[...] då Doubakil samtidigt hävdar att alla muslimer är förtryckta i det svenska samhället, och i en artikel på Newsmill låter Fredrik Malm, folkpartistisk riksdagsledamot (som jag dessutom tror att [...]
Blogg:Kollektiv skuldbeläggning – men av vem och av vad?, 2009-12-04, 12:21
[...] halvt utanför ämnet, men jag kan inte låta bli att länka till det här exemplet på hur extremt känsliga Sveriges muslimska företrädare är. Det kan t.o.m. ta sig uttryck i att [...]
Blogg:SVT hjärntvättar våra barn « Mittenradikalen (f.d., 2009-10-25, 18:11
[...] kämpar tappert emot strömmen av förvirrade islamkramare, sossar, gravt politiskt korrekta, vänster”intellektuella” som alla tycks kämpa som galningar i en ”Herre på [...]
Blogg:Mediastormen mot SD « Robert Boström, 2009-10-23, 13:27
[...] 23, 2009 · Kommentera Jag vill tipsa om Fatima Doubakils, ordförande i Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén, artikel om Sverigedemokraterna och de ”nya antirasisterna” som Fredrik Malm [...]
Blogg:Fredrik Malms ytliga antirasism « Roya –, 2009-10-23, 11:26
[...] http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/21/sd-inte-varre-folkpartiet-eller-svenska-dagbladets-ledarsi... [...]
Blogg:Ras? Vilken ras? « Ted Ekeroth, 2009-10-22, 23:08
[...] Fatima Doubakil, ordförande i Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén – SD inte värre än Folkpartiet eller Svenska Dagbladets ledarsida [...]
Blogg:Newsmill – Jan Helins förtjänst om SD kommer in i , 2009-10-22, 08:05
Hej Fatima!
Hur stor plats tycker du att religion skall ha i ett modernt samhälle?
Permalänk | Anmäl
Eli Aderstål, 2009-10-21, 17:15
Mycket bisarrt inlägg - saknar helt självkritik om problemen inom islam. Jag vill inte leva i ett samhälle som präglas av islams värderingar om kvinnor, homosexuella etc.
Doubakil vill tydligen helt att ingen ska kunna kritisera dessa väldigt problematiska inslag i islam.
Permalänk | Anmäl
Klara, 2009-10-21, 17:30
Bra att ni vill värna om de mänskliga rättigheterna. Ge mig då inträde i den föbjudna staden Mecka utan att halshugga mig. Och låt mig få utnyttja yttrandefriheten genom att rita och publicera en bild på profeten - gärna också det utan hot om halshuggning.
Permalänk | Anmäl
Zygmantas, 2009-10-21, 17:55
Det här låter mer som en krigsförklaring. I det här sammanhanget så hade rubriksättaren på aftonbladet allt för rätt.
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-10-21, 18:10
Fatima:
Det största problemet med islam är den totala bristen på självkritik, och tyvärr bekräftar du bara detta. Enligt dig så finns det inga problem med terrorism och inga problem med kvinnoförtryck
Permalänk | Anmäl
anders svensson, 2009-10-21, 18:12
Fatima Doubakil har helt rätt. Folkpartiet är värsta rasisterna. Jag önskar att det fanns ett parti för rättvisa åt alla.
Permalänk | Anmäl
Erik Blatte, 2009-10-21, 18:13
Ytterligare en muslimsk företrädare---
som förstärker den negativa inställnigen till Islam. Vilken offer mentalitet !! Piiiiiinsamt! Allt är alla andras fel!!!
Permalänk | Anmäl
Tjenamoss!, 2009-10-21, 18:16
RE: #2 Klara, 2009-10-21, 18:30
Bisarrt? Snarare har väl slöjan fallit av och visat sitt sanna ansikte.
Total vägran att anpassa sig till det samhälle man har valt att flytta till. Jag förstår att det inte blir fred i mellanöstern och min förståelse för Israel växer.
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-10-21, 18:15
Då kan ju "Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén" börja ta avstånd från "fatwas" mot författare och tecknare.
Ta debatten om hedersmord och våld mot oliktänkande.
Helt enkelt visa att ni tillhör ett modernt samhälle.
Permalänk | Anmäl
Surgubben, 2009-10-21, 18:17
Intressant perspektiv Fatima!
För mig är det viktigt att bekämpa alla fundamentalistiska religiösa och politiska rörelser som hotar Sveriges demokrati och frihet.
Håller du med mig om detta?
Då vill jag veta var du drar gränsen för god och godkänt islam.
Vad anser du om Mahmoud Aldebe, centerpartist och kandiderar för en riksdagsplats för Centerpartiet? Tycler du att det är OK?
Det tycker inte jag. Aldebe försvarade den hedersmördade Pelas mördare, hennes farbröder. Är det försvarbart i din värld?
Aldebe krävde för några år sedan att sharialag skulle införas i Sverige. Är det OK i din värld?
Aldebe bjöd hit en ökänd muslimsk föreläsare som för nekar judeutrotningen till Södermalmsmoskén i Sthlm. Aldebe sålde också antisionistiska ljudband i moskén. När polisen skulle beslagta banden hade de förkommit. Är detta OK i din värld?
För din trovärdighets skull är de viktigt att dusvarar på de här frågorna.
Permalänk | Anmäl
Stina, 2009-10-21, 18:18
Förstår inte riktigt hur man kan säga att islam skulle vara mer anti-demokratiskt än någon annan religion. "Jamen det står ju i boken deras!" Tittat i en bibel nyligen, o-du-medborgare i ett land byggt på kristendomen? Mig veterligen finns det inte en religion som inte blir verklighetsfrämmande om man ägnar sig åt bokstavstroende, men folk darrar inte direkt av skräck vid omnämnandet av katolicismen - och de är ju dessutom mer organiserade än islam som helhet.
That said, så tycker jag att det första som händer om man tittar på det "större sammanhanget" är att Södertälje fortfarande tagit emot fler irakiska flyktingar än USA. Om man inte ser hur radikalt det skiljer sig från SDs politik bör man titta igen.
Permalänk | Anmäl
Alexander C. Eriksson, 2009-10-21, 18:19
"svenska muslimers vardag präglas av trakasserier, diskriminering och social exkludering"
Tyvärr Fatima, det värsta hotet mot muslimer är andra muslimer. Hundratals oskyldiga muslimer mördas varje dag av djupt troende muslimer, i islams namn. Den muslimska världen är den mest konfliktfyllda, outvecklade regionen på jorden. Och det är varken judarnas eller västvärldens fel! Om det är så hemskt i Sverige, lämna då Sverige och Europa. Klimatet är dåligt, maten är dålig, människorna alltmer fientliga. Varför stanna? Jag stack själv, av andra skäl, för länge sen, så jag kräver inte mer av Dig och Dina, än av mig själv. Om islam är lösningen, då är det väl bara att flytta till vilket muslimskt land som helst. Enda problemet är att det bor muslimer där...
Permalänk | Anmäl
Beklagar, 2009-10-21, 18:20
Ni som påpekar bristen på självkritik i Fatimas artikel bör kanske fundera lite över om hon faktiskt ligger bakom de saker ni anklagar henne för. Jag som svensk tänker exempelvis inte gå med på att hållas ansvarig för varje våldtäkt utförd av en svensk, trots att vi delar nationalitet. Lika lite tänker jag som icke-troende godta att någon håller mig ansvarig för Sovjets massmord.
Det finns faktiskt problem med hur muslimer behandlas i Sverige, och det är inte särskilt kontroversiellt att säga att det beror på att de betraktas som kollektivt ansvariga för vad människor på andra sidan jorden tar sig till.
Likaså är det en förbaskad självklarhet att motsättningar mellan olika befolkningsgrupper på det här sättet lätt leder till fördjupade konflikter som tar sig mer och mer våldsamma uttryck. Så länge man inte kan bemöta enskilda människor som just enskilda människor, har man ingenting i ett demokratiskt samhälle att göra.
Det är demokratiskt godtagbart att vara emot invandring utan att vara invandrarfientlig, även om detta i förlängningen kan vara EN DEL av en i ett större perspektiv odemokratisk hållning.
Att däremot vända sig direkt emot enskilda invandrare, muslimer eller vad det nu kan vara, det är antidemokratins kärna. Det är den typen av beteende som SKAPAR problemen. Främlingsfientlighet är en omfattande del av integrationsproblematikens orsaker. Ni som gör detta är en stor del av själva det problem ni klagar över. Det hör inte hemma i en svensk demokrati, eller i någon annan heller för den delen. Vänligen bränn era röstkort.
Permalänk | Anmäl
Jesper, 2009-10-21, 18:27
Man kan vara liberal och förespråka fri invandring och ändå vara kritisk mot totalitär islamism! Att det skall vara så svårt att begripa?!
Vad gäller "potentiella terrorister i miljonprogramsområden" så har väl även Nalin Pekgul mfl påpekat detta? Varför vill du inte se detta? Är det inte ett problem för dig?
Sen håller jag med andra om att man om man talar om "rättigheter" faktiskt skall fördöma VARJE muslimskt land i världen, i synnerhet de stora föregångarna för islamismen, Iran och Saudiarabien, de utspel de gör, den religiösa terror de sponsrar, de dödsdomar mot författare, filmare och andra islamkritiker de utfärdar, och ställa sig bakom yttrandefrihet, kvinnors och homosexuellas rättigheter mm.
Det finns inga "muslimers rättigheter" lika lite som det finns "kristnas" eller "svenskars" rättigheter! Det finns bara människors rättigheter, och dessa hoppas jag även att du försvarar!
Permalänk | Anmäl
John R, 2009-10-21, 18:33
Muslimska Mänskliga Rätigheter. Att sitta i Sverige och gnälla hjälper knappast "saken" då de verkliga kränkningarna sker borta i Mellnöstern, i Irak, i Iran etc. Vi stenar eller piskar inte kvinnor som inte vill bära burka. Vi tvingar inte barn att svälja öhöljd hatpropaganda i religionens namn. Vi spränger inte varadra i bitar för att vi läser en sagobok på oilka sätt.
Att överföra det som sker i dessa medeltida diktaturer till dagens Sverige är bara absurt. Typiskt sånt som Centrum Mot Rasism sysslar med i sin välmenande verklighetsfrånvända värld.
SD och liknande jönsar är ju bara nåt man kan skratta åt. Men ni har missat detta och tror att vi "äkta svenskar" verkligen lyssnar på SD - tvärtom skulle jag säga. Folk skrattar åt Jimmie Åkeson och hans pantade partikamrater. Och vi skrattar ännu mer åt dom försvinnade få som håller med. Tro inte på allt skit som Aftonbladet eller Expressen spyr ur sig!
Permalänk | Anmäl
Stefan P, 2009-10-21, 18:40
Det kan vara värt att påminna om att majoriteten av världens muslimer faktiskt lever i formellt demokratiska länder.
De klart största muslimska befolkningarna finns i Indonesien, Indien, Pakistan och Bangladesh, övriga befolkningar är hälften så stora som dessa eller mindre. Självklart finns det brister i dessa länders system. Men de är formellt demokratiska, och problemen är knappast omöjliga att övervinna.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_Muslim_population
Så även om man inte ska blunda för problemen ska man komma ihåg att utvecklingen faktiskt går framåt. Vi bör inte stirra oss blinda på efterblivna länder såsom Saudiarabien och Afghanistan.
Permalänk | Anmäl
Kristian, 2009-10-21, 18:49
#18 Jesper:...
Var finns den Muslimska organisation som tar kraftigt avstånd från de företeelser inom Islam som strider mot mänskliga rättigheter?
Som tar avstånd från terrorism?
Var finns den...........?
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-10-21, 18:52
En grundläggande rättighet i Sverige är att få ge uttryck för sina tankar och känslor i tal och skrift.
Tryckfrihetsförordningen ger var och en grundläggande rätt att föra fram sina åsikter - även meningslöst dravel.
Permalänk | Anmäl
Ingvar Thun, 2009-10-21, 18:52
Ja jag måste nog instämma med övriga. Så djävligt kan det väl inte vara i Sverige? Jämförelsevis. Visst skall man bli väl bemött, det har jag alltid blivit i muslimska länder. Men politískt väntar nog världen på ett initiativ från Arbförbunder eller Islams representanter. Mer självkritk behövs från båda parter.
Permalänk | Anmäl
Joakim Steneberg, 2009-10-21, 18:58
Vad är Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén?
Är det muslimers rättigheter eller allas rättigheter under islam?
Eller?
Permalänk | Anmäl
Danne, 2009-10-21, 18:59
genom olika undersökningar i europa så svarar unga muslimer att de skulle vilja införa sharialagar och att de är motståndare till de västliga livstilen. nu brinner det runt i sverige kan du svara,varför?är det så man visar tacksamhet?är själv invandrare,och jag ska säga dej att jag och många invandrare skäms för vad ni med muslimsk tro,fördärvar för oss andra,vill du slås för `mänskliga rättigheter`så snälla gör det i era hemländer.ni har spelat ut era kort...
Permalänk | Anmäl
sd får min röst., 2009-10-21, 19:00
Musliner är inte någon “ras” och Islam är en självvald totalitär ideologi och övertygelse, i alla fall i Sverige där man till skillnad mot länder där islamsk lag råder inte riskerar dödstraff som ”avfälling”. Därför får Islam och dess anhängare finna sig i att bli behandlade precis som andra totalitära läror och dess anhängare. Det skall absolut inte visas någon speciell ”hänsyn” eller undfallenhet bara för att dess anhängare, än så länge, utgör en minoritet eller till största delen består av människor med invandrarbakgrund. Att som muslim i Sverige sitta och beklaga sig över detta är ungefär som att någon nazist på motsvarande sätt skulle skriva,
”Låt oss påminnas om att svenska nazisters vardag präglas av trakasserier, diskriminering och social exkludering. En grupp människor vars övertygelse har reducerats till terrorism, våld och folkmord. Svenska nazister är idag rädda för att säga "fel" saker, befinna sig på "fel" plats, skicka pengar till nödställda i kamrater i fängelser, besöka politiska möten och bära hakkors m.m - faktorer som kan göra att de riskerar att bli förknippade med terrorism eller folkmord.”
Permalänk | Anmäl
Roger Svensson 2, 2009-10-21, 19:06
Ett lågvattenmärke i debatten, att ens komma på tanken att jämföra fp och SvD med SD's öppna rasism! Jag hoppas vid Gud att inga skattepengar går till Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén. De största hoten mot världsfred, välfärd och människovärde är icke-demokratier av vilka de farligaste är de religiös-fundamentalisitiskt samt kommunistiskt styrda. Gruppen religiöst-fundamentalistiskt styrda består väl nästan uteslutande av islamistiskt styrda länder? Denna grupp av länder är bl.a. skyldiga till terrorism, hot om att förinta grannstater, dödshot mot författare och konstnärer som utnyttjar sin lagstadgade yttrandefrihet etc. Detta måste man få säga högt! Detta har INGET med rasism att göra. Tänk om Fatimas organisation tog ställning och protesterade mot fundamentalismen istället!
Permalänk | Anmäl
Stig O Moberg, 2009-10-21, 19:14
Skrämmande läsning.
Först, innan kommentarerna haglar vill jag att artikelförfattaren tar och förklarar den rätta definitionen av 'rasist' och dess olika böjningar. Förklara gärnal, exemeplvis med en synonym på ordet, hur detta passar in med SD.
Kan man inte använda orden i dess rätta mening så bör man undvika tycka till om allvarliga samhällsproblem, är min ödmjukaste uppfattning.
Permalänk | Anmäl
Thomasson, 2009-10-21, 19:20
Fatima, på med slöjan eller vill du bli slagen med en käpp på benen?
Är det det du råkar ut för här i sverige? Vill du ha det så?
Permalänk | Anmäl
Bocken Bruse, 2009-10-21, 19:21
Har ni någon officell skrift/hemsida som tar avstånd från islamister som Mahmoud Aldebe, "poeten" Omar och deras påstående att de är muslimer? För att inte tala om alla Al-qaida och Talibaner (som säkert medvetet dödat fler oskyldiga muslimer än vad USA gjort)
Kräv tillbaka Islam från dem, för det är de som definierar Islam genom sina handlingar och genom att inga fatwan och dylikt drabbar dem för att de skändar islam.
Innan dess så är "Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén" ungefär lika trovärdigt som föreningen "Mytomaner för fred"
Permalänk | Anmäl
suka, 2009-10-21, 19:22
Skrattretande kommentarer. Antar att det är vuxna människor som sitter bakom skärmen och kommenterar, därför förväntar jag mig att ni för en gångs skull kommer med vettiga kommentarer. Det där med att Islam är odemokratiskt hit och dit är utjatat.
Vore verkligen kul med vuxna människor som verkligen har något vettigt att säga. Att vara sarkastisk hör inte hemma i en s.k mogen debatt, som ni säger er vill ha.
Skrattretande än en gång.
Permalänk | Anmäl
Rida Ashir, 2009-10-21, 19:25
Jag är så trött på att folk påpekar hur det är i muslimska länder och så tar de upp Iran osv, som inte har något med islam att göra, inget land i världen styrs av islam, Islam är en religion, muslimer kan styra vissa länder fel. Men de brotten som sker mot mänskliga rättigheter är också emot Islams värderingar.
Sen tror oftast folk att alla muslimer kommer från mellanöstern när det egentligen finns mest muslimer i Asien, som Indonesien och Kina. En svensk väninna till mig konverterade till Islam för ett par år sedan, och sedan dess har jag insett att allt jag trodde om Islam vart fel, fördomar allt ihop. Hon har blivit en bättre person och det är väl det som räknas.
Låt folk vara va de vill, vi har religions frihet i Sverige, men det verkar inte som det efter att ha läst alla pinsamma kommentarer. Jag skäms över er svenskar som är så fyllda av hat. Rasister!
Permalänk | Anmäl
Anna Karin, 2009-10-21, 19:26
Jag är så trött på att folk påpekar hur det är i muslimska länder och så tar de upp Iran osv, som inte har något med islam att göra, inget land i världen styrs av islam, Islam är en religion, muslimer kan styra vissa länder fel. Men de brotten som sker mot mänskliga rättigheter är också emot Islams värderingar.
Sen tror oftast folk att alla muslimer kommer från mellanöstern när det egentligen finns mest muslimer i Asien, som Indonesien och Kina. En svensk väninna till mig konverterade till Islam för ett par år sedan, och sedan dess har jag insett att allt jag trodde om Islam vart fel, fördomar allt ihop. Hon har blivit en bättre person och det är väl det som räknas.
Låt folk vara va de vill, vi har religions frihet i Sverige, men det verkar inte som det efter att ha läst alla pinsamma kommentarer. Jag skäms över er svenskar som är så fyllda av hat. Rasister!
Permalänk | Anmäl
Anna Karin, 2009-10-21, 19:26
Så vilken sten har du bott under!?
Media mörkar ju alltid när det är muslimer som har begått brott. Hur kan folk fortfarande hävda det motsatta? Löjligt!
Jo för att ni aldrig har någon koll. Hade ni det hade ni sett att när gärningsmannen är muslim/invandrare skrivs inte namn eller signalement ut. Men är det en svensk så tar media fram megafonen!
Mediarapportering som kopplar muslimer till brott... snälla.
Vi i arbetarklassen som får bo i (båda blockens) politikers galna experiment kopplar muslimer till brott. Varför? För att vi är de som brotten begås mot!
Permalänk | Anmäl
jisses, 2009-10-21, 19:35
!
Permalänk | Anmäl
nafetS, 2009-10-21, 19:37
genom olika undersökningar i europa så framkom det att unga muslimer är för sharia lagar och är motstådare till de västliga värderingar och livstil,vill fråga dej nu.. varför brinner det i sverige?är det så man visar tacksamhet?är själv invandrare och jag ska säga dig,att jag och många andra invandrare skäms för det muslimer håller på med i sverige,vi får dras med det ni håller på med om du vill snacka humanism och mänskliga rättigheter,då kan ni göra det i era hemländer,det behövs bättre där jag menar kvinnoförtryck etc etc...
Permalänk | Anmäl
sd får min röst., 2009-10-21, 19:36
Fatima,
Ditt inlägg är intressant och jag kan absolut hålla med dig i att vi kan ana en liknande retorik hos folkpartiet. Men problemet är lite som någon före mig påpekade, att tala om MR för exilmuslimer klingar illa när befolkningen i självutnämnda muslimska stater definitivt inte har det. Förvisso är allt relativt och ingen ta ifrån ngn annan den upplevelse denne besitter. Men i mina öron låter det lite som ett lyxproblem. Arbeta först för MR i mellanöstern och afrika, sedan för de troende här. Då tror jag att ni skulle få större gehör!
Permalänk | Anmäl
R, 2009-10-21, 19:48
Fatima,
du har inte tänkt på att vissa, visserligen ett fåtal, muslimers krav på särlagstiftning, omskärelse, halal-slakt, krav på att bära niqab i skola och i dagis, hot mot folk som uttalar sig kritisk med mera, har gjort svenska folket skeptiska till islam och till muslimer? Varför finns det inte fler icke-extrema muslimer som tar avstånd sådant. Det om något skulle inge respekt.
Permalänk | Anmäl
Anderssonskans Kalle, 2009-10-21, 19:56
Ordförande i Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén
Med den positionen kanske man kunde vänta sig något gott av dig. Dessvärre var så inte fallet, din retorik haltar eller snarare din brist på retorik haltar. Det var mer en "så här är det blog och om du inte håller med mig så är du rasist".
Du är verkligen en fantastisk retoriker Fatima Doubakil,
Permalänk | Anmäl
Paul, 2009-10-21, 20:02
Man blir ju mörkrädd av de flesta kommentarer här. De bevisar att Fatima har rätt. Rasismen och islamofobin har slagit rot i många svenskar. Det beror troligen inte på SD, snarare på Fredrik Malm, Per Gudmundsson, Nyamko Sabuni och andra socialt etablerade rasister.
Hur ska det gå?
Är demokrati verkligen en god idé när en stor del av vår befolkning inte har tillräcklig intelligens?
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2009-10-21, 20:02
En kul grej på SDs partistämma. Man föreslog en muta till gravida flickor under 25 år för att inte göra abort.
Sen kom man på att pengarna i stor utsträckning skulle gå till invandrarflickor.
Ridå.
Det är inte lätt att vara moralist och rasist på samma gång.
Undrar om dom kan gå och fisa samtidigt?
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2009-10-21, 20:10
#44 Olof Lindberg blir man mörkrädd för, nu är plötsligt alla rasister alltså, snacka om debatt som spårar ur ...
Permalänk | Anmäl
Stig O Moberg, 2009-10-21, 20:14
RE: #32 grom, 2009-10-21, 20:24
Jänkarna har ju faktiskt en plan, inväntar ivrigt att fatima och gänget har detsamma.
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-10-21, 20:20
RE: #33 Rida Ashir, 2009-10-21, 20:25
Som man bäddar får man ligga. Försök ta till er något innan det går mot katastrof.
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-10-21, 20:23
#33 Rida Ashir
Du skrattar. Inget annat.
#35 Anna Karin
Du är trött. Trött och okunning.
Hela Sverige Slår Bakut,
Varenda Fundamentalist Åker Ut!
Permalänk | Anmäl
MenVaSejDu!, 2009-10-21, 20:25
Jag tror man kan avväpna SD:s fiendskapspropaganda genom att peka på att problemen som de tjatar om går att lösa, att det finns lösningar som är mycket, mycket mer attraktiva än att fylla vårt samhälle med misstänksamhet och fientlighet mellan grupper.
Vi kan få en dramatisk minskning av sociala slitningar om vi lockar människor med helt olika bakgrund och ekonomi att bli grannar i samma hus.
Ändra reglerna för hyresrätter, så att varannan lägenhet får hyras ut med marknadshyra, och dessa lägenheter är jämnt utspridda i varje hus, och också jämnt utspridda bland finare och enklare lägenheter.
Då slipper man ha en uppdelning där folk känner att vissa hus och områden är “finare” än andra, och att de som bor där är “finare” människor. Särskilt hos barn och ungdomar kan sådana känslor slå rot och skapa både konflikter och inlåsning i samhällsklassen.
Artikel om detta: Bättre samhällsgemenskap med nya hyresregler
Permalänk | Anmäl
kafpauzo, 2009-10-21, 20:36
var det nån som sa att kunskapsnivån i Sverige har minskat radikalt? Jag som "äkta svensk" sedan gud vet hur många generationer tillbaka känner avsmak för hur "svensken" visar sin enorma okunskap och total brist på förståelse för vissa saker. jag är varken muslim eller kristen, fastän jag veterligen är född av kristna föräldrar, men att klumpa ihop grupper och stämpla dem för något på basis av några få rötägg är inget annat än förkastligt och förfärligt. fy, skäms på er!
Permalänk | Anmäl
Sebbe Carlsson, 2009-10-21, 20:36
Anna-Karin:
Du är så fylld av hat mot kuffar - rasist!
(för att uppmärksamma på hur töntigt det blir när man tar till slagord när argumenten tryter, så ta det inte personligt).
Men skämt åsido, eftersom du nu säger dig sitta inne med kunskap om islam som vi vanliga dödliga och vilseledda stackare sägs sakna enligt dina insinueringar - kan du då i din stora nåd och visdom reda ut exakt hur mullornas regim i Iran eller muslimska regimer i andra delar av världen går emot islam? Opp till bevis och fram med konkreta fakta nu!
På vilket sätt skulle din uttolkning av islam vara mer giltig och korrekt än de skriftlärdes? Gör du anspråk på att känna till mer om tafsir (koranexeges), fiqh (islamsk rättslära) och haditherna än skriftlärda ulama och muftis?
Permalänk | Anmäl
Zygmantas, 2009-10-21, 20:41
Helt otroligt vilka naiva, världsfrånvända och direkt lögnaktiga kommenater muslimer och debila islamförsvarare kan häva ur sig:
"Iran osv, som inte har något med islam att göra"
Ett sådant uttalande tyder på djupt störd verklighetsuppfattning.
Och vidare
"En svensk väninna till mig konverterade till Islam för ett par år sedan"
Så då är det plötsligt okej med massiv muslimsk folkförflyttning från mellanöstern till Europa och alla muslimer är jättesnälla? Begåvningshandikappad?
"Sen tror oftast folk att alla muslimer kommer från mellanöstern när det egentligen finns mest muslimer i Asien, som Indonesien och Kina."
Vad har det med situationen i Sverige att göra? Fullkomligt irrelevant. Det är mellanösternmuslimerna som strömmar in i Sverige och Europa trots att Europeerna själva inte vill det. Det är klicken av journalister och politiker som helt och hållet styr vansinnespolitiken.
Det finns ingen grupp människor som är så obenägna att ta ansvar för sina gärningar som muslimer. Det enda de kan göra är att ställa krav och komma med hotelser i de länder som tagit emot dem. När ohyggliga brott begås av muslimer som exempelvis talibaner, otaliga terrorgrupper, islamiska diktatorregimer - ja då är det inte muslimer. Pinsamt.
Läs koranen och ta del av alla krav på underkastelse och islams totala överhöghet. En mer hatfylld bok har jag aldrig läst. Bibeln ligger inte långt efter, men i civiliserade kulturer och samhällen lever man inte efter galenskaper i en bok från en primitiv tid. Det gör tyvärr muslimerna. Det är därför deras länder och samhällen ser ut som de gör. Efterblivenhet, underutveckling, hederskultur, våld, våld och åter våld. Med den massiva muslimska folkvandringen till Europa kommer detta nu drabba oss. Hundratals år av utveckling kommer att offras av politiker och journalister på islams altare.
"Det har blivit okej att kritisera muslimer" yttrade någon muslim i en av de nu otaliga muslimska organisationerna i Sverige indignerat häromdagen i media.
De anser sig alltså stå över all kritik. Att de ska ha en absolut särställning i samhället. Och så har det faktiskt varit. Politiker och journalister har höjt dem över all demokratisk ordning och skyddat dem på den övriga befolkningens bekostnad, både svenskar och icke-muslimska invandrare.
Nu är det nog med det. Det räcker nu.
Permalänk | Anmäl
grom, 2009-10-21, 20:51
Jag misstänker att när Fatima talar om mänskliga rättigheter så menar hon mänskliga rättigheter enligt Kairo-deklarationen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cairo_Declaration_on_Human_Rights_in_Islam
Mänskliga rättigheter formulerade av muslimska företrädare som fastslår Sharias centrala roll.
Väl till artikeln som ger ett intressant, men väldigt skrämmande perspektiv. Fatima uppmanar andra muslimer att inte assimilera sig, dvs fortsätta på inslaget spår att bilda ett parallellsamhälle. Jag respekterar att inte Fatima vill bli svensk, anamma svenska värderingar, bevara sin kultur och religion.
Jag vill inte heller bli muslim, anamma några andra värderingar än dom svenska sekulära jag är uppväxt och uppfostrad i. Jag vill också bevara Sverige och svenskarna.
Problemet för dig Fatima, det är att vi befinner oss i Sverige, ett Sverige som jag ser allt mer anpassar sig till islam, vilket är en utveckling jag motsätter mig på samma sätt som du motsätter dig assimilering och reformation av islam.
Det är du som är aggressatorn, inte svenskarna som motsätter sig din kulturs påverkan på vårt samhälle. Alltså är det du som medvetet skapar konflikt och problem.
På samma sätt som jag skapar konflikt om jag åker till Saudi Arabien och vägrar anpassa mig till majoritetssamhället där. Nu vet jag inte vilket land du härstammar från, men säg mig, vad skulle du tycka om det hypotetiskt på 40 år invandrade ca 500 000 svenskar till det landet som skapade stora sociala problem och vägrade att anpassa sig? På vilken sida skulle du stå? På svenskarnas, eller på befolkningen som kritiserade svenskarna?
Jag vill inte förvägra muslimer rätten till sin tro, sin kultur eller påtvinga dom västerländska värderingar, i muslimska länder. Därav motsätter även jag mig USA's invasion av Irak. Men jag vill inte heller bli förvägrad min kultur, min tro, mitt land, min bakgrund så som håller på och hända i dagens Sverige. Mångkulturalism är en dödfödd ideologi som endast leder till splittring av landet.
Permalänk | Anmäl
mrMunson, 2009-10-21, 21:03
Fatima, desto fler debattinlägg från dig och andra islamister, desto högre opinionssiffror för SD, så sluta inte vad du än gör :)
Permalänk | Anmäl
Lemnitzer, 2009-10-21, 21:06
194 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Hej Fatima!
Hur stor plats tycker du att religion skall ha i ett modernt samhälle?
Mycket bisarrt inlägg - saknar helt självkritik om problemen inom islam. Jag vill inte leva i ett samhälle som präglas av islams värderingar om kvinnor, homosexuella etc.
Doubakil vill tydligen helt att ingen ska kunna kritisera dessa väldigt problematiska inslag i islam.
Bra att ni vill värna om de mänskliga rättigheterna. Ge mig då inträde i den föbjudna staden Mecka utan att halshugga mig. Och låt mig få utnyttja yttrandefriheten genom att rita och publicera en bild på profeten - gärna också det utan hot om halshuggning.
Det här låter mer som en krigsförklaring. I det här sammanhanget så hade rubriksättaren på aftonbladet allt för rätt.
Fatima:
Det största problemet med islam är den totala bristen på självkritik, och tyvärr bekräftar du bara detta. Enligt dig så finns det inga problem med terrorism och inga problem med kvinnoförtryck
Fatima Doubakil har helt rätt. Folkpartiet är värsta rasisterna. Jag önskar att det fanns ett parti för rättvisa åt alla.
Ytterligare en muslimsk företrädare---
som förstärker den negativa inställnigen till Islam. Vilken offer mentalitet !! Piiiiiinsamt! Allt är alla andras fel!!!
RE: #2 Klara, 2009-10-21, 18:30
Bisarrt? Snarare har väl slöjan fallit av och visat sitt sanna ansikte.
Total vägran att anpassa sig till det samhälle man har valt att flytta till. Jag förstår att det inte blir fred i mellanöstern och min förståelse för Israel växer.
Då kan ju "Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén" börja ta avstånd från "fatwas" mot författare och tecknare.
Ta debatten om hedersmord och våld mot oliktänkande.
Helt enkelt visa att ni tillhör ett modernt samhälle.
Intressant perspektiv Fatima!
För mig är det viktigt att bekämpa alla fundamentalistiska religiösa och politiska rörelser som hotar Sveriges demokrati och frihet.
Håller du med mig om detta?
Då vill jag veta var du drar gränsen för god och godkänt islam.
Vad anser du om Mahmoud Aldebe, centerpartist och kandiderar för en riksdagsplats för Centerpartiet? Tycler du att det är OK?
Det tycker inte jag. Aldebe försvarade den hedersmördade Pelas mördare, hennes farbröder. Är det försvarbart i din värld?
Aldebe krävde för några år sedan att sharialag skulle införas i Sverige. Är det OK i din värld?
Aldebe bjöd hit en ökänd muslimsk föreläsare som för nekar judeutrotningen till Södermalmsmoskén i Sthlm. Aldebe sålde också antisionistiska ljudband i moskén. När polisen skulle beslagta banden hade de förkommit. Är detta OK i din värld?
För din trovärdighets skull är de viktigt att dusvarar på de här frågorna.
Förstår inte riktigt hur man kan säga att islam skulle vara mer anti-demokratiskt än någon annan religion. "Jamen det står ju i boken deras!" Tittat i en bibel nyligen, o-du-medborgare i ett land byggt på kristendomen? Mig veterligen finns det inte en religion som inte blir verklighetsfrämmande om man ägnar sig åt bokstavstroende, men folk darrar inte direkt av skräck vid omnämnandet av katolicismen - och de är ju dessutom mer organiserade än islam som helhet.
That said, så tycker jag att det första som händer om man tittar på det "större sammanhanget" är att Södertälje fortfarande tagit emot fler irakiska flyktingar än USA. Om man inte ser hur radikalt det skiljer sig från SDs politik bör man titta igen.
"svenska muslimers vardag präglas av trakasserier, diskriminering och social exkludering"
Tyvärr Fatima, det värsta hotet mot muslimer är andra muslimer. Hundratals oskyldiga muslimer mördas varje dag av djupt troende muslimer, i islams namn. Den muslimska världen är den mest konfliktfyllda, outvecklade regionen på jorden. Och det är varken judarnas eller västvärldens fel! Om det är så hemskt i Sverige, lämna då Sverige och Europa. Klimatet är dåligt, maten är dålig, människorna alltmer fientliga. Varför stanna? Jag stack själv, av andra skäl, för länge sen, så jag kräver inte mer av Dig och Dina, än av mig själv. Om islam är lösningen, då är det väl bara att flytta till vilket muslimskt land som helst. Enda problemet är att det bor muslimer där...
Ni som påpekar bristen på självkritik i Fatimas artikel bör kanske fundera lite över om hon faktiskt ligger bakom de saker ni anklagar henne för. Jag som svensk tänker exempelvis inte gå med på att hållas ansvarig för varje våldtäkt utförd av en svensk, trots att vi delar nationalitet. Lika lite tänker jag som icke-troende godta att någon håller mig ansvarig för Sovjets massmord.
Det finns faktiskt problem med hur muslimer behandlas i Sverige, och det är inte särskilt kontroversiellt att säga att det beror på att de betraktas som kollektivt ansvariga för vad människor på andra sidan jorden tar sig till.
Likaså är det en förbaskad självklarhet att motsättningar mellan olika befolkningsgrupper på det här sättet lätt leder till fördjupade konflikter som tar sig mer och mer våldsamma uttryck. Så länge man inte kan bemöta enskilda människor som just enskilda människor, har man ingenting i ett demokratiskt samhälle att göra.
Det är demokratiskt godtagbart att vara emot invandring utan att vara invandrarfientlig, även om detta i förlängningen kan vara EN DEL av en i ett större perspektiv odemokratisk hållning.
Att däremot vända sig direkt emot enskilda invandrare, muslimer eller vad det nu kan vara, det är antidemokratins kärna. Det är den typen av beteende som SKAPAR problemen. Främlingsfientlighet är en omfattande del av integrationsproblematikens orsaker. Ni som gör detta är en stor del av själva det problem ni klagar över. Det hör inte hemma i en svensk demokrati, eller i någon annan heller för den delen. Vänligen bränn era röstkort.
Man kan vara liberal och förespråka fri invandring och ändå vara kritisk mot totalitär islamism! Att det skall vara så svårt att begripa?!
Vad gäller "potentiella terrorister i miljonprogramsområden" så har väl även Nalin Pekgul mfl påpekat detta? Varför vill du inte se detta? Är det inte ett problem för dig?
Sen håller jag med andra om att man om man talar om "rättigheter" faktiskt skall fördöma VARJE muslimskt land i världen, i synnerhet de stora föregångarna för islamismen, Iran och Saudiarabien, de utspel de gör, den religiösa terror de sponsrar, de dödsdomar mot författare, filmare och andra islamkritiker de utfärdar, och ställa sig bakom yttrandefrihet, kvinnors och homosexuellas rättigheter mm.
Det finns inga "muslimers rättigheter" lika lite som det finns "kristnas" eller "svenskars" rättigheter! Det finns bara människors rättigheter, och dessa hoppas jag även att du försvarar!
Muslimska Mänskliga Rätigheter. Att sitta i Sverige och gnälla hjälper knappast "saken" då de verkliga kränkningarna sker borta i Mellnöstern, i Irak, i Iran etc. Vi stenar eller piskar inte kvinnor som inte vill bära burka. Vi tvingar inte barn att svälja öhöljd hatpropaganda i religionens namn. Vi spränger inte varadra i bitar för att vi läser en sagobok på oilka sätt.
Att överföra det som sker i dessa medeltida diktaturer till dagens Sverige är bara absurt. Typiskt sånt som Centrum Mot Rasism sysslar med i sin välmenande verklighetsfrånvända värld.
SD och liknande jönsar är ju bara nåt man kan skratta åt. Men ni har missat detta och tror att vi "äkta svenskar" verkligen lyssnar på SD - tvärtom skulle jag säga. Folk skrattar åt Jimmie Åkeson och hans pantade partikamrater. Och vi skrattar ännu mer åt dom försvinnade få som håller med. Tro inte på allt skit som Aftonbladet eller Expressen spyr ur sig!
Det kan vara värt att påminna om att majoriteten av världens muslimer faktiskt lever i formellt demokratiska länder.
De klart största muslimska befolkningarna finns i Indonesien, Indien, Pakistan och Bangladesh, övriga befolkningar är hälften så stora som dessa eller mindre. Självklart finns det brister i dessa länders system. Men de är formellt demokratiska, och problemen är knappast omöjliga att övervinna.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_Muslim_population
Så även om man inte ska blunda för problemen ska man komma ihåg att utvecklingen faktiskt går framåt. Vi bör inte stirra oss blinda på efterblivna länder såsom Saudiarabien och Afghanistan.
#18 Jesper:...
Var finns den Muslimska organisation som tar kraftigt avstånd från de företeelser inom Islam som strider mot mänskliga rättigheter?
Som tar avstånd från terrorism?
Var finns den...........?
En grundläggande rättighet i Sverige är att få ge uttryck för sina tankar och känslor i tal och skrift.
Tryckfrihetsförordningen ger var och en grundläggande rätt att föra fram sina åsikter - även meningslöst dravel.
Ja jag måste nog instämma med övriga. Så djävligt kan det väl inte vara i Sverige? Jämförelsevis. Visst skall man bli väl bemött, det har jag alltid blivit i muslimska länder. Men politískt väntar nog världen på ett initiativ från Arbförbunder eller Islams representanter. Mer självkritk behövs från båda parter.
Vad är Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén?
Är det muslimers rättigheter eller allas rättigheter under islam?
Eller?
genom olika undersökningar i europa så svarar unga muslimer att de skulle vilja införa sharialagar och att de är motståndare till de västliga livstilen. nu brinner det runt i sverige kan du svara,varför?är det så man visar tacksamhet?är själv invandrare,och jag ska säga dej att jag och många invandrare skäms för vad ni med muslimsk tro,fördärvar för oss andra,vill du slås för `mänskliga rättigheter`så snälla gör det i era hemländer.ni har spelat ut era kort...
Musliner är inte någon “ras” och Islam är en självvald totalitär ideologi och övertygelse, i alla fall i Sverige där man till skillnad mot länder där islamsk lag råder inte riskerar dödstraff som ”avfälling”. Därför får Islam och dess anhängare finna sig i att bli behandlade precis som andra totalitära läror och dess anhängare. Det skall absolut inte visas någon speciell ”hänsyn” eller undfallenhet bara för att dess anhängare, än så länge, utgör en minoritet eller till största delen består av människor med invandrarbakgrund. Att som muslim i Sverige sitta och beklaga sig över detta är ungefär som att någon nazist på motsvarande sätt skulle skriva,
”Låt oss påminnas om att svenska nazisters vardag präglas av trakasserier, diskriminering och social exkludering. En grupp människor vars övertygelse har reducerats till terrorism, våld och folkmord. Svenska nazister är idag rädda för att säga "fel" saker, befinna sig på "fel" plats, skicka pengar till nödställda i kamrater i fängelser, besöka politiska möten och bära hakkors m.m - faktorer som kan göra att de riskerar att bli förknippade med terrorism eller folkmord.”
Ett lågvattenmärke i debatten, att ens komma på tanken att jämföra fp och SvD med SD's öppna rasism! Jag hoppas vid Gud att inga skattepengar går till Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén. De största hoten mot världsfred, välfärd och människovärde är icke-demokratier av vilka de farligaste är de religiös-fundamentalisitiskt samt kommunistiskt styrda. Gruppen religiöst-fundamentalistiskt styrda består väl nästan uteslutande av islamistiskt styrda länder? Denna grupp av länder är bl.a. skyldiga till terrorism, hot om att förinta grannstater, dödshot mot författare och konstnärer som utnyttjar sin lagstadgade yttrandefrihet etc. Detta måste man få säga högt! Detta har INGET med rasism att göra. Tänk om Fatimas organisation tog ställning och protesterade mot fundamentalismen istället!
Skrämmande läsning.
Först, innan kommentarerna haglar vill jag att artikelförfattaren tar och förklarar den rätta definitionen av 'rasist' och dess olika böjningar. Förklara gärnal, exemeplvis med en synonym på ordet, hur detta passar in med SD.
Kan man inte använda orden i dess rätta mening så bör man undvika tycka till om allvarliga samhällsproblem, är min ödmjukaste uppfattning.
Fatima, på med slöjan eller vill du bli slagen med en käpp på benen?
Är det det du råkar ut för här i sverige? Vill du ha det så?
Har ni någon officell skrift/hemsida som tar avstånd från islamister som Mahmoud Aldebe, "poeten" Omar och deras påstående att de är muslimer? För att inte tala om alla Al-qaida och Talibaner (som säkert medvetet dödat fler oskyldiga muslimer än vad USA gjort)
Kräv tillbaka Islam från dem, för det är de som definierar Islam genom sina handlingar och genom att inga fatwan och dylikt drabbar dem för att de skändar islam.
Innan dess så är "Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén" ungefär lika trovärdigt som föreningen "Mytomaner för fred"
Skrattretande kommentarer. Antar att det är vuxna människor som sitter bakom skärmen och kommenterar, därför förväntar jag mig att ni för en gångs skull kommer med vettiga kommentarer. Det där med att Islam är odemokratiskt hit och dit är utjatat.
Vore verkligen kul med vuxna människor som verkligen har något vettigt att säga. Att vara sarkastisk hör inte hemma i en s.k mogen debatt, som ni säger er vill ha.
Skrattretande än en gång.
Jag är så trött på att folk påpekar hur det är i muslimska länder och så tar de upp Iran osv, som inte har något med islam att göra, inget land i världen styrs av islam, Islam är en religion, muslimer kan styra vissa länder fel. Men de brotten som sker mot mänskliga rättigheter är också emot Islams värderingar.
Sen tror oftast folk att alla muslimer kommer från mellanöstern när det egentligen finns mest muslimer i Asien, som Indonesien och Kina. En svensk väninna till mig konverterade till Islam för ett par år sedan, och sedan dess har jag insett att allt jag trodde om Islam vart fel, fördomar allt ihop. Hon har blivit en bättre person och det är väl det som räknas.
Låt folk vara va de vill, vi har religions frihet i Sverige, men det verkar inte som det efter att ha läst alla pinsamma kommentarer. Jag skäms över er svenskar som är så fyllda av hat. Rasister!
Jag är så trött på att folk påpekar hur det är i muslimska länder och så tar de upp Iran osv, som inte har något med islam att göra, inget land i världen styrs av islam, Islam är en religion, muslimer kan styra vissa länder fel. Men de brotten som sker mot mänskliga rättigheter är också emot Islams värderingar.
Sen tror oftast folk att alla muslimer kommer från mellanöstern när det egentligen finns mest muslimer i Asien, som Indonesien och Kina. En svensk väninna till mig konverterade till Islam för ett par år sedan, och sedan dess har jag insett att allt jag trodde om Islam vart fel, fördomar allt ihop. Hon har blivit en bättre person och det är väl det som räknas.
Låt folk vara va de vill, vi har religions frihet i Sverige, men det verkar inte som det efter att ha läst alla pinsamma kommentarer. Jag skäms över er svenskar som är så fyllda av hat. Rasister!
http://www.youtube.com/watch?v=-BTdlNtcWBg&feature
Inte bara i Sverige.
Så vilken sten har du bott under!?
Media mörkar ju alltid när det är muslimer som har begått brott. Hur kan folk fortfarande hävda det motsatta? Löjligt!
Jo för att ni aldrig har någon koll. Hade ni det hade ni sett att när gärningsmannen är muslim/invandrare skrivs inte namn eller signalement ut. Men är det en svensk så tar media fram megafonen!
Mediarapportering som kopplar muslimer till brott... snälla.
Vi i arbetarklassen som får bo i (båda blockens) politikers galna experiment kopplar muslimer till brott. Varför? För att vi är de som brotten begås mot!
!
genom olika undersökningar i europa så framkom det att unga muslimer är för sharia lagar och är motstådare till de västliga värderingar och livstil,vill fråga dej nu.. varför brinner det i sverige?är det så man visar tacksamhet?är själv invandrare och jag ska säga dig,att jag och många andra invandrare skäms för det muslimer håller på med i sverige,vi får dras med det ni håller på med om du vill snacka humanism och mänskliga rättigheter,då kan ni göra det i era hemländer,det behövs bättre där jag menar kvinnoförtryck etc etc...
Fatima,
Ditt inlägg är intressant och jag kan absolut hålla med dig i att vi kan ana en liknande retorik hos folkpartiet. Men problemet är lite som någon före mig påpekade, att tala om MR för exilmuslimer klingar illa när befolkningen i självutnämnda muslimska stater definitivt inte har det. Förvisso är allt relativt och ingen ta ifrån ngn annan den upplevelse denne besitter. Men i mina öron låter det lite som ett lyxproblem. Arbeta först för MR i mellanöstern och afrika, sedan för de troende här. Då tror jag att ni skulle få större gehör!
Fatima,
du har inte tänkt på att vissa, visserligen ett fåtal, muslimers krav på särlagstiftning, omskärelse, halal-slakt, krav på att bära niqab i skola och i dagis, hot mot folk som uttalar sig kritisk med mera, har gjort svenska folket skeptiska till islam och till muslimer? Varför finns det inte fler icke-extrema muslimer som tar avstånd sådant. Det om något skulle inge respekt.
Ordförande i Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén
Med den positionen kanske man kunde vänta sig något gott av dig. Dessvärre var så inte fallet, din retorik haltar eller snarare din brist på retorik haltar. Det var mer en "så här är det blog och om du inte håller med mig så är du rasist".
Du är verkligen en fantastisk retoriker Fatima Doubakil,
Man blir ju mörkrädd av de flesta kommentarer här. De bevisar att Fatima har rätt. Rasismen och islamofobin har slagit rot i många svenskar. Det beror troligen inte på SD, snarare på Fredrik Malm, Per Gudmundsson, Nyamko Sabuni och andra socialt etablerade rasister.
Hur ska det gå?
Är demokrati verkligen en god idé när en stor del av vår befolkning inte har tillräcklig intelligens?
En kul grej på SDs partistämma. Man föreslog en muta till gravida flickor under 25 år för att inte göra abort.
Sen kom man på att pengarna i stor utsträckning skulle gå till invandrarflickor.
Ridå.
Det är inte lätt att vara moralist och rasist på samma gång.
Undrar om dom kan gå och fisa samtidigt?
#44 Olof Lindberg blir man mörkrädd för, nu är plötsligt alla rasister alltså, snacka om debatt som spårar ur ...
RE: #32 grom, 2009-10-21, 20:24
Jänkarna har ju faktiskt en plan, inväntar ivrigt att fatima och gänget har detsamma.
RE: #33 Rida Ashir, 2009-10-21, 20:25
Som man bäddar får man ligga. Försök ta till er något innan det går mot katastrof.
#33 Rida Ashir
Du skrattar. Inget annat.
#35 Anna Karin
Du är trött. Trött och okunning.
Hela Sverige Slår Bakut,
Varenda Fundamentalist Åker Ut!
Jag tror man kan avväpna SD:s fiendskapspropaganda genom att peka på att problemen som de tjatar om går att lösa, att det finns lösningar som är mycket, mycket mer attraktiva än att fylla vårt samhälle med misstänksamhet och fientlighet mellan grupper.
Vi kan få en dramatisk minskning av sociala slitningar om vi lockar människor med helt olika bakgrund och ekonomi att bli grannar i samma hus.
Ändra reglerna för hyresrätter, så att varannan lägenhet får hyras ut med marknadshyra, och dessa lägenheter är jämnt utspridda i varje hus, och också jämnt utspridda bland finare och enklare lägenheter.
Då slipper man ha en uppdelning där folk känner att vissa hus och områden är “finare” än andra, och att de som bor där är “finare” människor. Särskilt hos barn och ungdomar kan sådana känslor slå rot och skapa både konflikter och inlåsning i samhällsklassen.
Artikel om detta: Bättre samhällsgemenskap med nya hyresregler
var det nån som sa att kunskapsnivån i Sverige har minskat radikalt? Jag som "äkta svensk" sedan gud vet hur många generationer tillbaka känner avsmak för hur "svensken" visar sin enorma okunskap och total brist på förståelse för vissa saker. jag är varken muslim eller kristen, fastän jag veterligen är född av kristna föräldrar, men att klumpa ihop grupper och stämpla dem för något på basis av några få rötägg är inget annat än förkastligt och förfärligt. fy, skäms på er!
Anna-Karin:
Du är så fylld av hat mot kuffar - rasist!
(för att uppmärksamma på hur töntigt det blir när man tar till slagord när argumenten tryter, så ta det inte personligt).
Men skämt åsido, eftersom du nu säger dig sitta inne med kunskap om islam som vi vanliga dödliga och vilseledda stackare sägs sakna enligt dina insinueringar - kan du då i din stora nåd och visdom reda ut exakt hur mullornas regim i Iran eller muslimska regimer i andra delar av världen går emot islam? Opp till bevis och fram med konkreta fakta nu!
På vilket sätt skulle din uttolkning av islam vara mer giltig och korrekt än de skriftlärdes? Gör du anspråk på att känna till mer om tafsir (koranexeges), fiqh (islamsk rättslära) och haditherna än skriftlärda ulama och muftis?
Helt otroligt vilka naiva, världsfrånvända och direkt lögnaktiga kommenater muslimer och debila islamförsvarare kan häva ur sig:
"Iran osv, som inte har något med islam att göra"
Ett sådant uttalande tyder på djupt störd verklighetsuppfattning.
Och vidare
"En svensk väninna till mig konverterade till Islam för ett par år sedan"
Så då är det plötsligt okej med massiv muslimsk folkförflyttning från mellanöstern till Europa och alla muslimer är jättesnälla? Begåvningshandikappad?
"Sen tror oftast folk att alla muslimer kommer från mellanöstern när det egentligen finns mest muslimer i Asien, som Indonesien och Kina."
Vad har det med situationen i Sverige att göra? Fullkomligt irrelevant. Det är mellanösternmuslimerna som strömmar in i Sverige och Europa trots att Europeerna själva inte vill det. Det är klicken av journalister och politiker som helt och hållet styr vansinnespolitiken.
Det finns ingen grupp människor som är så obenägna att ta ansvar för sina gärningar som muslimer. Det enda de kan göra är att ställa krav och komma med hotelser i de länder som tagit emot dem. När ohyggliga brott begås av muslimer som exempelvis talibaner, otaliga terrorgrupper, islamiska diktatorregimer - ja då är det inte muslimer. Pinsamt.
Läs koranen och ta del av alla krav på underkastelse och islams totala överhöghet. En mer hatfylld bok har jag aldrig läst. Bibeln ligger inte långt efter, men i civiliserade kulturer och samhällen lever man inte efter galenskaper i en bok från en primitiv tid. Det gör tyvärr muslimerna. Det är därför deras länder och samhällen ser ut som de gör. Efterblivenhet, underutveckling, hederskultur, våld, våld och åter våld. Med den massiva muslimska folkvandringen till Europa kommer detta nu drabba oss. Hundratals år av utveckling kommer att offras av politiker och journalister på islams altare.
"Det har blivit okej att kritisera muslimer" yttrade någon muslim i en av de nu otaliga muslimska organisationerna i Sverige indignerat häromdagen i media.
De anser sig alltså stå över all kritik. Att de ska ha en absolut särställning i samhället. Och så har det faktiskt varit. Politiker och journalister har höjt dem över all demokratisk ordning och skyddat dem på den övriga befolkningens bekostnad, både svenskar och icke-muslimska invandrare.
Nu är det nog med det. Det räcker nu.
Kolla in :
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0003/13/dokument.html
Jag misstänker att när Fatima talar om mänskliga rättigheter så menar hon mänskliga rättigheter enligt Kairo-deklarationen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cairo_Declaration_on_Human_Rights_in_Islam
Mänskliga rättigheter formulerade av muslimska företrädare som fastslår Sharias centrala roll.
Väl till artikeln som ger ett intressant, men väldigt skrämmande perspektiv. Fatima uppmanar andra muslimer att inte assimilera sig, dvs fortsätta på inslaget spår att bilda ett parallellsamhälle. Jag respekterar att inte Fatima vill bli svensk, anamma svenska värderingar, bevara sin kultur och religion.
Jag vill inte heller bli muslim, anamma några andra värderingar än dom svenska sekulära jag är uppväxt och uppfostrad i. Jag vill också bevara Sverige och svenskarna.
Problemet för dig Fatima, det är att vi befinner oss i Sverige, ett Sverige som jag ser allt mer anpassar sig till islam, vilket är en utveckling jag motsätter mig på samma sätt som du motsätter dig assimilering och reformation av islam.
Det är du som är aggressatorn, inte svenskarna som motsätter sig din kulturs påverkan på vårt samhälle. Alltså är det du som medvetet skapar konflikt och problem.
På samma sätt som jag skapar konflikt om jag åker till Saudi Arabien och vägrar anpassa mig till majoritetssamhället där. Nu vet jag inte vilket land du härstammar från, men säg mig, vad skulle du tycka om det hypotetiskt på 40 år invandrade ca 500 000 svenskar till det landet som skapade stora sociala problem och vägrade att anpassa sig? På vilken sida skulle du stå? På svenskarnas, eller på befolkningen som kritiserade svenskarna?
Jag vill inte förvägra muslimer rätten till sin tro, sin kultur eller påtvinga dom västerländska värderingar, i muslimska länder. Därav motsätter även jag mig USA's invasion av Irak. Men jag vill inte heller bli förvägrad min kultur, min tro, mitt land, min bakgrund så som håller på och hända i dagens Sverige. Mångkulturalism är en dödfödd ideologi som endast leder till splittring av landet.
Fatima, desto fler debattinlägg från dig och andra islamister, desto högre opinionssiffror för SD, så sluta inte vad du än gör :)