[...] Det finns så mycket man kan säga och fråga om allt detta. Läs t ex Nuri Kino på Newsmill. [...]
Blogg:Fotboll « BeroBlog, 2009-11-12, 13:55
Ursäkta jag är inte så intresserad av fotboll. Dock av film, men Guldpalmen i Hollywood har jag aldrig hört talas om. Vad är det?
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-11-11, 15:16
Ovanligt dum artikel. Ingen försvarar huliganernas attack, den var idiotisk. Däremot handlar det inte om rasism. Det här ständiga skriandet om rasism är tröttsamt, i det här fallet handlar det om rivalitet och om hämnd. Spelarna som fick några smällar hade bland annat sparkat ner en djurgårdsspelare efter slutsignalen, en av dem var dessutom klar för övergång till AIK (det lag jag håller på, apornas ärkefiende, storebror och de som de vill vara som).
Som vanligt landar den här "anti-rasismen" också i ett ställningstagande som i sig blir rasistiskt. Invandrare framställs som mindre än människor, de är dumma djur som aldrig kan vara dumma. Och när de är det så är det alltid någon annans fel. En djupt anti-humanistisk inställning som, om jag fick bestämma, aldrig mera skulle få uttryckas någonstans.
Om jag inte missminner mig så var det skandalscenener i en match mellan Assyriska och Syrianska för inte så länge sedan. En Assyriska-spelare blev väl dessutom misshandlad av Syrianska-supportrar efter att de fick kvalplatsen. Fotboll väcker känslor. Alla kan inte hantera de känslorna och lämna hatet på läktaren, det är beklagligt, men också högst mänskligt och inget man kan belasta fotbollen för. I alla tider har det uppstått konflikter där många människor samlats samtidigt, i ännu högre grad så om det dricks alkohol på de platserna. Som jag ser det så ska fotbollsklubbarna och polisen ha en eloge för att det faktiskt händer så lite i de här sammanhangen, snarare än att kritiseras när det väl händer.
Huliganism och organiserade slagsmål är inget nytt. Man har slagits över stadsdelsgränser, över nationsgränser, om skillnad i musiksmak, över livsstilsval, om politisk åskådning m m. Att skylla det beteendet på fotbollen är absurt. Att påstå att fotbollspublik skulle vara rasistisk är ännu mer absurt. En fotbollsläktare är en strålande uppvisning i hur människor av olika klass, politisk åskådning och hudfärg kan umgås tillsammans. Det som uppenbarligen krävs för det är dock en yttre fiende som står tvärs över plan.
Permalänk | Anmäl
Supernaut, 2009-11-11, 15:21
Den enda rasismen i detta fallet hittar jag bara i Nuri Kinos artikel. Ständigt skall svenskarna anklagas för rasism så fort tillfälle ges, hur långsökt det än är och helst utan någon djupare analys.
Permalänk | Anmäl
Bo Jensen, 2009-11-11, 16:03
Vad är det som säger att det var rasism bakom?
Permalänk | Anmäl
Snälla, 2009-11-11, 16:21
Var inte spelarna svenskar som fick stryk? Sluta med rasiststämpeln på allt jag blir så himla trött.
Permalänk | Anmäl
Adam, 2009-11-11, 16:30
En sådan j-a urbota korkad artikel. Så typiskt att börja gapa om rasism så fort man anser sig förfördelad. Är det rasism när AIK och Djurgården fans brakar ihop också? Nä, tänkte väl det.
Permalänk | Anmäl
Nisse Hult, 2009-11-11, 16:36
Lägg ner fotbollen. Det är bara idioti.
Permalänk | Anmäl
goran, 2009-11-11, 16:44
Vad jag har hört, och sett, har ingen blivit "misshandlad". Jo, jag såg när en djurgårdare utdelade ett eller flera slag mot en spelare i Assyriska, och även om det juridiskt sett kan klassas som misshandel ser jag personligen inte det som misshandel. Jag tyckeratt det är beklagligt att fotbollssuportrar ger sig ut på planen och dessutom anfaller spelarna i det andra laget men det har ingenting med rasism att göra. Att säga att angreppet gjordes utifrån rasistiska motiv är att göra sig själv till ett offer.
Permalänk | Anmäl
Alfred Esbjörnson, 2009-11-11, 16:59
Ingenstans i artikeln skriver Nuri Kino att misshandeln berodde på rasism. Det är ni som läser som gör det urvalet eftersom ni själva förmodligen har främlingfientliga tankar. Sedan är det Newsmill, precis som alla andra redaktioner, som sätter rubriker, inte skribenterna. Att man misshandlar idrottare är något mycket allvarligt. Varför skriver ni ingenting om det i era kommentarer om aritkeln. Och kom inte och säg att det inte finns rasism bland huliganer, det är ju näramst patetiskt att påstå det. Men återigen handlar inte denna artikel om det, den handlar om huliganism av värsta sorten. För första gången i världshistorien blir spelare attackerade på detta sätt - i självaste Sverige. Man skäms ju.
Guldpalmen vann Kino (enligt google) på Beverly Hills Filmfestival.
Permalänk | Anmäl
Kinora Awrohum, 2009-11-11, 17:00
"Jag kan bara tänka mig rubrikerna om det hade varit tvärtom"
Du menar som när Svenska flickor blir våldtagna, utvalda för att dom är svenska, och kallade svennehoror i skolan. Dessa uppenbara hatbrott rubriceras inte ens som hatbrott. Så kom inte och prata om att det skulle bli rubriker om det var tvärt om. Faktum är att när det är invandrare som begår hatbrott mot svenskar så mörkas det med att det är invandrare, och det mörkas med att det är hatbrott och rasism det gäller.
Permalänk | Anmäl
Joel, 2009-11-11, 17:06
Som Djurgårdare reagerade jag med bestörtning på det inträffade, dessutom var en av spelarna som fick motta slag Svensk. Det är fullständigt oacceptabelt, i synnerhet när Djurgården vann. Vilka fullständiga losserns som inte kan hålla sig till glädje utan måste förnedra mostsåndaren ytterligare. Unga män, med alkohol i utanförskap i grupp. Djurgården har hållit hyfsat rent i klacken, Hm,marby misslyckats fullständigt. En av orsakerna till missnöje med Djurgårdens förre ordförande Bosse L, var att han höll för hårt i säkerheten. Sedan gick det sportsliga åt fanders och pöbelfasner lite mer legitima. Det är berövligt och visar bara att säkerheten är otillräcklig. Hoppas att ett kännbart straff utdelsa och att man kan identifiera förövarna. Det måste stävjas i tid, annars går det lika illa som för Bajen.
Permalänk | Anmäl
Sven Svensk, 2009-11-11, 17:12
Appråpå rasism och särbehandling så minns jag ett lag, låt oss för enkelhetens skull kalla dom för AFF, som misslyckades med att kvala in till högsta divisionen för ett antal år sedan men då SVFF redan sålt tv-rättigheterna för att sända detta lags matcher internationellt så var man tvungna att lösa detta lilla bakslag.
Lösningen fann man i att tvångsnedflytta ÖSK med svepskälet att föreningen inte klarat av sin elitlicens, trots att revisorer påvisat att ÖSK skulle klara det.
Så positiv särbehandling gav upphov till AFFs första år i AS, och ett justitiemord.
Permalänk | Anmäl
CH, 2009-11-11, 17:14
Nedrigt, nedrigt, fotbollshuliganerna är ett uttryck för simpelt klantänkande som fanns förr i tiden mellan olika stammar.
Nu vet jag i alla fall vilket fotbollslag jag ska heja på! ”Assyriska” kommer att vara min favorit.
Däremot är jag inte alls så övertygad om att det handlar om rasism. Hur skulle man annars kunna förklara alla andra liknande och lika fullständigt idiotiska misshandelsfall dock inom samma ”ras” utom att de är rivaliserande lag?
Med Nuri Kinos logik skulle det vara antirasistiskt våld genom att visa att man slår sönder och samman sin egen ras eller?
Permalänk | Anmäl
Burr, 2009-11-11, 17:13
Appråpå rasism och särbehandling så minns jag ett lag, låt oss för enkelhetens skull kalla dom för AFF, som misslyckades med att kvala in till högsta divisionen för ett antal år sedan men då SVFF redan sålt tv-rättigheterna för att sända detta lags matcher internationellt så var man tvungna att lösa detta lilla bakslag.
Lösningen fann man i att tvångsnedflytta ÖSK med svepskälet att föreningen inte klarat av sin elitlicens, trots att revisorer påvisat att ÖSK skulle klara det.
Så positiv särbehandling gav upphov till AFFs första år i AS, och ett justitiemord.
Gör en film om det!
ps. Jag hoppades på AFF då jag inte klarar av den där andra föreningen.
Permalänk | Anmäl
CH, 2009-11-11, 17:15
Vad tusan har innehållet i artikeln med rubriken att göra? Är det Newsmills redigerare som hittar på provokativa rubriker? Det är inte första gången som rubriken inte har ett skvatt med innehållet att göra.
Apropå "rasism", i de flesta storstadslag är det en jättemix av spelare från en massa länder, vilket är bra. Även Assyriska har ändrats från att vara ett rent "invandrarlag" till att bli ett topplag som alla andra, med en hel del "ursvenskar" (obs ironi) och andra med bakgrund eller härstamning från alla länder.
Som någon skriver i kommentaren: det är rivaliteten mellan supportrar i kombination med att det i supporterskaran hos en del klubbar finns en hel del rötägg som skapar våldsamhet omkring fotbollen.
Sålunda, skärpning till rubriksättarna på Newsmill!
Permalänk | Anmäl
Göran, 2009-11-11, 17:18
#1 Ann Helena Rudberg,
"Guldpalmen i Hollywood har jag aldrig hört talas om."
Inte jag heller men...
http://www.beverlyhillsfilmfestival.com/
Permalänk | Anmäl
Sidney Spritzer, 2009-11-11, 17:37
Varför händer sånt här hela tiden i pacifistiska Europa?
Är det uttryck för nån sorts maktlöshet?
Mig veterligen har vi aldrig såna här bråk i Amerika.
Och vi har MASSOR med sportevenemang!
Go figure...
Permalänk | Anmäl
Sidney Spritzer, 2009-11-11, 17:45
Ni pk-ister har alltid rasistkorten nära till hands. Ni vattnar ur innebörden! Tänker man inte som 7-klövern är man rasist. Tar Sverige inte in de 100k invandrare om året är man rasist.
Permalänk | Anmäl
Henrik C, 2009-11-11, 17:54
Sidney Spritzer: Åh Beverly Hills Festival med Guldpalm, inte samma som i Cannes då... tack Sidney.
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-11-11, 17:56
"Poliserna är upptagna med
att skydda Djurgårdens supportrar och spelare från Assyriskas besvikna fans."
"Aldrig tidigare i historien har idrottare blivit misshandlade på detta sätt. Aldrig har fotbollsspelare attackerats av det andra lagets fans"
ÖH ok Nuri Kino...vilket lags supportrar och spelare var det som blev attackerade? JAha bägge lagens? När man läser din debattartikel kan man inte låta bli att undra vad du egentligen vill ha sagt? ÄR du senildement?
Permalänk | Anmäl
sillen, 2009-11-11, 18:06
Hmm.. men var det inte etniskt svenska och finska spelare som blev misshandlade?
Permalänk | Anmäl
Nils, 2009-11-11, 18:08
Idiotiskt att anspela på rasism bara för att för en gångs skull assyriska fick mer stryk än vad de åsamkade andra (måste vara första gången i världshistorien va?).
Självklart att de bevakar assyriskas supportrar mer än andra, då man ständigt ser rapporter om att detta lags supportrar misshandlar motståndarnas spelare och supportrar. Skillnaden är dessutom att med assyriska så gäller detta inte bara puckade fotbollshuliganer i de högre divisionerna, utan allt som oftast föräldrar på ungdomsmatcher, helt sjukt!
Och dessutom är ju invandrare rent statistiskt väldigt överrepresenterade när det gäller våld och misshandel, så det finns absolut ingen anledning att de INTE skulle bevaka assyriskas läktare mycket hårdare än någon annan!
Förresten Newsmill, hur kommer det sig att denna person får skriva under pseudonym här på Newsmill, när ingen annan får det? Omvänd rasism kanske?
Permalänk | Anmäl
Cissi, 2009-11-11, 18:15
#9 Kinora Awrohum,
"Inte nog med att vi på vägen till matchen, under och efter fick höra det ena rasistiska idiotiska utropet efter det andra - nu blev våra spelare misshandlade också."
Vad står det ovan Kinora?
Permalänk | Anmäl
Kryckan, 2009-11-11, 18:37
Som Kinora Awrohum skriver så nämner inte Nuri Kino någonstans något om rasism, utan kommenterar bara det faktum att Djurgårdens supportrar misshandlade en spelare från Assyriska efter matchen och att inte polisen på något sätt ingrep mot detta. Av kommentarerna till artikeln kan man dock ganska klart se att många av Newsmills kommentatorer är rasister som tar ytterligare en chans att förtala människor som inte är rent ariskt svenska (vad fan nu det är får någonting).
Som sk svensk skäms jag över vad dessa patetiska små kräk skriver i sina kommentarer och hoppas att det finns andra som inte behöver ventilera sitt rasistiska hat.
Djurgården bör sedan ställas till svars på något sätt för att de inte klarade av att hålla ordningen i samband med matchen. Det kanske vore bäst om Djurgården fick spela sina matcher i Allsvenskan utan publik.
Permalänk | Anmäl
Pär Engholm, 2009-11-11, 18:42
Har någon tillgång till en oberoende källa gällande vad som hände?
Jag tycker att flera punkter är väldigt konstiga i det hela. T.ex hur Nuri utmålar Assyriska som mycket fridfulla samtidigt som han skriver "Poliserna är upptagna med
att skydda Djurgårdens supportrar och spelare från Assyriskas besvikna fans.". Dessutom minns jag Assyriskas beteende senast dom var uppe i Allsvenskan. Även om GIF är ett tråkigt lag är det ganska skönt att det inte finns ytterligare ett huliganlag i Allsvenskan.
Jag har hitills bara hittat ett videoklipp från händelsen och där ser jag inga spelare från Assyriska.
http://www.svenskafans.com/fantv/default.asp?clip=8956
Permalänk | Anmäl
Kosmopolit, 2009-11-11, 18:42
@Nuri Kino, dagligen blir Svenskar utsatta för riktigt dåliga saker från er utlänningar med då hör man inte mycket av sådana som du ???. Var konsekvent om du ska uttala dig.
Permalänk | Anmäl
Sandra, 2009-11-11, 18:48
Rasism....nej inte nu igen! Stackars Nuri och hans offfer till landsmän. Det måste vara hemskt att vara så rasistisk. Ja om ni inte visste så är assyrier extremt rasistiska. De hatar turkar, somalier, syrier,kurder, syrianer, libaneser m.fl m.fl folkgrupper! Ja, och svennar förstås! Därför är de extra känsliga för kritik, och vips så drar de fram rasistkortet!!
Permalänk | Anmäl
Charlotte T., 2009-11-11, 18:49
Till alla puckon (hej Kinora och Pär) som säger att artikeln inte nämner rasism, eeehhh, har ni läst artikelns rubrik eller?
"Misshandeln av Assyriskas spelare avslöjar rasismen inom svensk fotboll"
Exakt HUR nämner detta INTE rasism? Ungefär en lika stor och uppenbar lögn som man kan förvänta sig från vänsterpuckon, och dessutom är de vana att komma undan med det...
Permalänk | Anmäl
Cissi, 2009-11-11, 19:03
"Aldrig tidigare i historien har idrottare blivit misshandlade på detta sätt. Aldrig har fotbollsspelare attackerats av det andra lagets fans minuten efter matchen slut, och det på självaste spelplan."
Nu är detta inte ett försvar som hände, men nej, det är det inte. Det har hänt tusentals gånger tidigare, och i praktiskt taget varenda omgång i somliga ligor. Det har till och med hänt värre saker i Sverige förut.
Man kan ju tycka vad man vill men rena lögner är inte fair play. Sök på internet för helskotta, du kan hitta fans som attackerar spelare med knivar mitt under match.
Permalänk | Anmäl
Fred, 2009-11-11, 19:04
Det är fruktansvärt att läsa alla främlingsfientliga kommentarer på Nuris artikel. Det är enda positiva är att främlingsfientligheten bland fotbollshuliganerna visar sitt fula tryne. Stockholmspolisen bör ställas till svars för sin flathet. Djurgården bör bötfällas av fotbollsförbundet för sin oförmåga att hålla rent bland sina supportrar.
Permalänk | Anmäl
Ploni, 2009-11-11, 19:12
Det är fruktansvärt att läsa alla främlingsfientliga kommentarer på Nuris artikel. Det är enda positiva är att främlingsfientligheten bland fotbollshuliganerna visar sitt fula tryne. Stockholmspolisen bör ställas till svars för sin flathet. Djurgården bör bötfällas av fotbollsförbundet för sin oförmåga att hålla rent bland sina supportrar.
Permalänk | Anmäl
Ploni, 2009-11-11, 19:12
Rasism kommenterat av rasister: Nah det var ingen rasism. Rasism e sant som invandrare gor mot svenskar. Annars raknas det inte.
Ar ni fullstandigt hjarndoda har hela bunten eller bara lobotomerade?!
Permalänk | Anmäl
Goran Rodenmark, 2009-11-11, 19:14
Har det någon gång varit slagsmål runt fotboll där spelarna varit inblandade där Syrianska/Assyriska/etc varit inblandade?
Domare blir misshandlade...aldrig svenskar som misshandlat, inte en enda gång.
Slagsmål mellan spelare, möjligt att det finns något undantag, men nästan enbart invandrare.
...och det är endast på planen. Fotbollsspelare som våldtar, enbart afrikaner. Fotbollsspelare som sparkar ner/hoppar på människor huvuden, enbart araber.
Offren är inte uteslutande svenskar på planen, men utanför så gott som.
Fast det är svenskarna som är rasister, var det? Mm, fint...SD 2010.
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-11-11, 19:19
Även jag kan tycka att rubriksättningen är något provokativ, men det är väl inget nytt i mediasammanhang?
Artikeln i sig har en subjektiv ton och det tycker jag också är ganska naturligt, då skribenten befann sig på plats, men skribenten har en poäng i det han skriver och att vi som svenskar hela tiden ska ursäkta oss genom att dra igång det här med "rasist kortet" känns bara pinsamt. För att kunna komma tillrätta med de destruktiva elementen som existerar i samhället måste vi alla våga lyfta upp problemen till ytan och ta tag i dessa. Visst finns det rasism, såväl inom supporterkulturen som det gör bland polisen. Att förneka detta är att acceptera och godkänna deras beteende. Jag tänker inte ta dessa våldsverkare i försvar bara för att de råkar vara blonda och heja på "rätt" klubb. I det här fallet är det uppenbarligen något som gått allvarligt fel och det krävs åtgärder för att motverka den våldskultur som tagit över fotbollssverige.
Permalänk | Anmäl
Pierre Erik Andersson, 2009-11-11, 19:25
Herregud när ska alla som gillar fotboll sluta puckla på varandra? När ska dessa slagsmålstokiga inse att det inte är på liv eller död? Det är bara ETT SPEL! Fotbollspelarna har det som ett arbete. De kan byta jobb(LAG) närhelst det behövs.
Om det inte upphör med slagsmål, hot och RASISM som naturligtvis förekommer bland ALLA oavsett härkomst kanske det en dag tar slut med fotboll inför publik. Vad sägs om det?
Tomma läktare ALLTID! Vilket i sin tur kommer att betyda noll kronor och slutligen upphör fotbollslagen att spela. INGA PENGAR INGEN FOTBOLL!
Jag är dödstrött på att hårt skattade pengar ska gå till bevakning av fotbollsmatcher när de istället kunde ha gått till sjukvård, skola och omsorg. Där de verkligen behövs!
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2009-11-11, 19:27
Efter att ha läst artikeln och läst kommentarerna kring den, förstår jag inte varför de flesta hakar upp sig på om artikeln har rasistiska inslag eller ej. Det man istället bör diskutera och som jag tror författaren vill lyfta upp med sin artikel är hur man ska förhindra att något liknande händer igen, varken i Sverige eller Internationellt. Det har i massmedia diskuterats om vilken straff man bör utdela Djurgården och alternativen har varit allt från böter, spel för tomma läktare och till och med poängavdrag.
Jag är ingen expert kring varken Svenska fotbollsförbundets regelverk eller Fifas regelverk men det skulle vara intressant och höra någon representant från Fifa om hur de tycker att man ska lösa denna situation och vilken straff man ska utdela Djurgården. Personligen anser jag inte att böter på 500 000 kr är tillräcklig kännbart som straff för en sådan händelse. Speciellt inte för en klubb som Djurgården där H&M´s ägare personligen kommer att gå in med kapital upp mot 25 miljoner kr. Med detta i tanke så vore det även intressant att få en kommentar från familjen Persson kring dessa händelser eftersom de stödjer klubben med avsevärt stora belopp. Då återstår egentligen bara två alternativ, spel för tomma läktare i ett par matcher eller poängavdrag......./Nubbe
Permalänk | Anmäl
Nubbe, 2009-11-11, 19:29
Efter att ha läst artikeln och läst kommentarerna kring den, förstår jag inte varför de flesta hakar upp sig på om artikeln har rasistiska inslag eller ej. Det man istället bör diskutera och som jag tror författaren vill lyfta upp med sin artikel är hur man ska förhindra att något liknande händer igen, varken i Sverige eller Internationellt. Det har i massmedia diskuterats om vilken straff man bör utdela Djurgården och alternativen har varit allt från böter, spel för tomma läktare och till och med poängavdrag.
Jag är ingen expert kring varken Svenska fotbollsförbundets regelverk eller Fifas regelverk men det skulle vara intressant och höra någon representant från Fifa om hur de tycker att man ska lösa denna situation och vilken straff man ska utdela Djurgården. Personligen anser jag inte att böter på 500 000 kr är tillräcklig kännbart som straff för en sådan händelse. Speciellt inte för en klubb som Djurgården där H&M´s ägare personligen uttalat sig om att gå in med kapital upp mot 25 miljoner kr. Med detta i tanke så vore det även intressant att få en kommentar från familjen Persson kring dessa händelser eftersom de stödjer klubben med avsevärt stora belopp. Då återstår det egentligen bara två kännbara alternativ för Djurgården, spela inför tomma läktare i ett par matcher eller poängavdrag…/Nubbe
Permalänk | Anmäl
Nubbe, 2009-11-11, 19:35
Jag ska bara informera om en händelse innan matchen så får var och en tolka det som han vill. Spelarfruarna med övriga gäster såsom kommunfulmäktige och stadsdirektör för Södertälje plus riksdagsmannen Yilmas Kerimo m.m satt på Hederslktare varpå dom blev ombedda att flytta på sig för att det inte var säkert för dom att sitta där med fel färger på sig om det blev fel reultat i matchen.
Permalänk | Anmäl
Alexpierre, 2009-11-11, 19:38
I det här fallet KAN det faktiskt ligga rasism bakom, men det behöver inte vara så.
Svenskar tillhör de minst rasistiska människor i hela världen, generellt sett. Men bland de få som finns, så finns de bl.a bland de värsta bland huliganerna. Så det kan inte uteslutas i det här fallet. Och andra sidan är den här typen av huliganer sådana som begår hatbrott mot andra infödda svenskar (från andra lag etc) också.
Nästan alltid brukar sådana här anklagelser om ”rasism” och ”främlingsfientlighet” vara totalt grundlösa. Men i det här fallet finns det åtminstone en viss sannolikhet att detta har påverkat.
Permalänk | Anmäl
Lund, 2009-11-11, 19:48
Assyriska är ett mellanösternlag och ska spela i en mellanösternliga någonstans i mellanöstern.
Våldsverkarna i detta fall borde få hårda straff. Men vi får inte glömma bort det assyriska våldet i Södertälje som är många hundratals gånger större.
Permalänk | Anmäl
grom, 2009-11-11, 19:53
Så jävla less på allt snack om rasism så fort något händer... Inse det är bland annat det som gör att rasismen ökar i landet.
Sen polisens aggerande. Det är fan i mig lättare att försöka få "er" att inte storma planen och samtidigt hindra Djurgårdarna att storma er läktare än att försöka ta hand om samtliga på planen...
Tänk lite längre än vad näsan räcker ibland...
Permalänk | Anmäl
Gustaf, 2009-11-11, 20:52
Att forbjuda folk att papeka att rasism ar rasism ar knappast losningen. Rasismen vaxer genom den opatalade lognpropagandan som sprids mot utlanningar, muslimer, judar osv.
Fega manniskor som, litet ljumt, ogillar rasismen haller kaft nar de hor rasistsnack och gor det darmed rumsrent.
Permalänk | Anmäl
Goran Rodenmark, 2009-11-11, 21:01
"jag är ingen dålig förlorare men jag och alla andra supportrar till Assyriska vill känna att vi blir behandlade på lika villkor. Det gäller för Svenska Fotbollförbundet och rättsväsendet att visa nolltolerans för misshandeln av Assyriskas spelare, annars drar man skam över svensk idrott för alltid och öppnar upp för en farlig företeelse."
Jag instämmer till fullo.
Däremot tycker jag artikeln var onödigt gnällig, jag tyckte mig till och med upptäcka insinuationer om att polisen var partisk och rasistisk? Snälla lilla du, inte konstit om polisen bevakar det förlorande lagets supportrar noggrannare än det vinnande. Detta handlar främst om problem inom fotbollen och firmorna, emå. Men, jag var ju iofs inte där. Att tro att invandrares våld bevakas hårdare än svennars är däremot nästan brottsligt enfaldigt.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-11-11, 21:18
Orkar inte läsa smörjan. Det räcker för mig med att konstatera att inlägget illustreras med en bild på en Assyriskaspelare SOM SKADATS PÅ PLANEN, vad har det med inlägget att göra? Kan hända att det också var rasistiskt betingat, har Assyrierna månne en gås oplockad med Nigeria?
Permalänk | Anmäl
Somna om, 2009-11-11, 21:23
ytterligare en händelse som aldrig får glömmas bort:
http://www.youtube.com/watch?v=pAZVqrWYZqY
Permalänk | Anmäl
henco, 2009-11-11, 21:23
Jag ser tyvärr hur rasismen frodas bland dessa kommentarer, och hur misshandeln av Assyriska-spelare ses som ett normalt beteende. Jag är rätt besviken.
Jag läste artikeln två gånger och sökte efter det äckliga ordet "rasism" men inte hittat det. Men sedan kopierade jag artikeln till en Word-sida och sökte på samma ordet. Det gav mig inte en enda träff. Det förekommer en enda gång ordet "rasistisk" i meningen ".... under och efter fick höra det ena rasistiska idiotiska utropet efter det andra..." det är sant. Jag kan intyga, jag hörde detta mer än en gång. Jag var där på matchen. Men f...n vad vissa svenskar är roliga, och modiga(!); de visar sitt rätta jag bakom skärmen. Jag äcklas!
Permalänk | Anmäl
Andreas, 2009-11-11, 21:32
Vilket bedrövligt inlägg. Maken till dåliga förlorare får man leta efter. Assyriska var klasser sämre än det tredje sämsta laget i allsvenskan och har därmed inte i allsvenskan att göra över huvud taget.
Nuri Kino försöker svepande stämpla alla djurgårdare som våldsamma, narkotikapåverkade rasister som är en fara för allmänheten. Det är förtal i klassen grovt. Djurgårdsfamlijen består av människor från alla samhällsklasser med många olika typer av bakgrund. Det som förenar oss är vår kärlek till en idrottsförening, skulle tro att det är ungefär det som förenar supportrar till de flesta svenska fotbollsklubbar. Att dra det uttjatade rasistkortet är bara smaklöst, skärpning det är inte synd om er.
Polisen ska ha kritik allt som oftast eftersom den svenska poliskåren är ökänd för sin inkompetens i allmänhet och när det kommer till fotboll i synnerhet. Men i det här fallet bör Nuri Kino fråga sig vad alternativet hade varit. Skulle polisen ställa sig och veva med batonger mot glada supportrar? Hade Nuri känt sig nöjd om han fått se blödande blåränder utspridda över Stockholms Stadion? Förmodligen.
Misshandel är förstås fördjävligt, det kan nog de flesta människor skriva under på. Men sansa er det är inte så allvarligt som ni försöker få det till. En klapp på kinden bestraffas inte ens särskilt strängt inom svensk rättvisa, ett bevis på att normen inte bedömer det som särskilt grovt. Detta är inget undantag. Låt oss hoppas att förrövaren identifieras och fälls i domstol, men ge fan i att stämpla alla djurgårdare efter en enskild persons handlande. Hur skulle vårat samhälle se ut ifall vi gjorde det? Är fullständigt övertygad om att det finns assyriska supportrar som misshandlat andra människor men det skulle aldrig falla mig in att stämpla hela supporterskaran som narkotikapåverkat slödder.
Nuri Kino, du skämmer ut dig själv.
Permalänk | Anmäl
Henrik Ulveland, 2009-11-11, 21:39
Nori Kino är knappast objektiv som assyrier och supporter.
VI MINNS VÄL ALLA NÄR EN ASSYRISKA SUPPORTER SPRANG IN PÅ PLANEN OCH SLOG NER DOMMAREN NÄR LAGET FÖLL UR SUPERETTAN FÖR 3 ÅR SEN??!!
VART FANNS DIN ARTIKEL DÅ!?
Ni är minsann inte mer fredliga än andra.
Konrad från Midyat
Permalänk | Anmäl
GiBBe, 2009-11-11, 21:39
#37 Ramona Fransson
Staten tjänar ca 300 miljoner varje år på Allsvenskan, dvs vi fotbollssupportrar bekostar diverse tramsiga kulturevenemang som du deltar i.
Permalänk | Anmäl
Viktor, 2009-11-11, 21:44
Rasism är det kanske inte... Däremot är det helt oacceptabelt och Djurgården borde inte få spela fler matcher på stadion efter detta...
Tyvärr har Stockholms och Solnas politiker visat hur fega och inkompetenta dom är... Man skulle ha byggt en stor arena där man kunde kombinerat friidrott och fotboll... Det går att göra det på smart sätt med läktarsektioner som rullas ut på löparbanorna när det är fotboll... Man får sitta lite högre närmast plan när det är friidrott....
Istället ska man nu bygga 3 arenor för kommunala pengar... Det finns viktigare saker för Stockholms regionen än 3 fotbollsarenor för 3 lag som inte håller måttet och sällan har mer än 20 000 i publiken... Milan och Inter kan dela arena... Då kan AIK, Djurgården och Hammarby också göra det...
Man skulle byggt en bra arena sedan får de klubbar som vill betala marknadspris bygga eget... Ingen har råd med det...
Det talas mycket om konserter... Globen går inte ihop trots alla konserter... Det finns mycket få artister som säljer 30 - 50 000 biljetter utomhus... Dessutom är i stort sett alla dessa över 50 år idag... U2 lär inte göra 10 konserter per år i Sthlm, ej heller Springsteen mfl... Blir det mer än 2 per år så får dom vara glada...
Permalänk | Anmäl
Jonas Melander, 2009-11-11, 21:49
91 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Ursäkta jag är inte så intresserad av fotboll. Dock av film, men Guldpalmen i Hollywood har jag aldrig hört talas om. Vad är det?
Ovanligt dum artikel. Ingen försvarar huliganernas attack, den var idiotisk. Däremot handlar det inte om rasism. Det här ständiga skriandet om rasism är tröttsamt, i det här fallet handlar det om rivalitet och om hämnd. Spelarna som fick några smällar hade bland annat sparkat ner en djurgårdsspelare efter slutsignalen, en av dem var dessutom klar för övergång till AIK (det lag jag håller på, apornas ärkefiende, storebror och de som de vill vara som).
Som vanligt landar den här "anti-rasismen" också i ett ställningstagande som i sig blir rasistiskt. Invandrare framställs som mindre än människor, de är dumma djur som aldrig kan vara dumma. Och när de är det så är det alltid någon annans fel. En djupt anti-humanistisk inställning som, om jag fick bestämma, aldrig mera skulle få uttryckas någonstans.
Om jag inte missminner mig så var det skandalscenener i en match mellan Assyriska och Syrianska för inte så länge sedan. En Assyriska-spelare blev väl dessutom misshandlad av Syrianska-supportrar efter att de fick kvalplatsen. Fotboll väcker känslor. Alla kan inte hantera de känslorna och lämna hatet på läktaren, det är beklagligt, men också högst mänskligt och inget man kan belasta fotbollen för. I alla tider har det uppstått konflikter där många människor samlats samtidigt, i ännu högre grad så om det dricks alkohol på de platserna. Som jag ser det så ska fotbollsklubbarna och polisen ha en eloge för att det faktiskt händer så lite i de här sammanhangen, snarare än att kritiseras när det väl händer.
Huliganism och organiserade slagsmål är inget nytt. Man har slagits över stadsdelsgränser, över nationsgränser, om skillnad i musiksmak, över livsstilsval, om politisk åskådning m m. Att skylla det beteendet på fotbollen är absurt. Att påstå att fotbollspublik skulle vara rasistisk är ännu mer absurt. En fotbollsläktare är en strålande uppvisning i hur människor av olika klass, politisk åskådning och hudfärg kan umgås tillsammans. Det som uppenbarligen krävs för det är dock en yttre fiende som står tvärs över plan.
Den enda rasismen i detta fallet hittar jag bara i Nuri Kinos artikel. Ständigt skall svenskarna anklagas för rasism så fort tillfälle ges, hur långsökt det än är och helst utan någon djupare analys.
Vad är det som säger att det var rasism bakom?
Var inte spelarna svenskar som fick stryk? Sluta med rasiststämpeln på allt jag blir så himla trött.
En sådan j-a urbota korkad artikel. Så typiskt att börja gapa om rasism så fort man anser sig förfördelad. Är det rasism när AIK och Djurgården fans brakar ihop också? Nä, tänkte väl det.
Lägg ner fotbollen. Det är bara idioti.
Vad jag har hört, och sett, har ingen blivit "misshandlad". Jo, jag såg när en djurgårdare utdelade ett eller flera slag mot en spelare i Assyriska, och även om det juridiskt sett kan klassas som misshandel ser jag personligen inte det som misshandel. Jag tyckeratt det är beklagligt att fotbollssuportrar ger sig ut på planen och dessutom anfaller spelarna i det andra laget men det har ingenting med rasism att göra. Att säga att angreppet gjordes utifrån rasistiska motiv är att göra sig själv till ett offer.
Ingenstans i artikeln skriver Nuri Kino att misshandeln berodde på rasism. Det är ni som läser som gör det urvalet eftersom ni själva förmodligen har främlingfientliga tankar. Sedan är det Newsmill, precis som alla andra redaktioner, som sätter rubriker, inte skribenterna. Att man misshandlar idrottare är något mycket allvarligt. Varför skriver ni ingenting om det i era kommentarer om aritkeln. Och kom inte och säg att det inte finns rasism bland huliganer, det är ju näramst patetiskt att påstå det. Men återigen handlar inte denna artikel om det, den handlar om huliganism av värsta sorten. För första gången i världshistorien blir spelare attackerade på detta sätt - i självaste Sverige. Man skäms ju.
Guldpalmen vann Kino (enligt google) på Beverly Hills Filmfestival.
"Jag kan bara tänka mig rubrikerna om det hade varit tvärtom"
Du menar som när Svenska flickor blir våldtagna, utvalda för att dom är svenska, och kallade svennehoror i skolan. Dessa uppenbara hatbrott rubriceras inte ens som hatbrott. Så kom inte och prata om att det skulle bli rubriker om det var tvärt om. Faktum är att när det är invandrare som begår hatbrott mot svenskar så mörkas det med att det är invandrare, och det mörkas med att det är hatbrott och rasism det gäller.
Som Djurgårdare reagerade jag med bestörtning på det inträffade, dessutom var en av spelarna som fick motta slag Svensk. Det är fullständigt oacceptabelt, i synnerhet när Djurgården vann. Vilka fullständiga losserns som inte kan hålla sig till glädje utan måste förnedra mostsåndaren ytterligare. Unga män, med alkohol i utanförskap i grupp. Djurgården har hållit hyfsat rent i klacken, Hm,marby misslyckats fullständigt. En av orsakerna till missnöje med Djurgårdens förre ordförande Bosse L, var att han höll för hårt i säkerheten. Sedan gick det sportsliga åt fanders och pöbelfasner lite mer legitima. Det är berövligt och visar bara att säkerheten är otillräcklig. Hoppas att ett kännbart straff utdelsa och att man kan identifiera förövarna. Det måste stävjas i tid, annars går det lika illa som för Bajen.
Appråpå rasism och särbehandling så minns jag ett lag, låt oss för enkelhetens skull kalla dom för AFF, som misslyckades med att kvala in till högsta divisionen för ett antal år sedan men då SVFF redan sålt tv-rättigheterna för att sända detta lags matcher internationellt så var man tvungna att lösa detta lilla bakslag.
Lösningen fann man i att tvångsnedflytta ÖSK med svepskälet att föreningen inte klarat av sin elitlicens, trots att revisorer påvisat att ÖSK skulle klara det.
Så positiv särbehandling gav upphov till AFFs första år i AS, och ett justitiemord.
Nedrigt, nedrigt, fotbollshuliganerna är ett uttryck för simpelt klantänkande som fanns förr i tiden mellan olika stammar.
Nu vet jag i alla fall vilket fotbollslag jag ska heja på! ”Assyriska” kommer att vara min favorit.
Däremot är jag inte alls så övertygad om att det handlar om rasism. Hur skulle man annars kunna förklara alla andra liknande och lika fullständigt idiotiska misshandelsfall dock inom samma ”ras” utom att de är rivaliserande lag?
Med Nuri Kinos logik skulle det vara antirasistiskt våld genom att visa att man slår sönder och samman sin egen ras eller?
Appråpå rasism och särbehandling så minns jag ett lag, låt oss för enkelhetens skull kalla dom för AFF, som misslyckades med att kvala in till högsta divisionen för ett antal år sedan men då SVFF redan sålt tv-rättigheterna för att sända detta lags matcher internationellt så var man tvungna att lösa detta lilla bakslag.
Lösningen fann man i att tvångsnedflytta ÖSK med svepskälet att föreningen inte klarat av sin elitlicens, trots att revisorer påvisat att ÖSK skulle klara det.
Så positiv särbehandling gav upphov till AFFs första år i AS, och ett justitiemord.
Gör en film om det!
ps. Jag hoppades på AFF då jag inte klarar av den där andra föreningen.
Vad tusan har innehållet i artikeln med rubriken att göra? Är det Newsmills redigerare som hittar på provokativa rubriker? Det är inte första gången som rubriken inte har ett skvatt med innehållet att göra.
Apropå "rasism", i de flesta storstadslag är det en jättemix av spelare från en massa länder, vilket är bra. Även Assyriska har ändrats från att vara ett rent "invandrarlag" till att bli ett topplag som alla andra, med en hel del "ursvenskar" (obs ironi) och andra med bakgrund eller härstamning från alla länder.
Som någon skriver i kommentaren: det är rivaliteten mellan supportrar i kombination med att det i supporterskaran hos en del klubbar finns en hel del rötägg som skapar våldsamhet omkring fotbollen.
Sålunda, skärpning till rubriksättarna på Newsmill!
#1 Ann Helena Rudberg,
"Guldpalmen i Hollywood har jag aldrig hört talas om."
Inte jag heller men...
http://www.beverlyhillsfilmfestival.com/
Varför händer sånt här hela tiden i pacifistiska Europa?
Är det uttryck för nån sorts maktlöshet?
Mig veterligen har vi aldrig såna här bråk i Amerika.
Och vi har MASSOR med sportevenemang!
Go figure...
Ni pk-ister har alltid rasistkorten nära till hands. Ni vattnar ur innebörden! Tänker man inte som 7-klövern är man rasist. Tar Sverige inte in de 100k invandrare om året är man rasist.
Sidney Spritzer: Åh Beverly Hills Festival med Guldpalm, inte samma som i Cannes då... tack Sidney.
"Poliserna är upptagna med
att skydda Djurgårdens supportrar och spelare från Assyriskas besvikna fans."
"Aldrig tidigare i historien har idrottare blivit misshandlade på detta sätt. Aldrig har fotbollsspelare attackerats av det andra lagets fans"
ÖH ok Nuri Kino...vilket lags supportrar och spelare var det som blev attackerade? JAha bägge lagens? När man läser din debattartikel kan man inte låta bli att undra vad du egentligen vill ha sagt? ÄR du senildement?
Hmm.. men var det inte etniskt svenska och finska spelare som blev misshandlade?
Idiotiskt att anspela på rasism bara för att för en gångs skull assyriska fick mer stryk än vad de åsamkade andra (måste vara första gången i världshistorien va?).
Självklart att de bevakar assyriskas supportrar mer än andra, då man ständigt ser rapporter om att detta lags supportrar misshandlar motståndarnas spelare och supportrar. Skillnaden är dessutom att med assyriska så gäller detta inte bara puckade fotbollshuliganer i de högre divisionerna, utan allt som oftast föräldrar på ungdomsmatcher, helt sjukt!
Och dessutom är ju invandrare rent statistiskt väldigt överrepresenterade när det gäller våld och misshandel, så det finns absolut ingen anledning att de INTE skulle bevaka assyriskas läktare mycket hårdare än någon annan!
Förresten Newsmill, hur kommer det sig att denna person får skriva under pseudonym här på Newsmill, när ingen annan får det? Omvänd rasism kanske?
#9 Kinora Awrohum,
"Inte nog med att vi på vägen till matchen, under och efter fick höra det ena rasistiska idiotiska utropet efter det andra - nu blev våra spelare misshandlade också."
Vad står det ovan Kinora?
Som Kinora Awrohum skriver så nämner inte Nuri Kino någonstans något om rasism, utan kommenterar bara det faktum att Djurgårdens supportrar misshandlade en spelare från Assyriska efter matchen och att inte polisen på något sätt ingrep mot detta. Av kommentarerna till artikeln kan man dock ganska klart se att många av Newsmills kommentatorer är rasister som tar ytterligare en chans att förtala människor som inte är rent ariskt svenska (vad fan nu det är får någonting).
Som sk svensk skäms jag över vad dessa patetiska små kräk skriver i sina kommentarer och hoppas att det finns andra som inte behöver ventilera sitt rasistiska hat.
Djurgården bör sedan ställas till svars på något sätt för att de inte klarade av att hålla ordningen i samband med matchen. Det kanske vore bäst om Djurgården fick spela sina matcher i Allsvenskan utan publik.
Har någon tillgång till en oberoende källa gällande vad som hände?
Jag tycker att flera punkter är väldigt konstiga i det hela. T.ex hur Nuri utmålar Assyriska som mycket fridfulla samtidigt som han skriver "Poliserna är upptagna med
att skydda Djurgårdens supportrar och spelare från Assyriskas besvikna fans.". Dessutom minns jag Assyriskas beteende senast dom var uppe i Allsvenskan. Även om GIF är ett tråkigt lag är det ganska skönt att det inte finns ytterligare ett huliganlag i Allsvenskan.
Jag har hitills bara hittat ett videoklipp från händelsen och där ser jag inga spelare från Assyriska.
http://www.svenskafans.com/fantv/default.asp?clip=8956
@Nuri Kino, dagligen blir Svenskar utsatta för riktigt dåliga saker från er utlänningar med då hör man inte mycket av sådana som du ???. Var konsekvent om du ska uttala dig.
Rasism....nej inte nu igen! Stackars Nuri och hans offfer till landsmän. Det måste vara hemskt att vara så rasistisk. Ja om ni inte visste så är assyrier extremt rasistiska. De hatar turkar, somalier, syrier,kurder, syrianer, libaneser m.fl m.fl folkgrupper! Ja, och svennar förstås! Därför är de extra känsliga för kritik, och vips så drar de fram rasistkortet!!
Till alla puckon (hej Kinora och Pär) som säger att artikeln inte nämner rasism, eeehhh, har ni läst artikelns rubrik eller?
"Misshandeln av Assyriskas spelare avslöjar rasismen inom svensk fotboll"
Exakt HUR nämner detta INTE rasism? Ungefär en lika stor och uppenbar lögn som man kan förvänta sig från vänsterpuckon, och dessutom är de vana att komma undan med det...
"Aldrig tidigare i historien har idrottare blivit misshandlade på detta sätt. Aldrig har fotbollsspelare attackerats av det andra lagets fans minuten efter matchen slut, och det på självaste spelplan."
Nu är detta inte ett försvar som hände, men nej, det är det inte. Det har hänt tusentals gånger tidigare, och i praktiskt taget varenda omgång i somliga ligor. Det har till och med hänt värre saker i Sverige förut.
Man kan ju tycka vad man vill men rena lögner är inte fair play. Sök på internet för helskotta, du kan hitta fans som attackerar spelare med knivar mitt under match.
Det är fruktansvärt att läsa alla främlingsfientliga kommentarer på Nuris artikel. Det är enda positiva är att främlingsfientligheten bland fotbollshuliganerna visar sitt fula tryne. Stockholmspolisen bör ställas till svars för sin flathet. Djurgården bör bötfällas av fotbollsförbundet för sin oförmåga att hålla rent bland sina supportrar.
Det är fruktansvärt att läsa alla främlingsfientliga kommentarer på Nuris artikel. Det är enda positiva är att främlingsfientligheten bland fotbollshuliganerna visar sitt fula tryne. Stockholmspolisen bör ställas till svars för sin flathet. Djurgården bör bötfällas av fotbollsförbundet för sin oförmåga att hålla rent bland sina supportrar.
Rasism kommenterat av rasister: Nah det var ingen rasism. Rasism e sant som invandrare gor mot svenskar. Annars raknas det inte.
Ar ni fullstandigt hjarndoda har hela bunten eller bara lobotomerade?!
Har det någon gång varit slagsmål runt fotboll där spelarna varit inblandade där Syrianska/Assyriska/etc varit inblandade?
Domare blir misshandlade...aldrig svenskar som misshandlat, inte en enda gång.
Slagsmål mellan spelare, möjligt att det finns något undantag, men nästan enbart invandrare.
...och det är endast på planen. Fotbollsspelare som våldtar, enbart afrikaner. Fotbollsspelare som sparkar ner/hoppar på människor huvuden, enbart araber.
Offren är inte uteslutande svenskar på planen, men utanför så gott som.
Fast det är svenskarna som är rasister, var det? Mm, fint...SD 2010.
Även jag kan tycka att rubriksättningen är något provokativ, men det är väl inget nytt i mediasammanhang?
Artikeln i sig har en subjektiv ton och det tycker jag också är ganska naturligt, då skribenten befann sig på plats, men skribenten har en poäng i det han skriver och att vi som svenskar hela tiden ska ursäkta oss genom att dra igång det här med "rasist kortet" känns bara pinsamt. För att kunna komma tillrätta med de destruktiva elementen som existerar i samhället måste vi alla våga lyfta upp problemen till ytan och ta tag i dessa. Visst finns det rasism, såväl inom supporterkulturen som det gör bland polisen. Att förneka detta är att acceptera och godkänna deras beteende. Jag tänker inte ta dessa våldsverkare i försvar bara för att de råkar vara blonda och heja på "rätt" klubb. I det här fallet är det uppenbarligen något som gått allvarligt fel och det krävs åtgärder för att motverka den våldskultur som tagit över fotbollssverige.
Herregud när ska alla som gillar fotboll sluta puckla på varandra? När ska dessa slagsmålstokiga inse att det inte är på liv eller död? Det är bara ETT SPEL! Fotbollspelarna har det som ett arbete. De kan byta jobb(LAG) närhelst det behövs.
Om det inte upphör med slagsmål, hot och RASISM som naturligtvis förekommer bland ALLA oavsett härkomst kanske det en dag tar slut med fotboll inför publik. Vad sägs om det?
Tomma läktare ALLTID! Vilket i sin tur kommer att betyda noll kronor och slutligen upphör fotbollslagen att spela. INGA PENGAR INGEN FOTBOLL!
Jag är dödstrött på att hårt skattade pengar ska gå till bevakning av fotbollsmatcher när de istället kunde ha gått till sjukvård, skola och omsorg. Där de verkligen behövs!
Efter att ha läst artikeln och läst kommentarerna kring den, förstår jag inte varför de flesta hakar upp sig på om artikeln har rasistiska inslag eller ej. Det man istället bör diskutera och som jag tror författaren vill lyfta upp med sin artikel är hur man ska förhindra att något liknande händer igen, varken i Sverige eller Internationellt. Det har i massmedia diskuterats om vilken straff man bör utdela Djurgården och alternativen har varit allt från böter, spel för tomma läktare och till och med poängavdrag.
Jag är ingen expert kring varken Svenska fotbollsförbundets regelverk eller Fifas regelverk men det skulle vara intressant och höra någon representant från Fifa om hur de tycker att man ska lösa denna situation och vilken straff man ska utdela Djurgården. Personligen anser jag inte att böter på 500 000 kr är tillräcklig kännbart som straff för en sådan händelse. Speciellt inte för en klubb som Djurgården där H&M´s ägare personligen kommer att gå in med kapital upp mot 25 miljoner kr. Med detta i tanke så vore det även intressant att få en kommentar från familjen Persson kring dessa händelser eftersom de stödjer klubben med avsevärt stora belopp. Då återstår egentligen bara två alternativ, spel för tomma läktare i ett par matcher eller poängavdrag......./Nubbe
Efter att ha läst artikeln och läst kommentarerna kring den, förstår jag inte varför de flesta hakar upp sig på om artikeln har rasistiska inslag eller ej. Det man istället bör diskutera och som jag tror författaren vill lyfta upp med sin artikel är hur man ska förhindra att något liknande händer igen, varken i Sverige eller Internationellt. Det har i massmedia diskuterats om vilken straff man bör utdela Djurgården och alternativen har varit allt från böter, spel för tomma läktare och till och med poängavdrag.
Jag är ingen expert kring varken Svenska fotbollsförbundets regelverk eller Fifas regelverk men det skulle vara intressant och höra någon representant från Fifa om hur de tycker att man ska lösa denna situation och vilken straff man ska utdela Djurgården. Personligen anser jag inte att böter på 500 000 kr är tillräcklig kännbart som straff för en sådan händelse. Speciellt inte för en klubb som Djurgården där H&M´s ägare personligen uttalat sig om att gå in med kapital upp mot 25 miljoner kr. Med detta i tanke så vore det även intressant att få en kommentar från familjen Persson kring dessa händelser eftersom de stödjer klubben med avsevärt stora belopp. Då återstår det egentligen bara två kännbara alternativ för Djurgården, spela inför tomma läktare i ett par matcher eller poängavdrag…/Nubbe
Jag ska bara informera om en händelse innan matchen så får var och en tolka det som han vill. Spelarfruarna med övriga gäster såsom kommunfulmäktige och stadsdirektör för Södertälje plus riksdagsmannen Yilmas Kerimo m.m satt på Hederslktare varpå dom blev ombedda att flytta på sig för att det inte var säkert för dom att sitta där med fel färger på sig om det blev fel reultat i matchen.
I det här fallet KAN det faktiskt ligga rasism bakom, men det behöver inte vara så.
Svenskar tillhör de minst rasistiska människor i hela världen, generellt sett. Men bland de få som finns, så finns de bl.a bland de värsta bland huliganerna. Så det kan inte uteslutas i det här fallet. Och andra sidan är den här typen av huliganer sådana som begår hatbrott mot andra infödda svenskar (från andra lag etc) också.
Nästan alltid brukar sådana här anklagelser om ”rasism” och ”främlingsfientlighet” vara totalt grundlösa. Men i det här fallet finns det åtminstone en viss sannolikhet att detta har påverkat.
Assyriska är ett mellanösternlag och ska spela i en mellanösternliga någonstans i mellanöstern.
Våldsverkarna i detta fall borde få hårda straff. Men vi får inte glömma bort det assyriska våldet i Södertälje som är många hundratals gånger större.
Så jävla less på allt snack om rasism så fort något händer... Inse det är bland annat det som gör att rasismen ökar i landet.
Sen polisens aggerande. Det är fan i mig lättare att försöka få "er" att inte storma planen och samtidigt hindra Djurgårdarna att storma er läktare än att försöka ta hand om samtliga på planen...
Tänk lite längre än vad näsan räcker ibland...
Att forbjuda folk att papeka att rasism ar rasism ar knappast losningen. Rasismen vaxer genom den opatalade lognpropagandan som sprids mot utlanningar, muslimer, judar osv.
Fega manniskor som, litet ljumt, ogillar rasismen haller kaft nar de hor rasistsnack och gor det darmed rumsrent.
"jag är ingen dålig förlorare men jag och alla andra supportrar till Assyriska vill känna att vi blir behandlade på lika villkor. Det gäller för Svenska Fotbollförbundet och rättsväsendet att visa nolltolerans för misshandeln av Assyriskas spelare, annars drar man skam över svensk idrott för alltid och öppnar upp för en farlig företeelse."
Jag instämmer till fullo.
Däremot tycker jag artikeln var onödigt gnällig, jag tyckte mig till och med upptäcka insinuationer om att polisen var partisk och rasistisk? Snälla lilla du, inte konstit om polisen bevakar det förlorande lagets supportrar noggrannare än det vinnande. Detta handlar främst om problem inom fotbollen och firmorna, emå. Men, jag var ju iofs inte där. Att tro att invandrares våld bevakas hårdare än svennars är däremot nästan brottsligt enfaldigt.
Orkar inte läsa smörjan. Det räcker för mig med att konstatera att inlägget illustreras med en bild på en Assyriskaspelare SOM SKADATS PÅ PLANEN, vad har det med inlägget att göra? Kan hända att det också var rasistiskt betingat, har Assyrierna månne en gås oplockad med Nigeria?
ytterligare en händelse som aldrig får glömmas bort:
http://www.youtube.com/watch?v=pAZVqrWYZqY
Jag ser tyvärr hur rasismen frodas bland dessa kommentarer, och hur misshandeln av Assyriska-spelare ses som ett normalt beteende. Jag är rätt besviken.
Jag läste artikeln två gånger och sökte efter det äckliga ordet "rasism" men inte hittat det. Men sedan kopierade jag artikeln till en Word-sida och sökte på samma ordet. Det gav mig inte en enda träff. Det förekommer en enda gång ordet "rasistisk" i meningen ".... under och efter fick höra det ena rasistiska idiotiska utropet efter det andra..." det är sant. Jag kan intyga, jag hörde detta mer än en gång. Jag var där på matchen. Men f...n vad vissa svenskar är roliga, och modiga(!); de visar sitt rätta jag bakom skärmen. Jag äcklas!
Vilket bedrövligt inlägg. Maken till dåliga förlorare får man leta efter. Assyriska var klasser sämre än det tredje sämsta laget i allsvenskan och har därmed inte i allsvenskan att göra över huvud taget.
Nuri Kino försöker svepande stämpla alla djurgårdare som våldsamma, narkotikapåverkade rasister som är en fara för allmänheten. Det är förtal i klassen grovt. Djurgårdsfamlijen består av människor från alla samhällsklasser med många olika typer av bakgrund. Det som förenar oss är vår kärlek till en idrottsförening, skulle tro att det är ungefär det som förenar supportrar till de flesta svenska fotbollsklubbar. Att dra det uttjatade rasistkortet är bara smaklöst, skärpning det är inte synd om er.
Polisen ska ha kritik allt som oftast eftersom den svenska poliskåren är ökänd för sin inkompetens i allmänhet och när det kommer till fotboll i synnerhet. Men i det här fallet bör Nuri Kino fråga sig vad alternativet hade varit. Skulle polisen ställa sig och veva med batonger mot glada supportrar? Hade Nuri känt sig nöjd om han fått se blödande blåränder utspridda över Stockholms Stadion? Förmodligen.
Misshandel är förstås fördjävligt, det kan nog de flesta människor skriva under på. Men sansa er det är inte så allvarligt som ni försöker få det till. En klapp på kinden bestraffas inte ens särskilt strängt inom svensk rättvisa, ett bevis på att normen inte bedömer det som särskilt grovt. Detta är inget undantag. Låt oss hoppas att förrövaren identifieras och fälls i domstol, men ge fan i att stämpla alla djurgårdare efter en enskild persons handlande. Hur skulle vårat samhälle se ut ifall vi gjorde det? Är fullständigt övertygad om att det finns assyriska supportrar som misshandlat andra människor men det skulle aldrig falla mig in att stämpla hela supporterskaran som narkotikapåverkat slödder.
Nuri Kino, du skämmer ut dig själv.
Nori Kino är knappast objektiv som assyrier och supporter.
VI MINNS VÄL ALLA NÄR EN ASSYRISKA SUPPORTER SPRANG IN PÅ PLANEN OCH SLOG NER DOMMAREN NÄR LAGET FÖLL UR SUPERETTAN FÖR 3 ÅR SEN??!!
VART FANNS DIN ARTIKEL DÅ!?
Ni är minsann inte mer fredliga än andra.
Konrad från Midyat
#37 Ramona Fransson
Staten tjänar ca 300 miljoner varje år på Allsvenskan, dvs vi fotbollssupportrar bekostar diverse tramsiga kulturevenemang som du deltar i.
Rasism är det kanske inte... Däremot är det helt oacceptabelt och Djurgården borde inte få spela fler matcher på stadion efter detta...
Tyvärr har Stockholms och Solnas politiker visat hur fega och inkompetenta dom är... Man skulle ha byggt en stor arena där man kunde kombinerat friidrott och fotboll... Det går att göra det på smart sätt med läktarsektioner som rullas ut på löparbanorna när det är fotboll... Man får sitta lite högre närmast plan när det är friidrott....
Istället ska man nu bygga 3 arenor för kommunala pengar... Det finns viktigare saker för Stockholms regionen än 3 fotbollsarenor för 3 lag som inte håller måttet och sällan har mer än 20 000 i publiken... Milan och Inter kan dela arena... Då kan AIK, Djurgården och Hammarby också göra det...
Man skulle byggt en bra arena sedan får de klubbar som vill betala marknadspris bygga eget... Ingen har råd med det...
Det talas mycket om konserter... Globen går inte ihop trots alla konserter... Det finns mycket få artister som säljer 30 - 50 000 biljetter utomhus... Dessutom är i stort sett alla dessa över 50 år idag... U2 lär inte göra 10 konserter per år i Sthlm, ej heller Springsteen mfl... Blir det mer än 2 per år så får dom vara glada...