"Hon togs ner i helvet"?
Hon gick dit själv, nu får hon stå för det.
Permalänk | Anmäl
Danne, 2009-11-16, 20:00
Ja, hon ska absolut inte lastas för det hon har gjort. Varför ska någon människa behöva ta ansvar för sina gärningar? Det är väldigt synd om henne, som blev dömd och allt för sina gärningar. För att inte tala om vilken förebild hon är! Världen skulle bli väldigt mycket bättre om alla vore som hon, eller hur herr Norberg?
Permalänk | Anmäl
Jörgen Enback, 2009-11-16, 20:22
En gammal kåkfarare uttalar sig om en annan. Då blir det lätt lite fel eller hur? Annika som är dömd för mord skulle vara en "kvinnlig förebild". Absurt!
Permalänk | Anmäl
Mike Rossi, 2009-11-16, 20:29
Jag förstår din poäng. Och alla ska få en ny chans tycker jag. Men att kalla någon som begått sådana brott som hon för en hjälte. Det är helt fel.
Permalänk | Anmäl
Johan Grönlund, 2009-11-16, 20:28
YadaYadaYada..... Fyrkantiga barnvagnshjul, sten i sandlådan & olyckligt kär i en gräsklippare.
Samma gamla vänstersvammel där eget och personligt ansvar läggs över på annan/annat.
Väx upp! Ta ansvar för dina handlingar och kom till insikt om att en mördare/våldsbrottsling/rånare etc ALLTID kommer vara just...skyldig till oskyldigas lidande!!!
Permalänk | Anmäl
is, 2009-11-16, 20:30
Bra skrivet Danne! Skulle precis kommentera samma mening men du hann före.
Enbart en av hennes grovt kriminella kompisar kan anse att en person som mördat en polis inte försatt sig i situationen själv.
Hur länge får vi vänta på att få läsa hyllningsartiklar om Malexandermördarna? Eller är den bistra sanningen att vissa anser att en amerikansk polis liv inte är lika mycket värt som en svensk polis?
Permalänk | Anmäl
Måns, 2009-11-16, 20:31
Ah, denna svenska dyrkan av förbrytare, detta eviga Stockholmsyndrom.
Jag spyr!
Permalänk | Anmäl
MadAsHell, 2009-11-16, 20:45
Är inte tillräckligt insatt för att uttala mig specifikt om Annika Östberg. Vad jag däremot skulle vilja kommentera är den farliga rapportering man ofta stöter på i media när det handlar om brottslingar. Nämligen förkärleken att måla upp förövare som offer. Vi ser det så ofta hur tex poliser utmålas till monster för minsta lilla felsteg medans man tar parti för den kriminella våldsverkaren som utsatts. Hans illdåd som orsakade polisingripandet talar man inte om. Samma med offren för hans gärning, deras smärta glöms bort.
Den häxjakt som pågår mot poliser och romantiseringen av brottslingar måste upphöra.
Permalänk | Anmäl
Eivon, 2009-11-16, 20:58
Hon är då fan ingen hjälte för mig.
Kom ihåg att hon knivhögg en man som senare avled. Helt själv, helt iskallt. Tur för henne åkte hon dit för vållande för annans död den gången...
Det handlar inte bara om att hon laddade om vapnet åt sin pojkvän under polismorden. DEe är bara ännu ett kapitel i den här sociopatens liv.
Permalänk | Anmäl
e, 2009-11-16, 21:11
Svensk hjälte? Och vi västerlänningar klagar på islamister som hyllar Bin Ladin...
Permalänk | Anmäl
Tim, 2009-11-16, 21:38
Nej men nu...
Kyss mig i arslet.
Min mamma och min mormor, och alla andra mödrar som lever hederliga liv och fostrar barn som kan avhålla sig från kriminalitet, de är de riktiga hjältinnorna.
AÖ skall sitta av sitt straff in USA och sluta daltas med, och du borde åka in på ett längre straff du också, om inte annat som avskräckande exempel...
Permalänk | Anmäl
Thomas Stridsman, 2009-11-16, 21:40
Hur är det nu Liam. Historien är full av kvinnliga förebilder som övertalar sina drogpåverkade pojkvänner att mörda poliser som stannar för att hjälpa dem med bilen, eller? Det krävs nog större portion fantasi än att råna en bank för att finansiera filmer om hur synd det är om slödder som dig för att tro på den sagan.
Permalänk | Anmäl
James, 2009-11-16, 21:42
En Svensk mördare = bra mördare, inte så grym som mördare som kommer från andra länder. Eller???? Att du inte skäms.
Permalänk | Anmäl
Anja Seiteri, 2009-11-16, 21:54
Vem överlever bäst i helvetet, Liam? Änglar eller djävlar?
Permalänk | Anmäl
Totte, 2009-11-16, 21:53
Inget nytt alls att brottslingen blir hjälten för dagen i 100-tals år, det beror på att dramturgin görs så mycket mer spännande än offrets, som ligger kall och död i en grav eller har livslånga sviter efter misshandel och våld.
Jack the ripper lever vidare.
Morden i Åmsele t.ex., en av våra skickligaste regissörer filmatiserade trots protester från byn, som aldrig blir fri från blodsryktet och namnet Juha Valjakala.
Sedan alla tv-soffor där förövare ska vika ut sig och bedyra att nu är de små änglar(och tjänar pengar på att skriva böcker om det).
Det ÄR verkligen bra att man tar sig tillbaka in i samhället, nog det svåraste en människa kan göra, men försök balansera!
Att som lärare lyfta fram Annika östberg som förebild och hjälte skulle nog få föräldrar och skolorganisation att hicka till och det med rätta.
Tror/vet att vi måste lägga kraften på empati med offren först, det kan kanske förhindra att våldshjältar tar täten i ungdomars socialisation.
Permalänk | Anmäl
Lill "LillerBi" Bergström, 2009-11-16, 22:12
Många verkar glömma bort att fängelserna är till för att hålla farliga människor borta från allmänheten, de är i första hand INTE till för att hjälpa de kriminella. Annika Östberg var mogen nog att fatta egna beslut vid tiden för brotten. Därför var hon även mogen nog att ta konsekvenserna för sitt handlande. Lås in henne, kasta bort nyckeln, och leta endast upp den igen ifall domen senare rivs upp.
Och jag tycker att du ska skämmas Liam Norberg! Östberg är en mördare, och ska inte kallas hjälte! Än mindre ska hon ses som en svensk förebild!
Permalänk | Anmäl
Daniel2, 2009-11-16, 22:22
Nej du Liam nu är du ute och åker moped.
Jag är, precis som någon ovan här har namnt, gruvligt trött på att samhället allt som oftast ser saker utifrån gärningsmannens perspektiv, det borde vara det absolut MINST viktiga.
Först brottsoffret och dess familj, sedan samhället och dess rätt att freda sig mot brottslingar, straffet i sig, sen slutligen kanske man kan fundera på om brottslingen skall få komma ut igen eller inte. Det bör vara av lägsta prioritet.
Med det sagt tycker jag vi behöver en fungerande kriminalvård där man faktiskt försöker att reformera brottslingar så att de, den dagen de kommer ut, kan bidra till samhället.
Detta i kombination med avsevärt högre straff kan vara en väg att gå.
Permalänk | Anmäl
Larsson, 2009-11-16, 22:38
Välformulerat! Kanske du har rätt. Det finns inget förmildrande men ändå finns den mänskliga aspekten där. Med svenska mått har hon suttit inne med råge och borde kunna släppas fri så fort som möjligt. Men hindret är väl överenskommelsen mellan Sverige och USA.
Permalänk | Anmäl
Björn Boström, 2009-11-16, 22:39
Motbjudande!
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-11-16, 23:01
"Jag valde att inte längre stå utanför samhällets gemenskap, även om en del av min samhällskritik finns kvar."
Jag börjar med att klargöra något för författaren: Brottslighet är inte samhällskritik! Du rånade pga egoistiska skäl och om du ska vara rehabiliterad borde du kunna erkänna det.
På vilket sätt är en person som mördat och avtjänat ett fängelsestraff en förebild? Varför ska vi applådera deras höga moral som håller dem från att återfalla i brottsligheten?
En värdetransportsrånare som avfallit från brottets bana och numera försörjer sig som vilken svensson som helst är tydligen en hjälte? Bara för att han skaffat sig ett helt vanligt jobb. Kanske är det romantiken bakom värdetransportsrånarna som spökar här. Det finns ju en romantiserad bild av dem som något av Robin Hood figurer som stjäl från de rika företagen och ger till sig själva.
Duger inte vanliga människor som följt den smala vägen hela livet som förebilder? Måste man ha varit nere i skiten och sedan tagit sig upp igen (efter ett fängelsestraff som avskräcker en från att fortsätta röja runt) för att vara en god förebild till den unga generationen?
Artikeln dryper av syrlighet gentemot det amerikanska rättsväsendet och jag tror jag vet varför. Det är därför att amerikanarna låste in en mördare på livstid, inte 10 år. De ansåg helt enkelt att brotten hon gjort sig skyldig till var så avskyvärda att hon behövde mer än en tioårig timeout från samhället. Vi borde kanske alla hata USA för att de faktiskt greppar innebörden i straffet LIVStid.
Permalänk | Anmäl
Oscar, 2009-11-16, 23:10
Detta var med största sannolikhet den DUMMASTE artikeln jag någonsin läst, och jag har stött på väldigt många knasigheter över åren.
Att artikelskribenten offergör en kallblodig mördare är inte bara patetiskt, det är också djupt omoraliskt. AÖ är inte ett oskydligt offer för omständigheterna. Hon var fullt medveten om sina beslut. Hon gjorde sina val. Hon mördade en amerikansk polisman, kallblodigt, hänsynslöst. Hon förtjänar att ruttna bort i en fängelscell. Men i sossesverige har den omvända logikens tyranni sedan lång tid tillbaka bestämt att gärningsmannen skall offergöras medan brottsoffret skall lastas. Grattis Annika! Nu kan du leva gott på den svenska skattebetalarens nota, och allt som krävdes var ett kallblodigt mord på en polisman! Grattis Sverige! Vilket fantastiskt människomaterial vi nu har att arbeta med!
Permalänk | Anmäl
Mikael, 2009-11-16, 23:12
Hon är en kriminell brottsling.
Och Liam... Jag hoppas att du hade lagt samma värderingar i det som skett om det gällt en man från ett ickesvenskt land.
Permalänk | Anmäl
Carolina, 2009-11-16, 23:14
Tänk att man orkar fortsätta att glorifiera en knarkbrud. Hon är ju ingenting bara en misslyckad person. Typiskt svenskt lallade med kriminella. Ett brott skall ju bestraffas det är väl ingenting att hålla på om som man gör i svensk press och t.o.m TV. Hur tänker dom? jag tror ju att dom tänker inte ett dugg. Det är lite sjukt att glorifiera en misslyckad person, mern samtidigt så svenskt. Det är ju så synd om henne hon visste ju inte, eller hur det nu var, är...
Permalänk | Anmäl
HGAA, 2009-11-16, 23:27
Och här inbillade jag mig i min enfald att det var Muhammed Omar som ohotad innehade titeln som Newsmills stolligaste artikelförfattare, men plötsligt fick han allvarlig konkurrens!
Permalänk | Anmäl
SU-lärare, 2009-11-16, 23:47
22 av 23 kommentarer tycks visa vad verklighetens folk tycker om detta. Inte statistiskt säkerställt, men en tydlig fingervisning. Jag håller förstås med de 22, så nu är vi 23. Och fler lär vi bli..
Nyss släppte regeringen ut folkmördaren Biljana Plavsic i förtid. Man kan undra varför hon blev placerad i Sverige. Förmodligen genom "tyst korridorsnack" av Carl Bildt, som ju av någon anledning vittnade till hennes förmån i Haagdomstolen.
Permalänk | Anmäl
Pär Jansson, 2009-11-16, 23:55
Vi har lite skumma förebilder överhuvudtaget taget i Sverige, härom veckan satt ju allas vår riksmysfarbror eller extrem kommunisten i Här är ditt liv i TV.
Hur skruvat är inte det?
Permalänk | Anmäl
Juggler, 2009-11-17, 00:10
Grovt kriminella hyllar grovt kriminella, och vänstermedia hejar på och lyfter fram dem, det är Sverige 2009 det...
Sade inte Newsmill härom dagen att de hade en policy att inte publicera artiklar från tidigare grovt kriminella? Ni kanske ska "dra tillbaka publiceringen" av denna artikel också?
Eller är ni månne bara skenheliga?
Permalänk | Anmäl
Helena E, 2009-11-17, 00:13
Annika Östberg är lika mycket en svensk hjälte och en lika stor förebild som Liza Marklund.
Och innan ni slår knut på er själva i bryderier om vad jag menar är det givetvis så att jag inte håller någon av dessa kvinnor speciellt högt.
Permalänk | Anmäl
Klas-Kristian, 2009-11-17, 00:16
Hur kam man skriva så stolligt över en kvinna som varit delaktig i 3 människors förkortade liv? Det är bara och instämma i tidigare kommentarer
Permalänk | Anmäl
frågan, 2009-11-17, 00:32
Artikeln är i själva verket inte så dum, men vem läser? Det är bara rubriken folk bryr sig om, och brÖlhögerns alla totalt intelligensbefriade skithuvuden sätter naturligtvis i gång brÖlar i sedvanlig hatförmörkelse. Förbannade djävla PÖBEL! De ska tamejfan inte ha nånting att säga till om, de skall enbart kicka boll, passa köer, stå i tid, knipa hut och veta käft.
.
Man lär så länge man lever. Rubriksättningen var helt katastrofal. Man får faktiskt lov att framflöra sitt budskap på ett sätt som fungerar.Hjältinna? Vad är det för dumheter? Annika Östberg är en brottsling som alla andra, varken mer eller mindre, och skall inte hyllas på något sätt. Jag tycker vi glömmer den tanten nu, hon är kort sagt ointressant.
.
Sen är det kul att se den nya Komma-Ut-trenden. Det var jag som startade upp den med att tala öppet om mina fyra dårhusvoltor (det är rätt tungt), och nu framträder det ena psykot och den andre bombditen i snabb följd, men vaddå, vi har i motsats till flertalet sett tillvaron från skugssidan och har på så sätt specifik kunskap som borde intressera fler. Liam Norberg varnar just för att spåra ur och förstöra sitt liv, men det var ju som att ropa rakt ner i en säck potatis, eftersom folk i allmänhet inte kan läsa innantill. Där har vi det verkliga slöddret, det är min åsikt, och den står jag faktiskt för; måhändas är de utåt "skötsamma"; men de är dumma och tarvliga människor.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-11-17, 00:49
Herre gud. 45 år i fängelse för att ha varit med när hennes pojkvän sköt ihjäl två poliser. Och nästan alla tycker att det inte räcker - hon ska låsas in för alltid för sitt medhjälp till mord. Om ingen "brottsling" kan någonsin leva ett annat liv skulle en naturlig konsekvens vara att låsa in alla som snattat, klottrat eller pissat på en port efter krogen... för alltid. Finns det inga gränser för ert människohat? Finns det någon som på allvar tror att hon kommer att bistå i ett dubbelt polismord när hon kommer ut bara för att hon gjorde det när hon var ung och nerknarkad? Alla har inte haft eran jävla lätta och trygga medelklassuppväxt där det är asenkelt att sköta sig. Får ni någon slags sexuell njutning av att folk sitter o ruttnar i fängelse? Flytta till Kina eller Iran om ni vill ha ordentlig bestraffning för oönskat beteende.
Permalänk | Anmäl
Michael Skoog, 2009-11-17, 01:23
Oj, oj, oj en sån massa tramsiga kommentarer på en välskriven, vettig, human och intressant artikel. Egentligen så verkar de här nedvärderande kommentatorerna vara helt vettskrämda! Så får man väl inte säga eller påstå i skrift. Liam tycks vara sunt pragmatisk och verklighetsnära, och låter inte på något sätt som en vänsterflummare.
Det finns väl ingen som kan förneka att Annika Östberg är "en av de största överlevarna som finns i Sverige". Visst är det beundransvärt att hon verkligen lyckats med detta under så omänskligt lång tid.
Det är verkligen uppfriskande att läsa sådana vettiga debattinlägg som det som du skriver Liam Norberg. Det ger perspektiv och vinklingar att begrunda, som man inte alls själv har tänkt eller lyckas formulera - och ett stort hopp för mänsklighetens överlevnad trots de överväldigande hoten, oförståelsen och handlingsförlamningen inför klimatkollaps och miljökatastrof.
Permalänk | Anmäl
Uno Hansson, 2009-11-17, 01:38
Michael Skoog: Nu är det väl för det första så att Annika gjorde mer än att bara "hjälpa till". För det andra är steget mellan att vilja se någon sitta inlåst i 45 år till att kalla samma någon för "svensk hjältinna" och "förebild" längre än de flesta andra steg. För min del kan hon gott sitta där hon sitter, men är det så att hon släpps ut kommer jag inte att bry mig speciellt mycket om det heller. Någon hjälte eller liknande kommer jag dock aldrig att se Annika Östberg som, snarare tvärtom.
Det finns dessutom gott om människor som haft svåra uppväxter men för den skull inte gått ner sig i knark och kriminalitet, liksom det finns medelklassmänniskor som gått den motsatta vägen. Visst spelar miljön en stor roll när en människas liv gestaltar sig men att försöka använda detta till någon sorts försvar för AÖ är mest av allt tramsigt. Som om det vore okej att (vara med och) döda någon annan för att man haft det tufft tidigare i livet...
Permalänk | Anmäl
Klas-Kristian, 2009-11-17, 01:51
Hjälte är nog förvisso att ta i, men bristen på empati bland kommentarerna här är makalos. Ni anser alltså inte att människor kan förändras, och inte heller att dom förtjänar en chans? Det är ju fruktansvärt.
Permalänk | Anmäl
Andreas, 2009-11-17, 02:17
Detta var en av de mer världsfrånvända artiklarna jag läst på länge, och det säger ganska mycket, med tanke på hur det fullkomligt haglar sådana i största allmänhet idag.
Permalänk | Anmäl
John K, 2009-11-17, 03:02
Galet, hon är dömd och ska sitta av sitt straff. När hon anses ha gjort det ska hon släppas men att sen hylla henne som en hjälte? Är du galen?
Grattis till henne för att hon "kanske" kommer tillbaka till det normala livet igen men att hylle henne... lägg ner.
Permalänk | Anmäl
Henrik Sultan, 2009-11-17, 03:16
Kackerlackor är också "fantastiska överlevare". Men jag skulle nog inte kalla dem hjältar.
Permalänk | Anmäl
cmo, 2009-11-17, 04:51
Artikeln är absurd och motbjudande rappakalja!
Permalänk | Anmäl
Ingvar Thun, 2009-11-17, 05:46
Ännu en artikel med provocerande innehåll, enbart för att blåsa upp skribentens ego. Synd att så många går igång på detta bara. Bottenkänning. Lägg krutet på att skriva något vettigt.
Permalänk | Anmäl
symbi, 2009-11-17, 08:20
Som om drogerna skulle vara den bakomliggande orsaken till att hon var empatilös. Vilket skitsnack, men den kör väl även du med Liam?
Permalänk | Anmäl
Snälla, 2009-11-17, 08:31
Förebild? Så helvete heller. Att sitta länge i fängelse för mord och medhjälp till mord gör en knappast till hjälte. Hennes agerande hintar tvärt om om psykopatiska tendenser, en antihjälte snarare.
Sen är det alltid tragiskt när människor fått en dålig start på livet, men är det några som är hjältar så är det dom som ändå inte blivit kriminella.
Permalänk | Anmäl
Karl, 2009-11-17, 08:59
Annika Östberg är inge "hjälte" ( undar just vem som satte denna korkade rubrik! ) ,ingen "förebild" heller, hon är snarare en "överlevare" och ska respekteras för det. Vad Liam Norberg försöker förklara för oss är att en människa som har suttit större delen av sitt medvetna liv i fängelse förtjänar - efter avtjänat straff - mötas med respekt och förståelse. Förståelse för att hon måste få hjälp och stöd. En människa som har varit avskuren från det sivila samhället så länge som hon har varit behöver det. Med rätt stöd och hjälp från de goda krafter som finns i det öppna samhället - vilket merparten av dessa kommentaren uppenbart INTE tillhör! - så återfaller inte nödvändigtvis dömda människor i brott, och det måsta väl ändå vara poängen med strafftänkande.
Permalänk | Anmäl
Roger Ibsen, 2009-11-17, 09:07
Hjälte? Vilket hån mot de anhöriga till de hon direkt eller indirekt bragt om livet. Dödar man någon med kniv kan man inte vara en hjälte. Laddar man om sin pojkväns pistol för att han ska kunna döda en polis kan man inte heller vara en hjälte. Att påstå något annat är ren dumhet.
Sedan är det en annan sak om hon ska bli frigiven eller inte. Jag tycker hon ska bli det eftersom hon förflyttades till Sverige och enligt praxis har avtjänat sitt straff här. Problemet är nog snarare att hon förslyttades till Sverige. Jag förstår inte riktigt syftet med detta.
Varför ta hit en av polisen känd och dömd våldsam person för att bekosta hennes rehabilitering, inlåsning och troligen uppehälle resten av livet när det nästan helt avsaknas anknytning till Sverige. Borde det inte varit rimligare att hon fick avtjäna sitt utdömda straff i det land där brottet begicks.
Liam kastar ocskå en del kängor mot rättsväsendet i USA och vill påvisa att detta inte fungerar. Tycker Liam det fungerar bättre i Sverige när det gång på gång visar sig att samma personer som suttit inlåste länge ger sig in på samma bana när de kommer ut? Ett stort grattis till Liam som lyckats ta sig ur kriminalitet, men tyvärr är detta snarare ett undantag än regel.
Permalänk | Anmäl
johan_anders, 2009-11-17, 09:28
Det kraftiga stödet för Annika Östberg i Sverige är tyvärr ett exempel på könsdiskrimineringen i svensk kriminalvård. Hade hon haft samma stöd bland allmänheten om hon varit en manlig mörkhyad person som varit med om att mörda en svensk polis istället för en blond svenska som varit med om att mörda en amerikansk polis? Det har ju visat sig att kvinnor döms till lägre "straff" än män för identiska brott.
Däremot tycker jag (av vad jag vet) att det är riktigt att hon får ett tidsbestämt straff. Jag är glad att jag bor i en nation där det fortfarande handlar om kriminalVÅRD med syfte att återanpassa en brottsling till samhället och inte i ett land där Hämnd är det viktiga med konsekvensen vid ett brott.
Permalänk | Anmäl
Sven Ohlsson, 2009-11-17, 09:31
All denna postmodernistiskt fragmentariska kommunikation förbryllar mig!
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-11-17, 10:01
en sann hjältinna!
en förebild för dagens unga!
snart släpper hon en självhjälpsbok om hur man lyckas i livet!
bara insupa o ta till sig..
ja.. bandidos grabbarna behöver ett komplement..
mera skattepengar till en av vår av våra främsta exportprodukter..
Permalänk | Anmäl
Apan, 2009-11-17, 10:05
Att påstå att en tung kriminell person som förutom att ha brukat narkotika undre flera år även varit med vid två mord/dråp ska vara en bra förebild alt. hjälte då måste man själv vara rätt nere i färgglada piller och annat.
Permalänk | Anmäl
24AN, 2009-11-17, 10:14
Se Tom Ahlands tv-dokumentär om Annika Östberg. Hur många vet att hon kom till USA mot sin vilja i femtonårsåldern? Hur många vet att hon utnyttjades sexuellt och drogades av flera män i 17-årsåldern? I Sverige hade hon fått hjälp av sociala myndigheter. I USA sattes hon i fängelse, eftersom fängelse är USA:s svar på sociala problem.
Permalänk | Anmäl
lex, 2009-11-17, 10:16
Äntligen en positiv krönika av en man i detta ärende. Tack Liam, det värmer att någon kan se att det är en människa vi talar om.
Är förbluffad, förfärad och förvånad hur mycket ilska och vansinne det här väcker......var finns empatin hos mina medmänniskor?
Vad har alla ni som kommenterat artikeln att säga om Jackie Arklövw? Tony Olsson? Polismördare båda två, de kommer att vara fria män efter en kort tid i fängelse.....svenska män som begått betydligt fler och grövre brott än vad Annika gjort.
Jag undrar vad det är som upprör så med att hon ska få sitt straff tidsbestämt och en möjlig frihet i sikte?
Mehdi Gesali flögs hem med charter plan på allas vår bekostnad, han blev en fri man direkt vid hemskomsten, trots att han anklagades för terroristverksamhet. nu har han nyligen gripits igen......det finns många exempel på liknande fall...... Låt nu denna kvinna var ifred och leva sitt liv, äntlogen....
Permalänk | Anmäl
Vickan, 2009-11-17, 10:22
Kanske du skulle vilja ha henne till statsminister? nåja snart blir hon hyllad i tv-soffan . Tänk denna beundran för grova brottslingar!
Permalänk | Anmäl
kel, 2009-11-17, 10:39
78 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
"Hon togs ner i helvet"?
Hon gick dit själv, nu får hon stå för det.
Ja, hon ska absolut inte lastas för det hon har gjort. Varför ska någon människa behöva ta ansvar för sina gärningar? Det är väldigt synd om henne, som blev dömd och allt för sina gärningar. För att inte tala om vilken förebild hon är! Världen skulle bli väldigt mycket bättre om alla vore som hon, eller hur herr Norberg?
En gammal kåkfarare uttalar sig om en annan. Då blir det lätt lite fel eller hur? Annika som är dömd för mord skulle vara en "kvinnlig förebild". Absurt!
Jag förstår din poäng. Och alla ska få en ny chans tycker jag. Men att kalla någon som begått sådana brott som hon för en hjälte. Det är helt fel.
YadaYadaYada..... Fyrkantiga barnvagnshjul, sten i sandlådan & olyckligt kär i en gräsklippare.
Samma gamla vänstersvammel där eget och personligt ansvar läggs över på annan/annat.
Väx upp! Ta ansvar för dina handlingar och kom till insikt om att en mördare/våldsbrottsling/rånare etc ALLTID kommer vara just...skyldig till oskyldigas lidande!!!
Bra skrivet Danne! Skulle precis kommentera samma mening men du hann före.
Enbart en av hennes grovt kriminella kompisar kan anse att en person som mördat en polis inte försatt sig i situationen själv.
Hur länge får vi vänta på att få läsa hyllningsartiklar om Malexandermördarna? Eller är den bistra sanningen att vissa anser att en amerikansk polis liv inte är lika mycket värt som en svensk polis?
Ah, denna svenska dyrkan av förbrytare, detta eviga Stockholmsyndrom.
Jag spyr!
Är inte tillräckligt insatt för att uttala mig specifikt om Annika Östberg. Vad jag däremot skulle vilja kommentera är den farliga rapportering man ofta stöter på i media när det handlar om brottslingar. Nämligen förkärleken att måla upp förövare som offer. Vi ser det så ofta hur tex poliser utmålas till monster för minsta lilla felsteg medans man tar parti för den kriminella våldsverkaren som utsatts. Hans illdåd som orsakade polisingripandet talar man inte om. Samma med offren för hans gärning, deras smärta glöms bort.
Den häxjakt som pågår mot poliser och romantiseringen av brottslingar måste upphöra.
Hon är då fan ingen hjälte för mig.
Kom ihåg att hon knivhögg en man som senare avled. Helt själv, helt iskallt. Tur för henne åkte hon dit för vållande för annans död den gången...
Det handlar inte bara om att hon laddade om vapnet åt sin pojkvän under polismorden. DEe är bara ännu ett kapitel i den här sociopatens liv.
Svensk hjälte? Och vi västerlänningar klagar på islamister som hyllar Bin Ladin...
Nej men nu...
Kyss mig i arslet.
Min mamma och min mormor, och alla andra mödrar som lever hederliga liv och fostrar barn som kan avhålla sig från kriminalitet, de är de riktiga hjältinnorna.
AÖ skall sitta av sitt straff in USA och sluta daltas med, och du borde åka in på ett längre straff du också, om inte annat som avskräckande exempel...
Hur är det nu Liam. Historien är full av kvinnliga förebilder som övertalar sina drogpåverkade pojkvänner att mörda poliser som stannar för att hjälpa dem med bilen, eller? Det krävs nog större portion fantasi än att råna en bank för att finansiera filmer om hur synd det är om slödder som dig för att tro på den sagan.
En Svensk mördare = bra mördare, inte så grym som mördare som kommer från andra länder. Eller???? Att du inte skäms.
Vem överlever bäst i helvetet, Liam? Änglar eller djävlar?
Inget nytt alls att brottslingen blir hjälten för dagen i 100-tals år, det beror på att dramturgin görs så mycket mer spännande än offrets, som ligger kall och död i en grav eller har livslånga sviter efter misshandel och våld.
Jack the ripper lever vidare.
Morden i Åmsele t.ex., en av våra skickligaste regissörer filmatiserade trots protester från byn, som aldrig blir fri från blodsryktet och namnet Juha Valjakala.
Sedan alla tv-soffor där förövare ska vika ut sig och bedyra att nu är de små änglar(och tjänar pengar på att skriva böcker om det).
Det ÄR verkligen bra att man tar sig tillbaka in i samhället, nog det svåraste en människa kan göra, men försök balansera!
Att som lärare lyfta fram Annika östberg som förebild och hjälte skulle nog få föräldrar och skolorganisation att hicka till och det med rätta.
Tror/vet att vi måste lägga kraften på empati med offren först, det kan kanske förhindra att våldshjältar tar täten i ungdomars socialisation.
Många verkar glömma bort att fängelserna är till för att hålla farliga människor borta från allmänheten, de är i första hand INTE till för att hjälpa de kriminella. Annika Östberg var mogen nog att fatta egna beslut vid tiden för brotten. Därför var hon även mogen nog att ta konsekvenserna för sitt handlande. Lås in henne, kasta bort nyckeln, och leta endast upp den igen ifall domen senare rivs upp.
Och jag tycker att du ska skämmas Liam Norberg! Östberg är en mördare, och ska inte kallas hjälte! Än mindre ska hon ses som en svensk förebild!
Nej du Liam nu är du ute och åker moped.
Jag är, precis som någon ovan här har namnt, gruvligt trött på att samhället allt som oftast ser saker utifrån gärningsmannens perspektiv, det borde vara det absolut MINST viktiga.
Först brottsoffret och dess familj, sedan samhället och dess rätt att freda sig mot brottslingar, straffet i sig, sen slutligen kanske man kan fundera på om brottslingen skall få komma ut igen eller inte. Det bör vara av lägsta prioritet.
Med det sagt tycker jag vi behöver en fungerande kriminalvård där man faktiskt försöker att reformera brottslingar så att de, den dagen de kommer ut, kan bidra till samhället.
Detta i kombination med avsevärt högre straff kan vara en väg att gå.
Välformulerat! Kanske du har rätt. Det finns inget förmildrande men ändå finns den mänskliga aspekten där. Med svenska mått har hon suttit inne med råge och borde kunna släppas fri så fort som möjligt. Men hindret är väl överenskommelsen mellan Sverige och USA.
Motbjudande!
"Jag valde att inte längre stå utanför samhällets gemenskap, även om en del av min samhällskritik finns kvar."
Jag börjar med att klargöra något för författaren: Brottslighet är inte samhällskritik! Du rånade pga egoistiska skäl och om du ska vara rehabiliterad borde du kunna erkänna det.
På vilket sätt är en person som mördat och avtjänat ett fängelsestraff en förebild? Varför ska vi applådera deras höga moral som håller dem från att återfalla i brottsligheten?
En värdetransportsrånare som avfallit från brottets bana och numera försörjer sig som vilken svensson som helst är tydligen en hjälte? Bara för att han skaffat sig ett helt vanligt jobb. Kanske är det romantiken bakom värdetransportsrånarna som spökar här. Det finns ju en romantiserad bild av dem som något av Robin Hood figurer som stjäl från de rika företagen och ger till sig själva.
Duger inte vanliga människor som följt den smala vägen hela livet som förebilder? Måste man ha varit nere i skiten och sedan tagit sig upp igen (efter ett fängelsestraff som avskräcker en från att fortsätta röja runt) för att vara en god förebild till den unga generationen?
Artikeln dryper av syrlighet gentemot det amerikanska rättsväsendet och jag tror jag vet varför. Det är därför att amerikanarna låste in en mördare på livstid, inte 10 år. De ansåg helt enkelt att brotten hon gjort sig skyldig till var så avskyvärda att hon behövde mer än en tioårig timeout från samhället. Vi borde kanske alla hata USA för att de faktiskt greppar innebörden i straffet LIVStid.
Detta var med största sannolikhet den DUMMASTE artikeln jag någonsin läst, och jag har stött på väldigt många knasigheter över åren.
Att artikelskribenten offergör en kallblodig mördare är inte bara patetiskt, det är också djupt omoraliskt. AÖ är inte ett oskydligt offer för omständigheterna. Hon var fullt medveten om sina beslut. Hon gjorde sina val. Hon mördade en amerikansk polisman, kallblodigt, hänsynslöst. Hon förtjänar att ruttna bort i en fängelscell. Men i sossesverige har den omvända logikens tyranni sedan lång tid tillbaka bestämt att gärningsmannen skall offergöras medan brottsoffret skall lastas. Grattis Annika! Nu kan du leva gott på den svenska skattebetalarens nota, och allt som krävdes var ett kallblodigt mord på en polisman! Grattis Sverige! Vilket fantastiskt människomaterial vi nu har att arbeta med!
Hon är en kriminell brottsling.
Och Liam... Jag hoppas att du hade lagt samma värderingar i det som skett om det gällt en man från ett ickesvenskt land.
Tänk att man orkar fortsätta att glorifiera en knarkbrud. Hon är ju ingenting bara en misslyckad person. Typiskt svenskt lallade med kriminella. Ett brott skall ju bestraffas det är väl ingenting att hålla på om som man gör i svensk press och t.o.m TV. Hur tänker dom? jag tror ju att dom tänker inte ett dugg. Det är lite sjukt att glorifiera en misslyckad person, mern samtidigt så svenskt. Det är ju så synd om henne hon visste ju inte, eller hur det nu var, är...
Och här inbillade jag mig i min enfald att det var Muhammed Omar som ohotad innehade titeln som Newsmills stolligaste artikelförfattare, men plötsligt fick han allvarlig konkurrens!
22 av 23 kommentarer tycks visa vad verklighetens folk tycker om detta. Inte statistiskt säkerställt, men en tydlig fingervisning. Jag håller förstås med de 22, så nu är vi 23. Och fler lär vi bli..
Nyss släppte regeringen ut folkmördaren Biljana Plavsic i förtid. Man kan undra varför hon blev placerad i Sverige. Förmodligen genom "tyst korridorsnack" av Carl Bildt, som ju av någon anledning vittnade till hennes förmån i Haagdomstolen.
Vi har lite skumma förebilder överhuvudtaget taget i Sverige, härom veckan satt ju allas vår riksmysfarbror eller extrem kommunisten i Här är ditt liv i TV.
Hur skruvat är inte det?
Grovt kriminella hyllar grovt kriminella, och vänstermedia hejar på och lyfter fram dem, det är Sverige 2009 det...
Sade inte Newsmill härom dagen att de hade en policy att inte publicera artiklar från tidigare grovt kriminella? Ni kanske ska "dra tillbaka publiceringen" av denna artikel också?
Eller är ni månne bara skenheliga?
Annika Östberg är lika mycket en svensk hjälte och en lika stor förebild som Liza Marklund.
Och innan ni slår knut på er själva i bryderier om vad jag menar är det givetvis så att jag inte håller någon av dessa kvinnor speciellt högt.
Hur kam man skriva så stolligt över en kvinna som varit delaktig i 3 människors förkortade liv? Det är bara och instämma i tidigare kommentarer
Artikeln är i själva verket inte så dum, men vem läser? Det är bara rubriken folk bryr sig om, och brÖlhögerns alla totalt intelligensbefriade skithuvuden sätter naturligtvis i gång brÖlar i sedvanlig hatförmörkelse. Förbannade djävla PÖBEL! De ska tamejfan inte ha nånting att säga till om, de skall enbart kicka boll, passa köer, stå i tid, knipa hut och veta käft.
.
Man lär så länge man lever. Rubriksättningen var helt katastrofal. Man får faktiskt lov att framflöra sitt budskap på ett sätt som fungerar.Hjältinna? Vad är det för dumheter? Annika Östberg är en brottsling som alla andra, varken mer eller mindre, och skall inte hyllas på något sätt. Jag tycker vi glömmer den tanten nu, hon är kort sagt ointressant.
.
Sen är det kul att se den nya Komma-Ut-trenden. Det var jag som startade upp den med att tala öppet om mina fyra dårhusvoltor (det är rätt tungt), och nu framträder det ena psykot och den andre bombditen i snabb följd, men vaddå, vi har i motsats till flertalet sett tillvaron från skugssidan och har på så sätt specifik kunskap som borde intressera fler. Liam Norberg varnar just för att spåra ur och förstöra sitt liv, men det var ju som att ropa rakt ner i en säck potatis, eftersom folk i allmänhet inte kan läsa innantill. Där har vi det verkliga slöddret, det är min åsikt, och den står jag faktiskt för; måhändas är de utåt "skötsamma"; men de är dumma och tarvliga människor.
Herre gud. 45 år i fängelse för att ha varit med när hennes pojkvän sköt ihjäl två poliser. Och nästan alla tycker att det inte räcker - hon ska låsas in för alltid för sitt medhjälp till mord. Om ingen "brottsling" kan någonsin leva ett annat liv skulle en naturlig konsekvens vara att låsa in alla som snattat, klottrat eller pissat på en port efter krogen... för alltid. Finns det inga gränser för ert människohat? Finns det någon som på allvar tror att hon kommer att bistå i ett dubbelt polismord när hon kommer ut bara för att hon gjorde det när hon var ung och nerknarkad? Alla har inte haft eran jävla lätta och trygga medelklassuppväxt där det är asenkelt att sköta sig. Får ni någon slags sexuell njutning av att folk sitter o ruttnar i fängelse? Flytta till Kina eller Iran om ni vill ha ordentlig bestraffning för oönskat beteende.
Oj, oj, oj en sån massa tramsiga kommentarer på en välskriven, vettig, human och intressant artikel. Egentligen så verkar de här nedvärderande kommentatorerna vara helt vettskrämda! Så får man väl inte säga eller påstå i skrift. Liam tycks vara sunt pragmatisk och verklighetsnära, och låter inte på något sätt som en vänsterflummare.
Det finns väl ingen som kan förneka att Annika Östberg är "en av de största överlevarna som finns i Sverige". Visst är det beundransvärt att hon verkligen lyckats med detta under så omänskligt lång tid.
Det är verkligen uppfriskande att läsa sådana vettiga debattinlägg som det som du skriver Liam Norberg. Det ger perspektiv och vinklingar att begrunda, som man inte alls själv har tänkt eller lyckas formulera - och ett stort hopp för mänsklighetens överlevnad trots de överväldigande hoten, oförståelsen och handlingsförlamningen inför klimatkollaps och miljökatastrof.
Michael Skoog: Nu är det väl för det första så att Annika gjorde mer än att bara "hjälpa till". För det andra är steget mellan att vilja se någon sitta inlåst i 45 år till att kalla samma någon för "svensk hjältinna" och "förebild" längre än de flesta andra steg. För min del kan hon gott sitta där hon sitter, men är det så att hon släpps ut kommer jag inte att bry mig speciellt mycket om det heller. Någon hjälte eller liknande kommer jag dock aldrig att se Annika Östberg som, snarare tvärtom.
Det finns dessutom gott om människor som haft svåra uppväxter men för den skull inte gått ner sig i knark och kriminalitet, liksom det finns medelklassmänniskor som gått den motsatta vägen. Visst spelar miljön en stor roll när en människas liv gestaltar sig men att försöka använda detta till någon sorts försvar för AÖ är mest av allt tramsigt. Som om det vore okej att (vara med och) döda någon annan för att man haft det tufft tidigare i livet...
Hjälte är nog förvisso att ta i, men bristen på empati bland kommentarerna här är makalos. Ni anser alltså inte att människor kan förändras, och inte heller att dom förtjänar en chans? Det är ju fruktansvärt.
Detta var en av de mer världsfrånvända artiklarna jag läst på länge, och det säger ganska mycket, med tanke på hur det fullkomligt haglar sådana i största allmänhet idag.
Galet, hon är dömd och ska sitta av sitt straff. När hon anses ha gjort det ska hon släppas men att sen hylla henne som en hjälte? Är du galen?
Grattis till henne för att hon "kanske" kommer tillbaka till det normala livet igen men att hylle henne... lägg ner.
Kackerlackor är också "fantastiska överlevare". Men jag skulle nog inte kalla dem hjältar.
Artikeln är absurd och motbjudande rappakalja!
Ännu en artikel med provocerande innehåll, enbart för att blåsa upp skribentens ego. Synd att så många går igång på detta bara. Bottenkänning. Lägg krutet på att skriva något vettigt.
Som om drogerna skulle vara den bakomliggande orsaken till att hon var empatilös. Vilket skitsnack, men den kör väl även du med Liam?
Förebild? Så helvete heller. Att sitta länge i fängelse för mord och medhjälp till mord gör en knappast till hjälte. Hennes agerande hintar tvärt om om psykopatiska tendenser, en antihjälte snarare.
Sen är det alltid tragiskt när människor fått en dålig start på livet, men är det några som är hjältar så är det dom som ändå inte blivit kriminella.
Annika Östberg är inge "hjälte" ( undar just vem som satte denna korkade rubrik! ) ,ingen "förebild" heller, hon är snarare en "överlevare" och ska respekteras för det. Vad Liam Norberg försöker förklara för oss är att en människa som har suttit större delen av sitt medvetna liv i fängelse förtjänar - efter avtjänat straff - mötas med respekt och förståelse. Förståelse för att hon måste få hjälp och stöd. En människa som har varit avskuren från det sivila samhället så länge som hon har varit behöver det. Med rätt stöd och hjälp från de goda krafter som finns i det öppna samhället - vilket merparten av dessa kommentaren uppenbart INTE tillhör! - så återfaller inte nödvändigtvis dömda människor i brott, och det måsta väl ändå vara poängen med strafftänkande.
Hjälte? Vilket hån mot de anhöriga till de hon direkt eller indirekt bragt om livet. Dödar man någon med kniv kan man inte vara en hjälte. Laddar man om sin pojkväns pistol för att han ska kunna döda en polis kan man inte heller vara en hjälte. Att påstå något annat är ren dumhet.
Sedan är det en annan sak om hon ska bli frigiven eller inte. Jag tycker hon ska bli det eftersom hon förflyttades till Sverige och enligt praxis har avtjänat sitt straff här. Problemet är nog snarare att hon förslyttades till Sverige. Jag förstår inte riktigt syftet med detta.
Varför ta hit en av polisen känd och dömd våldsam person för att bekosta hennes rehabilitering, inlåsning och troligen uppehälle resten av livet när det nästan helt avsaknas anknytning till Sverige. Borde det inte varit rimligare att hon fick avtjäna sitt utdömda straff i det land där brottet begicks.
Liam kastar ocskå en del kängor mot rättsväsendet i USA och vill påvisa att detta inte fungerar. Tycker Liam det fungerar bättre i Sverige när det gång på gång visar sig att samma personer som suttit inlåste länge ger sig in på samma bana när de kommer ut? Ett stort grattis till Liam som lyckats ta sig ur kriminalitet, men tyvärr är detta snarare ett undantag än regel.
Det kraftiga stödet för Annika Östberg i Sverige är tyvärr ett exempel på könsdiskrimineringen i svensk kriminalvård. Hade hon haft samma stöd bland allmänheten om hon varit en manlig mörkhyad person som varit med om att mörda en svensk polis istället för en blond svenska som varit med om att mörda en amerikansk polis? Det har ju visat sig att kvinnor döms till lägre "straff" än män för identiska brott.
Däremot tycker jag (av vad jag vet) att det är riktigt att hon får ett tidsbestämt straff. Jag är glad att jag bor i en nation där det fortfarande handlar om kriminalVÅRD med syfte att återanpassa en brottsling till samhället och inte i ett land där Hämnd är det viktiga med konsekvensen vid ett brott.
All denna postmodernistiskt fragmentariska kommunikation förbryllar mig!
en sann hjältinna!
en förebild för dagens unga!
snart släpper hon en självhjälpsbok om hur man lyckas i livet!
bara insupa o ta till sig..
ja.. bandidos grabbarna behöver ett komplement..
mera skattepengar till en av vår av våra främsta exportprodukter..
Att påstå att en tung kriminell person som förutom att ha brukat narkotika undre flera år även varit med vid två mord/dråp ska vara en bra förebild alt. hjälte då måste man själv vara rätt nere i färgglada piller och annat.
Se Tom Ahlands tv-dokumentär om Annika Östberg. Hur många vet att hon kom till USA mot sin vilja i femtonårsåldern? Hur många vet att hon utnyttjades sexuellt och drogades av flera män i 17-årsåldern? I Sverige hade hon fått hjälp av sociala myndigheter. I USA sattes hon i fängelse, eftersom fängelse är USA:s svar på sociala problem.
Äntligen en positiv krönika av en man i detta ärende. Tack Liam, det värmer att någon kan se att det är en människa vi talar om.
Är förbluffad, förfärad och förvånad hur mycket ilska och vansinne det här väcker......var finns empatin hos mina medmänniskor?
Vad har alla ni som kommenterat artikeln att säga om Jackie Arklövw? Tony Olsson? Polismördare båda två, de kommer att vara fria män efter en kort tid i fängelse.....svenska män som begått betydligt fler och grövre brott än vad Annika gjort.
Jag undrar vad det är som upprör så med att hon ska få sitt straff tidsbestämt och en möjlig frihet i sikte?
Mehdi Gesali flögs hem med charter plan på allas vår bekostnad, han blev en fri man direkt vid hemskomsten, trots att han anklagades för terroristverksamhet. nu har han nyligen gripits igen......det finns många exempel på liknande fall...... Låt nu denna kvinna var ifred och leva sitt liv, äntlogen....
Kanske du skulle vilja ha henne till statsminister? nåja snart blir hon hyllad i tv-soffan . Tänk denna beundran för grova brottslingar!