Psykologi är väl mest en "vetenskaplig" metod att tjäna grova pengar på svaga och utsatta människor. Det är tur att det finns mediciner så att sjuka kan få riktig hjälp.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-11-11, 19:23
"...Med hypnos kan man locka fram klientens omedvetna kapacitet till förändring och utveckling. ..."
Susanna Carolusson - handen på hjärtat - vore det ej mångfalt BÄTTRE att Af ej "hypnotiserade" de arbetssökande att känna sig värdelösa = sa till de arbetssökande som det de facto ÄR = det finns BARA 20 898 lediga jobb till ca 399 000 arbetssökande.
Jag VET av egen erfarenhet - under flera år före min folkpensionering - att Af hart när ALDRIG vinklar sina utsagor till dom arbetssökande på ett korrekt sätt - utan handläggarna på Af gör som politikerna gör = skyll på dom arbetslösa för att ej alla de ca 399 000 kan få de ca 21 000 lediga jobben !
Tro faen att man som arbetssökande "springer i väggen" av sådana vansinniga budskap. Jag VET - för jag gjorde det själv ca 1,5 år före min pensionering = jag var då HELT sjukskriven för reaktiv Arbetsförmedlingsdepression. Det tog mig ca ETT ÅR efter min pensionering - innan min reaktiva Arbetsförmedlingsdepression hade ebbat ut.
Så igen - ifall ej Af hjärnförsmutsar de arbetssökande med en massa rent FELAKTIGA uppgifter - så är jag övertygad om att försumbart FÅ är i behov av någon som helst hypnos - VET Josef B.
Permalänk | Anmäl
Josef Boberg, 2009-11-11, 19:46
Fast, Josef Boberg, med rätt kompetens skulle betydligt fler än 20898 få jobb direkt.
Och numera när inte mer än en tredjedel av eleverna klarar att få godkänt i alla ämnen på högstadiet så lär arbetslösheten permanentas på en hög nivå för vem vill anställa de som inte ens orkar vara närvarande?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-11-11, 20:19
Susanna Carolusson svamlar som vanligt. Det är INTE olagligt att använda hypnos enligt svensk lagstiftning, det är mer ett önsketänkande från hennes och SFKH:s sida. Lagen förbjuder estradhypnos och att utan licens behandla och undersöka människor som är bedövade av antingen bedövningsmedel eller hypnos.
Permalänk | Anmäl
Maine Coon, 2009-11-11, 20:24
Vilket förbannade flumsnack.
Permalänk | Anmäl
tidosss44, 2009-11-11, 20:26
NEJTACK. Ingen hypnos för mig tack. Tycker INTE om tanken att utsatta människor som vill ha arbete ska behöva genomgå det.
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2009-11-11, 20:54
#1 Bo T:
Sist jag kollade rekommenderar socialstyrelsen, efter utvärdering av forskningsläget, psykoterapi som förstahandsval (före medicin) vid flera slag av psykisk ohälsa.
Permalänk | Anmäl
Jonas Arnqvist, 2009-11-11, 21:09
Maine:
I Sverige, som 1 av 4 länder, är hypnos reglerad under sjuvårdslagen, Detta betyder att dess användning styrs av samma grundliga regelverk som alla andra behandlingar där vårdlegitimation fordras. Man ska komma ihåg att hypnos är inte bara sedering, analgesi och anestesi - den kan användas som behandling, vilket för den ännu känsligare.
Permalänk | Anmäl
THE Banana, 2009-11-11, 22:17
Tror den "inre lusten" skulle infinna sig snabbare och bättre om arbetssökande fick åka till ett mysigt ställe, få äta gott, promenera, njuta, ja verkligen känna sig värdefulla en vecka eller två.
Kostnaden säkert lägre än hypnos m.m.
Det skulle samtidigt ge arbete i hotell- och spabranschen, få igång fler hjul än coachandet.
Ok, för ordningens skull kan af sätta in en liten terapist i något hörn.
Kan vara kul att snacka bort en stund, undra hur terapisten gillar läget osv
Tror artikelförfattaren på allvar på hypnos m.m. i samband med arbetslöshet?
Ja, jag menar, har ni inte glömt en liten detalj?
Arbetslös, arbetssökande.
Ger mest associationer till arbete, att få ett arbete som ger självförtroende och pengar till hyra och mat.
Arbetslösheten är ett samhällsproblem som alliansen försöker göra till ett individproblem.
Hypnos ingen lösning.
Hypnotisera Reinfeldt tillbaka till verkligheten istället.
Permalänk | Anmäl
Lill "LillerBi" Bergström, 2009-11-11, 22:25
Fint med ett klart och logiskt resonemang. Ge dem som behöver professionell hjälp. Bort med kvacksalvarna.
Men för en gångs skull måste jag hålla med Josef Boberg. Har dock inga egna bittra erfarenheter. Den stora frågan är en helt annan. Finns det inte jobb hjälper det inte om psykologer eller amatörer hjälper arbetssökande på fötter.
Det är förstås inte Arbetsförmedlingens fel att jobb saknas. Kanske lite psykoterapi till oss som jobbar kan få fart på arbetsmarknaden?
Permalänk | Anmäl
Biologen, 2009-11-11, 22:39
När det råder lågkonjktur då kommer massa skit i bilden för att hjälpa de stackars arbetslösa för att hitta ett arbete dock utan resultat. jag sagär till alla arbetssökande lyssna inte på skitsnaket och den påståeande att ni inte duger till någonting. Sådana skitsnack och ideer sprids av systemets etablesamang. Marknaden är grym och hänsyslös. man vill bara tjäna pengar på bekostnad av människor och miljö
Permalänk | Anmäl
kkt, 2009-11-11, 23:39
Intressant, ingen tycks gilla hypnos!
Själv ser jag det som att i en hård arbetsmarknad gäller det att vara i bästa möjliga form för att ta vara på de tillfällen som faktiskt finns.
Och vidare vill jag påminna om att det är HELT FRIVILLIGT att anlita en "jobbcoach" - problemet är att välja rätt i djungeln om man vill hitta en bra. Regeringens initiativ har lett till att det plötsligt dykt upp massor av folk i branschen som inte har någon vidare erfarenhet.
Permalänk | Anmäl
Kai Virihaur, 2009-11-12, 00:07
Synd att hypnos som säkert är en bra terapiform ska användas i arbetsmarknads-syfte, vilket bara förminskar självkänslan, tyvärr. All hjälp som den arbetslöse blir erbjuden upplevs som kränkande. "här ta den här listan, och titta igenom och skriv sen en CV och tala om på korrekt svenska vad du arbetat med tidigare och vilka skolor du gått i. " Det är första lektionen, och om man sen inte trots det får något arbete, så anses man som svårplacerad. Ju längre tiden går, ju lägre självkänsla och självförtroende, det blir en negativ spiral och varje besök på Af upplevs då tyvärr inte som någon hjälp, utan tvärtom, skyndar bara på den nedåtgående spiralen. Det bästa vore om ingen behövde bli arbetslös, då vore problemen ur världen. Att individualisera arbetslöhetens ok hjälper bara tillfälligt men kostar samhället massor i form av sjukskrivningar och terapitimmar. Den som en gång blivit stämplad riskerar att fastna längst ner på samhällsstegen utan förmåga att resa sig igen. Coaching, ja, kanske att det kunde hjälpa om man samtidigt visste att det fanns arbeten, men tyvärr brukar det inte hjälpa att man blivit coachad och uppmuntrad och känner sig bra med sig själv. Finns det inget jobb så finns det inte.
Permalänk | Anmäl
Birgitta Måhl, 2009-11-12, 00:11
Vilket vetenskapligt underlag finns det för påståendena i artikeln egentligen? Det skulle kunna problematisera och nyansera frågan, om det kunde presenteras.
/ Per
Permalänk | Anmäl
Per Edman, 2009-11-12, 03:26
Arbetsförmedlingen har för länge sedan överlevt sig själv. Och det har varit legio att dra till med allt möjligt för att kanske nå något slags resultat.
Jag har suttit själv på introduktionskurser som har handlat om samma sak, att hitta meningen med livet, har haft en alkoholist som handledare i ett miljöprojekt, har gått från en kurs där vi som var arbetslösa blev presenterade för Maslows trappa där man får finare och finare behov ju högre upp man är. En modell från 50-talet, som hittades på av en amerikansk psykolog.
Men vi hade ramlat ur systemet så vi som satt där fick vi höra för vi befann oss nedanför trappan, för vi kunde ju inte ens få ihop till maten. Ett mycket nedvärderande synsätt.
Kort sagt många är de "utbildningar" som genom åren har varit humbug och ett sätt att få människor att sitta av tid.
Det är för j-ligt att vi ännu i denna dag dras med ett system från andra världskrigets dagar. Då det bara var män som var arbetslösa och de enkelt sysselsattes med diverse vägarbeten tills det blev bättre tider.
Andan från den tiden ligger fortfarande likadan över detta system. Borgarna borde ha avskaffat det plus a-kassan och gjort om hela sk-ten om ni frågar mig. I detta system ses människor som offer och utslagna och det kommer aldrig att ändra sig. För arbetsförmedlingen är grundad på detta synsätt.
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-11-12, 08:43
Allt sånt här fungerar precis tvärtom. Det är att verkligen tala om för folk att du är värdelös och mår du bra är det nåt fel på dig. Du SKA må dåligt när du är arbetslös så att VI kan rädda dig.
Vilka äckliga människor det finns. Den här hypnotisören är däremot helt värdelös som inte kan hitta ett RIKTIGT jobb utan profiterar på arbetslösa människor.
Arbetsförmedlingen ska förmedla jobb, inget annat. Det är bara löjligt.
Satsa pengarna på vården och skolor. Anställ människor där i stället för att anställa dem som psykiskt svaga som terapi för susanna carolusson.
Permalänk | Anmäl
Jenny Karlsson, 2009-11-12, 09:05
Jag skrev: "Vi är solidariska med klienterna", Instämmer fullständigt i att detta främst är en politisk fråga och att vi inte får använda vårt yrke till att förtrycka människor. Psykologers uppgift är snarare att frigöra människor och stärka dem i deras kritiska tänkande. Angående hypnos och lag: All lagtexter kan tolkas som fan läser bibeln men oavsett detta, vill jag upplysa om att hypnos är en intensiv terapeutisk metod som kräver vetenskaplig och klinisk kunskap. Det har leg psykologer och psykoterapeuter.
S. Carolusson
Permalänk | Anmäl
artikelförfattaren, 2009-11-12, 10:43
Jobbigt med folk som debatterar för att dra uppmärksamhet till sin egen affärsrörelse. Hade en tredje parts expert sagt något liknande hade det kanske varit någorlunda intressant, nu är det bara ännu en maska i newsmills slöja av seriositet.
Permalänk | Anmäl
donk, 2009-11-12, 11:30
#12 Nej det är inte frivilligt att anlita jobbcoach det är sånt som systemet tvingar dig till flera gånger i veckan för att du ska få pengar till hyra och lite mat. Att det sedan inte händer något på de där coachingträffarna och att du lika gärna kan be din kusin i Byske berätta lite om hur han har det på jobbet och på gymmet... poängen är ju inte att personerna ska få den hjälp de behöver, de ska få chansen att träffa någon som fått i uppdrag att göra vad de kan för att regeringen ska kunna säga att de har infört åtgärder mot den effekt av lågkonjunkturen som småborgarna på Kungsholmen tycker är mest förfärande.
Permalänk | Anmäl
donk, 2009-11-12, 11:37
Ingen får arbete genom arbetsförmedlingen. Ingen får bostad genom att stå i bostadskö. Utgå från detta, så blir du inte besviken.
Faktum är att AF är en av de sällsynt mest ineffektiva myndigheter som dokumenterats. I studie efter studie har AF visats prestera sådana fantastiska insatser som förmedling av fyra jobb på ett halvår. Kostnaden för detta blir då helt oöverskådlig, många miljarder per jobb som förmedlas.
Det var tal om att helt enkelt stänga ner hela verksamheten för ett tag sedan. Ingen klient hade sörjt detta, inga arbetsgivare heller. Det fanns bara ett enda skäl att behålla AF, vilket de också gjorde: Om man stänger ner AF blir tusentals människor arbetslösa.
Man kan ju också fundera lite över varför en myndighet blir tvungen att få sin verksamhet obligatorisk... om de gjorde ett bra jobb skulle nog folk söka frivilligt...
Permalänk | Anmäl
Svempa, 2009-11-12, 12:32
Jag är en av Arbetsförmedlingens jobbcocaher och jag tvingas nu fylla i nya kvalitetsäkringsdokument. Varför? Jo, därför att man i upphandlingen fick med coacher som kommer att kosta skattebetalarna pengar, men inte generera några jobb. Två grupper är tydliga. Dels stora aktörer som dammsugit gator och torg efter folk dom kan kalla coacher. Dels välmenande helbrägdagörare, som artikelförfattaren, som pillar i navel-ludden, blickar inåt, mot själen, i stället för ut mot landets överansträngda arbetsplatser. För dom finns där, och det går att hitta jobb där. Av mina första klienter fick en jobb efter två träffar (60 årig man) och två är på jobbintervjuv. Just nu mailade en över ett positivt svarsbrev. Hur jag gör? Kompetent marknadsföring. Leta reda på vassaste egenskapen, gör den tydlig, skriv ett säljande CV som lyfter fram rätt sak, och bara det. Dessutom siktar jag in mig på företag som inte annonserat, där blir konkurrensen mindre. Många företag behöver folk idag men har inte kommit igång med rekryteringen. Till sist: Visst kan det behövas själslig omvårdnad också – jag är själv diplomerad samtalsterapeut – men det är bara en extra bonus.
Permalänk | Anmäl
Jobbcoach Peter Lindkvist, Stockholm, 2009-11-12, 15:07
THE Banana: Lagen reglerar endast de som har vårdlegitimation, precis som du skriver. Däremot får alla andra, till exempel alternativterapeuter, fritt använda sig av hypnos hur de vill, så länge de inte ägnar sig åt estradhypnos. Gå in på www.lagen.nu och sök själv. Det enda som är reglerat är estradhypnos och att man ej får behandla eller undersöka någon som är affekterad av anestesi under hypnos.
Hypnos är inte bara anestesi - helt korrekt. Men det är endast hypnos under anestesi som är reglerad under LYHS som Susanna åsyftar i sin text.
Permalänk | Anmäl
Maine Coon, 2009-11-12, 21:31
Hypnos? Gärna! Men inte för mina skattepengar!
Jobbcoacher... arbetsmarknadspolitiska åtgärder, det handlar om att man inte tror att människor är vuxna uppgiften att ta ansvar för sina egna liv och behöver övervakning för att de råkar vara arbetslösa.
Rent samhällsekonomiskt vore det betygligt billigare att bara betala ut arbetslöshetsersättning och låta folk söka jobb bäst de kan. Låt bli att slänga ut pengar på sk åtgärder. Åtgärderna leder ju nästan aldrig till riktiga jobb som genererar ökade skattintäkter. På sin höjd leder det till att vi får fler människor som förväntar sig att staten skall ta ansvar för deras försörjning och hålla dem sysselsatta.
Inget ont om hypnos... om det hjälper folk till att ta tag i sina egna liv så är det jättebra... men då ska de fan också betala för hypnosen själva och inte via mina skattepengar!!!
Permalänk | Anmäl
Nicolas, 2009-11-12, 22:30
Varken polis eller SocSt. orkar ta tag i denna svåra fråga, men eftersom en kommentator påstår att lagtexten ger fritt fram för hypnos i alternativbehandling , och endast reglerar bedövningssammanhang, så måste jag upplysa om svenska språket: Det står att lagen gäller de som ägnar sig åt att:
"undersöka eller behandla annan under allmän bedövning eller under lokal bedövning genom injektion av bedövningsmedel eller under hypnos". Tre metoder nämns var och en separat "...eller under" betyder att hypnos står för sig, inte underordnat anestesisammanhang. Meningsbyggnaden innebär att det står: "undersöka eller behandla annan under hypnos". Om ordet "under" hade saknats framför hypnos hade fritt-fram-tolkningen varit rätt. Ordet ELLER ger att all hypnos i undersökning och behandling skall ske under legitimationsansvar.
Susanna C.
Permalänk | Anmäl
leg psykolog, 2009-11-13, 09:11
"Jag är inte rädd, jag kan arbeta.. Jag är inte rädd, jag kan arbeta.."
Permalänk | Anmäl
SephoraBaby, 2009-11-13, 14:56
Men Susanna, då faller ju den hypnos som INTE är av behandlande eller av undersöknings-karaktär bort från lagen. Med andra ord är det fritt fram att använda hypnos för den som inte gör medicinska behandlingar eller undersökningar på den som är under hypnotiskt inflytande. 4 kapitlet beskrivs:
"Bestämmelserna i detta kapitel gäller den som yrkesmässigt undersöker annans hälsotillstånd eller behandlar annan för sjukdom eller därmed jämförligt tillstånd genom att vidta eller föreskriva åtgärder i förebyggande, botande eller lindrande syfte."
En coach, till exempel, behandlar ju inte sjukdomar. Jag tänker på Uneståhls kassettband som fanns att köpa på 90-talet där syftet med hypnosen var avslappning. Borde sådana saker inte falla utanför lagen?
Finns det domslut där lagen tillämpats så att man får se svart på vitt hur det egentligen fungerar?
Permalänk | Anmäl
Maine Coon, 2009-11-13, 15:37
Men Susanna, då faller ju den hypnos som INTE är av behandlande eller av undersöknings-karaktär bort från lagen. Med andra ord är det fritt fram att använda hypnos för den som inte gör medicinska behandlingar eller undersökningar på den som är under hypnotiskt inflytande. 4 kapitlet beskrivs:
"Bestämmelserna i detta kapitel gäller den som yrkesmässigt undersöker annans hälsotillstånd eller behandlar annan för sjukdom eller därmed jämförligt tillstånd genom att vidta eller föreskriva åtgärder i förebyggande, botande eller lindrande syfte."
En coach, till exempel, behandlar ju inte sjukdomar. Jag tänker på Uneståhls kassettband som fanns att köpa på 90-talet där syftet med hypnosen var avslappning. Borde sådana saker inte falla utanför lagen?
Finns det domslut där lagen tillämpats så att man får se svart på vitt hur det egentligen fungerar?
Permalänk | Anmäl
Maine Coon, 2009-11-13, 15:37
Även en person som är arbetslös har möjlighet att välja ut platser att praktisera på under tiden man stämplar för a-kassa! Att göra detta är ett bra sätt att hålla självförtroendet uppe samt få visa vad man kan! Är denna enkla fungerande metod inte nog för new age fjollorna?
Permalänk | Anmäl
Eli Aderstål, 2009-11-14, 07:55
Jösses.
Jag hörde en gång en av Stockholms ledande terapeuter inom missbruksvården svara på frågan vad som skulle hjälpa hans patienter bäst. Svaret blev mera pengar. Till patienterna alltså. Vem tar sig ur missbruk och depression om man är utblottad? Tänk er själva.
Nu kommer en hypnotisör som vill marknadsföra sin verksamhet med det käcka rådet att anlita såna som hon. Istället för att skicka pengarna direkt till dom som inte har någon självkänsla kvar.
Snälla rara.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2009-11-14, 17:41
Jag har varit utan arbete i ca ett år jag vill varken praktisera för a kassan eller bli hypnotiserad. Det jag har behov av är att hitta ett jobb med en lön som det går att leva på. Som räcker till hyra mat el och studelånsavbetalningarna. Sker inte det snart så kommer min ekonomi att krascha så totalt att den troligtvis aldrig kommer att kunna repareras igen även om jag hittar detta jobb. Det är den bistra verkligeheten inte bara för mig utan för många. 100 000 tals svenskar har inte återhämtat sig än ekonomiskt sedan 90 tals krisen och nu kommer denna skara att öka än mer.
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2009-11-15, 09:43
Hypnos är ovetenskapligt och flum! Det finns ingen vetenskaplig förklaring till vad hypnos är. Det är en lek med medvetandets gränsland mellan medvetet och inte medvetet. Skall arbetssökande utsättas för sådant av scharlataner? Det arbetssökande behöver är hjälp av mycket kompetenta rådgivare med erfarenhet från arbetslivet. Bort med alla psykologer och liknande från arbetsförmedlingarna.
Permalänk | Anmäl
Björn Boström, 2009-11-15, 13:13
Susanna
Tänk om alla i din situation skulle göra sin röst hörd.
Vi som är etablerade och trygga har fått det mycket bättre tack vare kriserna. Lägre räntor, mindre skatt, billigare hantverkare och städhjälp. Känner man inte någon som halkat efter är det svårt att förstå vem som fått betala priset.
Allt det här snacket om coacher, lägre ersättningar som drivkraft, sämre arbetsrätt, lägre löner och hypnos är bara ett sätt att skylla orättvisor på den som är drabbad istället för på den som orsakat dom.
Ni som tagit smällen borde kräva pengarna tillbaks.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2009-11-15, 14:15
Det är bra att Aftonbladet m fl kritiserar de politiskt styrda metoder som syftar till att skuldbelägga den oskyldiga grupp som hårdast drabbats av den ekonomiska krisens verkningar - de arbetslösa? Att ytterligare skuldbelägga de som förlorat sina jobb att genom coaching, hypnos eller vad det nu må vara är kränkande. I stället för att satsa arbetsmarknadspengar på att ta fram flera jobb, så vill man alltså lära folk hur man bäst konkurerar om det lilla som finns. Som att träna gladiatorer att om man blir riktigt duktig på att slå ihjäl varann så kanske man överlever?.
Men varför måste man i samma andetag solka ner en utmärkt behandlingsmetod som hypnos, som rätt använd, av rätt personer, i rätt sammanhang hjälper människor till ett bättre liv? Bättre självförtroende, minskade spänningar, smärtfrihet etc.
Hypnos syftar till att man skall lära sig ta fram de inre, omedvetna tankar och resurser som man så väl behöver i denna stressade värld. Så långt från new age och hokuspokus som man överhuvudtaget kan komma.
Permalänk | Anmäl
Ulf Lafveskans, 2009-11-15, 19:19
Humbug!
http://www.randi.org/site/index.php/encyclopedia.html
Sök efter hypnotism/hypnosis.
Permalänk | Anmäl
Fodak, 2009-11-16, 11:41
I Tintin 714 från sydney fungerade hypnos. Den fungerar ej om man är arbetslös ,saknar utbildning och det inte finns jobb
Permalänk | Anmäl
Tintin 714 från sydney, 2009-11-16, 16:56
Jag håller med om att hypnos inte är hokus pokus utan ett kraftfullt redskap till förändring.
De jag inte förstår är...ni som är med i Svenska Föreningen för Klinisk Hypnos som då borde veta vad hypnos innebär. Att det är ett naturligt medvetandetillstånd som folk är i hela tiden utan att ens veta om det. Ska inte folk få utforska och utnyttja detta naturliga medvetandetillstånd med vem de vill, vart de vill? Vare sig personen kallar sig coach, terapeut eller medmänniska. Någon frihet ska väl folk ha. Huvudsaken är väl att personen vet om att det inte är en psykolog de är hos om inte så är fallet. Ja det här var ju lite off topic, men jag anser inte att man kan ta patent på det hypnotiska tillståndet. Att med andra ord slappna av och att tänka annorlunda. Vill ni även begränsa meditation? Var glada att folk fått upp ögonen för detta tillstånds möjligheter istället.
Permalänk | Anmäl
J.M.R, 2009-11-17, 12:28
Svar på kommentar nr 26 och 36: Helt rätt, ingen kan ha "patent" på hypnos som tillstånd. När tillståndet benämns "meditation", "mental träning" etc. såsom i skolan, på ledarkurser eller efter gympan, så luras ingen heller att tro att de får en professionell behandling. Det som vi i SFKH protesterar mot är alla dom som är obehöriga att undersöka och behandla, men ändå utger sig för att bedriva terapi (=behandling) och annonserar om "medicinsk hypnos", hypnos mot ångest, fobier, smärta, mm. Allmänheten som lockas av annonserna förleds att tro att de kommer till en professionell person med kompetens och rätt att undersöka och behandla.
De övriga, de som bara vill coacha friska människor: Varför måste de låna begreppet hypnos? Ordet hypnos har sina rötter i kliniska vårdsammanhang (Esdaile, Braid, Freud, Charcot, Bernheim, m.fl. var läkare, neurologer och psykoanalytiker).
Det blir etiskt, tydligt och enkelt för allmänheten om de vet att hypnos kallas tillståndet bara i ett behandlingssammanhang, då tillståndet används som en metod för undersökning och behandling. Det är redan bland kommentarerna, tyvärr, tydligt att de obehöriga vill tolka lagen som att de får undersöka och behandla med hypnos, utan att ha den kompetens vi i SFKH kräver.
SusannaC
Permalänk | Anmäl
artikelförfattaren, 2009-11-18, 20:11
Hej igen!
Anledningen till att de "lånar" ordet hypnos är väl helt enkelt för att det inte finns någonting annat ord. Om man vänder på det skulle man ju kunna säga att vården lånat själva innebörden av ordet, då det återfinns långt tillbaka innan vårdlicenser existerade i många olika kulturer.
Och även om ordet i historien förekommit mycket i vårdsammanhang så har ju begreppet utvecklats och man har förstått att hypnos kan användas till så mycket mer. Det skulle vara konstigt att hitta på ett nytt ord för exakt samma tillstånd. Människors inställning till detta har ju förändrats något otroligt från förr! Det är inte så mystiskt och skrämmande längre, så då är det ju en naturlig att få se hypnos ploppa upp i andra sammanhang.
Jag tror att eran oro, dvs att folk med svår ångest och smärta ska bli missledda att tro att alla som använder hypnos är utbildad vårdpersonal är obefodrad. De gånger det händer får det beklagas. Folk som går till en coach eller en alternativmedicinutövare förstår att det inte är en psykolog eller psykoterapeut. Om inte så är det ju det som bör understrykas mer i annonsering osv.
Sen vet jag inte vad för hemskt som kan hända i just hypnosen som inte skulle kunna hända i andra medvetandetillstånd. Under exempelvis vakna samtal. Och om någonting som inte coachen skulle känna att den klarar av att hantera framkommer så är det väl bara att denne rekommenderar en psykolog i såna fall? Med lite bättre kommunikation "mellan lägren" skulle ju det kunna bli någonting helt naturligt. Och låt oss ponera att någon utan sjukvårdslicens skulle kommit på hur den effektivt kan minska medmänniskors smärta med hypnos så är väl det ganska bra. Istället för förbud så skulle man ju då istället kunna upplysa folk om att det är viktigt att kolla upp så ingen bakomliggande sjukdom finns som då bara kommer maskeras.
När det gäller fobier vill jag också tillägga att de flesta som har en fobi skulle nog klassa sig som fullt friska och säga att de skulle kunna tänka sig att gå till en coach och prova hypnos, men inte anse att de är i behov av en psykolog. (Jag vet inte varför inställningen är sådan, men så är det) Då är det väl jättebra att de tar tag i sitt problem än att de går resten av livet med den. Och om coachens metoder av nån anledning inte skulle hjälpa dem så behöver ju inte det betyda att personen dömer ut hypnos för alltid.
Avslutningsvis vill jag säga att det är alldeles för sent för att förbjuda att hypnosen används i diverse sammanhang och att det kallas hypnos. Så det är väl lika bra att istället satsa på att de som använder sig av detta är väl informerade istället, och att de inte använder sig av en felaktig yrkestitel?
Permalänk | Anmäl
J.M.R, 2009-11-19, 17:09
Hej nummer 37, du verkar ha en sund inställning i sakfrågan. Jag önskar att alla coacher som tycker det är spännande att jobba med hypnos hade den ödmjuka inställning som du föreslår. Dessvärre kan de ställa till med mycket skada - mer med hypnos än enbart samtal, därför att man i hypnostillståndet är mer öppen och sårbar an i normalvaket samtal.
Men precis som du föreslår: Vi gör vad vi kan för att informera allmänheten. Om det är så att somliga som känner sig friska och har någon fobi vänder sig till en coach hellre än till en psykolog, beror det nog på att de tror att psykologer betraktar alla som psykiskt sjuka. Det är tvärtom, psykologer blir jätteglada när patienten/klienten är frisk och lätt att hjälpa. Psykologer är för det mesta mycket bra coacher. Folk känner inte till det. /Susanna
Permalänk | Anmäl
Susanna Carolusson, 2009-12-19, 19:47
med en större befolkning kan bli förödande. Inflation kan göra chanel chanel
länga det i papperskorgen. En minskad världshandel utöver detta kan gucci gucci
änder som har naturresurser och inte dela med sig i onödan till hermes hermes
länder söderut. Den svenska militära louis vuitton louis vuitton
militär betydelse. Att driva en lekstuga lån discount handbags discount handbags
slösaktiga och aggressiva designer handbags designer handbags
Permalänk | Anmäl
k247br, 2010-07-26, 02:56
The time during which people think it is ugly to wear a pair of glasses on their faces has gone away from today's fashion trends. Because everyone has a different opinion and style,many different eyeglasses or sunglasses need to be designed in order to supply the market with affordable and appealing spectacles. Firmoo.com is such a online store to provide you the most satisfying inexpensive glasses, like, cheap eyeglasses online, rimless eyeglass frames, discount perscription eyeglasses, $20 eyeglass frames, titanium eyeglass frames, no line bifocal sunglassesetc. they are with super quality, attractive exterior and low price. They can enhance your reading and your charm at low cost. Shopping eyeglasses and sunglasses here, you can enjoy the warmest customer services as well. More info: http://blog.palungjit.com/?w=daianna
Permalänk | Anmäl
kohee, 2010-07-29, 08:26
41 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Psykologi är väl mest en "vetenskaplig" metod att tjäna grova pengar på svaga och utsatta människor. Det är tur att det finns mediciner så att sjuka kan få riktig hjälp.
"...Med hypnos kan man locka fram klientens omedvetna kapacitet till förändring och utveckling. ..."
Susanna Carolusson - handen på hjärtat - vore det ej mångfalt BÄTTRE att Af ej "hypnotiserade" de arbetssökande att känna sig värdelösa = sa till de arbetssökande som det de facto ÄR = det finns BARA 20 898 lediga jobb till ca 399 000 arbetssökande.
Jag VET av egen erfarenhet - under flera år före min folkpensionering - att Af hart när ALDRIG vinklar sina utsagor till dom arbetssökande på ett korrekt sätt - utan handläggarna på Af gör som politikerna gör = skyll på dom arbetslösa för att ej alla de ca 399 000 kan få de ca 21 000 lediga jobben !
Tro faen att man som arbetssökande "springer i väggen" av sådana vansinniga budskap. Jag VET - för jag gjorde det själv ca 1,5 år före min pensionering = jag var då HELT sjukskriven för reaktiv Arbetsförmedlingsdepression. Det tog mig ca ETT ÅR efter min pensionering - innan min reaktiva Arbetsförmedlingsdepression hade ebbat ut.
Så igen - ifall ej Af hjärnförsmutsar de arbetssökande med en massa rent FELAKTIGA uppgifter - så är jag övertygad om att försumbart FÅ är i behov av någon som helst hypnos - VET Josef B.
Fast, Josef Boberg, med rätt kompetens skulle betydligt fler än 20898 få jobb direkt.
Och numera när inte mer än en tredjedel av eleverna klarar att få godkänt i alla ämnen på högstadiet så lär arbetslösheten permanentas på en hög nivå för vem vill anställa de som inte ens orkar vara närvarande?
Susanna Carolusson svamlar som vanligt. Det är INTE olagligt att använda hypnos enligt svensk lagstiftning, det är mer ett önsketänkande från hennes och SFKH:s sida. Lagen förbjuder estradhypnos och att utan licens behandla och undersöka människor som är bedövade av antingen bedövningsmedel eller hypnos.
Vilket förbannade flumsnack.
NEJTACK. Ingen hypnos för mig tack. Tycker INTE om tanken att utsatta människor som vill ha arbete ska behöva genomgå det.
#1 Bo T:
Sist jag kollade rekommenderar socialstyrelsen, efter utvärdering av forskningsläget, psykoterapi som förstahandsval (före medicin) vid flera slag av psykisk ohälsa.
Maine:
I Sverige, som 1 av 4 länder, är hypnos reglerad under sjuvårdslagen, Detta betyder att dess användning styrs av samma grundliga regelverk som alla andra behandlingar där vårdlegitimation fordras. Man ska komma ihåg att hypnos är inte bara sedering, analgesi och anestesi - den kan användas som behandling, vilket för den ännu känsligare.
Tror den "inre lusten" skulle infinna sig snabbare och bättre om arbetssökande fick åka till ett mysigt ställe, få äta gott, promenera, njuta, ja verkligen känna sig värdefulla en vecka eller två.
Kostnaden säkert lägre än hypnos m.m.
Det skulle samtidigt ge arbete i hotell- och spabranschen, få igång fler hjul än coachandet.
Ok, för ordningens skull kan af sätta in en liten terapist i något hörn.
Kan vara kul att snacka bort en stund, undra hur terapisten gillar läget osv
Tror artikelförfattaren på allvar på hypnos m.m. i samband med arbetslöshet?
Ja, jag menar, har ni inte glömt en liten detalj?
Arbetslös, arbetssökande.
Ger mest associationer till arbete, att få ett arbete som ger självförtroende och pengar till hyra och mat.
Arbetslösheten är ett samhällsproblem som alliansen försöker göra till ett individproblem.
Hypnos ingen lösning.
Hypnotisera Reinfeldt tillbaka till verkligheten istället.
Fint med ett klart och logiskt resonemang. Ge dem som behöver professionell hjälp. Bort med kvacksalvarna.
Men för en gångs skull måste jag hålla med Josef Boberg. Har dock inga egna bittra erfarenheter. Den stora frågan är en helt annan. Finns det inte jobb hjälper det inte om psykologer eller amatörer hjälper arbetssökande på fötter.
Det är förstås inte Arbetsförmedlingens fel att jobb saknas. Kanske lite psykoterapi till oss som jobbar kan få fart på arbetsmarknaden?
När det råder lågkonjktur då kommer massa skit i bilden för att hjälpa de stackars arbetslösa för att hitta ett arbete dock utan resultat. jag sagär till alla arbetssökande lyssna inte på skitsnaket och den påståeande att ni inte duger till någonting. Sådana skitsnack och ideer sprids av systemets etablesamang. Marknaden är grym och hänsyslös. man vill bara tjäna pengar på bekostnad av människor och miljö
Intressant, ingen tycks gilla hypnos!
Själv ser jag det som att i en hård arbetsmarknad gäller det att vara i bästa möjliga form för att ta vara på de tillfällen som faktiskt finns.
Och vidare vill jag påminna om att det är HELT FRIVILLIGT att anlita en "jobbcoach" - problemet är att välja rätt i djungeln om man vill hitta en bra. Regeringens initiativ har lett till att det plötsligt dykt upp massor av folk i branschen som inte har någon vidare erfarenhet.
Synd att hypnos som säkert är en bra terapiform ska användas i arbetsmarknads-syfte, vilket bara förminskar självkänslan, tyvärr. All hjälp som den arbetslöse blir erbjuden upplevs som kränkande. "här ta den här listan, och titta igenom och skriv sen en CV och tala om på korrekt svenska vad du arbetat med tidigare och vilka skolor du gått i. " Det är första lektionen, och om man sen inte trots det får något arbete, så anses man som svårplacerad. Ju längre tiden går, ju lägre självkänsla och självförtroende, det blir en negativ spiral och varje besök på Af upplevs då tyvärr inte som någon hjälp, utan tvärtom, skyndar bara på den nedåtgående spiralen. Det bästa vore om ingen behövde bli arbetslös, då vore problemen ur världen. Att individualisera arbetslöhetens ok hjälper bara tillfälligt men kostar samhället massor i form av sjukskrivningar och terapitimmar. Den som en gång blivit stämplad riskerar att fastna längst ner på samhällsstegen utan förmåga att resa sig igen. Coaching, ja, kanske att det kunde hjälpa om man samtidigt visste att det fanns arbeten, men tyvärr brukar det inte hjälpa att man blivit coachad och uppmuntrad och känner sig bra med sig själv. Finns det inget jobb så finns det inte.
Vilket vetenskapligt underlag finns det för påståendena i artikeln egentligen? Det skulle kunna problematisera och nyansera frågan, om det kunde presenteras.
/ Per
Arbetsförmedlingen har för länge sedan överlevt sig själv. Och det har varit legio att dra till med allt möjligt för att kanske nå något slags resultat.
Jag har suttit själv på introduktionskurser som har handlat om samma sak, att hitta meningen med livet, har haft en alkoholist som handledare i ett miljöprojekt, har gått från en kurs där vi som var arbetslösa blev presenterade för Maslows trappa där man får finare och finare behov ju högre upp man är. En modell från 50-talet, som hittades på av en amerikansk psykolog.
Men vi hade ramlat ur systemet så vi som satt där fick vi höra för vi befann oss nedanför trappan, för vi kunde ju inte ens få ihop till maten. Ett mycket nedvärderande synsätt.
Kort sagt många är de "utbildningar" som genom åren har varit humbug och ett sätt att få människor att sitta av tid.
Det är för j-ligt att vi ännu i denna dag dras med ett system från andra världskrigets dagar. Då det bara var män som var arbetslösa och de enkelt sysselsattes med diverse vägarbeten tills det blev bättre tider.
Andan från den tiden ligger fortfarande likadan över detta system. Borgarna borde ha avskaffat det plus a-kassan och gjort om hela sk-ten om ni frågar mig. I detta system ses människor som offer och utslagna och det kommer aldrig att ändra sig. För arbetsförmedlingen är grundad på detta synsätt.
Allt sånt här fungerar precis tvärtom. Det är att verkligen tala om för folk att du är värdelös och mår du bra är det nåt fel på dig. Du SKA må dåligt när du är arbetslös så att VI kan rädda dig.
Vilka äckliga människor det finns. Den här hypnotisören är däremot helt värdelös som inte kan hitta ett RIKTIGT jobb utan profiterar på arbetslösa människor.
Arbetsförmedlingen ska förmedla jobb, inget annat. Det är bara löjligt.
Satsa pengarna på vården och skolor. Anställ människor där i stället för att anställa dem som psykiskt svaga som terapi för susanna carolusson.
Jag skrev: "Vi är solidariska med klienterna", Instämmer fullständigt i att detta främst är en politisk fråga och att vi inte får använda vårt yrke till att förtrycka människor. Psykologers uppgift är snarare att frigöra människor och stärka dem i deras kritiska tänkande. Angående hypnos och lag: All lagtexter kan tolkas som fan läser bibeln men oavsett detta, vill jag upplysa om att hypnos är en intensiv terapeutisk metod som kräver vetenskaplig och klinisk kunskap. Det har leg psykologer och psykoterapeuter.
S. Carolusson
Jobbigt med folk som debatterar för att dra uppmärksamhet till sin egen affärsrörelse. Hade en tredje parts expert sagt något liknande hade det kanske varit någorlunda intressant, nu är det bara ännu en maska i newsmills slöja av seriositet.
#12 Nej det är inte frivilligt att anlita jobbcoach det är sånt som systemet tvingar dig till flera gånger i veckan för att du ska få pengar till hyra och lite mat. Att det sedan inte händer något på de där coachingträffarna och att du lika gärna kan be din kusin i Byske berätta lite om hur han har det på jobbet och på gymmet... poängen är ju inte att personerna ska få den hjälp de behöver, de ska få chansen att träffa någon som fått i uppdrag att göra vad de kan för att regeringen ska kunna säga att de har infört åtgärder mot den effekt av lågkonjunkturen som småborgarna på Kungsholmen tycker är mest förfärande.
Ingen får arbete genom arbetsförmedlingen. Ingen får bostad genom att stå i bostadskö. Utgå från detta, så blir du inte besviken.
Faktum är att AF är en av de sällsynt mest ineffektiva myndigheter som dokumenterats. I studie efter studie har AF visats prestera sådana fantastiska insatser som förmedling av fyra jobb på ett halvår. Kostnaden för detta blir då helt oöverskådlig, många miljarder per jobb som förmedlas.
Det var tal om att helt enkelt stänga ner hela verksamheten för ett tag sedan. Ingen klient hade sörjt detta, inga arbetsgivare heller. Det fanns bara ett enda skäl att behålla AF, vilket de också gjorde: Om man stänger ner AF blir tusentals människor arbetslösa.
Man kan ju också fundera lite över varför en myndighet blir tvungen att få sin verksamhet obligatorisk... om de gjorde ett bra jobb skulle nog folk söka frivilligt...
Jag är en av Arbetsförmedlingens jobbcocaher och jag tvingas nu fylla i nya kvalitetsäkringsdokument. Varför? Jo, därför att man i upphandlingen fick med coacher som kommer att kosta skattebetalarna pengar, men inte generera några jobb. Två grupper är tydliga. Dels stora aktörer som dammsugit gator och torg efter folk dom kan kalla coacher. Dels välmenande helbrägdagörare, som artikelförfattaren, som pillar i navel-ludden, blickar inåt, mot själen, i stället för ut mot landets överansträngda arbetsplatser. För dom finns där, och det går att hitta jobb där. Av mina första klienter fick en jobb efter två träffar (60 årig man) och två är på jobbintervjuv. Just nu mailade en över ett positivt svarsbrev. Hur jag gör? Kompetent marknadsföring. Leta reda på vassaste egenskapen, gör den tydlig, skriv ett säljande CV som lyfter fram rätt sak, och bara det. Dessutom siktar jag in mig på företag som inte annonserat, där blir konkurrensen mindre. Många företag behöver folk idag men har inte kommit igång med rekryteringen. Till sist: Visst kan det behövas själslig omvårdnad också – jag är själv diplomerad samtalsterapeut – men det är bara en extra bonus.
THE Banana: Lagen reglerar endast de som har vårdlegitimation, precis som du skriver. Däremot får alla andra, till exempel alternativterapeuter, fritt använda sig av hypnos hur de vill, så länge de inte ägnar sig åt estradhypnos. Gå in på www.lagen.nu och sök själv. Det enda som är reglerat är estradhypnos och att man ej får behandla eller undersöka någon som är affekterad av anestesi under hypnos.
Hypnos är inte bara anestesi - helt korrekt. Men det är endast hypnos under anestesi som är reglerad under LYHS som Susanna åsyftar i sin text.
Hypnos? Gärna! Men inte för mina skattepengar!
Jobbcoacher... arbetsmarknadspolitiska åtgärder, det handlar om att man inte tror att människor är vuxna uppgiften att ta ansvar för sina egna liv och behöver övervakning för att de råkar vara arbetslösa.
Rent samhällsekonomiskt vore det betygligt billigare att bara betala ut arbetslöshetsersättning och låta folk söka jobb bäst de kan. Låt bli att slänga ut pengar på sk åtgärder. Åtgärderna leder ju nästan aldrig till riktiga jobb som genererar ökade skattintäkter. På sin höjd leder det till att vi får fler människor som förväntar sig att staten skall ta ansvar för deras försörjning och hålla dem sysselsatta.
Inget ont om hypnos... om det hjälper folk till att ta tag i sina egna liv så är det jättebra... men då ska de fan också betala för hypnosen själva och inte via mina skattepengar!!!
Varken polis eller SocSt. orkar ta tag i denna svåra fråga, men eftersom en kommentator påstår att lagtexten ger fritt fram för hypnos i alternativbehandling , och endast reglerar bedövningssammanhang, så måste jag upplysa om svenska språket: Det står att lagen gäller de som ägnar sig åt att:
"undersöka eller behandla annan under allmän bedövning eller under lokal bedövning genom injektion av bedövningsmedel eller under hypnos". Tre metoder nämns var och en separat "...eller under" betyder att hypnos står för sig, inte underordnat anestesisammanhang. Meningsbyggnaden innebär att det står: "undersöka eller behandla annan under hypnos". Om ordet "under" hade saknats framför hypnos hade fritt-fram-tolkningen varit rätt. Ordet ELLER ger att all hypnos i undersökning och behandling skall ske under legitimationsansvar.
Susanna C.
"Jag är inte rädd, jag kan arbeta.. Jag är inte rädd, jag kan arbeta.."
Men Susanna, då faller ju den hypnos som INTE är av behandlande eller av undersöknings-karaktär bort från lagen. Med andra ord är det fritt fram att använda hypnos för den som inte gör medicinska behandlingar eller undersökningar på den som är under hypnotiskt inflytande. 4 kapitlet beskrivs:
"Bestämmelserna i detta kapitel gäller den som yrkesmässigt undersöker annans hälsotillstånd eller behandlar annan för sjukdom eller därmed jämförligt tillstånd genom att vidta eller föreskriva åtgärder i förebyggande, botande eller lindrande syfte."
En coach, till exempel, behandlar ju inte sjukdomar. Jag tänker på Uneståhls kassettband som fanns att köpa på 90-talet där syftet med hypnosen var avslappning. Borde sådana saker inte falla utanför lagen?
Finns det domslut där lagen tillämpats så att man får se svart på vitt hur det egentligen fungerar?
Men Susanna, då faller ju den hypnos som INTE är av behandlande eller av undersöknings-karaktär bort från lagen. Med andra ord är det fritt fram att använda hypnos för den som inte gör medicinska behandlingar eller undersökningar på den som är under hypnotiskt inflytande. 4 kapitlet beskrivs:
"Bestämmelserna i detta kapitel gäller den som yrkesmässigt undersöker annans hälsotillstånd eller behandlar annan för sjukdom eller därmed jämförligt tillstånd genom att vidta eller föreskriva åtgärder i förebyggande, botande eller lindrande syfte."
En coach, till exempel, behandlar ju inte sjukdomar. Jag tänker på Uneståhls kassettband som fanns att köpa på 90-talet där syftet med hypnosen var avslappning. Borde sådana saker inte falla utanför lagen?
Finns det domslut där lagen tillämpats så att man får se svart på vitt hur det egentligen fungerar?
Även en person som är arbetslös har möjlighet att välja ut platser att praktisera på under tiden man stämplar för a-kassa! Att göra detta är ett bra sätt att hålla självförtroendet uppe samt få visa vad man kan! Är denna enkla fungerande metod inte nog för new age fjollorna?
Jösses.
Jag hörde en gång en av Stockholms ledande terapeuter inom missbruksvården svara på frågan vad som skulle hjälpa hans patienter bäst. Svaret blev mera pengar. Till patienterna alltså. Vem tar sig ur missbruk och depression om man är utblottad? Tänk er själva.
Nu kommer en hypnotisör som vill marknadsföra sin verksamhet med det käcka rådet att anlita såna som hon. Istället för att skicka pengarna direkt till dom som inte har någon självkänsla kvar.
Snälla rara.
Jag har varit utan arbete i ca ett år jag vill varken praktisera för a kassan eller bli hypnotiserad. Det jag har behov av är att hitta ett jobb med en lön som det går att leva på. Som räcker till hyra mat el och studelånsavbetalningarna. Sker inte det snart så kommer min ekonomi att krascha så totalt att den troligtvis aldrig kommer att kunna repareras igen även om jag hittar detta jobb. Det är den bistra verkligeheten inte bara för mig utan för många. 100 000 tals svenskar har inte återhämtat sig än ekonomiskt sedan 90 tals krisen och nu kommer denna skara att öka än mer.
Hypnos är ovetenskapligt och flum! Det finns ingen vetenskaplig förklaring till vad hypnos är. Det är en lek med medvetandets gränsland mellan medvetet och inte medvetet. Skall arbetssökande utsättas för sådant av scharlataner? Det arbetssökande behöver är hjälp av mycket kompetenta rådgivare med erfarenhet från arbetslivet. Bort med alla psykologer och liknande från arbetsförmedlingarna.
Susanna
Tänk om alla i din situation skulle göra sin röst hörd.
Vi som är etablerade och trygga har fått det mycket bättre tack vare kriserna. Lägre räntor, mindre skatt, billigare hantverkare och städhjälp. Känner man inte någon som halkat efter är det svårt att förstå vem som fått betala priset.
Allt det här snacket om coacher, lägre ersättningar som drivkraft, sämre arbetsrätt, lägre löner och hypnos är bara ett sätt att skylla orättvisor på den som är drabbad istället för på den som orsakat dom.
Ni som tagit smällen borde kräva pengarna tillbaks.
Det är bra att Aftonbladet m fl kritiserar de politiskt styrda metoder som syftar till att skuldbelägga den oskyldiga grupp som hårdast drabbats av den ekonomiska krisens verkningar - de arbetslösa? Att ytterligare skuldbelägga de som förlorat sina jobb att genom coaching, hypnos eller vad det nu må vara är kränkande. I stället för att satsa arbetsmarknadspengar på att ta fram flera jobb, så vill man alltså lära folk hur man bäst konkurerar om det lilla som finns. Som att träna gladiatorer att om man blir riktigt duktig på att slå ihjäl varann så kanske man överlever?.
Men varför måste man i samma andetag solka ner en utmärkt behandlingsmetod som hypnos, som rätt använd, av rätt personer, i rätt sammanhang hjälper människor till ett bättre liv? Bättre självförtroende, minskade spänningar, smärtfrihet etc.
Hypnos syftar till att man skall lära sig ta fram de inre, omedvetna tankar och resurser som man så väl behöver i denna stressade värld. Så långt från new age och hokuspokus som man överhuvudtaget kan komma.
Humbug!
http://www.randi.org/site/index.php/encyclopedia.html
Sök efter hypnotism/hypnosis.
I Tintin 714 från sydney fungerade hypnos. Den fungerar ej om man är arbetslös ,saknar utbildning och det inte finns jobb
Jag håller med om att hypnos inte är hokus pokus utan ett kraftfullt redskap till förändring.
De jag inte förstår är...ni som är med i Svenska Föreningen för Klinisk Hypnos som då borde veta vad hypnos innebär. Att det är ett naturligt medvetandetillstånd som folk är i hela tiden utan att ens veta om det. Ska inte folk få utforska och utnyttja detta naturliga medvetandetillstånd med vem de vill, vart de vill? Vare sig personen kallar sig coach, terapeut eller medmänniska. Någon frihet ska väl folk ha. Huvudsaken är väl att personen vet om att det inte är en psykolog de är hos om inte så är fallet. Ja det här var ju lite off topic, men jag anser inte att man kan ta patent på det hypnotiska tillståndet. Att med andra ord slappna av och att tänka annorlunda. Vill ni även begränsa meditation? Var glada att folk fått upp ögonen för detta tillstånds möjligheter istället.
Svar på kommentar nr 26 och 36: Helt rätt, ingen kan ha "patent" på hypnos som tillstånd. När tillståndet benämns "meditation", "mental träning" etc. såsom i skolan, på ledarkurser eller efter gympan, så luras ingen heller att tro att de får en professionell behandling. Det som vi i SFKH protesterar mot är alla dom som är obehöriga att undersöka och behandla, men ändå utger sig för att bedriva terapi (=behandling) och annonserar om "medicinsk hypnos", hypnos mot ångest, fobier, smärta, mm. Allmänheten som lockas av annonserna förleds att tro att de kommer till en professionell person med kompetens och rätt att undersöka och behandla.
De övriga, de som bara vill coacha friska människor: Varför måste de låna begreppet hypnos? Ordet hypnos har sina rötter i kliniska vårdsammanhang (Esdaile, Braid, Freud, Charcot, Bernheim, m.fl. var läkare, neurologer och psykoanalytiker).
Det blir etiskt, tydligt och enkelt för allmänheten om de vet att hypnos kallas tillståndet bara i ett behandlingssammanhang, då tillståndet används som en metod för undersökning och behandling. Det är redan bland kommentarerna, tyvärr, tydligt att de obehöriga vill tolka lagen som att de får undersöka och behandla med hypnos, utan att ha den kompetens vi i SFKH kräver.
SusannaC
Hej igen!
Anledningen till att de "lånar" ordet hypnos är väl helt enkelt för att det inte finns någonting annat ord. Om man vänder på det skulle man ju kunna säga att vården lånat själva innebörden av ordet, då det återfinns långt tillbaka innan vårdlicenser existerade i många olika kulturer.
Och även om ordet i historien förekommit mycket i vårdsammanhang så har ju begreppet utvecklats och man har förstått att hypnos kan användas till så mycket mer. Det skulle vara konstigt att hitta på ett nytt ord för exakt samma tillstånd. Människors inställning till detta har ju förändrats något otroligt från förr! Det är inte så mystiskt och skrämmande längre, så då är det ju en naturlig att få se hypnos ploppa upp i andra sammanhang.
Jag tror att eran oro, dvs att folk med svår ångest och smärta ska bli missledda att tro att alla som använder hypnos är utbildad vårdpersonal är obefodrad. De gånger det händer får det beklagas. Folk som går till en coach eller en alternativmedicinutövare förstår att det inte är en psykolog eller psykoterapeut. Om inte så är det ju det som bör understrykas mer i annonsering osv.
Sen vet jag inte vad för hemskt som kan hända i just hypnosen som inte skulle kunna hända i andra medvetandetillstånd. Under exempelvis vakna samtal. Och om någonting som inte coachen skulle känna att den klarar av att hantera framkommer så är det väl bara att denne rekommenderar en psykolog i såna fall? Med lite bättre kommunikation "mellan lägren" skulle ju det kunna bli någonting helt naturligt. Och låt oss ponera att någon utan sjukvårdslicens skulle kommit på hur den effektivt kan minska medmänniskors smärta med hypnos så är väl det ganska bra. Istället för förbud så skulle man ju då istället kunna upplysa folk om att det är viktigt att kolla upp så ingen bakomliggande sjukdom finns som då bara kommer maskeras.
När det gäller fobier vill jag också tillägga att de flesta som har en fobi skulle nog klassa sig som fullt friska och säga att de skulle kunna tänka sig att gå till en coach och prova hypnos, men inte anse att de är i behov av en psykolog. (Jag vet inte varför inställningen är sådan, men så är det) Då är det väl jättebra att de tar tag i sitt problem än att de går resten av livet med den. Och om coachens metoder av nån anledning inte skulle hjälpa dem så behöver ju inte det betyda att personen dömer ut hypnos för alltid.
Avslutningsvis vill jag säga att det är alldeles för sent för att förbjuda att hypnosen används i diverse sammanhang och att det kallas hypnos. Så det är väl lika bra att istället satsa på att de som använder sig av detta är väl informerade istället, och att de inte använder sig av en felaktig yrkestitel?
Hej nummer 37, du verkar ha en sund inställning i sakfrågan. Jag önskar att alla coacher som tycker det är spännande att jobba med hypnos hade den ödmjuka inställning som du föreslår. Dessvärre kan de ställa till med mycket skada - mer med hypnos än enbart samtal, därför att man i hypnostillståndet är mer öppen och sårbar an i normalvaket samtal.
Men precis som du föreslår: Vi gör vad vi kan för att informera allmänheten. Om det är så att somliga som känner sig friska och har någon fobi vänder sig till en coach hellre än till en psykolog, beror det nog på att de tror att psykologer betraktar alla som psykiskt sjuka. Det är tvärtom, psykologer blir jätteglada när patienten/klienten är frisk och lätt att hjälpa. Psykologer är för det mesta mycket bra coacher. Folk känner inte till det. /Susanna
med en större befolkning kan bli förödande. Inflation kan göra chanel chanel
länga det i papperskorgen. En minskad världshandel utöver detta kan gucci gucci
änder som har naturresurser och inte dela med sig i onödan till hermes hermes
länder söderut. Den svenska militära louis vuitton louis vuitton
militär betydelse. Att driva en lekstuga lån discount handbags discount handbags
slösaktiga och aggressiva designer handbags designer handbags
The time during which people think it is ugly to wear a pair of glasses on their faces has gone away from today's fashion trends. Because everyone has a different opinion and style,many different eyeglasses or sunglasses need to be designed in order to supply the market with affordable and appealing spectacles. Firmoo.com is such a online store to provide you the most satisfying inexpensive glasses, like, cheap eyeglasses online, rimless eyeglass frames, discount perscription eyeglasses, $20 eyeglass frames, titanium eyeglass frames, no line bifocal sunglassesetc. they are with super quality, attractive exterior and low price. They can enhance your reading and your charm at low cost. Shopping eyeglasses and sunglasses here, you can enjoy the warmest customer services as well. More info: http://blog.palungjit.com/?w=daianna