Ursäkta inte Åkerström utan Åkesson! Fl´åt!
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2009-10-20, 17:06
Later som du har mer gemensamt med SD an PP sa rosta du pa nassarna. Forst tar de muslimerna sen kommer de till judarna.
Permalänk | Anmäl
Goran Bockman, 2009-10-20, 21:19
Bra Ramona - jag håller med i att vi måste våga ställa krav på beteenden och se bortom kultur och annat. Istället ska vi fråga vilka värden, vilken form av jämlikhet och demokrati med goda regler som ALLA människor mår bäst av - oavsett ålder, kön, härkomst etc. Utifrån satta goda regler, kan vi sen se vad som passar och inte. Infödda svenskar likväl som utifrånkommande har sina präglingar och allat måste balanseras inåt och utåt Vi har även gott om problem med unga som lider, svenska kvinnor som utsätts för våld av infödda män etc. ALLT detta måste regleras för att vi verkligen ska skapa ett samhälle för alla. Lika rättigheter OCH skyldigheter ska gälla just ALLA. Ska vi spela i samma "lag" kan inte alla springa åt varsitt håll, så välkommen alla politker: sätt EN god riktning och håll i den, oavsett om onda viljor vill dra åt annat håll. Det krävs mod att stå för sunda regler, som vem vågar först?.
Permalänk | Anmäl
Lennart Matikainen, 2009-10-20, 21:26
Till GORAN BOCKMAN: Läste du inte informationen i den lilla rutan eller?
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2009-10-20, 21:30
Ramona, det verkar som du inte förstår Sverige alls. Att ställa sådana frågor är haram i sverige. Det är rasistiskt och främlingsfientligt att tro att avlägsna kulturer skulle på något sätt vara annorlunda än svenskar, som ju saknar kultur med sin fåniga midsommarstång.
Eftersom maninte ställer samma frågor till etniska svenskar så är det rasistiskt att ens fundera i sådana banor.
Permalänk | Anmäl
suka, 2009-10-20, 21:38
@Ramona #4
Haha...tror du att det spelar någon roll för dessa i extremvänstern? Är inte din åsikt samma dessa brunskjortor (fast det är svarta luvor nuförtiden) så kvittar det om du suttit i koncentrationsläger, du är nazist hur som helst.
Permalänk | Anmäl
suka, 2009-10-20, 21:42
Tydlighet, ärlighet och inga svepande formuleringar.
Språk som alla förstår.
Bra skrivet!
Permalänk | Anmäl
Imagine, 2009-10-20, 21:52
Vilket rörigt inlägg! Framförallt när skribenten skriver att hon minsann är trött på allt "vi och dom"-retorik bara för att 3 meningar senare vingla pekfingret mot "muslimerna" som inte visat upp sig på demonstrationer efter hennes smak. Se så muslimer, större skyltar runt halsen! Eller ännu bättre, sy en halvmåne på kavajen! Detta är dock bara en liten del av eländet. Skribenten okunskap om muslimska demokratier som Irak, Kurdistan, Indonesien, Malaysia, Singapore etc är ett medvetet okunskap, för goggle är bara några knappar bort. En sak är i alla fall säkert - släktens rasism har definitivt smittat av sig mer på skribenten än vad hon är villig att medge.
Permalänk | Anmäl
THE Banana, 2009-10-20, 22:03
Den berömda ketchupeffekten kommer att giva SD10-12%......jag hoppas denna önskning går in, är såååå trött på de etablerade partiernas behandling av SD och andra oliktänkande.
Permalänk | Anmäl
HenrikP., 2009-10-20, 22:18
The Banana har gått bananas! Demokrati är inte något som står i ett konvolut det är något som ska praktiseras i verkligheten kära du, Muslimska Irak en demokrati är du go eller? Efter andra världskriget tog det 50 år att få många länder att fundera som demokratier. Fortfarande är det svårt och därmed tror du på fullt allvar att Irak är demokrati. Du är mig en riktig skämtare.
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2009-10-20, 22:20
The Banana har gått bananas! Demokrati är inte något som står i ett konvolut det är något som ska praktiseras i verkligheten kära du, Muslimska Irak en demokrati är du go eller? Efter andra världskriget tog det 50 år att få många länder att fungera som demokratier. Fortfarande är det svårt och därmed tror du på fullt allvar att Irak är demokrati. Du är mig en riktig skämtare.
Permalänk | Anmäl #10 Ramona Fransson, 2009-10-20, 23:20
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2009-10-20, 22:21
Hej Ramona,
jag bor i Stockholm har ännu aldrig hört talas om en demonstration för demokrati, humanism och upplysning. Och mot islamism och andra fundamentalistiska religiösa och politiska läror.
För det är väl ungefär det du menar?
Jag skulle gladeligen gå i en demonstration i månaden om så vore.
Permalänk | Anmäl
Stina, 2009-10-20, 22:23
Geert Wilders besöker Storbritannien:
http://www.youtube.com/watch?v=EKNcZLPqBdw&feature=player_embedded#
Det vill inte jag ska hända i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Rappen, 2009-10-20, 22:24
Åh vad trött jag blir på sådana som dig Bockman! Du drar alla över en enda futtig kam. Ja, och arabernas klanhövdingar samarbetade med Hitler och? Nu är vi på 2000 talet och alla människor har rötter någonstans ifrån. Men bor man i ett västland med allt vad det innebär kan man inte bortse från det fria valet som BÅDE KVINNOR OCH MÄN har rätt till enligt lag.
Det är ett helvete för många unga kvinnor och pojkar idag om deras föräldrar har sina värderingar i en kultur som inte stämmer överens med den vi har i västerlandet. De tvingas att leva i två världar. Jag har gjort det och det var en mardröm.
Ett gammalt beprövat talesätt: Ta seden dit du kommer är enkelt och förnuftigt.
Ska det vara så svårt? Jag har inte något emot religioner tvärtom det har hjälpt många men det får inte vara bibeln, koranen Torarullarna eller någon annan religiös bok som ska styra en demokrati det är lagar som ska vara lika för alla. Basta!
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2009-10-20, 22:47
Till Stina: Jag skulle också joina demonstrationer som förespråkade demokrati för alla oavsett religionstillhörighet om alla med olika tro hängde på och visade att det var vad de också tror och kämpar för.
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2009-10-20, 22:50
Var finns alla muslimska kvinnor som är emot Burkor, Slöjor, Niqab, Jag vet att ni finns, alla NI SOM ÄR EMOT DESSA FÖRHATLIGA ATTRIBUT. Gör er röst hörda någon gång. Era män som säger sig vara sk" vanliga svenska muslimer" var finns ni??? Inte vill ni att Islamistiska fundamelister ska föra ER talan i det svenska samhället, eller??? Tänk om vi svenskar och muslimer skulle demonstrera mot våldet, bränderna, stenkastningen som pågår i förorterna i Göteborg, Malmö och Stockholm. Gå ut och säga NU ÄR DET NOG!!!!!
Permalänk | Anmäl
zorro, 2009-10-20, 22:49
Ibland, som i denna artikel, är Ramona så klok och man kan bara hålla med.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-10-20, 23:09
#16 Ramona Fransson
Det finns inga om i den här frågan. I Sverige gäller svensk lag och svensk värdegrund: demokrati, humanism och upplysning (=kunskap grundad på forskning). Punkt! Den får alla vara så vänliga att dela om de vill vara medborgare i Sverige.
Är man villig att inordna sig i samhället så är allt ok. Om inte bör samhället utdela sanktoner. En del fundamentalister av olika slag kan tänkas hamna utanför som t ex islamister eller AFA eller nazister.
Permalänk | Anmäl
Stina, 2009-10-20, 23:15
Bra Ramona, du säger som det är. Och bry dig inte om charlatanen Bockman. Skulle inte förvåna om han förespråkar sharia.
Permalänk | Anmäl
Lars, 2009-10-20, 23:22
Bra Ramona, du säger som det är. Och bry dig inte om charlatanen Bockman. Skulle inte förvåna om han förespråkar sharia.
Permalänk | Anmäl
Lars, 2009-10-20, 23:24
@ Ramona #15
Ingar det mojligen i det fria valet att tro pa en Gud och utova sin religion eller ar man terrorist da?
Permalänk | Anmäl
Goran Bockman, 2009-10-21, 00:01
@Lars #20
””Bra Ramona, du säger som det är. Och bry dig inte om charlatanen Bockman. Skulle inte förvåna om han förespråkar sharia.””
Charlatanen Bockman foresprakar att lyda det lands lagar dar man bor. Foresprakar ocksa demokrati, yttrandefrihet o.s.v.
Tank vad fel man kan ha.
Permalänk | Anmäl
Goran Bockman, 2009-10-21, 00:07
Jag förstår inte, vad skall vi göra mer konkret? Vem skall definiera vad som är ett godtagbart beteende? Vi har ju redan lagar som speglar vårt samhälles värderinger. Menar du att vi skall skall ha någon form av "kulturtest" innan folk släpps in?
Reinfeldt sa det bra när han påpekade att i det konkreta så måste vi alltid göra en skillnad på vi och dom. Den skillnaden är alltid godtycklig och i förlängningen rasistisk.
I och med att själva visa oss intoleranta och stänga folk ute så räddar vi ju knappast några kvinnor från att bli bortgifta, några djur från att bli plågade eller homosexuella från att bli trakasserade. Alla dessa saker är olagliga i vårt land.
Nej, jag håller med J.S Mill när han förkarar att tolerans är ett av frihetens axiom. Utbildning, trygghet från våld och mat på bordet - dessa saker leder till demokrati, jämställdhet och i förlängningen ett gott samhälle för alla. Det går inte att tvinga folk att leva enligt främmande normer.
Permalänk | Anmäl
nafetS, 2009-10-21, 00:21
JA Ramona, du är en framåt vågad kvinna som mig, även om vi inte alltid har samma uppfattning om saker o ting:-) Men du..Yes detta gillar jag, som kvinna i vårt svenska samhälle:-)
JAG som kvinna håller med dig i vissa avseenden, nämligen yttrandefrihetens villkor.JAG som kvinna gillar ICKE islamism eller det synsätt muslimer har vad gäller kvinnor...ALDRIG i livet att jag tillåter sharialagar (som den manliga muslimen vill ha igenom i Sverige, genom att bli "Centerpartist"t.ex)...Herregud..aldrig!!! Aldrig att VI svenska kvinnor och män böjer oss för sådana medeltida värderingar!!! Nej låt Jimmy Åkesson höja debatten vare sig man gillar SD eller ej. Låt debatten flöda, media har mörkat länge nog presis som våra etablerade partier..DAGS NU för en förändring, eller hur??
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2009-10-21, 00:37
@zorro
De har på sig det för det är deras vilja. Din vilja är att ha på dig jeans. Det är därför det heter demokrati. Välkommen till Sverige.
Permalänk | Anmäl
Asmir, 2009-10-21, 00:43
Även med dessa rader håller jag fullständigt med dig. Jag har barn och barnbarn ( fyra tjejer) och känner verkligen för de "utsatta" i världen, MEN Sverige, ett litet land kan INTE ta ansvaret självt för all misär, då krävs det sammansatta angagemang världen över..tyvärr är inte verkligheten sådan att lilla Sverige kan ta på sig "mänsklighetens misär" hur gärna vi än vill...men NU handlar allt om vårt Sverige/våra värderingar/politikernas uppenbara brist på¨realitet!!! Javisst jag är en smart kvinna som följer debatten, inte bara i Sverige utan hela Europa...så visst finns starka "högervindar" just nu, men jag undrar ju, vems FEL är detta?..JO jag anser att det är de gamla etablerade politikernas fel, allt de vill är att behålla makten och skygga för allt vad invandring av muslimer innebär för vårt fria samhälle!!! OM DE skulle, mot all förmodan våga (vilket jag inte tror på, de är sååå fega, och väldigt medvetna om sin egen ekonimi) Jag menar DE bor ju inte i områden som Rosengård/Tensta..m. fl... Kan bara svara för mig själv och min reaktion om en "utomnordisk" kille skulle ta mina flickor som ett ytligt byte...sitter hellre i fängelse i 10 år än att någon av dessa så kallade "invandrare" skulle göra dem illa..sorry men sådana tankar föds just NU i vårt samhälle.
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2009-10-21, 00:55
"VI skall älska vår nästas om oss själva" är en grundpelare i vad Jesus sa. Vi skall försöka älska och vara toleranta mot alla grupper. Viktigt är dock att kunna skilja på "folk och folk" de extrema religiösa och andra politiska grupper som finns i det svenska samhället om som vill förstöra demokratin, skapa rädsla och så vidare måste kunna kritiseras och bekämpas och inte sopas under mattan. Därför är det viktigt även övriga partier och politiker, "inte bara SD" tydligt tar avstånd från ex från den lilla gruppen av Islamister som uppmanar till våldsdåd, vill begränsa kvinnans rättigheter,samt förfölja andra religiösa grupper./Kalle
Permalänk | Anmäl
Kalle, 2009-10-21, 02:30
Jag tror att Ramona Fransson är en av många här på Newsmill som överskattar SD:s popularitet.
-
Dagen efter Aftonbladets publicering av Jimmie Åkessons artikel publicerade Aftonbladet en SIFO-undersökning, där folk hade ombetts att svara på frågan om de kunde tänka sig att rösta på SD. Det gällde alltså inte om de faktiskt skulle rösta på SD, utan bara om de kunde tänka sig att rösta på SD.
-
12% av de tillfrågade sa att de kunde tänka sig att rösta på SD. Enligt SIFOs egna analytiker är det här ingen hög siffra. När SIFO i en liknande undersökning inför förra valet hade frågat folk om de kunde tänka sig att rösta på FI, Feministiskt Initiativ, så svarade över 20% att de kunde tänka sig att rösta på det partiet. Ändå kom FI inte in i riksdagen.
-
Här på Newsmill tycks de flesta ropa på SD, men "verklighetens folk" - det vill säga svenska folket som helhet - ser annorlunda på saken.
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2009-10-21, 03:23
Ann, jag tycker många är förfärligt trögtänkta. Det gäller att snappa hur Jimmie Åkessons magnifika klavertramp har ändrat hela läget. Vi hade ett invandringskritiskt parti med bred folklig potential. Nu har vi ett fanatiskt anti-islamparti som bara attraherar stollar och dumskallar.
.
Det gäller att se sakernas verkliga förhållanden klart. Dagens stora Trend är globaliseringen, som framför allt påverkar det blixtrörliga storkapitalet. Då har nationalstaten, välfärdssamhället och folkhemmet spelat ut sin roll och bryts hastigt ned på alla möjliga sätt. Vi går mot ett samhälle präglat av:
.
1. Den offentliga maktens huvuduppgift blir Kontroll snarare än Välfärd.
.
2. Snabbt växande klassklyftor och socioekonomiska gradienter inom det territoriella närområdet.
.
3. Konfliktinriktad självorganisering på basnivå. Tribalisering.
.
4. Knivskarp konkurrens och strid på kniven människor emellan om samhällets ekonomiska tillgångar.
.
5. Maktens konsekventa strävan att förlama folket genom inducerad sexuell besatthet.
.
6. Rättstatens sönderfallande till förmån för rå ekonomisk Makt.
.
7. Den reala demokratins avskaffande genom Maktens binära självkoordination kring en primitiv högervänsteraxel.
.
Denna utveckling drivs av fördolda, alldeles oemotståndliga krafter, varför utvecklingen helt enkelt inte KAN hejdas. Det är likadant över hela världen.
.
http://www.newsmill.se/artikel/2008/09/02/om-de-okande-klyftorna-i-det-s...
.
http://www.newsmill.se/artikel/2009/08/29/om-detb-politiska-systemets-du...
.
http://www.newsmill.se/artikel/2009/08/26/det-varas-oratten
.
http://www.newsmill.se/artikel/2008/11/10/sexualpolitiskt-klargorande?pa...
.
Gudarna? Dem kan vi inte vara utan. Livsåskådningarna är inget smörgåsbord där man fritt kan välja vad man finner mumsigt. Verkligheten smakar bittert, och vi behöver all den styrka vi kan få. Humanismen må vara hur förnuftig som helst, men det finns ingen livskraft i den, ingenting som kan tända människornas hjärtan. Den saknar transcendens, och är därför fundamentalt kraftlös.
.
Sverigedemokraterna kan vi nu räkna bort. Som vi ser av kommentarerna på Möllan attraherar partiet de dummaste och svagaste människorna, som i vilket fall som helst är dömda att sjunka ner i misär på längre sikt. Det är ingenting att satsa på, det är en på förhand förlorad sak. Ramona Fransson rekommenderar Piratpartiet, och det gör jag med. Det är det enda partiet som står för något Nytt och Livskraftigt, och dit lockas unga, fria människor som det är något bevänt med. Samtidigt faller partiet utanför det sterila högervänstertänkandet.
.
http://www.newsmill.se/artikel/2008/10/27/rosta-pa-piratpartiet
.
De traditionella religionerna sitter alla fast i ett föråldrat tänkesätt och är i princip moribunda. Liksom under senantikens kris behövs ett radikalt nytänkande med anspänning av alla de mentala krafter vi besitter. Just den aspekten finner jag personligen viktigast av alla.
.
http://kraxpelax-bhagavadgita.blogspot.com/
.
.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-21, 04:03
Ännu ett tecken på att Svenskarna har fått upp ögonen! Bra!!
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-10-21, 06:46
#30 Ann sidbrant,
Sedan när har SIFO fått rätt någon gång?
Permalänk | Anmäl
Kryckan, 2009-10-21, 07:37
#31 Peter Ingestad,
Själv tillhör du naturligtvis de smarta och starkaste, vilken människosyn!!
Permalänk | Anmäl
Kryckan, 2009-10-21, 07:39
Piratpartiet? Som vägrade kritisera Bodström ordentligt, snarare försvarade honom! Annars var det rätt bra Ramona. Det är politikernas fel, igen. Visst är det sorgligt, och en gigantisk BRIST i VÅR demokrati! Och unga killar skiter dom i, apropå "jämställdhet", vill bara nämna detta Ramona! (Ämnet är kort uppe i SVD idag, äntligen!) Men för invandrarna: Ingen info, för otydliga krav. Bristen på demokrati i muslimska länder, javisst. Dock har jag rest i dem mellan Marocko och Indonesien, alltid känt mig välkommen och trygg! Jocke S - Blankröstare
Permalänk | Anmäl
Joakim Steneberg, 2009-10-21, 08:48
#28 Katrin.
Oj, jag trodde att mitt inlägg dröp av ironi och sarkasm. Tänkte bara svara enligt PK-sveriges normer :)
>>>#22 Bockman skriver:
"@ Ramona #15
Ingar det mojligen i det fria valet att tro pa en Gud och utova sin religion eller ar man terrorist da?<<<<
Förstår att du är ironisk, men lite bättre ironi kan du väl komma med? Alla normala och tänkande människor vet och förstår att alla får tro på vad de vill, det är när de tror att det de tror på finns någon annanstans än i himlen och derras huvuden som de blir problem.
Islamisterna, som du verkar vurma för, är just ett tydligt och vanligt exempel.
Permalänk | Anmäl
suka, 2009-10-21, 09:11
Tills riksdagspartier och massmedia slutat tiga ihjäl invandringen negativa sidor kommer jag att rösta på SD. Inte för att jag direkt gillar dom, men de är de enda som tar upp invandrings baksida, alla de problem som vår stora invandring leder till.
Permalänk | Anmäl
Torkel, 2009-10-21, 09:35
Katrin: Apropå sharialagar i vår tid så fungerar sedan flera år landets första shariadomstol i Malmö. Den tillämpar ännu så länge bara ett selektivt urval av sharia-lagstiftningens regler.
Skulle sharia tillämpas fullt ut, skulle det bl a innebära att:
-- Värdet av en kvinnas liv är hälften av en mans liv.
Stoppa sharia! Skriv på en petition till riksdagen. Läs mer här:
http://blogg.aftonbladet.se/12704/2009/02/1108498
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2009-10-21, 10:02
"Ingar det mojligen i det fria valet att tro pa en Gud och utova sin religion eller ar man terrorist da?"
Det är väl ingen som sagt att det inte ingår, till och med Åkesson var väldigt tydlig med att han inte hade något emot själva religionen sålänge utövandet inte påverkar vårt sekuliserade samhälle. Även om jag själv ser det som ett tecken på brist på rationellt och kritiskt tänkande att tro på något någon hittade på för ett par tusen år sedan anser jag inte att man ska förbjuda det. Det ska dock inte ens funderas på att vi ska ändra något i vårt samhälle för att det står i en 1400 år gammal bok!
Permalänk | Anmäl
Johan S, 2009-10-21, 10:03
Peter Ingestad:
Det var mig en sanløs mængd koncentrerad o fullstændigt urspårad bullshit på ett o samma stælle..
Anledningen att SD får røster ær en fullstændigt urspårad invandringspolitik.. inget annat. Så længe ingen av de etablerade partierna løser problemen kommer de få fler røster eftersom de ær det enda partiet som vill ta tag i problemet. Svårare eller mer komplicerat æn så ær det inte. Alla med IQ>2 fattar detta. Det utesluter dock som vanligt alla på vænsterkanten.. men kan nog ræcka en bit ændå.
Permalänk | Anmäl
m96, 2009-10-21, 10:05
"Ramona - *Behöver jag verkligen säga mer?* - men om man inte har nååra referensramar i den vägen - hur ska man dåå förståå... du begäär helt enkelt fööör mkt - ramona - that's m y opinion... ps: hade förväntat mej av dej att du skulle på ett eller annat sätt reagera på det jag skrev om att jag ville bli förlåten av dej... (läckbergs artikel)
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-10-21, 11:35
Hej Marianne Johansson. Nu hänger jag inte riktigt med i din kommentar #41 Vad ska jag förlåta? Och vad är för mycket av det jag begär?
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2009-10-21, 11:49
Ramona, om du vill vara en smula elak mot de värsta dårfinkarna här, ex vis signaturen "the Bananas" som tydligen ser ex vis Malaysia som ett föredömligt demokratiskt muslimskt land, vill jag tipsa dig om att den malaysiska strafflagen föreskriver dödsstraff för den som skulle få för sig att konvertera från islam till kristendomen.
Permalänk | Anmäl
Tage Sundin, 2009-10-21, 11:54
Ställdes det en enda fråga om hur familjen såg på att kvinnor har rätt till sin egen kropp och liv?
Menar du då att i Sverige har varje kvinna rätt till sin egen kropp?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5989735.ab. Antingen spelar ni kvinnor dumma eller så är ni verkligen det.
Permalänk | Anmäl
Rema, 2009-10-21, 12:21
Hej Rema#44 Den hovrätten kommer nog få på moppo. Men även om Sveriges Rikes Lag inte är glasklar utan har tolkningsutrymme borde den här domen, om allt är sant som det står i tidningen ( vi vet ju inte allt) antagligen få prövning i HD och det ska bli intressant att följa fortsättningen.
Men problemet kvarstår när kvinnor/män går med på att bli fotograferade nakna av sina respektive och inte tänker på att det kanske tar slut en dag. Men det är en annan historia. Man gör mycket saker som ung som man inte skulle gjort när man blir äldre.
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2009-10-21, 12:58
Rema, vad har den domen överhuvudtaget med detta att göra. För det första riktar den sig inte mot kvinnor, det kunde lika gärna varit en tjej som la ut bilder på sin ex-pojkvän och domen hade blivit likadan. För det andra togs bilderna med tjejens samtycke och då har man också ett ansvar för att se till att hålla dem privat om man inte vill att det ska hamna på nätet. Inte ge dem till sin kille som man sen gör slut med.
Håll dig till ämnet!
Permalänk | Anmäl
Johan S, 2009-10-21, 12:59
Ramona Fransson. Massinvandringen går ut på att förstärka den socialdemokratiska väljarkåren och att dumpa arbetsmarknaden för de borgerliga företagarna.
Allt som kan sätta käppar i hjulet för denna demografiska omstöpning av Sverige kommer att bekämpas med alla medel.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-10-21, 13:12
@Johan Ståhl, jag skulle nog kunna sätta min högra arm på att hade situationen varit omvänd, dvs en tjej hade publicerat nakenbilder på sin kille, då hade den tjejen åkt dit. Detta är i alla fall vad jag tror. Kopplingen mellan detta ämne och det exempel jag tog upp tycker i alla fall jag är glasklar med jag kan förtydliga det lite åt dig.
Skribenten tar upp som exempel att vi (Sverige) bör fråga ut invandrare som önskar komma in i landet hur de ser på kvinnor och deras jämlikhet och rätt till sin egen kropp. Detta tycker jag är lite märkligt då vi bor i ett land som tillåter att vi sprider nakenbilder på unga tjejer. Kasta sten i ett glashus?
Dessutom har jag följt detta fall och hela grejen föll på att det inte riktigt går att bevisa att bilderna blev uppladdade från pojkens dator. Annars är resten av bevisningen ganska solklar.
Att kalla detta för "jiggelroom" i den svenska lagtolkningen kan man ju göra om man vill maskera det för vad det egentligen är. En tjej/kvinna har mindre trovärdighet inom rättsväsendet än vad män har. Jag säger ABSOLUT inte att det är rätt, men verkligheten ser tyvärr ut så. I stället för att ta itu med sådana problem (som är de "riktiga" problemen) försöker man få kvinnor och feminist grupper att rikta sin energi och fokus på relativt oviktiga ämnen som t.e.x. kvinnors rätt att vara barbröstade i badhus. Hur viktigt är det jämfört med kvinnors trovärdighet inom rättsväsendet? Media kan spendera dagar på en sådan skitgrej som badhus grejen, och feministgrupperna basunerar ut att de lever under ohygglig rättvisa, men i detta fall där en stackars tjej har blivit kränkt, det är inte så viktigt och får inget större utrymme i media.
Permalänk | Anmäl
Rema, 2009-10-21, 14:02
Om någon vill veta hur svensk asyl- och migrationspolitik fungerar i verkligheten, så rekommenderar jag:
http://meritwager.wordpress.com/category/asylmigration/
Det är nog det enda informationsstället i Sverige idag, som ger oss en rak och osminkad bild av hur denna politik ser ut IRL. För politiska partier och media tiger.Läs och ni förstår varför ett populistiskt parti som SD nu rider på framgångsvågen. Vems är ansvaret för att vi nu har hamnat där vi är?
Tack Merit Wager för att du värnar om de verkligt behövande flyktingarna och att du samtidigt talar klarspråk om missbruket av de lagar som reglerar vår asyl- och immigrationspolitik.
Permalänk | Anmäl
Agneta Lindhag, 2009-10-21, 14:47
@Ramona #42: Du skrev ju under Camilla Läckbergs artikel här om dan att jag sårat dej! Jag förstod det - att jag hade gjort det - och jag bad dej uppriktigt om förlåtelse! PS: Jag borde - som du rätteligen påpekade - ha tänkt f ö r e och inte e f t e r ... *Det är lätt att vara efterklok* - så brukade min kloka fader säga ibland - så rätt!
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-10-21, 15:41
Ramona! - jag menade bara detta rent spontant efter att bara ha läst *om författaren* - har ej - skam till - läst din artikel än - det kanske kommer: - jag förstår att dina föräldrar har upplevt - var och en av dom på sitt sätt - sådant som s k vanligt folk i sverige inte har upplevt - därför kan man inte förvänta sig eller ens begära - att s k vanligt folk så där utan vidare ska förstå allt som du kanske helt rätteligen tycker att du vill få fram - det var bara det tror jag som jag ville få fram - no hard feelings i hope ...
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-10-21, 15:50
Hej Marianne Johannson: No hard feelings what so ever!
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2009-10-21, 16:31
63 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Ursäkta inte Åkerström utan Åkesson! Fl´åt!
Later som du har mer gemensamt med SD an PP sa rosta du pa nassarna. Forst tar de muslimerna sen kommer de till judarna.
Bra Ramona - jag håller med i att vi måste våga ställa krav på beteenden och se bortom kultur och annat. Istället ska vi fråga vilka värden, vilken form av jämlikhet och demokrati med goda regler som ALLA människor mår bäst av - oavsett ålder, kön, härkomst etc. Utifrån satta goda regler, kan vi sen se vad som passar och inte. Infödda svenskar likväl som utifrånkommande har sina präglingar och allat måste balanseras inåt och utåt Vi har även gott om problem med unga som lider, svenska kvinnor som utsätts för våld av infödda män etc. ALLT detta måste regleras för att vi verkligen ska skapa ett samhälle för alla. Lika rättigheter OCH skyldigheter ska gälla just ALLA. Ska vi spela i samma "lag" kan inte alla springa åt varsitt håll, så välkommen alla politker: sätt EN god riktning och håll i den, oavsett om onda viljor vill dra åt annat håll. Det krävs mod att stå för sunda regler, som vem vågar först?.
Till GORAN BOCKMAN: Läste du inte informationen i den lilla rutan eller?
Ramona, det verkar som du inte förstår Sverige alls. Att ställa sådana frågor är haram i sverige. Det är rasistiskt och främlingsfientligt att tro att avlägsna kulturer skulle på något sätt vara annorlunda än svenskar, som ju saknar kultur med sin fåniga midsommarstång.
Eftersom maninte ställer samma frågor till etniska svenskar så är det rasistiskt att ens fundera i sådana banor.
@Ramona #4
Haha...tror du att det spelar någon roll för dessa i extremvänstern? Är inte din åsikt samma dessa brunskjortor (fast det är svarta luvor nuförtiden) så kvittar det om du suttit i koncentrationsläger, du är nazist hur som helst.
Tydlighet, ärlighet och inga svepande formuleringar.
Språk som alla förstår.
Bra skrivet!
Vilket rörigt inlägg! Framförallt när skribenten skriver att hon minsann är trött på allt "vi och dom"-retorik bara för att 3 meningar senare vingla pekfingret mot "muslimerna" som inte visat upp sig på demonstrationer efter hennes smak. Se så muslimer, större skyltar runt halsen! Eller ännu bättre, sy en halvmåne på kavajen! Detta är dock bara en liten del av eländet. Skribenten okunskap om muslimska demokratier som Irak, Kurdistan, Indonesien, Malaysia, Singapore etc är ett medvetet okunskap, för goggle är bara några knappar bort. En sak är i alla fall säkert - släktens rasism har definitivt smittat av sig mer på skribenten än vad hon är villig att medge.
Den berömda ketchupeffekten kommer att giva SD10-12%......jag hoppas denna önskning går in, är såååå trött på de etablerade partiernas behandling av SD och andra oliktänkande.
The Banana har gått bananas! Demokrati är inte något som står i ett konvolut det är något som ska praktiseras i verkligheten kära du, Muslimska Irak en demokrati är du go eller? Efter andra världskriget tog det 50 år att få många länder att fundera som demokratier. Fortfarande är det svårt och därmed tror du på fullt allvar att Irak är demokrati. Du är mig en riktig skämtare.
The Banana har gått bananas! Demokrati är inte något som står i ett konvolut det är något som ska praktiseras i verkligheten kära du, Muslimska Irak en demokrati är du go eller? Efter andra världskriget tog det 50 år att få många länder att fungera som demokratier. Fortfarande är det svårt och därmed tror du på fullt allvar att Irak är demokrati. Du är mig en riktig skämtare.
Permalänk | Anmäl #10 Ramona Fransson, 2009-10-20, 23:20
Hej Ramona,
jag bor i Stockholm har ännu aldrig hört talas om en demonstration för demokrati, humanism och upplysning. Och mot islamism och andra fundamentalistiska religiösa och politiska läror.
För det är väl ungefär det du menar?
Jag skulle gladeligen gå i en demonstration i månaden om så vore.
Geert Wilders besöker Storbritannien:
http://www.youtube.com/watch?v=EKNcZLPqBdw&feature=player_embedded#
Det vill inte jag ska hända i Sverige.
Åh vad trött jag blir på sådana som dig Bockman! Du drar alla över en enda futtig kam. Ja, och arabernas klanhövdingar samarbetade med Hitler och? Nu är vi på 2000 talet och alla människor har rötter någonstans ifrån. Men bor man i ett västland med allt vad det innebär kan man inte bortse från det fria valet som BÅDE KVINNOR OCH MÄN har rätt till enligt lag.
Det är ett helvete för många unga kvinnor och pojkar idag om deras föräldrar har sina värderingar i en kultur som inte stämmer överens med den vi har i västerlandet. De tvingas att leva i två världar. Jag har gjort det och det var en mardröm.
Ett gammalt beprövat talesätt: Ta seden dit du kommer är enkelt och förnuftigt.
Ska det vara så svårt? Jag har inte något emot religioner tvärtom det har hjälpt många men det får inte vara bibeln, koranen Torarullarna eller någon annan religiös bok som ska styra en demokrati det är lagar som ska vara lika för alla. Basta!
Till Stina: Jag skulle också joina demonstrationer som förespråkade demokrati för alla oavsett religionstillhörighet om alla med olika tro hängde på och visade att det var vad de också tror och kämpar för.
Var finns alla muslimska kvinnor som är emot Burkor, Slöjor, Niqab, Jag vet att ni finns, alla NI SOM ÄR EMOT DESSA FÖRHATLIGA ATTRIBUT. Gör er röst hörda någon gång. Era män som säger sig vara sk" vanliga svenska muslimer" var finns ni??? Inte vill ni att Islamistiska fundamelister ska föra ER talan i det svenska samhället, eller??? Tänk om vi svenskar och muslimer skulle demonstrera mot våldet, bränderna, stenkastningen som pågår i förorterna i Göteborg, Malmö och Stockholm. Gå ut och säga NU ÄR DET NOG!!!!!
Ibland, som i denna artikel, är Ramona så klok och man kan bara hålla med.
#16 Ramona Fransson
Det finns inga om i den här frågan. I Sverige gäller svensk lag och svensk värdegrund: demokrati, humanism och upplysning (=kunskap grundad på forskning). Punkt! Den får alla vara så vänliga att dela om de vill vara medborgare i Sverige.
Är man villig att inordna sig i samhället så är allt ok. Om inte bör samhället utdela sanktoner. En del fundamentalister av olika slag kan tänkas hamna utanför som t ex islamister eller AFA eller nazister.
Bra Ramona, du säger som det är. Och bry dig inte om charlatanen Bockman. Skulle inte förvåna om han förespråkar sharia.
Bra Ramona, du säger som det är. Och bry dig inte om charlatanen Bockman. Skulle inte förvåna om han förespråkar sharia.
@ Ramona #15
Ingar det mojligen i det fria valet att tro pa en Gud och utova sin religion eller ar man terrorist da?
@Lars #20
””Bra Ramona, du säger som det är. Och bry dig inte om charlatanen Bockman. Skulle inte förvåna om han förespråkar sharia.””
Charlatanen Bockman foresprakar att lyda det lands lagar dar man bor. Foresprakar ocksa demokrati, yttrandefrihet o.s.v.
Tank vad fel man kan ha.
Jag förstår inte, vad skall vi göra mer konkret? Vem skall definiera vad som är ett godtagbart beteende? Vi har ju redan lagar som speglar vårt samhälles värderinger. Menar du att vi skall skall ha någon form av "kulturtest" innan folk släpps in?
Reinfeldt sa det bra när han påpekade att i det konkreta så måste vi alltid göra en skillnad på vi och dom. Den skillnaden är alltid godtycklig och i förlängningen rasistisk.
I och med att själva visa oss intoleranta och stänga folk ute så räddar vi ju knappast några kvinnor från att bli bortgifta, några djur från att bli plågade eller homosexuella från att bli trakasserade. Alla dessa saker är olagliga i vårt land.
Nej, jag håller med J.S Mill när han förkarar att tolerans är ett av frihetens axiom. Utbildning, trygghet från våld och mat på bordet - dessa saker leder till demokrati, jämställdhet och i förlängningen ett gott samhälle för alla. Det går inte att tvinga folk att leva enligt främmande normer.
JA Ramona, du är en framåt vågad kvinna som mig, även om vi inte alltid har samma uppfattning om saker o ting:-) Men du..Yes detta gillar jag, som kvinna i vårt svenska samhälle:-)
JAG som kvinna håller med dig i vissa avseenden, nämligen yttrandefrihetens villkor.JAG som kvinna gillar ICKE islamism eller det synsätt muslimer har vad gäller kvinnor...ALDRIG i livet att jag tillåter sharialagar (som den manliga muslimen vill ha igenom i Sverige, genom att bli "Centerpartist"t.ex)...Herregud..aldrig!!! Aldrig att VI svenska kvinnor och män böjer oss för sådana medeltida värderingar!!! Nej låt Jimmy Åkesson höja debatten vare sig man gillar SD eller ej. Låt debatten flöda, media har mörkat länge nog presis som våra etablerade partier..DAGS NU för en förändring, eller hur??
@zorro
De har på sig det för det är deras vilja. Din vilja är att ha på dig jeans. Det är därför det heter demokrati. Välkommen till Sverige.
Även med dessa rader håller jag fullständigt med dig. Jag har barn och barnbarn ( fyra tjejer) och känner verkligen för de "utsatta" i världen, MEN Sverige, ett litet land kan INTE ta ansvaret självt för all misär, då krävs det sammansatta angagemang världen över..tyvärr är inte verkligheten sådan att lilla Sverige kan ta på sig "mänsklighetens misär" hur gärna vi än vill...men NU handlar allt om vårt Sverige/våra värderingar/politikernas uppenbara brist på¨realitet!!! Javisst jag är en smart kvinna som följer debatten, inte bara i Sverige utan hela Europa...så visst finns starka "högervindar" just nu, men jag undrar ju, vems FEL är detta?..JO jag anser att det är de gamla etablerade politikernas fel, allt de vill är att behålla makten och skygga för allt vad invandring av muslimer innebär för vårt fria samhälle!!! OM DE skulle, mot all förmodan våga (vilket jag inte tror på, de är sååå fega, och väldigt medvetna om sin egen ekonimi) Jag menar DE bor ju inte i områden som Rosengård/Tensta..m. fl... Kan bara svara för mig själv och min reaktion om en "utomnordisk" kille skulle ta mina flickor som ett ytligt byte...sitter hellre i fängelse i 10 år än att någon av dessa så kallade "invandrare" skulle göra dem illa..sorry men sådana tankar föds just NU i vårt samhälle.
"VI skall älska vår nästas om oss själva" är en grundpelare i vad Jesus sa. Vi skall försöka älska och vara toleranta mot alla grupper. Viktigt är dock att kunna skilja på "folk och folk" de extrema religiösa och andra politiska grupper som finns i det svenska samhället om som vill förstöra demokratin, skapa rädsla och så vidare måste kunna kritiseras och bekämpas och inte sopas under mattan. Därför är det viktigt även övriga partier och politiker, "inte bara SD" tydligt tar avstånd från ex från den lilla gruppen av Islamister som uppmanar till våldsdåd, vill begränsa kvinnans rättigheter,samt förfölja andra religiösa grupper./Kalle
Jag tror att Ramona Fransson är en av många här på Newsmill som överskattar SD:s popularitet.
-
Dagen efter Aftonbladets publicering av Jimmie Åkessons artikel publicerade Aftonbladet en SIFO-undersökning, där folk hade ombetts att svara på frågan om de kunde tänka sig att rösta på SD. Det gällde alltså inte om de faktiskt skulle rösta på SD, utan bara om de kunde tänka sig att rösta på SD.
-
12% av de tillfrågade sa att de kunde tänka sig att rösta på SD. Enligt SIFOs egna analytiker är det här ingen hög siffra. När SIFO i en liknande undersökning inför förra valet hade frågat folk om de kunde tänka sig att rösta på FI, Feministiskt Initiativ, så svarade över 20% att de kunde tänka sig att rösta på det partiet. Ändå kom FI inte in i riksdagen.
-
Här på Newsmill tycks de flesta ropa på SD, men "verklighetens folk" - det vill säga svenska folket som helhet - ser annorlunda på saken.
Ann, jag tycker många är förfärligt trögtänkta. Det gäller att snappa hur Jimmie Åkessons magnifika klavertramp har ändrat hela läget. Vi hade ett invandringskritiskt parti med bred folklig potential. Nu har vi ett fanatiskt anti-islamparti som bara attraherar stollar och dumskallar.
.
Det gäller att se sakernas verkliga förhållanden klart. Dagens stora Trend är globaliseringen, som framför allt påverkar det blixtrörliga storkapitalet. Då har nationalstaten, välfärdssamhället och folkhemmet spelat ut sin roll och bryts hastigt ned på alla möjliga sätt. Vi går mot ett samhälle präglat av:
.
1. Den offentliga maktens huvuduppgift blir Kontroll snarare än Välfärd.
.
2. Snabbt växande klassklyftor och socioekonomiska gradienter inom det territoriella närområdet.
.
3. Konfliktinriktad självorganisering på basnivå. Tribalisering.
.
4. Knivskarp konkurrens och strid på kniven människor emellan om samhällets ekonomiska tillgångar.
.
5. Maktens konsekventa strävan att förlama folket genom inducerad sexuell besatthet.
.
6. Rättstatens sönderfallande till förmån för rå ekonomisk Makt.
.
7. Den reala demokratins avskaffande genom Maktens binära självkoordination kring en primitiv högervänsteraxel.
.
Denna utveckling drivs av fördolda, alldeles oemotståndliga krafter, varför utvecklingen helt enkelt inte KAN hejdas. Det är likadant över hela världen.
.
http://www.newsmill.se/artikel/2008/09/02/om-de-okande-klyftorna-i-det-s...
.
http://www.newsmill.se/artikel/2009/08/29/om-detb-politiska-systemets-du...
.
http://www.newsmill.se/artikel/2009/08/26/det-varas-oratten
.
http://www.newsmill.se/artikel/2008/11/10/sexualpolitiskt-klargorande?pa...
.
Gudarna? Dem kan vi inte vara utan. Livsåskådningarna är inget smörgåsbord där man fritt kan välja vad man finner mumsigt. Verkligheten smakar bittert, och vi behöver all den styrka vi kan få. Humanismen må vara hur förnuftig som helst, men det finns ingen livskraft i den, ingenting som kan tända människornas hjärtan. Den saknar transcendens, och är därför fundamentalt kraftlös.
.
Sverigedemokraterna kan vi nu räkna bort. Som vi ser av kommentarerna på Möllan attraherar partiet de dummaste och svagaste människorna, som i vilket fall som helst är dömda att sjunka ner i misär på längre sikt. Det är ingenting att satsa på, det är en på förhand förlorad sak. Ramona Fransson rekommenderar Piratpartiet, och det gör jag med. Det är det enda partiet som står för något Nytt och Livskraftigt, och dit lockas unga, fria människor som det är något bevänt med. Samtidigt faller partiet utanför det sterila högervänstertänkandet.
.
http://www.newsmill.se/artikel/2008/10/27/rosta-pa-piratpartiet
.
De traditionella religionerna sitter alla fast i ett föråldrat tänkesätt och är i princip moribunda. Liksom under senantikens kris behövs ett radikalt nytänkande med anspänning av alla de mentala krafter vi besitter. Just den aspekten finner jag personligen viktigast av alla.
.
http://kraxpelax-bhagavadgita.blogspot.com/
.
.
Ännu ett tecken på att Svenskarna har fått upp ögonen! Bra!!
#30 Ann sidbrant,
Sedan när har SIFO fått rätt någon gång?
#31 Peter Ingestad,
Själv tillhör du naturligtvis de smarta och starkaste, vilken människosyn!!
Piratpartiet? Som vägrade kritisera Bodström ordentligt, snarare försvarade honom! Annars var det rätt bra Ramona. Det är politikernas fel, igen. Visst är det sorgligt, och en gigantisk BRIST i VÅR demokrati! Och unga killar skiter dom i, apropå "jämställdhet", vill bara nämna detta Ramona! (Ämnet är kort uppe i SVD idag, äntligen!) Men för invandrarna: Ingen info, för otydliga krav. Bristen på demokrati i muslimska länder, javisst. Dock har jag rest i dem mellan Marocko och Indonesien, alltid känt mig välkommen och trygg! Jocke S - Blankröstare
#28 Katrin.
Oj, jag trodde att mitt inlägg dröp av ironi och sarkasm. Tänkte bara svara enligt PK-sveriges normer :)
>>>#22 Bockman skriver:
"@ Ramona #15
Ingar det mojligen i det fria valet att tro pa en Gud och utova sin religion eller ar man terrorist da?<<<<
Förstår att du är ironisk, men lite bättre ironi kan du väl komma med? Alla normala och tänkande människor vet och förstår att alla får tro på vad de vill, det är när de tror att det de tror på finns någon annanstans än i himlen och derras huvuden som de blir problem.
Islamisterna, som du verkar vurma för, är just ett tydligt och vanligt exempel.
Tills riksdagspartier och massmedia slutat tiga ihjäl invandringen negativa sidor kommer jag att rösta på SD. Inte för att jag direkt gillar dom, men de är de enda som tar upp invandrings baksida, alla de problem som vår stora invandring leder till.
Katrin: Apropå sharialagar i vår tid så fungerar sedan flera år landets första shariadomstol i Malmö. Den tillämpar ännu så länge bara ett selektivt urval av sharia-lagstiftningens regler.
Skulle sharia tillämpas fullt ut, skulle det bl a innebära att:
-- Värdet av en kvinnas liv är hälften av en mans liv.
Stoppa sharia! Skriv på en petition till riksdagen. Läs mer här:
http://blogg.aftonbladet.se/12704/2009/02/1108498
"Ingar det mojligen i det fria valet att tro pa en Gud och utova sin religion eller ar man terrorist da?"
Det är väl ingen som sagt att det inte ingår, till och med Åkesson var väldigt tydlig med att han inte hade något emot själva religionen sålänge utövandet inte påverkar vårt sekuliserade samhälle. Även om jag själv ser det som ett tecken på brist på rationellt och kritiskt tänkande att tro på något någon hittade på för ett par tusen år sedan anser jag inte att man ska förbjuda det. Det ska dock inte ens funderas på att vi ska ändra något i vårt samhälle för att det står i en 1400 år gammal bok!
Peter Ingestad:
Det var mig en sanløs mængd koncentrerad o fullstændigt urspårad bullshit på ett o samma stælle..
Anledningen att SD får røster ær en fullstændigt urspårad invandringspolitik.. inget annat. Så længe ingen av de etablerade partierna løser problemen kommer de få fler røster eftersom de ær det enda partiet som vill ta tag i problemet. Svårare eller mer komplicerat æn så ær det inte. Alla med IQ>2 fattar detta. Det utesluter dock som vanligt alla på vænsterkanten.. men kan nog ræcka en bit ændå.
"Ramona - *Behöver jag verkligen säga mer?* - men om man inte har nååra referensramar i den vägen - hur ska man dåå förståå... du begäär helt enkelt fööör mkt - ramona - that's m y opinion... ps: hade förväntat mej av dej att du skulle på ett eller annat sätt reagera på det jag skrev om att jag ville bli förlåten av dej... (läckbergs artikel)
Hej Marianne Johansson. Nu hänger jag inte riktigt med i din kommentar #41 Vad ska jag förlåta? Och vad är för mycket av det jag begär?
Ramona, om du vill vara en smula elak mot de värsta dårfinkarna här, ex vis signaturen "the Bananas" som tydligen ser ex vis Malaysia som ett föredömligt demokratiskt muslimskt land, vill jag tipsa dig om att den malaysiska strafflagen föreskriver dödsstraff för den som skulle få för sig att konvertera från islam till kristendomen.
Ställdes det en enda fråga om hur familjen såg på att kvinnor har rätt till sin egen kropp och liv?
Menar du då att i Sverige har varje kvinna rätt till sin egen kropp?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5989735.ab. Antingen spelar ni kvinnor dumma eller så är ni verkligen det.
Hej Rema#44 Den hovrätten kommer nog få på moppo. Men även om Sveriges Rikes Lag inte är glasklar utan har tolkningsutrymme borde den här domen, om allt är sant som det står i tidningen ( vi vet ju inte allt) antagligen få prövning i HD och det ska bli intressant att följa fortsättningen.
Men problemet kvarstår när kvinnor/män går med på att bli fotograferade nakna av sina respektive och inte tänker på att det kanske tar slut en dag. Men det är en annan historia. Man gör mycket saker som ung som man inte skulle gjort när man blir äldre.
Rema, vad har den domen överhuvudtaget med detta att göra. För det första riktar den sig inte mot kvinnor, det kunde lika gärna varit en tjej som la ut bilder på sin ex-pojkvän och domen hade blivit likadan. För det andra togs bilderna med tjejens samtycke och då har man också ett ansvar för att se till att hålla dem privat om man inte vill att det ska hamna på nätet. Inte ge dem till sin kille som man sen gör slut med.
Håll dig till ämnet!
Ramona Fransson. Massinvandringen går ut på att förstärka den socialdemokratiska väljarkåren och att dumpa arbetsmarknaden för de borgerliga företagarna.
Allt som kan sätta käppar i hjulet för denna demografiska omstöpning av Sverige kommer att bekämpas med alla medel.
@Johan Ståhl, jag skulle nog kunna sätta min högra arm på att hade situationen varit omvänd, dvs en tjej hade publicerat nakenbilder på sin kille, då hade den tjejen åkt dit. Detta är i alla fall vad jag tror. Kopplingen mellan detta ämne och det exempel jag tog upp tycker i alla fall jag är glasklar med jag kan förtydliga det lite åt dig.
Skribenten tar upp som exempel att vi (Sverige) bör fråga ut invandrare som önskar komma in i landet hur de ser på kvinnor och deras jämlikhet och rätt till sin egen kropp. Detta tycker jag är lite märkligt då vi bor i ett land som tillåter att vi sprider nakenbilder på unga tjejer. Kasta sten i ett glashus?
Dessutom har jag följt detta fall och hela grejen föll på att det inte riktigt går att bevisa att bilderna blev uppladdade från pojkens dator. Annars är resten av bevisningen ganska solklar.
Att kalla detta för "jiggelroom" i den svenska lagtolkningen kan man ju göra om man vill maskera det för vad det egentligen är. En tjej/kvinna har mindre trovärdighet inom rättsväsendet än vad män har. Jag säger ABSOLUT inte att det är rätt, men verkligheten ser tyvärr ut så. I stället för att ta itu med sådana problem (som är de "riktiga" problemen) försöker man få kvinnor och feminist grupper att rikta sin energi och fokus på relativt oviktiga ämnen som t.e.x. kvinnors rätt att vara barbröstade i badhus. Hur viktigt är det jämfört med kvinnors trovärdighet inom rättsväsendet? Media kan spendera dagar på en sådan skitgrej som badhus grejen, och feministgrupperna basunerar ut att de lever under ohygglig rättvisa, men i detta fall där en stackars tjej har blivit kränkt, det är inte så viktigt och får inget större utrymme i media.
Om någon vill veta hur svensk asyl- och migrationspolitik fungerar i verkligheten, så rekommenderar jag:
http://meritwager.wordpress.com/category/asylmigration/
Det är nog det enda informationsstället i Sverige idag, som ger oss en rak och osminkad bild av hur denna politik ser ut IRL. För politiska partier och media tiger.Läs och ni förstår varför ett populistiskt parti som SD nu rider på framgångsvågen. Vems är ansvaret för att vi nu har hamnat där vi är?
Tack Merit Wager för att du värnar om de verkligt behövande flyktingarna och att du samtidigt talar klarspråk om missbruket av de lagar som reglerar vår asyl- och immigrationspolitik.
@Ramona #42: Du skrev ju under Camilla Läckbergs artikel här om dan att jag sårat dej! Jag förstod det - att jag hade gjort det - och jag bad dej uppriktigt om förlåtelse! PS: Jag borde - som du rätteligen påpekade - ha tänkt f ö r e och inte e f t e r ... *Det är lätt att vara efterklok* - så brukade min kloka fader säga ibland - så rätt!
Ramona! - jag menade bara detta rent spontant efter att bara ha läst *om författaren* - har ej - skam till - läst din artikel än - det kanske kommer: - jag förstår att dina föräldrar har upplevt - var och en av dom på sitt sätt - sådant som s k vanligt folk i sverige inte har upplevt - därför kan man inte förvänta sig eller ens begära - att s k vanligt folk så där utan vidare ska förstå allt som du kanske helt rätteligen tycker att du vill få fram - det var bara det tror jag som jag ville få fram - no hard feelings i hope ...
Hej Marianne Johannson: No hard feelings what so ever!