[...] ”Jag handlar ekologiskt (och rättvisemärkt), kör etanolbil och försöker så ofta jag kan resa med tåg både privat och i jobbet. Jag har också planer på att skaffa solpaneler och kanske en liten vindsnurra till mitt torp i Gnesta”, skriver västerpartiledaren Lars Ohly på Newsmill. [...]
Blogg:Lars Ohly skaffar solpaneler | The Climate Scam, 2009-11-07, 21:52
"Klimatförändringarna är ett resultat av världens största marknadsmisslyckande" enligt Lars Ohly.
Ja vi visste redan att kommunismen och extremvänstern adopterat klimatfrågan för att få legitimitet att genomföra omfattande samhällsförändringar med djupt odemokratiska förtecken.
Permalänk | Anmäl
Jonny Fagerström, 2009-11-04, 11:51
Det är du inte ensam om. Det tänker alla i min omgivning också göra. Solceller och liten vindsnurra är högsta mode just nu bland regeringsalliansens och oppositionens vänner. Alla vi andra som har råd tänker likadant.
Permalänk | Anmäl
Filippa, 2009-11-04, 12:11
Vad duktig du är. Synd att vi andra måste arbeta/studera och således inte har lika gott om tid och pengar att lägga på ekologimode.
Permalänk | Anmäl
En Trött En, 2009-11-04, 12:15
Det är nog bra att köpa ekologiskt men man kommer inte ifrån funderingar som att "vad spelar denna liter mjölk för roll när Kina ökar sina utsläpp varje år massivt?". och när blir lågenergilampor kvicksilverfria? det känns mest som att man tillgodoser sitt eget samvete och kan hålla huvet högt inför andra om plockar svanmärkt på ICA. isbjörnen försvinner ändå.
Permalänk | Anmäl
Jaco, 2009-11-04, 12:26
Vindsnurra var rätta ordet, Ohly!
Permalänk | Anmäl
Anonym, 2009-11-04, 12:29
"Klimatförändringarna är ett resultat av världens största marknadsmisslyckande. Vi kan helt enkelt inte överlåta vår tids viktigaste fråga, vår överlevnad, till marknaden att lösa - vi måste göra det tillsammans."
Vad vi ABSOLUT inte kan göra är däremot att överlåta frågan åt Ohly och ett gäng kommunister. En värld styrd av Ohly kommer bli betydligt värre att leva i än den värld klimatalarmisterna förutspår att vi kommer få utan drastiska åtgärder.
Permalänk | Anmäl
Johan S, 2009-11-04, 12:30
Marknadsmisslyckande? Det är ju de kapitalistiska ekonomierna som drar i miljösnacket.Det är dina kompisar i tex kina och gamla sojet som verkligen vanhelgat planeten.
Det tråkiga är att ditt "ägande" av miljöfrågan gör att jag inte tror ett skvatt på teorierna. Det känns mest som anpassade ideologier för att även du ska få förtrycka folk med din misslyckade socialism. Aldrig att jag gör gemensam sak med dig, aldrig!
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-11-04, 12:36
Jag håller med dig i stort sett Ohly, med att det krävs betydande marknadsregleringar och ingrepp av staten för att åtgärda klimatproblemet. Det finns tid att göra något, men inte all tid i världen. Om 5-6 år måste antalet ppm koldioxid i atmosfären frysa och därefter minska för att undvika en "snöbollseffekt".
Den här uppgiften ligger idag hos civilsamhället, vilket inte kommer vara nog med tanke på den marginella skara människor som på seriös nivå engagerar sig för frågan. Så, Ohly: Istället skriva en artikel på Newsmill om din etanolbil och ekologiska mjölk för att samla röster, ta ett djupdyk in i den globala klimatdebatten, försök förstå dess komplexiteter, och sist men inte minst prata om vikten av ett starkt civilsamhälle. I egenskap av opinionsbildare, så har ni politiker inte gjort ert jobb med att försöka engagera grässrötterna trots klimathotets allvar.
För övrigt. Etanolbilar, vilket du borde veta, är en erkänd miljöbluff sen år tillbaka. Att producera en liter etanol tar 0,94l motsvarande bensin. Dessutom så borde väl du som vänsterpolitiker ha ett problem med att man utnyttjar bördiga marker i u-länder för att odla vetet till etanolen. Inte riktigt godkänt ur fattigdomsbekämpningssynpunkt. Och ekologisk mjölk. Självklart ska mjölk vara ekologisk, men ekologisk mjölk är inte bättre ur klimatperspektiv. Jordbruksindustrin släpper fortfarande ut alltför stora andelar växthusgaser, och inte minst så är det vår kära mjölk som är problemet.
Denna artikel var mer vilseledande än engagerande.
/Greenpeaceaktivist
Permalänk | Anmäl
Magnus Berg, 2009-11-04, 12:41
Visst, jätteduktigt av Dig Lars att tänka så handlingskraftigt på klimatet. Det är bara det att "marknaden"den är just vi alla tillsammans.
Permalänk | Anmäl
Lantis, 2009-11-04, 12:42
Varifrån kommer etanolen som du tankar din bil med? Varifrån kommer elen (eller dieseln) som dina tåg drivs med?
Permalänk | Anmäl
Wifebeater, 2009-11-04, 13:02
Tja kul kommentar gör det Lars för klimathotet finns inte, rent fysiskt kan inte CO2 åstadkomma all den uppvärmning som IPCC påstår, Laboratorietest visar att en fördubbling av CO2 halten ger max 1 grads uppvärmning och vi talar om betydligt mindre ökningar än så, däremot så ökar spannmålsproduktionen kraftigt tack vare den ökade CO2 halten (Välkänt bland odlare, 1 500 ppm CO2 är vanligt i växthus). Det är därför inte förvånande att temperaturen vägrar att stiga under 2000 talet, tendensen är snarare att temperaturen sjunker.
Historien kommer att dömma oss hårt för dessa dumheter. Klimatkrisen, den existerar överhuvudtaget inte.
Permalänk | Anmäl
Kane, 2009-11-04, 13:04
Vi vet ju alla att det var ålys gamla favoritländer Sovjet, Polen, Östtyskland, Kina mm. som under kommunismens ok skitat ner mest i världen. Så det var en räddning fört miljön att kommunismen föll. Nu hoppas jag bara att också Svenskarna är smarta nog att skicka ut dessa vidriga människor som försvarat massmord, diktatur och förtryck ur riksdagen. Och inte som måna vill ge dem ministerposter i en regering.
Permalänk | Anmäl
M-17, 2009-11-04, 13:16
"...Klimatförändringarna är ett resultat av världens största marknadsmisslyckande. Vi kan helt enkelt inte överlåta vår tids viktigaste fråga, vår överlevnad, till marknaden att lösa - vi måste göra det tillsammans. ..."
Lars Ohly - det vore passande för Dig som partiledare att läsa på - om vem som bestämmer klimatet på jorden Terras ytteryta till ca 99 % = Solen - hälsar Josef B.
Permalänk | Anmäl
Josef Boberg, 2009-11-04, 13:22
Hur många röster tror du att du får på det här? Ytterst marginellt. Vad du än säger så vet folk att det är bara tomma ord för att försöka få den illvillga onda kommunismen att framstå i bättre dager. Och dina sympatisörer har du ju ändå, de bryr sig inte om miljön, inte om sina medmänniskor överhuvudtaget
Permalänk | Anmäl
ante, 2009-11-04, 13:30
Har du Lars tänkt på hur mycket miljöpåverkan som uppstår när Nordkorea provar sina missiler?
Plus allt annat som deras militär påverkar när de ska upprätthålla förtrycket av folket och bevara den härskande elitens priviligier.
En dåligt avgasrenad lastbil som fraktar oliktänkande till straffläger spyr ut en massa skräp i luften.....
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-11-04, 13:30
Ja men va bra att du skaffar sol och vindkraft, då kommer du själv på ett mycket påtagligt sätt märka hur lite du får tillbaka på din investering och så kanske du kan implementera din nya kunskap i vänsterns politik.
Det vore kul att få se hur du gör på vinterhalvåret när solcellerna ger noll och vindsnurran i bästa fall ger 10% av installerad effekt, brrr.
Permalänk | Anmäl
Robert W, 2009-11-04, 13:30
Glöm inte att du måste betala elskatt om du installerar en vindsnurra. men du gillar ju att betala skatt så det borde vara ytterligare ett skäl.
Permalänk | Anmäl
Lars Bern, 2009-11-04, 13:32
Lars Ohly, du är en ny kommunist. Att alla har en uppfattning om den gamla kommunismen som dålig är inget märkvärdigt.
Just nu lever alla i ett system där vi stödjer de rika, vi stödjer konsumtion, vi stödjer materialismen. Det är systemet som är problemet. Det stödjer inte längre människans syfte, det stödjer ett gammalt syfte att tjäna mer och mer pengar samt att utveckla, utveckla, framåt, framåt hela tiden. Vi har inte tid att stoppa och få en överblick. Vi måste framåt hela tiden för att tjäna de pengar som vi behöver för att känna oss tillfreds med samhället. DET ÄR PROBLEMET!
Vad kan vi göra?
1. Jobba med oss själva. Det är vi som fortfarande är en del utav systemet och genom att bygga en vindsnurra så löser vi egentligen inte mycket.
2. Behöver bli medvetna om att allting hänger ihop. Klimatkrisen och finanskrisen är effekter på hur vi lever idag. Vi har glömt bort att vi lever i naturen som är lika sårbar som våra medmänniskor. Vi behöver se att materialismen inte gör oss lyckliga.
3. Våldsamma diskussioner, våldsamhet på gator, våldsamma demonstrationer och krig. Det är saker vi tar till när vi känner oss otillfreds med oss själva.
4. Förstå varandra. Där har vi det viktigaste problemet. Politik just nu går mycket ut på att göra just SIN åsikt hörd.
5. Det viktigaste för mig i framtiden är att människor behöver sammarbeta för ett hållbart samhälle som präglas av ärlighet, fred, och inre lycka. Inte pengar, materialism och tävlan.
Permalänk | Anmäl
Jonas Darin, 2009-11-04, 13:37
slutat röka har han oxå gjort - det var STARKT gjort - och HEDERVÄRT! - en politiker s k a vara sån - föregå med gott exempel!
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-11-04, 13:45
Föregått med gott och exempel och stöttat kapitalismen med ditt privata inköp har du gjort, mycket bra.
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2009-11-04, 14:05
"Jag handlar ekologiskt (och rättvisemärkt), kör etanolbil och försöker så ofta jag kan resa med tåg både privat och i jobbet. Jag har också planer på att skaffa solpaneler och kanske en liten vindsnurra till mitt torp i Gnesta"
Och detta parti påstår sig slåss för de som handlar på Lidl, Netto, Willys där man har låga priser och folk först och främst prioritera låga priser, budget pastan är det som finns i riklig mängd. Samma människor som först och främst måste se till priset på den begagnade bil de köper för att överhuvudtaget kunna finansiera köpet, om den rullar på etanol producerat av den globala underklassen under vidrig förhållanden är sekundärt. Finns det rättvisemärkt etanol?
Tiden är ur led nä t.o.m. kommunisterna flirtar med samvetsöm chick medelklass som med tomm getser handlar "rättvisemärkt" och "miljövänligt".
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2009-11-04, 14:07
Jag tycker det är riktigt roligt att få läsa ännu en engagerad artikel av Lars Ohly! Bra gjort också av honom att inte ta alltför illa vid sig av de nedriga kommentarer han fick i sin förra artikel här! Vad gäller sakfrågan för hans artikel så delar jag i princip hans uppfattning i denna fråga, dvs klimatproblemet är centralt för oss alla.
Jag har själv tagit konsekvensen härav på ett direkt ovanligt sätt och möjligen gick jag alltför långt i personliga konsekvenser. År 1991 hade jag en lång och intensiv diskussion med en miljöpartist som betonade vikten av att vi alla tar ett personligt individuellt ansvar i miljöfrågan. Han lyckades övertyga mig om sin position och sen dess röstar jag på miljöpartiet. Men efter vår diskussion funderade jag på vilket sätt jag kunde ta personligt ansvar för klimatproblemet och kom fram till att det bästa jag kunde göra vore att sluta köra bil och börja cykla i stället (trots att jag hade gratis tjänstebil och gratis bensin)
Sen dess cyklar jag oavsett väder och årstid. När jag tog mitt beslut bodde jag centralt i Stockholm, men år 2001 flyttade jag (efter att ha kastats ut från min fina hyreslägenhet i en Kafkaliknande rättegång ) och numera föredrar jag faktiskt att bo gärna en eller två mil från stan så att jag får en ordentlig cykeltur till/från jobbet varje dag. Det har givit mig en fantastisk kondition och stark fysik på äldre dar och numera ser jag med medlidande på dem som framhärdar i att sitta stilla inlåsta i ett massivt skal av metall som förstör den luft vi andas till stora kostnader och till allvarliga men för deras egen hälsa.
Samtidigt tycker jag mitt beslut att cykla och den konsekvens med vilken jag har genomfört den visar på vikten av individuellt engagemang i dessa frågor. Jag har ju också intensivt propagerat för min egen livsstil förstås för alla jag känner och möter. Lite outhärdligt ibland, tror jag.
Visst är det som Lars säger av godo att staten medverkar i att förbättra klimatet, men jag tror att det är viktigast att vi alla övertygas om att det behövs ! När enskilda personer förstår hur stort klimathotet verkligen är så tar de normalt också konstruktiva beslut i frågan. Oavsett partifärg! I vart fall fungerar det så i Sverige, tycker jag. De som inte ställer upp på att rädda klimatet är de som inte TROR på klimathotet. De tror t.ex. ofta inte på att just koldioxidutsläppen förorsakar klimatkrisen och faktum är att de kan ha en poäng i det när man granskar forskningen därom. Min mening är att situationen runt koldioxidutsläppen är sån att det finns skäl att tvivla på att orsaken till uppvärmningen är våra utsläpp av koldioxid. Vi måste försöka skilja på problemet med "peak oil" som är ett allvarligt ekonomiskt problem och klimathotet som är ett överlevnadsproblem.
Det bästa vi kan göra för att få en solidarisk uppslutning runt en ekologisk livsstil är att övertyga samhällets enskilda individer om hur viktigt det är både för dem själva som människor liksom för livet på vår planet i stort. DÄREFTER kan vi öka mängden statlig styrning av olika utsläpp m.m. Sätt fokus på ökad information i dessa frågor och - framför allt - se till att den information som ges är korrekt och inte korrumperad av särintressen !
Ökad statllig styrning anser jag inte i sig självt vara en fördel. Varför skulle det vara en fördel ?
Permalänk | Anmäl
Börje Lundberg, 2009-11-04, 14:29
Den "vindsnurran" blir lätt att placera ... intilll det våta fingret i luften ...
fö anser jag att "ko-doixiden" är mycket farligare än "svin-toxiden"
ekologiskt producerat är dessutom kontraproduktivt eftersom det ekologiska jordbruket släpper ut betydligt mer fosfor än det konventionella ... Så vill du rädda Östersjön .... "spola" det ekologiska
Permalänk | Anmäl
algoriker, 2009-11-04, 14:39
Den här mannen borde flytta till Nord Korea så han blir nöjd !
jag vet inte varför han bor kvar i Sverige i allt elände.
Permalänk | Anmäl
Fun to Men, 2009-11-04, 14:41
Ohly glöm inte tänka på det här också:
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/vindkraft/article669217.ece
Kan kanske vara lämpligt och komplettera inköpet med en PRIVAT försäkring som täcker sådant.
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2009-11-04, 14:47
SÅ RÄTT SÅ.
VI SKA SATSA, OCH VI SATSAR NU.
DET ÄR VI SOM LIGGER FÖRE SOM BETALAR ETT HÖGT PRIS.
VI FÅR INGA BIDRAG.
VI FÅR KÄMPA MOT REGLER OCH SYSTEM.
VI SER SEDAN ATT DET VAR RÄTT.
...OCH DET ÄR JU FINT.
DET ÄR INDIVIDERNA SOM SKAPAR NYTT - FÖRÄNDRING.
HELA TIDEN.
SÅ HAR DET ALLTID VARIT.
MEN.
DET ÄR I MÅNGT OCH MYCKET DE STYRANDE (HÄR T EX DE FOLKVALDA, MEN ÄVEN ANDRA MED INFLYTANDE) SOM SÄTTER NIVÅN.
1 - GE ALLA RÄTT OCH MÖJLIGHET ATT PRODUCERA EGEN EL TILL NÄTET SÅ SKA VI SE ATT SAKER OCH TING ÄNDRAS FORT.
TYVÄRR SÅ HAR ALLA SÅDANA ELDSJÄLAR STOPPATS HÅRT.
2 - SKYNDA PÅ DE GODA INITIATIVEN FÖR DET ÄR BRÅTTOM.
3 - INFÖR 6 - TIMMARS ARBETSDAG. DETTA BLIR DEN STÖRSTA INVESTERINGEN I SÅVÄL MILJÖN SOM PÅ MÄNNISKORS HÄLSA.
Permalänk | Anmäl
JH, 2009-11-04, 14:49
Varför är detta en vänsterfråga? Borde inte alla riksdagspartier i Sverige kämpa, detta är ingen vänster eller högerfråga. Tror du Maud Olofsson inte vill göra mer för miljön? Sluta upp med detta vänstertjabbel, och se till att göra skillnad, och sluta försöka göra alliansen till bovar, dom har gjort med för miljön än vad Göran Persson gjorde under 10 år.
Permalänk | Anmäl
Patrik Danielsson, 2009-11-04, 15:07
Komunismen-socialismen-Co2 farsen hänger naturligtvis ihop.
Komunismen-socialismen är historiens största förtryckar o mördarregimer.
CO2 köret kommer att gå till historien som den största vetenskapliga skandalen genom tiderna.
Vänsterhojtarna förnekade mördandet o förtrycket i många år för att sedan undvika att nämna det.
Historielösheten är monumental, i sommras mötte jag en representant för en förening "Ung Vänster" som tvärsäkert påstod att "inget socialistiskt+komunistiskt land har någonsin annfallit något annat land" Ett sådant uttalande är naturligtvis bara ett bevis på den Svenska grundskolans misslyckande! Det går lätt att räkan upp en 10 till 15 exempel utan att anstränga sig.
På samma sätt som Usa imperialismen ansågs vara syndabock
för det mesta ,så är det på ändå lösare grunder (obefintliga) CO2 som pekas ut som den store satan.
Att Lars Ohly vill spela bror Duktig förvånar på inget sätt, skall dock bli intressant att se hur CO2 köret framgent kommer att avecklas, kommer det just bara att bli tystare o tystare eller kommer politiker o media att erkänna att de tillsammans med publicitetshungriga "forskare" av egennytta kört en ploj för att göra sig märkvärdiga!
Permalänk | Anmäl
Torbjörn Frisk, 2009-11-04, 15:14
"Det går att åka tåg från Stockholm till Göteborg på tre timmar, det borde gå att förbjuda flyget på samma sträcka."
Tur att vi har Ohly som kan bestämma vad som är en rimlig tid för att transportera sig mellan olika punkter. Vad är nästa steg? Att förbjuda bilkörning på sträckor kortare än 4km? Det går ju faktiskt att cykla.
Permalänk | Anmäl
Johan S, 2009-11-04, 15:15
Biltullar är perfekt för dem som tjänar mycket pengar eftersom de slipper underklassens skitiga och långsamma bilar som bara bildar en massa köer till och från jobbet. De som har råd kommer naturligtvis fortsätta ta bilen och då ha vägarna för sig själva. Glöm inte en sak. Att de som inga pengar har är de mest miljövänliga. Dessa människor flyger inte, kör inte bil och får vara tacksamma om de har råd med ett busskort.
Permalänk | Anmäl
Blixten, 2009-11-04, 15:18
Jag UNDVIKER kravmärkta och rättvisemärkta produkter.
Kravmärkta varor tar större areal jordbruksmark i anspråk. Och odlingsmetoden gynnar sjukdomar och parasiter.
Rättvisemärkta produkter säljs genom organisationer som tar ut så stora avgifter att små producenter slås ut. Vad är det för rättvisa med det?
Permalänk | Anmäl
Också en prästson, 2009-11-04, 15:21
I kamrat Ohlys mönstersamhälle, Sovjetunionen, satsades det minsann på ren energi redan på Stalins tid. Och i Gulag var det garanterat uppvärmningsfritt...
Permalänk | Anmäl
Albert Gåår, 2009-11-04, 15:26
RE: 20 Marianne Johansson, 2009-11-04, 13:45
JA, han kan ju gå före och flytta till något av sina favoritländer. Dör de är bra på "miljö". Varför inte kuba, nordkorea eller varför inte ett muslimskt land? go lasse go!
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-11-04, 15:29
Vad fin du är Ohly, som kan avvara en rejäl del av din höga lön till att vara klimatpolitiskt korretkt. Hela den här artikeln bevisar ju bara att du och den övriga politiska eliten har fjärmat er från vanliga människor. Vanliga människor har nämligen inte råd. Du hade fått mer respekt av mig om du hade meddelat att du skulle göra dig av med ditt torp för att det tar för mycket resurser för en människa och dessutom har du alla biltransporterna dit. Men det vill du inte, lika lite som din meningsfrände Al Gore som inte vill göra sig av med ett enda av sina palats och privatjets.
Hur sedan etanol blir ett ekologiskt alternativ begriper inte jag. Det är ju för fan att ta mat direkt ur munnen på tredje världens barn. Du är en hycklare Ohly. En riktigt eländig liten hycklare.
Permalänk | Anmäl
Kurt Myrhagen, 2009-11-04, 15:57
Lars Ohly!
Du verkar vara en kul kille rent privat, även om jag inte håller med dig om mycket.
Föreställ dig följande:
Du och tio partikamrater går in i en uppvärmd bastu. Termostaten är ställd på 70 grader C säger vi.
Ni sitter där och pratar livligt i en timme och andas hela tiden ut koldioxid.
Tror du att det kommer att bli varmare och varmare där inne på grund av era CO2-utsläpp?
Spelar det någon roll, för temperaturen, hur länge ni sitter där och andas ut CO2 tror du?
Efter en halvtimme går du och häller på tre skopor vatten på aggregatet.
Blir det varmare då tror du?
Varför?
När du har rett ut ovanstående frågor i din hjärna så tycker jag att du kan börja debattera klimat - innan dess kan du väl hålla dig till andra frågor som du ev. kan bättre? ;)
Permalänk | Anmäl
Patrik, 2009-11-04, 16:08
Ohly och hans kommunister vore det värsta som kan drabba Sverige över huvud taget, utan undantag.
Och det är vi alla som får betala ett ohyggligt pris...
Permalänk | Anmäl
Johan, 2009-11-04, 16:12
Börje Lundberg #24>> Exakt vad är "klimatproblemet" menar du?
Har du ens någon uppfattning om det?
Permalänk | Anmäl
Patrik, 2009-11-04, 16:15
Vad fin du är Ohly, som kan avvara en rejäl del av din höga lön till att vara klimatpolitiskt korretkt. Hela den här artikeln bevisar ju bara att du och den övriga politiska eliten har fjärmat er från vanliga människor. Vanliga människor har nämligen inte råd. Du hade fått mer respekt av mig om du hade meddelat att du skulle göra dig av med ditt torp för att det tar för mycket resurser för en människa och dessutom har du alla biltransporterna dit. Men det vill du inte, lika lite som din meningsfrände Al Gore som inte vill göra sig av med ett enda av sina palats och privatjets.
Hur sedan etanol blir ett ekologiskt alternativ begriper inte jag. Det är ju för fan att ta mat direkt ur munnen på tredje världens barn. Du är en hycklare Ohly. En riktigt eländig liten hycklare.
Permalänk | Anmäl
Kurt Myrhagen, 2009-11-04, 16:15
Ohly kan skriva hur många artiklar som helst om miljö och integritet och gud vet vad. Jag och alla andra som kommer ihåg tiden före 1989 kan inte känna förtroende för Ohly eller det parti han förträder.
Vi vet att om hans parti haft makten före 1989 så hade vi som alla öststatsländer varit ett miljövidrigt fattighus med korrumperade statstjänstemän och en integritetskränkande statsmakt. och Ohly och hans kamrater hade varit de enda som hade fått skriva debattartiklar.
Permalänk | Anmäl
Mats, 2009-11-04, 16:20
Jag är förvånad över etanolresonemanget. Etanol kräver mycket energi för att produceras. Man tar dessutom mark som borde producera mat. Flygbolaget Virgin Airlines räknade ut att de skulle behöva en yta motsvarande Belgien för att kunna producera biofuel enbart till deras egna flyg.
Etanol skapar dock jobb och gör oss oberoende av olja från odemokratiska länder. - Ta tex Danmark. världens ledande producent av vindkraft. Danmarks tredje största exportprodukt. Vestas aktiekurs rusar fram.
Är det därifrån Lars tänker importera sitt vindkraftverk? Varför producerar inte vi egan vindkraftverk. Våra arbetarlönder är ju västeuropas absolut lägsta och vår krona sjunker day by day. Förutsättningarna finns ju.
I övrigt så är artikeln mest naivt politiskt korrekt prat och visar inte på någon större insikt överhuvudtaget i miljöfrågor.
Permalänk | Anmäl
Malmöbo, 2009-11-04, 16:41
Ja det låter ju bra, absolut. Men sedan "klass och könsperspektiv"? Vet du att du tillhör överklassen, globalt alltså? Vad kan du göra åt det, sänka din standard? Och kön? När skall ni sluta att ensidigt skuldbelägga män, ditt eget kön? Och fjäska för det andra?
Och vet du hur mycket miljöproblem det ligger i kvinnors enorma och överdrivna klädkonsumtion, med besprutming, färgämnen, trsnporter? I smyckekonsumtionen, för att inte nämna all kosmetika, också överdriven, och ökande? Charterresor? Vet du att kvinnorna har hand om 60-70% av budgeten i familjen? ("Bortglömt" i lönedebatten). Och hur mycket status och annat till hemmet som just kvinnor kräver. Större bostad, villa, 2 bilar?
Så länge du inte vet detta, eller negligerar det, och talar ytligt om kön eller klass, så finns det ingen anledning att ta ditt miljötänkande mer än på högst hälften allvar! Lars Ohly!
Permalänk | Anmäl
Joakim Steneberg, 2009-11-04, 16:42
I sak, utan att blanda in det förskräckliga och ensidigt skuldbeläggande "könsklassperpektivet" kan jag dock i huvudsak hålla med. Men jag tror alltså att politiker skulle bli mer trovärdiga, vilket kommer att bli alltmera nödvändigt i denna fråga, med en delvis annan infallsvinlkel.
Permalänk | Anmäl
Joakim Steneberg, 2009-11-04, 16:49
Malmöbo, kronan sjunker inte "day by day". Däremot så har kronan stärkts relativt mycket de senaste 6-12 månaderna och speciellt under de senaste månaderna.
Låt danskarna producera vindkraft, är bara en tidsfråga innan klimathysterin lägger sig och folk inser att vindkraft är ett ganska dåligt sätt att producera el på.
Permalänk | Anmäl
Johan S, 2009-11-04, 16:50
Vindsnurran får väl bäst effekt om Ohly ställer den framför sig i talarstolen. Etanol som fordonsbränsle är ett stickspår,det är nästan så fel att det bara är politiker som tror på den, att den poppade upp i Sverige (men nästan ingen annanstans) beror enbart på de starka jordbruksintressena som såg en snabb och säker väg till andras plånböcker. En av Ohlys företrädare och namne, han visste vad etanol skall användas till. Kommunismen degenereras.
Permalänk | Anmäl
goran, 2009-11-04, 17:20
Ok, jag tänkte vad ROLIGT! Det här ska bli intressant att läsa! Politiker behöver vara ledare och vänsterpartiets Jens Holm har verkligen imponerat i EU-parlamentet under de senaste åren (jag har röstat på moderaterna i alla fem riksdagsval som jag varit röstberättigad).
Ekomjölk? Fick mig att vilja gråta! Jag vet inte vilka belägg som Lars Ohly har för att ekomjölk genererar mindre utsläpp av växthusgaser än "vanlig" mjölk. Kanske vet Lars om att så inte heller är fallet, men i artikeln (så långt som jag kom innan jag sjönk ned i hopplöshet och klimatångest) ger Lars tyvärr sken av att ekomjölk är ett bra alternativ för den som bryr sig om klimatet.
Lars, jag sätter mitt hopp till dig för moderaterna bryr sig uppenbarligen inte. Ekomjölk och ekokött resulterar inte i mindre utsläpp av växthusgaser. Enda sättet att eliminera utsläppen från djurhållningen är att minska köttkonsumtionen. Kanske inget poppis budskap men så är det. Om vi minskade vår konsumtion av kött med 70% skulle vi komma ned i den nivå som rådde 1950. Sedan 1994 (EU-inträdet) har köttkonsumtionen i Sverige ökat med 40%. Klimatkrisen kräver ledare och jag hoppas att Lars vill bli en ledare för isåfall har han min röst! Det krävs inte mycket. Men sätt i vårt hopp till falska lösningar som etanolbilar (det finns inga miljöbilar) och ekomjölk...
Ekobananer, ekochoklad och ekokaffe är JÄTTEBRA!
För övrigt anser t o m jag som gammal moderat att Ohly har rätt i det som han skriver om rättviseperspektivet (Kanada kräver att bli klimatkompenserade för utblivna försäljningsintäkter från oljeindustrin) och titta bara vad tysta Timbro har blivit. Timbro har fullkomligt förlorat problemformuleringsinitiativet. Johan Norberg försökte hacka lite på Al Gore men sedan blev det tyst hehe
(Timbro rockade på 90-talet)
Permalänk | Anmäl
Jonas, 2009-11-04, 17:29
"Varför är detta en vänsterfråga?" frågar sig någon ovan. Det är det inte. Vänstern är bara desperata, och försöker lyfta fram alla floskelvänliga frågor som sina egna, som vanligt.
Medan Reinfeld är iväg på internationell miljökonferens och faktiskt GÖR något stort och viktigt för miljön, sitter Ohly och bygger en solsnurra för att sno hans röster medan han är borta...
Lika vettigt, moget och ärligt som man kan förvänta sig av vänstern...
Permalänk | Anmäl
Cecilia, 2009-11-04, 18:01
Vilket snömos med lögner, denna är skicklig.
"Det går att producera vindkraftsel till konkurrenskraftiga priser, det borde gå att producera vågkraft till lika bra pris."
Det finns inga lönsamma vindkraftverk. Bevisa motsatsen. Glöm inte att räkna med alla subventioner, skattelättnader samt straffskatter på konkurrerande energislag i kalkylen.
Med denna bluff hoppas den skickliga bluffmakaren Ohly lansera det nya kommunistiska storslagna projektet - vågkraften! Gissa vem som får betala den?
Permalänk | Anmäl
Robert, 2009-11-04, 18:22
Vilket snömos med lögner, denna är skicklig.
"Det går att producera vindkraftsel till konkurrenskraftiga priser, det borde gå att producera vågkraft till lika bra pris."
Det finns inga lönsamma vindkraftverk. Bevisa motsatsen. Glöm inte att räkna med alla subventioner, skattelättnader samt straffskatter på konkurrerande energislag i kalkylen.
Med denna bluff hoppas den skickliga bluffmakaren Ohly lansera det nya kommunistiska storslagna projektet - vågkraften! Gissa vem som får betala den?
Permalänk | Anmäl
Robert, 2009-11-04, 18:23
I en sommarstuga kan det kanske duga att bara ha el när vädret tillåter .
Permalänk | Anmäl
Rune, 2009-11-04, 18:51
85 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
"Klimatförändringarna är ett resultat av världens största marknadsmisslyckande" enligt Lars Ohly.
Ja vi visste redan att kommunismen och extremvänstern adopterat klimatfrågan för att få legitimitet att genomföra omfattande samhällsförändringar med djupt odemokratiska förtecken.
Det är du inte ensam om. Det tänker alla i min omgivning också göra. Solceller och liten vindsnurra är högsta mode just nu bland regeringsalliansens och oppositionens vänner. Alla vi andra som har råd tänker likadant.
Vad duktig du är. Synd att vi andra måste arbeta/studera och således inte har lika gott om tid och pengar att lägga på ekologimode.
Det är nog bra att köpa ekologiskt men man kommer inte ifrån funderingar som att "vad spelar denna liter mjölk för roll när Kina ökar sina utsläpp varje år massivt?". och när blir lågenergilampor kvicksilverfria? det känns mest som att man tillgodoser sitt eget samvete och kan hålla huvet högt inför andra om plockar svanmärkt på ICA. isbjörnen försvinner ändå.
Vindsnurra var rätta ordet, Ohly!
"Klimatförändringarna är ett resultat av världens största marknadsmisslyckande. Vi kan helt enkelt inte överlåta vår tids viktigaste fråga, vår överlevnad, till marknaden att lösa - vi måste göra det tillsammans."
Vad vi ABSOLUT inte kan göra är däremot att överlåta frågan åt Ohly och ett gäng kommunister. En värld styrd av Ohly kommer bli betydligt värre att leva i än den värld klimatalarmisterna förutspår att vi kommer få utan drastiska åtgärder.
Marknadsmisslyckande? Det är ju de kapitalistiska ekonomierna som drar i miljösnacket.Det är dina kompisar i tex kina och gamla sojet som verkligen vanhelgat planeten.
Det tråkiga är att ditt "ägande" av miljöfrågan gör att jag inte tror ett skvatt på teorierna. Det känns mest som anpassade ideologier för att även du ska få förtrycka folk med din misslyckade socialism. Aldrig att jag gör gemensam sak med dig, aldrig!
Jag håller med dig i stort sett Ohly, med att det krävs betydande marknadsregleringar och ingrepp av staten för att åtgärda klimatproblemet. Det finns tid att göra något, men inte all tid i världen. Om 5-6 år måste antalet ppm koldioxid i atmosfären frysa och därefter minska för att undvika en "snöbollseffekt".
Den här uppgiften ligger idag hos civilsamhället, vilket inte kommer vara nog med tanke på den marginella skara människor som på seriös nivå engagerar sig för frågan. Så, Ohly: Istället skriva en artikel på Newsmill om din etanolbil och ekologiska mjölk för att samla röster, ta ett djupdyk in i den globala klimatdebatten, försök förstå dess komplexiteter, och sist men inte minst prata om vikten av ett starkt civilsamhälle. I egenskap av opinionsbildare, så har ni politiker inte gjort ert jobb med att försöka engagera grässrötterna trots klimathotets allvar.
För övrigt. Etanolbilar, vilket du borde veta, är en erkänd miljöbluff sen år tillbaka. Att producera en liter etanol tar 0,94l motsvarande bensin. Dessutom så borde väl du som vänsterpolitiker ha ett problem med att man utnyttjar bördiga marker i u-länder för att odla vetet till etanolen. Inte riktigt godkänt ur fattigdomsbekämpningssynpunkt. Och ekologisk mjölk. Självklart ska mjölk vara ekologisk, men ekologisk mjölk är inte bättre ur klimatperspektiv. Jordbruksindustrin släpper fortfarande ut alltför stora andelar växthusgaser, och inte minst så är det vår kära mjölk som är problemet.
Denna artikel var mer vilseledande än engagerande.
/Greenpeaceaktivist
Visst, jätteduktigt av Dig Lars att tänka så handlingskraftigt på klimatet. Det är bara det att "marknaden"den är just vi alla tillsammans.
Varifrån kommer etanolen som du tankar din bil med? Varifrån kommer elen (eller dieseln) som dina tåg drivs med?
Tja kul kommentar gör det Lars för klimathotet finns inte, rent fysiskt kan inte CO2 åstadkomma all den uppvärmning som IPCC påstår, Laboratorietest visar att en fördubbling av CO2 halten ger max 1 grads uppvärmning och vi talar om betydligt mindre ökningar än så, däremot så ökar spannmålsproduktionen kraftigt tack vare den ökade CO2 halten (Välkänt bland odlare, 1 500 ppm CO2 är vanligt i växthus). Det är därför inte förvånande att temperaturen vägrar att stiga under 2000 talet, tendensen är snarare att temperaturen sjunker.
Historien kommer att dömma oss hårt för dessa dumheter. Klimatkrisen, den existerar överhuvudtaget inte.
Vi vet ju alla att det var ålys gamla favoritländer Sovjet, Polen, Östtyskland, Kina mm. som under kommunismens ok skitat ner mest i världen. Så det var en räddning fört miljön att kommunismen föll. Nu hoppas jag bara att också Svenskarna är smarta nog att skicka ut dessa vidriga människor som försvarat massmord, diktatur och förtryck ur riksdagen. Och inte som måna vill ge dem ministerposter i en regering.
"...Klimatförändringarna är ett resultat av världens största marknadsmisslyckande. Vi kan helt enkelt inte överlåta vår tids viktigaste fråga, vår överlevnad, till marknaden att lösa - vi måste göra det tillsammans. ..."
Lars Ohly - det vore passande för Dig som partiledare att läsa på - om vem som bestämmer klimatet på jorden Terras ytteryta till ca 99 % = Solen - hälsar Josef B.
Hur många röster tror du att du får på det här? Ytterst marginellt. Vad du än säger så vet folk att det är bara tomma ord för att försöka få den illvillga onda kommunismen att framstå i bättre dager. Och dina sympatisörer har du ju ändå, de bryr sig inte om miljön, inte om sina medmänniskor överhuvudtaget
Har du Lars tänkt på hur mycket miljöpåverkan som uppstår när Nordkorea provar sina missiler?
Plus allt annat som deras militär påverkar när de ska upprätthålla förtrycket av folket och bevara den härskande elitens priviligier.
En dåligt avgasrenad lastbil som fraktar oliktänkande till straffläger spyr ut en massa skräp i luften.....
Ja men va bra att du skaffar sol och vindkraft, då kommer du själv på ett mycket påtagligt sätt märka hur lite du får tillbaka på din investering och så kanske du kan implementera din nya kunskap i vänsterns politik.
Det vore kul att få se hur du gör på vinterhalvåret när solcellerna ger noll och vindsnurran i bästa fall ger 10% av installerad effekt, brrr.
Glöm inte att du måste betala elskatt om du installerar en vindsnurra. men du gillar ju att betala skatt så det borde vara ytterligare ett skäl.
Lars Ohly, du är en ny kommunist. Att alla har en uppfattning om den gamla kommunismen som dålig är inget märkvärdigt.
Just nu lever alla i ett system där vi stödjer de rika, vi stödjer konsumtion, vi stödjer materialismen. Det är systemet som är problemet. Det stödjer inte längre människans syfte, det stödjer ett gammalt syfte att tjäna mer och mer pengar samt att utveckla, utveckla, framåt, framåt hela tiden. Vi har inte tid att stoppa och få en överblick. Vi måste framåt hela tiden för att tjäna de pengar som vi behöver för att känna oss tillfreds med samhället. DET ÄR PROBLEMET!
Vad kan vi göra?
1. Jobba med oss själva. Det är vi som fortfarande är en del utav systemet och genom att bygga en vindsnurra så löser vi egentligen inte mycket.
2. Behöver bli medvetna om att allting hänger ihop. Klimatkrisen och finanskrisen är effekter på hur vi lever idag. Vi har glömt bort att vi lever i naturen som är lika sårbar som våra medmänniskor. Vi behöver se att materialismen inte gör oss lyckliga.
3. Våldsamma diskussioner, våldsamhet på gator, våldsamma demonstrationer och krig. Det är saker vi tar till när vi känner oss otillfreds med oss själva.
4. Förstå varandra. Där har vi det viktigaste problemet. Politik just nu går mycket ut på att göra just SIN åsikt hörd.
5. Det viktigaste för mig i framtiden är att människor behöver sammarbeta för ett hållbart samhälle som präglas av ärlighet, fred, och inre lycka. Inte pengar, materialism och tävlan.
slutat röka har han oxå gjort - det var STARKT gjort - och HEDERVÄRT! - en politiker s k a vara sån - föregå med gott exempel!
Föregått med gott och exempel och stöttat kapitalismen med ditt privata inköp har du gjort, mycket bra.
"Jag handlar ekologiskt (och rättvisemärkt), kör etanolbil och försöker så ofta jag kan resa med tåg både privat och i jobbet. Jag har också planer på att skaffa solpaneler och kanske en liten vindsnurra till mitt torp i Gnesta"
Och detta parti påstår sig slåss för de som handlar på Lidl, Netto, Willys där man har låga priser och folk först och främst prioritera låga priser, budget pastan är det som finns i riklig mängd. Samma människor som först och främst måste se till priset på den begagnade bil de köper för att överhuvudtaget kunna finansiera köpet, om den rullar på etanol producerat av den globala underklassen under vidrig förhållanden är sekundärt. Finns det rättvisemärkt etanol?
Tiden är ur led nä t.o.m. kommunisterna flirtar med samvetsöm chick medelklass som med tomm getser handlar "rättvisemärkt" och "miljövänligt".
Jag tycker det är riktigt roligt att få läsa ännu en engagerad artikel av Lars Ohly! Bra gjort också av honom att inte ta alltför illa vid sig av de nedriga kommentarer han fick i sin förra artikel här! Vad gäller sakfrågan för hans artikel så delar jag i princip hans uppfattning i denna fråga, dvs klimatproblemet är centralt för oss alla.
Jag har själv tagit konsekvensen härav på ett direkt ovanligt sätt och möjligen gick jag alltför långt i personliga konsekvenser. År 1991 hade jag en lång och intensiv diskussion med en miljöpartist som betonade vikten av att vi alla tar ett personligt individuellt ansvar i miljöfrågan. Han lyckades övertyga mig om sin position och sen dess röstar jag på miljöpartiet. Men efter vår diskussion funderade jag på vilket sätt jag kunde ta personligt ansvar för klimatproblemet och kom fram till att det bästa jag kunde göra vore att sluta köra bil och börja cykla i stället (trots att jag hade gratis tjänstebil och gratis bensin)
Sen dess cyklar jag oavsett väder och årstid. När jag tog mitt beslut bodde jag centralt i Stockholm, men år 2001 flyttade jag (efter att ha kastats ut från min fina hyreslägenhet i en Kafkaliknande rättegång ) och numera föredrar jag faktiskt att bo gärna en eller två mil från stan så att jag får en ordentlig cykeltur till/från jobbet varje dag. Det har givit mig en fantastisk kondition och stark fysik på äldre dar och numera ser jag med medlidande på dem som framhärdar i att sitta stilla inlåsta i ett massivt skal av metall som förstör den luft vi andas till stora kostnader och till allvarliga men för deras egen hälsa.
Samtidigt tycker jag mitt beslut att cykla och den konsekvens med vilken jag har genomfört den visar på vikten av individuellt engagemang i dessa frågor. Jag har ju också intensivt propagerat för min egen livsstil förstås för alla jag känner och möter. Lite outhärdligt ibland, tror jag.
Visst är det som Lars säger av godo att staten medverkar i att förbättra klimatet, men jag tror att det är viktigast att vi alla övertygas om att det behövs ! När enskilda personer förstår hur stort klimathotet verkligen är så tar de normalt också konstruktiva beslut i frågan. Oavsett partifärg! I vart fall fungerar det så i Sverige, tycker jag. De som inte ställer upp på att rädda klimatet är de som inte TROR på klimathotet. De tror t.ex. ofta inte på att just koldioxidutsläppen förorsakar klimatkrisen och faktum är att de kan ha en poäng i det när man granskar forskningen därom. Min mening är att situationen runt koldioxidutsläppen är sån att det finns skäl att tvivla på att orsaken till uppvärmningen är våra utsläpp av koldioxid. Vi måste försöka skilja på problemet med "peak oil" som är ett allvarligt ekonomiskt problem och klimathotet som är ett överlevnadsproblem.
Det bästa vi kan göra för att få en solidarisk uppslutning runt en ekologisk livsstil är att övertyga samhällets enskilda individer om hur viktigt det är både för dem själva som människor liksom för livet på vår planet i stort. DÄREFTER kan vi öka mängden statlig styrning av olika utsläpp m.m. Sätt fokus på ökad information i dessa frågor och - framför allt - se till att den information som ges är korrekt och inte korrumperad av särintressen !
Ökad statllig styrning anser jag inte i sig självt vara en fördel. Varför skulle det vara en fördel ?
Den "vindsnurran" blir lätt att placera ... intilll det våta fingret i luften ...
fö anser jag att "ko-doixiden" är mycket farligare än "svin-toxiden"
ekologiskt producerat är dessutom kontraproduktivt eftersom det ekologiska jordbruket släpper ut betydligt mer fosfor än det konventionella ... Så vill du rädda Östersjön .... "spola" det ekologiska
Den här mannen borde flytta till Nord Korea så han blir nöjd !
jag vet inte varför han bor kvar i Sverige i allt elände.
Ohly glöm inte tänka på det här också:
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/vindkraft/article669217.ece
Kan kanske vara lämpligt och komplettera inköpet med en PRIVAT försäkring som täcker sådant.
SÅ RÄTT SÅ.
VI SKA SATSA, OCH VI SATSAR NU.
DET ÄR VI SOM LIGGER FÖRE SOM BETALAR ETT HÖGT PRIS.
VI FÅR INGA BIDRAG.
VI FÅR KÄMPA MOT REGLER OCH SYSTEM.
VI SER SEDAN ATT DET VAR RÄTT.
...OCH DET ÄR JU FINT.
DET ÄR INDIVIDERNA SOM SKAPAR NYTT - FÖRÄNDRING.
HELA TIDEN.
SÅ HAR DET ALLTID VARIT.
MEN.
DET ÄR I MÅNGT OCH MYCKET DE STYRANDE (HÄR T EX DE FOLKVALDA, MEN ÄVEN ANDRA MED INFLYTANDE) SOM SÄTTER NIVÅN.
1 - GE ALLA RÄTT OCH MÖJLIGHET ATT PRODUCERA EGEN EL TILL NÄTET SÅ SKA VI SE ATT SAKER OCH TING ÄNDRAS FORT.
TYVÄRR SÅ HAR ALLA SÅDANA ELDSJÄLAR STOPPATS HÅRT.
2 - SKYNDA PÅ DE GODA INITIATIVEN FÖR DET ÄR BRÅTTOM.
3 - INFÖR 6 - TIMMARS ARBETSDAG. DETTA BLIR DEN STÖRSTA INVESTERINGEN I SÅVÄL MILJÖN SOM PÅ MÄNNISKORS HÄLSA.
Varför är detta en vänsterfråga? Borde inte alla riksdagspartier i Sverige kämpa, detta är ingen vänster eller högerfråga. Tror du Maud Olofsson inte vill göra mer för miljön? Sluta upp med detta vänstertjabbel, och se till att göra skillnad, och sluta försöka göra alliansen till bovar, dom har gjort med för miljön än vad Göran Persson gjorde under 10 år.
Komunismen-socialismen-Co2 farsen hänger naturligtvis ihop.
Komunismen-socialismen är historiens största förtryckar o mördarregimer.
CO2 köret kommer att gå till historien som den största vetenskapliga skandalen genom tiderna.
Vänsterhojtarna förnekade mördandet o förtrycket i många år för att sedan undvika att nämna det.
Historielösheten är monumental, i sommras mötte jag en representant för en förening "Ung Vänster" som tvärsäkert påstod att "inget socialistiskt+komunistiskt land har någonsin annfallit något annat land" Ett sådant uttalande är naturligtvis bara ett bevis på den Svenska grundskolans misslyckande! Det går lätt att räkan upp en 10 till 15 exempel utan att anstränga sig.
På samma sätt som Usa imperialismen ansågs vara syndabock
för det mesta ,så är det på ändå lösare grunder (obefintliga) CO2 som pekas ut som den store satan.
Att Lars Ohly vill spela bror Duktig förvånar på inget sätt, skall dock bli intressant att se hur CO2 köret framgent kommer att avecklas, kommer det just bara att bli tystare o tystare eller kommer politiker o media att erkänna att de tillsammans med publicitetshungriga "forskare" av egennytta kört en ploj för att göra sig märkvärdiga!
"Det går att åka tåg från Stockholm till Göteborg på tre timmar, det borde gå att förbjuda flyget på samma sträcka."
Tur att vi har Ohly som kan bestämma vad som är en rimlig tid för att transportera sig mellan olika punkter. Vad är nästa steg? Att förbjuda bilkörning på sträckor kortare än 4km? Det går ju faktiskt att cykla.
Biltullar är perfekt för dem som tjänar mycket pengar eftersom de slipper underklassens skitiga och långsamma bilar som bara bildar en massa köer till och från jobbet. De som har råd kommer naturligtvis fortsätta ta bilen och då ha vägarna för sig själva. Glöm inte en sak. Att de som inga pengar har är de mest miljövänliga. Dessa människor flyger inte, kör inte bil och får vara tacksamma om de har råd med ett busskort.
Jag UNDVIKER kravmärkta och rättvisemärkta produkter.
Kravmärkta varor tar större areal jordbruksmark i anspråk. Och odlingsmetoden gynnar sjukdomar och parasiter.
Rättvisemärkta produkter säljs genom organisationer som tar ut så stora avgifter att små producenter slås ut. Vad är det för rättvisa med det?
I kamrat Ohlys mönstersamhälle, Sovjetunionen, satsades det minsann på ren energi redan på Stalins tid. Och i Gulag var det garanterat uppvärmningsfritt...
RE: 20 Marianne Johansson, 2009-11-04, 13:45
JA, han kan ju gå före och flytta till något av sina favoritländer. Dör de är bra på "miljö". Varför inte kuba, nordkorea eller varför inte ett muslimskt land? go lasse go!
Vad fin du är Ohly, som kan avvara en rejäl del av din höga lön till att vara klimatpolitiskt korretkt. Hela den här artikeln bevisar ju bara att du och den övriga politiska eliten har fjärmat er från vanliga människor. Vanliga människor har nämligen inte råd. Du hade fått mer respekt av mig om du hade meddelat att du skulle göra dig av med ditt torp för att det tar för mycket resurser för en människa och dessutom har du alla biltransporterna dit. Men det vill du inte, lika lite som din meningsfrände Al Gore som inte vill göra sig av med ett enda av sina palats och privatjets.
Hur sedan etanol blir ett ekologiskt alternativ begriper inte jag. Det är ju för fan att ta mat direkt ur munnen på tredje världens barn. Du är en hycklare Ohly. En riktigt eländig liten hycklare.
Lars Ohly!
Du verkar vara en kul kille rent privat, även om jag inte håller med dig om mycket.
Föreställ dig följande:
Du och tio partikamrater går in i en uppvärmd bastu. Termostaten är ställd på 70 grader C säger vi.
Ni sitter där och pratar livligt i en timme och andas hela tiden ut koldioxid.
Tror du att det kommer att bli varmare och varmare där inne på grund av era CO2-utsläpp?
Spelar det någon roll, för temperaturen, hur länge ni sitter där och andas ut CO2 tror du?
Efter en halvtimme går du och häller på tre skopor vatten på aggregatet.
Blir det varmare då tror du?
Varför?
När du har rett ut ovanstående frågor i din hjärna så tycker jag att du kan börja debattera klimat - innan dess kan du väl hålla dig till andra frågor som du ev. kan bättre? ;)
Ohly och hans kommunister vore det värsta som kan drabba Sverige över huvud taget, utan undantag.
Och det är vi alla som får betala ett ohyggligt pris...
Börje Lundberg #24>> Exakt vad är "klimatproblemet" menar du?
Har du ens någon uppfattning om det?
Vad fin du är Ohly, som kan avvara en rejäl del av din höga lön till att vara klimatpolitiskt korretkt. Hela den här artikeln bevisar ju bara att du och den övriga politiska eliten har fjärmat er från vanliga människor. Vanliga människor har nämligen inte råd. Du hade fått mer respekt av mig om du hade meddelat att du skulle göra dig av med ditt torp för att det tar för mycket resurser för en människa och dessutom har du alla biltransporterna dit. Men det vill du inte, lika lite som din meningsfrände Al Gore som inte vill göra sig av med ett enda av sina palats och privatjets.
Hur sedan etanol blir ett ekologiskt alternativ begriper inte jag. Det är ju för fan att ta mat direkt ur munnen på tredje världens barn. Du är en hycklare Ohly. En riktigt eländig liten hycklare.
Ohly kan skriva hur många artiklar som helst om miljö och integritet och gud vet vad. Jag och alla andra som kommer ihåg tiden före 1989 kan inte känna förtroende för Ohly eller det parti han förträder.
Vi vet att om hans parti haft makten före 1989 så hade vi som alla öststatsländer varit ett miljövidrigt fattighus med korrumperade statstjänstemän och en integritetskränkande statsmakt. och Ohly och hans kamrater hade varit de enda som hade fått skriva debattartiklar.
Jag är förvånad över etanolresonemanget. Etanol kräver mycket energi för att produceras. Man tar dessutom mark som borde producera mat. Flygbolaget Virgin Airlines räknade ut att de skulle behöva en yta motsvarande Belgien för att kunna producera biofuel enbart till deras egna flyg.
Etanol skapar dock jobb och gör oss oberoende av olja från odemokratiska länder. - Ta tex Danmark. världens ledande producent av vindkraft. Danmarks tredje största exportprodukt. Vestas aktiekurs rusar fram.
Är det därifrån Lars tänker importera sitt vindkraftverk? Varför producerar inte vi egan vindkraftverk. Våra arbetarlönder är ju västeuropas absolut lägsta och vår krona sjunker day by day. Förutsättningarna finns ju.
I övrigt så är artikeln mest naivt politiskt korrekt prat och visar inte på någon större insikt överhuvudtaget i miljöfrågor.
Ja det låter ju bra, absolut. Men sedan "klass och könsperspektiv"? Vet du att du tillhör överklassen, globalt alltså? Vad kan du göra åt det, sänka din standard? Och kön? När skall ni sluta att ensidigt skuldbelägga män, ditt eget kön? Och fjäska för det andra?
Och vet du hur mycket miljöproblem det ligger i kvinnors enorma och överdrivna klädkonsumtion, med besprutming, färgämnen, trsnporter? I smyckekonsumtionen, för att inte nämna all kosmetika, också överdriven, och ökande? Charterresor? Vet du att kvinnorna har hand om 60-70% av budgeten i familjen? ("Bortglömt" i lönedebatten). Och hur mycket status och annat till hemmet som just kvinnor kräver. Större bostad, villa, 2 bilar?
Så länge du inte vet detta, eller negligerar det, och talar ytligt om kön eller klass, så finns det ingen anledning att ta ditt miljötänkande mer än på högst hälften allvar! Lars Ohly!
I sak, utan att blanda in det förskräckliga och ensidigt skuldbeläggande "könsklassperpektivet" kan jag dock i huvudsak hålla med. Men jag tror alltså att politiker skulle bli mer trovärdiga, vilket kommer att bli alltmera nödvändigt i denna fråga, med en delvis annan infallsvinlkel.
Malmöbo, kronan sjunker inte "day by day". Däremot så har kronan stärkts relativt mycket de senaste 6-12 månaderna och speciellt under de senaste månaderna.
Låt danskarna producera vindkraft, är bara en tidsfråga innan klimathysterin lägger sig och folk inser att vindkraft är ett ganska dåligt sätt att producera el på.
Vindsnurran får väl bäst effekt om Ohly ställer den framför sig i talarstolen. Etanol som fordonsbränsle är ett stickspår,det är nästan så fel att det bara är politiker som tror på den, att den poppade upp i Sverige (men nästan ingen annanstans) beror enbart på de starka jordbruksintressena som såg en snabb och säker väg till andras plånböcker. En av Ohlys företrädare och namne, han visste vad etanol skall användas till. Kommunismen degenereras.
Ok, jag tänkte vad ROLIGT! Det här ska bli intressant att läsa! Politiker behöver vara ledare och vänsterpartiets Jens Holm har verkligen imponerat i EU-parlamentet under de senaste åren (jag har röstat på moderaterna i alla fem riksdagsval som jag varit röstberättigad).
Ekomjölk? Fick mig att vilja gråta! Jag vet inte vilka belägg som Lars Ohly har för att ekomjölk genererar mindre utsläpp av växthusgaser än "vanlig" mjölk. Kanske vet Lars om att så inte heller är fallet, men i artikeln (så långt som jag kom innan jag sjönk ned i hopplöshet och klimatångest) ger Lars tyvärr sken av att ekomjölk är ett bra alternativ för den som bryr sig om klimatet.
Lars, jag sätter mitt hopp till dig för moderaterna bryr sig uppenbarligen inte. Ekomjölk och ekokött resulterar inte i mindre utsläpp av växthusgaser. Enda sättet att eliminera utsläppen från djurhållningen är att minska köttkonsumtionen. Kanske inget poppis budskap men så är det. Om vi minskade vår konsumtion av kött med 70% skulle vi komma ned i den nivå som rådde 1950. Sedan 1994 (EU-inträdet) har köttkonsumtionen i Sverige ökat med 40%. Klimatkrisen kräver ledare och jag hoppas att Lars vill bli en ledare för isåfall har han min röst! Det krävs inte mycket. Men sätt i vårt hopp till falska lösningar som etanolbilar (det finns inga miljöbilar) och ekomjölk...
Ekobananer, ekochoklad och ekokaffe är JÄTTEBRA!
För övrigt anser t o m jag som gammal moderat att Ohly har rätt i det som han skriver om rättviseperspektivet (Kanada kräver att bli klimatkompenserade för utblivna försäljningsintäkter från oljeindustrin) och titta bara vad tysta Timbro har blivit. Timbro har fullkomligt förlorat problemformuleringsinitiativet. Johan Norberg försökte hacka lite på Al Gore men sedan blev det tyst hehe
(Timbro rockade på 90-talet)
"Varför är detta en vänsterfråga?" frågar sig någon ovan. Det är det inte. Vänstern är bara desperata, och försöker lyfta fram alla floskelvänliga frågor som sina egna, som vanligt.
Medan Reinfeld är iväg på internationell miljökonferens och faktiskt GÖR något stort och viktigt för miljön, sitter Ohly och bygger en solsnurra för att sno hans röster medan han är borta...
Lika vettigt, moget och ärligt som man kan förvänta sig av vänstern...
Vilket snömos med lögner, denna är skicklig.
"Det går att producera vindkraftsel till konkurrenskraftiga priser, det borde gå att producera vågkraft till lika bra pris."
Det finns inga lönsamma vindkraftverk. Bevisa motsatsen. Glöm inte att räkna med alla subventioner, skattelättnader samt straffskatter på konkurrerande energislag i kalkylen.
Med denna bluff hoppas den skickliga bluffmakaren Ohly lansera det nya kommunistiska storslagna projektet - vågkraften! Gissa vem som får betala den?
Vilket snömos med lögner, denna är skicklig.
"Det går att producera vindkraftsel till konkurrenskraftiga priser, det borde gå att producera vågkraft till lika bra pris."
Det finns inga lönsamma vindkraftverk. Bevisa motsatsen. Glöm inte att räkna med alla subventioner, skattelättnader samt straffskatter på konkurrerande energislag i kalkylen.
Med denna bluff hoppas den skickliga bluffmakaren Ohly lansera det nya kommunistiska storslagna projektet - vågkraften! Gissa vem som får betala den?
I en sommarstuga kan det kanske duga att bara ha el när vädret tillåter .