[...] det Centrum Mot Rasism (ni vet, Nogger Black-historien) som polisanmäler Åkessons artikel, och LUF som replikerar att censur och förbud inte är rätt väg att [...]
Blogg:Mediastormen mot SD « Robert Boström, 2009-10-23, 13:31
[...] DN, DN, Newsmill, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, Newsmill, Newsmill, Newsmill, Newsmill, Newsmill, Newsmill, Newsmill, Newsmill, Newsmill, [...]
Blogg:Vems ”fel” är det att (sd) får uppmärksa, 2009-10-21, 11:46
[...] nazister, hat, demokratiska rättigheter och hets mot folkgrupp, så finns en av Adam Cwejman förbundsordförande Liberala ungdomsförbundet (enl Newsmill 5 st artiklar mm där). Vad jag [...]
Blogg:-SD Jimmie får hjälp « kommentarblogg, 2009-10-20, 18:53
Bra skrivit. Demokrati och demokratisk debatt framför allt annat! De storebrorsfasoner som ni nu håller på med inom den nya överklassen slår bara tillbaka mot er själva....
Permalänk | Anmäl
T ommy Sandström, 2009-10-20, 13:32
"Centrum mot rasism har i grunden ett nobelt syfte..."
Ytterligare en förening som bara syftar till att ge socialdemokratiska politruker feta löner utan att göra någon nytta är knappast någon nobel företeelse.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-10-20, 13:32
Svara gärna på detta:
Under flera decennier har svenska politiker, massmedia och övrig samhällselit tigit om invandringens negativa konsekvenser. Det har både förvånat och upprört mig som varit verksam i vården med många invandrare som patienter och därmed fått en rätt så god inblick i både vad som är bra och vad som är dåligt.
Det är sällsynt att få saklig kunskap om invandring och migration i Sverige. Forskaren och socialantropologen Aje Carlbom tillhör ett av undantagen. Ni kan läsa honom här på Newsmill. Gunnar Sandin, journalist och socionom och tidigare pressombudsman på Bris är ett annat undantag. Han skrev en artikel på DN Debatt 2008-04-08. Länk nedan
http://www.dn.se/opinion/debatt/journalisterna-morklagger-sanningen-om-i...
Permalänk | Anmäl
Stina, 2009-10-20, 13:35
Stina. Om en muslim får mat, logi, pengar och full tillgång till den offentliga servicen utan någon som helst motprestation så kostar det inget för det har Bengt Westerberg sagt och alla som säger emot är rasister och ska slaktas av AFA.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-10-20, 13:40
Väl talat!
Permalänk | Anmäl
The Oger, 2009-10-20, 13:50
#4 Bo T
Har du läst Aje Carlboms artiklar i Newsmill och Röda rummet (nättidning?). I så fall har du sett att alla som inte har samma uppfattning som en liten PK-elit uppfattas som rasister. Hur den här processen har gått till är obegriplig för mig och jag har ändå levt och varit yrkesverksam under den här perioden. Dessutom tagit del av samhällsdebatten.
Permalänk | Anmäl
Stina, 2009-10-20, 13:50
Centrum för rasism driver inte sin verksamhet med meningslösa medel.
Det är värre än så.
De driver sin verksamhet med skattemedel.
Permalänk | Anmäl
kalle008, 2009-10-20, 13:54
En annan viktig kunskap att försöka sprida är att det inte finns några raser. Rasism är ett ord/begrepp som sprider okunskap.
Vad det egentligen handlar om är konflikten och konkurrensen mellan olika sk "kulturella konstruktioner".
Vissa "kulturella konstruktioner" är äldre än andra och vissa sämre anpassade till den kultur som skapats av industrialismen och upplysningstiden/vetenskapen.
Om debatten kunde fokusera på detta så kanske vi kunde slippa Åkessons retorik.
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2009-10-20, 13:54
Visst ska SDs lögner bemötas med diskussion och fakta. Men eftersom vi har en lag om hets mot folkgrupp förstår jag inte varför du förmenar CMR och andra att uppmärksamma eventuella brott mot denna. Det måste ju rimligen liggas i alla intresse att få veta var gränserna för yttrandefriheten går i detta land. Det kan ju inte vara CMRs fel om Aftonbladet mot alla odds skulle fällas. D
I själva verket är det ju du, Adam Cwejman, som spelar SD i händerna. I din artikel bemöter du på inte en endaste punkt Åkessons hetspropaganda mot muslimer. Istället skuldbelägger du CMR och upprepar det gamla meningslösa tjatet om att SD inte får bli martyrer.
SD kommer att fortsätta älta sin martyrroll oavsett vad som sägs. Till och med när Åkesson går ut och hetsar mot muslimer i AB vill han få det till att det var Aftonbladets fel, för han menade ju islam och inte muslimer... Trots att ordet muslimer nämns14 gånger i texten och även i samband med uttrycket "det största utländska hotet mot Sverige"
Du svamlar en massa floskler om hur viktigt det är att bemöta Sverigedemokraterna med diskussion och att ifrågasätta deras verklighetsbeskrivning. Men gör det då för tusan !
Permalänk | Anmäl
Lögndetektorn, 2009-10-20, 14:01
The populist authoritarianism that is the downside of political correctness means that anyone, sometimes it seems like everyone, can proclaim their grief and have it acknowledged. The victim culture, every sufferer grasping for their own Holocaust, ensures that anyone who feels offended can call for moderation, for dilution, and in the end, as is all too often the case, for censorship. And censorship, that by-product of fear - stemming as it does not from some positive agenda, but from the desire to escape our own terrors and superstitions by imposing them on others - must surely be resisted. ~Jonathon Green, "Did You Say 'Offensive?'," as posted on wordwizard.com
Permalänk | Anmäl
Fodak, 2009-10-20, 14:15
Jag tror det finns organiserade rasistiska grupper som hetsar mot kristna, judar, svenskar, västerlänningar och som gräver sig in i det svenska samhället.
Alla som är emot rasism borde leta up dem, hänga ut dem och fördöma dem.
En uppgift som bidrar till det goda samhället. Till verket!
Permalänk | Anmäl
jaha, 2009-10-20, 14:16
"Har verkligen islam påverkat det svenska samhället i någon betydande grad?"
Avlägg ett besök i någon av Malmös otaliga källarmoskéer så finner du svaret.
Att flytta till en invandrartät förort verkar för djärvt för att ens föreslå.
Permalänk | Anmäl
Sanningssägaren, 2009-10-20, 14:20
Inget konserverar och förråar världen mer än det låtsade raseriet över låtsade orättvisor...
Permalänk | Anmäl
Kristian Grönqvist, 2009-10-20, 14:34
Bo T missar aldrig ett tillfälle att agera dyngspridare åt all sköns svepande smörja. Det gäller inte bara i den här debatten på Newsmill utan på många andra. Bara hans tal om att man i Sverige byggt upp offentliga verksamheter i akt och mening att "ge jobb åt socialdemokratiska politruker" är nog för att räkna bort honom från den seriösa delen av debatten.
Sedan till saken: Det är utmärkt att (SD) artikeln blir rättsligt prövad. Samtidigt är det lika utmärkt att Aftonbladet faktiskt publicerat den. Aftonbladets publicering har lyft fram vad (SD) som parti faktiskt står för och hur de agerar. Det har lyft fram hur (SD) brukar lögnen som metod att beskriva samhället. Det fina med att artikeln sedan blir rättsligt prövad är att man då också juridiskt kan slå fast att (SD) sprider en massa smörja som dels saknar förankring i verkligheten dels är så svepande att det faller under "hets mot folkgrupp" och med det tryckfrihetslagens förtalsregler. Aftonbladet ska ha all heder för att de tar på sig den otacksamma rollen av att bli föremål för den rättsliga prövningen - med risk att bli fällda - och Centrum mot rasism heder av att initiera prövningen och därmed markera att den är vaken gentemot företeelser som inte hör hemma i en levande och på respekt för varandra byggt öppet och demokratiskt samhälle.
Permalänk | Anmäl
Fritänkare, 2009-10-20, 14:35
alla kan ej vara så intelligenta som adam cwejman - hav förståelse för andra som inte är så intelligenta - intelligenta på samma sätt that is - jag tycker hon mariam är modig - visar civilkurage - sånna som hon måste oxå få finnas - olika sorters intelligens kan ta sej lite olika uttryck - vems intelligens som är *bäst* - kan ibland vara svårt att veta - jag låter denna fråga för min del vara *öppen* - *mångfald* är ju ett *poppis* ord - tja varför inte - alla k a n inte vara exakkt lika - hav förståelse - även om du - adam - i mitt tycke m y c k e t ung och kanske därför inte riktigt har uppnått den *vidsyn* som man brukar få först på ålderns höst ... DOCK - ADAM - DU Ä R VÄRD ALL RESPEKT - DET VILL JAG GÄRNA FÅ FRAM ...
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-10-20, 14:44
Bra debattinlägg.
Att polisanmäla folk för hets mot folkgrupp är enbart kontraproduktivt.
Permalänk | Anmäl
Mr President, 2009-10-20, 14:49
Bra inlägg i debatten Adam!!
//Annika Beijbom
Permalänk | Anmäl
Annika Beijbom, 2009-10-20, 14:53
Jag bara undrar...
Hur länge hela pketablissemanget ska låtsas att invandringen handlar om invandrare,när det i mycket större utsträckning handlar om pkelitens ansvar för Sveriges totalfuckup av multikultiromantiken.
Permalänk | Anmäl
Tjenamoss!, 2009-10-20, 14:55
Jaså, stympas debatten? Så lät det inte från liberalt håll när Mohamed Omar började ifrågasätta förintelsen. Då ropades det på censur från alla håll och kanter. Ingen stod upp för yttrandefriheten då.
Det liberala hyckleriet förnekar sig aldrig.
Permalänk | Anmäl
R. , 2009-10-20, 14:57
Intressant att en liberal kallar Centrum mot Rasism agerande för hudlöst när de kritiserar SD:s hets, när liberaler var så kategoriska åt andra hållet när Aftonbladet lät trycka artikeln om israeliska organstölder. Yttrandefrihet har tydligen även en etnisk dimension...
Permalänk | Anmäl
Umebo, 2009-10-20, 15:01
Helt riktigt, Adam! Sätt omedelbart fart!
Börja med att rensa ut den nuvarande inhumana flyktingpolitiken. Sverigedemokraternas flyktingpolitik är i dagsläget nästintill absolut konservatism -- behåller vi status quo får de som de vill. De etablerade partiernas oförmåga att bemöta SD bottnar till större delen i att de delar Sverigedemokraternas åsikt om hur praxis ska se ut, om än inte (alltid) de bakomliggande värderingarna.
Permalänk | Anmäl
Jesper, 2009-10-20, 15:50
@R, Umebo:
http://adam.luf.se/2009/08/dumheter-bemoter-man-med-motargument.html
Notera att varken jag eller någon från Liberala ungdomsförbundet har sökt censurera eller förbjuda Mohammed Omar att uttala sig.
Permalänk | Anmäl
Adam Cwejman, 2009-10-20, 15:56
Men Bo T., du sitter ju bara och rapar idiotier. Kan du namnge någon socialdemokratisk politruk inom Centrum för Rasism. Nej, jag trodde väl det.
Permalänk | Anmäl
Peter, 2009-10-20, 16:23
Helt rätt.
Men varför driver inte fp en nedläggning av eländet.
Eller är fp bara en pratmaskin? Ni drev inte heller kravet på att kunna svenska för medborgarskap.
Tomma tunnor skramlar mest.
Permalänk | Anmäl
goran, 2009-10-20, 16:26
Känns tryggt att veta att efter valet 2010 så börjar återgången till ett Sverige styrt av svenska värderingar. Välkomna Sverige Demokraterna!
Permalänk | Anmäl
Charlotte T., 2009-10-20, 16:57
Nu behöver väl många väljare inte politiker som talat om för dem för- och nackdelarna kring "muslimer /invandrare", då de flesta väljare har egna erfarenheter från verkligheten, vardagen...det liv som sällan de styrande politikerna befinner sig i.
Strutspolitik och politiska beskrivningar som inte känns igen av väljarna har spelat ut sin roll, liksom respekten kring politikers kunskaper kring olika ämnen som visat stora brister allt för ofta.
Permalänk | Anmäl
Pia "Vilda" Nordin, 2009-10-20, 17:07
Nu behöver väl många väljare inte politiker som talat om för dem för- och nackdelarna kring "muslimer /invandrare", då de flesta väljare har egna erfarenheter från verkligheten, vardagen...det liv som sällan de styrande politikerna befinner sig i.
Strutspolitik och politiska beskrivningar som inte känns igen av väljarna har spelat ut sin roll, liksom respekten kring politikers kunskaper kring olika ämnen som visat stora brister allt för ofta.
Permalänk | Anmäl
Pia "Vilda" Nordin, 2009-10-20, 17:08
@25 öh, Mariam Osman Sherifay är sossepolitruken som fått en fet lön för att föra nonsenskampanjer i Sverige...
Permalänk | Anmäl
Q, 2009-10-20, 17:08
En skribent med det fantasifulla namnet "lögndetektorn" skriver att "...Visst ska SDs lögner bemötas med diskussion och fakta..." Men Åkessons artikel var faktiskt i allt väsentligt saklig, och utgick från - när det gäller brottslighet - från BRÅ's egen statistik och gjorda undersökningar.
Ska vi gissa att den/de forskare som var så omdömeslösa att de vågade sig ut i det minfältet numera sitter i källaren och sorterar gem.
BRÅ hävdar numera att man räknat om allting och då - simsalabim - finns inte längre den 500%-iga överrepresentationen längre.
Men vad hjälper det? ALLA med egen erfarenhet från arbete i rättsväsende och socialtjänst vet av egen erfarenhet att exempelvis personrån nästan undantagslöst utförs av barn till flyktingar, och att det är svårt att finna deltagare i gruppvåldtäkter som inte har samma ursprung.
Permalänk | Anmäl
Tage Sundin, 2009-10-20, 17:21
Oavsett om SD har rätt eller fel i det dom säger så kommer dom få min röst och det är ganska enkelt. Jag tycker invandringen har varit övervägande negativ och vill ha ett TOTAL STOPP i många år framöver, för att se vart vi hamnar med dom invandrare som redan finns här.
Svårare än så är det inte, så jag hoppas att media och politiker fattar det för när man hör dom resonera över varför folk går till SD så kan jag ju säga att i mitt fall är dom helt off.
Permalänk | Anmäl
Svensk, 2009-10-20, 17:45
Klart att CMR ska anmäla och få det prövat, Om man har kränkningslagar då bör de eferföljas, annars är det ingen vits att ha kontraproduktiva fördummande lagar som inskränker yttrandefriheten, eller har jag missat något?
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2009-10-20, 17:52
Bra talat. Svallvågorna efter JÅ:s fantastiska magplask dränker hela det politiska landskapet som en tsunami.
.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5984660.ab
.
Toppskummet av landets intellekuella och moraliska andrasortering, Regim & Riksnatt, tappar stjärten av nervositet och glömmer allt utom Sverigedemokraterna. Jimmie Åkesson står på huvudet i brunnen - och styr just nu allting. CMR? Det är hans propagandastöttrupp. Vem hittade på CMR? Jo Mona Sahlin! Vem annars. Hon som för nåt decennium förbluffade svenska ungturkar med reflexionen "jag tror att vi svenskar är avundsjuka på invandrare för vi har ingen tradition, vi har bara midsommar och andra töntiga saker". Sen har följt raddor av bravader. Det går ju för fan inte. Håller inte. Funkar inte. Ska man komma tillrätta med SD-populismen får man faktuskt lov att vara självkritisk, och inte bara kasta skit på det folk man ska representera. När nu socialdemokratin efter en lång tids sänka börjar likna någonting igen är det dags att stabila krafter tar ett fast grepp och sätter stopp för allsköns fjollerier. Jag vill se ett stabilt, förutsägbart styre som på Erlanders och Strängs tid, alltså innan den begåvade men hopplöst obalanserade nationalskummisen Olof Palme stirrade sönder hela Rörelsen. UT med Bimbon och in med Thomas Östros!
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-20, 19:41
Ni som är frustrerade över att ingen "avslöjar SD:s lögner" - varför gör ni inte det själva? Varför bemöter ingen SD och avslöjar deras lögner? Att avslöja lögner är det lättaste som finns - när någon väl visat på lögnerna blir dom uppenbara för alla och omöjliga att föra fram i debatten. Så sätt igång någon. Snälla. Hallå....
Permalänk | Anmäl
Egil, 2009-10-20, 19:51
Bra artikel.
Felaktigheter och fördomar ska bemötas med fakta.
De problem som faktiskt ändå finns, ska lyftas fram i ljuset för att finna lösningar, inte avfärdas som rasism.
Det var t ex bara pinsamt att se och höra Maude Olofsson i morgonsoffan bemöta Åkessons argument med "grumliga vatten", "fördomar" och "rasism", istället för fakta och motargument i sakfrågorna.
Centrum mot rasism gör bara skada. Lägg ner. De är lika inskränkta och fanatiskt låsta i sin egen lilla världsbild som SD.
Permalänk | Anmäl
pr1vat3, 2009-10-20, 20:00
Rör inte mitt CMR - de är ju superroliga och skänker mig den största glädje. Det är visserligen svårt att upprepa höjdaren Nogger black, men Kv Negern står inte långt efter. Nu ger de sig på den Svenska tryckfrihetsförordningen, som kanske är det heligaste Sverige har, när vi tänker efter. De ser jag fram emot. Bäst av allt är ändå att CRM skulle kunna heta CFR - varje gång media visar en bild på dess ordförande kommer fem Svenskar till att börja heila, vet dock inte om detta är tragiskt eller humorisistiskt, men jag väljer att garva. Sverige är helt galet, och det är en ynnest att få se spektaklet, vilken nutidshistoria, jag var med...
Permalänk | Anmäl
Sven Svensk, 2009-10-20, 20:57
"Har verkligen islam påverkat det svenska samhället i någon betydande grad?"
-Tja, den frågan kanske ska ställas till de få judar som fortfarande vågar uppehålla sig i vårt land? Tänker på bl a följande:
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_3211715.svd
Judehataren Muhammed Omar nu rumsren på Newsmill
http://www.dn.se/sthlm/judiska-fotbollsspelare-attackerade-1.280316
Judiska fotbollsspelare attakerade av "Svenska" muslimer
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bjorklund-hets-mot-judar-1.815671
Reepalus hets mot judiska tennisspelare
http://www.dn.se/opinion/signerat/jk-lambertz-borde-ha-sokt-hjalp-1.596354
Anti-Semitismen i Stockholmsmoskén
http://www.dn.se/opinion/debatt/antirasistisk-pobel-nytt-hot-mot-judarna...
Attacker mot Judar och pro-Israeler av muslimer och vänsterextremister numera vanligt
Visst har Sverige har förändrats, och inte till det bättre...
Permalänk | Anmäl
Oscar Jacobsson, 2009-10-20, 21:02
Nobelt syfte? Av deras resultat att döma så är det en åsiktsmyndighet som inte står de stalinistiska politiska kommisarierna långt efter.
Permalänk | Anmäl
suka, 2009-10-20, 21:31
#14 Fritänkare,
Att tro att Åkessons artikel skulle prövas av JK har dementerats av JK själv idag. Det behövde man inte vara expert för att förstå.
Permalänk | Anmäl
Tommy Sandström, 2009-10-20, 21:58
Bra skrivet!
Dock, vad jag vet så är 11% av sveriges befolkning utrikes födda. Detta är en oerhörd siffra och en kataklysmisk förändring av sverige. Denna förändring har genomförts av våra politker utan någon som helst debatt om vad som är bäst för sverige. Jag vet inte varför. De enda som på något effektivt sätt kräver en debatt av detta är SD. Och allt jag ser av de andra är försök att mörklägga. Därför överväger jag att rösta på dem 2010.
Det kanske verkar fånigt att rösta på ett enfrågeparti eller att ge efter för sin egen inneboende rasism. MEN. Att ta emot mer främlingar / tid än ett samhäller kan assimilera är enormt riskabelt, såvitt jag kan se. Vi människor är långt mycket primitivare än vad som tillstås i den allmänna debatten. Att blod är tjockare än vatten vet vi alla men ringarna på vattnet från den sanningen är precis lika verkliga. Till syvende och sist är min lojalitet mot mina egna gener. Och därför i förlängningen till min familjs gener. Och till min familjs familjs gener. Etcetera. Att ta emot folk i en takt där vi kan gifta oss med varandra och bli "vi" och blanda gener är acceptabelt. Att ta emot folk i en takt där så inte kan ske är farligt.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-10-20, 22:45
Förgör hela dretorganisationen Centrum mot rasism, utradera den från jordens yta. Ty den fyller ingen fuktion i sin patetiska jakt på glassar, kvartersnamn, debattartiklar och annat som inte har med rasism att göra!
Permalänk | Anmäl
Karpstryparn, 2009-10-21, 00:58
#42 Jo, det är riktigt, men med Åkessons senaste artikel har man gått från en allmän och berättigad kritik mot invandringen ÖVER till något helt annat, nämligen en generell brännmärkningen av en stor minoritet vilket i princip är att starta ett inbördeskrig. Med denna katastrofala förvandling har Sverigedemokraterna i ett slag gjort sig helt omöjliga. CMR? Det är en skamfläck och ska helst bara utraderas.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-21, 02:31
Det är svårt att bemöta Åkessons argument med motargument då dessa saknas. Jag tror inte det finns nåon medelbegåvad Svensk som inte ser den negativa inverkan islam har haft på det Svenska samhället det senaste åren. Jag menat inte att alla muslimer har bidragit till detta, eller att Sverige inte har haft något utbyte av invandringen. Vad jag däremot menar är att, all things concidered, den islamistiska influensen har varit överväldigande negativ.
Saker som yttrandefrihet, religionsfrihet och mänskliga rättigheter har alla aktivt motarbetats av muslimer i Sverige. Det hade varit en sak om det handlat om en liten grupp som ingen bryr sig om ändå. Så är inte fallet.men så är inte fallet. Denna grupp vunnit stort gehör och faktiskt drivit igenom sin agenda i flera fall. Vad är positivt med att vi i Sverige idag tillåter övergrepp, kvinnoförtryck och djurplågeri? Ingenting!
För ett år sedan skulle jag aldrig kunna tänka mig att rösta på SD, men kommer att göra det i nästa val av akut nödvändighet. Sverige behöver vakna från sin PK-koma och inse att all multikultur inte är god per se.
Permalänk | Anmäl
Anonymous, 2009-10-21, 10:23
#42 Peter. Nu är jag ingen anhängare av SD och Åkesson, men rätt ska vara rätt. Du skriver om generell brännmärkning av muslimer. Men Åkesson sysslar inte med sådant. Han är noga med att påpeka detta. Har du ens läst honom? Så här skriver han i sin artikel i Aftonbladet:
"Naturligtvis är en betydande andel av Europas muslimer inte bokstavstroende, även om de flesta studier som gjorts på området visar att fundamentalisterna är en stor och växande minoritet."
Där har vi alltså generaliseringen vad gäller bokstavstroende och fundamentalism. Naturligtvis menar Åkesson samma sak vad gäller våldtäkter och terrorism. Alla muslimer är inte våldtäktsmän och/eller terrorister. Blott alltför många är det!
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-10-21, 10:30
#31 Tage Sundin, 2009-10-20, 18:21
Jimmie Åkessons artikel var spekulativ hetspropaganda avsedd att misstänkliggöra muslimer. I våldtäksstatistiken finns inga uppgifter om religionstillhörighet likt förbannat påstår Åkesson att muslimska män är överrepresenterade.
Att Åkesson hänvisar till fakta från enstaka undersökningar och diverse statistik räcker inte. Han har endast ansträngt sig att hitta sådana fakta som kan styrka hans tes. Alla andra fakta har han utelämnat. Det finns undersökningar som visar att brittiska muslimer är mer lojala mot Storbritannien än vad britterna själva är, att tyska muslimer är mer lojala än vad tyskarna själva är. Varför hänvisar han inte till dem?
Av de terrorattentat som utfördes i Europa år 2007 ansvarade franska och spanska separatister för ca 90% medan extrema islamister svarade för futtiga 0,6%. Varför hänvisar inte Åkesson till dessa fakta? Kan det vara för att de är obehagliga för honom?
Själv tillhör Åkesson och hans partikamrater en nationalistisk rörelse. För att använda samma "kreativa" resonemang som Åkesson själv: Det största hotet mot Sverige och Europa är nationalisterna. Nationalismen har ökat kraftigt i Europa under de senaste åren. Risken är stor att om 20 år kommer upprepade terrorattentat av nationalister som vill "Ge oss Sverige tillbaka" från EU att tillhöra vardagen.
Permalänk | Anmäl
Lögndetektorn , 2009-10-21, 13:37
#46 Mats Forssblad, 2009
Jo, Åkesson utpekar faktiskt muslimer generellt. Han påstår att det pågår en radikalisering bland muslimer. När han talar om "det största utländska hotet sedan 2:a världskriget" avser han den muslimska befolkningen i Europa. Det är bara att läsa innantill.
Åkesson spekulerar hejvilt. Ingen vet hur islam kommer att utvecklas de närmaste åren. Det är faktiskt helt omöjligt att säga. Vad säger att de barn som i framtiden föds av muslimer ens kommer att förbli muslimer? Ingenting.
Permalänk | Anmäl
Lögndetektorn , 2009-10-21, 13:46
jag minns när mona sahlin skulle ta debatten mot åkesson i tv. hon blev fullständigt pulvriserad i debatten . stod bara å tjatade om att zlatan minsann är svensk. förs debatten på den låga nivån av sossarna lär det nog bli ca 10 % för SD som jag själv kommer att rösta på
Permalänk | Anmäl
betongolle, 2009-10-21, 17:49
55 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Bra skrivit. Demokrati och demokratisk debatt framför allt annat! De storebrorsfasoner som ni nu håller på med inom den nya överklassen slår bara tillbaka mot er själva....
"Centrum mot rasism har i grunden ett nobelt syfte..."
Ytterligare en förening som bara syftar till att ge socialdemokratiska politruker feta löner utan att göra någon nytta är knappast någon nobel företeelse.
Svara gärna på detta:
Under flera decennier har svenska politiker, massmedia och övrig samhällselit tigit om invandringens negativa konsekvenser. Det har både förvånat och upprört mig som varit verksam i vården med många invandrare som patienter och därmed fått en rätt så god inblick i både vad som är bra och vad som är dåligt.
Det är sällsynt att få saklig kunskap om invandring och migration i Sverige. Forskaren och socialantropologen Aje Carlbom tillhör ett av undantagen. Ni kan läsa honom här på Newsmill. Gunnar Sandin, journalist och socionom och tidigare pressombudsman på Bris är ett annat undantag. Han skrev en artikel på DN Debatt 2008-04-08. Länk nedan
http://www.dn.se/opinion/debatt/journalisterna-morklagger-sanningen-om-i...
Stina. Om en muslim får mat, logi, pengar och full tillgång till den offentliga servicen utan någon som helst motprestation så kostar det inget för det har Bengt Westerberg sagt och alla som säger emot är rasister och ska slaktas av AFA.
Väl talat!
#4 Bo T
Har du läst Aje Carlboms artiklar i Newsmill och Röda rummet (nättidning?). I så fall har du sett att alla som inte har samma uppfattning som en liten PK-elit uppfattas som rasister. Hur den här processen har gått till är obegriplig för mig och jag har ändå levt och varit yrkesverksam under den här perioden. Dessutom tagit del av samhällsdebatten.
Centrum för rasism driver inte sin verksamhet med meningslösa medel.
Det är värre än så.
De driver sin verksamhet med skattemedel.
En annan viktig kunskap att försöka sprida är att det inte finns några raser. Rasism är ett ord/begrepp som sprider okunskap.
Vad det egentligen handlar om är konflikten och konkurrensen mellan olika sk "kulturella konstruktioner".
Vissa "kulturella konstruktioner" är äldre än andra och vissa sämre anpassade till den kultur som skapats av industrialismen och upplysningstiden/vetenskapen.
Om debatten kunde fokusera på detta så kanske vi kunde slippa Åkessons retorik.
Visst ska SDs lögner bemötas med diskussion och fakta. Men eftersom vi har en lag om hets mot folkgrupp förstår jag inte varför du förmenar CMR och andra att uppmärksamma eventuella brott mot denna. Det måste ju rimligen liggas i alla intresse att få veta var gränserna för yttrandefriheten går i detta land. Det kan ju inte vara CMRs fel om Aftonbladet mot alla odds skulle fällas. D
I själva verket är det ju du, Adam Cwejman, som spelar SD i händerna. I din artikel bemöter du på inte en endaste punkt Åkessons hetspropaganda mot muslimer. Istället skuldbelägger du CMR och upprepar det gamla meningslösa tjatet om att SD inte får bli martyrer.
SD kommer att fortsätta älta sin martyrroll oavsett vad som sägs. Till och med när Åkesson går ut och hetsar mot muslimer i AB vill han få det till att det var Aftonbladets fel, för han menade ju islam och inte muslimer... Trots att ordet muslimer nämns14 gånger i texten och även i samband med uttrycket "det största utländska hotet mot Sverige"
Du svamlar en massa floskler om hur viktigt det är att bemöta Sverigedemokraterna med diskussion och att ifrågasätta deras verklighetsbeskrivning. Men gör det då för tusan !
The populist authoritarianism that is the downside of political correctness means that anyone, sometimes it seems like everyone, can proclaim their grief and have it acknowledged. The victim culture, every sufferer grasping for their own Holocaust, ensures that anyone who feels offended can call for moderation, for dilution, and in the end, as is all too often the case, for censorship. And censorship, that by-product of fear - stemming as it does not from some positive agenda, but from the desire to escape our own terrors and superstitions by imposing them on others - must surely be resisted. ~Jonathon Green, "Did You Say 'Offensive?'," as posted on wordwizard.com
Jag tror det finns organiserade rasistiska grupper som hetsar mot kristna, judar, svenskar, västerlänningar och som gräver sig in i det svenska samhället.
Alla som är emot rasism borde leta up dem, hänga ut dem och fördöma dem.
En uppgift som bidrar till det goda samhället. Till verket!
"Har verkligen islam påverkat det svenska samhället i någon betydande grad?"
Avlägg ett besök i någon av Malmös otaliga källarmoskéer så finner du svaret.
Att flytta till en invandrartät förort verkar för djärvt för att ens föreslå.
Inget konserverar och förråar världen mer än det låtsade raseriet över låtsade orättvisor...
Bo T missar aldrig ett tillfälle att agera dyngspridare åt all sköns svepande smörja. Det gäller inte bara i den här debatten på Newsmill utan på många andra. Bara hans tal om att man i Sverige byggt upp offentliga verksamheter i akt och mening att "ge jobb åt socialdemokratiska politruker" är nog för att räkna bort honom från den seriösa delen av debatten.
Sedan till saken: Det är utmärkt att (SD) artikeln blir rättsligt prövad. Samtidigt är det lika utmärkt att Aftonbladet faktiskt publicerat den. Aftonbladets publicering har lyft fram vad (SD) som parti faktiskt står för och hur de agerar. Det har lyft fram hur (SD) brukar lögnen som metod att beskriva samhället. Det fina med att artikeln sedan blir rättsligt prövad är att man då också juridiskt kan slå fast att (SD) sprider en massa smörja som dels saknar förankring i verkligheten dels är så svepande att det faller under "hets mot folkgrupp" och med det tryckfrihetslagens förtalsregler. Aftonbladet ska ha all heder för att de tar på sig den otacksamma rollen av att bli föremål för den rättsliga prövningen - med risk att bli fällda - och Centrum mot rasism heder av att initiera prövningen och därmed markera att den är vaken gentemot företeelser som inte hör hemma i en levande och på respekt för varandra byggt öppet och demokratiskt samhälle.
alla kan ej vara så intelligenta som adam cwejman - hav förståelse för andra som inte är så intelligenta - intelligenta på samma sätt that is - jag tycker hon mariam är modig - visar civilkurage - sånna som hon måste oxå få finnas - olika sorters intelligens kan ta sej lite olika uttryck - vems intelligens som är *bäst* - kan ibland vara svårt att veta - jag låter denna fråga för min del vara *öppen* - *mångfald* är ju ett *poppis* ord - tja varför inte - alla k a n inte vara exakkt lika - hav förståelse - även om du - adam - i mitt tycke m y c k e t ung och kanske därför inte riktigt har uppnått den *vidsyn* som man brukar få först på ålderns höst ... DOCK - ADAM - DU Ä R VÄRD ALL RESPEKT - DET VILL JAG GÄRNA FÅ FRAM ...
Bra debattinlägg.
Att polisanmäla folk för hets mot folkgrupp är enbart kontraproduktivt.
Bra inlägg i debatten Adam!!
//Annika Beijbom
Jag bara undrar...
Hur länge hela pketablissemanget ska låtsas att invandringen handlar om invandrare,när det i mycket större utsträckning handlar om pkelitens ansvar för Sveriges totalfuckup av multikultiromantiken.
Jaså, stympas debatten? Så lät det inte från liberalt håll när Mohamed Omar började ifrågasätta förintelsen. Då ropades det på censur från alla håll och kanter. Ingen stod upp för yttrandefriheten då.
Det liberala hyckleriet förnekar sig aldrig.
Intressant att en liberal kallar Centrum mot Rasism agerande för hudlöst när de kritiserar SD:s hets, när liberaler var så kategoriska åt andra hållet när Aftonbladet lät trycka artikeln om israeliska organstölder. Yttrandefrihet har tydligen även en etnisk dimension...
Helt riktigt, Adam! Sätt omedelbart fart!
Börja med att rensa ut den nuvarande inhumana flyktingpolitiken. Sverigedemokraternas flyktingpolitik är i dagsläget nästintill absolut konservatism -- behåller vi status quo får de som de vill. De etablerade partiernas oförmåga att bemöta SD bottnar till större delen i att de delar Sverigedemokraternas åsikt om hur praxis ska se ut, om än inte (alltid) de bakomliggande värderingarna.
@R, Umebo:
http://adam.luf.se/2009/08/dumheter-bemoter-man-med-motargument.html
Notera att varken jag eller någon från Liberala ungdomsförbundet har sökt censurera eller förbjuda Mohammed Omar att uttala sig.
Men Bo T., du sitter ju bara och rapar idiotier. Kan du namnge någon socialdemokratisk politruk inom Centrum för Rasism. Nej, jag trodde väl det.
Helt rätt.
Men varför driver inte fp en nedläggning av eländet.
Eller är fp bara en pratmaskin? Ni drev inte heller kravet på att kunna svenska för medborgarskap.
Tomma tunnor skramlar mest.
Känns tryggt att veta att efter valet 2010 så börjar återgången till ett Sverige styrt av svenska värderingar. Välkomna Sverige Demokraterna!
Nu behöver väl många väljare inte politiker som talat om för dem för- och nackdelarna kring "muslimer /invandrare", då de flesta väljare har egna erfarenheter från verkligheten, vardagen...det liv som sällan de styrande politikerna befinner sig i.
Strutspolitik och politiska beskrivningar som inte känns igen av väljarna har spelat ut sin roll, liksom respekten kring politikers kunskaper kring olika ämnen som visat stora brister allt för ofta.
Nu behöver väl många väljare inte politiker som talat om för dem för- och nackdelarna kring "muslimer /invandrare", då de flesta väljare har egna erfarenheter från verkligheten, vardagen...det liv som sällan de styrande politikerna befinner sig i.
Strutspolitik och politiska beskrivningar som inte känns igen av väljarna har spelat ut sin roll, liksom respekten kring politikers kunskaper kring olika ämnen som visat stora brister allt för ofta.
@25 öh, Mariam Osman Sherifay är sossepolitruken som fått en fet lön för att föra nonsenskampanjer i Sverige...
En skribent med det fantasifulla namnet "lögndetektorn" skriver att "...Visst ska SDs lögner bemötas med diskussion och fakta..." Men Åkessons artikel var faktiskt i allt väsentligt saklig, och utgick från - när det gäller brottslighet - från BRÅ's egen statistik och gjorda undersökningar.
Ska vi gissa att den/de forskare som var så omdömeslösa att de vågade sig ut i det minfältet numera sitter i källaren och sorterar gem.
BRÅ hävdar numera att man räknat om allting och då - simsalabim - finns inte längre den 500%-iga överrepresentationen längre.
Men vad hjälper det? ALLA med egen erfarenhet från arbete i rättsväsende och socialtjänst vet av egen erfarenhet att exempelvis personrån nästan undantagslöst utförs av barn till flyktingar, och att det är svårt att finna deltagare i gruppvåldtäkter som inte har samma ursprung.
Oavsett om SD har rätt eller fel i det dom säger så kommer dom få min röst och det är ganska enkelt. Jag tycker invandringen har varit övervägande negativ och vill ha ett TOTAL STOPP i många år framöver, för att se vart vi hamnar med dom invandrare som redan finns här.
Svårare än så är det inte, så jag hoppas att media och politiker fattar det för när man hör dom resonera över varför folk går till SD så kan jag ju säga att i mitt fall är dom helt off.
Klart att CMR ska anmäla och få det prövat, Om man har kränkningslagar då bör de eferföljas, annars är det ingen vits att ha kontraproduktiva fördummande lagar som inskränker yttrandefriheten, eller har jag missat något?
Bra talat. Svallvågorna efter JÅ:s fantastiska magplask dränker hela det politiska landskapet som en tsunami.
.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5984660.ab
.
Toppskummet av landets intellekuella och moraliska andrasortering, Regim & Riksnatt, tappar stjärten av nervositet och glömmer allt utom Sverigedemokraterna. Jimmie Åkesson står på huvudet i brunnen - och styr just nu allting. CMR? Det är hans propagandastöttrupp. Vem hittade på CMR? Jo Mona Sahlin! Vem annars. Hon som för nåt decennium förbluffade svenska ungturkar med reflexionen "jag tror att vi svenskar är avundsjuka på invandrare för vi har ingen tradition, vi har bara midsommar och andra töntiga saker". Sen har följt raddor av bravader. Det går ju för fan inte. Håller inte. Funkar inte. Ska man komma tillrätta med SD-populismen får man faktuskt lov att vara självkritisk, och inte bara kasta skit på det folk man ska representera. När nu socialdemokratin efter en lång tids sänka börjar likna någonting igen är det dags att stabila krafter tar ett fast grepp och sätter stopp för allsköns fjollerier. Jag vill se ett stabilt, förutsägbart styre som på Erlanders och Strängs tid, alltså innan den begåvade men hopplöst obalanserade nationalskummisen Olof Palme stirrade sönder hela Rörelsen. UT med Bimbon och in med Thomas Östros!
Ni som är frustrerade över att ingen "avslöjar SD:s lögner" - varför gör ni inte det själva? Varför bemöter ingen SD och avslöjar deras lögner? Att avslöja lögner är det lättaste som finns - när någon väl visat på lögnerna blir dom uppenbara för alla och omöjliga att föra fram i debatten. Så sätt igång någon. Snälla. Hallå....
Bra artikel.
Felaktigheter och fördomar ska bemötas med fakta.
De problem som faktiskt ändå finns, ska lyftas fram i ljuset för att finna lösningar, inte avfärdas som rasism.
Det var t ex bara pinsamt att se och höra Maude Olofsson i morgonsoffan bemöta Åkessons argument med "grumliga vatten", "fördomar" och "rasism", istället för fakta och motargument i sakfrågorna.
Centrum mot rasism gör bara skada. Lägg ner. De är lika inskränkta och fanatiskt låsta i sin egen lilla världsbild som SD.
Rör inte mitt CMR - de är ju superroliga och skänker mig den största glädje. Det är visserligen svårt att upprepa höjdaren Nogger black, men Kv Negern står inte långt efter. Nu ger de sig på den Svenska tryckfrihetsförordningen, som kanske är det heligaste Sverige har, när vi tänker efter. De ser jag fram emot. Bäst av allt är ändå att CRM skulle kunna heta CFR - varje gång media visar en bild på dess ordförande kommer fem Svenskar till att börja heila, vet dock inte om detta är tragiskt eller humorisistiskt, men jag väljer att garva. Sverige är helt galet, och det är en ynnest att få se spektaklet, vilken nutidshistoria, jag var med...
"Har verkligen islam påverkat det svenska samhället i någon betydande grad?"
-Tja, den frågan kanske ska ställas till de få judar som fortfarande vågar uppehålla sig i vårt land? Tänker på bl a följande:
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_3211715.svd
Judehataren Muhammed Omar nu rumsren på Newsmill
http://www.dn.se/sthlm/judiska-fotbollsspelare-attackerade-1.280316
Judiska fotbollsspelare attakerade av "Svenska" muslimer
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bjorklund-hets-mot-judar-1.815671
Reepalus hets mot judiska tennisspelare
http://www.dn.se/opinion/signerat/jk-lambertz-borde-ha-sokt-hjalp-1.596354
Anti-Semitismen i Stockholmsmoskén
http://www.dn.se/opinion/debatt/antirasistisk-pobel-nytt-hot-mot-judarna...
Attacker mot Judar och pro-Israeler av muslimer och vänsterextremister numera vanligt
Visst har Sverige har förändrats, och inte till det bättre...
Nobelt syfte? Av deras resultat att döma så är det en åsiktsmyndighet som inte står de stalinistiska politiska kommisarierna långt efter.
#14 Fritänkare,
Att tro att Åkessons artikel skulle prövas av JK har dementerats av JK själv idag. Det behövde man inte vara expert för att förstå.
Bra skrivet!
Dock, vad jag vet så är 11% av sveriges befolkning utrikes födda. Detta är en oerhörd siffra och en kataklysmisk förändring av sverige. Denna förändring har genomförts av våra politker utan någon som helst debatt om vad som är bäst för sverige. Jag vet inte varför. De enda som på något effektivt sätt kräver en debatt av detta är SD. Och allt jag ser av de andra är försök att mörklägga. Därför överväger jag att rösta på dem 2010.
Det kanske verkar fånigt att rösta på ett enfrågeparti eller att ge efter för sin egen inneboende rasism. MEN. Att ta emot mer främlingar / tid än ett samhäller kan assimilera är enormt riskabelt, såvitt jag kan se. Vi människor är långt mycket primitivare än vad som tillstås i den allmänna debatten. Att blod är tjockare än vatten vet vi alla men ringarna på vattnet från den sanningen är precis lika verkliga. Till syvende och sist är min lojalitet mot mina egna gener. Och därför i förlängningen till min familjs gener. Och till min familjs familjs gener. Etcetera. Att ta emot folk i en takt där vi kan gifta oss med varandra och bli "vi" och blanda gener är acceptabelt. Att ta emot folk i en takt där så inte kan ske är farligt.
Förgör hela dretorganisationen Centrum mot rasism, utradera den från jordens yta. Ty den fyller ingen fuktion i sin patetiska jakt på glassar, kvartersnamn, debattartiklar och annat som inte har med rasism att göra!
#42 Jo, det är riktigt, men med Åkessons senaste artikel har man gått från en allmän och berättigad kritik mot invandringen ÖVER till något helt annat, nämligen en generell brännmärkningen av en stor minoritet vilket i princip är att starta ett inbördeskrig. Med denna katastrofala förvandling har Sverigedemokraterna i ett slag gjort sig helt omöjliga. CMR? Det är en skamfläck och ska helst bara utraderas.
Det är svårt att bemöta Åkessons argument med motargument då dessa saknas. Jag tror inte det finns nåon medelbegåvad Svensk som inte ser den negativa inverkan islam har haft på det Svenska samhället det senaste åren. Jag menat inte att alla muslimer har bidragit till detta, eller att Sverige inte har haft något utbyte av invandringen. Vad jag däremot menar är att, all things concidered, den islamistiska influensen har varit överväldigande negativ.
Saker som yttrandefrihet, religionsfrihet och mänskliga rättigheter har alla aktivt motarbetats av muslimer i Sverige. Det hade varit en sak om det handlat om en liten grupp som ingen bryr sig om ändå. Så är inte fallet.men så är inte fallet. Denna grupp vunnit stort gehör och faktiskt drivit igenom sin agenda i flera fall. Vad är positivt med att vi i Sverige idag tillåter övergrepp, kvinnoförtryck och djurplågeri? Ingenting!
För ett år sedan skulle jag aldrig kunna tänka mig att rösta på SD, men kommer att göra det i nästa val av akut nödvändighet. Sverige behöver vakna från sin PK-koma och inse att all multikultur inte är god per se.
#42 Peter. Nu är jag ingen anhängare av SD och Åkesson, men rätt ska vara rätt. Du skriver om generell brännmärkning av muslimer. Men Åkesson sysslar inte med sådant. Han är noga med att påpeka detta. Har du ens läst honom? Så här skriver han i sin artikel i Aftonbladet:
"Naturligtvis är en betydande andel av Europas muslimer inte bokstavstroende, även om de flesta studier som gjorts på området visar att fundamentalisterna är en stor och växande minoritet."
Där har vi alltså generaliseringen vad gäller bokstavstroende och fundamentalism. Naturligtvis menar Åkesson samma sak vad gäller våldtäkter och terrorism. Alla muslimer är inte våldtäktsmän och/eller terrorister. Blott alltför många är det!
#31 Tage Sundin, 2009-10-20, 18:21
Jimmie Åkessons artikel var spekulativ hetspropaganda avsedd att misstänkliggöra muslimer. I våldtäksstatistiken finns inga uppgifter om religionstillhörighet likt förbannat påstår Åkesson att muslimska män är överrepresenterade.
Att Åkesson hänvisar till fakta från enstaka undersökningar och diverse statistik räcker inte. Han har endast ansträngt sig att hitta sådana fakta som kan styrka hans tes. Alla andra fakta har han utelämnat. Det finns undersökningar som visar att brittiska muslimer är mer lojala mot Storbritannien än vad britterna själva är, att tyska muslimer är mer lojala än vad tyskarna själva är. Varför hänvisar han inte till dem?
Av de terrorattentat som utfördes i Europa år 2007 ansvarade franska och spanska separatister för ca 90% medan extrema islamister svarade för futtiga 0,6%. Varför hänvisar inte Åkesson till dessa fakta? Kan det vara för att de är obehagliga för honom?
Själv tillhör Åkesson och hans partikamrater en nationalistisk rörelse. För att använda samma "kreativa" resonemang som Åkesson själv: Det största hotet mot Sverige och Europa är nationalisterna. Nationalismen har ökat kraftigt i Europa under de senaste åren. Risken är stor att om 20 år kommer upprepade terrorattentat av nationalister som vill "Ge oss Sverige tillbaka" från EU att tillhöra vardagen.
#46 Mats Forssblad, 2009
Jo, Åkesson utpekar faktiskt muslimer generellt. Han påstår att det pågår en radikalisering bland muslimer. När han talar om "det största utländska hotet sedan 2:a världskriget" avser han den muslimska befolkningen i Europa. Det är bara att läsa innantill.
Åkesson spekulerar hejvilt. Ingen vet hur islam kommer att utvecklas de närmaste åren. Det är faktiskt helt omöjligt att säga. Vad säger att de barn som i framtiden föds av muslimer ens kommer att förbli muslimer? Ingenting.
jag minns när mona sahlin skulle ta debatten mot åkesson i tv. hon blev fullständigt pulvriserad i debatten . stod bara å tjatade om att zlatan minsann är svensk. förs debatten på den låga nivån av sossarna lär det nog bli ca 10 % för SD som jag själv kommer att rösta på