han är nog inte ensam.
Men för all del, sitt ni här hemma och förkovra er i konspirationsteorier och känn er jäkligt duktiga när ni så snabbt kan bilda er en välgrundad uppfattning om hur ett land och ett folk kan räddas undan "ondeskfulla militärer" från de länder i världen som allra mest värnar demokrati och mänskliga rättigheter - eller kommer ni på fler än de 42 som är närvarande i Afghanistan?
Glöm bara inte bort att byta kanal nästa gång Rapport berättar om folkmord, krig och terror - eller saknar ni kanske samvete?
@ John G
"Det är inte [våran] sak att ge fri- och rättigheter åt dem"
Då kan ju du förklara vems sak det är? Eller är inte mänskliga rättigheter universella? "Sponsra frihetsrörelser", jotack det har ju gått så bra tidigare.
Nä, för en gångs skull är det faktiskt dags att sätta ner foten och genom handling visa vad vi är beredda att göra med dem som så tydligt förnekar FN:s mänskliga rättigheter, samtidigt som vi visar för dem som har det allra värst att en hopplös situation aldrig är hopplös.
Men sådant kräver uthållighet och vilja. Inte likt George W Bush's bilaterala hopp-hit-och-krig-politik.
Å andra sidan kan man ju, som sagt, lugnt byta tv-kanal eller stänga webbläsaren och öppna en ny cola.
Jo, det är inte våra soldater det är fel på.
Det det är fel på är att de, efter Karzais valfusk och alla avslöjanden om krigsförbrytare och knarkhandlare som dväljs i hans regering, skulle på något sätt legitimera denna regim.
Enligt USA:s militär räknar man med att det finns högst 100 Al'Qaida i Afghanistan.
Militären skulle alltså vara där för att slåss mot talibaner. Det är bara det att "slaget mot talibaner" tycks skapa fler talibaner än de som dödas.
Det finns därför, enligt min mening, ingen vettig anledning att stanna i Afghanistan UTOM om lokala myndigheter vill ha kvar svensk trupp. Jag tycker att man bör förhandla med de lokala myndigheterna, och om de inte är så intresserade av att ha svenskarna kvar, åka hem.
Och, det är klart att våra svenska vältränade och demokratiskt skolade soldater gjort ett så bra jobb som bara var möjligt i ett djupt korrumperat land.
Som norrman är det rätt märkligt att läsa alla negativa kommentarer, emedan de i stort sett argumenterar mot något helt annat än det Johanna skriver (och skriver bra) om.
Folk verkar tro att svenska soldater har rest till Afghanistan för att leva ut sin äventyrslusta / blodtörst och att rymdödlorna gaddat ihop sig mot genstörtiga svenska skattebetalare. Bara man avvecklar det militära engagemanget och åker hem för att gå i demonstrationer i stället, kommer världsfreden som brev på posten.
Här i landet har man glömt / förträngt / omförtolkat att vårt demokratiska samhälle har vuxit fram långsamt, under många människors möda; att i någon mån bibringa afghanerna något av detta kan knappast vara moraliskt fel. Soldaterna är där de är på FN-mandat, svenskarna har alltid i det förflutna klamrat sig till FN som katoliker till Påven. Har FN plötsligen fel?
En annan femma är att ingen någonsin sedan Alexanders dagar kunnat ockupera och bibehålla Afghanistan, inte britterna på 1800-talet, inte Sovjet 1979-89 och knappast FN och NATO tillhopa heller. Hur framtiden ser ut med fler soldater eller mer humanitärt och infrastrukturellt bistånd är en öppen fråga. Men Johanne har rätt, vi måste för våra synders skull försöka.
Det mesta Du skriver Johanne är nog sant och rätt (Du är ju en särdeles kunnig och rakryggad journalist), men i det här fallet är det fortfarande så att jag inte begriper vad vi har i Afghanistan att göra. Gissar att det från första början och fortsatt är ett svansviftande för USA. Regeringarna vill visa att Sverige är med Nato nu och inte längre säger stygga saker om USA-imperialismen. Att det skulle handla om att trygga skolgången för afghanska flickor och liknande tror jag inte på.
Hans Nordh
Som norrman är det rätt märkligt att läsa alla negativa kommentarer, emedan de i stort sett argumenterar mot något helt annat än det Johanna skriver (och skriver bra) om.
Folk verkar tro att svenska soldater har rest till Afghanistan för att leva ut sin äventyrslusta / blodtörst och att rymdödlorna gaddat ihop sig mot genstörtiga svenska skattebetalare. Bara man avvecklar det militära engagemanget och åker hem för att gå i demonstrationer i stället, kommer världsfreden som brev på posten.
Här i landet har man glömt / förträngt / omförtolkat att vårt demokratiska samhälle har vuxit fram långsamt, under många människors möda; att i någon mån bibringa afghanerna något av detta kan knappast vara moraliskt fel. Soldaterna är där de är på FN-mandat, svenskarna har alltid i det förflutna klamrat sig till FN som katoliker till Påven. Har FN plötsligen fel?
En annan femma är att ingen någonsin sedan Alexanders dagar kunnat ockupera och bibehålla Afghanistan, inte britterna på 1800-talet, inte Sovjet 1979-89 och knappast FN och NATO tillhopa heller. Hur framtiden ser ut med fler soldater eller mer humanitärt och infrastrukturellt bistånd är en öppen fråga. Men Johanne har rätt, vi måste för våra synders skull försöka.
I min värld är det inte respektabelt alls att åka ned till en krigszon och strida för att ge sken av legitimitet till en regim som är lika korrupt som den är involverad i narkotikahandeln. Självklart bör dessa stridstuppar vara medvetna om riskerna att komma hem fysiskt och psykiskt invalidiserade. Frågan är varför vi skattebetalare skall ställa upp på denna fars, samtidigt som vårt nationella försvar fullständigt nedmonterats.
"Inte heller svenska folket visar dem den respekt de förtjänar. "
De är där frivilligt, de slåss inte för Sverige utan för ett annat land. På vilket sätt förtjänar de respekt från det svenska folket? Jag bryr mig inte om Afghanistan, jag ser ingen anledning att de ens ska vara där...hade de blivit beordrade att åka dit så hade jag stöttat dem, men de åker dit frivilligt.
Att DU anser att de förtjänar respekt för deras agerande är upp till dig, vänligen undvik att berätta för mig hur jag ska tycka och tänka. Jag är fullt kapabel att sköta sådant själv. Fast du verkar inte direkt klyftig, då du tycker det är en bra idé att bjuda soldaterna på den kemikalie (etanol) som dödar flest människor på jorden, årligen. Fast "alla" dricker ju, så det är ok? Som sagt, undvik att berätta för andra hur de ska agera, du ligger inte på speciellt hög nivå (intellektuellt) och förstår inte enkla resonemang...tydligen.
#41 Hiram, 2009-11-17, 21:00
Instämmer. Det hela är som sagt desto mer olustigt eftersom Sverige idag saknar ett militärt försvar. Våra regering(ar) och riksdagspolitiker är här sedan lång tid höggradigt ansvarslösa. Den högst prioriterade uppgiften alla kategorier bör naturligtvis vara ett svenskt försvar som värnar Sverige och dess befolkning.
Vänsterns kortsiktiga tänkande och egoism slutar aldrig att förbluffa...
"När en enhet attackerades i en dalgång den 29 oktober och kallade in attackflyg som bombade de anfallande talibanerna på bergssidorna berättade en svensk att hur absurt det än låter så bekymrade sig de sig hela tiden för hur det hela skulle uppfattas här hemma."
Kanske för att attackflyget var amerikanskt? När stred svenska styrkor jämsides med amerikaner sist? Visst fan borde de bekymra sig för det här hemma. Hur många civila har inte samma attackflyg dödat från luften? Hade det inte varit för svenskarnas ointresse för sina styrkor i Afghanistan hade aldrig någon regering lyckats skicka de dit på ett odefinierat uppdrag, utan slut i sikte. Det hela går ut på att ingen brydde sig från början. Stödjer man den svenska militärens insats i Afghanistan är det lika bra att man hejar Anna Anka och allt annat skräpkultur.
@27; Jens, en enkel fråga. Kan du ge mig ett exempel där en ockupationsarmé lyckades lämna en blomstrande demokrati bakom sig? Om inte, så är dina argument irrelevanta. Somliga afghanska kvinnor har fått det bättre sedan invasionen, de flesta inte. Många har det värre, pga att de lever i ett krigszon. Och Afghanistan har återigen blivit världsledande i opiumproduktion. NÄR USA och NATO lämnar landet - och det BARA är en fråga om NÄR, att tro annat vore att bortse ifrån landets hela historia - blir det ännu värre än före invasionen (och USA, världens traditionella ekonomiska motor som nu står på knän, kommer att ha slösat en biljon dollar). Talibanerna och al Qaida kommer då att ha ett bas för sina fortsatta försök att destabilisera Pakistan. Jag tror knappast att svenska soldater krigar för att ha roligt - dock att många är oerhört naiva om det de riskerar livet för.
Mitt personliga intryck av min vända i Afghanistan är att vi förhindrar ett folkmord på bla hazarerna.
Dessvärre känner jag mig oerhört sviken av hur Karzais regering artat sig och jag tror att många med mig delar den känslan.
Förövrigt så finner jag det lite olustigt att Paradise Hotel har fått betydligt mycket mera uppmärksamhet än den döde tolken som i mina ögon är en hjälte, inte bara för afghanerna utan även för oss svenskar.
Till Illwill 21:13
Klart att de slåss för Sverige. Den svenska styrkan verkställer av Riksdagen beslutade säkerhetspolitik. Svensk säkerhet bygger på internationella åtagande och samarbete syftande till att vi ska få hjälp den dagen Sverige står under hot utifrån. Att afghanerna samtidigt sakta får bättre levnadsvillkor är en positiv bieffekt.
Det är bara att inse att Afghanistan är ett totalt moment 22. Ett omedelbart tillbakadragande av alla trupper skulle endast leda till att talibanerna åter skulle komma till makten. Jag undrar hur de som önskar att trupperna skall dras dras tillbaka resonerar (Vänsterpartiet, Miljöpartiet m fl). Det verkar som de hellre vill offra Afghanistans befolkning än att Sverige skall befläcka sig med USA.
Å andra sidan innebär truppnärvaron att misstag begås pga den spända situationen, rädsla hos enskilda soldater leder till misstag som får lokalbefolkningen att vända sig mot trupperna.
Hela situationen verkar vara ett val mellan pest och kolera.
Det enda som på lång sikt kan leda till ett förbättrat läge är en massiv insats av utbildning. Invånarna behöver lära sig läsa, skriva, lära sig hur demokrati fungerar, komma bort från religiöst förtryck etc. Hur skall denna kunna genomföras i det kaos som råder? Fanatiska talibaner, livrädda utländska soldater. Det finns helt enkelt ingen enkel lösning. På kort sikt är det dock otroligt naivt att kräva de svenska truppernas tillbakadragande, det är detsamma som att lämna totalt försvarslösa människor i händerna på fanatiska islamister. Vem kan önska det med gott samvete.
För mig känns det att de som vill ta tillbaka svenskarna vill blunda för att slippa se hur hemsk verkligheten är.
#47 E P
Vi är många som beundrar er och ser att det ni gör är värdefullt och nödvändigt. Kan någon garantera framgång i Afghanistan? Nej. Men ska man bli handlingsförlamad för det? Som allt annat i livet så måste man göra det man tror är bäst, så bra man kan.
Precis, Håkan Thorsell! Moment 22 var det! Svår ekvation; vi kan inte lämna dem i sticket, men gör under nuvarande omständigheter minimal nytta.
Men i det minimala ingår att ett antal flickor får gå i skola, det anser jag vara värd insats av hela det gamla Dalregementet, vilka en gång i världen var ena hejare på väg-och brobyggen och improviserat infrastruktur i främsta linjen.
De som vill lämna flickorna i sticket må vara skolade i visst politiskt tänkande. Hela argumentationen luktar samlingsregering 1940-41. Allt för att slippa undan grannens börda.