Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Sverigedemokraterna och medierna

Ulf Nilson om Sverigedemokraterna och medierna

Expressenslegend: Aftonbladets Jan Helin gör vårt land en tjänst

"Aftonbladets chefredaktör och ansvarige utgivare Jan Helin har gjort sitt land en tjänst genom att publicera Jimmie Åkessons artikel - trots att ledande advokater varnar att den kan leda till åtal för hets mot folkgrupp." Det skriver Expressens fd världsreporter ULF NILSON. I dag förklarar han varför Expressens "KÖR UT DEM"-löpsedel, som publicerades för 16 år sedan, ledde till att tidningens dåvarande chefredaktör fick sparken, medan Aftonbladets Jan Helin har all anledning att vara en stolt redaktör i dag.


Om författaren

Ulf Nilson var utrikeskorrespondent på Expressen 1963-1995.

Sverigedemokraternas ledare Jimmie Åkesson har gjort sitt land en tjänst genom att komma ut på banan och tala om precis vad han tycker om Islam - det största hotet sen nazismen.

Aftonbladets chefredaktör och ansvarige utgivare Jan Helin har gjort sitt land en tjänst genom att publicera artikeln - trots att ledande advokater varnar att den kan leda till åtal för hets mot folkgrupp.
Precis så långt tror jag att alla vettiga människor i landet ( en betydande folkgrupp ) kan vara överens. Sen blir det svårare.

Det är viktigt att ha perspektiv. 1993 publicerade Expressen en serie om invandrare som många, däribland jag, redan då såg som ett problem. Jag skrev flera av artiklarna i serien. En av dem tillkom efter att jag fått ett vykort med texten: "TA TUNNELBANAN TILL HUSBY. OM DU VÅGAR".

Jag åkte till Husby. Där avslöjade rektorn för grundskolan vad hon ansåg som sitt största problem.

- Vi måste försöka bevara svenska som rastspråk, sa hon.

Rastspråk, lika med ett gemensamt språk, som skulle medge kommunikation - och därmed kanske så småningom förståelse, gemenskap, vänskap - mellan ex-juggar, kurder, en eller annan somalier och en och annan pursvensk.

Jag minns inte om ordet pursvensk kom med i artikeln. Var det på något sätt rasistiskt? Vi var inte så vana vid frågeställningen då som nu, men jag minns att vi vred och vände på formuleringarna. Hm.
Det var hur som helst en småsak. Artikelserien kompletterades med en opinionsundersökning. Den visade en klar motvilja mot invandrare. Chefredaktören som då hette Erik Månsson skrev själv löpsedeln. Dess viktigaste ord, satta med svarta jättebokstäver, löd:

KÖR UT
DEM

Många hade invändningar, men Erik stod på sig. Det kostade honom jobbet. En våldsam opinionsstorm exploderade rätt i ansiktet på oss. Redan nästa dag hade attackerna tvingat fram en helomvändning. Den dagens löpsedel sa:

TA HAND
OM DEM

Vid sidan av artikelserien publicerades reklamplakat. Ett av dessa plakat visade det nazistiska hakkorset; jag minns idag inte riktigt varför men ägarfamiljen blev rasande och Månsson åkte ut.

*

Precis här spolar vi framåt i tiden, närmare bestämt 16 år, till Sverige 2009, där SD:s ledare, Jimmie Åkesson, får in en ursinnigt antimuslimsk artikel i Aftonbladet, en artikel som chefredaktören försvarar - självklart nog - med att vi har yttrandefrihet. Ingen som helst risk föreligger att Jan Helin kommer att dela Erik Månssons öde.
Så vad har hänt?

Om jag försöker sammanfatta i tre punkter ser det ut så här:

+ Ytterligare flera tiotusental invandrare har kommit till Sverige sen 93 och fått tillstånd att stanna här - ibland efter flera år av väntan, en väntan som för många otvivelaktigt varit fylld av ångest.

+ Vi, svenskarna och invandrarna, har inte lyckats bra med den process som går under namnet integration. De nykomna och vi gamla har inte samma gudar eller ickegudar, vilket kan vara allvarligt nog. Viktigare är ändå säkert att arbetslöshet och bidragsberoende är högre bland de nykomna, att brottsligheten också är högre och att vi i stor utsträckning egentligen INTE UMGÅS MED VARANDRA - inte bara Malmö med Rosengård utan dussintals svenska städer har sina invandrarghetton dit "vanliga" svenskar bara i yttersta undantagsfall beger sig. I bästa välmening - jag understryker: i bästa välmening!-skapade vi ett samhälle med svår och tilltagande slagsida. Risk för kantring? Javisst.

+ Vi i media bär stor skuld. Jag vet, för jag har varit med hela tiden. På något jävulskt sätt - jag kan tyvärr inte kan förklara bättre än så - blev det mer eller mindre förbjudet att på allvar ta upp de PROBLEM som invandringen helt självklart medfört. Jag skrev vid något tillfälle att "vi tog kanske in för många för fort". Den meningen ströks som r a s i s t i s k. Det var den naturligtvis inte alls, men just detta att beskylla alla som ifrågasatte svensk invandringspolitik för rasism blev beklämmande vanligt. Att vi som då och då skrev kritiska artiklar inte kritiserade invandrarna, utan s v e n s k a politikers och myndigheters sätt att hantera problemen uppfattades inte. All kritik stämplades som utlänningsfientlighet. Locket åkte på med det självklara resultatet att debatten dog!

*

Sveriges två allvarligaste problem är lätta att identifiera. Det ena är åldersutvecklingen. Snart går det en åldring på två arbetande, mot idag fem. Hur kommer vi att leva om tio år ( som 76-åring är jag personligen mest teoretiskt bekymrad).

Det andra problemet är den bristande integrationen: att ett länge synnerligen heterogent folk plötsligt blivit så in i Norden multikulti. Problemet förvärras enormt av just det där att debatten, den öppna diskussionen, vädrandet av problem och motsättningar, blivit mer eller mindre förbjuden. I skuggen av den politiskt korrekta tystnaden frodas rädsla, fördomar ( "deras" och "våra") , misstänksamhet och ibland hat. Bland vanliga svenskar, det upplever jag dagligen både vid samtal och i en överväldigande mejlskörd, finns en suddig, men utbredd känsla av att "eliten", bestående av riksdagsmän, myndigheter och - JA! - journalister - att denna "elit" har svikit, att de som har högre inkomst och bor i fina, invandrarfria områden, helt enkelt skiter i hur Svenne och Lisa har det.

Vi har, med andra ord, skapat inte ett, utan två vi och dom-samhällen. Lite slarvigt uttryckt, ett slags överklass, som svek landet, den stora gråa massan, som betalar fiolerna, och så dom nya, snyltare som kom hit för att få bidrag och leva på svenskarnas (i många fall påtvingade) välvilja.

Så, ungefär, ser det ut och sådan, ungefär, är bakgrunden till att Jimmie Åkesson och Sverigedemokraterna går fram som de gör. Jimmie artikulerar, med pukor och trumpeter, vad mååånga svenskar tror och tycker. Jimmie smeker fördomar och överdriver faror, men - och detta är just nu viktigare - han ger det tysta Sverige, det Sverige som gått och undrat varför ingen säger något, han ger detta Sverige en röst. För detta får han applåder och att applåderna kommer att omsättas i röster 2010 kan vi vara övertygade om. Det är högst tänkbart att SD efter det valet blir en viktig - och alldeles öppen - maktfaktor i landet.

Om det blir så vet vi varför. Det beror på att det politiskt korrekta Sverige alldeles för länge försökte tiga ihjäl de misshagliga. Politiker och media smet från den viktigaste debatten på många, många år. Nu får de skylla sig själva...




















Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/12719

116 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Expressen (som du kanske känner till) och Aftonbladet har alltid gått i spetsen för fördumningen och förflackningen, inbegripet motståndet (milt uttryckt) mot en riktig debatt om invandringspolitiken. Snyfthistorier om asylsökande var länge en säker inkomstkälla (även om knappast du kan ansvaras personligen för dessa, en hur många varnande artiklar skrev du på den tiden). Så mycket bättre blev dessa historier av allt mörkande av fakta. Du och alla andra journalister satte ribban redan på 80-talet och är ansvariga för att Sverige kommer slitas isär av inre motsättningar. Allt i snällhetens namn.

Permalänk | Anmäl #1 Calle Bengtsson, 2009-10-19, 19:00

Sent ska syndaren vakna. Se vad ni gjort med vårt vackra land.

Permalänk | Anmäl #2 Martin., 2009-10-19, 19:19

Ja som oftast så har du rätt Ulf... visst. Vi är ett sorgligt folk, som har haft dåligt samvete i årtionden över att vi inte var med i andra världskriget och slogs mot Hitler, så då har det blivit så att vi ska rädda hela världen. Så långt att vi inte längre kan ta hand om oss själva riktigt.

Jimmie kommer helt säkert in i riksdagen och det är bra tycker jag. Då kan vi få upp dessa heta potatisar på bordet istället för att gömma dem i mörkret. Själv blir jag förskräckt över den propaganda i islams namn, som får framföras i yttrandefrihetens namn, men icke kritiken.

I dag och i kväll har pk-människorna i politiken och pressen ställt sig upp och med en mun sagt att det är för jävulusiskt att det finns ett parti som SD. Va ni har ju själva skapat det genom att tiga och censurera.

Och inte ens JK tror att det finns någon grund att fälla artikeln i AB för rasism eller något annat. Och det är väl bra.

Permalänk | Anmäl #3 Ann Helena Rudberg, 2009-10-19, 19:20

Äntligen! Tack, UIf, det var på tiden att det talades klarspråk av en som varit med länge; vi är nog många som i det tysta förtvivlat över debattklimatet.
Vad du tydligt illustrerar är den gamla visheten "som man bäddar, ligger man". Vi (eller politiker, media samt delar av allmänheten) har oss själva att tacka för rådande elände.
Den viktiga frågan är nu: Vad göra för att inte lämna fältet helt fritt för SD och liknande krafter; hur vända skutan så hon inte kör helt upp i strandstenarna?
När skall elitens tolerans även gälla vilsna svenskar med befogade frågor om tingens tillstånd?

Permalänk | Anmäl #4 curt jansson, 2009-10-19, 19:24

Det här var nog den klokaste artikel jag har läst på länge.

Permalänk | Anmäl #5 susanna svensson, 2009-10-19, 19:25

Du pratar om vi. Vilka vi? Kan du förklara vad du menar?
Jag känner mig inte medskyldig till någonting av det du relaterar till.

Permalänk | Anmäl #6 Kryckan, 2009-10-19, 19:27

Tack Ulf.
Som vanligt sätter du med suverän precision fingret på problemet och avslutar med lysande analys.
Om SD också hinner få med en vettig profil kontra klimathysterin inför september 2010 hamnar dom på 12-15 %, minst!

Permalänk | Anmäl #7 Sven-Bertil, 2009-10-19, 19:33

SD är inte antimuslimska. SD är islamkritiska. Det är en skaplig skillnad.

Permalänk | Anmäl #8 Isak Nygren, 2009-10-19, 19:37

#1
"Du och alla andra journalister satte ribban redan på 80-talet och är ansvariga för att Sverige kommer slitas isär av inre motsättningar. Allt i snällhetens namn."

Utomordentligt väl formulerat. När nu vinden vänder kommer pk -journalisterna att som kameleonter byta färg, när dom inser att folk inte går på mörkningen längre.

Permalänk | Anmäl #9 Quantrill, 2009-10-19, 19:40

Det ska verkligen bli intressant att se om den svenska journalistkåren vågar se vår tids svåraste frågor. Sedan gäller det att ställa dessa frågor till våra politiker och för oss medborgare att kräva svar. Det handlar om moral och anständighet!

Permalänk | Anmäl #10 Tomas Fischer, 2009-10-19, 19:43

Det var väl en rätt bra och hyfsad beskrivning av läget.

Invandringen är ett problem, och det har inte med rasism att göra, men om inget görs, finns där stor risk att det utvecklas till det.

Permalänk | Anmäl #11 PerA, 2009-10-19, 19:45

Aftonbladets chef Helin har gjort sitt land en tjänst genom att publicera SD-Åkessons artikel, skriver Nilson som inledning på en artikel som bär åt ett annat håll än den politiskt korrekta ingressen. Ja, om man med en tjänst för landet menar att hjälpa SD. Aftonbladet och dess medieproselyter gör nu Sverigedemokraterna större tjänster än de kunnat drömma om - textreklam i halva tidningen. Det är till och med mer korkat än Expressen, som i går höjde upplagan genom att ge SD gratisreklam över många sidor i samband med att partiet använder Astrid Lindgren i sin agitation. SD måste nu vara överlyckliga och kan efter flera sådana här publiceringar känna sig trygga inför valet den 19 september. Det här är kanske vad man menar med stimulerande konkurrens mellan kvällsbladen.

Permalänk | Anmäl #12 Torsten Kindström, 2009-10-19, 19:50

Den regiserade indignationen får i detta ögonblick fritt spelrum på tidningarnas löpsidor efter Åkessons artikel. Dock kommer författarna att upptäcka att den valsen inte funkar längre! Journalisterna och politikerna har förbrukat allt förtroende i denna fråga pga. de svek och lögner som Ulf Nilsson helt riktigt beskriver.

Det är bara att luta sig tillbaka och se hur deras förfelade och anti-demokratiska strategi nu slår tillbaka mot dem själva.

Permalänk | Anmäl #13 Elin Eriksson, 2009-10-19, 19:53

Ett allvarligt fel har insmugit sig i Ulf Nilssons artikel
Han skriver:
"Ytterligare flera tiotusental invandrare har kommit till Sverige sen 93 och fått tillstånd att stanna här"

Det handlar inte om flera tiotusentals utan beviljade uppehållstillstånd. Beviljade uppehållstillstånd under perioden 1994-2008 uppgår till 773.172, det vill säga flera hundratusentals, nära en miljjon

Källa Migrationsverket

http://www.migrationsverket.se/pdffiler/statistik/tabs1.pdf

Permalänk | Anmäl #14 Johan H L , 2009-10-19, 19:55

Tack för dessa ord. Många kloka ord både i artikeln och i kommentarerna ovan.

Jag kan fylla på med ganska mycket, men nu sägs det mesta troligtvis redan. Jag hoppas bara att debatten riktigt vaknar till liv nu.

Lite intressant att titta på andelen Millningar, hur rösterna läggs och under vilka kategorier. Antingen är SD's medlemmar överrepresenterade och spammar millningarna eller så är det sveriges befolkning som läser nyheter på nätet som hittat hit.

Det första finner jag smått otroligt. Då bör det andra stämma. Och vad säger då det om tycket den gemene svensken har? Hmmm...

Permalänk | Anmäl #15 Thomasson, 2009-10-19, 19:57

Tack för en utmärkt artikel, Ulf.

Rak, osminkad och väldigt sann. Han är heller inte sämre att han kritiserar sin egen yrkeskår ( vilket i förlängningen också innebär sig själv).

Den som vill hindra SD:s inträde i "maktens boningar" gör de ju faktiskt bäst genom att själva tala klarspråk om de högst verkliga saker som BARA Sverigedemokraterna hittills talat öppet om.

Permalänk | Anmäl #16 Kaj, 2009-10-19, 20:12

Det har talats mycket om oroande klimatförändringar.

Det som just nu händer är en positiv klimatförändring och den sker i vårt samhälle - tystnaden håller på att brytas efter många långa år...

Permalänk | Anmäl #17 Imagine, 2009-10-19, 20:17

Jag hoppas inte du väntar dig beröm för dina erkännanden här. Det brott som du och dina kollegor gjort er skyldiga till är allvarligt och högst reellt alldeles oavsett att det inte står med i lagboken.

Permalänk | Anmäl #18 Mats, 2009-10-19, 20:29

Bra att sanningen kommer fram i ljuset. Men tyvärr är det nog 15-20 år för sent för att det ska gå att rätta till det hela och ge Sverige en framtid.

Det här med att journalisterna har mörklagt problematiken med massinvandringen har även tidigare SVT-anställde Gunnar Sandelin tagit upp. Lika ärligt och uppriktigt som Ulf Nilsson, så skrev han:

”Under åtta år därefter var jag reporter på Sveriges Television. Där fick jag bland annat instruktioner av en ansvarig redaktör för ett av våra största nyhetsprogram att det ska "vara så synd om invandrarna att folk ska gråta framför teven".”

http://www.dn.se/opinion/debatt/journalisterna-morklagger-sanningen-om-i...

Permalänk | Anmäl #19 Lund, 2009-10-19, 20:35

Tack Ulf,
Jag har senaste dagarna på mitt egna sätt försökt framföra nästan exakt samma sak som du sa i din artikel - dock utan att ha samma personliga erfarenhet som du av livet bakom kulisserna i Tidningsvärlden.
Jag hör tongångarna här och på andra håll, i bloggvärlden, jag ser på TV hur en Lord Pearson bjuder in höger extrema Wilder till London, Anders Björk varnar - för sent - moderaterna för att ha gått för långt till mitten... För mig bildas ett tydligt mönster. Aven jag själv och så gott som alla jag känner tycker att integrationen - assimileringen - har uteblivit eller inte är nog.... Svenskar VILL leva i Sverige med Svensk kultur. De vill prata svenska och bli förstådda och inte vara rädda.
Som jag ser det finns det bara 2 olika möjligheter framöver:

1. Vi byter helt strategi och politikerna börjar lyssna på folket - ni vet, de där de är tillsatta att representera - och kräver och med alla lagstiftarens medel inför en MYCKET större assimilering av invandrare och deras barn- och barnbarn. Alla pratar svenska, alla älskar Pippi Långstrump och alla dansar kring Majstången. Att folk därefter går hem till privatlivet och diskret - för så är vi svenskar DISKRETA - tillber man sin gud och följer - privat - sina seder och bruk. På samma sätt som t.ex. judar som lever i Sverige gör.

2. De stora partierna fortsätter att ignorera folkets vilja och det blir "revolution" - i svensk oblodig tappning. SD får en stor politisk makt och kommer att tvinga fram utvisning av invandrare, det blir fysiska bataljer och... jag kan inte ens gissa, men säkert blir det inte vackert.... Man KAN inte ignorera vad Folket tycker utan att det kostar, särskilt inte när man säljer ut något så viktigt och grundläggande som KULTURARVET.... Den svenska "känslan"....

Jag som skriver detta är och har hela mitt liv levt som Liberal.... Det är verkligen sorgligt att det har gått så här långt i "mitt" Sverige.... Och i "mitt" Europa, för det ser lika illa ut över allt i Väst Europa...

Permalänk | Anmäl #20 petersanning, 2009-10-19, 20:50

Tack Ulf Nilson för Din välskrivna och viktiga artikel!
Vi blir fler och fler som öppet vågar berätta om galenskapen i - och det katastrofala följderna av - vårt mångkulturella experiment. Ett experiment som måste avslutas så fort som möjligt. Ju förr sådana auktoriteter som Du, Ulf Nilson, tar bladet från munnen desto snabbare kan vi börja reparera de enorma skador som vårt älskade Sverige har drabbats av.

Permalänk | Anmäl #21 Linus Ekström, 2009-10-19, 20:57

Jag inser att Jan Helin och Mariam Osman Sherifay genom att publicera och polisanmäla samma debattartikel sannolikt medför att en rättslig prövning görs av de formulerade åsikter som Jimmie Åkesson och SD gjort sitt allra bästa för att knåpa ihop. All heder till dem!

Man får ju hoppas att debattartikeln blir fälld och att hyggliga svenskar snart inser att dessa i grunden små och rädda människor nu håller på att krypa upp under de stenar och jordhålor som de hukat sig under och i.

SD och deras utrymme i media är i sig inte en lika stor fara som det faktum att vanligt hyggligt folk har en hänfallenhet att falla för populism och förtal. I tyskland inför ww2 så var de breda massornas tystnad och gradvisa passivisering den viktigaste orsaken till att det blev som det blev. Det är i detta sammanhang helt korrekt att göra jämförelser med Nazismen under 20 och 30 talet. Den som inte känner historien är dömd att återuppleva den. De klantarslen som som då kallade sig NSDAP kallar sig idag för SD.

Därför är jag av uppfattningen att dessa fåntrattar ska bemötas enligt demokratiska principer och jag hoppas att Jan Helin tar sitt ansvar och visar Sverige vilka fåntrattar dessa sverigedemokrater är.

Integrationen (ett av de identifierade "grundproblemen" i artikeln) är ett problem som redan finns. De minst konstruktiva förslagen kommer från SD och har ungefär samma realism och verkningsgrad som att lösa åldersutvecklingen (Det andra identifierade grundproblemet i artikeln) genom att se till att folk inte blir så gamla.

Ett exempel:
Den absolut vanligaste orsaken till att brott begås är brist på pengar. I Sverige är SD:s hatgrupp de som också är fattigast. I grupper som är lika fattiga men inte har utländsk härkomst är brottsligheten likadan. Det handlar alltså inte alls om moral eller etnisitet när brott begås. Det mest rationella för att lösa brottslighet är att se till att folk har pengar, dvs se till att alla får adekvat utbildning och jobb samt respekt.

Permalänk | Anmäl #22 Pellefant, 2009-10-19, 21:01

Sd kommer väl troligen bara försena det kommande inbördeskriget som våra barnbarn förmodligen får utkämpa. Efter kulregn kommer solsken! Hoppas ni landsförrädare känner er nöjda över vad ni åstadkommit!

Permalänk | Anmäl #23 snart antidemokrat, 2009-10-19, 21:06

Om nu så "mååånga" människor går och bär på de tankar som Åkesson ger uttryck för, varför har det inte fler som röstar på dem? Det är samma amsagor som Göran Hägglund svamlar om när han påstår sig tala för "vanliga" människor, om han nu gör det då skulle väl inte KD vara på väg ut ur riksdagen?

Nej, Ulf Nilson, din tid är förbi, dina åsikter är lika förstockade som SD:s, nu är du bara gammal och bitter.

Permalänk | Anmäl #24 Fleecefox, 2009-10-19, 21:15

Jag minns själv artikelserien "kör ut dem", som jag uppfattade som ett sätt att debattera en viktigt fråga, men att debattklimatet då inte var moget. Samtidigt var det det. Det var en spännande tid, NyD in i Riksdagen som en "frisk fläkt", Mp ramlade ur, etablissemanget storknade samtidigt som NyD drog in en massa knäppisar.

Bo Södersten (S) debatterade närande och tärande grupper i sammhället och menade att det måste gå 2 närande på en tärande för att få ihop balansräkningen in the ling run, men att vi snart i Sverige låg på 1:2, dvs en närande på två tärande.
De journalister jag känner har alla samma uppfattning om vad man intge fikc skriva, men att man påbjöds att skriva om flyktingar det är synd om, men inte bara. Förra veckan kunde vi i AB läsa om en Sudanes som skulle utvisas, men gallskrek på planet, så att piloten inte kunde starta, och erpsonern fick PUT ett tag senare.

Svensken och den Svenska journalisten är mycket bra på anpassning. Invandringsfrågan har varit en enda stor NONO-fråga. Jag tror inte vi ska anklaga alla journalsiter att vara i ngåon multikulti vänstermaskopi, utan mer fölsamma. Snarare är det tidningsägare och uppdragsgivare som angett kursen. Den största uppdragsgivaren heter Sveriges Riksdag och kontrollerar stiftelsen som "äger" Public Service. Public Service får inte styras av politiker, men har politiker som uppdragsgivare. Här har vi det största missförståndet. Naturligtvis speglar PS värderingarna hos husse, inte folket, det finns väl en orsak till att vi har repressentativ demokrti. Allt annat är nys och trams, och inte ens något fel.
Folket väljer politiker med olika "korrekta" värderingar och politikerna förerträder dessa genom lag, tex hårt driva lagar och förordningar mot diskriminering och rasism. Den andra stora uppdragsgivaren, LO fram till 1980 undantaget, är familjen Bonnier, där har DN och Expressen länge varit en fackla mot rasism och diskrimering.
Aftonbladet hade länge LO som uppdragsgivare, vilket lite tillspetsat kan sägas vara det samma som regeringens värdegrund. Så samma linje hölls där avseende invandring, det var underklass (alltså 60-talets arbetskrafsinvandring) mot överklass.
Svenska Dagbladet har nästan enkom varit den tidning som inte varit riktigt lika följsam till etablissemangets värderingar, pga av en mer splittrad ägarbild, men så gick också tidningen med brakförlust länge.

Uppragsgivarna har för länge sedan insett att det största hotet mot Judar och facism inte är Svenskar, utan islamister. De flesta inser idag att islamismen inte bara utgör ett hot mot judar, utan även mot den värdegrund vi har som hter demokrati genom våra folkvaldads lagstiftningsmakt. Islamism innebär Sharia och är det samma som "Mein kampf", dvs en totalitär lära som inte kan ifrågasättas. Tyvärr läste Tysken inte Mein kampf, och Svensken läser inte Koranden, men nu finns internet, så innehållet går inte att dölja eller överslätas av PKropaganda.

Till detta bör tillfogas att Svenskar (och nordeuropeer), i EU, sällan vill ha direkltiv och EU-lag, eftersom Svenskar vet att vi följer direktiven till punkt och pricka, medan syd och östländer, inkl deras journalistkår, tycker det är super med regler, som andra länder följer, men inte landet själv.

Invandring är ett sådant exempel, vi har få gemensamma direktiv, och de som finns följer man inte. Upptäcker Dansk polis en flyktingsmugglare, håller de tyst och vinkar förbi, väl medvetna om att den är på väg till Sverige, skulde stoppa den blir flyktingarna tvugna att söka asyl i Danmark, och det vill man unvika. Bör tilläggas att danskar kallas för nordens araber, dvs de anses drivna på handel, men inte följa regelboken.

Svenskar är bäst i klassen på att följa dirkektiv och Svenska journalister, som annars är EU-kritiska, är bäst i klassen på att inte tänka själva utan följa direktiv.

Därtill avskaffades utlänningsnämnden etc som var politiska "domstolar" och som fungerade som regulatorer, det var en klok sossekontruktion. Vänstern drev frågan tillsammans med advokatsamfundet (gissa varför). Inför valet 2006 tvingades moideraterna byta sida, och vips fick vi oberoende domstolar som prövar alla flytingfrågor, gissa om Svenskar är världsbäst på att följa regelverket och gissa om alla advokater (överklass) kan fortsätta leva gott på att invandrarverkets handläggare inte hinner utreda 10 000-tals apperslösa som kommer hit under en månad. I en domstol ska käranden (en svensk PK-tjänsteman som inte vill hamna i Expressen) bevisa att flyktingen ljuger. I gamla utlänningsnämnden hade flyktingen bevisbördan. Detta är orsaken till att trycket inte minskar, regeringen desperat, och ingen vågar säga flaska. Det är alltid flykingen som har rätt och käranden fel, tills motsatsen är bevisad, enligt rättsstaens regelverk.

Svenska domstolar är opartiska och extremt självständiga, de följer regelverket till punkt och pricka, så den processen kan vi inte styra över längre. Alla flyktingar får ett eget ombud, vi har säkert 3000 flyktingadvokater som försörjer sig på att överklaga var enda fall så långt det är möjligt. Så där är det svårt fär pressen att förhålla sig neutral, flykingen är ju kärande, och får dra vilekn vals som helst, utan konsekvens. Oberoende domstolar är rena idiotin mot alla människor i värlen som gör vad som helst för att slippa eländet hemmavid.

Svenskar är bra på:
- att följa regelverk till punkt och pricka
- att vara undfallande, dvs vill gärna passa in i mallen
- att vara solidarska och dela med sig.

Allt detta är vår kultur, när även våra Politiker och ägare till våra medier har dessa uppfattingar och alla journalister gör sitt bästa för att spegla "Svenska värderingar" - så hinner det gå förbannat långt innan "eliten" fattar att Svenskar är ett undantag, resten av världen är inte snälla och fungerar inte som vi, Isslamism är inte ett världssamvete att hjälpa andra, utan ett och endast ett rätt samvete.

Människor från konflikthärdar ser tvärt om det som en plikt att till varje pris norpa en bit av kakan, för det egna intresset, annars överleer du inte, och är desutom en idiot (Swede). Fransk jordbrukspolitik är ett bra exempel, som vi är med att betala som största nettobidragsgivare i EU per capita.

Varför ska det vara svårt eller ens kontroversiellt att tillkännagiva att det finns en massa folkgrupper, religioner, banditgäng och folkslag i världen som inte levt 200 år i fredlig gemenskap, utan tycker det är en klok politik att någon annan, tex Svenskar, vill betala för att du själva ska kunna sprida din kultur och dina värderingar i världen.
Det är väl inget konstigt alls, det konstiga är att de som ska betala ska tycka att detta är en finfin idé.

Det är inte ens märkligt, rasistiskt eller cyniskt, utan logiskt, Svensken avviker från normen men vi bidrar åtinstone till viss grad att införa våra värderingar till den delen av alla utlänningar som kommer hit och som vill arbeta. Det finns ju posiriva inslag, tex för kvinnor, för handikappade och för homosexuella, de som sitter på kapitalet och de som arbetar delar med sig av över 50 % av kakan, det är världsunikt.

Den farligaste gruppen är religiösa socialister, med ett partimärke och proklamerar solidaritet och sprider frågan om strukturell rasism av Svenskar som roten till allt ont, när det kanske i själva fallet är precis tvärt om. När nu Bonnier lagt om rodret , NM är ett bra exempel på strategisk riktning, SD kommer in i Riksdagen, S förlorar valet till 90 % och sossarna måste hitta en ny partiledare, så är nog tiden ute för tillrättalagd hyshhysh-jorurnalistisk.

Den Svenske journalisten kommer ha lätt att ställa om och spegla den nya tiden. Inget land i världen med demokrati har en större statsmakt än Svenskar, som styr vad som är ett "korrekt" tänkande.
MOderaterna kunde inte vinna utan att kapa arbetslinjen och välfärden (folkhemmet).

Där har Hägglund och Åkesson rätt om köksborden. HBT, kränkthet och att Svenska män är talibaner pratas visst vid köksborden, men med omvänt förtecken. Två världar som till slut krockar. Svensken har full frihet att både bilda partier och rösta på andra partier, så det går inte att skylla ifrån sig.

Just nu är måttet rågat - tillräckjligt många Svenskar vill "slå näven i det dukade bordet". (Palme, Sträng, Feldt och co vågade inte slå näven i det dukade bordet i fråga om löntagarfonder från LO, som de avskydde, så vann borgarna valet 76. Det finns få i sosseapparaten som vågar slå näven i, för att komma upp i toppen på S, måste man vara extremt anpassningsbar och anamma "värderingarna". Det tar ett år för journalisterna att svänga om hur de ska skriva, om husse byter fot, men det tar en generation att lära upp nya sossepolitiker - vad arbetarrörselsen ska sträva mot , nu när man inte fick makt över kapitalet - tappade bort arbetslinjen och Svensk arbetarmoral, men under 20 år hyllat kulturrelativism och det berikande i att införa spännande tomtesagor som ny grund för världsordningen, där man bland annat föreskriver att en kvinna som inte har fyra oberoende vittnen som vederlägger anklagelse om otrohet ska stenas till döds. Sent ska syndaren vakna. Spökplumpsdräckten är för mig samma sak som kängor, kortbyxor, brun skjorta, koppel och en armbindel, en markör att du inte gillar läget och inte har en enda häst hemma.
Heja Ulf

Permalänk | Anmäl #25 Sven Svensk, 2009-10-19, 21:24

Jan Helin drar ner byxorna på Sverigedemokraterna. Om SD vinner eller förlorar röster på publiceringen återstå att se. Däremot står det numera helt klart att SD har isolerat sig på den yttersta högerkanten i svensk politik.

Nyligen lyckades SD värva fd moderaten Stellan Bojerud som öppet sagt att han vill reformera SD och göra partiet rumsrent just vad gäller invandringsfrågorna . Återstår att se hur länge han kommer att känna sig bekväm med sina nya kamrater.

Permalänk | Anmäl #26 Lögndetektorn, 2009-10-19, 21:31

Det är trist att läsa Ulf Nilsson. Ännu värre är det att läsa alla de som håller med honom. Sverige har alltid varit ett invandrarland. Hansan, valloner etc etc. Sverige har mått bra av det. Det vi inte mått bra av är alla er som tror och trott att Sverige är något speciellt och att vi svenskar vet bäst. Det har förstört vår skola. Det har gjort vår industri mindre konkurrenskraftig.Det har medfört devalveringar osv osv. Det är SDare och "helylle svenskar" typ Ulf Nilsson som bör skulden till det elände vi ser idag- inte invandrarna. Ni har trott ni är något och nu kör världen över er. Precis som världen kör över USA som också sprungit runt o trott det var bäst. Högmod går verkligen före fall.

Permalänk | Anmäl #27 Frihetbästating, 2009-10-19, 21:42

Har slutat titta på SVT och TV4. Även slutat lyssna på SR.
Orkar inte med det förljugna Sverige längre. Jag fylls av avsky av debattklimatet. Det kan gå mycket illa i framtiden.
Europa har ingenting lärt av historien. Den kommer att upprepa sig själv och allt p g a en fullständig oförmåga att hantera invandringen från 3:e världen och dom kulturer som aldrig kommer att anpassa sig.
Min toleransnivå har sänkts markant på senare år.

Permalänk | Anmäl #28 snakeplissken, 2009-10-19, 21:54

Ulf Nilsson:
Orädd som vanligt!
"Gubben" kan fortfarande!

En av få krönikörer i medierna som vågar vara självkritisk!
Må du leva i 100-ade år, Ulf! -Många bävar visserligen, men det stoppar knappast dig, Ulf!

Även om jag inte alltid håller med dig eller gillar allt du skriver. Men jag gillar att du fortfarande skriver! Att du fortfarande finns med i den svenska debatten!

Permalänk | Anmäl #29 Ingemar, 2009-10-19, 21:57

ULF NILSON skriver:
"+ Vi i media bär stor skuld. Jag vet, för jag har varit med hela tiden. På något jävulskt sätt"
Vad är det han inte fattar? Svenskar är inte dumma - men de hålls okunniga! Så fatta lite:

http://iamthewitness.com/audio/Muhammad.Rafeeq/TFC.SMITH.RAFEEQ..pt%2018-10-2009_18_23_57.mp3
---
http://iamthewitness.com/audio/Muhammad.Rafeeq/TFC.SMITH.RAFEEQ..pt%2018-10-2009_18_56_23.mp3

Permalänk | Anmäl #30 ut, 2009-10-19, 22:01

I det här sammanhanget bara måste ni läsa journalisten och socionomen Gunnar Sandelins artikel på DN Debatt publicerad 2008-04-08. En kommentator i en av artiklarna här på Newsmill påminde mig om den. Sandelin beskriver hur journalisterna svek sitt ansvar att rapportera om flyktingpolitiken.

http://www.dn.se/opinion/debatt/journalisterna-morklagger-sanningen-om-i...

Själv minns jag redan hur massmedia vinklade och mörkade den dåtida flyktingpolitiken redan på 1970-talet.
Kvällstidningarna tog alltid skamlöst parti för förorättade flyktingar/invandrare oavsett vad som hänt. Det kunde jag se från mitt dåvarande arbete som socialassistent.
En DN-journalist som jag och mina kollegor tyckte särskilt utmärkte sig i detta avseende hette Anna Maria Hagerfors, dotter till en missionär. Hon drog sig inte inte ens för direkta falsarier allt för den goda sakens skull: att framställa alla flyktingar/invandrare som goda, hederliga och lidande människor. Och att de aldrig särbehandlades eller fick förmåner som inte svenskar i motsvarande situation fick. T ex fick invandrarna mycket högre socialbidrag pga att de ville ha bättre matvaror än vi. De fick bostäder i centrala delar av Stockholm, medan svenskarna fick köa. Jag tror inte att det är lika illa nuförtiden. Utom den politiska korrektheten förstås. Den frodas. Det är fortfarande omöjligt att beskriva invandrings- och migrationspolitiken sakligt utan att bli beskylld för att vara rasist eller främlingsfientlig.
Ulf Nilsson förklara aldrig riktigt hur det gick till att allt utom politiskt korrekta sanningar fick komma fram i massmedia.
Det skulle vara intressant att få veta hur det kunde bli så här? Finns det någon forskare som tagit sig an detta ämne?

Permalänk | Anmäl #31 Margareta S, 2009-10-19, 22:05

Stort tack Ulf! Bra skrivet!
Kunde inte sagt det bättre själv?
Håller också med dig "16 Kaj"
Andra politiska partier MÅSTE börja tala klarspråk om det som händer i vår land!

Permalänk | Anmäl #32 Love, 2009-10-19, 22:06

Bra skrivet!

Det har smugit sig in ett litet fel. Jag antar att du menar "homogen" inte "heterogen".

Permalänk | Anmäl #35 Student, 2009-10-19, 22:22

En bra artikel, men dock missar du grundproblemet, ideologin Mångkuluralism. När, var och hur i historien har det funnits så kallade "mångkulturella" samhällen som fungerade bättre än vad det homogena Sverige gjorde på 50 och 60-talet? Svaret är, det har aldrig funnits och det är en utopisk tanke. Sanningen är att mångkulturella samhällen alltid har präglats av våld och etniska motsättningar. De gånger som dessa riken/imperier har lyckats existera under längre tid har det krävts ett brutalt styre. Se bara på osmanska riket, Irak fram till 2003(vad hände efter Saddams hårda styre? Etniska konflikter"), Iran, Österrike-Ungern, Jugoslavien. Det är så märkligt att det finns folk som tror att det inte bara skulle fungera i Sverige, utan det skulle dessutom fungera mycket bättre än de vi hade innan! Det vi ser idag är bara början.

Permalänk | Anmäl #36 mrMunson, 2009-10-19, 22:23

Var var journalister när Sveriges statsminister så:
"Ursvenskt är bara barbariet"
(http://www.dn.se/nyheter/politik/reinfeldt-det-ursvenska-ar-blott-barbar...)

Permalänk | Anmäl #37 Fanta, 2009-10-19, 22:28

Pellefjant skriver:

"Den absolut vanligaste orsaken till att brott begås är brist på pengar. I Sverige är SD:s hatgrupp de som också är fattigast. I grupper som är lika fattiga men inte har utländsk härkomst är brottsligheten likadan. Det handlar alltså inte alls om moral eller etnisitet när brott begås. Det mest rationella för att lösa brottslighet är att se till att folk har pengar, dvs se till att alla får adekvat utbildning och jobb samt respekt."

Det där är en hemmasnickrad kulturmarxistisk förklaring till brott. Verkligenheten är en helt annan. Invandrare är överrepresenterade i brottslighet även när dom inte tillhör "de fattigaste". Läs Mauricio Rojas debattartikel om Brås rapport 2005:

http://www.dn.se/opinion/debatt/kulturarv-ligger-bakom-invandrarnas-brot...

När du ändå är inne på DN kan du läsa om Petra Åkessons undersökning som visar att invandrarungdomar rånar svenska ungdomar på grund av att dom är just svenska:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/invandrare-krigar-mot-svenskar-med-ran-...

Permalänk | Anmäl #38 mrMunson, 2009-10-19, 22:35

Ulf nilsson - det handlar om pengar!!!
Det är vad du inte vill fatta. Du kanske inte förstår engelska?
Svenskar är inte dumma - men de hålls okunniga! Så fatta lite
- lyssna på engelska:

http://iamthewitness.com/audio/Muhammad.Rafeeq/TFC.SMITH.RAFEEQ..pt%2018...
---
http://iamthewitness.com/audio/Muhammad.Rafeeq/TFC.SMITH.RAFEEQ..pt%2018...

Permalänk | Anmäl #40 ut, 2009-10-19, 22:47

"Vi i media bär stor skuld" - skriver Uffe. Tja, det enda legendariska med Expressen och den journalistik som återfinns där är ju dess fatala uselhet.

Som "puräkta" svensk är jag riktigt glad över att det kommit så många människor från olika kulturer till vårt land. Utan dem hade Sverige befunnit sig kvar på medeltiden.

Det är du som är "snyltare". Du snyltar på det mod som några med förmåga att tänka själva visat, när det gäller att visa SD:s rätta ansikte.

Permalänk | Anmäl #41 Linus, 2009-10-19, 22:49

"Vi i media bär stor skuld" - skriver Uffe. Tja, det enda legendariska med Expressen och den journalistik som återfinns där är ju dess fatala uselhet.

Som "puräkta" svensk är jag riktigt glad över att det kommit så många människor från olika kulturer till vårt land. Utan dem hade Sverige befunnit sig kvar på medeltiden.

Det är du som är "snyltare". Du snyltar på det mod som några med förmåga att tänka själva visat, när det gäller att visa SD:s rätta ansikte.

Permalänk | Anmäl #42 Linus, 2009-10-19, 22:50

Skönt att ärligheten och inte fegheten kommar fram. Jag vet vad jag kommer att rösta på, och jag hoppas att kriget kommer snart, Ingen muslim eller feg politiker kommar att vinna detta. Det är bara tragiskt att behöva kriga för sitt eget land och framtid....

Permalänk | Anmäl #43 Kim, 2009-10-19, 22:56

Ni som hyllar Ulf Nilsson och nostalgiskt kommer ihåg hans skriverier bör även komma ihåg alla de gånger han hånade och förlöjligade de som redan på 80-talet såg tydliga tecken på de väldigt illavarslande följderna av den vettlösa invandringen. Då skrev han åtskilliga gånger att alla tragiska och inskränkta människor med dessa åsikter borde åka ut och se sig om i världen och lära känna människor från andra kulturer och bl bla bla. Så en kväll var han hemma i Stockholm och kände inte igen sitt gamla hemland. Han kände sig otrygg och rädd inne i city då alla svenskar var som bortblåsta och främmande element hade tagit över gatulivet. Visst var det bra att han till slut fick upp ögonen men jag har kan då inte glömma hans alltför många spefulla och nedlåtande tillmälen över de som redan då var klarsynta.

Permalänk | Anmäl #44 Joe Blow, 2009-10-19, 23:13

Byt ut tiotusentals mot hundratusentals sedan 1993 så stämmer det.

Kolla själv på migrationsverkets hemsida.

Permalänk | Anmäl #45 Stefan Ekström, 2009-10-19, 23:16

En inkänd och uppriktig bild av situationen i Sverige. Om fler i toppen hade pratat så här hade SD inte nått över Fi-nivå

Permalänk | Anmäl #46 Montjoy, 2009-10-19, 23:25

Ulf Nilson är den siste ärlige Stockholmsjournalisten. Heder åt dig Ulf! Ni andra i PK-maffian politiker, journalister , debattörer och vanliga tillbedjare: Fy skäms för det elände ni orsakat!

Permalänk | Anmäl #47 realdemokrat, 2009-10-19, 23:29

Ulf Nilson är den siste ärlige Stockholmsjournalisten. Heder åt dig Ulf! Ni andra i PK-maffian politiker, journalister , debattörer och vanliga tillbedjare: Fy skäms för det elände ni orsakat!

Permalänk | Anmäl #48 realdemokrat, 2009-10-19, 23:30

#38 mrMunsår

Du skriver:
"...Det där är en hemmasnickrad kulturmarxistisk förklaring till brott. Verkligenheten är en helt annan. Invandrare är överrepresenterade i brottslighet även när dom inte tillhör "de fattigaste"

Nu vet inte jag vad en "hemmasnickrad kulturmarxistisk förklaring" är men menar du att orsakerna till brott i Sverige är moral och etnisitet?.

Jag skrev ju att receptet för att komma tillrätta med brottslighet i allmänhet är utbildning, jobb och respekt. Tvivlar på att författarna till de artiklar som du så vänligt länkade till har nån invändniing mot det eller att det skulle ha en lägre tillämpningsgrad på invandrade.

Permalänk | Anmäl #49 Pellefant, 2009-10-19, 23:36

Linus, islam står för värderingar från 600talet då Mohammed levde..

Sluta snacka skit om att Sverige skulle vara kvar på medeltiden utan invandring. Du vet att det är struntprat.

Misstänker att du syftar på Vallonerna. Antalet valloner som stannade i Sverige var litet, enligt Nationalencyklopedin att 900 individer.

Du jämför alltså dessa 900 arbetskraftsinvandrare med senaste årens massinvandring på ca 100.000 persojer om året. Där 9/10 saknar flyktingskäl eller har skyddsbehov.

Ja du Linus, då är du mer än lovligt dum i huvudet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Valloner#Vallonerna_i_Sverige
http://www.dn.se/opinion/debatt/journalisterna-morklagger-sanningen-om-i...

Och kommer du med matargumentet så säger jag, Karl XII tog hit kåldolmar utan en enda turk.

Permalänk | Anmäl #50 Stefan Ekström, 2009-10-19, 23:38


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  7. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  8. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  9. Stora risker med MP:s energipolitik
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Länderna måste undvika protektionism
  6. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Inte skulle du stjäla någons rullstol, Eric Saade?
  9. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  10. IVA-skandalen

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.