Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

De nya gröna liberalerna

Johan Norberg om De nya gröna liberalerna

Wetterstrand är Sveriges mest övertygande partiledare

 Det är en av de mest förbjudna flörtar vi har sett på länge. Men den utspelas skamlöst på nätet och i storstädernas barer och det känns som att alla känner till den trots att får vill tala om det öppet. Man möts med tysta nickar av samförstånd när man för den på tal. 


Om författaren

Johan Norberg är Sveriges mest framträdande liberala debattörer och tänkare. Hans senaste bok är Den eviga matchen om lyckan. Han bloggar här.

Det handlar om storstadsliberalernas plötsligt uppblossade förälskelse i delar av Miljöpartiet. Särskilt den där urbana, frihetliga kretsen av journalister, bloggare och politiskt engagerade som tycker lika illa om den bigotta högern som den etatistiska vänstern och som tycker att det är lika viktigt med fri rörlighet för människor som för varor över gränserna. Och som inte så sällan reagerar både när staten tar den sist intjänade hundralappen och när yrkesfiskarna tar den sista Östersjötorsken.

Det är en högljudd med heterogen grupp av gammal-, ny-, social- och latteliberaler som är lika orubbliga när det gäller principer som de är hoppjerkor när det gäller väljarbeteendet. Någonstans i utkanten av borgerligheten brukar man hitta dem, utan att de känner sig särskilt hemma någonstans. Senast bytte många från ett allt mer batongliberalt folkparti till ett allt frihetligare centerparti.

Jag är själv en proud, card-carrying member, och det har inte undgått mig hur flera meningsfränder har börjat mingla med unga miljöpartister - "jag tycker ju precis som dem" som en av dem berättade för mig - men också att många gröna har skickat ut allt mer signaler i vår riktning. För egen del har jag noterat hur mina kommentarer plötsligt har börjat citeras välvilligt på gröna bloggar och både i duschen på spat och i liberala twitterflöden har jag avlyssnat folk som leker med den tanken att rösta grönt. De kanske inte är beredda att göra det ännu, men de är öppna för argumentet eller utspelet som övertygar dem om att göra det förbjudna.

Avståndet är inte så stort som man kan tro. Inom Miljöpartiet lever en genuin tro på decentralisering som yttrar sig i en positiv syn på friskolor, privata alternativ i välfärden och småföretag. Nu profilerar de sig gärna som det nya småföretagarpartiet med sänkta arbetsgivaravgifter och minskat krångel. Det var de gröna som hjälpte de borgerliga att reformera arbetsrätten och öppna för arbetskraftsinvandring och som vill stoppa V och S från att återinföra förmögenhetsskatten.

Och när vi lyfter blicken från de ekonomiska frågorna är Miljöpartiet ofta frihetligast av alla. Det är hos dem snarare än hos de borgerliga som vi hör de starkaste rösterna för öppna gränser, mot övervakningssamhället och mot diskriminering av sexuella minoriteter. Tillsammans med de borgerliga har de krävt ett starkare skydd för fri- och rättigheter och en tydligare roll för grundlagen, bl a genom skapandet av en författningsdomstol. I skolpolitiken står de nu i vissa avseenden för en tydligare valfrihetslinje än de borgerliga, som vill driva fram sin modell av betyg och ordning och reda i alla skolor.

Men det har också hänt något med de gröna, särskilt med de yngre, moderna miljöpartisterna. När jag själv en gång i tiden försökte hitta rätt i den partipolitiska floran lockades jag av den lätt anarkistiska, frihetliga falangen i Miljöpartiet, men jag stöttes bort av den reaktionära vetenskaps- och teknikfientlighet som det också kryllade av i partiet. När jag sökte upp Per Gahrtons klassiska bok Vad vill de gröna? fick jag läsa att "storstäder är cancersvulster på samhällskroppen" och att det var bättre för 10 000 år sedan innan "rovdriftens tidsålder" inleddes.

Så låter de gröna inte längre, särskilt inte de yngre. I stället talar de om hur de ska måna om levnadsbetingelserna i storstäder, bl a genom att bygga fler bostäder och öka framkomligheten för cyklister. I stället för att kräva en återgång till naturen talar miljöpartisterna om tekniska lösningar på de stora miljöproblemen. Det är inte säck och aska som ska rädda oss från undergången, utan miljöbilar och nya energislag.

Visserligen finns det fortfarande en gammal grott- och foliehattsfraktion i partiet som då och då slår till på stämmorna med ränteförbud eller krav på "elfria zoner", men på det stora hela känns det som ett fräschare miljöparti, som har lämnat den entydiga anti-modernismen bakom sig. Inte minst personifieras det i Maria Wetterstrand, Sveriges mest begåvade och övertygande partiledare.

Många av de radikala idéer som Miljöpartiet lanserade har i dag blivit till högsta visdom för borgerliga väljare med ett miljöintresse. Varför skulle inte liberaler kunna vara för biltullar? Sedan när föredrar marknadsliberaler köer framför priser för att ransonera en begränsad resurs? Och varför skulle inte liberaler kunna vara för skatteväxling? Det är vi som alltid har sagt att skatter är ett sätt att sabotera och då är det väl bättre att sabotera miljöförstöring än arbete?

Men de lystna blickar som vissa liberaler kastar mot de gröna har också att göra med besvikelse över den nuvarande partnern. Förhållandet till regeringen är ansträngt. Den har genomfört en hel del liberala reformer, skattetrycket har pressats ned, dörrarna har öppnats för arbetskraftsinvandring och några monopol och statsbolag faller. Men intrycket förtas av en stark systemkonservatism hos främst moderaterna och ett vämjeligt gullande med LO. Det saknas framåtsyftande ambitioner och entusiasmerande berättelser. De nya moderaterna vill profilera sig på "ansvar" och "stabilitet". De skulle lika gärna kunna skriva "Hit men inte längre" på valaffischerna.

Men framför allt är det i frågan om övervakningssamhället som alliansen har svikit. De partier som så vältaligt brukade tala om individuell frihet och begränsad statsmakt röstade plötsligt för mer övervakning, mer avlyssning och mindre frihet på nätet. Det är inte bara sakfrågorna som har förskräckt många liberaler, det har även metoderna gjort. Det sätt som flera fritänkande och uttalat FRA-skeptiska riksdagsledamöter piskades in i leden och tvingades att offentligt förödmjuka sig har satt djupa spår. Det var ett sätt att döda hoppet om en växande sfär av liberala ledamöter som tänkte och röstade fritt, som tillhörde partierna utan att tjäna dem, och som vi därför kunde rösta på utan att hysa särskilt varma känslor för partierna själva.

Det kan vara den typ av dagdrömmar man alltid har om alternativ som ännu inte har testats, men det känns som att Miljöpartiet har en större respekt för enskilda ledamöter. Partiets beredskap att göra upp med de borgerliga och bryta med Socialdemokraterna även när de hade ett regeringssamarbete antyder att det kan finnas en större öppenhet.

FRA-lagen skulle kunna bli Miljöpartiets motsvarighet till centerns övergångsregler. Före 2004 hade Centern redan under många år förnyat sitt program och sin politik i liberal riktning. Allt fler liberaler tittade nyfiket på dem, men utan att våga ta steget. De historiska låsningarna var för stora. Men så tog Folkpartiet och Moderaterna 2004 ställning för övergångsregler mot de nya EU-medlemsländerna, medan Maud Olofsson plötsligt framstod som den mest vältaliga företrädaren för fri rörlighet inom Europa. Då kände storstadsliberalerna sig förrådda och kunde med gott samvete förbluffa sina vänner och hjälpa Centern till segervalet 2006.

Kommer Miljöpartiet upprepa tricket 2010? Det finns mycket som trots allt talar emot det. Det är fortfarande ett parti som hyser misstänksamhet mot tillväxt, frihandel och storföretag och gärna höjer skatterna för Sveriges medelinkomsttagare, som inte ser några gränser för den statliga klåfingrigheten så fort det gäller de egna hjärtefrågorna och som än i dag sätter kampen mot teknik före kampen mot miljöproblemen, t ex vad gäller kärnkraft och genteknik.

Och så har vi två rejäla kvarnstenar om de grönas hals - Mona Sahlin och framför allt Lars Ohly. Med vänner som dem behöver de gröna inga fiender. Varenda person jag talar med som lockas av de gröna ser den rödgröna alliansen som det främsta hindret, som riskerar att sudda ut de attraktiva dragen och förstärka lytena.

Statsvetaren Svend Dahl lyfte nyligen fram Miljöpartiets liberala drag i en artikel i tidskriften Neo, men avslutade med att betona risken att de kompromissar bort de lovande ambitionerna i viljan att nå maktens köttgrytor. I Göteborg hjälper Miljöpartiet just nu till att riva bostadshus i den gamla stadsdelen Gårda för att Socialdemokraterna ska få ett nytt, stort parkeringshus.

Det finns oroväckande paralleller på det nationella planet. I uppenbar strid med allt de rimligen kan tro på har Miljöpartiet krävt statliga subventioner till de icke-konkurrenskraftiga delarna av den svenska bilindustrin och de har redan kompromissat bort sitt principiella motstånd mot elektronisk massövervakning för att kunna skriva ihop sig med Socialdemokraterna.

Om de är beredda att göra sådant redan i opposition kan man bara spekulera om vad de kommer att göra i regeringsställning. Det är inte osannolikt att en del liberala väljare följer de gröna hem på valnatten, men risken är stor att de till sin oändliga besvikelse vaknar med en bunt betongsossar och ohlygarker i sängen.












Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/14060

67 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

2006 vaknade flera liberaler i samma säng som moderater och kristdemokrater, så jag vet inte riktigt om det är något större skillnad än att vakna med betongsossar och ohlygarker. Hur som helst så är det väl så att alla partier medför sina mindre nackdelar. Om liberaler ser en anledning till att gå över till de gröna utifrån dagens förda politik så är det väl en risk som man får ta.

Permalänk | Anmäl #1 Liam Welling, 2009-11-13, 08:13

Norberg idealiserar MP lite väl mycket nu. Visst är det han skriver till stora delar sådant som man kan hålla med om, men i ärlighetens namn måste också det som finns i den andra vågskålen lyftas fram. Bland sådant tänker jag främst på den irrationalitet som präglar mycket av MPs agerande. Plötsliga starkt emotionella reaktioner är knappast något det svenska samhället ska vägledas av. En annan aspekt är att MP viker sig för islamismen, som i deras, alltså MPs, världsbild är synonym med alla muslimer, dvs de står får en extremt kollektivistisk och statisk syn på människa och bakgrund.
Jag är illa rädd för att i ett samhälle med starkt inflytande av MP kommer yttrandefriheten att bli allvarligt kringskuren, samtidigt som vi kommer att få uppleva ett stort antal skådeprocesser i absurda kränkningsmål.

Permalänk | Anmäl #2 Rick, 2009-11-13, 08:22

Miljöpartister förespråkar medborgarlön som ska betalas av de som arbetar. Hur liberalt är det på en skala? -3?

Och hur liberalt är det att stödja den muslimska kampen för Israels utplåning?

Det är bra att Johan Norberg avslöjar vad som finns bakom bilhandlarleendet, ett gäng förhärdade karriärister som utlovar en arbetsfri tillvaro som ska betalas av "någon annan".

Permalänk | Anmäl #3 Bo T, 2009-11-13, 08:40

Maria är en person i en väldigt varierad grupp! Från miljötalibaner till personer som inte kan med rödingarna men inte heller med aliansen. Missförstå mig rätt nu, jag tycker hon gör ett bra jobb (även om hon inte lever som hon lär) men partiet hon är med i är rent ut sagt suspekt. Ja inte som parti men vad gäller medlemmar. Låt mig vara konkret! Partiet vill ha större andel kollektivtrafik och grönare bilar, nå då tycker man att en överblick av medlemmarnas bilpark skulle visa antingen ingen bil eller en grön bil. Är det så ... nej och det gör mig mycket fundersam för om man inte lever som man lär i den frågan hur kan man då vara att lita på i andra frågor utanför de rent gröna. Så .... visa mig att riksdagsgruppen de gröna har procentuellt störst andel gröna bilar i sitt ägande så lovar jag de gröna min röst och intill dess ... no way.

Permalänk | Anmäl #4 Jan Stefan Nilsson, 2009-11-13, 08:49

Maria Wetterstrand liksom Margot Wallström tillhör Sveriges mest överskattade politiker. När det gäller Wetterstrand så har hon blivit medias lilla kelgris och slipper besvärande frågor. Wetterstrands kunskaper i olika frågor lämnar mycket i övrigt att önska, men åsikter om det mesta har hon. Men som språkrör för MP är han klart bättre än den mumlande mannen från Norrland.

Permalänk | Anmäl #5 tidosss44, 2009-11-13, 09:34

Jag trodde aldrig att jag skulle säga det här Norberg, men du har faktiskt rätt (även om dina kommentarer om Mona och Ohly lämnar en viss avsmak i munnen).
Jag har bara en fråga;
Hur långt har du tänkt att gå med den fria handeln? Är det viktigare att vi transporterar t.ex. litervis med vodka till sydamerika via jetplan som går skytteltrafik än att vi faktiskt gör vissa inskränkningar för att hjälpa miljön på rätt köl igen?

Permalänk | Anmäl #7 B Henrik Jonsson, 2009-11-13, 10:17

Med så där stora omsvängningar och förändringar inom miljöpartiet undrar man egentligen bara när det kommer ett namnbyte som bättre passar in på den förda idépolitiken eller är det kanske endast bortkompromissad resultatpolitik vi har att vänta oss.

Gå inte på flörten, är mitt tips.

Permalänk | Anmäl #8 Folke Tribun, 2009-11-13, 10:29

@#5 tidosss44,

" Men som språkrör för MP är hon klart bättre än den mumlande mannen från Norrland."

Som dessutom ville förbjuda alla att ha SUV, men inte hans egen SUV.

Permalänk | Anmäl #9 Kryckan, 2009-11-13, 10:58

Håller med ovanstående om att Maria Wetterstrand precis som Margot Wallström är överskattade.
Vad har egentligen Margot Wallström uträttat för oss svenskar ?samma fråga kommer att ställas om Maria Wetterstrand skulle få något inflytande.
Hon har visserligen tagit bort töntstämpeln på miljöpartisterna men det är för mycket annat kvar som gör att hon skall få något som helst inflytande i politiken.
Ryser bara jag tänker på följderna av den rödgrönatrojkans ideér.

Permalänk | Anmäl #10 angela a, 2009-11-13, 11:05

Bra Bra Johan, det finns hopp om dig :)

Det jag hoppas från miljöpartiet, är att de inte, i någon frihetlig yra, ska vara rädda för att sätta gränser för företeelser som riskerar att gå överstyr.

Vi måste ju exempelvis använda ganska mycket reglering för att få ordning på ett antal miljöproblem, övergödning och giftanvändning i jordbruket och vid produktion av textilier exempelvis,

vi måste få bukt med överfiskningen i haven,

vi måste sluta att hugga ner regnskogar,

vi måste generellt få ner vår energiförbrukning och övergå till hållbara energikällor och detta kan man förmodligen till stor del styra med skatter,

vi måste övergå till mer närproducerat och minska transporter av varor och oss själva,

vi måste få högre kvalitet i det vi köper så att vi behåller föremål längre,

vi måste minska plastanvändningen och se över hela "livscykeln" hos föremål från produktion till dess de återvinns,

vi måste alltid arbeta för att förbättra arbetsvillkor och livsvillkor hos de människor som tillverkar produkter i andra länder,

och detta är bara lite ...

du är verkligen välkommen att hänga med miljöpartiet Johan.

Det är en jäkla massa som vi måste komma tillrätta med om inte minst våra barn och barnbarn ska riskera att uppleva en lägre livskvalitet och förmodligen få kortare och sjukare liv än vi har.

Permalänk | Anmäl #11 Eva Berglund, 2009-11-13, 11:09

Även om det kan finnas en baktanke med flörten för att spräcka de rödgröna, så måste man säga att Maria är klar och tydlig, engagerad, kompetent och tar alltid sats i sakpolitiken och skjuter inte budbärare för att de har fel färger på sig. Ovanligt i svensk politik.

Dessutom är hon absolut den enda partiledaren som förstår på djupet (visst Björklund fattar också en del) det här med tvåspråkighet - i och med hon själv har ett finskt-svenskt hem och barn som ska bli tvåspråkiga. Hon kommer att kunna kamma hem massor av röster bara på det - vi är så många som tröttnat på Sveriges bakåtvänd synsätt på språk och mångkulturalitet.

http://www.dn.se/opinion/debatt/klassforakt-i-sverige-mot-inflyttade-fin...

Wetterstrand skulle kunna bli bron över gamla blockgränser, ett hoppingivande inslag inför framtiden med sitt miljöengagemang, samt en garant mot SD och andra mörkerkrafter. Allt paketerat som en vän av företagande. Kan det bli bättre? Det undrar jag och många andra alliansröstare - bara hon bryter med kommunisterna...

Permalänk | Anmäl #12 reality bites!, 2009-11-13, 11:24

Jag håller med Norberg. Jag har själv funderat på att rösta på MP (jag har redan gjort den en gång tidigare), men så länge en röst på MP också innebär en röst på S och V så törs jag nog inte...

Permalänk | Anmäl #13 Andreas Larsson, 2009-11-13, 11:28

Nå, ett starkt miljöparti minskar inflytandet för S och V om man nu oroar sig för det.

Permalänk | Anmäl #14 Eva Berglund, 2009-11-13, 11:32

MP har alltid i grunden varit ett liberalt parti, dvs antisocialistiskt och intikonservativt. Dessutom tilltar partiet unga väljare med en mer frihetlig socialistisk livsåskådning. Gharton och gänget som startade partiet var ju en gång i tiden socialliberaler. Óch vem är inte antikapitalist i frågan om alla avregleringar där kapital trixas runt utan spårbarhet eftersom kapital numera inte är ngt annat än ettor och nollor.

När MP kom in första gången i Riksdagen marknadsförde de en tvådimensionell skala på DN-debatt. Höger - väsnter, och så grått respektive grönt. De placerade sig i mitten höger väsnter samt längt upp mot det gröna, i motsats till den moderata och socilademokratiska gråa. Vill man tolka detta psykologiskt kan vi även anföra att kollektiva idéer är grå, dvs du är en liten kugge i en stor grå massa. Är du grön är du en individ, men samtidigt en del av ett världsallt, ett ekosystem. Denna tvådimensionella bild behöver dock kompletteras med en tredje dimension, om vi nu inte gör skillnad mellan kollektivistisk och liberal. För egen del är min tredje dimension:
Centrum - pereferi, en dimension som går att spåra i Svensk historia, liksom i stort sett hela övriga världen. Det är egentligen fråga om nomadfilk och bofasta bänder. Storstadsmänniskor är nomadiserande och centrummänniskor. Att bo i Stockholm innebär inte att du är född i Stockholm, utan att du flyttat hit, och sannolikt har vassa armbågar och vill uträtta en massa saker. är de i pereferin, läs tex VIlhelm Mobergs Rid i Natt, så ser du tydligt exempel på bofasta människor som befinner sig i konflikt med centralmakten. jag tror själv att det delvis är fråga om neuropsykiatri, dvs vissa människor har en blåslampa i brallan, och söker sig till centralmakten. Medan andra blir kvar. Kvinnor söker sig ofta mot storstaden, är de sj'lv får välja, medan killarna bli kvar vid sin skoter vid centrumkiosken.

Det märkliga med MP är nu att det är ett centrumparti, dvs ett parti för nomader som flyttar till den ohälsosamma storstaden, inte vill vara en grå kugge i kollektivet, vill något av egen fri vilja, vill välja, och samtidigt hylla "das Heimat"

Någon stans där har du grunden till partiets framgångar. Du vet att partiets struktur inte är som sossarnas eller moderaternas. Du vet att du blir accepterad och kan tycka i motsats till centrum, just för att partiet är så "frihetligt" Att MP hamnat i fållan med vänstern är mer ett resultat av att Sossarna varit så dominanta och tvinga borgarna till en allians. Hade MP själva fått välja hae de aldrig i livet ingått partnerskap med Ohly och sossarna. Ohlys gäng är lika grå, de är struklturelaister och har som vision att alla ska tycka lika dant. Sossarna är osannolikt ambivalenta med sin centralmaktsfilosofi, men ivrigt flörtande med normupplösningen genom att alla minoriteter har rätt, så länge de röstar på S. MP kan aldrig överleva i den världen. MP är i stort sett det enda partiet som finns kvar som har en frihetlig grund. KD är konservativast, men pereferi. Centern är pereferi och konservativt, i grunden. Moderaterna är mer centrum och har lagt sig i mitten, avseende besakttningsfrågor och försöker bli lite mer gröna. Men partiet är inte fullt så liberalt man kan tro, eftersom den nya generationen oderater med Statsministern i spetsen i grunden är konservativa, som generationen före Bildt. Fp är det mest hopplösa partiet, som haft otur med sina partiledare. Fp har svajat, Fp är ett liberalt parti i centrum, företrädesvis akademiker och Stockholmare. Fp går inte hem hos kollektivet.

Summa sumarum: 90 % av en population är inte bäst i klassen eller den skarpaste kniven i lådan. Alltså behöver de en grupp,e tt kollektiv för att hävda sina intressen. Därför finns kollektiva ideologier. Om nu KD, M, och C är kollektiva för vissa självklara grupper och VP och S för andra självklara grupper, så finns två liberala alternativ kvar: Fp MP. Men nu diskuterars ideologi, inte plånboksfrågor, som spelar minst lika stor roll.

Därtill har vi SD. Efter valet blir de med all sannolikhet vågmästere. Alliansen kan sitta kvar. Men kan inte får igenom sin budget utan eftergifter mot SD. Alernativet att avgå finns inte eftersom då Mona blir regeringsbildare och inte heller kan få igenom en budget utan att köpa över ngåon från alliansen. Just tack vare att SD kommer in, eftersom de övriga bäddat sängen så fint, så är en röst på MP relativt ofarlig. Vad som händer är att det gröna perspektivet ges väldigt stor makt. Dvs vilken regeringe det än blir så kommer Mp sitta med trumf, och alla övriga partier med Svarte Petter. KOmmer nu SD in och blir vågmästare, nyval är uteslutet eftersom det bara kommer förvärra saken, så blir det en borgerlig regering, med eller utan MP, men med mycket stort fokus på gröna frågor. Detta kan tom vara Sveriges räddning. Vår överlevnad ligger i det gröna. 9 av 10 Svenskar var lantisar och bänder för 150 år sedan. Hela Sveriges kultur och världsåskådning utgår från naturen och skogen, med den fortsatta utvecklingen i världen kommer detta bara att förstärkas. Vi är i grunden inte nomader, vi är bönder. Och utvecklingen av våra storstäders etniska sammansättning leder till:
- eliten bor som vanligt kvar i centrum, i slottet
- strax utanför ringmuren bor kaoset, jämför alla slumområden i världen som vi inom 20 år har även hos oss.
- resten av befolknignen väljer av självaklara själ att bo under mer betryggande former på landet. I synnerhet som energin är på upphällningen och vi ser en tydlig återgång till lokal produktion, där kvalitet = långsiktigt hållbar, inte kvantitet. Där kvalitet inte 'r konsumtion, utan tid.
Tillbaka till naturen, det är tryggt och framtidsinriktat. givet att du inte ser 7 - 8 miljarder människor som krigar om ständigt mer begränsade resurser som ngt framstegsoptimistiskt.
I Mp kan tänkande frihetstörstande människor utan anspråk på centralstyrning samsas från både höger och vänster. Därför tror jag också att MP har framtiden för sig. Begreppen liberalsim, socialsims, marknadsekonomi och kapitalism håller på att få nytt innehåll. Vilsenheten total. Just därför är storstadsheimat så attraktivt. Jag ska minsann gå och köpa lite jord och skaffa mig ett heman, precis som Göran.

Permalänk | Anmäl #15 Sven Svensk, 2009-11-13, 11:33

Tråkigt att Johan Norberg hoppar på hyllandet som inte alls är baserat på någon verklig kompetens hos Wetterstrand. Hon passar dock i mediaspinnet: Ung, kvinna, arg och snygg.

Permalänk | Anmäl #16 HC, 2009-11-13, 11:49

"ohlygarker" - haha!

Allvarligt nu Norberg, sluta flörta med den rödgröna röran! Folk kanske får för sig att De Gröna kryptosocialisterna skulle vara ett verkligt alternativ.....

Permalänk | Anmäl #17 Freud, 2009-11-13, 11:49

"vi måste sluta att hugga ner regnskogar"

Vilka vi (jag hugger inte ned någon regnskog t ex)? Dessa kollektivistiska resonemang (och efterföljande lagstiftning) skrämmer mig. De leder mot ett totalitärt samhälle som jag inte vill bo i.

Det finns ett alternativt sätt att finna lösningar: Friheten kräver dygden (Michael Novak). I Sverige förväntas ingen dygd (dvs individuellt moraliskt och etiskt handlingssätt) utan istället begränsas den personliga friheten. Jag ser inte att MP skiljer sig i detta från andra vänsterpartier (och tyvärr är Alliansen inte så olika heller).

Permalänk | Anmäl #18 Sorrow, 2009-11-13, 11:54

Sorrow - jag tror inte att du personligen är ute och hugger, men det VI gör i vårt hörn av världen påverkar vad som händer i andra hörn av världen.

Vi måste därför på olika sätt från svensk (och individuell) sida försöka göra insatser för att skydda regnskogen. Det är i vårt egoistiska långsiktiga intresse att så sker.

Permalänk | Anmäl #19 Eva Berglund, 2009-11-13, 11:58

Visst är hon bra, även om stilen blivit väl tantig. (Obs, endast gubbighet får egentligen påtalas!) Och i ett feministiskt parti. Vet inte hur mycket feminist hon själv är, har inte märkts något men trycket finns förstås på henne.
Det sorgliga är att endast feministiska män verkar platsa i partiet. Gahrton, Schlaug och Eriksson, alla har de fjäskat våldsamt för kvinnor i allmänhet, och för feminister i synnerhet.
Skall MP endast bäras upp av en välformulerad kvinna, och negligeras av miljö OCH köns-medvetna män? Partiets giftkontaminerade feministtämpel är definitivt inte politískt miljöhållbar i längden! Dags för ideologisk KRAV-sanering!

Permalänk | Anmäl #20 Joakim Steneberg, 2009-11-13, 12:06

Försöker Norberg få MP att överge den socialistiska vänsteralliansen?

När MP flörtar med oberoende väljare misstänkliggör dem sig själva.Maria Wetterstrand säger sig inte gilla röda fanor. Men rösta på MP för vi gillar fri handel och privata välfärdsföretag - resultatet blir en Socialist som Statsminister och en Kommunist som Finansminister?

Permalänk | Anmäl #21 Charlie Levin, 2009-11-13, 12:18

Är det inte lite tråkigt att bara prata partitaktik och regeringssamarbete Charlie och inte bekymra sig mer om sakfrågorna?

(Jag tyckte du skröt förut om att du ville vara en ärlig politiker?)

Permalänk | Anmäl #22 Eva Berglund, 2009-11-13, 12:29

Det är viktigt att påpeka att Johan Norbergs tolkningar om MP's teknikfientlighet är hans egna och baserade på fördommar. Det kan finnas goda vetenskapliga argument för att begränsa genmanipulering. Det samma gäller även kärnkraft som inte bör särbehandlas på något sätt i debatterna. Politiska debattörer som JN mfl tenderar att bara ta till sig positive ELLER negativa argument som de sedan driver stenhårt. Att verkligheten ALDRIG ser ut så lär man sig inte av ideologi-studier.

Permalänk | Anmäl #23 default persson, 2009-11-13, 12:35

Visst finns det, som i alla partier, några små attraktiva drag hos MP, men de dåliga överväger tungt, samt också pakten med S och V, som Norberg förtjänstfullt pekar på.

Utrikespolitiken ska vi inte tala om, där bigott brunvänster som palestinakramaren Per Gahrton just nu tformar S/V/MP:s så kallade "utrikespolitik" (läs hatet mot USA och Israel).

Detta sammantaget gör det omöjligt för mig att överhuvudtaget överväga en röst på MP (och Gahrton & V-bihanget)

Permalänk | Anmäl #24 JohannesD, 2009-11-13, 12:40

Scenario: Smaskig sosseskandal, med Monas fingrar i syltburken, i slutet på augusti. Inte alls omöjligt. Stor oväderskatastrof (a la New Orleans -05), som klimatforskarna kopplar till växthuseffekten, i början på september. Inte omöjligt. Jan Björklund råkar säga något riktigt främlingsfientligt i den avslutande TV-debatten. Inte helt omöjligt. Fler och fler arbetare ser parallellerna mellan Arbetarpartiet Nya Moderaterna och TV-serien V. Inte helt omöjligt. Fortfarande hög arbetslöshet. Mycket troligt. SD klarar inte 4-procentsspärren. Rimligt att hoppas på (och jobba för).

Utfall: Vänsterregering efter valet, men med MP som största parti ... Jag tycker Maria Wetterstrand är snygg. Och hon är definitivt MYCKET intelligent.

Permalänk | Anmäl #25 fluringen, 2009-11-13, 12:53

Sven Svensk - har läst din kommentar - som alltid så har du en knivskarp analysförmåga!

Permalänk | Anmäl #26 Marianne Johansson, 2009-11-13, 13:05

Att en som bor i Finland skall va med och styra Sverige låter konstigt.

Permalänk | Anmäl #27 Drutten, 2009-11-13, 13:13

Tyvärr faller hela detta resonemang på att 1) Miljöpartiet valt att samarbeta med kommunisterna och 2) maria är den enda vettiga personen i sitt parti.
Så small den dörren igen för de obotliga vänsterliberalerna.

Permalänk | Anmäl #28 Lars , 2009-11-13, 13:24

Att framstå som stjärna i det rödgröna gänget av mörka nebulosor kan inte vara så svårt.

Permalänk | Anmäl #29 Lars, 2009-11-13, 13:34

Miljöpartiet är ett i grunden anti-modernt parti, något som rymmer både teknikfientlighet och fientlighet gentemot ekonomisk tillväxt. Partiet har sina rötter utanför den strömfåra som rymmer både liberalism, socialism och konservatism, dvs de klassiska politiska åskådningarna. I stället tillhör man vad som brukar benämnas kontrapunkten; en genom hela historien brokig skara av civilisationskritiker och rörelser som vantrivs till den milda grad att man önskar riva ned alltsammans för att sedan uppfinna hjulet på nytt. Man inbillar sig nämligen att de lösningar som den gröna rörelsen förespråkar – direktdemokrati, ett räntefritt samhälle, nej till ekonomisk tillväxt, etc – skulle vara långt bättre än de existerande lösningarna. Man vill inte se hur de egna förslagen redan förkastats av mycket goda själ, varför man lever i en fantasitillvaro. Särskilt en del unga dras i dag till denna rörelse där man i drastiska ordalag önskar en befolkningsfri värld och en natur som får sköta sig själv utan människors ingrepp. I den gröna idealvärlden finns nämligen knappast någon plats längre för människan, något som ju i förlängningen blir resultatet om man vill ge naturen ett egenvärde. Och på en del håll tippar denna mörkgröna ideologi över i ren totalitarism där varje mänsklig företeelse mäts visavi dess ”förstörelse” av miljön. Det vore följaktligen förfärande om vi nu skulle börja installera gröna politiker i landets högsta ledning, men ingenting förvånar längre eftersom ju då även kommunister skulle få plats i denna ”rödgröna röra”. Man kan undra vad Sahlin och andra socialdemokrater tänker innerst inne. Vad är det man är i färd med att skapa?

Permalänk | Anmäl #30 Bernhard T, 2009-11-13, 14:18

Man blir bekymrad när folk på fullt allvar dillar om att göra om dagens värld till en agrar utopi där folk bor på landet. Man trodde att sådant nonsens hade dött med att den gröna vågen ebbade ut i slutet av 70-talet. Det tåget gick för länge sedan. Med dagens befolkning är det överhuvudtaget inte realistiskt utan en mycket drastisk befolkningsminskning där vi avsiktligt decimmerar jordens befolkning. Tyvärr tar dessa dystopiska domedagsorerande nymalthauser alltmer plats i mittfåran, det är oroande får de makten slutar det med en katastrof.

Det finns ju reala exempel, Mongoliet som före murens fall hade kanske inte världens bästa industri men man hade dock byggt upp en del sådan och hankade sig fram på en inte allt för usel levnadsstandard. Efter murens fall och den nya världsordningen kom IMF och Världsbanken och dikterade reformering av ekonomin. Mongoliet skulle anpassas efter sina "komparativa" fördelar, en pastoral idyll av herdar och lantbruk. En veritabel ekonomisk katastrof både ekonomiskt för folket där och för miljön. Efter andra världskriget hade man Morgenthau planen som skulle omvandla Tyskland till en avindustrialiserad pastoral lantbruks "idyll", nu var förstås inte Morgenthaus avsikt välvilja mot Tyskland utan de skulle straffas och hållas underutvecklade och efterblivna. Mer förnuftigt folk insåg ju att det var rena idiotin och skulle innebära en katastrof.

Permalänk | Anmäl #31 Klerken, 2009-11-13, 14:17

OK,

vad tycker ovanstående herrar att man ska göra åt dagens mycket omfattande och påtagliga miljöproblem annat än att machera på som skygglappsförsedda Panglossar sjungande att vi lever i den bästa av världar !

Och låta ungarna ta rätt på skiten, om de kan ... och om det går ...

Permalänk | Anmäl #32 Eva Berglund, 2009-11-13, 14:34

Först och främst bör man ju se till att ha en verklighetsförankrad analys av problemen och undvika den uppsjö av skrämmselpropaganda som finns.

Permalänk | Anmäl #33 Klerken, 2009-11-13, 14:38

OK, och vad i det jag skrev i post nr #11 exakt var skrämselpropaganda?

Permalänk | Anmäl #34 Eva Berglund, 2009-11-13, 15:03

Visst, vi storstadsmänniskor är alla lantisar innerst inne och tycker om idén om att flytta till landet som Göran Persson gjorde. Och vi är faktiskt också rätt så miljö, mat och hälsomedvetna. Och vi hatar alla kalhyggen och nedskitningen av Östersjön

Även fast vi kanske bor vid Karlaplan och kör en SUV. Och vi gillar vi det frihetligt lite bohemiska hos MP. Det finns en mycket stor outnyttjad väljarpotential hos MP som inte utnyttjas pga samarbetet med (s) och (v). Man kan fråga sig varför inte partiet inte frigör sig mera från sina gamla LO-kollektivet - "kompisar". Och kanske når upp till 15% 2010. Kanske kan den kloke Johan Norbergs artikel knuffa partiet lite mer i borgerlig riktning. Jag skulle mycket väl kunna rösta på partiet 2010 om så blev fallet.

Permalänk | Anmäl #35 Lars Wetterström, 2009-11-13, 15:07

@ Eva. Så länge MP är i maskopi med S & VPK kan man inte bortse ifrån att man även röstar för en sådan allians, med de konsekvenser som det bär med sig.
Vidare tycker jag att MP börjar stöpa om sig till ett mer intressant alternativ och ifrån den anti-moderna form jag instämmer att man har haft (och delvis har). Fortsättning följer dock och jag gillar deras utveckling, trots att de har mkt kvar att göra innan de får min röst på riksdagsnivå.. På lokal nivå (sthlm) kommer de dock att få den redan nu!

Permalänk | Anmäl #36 JoM, 2009-11-13, 15:19

Ja hon är trevlig, men politiken är återgång till stenåldern.

Permalänk | Anmäl #37 K-E. Lindqvist, 2009-11-13, 15:28

Angaaende mellanoesternkonflikten, lite citat:
http://www.monabaker.com/quotes.htm

MP bra i det mesta men alldeles foer hoegervridet och naivt foer att vara trovaerdigt, anser jag.

Permalänk | Anmäl #38 MrPerfect72, 2009-11-13, 15:52

Lol, det är kul att mp

1) är vänstervridet

2) är högervridet

3) är lantisparti

4) är stureplansparti

5) och om man lever ekologiskt är man bakåtsträvare

6) och om man inte lever ekologiskt är man hycklare

En slutsats efter denna debatt är att det är inte lätt att vara miljöpartist för alltid retar det nån

:-)

Permalänk | Anmäl #40 Eva Berglund, 2009-11-13, 16:09

Det är inget systopiskt eller flummigt alls att resonera i olika scenarier. Jorden klarar inte av trycket av 7 miljarder männiksor, det är befolkningstätheten som ger upphov till flyktingsträmmar och kamp om resurser. Människor samlas i störstäder för att de tvingas. Läser du befolkningsstatistik över mortalitet i Sverige under 500 år finner man att det är fattiga unga människor som flyttar till storstaden, och dör. Dvs medellvislängden är mycket kort, där nativittetn understiger mortaliteten. Det är simpel statistik.

Människor som har råd, jag pratar om den medelklass som kan tänka sig att att "ha råd" att rösta på miljöpartiet. Har råd att tänka ett steg till. Det handlar om att storstäder blir allt mer normupplösta och otrygga. Du ser utvecklingen runt omkring i hela världen, möjligen NY undantaget, samt naturligtvis sydostasien. Den besuttna klassen vill ha lugn och ro. Det handlarnu liksom då om att äga jord. Äga ett hus eller en fastighet.
En mycket stor del av Sveriges riktiga överklass bor i Skåne eller i Sörmland. samt några bördiga landskap till. De flesta Svenskar (och Tyskar) drömmer om ett hus på landet. Själv skulle jag inte stå ut med storstaden om jag inte;
i) bodde på Gärdet mitt i Europas finaste stadspark
ii) kunde dra mit ut i skärgården eller på landet sommartid
iii) samt upp till fjällen vintertid

Vet inte om jag är unik, men den drömmen, eller möjligheten, har i grunden med att göra att en massa människor i Sverige uppsakttar naturen. PÅ de flesta håll i världen finns inte lika mycket utrymme i naturen som det finns människor. Det handlar om gundläggande idela, att även storstadsmänniskor, medel och överklass, som har möjlighet, faktiskt väljer att ha ett ben i storstaden och ett kvar på landet. Det är inget flum, det är valfrihet. För de som inte har samma valfrihet, återstår att flytta til storstaden och dö. jag vågar inte tänka på hur det skulle vara att tvingas bo i en invandrarförort med 25 min resa in till city. NU bor jag på landet och kan prommenera till Stureplan på 15 min, cyklar till segelbåten på 10 minuter. ner till Sörmland tar det en timme med bil (att hälsa på vänner) och upp till fjällen 5 - 6 timmar med tåg. Äger du dessutom ditt arbete kan du ta med dig detta på datorn. Tänka att människor tror att miljöpartister måste vilja bo i grottor, bära ylletröja eller tälja barkbåtar till sina barn.

men en sak är säker, när energin börjar sina runt om i världen, då är det ganska bra att bo i Sverige, och ha lite jord. Att uppskatta naturligt råvaror som mer eller midnre är gratis genom byteshandle är ngt annat är marknadens usla mathållning i våra snabbmatsupermarkets. Det är bara fattiga människor som äter prefabmat. Människro med valfrihet och handlindlingsfrihet köper inte ens ekologioska lamm. De köper lamm eller får eller elg eller ren, lokalt ute på landet genom sina nätverk. Om detta är flummigt vet jag då rakti inte vad som sant.

Permalänk | Anmäl #41 Sven Svensk, 2009-11-13, 16:45

Förtroendet för Maria Wetterstrand ökar - är nu på andra plats efter Fredrik Reinfeldt bland partiledarna. Detta faktum föranleder mig att verkligen ifrågasätta den allmänna rösträtten, ja, nästan demokratin överhuvudtaget. Här i Sverige....

Permalänk | Anmäl #42 Kalle, 2009-11-13, 20:34

Man kan och skall kritisera miljöpartiet. Men att avfärda själva budkskapet idag, som vissa här gör, kan definitivt leda till stenåldern!
Sedan skall det bli intressant hur pass demokratiskt och pedagogiskt och vetenskapligt förankrat MP kan förmedla budskapet. Men miljö är en realitet för alla andra, som inte slänger soporna strax utsanför dörren. Vilket vi i princip kunde göra på stenåldern.

Permalänk | Anmäl #43 Joakim Steneberg, 2009-11-13, 21:07

Mycket ska man läsa före jättepartyt i Köpenhamn, själv är jag inte ett dugg imponerad. Men visst det finns mycket starka krafter som gärna gör allt för att lyfta fram Mp just nu, vilket självklart återspeglas i våra PK-media.

Dagspolicyn för storstadspressen verkar vara en bild på Obama jämna datum och en bild på Wetterstrand udda. Men själv tror jag denna media-hype har tämligen begränsad effekt, om vi rör oss ett par mil bort från Hornstullstrand.

Skulle blir MYCKET förvånad om Mp blir särskilt mycket större 2010 än 2006. Växer våra egna klimattalibaner med någon procent lär det vara på ett vilset Monas bekostnad och då främst bland klicken unga akademiker, fin kulturkonsumenter och media-wannabes...

http://www.youtube.com/watch?gl=US&v=rQXQNHosHkY

Godkväll....

Permalänk | Anmäl #44 Zzz, 2009-11-13, 21:18

Man ska ha i åtanke att Miljöpartiet inte är ett homogent parti. De bildades runt en fråga och slitningarna inom partiet är klart lika stora som inom S men inte lika exponerade. På lokal nivå är personfrågorna mer avgörande för vilken politik som i praktien förs än på riksplanet. Några MP försökte gästspela i Fi men drog sig ur efter den vänsterinriktade kantringen som partiet fick. (Med G Schyman i spetsen, vem kunde bli förvånad!?!) Vi kan göra en jämförelse med Stockholm och vägtullarna. I Stockholm använde sig MP av en paroll för att legitimera biltullarna - "att det mest var män som drabbades av de extra avgifterna". Och då är det ju axiomatiskt OK, eller hur? De tog också in avhoppade vänsterpartister från bl a vägval vänster. Peter Erikssson gick ut och viftade om ändrad sexualbrottslagstiftning som bygger på en "samtyckesprincip" (=omvänd bevisbörda). Det bygger MP bl a på C Diesens och andras teser om att våldtäkt inte ska dömas utifrån en påtvångad handling utan ifrån hur en kvinna "känner sig - efteråt", vilket en åtalad då i praktiken har bevisbördan för, inte målsäganden - "hur kvinnan kände sig just när det begav sig". Det är populistiskt som en AB-kommentar och inte genomtänkt utifrån rätssäkerhetsprinciper. F.ö. har inte MP fullt ut redovisat vilka olika typer av tvång och skattehöjningar som försvårar livsvillkoren för familjer och ensamstående som är mer eller mindre bilberoende, tills nya bränslealternativ är realistiska. Det är lätt att var 20, bo i studentlägenhet och åka tre hållplatser till en skolbänk och tycka hur folk ska bo och åka. Det är senare i livet som realiteter faktiskt hjälper eller stjälper hela tillvaron. Varken diskussioner på Stockholms Universitet eller Stureplan har horisonter som representerar alla människors problem och tankar.

Permalänk | Anmäl #45 Hoppfullt desillusionerad, 2009-11-13, 22:30

Ja men ojj! Man orkar inte ta till sig allt.
Men om ni som uppfattar Stureplan som världens centrum och omvärlden som ca fyra kvadratkilometer däromkring, skulle ta och dra ner lite på minglandet och försöka uträtta något reellt i stället ... då skulle nog miljön genast bli lite renare. Det är inte bara kor som rapar och fiser osunda gaser i vårt luftrum.
Folkcenterpartiet t ex, låter inte det lockande? Med Jan B som marskalk och Maud O som järnlady? Båda kan peka med hela handen och tala om hur vi borde tänka och agera. Inget 'tjafs', ordning och reda. Sov gott!

Permalänk | Anmäl #47 Pär Silja, 2009-11-14, 00:26

Miljöpartiet är som en vattenmelon, gröna utanpå och röda inuti. Partiet är teknikfientliga, bakåtsträvande kryptokommunister och hur någon människa med mer än två fungerande hjärnceller ens kan överväga att rösta på dessa miljötalibaner övergår mitt förstånd. Fast svenska väljare är ju förstås inte direkt kända för att använda hjärnan när man röstar, vilket dom senaste trettio årens valresultat med all önskvärd tydlighet visar....

Permalänk | Anmäl #48 Gustaf Janson, 2009-11-14, 05:51

Naiviteten är enorm i Sverige. Orsaken till att något kan "blossa upp" när det gäller Wetterstrand är naturligtvis att hon aldrig behöver kommentera någon fråga som ligger utanför hennes/mp:s huvudfåra. Hade hon haft det minsta makt hade hon blivit tvungen att avslöja sig och mp, och det svenska folket hade direkt sparkat bakut. Det är bara att tänka sig henne i de europasammanhang som Reinfeldt numera ses på TV för att få kalla kårar. Eller varför inte i frågor om nedläggning av militära förband, ökade kunskapskrav i skolan, sänkt skatt till företag, arbetskraftsinvandring, bensinskatt, förbättring av svenska motorvägar, skatt på utlandssemstrar, extra skatt på svenska banker osv osv. mp är och förblir ett extremt vänsterparti.

Permalänk | Anmäl #49 Thomas Eliasson, 2009-11-14, 08:58

Nej det är nog fel på svenskarna, könstalibaner och nu också i miljödito, och naiva också minsann! Skulle vara intressant att få se några "mogna alternativ" från talibanteoretiker m.fl.
Tuta och kör, allt skall bli som förr? "Teknikfientliga" var väl de som ville ersätta ångmaskinen redan? Fossila bränslen i all evighet?

Permalänk | Anmäl #50 Joakim Steneberg, 2009-11-14, 13:43


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  7. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  8. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  9. Stora risker med MP:s energipolitik
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  6. Länderna måste undvika protektionism
  7. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  8. Inte skulle du stjäla någons rullstol, Eric Saade?
  9. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  10. IVA-skandalen

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.