Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Mona Sahlin och kongressen

Maud Olofsson om Mona Sahlin och kongressen

Vi är bättre på att skapa jobb än socialdemokraterna

Alliansens jobbpolitik har bevisat sig och den fungerar. Den politik som socialdemokraterna, mp och vänstern nu lanserar minskar arbetstillfällena med 140 000. Det skriver näringsminister Maud Olofsson.


Om författaren

Maud Olofsson är ledare för centerpartiet och näringsminister.

När Socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin tillträdde 2007 var det med ett löfte om förnyelse. Partiet skulle lära av valförlusten och omvärdera den politik som lett till massarbetslöshet. När socialdemokraterna nu samlas till kongress kan vi konstatera att det löftet inte blev så mycket mer än ord. Den som söker efter jobbskapande politik hos socialdemokraterna söker fortfarande förgäves. Faktum är att den största skillnaden mellan nu och då är att konsekvenserna av socialdemokraternas politik skulle bli så mycket större eftersom Sverige idag befinner sig mitt i en global finanskris.

Kampen för fler i arbete och färre i utanförskap är Alliansregeringens viktigaste uppgift. Under de första åren av mandatperioden minskade också det utanförskap socialdemokraterna skapat med närmare 200 000 människor. Sedan kom finanskrisen, med fallande produktion och hastigt stigande arbetslöshet i en omfattning som saknar motstycke i modern tid. Som ett litet, öppet och handelsberoende land har Sverige drabbats hårt.

Men ingen finanskris kan få regeringen att byta mål. Vi nöjer oss inte med mindre än att alla som vill och kan arbeta ska ha ett jobb att gå till. Hotet om arbetslöshet som biter sig fast ska mötas med en kraftfull politik för jobb, företagande och stöd till människor som drabbas av arbetslöshet. Det är också så vi har agerat.

Trots den globala ekonomiska krisen är därför sysselsättningen idag högre än när vi tillträdde. Det är inte minst ett resultat av det förbättrade företagsklimatet. Sedan Alliansregeringen tillträdde har vi genomfört fler än 100 åtgärder för att skapa bättre villkor för företagen. Vi har sänkt företagens skatter med närmare 49 miljarder, minskat regelbördan och ökar nu också tryggheten för företagarna.

Den som bara studerar vad Socialdemokraterna och Alliansen säger kan förledas i tron att vi står för samma saker. När Mona Sahlin i idé- och debattidskriften Tiden beskriver socialdemokraternas vision gör hon det på följande sätt: "Jobbpolitiken ska istället skapa förutsättningar för entreprenörer, småföretag, tjänstesektorn, industrin och de nya kreativa branscherna att utvecklas, exportera mer och skapa jobb. Det kräver en aktiv och långsiktig samverkan mellan politik och näringsliv". Det är vackra ord som jag tror att vilket alliansparti som helst skulle kunna skriva under på.

Skillnaderna mellan Alliansens och Socialdemokraternas jobbpolitik ligger i de konkreta förslagen. För bortom Sahlins utsaga om att socialdemokraternas ska bli entreprenörernas parti ligger en minst sagt jobbfientlig politik.

Socialdemokraterna vill höja inkomstskatter med 18 miljarder vilket drabbar många småföretagares lönsamhet hårt. De vill slopa de hushållsnära tjänsterna som öppnat upp en helt ny bransch och skapat över 7000 nya jobb och tusentals nya företag. De vill återinföra förmögenhetsskatten som på socialdemokraternas tid vid makten ledde till att 500 miljarder kronor som kunde ha investerats i nya företag istället flydde landet. De vill göra det dyrare att anställa både unga och äldre, något som kommer att drabba tiotusentals människor som fått jobb genom den sänkta arbetsgivaravgiften. Till detta ska läggas skrotandet av satsningen på kvinnors företagande samt alla de företagarfientliga förslag och den skattechock på över 50 miljarder som inte minst Vänsterpartiet står för.

När Alliansens ekonomiarbetsgrupp studerade effekterna av den ekonomiska politik som Socialdemokraterna tillsammans med Vänsterpartiet och Miljöpartiet förväntas föra blev resultatet förödande. På kort sikt leder deras politik till cirka 30 000 i lägre sysselsättning. På lång sikt hotar sysselsättningen bli ca 140 000 lägre. Till det ska läggas försvagade offentliga finanser med 10 miljarder på kort sikt och minskade resurser för kommunerna när färre arbetar och arbetsgivaravgifterna höjs. Så ser resultatet av Socialdemokraternas och de andra röda partiernas politik ut.

Idag samlas Socialdemokraterna till något man kallar "Jobbkongress". Det är falsk marknadsföring. För i brist på nya idéer väljer socialdemokraterna nu istället att blicka bakåt till gammal välkänd politik. En politik som en gång redan prövats i fullskalemodell under Mona Sahlins och Göran Perssons ledarskap. Därför vet vi också vad resultatet är. Växande klyftor och över en miljon människor i utanförskap.










Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/13199

90 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Den ni har lyckats med i er jobbpolitik är att subventionera tjästesektorn med lågavlönande skitjobb som ytterligare späder på klassklyftorna. Om dom rika inte har tid eller anser sig för fina att städa själva ska de betala fullt ut vad det kostar och inte subventioneras genom skatteavdrag. Dessa subventioner ska givetvis bara ges till gamla och sjuka. Se till att få bort alla låtsasjobb. Förbjud slavarbete i form av praktikplatser. Att tvinga arbetslösa att jobba för ersättningen är ett annat sätt att säga orden du är värdelös för att du är arbetslös. Praktikplatser bör endast tillåtas som en del i praktiska utbildningar där praktiken varvas med teoretiska behov för yrket. Själv har jag snart gått arbetslös så pass länge att jag snart kommer att tvingas ut som offentligt avlönad slav att fritt utnyttjas av en arbetsgivare. Jag har två utbildningar en praktisk och en lång akademisk. Dessutom har jag över 20 års arbetslivserfarenhet. Är det konstigt att jag tycker det är förnedrande att snart tvingas praktisera som en oerfaren skolungdom i högstadiet? Det är inte helt otroligt att jag kommer att hamna på ett ställe där jag har betydligt bättre meriter både teoretiskt och praktiskt än den person jag får som handledare.

Permalänk | Anmäl #1 susanna svensson, 2009-10-28, 10:05

"Själv har jag snart gått arbetslös så pass länge att jag snart kommer att tvingas ut som offentligt avlönad slav att fritt utnyttjas av en arbetsgivare."

Och vad trodde du, susanna svensson? Att du skulle få en livslång skattefinansierad ledighet utan motprestation? Ägna hela dagarna åt shopping och nätsurfning?

Dessutom är det LAS som är orsaken till att du inte kan konkurrera med de som har jobb. Rösta på Maud så försvinner LAS.

Permalänk | Anmäl #2 Bo T, 2009-10-28, 10:17

Skitsnack det beror inte på las att det är nästan omöjligt att hitta jobb i dag. Det är betydligt mer relevant att göra en ordentlig analys på hur många riktiga jobb som försvunnit pga de praktikplatser som anordnats. I min kommun fins en verksamhet där socialbidragstagare reparerar cyklar som sedan säljs samtidigt som de etablerade handlare som försöker leva på att reparera och sälja begagnade cyklar har svårt att få det att gå runt. Arbetsgivare är inte dumma klart som korvspad att de hellre anställer en praktikant där a kassan betalar lönen. Så de kan göra ännu högre vinster. För mig är det helt otroligt att inte facket sätter sådana här verksamheter i blokad.

Permalänk | Anmäl #3 susanna svensson, 2009-10-28, 10:27


Hmmm... - Maud Olofsson
- kan det vara så att Du är dåligt informerad om beskattningen av oss av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna - för det skattebelastningsTRYCKET ökar ju kontinuerligt - och alldeles oavsett vilken BlockPolitik = BlockeringsPolitik som råder - hälsar Josef

Permalänk | Anmäl #4 Josef Boberg, 2009-10-28, 10:51

Sverige exporterar jobb och importerar arbetslösa !

Permalänk | Anmäl #5 Otto Sneider, 2009-10-28, 10:53

Maud, det blev nog fel i rubriken. Det ska ju vara : " Vi är bättre på att skapa brott, massvåldtäkter på den egna befolkningen samt grov våldsbrottslighet än socialdemokraterna ". Detta har ni faktiskt lyckats bra med! Bra Maud Olofsson!

Permalänk | Anmäl #6 Gustav S Jones, 2009-10-28, 10:58

Bo T>> "Rösta på Maud så försvinner LAS" Har inte folk redan gjort det? Är LAS borta? Det är ytterst tydligt att även Alliansen ser LAS som något nödvändigt, annars hade det självklart varit borta nu.

Permalänk | Anmäl #7 Anestis Antoniou, 2009-10-28, 10:58

Kommer ihåg när jag var i 20 års åldern. Var i början på 80 talet då talades det om katstrof och en förlorad generation ungdomsarbetslösheten låg då på 4-5 %. Min kommun startade något som kallades ungdomslagsjobb. Jag tvingades ta ett sådant dvs jobba för 80% av a kassan. Det var oerhört förnedrande. Jag placerades på länsmuseets arkiv. Arbetsuppgiften bestod i att gå igenom alla mappar och flytta de papper som låg felplacerade till rätt mapp. Det var verkligen ett arbete som borde ha varit ett riktigt projektarbete för arkivet var en oerhörd oordning. Inget som länsmuseet ska utnyttja a kassan för att avlöna med andra ord. Jag tog illa snabbt kontakt med min handläggare på AF och ställde krav på att i stället få gå en AMS utbildning och efter ett par månader fick jag plats på en sån. Sura miner på museet när jag slutade för nu var de ju tvugna att lära upp en ny slav. AMS utbildningen innebar att jag fick ett fast jobb som varade i drygt 20 år tills företaget blev uppköpt av piratkapitalistiska amerikanare som plockade russinen ur kakan och sen la ner verksamheten.

Permalänk | Anmäl #8 susanna svensson, 2009-10-28, 10:58

Särskilt mycket shoppig kan man inte ägna sig åt när man lever på a kassa för ersättningen räcker inte ens till de fasta räkningarna.

Permalänk | Anmäl #9 susanna svensson, 2009-10-28, 11:01

Maud Olofsson och alliansen i stort kommer inte att få det lika lätt att spela kortet som det står "jobben" på i detta val som i det förra.
.
Hon har iofs rätt när hon kritiserar s för att vilja återinföra fastighetsskatt och förmögenhetsskatt men i övrigt haltar kritiken betänkligt. "Pigavdragen" är exempelvis en märklig lappa och laga-konstruktion för att skyla över att vissa servicenäringsgrenar inte är bärkraftiga med ordinarie regelverk, och de befäster dessutom delvis ett klassamhälle där de som har pengar kan köpa billiga tjänster av de lägre klasserna.
.
Att alliansens jobbpolitik skulle ha lyckats är också svårt att se med den arbetslöshet vi idag har, att skylla allt på finanskrisen köper nog inte väljarna för i tider som dessa när jobben faktiskt inte finns visar sig de orättvisa konsekvenserna av en nyliberal jobppolitik som i grunden går ut på att svälta ut folk till arbetsmarknaden med urholkningar i de sociala skyddsnäten, och i tider när det fakltiskt inte finns några jobb att svältas ut till och man får svälta ändå, blir systemfelet i en sådan politik uppenbar.
.
När man sjösätter en ny arbetskraftsinvandring i stället för att försöka sätta de befintliga invandrare som hamnat i utanförskap i landet blir jobbskapandeargumentet för alliansen än mer ihåligt.
.
Därmed inte sagt att alliansen förlorar valet nästa år men vinner man så blir det inte på jobben.

Permalänk | Anmäl #10 Mats Dagerlind, 2009-10-28, 11:07

Arbetslöshetssiffrorna tar ett skutt uppåt varje gång borgerligheten kommer nära makten, det är fakta och inget som Maude kan ljuga bort.

Permalänk | Anmäl #11 Kerstin, 2009-10-28, 11:16

Sverige exporterar jobb och importerar arbetslösa

Permalänk | Anmäl #12 Otto sneider, 2009-10-28, 11:28

Titta på länken nedan och svara sedan på frågan varför vi behöver
arbetsinkraftsinvandra tidningsbud?
Har ni skapat så mycket jobb att det inte finns lämpliga tidningsbud i Sverige längre?

Eller är det några på invandrarverket som inte har fattat att vi har 450.000 arbetslösa.

http://affes.wordpress.com/category/migration/

Permalänk | Anmäl #13 Tgvara, 2009-10-28, 11:33

Susanna svensson.... Stackars dig som snart maste ga upp pa morron och gora nagot for att fa ersattning.... Sjalv gar jag till jobbet varje dag, tycker att der ar ganska trist, daligt betalt, har inte sa mycket tid over till hobbies, hushallsarbete och barnen. Varfor ska du kunna leva lyxliv o sitta hemma hela dan??? Alla andra, som betalar ditt uppehalle, maste ju gora trista jobb varje dag. Alla har inte roliga och intressanta jobb. Har sjalv stadat, hotell och hemstadning, varit barnflicka, jobbat pa restaurang sa jag ar ingen karriar manniska. Har lustigt nog aldrig blivit nedlatande bemott av andra an socialdemokrater och vanster anhangare.... Jag tycker att alla ska gora ratt for sig, det finns faktiskt jobb om man anstranger sig. Inte alltid roliga och valbetalda, men dock jobb. Alla ska bidra till valfards samhallet. Aven arbetslosa.

Permalänk | Anmäl #14 Kattis, 2009-10-28, 11:35

Titta på länken nedan och svara sedan på frågan varför vi behöver
arbetsinkraftsinvandra tidningsbud?
Har ni skapat så mycket jobb att det inte finns lämpliga tidningsbud i Sverige längre?

Eller är det några på invandrarverket som inte har fattat att vi har 450.000 arbetslösa.

http://affes.wordpress.com/category/migration/

Permalänk | Anmäl #15 Tgvara, 2009-10-28, 11:42

Mauds resonemang håller inte...

För första gången någonsin har Finland lägre arbetslöshet än Sverige.... Finland har också drabbats av finanskrisen och dom har dessutom en hårdvaluta som inte föll som en sten förra året...

Småföretagen förväntade sig stora förbättringar när alliansen tog över... Det blev inget med det... Gapande om arbetsrätten handlar om en sak... Flytta fokus...

Framgångsrika företag anställer betydligt fler än vad dom avskedar... Annars är dom per definition inte framgångsrika... Arbetsrätten är inget stort problem för små företag... Det kom en undersökning förra veckan som sa att ca 3% av småföretagen haft problem pga arbetsrätten... Jag tror det var Nordea (det var en bank i alla fall) som gjorde undersökningen...

Det man borde göra är att sänka de sociala avgifterna för små företag... Ge rabatt åt alla koncerner för de 10 först anställda...

Dvs Volvo AB får rabatt för 10 anställda (upp till 25000 kr per månad) liksom den lokala verkstaden eller pizzerian. Det kostar inte så mycket o det spelar stor roll för dom små...

Full sysselsättning är en Utopi Maud!

Jag har skrivit en artikel om varför på newsmill...

Sysselsättningen 1990 var 86,5% i Sverige (18-64 år)
1995 var den 74,8%
2007 var den 78,8%

På 5 år sjönk den med knappt 12%, på 12 år steg den med 4%... Nu rasar den igen...

Arbetskraftsbristen som Alliansen och de rödgröna talar om är en hägring i öknen... Den ligger alltid 5-10 år framför oss...

Permalänk | Anmäl #16 Jonas Melander, 2009-10-28, 11:44

jag har jobbat på restaurang, som städare och inom industrin. Jag har även en akademisk utbildning. Jag vill väldigt gärna ha ett jobb och jag lever inget lyxliv. Däremot finner jag det förnedrade att utnyttjas som praktikan vilket faktiskt itne är nått annat är en förskönande omskrivning för slav. Sen är det en ekonomisk fråga också praktiknant jobben ger inte mer i ersättning än vad man har i a kassan, men däremot kostnader för att ta sig till jobbet och det är pengar som jag faktiskt inte har över. Sedan jag blev arbetslös har jag sökt alla jobb som har varit lediga som jag tidigare haft antingen erfarenhet av eller teoretisk kunskap för att klara av. Städjobb existerar knappt i dag eftersom dessa arbetsgivare får praktikanter från arbetsförmedligen. Det är ett faktum att praktikplatserna tränger ut riktiga jobb. Det hela leder till en nedåtgående spiral som pressar ner löner och förvärrar konjnunkturnedgången. Kattis vad har du för belägg för att arbetslösa lever lyxliv. Det är nog snarare att många av de som är arbetslösa oavsett om de går hemma eller sysselsätts på låtsasjobb i stället ingår i den ökande grupp av svenskar som blivit kunder hos kronofogden. Glöm inte det du är arbetslös även om du jobbar på ett slavjobb.

Permalänk | Anmäl #17 susanna svensson, 2009-10-28, 11:49

"Sverige exporterar jobb och importerar arbetslösa !" håller fullständigt med men det vore inte bra tvärtom heller - sverige exporterar arbetslösa och importerar jobb. För de som är arbetslösa och alltmer känner sig värdelösa ju längre tiden går "mellan jobb", beroende på attityden som bl.a. en del står för här om att alla kan få jobb om man bara anstränger sig och inte är så nogräknad, sticker det nog extra mycket i ögonen då trots rådande kollektivavtal arbetsköpare kan importera arbetskraft till hur dåliga avtal som helst, utan att någon höjer på ögonbrynen här åt det. Ofta är det samma politiska färg på de som gladeligt sänker arbetsgivaravgifterna och vill avskaffa varje arbetsrätt som finns som också har åsikten om att "det är väl bara att gå upp på morgonen och anstränga sig lite mer". Dags att ta fram piskan och spanka sig lite, och vara glad så länge det finns dom som har det värre. Eller?

Permalänk | Anmäl #18 Birgitta Måhl, 2009-10-28, 11:58

Jag hade en Fd arbetskamrat som sökte jobb på Citymail hon blev automatiskt bortsorterad pga ålder hon är drygt 50. Men hon har kondis som en tonåring springer flera mil i veckan. Men en arbetsgivare som der hennes ålder tar förgivet att hon inte orkar med ett sånt jobb. Ni naiva satar som tror att det går att hitta jobb bara man anstränger sig vilken verkligehet lever ni i egentligen.
http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/25/den-skumma-arbetsmarknadspolit...

Permalänk | Anmäl #19 susanna svensson, 2009-10-28, 12:04

Maud, nu vill jag ställa en viktig fråga till dig. Tidigare har du undvikit att svara.

Jag och många andra centerpartister vill faktiskt ha svar på varför Centerpartiet tagit in islamister som medlemmar. Dessutom att en islamist redan sitter som avbytare i riksdagen. En annan islamist Mahmoud Aldebe är nu nominerad till riksdagen för Centerpartiet.

Aldebe försvarade den hedersmördade Pelas farbröder, tillika hennes mördare. Aldebe har under mycket lång tid varit en försvarare av Mellanösterns hederskultur I SVERIGE!
Aldebe krävde för tre år sedan att Sverige ska införa sharialagar (=islamiska lagar).

Aldebe kallar i en artikel i Expressen en annan muslim imamen Abd al Haqq Kielan för "Satan" eftersom denne inte vill införa lika långtgående sharialagar i Sverige.

Du kanske förstår att vi inte längre kan rösta på Centerpartiet om ni inte utesluter dessa odemokratiska och fundamentalistiska personer.

Permalänk | Anmäl #20 Stina, 2009-10-28, 12:07

Susanna Svensson, mycket bra! Instämmer helt, varför är det så svårt att verkligen se det du beskriver?

500 miljarder, påstår Maud O, var förlorade pengar så länge förmögenhetsskatten tillämpades. I sig ingen dålig summa som nu går direkt till de rika utan omvägar över den avskaffade solidariska människosynen.

Men viktigare: I nuläget, alliansens gyllene tid, satsas alltså dessa 500 miljarder i investeringar i Sverige ! ? !
Skulle väl synas i jobbstatistik isf.
Några nya bilfabriker måhända...

Denna summa fördes alltså ut ur landet under socialdemokratisk tid, var är den nu?
Maud! visa, bevisa!

Är inte expert på siffercirkusen som bedrivs i de båda politiska lägren, tror inte Mona och Maud är det heller.
Men målet är detsamma för båda och åtgärderna är rätt lika(alltså påstådda åtgärder) så sluta med detta olidligt trista spel.
"Verklighetens" människor stirrar på höjda kostnader och skatter och behöver uppleva IRL att både insikter och åtgärder är något annat än långa artiklar med obegripligheter som sedan aldrig finns härute i vardagen.

Låt någon pedagogiskt kunnig siffertyp grundligt visa på hur olika åtgärder skapar de nya jobben och belys också konsekvenser(typ de som Susanna Svensson beskriver)
Dra sedan slutsatser om vilken samhällssyn vi uppnår.

Att de klyftor som båda lägren tjatar om är varandras motsatser.

Att vi alla skulle gynnas på något magiskt sätt i landets ekonomi när 50000 står utan sjukersättning till nyåret.

Förstår å andra sidan hur livsviktigt det är för alliansen att sjuka-arbetslösa och pensionärer betalar astronomiskt mycket högre skatter än arbetande med samma inkomster.
När siffernissarna gått igång så är det hög tid att i detalj visa på hur många miljarder mer som friska-rika och yngre får i skattelättnad(BIDRAG), summera sedan 2006.
Vilka täcker upp för avskaffade rikemansskatter?

Bevisa sedan för första gången hur denna nyinrättade segregering mellan svaga och starka skapar nya jobb.
Ingen i media har gjort det på allvar. Skulle bli för många avsågade grenar, sådana som man själv sitter på.

Ack och ve´, får väl ta en sväng i skogen och kolla regnbågen a´ la´ Maud Olofsson.

Permalänk | Anmäl #21 Lill "LillerBi" Bergström, 2009-10-28, 12:08

Susanna, du nedvarderar manniskor..... du pratar om slavjobb och fornedring. Du ar din egna varsta fiende. Det handlar om arbetslivs erfarenhet, om rattvisa (mot dom som maste upp kl 7 varje morgon som betalar for kalaset). Om du ar arbetslos sa fattar val jag med att du inte lever ett ekonomiskt lyx liv, men med tanke pa att det inte finns nan motprestation for pengarna sa ar det ju ett tidsekonomiskt lyx. Och hur definierar du fattigdom? Att vara utan Platt TV? Bil? Semester? Eller svalt och misar? Sverige behover mer jobb, men aven en annan attityd mot att jobba.

Permalänk | Anmäl #22 Kattis, 2009-10-28, 12:18

"När Alliansens ekonomiarbetsgrupp studerade effekterna av den ekonomiska politik som Socialdemokraterna tillsammans med Vänsterpartiet och Miljöpartiet förväntas föra blev resultatet förödande"

Jajjamän, alliansen ekonomer har ju lyckats skapa förödande resultat med sina analyser tidigare, så det stämmer säkert.

Förövrigt är det faktiskt skrämmande att se vilket rasist-hak newsmill blivit.

Permalänk | Anmäl #23 Kenn, 2009-10-28, 12:25

Glöm inte heller FOKUS, om du läser dn debatten av Mona idag ser du att det är ett klart fokus på Industri-satsningar, de har till och med fetmarkerat just INDUSTRI. Medan det andra är bihang. Att fortsätta satsa på storföretag och döende industrier verkar vara en socialdemokratisk idée. Med borgerligheten vid makten kan de små växa sig stora, det är betydligt sundare politik.

Permalänk | Anmäl #24 Mikael Andersson, 2009-10-28, 12:50

#24 Kenn, 2009-10-28

Efter ditt inlägg läste jag igenom kommentarerna i denna tråd. Vilka inlägg är rasistiska enligt dig? Jag hittade inte ett enda.

Apropå alliansens jobbpolitik och Maud Olofssons insatser som näringsminister...
Det har förvånat mig att Maud Olofsson varit så passiv att ta tillvara all den kompentens och alla de inovationer på miljö- och nergiteknik vi har i Sverige. Den förre amerikanske ambassadören i Sverige åkte runt landet och damsög Sverige på allt vad vi hade i den vägen. Nu går dessa nya företag Sverige förbi och till USA. Bra för USA och dåligt för Sverige.

Permalänk | Anmäl #25 Stina, 2009-10-28, 12:48

Felet är väll att Socialdemokraterna lever kvar i det gamla ? Läs artikeln på DN som MONA författade. Det är till och med fetmarkerat att att det är INDUSTRI det skall spenderas på, att satsa på småföretagande har andra prioritet. Läs inte vad som står, utan vad som menas och vad som betonas så ser man deras politik med helt annat ljus. Stöd de stora företagen, de döende industrierna, och sen om något blir över satsa på annat. Bättre med tvärtom som nuvarande regering.

Permalänk | Anmäl #26 Mikael Andersson, 2009-10-28, 12:53

Arbetslivserfarenhet har man redan när man arbetat sedan man var 16 och blivit av med jobbet i 45 årsåldern. Praktikplaster för att sysselsätta arbetslösa är inget annat än slavarbete. Dessutom förlänger det perioden i bidragsvängen eftersom man fortfarande får bidrag inte lön, men inte har tid att jaga lediga riktiga jobb. Att sen folk med bidrag subventionerar offentliga och privata arbetsgivare med gratistjänster minskar faktiskt andelen riktiga jobb. Praktikplatser är ok när det är en del av en utbildning ex en arbetslös går en verkstadstekninsk utbildning där teori i en skolsal varvas med praktik på en arbetsplats. Men att placera en person som ex tidigare har jobbat som städare som praktikant på ett städbolag är hänsysnlöst utnyttjande av människor.

Permalänk | Anmäl #28 susanna svensson, 2009-10-28, 12:54

#29 susanna svenssson

Om man placerar människor med tidigare långvariga erfarenheter av lokalvård, är det naturligtvis direkt cyniskt och hänsynslöst att senare vid arbetslöshet låta dem praktisera på ett stödbolag. Så behandlar man inte människor.

Permalänk | Anmäl #29 Stina, 2009-10-28, 13:05

Maud Olofsson synes dela islamisten Aldebes människosyn, den som gör åtskillnad mellan folk och folk.

Vad har det då för betydelse om hon har en bra politik på något annat område?

Det verkar vara kört för svenskarna, med de politiker vi har finns det inget att hoppas på för våra barn och barnbarn. I synnerhet inte för kvinnor och hbt-are. Deras bästa tid är nu, sedan går det utför. De får väl söka asyl någonstans.

Permalänk | Anmäl #30 goran, 2009-10-28, 13:12

Det mest relevanta är inte att kolla hur många arbetslösa vi har. För Sverige som land behöver så många som möjligt jobba. Hur många som kan jobba gör verkligen det?

Vad är det för mening med att massutbilda folk för att de sedan ska bli arbetslösa?

Permalänk | Anmäl #31 Jonas, 2009-10-28, 13:13

En sak är säker Maud Olofsson har skapat många jobb i Kina och Polen. Nu senast sände hon 500 Husqvarna jobb till Polen och Kina.

Permalänk | Anmäl #32 Otto Sneider, 2009-10-28, 13:15

Stina det finns många som behandlas så i dag människor som efter att han gått arbetslösa tvingas ut på praktikplaster med liknande arbetsuppgifter som de tidigare har jobbat med. Stat och kommun har förvandlats till ett bemanningsföretag som tillhandahåller gratis arbetspraktikanter. I praktiken är du som arbetslös eller socialbidragtagare livegen men stat och kommun som ägare.

Permalänk | Anmäl #33 susanna svensson, 2009-10-28, 13:18

SVERIGEDEMOKRATERNA TILL RIKSDAGEN!

Alliansregeringen har skadat Sverige lika mycket som tidigare socialdemokratiska regeringar har gjort. Jag lever ute i verkligheten. Ett av alliansregeringens "paradnummer" är att snabbt försöka få invandrarna i arbete. Subventionerna till arbetsgivarna är enorma och - i praktiken - utan bortre gräns.

ENORMA SUBVENTIONER - I PRAKTIKEN UTAN BORTRE GRÄNS!

Jag känner ingen förvärvsarbetande invandrare som inte ger minst 75 % i bidrag till arbetsgivaren. Invandrarna kommer regelmässigt för sent till arbetet och går hem för tidigt. Självfallet klagar inte arbetsgivaren som ju bara behöver betala maximalt 25 % av lönekostnaden.

När en invandrare är arbetsgivare så tvingas ofta de lönebidragsanställda att kvittera ut högre lön än de får ut.

Du borde skämmas, Maud Olfsson! Själv kommer jag att rösta på Sverigedemokraterna!

Permalänk | Anmäl #34 Linus Ekström, 2009-10-28, 13:25

"Förövrigt är det faktiskt skrämmande att se vilket rasist-hak newsmill blivit."

Kenn. Vår kära ledare Mona Sahlin har sagt att fakta som rör invandring är rasism. Med den synen är all diskussion som berör fakta om invandringen rasistisk per definition.

Det kan man för över på alla andra områden så får man det till att alla som för fram fakta i en diskussion ska tystas. Så går det också till i de socialistiska paradisen Nordkorea, Zimbabwe och Kuba. Det är väl så ni vill ha det, ni faktahatare...

Men man behöver inte vara rasist för att man inser att det kostar att ha folk som inte kan eller inte vill anpassa sig till arbetsmarknaden.

Permalänk | Anmäl #35 Bo T, 2009-10-28, 13:47

Alla som vill veta sanningen om arbetslöshetssiffror behöver bara se hur arbetslösheten sjönk i Sverige tills den internationella finanskrisen slog till.

En finanskris som grundlades med Bill Clintons enorma val-fläsk för att bliomvald.

Att jobba hårt, med det man kan få tag i är vår lott i livet och trivs man i´nte med det harman att sänka sina anspråk.

Easy as that!

Permalänk | Anmäl #36 Tom Croker, 2009-10-28, 13:51

JOBB ÅT DE FATTIGA!!! BRA!!! Jag vill ju fan inte jobba själv. Låt bönderna jobba.

Permalänk | Anmäl #37 Joel, 2009-10-28, 13:59

Ar det slav arbete att behova gora praktik om man ar arbetslos och bidragstagare?
Eller ar det slavarbete att ga till jobbet varje dag for att sen via skatten forsorja arbetsdugliga manniskor som sitter hemma och inte gor ett dyft?
Vem ar vems slav?
Ge Sverige en chans, rosta pa Alliansen.

Permalänk | Anmäl #38 Kattis, 2009-10-28, 14:23

Arbetslösheten Tom Croker sjönk under högkonjunkturen 2005-2008...

Det är inte unikt att arbetslösheten sjunker under en högkonjunktur även om du inte förstått detta samband tidigare... Jag kan tipsa Tom om att arbetslösheten även sjönk mellan 1998 och 2000...

Problemet är att sysselsättningen sjönk kraftigt under tidigt 90-tal... Se min tidigare kommentar eller hellre min artikel om full sysselsättning är en utopi... Den har sedan inte stigit mer än marginellt... Vi tog tillbaka ca 1/3 av det vi förlorade mellan 1990-1995 under 12 år... Dvs till 2007!

Nu har vi återigen börjat tappa och 2012 kommer vi sannolikt bottna på sysselsättningsiffror lägre än vad dom var 1995...

Assa Abloy avskedar 925 personer i Europa och 7 Fabriker stängs... Denna nyhet kom idag...

Permalänk | Anmäl #39 Jonas Melander, 2009-10-28, 14:27

# 32 Otto:
På vilket sätt deltog Maud i det beslutet?
Vad i de rödgrönas politik hade förhindrat ett sådant beslut?
Hur ska framtidens politik se ut för att inte fler sådana beslut ska fattas i företagen?
Högre skatt??

Permalänk | Anmäl #40 Sven P, 2009-10-28, 14:27

Är definitivt inget Sahlinfan, men varför är hon med minst tre gånger "Vad tycker du om Mona Sahlin?" Verkar som ren mobbing. Varför inte tycka lite om, eller inte om, Reinfeldt eller Eller Olofsson.
Jobb hit och dit! Vi skall "konsumera oss ur krisen".
Sänk arbetstiden, snygga upp Sverige. Skapa mer fritid för barn och egen friskvård.
Mängder av jobb idag är kontraproduktiva, gynnar mest politiker, kapitalister samt resurs- och miljöförstöring. Och för 50 år sedan kunde även en knegare försörja en hel familj! Tänk på det!

Permalänk | Anmäl #41 Joakim Steneberg, 2009-10-28, 14:43

Nix,svenska folket kommer att se snart att hur de företag som flyttade del av sina verksamhet till vad sk "låglöna länder"
såsom Östeuropa , Kina mm skall lägga ner otsvarande i Sverige
att klara prinsip av tillgång och efterfrågor.

De här nedläggningar redan började i Sverige unde den financiella krisen utan att någon protestera. Hela aktivitieter som drabbade sevenska forlet sedan oktober 2008 berodde inte på financiella krisen och företagare utnjuttade situation och varslade hur mycket de kunde. Tyvärr arbeta rörelse än så länge förstod inte att
det är bara toppen av isberget. Däremor vet höger politiker om vad pågår och gjuger som fan.Jag känner en koncern som kämpade några år att lägga ner en del anläggningar i Sverige p.g.a. de har överkapacitet .Det gick inte alls .Nu för ett par veckor sedan lade de ner två jätte fina fabriker i småland samt skåne utan ett dugg motstånd.

Permalänk | Anmäl #42 dagge , 2009-10-28, 14:59

Kattis jag byter gärna med dig. Tala om vart du jobbar ska jag söka ditt jobb jag antar att du hör till de borgare som vill avskaffa las. Jag skulle inte bli det minsta förvånad om jag har ett betydligt bättre CV än dig när det gäller utbildning och erfarenhet. Sen kan ju du gå arbetslös och leva på 80% av lite drygt 18700 före skatt i månaden. Har du tjänat över den nivån och är uppbunden av åtaganden i form av ex studielån kommer du rätt snabbt att upptäcka att arbetslöshetsersättningen som du tror man lever lyxliv på inte ens räcker till månadens räkningar. När du sen gått hemma ett år får du i nåder kanske komma tillbaka som praktikant på din gamla arbetsplats, men mer pengar i plånboken får du inte. Du får inte ens ta del av jobbskatteavdraget eftersom du fortfarande formellt är arbetslös.
Du är mer än välkommen att byta med mig.

Permalänk | Anmäl #43 susanna svensson, 2009-10-28, 15:14

# Stina

Tycker du formuleringar om att vi exporterar jobb och importerar invandriung är underbygda av fakta, eller är de bara fulla av förakt för invandringen? Jag lutar åt det sistnämnda. Senare har ju en sverigedemokrat lallat in här också. Vidhåller nog mitt ställningstagande trots din bekväma hållning.

Att du själv väljer att diskutera en integrationspolitisk fråga med din ledare när hon skriver i ett helt annat ämne tyder ju också på att newsmill är i starkt behov av en redaktör som kan hjälpa till att hålla lite fokus.

Permalänk | Anmäl #44 Kenn, 2009-10-28, 15:51

http://www.youtube.com/watch?v=qwW4RZcFut0

Permalänk | Anmäl #45 Mike nilson, 2009-10-28, 15:52

Jonas Melander ja en orsak till att arbetslösheten har legat på en hög nivå i sverige ända sedan 90 talskrisen även under de perioder vi hade högkonjunktur beror faktiskt på ofoget att placera ut praktikanter på arbetsplasterna. För ca fem år sedan hade vi oerhört mycket att göra på min dåvarande arbetsplats. Vi behövde verkligen anställa mer folk för att hålla leveranstiderna, men aktieägarna i koncernen hade krav på minst 15% vinst så det gick inte för sig. Som mest hade vi runt 6 gratisslavar som gjorde ett fullgått arbete och som utnyttjades för att uppnå vinsterna. Deras lön var baserad på vad de hade i a kassa den killen som hade lägst a kassa fick ut lite drygt 2000 i månaden för ett heltidsjobb.
Sen skulle koncernen rationalisera ännu mer för att öka vinsterna striden stod mellan fabriken jag jobbade på och en fabrik i tyskland om vilken som skulle läggas ner. Eftersom det är enklare och framför allt billigare att lägga er verksamhet i sverige jämfört med tyskland gick det som det gick.

Men hög arbetslöshet är nått som egentligen dagens nyliberala politiker vill ha eftersom det är en del av konceptet för den nyliberala politiken, Gäller även sossarna eftersom de inte har varit några sossar sedan Kjell olof feldt nästlade sig in i partistyrelsen.
här är en artikel som beskriver varför arbetslösheten inte får bli för låg. http://www.dagensarbete.se/home/da/home.nsf/unid/DD4F834F206138C6C1256E2...

Permalänk | Anmäl #46 susanna svensson, 2009-10-28, 16:07

Ni är även bättre på att se till att jobben försvinner!
http://www.ment.se/ekonomi/20091027/statens-huvudlosa-upphandlingar-ar-e...

Permalänk | Anmäl #47 M Göte, 2009-10-28, 16:31

Maud borde öppna ett eget företag. Hon behöver bli av med sina romantiska föreställningar. När hon gått i KK, borde hon känna på hur det är att jobba för en privat arbetsgivare för att till sist bli sjukskriven och arbetslös.

Om FP är de direkt farliga (önskan om natomedlemskap, utsorteringsskolan, rasismen med mera) så är Centern de nyttiga idioterna. De har verkligen ingen aning om vad det innebär att driva ett företag.

Permalänk | Anmäl #48 Steffo, 2009-10-28, 17:44

Du är en riktigt skämtare Du!

Själv arbetar jag till 50% och är sjukskirven till 50%.
Från årsskiftet kommer jag att betraktas som arbetslös och tvingas gå en introduktionskurs i Arbetsförmedlingens regi.
Och eftersom jag inte förmå gå på den tid jag är sjukskriven förväntas jag ta tjänsledigt från mitt arbetet för att få vara arbetslös.
INGEN KAN GÖRA DET SÄMRE ÄN NI GJORT!
INGEN.
Inse det så kanske Ni kan göra det bättre framgent.

Permalänk | Anmäl #49 Bill, 2009-10-28, 18:47

NO COMMENT! JUST READ!
Lugano Report: On Preserving Capitalism in the Twenty-First Century by Susan George
ISBN-10: 0745322069

Permalänk | Anmäl #50 1ant, 2009-10-28, 18:51


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  7. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  8. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  9. Stora risker med MP:s energipolitik
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Länderna måste undvika protektionism
  6. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Inte skulle du stjäla någons rullstol, Eric Saade?
  9. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  10. IVA-skandalen

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.