[...] stora skaran kritiker som skriker ”RAAAASIST” så högt det kan, finns det också en hel hög med folk som tycker att det är farligt att ta debatten med SD. Helst av allt skulle dessa [...]
Blogg:Mediastormen mot SD « Robert Boström, 2009-10-23, 13:27
I aftonbladets artikel gör Åkesson sju eller åtta påståenden av ganska rak karaktär. Bara ett eller ett par tre stycken av dem är ordentligt provokativa som detta med hotade konstnärer, terrororganisationer och våldtäkter.
Det borde vara lätt att endera avvisa dem med hållbara argument och inte bara klassa dem som "lögner".
Om de håller så visar det på problem man måste göra något åt. De som pumpar upp sig i indignation borde använda den energin för att endera tillbakavisa dessa påståenden på ett hållbart eller få fram en lösning på problemen.
Permalänk | Anmäl
Surgubben, 2009-10-20, 14:42
Jag tror inte att någon kultur mår bra av en ökad kriminalitet!
http://affes.wordpress.com/about/
Så länge korrelationen melllan våldsbrott och invandring ser ut som den gör så blir det ingen grund att bygga någon "kultur" överhuvudtaget. Att fortsätta sopa problemen under mattan tjänar INGEN!!
Permalänk | Anmäl
Tjenamoss!, 2009-10-20, 15:00
"Det viktiga i processen är dock att respektera varandra. Det oroar mig när etablerade partier nu går på hård frontlinje mot SD. Nyansen i debatten tappas bort, och minst gynnade av det blir den muslimska gruppen, som inte alls är homogen"
-Här tror jag du sätter fingret på något mycket viktigt!
-Kan hålla med om mycket i ditt inlägg!
-Tänker dock också på vad Maud Olofsson sade i morse: -Vad hon kanske borde sagt är att han skall definiera vad han menar med "nordisk kultur" osv. SD svänger sig ju ofta med liknande begrepp och med ord som sunt förnuft, svepande schabloner (det vet ju alla hur muslimer, j homosexuella, romer eller "afrikaner" är osv : Ta sunt förnuft: Ställ upp 10 st "svenskar" och be dem definiera vad de tycker är "sunt förnut" du kommer få ganska varierande svar, och visst kommer det att finnas en röd tråd också!
Permalänk | Anmäl
Ingemar, 2009-10-20, 15:08
Som du säger så bör dom etablerade partierna verkligen rannsaka sig själva. Jag skulle tro att dom flesta som säger sig sympatisera med (Sd) och ska rösta på dem. Gör det för att dom har tappat allt förtroende för både politiken och journalistiken.
Det talas och skrivs mycket om dom apatiska flyktingbarnen.
Men det största problemet är ju den apatiska flyktingpolitiken.
Permalänk | Anmäl
Margareta Coitus, 2009-10-20, 15:19
Mia ... ville du komma med lösningar på de problem som SD beskriver eller vill du bara visa att du finns? Helt klart är att vi inte ska bygga upp motsättningar mellan grupper vilket ingen är betjänt av men då måste ytterligheter bekämpas.
För att ta fyra exempel Vi kan inte ha ett samhälle där det beroende på livsåskådning är tillåtet/otillåtet med barnäktenskap/pedofeli/patrialism eller flickor som inte får gå i skolan.
Så enkelt är det och samtidigt så svårt eftersom det innebär att vissa personer måste ändra uppfattning eller lämna landet och då föredrar jag att de som står för att flickor inte ska gå i skola, pedofeli, patrialism, barnäktenskap är de som lämnar landet.
Är det rasistiskt? Ja om jag är rasist för att jag inte accepterar pedofeli, barnäktenskap, patrialism, osv - ja då är jag det! Men jag vill påstå att de som inte tar ställning i frågan är rasister eller stödjer pedofeli osv. Antingen är man för eller emot - vad är du?
Permalänk | Anmäl
Jan Stefan Nilsson, 2009-10-20, 15:34
Kultur är en ständigt föränderlig process och SD:s bild av den svenska kulturen som fast, inramad och bestämd har ingen grund i verkligheten.
Permalänk | Anmäl
Andreas, 2009-10-20, 15:44
Bra sagt!
Men angående artikelns millning, polkagrisar? Eeeh? Är det ett test av Newsmill för att se om de kan få folk att milla det de vill om ett ämne genom att bara sätta det under rätt artikel? (ja, folk _kommer_ vara mer benägna att milla "glad" om ett ämne om det står under en artikel som de blir glada av, och vice versa). Dessutom är det rätt sjukt i allmänhet att färgen på den millning som är kopplad till en artikel ska återspeglas i artikelns länk över hela siten, då den kopplade millningen kan vara just en åsikt om ett ämne som representerar motsatsen till artikelns budskap (t.ex. att låta folk milla om ämnet "Jimmy Åkesson" under en artikel skriven av någon galning från "Centrum mot Rasism" eller dylikt).
Permalänk | Anmäl
Niklas K, 2009-10-20, 16:47
Alla politiker och journalister ljuger. Kolla bara på senaste Agenda i SVT där Anders Borg och Tomas Östros ägnar nästan hela sin programtid åt att hävda att den andre har helt fel. Skillnaden är bara att inte hela kultureliten på en och samma gång attackerar dem för dessa felaktigheter.
Permalänk | Anmäl
Anna Andersson, 2009-10-20, 17:09
Oavsett om SD har rätt eller fel i det dom säger så kommer dom få min röst och det är ganska enkelt. Jag tycker invandringen har varit övervägande negativ och vill ha ett TOTAL STOPP i många år framöver, för att se vart vi hamnar med dom invandrare som redan finns här.
Svårare än så är det inte, så jag hoppas att media och politiker fattar det för när man hör dom resonera över varför folk går till SD så kan jag ju säga att i mitt fall är dom helt off.
Permalänk | Anmäl
Svensk, 2009-10-20, 17:44
På tal om konstnärer som försöker presentera Muhammed på ett artistiskt sätt: när det var på tapeten i tidningarna, när Reinfeldt ödmjukade sig inför en lång rad muslimska ambassadörer: jag skrev till ett antal tidningar och också till Reinfeldts kontor och undrade varför de inte sa ett ord i sammanhanget, varken om den iranska tävlingen om den som kunde rita bästa nidbilden om Förintelsen eller om den oändliga rad av anti-judiska, -amerikanska, -västerländska teckningar man kan hitta i många muslimska tidningar - gå t.ex. till al-Ahram på http://weekly.ahram.org.eg/2009/968/cartoon.htm och stega tillbaka bland deras nidteckningar, många rent antisemitiska.
Jag minns inte hur många tidningar jag skrev till, INTE EN ENDA SVARADE! Och självklart skrev ingen om det.
Permalänk | Anmäl
Harry Harrysson, 2009-10-20, 18:00
Jag håller med om att det blir lite märkligt om alla fördömer SD utan att ta upp den problembeskrivning som tas upp och som tyvärr många människor känner igen i dag. Det hjälper inte att sätta munkavel t.ex. på de som är ledsna över att deras förorter numera sätts i brand. För då finns risken att SD framstår som det enda parti som förstår deras högst befogade irritation.
Permalänk | Anmäl
Mikael B, 2009-10-20, 18:04
Rasism, nazist och islamofob är ord som sakta men säkert urholkas. När ledande politiker och journalister ur "eliten" slänger sig med dessa ord ideligen tappar de all innnebörd. Om man ifrågasätter immigrationspolitiken så är man rasist, nazist osv. det politiska klimatet i Sverige är allt annat än sunt. "Nazistkortet" trycks upp i ansiktet så fort någon yppar tabubelagda ämnen.
Jag tycker att den intergrationspolitik som förs är totalhavererad och om ni sen kallar mig nazist, brunskjorta osv. låt vara, de orden har tappat all innebörd för mig (vilket är beklagligt med tanke på historien). Vi tar emot 100 000 nya svenskar varje år, var ska dessa få jobb ifrån? Det är inte rättvist mot någon i vårat svenska samhälle eller mot de invandrare som kommer till Sverige. Det är väl bara sticka ner huvudet i sanden eftersom "eliten" inte ser några problem.
I "Det multikulturella samhällets" namn tycker jag alla politikerna och journalisterna skulle bosätta sig i verkligheten, tex. Angered eller Rosengård.
Permalänk | Anmäl
Neville Chameberlain, 2009-10-20, 18:07
"...Det ligger en del i SD:s kritik av det system vi byggt upp, men SD:s lösningar behöver inte vara de "allena saliggörande", inte heller ska vi lämna den nidbild av muslimer som grupp oemotsagd som SD målar upp. Även Piratpartiets och andra enfrågepartiers världsbild kan ifrågasättas, men den uns av sanning de förmedlar bör tas på allvar. Konstruktiva, kreativa motförslag efterfrågar jag. Att tillsammans, bland etablerade partier, över alla partigränser, sätta sig på höga hästar, försöka ignorera eller förlöjliga äventyrar demokratin och människors tro på politiker i stort. Även i den politiska debatten behövs respekt och tolerans. En demokrati måste ha plats för kritiker också, bara så kan kritiken vändas till något konstruktivt. ..."
Mina applåder ! - Mia Franzén - äääntligen en etablerad riksdagspolitiker som VET vad sunt förnuft = BondFörstånd ÄR - hälsar Josef
Permalänk | Anmäl
Josef Boberg, 2009-10-20, 18:11
"Vem vill bli svensk om inte svensken är stolt över sitt?"
Hur ska något kunna bli svenskt, när ni gör allt för att förhindra något sådant? Samliga grenar inom ert islamorienterade 7-parti gör inget annat än att spotta på allt svenskt, och hyllar det mångkulturella (läs islamiskt monokulturella).
Fr.o.m 30-talet har ni vurmat för den ena folkmordsideologin efter den andra. Det började med Samlingsregeringens inställsamhet mot Nazityskland; det fortsatte med den vänstra flygelns fjäskande för Sovjetunionen, Kuba m.fl kommuniststater; och nu är det ett unisont svärmande för islam och muslimer, som för er har blivit något som är heligare än något annat.
Fastän ni sitter i så rasrena miljöer som ni bara kan finna, så är era tentakler långa. Med åsiktsförtryck ser till så era tankegångar blir verklighet. Flickebarn våldtas därför i tusental, människor misshandlas och till och med dödas. Och när det gäller rån och misshandel så finns det undersökningar i Malmö som visar att invandrarna väljer ut svenskar som offer. Hur lätt är det förresten att fira något som midsommar, när en yngling misshandlas av invandrare i Malmö för att han bär en Sverige-tröja som det står något annat än Zlatan eller Henke på?
Är det sistnämnda rasistiskt eller främlingsfientligt? Nej, ni vill inte veta eller ha någon undersökning om detta, eftersom förövarna tillhör de gunstlingar som samtliga islamistavdelningar inom 7-partiet försvarar.
Någon forskning får därför inte få förekomma. Men till den med heder och lite filosofiskt sinnelag skulle jag vilja ställa följande fråga: Tror du att det begås fler/mer rasistiska handlingar av infödda svenskar än av invandrare innanför Sveriges gränser, med tanke på vad som nämnts ovan?
PS För att detta inte ska missförstås, så ska nämnas att jag avskyr rasism oavsett varifrån det kommer. Dessutom har jag inget emot moderata muslimer på ett personligt plan. Kritiken riktar sig enbart mot svenska nomenklaturan.
Permalänk | Anmäl
Lund, 2009-10-20, 18:24
Ledda av sossarna gick svenskarna vilse.
Kemalism ger vägledning till en vilsen nation.
... sought to create a modern, democratic and secular nation-state,
guided by educational and scientific progress based on the principles
of Positivism, Rationalism and the Enlightenment.
... grundprinciper alla svenskar borde stödja...
Tänk positivt! Tänk kemalism!
http://en.wikipedia.org/wiki/Kemalism
Permalänk | Anmäl
Kemalist, 2009-10-20, 18:36
Desto sorgligare att själva partiledaren fullständigt tappade huvudet i Guldläget, det avgörande momentet, och placerade upplagd straffspark - i eget öppet mål efter en historisk jättelyra över hela spelplanen.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-20, 18:39
Jag förstår inte riktigt den enorma upprördheten över Åkessons artikel. Till exempel Socialdemokraternas Nalin Pekgul har ju sagt i princip samma sak, flera gånger. Ett exempel från 2005:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article328487.ab
Jag säger inte att man måste hålla med SD, men om man som SvD och AB påstår att man kan beslå Åkesson med faktafel så får man allt göra bättre ifrån sig. Inte på en enda punkt lyckas man motbevisa Åkesson. Inte ens deras egna s.k. motargument vederlägger det han säger. Åkesson är visserligen rätt svepande och oprecis men det har inte renderat hans debattmotståndare någon kritik när de har hävdat det motsatta i andra sammanhang. I det avseendet har vi fått vänja oss vid de mest sanslösa klyschor genom åren.
Maud Olofssons (C) kritik känns än mer bizarr med tanke på att hennes parti nyss tagit upp en muslim som förespråkar sharia, dvs separata (än så länge?) rättssystem för muslimer och andra, något som borde vara fullständigt otänkbart i ett västerländskt rättssamhälle.
Sherifay tycker i sin artikel här på newsmill att vi ska acceptera omskärelse och ritualslakt SAMTIDIGT som hon kritiserar Åkesson för det han skriver i sin artikel.
Är de på riktigt (Maud, Mariam, m.fl) ???
Har alliansen tröttnat på att regera?
Permalänk | Anmäl
Fredrik Franzén, 2009-10-20, 18:50
"Skolhälsovården måste också förbättras så att vi får en skolhälsovård för både kropp och själ. Självförtroende- och identitetsstärkande åtgärder behövs för att vi ska känna oss starka och trygga nog att ha öppna sinnen."
Du glömde det viktigaste och det ungdomarna i Sverige idag kanske lider mest brist utav, nämligen: Självkänsla!
Det blandas ofta ihop med självförtroende, men handlar om två helt vitt skilda väsen. Självkänsla har inget med prestationer att göra och behövs för att kunna lita på sig själv, ha öppet sinne och våga stå emot grupptryck t.ex... Dessutom brukar självförtroendet komma automatiskt om man har en stark självkänsla, men tvärtom är inte fallet.
Permalänk | Anmäl
baooboo, 2009-10-20, 18:51
Sant - respektera varandra! Se till att muslimerna respekterar alla andra, se till att Saudiarabien respekterar kristna och judar, se till att sunnis respekterar shiiter.
SEN ska vi respektera dom!
Permalänk | Anmäl
Harry Harrysson, 2009-10-20, 18:54
Vi måste se det här i ett större sammanhang - det lilla exportberoende Sverige finns bara i ett globalt sammanhang och mår bra och lider utav det. Nu var det ett utspel idag om att de etablerade partierna kan tänkas gå samman för att neutralisera SD om partiet kommer in i riksdagen. Moderaternas närmande till den socialdemokratiska modellen talar sitt språk. Reinfeldts utspel om att Sverige måste hålla samman talar sitt språk, vi är på väg emot någonting, vi är på väg mot en depression, vi är på väg mot en situation där svenska banker går omkull och folk står utan hem och inkomst.
Det svenska politikerna försöker sig på är realpolitik för att bevara det som kan bevaras.
Ha i åtanke att nästa år eller 2011 så kommer nästa fastighetskris i USA. Man har skjutit på nästa kris med stimulanspaketen, Credit Suisse har upplyst folk om det som skall komma.
http://bp3.blogger.com/_pMscxxELHEg/RxzD0s_7EYI/AAAAAAAABB4/ljDSXZhMG3o/...
Se på 2007 så ser ni de misslyckade subprime-lånen som satt världen och USA där vi är, nästa veva, 2011, blir det låntyperna Option adjustable rate, Alt-A som möter en reset. Samma nivå, samma kostnader.
Sedan kommer också dollarn och andra valutor att kollapsa.
Igår var det en analytiker som gjorde ett utspel: "When the market refuses to refinance at cheap rates, problems emerge," he said, adding that this could trigger a "currency death spiral." Det handlade i detta fall om japanska yenen som kan komma att kollapsa pga av att man inte längre kan betala sina statsskulder till låg ränta då allt fler kommer att sluta att köpa statspapper.
http://www.marketwatch.com/story/einhorn-bets-on-major-currency-death-sp...
Tänk några extra varv kring det som händer, välfärdsstaten är på väg mot en kollaps. Vad innebär det?
Permalänk | Anmäl
Ronny Andersson, 2009-10-20, 19:05
Bo T, glöm inte att judarna slaktar på nästan exakt samma sätt som muslimerna. Inte bara muslimerna som tänder på att tortera ihjäl djur, ditt gäng kör på det också.
I vilket fall, Jimmie Åkesson blev beskylld för att ljuga...jag tycker folk borde läsa följande:
http://frianyheter.wordpress.com/2009/10/20/logner-hets-och-grundlosa-pa...
Det förklarar det mesta, om inte allt.
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-10-20, 19:09
SD kommer aldrig få min röst, däremot finns det hopp för FP.
Permalänk | Anmäl
Bokfens, 2009-10-20, 19:15
Så kan jag notera att vi har en ny innehållslös "spya" från Bo T i en Newsmill debatt. Vad gäller den seriösa delen av den här diskussionen är det väl viktigt att alla - och då även (SD) - får möjlighet att föra fram sina synpunkter. Det kritiken mot (SD) har gällt är att det man för fram som sanningar saknar all relevans i verkligheten och de siffor man stöder sig på är fantasifoster gripna ur luften. De argument (SD) brukare är grova generaliseringar mot hela grupper av människor - kryddade med lagom mycket hat och hot. Det stolliga i deras argumentationsteknik kan kanske illustreras med ett par snarlika exempel. Skulle någon tycka att det låg något rimligt i om ett parti skulle torföra tesen: Alla flintskalliga är grova pedofiler och borde därför kastreras omgående. Eller: Magra kvinnor med skostorlek över 40 dominerar bland kassaskåpssprängare.
Permalänk | Anmäl
Fritänkare, 2009-10-20, 19:19
Så kan jag notera att vi har en ny innehållslös "spya" från Bo T i en Newsmill debatt. Vad gäller den seriösa delen av den här diskussionen är det väl viktigt att alla - och då även (SD) - får möjlighet att föra fram sina synpunkter. Det kritiken mot (SD) har gällt är att det man för fram som sanningar saknar all relevans i verkligheten och de siffor man stöder sig på är fantasifoster gripna ur luften. De argument (SD) brukare är grova generaliseringar mot hela grupper av människor - kryddade med lagom mycket hat och hot. Det stolliga i deras argumentationsteknik kan kanske illustreras med ett par snarlika exempel. Skulle någon tycka att det låg något rimligt i om ett parti skulle torföra tesen: Alla flintskalliga är grova pedofiler och borde därför kastreras omgående. Eller: Magra kvinnor med skostorlek över 40 dominerar bland kassaskåpssprängare.
Permalänk | Anmäl
Fritänkare, 2009-10-20, 19:20
Bra att du Mia fattar att SDs kritik ej är helt utan grund. Det finns många problem som växt och grott i Sverige de senaste 30 åren, inte bara problem som har kopplingar till den förda invandringspolitiken. Ett stort problem enligt min mening är att Sverige åter blivit ett segregerat samhälle där klassklyftorna vuxit så att människor inte längre förstår varandras livsvillkor. Politiker och media finns på den gynnade sidan och har distanserat sig från vanliga människors villkor. Därför kan politiker fortsätta retoriska debatter som hamnar allt längre från stora delar av befolkningens livsvillkor, media kör med ensidig rapportering, stark vinkling ja de är helt enkelt maktens megafoner. Det finns ett ordspråk som lyder "när krubban är tom bits hästarna". Där har vi SDs livsluft och historien förskräcker vad det kan leda till.
Permalänk | Anmäl
Larstage, 2009-10-20, 19:35
Lyft fram det här och pusha på med "svensktest" också så ska ni nog se att ni får röster. Bravo!
Typisk FP-populism...
Permalänk | Anmäl
Studenten, 2009-10-20, 21:30
#26 Fritänkare, 2009-10-20, 20:20
Men varför ska folk envisas med att bli upprörda över något som helt uppenbart är "grova generaliseringar"? Nog kan vi väl enas om att verklighetens folk märker när någon gör en grov generalisering och inser att det som påstås inte syftar på varje enskild individ som skulle kunna associeras med gruppen ifråga?
Permalänk | Anmäl
Anna Andersson, 2009-10-20, 21:42
Jag kommer att rösta på SD inte gör att jag gilla dom speciellt men för att dom är enda partiet som vågar diskutera den stora invandringens baksida.
När riksdagspolikerna och massmedia börjar ta upp och granska invandringens negativa sidor på allvar är jag beredd att åter lägga min röst på något av de vanliga partierna.
Permalänk | Anmäl
Torkel, 2009-10-21, 09:53
"Det finns mycket att vara stolt över för den som är svensk eller blir svensk."
Så börjar den här FP-politikern och fortsätter sedan med att ge ett antal exempel, var de flesta eller alla är på nivån röda-stugor-med-vita-knutar. För bövelen! Sverige har tills nyligen varit ett fridfullt land med låg brottslighet, hög jämställdhet mellan könen och en yttrandefrihet som aldrig varit ifrågasatt, utan respekterad av alla. Så icke mer! Folk sitter vid sina köksbord och är förtvivlade därför att deras tonåringar blir rånade av du-vet-vem på pendeltågsstationen.
2010 är det val och då kommer reaktionen!
Röda stugor eller inte kommer inte att påverka valhandlingen.
Permalänk | Anmäl
Arne, 2009-10-21, 23:46
Tyvärr verkar det som de forna tiders religiösa intolerans och medeltidens religiösa delirium i synnerhet har ersatts av lika präktig moralism beträffande vår invandringspolicy. Det verkar vara helt odiskutabelt.
*
”Vi svenskar verkar tro att om vi förringar och förlöjligar det svenska kulturarvet så är vi mer toleranta för andras starkare kulturarv, men det är ju precis tvärtom. Vem vill bli svensk om inte svensken själv är stolt över sitt?” (Mia Franzén)
Det är här som vår sårbarhet inför genuint främlingsfientliga element exponeras: det uppstår identitetsvakuum och om det inte fylls av vettiga värderingar så fylls det snabbt av sanslösa värderingar. Svenskheten har blivit så nertonad att vårt nationella och kulturella arv har blivit helt transparent med litet toningar i gult och blått i jämförelse med de övriga nordiska ländernas nationella arv.
Samtidigt är vårt samhälle så hårt reglerat med vad man kan och inte kan göra så att invandrare ändå måste göra avkall på väldigt mycket vad de inte får ta med sig när de passerar gränsen och samtidigt ser synvillor att vi skulle leva i en normlös frihet, även frihet ifrån svenskheten.
Oavsett hur tillmötesgående vi än vill vara så är detta ett faktum att det mesta inte funkar i detta land men samtidigt har vi inget att komma med i det sociokulturella vakuum som uppstår. Vi kan inte fylla det med kafferep, kanelbulle och litet myssnack. Det hjälper inte heller att vi försöker tona ner även resten av vår svenskhet (= vårt sociokulturella arv) och än mindre när vi försöker be om ursäkt att vi tyvärr är mer svenska än vad som är hälsosamt för invandrare.
Vi har helt enkelt en uppfattning att vi svenskar med vårt kulturarv är skrämmande och att invandrare är så lättskrämda. Sannigen är att det är vi som är så lättskrämda och så lätt kränkta och så lätt sårade osv…listan är lång. Vi försöker helt enkelt bemöta folk från främmande kulturer såsom vi själv skulle vilja bli bemötta i samma situation: fragilt och bomullsvadderat.
Vi ska inte glömma bort att danskar, finnar och norrmän har betydligt mer skinn på näsa än vi och därför kommer de inte ens på tanken att vilja tona ner sin nationella och kulturella tillhörighet.
Permalänk | Anmäl
Burr, 2009-10-22, 10:40
Det finns en brottslighet bland vissa grupper som inte kan förklaras med socio-ekonomiska modeller.
Dessa grupper är SD:s bästa valarbetare.
Permalänk | Anmäl
Jonas, 2009-10-22, 11:02
Hej Mia Franzén
Du uttrycker dig sansat, till skillnad från flera andra politiker från de etablerade partierna. De verkar mest lägga ned energi på att motarbeta SD istället för att bearbeta problemen SD tar upp.
Jag röstade på FP i förra riksdagsvalet. I EU-valet 2009 blev det däremot SD trots att jag fortfarande är liberal, jag ser nämligen praktiskt på saker och ting. Det kommer att bli SD även 2010 - dina alliansvänner drar ned FP men även inom FP finns det problem.
Lycka till med att skapa en hållbar politik för framtiden, men jag måste ärligt säga att jag hoppas att det går åt h-e för både er inom alliansen och de rödgröna nästa val.
Permalänk | Anmäl
Lennart Persson, 2009-10-25, 20:51
#17 Peter Ingestad:
"Desto sorgligare att själva partiledaren fullständigt tappade huvudet i Guldläget, det avgörande momentet, och placerade upplagd straffspark - i eget öppet mål efter en historisk jättelyra över hela spelplanen."
Det där slog mig också, Åkesson är ju förvisson en skicklig retoriker och skarp debattör men en vice statsminister måste ju i alla fall kunna hålla huvudet kallt, förbereda sig och göra ett bättre jobb i avgörande situationer.
Den självkritik som Mia Franzen efterlyser måste ju efter det självmålet helt klart få det fokus som det förtjänar. De frågor som SD driver är ju bara problematiseringar, de har inte på substantiellt sätt meddelat hur de anser att problemen de de målar upp ska hanteras i sak. De etablerade partierna, möjligen FP borde ju snabbt kunna göra delar av SD:s problem till sin politik.och sansat försöka ta tag i dessa frågor utan att hota med diverse domedagsprofetior.
Permalänk | Anmäl
Pellefant, 2009-10-25, 23:43
När det gäller lögner och osant fakta och hat då får man inte göra ...Kritik har alla men inte hat och lögner..Vi har bevis många gångar..Läs det här:-
Varför västra ledarna stödja Israel?
Dr Abdul Ruff Colachal
Frysning av fascistiska illegala bosättningar har efterfrågan från USA och världssamfundet för ganska lång tid - långt före ankomst Obama till Oval kammaren att ta hand om hemska Bushdom legacy; efterfrågan var där även under Bushdom eran . Men som ett militärt allierad till USA, den sionistiska regimen undvek att efterfrågan fritt. En USA-stödda fred "road map" för 2003 under Bush Jr har alltså Israel måste stoppa bosättningarna. Hoppas att skulle få ett slut på lidandet för palestinierna, hade Abbas deltagit i en förhandlingsprocess som inleddes i Annapolis i slutet av 2007 av Obamas föregångare GW.Bush.
En medarbetare till sionistiska lobbyister och USA tycoons olja och son till fd chef för CIA, inledde Bush Jr hans fred steg mot slutet av besittningsrätt möjligen för ett Nobelpris som nekades honom, men slösade bort allt vid falska slutet hans epok med ett dundrande tal i Israel, Jerusalem. För att lura både Obama och det internationella samfundet, har extremistiska Netanyahu föreslagit en begränsning av byggnaden för tillfället till cirka 3000 bosättare hem redan godkänts av Israel på Västbanken. Detta fanatiker inte betraktar byggnad i det ockuperade östra Jerusalem, som bifogas i strid med internationella klagomål, som lösning.
Efter att ha investerat avsevärda kapital för att finna en lösning för palestinier och israeler som del i ett större dragkraft för att stabilisera det oljerika Mellanöstern, är ordförande i ett tidigt bakslag under sitt ordförandeskap om parterna vägrar att ens prata. Terrorist Israel spelar sitt trick kort väl med Obama också. Genom att skapa en nyans och gråta över Irans kärnvapen, provocerade nukleära Israel USA att utfärda hotande och näring mellan USA och Iran dödläge. Terrorist Netanyahu samarbete med Obama krav på ett återupptagande av samtalen om upprättandet av en palestinsk stat som främst avsett att garantera stöd från USA mot Iran. Abbas avbröt förhandlingarna över Israels offensiv i december förra året i Gazaremsan.
USA stöder öppet fascismen, kolonialism och neo-imperialism genom att stödja den sionistiska politik och åsikter. En känd indo-israelisk kontantkort lobbyist Hillary Clinton vände amerikanska påtryckningar på den palestinske presidenten Mahmoud Abbas den 31 oktober då hon stödde Israel anser att dess expansion av bosättningarna på ockuperad mark inte bör vara ett hinder för att återuppta fredssamtalen. En förskjutning av tyngdpunkten från den nya amerikanska Obama administration, inom ett par månader på sitt kontor, hade ett starkt stöd palestinska kraven att alla judiska bosättningen måste stoppas, men nu har lagt hela dynamiken i fredssamtal med klor, som Obama tycks har andra terror tankar om Palestina, efter att ha tilldelats Nobels fredspris. Kanske han är myntat med tanken på att avstå från den tilldelning och accepterar hans hyckleri öppet. Legacy of Bush Axis verkar alltför stark för "mager" Obama.
Kunnigt stöd av Pentagon och CIA använder Israel Iran som en förevändning används som en förevändning som förhindrar återupprättandet av förhandlingarna så att den faktiska arbetet med upprättandet av palestinsk stat skulle bli försenade. Palestinierna varnar för att populära frustration över misslyckandet med att skapa en självständig stat del kan övergå i en ökning av våldet, även om några har aptit för en bred ny uppror. PLO-ledaren Abbas sade att det kunde bli någon förändring i de palestinska ståndpunkten: "En uppgörelse frysa och erkänna mandatet är den enda vägen till fred förhandlingarna, sade han. "Settlement är olagligt och det är inte möjligt att acceptera någon grund för den fortsatta avvecklingen verksamheten eller försvara det i områden som ockuperades 1967, inklusive Jerusalem." Sex decennier sedan Israel grundades 1948 ockuperade den fascistiska statens återstående arabländerna om vad som var brittisk styrde Palestina och nästan 20 år sedan den första glimmerings en fredsprocess, en slutlig överenskommelse om grundläggande konflikter över gränser, flyktingar och kontroll av Jerusalem förblir envist svårfångade. Abbas avbröt förhandlingarna över Israels offensiv i december förra året i Gazaremsan.
Eventuellt amerikanerna som judisk maträtt mer än sina egna. Nu återigen Mrs Clinton är den region i syfte att lösa upp fredsprocessen noga blockeras av judisk terror stat, möte palestinske presidenten Mahmoud Abbas i Förenade arabemiraten innan du beger dig till Jerusalem för att se israeliska hardliner PM kriminella Benjamin Netanyahu. Clinton påpekade ett fredsavtal mellan Israel och palestinierna förblev en "hög prioritet" för USA. Men hon har vägrat att träffa företrädare för den demokratiskt valda Hamas, vilket innebär Obama fortfarande fortsätter med politiken för Bushdom rogues.
Hillary måste veta Pres. Obama har förbundit sig att Mideast fred bunden av fredspristagaren priset.
Permalänk | Anmäl
Amer Al-bayya, 2010-01-02, 19:00
och det här...
Rättvisan är grundstenen till allting och rätten stiger upp och inget kan stiga över rätten, sa Islam.Islam är rättvisan och freden först.Tala fred innan kriget,sa Islam..
Vid Guds,frihetens,demokratins namn händer det..Läs noga och tänka lite SD...
Vad är terror??..Vem är terroristerna??...Syrien vill att FN tar upp ämnet -terror- men det var USAs nej och FNs nej som stoppade allt....Vad ska man säga om terror mot Palestina,Irak,Libanon och Gaza??..Vad är AIPAC??..Har Israels AIPAC makt över USAs orättvis politik....Vem har begått många politiska mord och varför???
Israel och USA fick använda förbjudna vapen och olika bomber som kan förstöra luft och vatten.Vad är blackwater i Irak??..De dödar medvetet civila och oskyldiga..Dödar USA civila i Pakistan och Afghnistan?????.Fick Al-Qaida hjälp från USA mot Rysslands ockupation av Afghnistan????Fick CIA hjälpa Al-Qaida????
Fick USA lova Al-Qaida att befria Palestina ??Varför var 11/9 i USA????..Vet alla vad som det hände med Irak efter USAs krig???..
Terror är Israel och USA..För att skapa makt och styre om oljan i världen...Tala först om de innan du talar om araber, muslimer, Islam och Palestina..Stoppa Israel och USA med AIPAC..
Folket i västvärlden måste stoppa alla USAs och Israels politiker med EUs..
Permalänk | Anmäl
Amer Al-bayya, 2010-01-02, 19:04
37 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
I aftonbladets artikel gör Åkesson sju eller åtta påståenden av ganska rak karaktär. Bara ett eller ett par tre stycken av dem är ordentligt provokativa som detta med hotade konstnärer, terrororganisationer och våldtäkter.
Det borde vara lätt att endera avvisa dem med hållbara argument och inte bara klassa dem som "lögner".
Om de håller så visar det på problem man måste göra något åt. De som pumpar upp sig i indignation borde använda den energin för att endera tillbakavisa dessa påståenden på ett hållbart eller få fram en lösning på problemen.
Jag tror inte att någon kultur mår bra av en ökad kriminalitet!
http://affes.wordpress.com/about/
Så länge korrelationen melllan våldsbrott och invandring ser ut som den gör så blir det ingen grund att bygga någon "kultur" överhuvudtaget. Att fortsätta sopa problemen under mattan tjänar INGEN!!
"Det viktiga i processen är dock att respektera varandra. Det oroar mig när etablerade partier nu går på hård frontlinje mot SD. Nyansen i debatten tappas bort, och minst gynnade av det blir den muslimska gruppen, som inte alls är homogen"
-Här tror jag du sätter fingret på något mycket viktigt!
-Kan hålla med om mycket i ditt inlägg!
-Tänker dock också på vad Maud Olofsson sade i morse: -Vad hon kanske borde sagt är att han skall definiera vad han menar med "nordisk kultur" osv. SD svänger sig ju ofta med liknande begrepp och med ord som sunt förnuft, svepande schabloner (det vet ju alla hur muslimer, j homosexuella, romer eller "afrikaner" är osv : Ta sunt förnuft: Ställ upp 10 st "svenskar" och be dem definiera vad de tycker är "sunt förnut" du kommer få ganska varierande svar, och visst kommer det att finnas en röd tråd också!
Som du säger så bör dom etablerade partierna verkligen rannsaka sig själva. Jag skulle tro att dom flesta som säger sig sympatisera med (Sd) och ska rösta på dem. Gör det för att dom har tappat allt förtroende för både politiken och journalistiken.
Det talas och skrivs mycket om dom apatiska flyktingbarnen.
Men det största problemet är ju den apatiska flyktingpolitiken.
Mia ... ville du komma med lösningar på de problem som SD beskriver eller vill du bara visa att du finns? Helt klart är att vi inte ska bygga upp motsättningar mellan grupper vilket ingen är betjänt av men då måste ytterligheter bekämpas.
För att ta fyra exempel Vi kan inte ha ett samhälle där det beroende på livsåskådning är tillåtet/otillåtet med barnäktenskap/pedofeli/patrialism eller flickor som inte får gå i skolan.
Så enkelt är det och samtidigt så svårt eftersom det innebär att vissa personer måste ändra uppfattning eller lämna landet och då föredrar jag att de som står för att flickor inte ska gå i skola, pedofeli, patrialism, barnäktenskap är de som lämnar landet.
Är det rasistiskt? Ja om jag är rasist för att jag inte accepterar pedofeli, barnäktenskap, patrialism, osv - ja då är jag det! Men jag vill påstå att de som inte tar ställning i frågan är rasister eller stödjer pedofeli osv. Antingen är man för eller emot - vad är du?
Kultur är en ständigt föränderlig process och SD:s bild av den svenska kulturen som fast, inramad och bestämd har ingen grund i verkligheten.
Bra sagt!
Men angående artikelns millning, polkagrisar? Eeeh? Är det ett test av Newsmill för att se om de kan få folk att milla det de vill om ett ämne genom att bara sätta det under rätt artikel? (ja, folk _kommer_ vara mer benägna att milla "glad" om ett ämne om det står under en artikel som de blir glada av, och vice versa). Dessutom är det rätt sjukt i allmänhet att färgen på den millning som är kopplad till en artikel ska återspeglas i artikelns länk över hela siten, då den kopplade millningen kan vara just en åsikt om ett ämne som representerar motsatsen till artikelns budskap (t.ex. att låta folk milla om ämnet "Jimmy Åkesson" under en artikel skriven av någon galning från "Centrum mot Rasism" eller dylikt).
Alla politiker och journalister ljuger. Kolla bara på senaste Agenda i SVT där Anders Borg och Tomas Östros ägnar nästan hela sin programtid åt att hävda att den andre har helt fel. Skillnaden är bara att inte hela kultureliten på en och samma gång attackerar dem för dessa felaktigheter.
Oavsett om SD har rätt eller fel i det dom säger så kommer dom få min röst och det är ganska enkelt. Jag tycker invandringen har varit övervägande negativ och vill ha ett TOTAL STOPP i många år framöver, för att se vart vi hamnar med dom invandrare som redan finns här.
Svårare än så är det inte, så jag hoppas att media och politiker fattar det för när man hör dom resonera över varför folk går till SD så kan jag ju säga att i mitt fall är dom helt off.
På tal om konstnärer som försöker presentera Muhammed på ett artistiskt sätt: när det var på tapeten i tidningarna, när Reinfeldt ödmjukade sig inför en lång rad muslimska ambassadörer: jag skrev till ett antal tidningar och också till Reinfeldts kontor och undrade varför de inte sa ett ord i sammanhanget, varken om den iranska tävlingen om den som kunde rita bästa nidbilden om Förintelsen eller om den oändliga rad av anti-judiska, -amerikanska, -västerländska teckningar man kan hitta i många muslimska tidningar - gå t.ex. till al-Ahram på http://weekly.ahram.org.eg/2009/968/cartoon.htm och stega tillbaka bland deras nidteckningar, många rent antisemitiska.
Jag minns inte hur många tidningar jag skrev till, INTE EN ENDA SVARADE! Och självklart skrev ingen om det.
Jag håller med om att det blir lite märkligt om alla fördömer SD utan att ta upp den problembeskrivning som tas upp och som tyvärr många människor känner igen i dag. Det hjälper inte att sätta munkavel t.ex. på de som är ledsna över att deras förorter numera sätts i brand. För då finns risken att SD framstår som det enda parti som förstår deras högst befogade irritation.
Rasism, nazist och islamofob är ord som sakta men säkert urholkas. När ledande politiker och journalister ur "eliten" slänger sig med dessa ord ideligen tappar de all innnebörd. Om man ifrågasätter immigrationspolitiken så är man rasist, nazist osv. det politiska klimatet i Sverige är allt annat än sunt. "Nazistkortet" trycks upp i ansiktet så fort någon yppar tabubelagda ämnen.
Jag tycker att den intergrationspolitik som förs är totalhavererad och om ni sen kallar mig nazist, brunskjorta osv. låt vara, de orden har tappat all innebörd för mig (vilket är beklagligt med tanke på historien). Vi tar emot 100 000 nya svenskar varje år, var ska dessa få jobb ifrån? Det är inte rättvist mot någon i vårat svenska samhälle eller mot de invandrare som kommer till Sverige. Det är väl bara sticka ner huvudet i sanden eftersom "eliten" inte ser några problem.
I "Det multikulturella samhällets" namn tycker jag alla politikerna och journalisterna skulle bosätta sig i verkligheten, tex. Angered eller Rosengård.
"...Det ligger en del i SD:s kritik av det system vi byggt upp, men SD:s lösningar behöver inte vara de "allena saliggörande", inte heller ska vi lämna den nidbild av muslimer som grupp oemotsagd som SD målar upp. Även Piratpartiets och andra enfrågepartiers världsbild kan ifrågasättas, men den uns av sanning de förmedlar bör tas på allvar. Konstruktiva, kreativa motförslag efterfrågar jag. Att tillsammans, bland etablerade partier, över alla partigränser, sätta sig på höga hästar, försöka ignorera eller förlöjliga äventyrar demokratin och människors tro på politiker i stort. Även i den politiska debatten behövs respekt och tolerans. En demokrati måste ha plats för kritiker också, bara så kan kritiken vändas till något konstruktivt. ..."
Mina applåder ! - Mia Franzén - äääntligen en etablerad riksdagspolitiker som VET vad sunt förnuft = BondFörstånd ÄR - hälsar Josef
"Vem vill bli svensk om inte svensken är stolt över sitt?"
Hur ska något kunna bli svenskt, när ni gör allt för att förhindra något sådant? Samliga grenar inom ert islamorienterade 7-parti gör inget annat än att spotta på allt svenskt, och hyllar det mångkulturella (läs islamiskt monokulturella).
Fr.o.m 30-talet har ni vurmat för den ena folkmordsideologin efter den andra. Det började med Samlingsregeringens inställsamhet mot Nazityskland; det fortsatte med den vänstra flygelns fjäskande för Sovjetunionen, Kuba m.fl kommuniststater; och nu är det ett unisont svärmande för islam och muslimer, som för er har blivit något som är heligare än något annat.
Fastän ni sitter i så rasrena miljöer som ni bara kan finna, så är era tentakler långa. Med åsiktsförtryck ser till så era tankegångar blir verklighet. Flickebarn våldtas därför i tusental, människor misshandlas och till och med dödas. Och när det gäller rån och misshandel så finns det undersökningar i Malmö som visar att invandrarna väljer ut svenskar som offer. Hur lätt är det förresten att fira något som midsommar, när en yngling misshandlas av invandrare i Malmö för att han bär en Sverige-tröja som det står något annat än Zlatan eller Henke på?
Är det sistnämnda rasistiskt eller främlingsfientligt? Nej, ni vill inte veta eller ha någon undersökning om detta, eftersom förövarna tillhör de gunstlingar som samtliga islamistavdelningar inom 7-partiet försvarar.
Någon forskning får därför inte få förekomma. Men till den med heder och lite filosofiskt sinnelag skulle jag vilja ställa följande fråga: Tror du att det begås fler/mer rasistiska handlingar av infödda svenskar än av invandrare innanför Sveriges gränser, med tanke på vad som nämnts ovan?
PS För att detta inte ska missförstås, så ska nämnas att jag avskyr rasism oavsett varifrån det kommer. Dessutom har jag inget emot moderata muslimer på ett personligt plan. Kritiken riktar sig enbart mot svenska nomenklaturan.
Ledda av sossarna gick svenskarna vilse.
Kemalism ger vägledning till en vilsen nation.
... sought to create a modern, democratic and secular nation-state,
guided by educational and scientific progress based on the principles
of Positivism, Rationalism and the Enlightenment.
... grundprinciper alla svenskar borde stödja...
Tänk positivt! Tänk kemalism!
http://en.wikipedia.org/wiki/Kemalism
Desto sorgligare att själva partiledaren fullständigt tappade huvudet i Guldläget, det avgörande momentet, och placerade upplagd straffspark - i eget öppet mål efter en historisk jättelyra över hela spelplanen.
Jag förstår inte riktigt den enorma upprördheten över Åkessons artikel. Till exempel Socialdemokraternas Nalin Pekgul har ju sagt i princip samma sak, flera gånger. Ett exempel från 2005:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article328487.ab
Jag säger inte att man måste hålla med SD, men om man som SvD och AB påstår att man kan beslå Åkesson med faktafel så får man allt göra bättre ifrån sig. Inte på en enda punkt lyckas man motbevisa Åkesson. Inte ens deras egna s.k. motargument vederlägger det han säger. Åkesson är visserligen rätt svepande och oprecis men det har inte renderat hans debattmotståndare någon kritik när de har hävdat det motsatta i andra sammanhang. I det avseendet har vi fått vänja oss vid de mest sanslösa klyschor genom åren.
Maud Olofssons (C) kritik känns än mer bizarr med tanke på att hennes parti nyss tagit upp en muslim som förespråkar sharia, dvs separata (än så länge?) rättssystem för muslimer och andra, något som borde vara fullständigt otänkbart i ett västerländskt rättssamhälle.
Sherifay tycker i sin artikel här på newsmill att vi ska acceptera omskärelse och ritualslakt SAMTIDIGT som hon kritiserar Åkesson för det han skriver i sin artikel.
Är de på riktigt (Maud, Mariam, m.fl) ???
Har alliansen tröttnat på att regera?
"Skolhälsovården måste också förbättras så att vi får en skolhälsovård för både kropp och själ. Självförtroende- och identitetsstärkande åtgärder behövs för att vi ska känna oss starka och trygga nog att ha öppna sinnen."
Du glömde det viktigaste och det ungdomarna i Sverige idag kanske lider mest brist utav, nämligen: Självkänsla!
Det blandas ofta ihop med självförtroende, men handlar om två helt vitt skilda väsen. Självkänsla har inget med prestationer att göra och behövs för att kunna lita på sig själv, ha öppet sinne och våga stå emot grupptryck t.ex... Dessutom brukar självförtroendet komma automatiskt om man har en stark självkänsla, men tvärtom är inte fallet.
Sant - respektera varandra! Se till att muslimerna respekterar alla andra, se till att Saudiarabien respekterar kristna och judar, se till att sunnis respekterar shiiter.
SEN ska vi respektera dom!
Vi måste se det här i ett större sammanhang - det lilla exportberoende Sverige finns bara i ett globalt sammanhang och mår bra och lider utav det. Nu var det ett utspel idag om att de etablerade partierna kan tänkas gå samman för att neutralisera SD om partiet kommer in i riksdagen. Moderaternas närmande till den socialdemokratiska modellen talar sitt språk. Reinfeldts utspel om att Sverige måste hålla samman talar sitt språk, vi är på väg emot någonting, vi är på väg mot en depression, vi är på väg mot en situation där svenska banker går omkull och folk står utan hem och inkomst.
Det svenska politikerna försöker sig på är realpolitik för att bevara det som kan bevaras.
Ha i åtanke att nästa år eller 2011 så kommer nästa fastighetskris i USA. Man har skjutit på nästa kris med stimulanspaketen, Credit Suisse har upplyst folk om det som skall komma.
http://bp3.blogger.com/_pMscxxELHEg/RxzD0s_7EYI/AAAAAAAABB4/ljDSXZhMG3o/...
Se på 2007 så ser ni de misslyckade subprime-lånen som satt världen och USA där vi är, nästa veva, 2011, blir det låntyperna Option adjustable rate, Alt-A som möter en reset. Samma nivå, samma kostnader.
Sedan kommer också dollarn och andra valutor att kollapsa.
Igår var det en analytiker som gjorde ett utspel: "When the market refuses to refinance at cheap rates, problems emerge," he said, adding that this could trigger a "currency death spiral." Det handlade i detta fall om japanska yenen som kan komma att kollapsa pga av att man inte längre kan betala sina statsskulder till låg ränta då allt fler kommer att sluta att köpa statspapper.
http://www.marketwatch.com/story/einhorn-bets-on-major-currency-death-sp...
Tänk några extra varv kring det som händer, välfärdsstaten är på väg mot en kollaps. Vad innebär det?
Bo T, glöm inte att judarna slaktar på nästan exakt samma sätt som muslimerna. Inte bara muslimerna som tänder på att tortera ihjäl djur, ditt gäng kör på det också.
I vilket fall, Jimmie Åkesson blev beskylld för att ljuga...jag tycker folk borde läsa följande:
http://frianyheter.wordpress.com/2009/10/20/logner-hets-och-grundlosa-pa...
Det förklarar det mesta, om inte allt.
SD kommer aldrig få min röst, däremot finns det hopp för FP.
Så kan jag notera att vi har en ny innehållslös "spya" från Bo T i en Newsmill debatt. Vad gäller den seriösa delen av den här diskussionen är det väl viktigt att alla - och då även (SD) - får möjlighet att föra fram sina synpunkter. Det kritiken mot (SD) har gällt är att det man för fram som sanningar saknar all relevans i verkligheten och de siffor man stöder sig på är fantasifoster gripna ur luften. De argument (SD) brukare är grova generaliseringar mot hela grupper av människor - kryddade med lagom mycket hat och hot. Det stolliga i deras argumentationsteknik kan kanske illustreras med ett par snarlika exempel. Skulle någon tycka att det låg något rimligt i om ett parti skulle torföra tesen: Alla flintskalliga är grova pedofiler och borde därför kastreras omgående. Eller: Magra kvinnor med skostorlek över 40 dominerar bland kassaskåpssprängare.
Så kan jag notera att vi har en ny innehållslös "spya" från Bo T i en Newsmill debatt. Vad gäller den seriösa delen av den här diskussionen är det väl viktigt att alla - och då även (SD) - får möjlighet att föra fram sina synpunkter. Det kritiken mot (SD) har gällt är att det man för fram som sanningar saknar all relevans i verkligheten och de siffor man stöder sig på är fantasifoster gripna ur luften. De argument (SD) brukare är grova generaliseringar mot hela grupper av människor - kryddade med lagom mycket hat och hot. Det stolliga i deras argumentationsteknik kan kanske illustreras med ett par snarlika exempel. Skulle någon tycka att det låg något rimligt i om ett parti skulle torföra tesen: Alla flintskalliga är grova pedofiler och borde därför kastreras omgående. Eller: Magra kvinnor med skostorlek över 40 dominerar bland kassaskåpssprängare.
Bra att du Mia fattar att SDs kritik ej är helt utan grund. Det finns många problem som växt och grott i Sverige de senaste 30 åren, inte bara problem som har kopplingar till den förda invandringspolitiken. Ett stort problem enligt min mening är att Sverige åter blivit ett segregerat samhälle där klassklyftorna vuxit så att människor inte längre förstår varandras livsvillkor. Politiker och media finns på den gynnade sidan och har distanserat sig från vanliga människors villkor. Därför kan politiker fortsätta retoriska debatter som hamnar allt längre från stora delar av befolkningens livsvillkor, media kör med ensidig rapportering, stark vinkling ja de är helt enkelt maktens megafoner. Det finns ett ordspråk som lyder "när krubban är tom bits hästarna". Där har vi SDs livsluft och historien förskräcker vad det kan leda till.
Lyft fram det här och pusha på med "svensktest" också så ska ni nog se att ni får röster. Bravo!
Typisk FP-populism...
#26 Fritänkare, 2009-10-20, 20:20
Men varför ska folk envisas med att bli upprörda över något som helt uppenbart är "grova generaliseringar"? Nog kan vi väl enas om att verklighetens folk märker när någon gör en grov generalisering och inser att det som påstås inte syftar på varje enskild individ som skulle kunna associeras med gruppen ifråga?
Jag kommer att rösta på SD inte gör att jag gilla dom speciellt men för att dom är enda partiet som vågar diskutera den stora invandringens baksida.
När riksdagspolikerna och massmedia börjar ta upp och granska invandringens negativa sidor på allvar är jag beredd att åter lägga min röst på något av de vanliga partierna.
"Det finns mycket att vara stolt över för den som är svensk eller blir svensk."
Så börjar den här FP-politikern och fortsätter sedan med att ge ett antal exempel, var de flesta eller alla är på nivån röda-stugor-med-vita-knutar. För bövelen! Sverige har tills nyligen varit ett fridfullt land med låg brottslighet, hög jämställdhet mellan könen och en yttrandefrihet som aldrig varit ifrågasatt, utan respekterad av alla. Så icke mer! Folk sitter vid sina köksbord och är förtvivlade därför att deras tonåringar blir rånade av du-vet-vem på pendeltågsstationen.
2010 är det val och då kommer reaktionen!
Röda stugor eller inte kommer inte att påverka valhandlingen.
Tyvärr verkar det som de forna tiders religiösa intolerans och medeltidens religiösa delirium i synnerhet har ersatts av lika präktig moralism beträffande vår invandringspolicy. Det verkar vara helt odiskutabelt.
*
”Vi svenskar verkar tro att om vi förringar och förlöjligar det svenska kulturarvet så är vi mer toleranta för andras starkare kulturarv, men det är ju precis tvärtom. Vem vill bli svensk om inte svensken själv är stolt över sitt?” (Mia Franzén)
Det är här som vår sårbarhet inför genuint främlingsfientliga element exponeras: det uppstår identitetsvakuum och om det inte fylls av vettiga värderingar så fylls det snabbt av sanslösa värderingar. Svenskheten har blivit så nertonad att vårt nationella och kulturella arv har blivit helt transparent med litet toningar i gult och blått i jämförelse med de övriga nordiska ländernas nationella arv.
Samtidigt är vårt samhälle så hårt reglerat med vad man kan och inte kan göra så att invandrare ändå måste göra avkall på väldigt mycket vad de inte får ta med sig när de passerar gränsen och samtidigt ser synvillor att vi skulle leva i en normlös frihet, även frihet ifrån svenskheten.
Oavsett hur tillmötesgående vi än vill vara så är detta ett faktum att det mesta inte funkar i detta land men samtidigt har vi inget att komma med i det sociokulturella vakuum som uppstår. Vi kan inte fylla det med kafferep, kanelbulle och litet myssnack. Det hjälper inte heller att vi försöker tona ner även resten av vår svenskhet (= vårt sociokulturella arv) och än mindre när vi försöker be om ursäkt att vi tyvärr är mer svenska än vad som är hälsosamt för invandrare.
Vi har helt enkelt en uppfattning att vi svenskar med vårt kulturarv är skrämmande och att invandrare är så lättskrämda. Sannigen är att det är vi som är så lättskrämda och så lätt kränkta och så lätt sårade osv…listan är lång. Vi försöker helt enkelt bemöta folk från främmande kulturer såsom vi själv skulle vilja bli bemötta i samma situation: fragilt och bomullsvadderat.
Vi ska inte glömma bort att danskar, finnar och norrmän har betydligt mer skinn på näsa än vi och därför kommer de inte ens på tanken att vilja tona ner sin nationella och kulturella tillhörighet.
Det finns en brottslighet bland vissa grupper som inte kan förklaras med socio-ekonomiska modeller.
Dessa grupper är SD:s bästa valarbetare.
Hej Mia Franzén
Du uttrycker dig sansat, till skillnad från flera andra politiker från de etablerade partierna. De verkar mest lägga ned energi på att motarbeta SD istället för att bearbeta problemen SD tar upp.
Jag röstade på FP i förra riksdagsvalet. I EU-valet 2009 blev det däremot SD trots att jag fortfarande är liberal, jag ser nämligen praktiskt på saker och ting. Det kommer att bli SD även 2010 - dina alliansvänner drar ned FP men även inom FP finns det problem.
Lycka till med att skapa en hållbar politik för framtiden, men jag måste ärligt säga att jag hoppas att det går åt h-e för både er inom alliansen och de rödgröna nästa val.
#17 Peter Ingestad:
"Desto sorgligare att själva partiledaren fullständigt tappade huvudet i Guldläget, det avgörande momentet, och placerade upplagd straffspark - i eget öppet mål efter en historisk jättelyra över hela spelplanen."
Det där slog mig också, Åkesson är ju förvisson en skicklig retoriker och skarp debattör men en vice statsminister måste ju i alla fall kunna hålla huvudet kallt, förbereda sig och göra ett bättre jobb i avgörande situationer.
Den självkritik som Mia Franzen efterlyser måste ju efter det självmålet helt klart få det fokus som det förtjänar. De frågor som SD driver är ju bara problematiseringar, de har inte på substantiellt sätt meddelat hur de anser att problemen de de målar upp ska hanteras i sak. De etablerade partierna, möjligen FP borde ju snabbt kunna göra delar av SD:s problem till sin politik.och sansat försöka ta tag i dessa frågor utan att hota med diverse domedagsprofetior.
När det gäller lögner och osant fakta och hat då får man inte göra ...Kritik har alla men inte hat och lögner..Vi har bevis många gångar..Läs det här:-
Varför västra ledarna stödja Israel?
Dr Abdul Ruff Colachal
Frysning av fascistiska illegala bosättningar har efterfrågan från USA och världssamfundet för ganska lång tid - långt före ankomst Obama till Oval kammaren att ta hand om hemska Bushdom legacy; efterfrågan var där även under Bushdom eran . Men som ett militärt allierad till USA, den sionistiska regimen undvek att efterfrågan fritt. En USA-stödda fred "road map" för 2003 under Bush Jr har alltså Israel måste stoppa bosättningarna. Hoppas att skulle få ett slut på lidandet för palestinierna, hade Abbas deltagit i en förhandlingsprocess som inleddes i Annapolis i slutet av 2007 av Obamas föregångare GW.Bush.
En medarbetare till sionistiska lobbyister och USA tycoons olja och son till fd chef för CIA, inledde Bush Jr hans fred steg mot slutet av besittningsrätt möjligen för ett Nobelpris som nekades honom, men slösade bort allt vid falska slutet hans epok med ett dundrande tal i Israel, Jerusalem. För att lura både Obama och det internationella samfundet, har extremistiska Netanyahu föreslagit en begränsning av byggnaden för tillfället till cirka 3000 bosättare hem redan godkänts av Israel på Västbanken. Detta fanatiker inte betraktar byggnad i det ockuperade östra Jerusalem, som bifogas i strid med internationella klagomål, som lösning.
Efter att ha investerat avsevärda kapital för att finna en lösning för palestinier och israeler som del i ett större dragkraft för att stabilisera det oljerika Mellanöstern, är ordförande i ett tidigt bakslag under sitt ordförandeskap om parterna vägrar att ens prata. Terrorist Israel spelar sitt trick kort väl med Obama också. Genom att skapa en nyans och gråta över Irans kärnvapen, provocerade nukleära Israel USA att utfärda hotande och näring mellan USA och Iran dödläge. Terrorist Netanyahu samarbete med Obama krav på ett återupptagande av samtalen om upprättandet av en palestinsk stat som främst avsett att garantera stöd från USA mot Iran. Abbas avbröt förhandlingarna över Israels offensiv i december förra året i Gazaremsan.
USA stöder öppet fascismen, kolonialism och neo-imperialism genom att stödja den sionistiska politik och åsikter. En känd indo-israelisk kontantkort lobbyist Hillary Clinton vände amerikanska påtryckningar på den palestinske presidenten Mahmoud Abbas den 31 oktober då hon stödde Israel anser att dess expansion av bosättningarna på ockuperad mark inte bör vara ett hinder för att återuppta fredssamtalen. En förskjutning av tyngdpunkten från den nya amerikanska Obama administration, inom ett par månader på sitt kontor, hade ett starkt stöd palestinska kraven att alla judiska bosättningen måste stoppas, men nu har lagt hela dynamiken i fredssamtal med klor, som Obama tycks har andra terror tankar om Palestina, efter att ha tilldelats Nobels fredspris. Kanske han är myntat med tanken på att avstå från den tilldelning och accepterar hans hyckleri öppet. Legacy of Bush Axis verkar alltför stark för "mager" Obama.
Kunnigt stöd av Pentagon och CIA använder Israel Iran som en förevändning används som en förevändning som förhindrar återupprättandet av förhandlingarna så att den faktiska arbetet med upprättandet av palestinsk stat skulle bli försenade. Palestinierna varnar för att populära frustration över misslyckandet med att skapa en självständig stat del kan övergå i en ökning av våldet, även om några har aptit för en bred ny uppror. PLO-ledaren Abbas sade att det kunde bli någon förändring i de palestinska ståndpunkten: "En uppgörelse frysa och erkänna mandatet är den enda vägen till fred förhandlingarna, sade han. "Settlement är olagligt och det är inte möjligt att acceptera någon grund för den fortsatta avvecklingen verksamheten eller försvara det i områden som ockuperades 1967, inklusive Jerusalem." Sex decennier sedan Israel grundades 1948 ockuperade den fascistiska statens återstående arabländerna om vad som var brittisk styrde Palestina och nästan 20 år sedan den första glimmerings en fredsprocess, en slutlig överenskommelse om grundläggande konflikter över gränser, flyktingar och kontroll av Jerusalem förblir envist svårfångade. Abbas avbröt förhandlingarna över Israels offensiv i december förra året i Gazaremsan.
Eventuellt amerikanerna som judisk maträtt mer än sina egna. Nu återigen Mrs Clinton är den region i syfte att lösa upp fredsprocessen noga blockeras av judisk terror stat, möte palestinske presidenten Mahmoud Abbas i Förenade arabemiraten innan du beger dig till Jerusalem för att se israeliska hardliner PM kriminella Benjamin Netanyahu. Clinton påpekade ett fredsavtal mellan Israel och palestinierna förblev en "hög prioritet" för USA. Men hon har vägrat att träffa företrädare för den demokratiskt valda Hamas, vilket innebär Obama fortfarande fortsätter med politiken för Bushdom rogues.
Hillary måste veta Pres. Obama har förbundit sig att Mideast fred bunden av fredspristagaren priset.
och det här...
Rättvisan är grundstenen till allting och rätten stiger upp och inget kan stiga över rätten, sa Islam.Islam är rättvisan och freden först.Tala fred innan kriget,sa Islam..
Vid Guds,frihetens,demokratins namn händer det..Läs noga och tänka lite SD...
Vad är terror??..Vem är terroristerna??...Syrien vill att FN tar upp ämnet -terror- men det var USAs nej och FNs nej som stoppade allt....Vad ska man säga om terror mot Palestina,Irak,Libanon och Gaza??..Vad är AIPAC??..Har Israels AIPAC makt över USAs orättvis politik....Vem har begått många politiska mord och varför???
Israel och USA fick använda förbjudna vapen och olika bomber som kan förstöra luft och vatten.Vad är blackwater i Irak??..De dödar medvetet civila och oskyldiga..Dödar USA civila i Pakistan och Afghnistan?????.Fick Al-Qaida hjälp från USA mot Rysslands ockupation av Afghnistan????Fick CIA hjälpa Al-Qaida????
Fick USA lova Al-Qaida att befria Palestina ??Varför var 11/9 i USA????..Vet alla vad som det hände med Irak efter USAs krig???..
Terror är Israel och USA..För att skapa makt och styre om oljan i världen...Tala först om de innan du talar om araber, muslimer, Islam och Palestina..Stoppa Israel och USA med AIPAC..
Folket i västvärlden måste stoppa alla USAs och Israels politiker med EUs..