Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Sverigedemokraterna och medierna

Ian Wachtmeister om Sverigedemokraterna och medierna

Ny Demokratis fd partiledare: Åkesson skrev bara det vi alla tänker

Jag känner inte Åkesson och är inte sverigedemokrat, men jag känner etablissemangets metoder när de olydiga träder fram. Jag tror att de etablerade politikerna är på väg att avslöjas, ty problemen med den omfattande muslimska invandringen skapades av dem och förvisso inte av SD eller det svenska folket i allmänhet! Nu kommer det politiska gardet med sitt sista krampaktiga piskrapp mot verklighetens folk (hur kan ett sådant begrepp misstänkliggöras?!): "Om ni inte tycker som vi rödvinsvänsterfilurer och flumtyckare, så är ni rasister och ska förbjudas!". Det är dags för alla att tänka om.


Om författaren

Fullvuxen f.d. partiledare för Ny Demokrati. Beskylld för att endast syssla med just dessa frågor.

Jag känner inte Jimmie Åkesson och är inte sverigedemokrat, men jag tycker att hans artikel är både läsvärd och tänkvärd. Men! Helt enligt den politiska liturgin har fariséerna slagit sig för bröstet och tagit avstånd från det som en viss herr Åkesson tillåtits skriva i en kvällstidning. Just det: han har "tillåtits skriva". I ett enligt uppgift demokratiskt land vid namn Sverige blir det ett herrans liv om yttrandefriheten tillämpas! Vem har givit karlf-n lov att uttala sig??! Aftonbladet - Guds gåva till det upplysta svenska folket.

Fakta i målet är 1. Vi har på¨kort tid fått en halv miljon muslimer in i Sverige. Givetvis påverkar detta vårt land.

2. Motsättningarna mellan kristna och muslimer har pågått i två tusen år. Vi måste därför se på dessa frågor i ett historiskt perspektiv och inte med Mona Sahlins "derases kultur är bättre än vår larviga midsommar" sätt att tänka.

3. Alla muslimer är inte terrorister men nästan alla terrorister är muslimer. Detta är ett faktum som mullorna ska förklara. Inte vi. 4. Kanelbullefilosofin att alla är mjuka och snälla och menar väl är farlig för att inte säga infantil. Talibaner finns inte bara i Gudrun Schymans prat-prat-prat värld. De finns i verkligheten och planerar att döda svenska soldater.

Och det är inte SD som ställt till det i Sverige. Ej heller Ny Demokrati, som under många år framställts som "the bad guy", trots att historien visat att vi hade rätt på nästan varenda punkt! Nej, det är personer som Bengt Westerberg (f.d. FP-ledare), Mona Sahlin, Carl Bildt (f.d. statsminister, tämligen ointresserad och okunnig i dessa frågor, men ansvarig) och varje politiker därefter som drar lakanet över huvet och stoppar snuttefilten i munnen, när det drar i hop sig till allvarliga diskussioner om den svenska kulturens överlevnad. Att vi numera inte ens har en religion, dvs. saknar en gemensam tro, gör oss underlägsna alla andra, även tokiga fundamentalister.

Om Åkessons artikel varit ett inlägg från en akademiker - och inte från en förbjuden partiledare - hade många tyckt att den var intressant och värd att diskutera . På ett civiliserat sätt.  Men vi lever i vår Ankdamm. Så vi blir hellre överkörda än upplysta. (Ankor promenerar oförskräckt över gatan!)

Jag kan slå vad om att den vanligaste reaktionen i de svenska hemmen på Åkessons artikel är " Att han vågar säga det som vi alla tänker?!!" Är det någon som sätter emot.




























Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/12744

175 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Ett mycket läsvärt inlägg! Tack Ian!
Alla ska tycka lika i dagens Sverige - tyvärr......

Permalänk | Anmäl #1 Skogstokig, 2009-10-20, 07:26

Den såkallade rödvinsvänsterns representanter i tidningar,radio o tv
samt politikerna jämför gärna Åkesson med Hitler.
Med de tydliga likheter som finns mellan den nazistiska idiologin och islamsk ideologi bör han i stället jämföras med Winston Churchill som var den som tidigast o högljudast varnade för Hitler.

Permalänk | Anmäl #2 Torbjörn Frisk, 2009-10-20, 07:32

Skälet till att Åkessons artikel inte var ett inlägg från en akademiker torde helt enkelt vara att akademiker har högre krav på vad de skriver. Att referera till någon form av folklighet eller suntförnuft-ideologi är bara ett pinsamt sätt att smita undan den riktiga diskussionen och ansvaret för vad man faktiskt säger och om vem.

Även Ian Wachtmeister tar till ett par fina exempel på klassisk mummelretorik för att lyckas associera en hel folkgrupp till diverse onämnda obehagligheter. Han hävdar inte så mycket men insinuerar något väldigt osmakligt.

När han lägger fram tesen att "Alla muslimer är inte terrorister men nästan alla terrorister är muslimer. Detta är ett faktum som mullorna ska förklara. Inte vi." så har han ju torgfört samma logik som i den betydligt rakare varianten; "Alla män är inte våldsbrottslingar men nästan alla våldsbrottslingar är män". Ja, vart kommer vi med dylik logik? Till en akademisk examen?

Nej, Ian, din avslutande svepande referens till de svenska hemmen och vad "alla tänker" fastnar inte på mig. Jag sätter helt klart emot. Någon mer?

Permalänk | Anmäl #3 Måns Kämpe, 2009-10-20, 07:48

när det gäller akademisk forskning på det sociala området är forskning kring invandrare och brott tabu, det får heller inte föras någon statistik som inte är politiskt korrekt. Det är dock lätt att se att de svenska fängelserna är fulla av invandrare.

Permalänk | Anmäl #4 medborgare, 2009-10-20, 07:55

Nej, Ian. Åkesson säger inte vad vi alla tänker, jag vet faktiskt ingen som tänker så. Verklighetens folk har aldrig röstat på Sverigedemikraterna, Ny demokrati eller anndra högerpopulistiska grupperingar i Sverige. Så även i detta val kommer verklighetens folk att rösta på riksdagspartierna. Jag uppmanar alla soffliggare att rösta på något riksdagsparti eller PP för att slippa SD i riksdagen. För folkets väl - oavsett religion, hudfärg eller kön.

Permalänk | Anmäl #5 inte längre, 2009-10-20, 08:00

"Motsättningarna mellan kristna och muslimer har pågått i två tusen år."

Och därför är det viktigt att ha ett historiskt perspektiv menar Ian. inte så lyckat argumenterat, måste jag säga. (ledtråd: Mohammed föddes på 500-talet e.kr).

Vad gäller sakfrågan så har nog Ian rätt, många tänker det som Jimmie Å säger. Alla vi som vill se ett annat Sverige än det SD vill se, måste ha detta som utgångspunkt och inte föreställningen att han representerar en marginalåsikt.

Permalänk | Anmäl #6 Andreas, 2009-10-20, 08:01

Finland, Danmark, Norge, Tyskland, England, Frankrike, Holland, Belgien, Österrike, USA, Kanada, Japan mfl, ja alla civilisera länder för en invandringspolitik som Sverigedemokraterna eller restriktivare.
Sverige med sin extrema och ekonomiskt generösa invandringspolitik är för andra länder ett avskräckande exempel!

Permalänk | Anmäl #7 realdemokrat, 2009-10-20, 08:05

Ingen revolutionerande artikel men vettig reflexion över situationen.

Permalänk | Anmäl #8 Göran, 2009-10-20, 08:15

Ny demokrati hade varit i riksdagen ända sedan starten om vi hade haft yttrandefrihet i Sverige!

Permalänk | Anmäl #9 Charlotte T., 2009-10-20, 08:15

"Motsättningarna mellan kristna och muslimer har pågått i två tusen år. "
Retroaktiva motsättningar? Jag har ogillat Wachtmeister i 3000 år.

Permalänk | Anmäl #10 nippe, 2009-10-20, 08:25

Wachtmeisters bildning och kunskapsnivå ökar tydligen inte i takt med stigande ålder.

Mottsättningar mellan Islam och kristendom har pågått i två tusen skriver W.

Det fanns ingen Islam för två tusen år !

Vem orkar argumentera emot okunskap och vilseledande argumentation ?

Permalänk | Anmäl #11 Raschid Ahmed, 2009-10-20, 08:28

"Talibaner finns inte bara i Gudrun Schymans prat-prat-prat värld. De finns i verkligheten och planerar att döda svenska soldater."

Om afghanska soldater åkte runt i pansarfordon i ett invaderat Sverige, skulle svenskarna då bara sitta och dricka kaffe? Det är väl självklart att folk vill försvara sitt land! Man behöver inte hålla med talibanerna om någonting för att förstå att svenska soldater som åker till ett främmande land med vapen i hand kommer att möta motstånd från ortsbefolkningen. Vi har absolut ingenting där att göra och borde aldrig skickat en enda trupp till det kriget.

Permalänk | Anmäl #12 Karl Dahlgren, 2009-10-20, 08:40

Det är helt sant Ian, men jag hade önskat att hade anpassat sig efter dessa pseudointellektuella clowner. Det var givet från början att det skulle misstolka hans artikel, han borde ansträngt sig för att förhindra det. Han borde upprepat gång på gång att han inte menade alla muslimer, för att omöjliggöra den lögnen. Han borde förklarat att det inte sker statistik kring invandringens negativa effekter, t.ex. andel muslimer som våldtar. Det som borde nämts är att genom statistik från andra länder, så kan man dra vissa slutsatser.

Sedan tycker jag att han kunde nämnt vad Ricard Dawkins kallar oförtjänt respekt. Dödar en nazist en homosexuell så blir det stora löp med motiveringen att det är ett hatbrott. För inte så längesedan mördade några muslimer en homosexuell man och det blev bara en liten notis av det i våra tidningar. En annan lögn är att man kallar morden i Irak för etnisk rensning när det borde kalla det för religiös rensning. Varför envisas man om att försvara religioner? och Varför skall man respektera folk som envist fasthåller en trosföreställning trots starka motbevis?

Citat från Dawkins:
Om en person har en vanföreställning så kallar men det psykisk störning. Har flera personer en vanföreställning så kallar man det för religion.

Permalänk | Anmäl #14 Paul, 2009-10-20, 08:45

Jag säga precis som Ian Wachtmeister: ”Jag känner inte Jimmie Åkesson och är inte sverigedemokrat” och ”Jag känner inte Ian Wachtmeister och är inte nydemokrat” men jag behöver INTE lotsas att jag måste tala och agera som jag vore jubelidiot och påstå hur bra islamiskt inflytande har varit för Sverige.

Sanningen är precis som Ian Wachtmeister skriver att vanligt folk som måste leva i själva konsekvenserna som politikerna skapat med sin tandlöshet, flummighet tänker precis som Jimmie Åkesson i det stora hela när det gäller kulturkrocken mellan Islams överhöghet och vårt sekulariserade samhälle som vilar under demokratins överhöghet.

Det som komplicerar kulturkrocken är det faktum att Islam gör maktfullkomliga anspråk på immunitet inför all form av kritik mot dess sociala yttringar. Kritik mot själva Islam och profeten stämplas som hädelse, ett begrepp som vi avskaffat länge sedan. Det vanliga folket har egentliga bara ett anspråk att religion och tro ska vara den enskildes ensak och absolut inget som vi andra måste handkas med i det offentliga rummet.

Att vi har vissa sociala anpassningar till kristendomen är ett kulturarv och har absolut inget med den kristna tron att göra i flertal svenskars verkliga liv. För det första så hyllar majoriteten av svenskarna möjligen suputguden Bacchus (om några gudar överhuvudtaget) under alla stora kyrkliga helger såsom jul, påsk osv. Dekadensen när det gäller de kristna helgerna vinner med hästlängder över de fromma troendes stillhet med andra ord. Allt detta som påminnelse att vi inte längre har några religiösa helger i den bemärkelsen som muslimer tror. Sekulariseringen i festligheterna har utplånat allt sådant utom för en liten, liten skara.

Men det betyder inte att vi ska börja skapa nya religiösa högtider när vi inte ens orkar bry oss om våra egna kristna traditioner. Däremot tvivlar jag inte en sekund att folk inte vill ha ledigt och jag skulle inte bry mig det minsta om de röda dagarna skulle omplaceras med jämnare mellanrum över året. Vi är främst lediga för att festa, slappa, härja allt efter ens personliga smak och inte för att hålla på och tro!

När tro blir en aspekt som resten av samhället måste handskas med så har den blivit ideologi. Ty ideologier påverkar alla människor liv mera eller mindre och av den anledningen måste ideologier vara ovillkorligt öppna för all form av kritik och vår vilja att få argumentera för eller emot. Om något kan påverka oss så ska vi ha rätten att tycka till och kritisera även om vårt tyckande kan bestå av ren verbal dynga.

I det avseendet omyndigförklarar religioner sig själva som samhällsfaktor med rätten att påverka genom att hävda att deras budskap har gudomligt ursprung och därmed över människans kritik och tyckande.

Det är sannerligen välkommet med Jimmie Åkesson och Ian Wachtmeister på var sitt håll mot den förljugenhet som orsakat en svår ideologisk förstoppning hos moder Svea. I det avseendet är Jimmie och Ian som doktorer som ställt den rätta diagnosen och behandlingen är enkel: ”ideologisk laxering” (läs öppen kritisk debatt utan skygglappar).

Permalänk | Anmäl #15 Burr, 2009-10-20, 08:47

Ian, du är en pinsamhet för Sverige. Det är primitiva resonemang du och din vän Åkesson för, sådana man kan känna igen i många samhällen under historiens gång.

Skyll på den andre, den främmande; gör honom hotfull och legitimera ditt eget barbari med att hans är värre. Säg att de kommer att våldta våra kvinnor, döda våra söner och ta våra hem.

Det är ingen "oskön sanning" du berättar, det är bara en gammal man som vill skylla sina brister på någon annan än sig själv.

Permalänk | Anmäl #16 Jake, 2009-10-20, 08:46

"Motsättningarna mellan kristna och muslimer har pågått i två tusen år", skriver Ian Wachtmeister. Är det en anledning till att fortsätta odla motsättningarna? Ska vi starta krig mot Danmark bara därför att vi krigat mot varandra så många gånger tidigare?

"...nästan alla terrorister är muslimer", skriver IW. Nej, men det är mycket populärt i media att koppla ihop muslimer med terrorister. När IRA sprängde bomber talade man aldrig om "kristna terrorister".

Permalänk | Anmäl #17 Lars Persson, 2009-10-20, 08:52

Vilken skräll att Ian efter alla dessa år träder fram igen. Dessvärre hade han inget värdefullt att tillföra debatten. Islam har enligt honom existerat i 2000 år, vilket i och för sig är en nyhet i sig. Tänk vad mycket det plötsligt fanns att forska om. Ian du får min röst för att du är ett sådant läshuvud!

Permalänk | Anmäl #18 Mohammad, 2009-10-20, 08:55

Ian Wachtmeister är en typisk representant för den rasistiska flumhöger som utnämnt sig själva till folkets företrädare aka verklighetens folk".

Ingen frånkänner Jimmie Åkesson hans rätt att uttala sig. Men om han hoppar på en av Sveriges minoriteter och kallar den "det största hotet sedan andra världskriget" då ska han fan i mig ha torrt på fötterna. Och det har han inte. Han radar hejdlöst upp halvsanningar, insinuationer obestyrkta påståenden och rena påhitt blandat med lösryckta ofta irrelevanta fakta.

Ians Wachtmeisters SD-rövslickeriartikel upprepar lögnerna. Låt oss titta närmare på hans "argument":

1. Att det finns muslimer i vårt land är en av många faktorer som påverkar landet. Det är riktigt.

2. Motsättningar mellan kristna och muslimer har inte pågått i 2000 år. För det första har islam endast existerat i knappt 1400 år. För det andra är det interna motsättningar som har dominerat kristenhetens historia inte motsättningen kristna-muslimer.

Är den obildade tölpen Ian Wachmeister möjligen bekant med högerns favoritkung framför andra, Karl XII? Karl XII lierade sig med muslimer mot andra kristna.

Kristna har avlivat varandra i guds namn under 2000 år. Kristna europeer var under förra seklet ansvariga för två världskrig och utvecklade därefter en vapenarsenal som kan förinta jordklotet flera gånger om.

3. "Nästan alla terrorister är muslimer", påstår Ian Wachtmeister.

FAKTA: I EU-länderna uppgick år 2007 antalet (lyckade och misslyckade) terroristattacker till totalt 583.
En förkrossande majoritet av dessa, 517 stycken, utfördes av franska eller spanska separatister. Antalet islamistiska terrorattacker uppgick till 4.

Källa: Europol: Terrorism Situation Report 2008
http://www.europol.europa.eu/publications/EU_Terrorism_Situation_and_Tre....

4. "Kanelbullefilosofin" är ett konspirationsteoretiskt flumresonemang. Vem har påstått att alla är snälla och mjuka?

Talibaner finns i verkligheten. De tillhör "verklighetens folk". De är tronföljarna till de militanta islamister som stöddes av Ronald Reagan. På den tiden kallades de "freedom fighters" idag "talibaner". Afghanistan har våldtagits av britter, ryssar, hänsynslösa krigsherrar, korrupta politiker,narkotikahandlare, talibaner m.fl. USA har försökt bomba fram demokrati. Men det enda man hittills har lyckats med är att bomba fram fler talibaner.

Avslutningsvis tycker jag att vi kallar hem de svenskasoldaterna och att du, Ian Wachmeister, istället för att prata vitt och brett i din "prat-prat-prat värld" själv beger dig till Afghanistan och tar reda på vad "verklighetens folk" i Afghanistan diskuterar vid sina köksbord.

Permalänk | Anmäl #19 Lögndetektorn, 2009-10-20, 09:19

"Åkesson skrev bara det vi alla tänker"

Prata för dig själv, och blanda inte in mig i dina åsikter. Jag tänker absolut INTE som Åkesson, och kom inte och påstå att ALLA tänker som honom.

Permalänk | Anmäl #20 RS, 2009-10-20, 09:23

Visst är det så Ian, dom som har skapat problemen är dom som tagit hit alla dessa utlänningar, inte dom som nu motsätter sig detta.

Permalänk | Anmäl #21 Rita, 2009-10-20, 09:27

Frågan som många ställer sig är, varför etablissemanget till varje pris försvarar en ideologi (islam) som inte är kompatibelt med varesig demokrati eller mänskliga rättigheter?
Samtidigt som dom hånar och hotar svenskar som vill värna om sitt land och kultur.

Känslan man får är att hade det varit en muslim som skrivit på Aftonbladets debattsida och yttrat sig negativt om judar och homosexuella. Så hade ingeting hänt. Det hade varit knäpptyst i media.

Permalänk | Anmäl #22 Margareta Coitus, 2009-10-20, 09:32

Frågan som många ställer sig är, varför etablissemanget till varje pris försvarar en ideologi (islam) som inte är kompatibelt med varesig demokrati eller mänskliga rättigheter?
Samtidigt som dom hånar och hotar svenskar som vill värna om sitt land och kultur.

Känslan man får är att hade det varit en muslim som skrivit på Aftonbladets debattsida och yttrat sig negativt om judar och homosexuella. Så hade ingeting hänt. Det hade varit knäpptyst i media.

Permalänk | Anmäl #23 Margareta Coitus, 2009-10-20, 09:32

Torbjörn Frisk, tillsammans med ett stort antal sverigedemokrater, jämför gärna Åkesson med Churchill och inte med Hitler.

Fan trot, för när det kommer till frågan om mångkultur, så vem sade egentligen vad;
Åkesson sade "ett folk, ett land, en nation"
Som av en tillfällighet sade Hitler: "ein volk, ein reich, ein führer"
Churchill sade i själva verket: "difficulties mastered are opportunities won."

Nej, Åkesson är exakt lika farlig som Hitler. Skillnaden är att vi nu har chansen att stoppa honom innan han förorsakar någon större skada.

Permalänk | Anmäl #25 Saria, 2009-10-20, 09:38

RE: #13 Raschid Ahmed, 2009-10-20, 09:28

Bästa utlänning, har du inget bättre att komma med?

Permalänk | Anmäl #26 BluePrint, 2009-10-20, 09:37

Helt rätt Ian!
En stor majoritet av det svenska folket håller med dig och Åkesson. Det vet alla.
Medias åsiktsuppfostran är på utdöende. Som tur var har internet minskat medias makt avsevärt. Det njuter jag av.
/ En vanlig medlem av "verklighetens folk"

Permalänk | Anmäl #27 Jonas, 2009-10-20, 09:43

Instämmer till fullo.

SD ska ha en stor eloge som väcker dessa frågor som annars undviks av andra "legitima" partier.

Hoppas nu att dessa partier kommer underfund med att detta är frågor som har stor betydelse för Sverige och svenskarna och dess framtid. Vi kan inte längre blunda för verkligheten.

Permalänk | Anmäl #28 Per, 2009-10-20, 09:45

Jimmie Åkesson klarade sig inte särskilt bra mot Maud Olofsson i morse i SVT. Han fick knappt en syl i vädret utan blev av en upprörd Maud i stort sett utskälld. Tänk att han fick framträda i Gomorron-programmet. Det har väl Aftonbladet och Jan Helin ordnat.

Han såg rädd ut när han pratade och framstod som en "underdog". Han vann den känslomässiga matchen - detta som också går fram i TV - för Maud framstod som en bitsk kvinnlig partiledare. Hon har egna problem i sitt parti med Mahmoud Aldebe/Lennart Pettersson/Staffan Danielsson, som kräver motstridiga saker. Men påpekade att Mahmoud (som kräver särlagstiftning enligt sharialagar) inte sitter i riksdagen, bara kandiderar dit.

Matchen är i gång. Kommer att bli en spännande valrörelse att betrakta från ringside.

Permalänk | Anmäl #29 Ann Helena Rudberg, 2009-10-20, 09:49

En ignorant stöder en annan. Högst väntat.

Permalänk | Anmäl #30 gooner, 2009-10-20, 10:04

"Om afghanska soldater åkte runt i pansarfordon i ett invaderat Sverige, skulle svenskarna då bara sitta och dricka kaffe? Det är väl självklart att folk vill försvara sitt land! "

Nejdu, Karl, det finns inga afghanska soldater i pansarfordon men inte desto mindre många oinbjudna män från MENA-länder som begår våldsbrott och våldtäkter och vars uppehälle bekostas av svenska skattebetalare. I det perspektivet skulle jag hellre haft afghanska soldater på gatorna. Jag tycker dock inte heller att svenska soldater har i Afghanistan att göra. Beväpna och skicka tillbara alla s.k. ensamkommande flyktingbarn som i själva verket har samma ålder som de svenska soldaterna och låt dem sköta sitt krig själva.

Permalänk | Anmäl #31 Jan Sobieski, 2009-10-20, 10:04

@# 17 Burr - har förstått att det du burr skriver brukar vara läsvärt - så även denna gång...

Permalänk | Anmäl #32 Marianne Johansson, 2009-10-20, 10:04

Jag har aldrig tänkt som Jimmie Åkesson och jag är svensk. Folk är nog mest besvärade av att resten av Sveriges politiker är så förbannat tafatta att de inte ens klarar av att brotta ner en populistisk sopa som Åkesson.

Permalänk | Anmäl #33 Eskil, 2009-10-20, 10:06

Ja det är bra. Forza Berlusconi.

Permalänk | Anmäl #34 Peter Ingestad, 2009-10-20, 10:10

Det finns ett tydligt samband mellan lågt intellekt och främlingsfientlighet.

Lågt IQ gör att dessa inte förstår logiska samband som vi normal begåvade gör.

Det roliga är faktiskt att dessa först säger att invandrare kommer och tar våra svenska jobb sedan säger de att de bara är hemma och tar emot bidrag.

Varför vill då staten ha arbetsinvandring?
Kanske för att dessa rädda främlingsfientliga inte är kvalificerade för arbetena.

Visst är det enklare att skylla ifrån sitt misslyckande på andra.
Men ni som röstar på SD kanske skulle öppna ögonen lite och titta på länder där likande partier haft makten.

Inget förändrades till det bättre där.

Permalänk | Anmäl #35 Geiko, 2009-10-20, 10:10

IQ? :o) Där vet jag en som ligger bra till. *blygsam konstpaus* - Bättre upp, förresten. Sverigedemokraterna ska byta namn. Nord Ligan! :oD Forza Sverige friskt humör, de e de som susen gör, forza forza forza, Ian. Vårt Lands Beskyddare: Jimmie Shelter! Sverige sverige fusterlaaaaaaaaaand.

Permalänk | Anmäl #36 Peter Ingestad, 2009-10-20, 10:17

Skulle Åkessons uttalande stå för det som majoriteten av svenska folket tänker (men inte vågar säga högt)? Varför sitter i så fall inte SD i riksdagen sen långt tillbaka?

Det är en väl omhuldad lögn från SD och liknande populist- och extremgrupper att de "säger högt det som folk tänker men inte vågar säga själva". Men har det föresvävat er att alla inte tänker som ni? Att det som ni ser som bajsnödigt ängslig politisk korrekthet kanske istället är ett resultat av att man tänkt till lite och vågar ifrågasätta gamla sanningar och inte minst egna fördomar?

Jag efterlyser vettiga argument från eran sida mot de etablerade partiernas inställning, istället för det gamla vanliga "ingen vågar säga vad de tänker för här i Sverige ska man vara så politiskt korrekt". Det är nämligen skitsnack, man får för det mesta säga precis vad man tycker och tänker här. Men de flesta tänker lite längre än SD, så enkelt är det.

Permalänk | Anmäl #37 Hedda, 2009-10-20, 10:42

Ian, läs på!
1. Islam har inte funnits i 2000 år varför "konflikten" mellan muslimer och "kristna" inte kan ha funnits så länge.
2. ETA, Bader Meinhof, IRA, Oklahomabombaren, ringer det en klocka? Ska vi tala historia, så glöm inte att terrorism dels bedöms helt av "mottagaren" i ett första skede och dels av "vinnaren" i skede 2. Att nästan alla terrorister är muslimer beror således på att det är du som uttalar dig. Ur en annan synvinkel är det helt andra som är terrorister. Många länder är demokratiska idag just för att det fanns terrorister. Men de vann slaget och blev därmed hjältemodiga frihetskämpar.
Alla har de dock ett gemensamt. De anser att deras eget, men framförallt andras liv är värda mindre än deras ide.

Permalänk | Anmäl #38 Nisse på kullen, 2009-10-20, 10:41

Bra Ian!!
Klart alla ska få uttala sig.
Vänstern har inte tolkningsföreträde på demokratin.

Permalänk | Anmäl #39 Danne, 2009-10-20, 10:42

"...och varje politiker därefter som drar lakanet över huvet och stoppar snuttefilten i munnen..." Jag vet inte detta med snuttefiltar men om någon drar lakanet över huvudet är det nog snarare Ian, om ni fattar.

Permalänk | Anmäl #41 Markus, 2009-10-20, 10:47

Alla håller inte med Ian, inte jag i alla fall. Om svensk är det du företräder vill jag inte vara med längre. Någon snackade om att Sverige inte har yttrandefrihet för att ND åkte ur riksdagen. Yeah right. Se hur de fortsätter att yttra sig. Har det aldrig slagit någon i denna grupp av företrädesvis män, och några kvinnor, att de flesta andra INTE vill tillbaka till den tid då Sverige tvångssteriliserade människor, diskriminerade inhemska minoriteter och allierade sig med USA i smyg och de flesta kvinnor dubbelarbetade i hemmen medan deras män gick på krogen och inte kunde skilja sig pga av att de inte hade någon egen ekonomi.
Titta noga på era egna argument och inse faktum, det blir inte någon anstormning av väljare. För många har insett att varje människa har ett värde, och att samarbete är bättre än splittring.
Någon gång kanske ni också slutar försöka så split.
Usch vad less man blir.

Permalänk | Anmäl #42 samantha, 2009-10-20, 10:47

Nej Ian, de flesta terrorister är inte muslimer (inte i EU i alla fall), se sidan 10 i denna rapport från Europol:
http://www.europol.europa.eu/publications/TESAT/TESAT2008.pdf

Vad grundar du ditt fakta på? Det är något du ska förklara.

Permalänk | Anmäl #43 Sam1142, 2009-10-20, 10:51

"Ny Demokratis fd partiledare: Åkesson skrev bara det vi alla tänker"
Vi? vilka vi? Om vi byter ut ordet "Islam" mot "Judedom" i Åkesson artikel, kommer Du "Ian Wachtmeister" säga samma sak!
Åkessons artikel var inte bara hets mot muslimer utan även judar!
Svenska folket är missnöjda med sina politikers arbete när det gäller invandring pga. misslyckat integrationspolitik men de kommer inte välja ett nyfascistiskt parti som SD!
Stoppa fascismen för ett bättre framtid!

Permalänk | Anmäl #44 anti_Lögn, 2009-10-20, 10:51

Väl talat Ian.

Permalänk | Anmäl #45 Q8888, 2009-10-20, 10:54

"Om Åkessons artikel varit ett inlägg från en akademiker - och inte från en förbjuden partiledare - hade många tyckt att den var intressant och värd att diskutera", skriver Ian Wachtmeister.

Vad är detta för trams? Åkessons artikel torde väl var en av årets mest flitigt diskuterade artiklar. Det skulle vara intressant att höra vad Ian Wachtmeister menar med diskussion.

Och detta med "förbjuden partiledare" är ju bara patetiskt. Det finns tydligen inga gränser för offermentaliteten inom den rasistiska flumhögern.

Att Ian Wachtmeister ljuger som en häst travar är alldeles uppenbart.

Jag tar tillfället i akt att ön en gång bemöta hans påstående att de flesta terrorister skulle vara muslimer:

FAKTA: Franska och spanska separatister står för närmare 90 % av terrorattaentaten i Europa. Andelen islamistiska terrorattentat i Europa är futtiga 0,6%

Källa: http://www.europol.europa.eu/publications/EU_Terrorism_Situation_and_Tre...

Det är inte islam utan nationalismen som utgör hotet mot Europas folk.

Permalänk | Anmäl #46 Lögndetektorn, 2009-10-20, 11:07

Hej!

Låt oss sluta upp med pajkastningen. Att hänga ut en hel grupp är alltid fel. Jag har själv erfarenhet av mångkulturella högskolor där alla kan arbeta tillsammans utan några som helst problem.

Det Jimmie Åkesson gör gynnar ingen.

Allt snack om hot och motsättningar är stötande speciellt om man talar i svepande termer som Jimmie Åkesson gör i sin artikel i Aftonbladet. Även Ian Wachtmeister är ute på "djupt vatten".

Kollektiv skuldbeläggning hör inte hemma i vårt land. Låt oss istället se varje enskild individ för vem han/hon är och vad han/hon kan tillföra vårt land. Alla människor är nämligen lika i värde och rättigheter.

Utan högskolor som Södertörns Högskola och Malmö Högskola så skulle stigmatiseringen bli värre i vårt land. På dessa högskolor så jobbar människor tillsammans oavsätt var man är född och oavsätt vad man heter. På våra universitet är detta otänkbart för där lever man i en bubbla där alla inte är välkomna därför att där råder en elitism och ett översitteri.

Istället för skuldbeläggning så är det frågor runt integration och segregation som man måste diskutera öppet.

Här handlar det också om att diskutera kring varför människor från andra länder och kulturer faktiskt diskrimineras när de söker jobb.

Istället för att människor som kommer till vårt land och söker asyl skall behöva sitta passiva länge och vänta på besked om de får stanna eller inte, så borde man istället ge alla rätt att få börja läsa svenska så de fortare kommer in i samhället. Språket är så viktigt för integrationen. Det är därför som man tex i Amerika kör med ESL (English as a second language) och det börjar från dag 1 i skolan för nyanlända flyktingar, invandrare eller tillfälligt bosatta därför att deras föräldrar jobbar där en tid som forskare eller något annat.

Det handlar om att behandla människor på ett medmänsklig sätt. Alla människor har behov av att känna trygghet och känna sig välkomna och behövda.

Själv känner jag många som kommit till Sverige från andra länder och de är mycket seriösa människor som vill skapa sig en framtid och som gör det genom att investera i en bra utbildning.

Jag säger nej till alla former av "skuldbeläggning" och alla former av "diskriminering" eller "påtvingat utanförskap".

Södertörns Högskola och Malmö Högskola har förmått att skapa en miljö där folk känner sig välkomna och delaktiga, och som en del av det svenska samhället. Det spelar ingen roll om man är jude, kristen eller muslim.

Alla människor är lika i värde och rättigheter, dörför måste vi visa Sverigedemokraterna att vi inte accepterar deras kollektiva skuldbeläggning.

Nej till extremism och intolerans.

Mvh

Mikael

Permalänk | Anmäl #47 Mikael Drakenberg, 2009-10-20, 11:13

Kom inte med det där skitsnacket att de "säger vad vi alla tänker". Jag kan garantera att det inte stämmer. De säger vad en viss grupp tänker.
SD är ett parti byggt på okunnighet och feghet.

Permalänk | Anmäl #48 Mr President, 2009-10-20, 11:30

Alla politiker med maktinnehav vill människorna ont, Ian&Bert har alltid rätt, och månlandningen (läs fotbolls-VM 1958) har aldrig ägt rum.

Jag blir upprörd när jag tänker på att jag just spenderat fyra minuter av mitt liv på att läsa artikeln och skriva kommentar. Det kommer inte att upprepas.

Permalänk | Anmäl #49 Rashid Ali Hassan, 2009-10-20, 11:39


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Därför är otrohetstrenden här
  2. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  3. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  4. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  5. Sveland gör feminismen en otjänst
  6. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  7. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  8. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  9. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  10. Bildt måste återta Sveriges roll för Afrikas horn
  1. Därför är otrohetstrenden här
  2. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  3. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  4. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  5. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  6. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  7. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  8. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  9. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  10. Bildt måste återta Sveriges roll för Afrikas horn
  1. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  2. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  3. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  4. Därför är otrohetstrenden här
  5. Den israeliska statens sionism är rasistisk
  6. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  7. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  8. Sverige bör visa att man står på Israels sida
  9. Det långa maktinnehavet bäddade för S-krisen
  10. Genom sitt angreppssätt har Björn Ulvaeus blivit en del av det förtryck han ifrågasätter

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.