[...] “Därför är v och sd lika illa” Det finns två ideologier som i modern tid har förorsakat mänskligheten enormt lidande: kommunismen och nationalismen. Vänsterpartiet är grundat på den ena och Sverigedemokraterna på den andra. Johannes Forssberg hävdar i Expressen (3/11) att det är fel att likställa Vänsterpartiets Lars Ohly och Sverigedemokraternas Jimmy Åkesson. [...]
Blogg:Liberal-lördag! | MUF Linköping, 2009-11-07, 21:36
[...] Därför är v och sd lika illa - Artikel av Niklas Wykman - Newsmill www.newsmill.se/artikel/2009/11/04/darfor-ar-v-och-sd-lika-illa – view page – cached Artikel av Niklas Wykman - Därför är v och sd lika illa - Lars Ohly och Jimmy Åkesson pekar ut enskilda människor som roten till samhällsproblemen och båda hävdar att krafttag mot de... Read moreArtikel av Niklas Wykman - Därför är v och sd lika illa - Lars Ohly och Jimmy Åkesson pekar ut enskilda människor som roten till samhällsproblemen och båda hävdar att krafttag mot de utpekade är lösningen Read less [...]
Blogg: Twitter Trackbacks for Därför är v och sd lika illa - Artik, 2009-11-06, 19:23
Hur lite bildning kan man ha som ordförande för MUF? Varken Lars Ohly eller Jimmy Åkesson "pekar ut enskilda människor".
Det är tydligen i vissa kretsar fritt fram att säga vilka lögner som helst om politiska motståndare. Vi såg detta tydligast nyligen när Åkesson fick skriva en artikel i Aftonbladet, där han var noga med att inte peka ut islam i sin helhet eller alla muslimer. Ändå anklagades han just för det.
"Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna bygger båda sin politiska analys på motsättningar och konflikter människor emellan istället för det gemensamt bästa." Hade Niklas inte sovit på lektionerna så hade han vetat att de liberala ideologier hans åsikter torde vara närmast även de bygger på att uppnå det allmänna bästa genom konkurrens. Det är en av de mest grundläggande tankegångar som ligger i rötterna hos både vänstern och högern, med tänkare som Adam Smith och Friedrich Hegel vilka hade visioner över hur denna framgång genom inbördes kamp och dynamik kunde skapa ett samhälle.
Så var det med den saken. Var har vi nästa pajas?
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-11-04, 10:36
Det var ju duktigt att du i alla fall har noterat att SD sparkar nedåt och V uppåt.
För att vi skall kunna ha ett fullständigt jämlikt och liberalt (ja, du läste rätt!) samhälle så måste vi jämna ut de ofantliga skillnaderna som finns inom både privat och offentlig sektor mellan arbetare och direktörer.
Jag skulle vilja vända på hela ditt resonemang. Är det konstigt att man visar förakt mot direktörer och chefer när dessa under hundratals år förtryckt arbetarna (och fortfarande gör)?
Det är fantastiskt löjligt att prata om frihet när den bara rör en bråkdel av befolkningen. Det är DET vänstern vill ändra på.
Du har i alla fall övertygat mig om en sak.
Moderaterna i riksdagen - nej tack!
Permalänk | Anmäl
B Henrik Jonsson, 2009-11-04, 10:39
Tror V är betydligt rödare än vad SD är bruna.
Men av någon outgrundlig anledning har kommunisterna (för det är det de är..) blivit "salongsfähiga" och kan nu sitta i fina TV-soffor och peka finger åt ett för Sveriges framtid, betydligt mindre destruktivt parti.
Och journalisterna (även de röda?!) håller med...
Permalänk | Anmäl
Johan, 2009-11-04, 10:49
Skulle vilja säga att det var ett lovvärt men desto värre mindre lyckat försök att blottlägga Hegels intrång i politiken. Att såväl nationalism som kommunism har sitt ursprung i den mannens filosofi är förmodligen mer bekant än faktumet att hans tankar idag genomsyrar betydligt fler politiska ideologier än dessa. Inte minst i Wykmans eget parti kan hegelianismens inflytande urskiljas, något ungmoderaten givetvis väljer att ignorera.
Permalänk | Anmäl
Hiram, 2009-11-04, 11:12
Jag trodde vi hade demokrati i det här landet det innebär att både vänsterpartiet, SD, PP och kanske tom kalle akna partiet ska vara mer än välkommna i riksdagen om de får mer än 4% av rösterna. Skulle ex kpml r få egen majoritet i riksdagen är det bara att gilla läget lika väl som om moderaterna fick egen majoritet
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2009-11-04, 11:35
Diverse makteliter verkar vara helt (sjukligt?) fixerade av Sverigedemokraterna. Tuggar och tuggar, stöter upp tuggan, idisslar och sväljer igen. Månne de själva, åtminstone undermedvetet, i lönndom, förträngt är attraherade av SD-budskapet? Vi och dom, hembygd, svenskhet, rädsla för Sverige islamisering, en dos nationalism etcetera - det lockar och suger? Besvärjer suget genom att på alla upptänkliga uttrycka sitt hat och avsky mot detta pariaparti? Ja, tro inte att den sk eliten är immun mot dylika locktoner-det ådagalägger väl historien med all oönskvärd tydlighet.? Eviga sanningar har bäst före datum, som väl bekant?
Permalänk | Anmäl
"Kalle", 2009-11-04, 11:43
Niklas Har delvis men inte helt rätt. SD som är ett nytt parti håller på att bli mer och mer ett rumsrent parti. Åkession har tagit avstånd från rasism och utvisning av invandrare och muslimer.
Det gör han rätt i. Han har säkert märkt att en stor del av svenska folket är upprörda över den invandrarpolitik som tillåts fortsätta under alliansens styre.
Sveriges allt svårare migrationsproblem bryr sig inte alliansen eller oppositionen om. Invandrarna får bo i trånga nerslitna lägenheter med kackelackor. Invandrarnas barn får växa upp utan att lära sig svenska och andra skolämnen. Invandrargettona tillåts breda ut sig och bilda allt fler och större områden. Våld och islamism och ett allt större hat mot svenskarna frodas. Kontakten med det svenska samhället är i stort sett bruten.
I denna situation tillåter regeringsalliansen att hundratusen nya invandrare kommer till Sverige varje år. En majoritet av dom är anhöriginvandring och kommer att trängas i de redan överfulla gettona. Många av dom kommer att under sin livstid försörjas av samhället.
Det enda parti som säger stopp till det här är SD. Min röst går i nästa val självklart till SD.
Permalänk | Anmäl
Anja, 2009-11-04, 11:55
Lyssna på de två intervjuerna med en låg- och en högstadielärare i invandrarförorterna Hysby och Alby i nordvästra och södra Stockholm.
Varken de små 7-åringarna i Husby eller ungdomarna i Alby vill bli svenskar trots att de är födda i Sverige och går i svensk skola. Att vara svensk och bli som fröken är det värsta man kan tänka sig om man tillhör de här invandrargrupperna av barn.
Programmen är spännande och deprimerande att lyssna på.
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=3381&artikel=3180048
Permalänk | Anmäl
Ritva, 2009-11-04, 12:06
Urvattnat innehåll och meningslösa artiklar med slitna formuleringar spottas fram en efter en - vad du Wykman och andra än tycker om SD, så är det bara att gilla läget.
Gilla läget!
Permalänk | Anmäl
Anonym, 2009-11-04, 12:44
Bra skrivet Niklas.
Det finns en bok som har fått för litet uppmärksamhet som alla socialister borde läsa: Vilda svanar av Jung Chang. Har du någon gång tänkt tanken att socialism är något att ha så garanterar jag att du kommer på andra tankar efter att ha läst den här boken. http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=4247
Permalänk | Anmäl
Elias, 2009-11-04, 12:47
Vad menar Wykman med att SD vill klämma åt muslimerna? De vill ha lika lagar för alla, enligt t ex liberale politiske filosofen Bryan Barrys (R.I.P.) tankegång.
Jag misstänker att Wykman inte ens börjat att analysera detta och se de problem och frågeställningar som iom förändringarna skapade av migration är reella och som varenda statsvetare, filosof mm i Europa har klart för sig finns och inte sällan ger s a s "SD-nära" svar på.
Gäsp.
Men Wykam verkar ju allmänt leva i någon slags svart-vit Kalle Anka-värld. Nyligen skulle Dawit Isaac fritas med ett anfall mot Eritrea.
Permalänk | Anmäl
Magnus A, 2009-11-04, 12:53
Beklagar förresten min jämförelse med Wykmans värld och Kalle Anka. Jag har inget emot Kalle Anka.
Permalänk | Anmäl
Magnus A, 2009-11-04, 12:54
Att Lars Ohly är ett av de största hoten mot Sverige visste vi ju alla redan, men snälla ni sluta göra bort er så och smutskasta och framför allt ljuga om SD!
SD har aldrig "pekat ut enskilda" (förutom om man anser att alla uttalanden som inte säger "alla i hela världen är alltid precis lika mycket ansvariga för alla problem som existerar", men om Niklas Wykman verkligen tycker det så hör han nog själv bättre hemma i Lars Ohlys parti än i Moderaterna).
SD är absolut inte "odemokratiska" (detta finns det inte ens några som helst argument för att bemöta, är alltid lika förbluffad över att någon har mage att ens hitta på en sådan lögn utan några som helst argument bakom?).
SD har absolut aldrig hävdat något som är emot några "mänskliga rättigheter" (om man inte anser att det är en mänsklig rättighet att leva gratis på Sveriges välfärd och de svenska skattabetalarnas pengar var i världen man än bor).
SD säger precis det som svenska folket själva har tyckt i mer än 10 år nu, men eftersom folket har trakasserats och förtryckts av vänsterjournalister för att säga sådant i officiella sammanhang så är de enda platserna som dessa åsikter inte luftas just i media - Snacka om odemokratiskt!
NU FÅR DET VARA NOG!
SD 2010 är det enda vettiga alternativet om man vill att Sverige ska överleva!
Permalänk | Anmäl
Carina, 2009-11-04, 12:58
"Ur ett moraliskt perspektiv är Sverigedemokraternas hållning förfärande"
Att motsätta sig Sharia vilket innebär barngifte, stening, stympning, könsstympning, kvinnodiskriminering m.m är alltså enligt dig morliskt förkastligt?
Permalänk | Anmäl
Berit, 2009-11-04, 13:07
@Ritva (kommentar #9):
Jag hade redan lyssnat på dessa radioprogram, och håller med dig om att de var oerhört intressanta.
Man kan fråga sig hur stora de grupper som beskrivs i programmen är. Hur många invandrare lever egentligen totalt avskiljda från det svenska majoritetssamhället, med kulturella mönster, värderingar och attityder som totalt avviker från svensk majoritetsskultur? Om dessa grupper utgör någon eller några procent av det totala antalet invandrare är det visserligen ett problem, men knappast något hot mot det svenska samhället i stort.
Men om dessa grupper utgör en större del av det totala antalet invandrare, då står vi inför ett gigantiskt samhällsproblem. Detta problem handlar i grund och botten om mer än kulturkrockar. Det handlar i förlängningen om fundamentala motsättningar mellan västvärlden och den muslimska världen, eller - om man så vill - om klyftan mellan moderniteten och förmoderniteten.
Detta leder till frågor som: Hur mycket "mångkultur" klarar ett samhälle av? Vad sker med ett samhälle där stora grupper av människor har en värdegrund som inte alls överensstämmer med majoritetssamhällets? Är fredlig samexistens i förlängningen möjlig om samhällets delas upp i grupper som snarast betraktar varandra med ömsesidigt förakt och oförståelse? Och så vidare.
Dessa frågor MÅSTE föras upp på agendan, och de MÅSTE kunna diskuteras utan att de som initierat diskussionen per automatik anklagas för att vara "islamofober" eller "främlingsfientliga". Detta handlar om mycket mer än SD:s vara eller icke vara. Det handlar om Sveriges fortlevnad som nation, om demokratin, och om vilken värdegrund det svenska samhället ska bygga på.
Permalänk | Anmäl
Rolf Hansson, 2009-11-04, 13:07
Åh herregud. En ordförande för ett politiskt ungdomsförbund baserar sina resonemang på facebook-grupper. Fullständigt patetiskt. Du gör den svenska politiken en fruktansvärd otjänst. Och nej, jag röstar inte på någon av partierna och har undvikit grupperna som pesten på facebook... det är löjligt att ta ställning mot andra partier som har andra åsikter än man själv, även om man avskyr deras åsikter...
Om man baserar sina analyser på klassmotsättningar kan man per definition inte klämma åt enskilda människor... Ditt resonemang bygger på felaktiga antaganden, felaktiga grunder, felaktiga liknelser, förtvivlat usla jämförelser och naturligtvis kan inte någon som helst slutsats härledas ur resonemanget.
Permalänk | Anmäl
David T, 2009-11-04, 13:08
Ritva.
Bli svensk och integreras är Haram så det skriker om det inom Islam. Lite som att försöka tvinga dedikerade nazister att bli goda vänner med judar. Det går emot grundläggande ställningstagande inom idiologin.
Koranen
3:28. Let not the believers take the disbelievers as Auliyaa (supporters, helpers, etc.) instead of the believers, and whoever does that will never be helped by Allah in any way, except if you indeed fear a danger from them. And Allah warns you against Himself (His Punishment), and to Allah is the final return.
Ibn Kathir Tafsir
Allah prohibited His believing servants from becoming supporters of the disbelievers, or to take them as comrades with whom they develop friendships, rather than the believers. Allah warned against such behavior when He said,
(And whoever does that, will never be helped by Allah in any way) meaning, whoever commits this act that Allah has prohibited, then Allah will discard him. Similarly, Allah said,
(O you who believe! Take not My enemies and your enemies as friends, showing affection towards them), until,
(And whosoever of you does that, then indeed he has gone astray from the straight path.) [60:1]. Allah said,
(O you who believe! Take not for friends disbelievers instead of believers. Do you wish to offer Allah a manifest proof against yourselves) [4:144], and,
(O you who believe! Take not the Jews and the Christians as friends, they are but friends of each other. And whoever befriends them, then surely, he is one of them.) [5:51].
(And those who disbelieve are allies of one another, (and) if you do not behave the same, there will be Fitnah and oppression on the earth, and a great mischief and corruption.) [8:73].
Allah said next,
(unless you indeed fear a danger from them) meaning, except those believers who in some areas or times fear for their safety from the disbelievers. In this case, such believers are allowed to show friendship to the disbelievers outwardly, but never inwardly. For instance, Al-Bukhari recorded that Abu Ad-Darda' said, "We smile in the face of some people although our hearts curse them.'' Al-Bukhari said that Al-Hasan said, "The Tuqyah is allowed until the Day of Resurrection.'' Allah said,
(And Allah warns you against Himself.) meaning, He warns you against His anger and the severe torment He prepared for those who give their support to His enemies, and those who have enmity with His friends,
(And to Allah is the final return) meaning, the return is to Him and He will reward or punish each person according to their deeds.
Permalänk | Anmäl
Berit, 2009-11-04, 13:12
Niklas Wykman - BlockPolitik = BlockeringsPolitik är ju hopplöst OMÖJLIG = förlegad - så kom med något NYTT ! - önskar Josef B.
Permalänk | Anmäl
Josef Boberg, 2009-11-04, 13:14
Det finns en mycket haltande logik i artikeln som bör åskådliggöras. Nationalitet och kultur, baserat på bakgrund är något alla bör ha rätt till - en frihet - menar författaren, därför ska inte SD styra landet. Ingen kultur ska ha företräde eller ska betraktas ha något värde som står över något annat.
Vad gäller ekonomi så är det också något som påverkar individer och författaren förespråkar en ekonomisyn där konkurrens ligger centralt, den som lyckas generera mest pengar får det bäst, oavsätt hur eller vilka konsekvenser det ger. På samma sätt skulle kulturen kunna betraktas, den som engagerar flest människor är bäst och ges rätten att konkurrera ut dem andra. Klasserna eller kulturerna skulle det kunna reduceras till, det är en lockande genväg. Det förutsätter dock att klass och kultur är samma sak. Skillnaden, måste det påpekas, är att en socialistisk politik syftar till att avskaffa klasser, medan en nationalistisk kultur syftar till att avskaffa alla kulturer utom en, det är den stora skillnaden. Att sedan Sovjet, Kina, DDR, Nordkorea mfl. har misslyckats beror inte på socialistisk teori utan på vanskötsel, paranoia och fult propagandaspel från kapitalismen som lurar folk till att produkter ger lycka.
Rödgrönt 2010. Statistiskt sett är verklighetens folk i högst utsträckning socialdemokrater.
Permalänk | Anmäl
inte längre, 2009-11-04, 13:18
Att SD och V är lika är inte konstigt, deras ideologi är i grunden den samma nämligen socialism.
Vänster har länge försökt bunta ihop SD och andra främlingsfienliga grupper med högern eller sagt till höger om högern men det är helt fel tänkt och är mer av ett karaktärsmord på högern.
Högern är står för liberala åsikter som personlig valfrihet, kapitalismens överlägsenhet och att statens inblandning i medborgarnas liv ska vara minimal.
V och SD står för kollektivism, bidragsekonomi och statlig kontroll av medborgarna. Har någon någonsin hört SD tala om vikten av fri konkurens, låga skatter och privatisering av offentlig sektor.
P.S
Varför är det så tyst fråm MUF nuförtiden?
På 90-talet var liberala frågor och frihetsfronten alltid på tapeten som jag minns det. Det var tider det....suck....
Permalänk | Anmäl
Robert W, 2009-11-04, 13:55
Niklas Wykman. Ni moderater ger 750 miljoner om året till den mest antisemitiska folkgruppen i historien, dvs palestinierna, så ibland går det tydligen fantastiskt bra för er att samarbeta med vidriga typer.
Kan inte du beskriva Moderaternas inställning till islam så att vi kan förstå hur ni resonerar...
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-11-04, 14:45
#16 Rolf Hansson
Grupperna som lever frånvända det svenska samhället är stora. Det handlar inte längre om en liten minoritet.
Sverige håller i all stillsamhet på att helt stöpas om från ett västligt och demokratiskt land med samförstånd mellan oliktänkande.
Så länge våra politiker inte tar tag i frågan kommer avdemokratiseringsprocessen att fortgå.
Permalänk | Anmäl
Lärare, 2009-11-04, 15:20
Tankarna går till en annan rörelse som ville påstod att konflikter såsom klasskamp enbart stod ivägen för folkflertalets väl. Denna rörelsen kom på ideen med korporativism där klassamarbetet var vägledande. Detta kanske kan vara något för artikelförfattaren?
Permalänk | Anmäl
linus rosenqvist, 2009-11-04, 16:49
@Lärare (kommentar #24):
Jag är i viss mån benägen att tro att du har rätt. Ett stort problem är dock bristen på tillförlitliga fakta, vilket troligen beror på att även den akademiska världen pråglas av politisk korrekthet. Det anses förmodligen inte riktigt rumsrent att inom t.ex. sociologi, socialantropologi eller kriminologi genomföra studier vars resultat riskerar att framställa det mångkulturella samhällsidealet i negativ dager.
Nu befinner vi oss hur som helst i en situation där Sverigedemokraterna tillsammans med diverse fria, invandringskritiska debattörer utmålar den muslimska invandringen som ett gigantiskt hot mot hela den västerländska civilisationen. Samtidigt hävdar riksdagspartierna och flertalet debattörer i "gammelmedia" det rakt motsatta, dvs. att kulturkrockarna mellan muslimska invandrare och det svenska majoritetssamhället är marginella, och att invandringen på det hela taget ska ses som positiv och berikande.
Oavsett orsakerna bakom bristen på fakta kan man då konstatera att vi skulle behöva få svar på följande frågor:
Hur många i Sverige boende muslimer lever helt isolerade från det svenska majoritetssamhället? Hur många i Sverige boende muslimer betraktar svensk majoritetskultur som något övervägande negativt och vill absolut inte identifiera sig som svenskar? Hur många i Sverige boende muslimer sympatiserar med fundamentalistiska tolkningar av islam, t.ex. att man vill ha sharia-lagstiftning eller anser att muslimsk teokrati är att föredra framför västerländsk demokrati? Hur många i Sverige boende muslimer har pga. religionen stora problem att integreras i Sverige (t.ex. att man ej kan delta i delar av skolundervisning pga. religiösa övertygelser)? Är män från muslimska kulturer överrepresenterade i sexualbrotsstatistiken? Hur ser rasismen bland muslimska invandrare ut - hur många muslimska invandrarfamiljer skulle t.ex. inte kunna acceptera om deras son/dotter gifte sig med en icke-muslim, och hur många i Sverige boende muslimer har rasistiska attityder gentemot judar?
För att kunna föra en konstruktiv, faktabaserad diskussion kring islams ökade närvaro i Sverige skulle vi behöva ha svar på denna typ av frågor.
Permalänk | Anmäl
Rolf Hansson, 2009-11-04, 17:19
Niklas Wykman Nationalism är inte nazism, allvarligt tror du att de som bekämpade nazismen stred för internationalism tja kanske övertygade kommunist för internationalism är ju deras område.
Om det är demokrati som man ska sträva efter borde vi inte lämna EU( då eller påstår du att inget av vikt bestämdes i Lissabon, Niceföredragen? Tror vi röstade för en Europeisk Gemenskap hette det viss där ekonomiskt samarbete var målet inte politisk "integration" (om man kan kalla övertagande integration).
Moderaterna och deras bihangs partier har stått för enorma övertramp i svenska medborgares frihet och rättssäkerhet (FRA, IPRED) för att glädja sina EU & lobbyist intressenter. Vidare så har Rheinfeldt´s ordförandeskap inkluderat den framtvingade omröstningen på Irland hur kan det kallas demokrati att tvinga fria människor att rösta om tills EU får det dvar de vill ha?
Permalänk | Anmäl
Tor, 2009-11-04, 17:20
Din analys om vänsterpartiet var korrekt. Det blir mvg för din del. Vi minns alla när Gudrun, hade möte med en bild av Lenin bakom sig, eller vänsterpartiets besök till öst Tyskland under diktaturen med mera.
Vänsterpartiet är ett livsfarligt parti i och med att de går under radarn, många journalister vurma för dem också. Dessa journalister har ofta i likhet med Jan Guillou varit spioner åt sovjet.
Permalänk | Anmäl
Paul, 2009-11-04, 17:24
Det dummaste jag läst på mycket länge....
Permalänk | Anmäl
Daniel Laurin, 2009-11-04, 17:47
Det är tråkigt att läsa denna artikeln, jag blir mörkrädd. Hur kan det vara fel att vara socialist och arbeta mot att folk ska kunna tjäna pengar på andras arbete? Det borde vara folk som är för kapitalism som ska skämmas. Jag är stolt över att vara socialist.
Permalänk | Anmäl
Lukas Löfling, 2009-11-04, 17:55
Niklas Wykman gör ett för MUF avslöjande försök, att nedtona MUF-elits människofientliga politik.
Permalänk | Anmäl
k erling, 2009-11-04, 18:00
Visst pekar Åkesson ut enskilda människor. Han pekar ut korkade politiker som exvis Wykman som ansvariga för den sinnessvaga massinvandringspolik som gjort detta land så mycket skada. Våra etablerade politiker borde bli skadeståndssyldiga för vad dom ställt till.
Permalänk | Anmäl
Mattias Johansson, 2009-11-04, 20:14
Wykman är rädd för att sympatisörer väljer SD istället för M.
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-11-04, 21:55
Om en stor mängd individuella människor röstar fram ett parti till riksdagen, så måste det väl vara dessa människors rättighet att bli representerade av det parti de röstat på? Oavsett om det heter V, SD eller PP.
Eller anser Wykman att vi ska omdefiniera demokratin och ändra på det representativa systemet?
Permalänk | Anmäl
pr1vat3, 2009-11-04, 22:30
Niklas Wykman har helt rätt i det han skriver. Vänsterpartiets ideologi går ut på att förtrycka människor och har sina rötter i kommunismen. Högerextremism hör inte hemma i Sveriges riksdag lika lite som vänsterextermism. Till dess att Ung Vänster och Vänsterpartiet aktivt slutar upp med att begå hatbrott mot judar i Sverige så bekräftar de vad Niklas Wykman skriver.
Jag har själv blivit vittne till hur Ung Vänster oprovocerat ger sig på judar och men min novisa kunskap om politik har jag svårt att skilja högerextremisternas judehat från de salongsanpassade vänterungdomarnas hotfulla och hatfyllda sätt att bete sig...
Permalänk | Anmäl
Funderaren, 2009-11-04, 22:33
Niklas Wykman har helt rätt i det han skriver. Vänsterpartiets ideologi går ut på att förtrycka människor och har sina rötter i kommunismen. Högerextremism hör inte hemma i Sveriges riksdag lika lite som vänsterextermism. Till dess att Ung Vänster och Vänsterpartiet aktivt slutar upp med att begå hatbrott mot judar i Sverige så bekräftar de vad Niklas Wykman skriver.
Jag har själv blivit vittne till hur Ung Vänster oprovocerat ger sig på judar och men min novisa kunskap om politik har jag svårt att skilja högerextremisternas judehat från de salongsanpassade vänterungdomarnas hotfulla och hatfyllda sätt att bete sig...
Permalänk | Anmäl
Funderaren, 2009-11-04, 22:35
Robert W:
På vilket sätt är SD i grunden socialistiskt? Jag gissar att du tänker på att båda värnar om arbetet för medelsvenssons? Korrekt, fast du missar liksom hela socialismens andemening som handlar om alla människors lika värde och lika rätt i samhället. Att anse att några människor har mer rätt till ett land och en kultur är så långt ifrån socialismen du kan komma.
Se det snarare som en extrem form av elitism, såsom den som högern driver, att en liten del av befolkningen har tillgång till den allra största delen av tillgångarna (i SD:s fall har invandrarna inte tillgång till något). Därav högerextremism.
Sedan undrar jag hur insatta vissa är i övrigt. Var i Vänsterpartiets partiprogram hittar ni saker såsom svält, förtryck och slakt av politiska motståndare?
Socialismen bygger på att vi skall hjälpa varandra till ett härligt liv och att alla - ALLA - skall integreras i systemet. Kärlek till alla!
Vänsterextremister som går ut för att slåss och kasta sten har jag lika lite till övers för som för högerextremisterna som dessa slåss med, bara så ni vet.
Permalänk | Anmäl
B Henrik Jonsson, 2009-11-04, 23:55
ttt...sd farliga för att de varnar för muslimsk fanatism? vi ska låta hedersmordshetsare få bestämma seder och dagordning här, och vi anpassa oss? allt i "mångkulturens" namn.
fy fan alltså. det ÄR inga rasister, eller rasistuttalanden.
hade det varit han på radio islam som varnat för svenskheten på något sätt, då hade det varit ett "intressant inlägg i mångkulturdebatten"
vad är värst? Sverigedemokrater som vill att svenska lagen skall stå över sharialagarna i sverige, eller talibaner, som vill tvärtom?
drar jag det till sin spets? kanske, men det är ofrånkomligt ett inslag i islam idag (sedan islamska revolutionen i stort sett).
Permalänk | Anmäl
aron, 2009-11-05, 00:31
Dåre...
Under nationalismens era har hela västvärlden byggts upp till vad den är idag. Det har inte slagit dig att det kan finnas ett samband mellan nationalism och fungerande samhälle? Det gör det förstås, ett faktum som hela den politiska eliten på något mirakulöst sätt misslyckats att fatta.
Jag ska ta det så enkelt som det går, ett konstruktivt samhälle bygger på konstruktiva interaktioner människor emellan. Ju högre grad av konstruktiva interaktioner, desto bättre kommer samhället att fungera och människorna att må. Hur får man människor att interagera konstruktivt? Genom hög grad av identifiering. Hur åstadkommer man hög grad av identifiering? Den enda metod vi vet fungerar för ett samhälle är, tada, nationalism.
Du tror att det kan åstadkommas ändå? Att människor idag är så internationella och vidsynta? Se dig runt på allvar. Sverige sjunker. För att svenskar inte bryr sig om landet eller varandra längre. Internationalismen skapar i praktiken, paradoxalt nog motsatsen, främlingskap, distans. Det har visats empiriskt att mångkultur är väldigt skadligt för den sociala sammanhållningen.
Men vad bryr du dig egentligen om det? Hade du brytt dig om samhället och andra människor på allvar hade du satt dig in i hur människor och samhällen fungerar innan du började predika om hur det ska ändras.
Permalänk | Anmäl
Karl, 2009-11-05, 01:36
#16 Rolf Hansson,
"...om dessa grupper utgör en större del av det totala antalet invandrare, då står vi inför ett gigantiskt samhällsproblem."
BINGO!!!
Reflections on the Revolution In Europe:
Immigration, Islam, and the West
http://www.amazon.com/Reflections-Revolution-Europe-Immigration-Islam/dp...
Surrender:
Appeasing Islam, Sacrificing Freedom
http://www.amazon.com/Surrender-Appeasing-Islam-Sacrificing-Freedom/dp/0...
While Europe Slept:
How Radical Islam is Destroying the West from Within
http://www.amazon.com/While-Europe-Slept-Radical-Destroying/dp/076792005...
Permalänk | Anmäl
Sidney Spritzer, 2009-11-05, 03:55
Det anstår varken Wykman eller någon annan representant för Alliansen att sätta näsan i vädret och anse sig för bättre än Vänsterpartiet eller Sverigedemokraterna. Det är Alliansen som spottat hela svenska folket i ansiktet med sin FRA-lag. Vänsterpartiet har röstat emot denna lag i Sveriges Riksdag. Även Sverigedemokraterna har sagt sig vara emot denna lag. Alliansen - som borde byta namn till FRAlliansen - är i denna viktiga integritetsfråga i ett moraliskt underläge gentemot dessa båda partier.
Permalänk | Anmäl
Lars Adelskogh, 2009-11-05, 07:20
"... men min novisa kunskap om politik har jag svårt att skilja högerextremisternas judehat ..."
Funderaren. Har du några belägg för att Sverigedemokraterna är "högerextremistiska judehatare"?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-11-05, 08:28
Väldigt idiotiskt att skapa splittring av Wykman när man nu istället borde försöka skapa en enad allians mot främlingsfientlighet, nationalism och rasism. Vänsterpartiet är emot uppdelandet av samhället i olika grupper grundat på etnicitet och för allas mänskliga rättigheter. Uppdelandet av samhället i klasser är en skillnad för det är en realitet och gemensamt för alla oavsett deras etnicitet, kultur m.m.. Det Wykmans artikel gör är att skapa en klyfta mellan höger och vänster i riksdagen om hur man ska motarbeta Sverigedemokraterna. De ända som kommer tjäna på det är just Sverigedemokraterna.
Permalänk | Anmäl
Lucci, 2009-11-05, 09:36
Jag har svårt att ta den här artikeln på allvar, då det mest känns som omoget smutskastande. En så oerhört ytlig och luddig (trots att den försöker framställas som grundläggande och tydlig) likhet som påvisas går det att hitta mellan SD och vilket högerparti som helst. Väx upp, Niklas Wykman.
Permalänk | Anmäl
Gustaf, 2009-11-05, 09:38
Lucci. Du menar alltså att de etablerade partierna ska bemöta Sverigedemokraterna med just främlingsfientlighet. Sverigedemokraterna ska frysas ute och stängas av från yttrandefrihet mm.
Fin dubbelmoral, inte sant?
Kan f.ö. notera att du inte vill skapa en enad allians mot antisemitism. Så förvånade. Inte!
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-11-05, 09:54
Under FRA-debatterna ansåg jag att Wykman verkade vettig, men efter utspel om att svensk militär borde frita Dawit Isaak (lovvärt engagemang, men herregud vad världsfrånvänt) och nu den här både osmakliga och enfaldiga artikeln har jag insett att Wykman är farlig för svensk politik.
Den fullständigt sanslösa socialist-skräcken inom vissa delar av högern har eroderat så väl det svenska utbildningsväsendet som välfärden. Det går knappt ens att använda ord som jämlikhet längre, nu är ny-liberal frihet och individualism de modeord som ska hamras in i folk.
Jag hoppas verkligen inte att detta är en framtida ledare inom Moderaterna.
Permalänk | Anmäl
Sanningen, 2009-11-05, 10:16
#26 Rolf Hansson
Det stämmer. Forskare som vill undersöka olika känsliga aspekter av invandrings- och migrationspolitik får inte ansökningar om medel beviljade. De kanske inte ens tänker tanken ut. Det politiskt korrekta Sverige hämmar tankens frihet.
Permalänk | Anmäl
Lärare, 2009-11-05, 11:29
Det skrivs här att "Lars Ohly vill klämma åt de rika och direktörerna, Jimmy Åkesson vill klämma åt invandrarna i allmänhet och muslimerna i synnerhet."
Men moderaterna vill ju klämma åt oss alla genom sina nerdragningar av välfärden i allmänhet!
Permalänk | Anmäl
Sture, 2009-11-05, 13:01
HUR ÄR DET MÖJLIGT!? Finns det inga bildade individer i det där jävla ungdomsförbundet? Blondinbella, Anton Abele och nu den här jävla nollan. För det första är inte nationalism en ideologi i sig och för det andra har kommunismen aldrig existerat mer än i marxistiska böcker! Detta skulle ju visa sig ödesdigert för Wykman och hans överklass ifall allmänheten fick upp ögonen för Marx och därmed med empiriska underlag kunna pissa på Högern och dess jävla skitsnack! Dessutom är vi socialistier inte emot några speciella människor, vi är emot den struktur som tvingar fram klassmotsättningar - Därför förespråkar vi ett samhälle där dessa klassmotsättningar inte kan äga rum, ett klasslöst samhälle och DÄR har vi Kommunismen - så simpelt är det. Tycker du att det låter så jävla hemskt så att du vill stå i vägen för att alla ska ha det bra så kan man ju fråga sig vad du och din politik för med sig för gott för världens alla folk.
Permalänk | Anmäl
Red Pill, 2009-11-05, 15:31
Niklas, intressant att du inte ens försöker argumentera. Ärligt talat så förstår jag inte ens vad din tes är, att SD och V är lika eftersom båda har vitt skilda samhällsperspektiv? Likheten ligger i olikheten?
ALL politik handlar om motsättningar och konflikter. Idén om politiken som ett medel "det gemensamt bästa" är gammal meritokratisk liberal idé som i dag är ideologiskt bankrutt. Den idén användes av liberaler under o efter franska revolutionen för att berättiga meritokrati över demokrati; man vågade inte anförtro samhället åt folket (och gör det inte i dag heller) utan ansåg att upplysta experter skulle styra samhället för "det allmänna bästa", vilket då förstås innebar i enighet med kapitalismens logik och bourgeoisiens strävanden.
Man kommer inte i från klassförhållandena bara för att man är ignorant. Verkligheten existerar oberoende av vår uppfattning om den.
Red Pill:
"Finns det inga bildade individer i det där jävla ungdomsförbundet?"
Finns knappt några bildade människor inom högern ö.h.t.
Högern har blivit vulgär, demagogisk och anti-intellektuell.
Tyvärr är vänstern inte mycket bättre. Dagens samhälls- och medieklimat tycks premiera yta över innehåll.
Permalänk | Anmäl
Alex, 2009-11-05, 16:46
Dax att damma av en gammal klassiker, grabben har mer hår än hjärna.
Permalänk | Anmäl
stephan, 2009-11-05, 18:58
67 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Hur lite bildning kan man ha som ordförande för MUF? Varken Lars Ohly eller Jimmy Åkesson "pekar ut enskilda människor".
Det är tydligen i vissa kretsar fritt fram att säga vilka lögner som helst om politiska motståndare. Vi såg detta tydligast nyligen när Åkesson fick skriva en artikel i Aftonbladet, där han var noga med att inte peka ut islam i sin helhet eller alla muslimer. Ändå anklagades han just för det.
"Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna bygger båda sin politiska analys på motsättningar och konflikter människor emellan istället för det gemensamt bästa." Hade Niklas inte sovit på lektionerna så hade han vetat att de liberala ideologier hans åsikter torde vara närmast även de bygger på att uppnå det allmänna bästa genom konkurrens. Det är en av de mest grundläggande tankegångar som ligger i rötterna hos både vänstern och högern, med tänkare som Adam Smith och Friedrich Hegel vilka hade visioner över hur denna framgång genom inbördes kamp och dynamik kunde skapa ett samhälle.
Så var det med den saken. Var har vi nästa pajas?
Det var ju duktigt att du i alla fall har noterat att SD sparkar nedåt och V uppåt.
För att vi skall kunna ha ett fullständigt jämlikt och liberalt (ja, du läste rätt!) samhälle så måste vi jämna ut de ofantliga skillnaderna som finns inom både privat och offentlig sektor mellan arbetare och direktörer.
Jag skulle vilja vända på hela ditt resonemang. Är det konstigt att man visar förakt mot direktörer och chefer när dessa under hundratals år förtryckt arbetarna (och fortfarande gör)?
Det är fantastiskt löjligt att prata om frihet när den bara rör en bråkdel av befolkningen. Det är DET vänstern vill ändra på.
Du har i alla fall övertygat mig om en sak.
Moderaterna i riksdagen - nej tack!
Tror V är betydligt rödare än vad SD är bruna.
Men av någon outgrundlig anledning har kommunisterna (för det är det de är..) blivit "salongsfähiga" och kan nu sitta i fina TV-soffor och peka finger åt ett för Sveriges framtid, betydligt mindre destruktivt parti.
Och journalisterna (även de röda?!) håller med...
Skulle vilja säga att det var ett lovvärt men desto värre mindre lyckat försök att blottlägga Hegels intrång i politiken. Att såväl nationalism som kommunism har sitt ursprung i den mannens filosofi är förmodligen mer bekant än faktumet att hans tankar idag genomsyrar betydligt fler politiska ideologier än dessa. Inte minst i Wykmans eget parti kan hegelianismens inflytande urskiljas, något ungmoderaten givetvis väljer att ignorera.
Jag trodde vi hade demokrati i det här landet det innebär att både vänsterpartiet, SD, PP och kanske tom kalle akna partiet ska vara mer än välkommna i riksdagen om de får mer än 4% av rösterna. Skulle ex kpml r få egen majoritet i riksdagen är det bara att gilla läget lika väl som om moderaterna fick egen majoritet
Diverse makteliter verkar vara helt (sjukligt?) fixerade av Sverigedemokraterna. Tuggar och tuggar, stöter upp tuggan, idisslar och sväljer igen. Månne de själva, åtminstone undermedvetet, i lönndom, förträngt är attraherade av SD-budskapet? Vi och dom, hembygd, svenskhet, rädsla för Sverige islamisering, en dos nationalism etcetera - det lockar och suger? Besvärjer suget genom att på alla upptänkliga uttrycka sitt hat och avsky mot detta pariaparti? Ja, tro inte att den sk eliten är immun mot dylika locktoner-det ådagalägger väl historien med all oönskvärd tydlighet.? Eviga sanningar har bäst före datum, som väl bekant?
Niklas Har delvis men inte helt rätt. SD som är ett nytt parti håller på att bli mer och mer ett rumsrent parti. Åkession har tagit avstånd från rasism och utvisning av invandrare och muslimer.
Det gör han rätt i. Han har säkert märkt att en stor del av svenska folket är upprörda över den invandrarpolitik som tillåts fortsätta under alliansens styre.
Sveriges allt svårare migrationsproblem bryr sig inte alliansen eller oppositionen om. Invandrarna får bo i trånga nerslitna lägenheter med kackelackor. Invandrarnas barn får växa upp utan att lära sig svenska och andra skolämnen. Invandrargettona tillåts breda ut sig och bilda allt fler och större områden. Våld och islamism och ett allt större hat mot svenskarna frodas. Kontakten med det svenska samhället är i stort sett bruten.
I denna situation tillåter regeringsalliansen att hundratusen nya invandrare kommer till Sverige varje år. En majoritet av dom är anhöriginvandring och kommer att trängas i de redan överfulla gettona. Många av dom kommer att under sin livstid försörjas av samhället.
Det enda parti som säger stopp till det här är SD. Min röst går i nästa val självklart till SD.
Lyssna på de två intervjuerna med en låg- och en högstadielärare i invandrarförorterna Hysby och Alby i nordvästra och södra Stockholm.
Varken de små 7-åringarna i Husby eller ungdomarna i Alby vill bli svenskar trots att de är födda i Sverige och går i svensk skola. Att vara svensk och bli som fröken är det värsta man kan tänka sig om man tillhör de här invandrargrupperna av barn.
Programmen är spännande och deprimerande att lyssna på.
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=3381&artikel=3180048
Urvattnat innehåll och meningslösa artiklar med slitna formuleringar spottas fram en efter en - vad du Wykman och andra än tycker om SD, så är det bara att gilla läget.
Gilla läget!
Bra skrivet Niklas.
Det finns en bok som har fått för litet uppmärksamhet som alla socialister borde läsa: Vilda svanar av Jung Chang. Har du någon gång tänkt tanken att socialism är något att ha så garanterar jag att du kommer på andra tankar efter att ha läst den här boken. http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=4247
Vad menar Wykman med att SD vill klämma åt muslimerna? De vill ha lika lagar för alla, enligt t ex liberale politiske filosofen Bryan Barrys (R.I.P.) tankegång.
Jag misstänker att Wykman inte ens börjat att analysera detta och se de problem och frågeställningar som iom förändringarna skapade av migration är reella och som varenda statsvetare, filosof mm i Europa har klart för sig finns och inte sällan ger s a s "SD-nära" svar på.
Gäsp.
Men Wykam verkar ju allmänt leva i någon slags svart-vit Kalle Anka-värld. Nyligen skulle Dawit Isaac fritas med ett anfall mot Eritrea.
Beklagar förresten min jämförelse med Wykmans värld och Kalle Anka. Jag har inget emot Kalle Anka.
Att Lars Ohly är ett av de största hoten mot Sverige visste vi ju alla redan, men snälla ni sluta göra bort er så och smutskasta och framför allt ljuga om SD!
SD har aldrig "pekat ut enskilda" (förutom om man anser att alla uttalanden som inte säger "alla i hela världen är alltid precis lika mycket ansvariga för alla problem som existerar", men om Niklas Wykman verkligen tycker det så hör han nog själv bättre hemma i Lars Ohlys parti än i Moderaterna).
SD är absolut inte "odemokratiska" (detta finns det inte ens några som helst argument för att bemöta, är alltid lika förbluffad över att någon har mage att ens hitta på en sådan lögn utan några som helst argument bakom?).
SD har absolut aldrig hävdat något som är emot några "mänskliga rättigheter" (om man inte anser att det är en mänsklig rättighet att leva gratis på Sveriges välfärd och de svenska skattabetalarnas pengar var i världen man än bor).
SD säger precis det som svenska folket själva har tyckt i mer än 10 år nu, men eftersom folket har trakasserats och förtryckts av vänsterjournalister för att säga sådant i officiella sammanhang så är de enda platserna som dessa åsikter inte luftas just i media - Snacka om odemokratiskt!
NU FÅR DET VARA NOG!
SD 2010 är det enda vettiga alternativet om man vill att Sverige ska överleva!
"Ur ett moraliskt perspektiv är Sverigedemokraternas hållning förfärande"
Att motsätta sig Sharia vilket innebär barngifte, stening, stympning, könsstympning, kvinnodiskriminering m.m är alltså enligt dig morliskt förkastligt?
@Ritva (kommentar #9):
Jag hade redan lyssnat på dessa radioprogram, och håller med dig om att de var oerhört intressanta.
Man kan fråga sig hur stora de grupper som beskrivs i programmen är. Hur många invandrare lever egentligen totalt avskiljda från det svenska majoritetssamhället, med kulturella mönster, värderingar och attityder som totalt avviker från svensk majoritetsskultur? Om dessa grupper utgör någon eller några procent av det totala antalet invandrare är det visserligen ett problem, men knappast något hot mot det svenska samhället i stort.
Men om dessa grupper utgör en större del av det totala antalet invandrare, då står vi inför ett gigantiskt samhällsproblem. Detta problem handlar i grund och botten om mer än kulturkrockar. Det handlar i förlängningen om fundamentala motsättningar mellan västvärlden och den muslimska världen, eller - om man så vill - om klyftan mellan moderniteten och förmoderniteten.
Detta leder till frågor som: Hur mycket "mångkultur" klarar ett samhälle av? Vad sker med ett samhälle där stora grupper av människor har en värdegrund som inte alls överensstämmer med majoritetssamhällets? Är fredlig samexistens i förlängningen möjlig om samhällets delas upp i grupper som snarast betraktar varandra med ömsesidigt förakt och oförståelse? Och så vidare.
Dessa frågor MÅSTE föras upp på agendan, och de MÅSTE kunna diskuteras utan att de som initierat diskussionen per automatik anklagas för att vara "islamofober" eller "främlingsfientliga". Detta handlar om mycket mer än SD:s vara eller icke vara. Det handlar om Sveriges fortlevnad som nation, om demokratin, och om vilken värdegrund det svenska samhället ska bygga på.
Åh herregud. En ordförande för ett politiskt ungdomsförbund baserar sina resonemang på facebook-grupper. Fullständigt patetiskt. Du gör den svenska politiken en fruktansvärd otjänst. Och nej, jag röstar inte på någon av partierna och har undvikit grupperna som pesten på facebook... det är löjligt att ta ställning mot andra partier som har andra åsikter än man själv, även om man avskyr deras åsikter...
Om man baserar sina analyser på klassmotsättningar kan man per definition inte klämma åt enskilda människor... Ditt resonemang bygger på felaktiga antaganden, felaktiga grunder, felaktiga liknelser, förtvivlat usla jämförelser och naturligtvis kan inte någon som helst slutsats härledas ur resonemanget.
Ritva.
Bli svensk och integreras är Haram så det skriker om det inom Islam. Lite som att försöka tvinga dedikerade nazister att bli goda vänner med judar. Det går emot grundläggande ställningstagande inom idiologin.
Koranen
3:28. Let not the believers take the disbelievers as Auliyaa (supporters, helpers, etc.) instead of the believers, and whoever does that will never be helped by Allah in any way, except if you indeed fear a danger from them. And Allah warns you against Himself (His Punishment), and to Allah is the final return.
Ibn Kathir Tafsir
Allah prohibited His believing servants from becoming supporters of the disbelievers, or to take them as comrades with whom they develop friendships, rather than the believers. Allah warned against such behavior when He said,
(And whoever does that, will never be helped by Allah in any way) meaning, whoever commits this act that Allah has prohibited, then Allah will discard him. Similarly, Allah said,
(O you who believe! Take not My enemies and your enemies as friends, showing affection towards them), until,
(And whosoever of you does that, then indeed he has gone astray from the straight path.) [60:1]. Allah said,
(O you who believe! Take not for friends disbelievers instead of believers. Do you wish to offer Allah a manifest proof against yourselves) [4:144], and,
(O you who believe! Take not the Jews and the Christians as friends, they are but friends of each other. And whoever befriends them, then surely, he is one of them.) [5:51].
(And those who disbelieve are allies of one another, (and) if you do not behave the same, there will be Fitnah and oppression on the earth, and a great mischief and corruption.) [8:73].
Allah said next,
(unless you indeed fear a danger from them) meaning, except those believers who in some areas or times fear for their safety from the disbelievers. In this case, such believers are allowed to show friendship to the disbelievers outwardly, but never inwardly. For instance, Al-Bukhari recorded that Abu Ad-Darda' said, "We smile in the face of some people although our hearts curse them.'' Al-Bukhari said that Al-Hasan said, "The Tuqyah is allowed until the Day of Resurrection.'' Allah said,
(And Allah warns you against Himself.) meaning, He warns you against His anger and the severe torment He prepared for those who give their support to His enemies, and those who have enmity with His friends,
(And to Allah is the final return) meaning, the return is to Him and He will reward or punish each person according to their deeds.
Niklas Wykman - BlockPolitik = BlockeringsPolitik är ju hopplöst OMÖJLIG = förlegad - så kom med något NYTT ! - önskar Josef B.
Det finns en mycket haltande logik i artikeln som bör åskådliggöras. Nationalitet och kultur, baserat på bakgrund är något alla bör ha rätt till - en frihet - menar författaren, därför ska inte SD styra landet. Ingen kultur ska ha företräde eller ska betraktas ha något värde som står över något annat.
Vad gäller ekonomi så är det också något som påverkar individer och författaren förespråkar en ekonomisyn där konkurrens ligger centralt, den som lyckas generera mest pengar får det bäst, oavsätt hur eller vilka konsekvenser det ger. På samma sätt skulle kulturen kunna betraktas, den som engagerar flest människor är bäst och ges rätten att konkurrera ut dem andra. Klasserna eller kulturerna skulle det kunna reduceras till, det är en lockande genväg. Det förutsätter dock att klass och kultur är samma sak. Skillnaden, måste det påpekas, är att en socialistisk politik syftar till att avskaffa klasser, medan en nationalistisk kultur syftar till att avskaffa alla kulturer utom en, det är den stora skillnaden. Att sedan Sovjet, Kina, DDR, Nordkorea mfl. har misslyckats beror inte på socialistisk teori utan på vanskötsel, paranoia och fult propagandaspel från kapitalismen som lurar folk till att produkter ger lycka.
Rödgrönt 2010. Statistiskt sett är verklighetens folk i högst utsträckning socialdemokrater.
Nya, skarpa och frispråkige Moderaten Jimmy Baker skriver om detta på:
http://jimmybaker.se/2009/11/sverigedemokraterna-nej-tack/
samt:
http://jimmybaker.se/2009/10/konstig-tystnad/
Att SD och V är lika är inte konstigt, deras ideologi är i grunden den samma nämligen socialism.
Vänster har länge försökt bunta ihop SD och andra främlingsfienliga grupper med högern eller sagt till höger om högern men det är helt fel tänkt och är mer av ett karaktärsmord på högern.
Högern är står för liberala åsikter som personlig valfrihet, kapitalismens överlägsenhet och att statens inblandning i medborgarnas liv ska vara minimal.
V och SD står för kollektivism, bidragsekonomi och statlig kontroll av medborgarna. Har någon någonsin hört SD tala om vikten av fri konkurens, låga skatter och privatisering av offentlig sektor.
P.S
Varför är det så tyst fråm MUF nuförtiden?
På 90-talet var liberala frågor och frihetsfronten alltid på tapeten som jag minns det. Det var tider det....suck....
Niklas Wykman. Ni moderater ger 750 miljoner om året till den mest antisemitiska folkgruppen i historien, dvs palestinierna, så ibland går det tydligen fantastiskt bra för er att samarbeta med vidriga typer.
Kan inte du beskriva Moderaternas inställning till islam så att vi kan förstå hur ni resonerar...
#16 Rolf Hansson
Grupperna som lever frånvända det svenska samhället är stora. Det handlar inte längre om en liten minoritet.
Sverige håller i all stillsamhet på att helt stöpas om från ett västligt och demokratiskt land med samförstånd mellan oliktänkande.
Så länge våra politiker inte tar tag i frågan kommer avdemokratiseringsprocessen att fortgå.
Tankarna går till en annan rörelse som ville påstod att konflikter såsom klasskamp enbart stod ivägen för folkflertalets väl. Denna rörelsen kom på ideen med korporativism där klassamarbetet var vägledande. Detta kanske kan vara något för artikelförfattaren?
@Lärare (kommentar #24):
Jag är i viss mån benägen att tro att du har rätt. Ett stort problem är dock bristen på tillförlitliga fakta, vilket troligen beror på att även den akademiska världen pråglas av politisk korrekthet. Det anses förmodligen inte riktigt rumsrent att inom t.ex. sociologi, socialantropologi eller kriminologi genomföra studier vars resultat riskerar att framställa det mångkulturella samhällsidealet i negativ dager.
Nu befinner vi oss hur som helst i en situation där Sverigedemokraterna tillsammans med diverse fria, invandringskritiska debattörer utmålar den muslimska invandringen som ett gigantiskt hot mot hela den västerländska civilisationen. Samtidigt hävdar riksdagspartierna och flertalet debattörer i "gammelmedia" det rakt motsatta, dvs. att kulturkrockarna mellan muslimska invandrare och det svenska majoritetssamhället är marginella, och att invandringen på det hela taget ska ses som positiv och berikande.
Oavsett orsakerna bakom bristen på fakta kan man då konstatera att vi skulle behöva få svar på följande frågor:
Hur många i Sverige boende muslimer lever helt isolerade från det svenska majoritetssamhället? Hur många i Sverige boende muslimer betraktar svensk majoritetskultur som något övervägande negativt och vill absolut inte identifiera sig som svenskar? Hur många i Sverige boende muslimer sympatiserar med fundamentalistiska tolkningar av islam, t.ex. att man vill ha sharia-lagstiftning eller anser att muslimsk teokrati är att föredra framför västerländsk demokrati? Hur många i Sverige boende muslimer har pga. religionen stora problem att integreras i Sverige (t.ex. att man ej kan delta i delar av skolundervisning pga. religiösa övertygelser)? Är män från muslimska kulturer överrepresenterade i sexualbrotsstatistiken? Hur ser rasismen bland muslimska invandrare ut - hur många muslimska invandrarfamiljer skulle t.ex. inte kunna acceptera om deras son/dotter gifte sig med en icke-muslim, och hur många i Sverige boende muslimer har rasistiska attityder gentemot judar?
För att kunna föra en konstruktiv, faktabaserad diskussion kring islams ökade närvaro i Sverige skulle vi behöva ha svar på denna typ av frågor.
Niklas Wykman Nationalism är inte nazism, allvarligt tror du att de som bekämpade nazismen stred för internationalism tja kanske övertygade kommunist för internationalism är ju deras område.
Om det är demokrati som man ska sträva efter borde vi inte lämna EU( då eller påstår du att inget av vikt bestämdes i Lissabon, Niceföredragen? Tror vi röstade för en Europeisk Gemenskap hette det viss där ekonomiskt samarbete var målet inte politisk "integration" (om man kan kalla övertagande integration).
Moderaterna och deras bihangs partier har stått för enorma övertramp i svenska medborgares frihet och rättssäkerhet (FRA, IPRED) för att glädja sina EU & lobbyist intressenter. Vidare så har Rheinfeldt´s ordförandeskap inkluderat den framtvingade omröstningen på Irland hur kan det kallas demokrati att tvinga fria människor att rösta om tills EU får det dvar de vill ha?
Din analys om vänsterpartiet var korrekt. Det blir mvg för din del. Vi minns alla när Gudrun, hade möte med en bild av Lenin bakom sig, eller vänsterpartiets besök till öst Tyskland under diktaturen med mera.
Vänsterpartiet är ett livsfarligt parti i och med att de går under radarn, många journalister vurma för dem också. Dessa journalister har ofta i likhet med Jan Guillou varit spioner åt sovjet.
Det dummaste jag läst på mycket länge....
Det är tråkigt att läsa denna artikeln, jag blir mörkrädd. Hur kan det vara fel att vara socialist och arbeta mot att folk ska kunna tjäna pengar på andras arbete? Det borde vara folk som är för kapitalism som ska skämmas. Jag är stolt över att vara socialist.
Niklas Wykman gör ett för MUF avslöjande försök, att nedtona MUF-elits människofientliga politik.
Visst pekar Åkesson ut enskilda människor. Han pekar ut korkade politiker som exvis Wykman som ansvariga för den sinnessvaga massinvandringspolik som gjort detta land så mycket skada. Våra etablerade politiker borde bli skadeståndssyldiga för vad dom ställt till.
Wykman är rädd för att sympatisörer väljer SD istället för M.
Om en stor mängd individuella människor röstar fram ett parti till riksdagen, så måste det väl vara dessa människors rättighet att bli representerade av det parti de röstat på? Oavsett om det heter V, SD eller PP.
Eller anser Wykman att vi ska omdefiniera demokratin och ändra på det representativa systemet?
Niklas Wykman har helt rätt i det han skriver. Vänsterpartiets ideologi går ut på att förtrycka människor och har sina rötter i kommunismen. Högerextremism hör inte hemma i Sveriges riksdag lika lite som vänsterextermism. Till dess att Ung Vänster och Vänsterpartiet aktivt slutar upp med att begå hatbrott mot judar i Sverige så bekräftar de vad Niklas Wykman skriver.
Jag har själv blivit vittne till hur Ung Vänster oprovocerat ger sig på judar och men min novisa kunskap om politik har jag svårt att skilja högerextremisternas judehat från de salongsanpassade vänterungdomarnas hotfulla och hatfyllda sätt att bete sig...
Niklas Wykman har helt rätt i det han skriver. Vänsterpartiets ideologi går ut på att förtrycka människor och har sina rötter i kommunismen. Högerextremism hör inte hemma i Sveriges riksdag lika lite som vänsterextermism. Till dess att Ung Vänster och Vänsterpartiet aktivt slutar upp med att begå hatbrott mot judar i Sverige så bekräftar de vad Niklas Wykman skriver.
Jag har själv blivit vittne till hur Ung Vänster oprovocerat ger sig på judar och men min novisa kunskap om politik har jag svårt att skilja högerextremisternas judehat från de salongsanpassade vänterungdomarnas hotfulla och hatfyllda sätt att bete sig...
Robert W:
På vilket sätt är SD i grunden socialistiskt? Jag gissar att du tänker på att båda värnar om arbetet för medelsvenssons? Korrekt, fast du missar liksom hela socialismens andemening som handlar om alla människors lika värde och lika rätt i samhället. Att anse att några människor har mer rätt till ett land och en kultur är så långt ifrån socialismen du kan komma.
Se det snarare som en extrem form av elitism, såsom den som högern driver, att en liten del av befolkningen har tillgång till den allra största delen av tillgångarna (i SD:s fall har invandrarna inte tillgång till något). Därav högerextremism.
Sedan undrar jag hur insatta vissa är i övrigt. Var i Vänsterpartiets partiprogram hittar ni saker såsom svält, förtryck och slakt av politiska motståndare?
Socialismen bygger på att vi skall hjälpa varandra till ett härligt liv och att alla - ALLA - skall integreras i systemet. Kärlek till alla!
Vänsterextremister som går ut för att slåss och kasta sten har jag lika lite till övers för som för högerextremisterna som dessa slåss med, bara så ni vet.
ttt...sd farliga för att de varnar för muslimsk fanatism? vi ska låta hedersmordshetsare få bestämma seder och dagordning här, och vi anpassa oss? allt i "mångkulturens" namn.
fy fan alltså. det ÄR inga rasister, eller rasistuttalanden.
hade det varit han på radio islam som varnat för svenskheten på något sätt, då hade det varit ett "intressant inlägg i mångkulturdebatten"
vad är värst? Sverigedemokrater som vill att svenska lagen skall stå över sharialagarna i sverige, eller talibaner, som vill tvärtom?
drar jag det till sin spets? kanske, men det är ofrånkomligt ett inslag i islam idag (sedan islamska revolutionen i stort sett).
Dåre...
Under nationalismens era har hela västvärlden byggts upp till vad den är idag. Det har inte slagit dig att det kan finnas ett samband mellan nationalism och fungerande samhälle? Det gör det förstås, ett faktum som hela den politiska eliten på något mirakulöst sätt misslyckats att fatta.
Jag ska ta det så enkelt som det går, ett konstruktivt samhälle bygger på konstruktiva interaktioner människor emellan. Ju högre grad av konstruktiva interaktioner, desto bättre kommer samhället att fungera och människorna att må. Hur får man människor att interagera konstruktivt? Genom hög grad av identifiering. Hur åstadkommer man hög grad av identifiering? Den enda metod vi vet fungerar för ett samhälle är, tada, nationalism.
Du tror att det kan åstadkommas ändå? Att människor idag är så internationella och vidsynta? Se dig runt på allvar. Sverige sjunker. För att svenskar inte bryr sig om landet eller varandra längre. Internationalismen skapar i praktiken, paradoxalt nog motsatsen, främlingskap, distans. Det har visats empiriskt att mångkultur är väldigt skadligt för den sociala sammanhållningen.
Men vad bryr du dig egentligen om det? Hade du brytt dig om samhället och andra människor på allvar hade du satt dig in i hur människor och samhällen fungerar innan du började predika om hur det ska ändras.
#16 Rolf Hansson,
"...om dessa grupper utgör en större del av det totala antalet invandrare, då står vi inför ett gigantiskt samhällsproblem."
BINGO!!!
Reflections on the Revolution In Europe:
Immigration, Islam, and the West
http://www.amazon.com/Reflections-Revolution-Europe-Immigration-Islam/dp...
Surrender:
Appeasing Islam, Sacrificing Freedom
http://www.amazon.com/Surrender-Appeasing-Islam-Sacrificing-Freedom/dp/0...
While Europe Slept:
How Radical Islam is Destroying the West from Within
http://www.amazon.com/While-Europe-Slept-Radical-Destroying/dp/076792005...
Det anstår varken Wykman eller någon annan representant för Alliansen att sätta näsan i vädret och anse sig för bättre än Vänsterpartiet eller Sverigedemokraterna. Det är Alliansen som spottat hela svenska folket i ansiktet med sin FRA-lag. Vänsterpartiet har röstat emot denna lag i Sveriges Riksdag. Även Sverigedemokraterna har sagt sig vara emot denna lag. Alliansen - som borde byta namn till FRAlliansen - är i denna viktiga integritetsfråga i ett moraliskt underläge gentemot dessa båda partier.
"... men min novisa kunskap om politik har jag svårt att skilja högerextremisternas judehat ..."
Funderaren. Har du några belägg för att Sverigedemokraterna är "högerextremistiska judehatare"?
Väldigt idiotiskt att skapa splittring av Wykman när man nu istället borde försöka skapa en enad allians mot främlingsfientlighet, nationalism och rasism. Vänsterpartiet är emot uppdelandet av samhället i olika grupper grundat på etnicitet och för allas mänskliga rättigheter. Uppdelandet av samhället i klasser är en skillnad för det är en realitet och gemensamt för alla oavsett deras etnicitet, kultur m.m.. Det Wykmans artikel gör är att skapa en klyfta mellan höger och vänster i riksdagen om hur man ska motarbeta Sverigedemokraterna. De ända som kommer tjäna på det är just Sverigedemokraterna.
Jag har svårt att ta den här artikeln på allvar, då det mest känns som omoget smutskastande. En så oerhört ytlig och luddig (trots att den försöker framställas som grundläggande och tydlig) likhet som påvisas går det att hitta mellan SD och vilket högerparti som helst. Väx upp, Niklas Wykman.
Lucci. Du menar alltså att de etablerade partierna ska bemöta Sverigedemokraterna med just främlingsfientlighet. Sverigedemokraterna ska frysas ute och stängas av från yttrandefrihet mm.
Fin dubbelmoral, inte sant?
Kan f.ö. notera att du inte vill skapa en enad allians mot antisemitism. Så förvånade. Inte!
Under FRA-debatterna ansåg jag att Wykman verkade vettig, men efter utspel om att svensk militär borde frita Dawit Isaak (lovvärt engagemang, men herregud vad världsfrånvänt) och nu den här både osmakliga och enfaldiga artikeln har jag insett att Wykman är farlig för svensk politik.
Den fullständigt sanslösa socialist-skräcken inom vissa delar av högern har eroderat så väl det svenska utbildningsväsendet som välfärden. Det går knappt ens att använda ord som jämlikhet längre, nu är ny-liberal frihet och individualism de modeord som ska hamras in i folk.
Jag hoppas verkligen inte att detta är en framtida ledare inom Moderaterna.
#26 Rolf Hansson
Det stämmer. Forskare som vill undersöka olika känsliga aspekter av invandrings- och migrationspolitik får inte ansökningar om medel beviljade. De kanske inte ens tänker tanken ut. Det politiskt korrekta Sverige hämmar tankens frihet.
Det skrivs här att "Lars Ohly vill klämma åt de rika och direktörerna, Jimmy Åkesson vill klämma åt invandrarna i allmänhet och muslimerna i synnerhet."
Men moderaterna vill ju klämma åt oss alla genom sina nerdragningar av välfärden i allmänhet!
HUR ÄR DET MÖJLIGT!? Finns det inga bildade individer i det där jävla ungdomsförbundet? Blondinbella, Anton Abele och nu den här jävla nollan. För det första är inte nationalism en ideologi i sig och för det andra har kommunismen aldrig existerat mer än i marxistiska böcker! Detta skulle ju visa sig ödesdigert för Wykman och hans överklass ifall allmänheten fick upp ögonen för Marx och därmed med empiriska underlag kunna pissa på Högern och dess jävla skitsnack! Dessutom är vi socialistier inte emot några speciella människor, vi är emot den struktur som tvingar fram klassmotsättningar - Därför förespråkar vi ett samhälle där dessa klassmotsättningar inte kan äga rum, ett klasslöst samhälle och DÄR har vi Kommunismen - så simpelt är det. Tycker du att det låter så jävla hemskt så att du vill stå i vägen för att alla ska ha det bra så kan man ju fråga sig vad du och din politik för med sig för gott för världens alla folk.
Niklas, intressant att du inte ens försöker argumentera. Ärligt talat så förstår jag inte ens vad din tes är, att SD och V är lika eftersom båda har vitt skilda samhällsperspektiv? Likheten ligger i olikheten?
ALL politik handlar om motsättningar och konflikter. Idén om politiken som ett medel "det gemensamt bästa" är gammal meritokratisk liberal idé som i dag är ideologiskt bankrutt. Den idén användes av liberaler under o efter franska revolutionen för att berättiga meritokrati över demokrati; man vågade inte anförtro samhället åt folket (och gör det inte i dag heller) utan ansåg att upplysta experter skulle styra samhället för "det allmänna bästa", vilket då förstås innebar i enighet med kapitalismens logik och bourgeoisiens strävanden.
Man kommer inte i från klassförhållandena bara för att man är ignorant. Verkligheten existerar oberoende av vår uppfattning om den.
Red Pill:
"Finns det inga bildade individer i det där jävla ungdomsförbundet?"
Finns knappt några bildade människor inom högern ö.h.t.
Högern har blivit vulgär, demagogisk och anti-intellektuell.
Tyvärr är vänstern inte mycket bättre. Dagens samhälls- och medieklimat tycks premiera yta över innehåll.
Dax att damma av en gammal klassiker, grabben har mer hår än hjärna.