Att Sverigedemokraterna är ett rasistiskt parti är ingen nyhet. Nej, det nya är det sätt som den svenska offentligheten bereder Åkesson och hans hatande partikamrater utrymme som är det nya. Publiceringen av texten med rubriken ”Muslimerna är vårt största utländska hot” är inte bara ett lågvattenmärke utan förmodligen också brottslig. För enligt min mening har Aftonbladet gett utrymme för hets mot folkgrupp. Publiceringen är inte förenligt med god publicistisk sed och - framför allt - utgör den ett lagbrott, hets mot folkgrupp.
Hela artikeln innehåller inget annat än hat mot muslimer och och invandrare. Jimmie Åkesson angriper judiska och muslimska ritualer som Kosher och Halalslakt Detsamma gäller omskärelese av pojkar, som är en judisk och muslimsk ritual. Idag är det svenska muslimer som SD angriper med hjälp av Aftonbladet och ingen reagerar. Vilken grupp angriper SD imorgon? Hur långt kan Aftonbladet tänka sig att gå? Skulle tidningen publicera en artikel där ”judarna” utpekas som det stora hotet mot vårt land?
Det bör påpekas att även om Aftonbladets publicering är mer avskyvärd än det mesta som tryckts i svensk press så följer den ett mönster. Den senaste tiden har Sverigedemokraterna tillåtits få ett fäste i den svenska offentligheten som är ett jättemisslyckande, både för journalistkåren och för det politiska etablissemanget.
Pingbacks som länkar till denna artikeln
[...] http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/19/mariam-om-ab [...]
Blogg:Newsmill: Islam är farligt! Var är era motargument? &laq, 2009-10-21, 21:20
[...] individer och organisationer som nu har anmält Aftonbladet för hets mot folkgrupp (se exempelvis 1, 2, 3, 4 och 5) är det svårt att komma fram till en vettig anledning till varför de har gjort [...]
Blogg:Oerhört korkat att anmäla Aftonbladet för hets mot folkgrupp, 2009-10-21, 18:17
[...] DN, DN, Newsmill, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, Newsmill, Newsmill, Newsmill, Newsmill, Newsmill, Newsmill, [...]
Blogg:Vems ”fel” är det att (sd) får uppmärksa, 2009-10-21, 11:45
[...] 2, 3, 4, 5, DN1, 2, AB1, 2, 3, Newsmill1, [...]
Blogg:Sverigedemokraterna gynnas av otryggheten « Storst, 2009-10-21, 07:48
[...] Mariam Osman Sherifay: "Därför anmäler jag Aftonbladet." [...]
Blogg:Mer skriverier om Åkesson « SVERIGE OCH , 2009-10-21, 07:25
[...] men kanske mer pinsamt för Aftonbladet, av att det i synnerhet är denna formulering som är polisanmäld av Centrum mot rasisms ordförande, Mariam Osman Sherifa. ”Någonstans måste det finnas ett [...]
Blogg:Felciteringen av Jimmie Åkesson ger stora konsekvenser &, 2009-10-21, 01:30
[...] och socialdemokrat och ordförande i Centrum mot rasism, att skriva på Newsmill att hon skulle anmäla Aftonbladet för ”hets mot folkgrupp” för att de låtit SD Jimmie säga vad han tycker i deras tidning. Även om det var Aftonbladet [...]
Blogg:-SD Jimmie får hjälp « kommentarblogg, 2009-10-20, 18:53
[...] Newsmill [...]
Blogg:Var det rätt eller fel att publicera? « Ett hjärta, 2009-10-20, 11:34
[...] http://www.dn.se/nyheter/politik/dn-publicerar-inte-rasistiska-debattinlagg-1.977657 http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/19/mariam-om-ab http://www.dn.se/nyheter/valet2010/reinfeldt-karnan-i-partiets-ide-1.977669 [...]
Blogg:Organhandelm; Reinfeld, Bildt & CO: kan inte komment, 2009-10-20, 10:58
[...] Osman Sherifay vet inte vad demokrati innebär. Därför tar hon bort länkarna hit – från Newsmill. Newsmill borde upplysa om sin polecy i dessa [...]
Blogg:Efterskalven av en debattartikel « Gotiska Klubben, 2009-10-20, 08:40
[...] 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, [...]
Blogg:Det finns annan mat än fläskkött, Jimmie Åkesson «, 2009-10-20, 08:19
[...] blogg, Röda Malmö, Hörsing, In your face, Viktor Tullgren, Borgarmedia: SVD1, 2, DN1, 2, 3, NM, AB1, 2, 3, Läs även andra bloggares åsikter om Jimmie Åkesson, Lena Posner Körösi, Judiska [...]
Blogg:Sverigedemokraternas bruna tryne sticker fram | Svensson, 2009-10-20, 07:39
[...] Men igårkväll blev jag extra förbannad. Då läser jag på Newsmill hur Mariam Osman Sherifay, Ordförande för Centrum mot rasism tänker an... [...]
Blogg:Ett väldigt långt inlägg « Life of me, 2009-10-20, 07:05
[...] DN Därför polisanmäler jag Aftonbladet för hets mot folkgrupp [...]
Blogg:Därför vinner SD alla debatter! « KLARTEXTEN!, 2009-10-20, 05:48
[...] detta citat. Rubriksättningen har Aftonbladet ensamma stått för, vilken de nu dessutom blivit polisanmälda. En mer korrekt rubriksättning hade kanske varit ”Islam är vårt största utländska [...]
Blogg:Misslyckad massmedial storoffensiv mot Jimmie Åkesson &l, 2009-10-19, 22:19
[...] ”Därför polisanmäler jag Aftonbladet för hets mot folkgrupp” av Mariam Osman Sherifay, en färgad kvinna som är socialdemokrat och ordförande i Centrum mot rasism. ”Publiceringen av texten med rubriken ”Muslimerna är vårt största utländska hot” är inte bara ett lågvattenmärke utan förmodligen också brottslig. För enligt min mening har Aftonbladet gett utrymme för hets mot folkgrupp.” [...]
Blogg:-Muslim är …. « kommentarblogg, 2009-10-19, 22:19
[...] Aftonbladet skjuter sig i foten Nu visar det sig att aftonbladet har skrivit den rubrik – ”Muslimerna är vårt största utländska hot” – som medfört att debattartikeln har polisanmälts. [...]
Blogg:Aftonbladet skjuter sig i foten « Navigation i akt, 2009-10-19, 21:42
[...] http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/19/mariam-om-ab [...]
Blogg:Anti-islamiseringsfonden – banner « Ted , 2009-10-19, 21:35
[...] and the easily offended crusader defending us against racist ice cream, Mariam Osman Sherifay, has filed a complaint against the paper which published the article - even though it only published it to show how [...]
Blogg:John Nyzell - Fascists vs. fascists - I refuse to pick a sid, 2009-10-19, 20:50
[...] det nu handlar om muslimer. Centrum mot Rasisms ordförande, Mariam Osman Sharifay, skriver att hon anmäler Aftonbladet då det finns tydliga tecken på het mot folkgrupp i debattartikeln. Justitiekansler, Göran [...]
Blogg:Reaktioner kring Jimmie Åkessons rasistiska artikel &laq, 2009-10-19, 20:36
[...] http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/19/mariam-om-ab [...]
Blogg:Felcitat i AB: ”Muslimerna är vårt största utländs, 2009-10-19, 19:57
[...] är det bara att berömma Aftonbladet för att de hade modet att, trots väntade JK-anmälningar, publicera debattartikeln. Det är bra att media låter SD komma till tals. Folket [...]
Blogg:Allt är någon annans fel « Blå borgen, 2009-10-19, 19:10
[...] Newsmill [...]
Blogg: Nu gör vi det igen… / åsiktsma, 2009-10-19, 18:36
[...] Newsmill [...]
Blogg: Sverigedemokraternas genídrag / åsiktsma, 2009-10-19, 18:35
[...] En tydlig – och rimligen förväntad – reaktion på agerandet i dag är att alla andra politiska partier kraftigt tar avstånd från Sd. Än mer än tidigare. [...]
Blogg:Sverigedemokraternas taktik? « Krohniskt, 2009-10-19, 18:20
[...] http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/19/mariam-om-ab [...]
Blogg:En inverterad värld « Ted Ekeroth, 2009-10-19, 17:04
[...] baggrund i Aftonbladet uhæderlige rubrik ruller bolden nu planmæssigt videre: Aftonbladet polisanmält för hets mot folkgrupp. Aftonbladets læsere kan storsindet bedømme artiklen: “Budskapet var mer extremt än jag [...]
Blogg:PK-Kunst « Snaphanen, 2009-10-19, 16:24
[...] vara tillräckligt för hets mot folkgrupp, förmodligen eftersom Jimmie är så smart och skriver muslimer istället för islam. Nu är visserligen hets mot folkgrupp en idiotisk lag och precis som jag anser att Åke Green ska [...]
Blogg:Mörkermännen « JonteRoyal, 2009-10-19, 15:32
[...] Svenska Dagbladet. Mariam Osman Sherifay, ordförande för Centrum mot rasism, meddelar idag på Newsmill, att hon ämnar anmäla Aftonbladet för publicering av en artikel om muslimer. Min personliga [...]
Blogg:Strålkastaren på Sverigedemokraterna « Roger Hadda, 2009-10-19, 14:55
[...] Ref: Dn Dn Ssd Flashback Exp Motvärnet Svd 11 skäl att inte rösta på SD Dn Dn Svd Kulturbloggen Hd Hd Hd Exp Svd Dn Svd Politiskt inkorrekt Fria Nyheter Markus Ketolainen Svd Mariam Osman Sherifay -Newsmill [...]
Blogg:Jimmie Åkesson lyfter debatten « Gotiska Klubben, 2009-10-19, 14:32
[...] http://www.dn.se/nyheter/politik/dn-publicerar-inte-rasistiska-debattinlagg-1.977657 http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/19/mariam-om-ab http://www.dn.se/nyheter/valet2010/reinfeldt-karnan-i-partiets-ide-1.977669 [...]
Blogg:Nazistiska ideologin ett problem « Kent Ekeroth, 2009-10-19, 14:18
[...] http://www.dn.se/nyheter/politik/dn-publicerar-inte-rasistiska-debattinlagg-1.977657 http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/19/mariam-om-ab http://www.dn.se/nyheter/valet2010/reinfeldt-karnan-i-partiets-ide-1.977669 [...]
Blogg:SD försvarar det öppna och fria samhället. Media fattar inte, 2009-10-19, 13:42
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/12685
Det var inte ens Nero som var först i historien med att bilda opinion genom strategiska operationer.
Den mänskliga historien är full av liknande exempel.
Kanske dags att ställa frågan hur det kommer sig att tidningen gör ett så flagrant övetramp....
Vad är det man försöker att skapa efterfrågan på för någonting...
Nero eldade upp Rom för att skapa motstånd emot de kristna.
Permalänk | Anmäl
Carl Norberg, 2009-10-19, 12:32
Du går i en fälla Leo Lagercrantz, möjligtvis medvetet...
Permalänk | Anmäl
Carl Norberg, 2009-10-19, 12:33
bra mariam!
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-10-19, 12:36
Tyvärr en fullt nödvändig artikel för att få igång debatten om muslimerna i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Martin B, 2009-10-19, 12:40
Freedom is when the people can speak, democracy is when the government listens
— Alastair Farrugia
Permalänk | Anmäl
Fodak, 2009-10-19, 12:47
Nu har jag inte läst aftonbladets artikel då aftonbladet är en skitblaska ... men det kan ju mycket möjligt vara så att de publicerar artikeln för att visa att SD, i grunden, fortfarande är ett främlingsfientligt parti.
Sen förstår jag inte varför det skulle vara rasistiskt att vara emot Halal-koscher slakt samt omskärelse?
Halal/Koscher är djurplågeri, samt omskärelse är ett övergrepp. Ett sätt att tvinga en religion på sitt barn. Dop är så också men har en mycket mindre kroppslig påverkan.
Permalänk | Anmäl
Joel, 2009-10-19, 12:50
Det förvånar mig att debattören från "Centrum mot rasism" tycker att halalslakt och omskärelse är helt OK när många anser att det första är djurplågeri och det andra är ett övergrepp på barn.
När jag kom till den delen i artikeln tappade jag allt förtroende för dig. Synd!
Permalänk | Anmäl
Henrik B!, 2009-10-19, 12:49
Books won't stay banned. They won't burn. Ideas won't go to jail. In the long run of history, the censor and the inquisitor have always lost. The only weapon against bad ideas is better ideas. ~Alfred Whitney Griswold, New York Times, 24 February 1959
Permalänk | Anmäl
Fodak, 2009-10-19, 12:50
”Muslimerna är vårt största hot”. Det citatet är en förfalskning,men AB har väl aldrig varit så noga med sanningen.
Permalänk | Anmäl
egon, 2009-10-19, 12:55
Jag har inget att invända i själva sakfrågan. Jag bara undrar hets mot folkgrupp - kan den anmälan var väl genomtänkt? Islam är väl ingen folkgrupp? Det är ju världens näst största världsreligion med 1,2 miljader anhängare; vita, svarta, gula, araber, indier, amerikanare, tom personer en och annan judisk härkomst osv osv. Det kan möjligen också sägas vara en kultur i vidsträck mening. Men folkgrupp - inter alls. Anmälan har helt enkelt missuppfattat svensk lagstiftning, vad jag kan se.
Permalänk | Anmäl
Tommy Sandström, 2009-10-19, 12:58
"...Det spelar ingen roll om jag tittar på SVT:s debatt eller läser på till exempel Newsmill, det sätt som muslimer omtalas på är skrämmande och ovärdigt en demokrati. ..."
Jo... - Mariam Osman Sherifay - och det vore ju mångfalt bättre ifall sådana debatter istället fördes i Sveriges Riksdag - som jag ser det i vart fall.
I o f s så kan jag ha fel i det - men det tror jag ej alls själv på - hälsar Josef
Permalänk | Anmäl
Josef Boberg, 2009-10-19, 13:00
Om du bemödat dig att läsa artikeln så hade du sett att citatet
"Muslimerna är vårat största hot"
inte någonstans står i artikeln.
Detta är en felcitering utav AB.
Och vari ligger rasismen?
Allt Jimmy Åkesson skriver i artikeln är fakta.
Skall man inte få publicera fakta även om den inte är till fördel för en minoritet utan att bli anklagad för rasism?
Sen skriver du att det är ritual att skära av en bit av penis på spädbarn inom judendom och islam. Jaha? Och bara för att det är en religiös ritual så är det ok?
Varför skall vi då inte subventionera kvinnligomskärelse när vi tydligen skall subventionera manlig sådan?
Kvinnlig omskärelse är ju också en ritual inom vissa kulturer/religioner?
Detta är enligt mig den viktigaste debattartikel som publicerats i svensk press de senaste 20åren.
Den är fruktansvärt behövlig i den tid som nu råder.
Tack Jimmy för att du vågar säga vad många av oss tycker.
Permalänk | Anmäl
Jörgen, 2009-10-19, 13:00
Nej, gud, tänk om någon skulle bli kränkt av någons åsikter. Så kan vi ju inte ha det i perfekta Sverige. Det är bättre vi tvingar alla att skicka sina insändare via Centraldirektoratet så de kan klippa och editera om det skulle behövas, och sedan godkänna med extra många stämplar. Tänk om folk skulle få se glassar som heter Nogger Black i butiken exempelvis... jätteupprörande! När blev folka så jäkla lättkränkta i detta land? Det finns puckon med konstiga åsikter, acceptera detta!
Permalänk | Anmäl
Jim, 2009-10-19, 13:01
Ja, gör det, solklart fall av hets mot folkgrupp per definition av kränkningslagarna. Sen är frågan vem som satt den knäppa rubriken, kanse blir det så att det blir lågvattenmärket Aftonbladet som åker dit istället :)
"Men den här gången är det muslimerna som är utpekade, även om Åkessons attacker mot halalslakt och omskärelse alltså i allra högsta grad också gäller den judiska minoriteten i Sverige."
Ritualslakt / skäktning av boskap är förbjudet i Sverige och de flesta Europeiska länder, jag ser inte vad som längre är så kontroversiellt med detta. Stympning av barn har jag inte heller någon större förståelse för.
"Det spelar ingen roll om jag tittar på SVT:s debatt eller läser på till exempel Newsmill, det sätt som muslimer omtalas på är skrämmande och ovärdigt en demokrati"
Och den som följt de radikala och halvradikala muslimer som fritt fått omtalat sig själva och graserat med sin islamism på ett skrämmande sätt här på Newsmill till den graden att många nog fått en rätt konstig uppfattning av alla muslimer i Sverige som dras med i detta pga av sin religion.
Men är man blindvinklad så är man..
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2009-10-19, 13:02
Bra med debatt i Aftonbladet. Jimmy Åkessons artikel bemöts av fem andra artiklar - inklusive statsminister Reinfeldts försäkran om att inte regera med stöd av SD - plus ledare. I samma tidning.
Bra också med polisanmälan. Det kommer att visa hur vårt samhälle ser ut just nu. Vad som gäller och var gränserna går.
Tror Aftonbladet försöker höja sin upplaga nu igen med hjälp av denna debatt. Var och en av oss uppmanas att skriva våra egna debattartiklar om detta. Ser ut att vara inspirerat av Newsmill.
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-10-19, 13:07
Naturligtvis ett misstag(?) från Åkessons sida att dra alla muslimer över en kant. Varje normal människa förstår att det är islamister han menar, såna som poeten omar och den där centerpartisten.
Problemet är bara att dessa islamister klumpas ihop med normala muslimer, de som inte har något intresse av att forma samhället efter deras tro. Denna hopklumpning görs både av SD, kränkta och islamkramare. Därför ser samhällsdebatten ut som den gör.
Permalänk | Anmäl
suka, 2009-10-19, 13:09
"Den senaste tiden har Sverigedemokraterna tillåtits få ett fäste i den svenska offentligheten som är ett jättemisslyckande, både för journalistkåren och för det politiska etablissemanget". Smaka på de orden: "ETT JÄTTEMISSLYCKANDE, BÅDE FÖR JOURNALISTKÅREN OCH FÖR DET POLITISKA ETABLISSEMANGET".
Låter onekligen som att PK-KÅREN inte kan diktera verkligheten längre - en verklighet som utmärkts av omvänd rasism (de svenska hororna som invandrarflickor inte får omge sig med, de stygga svenskarna som är MOT ISLAMISTISK DIKTATUR och därmed bara accepterar "lightmuslimer" som Aldebe uttryckte saken, uppviglingar i moskéer osv.) - yttrandefriheten har missbrukats och förvrängts något oerhört. HÅLL I ÅTANKE ATT AVFÄLLINGAR FRÅN OCH KRITIKER MOT ISLAM BESTRAFFAS MED DÖDEN.
AB-artikeln uttrycker dock ett fundamentalt fel: det är islamisterna som är vårt största hot och inte muslimerna per se. Det finns många muslimska samvetsfångar vi skulle behöva ge skyddsstad åt. Inför "intellektuell förföljelse" som ett tydligare kriterium och se över anhöriginvandringen - som i många fall (t.ex. somalier) är genetiskt inkorrekt.
Permalänk | Anmäl
Sanningssägaren, 2009-10-19, 13:08
Skulle du anmäla om någon hetsade mot kommunister? Islam är en ideologi som vilken annan som helst. Ideologin Islam ska inte ha mer skydd än någon annan bara för att den påstås grundas på något övernaturligt.
Permalänk | Anmäl
Magnus P, 2009-10-19, 13:10
Ja, man borde spärra in alla som uttalar sig negativt om invandringen. Det berikar ju sverige. Bort med alla svenskar. Bästa vore om det bara bodde invandrare här, då kunde alla gå på soc, vilket paradis det vore.
Jobbigt bara för lärarna att man har 140 olika språk i skolan.
Fri invandring. Jag skulle lätt jobba gratis bara för att få plats med en till. Det finns plats för alla
Som Göran Persson sa..."alla ska med" (men inte hem till mig)
Permalänk | Anmäl
olleolle, 2009-10-19, 13:10
Det är väl alldeles utmärkt att trollen och deras rasistiska åsikter kommer fram i ljuset. Tror att många av SD:s potentiella väljare backar när de ser vilket aggressivt budskap som SD egentligen vill ha ut.
Permalänk | Anmäl
Joel, 2009-10-19, 13:10
I ett öppet samhälle använder man inte represalier som medel mot åsikter, man använder sakargument.
Nu har ju S aldrig varit anhängare av ett öppet samhälle, deras modell kan snarare beskrivas som koporativ. Det är väl mot den bakgrunden Sherifay:s agerande kan förstås. Frågan man kan ställa sig är: Var finns det största hotet, i Sossarnas korporativa strävanden, eller i SD stupiditeter.
Kan inte någon av de alltför få kvalificerade tidningar vi har ge sig på artikeln med sakargument och analys. Detta skulle ju blottlägga Åkessons förvirrade världbild.
Permalänk | Anmäl
Bosse, 2009-10-19, 13:10
"Artikeln är så öppet rasistisk att någon närmare förklaring till varför jag tänker polisanmäla Aftonbladet inte behövs."
Var i artikeln nämns någon ras alls?
Permalänk | Anmäl
Joel, 2009-10-19, 13:11
Det stora problemet är att icke-fanatiska muslimer inte ens i Sverige vågar ta upp kampen mot sina mer militanta trosfränder. Och sådana finns, även här. Tanken är långsökt, men det framstår inte längre som helt omöjligt att ett framtida Sverige kan komma att rymma vidrigheter som halal-slakt, stening, offentliga hängningar, förtryck av kvinnor och sanktionerad förföljelse av HBT-personer. Vill vi ha det så? Något att fundera på inför valet nästa år.
Permalänk | Anmäl
Tage Sundin, 2009-10-19, 13:10
Än en gång - utan att uttala mig i själva sakfrågan om artikeln som sådan: Åkesson krtiserar ju en hel religion (kultur); det kan knappast falla under svensk lag. Då borde det ju rimligen vara olagligt att utttala sig nedsättande om katolska kyrkan eller kristendomen. Låter det rimligt?
Permalänk | Anmäl
Tommy Sandström, 2009-10-19, 13:13
I förra veckan ville muslimska fundametalister stoppa tjejer i Rinkeby att gå på disco.. VAD gör ni mot dessa muslimska fundametalister so vill införa FÖRBUD EFTER FÖRBUD?
INGENTING!
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2009-10-19, 13:12
Det är märkligt, jag läste artikeln i AB och kan inte konstatera annat än hans beskrivning av verkligen är träffsäker. De fenomen Jimmie Åkesson nämner VAR otänkbara bara för några decennier sedan.
Och inte vet jag om Åkesson är rasist (mycket möjligt) men i artikeln kan jag då inte upptäcka några spår av rasism.
Jag är sålunda övertygad om att Osman Sherifays anmälan inte har någon som helst chans.
Permalänk | Anmäl
J H Schell, 2009-10-19, 13:13
Muslimerna kan bete sig på två sätt efter SD:s artiklel.
De kan
1. Bilda ett eget parti och bilda politisk opinion mot SD.
eller
2. De kan utreda hur många av Sveriges muslimer idag som hyser stödjer extremistiska åsikter. Hur många vill införa sharialagar, hur många stödjer åsikten att Israel bör utplånas osv.
Det bor 400.00-500.000 muslimer i Sverige idag. Om 1% av dessa hyser extremistiska åsikter är det tillräckligt för att göra stor skada på Sverige om dessa organiserar sig.
Muslimer måste ta debatten om extremism i de egna leden.
Eller påstår Mariam Osman Sherifay att det inte existerar några problem med muslimer runt om i världen ?
Permalänk | Anmäl
Jan, 2009-10-19, 13:18
Ännu mer urholkning av ordet rasism av allas vår favorit rasismjagare Mariam. Rasism är att man tror/tycker att människor av en annan ras/hudfärg är dummare/latare/mindre värda. Att kritisera en religion kan aldrig hamna under benämningen rasism. Inte heller att kritisera anhängarna kan kallas rasism. Varje gång CMR kommer med sina urbota dumma utspel gör de mer skada än nytta.
Permalänk | Anmäl
Johan S, 2009-10-19, 13:18
Varför får man inte kritisera islam i Sverige, utan att hela PK-eliten kommer ut. Självklart finns det inte ett enda sakfel i Åkessons artikel. Titta på en stad som Malmö den är i fullständig kaos, det måste folk få reagera mot. Det är b ästy för den svenska befolkningen och även många icke-muslimska invandringsgrupper att vi inleder ett repatrieringsprogram av många muslimska grupper. Förhållandet mellan västerlänningar och muslimer fungerar inte vare sig i Frankrike, Nederländerna eller Malmö. Det är förvånande att så många vill se sina kvinnliga barnbarn och barnbarnbarn gå i burka, jag tycker det är förfärligt.
Permalänk | Anmäl
Allan Stahre, 2009-10-19, 13:19
Hur kan folk ännu en gång låta detta billiga retoriska knep bli ett verktyg för bibehållandet och skapandet av en maktplattform?
Ariseringsprocessen var världens genom tiderna största organiserade statliga stöld av egendom, under förskyllan av att detta skedde under någon form av rasideologisk gärning! Och nu börjar dessa Sykes-Picot fasoner synas ännu än gång, man tror ju knappt sina ögon, hur dumma och glömska kan folk egentligen bli?
Eller är det så jobbigt att tänka efter det minsta?
Permalänk | Anmäl
Carl Norberg, 2009-10-19, 13:28
Kul att debatten nu drar igång i etablerade medier på riktigt, känns i alla fall som ett startskott. Synd att det finns starka krafter som vill kväva den demokratiska ordningen. Hyckleriet i här i väst är enorm, vi försöker vara bror duktig och säga åt länder som iran att dom minsann inte har yttrandefrihet när islamkritiker där döms av deras rättssystem, men här i Sverige och övriga Europa är det andra kor som är heliga. Börja kritisera någon annan religion än kristendomen, som t.ex förintelsereligionen, mångkulturalismen, judendomen eller islam så går rättsapparaten igång. Öppna upp debatten i samhället, ta bort alla tankelagar nu! Även i Europa sitter det personer i fängelse för sina åsikter. Vi har ingen yttrandefrihet så länge någon som helst inskränkning görs i den.
Permalänk | Anmäl
mrMunson, 2009-10-19, 13:27
Det Åkesson ser som ett hot är den utveckling han beskriver som vi redan har sett:
"att svenska badhus skulle införa separata badtider för män och kvinnor, att svenska kommuner skulle överväga införandet av könssegregerad simundervisning i skolorna, att frysdiskarna i våra livsmedelsbutiker skulle erbjuda ritualslaktat kött samtidigt som svenska förskolor slutar att servera fläskkött, att svenska skolor skulle införa nya lov för att fira avslutningen på Ramadan samtidigt som kyrkliga skolavslutningar förbjuds på fler och fler skolor och så vidare."
Den utvecklingen har genomförts inte av muslimer utan av svenska knähundar som ett led i de små stegens tyranni.
Jag håller med om att detta känns som ett hot mot det samhälle jag vill leva i.
Permalänk | Anmäl
egon, 2009-10-19, 13:33
Tyvärr men vi har yttrandefrihet i Sverige så den anmälan fungerar inte här.
Permalänk | Anmäl
Sorry, 2009-10-19, 13:33
Varför är det ingen, journalist eller expert som Hjärpe, som undersöker Åkessons uppradande av muslimska omständigheter?
Ljuger Åkesson eller har han rätt i sina faktauppgifter?
Det räcker inte med att säga att SD är dumma.
Permalänk | Anmäl
Annika B, 2009-10-19, 13:32
Snälla,
Gör inte sverigedemokraterna till martyrer som censureras. Denna anmälan är fel.
Permalänk | Anmäl
Liberal, 2009-10-19, 13:32
@#16 Ann Helena Rudberg: *Vad som gäller och var gränserna går.* Just det! Bra sagt, Ann Helena!
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-10-19, 13:34
Blanda inte in samerna i det här. Islam är mig veterligen en religon och samer en folkgrupp. Samerna har lidit nog under hundratals år av förtryck och smygrasism men inte fan springer de ut och kastar sten på poliser och bränner ner bilar. Offermentaliteten bland muslimerna i det här landet har inga gränser. RASIST/RASISM, ISLAMOFOBI är ord som förekommer i varenda liten debatt kring islam.
Permalänk | Anmäl
Bengt, 2009-10-19, 13:36
Den stora mängden av kritiken mot Jimmy Åkesson har mycket god grund. Att Mariam Osman Sherifay missar i retoriken hör inte till grundfrågan.
Det finns ingen moralisk anledning till varför muslimer som folkslag ska göras till måltavla.
Vill Åkesson ha frihet i världen, då ska han angripa orättvisor i form av diktatur (som knappast kan tillskrivas enbart islam), ojämn utbildning, olika ekonomiska möjligheter och framför allt extremism från alla källor.
Men det är väl svårt att angripa högerextremism om man själv är högerextrem.
Jag hoppas att vi som står på frihetens och rättvisans sida är större i antal, även om rösterna tydligen sviker ibland.
Permalänk | Anmäl
DK, 2009-10-19, 13:37
Jag håller med om att Åkessons artikel är korkad, men att polisanmäla är fel sätt att ta debatten.
Låt inte "Centrum mot rasism" bli "Centrum mot yttrandefrihet".
Permalänk | Anmäl
Mr President, 2009-10-19, 13:38
Lika dåligt som när man var tvungen att ändra kvarteret negers namn till något annat bara för att Sverige ska anpassas efter utlänningarna som kommit hit. Tack vare det och tack vara Mariam Osman Sherifay så kommer jag rösta på SD i nästa val. Varsågod Mariam.
Permalänk | Anmäl
Rita, 2009-10-19, 13:45
Artikel 19
Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser.
Permalänk | Anmäl
Fodak, 2009-10-19, 13:47
att använda sig av ordet utanförskap kom jag fram till i en kommentar för någon tid sen är egentligen förkastligt det kan ha frammanande effekt - ord ska man vara väldigt försiktig med om möjligt - ord som rasism och främlingsfientlighet t ex borde man egentligen vara extra försiktig med - det föder ju bara hat - jag vet inte vilka andra ord man ska kunna använda - kanske borde man som dn gjorde i somras utlysa en tävling om utrotningshotade ord - men tvärtom om ord som är f ö r onda och kan ha en självuppfyllande effekt - och endast föder hat - hat föder hat - krig föder krig - låt oss försöka skapa nya ord - som inte föder hat och motsättningar - målet borde ju vara förståelse - största möjliga förståelse - mellan människor - om en hatisk människa blir bemött med kärlek trots sitt hat kanske eventuellt om man har tur hatet på ngt sätt omvandlas till något annat om inte direkt kärlek med en gång så åtminstone ngt som på sikt kanske skulle kunna liknas vid ömsesidig förståelse - men vägen dit är nog inte så lätt - det krävs mycket möda - och anstängningar - men om målet tycks vara värt mödan - så varför inte ?... // t o m marcus birro har ju kommit fram till - gudstroende och katolik som han är - att man må - om inte direkt måste - älska sina fiender - hur svårt det än är ... //PS: nu kanske ngn säger att man ska kalla saker och ting vid deras rätta namn - ja men vad är rätt - om det *rätta* namnet ibland får en negativ - självuppfyllande effekt ... ?
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-10-19, 13:51
Denna debatt visar att yttrandefriheten i Sverige är starkt ifrågasatt från många olika håll och att vi varje dag måste slåss för den. Kanske måste vi ifrågasätta lagen om hets mot folkgrupp - Är den för vid och för svepande? Vi måste få slut på otyget att alla debatter och ifrågasättande av "heliga kor" och annat stämplas som rasism. Ytrandefriheten ska vi värna i Sverige - det är något av det värdefullaste vi har.
Permalänk | Anmäl
Tommy Sandström, 2009-10-19, 13:54
Kul att se trollen komma fram...men har ingen ens reflekterat över hur samhället ser ut idag? Brinnande bilar, vansinnes marxism på universiteten under rubriken genus, människor som kränks dagligen inom skolan mm mm. Samhället har börjat falla sönder i spåren av normlösheten och det absurdas normalisering någon reaktion av detta kommer att komma, för hur det än är så ser gemene man att något inte står rätt till i dagens sverige.
Permalänk | Anmäl
mag, 2009-10-19, 13:54
Det som inte tål att ifrågasättas skall inte respekteras.
Gäller seciellt religioner.
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-10-19, 13:56
"Jag är kanske inte redo att dö för Jimmie Åkessons rätt att uttrycka sina åsikter. Men jag är redo att riskera att bli dömd för brott för hans rätt till det fria ordet när han skriver sitt hjärtas mening", säger Helin så därför är det inte så mycket att "hetsa" upp sig för.
Reinfeldt säger: "– Detta är kärnan i partiets idé. Man har ägnat en hel helg åt att försöka framställa det som att de har olika intressen. Det har de inte. De har ett intresse, och det är göra skillnad på människor, skapa ett vi-och-dom-tänkande, misstänkliggöra de som är ”dom”, och på det sättet lägga grund för en politik där ”dom” ska börja skickas ut eller avvisas..."
Nu anklagar eliten Åkesson för att säga så eller så - men ta reda på varför han säger så istället för att spy galla över orden. Det finns bakomliggande orsaker i SD:s åsikter och det är just det som Åkesson är ensam om att vilja föra fram och som ingen annan i etablissemanget vill beröra, men som dock många i Sverige inser och håller med honom om.
Därför blir Jimmie Åkesson talesman för vad många tänker. Han låter sig inte styras av rädsla och det är bra eftersom det är nödvändigt att detta känsliga ämne får sin plats på scenen i offentlighetens ljus och inte bakom kulisserna.
Det är nyttigt för Sverige att grytan kokar och det är definitivt inte farligt!
Välkommen in i debatten, Jimmie Åkesson!
Permalänk | Anmäl
Ken, 2009-10-19, 14:00
@Allan Stahre:
Anledningen till att man inte får kritisera islam är att islamisterna lyckats att få det till att genom att man kritiserar islam (en tro) så kritiserar man den som tror på det också, och vips så har det blivit hets mot folkgrupp och inte kritik för att visa upp den blodiga sidan av islam.
Så islamister kan säga vad de vill, men de som sakligt (genom att visa på den dödsdyrkan som finns inom islam) kritiserar angriper av någon outgrundlig anledning 1 miljard muslimer.
Kritikern befinner sig därmed alltid i underläge då det är så lätt att vråla islamofob.
Permalänk | Anmäl
suka, 2009-10-19, 14:05
Det tycks mig som om Centrum mot rasism har en underlig syn på vad som är värt att kritisera. De anser att "åverkan" på pojkars kön eller djurplågeri är helt okey men ställer till med högljutt rabalder på grund av ett 150 år gammalt kvartersnamn. Kvarteret Negern i Karlstad. Tala om att sila mygg och svälja kameler.
http://gammelsvensk.blogspot.com/2009/09/negern-och-domkyrkan.html
Permalänk | Anmäl
Gammelsvensk, 2009-10-19, 14:04
Att Sverigedemokraterna kan befaras gå framåt i nästa val beror på den hittills förda invandringspolitiken. Är det bara de som jobbar på migrationsverket, som har att efterleva i riksdagen stiftade lagar, och Merit Wager, f d idellt flyktingombud, som kan tala i klartext om hur verkligheten ser ut?
http://meritwager.wordpress.com/2009/10/18/och-darmed-offrar-ett-stort-a...
När ska PK-ligan släppa fram dessa förhållanden på ledarsidor och i debatten. Är alla så jäkla rädda för att kallas rasister om man talar i klarspråk om missförhållanden och missbruk av svensk asylpolitik? Se bara hur diskussionen kring De Apatiska avlöpte? Läser just nu boken för att själv skaffa mig en uppfattning i frågan, vet ännu inte vad min slutsats blir.
Nu har vi alltså ett i grunden främlingsfientligt parti på randen av att demokratiskt ta sig in i Sveriges riksdag. När ska etablerade politiska partier se till att vår i demokratisk anda stiftade asylpolitik efterlevs?
Permalänk | Anmäl
Agneta Lindhag, 2009-10-19, 14:06
365 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det var inte ens Nero som var först i historien med att bilda opinion genom strategiska operationer.
Den mänskliga historien är full av liknande exempel.
Kanske dags att ställa frågan hur det kommer sig att tidningen gör ett så flagrant övetramp....
Vad är det man försöker att skapa efterfrågan på för någonting...
Nero eldade upp Rom för att skapa motstånd emot de kristna.
Du går i en fälla Leo Lagercrantz, möjligtvis medvetet...
bra mariam!
Tyvärr en fullt nödvändig artikel för att få igång debatten om muslimerna i Sverige.
Freedom is when the people can speak, democracy is when the government listens
— Alastair Farrugia
Nu har jag inte läst aftonbladets artikel då aftonbladet är en skitblaska ... men det kan ju mycket möjligt vara så att de publicerar artikeln för att visa att SD, i grunden, fortfarande är ett främlingsfientligt parti.
Sen förstår jag inte varför det skulle vara rasistiskt att vara emot Halal-koscher slakt samt omskärelse?
Halal/Koscher är djurplågeri, samt omskärelse är ett övergrepp. Ett sätt att tvinga en religion på sitt barn. Dop är så också men har en mycket mindre kroppslig påverkan.
Det förvånar mig att debattören från "Centrum mot rasism" tycker att halalslakt och omskärelse är helt OK när många anser att det första är djurplågeri och det andra är ett övergrepp på barn.
När jag kom till den delen i artikeln tappade jag allt förtroende för dig. Synd!
Books won't stay banned. They won't burn. Ideas won't go to jail. In the long run of history, the censor and the inquisitor have always lost. The only weapon against bad ideas is better ideas. ~Alfred Whitney Griswold, New York Times, 24 February 1959
”Muslimerna är vårt största hot”. Det citatet är en förfalskning,men AB har väl aldrig varit så noga med sanningen.
Jag har inget att invända i själva sakfrågan. Jag bara undrar hets mot folkgrupp - kan den anmälan var väl genomtänkt? Islam är väl ingen folkgrupp? Det är ju världens näst största världsreligion med 1,2 miljader anhängare; vita, svarta, gula, araber, indier, amerikanare, tom personer en och annan judisk härkomst osv osv. Det kan möjligen också sägas vara en kultur i vidsträck mening. Men folkgrupp - inter alls. Anmälan har helt enkelt missuppfattat svensk lagstiftning, vad jag kan se.
"...Det spelar ingen roll om jag tittar på SVT:s debatt eller läser på till exempel Newsmill, det sätt som muslimer omtalas på är skrämmande och ovärdigt en demokrati. ..."
Jo... - Mariam Osman Sherifay - och det vore ju mångfalt bättre ifall sådana debatter istället fördes i Sveriges Riksdag - som jag ser det i vart fall.
I o f s så kan jag ha fel i det - men det tror jag ej alls själv på - hälsar Josef
Om du bemödat dig att läsa artikeln så hade du sett att citatet
"Muslimerna är vårat största hot"
inte någonstans står i artikeln.
Detta är en felcitering utav AB.
Och vari ligger rasismen?
Allt Jimmy Åkesson skriver i artikeln är fakta.
Skall man inte få publicera fakta även om den inte är till fördel för en minoritet utan att bli anklagad för rasism?
Sen skriver du att det är ritual att skära av en bit av penis på spädbarn inom judendom och islam. Jaha? Och bara för att det är en religiös ritual så är det ok?
Varför skall vi då inte subventionera kvinnligomskärelse när vi tydligen skall subventionera manlig sådan?
Kvinnlig omskärelse är ju också en ritual inom vissa kulturer/religioner?
Detta är enligt mig den viktigaste debattartikel som publicerats i svensk press de senaste 20åren.
Den är fruktansvärt behövlig i den tid som nu råder.
Tack Jimmy för att du vågar säga vad många av oss tycker.
Nej, gud, tänk om någon skulle bli kränkt av någons åsikter. Så kan vi ju inte ha det i perfekta Sverige. Det är bättre vi tvingar alla att skicka sina insändare via Centraldirektoratet så de kan klippa och editera om det skulle behövas, och sedan godkänna med extra många stämplar. Tänk om folk skulle få se glassar som heter Nogger Black i butiken exempelvis... jätteupprörande! När blev folka så jäkla lättkränkta i detta land? Det finns puckon med konstiga åsikter, acceptera detta!
Ja, gör det, solklart fall av hets mot folkgrupp per definition av kränkningslagarna. Sen är frågan vem som satt den knäppa rubriken, kanse blir det så att det blir lågvattenmärket Aftonbladet som åker dit istället :)
"Men den här gången är det muslimerna som är utpekade, även om Åkessons attacker mot halalslakt och omskärelse alltså i allra högsta grad också gäller den judiska minoriteten i Sverige."
Ritualslakt / skäktning av boskap är förbjudet i Sverige och de flesta Europeiska länder, jag ser inte vad som längre är så kontroversiellt med detta. Stympning av barn har jag inte heller någon större förståelse för.
"Det spelar ingen roll om jag tittar på SVT:s debatt eller läser på till exempel Newsmill, det sätt som muslimer omtalas på är skrämmande och ovärdigt en demokrati"
Och den som följt de radikala och halvradikala muslimer som fritt fått omtalat sig själva och graserat med sin islamism på ett skrämmande sätt här på Newsmill till den graden att många nog fått en rätt konstig uppfattning av alla muslimer i Sverige som dras med i detta pga av sin religion.
Men är man blindvinklad så är man..
Bra med debatt i Aftonbladet. Jimmy Åkessons artikel bemöts av fem andra artiklar - inklusive statsminister Reinfeldts försäkran om att inte regera med stöd av SD - plus ledare. I samma tidning.
Bra också med polisanmälan. Det kommer att visa hur vårt samhälle ser ut just nu. Vad som gäller och var gränserna går.
Tror Aftonbladet försöker höja sin upplaga nu igen med hjälp av denna debatt. Var och en av oss uppmanas att skriva våra egna debattartiklar om detta. Ser ut att vara inspirerat av Newsmill.
Naturligtvis ett misstag(?) från Åkessons sida att dra alla muslimer över en kant. Varje normal människa förstår att det är islamister han menar, såna som poeten omar och den där centerpartisten.
Problemet är bara att dessa islamister klumpas ihop med normala muslimer, de som inte har något intresse av att forma samhället efter deras tro. Denna hopklumpning görs både av SD, kränkta och islamkramare. Därför ser samhällsdebatten ut som den gör.
"Den senaste tiden har Sverigedemokraterna tillåtits få ett fäste i den svenska offentligheten som är ett jättemisslyckande, både för journalistkåren och för det politiska etablissemanget". Smaka på de orden: "ETT JÄTTEMISSLYCKANDE, BÅDE FÖR JOURNALISTKÅREN OCH FÖR DET POLITISKA ETABLISSEMANGET".
Låter onekligen som att PK-KÅREN inte kan diktera verkligheten längre - en verklighet som utmärkts av omvänd rasism (de svenska hororna som invandrarflickor inte får omge sig med, de stygga svenskarna som är MOT ISLAMISTISK DIKTATUR och därmed bara accepterar "lightmuslimer" som Aldebe uttryckte saken, uppviglingar i moskéer osv.) - yttrandefriheten har missbrukats och förvrängts något oerhört. HÅLL I ÅTANKE ATT AVFÄLLINGAR FRÅN OCH KRITIKER MOT ISLAM BESTRAFFAS MED DÖDEN.
AB-artikeln uttrycker dock ett fundamentalt fel: det är islamisterna som är vårt största hot och inte muslimerna per se. Det finns många muslimska samvetsfångar vi skulle behöva ge skyddsstad åt. Inför "intellektuell förföljelse" som ett tydligare kriterium och se över anhöriginvandringen - som i många fall (t.ex. somalier) är genetiskt inkorrekt.
Skulle du anmäla om någon hetsade mot kommunister? Islam är en ideologi som vilken annan som helst. Ideologin Islam ska inte ha mer skydd än någon annan bara för att den påstås grundas på något övernaturligt.
Ja, man borde spärra in alla som uttalar sig negativt om invandringen. Det berikar ju sverige. Bort med alla svenskar. Bästa vore om det bara bodde invandrare här, då kunde alla gå på soc, vilket paradis det vore.
Jobbigt bara för lärarna att man har 140 olika språk i skolan.
Fri invandring. Jag skulle lätt jobba gratis bara för att få plats med en till. Det finns plats för alla
Som Göran Persson sa..."alla ska med" (men inte hem till mig)
Det är väl alldeles utmärkt att trollen och deras rasistiska åsikter kommer fram i ljuset. Tror att många av SD:s potentiella väljare backar när de ser vilket aggressivt budskap som SD egentligen vill ha ut.
I ett öppet samhälle använder man inte represalier som medel mot åsikter, man använder sakargument.
Nu har ju S aldrig varit anhängare av ett öppet samhälle, deras modell kan snarare beskrivas som koporativ. Det är väl mot den bakgrunden Sherifay:s agerande kan förstås. Frågan man kan ställa sig är: Var finns det största hotet, i Sossarnas korporativa strävanden, eller i SD stupiditeter.
Kan inte någon av de alltför få kvalificerade tidningar vi har ge sig på artikeln med sakargument och analys. Detta skulle ju blottlägga Åkessons förvirrade världbild.
"Artikeln är så öppet rasistisk att någon närmare förklaring till varför jag tänker polisanmäla Aftonbladet inte behövs."
Var i artikeln nämns någon ras alls?
Det stora problemet är att icke-fanatiska muslimer inte ens i Sverige vågar ta upp kampen mot sina mer militanta trosfränder. Och sådana finns, även här. Tanken är långsökt, men det framstår inte längre som helt omöjligt att ett framtida Sverige kan komma att rymma vidrigheter som halal-slakt, stening, offentliga hängningar, förtryck av kvinnor och sanktionerad förföljelse av HBT-personer. Vill vi ha det så? Något att fundera på inför valet nästa år.
Än en gång - utan att uttala mig i själva sakfrågan om artikeln som sådan: Åkesson krtiserar ju en hel religion (kultur); det kan knappast falla under svensk lag. Då borde det ju rimligen vara olagligt att utttala sig nedsättande om katolska kyrkan eller kristendomen. Låter det rimligt?
I förra veckan ville muslimska fundametalister stoppa tjejer i Rinkeby att gå på disco.. VAD gör ni mot dessa muslimska fundametalister so vill införa FÖRBUD EFTER FÖRBUD?
INGENTING!
Det är märkligt, jag läste artikeln i AB och kan inte konstatera annat än hans beskrivning av verkligen är träffsäker. De fenomen Jimmie Åkesson nämner VAR otänkbara bara för några decennier sedan.
Och inte vet jag om Åkesson är rasist (mycket möjligt) men i artikeln kan jag då inte upptäcka några spår av rasism.
Jag är sålunda övertygad om att Osman Sherifays anmälan inte har någon som helst chans.
Muslimerna kan bete sig på två sätt efter SD:s artiklel.
De kan
1. Bilda ett eget parti och bilda politisk opinion mot SD.
eller
2. De kan utreda hur många av Sveriges muslimer idag som hyser stödjer extremistiska åsikter. Hur många vill införa sharialagar, hur många stödjer åsikten att Israel bör utplånas osv.
Det bor 400.00-500.000 muslimer i Sverige idag. Om 1% av dessa hyser extremistiska åsikter är det tillräckligt för att göra stor skada på Sverige om dessa organiserar sig.
Muslimer måste ta debatten om extremism i de egna leden.
Eller påstår Mariam Osman Sherifay att det inte existerar några problem med muslimer runt om i världen ?
Ännu mer urholkning av ordet rasism av allas vår favorit rasismjagare Mariam. Rasism är att man tror/tycker att människor av en annan ras/hudfärg är dummare/latare/mindre värda. Att kritisera en religion kan aldrig hamna under benämningen rasism. Inte heller att kritisera anhängarna kan kallas rasism. Varje gång CMR kommer med sina urbota dumma utspel gör de mer skada än nytta.
Varför får man inte kritisera islam i Sverige, utan att hela PK-eliten kommer ut. Självklart finns det inte ett enda sakfel i Åkessons artikel. Titta på en stad som Malmö den är i fullständig kaos, det måste folk få reagera mot. Det är b ästy för den svenska befolkningen och även många icke-muslimska invandringsgrupper att vi inleder ett repatrieringsprogram av många muslimska grupper. Förhållandet mellan västerlänningar och muslimer fungerar inte vare sig i Frankrike, Nederländerna eller Malmö. Det är förvånande att så många vill se sina kvinnliga barnbarn och barnbarnbarn gå i burka, jag tycker det är förfärligt.
Hur kan folk ännu en gång låta detta billiga retoriska knep bli ett verktyg för bibehållandet och skapandet av en maktplattform?
Ariseringsprocessen var världens genom tiderna största organiserade statliga stöld av egendom, under förskyllan av att detta skedde under någon form av rasideologisk gärning! Och nu börjar dessa Sykes-Picot fasoner synas ännu än gång, man tror ju knappt sina ögon, hur dumma och glömska kan folk egentligen bli?
Eller är det så jobbigt att tänka efter det minsta?
Kul att debatten nu drar igång i etablerade medier på riktigt, känns i alla fall som ett startskott. Synd att det finns starka krafter som vill kväva den demokratiska ordningen. Hyckleriet i här i väst är enorm, vi försöker vara bror duktig och säga åt länder som iran att dom minsann inte har yttrandefrihet när islamkritiker där döms av deras rättssystem, men här i Sverige och övriga Europa är det andra kor som är heliga. Börja kritisera någon annan religion än kristendomen, som t.ex förintelsereligionen, mångkulturalismen, judendomen eller islam så går rättsapparaten igång. Öppna upp debatten i samhället, ta bort alla tankelagar nu! Även i Europa sitter det personer i fängelse för sina åsikter. Vi har ingen yttrandefrihet så länge någon som helst inskränkning görs i den.
Det Åkesson ser som ett hot är den utveckling han beskriver som vi redan har sett:
"att svenska badhus skulle införa separata badtider för män och kvinnor, att svenska kommuner skulle överväga införandet av könssegregerad simundervisning i skolorna, att frysdiskarna i våra livsmedelsbutiker skulle erbjuda ritualslaktat kött samtidigt som svenska förskolor slutar att servera fläskkött, att svenska skolor skulle införa nya lov för att fira avslutningen på Ramadan samtidigt som kyrkliga skolavslutningar förbjuds på fler och fler skolor och så vidare."
Den utvecklingen har genomförts inte av muslimer utan av svenska knähundar som ett led i de små stegens tyranni.
Jag håller med om att detta känns som ett hot mot det samhälle jag vill leva i.
Tyvärr men vi har yttrandefrihet i Sverige så den anmälan fungerar inte här.
Varför är det ingen, journalist eller expert som Hjärpe, som undersöker Åkessons uppradande av muslimska omständigheter?
Ljuger Åkesson eller har han rätt i sina faktauppgifter?
Det räcker inte med att säga att SD är dumma.
Snälla,
Gör inte sverigedemokraterna till martyrer som censureras. Denna anmälan är fel.
@#16 Ann Helena Rudberg: *Vad som gäller och var gränserna går.* Just det! Bra sagt, Ann Helena!
Blanda inte in samerna i det här. Islam är mig veterligen en religon och samer en folkgrupp. Samerna har lidit nog under hundratals år av förtryck och smygrasism men inte fan springer de ut och kastar sten på poliser och bränner ner bilar. Offermentaliteten bland muslimerna i det här landet har inga gränser. RASIST/RASISM, ISLAMOFOBI är ord som förekommer i varenda liten debatt kring islam.
Den stora mängden av kritiken mot Jimmy Åkesson har mycket god grund. Att Mariam Osman Sherifay missar i retoriken hör inte till grundfrågan.
Det finns ingen moralisk anledning till varför muslimer som folkslag ska göras till måltavla.
Vill Åkesson ha frihet i världen, då ska han angripa orättvisor i form av diktatur (som knappast kan tillskrivas enbart islam), ojämn utbildning, olika ekonomiska möjligheter och framför allt extremism från alla källor.
Men det är väl svårt att angripa högerextremism om man själv är högerextrem.
Jag hoppas att vi som står på frihetens och rättvisans sida är större i antal, även om rösterna tydligen sviker ibland.
Jag håller med om att Åkessons artikel är korkad, men att polisanmäla är fel sätt att ta debatten.
Låt inte "Centrum mot rasism" bli "Centrum mot yttrandefrihet".
Lika dåligt som när man var tvungen att ändra kvarteret negers namn till något annat bara för att Sverige ska anpassas efter utlänningarna som kommit hit. Tack vare det och tack vara Mariam Osman Sherifay så kommer jag rösta på SD i nästa val. Varsågod Mariam.
Artikel 19
Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser.
att använda sig av ordet utanförskap kom jag fram till i en kommentar för någon tid sen är egentligen förkastligt det kan ha frammanande effekt - ord ska man vara väldigt försiktig med om möjligt - ord som rasism och främlingsfientlighet t ex borde man egentligen vara extra försiktig med - det föder ju bara hat - jag vet inte vilka andra ord man ska kunna använda - kanske borde man som dn gjorde i somras utlysa en tävling om utrotningshotade ord - men tvärtom om ord som är f ö r onda och kan ha en självuppfyllande effekt - och endast föder hat - hat föder hat - krig föder krig - låt oss försöka skapa nya ord - som inte föder hat och motsättningar - målet borde ju vara förståelse - största möjliga förståelse - mellan människor - om en hatisk människa blir bemött med kärlek trots sitt hat kanske eventuellt om man har tur hatet på ngt sätt omvandlas till något annat om inte direkt kärlek med en gång så åtminstone ngt som på sikt kanske skulle kunna liknas vid ömsesidig förståelse - men vägen dit är nog inte så lätt - det krävs mycket möda - och anstängningar - men om målet tycks vara värt mödan - så varför inte ?... // t o m marcus birro har ju kommit fram till - gudstroende och katolik som han är - att man må - om inte direkt måste - älska sina fiender - hur svårt det än är ... //PS: nu kanske ngn säger att man ska kalla saker och ting vid deras rätta namn - ja men vad är rätt - om det *rätta* namnet ibland får en negativ - självuppfyllande effekt ... ?
Denna debatt visar att yttrandefriheten i Sverige är starkt ifrågasatt från många olika håll och att vi varje dag måste slåss för den. Kanske måste vi ifrågasätta lagen om hets mot folkgrupp - Är den för vid och för svepande? Vi måste få slut på otyget att alla debatter och ifrågasättande av "heliga kor" och annat stämplas som rasism. Ytrandefriheten ska vi värna i Sverige - det är något av det värdefullaste vi har.
Kul att se trollen komma fram...men har ingen ens reflekterat över hur samhället ser ut idag? Brinnande bilar, vansinnes marxism på universiteten under rubriken genus, människor som kränks dagligen inom skolan mm mm. Samhället har börjat falla sönder i spåren av normlösheten och det absurdas normalisering någon reaktion av detta kommer att komma, för hur det än är så ser gemene man att något inte står rätt till i dagens sverige.
Det som inte tål att ifrågasättas skall inte respekteras.
Gäller seciellt religioner.
"Jag är kanske inte redo att dö för Jimmie Åkessons rätt att uttrycka sina åsikter. Men jag är redo att riskera att bli dömd för brott för hans rätt till det fria ordet när han skriver sitt hjärtas mening", säger Helin så därför är det inte så mycket att "hetsa" upp sig för.
Reinfeldt säger: "– Detta är kärnan i partiets idé. Man har ägnat en hel helg åt att försöka framställa det som att de har olika intressen. Det har de inte. De har ett intresse, och det är göra skillnad på människor, skapa ett vi-och-dom-tänkande, misstänkliggöra de som är ”dom”, och på det sättet lägga grund för en politik där ”dom” ska börja skickas ut eller avvisas..."
Nu anklagar eliten Åkesson för att säga så eller så - men ta reda på varför han säger så istället för att spy galla över orden. Det finns bakomliggande orsaker i SD:s åsikter och det är just det som Åkesson är ensam om att vilja föra fram och som ingen annan i etablissemanget vill beröra, men som dock många i Sverige inser och håller med honom om.
Därför blir Jimmie Åkesson talesman för vad många tänker. Han låter sig inte styras av rädsla och det är bra eftersom det är nödvändigt att detta känsliga ämne får sin plats på scenen i offentlighetens ljus och inte bakom kulisserna.
Det är nyttigt för Sverige att grytan kokar och det är definitivt inte farligt!
Välkommen in i debatten, Jimmie Åkesson!
@Allan Stahre:
Anledningen till att man inte får kritisera islam är att islamisterna lyckats att få det till att genom att man kritiserar islam (en tro) så kritiserar man den som tror på det också, och vips så har det blivit hets mot folkgrupp och inte kritik för att visa upp den blodiga sidan av islam.
Så islamister kan säga vad de vill, men de som sakligt (genom att visa på den dödsdyrkan som finns inom islam) kritiserar angriper av någon outgrundlig anledning 1 miljard muslimer.
Kritikern befinner sig därmed alltid i underläge då det är så lätt att vråla islamofob.
Det tycks mig som om Centrum mot rasism har en underlig syn på vad som är värt att kritisera. De anser att "åverkan" på pojkars kön eller djurplågeri är helt okey men ställer till med högljutt rabalder på grund av ett 150 år gammalt kvartersnamn. Kvarteret Negern i Karlstad. Tala om att sila mygg och svälja kameler.
http://gammelsvensk.blogspot.com/2009/09/negern-och-domkyrkan.html
Att Sverigedemokraterna kan befaras gå framåt i nästa val beror på den hittills förda invandringspolitiken. Är det bara de som jobbar på migrationsverket, som har att efterleva i riksdagen stiftade lagar, och Merit Wager, f d idellt flyktingombud, som kan tala i klartext om hur verkligheten ser ut?
http://meritwager.wordpress.com/2009/10/18/och-darmed-offrar-ett-stort-a...
När ska PK-ligan släppa fram dessa förhållanden på ledarsidor och i debatten. Är alla så jäkla rädda för att kallas rasister om man talar i klarspråk om missförhållanden och missbruk av svensk asylpolitik? Se bara hur diskussionen kring De Apatiska avlöpte? Läser just nu boken för att själv skaffa mig en uppfattning i frågan, vet ännu inte vad min slutsats blir.
Nu har vi alltså ett i grunden främlingsfientligt parti på randen av att demokratiskt ta sig in i Sveriges riksdag. När ska etablerade politiska partier se till att vår i demokratisk anda stiftade asylpolitik efterlevs?