Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Vad betyder generationsskiftet på kultursidorna?

Rakel Chukri, Sydsvenskans nya kulturchef, om generationsskiftet på kultursidorna:

Nu tar vi över!

Det publiceras för få artiklar som suger ut syret ur rummet och som tvingar läsaren att ta en paus innan den kan läsa klart texten. Vi lider av beröringsskräck inför det politiska. Själv har jag som mål att minst en person ska gråta när de läser våra artiklar, det skriver idag RAKEL CHUKRI, nytillträdd kulturchef på Sydsvenskan .


Om författaren

Rakel Chukri tillträdde som Sydsvenskans nya kulturchef i måndags. Hon är född 1978 och skriver gärna om internationell politik. Rakel är även ett stort fan av hemmafrusåpor i teve.

I min väska ligger tre stenar från Darfur. Jag fick dem i veckan av en vän som arbetar för FN i Sudan. Stenarna rullar runt där bland recensionsböcker, kvitton och smink.

"Jag kommer och hälsar på", sa jag.

"Det går förmodligen inte", svarade han. Det är i princip omöjligt att ta sig in i Darfur, ett av många helveten på jorden just nu.

För ett tag sedan publicerade en svensk tidning ett reportage av franske snyggingfilosofen Bernard-Henri Lévy. Han åkte runt i Darfur i en krispig vit skjorta och rapporterade om brutala övergrepp. Helt omöjligt är det alltså inte att ta sig in för journalister.

I svenska medier är dock Darfur fortfarande mycket av en icke-fråga. Framförallt har svensk kulturjournalistik underkänt sig själv. Det sägs ofta högtravande att vi är en spegel för samtiden, att i en tid då informationen flyger emot oss från alla håll är det just kulturskribenterna som hjälper oss att förstå världen - och oss själva - bättre.

Men om kulturjournalistiken har en själ verkar den just nu vara i behov av terapi. Det finns uppenbarligen ett veck mellan vår självbild och vad vi i själva verket producerar. Tystnaden har varit tät kring flera centrala frågor: ett pågående folkmord i Afrika, svenska medborgare som fått sina ekonomiska tillgångar frysta utan att bevis om terrorism presenterats, för att nämna några exempel.

I stället har det blåsts liv i en fråga som dyker upp lika punktligt som den svenska höstdepressionen: relationen mellan hög- och lågkultur. Visst är den relevant. Visst rymmer den många kniviga aspekter av vår verksamhet. Visst bör vi diskutera varför det tycks spridas en beröringsskräck för allt som andas intellektualism (hårdast drabbad av detta verkar Fredrik Reinfeldt vara som inte vågar lyssna på något som är mer svårtuggat än Magnus Uggla).

Men. Jag skulle hellre vilja se en diskussion om varför så få gråter när de läser kultursidorna. Det publiceras alltför få artiklar som suger ut syret ur rummet och gör det svårare att andas och som tvingar läsaren att ta en paus innan den kan läsa klart texten. I stället prioriteras expertens distans. Man ska få känslan av att skribenten funderat över ämnet samtidigt som han/hon har bläddrat i en amerikansk tidskrift och putsat sina glasögon, i stället för att ha suttit och lipat framför en dokumentär. Förmodligen för att vi själva lider av beröringsskräck inför det politiska.

Sedan i måndags är jag kulturchef på Sydsvenskan. Jag har redan fått frågor om jag är kommunist (någon hade uppenbarligen förläst sig på Johan Staël von Holstein) och om jag som utbildad statsvetare skulle trycka in mer politik på sidorna (som om man skulle kunna skära ut samhällsdebatten ur litteraturen, teatern och musiken och placera den på nyhetsplats). Kulturjournalistikens roll som en eftertänksam röst i nyhetsmyllret behöver uppenbarligen stärkas.

Just nu pågår ett generationsskifte på landets kultursidor. Min kollega på Expressen, Björn Wiman, skrev i går om sitt engagemang för den svensk-eritreanske journalisten Dawit Isaak som är fängslad i Eritrea och snart lanserar Aftonbladets nya kulturchef Karin Magnusson hur deras sidor ska förändras. Det verkar bli fler luvtröjor och färre polotröjor på pressens prestigepositioner, något som säkert kommer att diskuteras mycket under medieghettominglet på bokmässan som startar i morgon.

Själv kommer jag att tänka på den kvinna som torterats i Chile och gick med på att se Ariel Dorfmans pjäs "Death and the Maiden" med mig för ett reportage. Hon hade undvikit den i många år eftersom den skulle väcka alla plågsamma minnen till liv. Men hon hade fått förtroende för mig genom mina texter på kultursidan. Kanske för att jag ibland haft målet att minst en person ska gråta när de läser en särskild artikel. Att få det förtroendet från läsarna är nog avgörande för svensk kulturjournalistik.

 

 







Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/1404

55 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Hej!
Men Rakel, varför vill du få mig att gråta?
Jag gråter så mycket ändå!

Vänligen och rädd för att läsa SDS i fortsättningen
Tommy

Permalänk | Anmäl #1 Tommy Wingren, 2008-09-24, 14:27

Gråter över Sydsvenskan gör jag varje dag. Det ingår i min morgongymnastik.
Jag skulle också vilja skratta någon gång.

Permalänk | Anmäl #2 Greger Morin, 2008-09-24, 14:53

Jag tror Rakel har hamnat fel. Artikeln handlar ju inte om kulturjournalistik utan... ja jag vet faktiskt inte. Lite ditten och lite datten men mest utrikespolitik. Men det kanske är det som är ett krav i Sverige. Kulturen ska politiseras i så stor utsträckning som möjligt - om det ska få mig att gråta så får ni nog ligga i.

Permalänk | Anmäl #3 Q, 2008-09-24, 16:08

"Artiklar som suger ut syret " och "jag som mål att minst en person ska gråta när de läser våra artiklal". Vilken copywriting, vilken parodi på dålig reklam. Snälla nån, lugna ner dig. Det där kanske funkar som internt pepptalk, men när du kastar ut det till oss läsare blir det bara löjligt. Kanonlöjligt.

Permalänk | Anmäl #4 Carl Johan Peterson, 2008-09-24, 19:25

Hej Rakel
Är du säker på att dom som frågade om du var kommunist verkligen förläst sig på Johan Staël von Holstein och inte på DN kultur?
Lider ni kulturjournalister verkligen av beröringsskräck inför det politiska?
Varför får man när man läser DN kultur så ofta en känsla av att tiden stått stilla sen Olof Lagercrantz försvarade Sovjetunionen på DNs kultursidor?
Med nya kulturchefer så är det dags för nytänkande på kulturredaktionerna. Överlåt politiken till andra. Till och med en så skarp skribent som Lagercrantz hade ju uppenbarligen fel i sina utsagor om Sovjetunionen och kulturrevolutionen i Kina.

Permalänk | Anmäl #5 Lars Johansson, 2008-09-24, 21:23

Jag förstår över huvud taget inte resonemanget om tårarna. Menar Rakel texter som verkligen engagerar blir mer begripligt, men naturligtvis mindre "flashigt". Journalistik ska göra världen mera begriplig. Det gäller också kulturjournalistiken. Tårar ska man spara tills man bättre behöver dem. Journalistik kan möjligen hjälpa oss att förstå varför vi gråter. Det är något helt annat och mycket viktigare. Det är den enklaste sak i världen att få folk att gråta!

Permalänk | Anmäl #6 Erik Janson, 2008-09-24, 21:40

När BHL rapporterar från Darfor (eller var det nu anses korrekt att rapportera i från) sitter han med ett perfekt kylt vin i ena handen och dikterar för sin sekreterare... kul som idé men som förebild för en lokaltidnings kulturchef blir det lätt patetiskt. Lite Lunds konsthall över det hela. Titta inte så oroligt på BHL; Expressen(sic!) eller andra mer eller mindre lämpliga förebilder . Vad vill DU?

Permalänk | Anmäl #7 Lars, 2008-09-24, 21:55

Programförklaringar måste vara världens svåraste texter. Med lite otur blir man den där snubben som påstår i sin kontaktannons att "jag är en kille med massor av humor" i stället för att helt enkelt skriva något roligt.

Permalänk | Anmäl #8 Martin Kreuger, 2008-09-24, 23:11

Martin Kreuger fångar det hela bra.
I tidigare kommentar formulerade jag mig slarvigt.
Efter att ha läst Sydsvenskan i morse får jag förtydliga mig. Jag vill gärna skratta MED Sydsvenskan, inte ÅT den.
Det kulturredaktionen borde eftersträva vore att göra en egen kultursida med egen profil, inte en kopia - ibland ganska bra - av SvD och DN. Sydsvenskan har ett potientiellt sydsvenskt (och i någon mån danskt) upplage- och befolkningsunderlag
för att vara en sydsvensk profilpublikation istället för en bonnaupplaga av DN/SvD.

Permalänk | Anmäl #9 Greger Morin, 2008-09-25, 07:17

Martin Kreuger fångar det hela bra.
I tidigare kommentar formulerade jag mig slarvigt.
Efter att ha läst Sydsvenskan i morse får jag förtydliga mig. Jag vill gärna skratta MED Sydsvenskan, inte ÅT den.
Det kulturredaktionen borde eftersträva vore att göra en egen kultursida med egen profil, inte en kopia - ibland ganska bra - av SvD och DN. Sydsvenskan har ett potientiellt sydsvenskt (och i någon mån danskt) upplage- och befolkningsunderlag
för att vara en sydsvensk profilpublikation istället för en bonnaupplaga av DN/SvD.

Permalänk | Anmäl #10 Greger Morin, 2008-09-25, 07:36

Läs, det är tankvärt!http://marianova.com/users/annikamarusarz/blog/vad-hander-med-kulturjournalistiken-i-dag

Permalänk | Anmäl #11 Maria, 2008-09-25, 08:07

Jag antar man får börja med att definiera kultur. "Jobba-på-Kibbutz-plocka-kaffe-i-Nicaragua-vara-volontär-och-jobba-för-Amnesty"-kultur tycks detta "övertagande" innebära. Ganska tråkigt och ytligt helt enkelt. Var är de banbrytande tankarnas plats undrar jag.

Permalänk | Anmäl #12 thebe, 2008-09-25, 08:48

Rätt,
Ser fram emot att se botandet av anemin på Sydis kultursidor och att få känna hur syret börjar tryta nästa gång jag slår upp kulturuppslaget .
Grattis till kulturchefs

Permalänk | Anmäl #13 Håkan Jönsson, 2008-09-25, 09:05

Och till er som hänger här och gnäller på... att det kanske blir mindre plats för high-brow på Sydsvenskan Kultur. Och kanske att ni redan gråter tillräckligt.
Ni vill använda ordet gråtmild. Och det faktum att när syret försvinner blir det vaccuum. Annars kan jag inte tro att ni verkligen suktar efter den kulturjournalistik som Rakel, med all rätt, verkar vilja dra ner på.

Permalänk | Anmäl #14 Håkan Jönsson, 2008-09-25, 09:13

Svar till "O":
Kultur ÄR politik.
Det går aldrig att skilja politiken från kulturen. Det vi får kvar då är underhållning, vilket absolut har sitt existensberättigande även det.
Men sanningen är ju att de flesta pjäser, mycket musik och film har någon form av politiskt budskap i botten.
Kulturjournalistikens uppgift är, tycker jag, att spegla det samtida kulturlivet, men också att reagera på det.

För övrigt har jag svårt att förstå de kommentarslämnare som förfasas över målet att få folk att gråta när de läser tidningen.
Att få läsaren att reagera så starkt på en text är väl många journalisters dröm, ett mål för journalistiken?
Och att få folk att gråta är inte världens lättaste grej.
Däremot är det hur lätt som helst att ironisera och distansera sig.
Det känns som att den typen av kommentarer är typisk för vår tids skräck för allvaret. Det är ett väldigt enkelt knep att avfärda det som verkligen är viktigt med ett sarkastiskt "tillåt mig att småle".

Permalänk | Anmäl #15 Sara Frostberg Lowery, 2008-09-25, 09:22

Någon gång i tiden bestämde väl någon kommunistdiktator att alla tidningar skulle ha något som kallas "kultursidor", som skulle innehålla en obegriplig mix av konstnärer, flum och vänsterpropaganda. När får vi se gammelmedia ställa sig frågan vad kultursidor egentligen är bra för? Antagligen hinner det inte ske innan deras format dör ut till förmån för nya elektroniska nyhetsmedia.

Permalänk | Anmäl #17 Glenn Lacrosse, 2008-09-25, 10:01

När jag hör ordet "kultur" osäkrar jag pistolen.
När jag hör någon osäkra sin pistol när han hör ordet "kultur", skjuter jag.

Permalänk | Anmäl #18 Greger Morin, 2008-09-25, 12:08

När jag hör ordet "kultur" osäkrar jag pistolen.
När jag hör någon osäkra sin pistol när han hör ordet "kultur", skjuter jag.

Permalänk | Anmäl #19 Greger Morin, 2008-09-25, 12:11

Nej, kultur är inte per definition politik. Detta är en vänsterdefinition som myntats sent ur ett konstperspektiv. Det finns hur mycket konst som helst som inte har en politisk bakgrund inom alla genrer att vissa konsekvent måste dra politiska paralleller till kulturyttringar är bara ett förbannat ofog som vänstern i regel anser sig ha som förmån att använda sig av. Jag tror du blandar ihop politik med samhällsspegling men det är två vitt skilda saker. Men inte ens med den syftningen skulle du ha rätt då det finns mycket konst som inte ens har den ambitionen.

Permalänk | Anmäl #20 Q, 2008-09-25, 12:31

Sara Frostberg Lowery
Som Q säger ovan så är all kultur inte politik. Men det är inte huvudinvändningen mot kulturvänstern. Dom har givetvis rätt att ha och framföra sina politiska åsikter.
Men var man tvungen att agera som Sovjetunionens försvarsadvokat?
Var man tvungna att stödja folkmordet under kulturrevilutionens Kina?
Var man tvungna att stödja Pol Pot?
Även om jag inte gillar det så har jag inga problem med att folk blandar in politik i allting. Det kulturvänstern gjort som retat många är ju att man verkar ha föredragit totalitära stater och totalitära organisationer.
18 år efter kommunismens fall så behöver inte kommunistdiktaturerna försvarsadvokater i västliga media. Det är dags att öppna fönstret och vädra ut unkna vänsteråsikter från kulturredaktionerna. En generationsväxling på chefsstolarna kan vara en del i det arbetet.
re: Greger
Ditt citat var inte riktigt rätt det ska vara "När jag hör kultur, osäkrar jag min Browning!"

Permalänk | Anmäl #21 Lars Johansson, 2008-09-25, 13:08

Lars
Hade Göring en Browning?

Permalänk | Anmäl #22 Greger Morin, 2008-09-25, 13:13

Lars
Hade Göring en Browning?

Permalänk | Anmäl #23 Greger Morin, 2008-09-25, 13:14

Lars
Hade Göring en Browning?

Permalänk | Anmäl #24 Greger Morin, 2008-09-25, 13:14

Lars
Hade Göring en Browning?

Permalänk | Anmäl #25 Greger Morin, 2008-09-25, 13:15

Lars
Hade Göring en Browning?

Permalänk | Anmäl #26 Greger Morin, 2008-09-25, 13:15

Lars
Hade Göring en Browning?

Permalänk | Anmäl #27 Greger Morin, 2008-09-25, 13:16

Så här blir det när man ska sända en kommentar. Se ovan!

Permalänk | Anmäl #28 Greger Morin, 2008-09-25, 13:17

re: Greger Morin
Nej, inte såvitt jag vet men det är inte han som är upphovsman utan citatet kommer från en pjäs.
Det kan dock hända att nazistpampar (som tex Göring) senare använt sig av uttrycket och då bytt ut "Browning" mot pistol av det skäl som du skälv nämner dvs att deras pistoler inte var av märket Browning.

Permalänk | Anmäl #29 Lars Johansson, 2008-09-25, 13:41

re: Greger Morin
Det blir så för att du klickar flera gånger.
Jag hoppas verkligen för dom som är i därhet att du alltid har din Browning säkrad även när sådana hemska ord som kultur, kulturradikal, kulturvänster och kulturkofta nämns.

Permalänk | Anmäl #30 Lars Johansson, 2008-09-25, 14:13

Lars
Jag klickade bara en gång, Väntar. Ingenting
Jag klickade ba...Ing..
Jag kli....
Jag skjuter inte på kulturen (inte ens koftorna). Inte ens vänstern eller högern.
Jag är rättvis. Det sprutar lösa skott åt alla håll.

Permalänk | Anmäl #31 Greger Morin, 2008-09-25, 14:27

Hur sabbar man en kommentatorsträng - se ovan

Permalänk | Anmäl #32 Håkan Jönsson, 2008-09-25, 22:03

Nu klickade jag. Gråtande.

Permalänk | Anmäl #33 Gunnar B, 2008-09-26, 04:23

Svar till Q och Lars Johansson:
Jag uttryckte mig något slarvigt.
Min poäng är - som ni säkert förstår - att en övervägande del av den kultur som produceras utgår från eller mynnar ut i ett politiskt ställningstagande eller budskap, vare sig upphovsmannen vill det eller inte.
Det är svårt att spegla och reflektera kulturyttringar utan att ta upp dessa.
Sen behöver det ju inte handla om åsikter som höra hemma till vänster på den politiska skalan, men så är det förstås ofta.

Permalänk | Anmäl #34 Sara Frostberg Lowery, 2008-09-26, 08:27

re: Sara Frostberg Lovery
Du har kanske rätt i att huvuddelen av den kultur som produceras utgår i från eller utmynnar i ett. politiskt ställningstagande av något slag.
Men det är inte det jag vänder mig emot utan det jag vänder mig emot är den syn på politiken som varit dominerande på våra kulturredaktioner och som bland mycket annat utmynnat i ställningstaganden för Pol Pot och för folkmordet i Kina under kulturrevolutionen. Vad skulle kulturkoftorna ha tyckte om Dagens Industri hyllat Hitler för att ha la grunden till det som i dag är Europas största biltillverkare. Det har varit en sån enorm slagsida åt vänster på kulturredaktionerna och då är det inte någon sossevänster som vi talar om utan de mer totalitära varianterna.

Permalänk | Anmäl #35 Lars Johansson, 2008-09-26, 09:56

Ledsen Sara men jag håller inte med. Du som betraktare väljer att all konst mynnar ut i en politisk tolkning vare sig upphovsmannen vill det eller inte - det är inte samma sak som att alla gör en politisk tolkning eller att all kultur har en politisk koppling. Visst kan man säkerligen göra en politisk tolkning av van Goghs solrosor eller Richters Color charts men till vilken nytta, vad ger det för mervärde och hur giltig eller intressant är den slutsatsen?

Permalänk | Anmäl #36 Q, 2008-09-26, 11:41

Appropå Q:
Jag var i somras i sydöstra Frankrike. Förutom vin ett stort distrikt för solrosodling.
Regionen är av parisare och andra känd för sin politiska och kulturella konservatism ("77-or "- bilarnas reg.nr i regionen). Den odlare som en gång ville satsa på Beaujolais Noveau blev utkörd från trakten.
Van Goghs solrosor är självklart ett demonstrationsplakat för agrar konservatism. Oscar Petersons "Night Train" är ett inlägg i infrastrukturdebatten, liksom Ellingtons "A-train" , även om den är mer inriktad på lokaltrafikala frågor.
Poplåten "Caddilac" är en naiv privatbilspropaganda utan hänsyn till utsläpp och klimateffekter. Bör omedelbart politiseras.
Ulf Lundells "Öppna landskap" är säkert beställt av LRF för att öka stödet till kreaturshållningen.
Jag ser fram emot att Sydsvenskans kulturredaktion avslöjar den dolda agendan bakom allt förvillande estetiserande av uppenbart genompolitiserade konstnärliga uttryck.
Vi paranoiker är en förbisedd läsargrupp som Rakel bör ta på allvar i sitt sökande efter nya linjer på kultursidan.
Annars får vi ju bara bekräftat att...

Permalänk | Anmäl #37 Greger Morin, 2008-09-27, 12:57

Men om man nu ar en person som tycker om att lasa tolkningar av konst? Jag haller inte alltid med om det jag laser pa nagon kultursida, sjalvklart, men det far mig oft att reflektera och pa sa vis starka min egen asikt, vilket hjalper mig att tolka omvarlden.

Permalänk | Anmäl #38 Pia Hellgren-Brooks, 2008-09-27, 14:04

Intressant med denna nedlåtande så-bygger-du-en-kultursida-lilla-vän-attityd från kommenterarna, som av namnen och stilen att döma framför allt är medelålders förbisprungna män som drömmer om att bli publicerade på kultursidor men aldrig skulle bli det.

Permalänk | Anmäl #39 Maja, 2008-09-28, 12:51

Maja.
Jo, jag - om de andra du avser kan jag inte uttala mig - är en medelålders man. Jag är kultursidespublicerad åtskilliga gånger, inte bara i Sverige. Men så fann jag det under min värdighet att nedlåta mig till denna abnorma konformitet ( i Sverige).
Jag har definitivt ingen avsikt att vara nedlåtande mot Rakel Chukri. Jag hyser tvärtom hopp om att hon ska friska upp en kultursida som förtjänar bättre. Med det menar jag inte att den var dålig tidigare utan att den kan bli bättre. Jag tror att hon klarar det, även utan mina goda råd.
Min ironi är kanske herdens upptäckt att han inte leder utan går sist bland fåren.Jag bräker så högt jag kan i hopp om att höras längre fram i ledet. Jag - och flera med mig - tror att vi har något att säga. På den tron vilar all debatt.
Jag tycker att det är du som är nedlåtande.

Permalänk | Anmäl #41 Greger Morin, 2008-09-29, 20:59

hej Sjukri,
Tar över vadå? Moroner kan t.ex. inte "ta över" universiteten även om de säger så, det vet alla.
"Som Om -Folket" uppfattar själva att det är kultur de behandlar i Expressen och Aftonbladet för att de säger så.
Dåligt bildade som de är från grundskola, gymnasium och ev. högskola utan krav och med ofta dålig feedback tror de att de har något av värde för samhället att förmedla.
Njaa, det rör sig om dumbomar som riktar sig till samhällets nedre begåvningskvartil och det är ju bra. dom ska få hålls. Ingen är tvungen att kommunicera med dessa missgynnade.

Permalänk | Anmäl #42 Pamela Anderson, 2008-10-02, 12:46

"som av namnen och stilen att döma framför allt är medelålders förbisprungna män" - ja vad ska man svara på ett sådant inlägg? Ska man kasta lite skit tillbaka i formen: "ja å du är en manshatande bitterf***a som inte kan hantera en debatt" eller ska man försvara sig själv genom att påpeka att man varken är medelålders, förbisprungen eller har någon som helst önskan om att bli publicerad på en kultursida men trots detta inte håller med om det fiiina med att politisera konsten. Eller är det så att bara för att det är en ung tjej som skrivit debattartikeln så får man inte tycka annorlunda!? Eller det kanske är så att det enbart är andra unga tjejer som får ha åsikter om hur kultursidorna ska utformas eftersom det var en ung tjej som skrev det första inlägget? Om det är så undrar man ju varför hon skriver här över huvud taget...

Permalänk | Anmäl #43 Q, 2008-10-07, 16:43

Subjektiva kulturartiklar tror jag inte är den största bristvaran i Sverige.

Permalänk | Anmäl #44 Gunnar B, 2008-10-08, 02:09

We have replica watches models on our website. We hope that you find the cheap watches time piece that is just watches for sale for you. We pride ourselves in finding the perfect replica Panerai for our customersreplica watches uk.

Permalänk | Anmäl #46 cc., 2010-07-08, 15:48

Wholesale handbags, replica handbags, replica louis vuitton from bagsvillage.com online store, free shipping and accept paypal.Louis Vuitton replica
lv
vitton
replica handbags

Permalänk | Anmäl #47 liumang, 2010-07-21, 12:19

The Nike Air Max 90 current model is not a Moire we see every jwes. We see from time to time, so it is very important to some people. Well, the Air Max 90 Current will Moire another later this year in an eye catching Red / White colorway.
running shoes
air force ones Hurley International LLC,
jordan shoes Leather Will it end up being upstaged?
cheap nike marketing and distribution of shoes.

Permalänk | Anmäl #48 liumang, 2010-07-22, 10:54

replica chanel replica chanel
replica gucci replica gucci
replica hermes replica hermes
replica louis vuitton replica louis vuitton
discount handbags discount handbags
designer handbags designer handbags

Permalänk | Anmäl #49 k247br, 2010-07-27, 07:19

DIYTrade.com provides vertu copy phone Products catalog. Find vertu ferrari phone made in china products, mobiado copy phone china manufacturers, suppliers,mobiado professional
rolex copy phone

Permalänk | Anmäl #50 liumang, 2010-07-27, 13:45


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  7. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  8. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  9. Stora risker med MP:s energipolitik
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  6. Länderna måste undvika protektionism
  7. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  8. Inte skulle du stjäla någons rullstol, Eric Saade?
  9. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  10. IVA-skandalen

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.