Om författaren
Merit Wager är finlandssvensk. Hennes far var sambandsofficer under finska vinterkriget. Hon bloggar på http://meritwager.wordpress.com/
I november 2007 skedde den ohyggliga tragedin i en skola i Jokela. En 18-årig elev dödade åtta personer och tog därefter sitt eget liv. Nu har det hänt igen: en ung man, elev vid en yrkesskola i Kauhajoki, har skjutit nio personer till döds och skadat ett okänt antal. I det lilla Finland med bara fem miljoner invånare har två fruktansvärda händelser inträffat i skolor, med många döda människor till följd.
"Nio dog vid skottlossningen i Kauhajoki" Så lyder rubriken i traktens lokaltidning Ilkka. I artikeln berättas om "ett allvarligt skottlossningsintermezzo vid hushålls- och yrkesskolan i Kauhajoki", en stad med ca 15.000 invånare i södra Österbotten. Kauhajoki, som också är platsen för slaget vid Kauhajoki under finska kriget där Sverige besegrade Ryssland den 10 augusti 1808.
Också denna gång handlar det om en ung man, enligt uppgift 22 år gammal, som med ett handeldvapen beger sig till sin skola och, som det verkar just nu, planlöst skjuter omkring sig. Enligt rektorn för skolan kom han till ett examenstillfälle där det fanns 20 elever. Mannen hade troligen, förutom ett vapen, också sprängämnen med sig.
Frågan som många ställer sig är: Varför händer det igen? Och varför i Finland? Spekulationerna har tagit fart, försöken att hitta förklaringar likaså. Så här säger några finländare spontant, direkt efter att nyheten om dramat kommit till deras kännedom, på Hufvudstadsbladets sajt:
"Hörde just i morse om köerna till vård för ungdomar med mentala problem..upp till 13 mån, vissa kommuner har 6-7 mån väntetid. HALLÅ! Beslutsfattare, ta dessa problem på allvar! Hur många liknande fall skall till för att resurser ges till våra ungdomar och andra med problem, som bör lösas så tidigt som möjligt!"
-------
"Vi måste lära oss att ta hand om varandra igen! Det här får inte hända igen! Det är onödigt att peka ut skyldiga (föräldrar/skolan), istället måste man börja våga se på sina medmänniskor och prata med de ensamma eller de som har problem. Och ja, mer resurser till elevvården behövs nog säkert."
-------
"Se över de alltför liberala vapenlagar som finns i Finland. Föräldrar har också ett ansvar men vilken unge går till föräldrarna och säger att nu har jag skaffat ett vapen? Nu verkar han vara narcissist eller nåt då han ansåg att han var förmer än andra, det grandiosa jaget som även Jokelakillen led av. Personer med avvikande beteende ska man plocka innan något sådant här händer. Där har också skolan ett ansvar."
Fyra videofilmer på YouTube togs bort idag. De visade 22-åringen som sköt med sitt småkalibriga vapen av modellen Walther P22. Den nyaste videon var inlagd för fem dagar sedan och den äldsta lades ut för tre veckor sedan. Som intressen uppger mannen som postat dem sex, vapen, datorer och öl. Han har också, enligt uppgift, laddat upp en fil med titeln "Massacre in Kauhajoki" innehållande hans testamente i bilder och filmer. I en av filmerna poserar han med vapnet. Han riktar pistolmynningen mot kameran och utropar: "You will die next" och avfyrar sedan vapnet flera gånger.
Anledningarna till att unga människor agerar så här oerhört destruktivt och våldsamt kan förstås vara många. Mobbning förekommer i mycket stor omfattning i arbetslivet i Finland, enligt färska undersökningar. Kanske förekommer det också i skolorna i högre grad än man känt till. Ensamhet, vilsenhet, osynlighet - allt detta parat med våldskulturen som frodas på bland annat internet, kan bli utlösande faktorer för den här typen av vansinnesdåd. Dessutom: I Finland är den s.k. machokulturen betydligt mer utbredd än i Sverige och vapenlagarna är mindre stränga. Vapen och krig har varit - och är - en stor del av den finska traditionen och historien.
Överallt i Finland finns minnesmärken, monument, hjältegravar och andra påminnelser om de krig som Finland utkämpat. Senast för några veckor sedan kunde människor återuppleva de blodiga striderna i Oravais, som också ligger i Österbotten. Det var en massiv och naturtrogen rekonstruktion av slaget som utkämpades den 14 september 1808 och där även utrikesminister Carl Bildts farfars farfars far deltog. Krigen, minnen av krig, berättelser om släktingars mer eller mindre heroiska insatser för fosterlandet och deras lidande finns i det finländska medvetandet nästan som blodet i ådrorna.
Så djupt rotade är minnena av krigen i den finska folksjälen att det är helt naturligt för Finlands EU-minister Astrid Thors, själv bördig från Oravais, i samband med rekonstruktionen av slaget vid Oravis berättar:
Jag tar ofta upp slaget i Oravais och kriget 1808-1809 i debatten om EU. Då bestämdes vårt öde högt över våra huvuden. Nu får vi sitta med när besluten fattas om vår framtid.
Filmen Okänd soldat efter den berömda romanen av Väinö Linna visas om och om igen i finländsk television liksom mängder av andra filmer och dokumentärer som berättar om de finska krigen. Det är något som varje finländare lever med, medvetet eller omedvetet. Också 22-åringen, som på en av sina videos lånar orden från en sång: "And suddenly there was war and we didn't remember it".
Pingbacks som länkar till denna artikeln
[...] och succén var ett faktum. Sen dess har de följt upp med inlägg som gått på motsatt linje "Macho är kass", eller som skall massera läsarnas egon. DN känner sig lite utanför och kastar sig upp på sin [...]
Blogg:Flamebait som affärsidé « Bronson ID, 2009-11-26, 12:10
[...] 2008 Positivt att journalisterna förlorat kontrollen över politikerna - Newsmill 17 november 2008 Finland måste göra upp med sin machokultur - Newsmill 23 september 2008 Finskt personval ger politiker ryggrad - Expressen, 22 juni 2008 [...]
Blogg:Meritera » Blog Archive » Krönikor och d, 2009-08-28, 17:52
[...] 2008 Positivt att journalisterna förlorat kontrollen över politikerna - Newsmill 17 november 2008 Finland måste göra upp med sin machokultur - Newsmill 23 september 2008 Finskt personval ger politiker ryggrad - Expressen, 22 juni 2008 [...]
Blogg:Meritera » Blog Archive » En del av mina, 2009-05-11, 16:54
[...] succén var ett faktum. Sen dess har de följt upp med inlägg som gått på motsatt linje “Macho är kass“, eller som skall massera läsarnas egon. DN känner sig lite utanför och kastar sig upp på [...]
Blogg:Bronson bloggar också » Blog Archive » F, 2008-09-29, 08:30
[...] Sverige är samma kultur som sagt förbjudet. Det finns knappt någon krigsromantisering alls och olika grupperingar i samhället som står för denna hållning [...]
Blogg:Därför gillar finländare att skjuta.. « Under den , 2008-09-26, 12:24
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/1393
Ett riktigt intellektuellt nederlag att göra en koppling med de krig Finland tvingats utkämpat och med rätta hyllar minnet utav och denna tragedi. Ty denna tragedi har enbart ett samband med de liberala idéer som fått hava ta övertaget i de nuvarande samhället. Dessa idéer som gå ut på att göra alla jämlika och därmed trycka ned den annorlunda individen. Ett samhälle med osunda idéer osunda vannor, osund kost (läskedryck och annan sockerföda som ej ens djuret vilja lukta på) genererar naturligtvis dessa missleda och missanpassade ungdomar. Detta har ej med vapenlagar, machomän och dylika ting att göra. Detta har enkom med liberala samhällsidéen att göra.
Permalänk | Anmäl
Mattias Svensson, 2008-09-23, 22:42
En av de främsta tillskyndarna av den finska machokulturen är klassresenärerna på Dagens nyheter. Finlandssvenskarna Stefan Lundberg,(DN- Hufvudstadsbladet) för några veckor sen i samband med den svenska försvarsdebatten, Henrik Brors (ledarskribent) om kriget 1809, stora färgbilder, med landstigningar och stridslarm. Förra hösten gällde det Karelen-revanschismen.
Finland fick med våra mått betala oerhört dyrt för sitt nederlag i kriget mot Ryssland 1944, enligt andra kom man billigt undan. Här i Sverige har vi 86-åriga Harry Järv med sin film : Framom främsta linjen, våldsdyrkande massakrar, ett helt uppslag i DN, och i vintras filmen Tali-Ihantaala 1944, som t.o.m. kungen och Silvia förgyllde med sin närvaro på Rigoletto. Men ingen reagerar - alla hurrar på finnarna i Sverige, utan att förstå att ett krigssskadat landet behöver skaffa sig en annan profil - än vinter- & fortsättningskrig.Nu beklag- ar fp:s major(!) Björklund Finland, och DN:s kapten(!) Ekdal avgår och lämnar plats för ytterligare en finlandssvensk ledarskribent, men en förhoppningsfullt klok kvinna, H. Avelan.
DN glorifierar Finlands krig på ett sätt som aldrig problematiseras, man talar aldrig om de stora förlusterna 1939-44, 300.000 man, stup./sårade, förlust av Petsamo och nickelgruvan (som Sverige skulle förlorat Kiruna/LKAB), utfart till Ishavet, och ev. gas/oljefyndig- heter, Sallaområdet mot Murmanjärnvägen, hela södra Karelen, Ladoga-området, (Viborg, Sortavaala, Kexholm,) Saima-kanal, öar i Finska viken , Porkkala- 1956, Primorsk/Björkö djuphamn, Nordkalotten/Rovaniemi avbränt, av tyskarna 1944, skadestånd 300 milj. dollar, krigsansvarighetsrättegångar. Förmodligen för att Sverige uppmuntrade Finland att kriga, och Finland fick betala ofattbart dyrt.
Sverige tycks betrakta Finland som sin egen Mannerheimlinje i öst, ett land som man gärna hetsar, som en pitbull mot ryssen.Det är inte omtanke. Men glöm inte att Finlands stora bidrag till freden och balansen i Europa, har pågått sedan 1945, men förtalats av svenskar som " finlandisering" och kryperi, men detta vill inte Dagens nyheter uppmärksamma.
Permalänk | Anmäl
Minervas Uggla., 2008-09-23, 23:01
Håller med att Merit Wagers analys är ytlig och för enkel. Dessutom har jag för mig att hon ganska nyligen talade stolt om sin underrättelseman till pappa - det passar tydligen med machokulturen när det gäller att försvara självständigheten.
Däremot tror jag som Mattias Svensson att vi har alldeles för många unga män som inte har något att göra, som har för mycket tid och pengar för att behöva jobba hårt och göra nytta i samhället och för sig själva. Förr fick killar utlopp för sina krigslekar under kontrollerade former i lumpen men nu finns inget annat än sitta och spela on-line krigsspel och filma egna krigsfilmer som man lägger ut. För lite dagsljus, för lite sömn, för mycket alkohol, pizza och socker, och empatistörningar på grund av att man kommunicerar med andra människor via nätet /sms (alltså med filter och slipper ta ansvaret för kränkningar osv omedelbart) samt ett samhälle utan tydliga roller för hur en man ska vara, utan hopp - bara larmrapporter - och utan gud, inget att tro på...med föräldrar som inte har tid, som inte lyssnar och som ersätter föräldraskap med oskälig beröm (du är så jätteduktig) och med pengar. Där har man receptet för den narcissistiska "se mig" -generationen och en och annan kör ju i diket.
Tuffare lagar som tillåter att plocka bort dem som publicerar hot och hot om våld på nätet (även mot allmännheten) och typ dataförbud (rattfyllerister får ju inte köra bil) - kan vara en början på att diskutera frågan.
Men Merit gör en grov och hems generalisering från sin barndomstid 50 år sen eller mer i Finland. Finska män är inte mer macho än tyska, danska eller holländska. Och det finns miljoner handvapen i Sverige också - och just nu i jakttider kommer ju fler av dem i användning också.
Permalänk | Anmäl
Daniella, 2008-09-23, 23:11
Vad menar du med "macho"? Om du tycker det är macho att mörda folk så kanske detta är en förklaring till den finska mentaliteten, ett synsätt du delar med mördarna. Själv tycker jag morden tvärtom är en patetisk handling av någon som inte är stark nog att kunna kanalisera sin ångest på ett konstruktivt sätt. Riktig macho däremot är något bra. Liksom den vapenliberalism finskan gnäller över.
Permalänk | Anmäl
Glenn Lacrosse, 2008-09-24, 00:30
Jag kommer från södra Österbotten, från den fiska sidan, några mil från Kauhajärvi och känner inte igen helt Wegners beskrivning. Kanske är det stor skillnad på den ena sidan av språkgränsen? Gränsen mellan de som pratar svenska som modersmål och de som pratar finska är mycket tydlig på Österbotten. Och kulturerna är olika.
Kauhajoki tillhör den helfinska sidan. Där har kriget 1808-09 för länge sedan glömts bort. Däremot inte krigen på 1940-talet. Och viss pratas det också om frihetskriget från 1917.
Men vapenkulturen har inte med krigen att göra. Utan med jakt. Jakt är en av de stora fritidssysselästtningarna på Östebotten. Och om sportskytte.
I de lokaltidningar som finns på orten, Ilkka och Pohjalainen, uttalar sig politiker om att polisen borde granska Internetsidor mer och om tidigare resurser för psykiatrin.
Permalänk | Anmäl
Kia Myllykoski, 2008-09-24, 11:03
Jag kommer från södra Österbotten, från den fiska sidan, några mil från Kauhajärvi och känner inte igen helt Wegners beskrivning. Kanske är det stor skillnad på den ena sidan av språkgränsen? Gränsen mellan de som pratar svenska som modersmål och de som pratar finska är mycket tydlig på Österbotten. Och kulturerna är olika.
Kauhajoki tillhör den helfinska sidan. Där har kriget 1808-09 för länge sedan glömts bort. Däremot inte krigen på 1940-talet. Och viss pratas det också om frihetskriget från 1917.
Men vapenkulturen har inte med krigen att göra. Utan med jakt. Jakt är en av de stora fritidssysselästtningarna på Östebotten. Och om sportskytte.
I de lokaltidningar som finns på orten, Ilkka och Pohjalainen, uttalar sig politiker om att polisen borde granska Internetsidor mer och om tidigare resurser för psykiatrin.
Permalänk | Anmäl
Kia Myllykoski, 2008-09-24, 11:03
Håller helt med Mattias Svensson högst upp, dessa händelser dominerar helt i samhällen vars media sprider "liberala" dogmer i offentliga debatten. Man kan dock fråga hur det ens kan komma sig att ideer som handlar om att göra alla lika får kallas liberala då poängen med liberalism är individens frihet (lyssna på exempelvis Ron Paul) medan vad som här kallas "liberala" ideer (och bär skulden för sån här skit) i själva verket rör sig om kollektivism, förtryck individen för "allmänhetens" bästa. Därmed skapar man individer som hatar allmänheten. Detta är lika logiskt som självklart. När samhället förtrycker individen (av rädsla för att denna skall tycka fel eller om omsorg att denne skall tycka rätt) får man individer som hatar samhället.
Permalänk | Anmäl
VEB, 2008-09-24, 11:28
Detta dåd handlar inte om machokultur, precis som Brynte Cronsköld skriver här på NM handlar det om västerländska samhällets slakt på sina egna ideal. Värdenihilism, eller för att uttrycka det koncist:
"prylar, kickar och okunskap"
Är vad som ersatt de traditionella värderingarna. Och det tragiska är att detta är exakt den samhällsutveckling tusentals människor på universitet och i institutioner förespråkat i åratal. Nämligen värderelativism, värdenihilism, kamp mot etnocentrism, kamp mot normativitet kamp mot könsroller etc
I brist på fungerande värderingar skapar man sina egna. Men människorna i verkligheten skapar inte ALLS de perfekta fria och neutrala normer som förespråkarna trodde de skulle ersätta de dammiga, gaggiga grå normerna med. Verklighetens människor börjar inte automatiskt ersätta traditionella värderingar med de "goda" värderingar förespråkare av liberala värderingar för fram.
Verklighetens människor ersätter de traditionella värderingarna med vad än de KÄNNER för för stunden. Kulturradikalerna vill ha en kulturrevolution mot normerna.
Well, att skjuta människor på en skola är ganska långt från normerna men de kanske inte är så snabba att hylla detta som "gränsöverskridande"?
Permalänk | Anmäl
VEB, 2008-09-24, 11:39
Som finländare i en yngre generation än Wager känner jag inte igen mig eller mitt samhälle i henne beskrivning. Det känns som om Wager grundar sin "analys" i en situation för 50 år sedan, eller nåt...
Krigen är glömda för länge sedan, finländska män är lika mycket
eller lite macho som män av andra nationaliteter och de liberala vapenlagarna - tja, vad ska jag säga om dem - skärp dem gärna, det vållar ingen någon skada, men det är inte vapenlagen som bär skulden i det här fallet. Enligt statistikbyrån i Finland kan inte en enda av de vapenrelaterade händelserna kopplas till personer under 18 (som åldersgränsen skulle bli med skärpt lag).
Förklaringen här tror jag ligger i en psykvård som inte mäktat. I båda fallen i Finland har personerna varit i kontakt med psykvården, och gått på medicin i perioder. Bägge har haft trauman och problem de inte klarat av att hantera på ett sunt sätt på egen hand, och tyvärr är det tydligen ingen som vaknat i tid/orkat eller kunnat hjälpa dem.
Polisen förtjänar också all kritik den fått. För en gångs skull upptäcker folk runt i tid att något är i fara för att ske, och så tolkar polisen varningssignalerna så konservativt att den inget gör...
P.S. till Kia M: Jag är också från Österbotten (från den svenskspråkiga delen), och precis som dig ställer jag mig helt oförstående till de påståenden som Wager kommer med.
Permalänk | Anmäl
Sofia, 2008-09-28, 15:10
När ska vi få rätten att bära vapen för självförsvar? Statistik från USA visar att de som försvarat sig med skjutvapen har MINST skaderisk vid rån/överfall eller oprovocerat våld. Det är farligare att springa, det är farligare att göra som våldsverkaren vill, det är farligare att försöka prata sig ur situationen. Det är farligare att använda pepparsprej, kniv eller tazer. Licensierade vapenbärare är dessutom inblandade i betydligt färre brott än befolkningen i övrigt. Det är sjukt hur man i Sverige så ofta sätter brottslingens rättigheter före offrets. På grund av okunskap, rädsla och fördommar nekar man den egna befolkingen det effektivaste personliga skyddet.
Permalänk | Anmäl
Alexander, 2009-03-11, 23:37
Den stora megatrenden i Europa är den ökande islamiseringen som utan tvekan leder till ett verkligt machosamhälle. Den trenden kommer att överflygla den svagare jämställdhetstrenden som nog är nära sitt maximum. Det kanske tar några decennier innan den får ett rejält genomslag på värderingarna i samhället. Men att den får det är mest en fråga om matematik, ett ämne som få verkar lära sig, åtminstone i den svenska skolan.
De som lever i mitten av innevarande sekel, våra barnbarn och barnbarns barn, får uppleva en machokultur som får den nuvarande finska att blekna.
Ryssland har nu förlorat kontrollen över Tjetjenien som nu blivit en islamistisk stat. Enligt SvD i veckan så har Tjetjeniens president beordrat kvinnorna att underordna sig männen, vidare har han sagt att de kvinnor som inte sköter sig skall dödas. Därtill kommer månggifte att införas. Ett exempel på ett samhälle med en extrem machokultur.
Ett jämställt samhälle har en evolutionsnackdel relativt ett machosamhälle där kvinnan är underordnad mannen, skillnaden i nativitet. Därför kommer machosamhället att dominera över det jämställda som fasas ut.
Finnarna gör nog bäst i att utveckla sitt machosamhälle istället för att avveckla det om de fortfarande vill bo i ett någorlunda jämställt samhälle. Att så sker bör vara en angelägenhet för kvinnor i första hand. Men det förutsätter att den tidshorisont som betraktas är längre bort än näsan räcker.
Männen kommer nog anpassa sig lättare. För dem är det mer en återgång till de förhållanden som rådde för några hundra år sedan även i Sverige.
Permalänk | Anmäl
goran, 2009-03-12, 19:42
Sverige måste säljä mer vapen till olika länderna så att dom kan döda varandra och vi kan fortsätta njuta av vår perfekt samhälle här i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Olof Palme, 2009-06-08, 21:04
Helt klart att liberala vapenlagar, eller bristen på vapenlagar leder till flera ihjälskjutningar och till flera vapen i omlopp!
Permalänk | Anmäl
Ingemar, 2009-12-31, 17:47
18 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Ett riktigt intellektuellt nederlag att göra en koppling med de krig Finland tvingats utkämpat och med rätta hyllar minnet utav och denna tragedi. Ty denna tragedi har enbart ett samband med de liberala idéer som fått hava ta övertaget i de nuvarande samhället. Dessa idéer som gå ut på att göra alla jämlika och därmed trycka ned den annorlunda individen. Ett samhälle med osunda idéer osunda vannor, osund kost (läskedryck och annan sockerföda som ej ens djuret vilja lukta på) genererar naturligtvis dessa missleda och missanpassade ungdomar. Detta har ej med vapenlagar, machomän och dylika ting att göra. Detta har enkom med liberala samhällsidéen att göra.
En av de främsta tillskyndarna av den finska machokulturen är klassresenärerna på Dagens nyheter. Finlandssvenskarna Stefan Lundberg,(DN- Hufvudstadsbladet) för några veckor sen i samband med den svenska försvarsdebatten, Henrik Brors (ledarskribent) om kriget 1809, stora färgbilder, med landstigningar och stridslarm. Förra hösten gällde det Karelen-revanschismen.
Finland fick med våra mått betala oerhört dyrt för sitt nederlag i kriget mot Ryssland 1944, enligt andra kom man billigt undan. Här i Sverige har vi 86-åriga Harry Järv med sin film : Framom främsta linjen, våldsdyrkande massakrar, ett helt uppslag i DN, och i vintras filmen Tali-Ihantaala 1944, som t.o.m. kungen och Silvia förgyllde med sin närvaro på Rigoletto. Men ingen reagerar - alla hurrar på finnarna i Sverige, utan att förstå att ett krigssskadat landet behöver skaffa sig en annan profil - än vinter- & fortsättningskrig.Nu beklag- ar fp:s major(!) Björklund Finland, och DN:s kapten(!) Ekdal avgår och lämnar plats för ytterligare en finlandssvensk ledarskribent, men en förhoppningsfullt klok kvinna, H. Avelan.
DN glorifierar Finlands krig på ett sätt som aldrig problematiseras, man talar aldrig om de stora förlusterna 1939-44, 300.000 man, stup./sårade, förlust av Petsamo och nickelgruvan (som Sverige skulle förlorat Kiruna/LKAB), utfart till Ishavet, och ev. gas/oljefyndig- heter, Sallaområdet mot Murmanjärnvägen, hela södra Karelen, Ladoga-området, (Viborg, Sortavaala, Kexholm,) Saima-kanal, öar i Finska viken , Porkkala- 1956, Primorsk/Björkö djuphamn, Nordkalotten/Rovaniemi avbränt, av tyskarna 1944, skadestånd 300 milj. dollar, krigsansvarighetsrättegångar. Förmodligen för att Sverige uppmuntrade Finland att kriga, och Finland fick betala ofattbart dyrt.
Sverige tycks betrakta Finland som sin egen Mannerheimlinje i öst, ett land som man gärna hetsar, som en pitbull mot ryssen.Det är inte omtanke. Men glöm inte att Finlands stora bidrag till freden och balansen i Europa, har pågått sedan 1945, men förtalats av svenskar som " finlandisering" och kryperi, men detta vill inte Dagens nyheter uppmärksamma.
Håller med att Merit Wagers analys är ytlig och för enkel. Dessutom har jag för mig att hon ganska nyligen talade stolt om sin underrättelseman till pappa - det passar tydligen med machokulturen när det gäller att försvara självständigheten.
Däremot tror jag som Mattias Svensson att vi har alldeles för många unga män som inte har något att göra, som har för mycket tid och pengar för att behöva jobba hårt och göra nytta i samhället och för sig själva. Förr fick killar utlopp för sina krigslekar under kontrollerade former i lumpen men nu finns inget annat än sitta och spela on-line krigsspel och filma egna krigsfilmer som man lägger ut. För lite dagsljus, för lite sömn, för mycket alkohol, pizza och socker, och empatistörningar på grund av att man kommunicerar med andra människor via nätet /sms (alltså med filter och slipper ta ansvaret för kränkningar osv omedelbart) samt ett samhälle utan tydliga roller för hur en man ska vara, utan hopp - bara larmrapporter - och utan gud, inget att tro på...med föräldrar som inte har tid, som inte lyssnar och som ersätter föräldraskap med oskälig beröm (du är så jätteduktig) och med pengar. Där har man receptet för den narcissistiska "se mig" -generationen och en och annan kör ju i diket.
Tuffare lagar som tillåter att plocka bort dem som publicerar hot och hot om våld på nätet (även mot allmännheten) och typ dataförbud (rattfyllerister får ju inte köra bil) - kan vara en början på att diskutera frågan.
Men Merit gör en grov och hems generalisering från sin barndomstid 50 år sen eller mer i Finland. Finska män är inte mer macho än tyska, danska eller holländska. Och det finns miljoner handvapen i Sverige också - och just nu i jakttider kommer ju fler av dem i användning också.
Vad menar du med "macho"? Om du tycker det är macho att mörda folk så kanske detta är en förklaring till den finska mentaliteten, ett synsätt du delar med mördarna. Själv tycker jag morden tvärtom är en patetisk handling av någon som inte är stark nog att kunna kanalisera sin ångest på ett konstruktivt sätt. Riktig macho däremot är något bra. Liksom den vapenliberalism finskan gnäller över.
Jag kommer från södra Österbotten, från den fiska sidan, några mil från Kauhajärvi och känner inte igen helt Wegners beskrivning. Kanske är det stor skillnad på den ena sidan av språkgränsen? Gränsen mellan de som pratar svenska som modersmål och de som pratar finska är mycket tydlig på Österbotten. Och kulturerna är olika.
Kauhajoki tillhör den helfinska sidan. Där har kriget 1808-09 för länge sedan glömts bort. Däremot inte krigen på 1940-talet. Och viss pratas det också om frihetskriget från 1917.
Men vapenkulturen har inte med krigen att göra. Utan med jakt. Jakt är en av de stora fritidssysselästtningarna på Östebotten. Och om sportskytte.
I de lokaltidningar som finns på orten, Ilkka och Pohjalainen, uttalar sig politiker om att polisen borde granska Internetsidor mer och om tidigare resurser för psykiatrin.
Jag kommer från södra Österbotten, från den fiska sidan, några mil från Kauhajärvi och känner inte igen helt Wegners beskrivning. Kanske är det stor skillnad på den ena sidan av språkgränsen? Gränsen mellan de som pratar svenska som modersmål och de som pratar finska är mycket tydlig på Österbotten. Och kulturerna är olika.
Kauhajoki tillhör den helfinska sidan. Där har kriget 1808-09 för länge sedan glömts bort. Däremot inte krigen på 1940-talet. Och viss pratas det också om frihetskriget från 1917.
Men vapenkulturen har inte med krigen att göra. Utan med jakt. Jakt är en av de stora fritidssysselästtningarna på Östebotten. Och om sportskytte.
I de lokaltidningar som finns på orten, Ilkka och Pohjalainen, uttalar sig politiker om att polisen borde granska Internetsidor mer och om tidigare resurser för psykiatrin.
Håller helt med Mattias Svensson högst upp, dessa händelser dominerar helt i samhällen vars media sprider "liberala" dogmer i offentliga debatten. Man kan dock fråga hur det ens kan komma sig att ideer som handlar om att göra alla lika får kallas liberala då poängen med liberalism är individens frihet (lyssna på exempelvis Ron Paul) medan vad som här kallas "liberala" ideer (och bär skulden för sån här skit) i själva verket rör sig om kollektivism, förtryck individen för "allmänhetens" bästa. Därmed skapar man individer som hatar allmänheten. Detta är lika logiskt som självklart. När samhället förtrycker individen (av rädsla för att denna skall tycka fel eller om omsorg att denne skall tycka rätt) får man individer som hatar samhället.
Detta dåd handlar inte om machokultur, precis som Brynte Cronsköld skriver här på NM handlar det om västerländska samhällets slakt på sina egna ideal. Värdenihilism, eller för att uttrycka det koncist:
"prylar, kickar och okunskap"
Är vad som ersatt de traditionella värderingarna. Och det tragiska är att detta är exakt den samhällsutveckling tusentals människor på universitet och i institutioner förespråkat i åratal. Nämligen värderelativism, värdenihilism, kamp mot etnocentrism, kamp mot normativitet kamp mot könsroller etc
I brist på fungerande värderingar skapar man sina egna. Men människorna i verkligheten skapar inte ALLS de perfekta fria och neutrala normer som förespråkarna trodde de skulle ersätta de dammiga, gaggiga grå normerna med. Verklighetens människor börjar inte automatiskt ersätta traditionella värderingar med de "goda" värderingar förespråkare av liberala värderingar för fram.
Verklighetens människor ersätter de traditionella värderingarna med vad än de KÄNNER för för stunden. Kulturradikalerna vill ha en kulturrevolution mot normerna.
Well, att skjuta människor på en skola är ganska långt från normerna men de kanske inte är så snabba att hylla detta som "gränsöverskridande"?
Som finländare i en yngre generation än Wager känner jag inte igen mig eller mitt samhälle i henne beskrivning. Det känns som om Wager grundar sin "analys" i en situation för 50 år sedan, eller nåt...
Krigen är glömda för länge sedan, finländska män är lika mycket
eller lite macho som män av andra nationaliteter och de liberala vapenlagarna - tja, vad ska jag säga om dem - skärp dem gärna, det vållar ingen någon skada, men det är inte vapenlagen som bär skulden i det här fallet. Enligt statistikbyrån i Finland kan inte en enda av de vapenrelaterade händelserna kopplas till personer under 18 (som åldersgränsen skulle bli med skärpt lag).
Förklaringen här tror jag ligger i en psykvård som inte mäktat. I båda fallen i Finland har personerna varit i kontakt med psykvården, och gått på medicin i perioder. Bägge har haft trauman och problem de inte klarat av att hantera på ett sunt sätt på egen hand, och tyvärr är det tydligen ingen som vaknat i tid/orkat eller kunnat hjälpa dem.
Polisen förtjänar också all kritik den fått. För en gångs skull upptäcker folk runt i tid att något är i fara för att ske, och så tolkar polisen varningssignalerna så konservativt att den inget gör...
P.S. till Kia M: Jag är också från Österbotten (från den svenskspråkiga delen), och precis som dig ställer jag mig helt oförstående till de påståenden som Wager kommer med.
När ska vi få rätten att bära vapen för självförsvar? Statistik från USA visar att de som försvarat sig med skjutvapen har MINST skaderisk vid rån/överfall eller oprovocerat våld. Det är farligare att springa, det är farligare att göra som våldsverkaren vill, det är farligare att försöka prata sig ur situationen. Det är farligare att använda pepparsprej, kniv eller tazer. Licensierade vapenbärare är dessutom inblandade i betydligt färre brott än befolkningen i övrigt. Det är sjukt hur man i Sverige så ofta sätter brottslingens rättigheter före offrets. På grund av okunskap, rädsla och fördommar nekar man den egna befolkingen det effektivaste personliga skyddet.
Den stora megatrenden i Europa är den ökande islamiseringen som utan tvekan leder till ett verkligt machosamhälle. Den trenden kommer att överflygla den svagare jämställdhetstrenden som nog är nära sitt maximum. Det kanske tar några decennier innan den får ett rejält genomslag på värderingarna i samhället. Men att den får det är mest en fråga om matematik, ett ämne som få verkar lära sig, åtminstone i den svenska skolan.
De som lever i mitten av innevarande sekel, våra barnbarn och barnbarns barn, får uppleva en machokultur som får den nuvarande finska att blekna.
Ryssland har nu förlorat kontrollen över Tjetjenien som nu blivit en islamistisk stat. Enligt SvD i veckan så har Tjetjeniens president beordrat kvinnorna att underordna sig männen, vidare har han sagt att de kvinnor som inte sköter sig skall dödas. Därtill kommer månggifte att införas. Ett exempel på ett samhälle med en extrem machokultur.
Ett jämställt samhälle har en evolutionsnackdel relativt ett machosamhälle där kvinnan är underordnad mannen, skillnaden i nativitet. Därför kommer machosamhället att dominera över det jämställda som fasas ut.
Finnarna gör nog bäst i att utveckla sitt machosamhälle istället för att avveckla det om de fortfarande vill bo i ett någorlunda jämställt samhälle. Att så sker bör vara en angelägenhet för kvinnor i första hand. Men det förutsätter att den tidshorisont som betraktas är längre bort än näsan räcker.
Männen kommer nog anpassa sig lättare. För dem är det mer en återgång till de förhållanden som rådde för några hundra år sedan även i Sverige.
Sverige måste säljä mer vapen till olika länderna så att dom kan döda varandra och vi kan fortsätta njuta av vår perfekt samhälle här i Sverige.
Helt klart att liberala vapenlagar, eller bristen på vapenlagar leder till flera ihjälskjutningar och till flera vapen i omlopp!