De enda som inte tycker om kommentarer är den vänstervridna mediaeliten, då detta hotar att avslöja den fantasivärld och dolda propaganda som de ständigt försöker förmedla med sina "nyhetsartiklar"...
Permalänk | Anmäl
Niklas K, 2009-10-30, 15:23
"Dessutom har ingen papperstidning riktigt förklarat vad som krävs för att publicera sig på kultur- och debattsidorna. Jag vet oerhört många artiklar, välskrivna, ja allt som är basen uppfylls men där själva temat, innehållet eller ämnet inte passar ansvarig redaktör."
DN Debatt har inte officiellt "riktigt förklarat" vad som krävs för att bli publicerad, men mönstret är desto tydligare. För att bli publicerad krävs i mer än nio fall av tio att man är verksdirektör, yrkespolitiker, fack- eller näringslivspamp. Vad man skriver spelar ingen eller nästan ingen roll. Helt naturligt ter sig DN Debatt (och även Kulturdelen, där det krävs att man tillhör vänsterkultureliten) alltmer marginaliserat i den numera levande debatt som vi har tack vare internet.
Föga förvånande är Mårten Blomqvist på DN motståndare till denna utveckling.
Permalänk | Anmäl
Arne, 2009-10-30, 15:41
Till Jörgen Löf: "Vänster"-medlemmarna av mediaeliten undertrycker systematiskt radikala förespråkare av sådana impopulära saker som kapitalismen. Jag får själv aldrig en syl i vädret i de stora papperstidningarna. Det har varit åratal sedan jag fick ens en kort insändare publicerat i DN. Och "höger"-medlemmarna av mediaeliten är så fega, att de också försöker undertrycka de förespråkare av kapitalismen som använder starka argument. Sådana tidningar som SvD publicerar bara pappvälling, när de publicerar någon som förespråkar "marknadsekonomi" överhuvudtaget. Jag har inte fått ett debattinlägg infört i SvD på många år. Jag är portförbjuden i både DN och SvD eftersom jag är objektivist.
Permalänk | Anmäl
Henrik Unné, 2009-10-30, 15:41
Internet är Sveriges chans att begränsa skadorna från det havererade mångkulturella experimentet. Tidningarna accepterar inte en ÄRLIG debatt om våldtäkter och massinvandring. Tack vare Internet kan fler och fler hederliga medborgare inse att de inte är ensamma i sina funderingar kring massinvandringen.
Tack vare Internet kommer Sverigedemokraterna in i riksdagen år 2010!
Permalänk | Anmäl
Linus Ekström, 2009-10-30, 15:42
Be herr Ingestad kommentera här så får vi se levande exempel på analfabetism.
Permalänk | Anmäl
Dannie, 2009-10-30, 15:51
Detta stämmer inte. Det är ju nättidningarna, bloggarna och möjligheterna att kommentera artiklar som uppfriskat hela debatt och mediasverige. Möjligheten att blogga och kommentera kan man inte se som något man kan fundera på att ta bort. Det går inte. Stänger Newsmill kommer det någon annan nättidning i stället (som tjänar reklamintäkterna). Bloggarna drivs av privatpersoner. Vad skall kolumnist Blomqvist på DN göra åt detta?
Nej, kära kolumnister, redaktörer och proffsdebattörer. Tycker ni inte att läsarna är värda era fina och PK kolumner och åsikter så får ni väl skaffa nya läsare som uppfyller era förväntningar. Eller ta och skaffa ett nytt folk att skriva till så slipper vi er.
Permalänk | Anmäl
Egil, 2009-10-30, 15:56
Självklart tycker inte journalisteliten om kommentatorfunktionen då den gång på gång bevisar hur pass mycket ur synk de befinner sig med de otvättade massorna. Detta gäller särskilt Aftonbladet.
Permalänk | Anmäl
Oscar, 2009-10-30, 15:56
Det har säkert kommit som en chock för de självgoda uppblåsta malliga papperstidningarna när demos kan armbåga sig fram och göra sig hörda på nåtets kommentarsspalter. Man kan förstå att Blomqvist på den malligaste av de malliga känner sig oroad nu när man inte kan sitta ohotade i sitt elfenbenstorn och ensidigt fantisera om demokrati och vad pöbeln tycker och tänker. Man förstår att analfabetism hade varit fördelaktigt för dessa intressenter, i vart fall hos den delen av pöbeln som inte lägger sina surt förvärvade kriskoronor på malliga papperstidningar.
Det är ett återkommande fenomen, detta att närvanligt folk å något sätt utmanar makten är det fråga om "pöbel", "gatans parlament" etc. Speciellt i historieskrivningen, t.ex. alla folkliga uppror mot makten i Romarriket beskrivs alltid som att pöbeln gör detta eller detta och att de är bortskämda och krävande.
Med tanke på utarmningen av utbildningen som genererar allt sämre resultat i läskunnighet mm finns det förstås gott hopp för Blomqvistarens förhoppningar.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2009-10-30, 16:02
Newsflash: Det står var och en fritt att *inte* köpa och läsa en tidning!
Permalänk | Anmäl
a-f, 2009-10-30, 16:07
#6 Dannie:
Jag tycker herr Ingestad, utifrån sina syften, har ett mycket bra språkbruk nästan jämt. Lydigt är det däremot inte.
Permalänk | Anmäl
fluringen, 2009-10-30, 16:07
Här håller jag helt med Fluringen;.)
#6 Dannie:
Jag tycker herr Ingestad, utifrån sina syften, har ett mycket bra språkbruk nästan jämt. Lydigt är det däremot inte.
Han är mycket intelligent, men trotsig som f-n:-)
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2009-10-30, 16:14
man tror knappt att det är sant - detta att fritt kunna uttrycka sej så enkelt - jag tror nästan att jag drömmer...(en kommentator sen några månader tillbaka)
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-10-30, 16:13
varför ska ingen kommentera mina inägg då - *niagarafall* brukar han som omnämns här ovan kalla mina inlägg ibland - när han är nykter är han den absolut bästa - när han är onykter - enligt min tolkning - är han den absolut sämsta - det är mitt intryck ... men som han själv brukar säga man får ta det med en nypa salt - så småningom lär man sig var man har olika personer här på newsmill - det är nästan som en familj med många olika särpräglade individer - det är det som gör det så intressant...
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-10-30, 16:22
jag tycker att,bara det faktumet att vanliga människor har fåt möjlighet att ventilera,kommmentera och diskutera vardagliga politiska frågor. är en av de mest revolutionerande händelserna sedan franska revolutionen.idag kan människor nå varandra världen över och sätta press på makthavare av alla de slag.jag håller med er som menar att gnället i höger och vänsterled bland proffs tyckarna kan vi strunta glatt i.
Permalänk | Anmäl
kaim, 2009-10-30, 16:37
"Stora rikstäckande medier har en utvald kår av tillåtna skribenter som uppfyller kraven på allt som du efterlyser, saklighet, kunnighet, språkmedvetenhet och givetvis fakta inom ämnet. "
Haha, i vilket rike då?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-10-30, 17:00
#10 a-f:
"Det står var och en fritt att *inte* köpa och läsa en tidning!"
Nja, inte riktigt sant. Jag växte upp i ett hem där det prenumererades på DN, fick liksom i mig med modersmjölken föreställningen att DN innehöll "oberoende" nyhetsrapportering och "fri debatt". Den hjärntvätten har suttit i tills ganska nyligen. Nu skäms jag över hur godtrogen jag varit.
Tyvärr tror jag att många stackare fortfarande litar blint på sin papperstidning, utan en tanke på att ifrågasätta vilka ruttna politiska motiv som kan ligga bakom redaktionens vinkling av nyheter och urval av debattinlägg.
Heja internet!
Permalänk | Anmäl
Elias Rudberg, 2009-10-30, 17:23
Ordet är inte så fritt här på newsmill som ni tycks tro. Icke-muslimska skribenter får kommenteras helt fritt, men kommentarer av muslimska skribenter måste först granskas innan de publiceras. Sakta men säkert tas våra friheter bort, av hänsyn till islam... Är det så vi vill ha det? Är vi alla barn med ovalda förmyndare, eller är vi fria medborgare i en sekulär demokrati?
"I'm mad as hell, and I'm not gonna take it anymore!!!"
Permalänk | Anmäl
IckeTroende, 2009-10-30, 17:23
#15 kaim
Håller med. Vi är mitt inne i en revolution. En intressant och mycket vital aspekt av det hela är att "kvalitet" betalar sig. Trots allt gnäll om "kloaken" internet från proffstyckare så fungerar internet som så att kloakvattnet rinner undan. Kvar i filtret blir guldkornen som i allra högsta grad kan hittas i kommentarsfälten.
Läste t ex en mycket välformulerad och genomtänkt kommentar häromdagen. En sån där som ger känslan, Exakt! Precis så där har jag försökt att formulera det men inte lyckats. Den kommer läsas av många många fler än de som råkade hitta den här på Newsmill. Den finns redan på andra webbsidor och fora och säkerligen har den mailats runt till många. Den kommer överleva och fortfarande läsas om flera år, långt efter att originalartikeln är glömd.
Det tycker jag är fascinerande och inspirerande.
Permalänk | Anmäl
Affe, 2009-10-30, 17:45
Vilken då #19 Affe??!!
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2009-10-30, 17:54
#18 IckeTroende:
"Ordet är inte så fritt här på newsmill som ni tycks tro. Icke-muslimska skribenter får kommenteras helt fritt, men kommentarer av muslimska skribenter måste först granskas innan de publiceras."
Är det så??
Det låter ju helt galet. Har du nåt exempel på en artikel som inte kan kommenteras fritt?
Permalänk | Anmäl
Elias Rudberg, 2009-10-30, 17:58
De uppblåsta pekoralkreatörernas dagar äro räknade.
Och först till stupstocken är KGB-skribenten Jan Guillou, som vill ge sken av att hans hjärnkapacitet är överjordisk och i direkt kontakt med de litterära Gudarna, och att han aldrig någonsin haft fel i hela sitt liv (det sista är Guillous eget uttalande i SVT).
Jag ska berätta en liten hemlighet till er som visar en skräckinjagande vördnad för dessa "kulturpersonligheter" - de spelar ett spel för att verka viktigare och fiiiinare än alla andra!!
I ankdammen och bananrepubliken Gamla Svedala med 9 miljoner avkomlingar till f d bonddrängar är det extremt få som verkligen är så bra mycket smartare än den genomsnittlige bonddrängen.
Men Gammel-Guillou, han är en förfinad man som ALDRIG läser pöbelns kommentarer på nätet, nej Guillou läser riktiga texter, d v s de största franska dagstidningarna, varje dag.
Men jag vet att gubben ljuger, som vanligt. Om någon läser de största franska dagstidningarna, varje dag, måste detta skapa någon form av allmänbildning. Detta har inte den gode Guillou. Han besitter säkert en hel del värdelöst vetande om hemliga agenter och fina franska viner - men allmänbildad är Svammel-Guillou inte.
Tror aldrig att jag skrattat så högt, som när den kultiverade vinkännaren var med i SVT På spåret. Han såg ut som en rädd skolpojke bredvid sin sambo. Det var befogat för herr Guillou svarade fel på i princip varenda fråga, och framstod som ett av de mest vällgödda frågetecken som någonsin skådats i tv-historien.
Klimax kom när Oldsberg ville veta kåkstäderna som finns på Rio de Janeiros bergssluttningar kallas? Det här är alltså en fråga som många i Vi i 5:an klarar utan problem, men frågetecknet Guillou ökade nu i omfång och stirrade storögt på sin sambo (som var mycket duktigare än älgstudsarjournalisten).
Jan Guillou, denna överjordiska intelligens, som dödar isbjörnar och dricker exklusivt årgångsvin på samma gång - HAN visste INTE att kåkstäderna i Rio de Janeiro kallas Favelas!?
Och jag kan garantera att Pekoral-Guillou inte är ensam om denna typ av förfinad "begåvning" inom den så kallade eliten.
Så slappna av och skit i eliten och skriv det ni tycker utan mindrevärdighetskomplex.
Själv har jag slutat köpa papperstidningar för länge sen. De ä inge kul att läsa Gårdagens Nyheter!
Permalänk | Anmäl
Albert von Herbert, 2009-10-30, 18:25
Med tanke på att folk vanligen inte får betalt för att skriva kommentarer är det rimligt att kommentarerna i olika avseenden som tex stavning och gramatik etc. håller en lägre nivå i dessa avseenden än tex artiklar i elitmedia som tex DN. Om journalisterna inte fick betalt för vad de skrev skulle de nog inse att de inte har lust att lägga lika mycket tid på det de skriver.
Permalänk | Anmäl
Johan Nilsson Svensson, 2009-10-30, 18:38
Jag vete fan. Vi som kommenterar här på Newsmill t.ex är ju en samling på kanske 20 personer. Knappast ett "vattenfall" av åsikter.
En hel del rör sig ute i det allra svartblåaste politiska vattnet.
Några är rättshaverister.
En och annan är psykiskt sjuk.
Få bemödar sig om att läsa texten de kommenterar.
Nästan ingen är beredd att ändra åsikt eller ta intryck av någon annan.
Och handen på hjärtat, ingen bryr ju sig egentligen om vad vi kommentatorer skriver.
På tyska talar man om "Hirnwichsen", att hjärnrunka.
Det är skönt för den som gör det, men betyder ingenting för nån annan.
Permalänk | Anmäl
karlsson, 2009-10-30, 18:46
#23 Fantastiskt kul att du både stavar och kommaterar fel i din kommentar om stavning och grammatik!
Permalänk | Anmäl
karlsson, 2009-10-30, 19:05
#24 "Det är skönt för den som gör det, men betyder ingenting för nån annan."
Jo det är väl så jag också sett det, men ju mer de börjar bekymra sig i de malliga papperstidningarna för kommentarerna på nätet blir jag allt mer tveksam om det ändå inte har en viss betydelse.
Det må vara så att det är mycket brus på nätet men det är trots allt också där man hittar det bästa, vill man följa med i Irakkrig, Gaza, läsa analyser om samtiden där folk faktiskt tycker något bortom en radda floskler och plattityder så är det på nätet man hittar det som är av värde.
Papperstidningarnas och deras självgoda uppblåsta tyckares storhetstid är förbi.
Som vänster tyckaren Cockburn på Counterpunch berättade, när han som ung aktivist stod och delade ut flygblad utanför kärnkraftverk kunde de vara glada om de en bra dag fick utdelat 50-100 pamfletter. Idag har Counterpunch etthundratusen unika besökare varje dag, 30-40 tusen varje månad från amerikanska militärbaser. De senare några som de tidigare inte skulle haft en chans att nå.Samma sak med en sida som Antiwar.com som har ca 100 tusen unika besökare varje dag. Bägge sidorna har en uppsjö av mer eller mindre intressanta skribenter som tycker till om samtiden. I en sådan värld varför betala för en papperstidning för att läsa dryga självgoda tyckare som Guillou eller för den delen Friedman på NYT.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2009-10-30, 19:09
Klerken
Jo för all del, just när det gäller Mellanöstern så finns det en hel av vikt på nätet, men det är ju knappast svenska kommentatorer som tillför detta. Man sitter hemma och tycker lite hur som helst om saker man inte har en jävla aning om. Skrönor, fördomar och lite hemkokt svammel. Vem behöver det?
Och för den som skriver en artikel på Newsmill är det förstås tillfredsställande att bli diskuterad, men värdet och inflytandet kan verkligen diskuteras.
Min gamla retorik-lärare brukade säga, "det går inte att skriva så dåligt så ingen tycker det är bra".
Kanske ska uttrycket moderniseras till, "det går inte att skriva så ointressant att ingen vill kommentera".
(Förutom Birgitta Måhls alster då)
Permalänk | Anmäl
karlsson, 2009-10-30, 19:24
Förlåt mig för jag hade fel.
Signatur "ut" bevisar (återigen) baksidan med att låta dyslektiska haverister under epelisianfall över tangenterna få uppkopplad tillgång till Internet.
Permalänk | Anmäl
Dannie, 2009-10-30, 20:08
#21 Elias Rudberg
Kommentarer till dessa artiklar "modereras" dvs förhandsgranskas dvs censureras... är det så vi vill ha det?
http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/27/radikaliseringen-hos-liberaler...
http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/26/sd-far-inte-vara-ensam-om-att-...
Bevara Sverige demokratiskt, modernt och sekulärt!
Stoppa Islam!
Permalänk | Anmäl
IckeTroende, 2009-10-30, 20:39
Artikelkommentarer är givetvis bra. Men inte alltid. Kolla på dom större nyhetstidningarnas artikelkommentarer. Det är som att släppa ut en grupp mentalpatienter med megafoner på stan. Det som är framträdande bland nyhetssajternas artikelkommentarer är följande:
- Folk som skriver "sosse", "kommunister"
- Folk som skriver "nu blir det SD nästa val"
- Pajkastning
- Anonymitet bakom tangentbordet
- Mobbning av enskilda artikelskribenter
- Osaklig kritik
- Spam
- Extremt låg språknivå
- Folk som ser konspirationer överallt. Judar, muslimer, homosexuella, sossar, kommunister, liberaler ligger bakom allt. Oftast föräras dessa ord med tilläggen "elit" och "lobby".
Var är mervärdet på detta? Förrutom i rent underhållande syfte? Ger det ett djup till artikeln? Om inte, så är det ju totalt onödigt (och resurskrävande) att ha artikelkommentarer. Detta är som sagt mest riktat till dom breda nyhetssajterna. På mindre mer nischade sajter och bloggar så är det en helt annan femma. Där brukar folk skriva konstruktiva artikelkommentarer, ofast för att fömedla kunskap.
Och där i ligger skillnaden.
Nu är ju detta just en artikelkommentar, så det jag skriver kan måhända vara lite dubbelmoral. Men det bjuder jag på.
Permalänk | Anmäl
Christopher Anderton, 2009-10-30, 21:07
#31 IckeTroende
Tack för länkarna!
> Kommentarer till dessa artiklar "modereras"
> dvs förhandsgranskas dvs censureras...
> är det så vi vill ha det?
Nej, det suger fett!
> Bevara Sverige demokratiskt, modernt och sekulärt!
Ja!
> Stoppa Islam!
Haha neej varför det?
Jag är inte ett dugg rädd för Islam.
Stoppa fundamentalismen!
Permalänk | Anmäl
Elias Rudberg, 2009-10-30, 21:19
Kaim
"idag kan människor nå varandra världen över och sätta press på makthavare av alla de slag."
På vilket sätt menar du att några foliehattar på Newsmill "sätter press" på makthavarna? Bloggare, kommentatorer och artikelförfattare pruttar lite i rymden, inget mer.
Bara i kommentarsfloran till den här lilla artikeln har vi fått veta att:
"det är judarnas fel"
"det är kommunisterna och övrig vänsters fel"
"det är Jan Guillous fel"
"det är muslimernas fel"
På 80-talet brukade det stå en gubbe på Sergels Torg med en skylt. Han demonstrerade mot olika saker. Ena veckan var det mot plågsamma djurförsök, nästa vecka var det mot invandringen, nästa vecka var det mot lördagsstängt på systemet, osv.
Till slut tog gubben ifråga konsekvensen av sitt eget handlande och skrev helt enkelt en skylt där det stod; "Jag är emot det mesta."
Kan inte ni konspirationsteoretiker hitta en liknande slogan?
Vad sägs om;
"Det är alla andras fel."
Permalänk | Anmäl
karlsson, 2009-10-30, 21:42
#35 Elias Rudberg,
>> Stoppa Islam!
>Haha neej varför det?
>Jag är inte ett dugg rädd för Islam.
Jaså? Kanske dags att ta en närmare titt...
http://www.thereligionofpeace.com/
Do you make a distinction between mainstream and radical Islam?
I refuse to do that because one gives birth to the other. You are born into mainstream Islam. You are taught: Do not question the prophet; everything in the Koran is true. And then the radicals come and they expand on that, they build on that. So it is up to so-called mainstream Islam to tackle the radical element. Mainstream Muslims have to question the infallibility of the prophet Muhammad. They have to quit teaching children and young people that everything in the Koran is true and has to be taken seriously.
- Ayaan Hirsi Ali
http://en.wikipedia.org/wiki/Ayan_Hirsi_Ali
Permalänk | Anmäl
IckeTroende, 2009-10-30, 21:47
#24 karlsson
"En hel del rör sig ute i det allra svartblåaste politiska vattnet.
Några är rättshaverister.
En och annan är psykiskt sjuk.
Få bemödar sig om att läsa texten de kommenterar.
Nästan ingen är beredd att ändra åsikt eller ta intryck av någon annan.
Och handen på hjärtat, ingen bryr ju sig egentligen om vad vi kommentatorer skriver. "
Tala för dig själv, jag bryr mig om vad jag läser i kommentarsfältet. Du bara hånar sånt som du inte håller med om. Och kommer med personangrepp i syfte att nedvärdera andra så ingen ska lyssna på vad de skriver. Kallas för ad hominem attack och är dålig stil, emå. Nöj dig med att kommentera argument kanske?
Sen är det ju så att newsmill är uselt att kommentera i, har ingen aning om varför sajten är så framgångsrik. Som debattsajt suger den.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-10-30, 22:13
#23 Johan Nilsson Svensson
"..som tex stavning och gramatik etc. håller en lägre nivå i dessa avseenden än tex artiklar i elitmedia som tex DN. "
DN? Elit? Testa att läsa the Economist kanske istället för en inskränkt ankdammsblaska som dn?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-10-30, 22:15
# 38 Klas K
Enda anledningen till att Newsmill har såpass hög trafik som den har är att DN.se (den förhatliga) och resume.se länkar hit.
Och det beror på att de har samma ägare som sajten, dvs Bonnier. En smula ironiskt kanske? Och ett bevis på att "gammelmedia" inte känner sig sådär jättehotade av oss kommentatorer. Vore de det kunde de ju bara stänga ner sajten med en knapptryckning.
Permalänk | Anmäl
karlsson, 2009-10-30, 22:30
#37 IckeTroende,
Det finns olika varianter av Islam, precis som det finns olika varianter av andra religioner typ kristendomen. Webbsidan du länkade till har tydligen som syfte att odla rädsla för Islam, som om den var värre än andra religioner. Jag tror det är dumt att hetsa på det sättet, leder bara till mer trubbel.
Se på Indonesien, där bor det väl typ 200 miljoner muslimer, och de verkar vara på god väg att få till en riktigt hyfsad demokrati. Det går!
Allt hänger på hur man tolkar den "heliga boken", som i muslimernas fall heter Koranen. Den behöver inte alls tolkas bokstavligt.
Sen tycker jag iofs personligen att det är korkat att tro att en bok skulle vara "helig", men det gäller ju lika mycket kristendom som Islam. Och än värre blir det av att de dessutom har "heliga platser", som till råga på allt ofta är samma platser för de olika religionerna. Suck.
Men det är naivt att tro att problemen i delar av den muslimska världen (de problem som beror på religiös fundamentalism) ska lösas genom att alla blir ateister. Så kommer det inte att gå till. Mer realistiskt är en övergång till en mjukare, tolerant variant av Islam. Jämför med hur kristendomen i Europa ändrats från korstågens tid till nu.
Permalänk | Anmäl
Elias Rudberg, 2009-10-30, 22:47
#38 Klas_k
"har ingen aning om varför [Newsmill] är så framgångsrik"
Jo, det är för att det finns så bra artiklar här!!
http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/27/svenska-media-manipuleras-av-d...
Permalänk | Anmäl
Elias Rudberg, 2009-10-30, 22:53
#42 Elias Rudberg,
"Jo, det är för att det finns så bra artiklar här!!"
Nå, det finns en del ok artiklar. Men newsmills största bidrag till min allmänbildning är faktiskt hur usel vår tyckarelit är på att tänka och argumentera. Samt vilken facinerande brist på bildning den besitter.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-10-30, 23:03
Fast tack Karlsson, din förklaring av newsmills framgång låter mycket trolig.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-10-30, 23:06
#40 karlsson, 2009-10-30, 22:30
Du verkar rätt insnöad på gammelmedias förträfflighet och oomkullrunkliga dominans över den obildade pöbeln. (oomkullrunkliga; så mig tvungen att använda ett elitord så att karlsson orkar läsa vidare)
Första frågan: Vad gör du här om allt är så värdelöst?
Andra frågan: Började du använda internet förra veckan? Hanteringen av FRA-lagen hade definitivt inte varit densamma utan bloggare & kommentatorer, med eller utan grammatiska fel.
Det här med stavvfell är ju ganska löjligt, för inte säga helt idiotiskt. Slå upp vilken landsortsblaska som helst så är det stavvfell (+faktafel, +syftningsfel, etc) i vart och vartannat stycke. Huvudsaken är väl för f-n att man förstår vad folk vill säga. Skulle man gå efter din intelligensskala har vi ett statsöverhuvud som är en idiot... nej vänta, just detta var inget lyckat argument. Men jag tror att du förstår.
Då är det kanske betydligt allvarligare med kvällspressen som de facto fabricerar falska artiklar i kommersiellt syfte. Vad har karlsson för synpunkter på det?
Visst kan Bonnier stänga ner hela sajten med en knapptryckning, men det blir lite knepigare för Bonnier stänga ner resten av internet.
Självklart håller gubbarna i gammelmedias styrelserum på att göra i byxorna. De vet att det inte är frågan OM, utan NÄR det är dags att stänga av sedelpressarna, förlåt tryckpressarna.
Varför tror karlsson att Bonnier håller på med experimentet Newsmill? En kul hobby??
Det som är så underbart, är att när tryckpressarna stannar för gott, har uppblåsta pösmunkar som Jan Guillou två alternativ. A) Sluta skriva artiklar. B) Konkurrerar på samma arena som den förhatliga pöbeln, och därmed tvingas ner från den enkelriktade "litterära tronen".
Båda alternativen ser jag som en intressant framtid.
Och tillsist karlsson måste jag bara fråga dig ang; "Nästan ingen är beredd att ändra åsikt eller ta intryck av någon annan."
När såg du översteprästen i Sveriges Dogmatiska Riksförbund, Jan Guillou, ändra åsikt eller ta intryck av någon annan?? Mannen som aldrig haft fel i hela sitt liv, helt enligt honom själv...
Permalänk | Anmäl
Albert von Herbert, 2009-10-30, 23:46
Shit shit, jag kommer inte kunna kommentera på ett tag. Är arresterad av Språkpolisen. Missade ett g i så, som då blir såg. Viktigt. Nu vet dem att jak är en idiot som inte får utalla sig.
Permalänk | Anmäl
Albert von Herbert, 2009-10-31, 00:00
Nu ska vi se, nåt ska jag väl kommentera bara för kommentarens skull, det är ju ändå ointressant och värdelöst och analfabetiskt...vad jag nu kan komma på...stackars...
Så vi får tacka Newsmill som låter oss mindre bemedlade ha
vuxendagis och skriftlig yta att okontrollerat krafsa runt på i spalterna här, även om vi är obegripliga i vår pannbenslösa värld, när vi söker orden,
stavelsen
och de rätta uttrycken,
tro fan det att vi blir aggressiva när det inte går.....
Drömmen är ju att få skriva för DN, kultursidorna....
Permalänk | Anmäl
Pia "Vilda" Nordin, 2009-10-31, 00:20
Jag såg inte vad jag skrev första gången...
men andra.....
Dumheten ska man vara rädd om, om det är det enda man har!
Permalänk | Anmäl
Pia "Vilda" Nordin, 2009-10-31, 00:24
#41
"Se på Indonesien, där bor det väl typ 200 miljoner muslimer, och de verkar vara på god väg att få till en riktigt hyfsad demokrati. Det går!
Allt hänger på hur man tolkar den "heliga boken", som i muslimernas fall heter Koranen. Den behöver inte alls tolkas bokstavligt."
Du har nog missat utvecklingen de senaste åren, de islamska fundamentalisterna tar ett allt starkare grepp och det är inte bara i Aceh. Aceh där man nu också infört lag om att äktenskapsbrott skall bestraffas med stening. Fler och fler provinser inför sharialagar, islamska klädkoder, hijabtvång mm.
I Padang gäller nu islamisk lag för alla oavsett om de är muslimer eller inte. Hijabtvång gäller för all kvinnor, icke muslimska flickor som inte bär hijab blir reglerade från skolor.
Liknande utveckling i Malaysia, någon religionsfrihet i realmening finns inte. religiösa minoritetsgrupper utsätts för allt hårdare tryck från islamisterna som har stöd i parlmenten.
"One ethnic Chinese Indonesian businessman, a practicing Christian who asked not to be quoted by name, said he feared if the trend continued it could lead to capital flight by the wealthy Chinese, Christian minority.
"A lot of regional laws are going in that direction. It's already alarming the way it's going. It's a minority who are doing this, but the problem is that the silent majority just keep silent."
Detta kan helt klart få negative konsekvenser för den ekonomiska utvecklingen där, kineserna är en stor minoritet och en synnerligen driftig sådan som bär upp den ekonomiska aktiviteten. Singapore uteslöts på sin tid från den Malaysiska federationen för att de var alltför ekonomiskt framgångsrika.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2009-10-31, 00:30
För ordningens skull, jag tycker det är helt ok att stava lite fel. Det är ju skit samma.
Och jag tycker att DN är en jävla uppblåst skitblaska. Som dessutom har en genomusel grafikavdelning.
Men jag tror att det är ganska naivt att tro att vårt tjäbbel här har nån som helst inverkan på vare sig politik eller moral i det här landet.
FRA-lagen fick dom igenom lik förbannat. Eller hur?
Pirate Bay förlorade i rätten lik förbannat. Eller hur?
Jag är här för att skriva av mig lite. Mästra lite grann. Vråla ut min annars ohörda åsikt.
Precis som ni andra.
Jag noterar dessutom att den här debatten, liksom otaliga andra före den, numera handlar om hur dumt det är med islam.
Det verkar som ingen artikel är för långt från det ämnet, låt det handla om kakrecept eller vad som helst, för att ändå till slut urarta i en debatt om muslimer.
Permalänk | Anmäl
karlsson, 2009-10-31, 00:45
Förlåt Albert von Herbert, roligt namn förresten, jag svarade faktiskt inte riktigt på dina frågor.
Jag tycker kvällspressen är vedervärdig. Hur nån kan offra fem år på journalisthögskolan för att sen skriva vinklade, i bästa fall, skandalartiklar i smutspressen övergår mitt förstånd.
Nej, jag har aldrig sett Jan Guillou ändra sig. Fast jag fattar inte varför jag ska svara på det? Har jag sagt att Jan Guillou är nån att se upp till?
Och så ska vi se...
Jo, jag tror att Bonnier håller på med Newsmill för att dom ser att trafiken på såna här sajter är tillräckligt hög för att mediasäljare ska kunna lura i sina kunder att vi faktiskt läser den reklam som förekommer på sidan.
Och eftersom ingen får betalt för att skriva här, så behövs det ju relativt liten omsättning för att sajten ska gå runt.
En icke oäven biprodukt är ju att man kan styra debatten lite hur man vill genom att låta redaktionen skriva "artiklar" då och då. Hettar det till alltför mycket kring upphovsrätten eller övervakning på internet så dyker det raskt upp en artikel om Anna Anka som får oss att vända uppmärksamheten åt ett annat mer ofarligt håll.
Permalänk | Anmäl
karlsson, 2009-10-31, 00:59
"Men jag tror att det är ganska naivt att tro att vårt tjäbbel här har nån som helst inverkan på vare sig politik eller moral i det här landet."
När människor pratar med varandra och förstår att de har samma åsikt, oavsett vad eliten försöker trycka på dem, ja, då har en politisk förändring skett, emå.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-10-31, 01:40
#41 Elias Rudberg,
1) Vem tror Du introducerade censur här på newsmill?
al Qaeda eller "moderata" muslimer?
2) Visst, det är omöjligt att få en miljard människor att gå i takt.
Det är ett inbördeskrig inom islam. Den jävliga sidan, Wahhabi, har pengarna, Saudi-pengar, och vinner just nu.
Senaste nytt från Indonesien:
http://www.nytimes.com/2009/10/28/world/asia/28stoning.html
3) Det är inte vår uppgift att definiera eller reformera islam.
Det är upp till muslimerna, och de har fullt upp med det.
http://www.spectator.co.uk/melaniephillips/5487731/the-struggle-for-isla...
4) "att odla rädsla för Islam" Det gör de så bra själva.
Innan muren föll var det många svenskar, inkl. statsminister Ingvar Carlsson, som tyckte vi hade mycket att lära av DDR. Jag höll inte med. Men jag hade "kommunistskräck". Jag tyckte det var uppenbart redan innan muren föll av det var bara skit med socialismen.
5) Vår enda skyldighet är att försvara ett demokratiskt, modernt, sekulärt Sverige, inte att anpassa oss och underkasta oss islam. Tyvärr tycker jag Du verkar vara lika "tolerant" och "öppensinnad" som Ingvar Carlsson och många sossar... Skillnaden nu är att DDR höll sig i Tyskland. Islam, med alla sina krav, är redan i Sverige. Faller vi undan, i toleransens namn, eller håller vi fast vid våra värden, mot islam?
Det finns ingen moderat islam.
Alltför många män och kvinnor födda muslimer har övertygat mig om det...t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Ibn_Warraq
Man måste inte vara godtrogen, bara för att man är svensk...
Permalänk | Anmäl
IckeTroende, 2009-10-31, 01:56
OK, karlsson vi tycker ungefär lika, men det är en grej jag inte riktigt köper, FRA.
Vi kan vara helt säkra på att den sovande röstboskapen i riksdagen inte gör om samma misstag, d v s tror att det i dagens informationssamhälle går att "mörka" vansinniga stasilagar genom att hålla käften och rösta dagen för midsommar. Det funkar aldrig igen. Nästa gång måste dom låta FRA koppla ur hela skiten, medan dom fuskar med grundlagen.
Och ja, visst fick dom igenom DDR-vansinnet i alla fall, men inte utan följder. Har svårt att se någon förstagångväljare, som tidigare spenderat massor av tid på fildelning, nu kommer att rösta på AvlyssnarAlliansen nästa höst. Detta FÅR konsekvenser för Oberführer Reinfeldt! (och nu ringer FRA till Frippe och talar om att det ser mörkt ut ;).
Och vi tvingade Sahlin ta kraftigt ställning mot. Det är inte alls säkert att hon gjort det om allt varit en midsommarnattsdröm. Då kanske det bara blivit en halvtaskig ställning, vilket verkar vara det naturliga utgångsläget för Mååna Muslim.
Det där med "Rökridå À la Anka" var nog precis mitt i prick. Vad var det för en liten liten bagatell som inträffade några dagar efter det att den sprängda ankan briserade...? Joooo! Det var ju den lilla lilla budgeten där AvlyssnarAlliansen visade att man bara tänker låna några pytte småå småå miljarder och ge nääästan liiite liiite mer till högavlönade som Roland Puré Martinsson och hans tacksamma hemmafru utan namn. Allt medan vi försökte hugga huvudet av ankan i hönshuset...
Ja just det, EXAKT SÅ var det!
Permalänk | Anmäl
Albert von Herbert, 2009-10-31, 02:11
Jag tycker FRA motståndet är ganska barnsligt. Vi betalar ett gäng folk för att spionera på tänkbara hot, vad är det för fel med det? Numera läser dom epost, tidigare ångade dom upp kuvert, och?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-10-31, 02:47
73 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
De enda som inte tycker om kommentarer är den vänstervridna mediaeliten, då detta hotar att avslöja den fantasivärld och dolda propaganda som de ständigt försöker förmedla med sina "nyhetsartiklar"...
"Dessutom har ingen papperstidning riktigt förklarat vad som krävs för att publicera sig på kultur- och debattsidorna. Jag vet oerhört många artiklar, välskrivna, ja allt som är basen uppfylls men där själva temat, innehållet eller ämnet inte passar ansvarig redaktör."
DN Debatt har inte officiellt "riktigt förklarat" vad som krävs för att bli publicerad, men mönstret är desto tydligare. För att bli publicerad krävs i mer än nio fall av tio att man är verksdirektör, yrkespolitiker, fack- eller näringslivspamp. Vad man skriver spelar ingen eller nästan ingen roll. Helt naturligt ter sig DN Debatt (och även Kulturdelen, där det krävs att man tillhör vänsterkultureliten) alltmer marginaliserat i den numera levande debatt som vi har tack vare internet.
Föga förvånande är Mårten Blomqvist på DN motståndare till denna utveckling.
Till Jörgen Löf: "Vänster"-medlemmarna av mediaeliten undertrycker systematiskt radikala förespråkare av sådana impopulära saker som kapitalismen. Jag får själv aldrig en syl i vädret i de stora papperstidningarna. Det har varit åratal sedan jag fick ens en kort insändare publicerat i DN. Och "höger"-medlemmarna av mediaeliten är så fega, att de också försöker undertrycka de förespråkare av kapitalismen som använder starka argument. Sådana tidningar som SvD publicerar bara pappvälling, när de publicerar någon som förespråkar "marknadsekonomi" överhuvudtaget. Jag har inte fått ett debattinlägg infört i SvD på många år. Jag är portförbjuden i både DN och SvD eftersom jag är objektivist.
Internet är Sveriges chans att begränsa skadorna från det havererade mångkulturella experimentet. Tidningarna accepterar inte en ÄRLIG debatt om våldtäkter och massinvandring. Tack vare Internet kan fler och fler hederliga medborgare inse att de inte är ensamma i sina funderingar kring massinvandringen.
Tack vare Internet kommer Sverigedemokraterna in i riksdagen år 2010!
Be herr Ingestad kommentera här så får vi se levande exempel på analfabetism.
Detta stämmer inte. Det är ju nättidningarna, bloggarna och möjligheterna att kommentera artiklar som uppfriskat hela debatt och mediasverige. Möjligheten att blogga och kommentera kan man inte se som något man kan fundera på att ta bort. Det går inte. Stänger Newsmill kommer det någon annan nättidning i stället (som tjänar reklamintäkterna). Bloggarna drivs av privatpersoner. Vad skall kolumnist Blomqvist på DN göra åt detta?
Nej, kära kolumnister, redaktörer och proffsdebattörer. Tycker ni inte att läsarna är värda era fina och PK kolumner och åsikter så får ni väl skaffa nya läsare som uppfyller era förväntningar. Eller ta och skaffa ett nytt folk att skriva till så slipper vi er.
Självklart tycker inte journalisteliten om kommentatorfunktionen då den gång på gång bevisar hur pass mycket ur synk de befinner sig med de otvättade massorna. Detta gäller särskilt Aftonbladet.
Det har säkert kommit som en chock för de självgoda uppblåsta malliga papperstidningarna när demos kan armbåga sig fram och göra sig hörda på nåtets kommentarsspalter. Man kan förstå att Blomqvist på den malligaste av de malliga känner sig oroad nu när man inte kan sitta ohotade i sitt elfenbenstorn och ensidigt fantisera om demokrati och vad pöbeln tycker och tänker. Man förstår att analfabetism hade varit fördelaktigt för dessa intressenter, i vart fall hos den delen av pöbeln som inte lägger sina surt förvärvade kriskoronor på malliga papperstidningar.
Det är ett återkommande fenomen, detta att närvanligt folk å något sätt utmanar makten är det fråga om "pöbel", "gatans parlament" etc. Speciellt i historieskrivningen, t.ex. alla folkliga uppror mot makten i Romarriket beskrivs alltid som att pöbeln gör detta eller detta och att de är bortskämda och krävande.
Med tanke på utarmningen av utbildningen som genererar allt sämre resultat i läskunnighet mm finns det förstås gott hopp för Blomqvistarens förhoppningar.
Newsflash: Det står var och en fritt att *inte* köpa och läsa en tidning!
#6 Dannie:
Jag tycker herr Ingestad, utifrån sina syften, har ett mycket bra språkbruk nästan jämt. Lydigt är det däremot inte.
Här håller jag helt med Fluringen;.)
#6 Dannie:
Jag tycker herr Ingestad, utifrån sina syften, har ett mycket bra språkbruk nästan jämt. Lydigt är det däremot inte.
Han är mycket intelligent, men trotsig som f-n:-)
man tror knappt att det är sant - detta att fritt kunna uttrycka sej så enkelt - jag tror nästan att jag drömmer...(en kommentator sen några månader tillbaka)
varför ska ingen kommentera mina inägg då - *niagarafall* brukar han som omnämns här ovan kalla mina inlägg ibland - när han är nykter är han den absolut bästa - när han är onykter - enligt min tolkning - är han den absolut sämsta - det är mitt intryck ... men som han själv brukar säga man får ta det med en nypa salt - så småningom lär man sig var man har olika personer här på newsmill - det är nästan som en familj med många olika särpräglade individer - det är det som gör det så intressant...
jag tycker att,bara det faktumet att vanliga människor har fåt möjlighet att ventilera,kommmentera och diskutera vardagliga politiska frågor. är en av de mest revolutionerande händelserna sedan franska revolutionen.idag kan människor nå varandra världen över och sätta press på makthavare av alla de slag.jag håller med er som menar att gnället i höger och vänsterled bland proffs tyckarna kan vi strunta glatt i.
"Stora rikstäckande medier har en utvald kår av tillåtna skribenter som uppfyller kraven på allt som du efterlyser, saklighet, kunnighet, språkmedvetenhet och givetvis fakta inom ämnet. "
Haha, i vilket rike då?
#10 a-f:
"Det står var och en fritt att *inte* köpa och läsa en tidning!"
Nja, inte riktigt sant. Jag växte upp i ett hem där det prenumererades på DN, fick liksom i mig med modersmjölken föreställningen att DN innehöll "oberoende" nyhetsrapportering och "fri debatt". Den hjärntvätten har suttit i tills ganska nyligen. Nu skäms jag över hur godtrogen jag varit.
Tyvärr tror jag att många stackare fortfarande litar blint på sin papperstidning, utan en tanke på att ifrågasätta vilka ruttna politiska motiv som kan ligga bakom redaktionens vinkling av nyheter och urval av debattinlägg.
Heja internet!
Ordet är inte så fritt här på newsmill som ni tycks tro. Icke-muslimska skribenter får kommenteras helt fritt, men kommentarer av muslimska skribenter måste först granskas innan de publiceras. Sakta men säkert tas våra friheter bort, av hänsyn till islam... Är det så vi vill ha det? Är vi alla barn med ovalda förmyndare, eller är vi fria medborgare i en sekulär demokrati?
"I'm mad as hell, and I'm not gonna take it anymore!!!"
#15 kaim
Håller med. Vi är mitt inne i en revolution. En intressant och mycket vital aspekt av det hela är att "kvalitet" betalar sig. Trots allt gnäll om "kloaken" internet från proffstyckare så fungerar internet som så att kloakvattnet rinner undan. Kvar i filtret blir guldkornen som i allra högsta grad kan hittas i kommentarsfälten.
Läste t ex en mycket välformulerad och genomtänkt kommentar häromdagen. En sån där som ger känslan, Exakt! Precis så där har jag försökt att formulera det men inte lyckats. Den kommer läsas av många många fler än de som råkade hitta den här på Newsmill. Den finns redan på andra webbsidor och fora och säkerligen har den mailats runt till många. Den kommer överleva och fortfarande läsas om flera år, långt efter att originalartikeln är glömd.
Det tycker jag är fascinerande och inspirerande.
Vilken då #19 Affe??!!
#18 IckeTroende:
"Ordet är inte så fritt här på newsmill som ni tycks tro. Icke-muslimska skribenter får kommenteras helt fritt, men kommentarer av muslimska skribenter måste först granskas innan de publiceras."
Är det så??
Det låter ju helt galet. Har du nåt exempel på en artikel som inte kan kommenteras fritt?
De uppblåsta pekoralkreatörernas dagar äro räknade.
Och först till stupstocken är KGB-skribenten Jan Guillou, som vill ge sken av att hans hjärnkapacitet är överjordisk och i direkt kontakt med de litterära Gudarna, och att han aldrig någonsin haft fel i hela sitt liv (det sista är Guillous eget uttalande i SVT).
Jag ska berätta en liten hemlighet till er som visar en skräckinjagande vördnad för dessa "kulturpersonligheter" - de spelar ett spel för att verka viktigare och fiiiinare än alla andra!!
I ankdammen och bananrepubliken Gamla Svedala med 9 miljoner avkomlingar till f d bonddrängar är det extremt få som verkligen är så bra mycket smartare än den genomsnittlige bonddrängen.
Men Gammel-Guillou, han är en förfinad man som ALDRIG läser pöbelns kommentarer på nätet, nej Guillou läser riktiga texter, d v s de största franska dagstidningarna, varje dag.
Men jag vet att gubben ljuger, som vanligt. Om någon läser de största franska dagstidningarna, varje dag, måste detta skapa någon form av allmänbildning. Detta har inte den gode Guillou. Han besitter säkert en hel del värdelöst vetande om hemliga agenter och fina franska viner - men allmänbildad är Svammel-Guillou inte.
Tror aldrig att jag skrattat så högt, som när den kultiverade vinkännaren var med i SVT På spåret. Han såg ut som en rädd skolpojke bredvid sin sambo. Det var befogat för herr Guillou svarade fel på i princip varenda fråga, och framstod som ett av de mest vällgödda frågetecken som någonsin skådats i tv-historien.
Klimax kom när Oldsberg ville veta kåkstäderna som finns på Rio de Janeiros bergssluttningar kallas? Det här är alltså en fråga som många i Vi i 5:an klarar utan problem, men frågetecknet Guillou ökade nu i omfång och stirrade storögt på sin sambo (som var mycket duktigare än älgstudsarjournalisten).
Jan Guillou, denna överjordiska intelligens, som dödar isbjörnar och dricker exklusivt årgångsvin på samma gång - HAN visste INTE att kåkstäderna i Rio de Janeiro kallas Favelas!?
Och jag kan garantera att Pekoral-Guillou inte är ensam om denna typ av förfinad "begåvning" inom den så kallade eliten.
Så slappna av och skit i eliten och skriv det ni tycker utan mindrevärdighetskomplex.
Själv har jag slutat köpa papperstidningar för länge sen. De ä inge kul att läsa Gårdagens Nyheter!
Med tanke på att folk vanligen inte får betalt för att skriva kommentarer är det rimligt att kommentarerna i olika avseenden som tex stavning och gramatik etc. håller en lägre nivå i dessa avseenden än tex artiklar i elitmedia som tex DN. Om journalisterna inte fick betalt för vad de skrev skulle de nog inse att de inte har lust att lägga lika mycket tid på det de skriver.
Jag vete fan. Vi som kommenterar här på Newsmill t.ex är ju en samling på kanske 20 personer. Knappast ett "vattenfall" av åsikter.
En hel del rör sig ute i det allra svartblåaste politiska vattnet.
Några är rättshaverister.
En och annan är psykiskt sjuk.
Få bemödar sig om att läsa texten de kommenterar.
Nästan ingen är beredd att ändra åsikt eller ta intryck av någon annan.
Och handen på hjärtat, ingen bryr ju sig egentligen om vad vi kommentatorer skriver.
På tyska talar man om "Hirnwichsen", att hjärnrunka.
Det är skönt för den som gör det, men betyder ingenting för nån annan.
#23 Fantastiskt kul att du både stavar och kommaterar fel i din kommentar om stavning och grammatik!
#24 "Det är skönt för den som gör det, men betyder ingenting för nån annan."
Jo det är väl så jag också sett det, men ju mer de börjar bekymra sig i de malliga papperstidningarna för kommentarerna på nätet blir jag allt mer tveksam om det ändå inte har en viss betydelse.
Det må vara så att det är mycket brus på nätet men det är trots allt också där man hittar det bästa, vill man följa med i Irakkrig, Gaza, läsa analyser om samtiden där folk faktiskt tycker något bortom en radda floskler och plattityder så är det på nätet man hittar det som är av värde.
Papperstidningarnas och deras självgoda uppblåsta tyckares storhetstid är förbi.
Som vänster tyckaren Cockburn på Counterpunch berättade, när han som ung aktivist stod och delade ut flygblad utanför kärnkraftverk kunde de vara glada om de en bra dag fick utdelat 50-100 pamfletter. Idag har Counterpunch etthundratusen unika besökare varje dag, 30-40 tusen varje månad från amerikanska militärbaser. De senare några som de tidigare inte skulle haft en chans att nå.Samma sak med en sida som Antiwar.com som har ca 100 tusen unika besökare varje dag. Bägge sidorna har en uppsjö av mer eller mindre intressanta skribenter som tycker till om samtiden. I en sådan värld varför betala för en papperstidning för att läsa dryga självgoda tyckare som Guillou eller för den delen Friedman på NYT.
Klerken
Jo för all del, just när det gäller Mellanöstern så finns det en hel av vikt på nätet, men det är ju knappast svenska kommentatorer som tillför detta. Man sitter hemma och tycker lite hur som helst om saker man inte har en jävla aning om. Skrönor, fördomar och lite hemkokt svammel. Vem behöver det?
Och för den som skriver en artikel på Newsmill är det förstås tillfredsställande att bli diskuterad, men värdet och inflytandet kan verkligen diskuteras.
Min gamla retorik-lärare brukade säga, "det går inte att skriva så dåligt så ingen tycker det är bra".
Kanske ska uttrycket moderniseras till, "det går inte att skriva så ointressant att ingen vill kommentera".
(Förutom Birgitta Måhls alster då)
Förlåt mig för jag hade fel.
Signatur "ut" bevisar (återigen) baksidan med att låta dyslektiska haverister under epelisianfall över tangenterna få uppkopplad tillgång till Internet.
#21 Elias Rudberg
Kommentarer till dessa artiklar "modereras" dvs förhandsgranskas dvs censureras... är det så vi vill ha det?
http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/27/radikaliseringen-hos-liberaler...
http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/26/sd-far-inte-vara-ensam-om-att-...
Bevara Sverige demokratiskt, modernt och sekulärt!
Stoppa Islam!
Artikelkommentarer är givetvis bra. Men inte alltid. Kolla på dom större nyhetstidningarnas artikelkommentarer. Det är som att släppa ut en grupp mentalpatienter med megafoner på stan. Det som är framträdande bland nyhetssajternas artikelkommentarer är följande:
- Folk som skriver "sosse", "kommunister"
- Folk som skriver "nu blir det SD nästa val"
- Pajkastning
- Anonymitet bakom tangentbordet
- Mobbning av enskilda artikelskribenter
- Osaklig kritik
- Spam
- Extremt låg språknivå
- Folk som ser konspirationer överallt. Judar, muslimer, homosexuella, sossar, kommunister, liberaler ligger bakom allt. Oftast föräras dessa ord med tilläggen "elit" och "lobby".
Var är mervärdet på detta? Förrutom i rent underhållande syfte? Ger det ett djup till artikeln? Om inte, så är det ju totalt onödigt (och resurskrävande) att ha artikelkommentarer. Detta är som sagt mest riktat till dom breda nyhetssajterna. På mindre mer nischade sajter och bloggar så är det en helt annan femma. Där brukar folk skriva konstruktiva artikelkommentarer, ofast för att fömedla kunskap.
Och där i ligger skillnaden.
Nu är ju detta just en artikelkommentar, så det jag skriver kan måhända vara lite dubbelmoral. Men det bjuder jag på.
#31 IckeTroende
Tack för länkarna!
> Kommentarer till dessa artiklar "modereras"
> dvs förhandsgranskas dvs censureras...
> är det så vi vill ha det?
Nej, det suger fett!
> Bevara Sverige demokratiskt, modernt och sekulärt!
Ja!
> Stoppa Islam!
Haha neej varför det?
Jag är inte ett dugg rädd för Islam.
Stoppa fundamentalismen!
Kaim
"idag kan människor nå varandra världen över och sätta press på makthavare av alla de slag."
På vilket sätt menar du att några foliehattar på Newsmill "sätter press" på makthavarna? Bloggare, kommentatorer och artikelförfattare pruttar lite i rymden, inget mer.
Bara i kommentarsfloran till den här lilla artikeln har vi fått veta att:
"det är judarnas fel"
"det är kommunisterna och övrig vänsters fel"
"det är Jan Guillous fel"
"det är muslimernas fel"
På 80-talet brukade det stå en gubbe på Sergels Torg med en skylt. Han demonstrerade mot olika saker. Ena veckan var det mot plågsamma djurförsök, nästa vecka var det mot invandringen, nästa vecka var det mot lördagsstängt på systemet, osv.
Till slut tog gubben ifråga konsekvensen av sitt eget handlande och skrev helt enkelt en skylt där det stod; "Jag är emot det mesta."
Kan inte ni konspirationsteoretiker hitta en liknande slogan?
Vad sägs om;
"Det är alla andras fel."
#35 Elias Rudberg,
>> Stoppa Islam!
>Haha neej varför det?
>Jag är inte ett dugg rädd för Islam.
Jaså? Kanske dags att ta en närmare titt...
http://www.thereligionofpeace.com/
Do you make a distinction between mainstream and radical Islam?
I refuse to do that because one gives birth to the other. You are born into mainstream Islam. You are taught: Do not question the prophet; everything in the Koran is true. And then the radicals come and they expand on that, they build on that. So it is up to so-called mainstream Islam to tackle the radical element. Mainstream Muslims have to question the infallibility of the prophet Muhammad. They have to quit teaching children and young people that everything in the Koran is true and has to be taken seriously.
- Ayaan Hirsi Ali
http://en.wikipedia.org/wiki/Ayan_Hirsi_Ali
#24 karlsson
"En hel del rör sig ute i det allra svartblåaste politiska vattnet.
Några är rättshaverister.
En och annan är psykiskt sjuk.
Få bemödar sig om att läsa texten de kommenterar.
Nästan ingen är beredd att ändra åsikt eller ta intryck av någon annan.
Och handen på hjärtat, ingen bryr ju sig egentligen om vad vi kommentatorer skriver. "
Tala för dig själv, jag bryr mig om vad jag läser i kommentarsfältet. Du bara hånar sånt som du inte håller med om. Och kommer med personangrepp i syfte att nedvärdera andra så ingen ska lyssna på vad de skriver. Kallas för ad hominem attack och är dålig stil, emå. Nöj dig med att kommentera argument kanske?
Sen är det ju så att newsmill är uselt att kommentera i, har ingen aning om varför sajten är så framgångsrik. Som debattsajt suger den.
#23 Johan Nilsson Svensson
"..som tex stavning och gramatik etc. håller en lägre nivå i dessa avseenden än tex artiklar i elitmedia som tex DN. "
DN? Elit? Testa att läsa the Economist kanske istället för en inskränkt ankdammsblaska som dn?
# 38 Klas K
Enda anledningen till att Newsmill har såpass hög trafik som den har är att DN.se (den förhatliga) och resume.se länkar hit.
Och det beror på att de har samma ägare som sajten, dvs Bonnier. En smula ironiskt kanske? Och ett bevis på att "gammelmedia" inte känner sig sådär jättehotade av oss kommentatorer. Vore de det kunde de ju bara stänga ner sajten med en knapptryckning.
#37 IckeTroende,
Det finns olika varianter av Islam, precis som det finns olika varianter av andra religioner typ kristendomen. Webbsidan du länkade till har tydligen som syfte att odla rädsla för Islam, som om den var värre än andra religioner. Jag tror det är dumt att hetsa på det sättet, leder bara till mer trubbel.
Se på Indonesien, där bor det väl typ 200 miljoner muslimer, och de verkar vara på god väg att få till en riktigt hyfsad demokrati. Det går!
Allt hänger på hur man tolkar den "heliga boken", som i muslimernas fall heter Koranen. Den behöver inte alls tolkas bokstavligt.
Sen tycker jag iofs personligen att det är korkat att tro att en bok skulle vara "helig", men det gäller ju lika mycket kristendom som Islam. Och än värre blir det av att de dessutom har "heliga platser", som till råga på allt ofta är samma platser för de olika religionerna. Suck.
Men det är naivt att tro att problemen i delar av den muslimska världen (de problem som beror på religiös fundamentalism) ska lösas genom att alla blir ateister. Så kommer det inte att gå till. Mer realistiskt är en övergång till en mjukare, tolerant variant av Islam. Jämför med hur kristendomen i Europa ändrats från korstågens tid till nu.
#38 Klas_k
"har ingen aning om varför [Newsmill] är så framgångsrik"
Jo, det är för att det finns så bra artiklar här!!
http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/27/svenska-media-manipuleras-av-d...
#42 Elias Rudberg,
"Jo, det är för att det finns så bra artiklar här!!"
Nå, det finns en del ok artiklar. Men newsmills största bidrag till min allmänbildning är faktiskt hur usel vår tyckarelit är på att tänka och argumentera. Samt vilken facinerande brist på bildning den besitter.
Fast tack Karlsson, din förklaring av newsmills framgång låter mycket trolig.
#40 karlsson, 2009-10-30, 22:30
Du verkar rätt insnöad på gammelmedias förträfflighet och oomkullrunkliga dominans över den obildade pöbeln. (oomkullrunkliga; så mig tvungen att använda ett elitord så att karlsson orkar läsa vidare)
Första frågan: Vad gör du här om allt är så värdelöst?
Andra frågan: Började du använda internet förra veckan? Hanteringen av FRA-lagen hade definitivt inte varit densamma utan bloggare & kommentatorer, med eller utan grammatiska fel.
Det här med stavvfell är ju ganska löjligt, för inte säga helt idiotiskt. Slå upp vilken landsortsblaska som helst så är det stavvfell (+faktafel, +syftningsfel, etc) i vart och vartannat stycke. Huvudsaken är väl för f-n att man förstår vad folk vill säga. Skulle man gå efter din intelligensskala har vi ett statsöverhuvud som är en idiot... nej vänta, just detta var inget lyckat argument. Men jag tror att du förstår.
Då är det kanske betydligt allvarligare med kvällspressen som de facto fabricerar falska artiklar i kommersiellt syfte. Vad har karlsson för synpunkter på det?
Visst kan Bonnier stänga ner hela sajten med en knapptryckning, men det blir lite knepigare för Bonnier stänga ner resten av internet.
Självklart håller gubbarna i gammelmedias styrelserum på att göra i byxorna. De vet att det inte är frågan OM, utan NÄR det är dags att stänga av sedelpressarna, förlåt tryckpressarna.
Varför tror karlsson att Bonnier håller på med experimentet Newsmill? En kul hobby??
Det som är så underbart, är att när tryckpressarna stannar för gott, har uppblåsta pösmunkar som Jan Guillou två alternativ. A) Sluta skriva artiklar. B) Konkurrerar på samma arena som den förhatliga pöbeln, och därmed tvingas ner från den enkelriktade "litterära tronen".
Båda alternativen ser jag som en intressant framtid.
Och tillsist karlsson måste jag bara fråga dig ang; "Nästan ingen är beredd att ändra åsikt eller ta intryck av någon annan."
När såg du översteprästen i Sveriges Dogmatiska Riksförbund, Jan Guillou, ändra åsikt eller ta intryck av någon annan?? Mannen som aldrig haft fel i hela sitt liv, helt enligt honom själv...
Shit shit, jag kommer inte kunna kommentera på ett tag. Är arresterad av Språkpolisen. Missade ett g i så, som då blir såg. Viktigt. Nu vet dem att jak är en idiot som inte får utalla sig.
Nu ska vi se, nåt ska jag väl kommentera bara för kommentarens skull, det är ju ändå ointressant och värdelöst och analfabetiskt...vad jag nu kan komma på...stackars...
Så vi får tacka Newsmill som låter oss mindre bemedlade ha
vuxendagis och skriftlig yta att okontrollerat krafsa runt på i spalterna här, även om vi är obegripliga i vår pannbenslösa värld, när vi söker orden,
stavelsen
och de rätta uttrycken,
tro fan det att vi blir aggressiva när det inte går.....
Drömmen är ju att få skriva för DN, kultursidorna....
Jag såg inte vad jag skrev första gången...
men andra.....
Dumheten ska man vara rädd om, om det är det enda man har!
#41
"Se på Indonesien, där bor det väl typ 200 miljoner muslimer, och de verkar vara på god väg att få till en riktigt hyfsad demokrati. Det går!
Allt hänger på hur man tolkar den "heliga boken", som i muslimernas fall heter Koranen. Den behöver inte alls tolkas bokstavligt."
Du har nog missat utvecklingen de senaste åren, de islamska fundamentalisterna tar ett allt starkare grepp och det är inte bara i Aceh. Aceh där man nu också infört lag om att äktenskapsbrott skall bestraffas med stening. Fler och fler provinser inför sharialagar, islamska klädkoder, hijabtvång mm.
I Padang gäller nu islamisk lag för alla oavsett om de är muslimer eller inte. Hijabtvång gäller för all kvinnor, icke muslimska flickor som inte bär hijab blir reglerade från skolor.
Liknande utveckling i Malaysia, någon religionsfrihet i realmening finns inte. religiösa minoritetsgrupper utsätts för allt hårdare tryck från islamisterna som har stöd i parlmenten.
"One ethnic Chinese Indonesian businessman, a practicing Christian who asked not to be quoted by name, said he feared if the trend continued it could lead to capital flight by the wealthy Chinese, Christian minority.
"A lot of regional laws are going in that direction. It's already alarming the way it's going. It's a minority who are doing this, but the problem is that the silent majority just keep silent."
Detta kan helt klart få negative konsekvenser för den ekonomiska utvecklingen där, kineserna är en stor minoritet och en synnerligen driftig sådan som bär upp den ekonomiska aktiviteten. Singapore uteslöts på sin tid från den Malaysiska federationen för att de var alltför ekonomiskt framgångsrika.
För ordningens skull, jag tycker det är helt ok att stava lite fel. Det är ju skit samma.
Och jag tycker att DN är en jävla uppblåst skitblaska. Som dessutom har en genomusel grafikavdelning.
Men jag tror att det är ganska naivt att tro att vårt tjäbbel här har nån som helst inverkan på vare sig politik eller moral i det här landet.
FRA-lagen fick dom igenom lik förbannat. Eller hur?
Pirate Bay förlorade i rätten lik förbannat. Eller hur?
Jag är här för att skriva av mig lite. Mästra lite grann. Vråla ut min annars ohörda åsikt.
Precis som ni andra.
Jag noterar dessutom att den här debatten, liksom otaliga andra före den, numera handlar om hur dumt det är med islam.
Det verkar som ingen artikel är för långt från det ämnet, låt det handla om kakrecept eller vad som helst, för att ändå till slut urarta i en debatt om muslimer.
Förlåt Albert von Herbert, roligt namn förresten, jag svarade faktiskt inte riktigt på dina frågor.
Jag tycker kvällspressen är vedervärdig. Hur nån kan offra fem år på journalisthögskolan för att sen skriva vinklade, i bästa fall, skandalartiklar i smutspressen övergår mitt förstånd.
Nej, jag har aldrig sett Jan Guillou ändra sig. Fast jag fattar inte varför jag ska svara på det? Har jag sagt att Jan Guillou är nån att se upp till?
Och så ska vi se...
Jo, jag tror att Bonnier håller på med Newsmill för att dom ser att trafiken på såna här sajter är tillräckligt hög för att mediasäljare ska kunna lura i sina kunder att vi faktiskt läser den reklam som förekommer på sidan.
Och eftersom ingen får betalt för att skriva här, så behövs det ju relativt liten omsättning för att sajten ska gå runt.
En icke oäven biprodukt är ju att man kan styra debatten lite hur man vill genom att låta redaktionen skriva "artiklar" då och då. Hettar det till alltför mycket kring upphovsrätten eller övervakning på internet så dyker det raskt upp en artikel om Anna Anka som får oss att vända uppmärksamheten åt ett annat mer ofarligt håll.
"Men jag tror att det är ganska naivt att tro att vårt tjäbbel här har nån som helst inverkan på vare sig politik eller moral i det här landet."
När människor pratar med varandra och förstår att de har samma åsikt, oavsett vad eliten försöker trycka på dem, ja, då har en politisk förändring skett, emå.
#41 Elias Rudberg,
1) Vem tror Du introducerade censur här på newsmill?
al Qaeda eller "moderata" muslimer?
2) Visst, det är omöjligt att få en miljard människor att gå i takt.
Det är ett inbördeskrig inom islam. Den jävliga sidan, Wahhabi, har pengarna, Saudi-pengar, och vinner just nu.
Senaste nytt från Indonesien:
http://www.nytimes.com/2009/10/28/world/asia/28stoning.html
3) Det är inte vår uppgift att definiera eller reformera islam.
Det är upp till muslimerna, och de har fullt upp med det.
http://www.spectator.co.uk/melaniephillips/5487731/the-struggle-for-isla...
4) "att odla rädsla för Islam" Det gör de så bra själva.
Innan muren föll var det många svenskar, inkl. statsminister Ingvar Carlsson, som tyckte vi hade mycket att lära av DDR. Jag höll inte med. Men jag hade "kommunistskräck". Jag tyckte det var uppenbart redan innan muren föll av det var bara skit med socialismen.
5) Vår enda skyldighet är att försvara ett demokratiskt, modernt, sekulärt Sverige, inte att anpassa oss och underkasta oss islam. Tyvärr tycker jag Du verkar vara lika "tolerant" och "öppensinnad" som Ingvar Carlsson och många sossar... Skillnaden nu är att DDR höll sig i Tyskland. Islam, med alla sina krav, är redan i Sverige. Faller vi undan, i toleransens namn, eller håller vi fast vid våra värden, mot islam?
Det finns ingen moderat islam.
Alltför många män och kvinnor födda muslimer har övertygat mig om det...t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Ibn_Warraq
Man måste inte vara godtrogen, bara för att man är svensk...
OK, karlsson vi tycker ungefär lika, men det är en grej jag inte riktigt köper, FRA.
Vi kan vara helt säkra på att den sovande röstboskapen i riksdagen inte gör om samma misstag, d v s tror att det i dagens informationssamhälle går att "mörka" vansinniga stasilagar genom att hålla käften och rösta dagen för midsommar. Det funkar aldrig igen. Nästa gång måste dom låta FRA koppla ur hela skiten, medan dom fuskar med grundlagen.
Och ja, visst fick dom igenom DDR-vansinnet i alla fall, men inte utan följder. Har svårt att se någon förstagångväljare, som tidigare spenderat massor av tid på fildelning, nu kommer att rösta på AvlyssnarAlliansen nästa höst. Detta FÅR konsekvenser för Oberführer Reinfeldt! (och nu ringer FRA till Frippe och talar om att det ser mörkt ut ;).
Och vi tvingade Sahlin ta kraftigt ställning mot. Det är inte alls säkert att hon gjort det om allt varit en midsommarnattsdröm. Då kanske det bara blivit en halvtaskig ställning, vilket verkar vara det naturliga utgångsläget för Mååna Muslim.
Det där med "Rökridå À la Anka" var nog precis mitt i prick. Vad var det för en liten liten bagatell som inträffade några dagar efter det att den sprängda ankan briserade...? Joooo! Det var ju den lilla lilla budgeten där AvlyssnarAlliansen visade att man bara tänker låna några pytte småå småå miljarder och ge nääästan liiite liiite mer till högavlönade som Roland Puré Martinsson och hans tacksamma hemmafru utan namn. Allt medan vi försökte hugga huvudet av ankan i hönshuset...
Ja just det, EXAKT SÅ var det!
Jag tycker FRA motståndet är ganska barnsligt. Vi betalar ett gäng folk för att spionera på tänkbara hot, vad är det för fel med det? Numera läser dom epost, tidigare ångade dom upp kuvert, och?