Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Sd in i riksdagen?

Martin Kinnunen om Sd in i riksdagen?

Sd: Vi kan samarbeta även med socialdemokraterna

Vi vill inte medverka till att göra Sahlin till statsminister, men socialdemokraterna är inte Mona Sahlin. Vi kan tänka oss att samarbeta med alla som ger oss genomslag för vår politik, även med socialdemokraterna, och vi räds inte ett nyval om det blir nödvändigt. Det skriver Jimmie Åkesson, ordförande för Sverigedemokraterna, som också varnar för att Hägglund försöker ta Sd:s position.


Om författaren

Jimmie Åkesson är partiledare för Sverigedemokraterna. Texten är delar ur ett tal som han höll på partiets riksting 2009.

Vi har hela tiden varit tydliga med, att om det går som vi hoppas och tror i valet, så är det vår ambition att få största möjliga genomslag för vår politik, för våra profilfrågor. Det innebär att vi inte kommer att sätta oss i knäet på vare sig de borgerliga eller de röda, men vi är beredda att samtala och förhandla med alla partier. Vi ska ha någonting tillbaka, och får vi ingenting tillbaka så är vi beredda att gå i total opposition. Vi räds inte ett eventuellt nyval!

Nu har jag förvisso vid något tillfälle sagt, att vi inte aktivt kommer att medverka till att Mona Sahlin blir Sveriges statsminister. Det uttalandet har tolkats som att vi avfärdar Socialdemokraterna som möjlig samarbetspartner efter valet. Det är en felaktig tolkning.

Jag vill vara tydlig med det, att det enda intressanta för oss är att vi får genomslag för vår politik, inte vem som för politiken. Vi är, som jag sa, beredda att samtala och samarbeta med alla partier, under förutsättning att vi, och inte minst våra väljare, får någonting tillbaka. Mona Sahlin är inte Socialdemokraterna och hon är knappast det enda alternativet för statsministerposten. (Det är ju faktiskt till och med så att undersökningar har visat att inte ens Socialdemokraternas egna väljare verkar vilja ha henne som statsminister...)

Löftet att inte aktivt medverka till att Mona Sahlin blir Sveriges statsminister, ska inte tolkas som något annat än just det. Men det är ett löfte - vare sig jag eller någon annan sverigedemokrat kommer aktivt att medverka till att Mona Sahlin blir Sveriges statsminister efter valet nästa höst.

Ytterst är det här, menar jag, en fråga om ansvarstagande. Jag är tydlig med att jag är beredd att samtala och förhandla med de andra partierna om det blir så att vi hamnar som tungan på vågen i riksdagen. Jag är beredd att ta ansvar. Om de andra sedan vägrar prata med oss, så är det deras ansvar. Då är det dom - inte vi - som skapar problem och parlamentarisk oreda (Sen kommer naturligtvis vi och våra väljare att få skulden för det, så blir det förstås, men vi kommer inte att ha något att skämmas för i det avseendet.)

Partivänner, det är mindre än ett år kvar till valet och det märks att temperaturen ökar successivt. Den här helgen blir ett avstamp för oss, ett viktigt tillfälle att mötas, prata strategi och politik och inte minst att fatta viktiga beslut.

Samtidigt är det så, att det kanske allra viktigaste beslutet inför nästa höst, valmanifestet - vårt kontrakt med väljarna - jobbas det med parallellt. Partistyrelsen har tillsatt tolv sakpolitiska utskott som jobbar med olika politikområden och som inom några månader ska utmynna i ett förslag till valmanifest som ni i egenskap av ombud kommer att få möjlighet att ta ställning till. Det blir i samband med valkonferensen om ungefär ett halvår.

Jag har väl egentligen sedan den här mandatperioden startade tjatat om behovet av att bredda och fördjupa partiets politik, eftersom det förväntas av oss om vi ska visa oss mogna att vara med och ta ansvar för landet.

Arbetsmarknadspolitiken

En fråga som kommer att vara oerhört avgörande även i nästa val är förstås arbetsmarknadspolitiken. I finanskrisens spår och i den lågkonjunktur som vi nu befinner oss i kommer svenska löntagares trygghet att kraftigt försämras. Många har redan lämnat sina jobb och många, många fler blir det innan det vänder uppåt igen. Det är den verklighet som alla politiker och partier tvingas förhålla sig till när vi går in i valrörelsen nästa år.

Låt oss så här inledningsvis slå fast en sak som är lika självklar som den är enkel. Den svenska välfärden är helt beroende av att människorna i det här landet arbetar och bidrar till det gemensamma. Och människors möjligheter att arbeta är helt beroende av tillgången på jobb. Låt oss slå fast det.

Vi har idag - och det visade inte minst partiledardebatten tidigare i veckan - en väldigt cementerad blockindelning i riksdagen, med två väldigt tydliga alternativ.

Regeringens s k arbetslinje
Å ena sidan har vi den borgerliga regeringen, som sedan tillkomsten av Nya Moderaterna och den så kallade Alliansen kapat en traditionell socialdemokratisk retorik och bygger nu hela sin politik på den så kallade ARBETSLINJEN.

Hur har det gått? I slutet av september var en kvarts miljon människor inskrivna som arbetslösa hos Arbetsförmedlingen. Det är drygt 100 000 fler än för ett år sedan. Arbetslöshetssiffrorna ser oerhört dystra ut framöver, vi går mot massarbetslöshet.

Samtidigt har hundratusentals löntagare lämnat a-kassorna efter regeringens försämringar. Nästa år kommer över 50 000 personer dessutom att lämna sjukförsäkringen - de utförsäkras - och ska ut och söka jobb.

Detta är verkligheten i en tid när konkurrensen om jobben, på grund av lågkonjunkturen och regeringens utbudspolitik, är oerhört mycket tuffare än på väldigt länge. Utsikterna för att få jobb är små. Det kommer att kosta. Och kostnaderna för detta hamnar slutligen på kommunerna, där pengar måste tas från kärnverksamheterna för att garantera de utförsäkrade en grundläggande trygghet. Välfärden blir lidande - inte minst skolan och omsorgen - men så klart också den allmänna offentliga servicen generellt.

Lärare, barnskötare, personal i hemtjänsten får gå hem. Det handlar om 60 000 jobb i välfärden som försvinner. De som blir kvar får arbeta mer och hårdare, med allt vad det kommer att innebära för exempelvis hälsan och i förlängningen sjukskrivningstalen. Samtidigt drabbas barn och äldre i sin tur av att servicen försämras. Det blir dyrare att vara gammal, när avgifter för exempelvis trygghetslarm eller ledsagning höjs samtidigt som man får sin mat på ännu konstigare tider än vad man är van vid eller tvingas i säng ytterligare någon timme för tidigt för att personalen inte räcker till. Tryggheten urholkas lite till...

Investeringar skjuts på framtiden för att kommunerna inte har råd att bära kapitalkostnaderna. Skolor, daghem och andra offentliga lokaler städas mer sällan av besparingsskäl. Underhåll och skötsel av fastigheter och parker blir eftersatt, också det av besparingsskäl. Även den sortens till synes enkla, oskyldiga besparingsåtgärder får konskekvenser på lång sikt, men de syns ofta inte innan mandatperioden är över och sen kan man alltid skylla på någon annan när fler skolbarn får astma eller gamla kulturbyggnader förfaller.

Detta är några av de vardagliga konsekvenserna av regeringens politik.

Arbetskraftsinvandring - lönedumpning
Vi har ju också - inte minst under EU-valrörelsen - riktat väldigt skarp kritik mot andra delar av regeringens arbetsmarknadspolitik, och då särskilt den del som gäller de nya reglerna för arbetskraftsinvandring.

(Nu såg jag förresten en rapport igår som slog fast att arbetskraftsinvandring inte hjälper offentlig sektor, vilket vi sagt hela tiden och som vi säkert får anledning att återkomma till många gånger framöver.)

En fri arbetskraftsinvandring - att i princip vem som helst från hela världen kan komma hit och konkurrera om de svenska jobben - kombinerat med en fri rörlighet inom Europa och - det jag pratade om tidigare - de kraftiga försämringarna i trygghetssystemen tydliggör regeringens ambitioner. Arbetsutbudet ökar. Och vad händer när utbudet av något ökar, jo då sjunker priset, i det här fallet priset på arbete. Vi får en lönedumpningseffekt.

Det vi ser är en klassisk, borgerlig lönedumpningspolitik. Den så kallade arbetslinjen är i själva verket lönedumpningslinjen...

Det här är inte uttalat, tvärtom, man förnekar det. Men man avslöjades för bara någon månad sedan, att man ser det här som en positiv effekt av den förda arbetsmarknadspolitiken, att människor är beredda att arbeta för lägre lön.

Det är tydligt, partivänner, att den här regeringen driver en politik som står i direkt motsats till svenska löntagares intressen.

Vänsterkartellens politik

Jag sa tidigare att vi har två tydliga alternativ i riksdagen, och det andra alternativet, vid sidan av den borgerliga lönedumpningslinjen, är alltså det som den rödgröna kartellen presenterat.

Och vad är det?

Ja, att döma av partiledaredebatten i onsdags är det inte särskilt mycket alls. Det enda konkreta av betydelse vi fick ut av den debatten var att Mona Sahlin vill höja skatten och höja ersättningsnivåerna i a-kassan.

(Vi hörde också att Miljöpartiet vill chockhöja bensinpriset, men det var väl å andra sidan ingen nyhet.)

Någon politik för att skapa jobb fick vi inte se, tvärtom vill man alltså göra det dyrare att arbeta genom skattehöjningar.

Vänsteralternativet i valet nästa år blir alltså en återgång till det som blivit socialdemokratins signum de senaste åren - bidragslinjen.

Trygghetslinjen

Här har vi alltså å ena sidan regeringens lönedumpningslinje, å andra sidan vänsterkartellens bidragslinje.

Partivänner, det här duger inte! Jag skulle vilja presentera det tredje alternativet i svensk politik för er  trygghetslinjen

Jag är övertygad om, att om att slänger bort de ideologiska skygglapparna, bortser från olika särintressen, så kan man kombinera trygghet, rörlighet och tillväxt på arbetsmarknaden. Vi kan skapa en rörligare arbetsmarknad och samtidigt radikalt öka tryggheten för Sveriges löntagare.

Grunden till trygghet är tillgången på arbete, och grunden till tillgången på arbete är att företagen i vårt land vill, kan och vågar anställa. En annan förutsättning är att arbetskraften är anställningsbar.

Det krävs åtgärder för att göra det enklare att driva företag och att anställa, billigare att driva företag och att anställa och mindre riskfyllt att driva företag och att anställa. Vi måste dessutom förbättra tillgången på riskkapital. (Sverige är världsledande på innovationer, vi har en oerhörd forskningsintensitet, men den svenska paradoxen säger oss att vi är förbaskat dåliga på att omsätta våra innovationer i pengar och tillväxt. Vi måste komma åt den paradoxen)

Det krävs en aktiv arbetsmarknadspolitik, med matchning, vidareutbildning, yrkesutbildning, lärlingssystem... Allt detta kombinerat med ett väl utbyggt trygghetssystem, en generös omställningsförsäkring, för den som hamnar mellan två arbetstillfällen.

På det här sättet kan vi kombinera de tre nyckelfaktorerna, trygghet, rörlighet och tillväxt.

Vi tar det en gång till:

Den svenska välfärden är helt beroende av att människorna i det här landet arbetar och bidrar till det gemensamma. Och människors möjligheter att arbeta är helt beroende av tillgången på jobb.

Kriminalpolitiken

Trygghetslinjen gäller naturligtvis inte bara på arbetsmarknaden. Den Sverigevänliga trygghetslinjen ska genomsyra all politik, hela det svenska samhället. Trygg i Sverige ska vara en självklarhet.

Det är väl till och med så, att när man talar om trygghet så tänker man kanske först på den rent fysiska tryggheten, tryggheten på gator och torg, och här har kriminalpolitiken en naturlig roll.

Och jag sa redan förra året i mitt tal vid riksårsmötet hur jag upplever att kriminalpolitiken fortfarande är eftersatt - trots att vi nu haft en borgerlig regering i tre år.

Jag - brottsoffer

Jag är, säkert i likhet med det stora flertalet av er här inne, ett brottsoffer. Jag har fått min cykel stulen, till och med min bil har blivit stulen, bilinbrotten räknas i flertal... Jag har inte minst i mitt politiska liv blivit utsatt för ett oräkneligt antal brott av olika karaktär.

Jag har också blivit utsatt för misshandel. Nu dömdes inte den misstänkta för just det brottet, även om han vid samma tillfälle dömdes för andra våldsbrott, men jag och många i min omgivning vet vad som hände - och det är egentligen inte relevant för min poäng, det jag vill säga handlar mer om mina intryck av situationen och av svenskt rättsväsende.

Ungefär ett halvår efter den här händelsen skulle det bli rättegång, och mitt första intryck var, att när jag kom dit och under pauser tvingades jag befinna mig i foajén tillsammans med den som stod åtalat för att ha misshandlat mig och hotat mig till livet. Det upplevde jag som oerhört märkligt, jag hade förväntat mig något helt annat.

Det som slog mig allra starkast var dock det som framkom under rättegången, att den här personen vid ett stort antal tillfällen - egentligen under hela sitt vuxna liv - hade dömts för ett ännu större antal fall av misshandel och grov misshandel. Och visst, man blir kränkt av att utsättas för brott. Alldeles oavsett brottets karaktär så blir man som brottsoffer kränkt. Men det som kränkte mig allra mest i det fallet var inte det han hade gjort, utan att samhället hade låtit honom göra det mot mig, och mot ett stort antal andra personer. Att ingen hade satt ner foten långt tidigare.

Jag kan förstå att man släpper ut en våldsbrottsling efter första gången, alla förtjänar en andra chans. Jag kan till och med förstå att han släpps ut efter den andra gången. Men efter tredje gången, och fjärde, och femte och sjätte osv... Att ett rättssamhälle kan tillåta att en dokumenterat farlig och våldsbenägen person begår upprepad våldsbrottslighet och gång på gång på gång släpps ut fritt i samhället igen - att det inte vidtas någon drastisk åtgärd från samhällets sida - det övergår mitt förstånd och som brottsoffer upplever jag det som oerhört kränkande. Det är inte värdigt en modern rättsstat. Det är skrämmande!

Andra brottsoffer

Mina erfarenheter som brottsoffer är ju dock naturligtvis ingenting i jämförelse vad de stackars människor som drabbats av de allra grövsta brottstyperna tvingas uppleva. Jag kan inte ens komma i närheten av att förstå den sorg och det lidande som dessa brottsoffer måste känna.

Något som alltid upprört mig mer än någonting annat är sexuella övergrepp mot barn. Tyvärr blir dessa brottsoffer ofta kränkta ytterligare än gång. Av det svenska rättssystemet. Något som jag personligen finner oerhört provocerade - och som onekligen är en av de starkt bidragande orsakerna till de låga straffen i landet - är det svenska systemet med mängdrabatt på brott.

För ett tag sedan läste jag till exempel om en serievåldtäktsman som dömdes för fem våldtäkter och tio fall av sexuellt utnyttjande av fyra barn. Straffet för detta blev ynkliga tre och ett halvt års fängelse. Minimistraffet för våldtäkt mot barn är 2 år.

I min värld borde alltså minimistraffet, bara för de fem våldtäkterna, bli minst 10 år, men så blev det inte, tack vare mängdrabatten. Efter det första minimistraffet för våldtäkt kunde denna avskyvärda människa i praktiken köpa sig ytterligare fyra våldtäkter och tio fall av sexuellt utnyttjande för det låga priset av ett och ett halvt år extra i fängelse.

Detta system är ett hån mot landets brottsoffer, en klar avvikelse från den folkliga rättsuppfattningen, en skam, en fläck på Sveriges banér, och vi ska se till att det systemet snarast möjligt försvinner.

I min värld skulle en brottsling, som den man jag nyss beskrev i mitt exempel, dömas till livstids fängelse utan möjlighet till benådning. Sådana människor har helt enkelt ingenting i samhället att göra. Som ni nyss hörde är det tyvärr inte så. Faktum är att det idag inte ens är tillåtet att tvinga grova sexförbrytare att genomgå terapi och medicinering, som skulle minska återfallsrisken.

Ett stort antal tidigare dömda, potentiellt farliga pedofiler och våldtäktsmän finns idag ute i samhället. Uppgifter om återfallsfrekvensen under de närmaste åren efter frisläppandet varierar för den här typen brott, men tycks ligga någonstans kring tre till fem procent efter genomgången behandling.

Många av dem som återfaller hinner förgripa sig på flera olika offer innan de grips igen. Det borde således inte vara en helt orimlig uppskattning att för varje hundratal dömda pedofiler vi släpper tillbaka ut i samhället, så kommer ungefär tio oskyldiga barn att få sina liv förstörda.

För varje person som säger sig värna de oskyldiga och sätta brottsoffren före brottslingarna, borde detta vara ett problem. Åtminstone så är det ett stort problem för mig.

Megans Law

För 15 år sedan, 1994, våldtogs och mördades den sjuåriga, amerikanska flickan, Megan Kanka, av sin nyinflyttade granne, som tidigare var dömd för flera fall av grova sexuella övergrepp mot barn.

Den här händelsen ledde till man i USA införde en ny lag kallad "Megans Law", som innebär att personer som dömts för grova sexualbrott måste rapportera in till ett statligt register var de bor och var de uppehåller sig. Och det här registret är också offentligt, så att exempelvis föräldrar lättare skall kunna göra en riskbedömning och skydda sina barn.

Partiet håller just nu på att utforma förslagen som skall finnas med i nästa års valplattform och jag vill egentligen inte föregå den processen, men jag kan i alla fall säga att jag personligen kommer att verka för att partiet ska uttala sitt stöd för införandet av någon form av svensk variant på denna amerikanska Megans Law.

Våra barns säkerhet måste värderas högre än pedofilernas integritet. Kan vi bara rädda ett enda barn från att gå samma öde till mötes som Megan Kanka - eller lilla Engla, för att ta ett exempel från vår omedelbara närhet - så anser jag att det är värt besväret.

Grunden i en sund kriminalpolitik är att samhället och de laglydiga medborgarna ska skyddas från grova brottslingar. Det är vad vår trygghetslinje innebär.

Daltandet med grova brottslingar och återfallsförbrytare måste få ett slut! Och det ska vi vara en garant för.

Hägglund och Verklighetens folk

Jag sa tidigare att våra framgångar tvingat de andra partierna att förhålla sig till oss, och vi har i och med det kunnat se hur vi faktiskt, trots att vi ännu inte sitter i riksdagen, kunnat påverka de andra partiernas politik, eller i alla fall deras retorik och beteende. Det pågår en form av illa dold triangulering som så uppenbart avslöjar hur rädda man är för att vi ska ställa deras planer på ända.

M:s retoriska glidning
Det var förstås ingen slump att migrationsministern valde just Landskrona när han skulle presentera sitt förslag till - en aning, ska tilläggas - strängare regler för anhöriginvandringen. Vi har dessutom sett hur inte minst Moderaterna - i sin retorik, några konkreta förslag har vi inte sett och några sådana tror jag inte kommer heller - glidit åt vårt håll.

Hägglund
Ett annat exempel på den pågående trianguleringen är Göran Hägglunds försök att återta rollen som värdekonservatismens främste förkämpe i Sverige. Det sker också med tydlig koppling till våra framgångar. Pratet om "verklighetens folk" har fått en hel del uppmärksamhet den senaste tiden.

Vi som såg partiledardebatten häromdagen noterade utan större förvåning att den gode Göran inte med ett enda ord berörde detta med "verklighetens folk" och det menar jag understryker det faktum att alltihop - som så ofta när det gäller de andra partierna - bara handlar om retorik. Det finns överhuvudtaget inga förslag om hur verklighetens folks intressen ska tillvaratas.

Jag blir med något slags automatik alltid skeptisk när någon som i högsta grad är en del av etablissemanget och som tjänar säkert någonstans kring 100 000 i månaden, försöker göra sig till tolk för vanligt folk. Det blir nästan lite löjligt. Ännu löjligare blir det när det så uppenbart bara handlar om taktik utan något som helst verkligt innehåll.

Hägglunds senaste tal
Låt oss titta närmare på det tal som Göran Hägglunds höll vid Kristdemokraternas personaldag så sent som i måndags. Hur stämmer det med hur hans eget parti agerat i olika sammanhang.

Göran Hägglund sa:

"En elit som bekräftar sig själv genom att lägga andras liv tillrätta och förstöra det offentliga samtalet med nonsens och kommissariefasoner."

När jag hör orden "elit" och "kommissariefasoner" kommer jag direkt att tänka på Stockholms före detta idrottsborgarråd, kristdemokraten Alf T Samuelsson.

I flera år drev han en kampanj som syftade till att förbjuda oss sverigedemokrater att hyra möteslokaler i huvudstaden. Inte ens det faktum att länsrätten slog fast att möjligheten att hyra möteslokaler var en del av våra grundläggande demokratiska rättigheter, fick Samuelsson att byta ståndpunkt. Istället för att möta oss i debatt ville han att domstolen skulle ompröva sitt beslut och fördöma vårt partiprogram.

Orsaken till detta nonsens och dessa kommissariefasoner var att Samuelsson inte kunde förlika sig med att vi, i likhet med en majoritet av verklighetens folk, vill begränsa invandringen och att vi anser att de invandrare som kommer hit skall anpassa sig till det svenska samhället.

Ingen av Samuelsson partikamrater protesterade. Inte ens Göran Hägglund...

Vad var det nu han mer sa i det där talet? Jo, just det:

"Se reaktionerna hos dem som inte tolererar kritik av den egna världsbilden..."

På DN Debatt för ganska precis en månad sedan skrev Göran Hägglund så här:

"Se bara sommarens debatt kring mitt påstående att samhällseliten lever i en verklighet som skiljer sig från vanligt folks. Vilka är det som upprörts, om inte de som hyllar provokationen men som får blodstörtning när de själva provoceras? (...) Den som exempelvis råkar gilla tavlor som föreställer något bör till exempel göra avbön direkt; då har man nämligen nazistiska böjelser, har det meddelats från flera håll i sommarens kulturdebatt."

Här håller jag verkligen med Göran Hägglund. Ett klockrent exempel på det han beskriver var när Sverigedemokraterna i region Skåne för ett par år sedan dristade sig till att säga att konstutställningen A history of sex, som bland annat skildrade en kvinna som hade sex med en häst, inte borde finansieras med skattemedel. Genast fick vi då höra att våra åsikter luktade "totalitära stater, bokbål och 30-tal", från det kristdemokratiska kulturrådet Rolf Tufvesson...

I samma artikel skriver Hägglund:

"Jag brukar ofta hänvisa till vad som diskuteras vid köksborden. Där talar man om skolan, om hushållskassan, om de gamla föräldrarna, om hur det går på jobbet, när man skall få tid för varandra och om hur man skall pussla ihop nästa helg."

Ja det gör de, Göran Hägglund.

- Men till skillnad från dig så pratar de också om grannflickan som blivit sexuellt trakasserad av det lokala invandrargänget i skolan och kallad för hora bara för att hon är blond och svensk.

- Man frågar sig hur det kan vara möjligt att en nyanländ äldre invandrare som aldrig gjort ett handtag i Sverige och inte betalat en krona i skatt kan få lika hög ekonomisk ersättning som ens egna, gamla föräldrar.

- Varför svensk sjukvård, som inte kan erbjuda mormor en enkel starroperation, helt plötsligt skall bli tvungen att lägga resurser på abortturism och på att könsstympa fullt friska pojkar och om hur det skall gå med jobbet när arbetsgivaren, tack vare den borgerliga regeringens så kallade instegsjobb, nu kan välja att anställa en invandrare istället för bara 25 % av kostnaden.

- Man pratar också om hur sjukt det är att våldsverkaren, som förra året rånade och misshandlade sonen i familjen, kunde få komma ut ur fängelset efter bara någon månad. Eller han kanske inte ens dömdes till fängelse, han fick kanske kratta löv på skolgården..?

Sånt här pratar dock inte Göran Hägglund om. Då skulle han nämligen riskera att på allvar reta upp någon utanför Dramaten eller Aftonbladets kulturredaktion och det vill han förstås inte. Avsikten har aldrig varit att på allvar förändra något eller att komma med några konkreta förslag. Syftet är bara att få uppmärksamhet och till varje pris rädda sig över fyraprocentsspärren i valet. Ungefär som när man under förra mandatperioden lovade att sänka bensinskatten och avskaffa fastighetsskatten... Vad blev det av dessa löften, Göran Hägglund, självutnämnd beskyddare av verklighetens folk..? Vad hände med bensinskatten?

KD sviker
Nej, partivänner. Göran Hägglund, bryr sig inte om den vanlige svensken. Han låtsas bara göra det för att hans välavlönade spinndoktorer har berättat för honom att det annars finns en risk för att dessa människor kommer upptäcka att det numera finns ett nytt, fräscht, modigt och sant värdekonservativt parti, som inte tänker sälja ut sin själ för den tveksamma ynnesten att få bli liberal knähund åt Reinfeldts nya så kallade arbetarparti.

Jag är dock övertygad om att de vanliga människor som Hägglund nu ännu en gång försöker dupera besitter alldeles för mycket sunt förnuft för att låta sig luras av locktonerna från den glade bondfångaren från Bankeryd.

Ett parti som gång på gång svikit sina löften, som i decennier följt det minsta motståndet lag och som inte ens vågade stå på sig i en så viktig fråga som erkännandet av folkmordet på de kristna armenierna - ett sånt parti förtjänar inget förtroende.

Senast Göran Hägglund fick så mycket uppmärksamhet som han får just nu, var när han i Almedalen förra året attackerade oss och sa sig vara beredd att möta mig i debatt. När vi strax därefter - väldigt strax - kontaktade Kristdemokraterna för att bestämma tid och plats för denna debatt, så sa man att man inte hade tid just då, men att man skulle återkomma efter semestern.

Jag vet inte så mycket om semestervillkoren för våra statsråd, men Göran Hägglunds semester är tydligen lång, för vi har fortfarande inte hört ett ljud från honom, trots att det gått nästan ett och ett halvt år...

Partivänner, vi har en gigantisk uppgift framför oss, men vi ska inte låta oss skrämmas av det. Vi är vana vid utmaningar, vi gillar utmaningar. Om mindre än ett år står vi där på våra valvakor på olika håll i landet, nervösa, förväntansfulla. Det kan bli en härlig kväll. Jag längtar dit, jag vet att ni längtar dit, men först ska vi ta oss dit.

Och det finns inga genvägar, vi ska inte inbilla oss att vi får någonting gratis den här gången heller. Och vi ska definitivt inte inbilla oss, bara för att det just nu ser väldigt gynnsamt ut i opinionen, att någonting är klart, att valkampanjen som sätter igång nu bara är en transportsträcka. För så är det inte. Det återstår oerhört mycket hårt arbete. Hårt arbete med politiken och det kontrakt vi ska skriva med väljarna. Och inte minst hårt arbete med kampanjen ute på gator och torg.

Som inspiration på vägen vill jag ge er några korta rader ur Tegnérs Svea:

Mörker och damm
omhölja jorden.
Framåt fram!
Strid är för Norden.

Strid är för frihet, för barn och för maka
Vägen går framåt, den går ej tillbaka

Partivänner, jag tackar ödmjukast för förtroendet och lovar att jag ska ge mitt yttersta för att det kommande året ska bli precis så roligt och framgångsrikt som vi alla hoppas.

Nu ska vi skriva historia!









Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/12606

134 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Det gäller att spara även på kriminal"vården", eller fängelsetjänster. Enligt EU-direktiv skall all offentlig verksamhet upphandlas i konkurrens. Alla inom EU skall kunna lägga bud på offentliga tjänster. Om fängelsetjänster upphandlades i konkurrens så skulle nog Rumänien eller Bulgarien kunna lämna prisvärda anbud. Kan även Ryssland få lägga anbud så skulle nog även brottsbenägenheten sjunka väsentligt. Redan ordet Sibirien har en brottsavhållande effekt. Standarden för fångarna skall naturligtvis vara den som finns på orten. Man skulle kunna börja med dem som har fått långa straff.

Genom detta behöver vi inte bygga nya fängelser till stora kostnader, vi kan även använda de fängelser som finns som häkten som det också är brist på.

Följ EU-direktiv och upphandla i konkurrens. Fångar, i synnerhet inte de som är skyldiga till grova brott, skall inte ha en gräddfil.

Permalänk | Anmäl #1 goran, 2009-10-17, 14:34

Bra att du berättar vad du vill göra. För mig som liberal och alliansanhängare är det tröttsamt att Alliansen associeras med er i SD.

Permalänk | Anmäl #3 Jonas, 2009-10-17, 14:50

Måste säga att det Jimmie säger de facto låter rimligt, kan inte hitta en enda punkt jag inte kan ställa upp på. Har tidigare röstat M men känner någonstans att deras förakt för den egna befolkningen är något jag inte vill belöna. Jo SD, jag tror faktiskt att ni har min röst om 1 år.

Permalänk | Anmäl #4 Jag, 2009-10-17, 14:56

BRA ARTIKEL!
Som vanligt leverar Jimmie Åkesson en artikel som är välskriven och tänkvärd. Skönt att fler och fler inser att Sverigedemokraterna är vår enda räddning. Jag hoppas därför, av hela mitt fosterlandshjärta, att Sverigedemokraterna intar Riksdagen höstn 2010 - inget är viktigare för vårt land!

Permalänk | Anmäl #5 Linus Ekström, 2009-10-17, 15:16

Tja, ni har troligen min röst. Det enda partiet som inte har en nattsvart framtid för Sverige med islamisering och ett regelrätt utraderande av svenska folket. Har alltid varigt soffliggare men situationen är nu så svart och så utsiktslös att en skarp kursändring måste till. Det gäller även hela Europa som faller sönder.
För några dagar sedan så släppte eniga block överskridande lokapolitiker igenom förslaget att en moské med höga torn skulle byggas i kommunen. Lokal tidningen filtrerade friskt kommentarerna, plus att alla som inte var för detta var efterblivna svenskar som enligt utsago aldrig varit utomlands. Hatet flödade mot svenskarna av proffskommentatorer inkallade från partierna för att styra upp debatten.
Får man tro lokapolitikerna så är det enda problemet i Sverige de efterblivna svenskarna. Vi behöver nya politiker samt en ny journalistkår. Det här är fullständigt löjeväckande.
Politiker kåren uppträder som en korkad knutby sekt i total brist på kontakt med omgivningen.
Sverige tillhör inte journalist kåren samt en liten grupp svenskhatande politiker.
Sverige är svenskarnas land av gud, gudar samt folkrätten given. Glöm inte det.

Permalänk | Anmäl #6 Q8888, 2009-10-17, 15:20

Häromdagen åkte den Holländska extremhöger politikern, Wilder till england inbjuden av Lord Pearson. I Sverige har vi SD. Men mönstret är klart. De stora "normala" partierna har slutat lyssna på vad Folket - ni vet, de som de är tillsatta att REPRESENTERA!!! - tycker. Det kan handla om avlyssnings debatten eller om att de muslimska invandrarna inte till en tillräckligt stor grad har assimilerats in i det svenska samhället - liksom i det Holländska eller Engelska d:o. Hela västeuropa sitter i samma båt.
Inom de stora etablerade partierna är det politiskt självmord att vara FÖR det ursvenska och MOT de kulturer som kommit till Sverige som flyktingar (vilket vi alla vet egentligen till 90% är Invandrare - inte flyktingar). Vanliga människor är skittrötta på det slödder som dels gör vårt samhälle osäkert - så att folk är rädda! och dels håller på att inkräkta på det som vi alla gillar - den svenska kulturen.
När broiler politikerna någon gång på -70 eller -80 talen beslöt att göra om Sverige till ett mång kulturellt samhälle så glömde de att fråga om det var något som vi FOLKET - som de (politikerna) är tillsatta att REPRESENTERA (jag fortsätter att skriva detta med stora bokstäver för det tycks vara så svårt för politikerna att fatta) - ville ha...
Jag anser mig vara både humanist och mitten-till-vänster liberal och det skrämmer mig när jag lyssnar på dessa extremhöger politiker för jag håller med om 90-95% av vad de säger!!! Jag vill inte hålla med dem, jag har aldrig tidigare hållt med dem - men de har blivit mer slipade i hur de o vad de säger och kanske har de rört sig aningen mot mitten (eller ska vi kalla det "normal-högern")...
Jag ser 5-10 år framåt i tiden hur dessa extremhöger partier kommer att ta 10-30% av rösterna i flera väst europeiska länder. Har vi tur tar de inte över helt i något land, för då är det väl som att läsa från historieböckerna om 30-talets Tyskland, Spanien, Italien....
Jag hoppas och önskar att våra etablerade partier ska fatta läget innan det är för sent - och vara mer än lite självkritiska (det är väl som att säga att man tror på Jultomten, förstås) - och börja lyssna på vad FOLKET vill. Vi vill INTE ha ett mångkulturellt samhälle - vi vill ha tillbaka vårt mysiga SVENSKA samhälle.
Denna insikt om vart det blåser gäller våra invandrare också, om de har någon som helst självbevarelse drift så bör de sitta upp och lyssna nu, för snart är det för sent!!! Ordet som en majoritet av svenska folket vill höra är ASSIMILERING! (Inte att vi svenska ska assimilera OSS, utan att de invandrare, flyktingar och deras barn och barnbarn ska står för assimileringen)... Det ÄR inte konstigt, det har alltid funnits invandring i Europa och alla tidigare invandrare - förrutom zigenarna - har assimilerats till en så stor grad att de passar in i de nya samhällen dit de flyttat.
Jag vill hellre ha en Moderat-Folkpartist regering eller en Socialdemokratisk regering som fattat detta och ställer krav på de nya svenskarna att assimilera sig än jag vill se SD få makt...
För även om jag håller med om 90-95% av det SD, Wilder och Lord Pearson säger så finns det som de INTE säger och som man får på "köpet" om de får makt.... Glöm inte 30-talets fascister!!!!
De nya moderna fascisterna är bara lite smartare.

Permalänk | Anmäl #7 petersanning, 2009-10-17, 15:41

Att stoppa arbetskraftsinvandning medför förvisso att arbetspriser tvingas upp av minskat utbud. Det medför att kostnaderna för tjänsterna ökar. Ökad kostnad medför minskat köp. Det kallas priselasticitet.

Om Åkesson lyckas med detta, så åstadkommer han en försämrad ekonomisk utveckling och minskad välfärd.

Åkessons politik går dessutom emot EUs grundläggande principer - en gemensam marknad för varor, tjänster och kapital.

Vill Åkesson göra Sverige ännu fattigare så kan han också verka för att minska importen. Varför köpa billiga kinesiska varor när svenska arbetare kan göra samma varor, om även till ett mycket högre pris?

Permalänk | Anmäl #8 Sörmlänning, 2009-10-17, 15:50

Att stoppa arbetskraftsinvandning medför förvisso att arbetspriser tvingas upp av minskat utbud. Det medför att kostnaderna för tjänsterna ökar. Ökad kostnad medför minskat köp. Det kallas priselasticitet.

Om Åkesson lyckas med detta, så åstadkommer han en försämrad ekonomisk utveckling och minskad välfärd.

Åkessons politik går dessutom emot EUs grundläggande principer - en gemensam marknad för varor, tjänster och kapital.

Vill Åkesson göra Sverige ännu fattigare så kan han också verka för att minska importen. Varför köpa billiga kinesiska varor när svenska arbetare kan göra samma varor, om även till ett mycket högre pris?

Permalänk | Anmäl #9 Sörmlänning, 2009-10-17, 15:51

Tja, man har väl de politiker man förtjänar, även om dom heter Jimmy Åkesson? Och alltid händer det då kanske något i Ankadammen, en mandatperiod, eller två? Visst har invandringen skötts delvis klantigt, men det är politikernas fel. Det är ett gott råd till SD att inte lägga sig på¨en etnocentrisk nivå.
Sedan kan jag ju konstatera efter koll på SD:s hemsida, att medan Fi.s miljöintresse är noll, så råder motsatsen hos SD. Åtminstone i teorin. Jag kommer som vanligt att rösta blankt, möjligen på Camilla Lindberg för hennes ställningstagande mot statsfeministisk könsfascism. Klart slut från en resenär i bl.a. många muslimska länder.

Permalänk | Anmäl #10 Joakim Steneberg, 2009-10-17, 15:56

Vad SD:s sympatisörer än hävdar så har både sossarna och moderaterna varit tydliga med att de inte kommer samarbeta med dem om de kommer in i riksdagen i valet nästa år. Blir SD vågmästare lär det bli en mittenkoalition som bildar regering och en röst på SD blir som kastad i sjön.

Permalänk | Anmäl #11 ÄRRHÅ, 2009-10-17, 15:56

Jag tycker mig i denna text enbart kunna se en populistisk och substanslös kritik av partier, samt en överdriven bild av ett våldssamhälle som i verkligheten är något helt annat, Jimmie försöker likställa Sverige med Rio de Janeiros slumkvarter..

Bara för att herr Åkesson inte ser oppositionens arbetsmarknadspolitik i debatten innebär inte att den ej existerar.

Permalänk | Anmäl #12 Olof Carlstein, 2009-10-17, 16:13

Tack för en väldigt oerhört virrig artikel. Jag ser fram mot den väldigt oerhörda trygghet jag kommer få när ni samarbeter väldigt mycket med de partier som så oerhört mycket vill samarbeta med er.

Permalänk | Anmäl #13 nafetS, 2009-10-17, 16:12

En uppfriskande och hoppingivande artikel - dessutom fokus på det som de flesta tycker är viktigt och avgörande för hur vi vill att vårt land ska se ut i framtiden.

Integration och invandringspolitiken kommer att bli den hetaste och viktigaste frågan inför valet 2010. På grund av SD:s tydlighet och beslutsamhet i frågan kommer dom förhoppningsvis att vara den kraft som bidrar till att den negativa trenden i samhället vänder.

Den eller de som hävdar att SD är främlingsfientliga uttrycker bara sin egen rädsla och dessutom är det ett patetiskt försök till skrämselpropaganda.

Aldrig tidigare - men den här gången utmanar jag Jimmie Åkesson som kommer att få min röst.
Återstår att se om du består provet, men jag är övertygad om att du behövs i det tomma rummet i riksdagshuset och i etablissemanget där ingen annan har visat sig tillräckligt närvarande eller satt ned foten.

:)

Permalänk | Anmäl #14 Ken, 2009-10-17, 16:16

Jag har länge tvekat inför SD men känt att något måste göras åt segregationen, våldet och demonteringen av folkhemmet. Mina muslimska vänner, mina svarta vänner, mina judiska vänner, mina vänner som röstar på vänstern etc.Vad ska de säga? Blir jag en "persona non grata" i deras ögon om jag röstar på SD?
Jag kan inte finna något i denna artikel som talar för att de skulle tycka så. Snarare verkar SD ha vuxit till sig och fått en kostym som sitter minst lika bra som den sitter på någon av de övriga partierna.
Efter att ha hört Jimmie Åkesson prata i TV och nu också läst denna artikel så kan jag bara säga att mitt förtroende för SD har stärkts. För första gången på länge känner jag att det kanske finns ett hopp för Sverige. Att vi kan komma tillrätta med ghettofieringen av förorten, med den växande alienationen mellan olika kulturer i vårt samhälle. Jag bor själv i en förort tillsammans med nästan uteslutande invandrare och några äldre svenskar som bott här i 50 år. Våra makthavare och journalister bor i innerstan eller i bättre sedda områden långt härifrån. Andra infödda svenskar brukar fråga mig varför jag bor där jag bor. Min vilja är att alla vi som lever i Sverige idag kan komma att känna oss trygga och uppmuntrade i att bygga våra liv här på en gemensam grund oavsett vilket land vi ursprungligen kommer ifrån. Så länge detta inte är möjligt pga av den hittillsvarande misslyckade integrationen bör Sverige inte ta in fler invandrare. När det gäller arbetskraftinvandringen så tycker jag att man måste använda de resurser som finns i form av våra många arbetslösa innan vi importerar ny arbetskraft.

Permalänk | Anmäl #15 stefan krank, 2009-10-17, 16:17

När man ser SD,s "valarbetare" bränna bilar, kasta sten på brandbilar och tvinga sina kvinnor att bära religiös tvångsklädsel osv. blir inte valet nästa höst svårt.
Självklart tar man SD, valsedel. Självklart bidrar man med lite pengar till kampanjkassan.
Det var väl med folkets stöd som Obahma blev president, så varför inte göra Åkesson mfl. till riksdagsledamöter på samma sätt.

Permalänk | Anmäl #16 Skogstokig, 2009-10-17, 16:28

Måste säga att det Jimmie säger de facto låter rimligt, kan inte hitta en enda punkt jag inte kan ställa upp på. Om Jimmie gav en morot till alla skötsamma invandrare tex proportionelig representation i riksdagen skulle han definitivt få min röst. Jimmie är i alla fall ett bättre alternativ än Mona Sahlin.

Permalänk | Anmäl #17 Erik Blatte, 2009-10-17, 16:30

#10 Peter
Var får du det egentligen det där med att SD består av skinnskallar ifrån?

Permalänk | Anmäl #18 Bugubugu, 2009-10-17, 16:41

Du har min röst i nästa val!

Permalänk | Anmäl #19 Torbjörn Frisk, 2009-10-17, 16:50

tldr

Permalänk | Anmäl #20 Mats Forssblad, 2009-10-17, 16:57

För att samarbeta behöver man väl en politik som stämmer någorlunda överens med varandra?

Permalänk | Anmäl #21 Daniel Laurin, 2009-10-17, 17:01

Självklart kommer jag att rösta på SD 2010.

Permalänk | Anmäl #22 tidosss44, 2009-10-17, 17:27

Självklar kommer jag att rösta på SD i valet 2010.

Permalänk | Anmäl #23 tidosss44, 2009-10-17, 17:28

Varje dag ser jag dessa huckleförsedda spöken runt omkring mig och det vrider sig i magen av illamående. Jag röstar sd för jag är så förbannat trött på den asylpolitik som förs och den smygislamisering som sker. Ett annat svek är den förbannade censuren som media bedriver där man mörkar etnicitet när man "rapporterar" brott. Det känns nästan som nordkorea. man vet att allt är lögn när journalisterna öppnar käften.

Permalänk | Anmäl #24 Janne, 2009-10-17, 17:30

JA Jimmy, nu vill vi skriva historia, inte en dag för tidigt.

*Detta system är ett hån mot landets brottsoffer, en klar avvikelse från den folkliga rättsuppfattningen, en skam, en fläck på Sveriges banér, och vi ska se till att det systemet snarast möjligt försvinner.*

Även i min absoluta närhet, mitt i landet Sverige har oerhörda våldsbrott inträffat. Jag ska inte bara rösta på SD 2010, ska banne mig bli partimedlem också.

Permalänk | Anmäl #25 KarinAndersson, 2009-10-17, 18:08

#18
Skämtar du eller? Ta Robert Vesterlund som ett exempel... det är i nynazistiska och skinheads kretsar som SD uppstod, och självklart är det sant och självklart så är det deras kärntrupper - så att säga (Stormtrupperna kommer först senare)...
Eller du kanske är en sådan som om Adolf Hitler ska debateras så säger du att "nej koncentrationsläger fanns det inga - Men Adde var en fena på att bygga vägar" Eller?

Permalänk | Anmäl #26 petersanning, 2009-10-17, 18:12

Jag befinner mig just nu på et hotellrum i Blekinge. Har tallat för mycket på minibaren. kanske borde jag inte skriva en kommentar på Newsmill. Men jag vill ändå säga något om sverigedemokraterna. Vad ska jag säga ... jo, jag . liksom många andra - tror att SD kommer in i riksdagen 2010. Det är ett år kvar. Etablissemanget kommer bjuda hårt motstånd. Det ska bli intressant att se deras strategi avtäckas. Deras strategi kommer att gå ut på att BRÄNNMÄRKA.
Men det kommer inte spela så stor roll. Sverigbedemokraterna har den politik - den politik som handlar om värdegrund - som framtidens politik kommer handla om. De andra partierna pratar om procentsatser och kronor och ören . Det är INTE det som FRAMTIDENS politik kommer handla om. Framtidens politik kommer handla om VÄRDEGRUND, IDENTITET, GEMENSKAP.

Permalänk | Anmäl #27 Fredrik Arvidsson, 2009-10-17, 18:17

Hej petersanning! Du verkar veta var SD:s sympatisörer kommer ifrån. Hur vet du det? Jag har ingen aning.

Permalänk | Anmäl #28 G.Unkas, 2009-10-17, 18:16

Förresten så känns det som om hela SDs ledning har satts på att skriva "jag ska rösta på SD i nästa val" här för att man ska verka extra övertygande. Lustigt få som orkar vara på Demokratins sida...

Det är liksom det som var min poäng i min tidigare kommentar - SD och liknande extremhöger partier är de enda som vågar säga de populistiska sanningar som vanliga människor känner. T.ex. Att slåss för det svenska och ställa krav på invandrare att assimilera sig. Att försöka tiga ihjäl SD fungerar inte - det är för sent för det. Liksom när miljöpartiet dök upp (och alla andra partier snabbt gjorde miljön till sina kärnfrågor också - och därmed begränsade MP möjlighet till framgång) så måste de stora partierna byta kurs vad gäller Flyktingfrågan/Invandringen och sluta tjata om det mångkulturella samhället.

Det FÅR inte längre vara "politiskt självmord" att säga dessa saker. Om de stora partierna vill överleva och om broiler politikerna (och journalisterna förr den sakens skull) will överleva så måste de anpassa sig till vad FOLKET vill... Börja lyssna - innan det är för sent.... Ge oss ett alternativ till SD... snälla!

Permalänk | Anmäl #29 petersanning, 2009-10-17, 18:20

Vi har massarbetslöshet på 500.000

Trots det så säger Bla Tobias Billström att vi är i behov av arbetskraftsinvandring, han gör jämförelsen med kanada? Han hoppar så långt bak som år 1800

Men varför nämner Tobias Billströml inte de TIOTUSENTALS arbetslösa invandrarna som varit arbetslösa i 10-15 år?

För att öppna för ARBETSKRAFTSINVANDRING?

http://www.migrationsverket.se/pdffiler/statistik/arbetskraftsinvandring...

Är vi verkligen i behov av 182 städare?

Menar Billström det är brist på 182 städare?

Menar Billström vi är i behov av 182 städare?

Menar Billström vi inte har kompetensen för 182 städare?

Nä arbetskraftsinvandring skapar INGA nya jobb

Det skapas KOKURRNAS även för invandrare

Permalänk | Anmäl #30 Thomas Karlsson, 2009-10-17, 18:22

Svårt för somalier att få jobb

http://www.sr.se/cgi-bin/dalarna/nyheter/artikel.asp?artikel=3132726

Varför säger då våra politiker vi behöver fler somalier?

Stor arbetslöshet bland 100.000 irakier

http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&
artikel=1919701

VARFÖR nämner ALDRIG Tobias Billström, Mikaela Valtersson den stora arbetslösheten hos invandrare innan de säger vi är I BEHOV AV?

VARFÖR får jag ALDRIG veta i vilka YRKEN är det brist på?

Så 500.000 arbetslösa kan OMSKOLA sig?

Permalänk | Anmäl #31 Thomas Karlsson, 2009-10-17, 18:24

Enligt migrationsverket

http://www.migrationsverket.se/index.jsp?swedish/statistik/tillstand.html

Har vi tagit emot ca 25.000 flyktingar

http://platsbanken.arbetsformedlingen.se/Standard/Start/Start.aspx

Enligt AF har vi ca 20.000 lediga jobb + 500.000 arbetslösa

Var finns jobben åt flyktingarna?

Ser ni våra politiker nämna detta? ALDRIG!

http://www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hgfdata/2009/06/article/ar...

Bostadsbristen ökar bland unga. Lars Ohly sa i förra veckan. 625.000 flyttar ut om 5 år. Det finns INGA bostäder

Hur kan vi då ta emot 25.000 flyktingar i år??

Detta FÖRTRÄNGER våra politiker som vill ha fri invandring

Man är så desperat att man vill TVINGA kommuner ta emot!

Jag lovar er, De som är för fri invandring, tex MUF, ungvänster mm. INGEN svarar på dessa länkar jag tagit upp!

Permalänk | Anmäl #33 Thomas Karlsson, 2009-10-17, 18:32

ÄNTLIGEN! Välkommen SD! Vårt hopp för ett framtida rättvist Sverige. Där fördelar endast skapas av eget arbete. Vi svenskar är inte en samling menlösa altruister! Den som utan ordentligt alibi vill tära på skattemedel, den ska få det hett om öronen! Så Jimmie, lycka till! Du har massor av skötsamma svenskar bakom dig!

Permalänk | Anmäl #34 Charlotte T., 2009-10-17, 18:36

Nu har RAPPORT inslag om 200.000 unga saknar bostäder och många är arbetslösa

När RAPPORT gör inslag om arbetskraftsinvandring då är det bara POSITIVT´!

Permalänk | Anmäl #35 Thomas Karlsson, 2009-10-17, 18:39

#26 petersanning

Äh, ge dig. Bilden av det gamla SD är kraftigt överdriven.
Det var säkert en och annan skinnskalle (gud så förfärligt, finns det några hemskare människor än skinnskallar?) med i SD i början, men de var knappast i någon majoritet. Det fanns mer extrema partier som Nordiska Rikspartiet, NSF (gjordes om alldeles nyligen och heter numera Folkfronten) och säkert något till under 80- och 90-talet.

Sen, vad är egentligen fel med att vara rasist? Det finns stora skillnader mellan olika folkslag på en mängd områden. Antingen gör man nåt med den kunskapen och ger olika folkslag olika värde, eller så förtränger man bara allt och låtsas som om det regnar.
Själv väljer jag det förra och är stolt rasist och även medlem i Nationaldemokraterna.

Permalänk | Anmäl #36 JE, 2009-10-17, 18:46

#28 G. Unkas
Testa Google och Wikipedia...
jag är dessutom så pass vuxen att jag minns SD från 80-talet och 90-talet....

Jag tänkte ett tag till på det där med att stackars Jimmie skrev om sin misshandel och hur han vill ta i med hårdare tag mot sådant. Först tänkte jag att Där tog han en viss risk, för det kunde ju stöta bort en del av kärntrupperna - men så kom jag ihåg vad o vem vi pratade om och insåg att Jimmie han är så smart, han tog självklart en kalkylerad risk där.... de flesta av hans kärntrupper kan väl knappast läsa - och de som kan det tillhör väl partiledningen...

Permalänk | Anmäl #37 petersanning, 2009-10-17, 18:49

Newsmill -- eller Jimmie(?):

Varför står inte t ex i ingressen att detta är Jimmies landsmötestal?

Skulle nog underlätta för läsarna -- nu framgår detta först när man läst fram till de sista styckena.

Permalänk | Anmäl #38 Mange_, 2009-10-17, 18:56

Islamismen breder ut sig i världen så och i Sverige. Alla muslimer är inte terrorister, men nästan alla terrorister är muslimer.

Den som vill stå under islamskt inflytande behöver inte göra någonting för Jihad kommer att ordna den saken.
Den som vill motsatsen måste först vakna och sedan säga ifrån - om det nu finns tid kvar för det, men jag tror det.

Det behöver inte vara så svårt...

MVH
/ En helt vanlig svensk

Permalänk | Anmäl #39 Ken, 2009-10-17, 18:57

#37
Du är välkommen att ha dina åsikter och sympatier. Det är ok för mig så länge det handlar om ord-fäktning....
Jag känner mig lite ensam här i debatten för det tycks mig som om alla vill tiga ihjäl dig, Jimmie och SD.... det tycker jag är synd. Som jag sa tidigare så håller jag - tyvärr - med om en hel del av det SD säger, särskilt vad gäller Invandring/Flyktingpolitik eller vad det nu heter... Jag föredrar dock att de större och mindre radiakal partierna anpassar sig och lyssnar så att vi slipper Jimmie och hans skinnhuvuden... det är MIN åsikt....

Nu ska jag ägna mig åt familjen och ni får sitta och slå på varandra verbalt utan min medverkan...

Permalänk | Anmäl #40 petersanning, 2009-10-17, 18:59

De som brukar kommentera tycks lysa med sin frånvaro. Jag har ej läst artikeln. Jag har bara scannat igenom kommentarsnamnen - för att se om det var ngt namn som jag kände igen - inte ett namn kände jag igen. Hur man ska tolka detta vet jag ej. Om jag eventuellt kommer att läsa det Jimmie Åkesson för 5 timmar skrivit här ovan - vilket verkar vara ganska mycket - så kanske jag eventuellt återkommer med någon slags kommentar - men i nuläget vet jag ej. //Hur som helst så ser han ju trevlig ut - han Jimmie Åkesson - när man ser hans ansikte.

Permalänk | Anmäl #41 Marianne Johansson, 2009-10-17, 19:00

Det finns väl varken så många skinheads kvar, eller mängder av "hucklen"? Fler av de senare förstås, men de fåtaliga niqab är ju det stora problemet. Hävdar SD etnocentriska idéer, som syns här och där, så har de knappast en chans i riksdagen. Här har de möjligen en besvärlig intern utmaning som kan avgöra andra partiers (och väljarnas på sikt) avgörande inställning. Däremot så behövs en bättre invandringspolitik, för ALLAS bästa. Våra politiker har alltför länge skamlöst spelat ut grupper mot varandra! Även kvinnor mot män, och barn mot föräldrar.

Permalänk | Anmäl #42 Joakim Steneberg, 2009-10-17, 19:07

Tack, Jimmie Åkesson. Du ger oss hopp. Du har min röst i nästa val.

Permalänk | Anmäl #43 Ronja Rövardotter, 2009-10-17, 19:08

Ja det är ju ekonomisk tillbaka gång i världen idag, ungefär som på 30-talet, så nog kan jag tänka mig att ett parti som SD "kommer upp sig" , låt oss "bara" hoppas att det inte går lika illa som det gjorde då...

Permalänk | Anmäl #44 A.I, 2009-10-17, 19:29

Kommenteraren petersanning kan ju ta och ägna resten kvället åt att läsa mina tre artiklar om några av våra riksdagspartiers sällan omtalade och aldrig tydligt offentliggjorda vurm för det nazistiska Tyskland under 1930- och 1940-talet. Sedan tycker jag att petersanning efter det skall leva upp till sitt nickname och be Sverigedemokraterna om ursäkt för dom beskyllningar han likt bondens gödsel sprider omkring sig.

http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/01/nazismen-alliansen-och-sociald... Kristdemokraterna

http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/05/nazismen-alliansen-och-sociald...
Centerpartiet

http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/17/nazismen-alliansen-och-sociald...
Moderaterna

Det kommer mera............

Permalänk | Anmäl #45 Gustaf Janson, 2009-10-17, 19:36

Petersanning verkar ha en massa fördomar!
*de flesta av hans kärntrupper kan väl knappast läsa - och de som kan det tillhör väl partiledningen*

Han behöver nog läsa på lite själv tycker jag.

Permalänk | Anmäl #46 KarinAndersson, 2009-10-17, 19:40

ÄRRHÅ, det är ett sätt att se på det.

Ett annat är att inse att riksdagspartierna inte bryr sig om vad det svenska folket vill. Riksdagspolitikerna vill tjäna bra och helst få ett bra jobb "i" EU. De sk*ter blankt i vad som händer Sverige, det är rätt så uppenbart för många vid det här laget.

Så visst, man kan se en röst på SD som bortkastad...om man inte har någon självrespekt eller heder, visst. För de som har det, är det än mer klart att inte rösta "blankt" utan lägga sin röst på ett parti som faktiskt vill Sverige väl. SD påverkar redan nu, ju fler procent de får, desto mer kan de påverka. Titta på Norge, Frp har inte alltid varit stora...och de flesta partierna i Norge försöker fortfarande undvika dem, trots att de har 22.9% av rösterna. Fast 26% av norrmännen brydde sig inte ens om att rösta, vilket visar vilket förtroende de har för partierna. I Sverige hoppas vi iaf fortfarande.

Men media styr ju det hela som de vill. Jag slår vad om att tusentals som läser Jimmies artikel håller med om vad han skriver, men ändå tänker "men de är ju nazister, det vet jag...för Aftonbladet skrev det". Dubbelmoralen hos vår media är absurd. Samtidigt som de håller Aschbergs huliganpolare i AFA bakom ryggen och undviker att prata om ledare i Nationalsocialistisk Front som byter parti till riksdagspartier så skriker de högt och ljudligt om de farliga fascisterna i SD som både parkerar olagligt och misshandlar sina fruar (dock utan att jämföra med övriga partier, där det är vanligare och de även har massmördare, våldtäktsmän och pedofiler...den sista gäller för Aftonbladet själva också).

"Konservativ" är numera ett skällsord. "Kommunist" är det inte bland journalister och S/V/Mp. Konservativ för mig betyder att man vill få tillbaka en del av det vi en gång hade, främst tryggheten. Hur det är något fult förstår jag inte, men jag bryr mig inte så mycket om vad våra journalister och riksdagspolitiker tycker.

Lycka till, Jimmie. För Sveriges skull hoppas jag att det svenska folket öppnar ögonen och ser vad riksdagspolitikerna gör mot landet.

Permalänk | Anmäl #47 Illwill, 2009-10-17, 19:54

Jag älskar mitt fosterland Sverige...men om SD får något att säga till om här så är inte Sverige längre SVERIGE !!!

Permalänk | Anmäl #48 A.I, 2009-10-17, 19:54

Sd har inte deklarerat var de står angående den raserade sjukförsäkringen så ta er en funderare alla ni som inte är fullt friska.
På deras hemsida läste jag något kryptiskt om att folk skulle må bättre när Sd tog tag i invandringspolitiken och då kan man ju fråga sig hur seriösa de är?

Permalänk | Anmäl #49 Eli Aderstål, 2009-10-17, 19:59

Kul att se att ni har många sympatisörer det visar att svenska folket gjärna blir blåsta precis som det blivit av de nuvarande i riksdagen partierna. Det är ingen skillnad på er o de andra kriminella i riksdagen.

Svenska folket böjerer sig framåt o väntar på att bli attakerade bakifrån igen av ett nytt gäng av korrumperade politiker... hoppas ni kör med kondom så att ni inte smittar alla.

M Gren

Permalänk | Anmäl #50 M gren, 2009-10-17, 20:24

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  7. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  8. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  9. Stora risker med MP:s energipolitik
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Länderna måste undvika protektionism
  6. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Inte skulle du stjäla någons rullstol, Eric Saade?
  9. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  10. IVA-skandalen

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.