[...] här och var höjs dock röster om vikten av det fria ordet. Bland annat kan nämnas den smått legendariska Ulf Nilsson, som menar att Jan [...]
Blogg:Mediastormen mot SD « Robert Boström, 2009-10-23, 13:27
[...] DN, DN, DN, Newsmill, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, Newsmill, Newsmill, Newsmill, Newsmill, Newsmill, Newsmill, Newsmill, Newsmill, Newsmill, Newsmill, [...]
Blogg:Vems ”fel” är det att (sd) får uppmärksa, 2009-10-21, 11:46
[...] Dét Åkesson siger sidst i aftenens SVT Debatt, er nok til at stemple ham som racist i svensk debat. Man kan begrænse tilstrømningen administrativt, men man kan ikke tale højt om det. På det punkt befinder Sveriges upper ten sig der hvor socialdemokraten Ritt Bjerregaard befandt sig for små ti år siden: Officielt “betyder antallet betyder ingenting”. At det betyder noget og at kultur betyder noget, kan man stadig ikke sige ustraffet i Sverige. I hvilket ærinde den små-nævenyttige folkpartist Fredrik Malm er ude, er svært at greje. Selvom han er liberal, og derfor må formodes at have visse blinde pletter hvad angår nationalstaten, er han ikke uvidende om radikal islam i Sverige. Se hans artikler fra 2004 og 2005: Fatwor utfärdas i Stockholm, “Socialdemokraterna bjuder in känd försvarare av terrordåd”, “Massmordspredikan i svensk moské”. Jeg kan ikke høre andet end at han er ude at hugge pinde for Folkpartiets sølle 7-8 procents vælgerstøtte. Ligesom Malm er der ikke ét eneste svensk medie, der ikke skriver “muslimer” i stedet for “islam”. Hvorfor diskutere det samme når man kan diskutere noget forskelligt ?(Folkpartiet er Sveriges Venstre, men mere liberalt og betydelig mindre nationalt.) Den journalistiske damage control fortsætter i dag onsdag. Kun på Newsmill er der dissens: Mats Dagerlind : SD-politik är inte extremism, det är att bekämpa extremismen. [...]
Blogg:Det helt store tabu « Snaphanen, 2009-10-21, 11:05
Inte för att jag direkt gillar SD men jag kommer att rösta på dom ända tills våra riksdagspolitiker och våra massmedia börjar diskutera vår stora invandrings baksidor. Den negativa kritiken har trycks undan i debatten i årtionden. Därför är det bra att SD finns och vågar ta upp dom frågorna.
Permalänk | Anmäl
Torkel, 2009-10-21, 09:40
Mycket bra skrivet Mats!
Den kulan visste var den tog.
Permalänk | Anmäl
egon, 2009-10-21, 10:04
TACK, tack tack! Tack så mkt! Jättebra!
/Olivia
Permalänk | Anmäl
Olivia, 2009-10-21, 10:11
Kan inte göra annat en fullständigt hålla med ! Så som media och politikerna nu försöker slå ner på SD med allt annat än sakargument, pga att de inte inte kan bemöta trovärdigt Åkessons argumentation med sakargument.
Jag såg hur först Aftonbladet, Svd, SVT och sist alla andra partiledare hoppade på SD och Åkesson unisont med allt utom med faktaargument. Dvs fabricerade ihop egna citat om vad Åkesson skulle ha sagt, satte nazi stämpel på SD (snart det enda partiet idag i Sverige som försvarar Israels rätt att existera !), allmänt försöker fästa alla invektiv de kan komma på SD etc..
Vart har yttrandefriheten och tolerans mot oliktänkande tagit vägen i Sverige ??
Det MÅSTE vara tillåtet att kritisera en ideologi och religion som Islam och dess HELT antidemokratiska och ohumana syn på människor som inte är troende utan att behöva frukta att bli fysiskt anfallen av extremister och verbalt av den PC median samt våra kära andra politiker !
Nåja det är nog panik i partikanslierna för de fruktar att de blir av med köttgrytorna vid nästa val eller måste pinsamt för dem själva ändra åsikt. Jag tror att de vill stanna hellre vid grytorna men tills dess behövs SD.
Anser mig själv som liberal i de flesta samhällsfrågorna men kan inte längre se från sidan hur en totalitär lära som Islam introduceras i vårt samhälle !
Har aldrig förut röstat på SD men kommer att göra det denna gång.
En uppmaning till er andra som känner er liberala, läs SD partiprogram och se hur bra den stämmer med de flesta våra normala värderingar i samhället.
Man behöver ju inte hålla med allt et säger, det kan man ju inte göra med något parti men sammantaget så är det nog det bästa partiet för de som vill slippa Islams smygande verkan i våra liv, för att inte tala om våldet i förorterna.
DVS bilda er egen uppfattning och följ inte bara blint med den PC strömmen vilket jag också gjorde förut.
Jag är själv en på 70 talet invandrat nordbo och har på nära håll(bott i Tensta under 70 talet, vilket nog var en paradis jmf med idag) sett på denna utvecking genom åren !
Permalänk | Anmäl
40 år i svensk politik, 2009-10-21, 11:03
”Extremt är att föra en invandringspolitik som kostar de svenska skattebetalarna i runda tal 40 miljarder kronor om året netto”
Det där tycks vara riktiga glädjesiffror. Jag har inte granskat detta, men däremot Ekbergs ESO-rapport som sträckte sig till 1991, och där fanns gått om ihåligheter och spekulationer.
Emellertid. Professor Bo Södersten har kommit fram till högre kostnader för ett antal år sedan. Och ekonomen Lars Jansson kom i början av det här decenniet fram till att invandringen kostar 157 miljarder netto per år (267 miljarder brutto). Lars Janssons siffror stämmer dessutom väl överens med danska offentliga beräkningar, om man tar hänsyn till befolkningsantal, invandrare/capita och kronkurs.
Med anledning av detta så är det inte underligt att den svenska kronan halverats i förhållande till den danska under de senaste 30 åren. Det är inte heller konstigt att dansken har ökat sin köpkraft avsevärt mycket mer än svensken under samma tid.
Må icke Danmark också ockuperas och förstöras! Vill man se hur Sverige såg ut innan, så ska man ta en tur till Helsingör och se sig om i Danmark.
Permalänk | Anmäl
Lund, 2009-10-21, 11:29
Lund: 40 miljarder om året är inte småpotatis det heller, och i stället för att citera de högsta tillgängliga bedömningarna av vad invandringen kostar och få i ansiktet att jag ägnar mig åt oseriösa selektiva grova överdrifter, valde jag att citera Ekbergs mer försiktiga bedömning som ligger i mitten av skalan, mellan de politiskt korrekta som aktivt försöker dölja kostnaderna och dem på andra sidan som eventuellt kan beläggas med en agenda att vilja överdriva dem.
.
Dessutom representerar dessa siffror inte bara pengar utan ett ianspråktagande av faktiska offentliga resurser som medför att vård, omsorg, rättsväsende och mycket annat går på knäna med påföljden att de skattebetalande svenskarna får nöja sig med sämre tillgänglighet och lägre kvalitet.
Permalänk | Anmäl
Mats Dagerlind, 2009-10-21, 12:19
Mats Dagerlind, du lyckades formulera och föra fram de tankar som jag själv känner. Tack!
Permalänk | Anmäl
Fredrik Arvidsson, 2009-10-21, 12:46
Lysande, Mats, LYSANDE!
När man i radion nämner Sverigedemokraterna kallas de högerextremister, men då muslimer på högerkanten omnämns, kallas de ultrakonservativa! Varför detta hyckleri?
Permalänk | Anmäl
Peter Öström, 2009-10-21, 13:35
TACK Mats Dagerlind. Din artikel är bland det BÄSTA jag läst härinne på länge.
*Extrem är också den obstruktion som sverigedemokraterna på olika sätt bemöts med när man försöker utöva självklara och grundlagsfästa rättigheter som yttrande- och mötesfrihet.*
Permalänk | Anmäl
Katrin Andersson, 2009-10-21, 14:05
Otroligt så dyr invandringen är. Om det får vi inte prata. Locket på.
Men vill man ha rö(S)tboskap så får det kosta. Man kan också undra varför Sverige ska förstöras?
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2009-10-21, 14:20
Mats Dagerlind:
Jag förstår dig. Du gjorde nog helt rätt genom att vara försiktig med siffrorna.
Jag ville bara påpeka att det finns andra studier som pekar på ännnu högre kostnader.
Jag glömde skriva ovan att din artikel var utmärkt.
Permalänk | Anmäl
Lund, 2009-10-21, 14:46
Lysande artikel! Oavsett om nettokostnaden för invandring/asylpolitik är 20, 40 eller 140 miljarder så är det stora summor som det handlar om.
Inom alla andra sektorer så pratar man siffror men aldrig om detta. Har man som skattebetalare inte rätt att få veta var pengarna går någonstans?
Permalänk | Anmäl
Sonny Sumo, 2009-10-21, 16:52
Denna artikel är ett sakligt korrektiv i den mob-stämning som nu mycket medvetet piskas upp av riksmedia och riksdagspartierna.
Jag har märkt att sakliga argument är det sista riksmedia efterlyser för tillfället. De vill istället skicka ut syndabocken (SD) i öknen så att de i lugn och ro kan få fortsätta med sina sociala experiment.
T ex försökte jag i en kommentar till en artikel i DN påpeka att det inte kan anses vara extremt att vilja minska invandringen när Sverige i decennier tagit emot ca. fem gånger fler asylanter per capita än vad om är snittet i västeuropa. Mitt inlägg raderades omgående!
Permalänk | Anmäl
Elin Eriksson, 2009-10-21, 17:27
Mycket läsvärd artikel.
Ja kulturradikalerna sjunger förhoppningsvis på sista versen även i vår avkrok av Europa. Men deras nyspråk har smutsat ned svensk debatt och folkets själva verklighetsuppfattning på ett sätt som kommer ta generationer att rensa upp.
Företrädare för Sverigedemokraterna har under de senaste åren smutskastas, hånats, mordhotats, bombhotats, misshandlats, kidnappats, sparkats från sina arbeten, kickats ur facket, infiltrerats av statsradion och anklagats för alla världens jävligheter. Kort sagt har de behandlats som dissidenterna i Östeuropa eller som judarna i 30-talets Tyskland.
Ansvariga för den uppiskade hatstämning som nu råder (och som lär ta ände med förskräckelse) är en journalistkår som valt att fullständigt bortse från uppdragett att granska makten för folkets räkning och istället konsekvent ställt sig på maktens sida för att granska och kritisera folket. Det är skrämmande att se hur representanter för media hetsar mot oppositionella och samtidigt berömmer sig för att förvara demokratin. Vilken total brist på självinsikt!
Jag är djupt imponerad av alla de SD-representanter där ute i landet som med risk för egen säkerhet och sociala ställning väljer att ta upp kampen mot de totalitära krafter som är i färd med att föra vårt land och vårt folk mot katastrofens rand.
Permalänk | Anmäl
dr, 2009-10-21, 20:12
Bra artikel!
Är oerhört tacksam för att Newsmill finns. De etablerade dagstidningarna förpassas nu till att endast rapportera om saker som händer. Debatten förs på Newsmill och riskerar inte längre att censureras på dagstidningarnas debattsidor. Folkets styre ökar därmed. Till slut kommer ledarna för de etablerade partierna tvingas inse att de måste fatta beslut som folket anser de ska fatta. Partiledarna bestämmer inte över oss utan vi bestämmer över dem, och den politik som ska föras.
/NL
Permalänk | Anmäl
NL, 2009-10-21, 21:54
Ja ser man på! Nu rapporterar Expressen om ett misstänkt mordförsök på SD:aren Erik Hellsborn. Bra jobbat alla Sveriges journalister. Snart har ni liv på era samveten.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1751617/sd-politiker-utsatt-for-attentat
Permalänk | Anmäl
dr, 2009-10-21, 22:10
Imponerande tänkvärt och välformulerat!
Undrar om PK-eliten automatiskt slår ifrån sig även något så lågmält och resonerande... Antagligen.
Permalänk | Anmäl
Arne, 2009-10-21, 23:07
*Extremt är även när kritiker av en religion/ideologi tillskrivs en psykisk åkomma, den kallad islamofobi.
Extremt bra är även denna artikel.
Bra rutet!
Permalänk | Anmäl
Larsson, 2009-10-22, 06:12
Mats Dagerlinds artikel är en fullträff, en femetta, pang på rödbetan och svenskmannaord (är det inte också ett rasistiskt ord numera?) Som finländsk sverigevän och därtill journalist (fast ytterst icke-PK-sådan) hälsar jag med glädje SD:s civilkurage. Det är det största sundhetstecknet i svensk politik på flera år.
Permalänk | Anmäl
Ördög, 2009-10-22, 10:09
En nödvändig artikel i uppkommet läge och förhoppningsvis en upprätare inför kommande debatter inför valet.
Att belysa situationer genom att inta motsatt roll/sida kan få folk att öppna ögonen, men det måste i så fall matas in med snabbare intervall än tv:s trailers...
Få i "eliten", som har sina namn/varumärken som inkomstgaranti för det goda livet, vågar träda ut ur PK-tyckandet.
Det kan gälla personer som man respekterar och beundrar och kanske har likartade åsikter med. Belästa och högutbildade.
Tänk vilka rubriker det skulle bli om en känd, älskad person som många respekterar skulle inse saker och våga visa det.
Ok, någon SD-röstare är jag inte men i sak instämmer jag i Dagerlinds artikel, det bästa som skrivits i ämnet här.
Att se Maud O i tv häromdagen där hon inte brydde sig om att svara i sakfrågor, det var ömkligt.
Hon är i högsta grad etablerad politiker, skämmigt.
PK-folket har sitt för sig och många i god tro, de behöver aldrig testas t.ex. i invandrarsituationer, de bor i lugn och ro långt från brinnande bilar. Dock brukar dessa priviligierade personer vara snabbast att tvärvända när det bränner i deras egen byxbak.
Permalänk | Anmäl
Lillo B, 2009-10-22, 11:20
Och beträffande vad som är extremt kan man ju ta en titt på följande brittiska reportage i Samband med holländske prtiledaren Gert Wilders besök i Storbritannien:
http://www.youtube.com/watch?v=EKNcZLPqBdw&feature=player_embedded
Wilders har ju i likhet med Åkesson ofta kallats för extremist, men för varje tänkande människa som ser detta reportage bör det väl framstå som uppenbart att Wilders är en resonerande måttfull person medan de muslimer som bemöter honom kallar honom för en hund som ska jagas över hela världen och hotar honom till livet, att det ska gå för honom som för t ex Theo van Gogh och citat "om vi hade en muslimsk stat idag så skulle Gert Wilders huvud sitta på en påle".
.
Man kan undra vilken annan minoritetsgrupp i samhället som skulle tas i försvar av det mediala och poltiska etablissemanget om man uttryckte liknadne åsikter.
.
Här följer ett citat från en DN-intervju med muslimska unga killar i en invandrartät förort till Stockholm:
.
"...det är inte lika fel att våldta en svensk tjej som att våldta en arabisk tjej, säger Hamid. Den svenska tjejen får ju massor av hjälp efteråt, och hon har nog redan knullat. Men arabtjejen får problem med sin familj. För henne är det en stor skam att bli våldtagen. Det är viktigt att hon har kvar oskulden när hon gifter sig. [...] Det var ingen tillfällighet att det var en svenska som skändades i Rissne - det framgår tydligt av samtalet med Ali, Hamid, Abdallah och Richard. Alla fyra ser i någon mening ner på svenska flickor och hävdar att denna inställning är vanlig bland unga män med föräldrar som har invandrat till Sverige. [...] Det är alldeles för lätt att få en svensk hora... tjej, menar jag, säger Hamid och ler generat över sitt ordval. [...] Många invandrarkillar är ju med svenska tjejer när de är tonåringar. Men sen när de ska gifta sig tar de en riktig kvinna från sin egen kultur som inte har varit med någon kille. Så ska jag göra. Jag har inte så mycket respekt för svenska tjejer. Man kan säga att de blir sönderknullade."
.
Kan man föreställa sig att unga killar med någon annan värdegrund än den islamska i Sverige skulle ventilera sådana attityder?
Frågan om vem som i verkligheten är extremist i vårt land behöver verkligen diskuteras.
Permalänk | Anmäl
Mats Dagerlind, 2009-10-22, 12:12
Detta var nog det klokaste och mest uplysta jag läst sedan denna debatten började.
Permalänk | Anmäl
Frustrerad, 2009-10-22, 14:19
Tack Mats för en relevant,saklig och lysande artikel. Om de politiska och mediala eliterna läser detta (i den mån de är läskunniga) borde de sätta sig i skamvrån för att skämmas - men de saknar förstås moralisk kompass.
Jag har bara en anmärkning. Om jag minns rätt så var 1994 det senaste året professor Ekberg utredde (se Exit Folkhemssverige). Han kom då fram till att "nettokostnaden" var 30 miljarder, vilket redan då kritiserades av Södersten på grunden att bergreppet nettokostnad inte var relevant, då invandrare liksom andra skattebetalare även måste bidra till gemensamma kostnader.
Cirka 10 år senare skrev Södersten i en artikel på DN Debatt att kostnaderna enbart för bidrag till arbetslösa invandrare var 40-50 milj.
Faktum är att det gått 15 år sedan Ekbergs utredning. Under dessa år har antalet invandrare ökat markant liksom invandrarrelaterade sociala problem och således även kostnaderna. Enkel reguladetri leder till slutsatsen att kostnaden idag är snarare större än mindre än 100 miljarder. Det märkliga är att denna enorma kostnad överhuvtaget inte alls diskuteras av de poltiska och mediala eliterna, medan andra budgetposter ksn diskuteras ned till enstaka miljarder.
Permalänk | Anmäl
Nils Dacke, 2009-10-22, 14:30
NIls Dacke: som i en tidigare kommentar vill jag förtydliga att jag valde att citera en förhållandevis låg uppskattning av invandringens nettokostnader för att inte avfärdas med att fara med oseriösa siffror. Det finns ju faktiskt många inom etablissemanget som på allvar hävdar att nettot t o m är positivt. Och 40 miljarder minus är ändå ganska mycket. Men precis som du är jag övertygad om att den egentliga siffran är väsentligt högre.
Permalänk | Anmäl
Mats Dagerlind, 2009-10-22, 15:08
En intressant artikel som belyser det åsiktsmonopol som det mediapolitiska komplexet har tillskansat sig. Samma politiker och journalister som talar sig varma för demokrati har de facto satt demokratin och yttandefriheten ur spel. Några exempel;
1. I våra dagstidningar så finns nästan inget utrymme för insändare, det finns ingen levande debatt där "vanligt folk" kan ge uttryck för sina åsikter i olika frågor. Många tidningar lever dessutom på statligt stöd; så hur fria är de?
2. Sveriges television kallar sig för "Fri television", det är ju inget annat än falsk marknadsföring tycker jag. Den fria televisionen är ju faktiskt en statlig television med politiskt inflytande i bolaget
3. Smaka även på de vokabulär som används av det mediapolitiska komplexet; vänsterradikal (positiv klang) kontra högerextrem (negativ klang).
Mycket mer finns att tillägga
Mycke
Permalänk | Anmäl
Per-Gunnar Larsson, 2009-10-22, 16:34
Mats Dagerlind har lyckats författa en berömligt sansad artikel med en stor dos av sunt förnuft! Det sistnämnda tycks dessutom vara en oroväckande bristvara i Sverige. Argumentationen består mestadels av beskyllningar, försök till demonisering och beskrivningar av ens obehagskänslor inför SD som den elake jokern på dagens politiska scen.
*
Förklaringen enlig min mening till SD:s retoriska framgång beror på att de fyller de det ideologiska vakuum som råder runt hela det sociopolitiska fenomenet ”invandring”. Däremot har de inte uttalat några större klokheter som vilken som helst svensk inte redan hunnit tänka eller erfara i det vardagliga livet.
Med andra ord är det politiska etablissemanget och gräsrötterna ideologiskt helt osynkroniserade där politiker och media värnar om en tyst konsensus att aldrig ta upp några negativa effekter angående invandringens sociokulturella påfrestningar. Det uppstår debattvakuum, ett ideologiskt vakuum och om man inte diskuterar detta ämne med sunt förnuft så fylls det ideologiska vakuumet av fördomsfulla dumheter. Detta är ett ödesdigert fel som politiker tycks begå i ren handlingsförlamning och rädsla att debattera problematiken.
Exempelvis strider det ju mot den allmänna rättsuppfattningen att svenskarna per automatik stämplas som fördomsfulla med socialt handikapp så fort man vill debattera invandringspolitik och dess effekt på samhället när invandrare åtnjuter amnesti inför sådana tilltänkta beskyllningar, dvs man påtalar inte deras fördomar som socialt handikapp på samma sätt.
Jag vågar påstå att det finns minst lika ihärdiga och lika kopiösa fördomar och lika kompakt intolerans i de länder som folk utvandrar ifrån och dessa attityder försvinner inte mirakulöst genom att man passerar den svenska gränsen. Det är ett fenomen som inte heller kan mutas bort med generösa bidrag och eftergifter. Och detta beror på den enkla orsaken att vi människor är psykologiska varelser och inte ideologiska eller ens ekonomiska.
*
Jag hoppas verkligen att vi får en sund och öppen debatt angående vår invandringspolitik och Mats Dagerlinds artikel kan vara en fingervisning vad vi måste slå vakt om.
Vi får överhuvudtaget inte sätta så stor fokus på religiösa och ideologiska aspekter utan psykologiska och sociologiska: vi kan nämligen inte välja vårt psyke, vi har ett visst inflytande över vårt sociala sammanhang men religion och ideologi är valbara oavsett vad en del vill hävda. Vi väljer helt enkelt inte att födas till och vara människor och därför måste människovärdet komma först och det är gemensamt för oss alla!
Permalänk | Anmäl
Burr, 2009-10-22, 18:08
Mycket bra skrivet. Jag har genom åren läst flera debattartiklar av Dagerlind som samtliga hållt hög klass.
Frågan är om inte denna toppar dem alla.
Man är glad att man lever i en tid då internet finns. För 20 år sen i det gamla DDR-Sverige där Televerket hade monopol på telefoni hade även de stora svenska mediedrakarna monopol på nyheter.
Då kunde Aftonbladet/Expressen/DN och SVTs nyheter tuta i en vad som helst och man fick svälja deras vinklade nyheter med hull och hår.
Det fanns ingen möjlighet för vanliga medborgare att kolla upp saker på Google eller förmedla sina egna åsikter på bloggar.
Bloggarna och internet är gammelmedias största skräck,
Och invandringskritiker i kombination med internet är den mest skräckinjagande kombinationen de vet.
Nu kan ju folk få tillgång till den osminkade sanningen, istället för medias färdigtuggade dravel.
Permalänk | Anmäl
MX, 2009-10-23, 02:53
I motsats till de flesta som kommenterar denna artikel så tycker jag att artikelförfattaren framför samma gamla dogmer som i tidigare debattinlägg från SD. Låt vara att denna artikel är mer välformulerad och vältaligare, men kärnfrågorna är dom samma, dvs endast problematiserande.
Artikeln och annat från SD ger inte vägledning i hur SD tänker sig förändringsarbetet i sig och hur upprätthållandet av ett SD-Sverige skulle yttra sig rent realpolitiskt.
Hur skall den miljonminoritet som de går till val på hanteras över tid?
Kan invandrare och muslimer fortsätta att bo där de bor idag, eller skulle tvångsdeporteringar av ursvenskar till dessa områden ske, eller skulle alla (en miljon knappt) helt enkelt utvisas?
Skulle artiklar med krav på särlagstiftning få publiceras i svenska tidningar?
Hur skulle man rent praktiskt hantera en kvinna som bryter mot Burka-förbud?
Permalänk | Anmäl
Pellefant, 2009-10-23, 22:23
Egentligen är det väldigt enkelt: efter 1 års boende i invandrar-förorten sympatiserar man med SD, efter 10 år på samma ställe förespråkar man SD-politiken och röstar på SD av ren och skär övertygelse.
Jag är själv en ingift invandrare (icke muslim) sen 13 år tillbaka, och det som fick mig att häpna som mest var att svenskar har inga rättigheter att tala om i jämförelse med befolkningen i mitt födelseland, utan bara en massa skyldigheter. Särskilt gentemot muslimer, som gemene man aldrig velat ha i sitt land, och som öppet hånar "de dumma svenskar" och skryter mer eller mindre öppet om sina eskapader med "svenne-h...r".
Jag, liksom de flesta av mina landsmän, vart mållös av chock över att sådant är möjligt.
Mycket ser och hör man när man bor i förorten, vilket gör att man känner sig förpliktigad för att stötta SD i alla lägen. Efter att ha under lång tid iakttagit händelseutvecklingen i förorten, flyttade vi till slut därifrån och är fortfarande helt lyriska över skönheten, ron och tryggheten i det nya området.
Permalänk | Anmäl
moderghost, 2009-10-25, 07:34
Synnerligen dålig artikel.
Att försöka dölja SD:s visioner om etnisk rensning bakom en "lagom-är-bäst"-attityd kanske lyckas lura en del, men det faller ihop så fort argumenten skärskådas det allra minsta.
Permalänk | Anmäl
Mr President, 2009-10-25, 13:56
Ord och inga visor från Dagerlind vars artiklar för min del är dom allra mest intressanta på hela Newsmill. Mycket bra skrivet.
@Mr President, put your money where your mouth is då, och börja "skärskåda" istället för att bara sitta där och snacka skit i stora lass i varenda kommentar.
Permalänk | Anmäl
Gustaf Janson, 2009-10-25, 20:22
Briljant artikel!
Permalänk | Anmäl
Margareta, 2009-10-25, 23:37
Bravo! Sakligt och klarsynt skrivet.
Det är tragiskt hur hela debatten när det gäller invandringen degenererat till att enbart handla om att den ena sidan till varje pris försöker smutskasta den andra. Media bemöter inte SD:s argumentation på ett seriöst sätt utan spelar istället det uttjatade rasistkortet. Men med tanke på att media går desperata makthavares uppdrag kan jag ändå förstå det beteende som vid en första anblick kan verka irrationellt. Det finns helt enkelt inga vettiga argument mot SD:s invandringskritiska inlägg, därför försöker de piska upp en hatisk stämning genom att spela på opålästa och i vissa fall hjärntvättade människors känslor.
När det i TV hålls debatter om SD där samtliga företrädare förutom motståndarsidan (SD) får delta så förstår man det SD levererar är sanningen. Ingen kan klå Åkesson i en debatt (Maud, Sahlin och fler har försökt men misslyckats) för han har helt enkelt rätt.
Slutligen så hoppas jag innerligt att SD tar sig in i riksdagen och att de är förberedda på det helvete som väntar dem där. För alla de andra partierna och deras krigshundar i median kommer göra precis allt som står i deras makt för att skapa sprickor i SD. Det vi ser nu är tyvärr bara början.
Permalänk | Anmäl
Oscar, 2009-10-26, 04:17
Ytterst glädjande att en gammel-sosse vågar ta bladet från munnen och säga sanningen. Jag tycker rent ut sagt det är för jävligt att varken Sd eller vi vanliga medborgare tillåts ha en egen åsikt om massinvandringen av främst muslimer och/eller kritisera fenomenet islam. Är själv uppväxt i en helt vanlig enkel arbetar-familj men i fortsättningen är det Sd som gäller bara för att jag är så heligt förbannad på dom s k "tre eliterna". Men tack för en bra artikel.
Permalänk | Anmäl
Robin Shadowes, 2009-10-26, 06:14
Exceptionellt bra Artikel Mats!
Permalänk | Anmäl
Markus, 2009-10-26, 08:04
#36 Mr President
"...men det faller ihop så fort argumenten skärskådas det allra minsta."
Gör det då.
Var är dina argument?
Permalänk | Anmäl
Reza, 2009-10-26, 08:49
Hönan eller ägget? Media springer inte regeringens ärenden men regeringen springer medias utopiska våtadröms ärenden.
Permalänk | Anmäl
Naivtive, 2009-10-26, 15:19
En väldigt lustig situation har uppstått i Sverige. Statsministern tänker avgå om ett parti som röstats fram av runt 500 000 svenskar i ett demokratiskt genomfört val, kommer in i riksdagen.
Detta låter ju inte speciellt demokratiskt, men speglar ändå det som är på väg att hända i landet. Den demokrati som bygger på åsikts- och yttrandefrihet är på väg att raseras och detta har sitt ursprung i att de 7 i riksdagen dragit in lilla Sverige i en situation som vi inte hanterar. När nu ett uppstickarparti dyker upp och vill rätta till de problem som ALLA mer eller mindre erkänner att dom finns, då ryggar etablissemanget och drar igång med lögner, påhopp och en svartmålning som vi sällan sett maken till.
Det får mig att ställa frågan: Vad är det som de 7 och övriga makthavare vill dölja för skattebetalarna och vad är det man har döljt under så många år? Sanningen om de baksidor Sveriges okontrollerade invandringspolitik har medfört kanske!?
De lustiga med Reinfeldt utspel är att oppositionen nu borde jubla, göra tummen upp och önska Sd all framgång. Att statsministern avgår och skapar kaos i regeringen borde bara gynna socialisterna/kommunisterna. Det lustiga får dock en tråkig bismak. Om den röd/gröna röran får makten väntar oss en generösare invandringspolitik som då ska finansieras med rejält höjda skatter.
Den svenska statsapparatens förfall är ur kontroll. Den svenska staten är i fullkomligt sönderfall samtidigt som de styrande politikerna och dess förlamade tjänstemän skor sig på oss skattebetalare.
Brottslingar tar över hela bostadsområden, rätt och fel är okända begrepp, brottsoffer ses som förmenta tjuvar, medans brottslingar ses som gloriösa hjältar.
Politikerna vägrar lyssna på väljarna, istället höjer dom sina löner och arvoden. Dom äter och dricker gott i salongerna runt om, medans vi andra arbetar för att betala deras omoraliska leverne.
Skattepengar ges bort till de som inte vill arbeta, medans de som arbetar får se sig själva tvångsmässigt finansiera det hela.
Massinvandringen ökar varje dag, och allt fler konstiga orsaker till att släppa in än fler analfabeter hittas på, samtidigt som domstolarnas lärda ständigt finner nya sätt att sänka påföljderna för dömda brottslingar.
Politikerna hånler, och förlöjligar Sverige och svensk kultur. Dom vägrar lyssna på argument, istället väljer dom att smutskasta och förtala.
1789 stod ett folk inför en liknande situation.
Vi har så ynkligt svaga politiker i detta land att man snart bara kan skratta åt dom. Man talar vitt och brett om denna fantastiska och heliga demokratin men kan tydligen bara se kaos och elände framför sig, en djup parlamentarisk kris om ett nytt parti som representerar fem-tio procent, dvs några hundra tusen, av valmanskåren röstas in i riksdagen. Även om man inte sympatiserar ett endaste dugg med dom i en mängd frågor så förefaller man totalt handfallna inför den möjliga situationen. Man vill uppenbarligen bara ha sin lilla snäva riksdagsklubb där man ger sig själva förmåner och kliar varandra på ryggen och i praktiken skiter på allt vad demokratin, Sverige och svenskarna betyder. Att man sitter där som inröstade representanter för en del av befolkningen har man glömt så snart berusningen efter valnatten gått ur kroppen. Det är så jävla ynkligt att inga ord täcker in en bråkdel av det.
Dom är nervösa nu. Riktigt skakigt nervösa. Undra varför dom är så nervösa? Ett såpass litet parti får dessa stora partier att stå och skaka så kraftigt att dom knappt kan prata.
Hur kommer det sig? Det är inte riktigt logiskt att dom blir så här nervösa.
Kan det vara så att om Sverigedemokraterna kommer in i Riksdagen, då kan dom bla kräva att få fram siffror på vad den helt ohämmade invandringen av huvudsakligen icke arbetsföra människor kostar samhället?få fram siffror och underlag för att sen enkelt kunna upplysa den svenska skattebetalande befolkningen om vad den vansinniga massinvandringen av outbildat folk med helt andra kulturella och religiösa värderingar egentligen kostar sverige i rena pengar när det gäller soc-bidrag,rättsväsende,brottsoffer,migrationsverkets daltande,byråkratin runt detta etc etc?
Permalänk | Anmäl
Mats Alm, 2009-10-27, 01:09
En väldigt lustig situation har uppstått i Sverige. Statsministern tänker avgå om ett parti som röstats fram av runt 500 000 svenskar i ett demokratiskt genomfört val, kommer in i riksdagen.
Detta låter ju inte speciellt demokratiskt, men speglar ändå det som är på väg att hända i landet. Den demokrati som bygger på åsikts- och yttrandefrihet är på väg att raseras och detta har sitt ursprung i att de 7 i riksdagen dragit in lilla Sverige i en situation som vi inte hanterar. När nu ett uppstickarparti dyker upp och vill rätta till de problem som ALLA mer eller mindre erkänner att dom finns, då ryggar etablissemanget och drar igång med lögner, påhopp och en svartmålning som vi sällan sett maken till.
Det får mig att ställa frågan: Vad är det som de 7 och övriga makthavare vill dölja för skattebetalarna och vad är det man har döljt under så många år? Sanningen om de baksidor Sveriges okontrollerade invandringspolitik har medfört kanske!?
De lustiga med Reinfeldt utspel är att oppositionen nu borde jubla, göra tummen upp och önska Sd all framgång. Att statsministern avgår och skapar kaos i regeringen borde bara gynna socialisterna/kommunisterna. Det lustiga får dock en tråkig bismak. Om den röd/gröna röran får makten väntar oss en generösare invandringspolitik som då ska finansieras med rejält höjda skatter.
Den svenska statsapparatens förfall är ur kontroll. Den svenska staten är i fullkomligt sönderfall samtidigt som de styrande politikerna och dess förlamade tjänstemän skor sig på oss skattebetalare.
Brottslingar tar över hela bostadsområden, rätt och fel är okända begrepp, brottsoffer ses som förmenta tjuvar, medans brottslingar ses som gloriösa hjältar.
Politikerna vägrar lyssna på väljarna, istället höjer dom sina löner och arvoden. Dom äter och dricker gott i salongerna runt om, medans vi andra arbetar för att betala deras omoraliska leverne.
Skattepengar ges bort till de som inte vill arbeta, medans de som arbetar får se sig själva tvångsmässigt finansiera det hela.
Massinvandringen ökar varje dag, och allt fler konstiga orsaker till att släppa in än fler analfabeter hittas på, samtidigt som domstolarnas lärda ständigt finner nya sätt att sänka påföljderna för dömda brottslingar.
Politikerna hånler, och förlöjligar Sverige och svensk kultur. Dom vägrar lyssna på argument, istället väljer dom att smutskasta och förtala.
1789 stod ett folk inför en liknande situation.
Vi har så ynkligt svaga politiker i detta land att man snart bara kan skratta åt dom. Man talar vitt och brett om denna fantastiska och heliga demokratin men kan tydligen bara se kaos och elände framför sig, en djup parlamentarisk kris om ett nytt parti som representerar fem-tio procent, dvs några hundra tusen, av valmanskåren röstas in i riksdagen. Även om man inte sympatiserar ett endaste dugg med dom i en mängd frågor så förefaller man totalt handfallna inför den möjliga situationen. Man vill uppenbarligen bara ha sin lilla snäva riksdagsklubb där man ger sig själva förmåner och kliar varandra på ryggen och i praktiken skiter på allt vad demokratin, Sverige och svenskarna betyder. Att man sitter där som inröstade representanter för en del av befolkningen har man glömt så snart berusningen efter valnatten gått ur kroppen. Det är så jävla ynkligt att inga ord täcker in en bråkdel av det.
Dom är nervösa nu. Riktigt skakigt nervösa. Undra varför dom är så nervösa? Ett såpass litet parti får dessa stora partier att stå och skaka så kraftigt att dom knappt kan prata.
Hur kommer det sig? Det är inte riktigt logiskt att dom blir så här nervösa.
Kan det vara så att om Sverigedemokraterna kommer in i Riksdagen, då kan dom bla kräva att få fram siffror på vad den helt ohämmade invandringen av huvudsakligen icke arbetsföra människor kostar samhället?få fram siffror och underlag för att sen enkelt kunna upplysa den svenska skattebetalande befolkningen om vad den vansinniga massinvandringen av outbildat folk med helt andra kulturella och religiösa värderingar egentligen kostar sverige i rena pengar när det gäller soc-bidrag,rättsväsende,brottsoffer,migrationsverkets daltande,byråkratin runt detta etc etc?
Permalänk | Anmäl
Mats Alm, 2009-10-27, 01:09
En väldigt lustig situation har uppstått i Sverige. Statsministern tänker avgå om ett parti som röstats fram av runt 500 000 svenskar i ett demokratiskt genomfört val, kommer in i riksdagen.
Detta låter ju inte speciellt demokratiskt, men speglar ändå det som är på väg att hända i landet. Den demokrati som bygger på åsikts- och yttrandefrihet är på väg att raseras och detta har sitt ursprung i att de 7 i riksdagen dragit in lilla Sverige i en situation som vi inte hanterar. När nu ett uppstickarparti dyker upp och vill rätta till de problem som ALLA mer eller mindre erkänner att dom finns, då ryggar etablissemanget och drar igång med lögner, påhopp och en svartmålning som vi sällan sett maken till.
Det får mig att ställa frågan: Vad är det som de 7 och övriga makthavare vill dölja för skattebetalarna och vad är det man har döljt under så många år? Sanningen om de baksidor Sveriges okontrollerade invandringspolitik har medfört kanske!?
De lustiga med Reinfeldt utspel är att oppositionen nu borde jubla, göra tummen upp och önska Sd all framgång. Att statsministern avgår och skapar kaos i regeringen borde bara gynna socialisterna/kommunisterna. Det lustiga får dock en tråkig bismak. Om den röd/gröna röran får makten väntar oss en generösare invandringspolitik som då ska finansieras med rejält höjda skatter.
Den svenska statsapparatens förfall är ur kontroll. Den svenska staten är i fullkomligt sönderfall samtidigt som de styrande politikerna och dess förlamade tjänstemän skor sig på oss skattebetalare.
Brottslingar tar över hela bostadsområden, rätt och fel är okända begrepp, brottsoffer ses som förmenta tjuvar, medans brottslingar ses som gloriösa hjältar.
Politikerna vägrar lyssna på väljarna, istället höjer dom sina löner och arvoden. Dom äter och dricker gott i salongerna runt om, medans vi andra arbetar för att betala deras omoraliska leverne.
Skattepengar ges bort till de som inte vill arbeta, medans de som arbetar får se sig själva tvångsmässigt finansiera det hela.
Massinvandringen ökar varje dag, och allt fler konstiga orsaker till att släppa in än fler analfabeter hittas på, samtidigt som domstolarnas lärda ständigt finner nya sätt att sänka påföljderna för dömda brottslingar.
Politikerna hånler, och förlöjligar Sverige och svensk kultur. Dom vägrar lyssna på argument, istället väljer dom att smutskasta och förtala.
1789 stod ett folk inför en liknande situation.
Vi har så ynkligt svaga politiker i detta land att man snart bara kan skratta åt dom. Man talar vitt och brett om denna fantastiska och heliga demokratin men kan tydligen bara se kaos och elände framför sig, en djup parlamentarisk kris om ett nytt parti som representerar fem-tio procent, dvs några hundra tusen, av valmanskåren röstas in i riksdagen. Även om man inte sympatiserar ett endaste dugg med dom i en mängd frågor så förefaller man totalt handfallna inför den möjliga situationen. Man vill uppenbarligen bara ha sin lilla snäva riksdagsklubb där man ger sig själva förmåner och kliar varandra på ryggen och i praktiken skiter på allt vad demokratin, Sverige och svenskarna betyder. Att man sitter där som inröstade representanter för en del av befolkningen har man glömt så snart berusningen efter valnatten gått ur kroppen. Det är så jävla ynkligt att inga ord täcker in en bråkdel av det.
Dom är nervösa nu. Riktigt skakigt nervösa. Undra varför dom är så nervösa? Ett såpass litet parti får dessa stora partier att stå och skaka så kraftigt att dom knappt kan prata.
Hur kommer det sig? Det är inte riktigt logiskt att dom blir så här nervösa.
Kan det vara så att om Sverigedemokraterna kommer in i Riksdagen, då kan dom bla kräva att få fram siffror på vad den helt ohämmade invandringen av huvudsakligen icke arbetsföra människor kostar samhället?få fram siffror och underlag för att sen enkelt kunna upplysa den svenska skattebetalande befolkningen om vad den vansinniga massinvandringen av outbildat folk med helt andra kulturella och religiösa värderingar egentligen kostar sverige i rena pengar när det gäller soc-bidrag,rättsväsende,brottsoffer,migrationsverkets daltande,byråkratin runt detta etc etc?
Permalänk | Anmäl
Mats Alm, 2009-10-27, 01:10
Idag åtalades 2 "män" för att försöka angripa jyllandsposten
Hela 4 år senare försöker islamister förstöra
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2009-10-27, 17:28
Maud Olofsson sa ju själv på agenda att hon vill prata om invandringen men varför det inte görs?
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2009-10-27, 17:29
52 kommentarerSkriv kommentar
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Inte för att jag direkt gillar SD men jag kommer att rösta på dom ända tills våra riksdagspolitiker och våra massmedia börjar diskutera vår stora invandrings baksidor. Den negativa kritiken har trycks undan i debatten i årtionden. Därför är det bra att SD finns och vågar ta upp dom frågorna.
Mycket bra skrivet Mats!
Den kulan visste var den tog.
TACK, tack tack! Tack så mkt! Jättebra!
/Olivia
Kan inte göra annat en fullständigt hålla med ! Så som media och politikerna nu försöker slå ner på SD med allt annat än sakargument, pga att de inte inte kan bemöta trovärdigt Åkessons argumentation med sakargument.
Jag såg hur först Aftonbladet, Svd, SVT och sist alla andra partiledare hoppade på SD och Åkesson unisont med allt utom med faktaargument. Dvs fabricerade ihop egna citat om vad Åkesson skulle ha sagt, satte nazi stämpel på SD (snart det enda partiet idag i Sverige som försvarar Israels rätt att existera !), allmänt försöker fästa alla invektiv de kan komma på SD etc..
Vart har yttrandefriheten och tolerans mot oliktänkande tagit vägen i Sverige ??
Det MÅSTE vara tillåtet att kritisera en ideologi och religion som Islam och dess HELT antidemokratiska och ohumana syn på människor som inte är troende utan att behöva frukta att bli fysiskt anfallen av extremister och verbalt av den PC median samt våra kära andra politiker !
Nåja det är nog panik i partikanslierna för de fruktar att de blir av med köttgrytorna vid nästa val eller måste pinsamt för dem själva ändra åsikt. Jag tror att de vill stanna hellre vid grytorna men tills dess behövs SD.
Anser mig själv som liberal i de flesta samhällsfrågorna men kan inte längre se från sidan hur en totalitär lära som Islam introduceras i vårt samhälle !
Har aldrig förut röstat på SD men kommer att göra det denna gång.
En uppmaning till er andra som känner er liberala, läs SD partiprogram och se hur bra den stämmer med de flesta våra normala värderingar i samhället.
Man behöver ju inte hålla med allt et säger, det kan man ju inte göra med något parti men sammantaget så är det nog det bästa partiet för de som vill slippa Islams smygande verkan i våra liv, för att inte tala om våldet i förorterna.
DVS bilda er egen uppfattning och följ inte bara blint med den PC strömmen vilket jag också gjorde förut.
Jag är själv en på 70 talet invandrat nordbo och har på nära håll(bott i Tensta under 70 talet, vilket nog var en paradis jmf med idag) sett på denna utvecking genom åren !
”Extremt är att föra en invandringspolitik som kostar de svenska skattebetalarna i runda tal 40 miljarder kronor om året netto”
Det där tycks vara riktiga glädjesiffror. Jag har inte granskat detta, men däremot Ekbergs ESO-rapport som sträckte sig till 1991, och där fanns gått om ihåligheter och spekulationer.
Emellertid. Professor Bo Södersten har kommit fram till högre kostnader för ett antal år sedan. Och ekonomen Lars Jansson kom i början av det här decenniet fram till att invandringen kostar 157 miljarder netto per år (267 miljarder brutto). Lars Janssons siffror stämmer dessutom väl överens med danska offentliga beräkningar, om man tar hänsyn till befolkningsantal, invandrare/capita och kronkurs.
Med anledning av detta så är det inte underligt att den svenska kronan halverats i förhållande till den danska under de senaste 30 åren. Det är inte heller konstigt att dansken har ökat sin köpkraft avsevärt mycket mer än svensken under samma tid.
Må icke Danmark också ockuperas och förstöras! Vill man se hur Sverige såg ut innan, så ska man ta en tur till Helsingör och se sig om i Danmark.
Lund: 40 miljarder om året är inte småpotatis det heller, och i stället för att citera de högsta tillgängliga bedömningarna av vad invandringen kostar och få i ansiktet att jag ägnar mig åt oseriösa selektiva grova överdrifter, valde jag att citera Ekbergs mer försiktiga bedömning som ligger i mitten av skalan, mellan de politiskt korrekta som aktivt försöker dölja kostnaderna och dem på andra sidan som eventuellt kan beläggas med en agenda att vilja överdriva dem.
.
Dessutom representerar dessa siffror inte bara pengar utan ett ianspråktagande av faktiska offentliga resurser som medför att vård, omsorg, rättsväsende och mycket annat går på knäna med påföljden att de skattebetalande svenskarna får nöja sig med sämre tillgänglighet och lägre kvalitet.
Mats Dagerlind, du lyckades formulera och föra fram de tankar som jag själv känner. Tack!
Lysande, Mats, LYSANDE!
När man i radion nämner Sverigedemokraterna kallas de högerextremister, men då muslimer på högerkanten omnämns, kallas de ultrakonservativa! Varför detta hyckleri?
TACK Mats Dagerlind. Din artikel är bland det BÄSTA jag läst härinne på länge.
*Extrem är också den obstruktion som sverigedemokraterna på olika sätt bemöts med när man försöker utöva självklara och grundlagsfästa rättigheter som yttrande- och mötesfrihet.*
Otroligt så dyr invandringen är. Om det får vi inte prata. Locket på.
Men vill man ha rö(S)tboskap så får det kosta. Man kan också undra varför Sverige ska förstöras?
Mats Dagerlind:
Jag förstår dig. Du gjorde nog helt rätt genom att vara försiktig med siffrorna.
Jag ville bara påpeka att det finns andra studier som pekar på ännnu högre kostnader.
Jag glömde skriva ovan att din artikel var utmärkt.
Lysande artikel! Oavsett om nettokostnaden för invandring/asylpolitik är 20, 40 eller 140 miljarder så är det stora summor som det handlar om.
Inom alla andra sektorer så pratar man siffror men aldrig om detta. Har man som skattebetalare inte rätt att få veta var pengarna går någonstans?
Denna artikel är ett sakligt korrektiv i den mob-stämning som nu mycket medvetet piskas upp av riksmedia och riksdagspartierna.
Jag har märkt att sakliga argument är det sista riksmedia efterlyser för tillfället. De vill istället skicka ut syndabocken (SD) i öknen så att de i lugn och ro kan få fortsätta med sina sociala experiment.
T ex försökte jag i en kommentar till en artikel i DN påpeka att det inte kan anses vara extremt att vilja minska invandringen när Sverige i decennier tagit emot ca. fem gånger fler asylanter per capita än vad om är snittet i västeuropa. Mitt inlägg raderades omgående!
Mycket läsvärd artikel.
Ja kulturradikalerna sjunger förhoppningsvis på sista versen även i vår avkrok av Europa. Men deras nyspråk har smutsat ned svensk debatt och folkets själva verklighetsuppfattning på ett sätt som kommer ta generationer att rensa upp.
Företrädare för Sverigedemokraterna har under de senaste åren smutskastas, hånats, mordhotats, bombhotats, misshandlats, kidnappats, sparkats från sina arbeten, kickats ur facket, infiltrerats av statsradion och anklagats för alla världens jävligheter. Kort sagt har de behandlats som dissidenterna i Östeuropa eller som judarna i 30-talets Tyskland.
Ansvariga för den uppiskade hatstämning som nu råder (och som lär ta ände med förskräckelse) är en journalistkår som valt att fullständigt bortse från uppdragett att granska makten för folkets räkning och istället konsekvent ställt sig på maktens sida för att granska och kritisera folket. Det är skrämmande att se hur representanter för media hetsar mot oppositionella och samtidigt berömmer sig för att förvara demokratin. Vilken total brist på självinsikt!
Jag är djupt imponerad av alla de SD-representanter där ute i landet som med risk för egen säkerhet och sociala ställning väljer att ta upp kampen mot de totalitära krafter som är i färd med att föra vårt land och vårt folk mot katastrofens rand.
Bra artikel!
Är oerhört tacksam för att Newsmill finns. De etablerade dagstidningarna förpassas nu till att endast rapportera om saker som händer. Debatten förs på Newsmill och riskerar inte längre att censureras på dagstidningarnas debattsidor. Folkets styre ökar därmed. Till slut kommer ledarna för de etablerade partierna tvingas inse att de måste fatta beslut som folket anser de ska fatta. Partiledarna bestämmer inte över oss utan vi bestämmer över dem, och den politik som ska föras.
/NL
Ja ser man på! Nu rapporterar Expressen om ett misstänkt mordförsök på SD:aren Erik Hellsborn. Bra jobbat alla Sveriges journalister. Snart har ni liv på era samveten.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1751617/sd-politiker-utsatt-for-attentat
Imponerande tänkvärt och välformulerat!
Undrar om PK-eliten automatiskt slår ifrån sig även något så lågmält och resonerande... Antagligen.
*Extremt är även när kritiker av en religion/ideologi tillskrivs en psykisk åkomma, den kallad islamofobi.
Extremt bra är även denna artikel.
Bra rutet!
Mats Dagerlinds artikel är en fullträff, en femetta, pang på rödbetan och svenskmannaord (är det inte också ett rasistiskt ord numera?) Som finländsk sverigevän och därtill journalist (fast ytterst icke-PK-sådan) hälsar jag med glädje SD:s civilkurage. Det är det största sundhetstecknet i svensk politik på flera år.
En nödvändig artikel i uppkommet läge och förhoppningsvis en upprätare inför kommande debatter inför valet.
Att belysa situationer genom att inta motsatt roll/sida kan få folk att öppna ögonen, men det måste i så fall matas in med snabbare intervall än tv:s trailers...
Få i "eliten", som har sina namn/varumärken som inkomstgaranti för det goda livet, vågar träda ut ur PK-tyckandet.
Det kan gälla personer som man respekterar och beundrar och kanske har likartade åsikter med. Belästa och högutbildade.
Tänk vilka rubriker det skulle bli om en känd, älskad person som många respekterar skulle inse saker och våga visa det.
Ok, någon SD-röstare är jag inte men i sak instämmer jag i Dagerlinds artikel, det bästa som skrivits i ämnet här.
Att se Maud O i tv häromdagen där hon inte brydde sig om att svara i sakfrågor, det var ömkligt.
Hon är i högsta grad etablerad politiker, skämmigt.
PK-folket har sitt för sig och många i god tro, de behöver aldrig testas t.ex. i invandrarsituationer, de bor i lugn och ro långt från brinnande bilar. Dock brukar dessa priviligierade personer vara snabbast att tvärvända när det bränner i deras egen byxbak.
Och beträffande vad som är extremt kan man ju ta en titt på följande brittiska reportage i Samband med holländske prtiledaren Gert Wilders besök i Storbritannien:
http://www.youtube.com/watch?v=EKNcZLPqBdw&feature=player_embedded
Wilders har ju i likhet med Åkesson ofta kallats för extremist, men för varje tänkande människa som ser detta reportage bör det väl framstå som uppenbart att Wilders är en resonerande måttfull person medan de muslimer som bemöter honom kallar honom för en hund som ska jagas över hela världen och hotar honom till livet, att det ska gå för honom som för t ex Theo van Gogh och citat "om vi hade en muslimsk stat idag så skulle Gert Wilders huvud sitta på en påle".
.
Man kan undra vilken annan minoritetsgrupp i samhället som skulle tas i försvar av det mediala och poltiska etablissemanget om man uttryckte liknadne åsikter.
.
Här följer ett citat från en DN-intervju med muslimska unga killar i en invandrartät förort till Stockholm:
.
"...det är inte lika fel att våldta en svensk tjej som att våldta en arabisk tjej, säger Hamid. Den svenska tjejen får ju massor av hjälp efteråt, och hon har nog redan knullat. Men arabtjejen får problem med sin familj. För henne är det en stor skam att bli våldtagen. Det är viktigt att hon har kvar oskulden när hon gifter sig. [...] Det var ingen tillfällighet att det var en svenska som skändades i Rissne - det framgår tydligt av samtalet med Ali, Hamid, Abdallah och Richard. Alla fyra ser i någon mening ner på svenska flickor och hävdar att denna inställning är vanlig bland unga män med föräldrar som har invandrat till Sverige. [...] Det är alldeles för lätt att få en svensk hora... tjej, menar jag, säger Hamid och ler generat över sitt ordval. [...] Många invandrarkillar är ju med svenska tjejer när de är tonåringar. Men sen när de ska gifta sig tar de en riktig kvinna från sin egen kultur som inte har varit med någon kille. Så ska jag göra. Jag har inte så mycket respekt för svenska tjejer. Man kan säga att de blir sönderknullade."
.
Kan man föreställa sig att unga killar med någon annan värdegrund än den islamska i Sverige skulle ventilera sådana attityder?
Frågan om vem som i verkligheten är extremist i vårt land behöver verkligen diskuteras.
Detta var nog det klokaste och mest uplysta jag läst sedan denna debatten började.
Tack Mats för en relevant,saklig och lysande artikel. Om de politiska och mediala eliterna läser detta (i den mån de är läskunniga) borde de sätta sig i skamvrån för att skämmas - men de saknar förstås moralisk kompass.
Jag har bara en anmärkning. Om jag minns rätt så var 1994 det senaste året professor Ekberg utredde (se Exit Folkhemssverige). Han kom då fram till att "nettokostnaden" var 30 miljarder, vilket redan då kritiserades av Södersten på grunden att bergreppet nettokostnad inte var relevant, då invandrare liksom andra skattebetalare även måste bidra till gemensamma kostnader.
Cirka 10 år senare skrev Södersten i en artikel på DN Debatt att kostnaderna enbart för bidrag till arbetslösa invandrare var 40-50 milj.
Faktum är att det gått 15 år sedan Ekbergs utredning. Under dessa år har antalet invandrare ökat markant liksom invandrarrelaterade sociala problem och således även kostnaderna. Enkel reguladetri leder till slutsatsen att kostnaden idag är snarare större än mindre än 100 miljarder. Det märkliga är att denna enorma kostnad överhuvtaget inte alls diskuteras av de poltiska och mediala eliterna, medan andra budgetposter ksn diskuteras ned till enstaka miljarder.
NIls Dacke: som i en tidigare kommentar vill jag förtydliga att jag valde att citera en förhållandevis låg uppskattning av invandringens nettokostnader för att inte avfärdas med att fara med oseriösa siffror. Det finns ju faktiskt många inom etablissemanget som på allvar hävdar att nettot t o m är positivt. Och 40 miljarder minus är ändå ganska mycket. Men precis som du är jag övertygad om att den egentliga siffran är väsentligt högre.
En intressant artikel som belyser det åsiktsmonopol som det mediapolitiska komplexet har tillskansat sig. Samma politiker och journalister som talar sig varma för demokrati har de facto satt demokratin och yttandefriheten ur spel. Några exempel;
1. I våra dagstidningar så finns nästan inget utrymme för insändare, det finns ingen levande debatt där "vanligt folk" kan ge uttryck för sina åsikter i olika frågor. Många tidningar lever dessutom på statligt stöd; så hur fria är de?
2. Sveriges television kallar sig för "Fri television", det är ju inget annat än falsk marknadsföring tycker jag. Den fria televisionen är ju faktiskt en statlig television med politiskt inflytande i bolaget
3. Smaka även på de vokabulär som används av det mediapolitiska komplexet; vänsterradikal (positiv klang) kontra högerextrem (negativ klang).
Mycket mer finns att tillägga
Mycke
Mats Dagerlind har lyckats författa en berömligt sansad artikel med en stor dos av sunt förnuft! Det sistnämnda tycks dessutom vara en oroväckande bristvara i Sverige. Argumentationen består mestadels av beskyllningar, försök till demonisering och beskrivningar av ens obehagskänslor inför SD som den elake jokern på dagens politiska scen.
*
Förklaringen enlig min mening till SD:s retoriska framgång beror på att de fyller de det ideologiska vakuum som råder runt hela det sociopolitiska fenomenet ”invandring”. Däremot har de inte uttalat några större klokheter som vilken som helst svensk inte redan hunnit tänka eller erfara i det vardagliga livet.
Med andra ord är det politiska etablissemanget och gräsrötterna ideologiskt helt osynkroniserade där politiker och media värnar om en tyst konsensus att aldrig ta upp några negativa effekter angående invandringens sociokulturella påfrestningar. Det uppstår debattvakuum, ett ideologiskt vakuum och om man inte diskuterar detta ämne med sunt förnuft så fylls det ideologiska vakuumet av fördomsfulla dumheter. Detta är ett ödesdigert fel som politiker tycks begå i ren handlingsförlamning och rädsla att debattera problematiken.
Exempelvis strider det ju mot den allmänna rättsuppfattningen att svenskarna per automatik stämplas som fördomsfulla med socialt handikapp så fort man vill debattera invandringspolitik och dess effekt på samhället när invandrare åtnjuter amnesti inför sådana tilltänkta beskyllningar, dvs man påtalar inte deras fördomar som socialt handikapp på samma sätt.
Jag vågar påstå att det finns minst lika ihärdiga och lika kopiösa fördomar och lika kompakt intolerans i de länder som folk utvandrar ifrån och dessa attityder försvinner inte mirakulöst genom att man passerar den svenska gränsen. Det är ett fenomen som inte heller kan mutas bort med generösa bidrag och eftergifter. Och detta beror på den enkla orsaken att vi människor är psykologiska varelser och inte ideologiska eller ens ekonomiska.
*
Jag hoppas verkligen att vi får en sund och öppen debatt angående vår invandringspolitik och Mats Dagerlinds artikel kan vara en fingervisning vad vi måste slå vakt om.
Vi får överhuvudtaget inte sätta så stor fokus på religiösa och ideologiska aspekter utan psykologiska och sociologiska: vi kan nämligen inte välja vårt psyke, vi har ett visst inflytande över vårt sociala sammanhang men religion och ideologi är valbara oavsett vad en del vill hävda. Vi väljer helt enkelt inte att födas till och vara människor och därför måste människovärdet komma först och det är gemensamt för oss alla!
Mycket bra skrivet. Jag har genom åren läst flera debattartiklar av Dagerlind som samtliga hållt hög klass.
Frågan är om inte denna toppar dem alla.
Man är glad att man lever i en tid då internet finns. För 20 år sen i det gamla DDR-Sverige där Televerket hade monopol på telefoni hade även de stora svenska mediedrakarna monopol på nyheter.
Då kunde Aftonbladet/Expressen/DN och SVTs nyheter tuta i en vad som helst och man fick svälja deras vinklade nyheter med hull och hår.
Det fanns ingen möjlighet för vanliga medborgare att kolla upp saker på Google eller förmedla sina egna åsikter på bloggar.
Bloggarna och internet är gammelmedias största skräck,
Och invandringskritiker i kombination med internet är den mest skräckinjagande kombinationen de vet.
Nu kan ju folk få tillgång till den osminkade sanningen, istället för medias färdigtuggade dravel.
I motsats till de flesta som kommenterar denna artikel så tycker jag att artikelförfattaren framför samma gamla dogmer som i tidigare debattinlägg från SD. Låt vara att denna artikel är mer välformulerad och vältaligare, men kärnfrågorna är dom samma, dvs endast problematiserande.
Artikeln och annat från SD ger inte vägledning i hur SD tänker sig förändringsarbetet i sig och hur upprätthållandet av ett SD-Sverige skulle yttra sig rent realpolitiskt.
Hur skall den miljonminoritet som de går till val på hanteras över tid?
Kan invandrare och muslimer fortsätta att bo där de bor idag, eller skulle tvångsdeporteringar av ursvenskar till dessa områden ske, eller skulle alla (en miljon knappt) helt enkelt utvisas?
Skulle artiklar med krav på särlagstiftning få publiceras i svenska tidningar?
Hur skulle man rent praktiskt hantera en kvinna som bryter mot Burka-förbud?
Egentligen är det väldigt enkelt: efter 1 års boende i invandrar-förorten sympatiserar man med SD, efter 10 år på samma ställe förespråkar man SD-politiken och röstar på SD av ren och skär övertygelse.
Jag är själv en ingift invandrare (icke muslim) sen 13 år tillbaka, och det som fick mig att häpna som mest var att svenskar har inga rättigheter att tala om i jämförelse med befolkningen i mitt födelseland, utan bara en massa skyldigheter. Särskilt gentemot muslimer, som gemene man aldrig velat ha i sitt land, och som öppet hånar "de dumma svenskar" och skryter mer eller mindre öppet om sina eskapader med "svenne-h...r".
Jag, liksom de flesta av mina landsmän, vart mållös av chock över att sådant är möjligt.
Mycket ser och hör man när man bor i förorten, vilket gör att man känner sig förpliktigad för att stötta SD i alla lägen. Efter att ha under lång tid iakttagit händelseutvecklingen i förorten, flyttade vi till slut därifrån och är fortfarande helt lyriska över skönheten, ron och tryggheten i det nya området.
Synnerligen dålig artikel.
Att försöka dölja SD:s visioner om etnisk rensning bakom en "lagom-är-bäst"-attityd kanske lyckas lura en del, men det faller ihop så fort argumenten skärskådas det allra minsta.
Ord och inga visor från Dagerlind vars artiklar för min del är dom allra mest intressanta på hela Newsmill. Mycket bra skrivet.
@Mr President, put your money where your mouth is då, och börja "skärskåda" istället för att bara sitta där och snacka skit i stora lass i varenda kommentar.
Briljant artikel!
Bravo! Sakligt och klarsynt skrivet.
Det är tragiskt hur hela debatten när det gäller invandringen degenererat till att enbart handla om att den ena sidan till varje pris försöker smutskasta den andra. Media bemöter inte SD:s argumentation på ett seriöst sätt utan spelar istället det uttjatade rasistkortet. Men med tanke på att media går desperata makthavares uppdrag kan jag ändå förstå det beteende som vid en första anblick kan verka irrationellt. Det finns helt enkelt inga vettiga argument mot SD:s invandringskritiska inlägg, därför försöker de piska upp en hatisk stämning genom att spela på opålästa och i vissa fall hjärntvättade människors känslor.
När det i TV hålls debatter om SD där samtliga företrädare förutom motståndarsidan (SD) får delta så förstår man det SD levererar är sanningen. Ingen kan klå Åkesson i en debatt (Maud, Sahlin och fler har försökt men misslyckats) för han har helt enkelt rätt.
Slutligen så hoppas jag innerligt att SD tar sig in i riksdagen och att de är förberedda på det helvete som väntar dem där. För alla de andra partierna och deras krigshundar i median kommer göra precis allt som står i deras makt för att skapa sprickor i SD. Det vi ser nu är tyvärr bara början.
Ytterst glädjande att en gammel-sosse vågar ta bladet från munnen och säga sanningen. Jag tycker rent ut sagt det är för jävligt att varken Sd eller vi vanliga medborgare tillåts ha en egen åsikt om massinvandringen av främst muslimer och/eller kritisera fenomenet islam. Är själv uppväxt i en helt vanlig enkel arbetar-familj men i fortsättningen är det Sd som gäller bara för att jag är så heligt förbannad på dom s k "tre eliterna". Men tack för en bra artikel.
Exceptionellt bra Artikel Mats!
#36 Mr President
"...men det faller ihop så fort argumenten skärskådas det allra minsta."
Gör det då.
Var är dina argument?
Hönan eller ägget? Media springer inte regeringens ärenden men regeringen springer medias utopiska våtadröms ärenden.
En väldigt lustig situation har uppstått i Sverige. Statsministern tänker avgå om ett parti som röstats fram av runt 500 000 svenskar i ett demokratiskt genomfört val, kommer in i riksdagen.
Detta låter ju inte speciellt demokratiskt, men speglar ändå det som är på väg att hända i landet. Den demokrati som bygger på åsikts- och yttrandefrihet är på väg att raseras och detta har sitt ursprung i att de 7 i riksdagen dragit in lilla Sverige i en situation som vi inte hanterar. När nu ett uppstickarparti dyker upp och vill rätta till de problem som ALLA mer eller mindre erkänner att dom finns, då ryggar etablissemanget och drar igång med lögner, påhopp och en svartmålning som vi sällan sett maken till.
Det får mig att ställa frågan: Vad är det som de 7 och övriga makthavare vill dölja för skattebetalarna och vad är det man har döljt under så många år? Sanningen om de baksidor Sveriges okontrollerade invandringspolitik har medfört kanske!?
De lustiga med Reinfeldt utspel är att oppositionen nu borde jubla, göra tummen upp och önska Sd all framgång. Att statsministern avgår och skapar kaos i regeringen borde bara gynna socialisterna/kommunisterna. Det lustiga får dock en tråkig bismak. Om den röd/gröna röran får makten väntar oss en generösare invandringspolitik som då ska finansieras med rejält höjda skatter.
Den svenska statsapparatens förfall är ur kontroll. Den svenska staten är i fullkomligt sönderfall samtidigt som de styrande politikerna och dess förlamade tjänstemän skor sig på oss skattebetalare.
Brottslingar tar över hela bostadsområden, rätt och fel är okända begrepp, brottsoffer ses som förmenta tjuvar, medans brottslingar ses som gloriösa hjältar.
Politikerna vägrar lyssna på väljarna, istället höjer dom sina löner och arvoden. Dom äter och dricker gott i salongerna runt om, medans vi andra arbetar för att betala deras omoraliska leverne.
Skattepengar ges bort till de som inte vill arbeta, medans de som arbetar får se sig själva tvångsmässigt finansiera det hela.
Massinvandringen ökar varje dag, och allt fler konstiga orsaker till att släppa in än fler analfabeter hittas på, samtidigt som domstolarnas lärda ständigt finner nya sätt att sänka påföljderna för dömda brottslingar.
Politikerna hånler, och förlöjligar Sverige och svensk kultur. Dom vägrar lyssna på argument, istället väljer dom att smutskasta och förtala.
1789 stod ett folk inför en liknande situation.
Vi har så ynkligt svaga politiker i detta land att man snart bara kan skratta åt dom. Man talar vitt och brett om denna fantastiska och heliga demokratin men kan tydligen bara se kaos och elände framför sig, en djup parlamentarisk kris om ett nytt parti som representerar fem-tio procent, dvs några hundra tusen, av valmanskåren röstas in i riksdagen. Även om man inte sympatiserar ett endaste dugg med dom i en mängd frågor så förefaller man totalt handfallna inför den möjliga situationen. Man vill uppenbarligen bara ha sin lilla snäva riksdagsklubb där man ger sig själva förmåner och kliar varandra på ryggen och i praktiken skiter på allt vad demokratin, Sverige och svenskarna betyder. Att man sitter där som inröstade representanter för en del av befolkningen har man glömt så snart berusningen efter valnatten gått ur kroppen. Det är så jävla ynkligt att inga ord täcker in en bråkdel av det.
Dom är nervösa nu. Riktigt skakigt nervösa. Undra varför dom är så nervösa? Ett såpass litet parti får dessa stora partier att stå och skaka så kraftigt att dom knappt kan prata.
Hur kommer det sig? Det är inte riktigt logiskt att dom blir så här nervösa.
Kan det vara så att om Sverigedemokraterna kommer in i Riksdagen, då kan dom bla kräva att få fram siffror på vad den helt ohämmade invandringen av huvudsakligen icke arbetsföra människor kostar samhället?få fram siffror och underlag för att sen enkelt kunna upplysa den svenska skattebetalande befolkningen om vad den vansinniga massinvandringen av outbildat folk med helt andra kulturella och religiösa värderingar egentligen kostar sverige i rena pengar när det gäller soc-bidrag,rättsväsende,brottsoffer,migrationsverkets daltande,byråkratin runt detta etc etc?
En väldigt lustig situation har uppstått i Sverige. Statsministern tänker avgå om ett parti som röstats fram av runt 500 000 svenskar i ett demokratiskt genomfört val, kommer in i riksdagen.
Detta låter ju inte speciellt demokratiskt, men speglar ändå det som är på väg att hända i landet. Den demokrati som bygger på åsikts- och yttrandefrihet är på väg att raseras och detta har sitt ursprung i att de 7 i riksdagen dragit in lilla Sverige i en situation som vi inte hanterar. När nu ett uppstickarparti dyker upp och vill rätta till de problem som ALLA mer eller mindre erkänner att dom finns, då ryggar etablissemanget och drar igång med lögner, påhopp och en svartmålning som vi sällan sett maken till.
Det får mig att ställa frågan: Vad är det som de 7 och övriga makthavare vill dölja för skattebetalarna och vad är det man har döljt under så många år? Sanningen om de baksidor Sveriges okontrollerade invandringspolitik har medfört kanske!?
De lustiga med Reinfeldt utspel är att oppositionen nu borde jubla, göra tummen upp och önska Sd all framgång. Att statsministern avgår och skapar kaos i regeringen borde bara gynna socialisterna/kommunisterna. Det lustiga får dock en tråkig bismak. Om den röd/gröna röran får makten väntar oss en generösare invandringspolitik som då ska finansieras med rejält höjda skatter.
Den svenska statsapparatens förfall är ur kontroll. Den svenska staten är i fullkomligt sönderfall samtidigt som de styrande politikerna och dess förlamade tjänstemän skor sig på oss skattebetalare.
Brottslingar tar över hela bostadsområden, rätt och fel är okända begrepp, brottsoffer ses som förmenta tjuvar, medans brottslingar ses som gloriösa hjältar.
Politikerna vägrar lyssna på väljarna, istället höjer dom sina löner och arvoden. Dom äter och dricker gott i salongerna runt om, medans vi andra arbetar för att betala deras omoraliska leverne.
Skattepengar ges bort till de som inte vill arbeta, medans de som arbetar får se sig själva tvångsmässigt finansiera det hela.
Massinvandringen ökar varje dag, och allt fler konstiga orsaker till att släppa in än fler analfabeter hittas på, samtidigt som domstolarnas lärda ständigt finner nya sätt att sänka påföljderna för dömda brottslingar.
Politikerna hånler, och förlöjligar Sverige och svensk kultur. Dom vägrar lyssna på argument, istället väljer dom att smutskasta och förtala.
1789 stod ett folk inför en liknande situation.
Vi har så ynkligt svaga politiker i detta land att man snart bara kan skratta åt dom. Man talar vitt och brett om denna fantastiska och heliga demokratin men kan tydligen bara se kaos och elände framför sig, en djup parlamentarisk kris om ett nytt parti som representerar fem-tio procent, dvs några hundra tusen, av valmanskåren röstas in i riksdagen. Även om man inte sympatiserar ett endaste dugg med dom i en mängd frågor så förefaller man totalt handfallna inför den möjliga situationen. Man vill uppenbarligen bara ha sin lilla snäva riksdagsklubb där man ger sig själva förmåner och kliar varandra på ryggen och i praktiken skiter på allt vad demokratin, Sverige och svenskarna betyder. Att man sitter där som inröstade representanter för en del av befolkningen har man glömt så snart berusningen efter valnatten gått ur kroppen. Det är så jävla ynkligt att inga ord täcker in en bråkdel av det.
Dom är nervösa nu. Riktigt skakigt nervösa. Undra varför dom är så nervösa? Ett såpass litet parti får dessa stora partier att stå och skaka så kraftigt att dom knappt kan prata.
Hur kommer det sig? Det är inte riktigt logiskt att dom blir så här nervösa.
Kan det vara så att om Sverigedemokraterna kommer in i Riksdagen, då kan dom bla kräva att få fram siffror på vad den helt ohämmade invandringen av huvudsakligen icke arbetsföra människor kostar samhället?få fram siffror och underlag för att sen enkelt kunna upplysa den svenska skattebetalande befolkningen om vad den vansinniga massinvandringen av outbildat folk med helt andra kulturella och religiösa värderingar egentligen kostar sverige i rena pengar när det gäller soc-bidrag,rättsväsende,brottsoffer,migrationsverkets daltande,byråkratin runt detta etc etc?
En väldigt lustig situation har uppstått i Sverige. Statsministern tänker avgå om ett parti som röstats fram av runt 500 000 svenskar i ett demokratiskt genomfört val, kommer in i riksdagen.
Detta låter ju inte speciellt demokratiskt, men speglar ändå det som är på väg att hända i landet. Den demokrati som bygger på åsikts- och yttrandefrihet är på väg att raseras och detta har sitt ursprung i att de 7 i riksdagen dragit in lilla Sverige i en situation som vi inte hanterar. När nu ett uppstickarparti dyker upp och vill rätta till de problem som ALLA mer eller mindre erkänner att dom finns, då ryggar etablissemanget och drar igång med lögner, påhopp och en svartmålning som vi sällan sett maken till.
Det får mig att ställa frågan: Vad är det som de 7 och övriga makthavare vill dölja för skattebetalarna och vad är det man har döljt under så många år? Sanningen om de baksidor Sveriges okontrollerade invandringspolitik har medfört kanske!?
De lustiga med Reinfeldt utspel är att oppositionen nu borde jubla, göra tummen upp och önska Sd all framgång. Att statsministern avgår och skapar kaos i regeringen borde bara gynna socialisterna/kommunisterna. Det lustiga får dock en tråkig bismak. Om den röd/gröna röran får makten väntar oss en generösare invandringspolitik som då ska finansieras med rejält höjda skatter.
Den svenska statsapparatens förfall är ur kontroll. Den svenska staten är i fullkomligt sönderfall samtidigt som de styrande politikerna och dess förlamade tjänstemän skor sig på oss skattebetalare.
Brottslingar tar över hela bostadsområden, rätt och fel är okända begrepp, brottsoffer ses som förmenta tjuvar, medans brottslingar ses som gloriösa hjältar.
Politikerna vägrar lyssna på väljarna, istället höjer dom sina löner och arvoden. Dom äter och dricker gott i salongerna runt om, medans vi andra arbetar för att betala deras omoraliska leverne.
Skattepengar ges bort till de som inte vill arbeta, medans de som arbetar får se sig själva tvångsmässigt finansiera det hela.
Massinvandringen ökar varje dag, och allt fler konstiga orsaker till att släppa in än fler analfabeter hittas på, samtidigt som domstolarnas lärda ständigt finner nya sätt att sänka påföljderna för dömda brottslingar.
Politikerna hånler, och förlöjligar Sverige och svensk kultur. Dom vägrar lyssna på argument, istället väljer dom att smutskasta och förtala.
1789 stod ett folk inför en liknande situation.
Vi har så ynkligt svaga politiker i detta land att man snart bara kan skratta åt dom. Man talar vitt och brett om denna fantastiska och heliga demokratin men kan tydligen bara se kaos och elände framför sig, en djup parlamentarisk kris om ett nytt parti som representerar fem-tio procent, dvs några hundra tusen, av valmanskåren röstas in i riksdagen. Även om man inte sympatiserar ett endaste dugg med dom i en mängd frågor så förefaller man totalt handfallna inför den möjliga situationen. Man vill uppenbarligen bara ha sin lilla snäva riksdagsklubb där man ger sig själva förmåner och kliar varandra på ryggen och i praktiken skiter på allt vad demokratin, Sverige och svenskarna betyder. Att man sitter där som inröstade representanter för en del av befolkningen har man glömt så snart berusningen efter valnatten gått ur kroppen. Det är så jävla ynkligt att inga ord täcker in en bråkdel av det.
Dom är nervösa nu. Riktigt skakigt nervösa. Undra varför dom är så nervösa? Ett såpass litet parti får dessa stora partier att stå och skaka så kraftigt att dom knappt kan prata.
Hur kommer det sig? Det är inte riktigt logiskt att dom blir så här nervösa.
Kan det vara så att om Sverigedemokraterna kommer in i Riksdagen, då kan dom bla kräva att få fram siffror på vad den helt ohämmade invandringen av huvudsakligen icke arbetsföra människor kostar samhället?få fram siffror och underlag för att sen enkelt kunna upplysa den svenska skattebetalande befolkningen om vad den vansinniga massinvandringen av outbildat folk med helt andra kulturella och religiösa värderingar egentligen kostar sverige i rena pengar när det gäller soc-bidrag,rättsväsende,brottsoffer,migrationsverkets daltande,byråkratin runt detta etc etc?
http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/27/islamistisk-fundametalism-vilk...
Islamistiskt fundamtalism - Vilka ska få debattera om det?
Idag åtalades 2 "män" för att försöka angripa jyllandsposten
Hela 4 år senare försöker islamister förstöra
Maud Olofsson sa ju själv på agenda att hon vill prata om invandringen men varför det inte görs?
Lysande! det bästa jag jag läst...
Här kommer en annan "godbit".
http://www.realisten.se/2009/10/29/oaterkallelig-mangkultur-hemligt-syft...